woensdag 4 januari 2012

Roodborstje en..........

24 december, de dag voor Kerst dus, was het werkelijk heel mooi zonnig weer. We besloten dan ook naar de Wieringermeer te gaan om roofvogels te spotten. Genoeg roofvogels gezien, maar alle foto's, op een enkeling na waren mislukt :-(  Misschien ook omdat ik voor de eerste keer in RAW aan het fotograferen was, of dat de vogels voor het mooie te ver weg zaten. 

Ook een roodborstje gespot, twee  chagrijnige blauwe reigers, en een stel ganzen. Klik voor een vergroting  en details op de foto's zelf.

Roodborstje

Roodborstje

Roodborstje

Roodborstje
Verderop een tweetal Blauwe Reigers, die het ogenschijnlijk nogal koud hadden.

Blauwe Reigers

De voorste reiger even van nabij, want aan zijn snavel hangen wat witte pluisjes. Of hij heeft net in zijn veren zitten krabben, of hij heeft net een lunch verorberd.

Blauwe Reiger
Een Grauwe Gans en die had tot onze verbazing een pieper in zijn snavel!!!!

Grauwe Gans
==============================================

Ik heb getwijfeld of ik onderstaande foto's zou plaatsen, maar ik doe het toch maar. De Torenvalk bleef maar bidden en was niet van plan om zich om te draaien.

Torenvalk

Torenvalk
En dan de enige Buizerd van de 15 die ik op de foto had gezet is een beetje gelukt.

Buizerd

En iedereen weer ontzettend bedankt voor de positieve en leuke reacties op het blog hieronder van de Oostvaardersplassen :-)

42 opmerkingen:

  1. Zo zeg...dit zijn weer fraaie opnames, zo'n roodborstje is ook altijd leuk he Helma.

    Die roofvogels....zitten die op een speciaal plekje..... of rij je gewoon wat door de polder?

    De Buizerd is toch aardig gelukt hoor.

    Groetjes en een fijne avond, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beautiful birds. I like very much photos no 3 and 6. Wonderful pictures. Great shots!
    Greetings, Carmen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Helma,
    Toch voor mij heel prachtige opnames.
    hartelijke groet
    marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Helma,

    Je hebt heerlijk gewandeld daar. Gelijk mooie vogels foto's gemaakt. Hij is super geworden. Wat had jij mazzel op die dag dat zoveel verschillende vogels ziet. Heel mooie omgeving daar. Het is wel belevenis om te zien naar vogels kijken. Heel mooi!!

    Fijne avond gewenst.
    Liefs van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Helma,
    De roofvogels komen nog wel dichter bij, je moet alleen een beetje geluk hebben. Ik ben al zo vaak op pad gegaan, en soms heb je geluk. Maar deze zijn toch ook al heel mooi.

    Gr Cees

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Helma
    wat zijn ze mooi de Roodborstjes prachtig hoor en een Buizerd en de Reigers ook heel mooi
    (moet nodig eens op de vogeltjes toer )
    Mooie serie hoor Helma
    en lukt het nu goed Lightroom)?
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello Helma,

    Those birds are all beautiful! Love the pictures of the robin; so clear and bright!

    The grey herons are also very nice shots!

    You have succeded in taking a kestrel in flight!!! That is very good, I would love to do the same...

    Excellent series, as always.
    Warm greetings,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Time for new beginnings...
    dawning of new hopes...
    opening of new horizons...

    Wishing you peace,
    prosperity and happiness in the year ahead...
    Happy New Year

    erna

    Beautiful as always, everything is as it should be, depth, background ... are all excellent!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Dank je wel Joop :-) Dit is de 2e keer dat ik een roodborstje op de foto kon zetten, en vergeleken bij de eerste keer zijn dit leuke opnames. In de Wieringermeer zijn talloze roofvogels, Buizerd, torenvalk, bruine kiekendief, blauwe kiekendief, sperwer, havik en boomvalk worden vaak jagend waargenomen. Ook de bosuil, kerkuil en ransuil zij je daar. Als het zonnig is dan zie je de meeste roofvogels en als je langs de dijk rijdt (wat wij dan doen) zie je op de paaltjes van het hekwerk wat langs de hele dijk onderaan ligt, diverse roofvogels. Sommig roofvogels vind je steeds op dezelfde plek, dus die hebben hun habitat dan in de buurt. Groetjes, Helma

    @ Hello Carmen, thank you for your nice comment :-) Greetings Helma

    @ Hoi Marijke, op de roodborst ben ik zelf ook best trots hihi... Groetjes, Helma

    @ Hallo lieve Jacqueline en Ferry, het was deze keer meer rijden langs de dijk, waar deze vogels zich heel vaak laten zien. De omgeving is inderdaad heel mooi daar en gelukkig woon ik daar niet ver vandaan :-). Liefs Helma

    @ Hoi Cees, roofvogels fotograferen is een kunst op zich en die beheers ik nog niet goed. Ik heb ook de OVP als eens een donkere en blonde buizerd gefotografeerd, maar de foto's waren niet om aan te zien zucht........ Komt nog wel een keer. Groetjes, Helma

    @ Hoi Janny, mooi hé dat roodborstje. De reigers vind ik ook heel geslaagd, maar de buizerd kan beter, Dit was nog de beste van een serie van 15 verschillende vogels. Jammer hé. In Lightroom weet ik nu het hoognodige, althans... ik kan er wat mee. De rest moet ik allemaal nog gaan proberen, maar...... oefening baart kunst. Groetjes, Helma

    @ Hi Louise, I think the robin itself very well managed and herons too. The raptors had have been better, but I hope someday to get the hang of. Falcon in flight, which unfortunately only his back. Kind regards, Helma

    @ Hi Stella, thank you for your kind wishes, and for you and all your loved ones around you, and all good health and happiness in 2012. And thank you for your compliment.

    Greetings, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Helma, je Roodborstfoto's vind ik echt prachtig, mooi vrij, keurig belicht, heel mooi!
    De reigers staan er ook mooi op, leuk de herhaling in de eerste foto.
    Grauwe Gans met aardappel is ook leuk.
    Ja en roofvogels is inderdaad niet zo simpel en het is goed dat je laat zien dat dat zo is. Als je weet waar ze vaak zitten krijg je vast nog wel een nieuwe kans. En je verhaal is heel herkenbaar hoor, ik gooi ook veel weg of kom niet eens tot een poging omdat zo'n rakker al weer is gevlogen.
    Maar dat is ook altijd weer de charme van de natuurfotografie vind ik, goede foto's maak je niet zo maar eventjes.
    Ik heb hier weer genoten van je foto's.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Una seguenza di foto molto ben fatte...complimenti!

    Buon 2012!
    Vito

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Helma, de foto`s van het Roodborstje zijn echt sùper!
    Zò scherp en heel mooi belicht.
    De andere foto`s ook heel mooi.
    Jammer dat de Torenvalk zich niet even omdraaide, ach je hebt hem er toch mooi opstaan.
    Je krijgt vast weer een keer een kans.
    Greoetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wens je veel (foto)Geluk toe in 2012!
    Zo te zien zal dat vast wel mee zitten. Ik denk aan een bevriende fotograaf die wel 'ns vertelde dat hij uren op dezelfde plek in het landschap zat, te wachten tot iets naar zijn zin was. Dat ene goede moment waar we zo dol op zijn..
    Jou wens ik er vele voor je mooie blog. Kunnen wij genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lovely birds...
    Greetings from France,

    Pierre

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Those are nice photos of birds Helma - Dave

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De roodborst staat er fier en parmantig op!
    Ach eigenlijk zijn al je foto's pico-bello en die
    roofvogels krijg je ook nog wel een x te pakken!
    Mooie serie Helma, groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Helma,

    Jammer van de roofvogels maar toch een paar aardige opnames weten te maken zie ik wel.

    Bij die gans met 'pieper' dacht ik eigenlijk dat je een graspieper bedoelde maar het was uiteraard een aardappel.

    En by the way, fotograferen in RAW kan je foto's niet doen mislukken hoor, het zal waarschijnlijk door de afstand zijn gekomen.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Weer hele mooie foto's Helma. En ook die van de achterkant van de buizerd mag er zijn. We kunnen hem zo ook mooi van de achterkant bestuderen en zijn prachtige belijningen zien. Die van de Grauwe Gans vind ik ook grappig om te zien.

    Groetjes, Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Rudzik przepiękny, reszta ptaków też Ci ładnie pozowała. A u mnie pada i pada nie ma jak wyjść z aparatem.
    Pozdrawiam.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie foto's gemaakt Helma ondanks dat je je doel van de tocht niet heb kunnen waarmaken.
    Het mislukken van de roofvogels heeft niets te maken met het fotograferen in RAW hoor, laat dit geen reden zijn om van RAW af te stappen. RAW fotografie geeft je zoveel extra mogelijkheden mits je de juiste programmatuur erbij gebruikt.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Helma,
    Mislukte foto's komen echt niet door RAW hoor, maar ik zie dat anderen dat ook al geschreven hebben.
    Wel goed dat je ermee begonnen bent, een ook al ontwikkeld in Lightroom?
    Je roodborstjes zijn super! Zo zou ik ze graag maken, je maakt echt flinke vorderingen, ga zo door.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @ Hi Andrzej, thank you for your compliment. Greetings, Helma

    @ Hoi Coby, ik ben zelf ook aardig trots op dit roodborstje en ook deze gemaakt met de 500mm lens vanuit het autoraam. De kans om een roofvogel te fotograferen neem ik dan ook zoveel mogelijk waar, want ze zitten er altijd. Probleem is meer dat ze altijd gelijk wegvliegen zodra ze ook maar iets van "gebaar" zien. Maar ik blijf het proberen ;-). Groetjes, Helma

    @ Ciao Vito, grazie per il tuo complimento. Saluti, Helma

    @ Dank je wel Greet, en ik ben zelf ook best trots hoor. Vogeltjes lukt me nooit zo gauw maar deze wilde gewoon blijven poseren voor me :-) Die valk (en andere roofvogels) blijf ik proberen want ooit zal het me lukken. Groetjes, Helma

    @ Hoi Josien, dank je wel voor je wensen en hetzelfde wens ik jou uiteraard ook. En ja, er zijn fotografen die ook inderdaad uren kunnen zitten wachten tot er iets moois voorbijkomt om vast te leggen. je kan het vergelijken met vissers die uren naar hun hengel staren voordat die dobber eindelijk eens wat doet hihi..... Groetjes, Helma

    @ Hi Pierre, how nice to see you here. Greetings back from me, Helma

    @ Hi Dave, thank you for your visit and comment. Greetings, Helma

    @ Hoi Marjolein, nog ff zo doorgaan en ik blijf rood gekleurd hoor *grinnik* . Die roofvogels blijven op de lijst staan en ooit zal het me lukken. Groetjes, Helma

    @ Hoi Robert, inmiddels ben ik er ook wel van overtuigd dat het waarschijnlijk door de afstand en de grote (te zwaar voor mij) telelens 500mm is gekomen, dat mijn roofvogels mislukt zijn. En ja... die pieper is een aardappel. Zal er voortaan om denken om iets bij de juiste naam te noemen. Groetjes, Helma

    @ Traveling Hello Hawk, thank you for your comment. Greetings, Helma

    @ Talibra Hello, thank you for your compliment. Here it is currently raining all day and not a little either. Can not look at pretty pictures. Greetings, Helma

    @ Hoi Ron, mijn doel blijft evengoed om nog eens mooie foto's te maken van de vele roofvogels hier, maar ik zal behoorlijk geduld moeten hebben :-) Ik heb Lightroom bij de RAW, maar ik fotografeer inmiddels weer in jpeg. Eerst het boek maar eens goed doornemen. Groetjes, Helma

    @ Hoi Loes, dat het niet door de RAW komt is inmiddels goed doorgedrongen hihi.... Ik heb het inderdaad geprobeerd, maar ben daarna weer in jpeg gaan fotograferen. Bij de eerstvolgende gelegenheid ga ik in raw en jpeg aan de gang en als ik het boek helemaal uit heb (althans het belangrijkste) dan stap ik helemaal over. Deze roodborstje en reiger alsmede de staart van de valk zijn in Lichtroom gedaan :-)))))

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Amazing photography. Enviable quality, abundance of colors

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het lijkt wel of ze op jou gewacht hebben om te poseren. Ik heb er van genoten, Helma

    liefs,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Helma,
    Wat toevallig dat jij ook een blog hebt met foto's van 24december. En ik zie bij jou ook een roodborstje en een reiger (hele mooie foto;s). De biddende torenvalk is ook mooi, wel jammer dat ie zich niet wou omdraaien dan had je een top foto gehad.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Helma,

    Goed vast gelegd dat roodborstje.
    Fraaie opnamen van die reiger!
    Die torenvalk mag er ook zijn.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Nou Helma, ik vind je foto's supermooi, vooral die van het roodborstje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Prachtig die grauwe gans met die pieper, dat zijn nou de leuke dingen die je van te voren niet ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Robin altijd goed voor een mooie plaat en een torenvalk blijft lasit om hen tijdens het gebed er vanvoren op te krijgen maar ook zo vind ik hem prachtig.

    Helma een fijn weekend.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat ben jij hier ontzettend goed in zeg!
    Zit ademloos naar al die prachtige beelden te kijken :)
    De ene na de andere staat er schitterend op.
    Een geweldige serie!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtige foto's! Wat zijn roodbosjes toch mooie vogels! Het allerbeste voor 2012 gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi Helma,
    Prachtige foto's!!
    Vind vooral dat roodborstje er heel erg mooi op staan. Heel mooi in beeld gebracht Helma!!

    Groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  33. these are fabulous photos. wow. you have a great site.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Nice pictures of beautiful birds, enjoyed all but best lately.
    Great blog you have!

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  35. I really liked the photos of this nice bird, you also have some pictures on the blog very interesting.
    A greeting.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ghita, ja... het@ FP Hi, thank you for your compliment. Thanks for the pictures beautiful. Greetings, Helma

    @ Hoi Ria, ik had het er zelf ook van op aan dat dit roodborstje zo mooi bleef zitten. Normaal gesproken vliegen ze gelijk weg als ze me zien hihi... Liefs, Helma

    @ Hoi was die dag werkelijk schitterend weer en daar wilde we dan ook even gebruik van maken. Ik zag inderdaad bij jou ook het roodborstje en de blauwe reiger :-) Ik bleef bij de torenvalk best wel even hangen, maar ik kon de sloot niet over. Daarom maar op een gegeven moment zijn achterkant genomen, had ik toch wat *grinnik*. Groetjes, Helma

    @ Hi Lasse, thank you for your comment. Greetings, Helma

    @ Hoi Peter, dat roodborstje bleef zo mooi zitten, dus ik had echt mazzel :-) Dank je voor je reactie. Groetjes, Helma

    @ Hi Antonio, thank you for your comment. Greetings, Helma

    @ Thank you Bob, I myself am very happy :-) Greetings, Helma

    @ Hoi Lia, ik stond er zelf ook versteld van hihi... Heerlijk als je foto's een keer lukken zoals je wilt ;-) Groetjes, Helma

    @ Klopt Henny, ik zag wel dat die gans wat in z'n snavel had, maar kon niet goed zie wat. Op de pc zag ik dus dat het een pieper was hahaha..... Groetjes, Helma

    @ Hoi Frans, roodborstjes zijn inderdaad mooi voor een foto, maar meestal vliegen ze weg bij mij. Nu eens een keertje niet. De staartveren van de torenvalk mogen er inderdaad ook zijn. Is weer eens wat anders hihi...... Weekend is weer voorbij, maar jij ook nog hele fijne week. Groetjes, Helma

    @ Jeetje Menno?Gonnie, nog ff en ik ga blozen hoor. Dit was echt een toevalstreffer met dat roodborstje. Ik was zelf ook heel blij dat ze zo mooi gelukt waren. Groetjes, Helma

    @ Hoi Lichelle, roodborstjes zijn ook hele mooie vogeltjes, en ik hoop dat ik ze nog eens voor de lens krijg. Groetjes, Helma

    @ Hoi Marco, je moest eens weten hoe trots ik zelf was, want vogeltjes is niet echt mijn sterkste kant. Weekend is alweer voorbij, maar ook voor jou nog een hele fijne week. Groetjes, Helma

    @ Hi July, thank you for your compliment. Your site is a beautiful site. Greetings, Helma

    @ Hi Ottar, thank you also for your compliment. Greetings, Helma

    @ Hi Ruben, thank you for your compliment and nice that you have some other pictures have viewed here. Greetings, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hello Malwina,

    Thank you for your lovely comment.

    Greetings, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma