vrijdag 26 oktober 2018

Paddenstoelen en zwammen..........................3

Dan is hier nog deel 3 van de paddenstoelen. Deel 1 en 2 vind je hier Paddenstoelen deel 1 en 2.  Ik heb uiteraard nog meer zwammen maar na deze post worden het eerst dan maar weer vogels. Bijna geen tekst maar er staan een paar bijzondere zwammetjes bij hihi.........



  
*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.
*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.



Te beginnen met deze Schijnridderzwam. Hier kan je heel mooi zijn "sporen " zien..


Sporen van de paddenstoel

Sporen van de paddenstoel

Mooie Schijnridderzwam


Soms kom je zwammetjes tegen die wel een hele aparte vorm hebben hahahahaha...
Zie hieronder.......



Bezemkoraaltje

Bezemkoraaltje


Bezemkoraaltje




De Berkenboleet (Leccinum scabrum) is ook een hele mooie paddenstoel.
Deze heeft dan weer buisjes aan de onderkant en geen plaatjes....

Berkenboleet (Leccinum scabrum)

Berkenboleet (Leccinum scabrum)


Gewone Dennenzwavelkopjes............


Dennenzwavelkopjes

Dennenzwavelkopjes

Onderstaande foto is niet echt een mooie foto maar het ging me om de hoeveelheid aan paddenstoeltjes die daaronder alweer tevoorschijn kwamen....


fluweelpootje, Flammulina velutipes

Goudvlies bundelzwam -  (Pholiota aurivella

Goudvlies bundelzwam -  (Pholiota aurivella

Onderstaande Paddenstoel, Heksenschermpje (Mycena rosea)  vind ik echt een hele mooie en sierelijk paddenstoel...


Heksenschermpje (Mycena rosea)

Helvella crispa - Witte kluifzwam

De "lamellen" van de vliegenzwam...

Op de foto hieronder staat ook een hele mooie sierlijke paddenstoel maar ik heb werkelijk geen idee hoe deze paddenstoel heet.  Het is een beetje een drukke foto door alle bladeren maar ik vond dat ik het gewoon zo moest laten zoals ik het daar aantrof. Als iemand de naam weet van deze paddenstoel dan hoor ik dat graag :-)


Paddenstoel maar weet geen naam.


Oranje zwavelzwam

Parelamaniet (Amanita rubescens)

Lamellen van de Vliegenzwam

Leuke kleine "stoeltjes"

Stuifzwam - Lycoperdaceae

En ja, een blog zonder Vliegenzwammen kan dus echt niet dus........


Vliegenzwam - Amanita muscaria

Vliegenzwam - Amanita muscaria

Vliegenzwam - Amanita muscaria

Vliegenzwam - Amanita muscaria

En nog een paar zwarte melksteelmycena's.

zwarte melksteelmycena

zwarte melksteelmycena




============================================================

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties en opmerkingen op de foto's in het vorige blog van:

"Paddenstoelen en zwammen..............................2"

160 opmerkingen:

  1. Осень - грибная пора! Фотографии просто замечательные, особенно грибные семейки нравятся:))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Это Анна,
      Осень - настоящий сезон грибов.
      Сейчас есть много грибов и грибов разных форм и размеров ;-)
      Приветствия

      Verwijderen
  2. Amazing, beautiful, stupendous, enchanting, captivating, scintillating, charming, magical, colourful, delightful, pleasing, mystical, fertile - and that’s just the mushrooms, Helma. We haven’t started on you yet! Enjoy the weekend. David xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahah ..... what a great guy you are David "we have not started with you" and "these are only the mushrooms hahahahahaha .......
      I had a few days off, but now I am completely happy again :-))))
      Thank you.

      Dear greetings and a kiss,
      Helma xx

      Verwijderen
  3. fantastisch Helma wat een prachtige serie zwammen :-)
    vanavond heb ik een blog vól met zwammen die met elkaar zwammen, weet jij het dan nog :-)
    heerlijk feestje om naar te kijken he', nu met de regen hebben we kans dat er wat meer eetbaars tevoorschijn komt, want dat mis ik tot nu toe wel, waaruit maar weer eens blijkt dat je de natuur niet kunt dwingen hé :-)
    ook al wil staatsbosbeheer dat nóg zó graag doen....
    moederke natuur steekt een vinger op :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dien,
      ik zag je zwammen en wat waren die mooi zeg!!!! Ik had daar ook maar wat graag naast je willen staan hahahaha.... echt super wat je daar zag. Was dat in de Peel???
      En ja, nu met de regen schieten de paddenstoelen letterlijk uit de grond vandaan. Je kan je deze week ook echt nog even lekker uitleven met de "stoeltjes" :-)

      xxx

      Verwijderen
  4. Het is weer echt zwammentijd en jij geeft dat prachtig weer met die schitterende close-ups. Zo moeilijk om daar al de namen bij te vinden, bijna ondoenbaar want er zijn ontzettend veel verschillende soorten. De zwarte melksteel mycena's zijn herkenbaar en wonderschoon omdat ze zo klein zijn en jij ze toch zo goed kan laten zien. De goudvliesbundelzwam heb ik denk ik nog nooit gezien maar is toch zo mooi, en dan die dennenzwavelkopjes bij elkaar.... en dat bijzondere bezemkoraaltje, eigenlijk zijn ze allemaal mooi op zichzelf. Ik vind het niet alleen bijzonder dat je ze zo geweldig in beeld brengt, net als met de vogels, maar dat je door het fotograferen als het ware ook een studie van de paddestoelsoorten maakt, zo ook met de vogels. Heel interessant Helma en dank dat je ons hiervan laat meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janneke,
      het is inderdaad nu echt zwammen en paddenstoelentijd. Ze schieten nu dan ook echt letterlijk uit de grond vandaan. Het is juist leuk om de namen erbij te zoeken en zo leer je plaatsende voort ook nog heel veel bij :-)
      Ik ben echt heel blij met je lovende reactie Janneke want ik doe het graag en wil zelf dan ook altijd graag de naam ergens van weten. Zo leer ik bij jou veel over de namen van bloemen en planten in de tuin en van kruiden :-) Jij geniet hier maar ik geniet altijd bij jou :_)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. Hi Helma! Awesome pictures! Have a nice weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Anne,
      Thank you for your comment.
      For you still a very nice week.

      Verwijderen
  6. Hoi Helma, een hele mooie fotoserie met spannende close-ups. De Helvella crispa zie ik haast als een arm (welliswaar vervomd) die uit de grond omhoog komt.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Senna,
      je bent niet de enige die deze vergelijking ziet. Ik had het zelf nog niet eens zo bekeken maar je hebt wel gelijk :-)))))
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. Ik kijk met enige jaloezie naar je prachtige foto's hoor! Schitterend in beeld gebracht en die onbekende zwam lijkt wel te dansen, geweldig!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi..... niet jaloers kijken hoor Ank :-))))
      Ik kijk zo nl ook naar jou portretfoto's ;-)
      Die "dansende" paddenstoel is ook echt supermooi maar ik kon nergens een goede naam vinden van deze zwam. Heel jammer.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  8. Hello Helma, How are you, I hope all is well. Your mushroom images are just stunning. Super clear and colorful. They are magical! Wonderful collection of photos. Well done. Have a great day and weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      I really see the next Wednesday. Then it is exactly a year ago that my dear grandson died and I have a lot of grief. I still live a little bit during the day. I'm so glad that you're asking :-)
      Greetings

      Verwijderen
  9. Ooooooooohhhhhh wil ik ook wat een prachtige paddenstoelen en wat veel Helma geweldig en wat mooi de lamellen stuk voor stuk beauty's complimenten Helma super mooi
    Wens je een goed weekend toe en veel sterkte deze week !
    L.G Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      je laat me weer eens aardig kleuren :-)))))) De lamellen van een paddenstoel zijn ook altijd mooi om te zien en zeker als er eentje ondersteboven ligt hihi.... (heb ik niet gedaan hoor want die lag al zo).
      Ik was vrij het weekend maar heb niet zo heel veel gedaan eerlijk gezegd. teveel emo..
      Dank je voor je complimenten en ook voor je sterkte. Ik zal waarschijnlijk even weg zijn van het blog na woensdag want dat klapt er echt wel in die dag (en de dagen erna).
      LG, Helma

      Verwijderen
  10. Witaj Helma!.., niewątpliwie jesteś mistrzynią macro! wspaniałe zdjęcia jakzwykle, pozdrawiam:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję, Barbara,
      ale jeśli istnieje królowa makaronu, to jesteś. W googl + pokazujesz najpiękniejsze krople i urocze zdjęcia atmosferyczne ;-)
      Pozdrowienia

      Verwijderen
  11. ha die Helma
    wat een schitterende foto's van deze mooie paddenstoelen
    ik hoop dat je de naam vind van die ene , anders kan ik wel een boswachter vragen welke ik op smoelenboek ken
    ik zal ook weer eens het bos in :)
    fijne avond groet en een fijn weekend
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik heb nog steeds geen naam gekregen en kan er zelf ook geen vinden al weet ik dat ik deze paddenstoel ooit al eens eerder heb gezien met naam. Misschien kan je inderdaad eens een boswachter vragen want het zou wel leuk zijn om er een naam bij te hebben :-))))
      Jij was dus ook weer het bos in (weer naar die prachtige pruikzwam????) Ik was ook vrij het weekend maar heb eerlijk gezegd niet zovele gedaan! Kwam er gewoon niet van en teveel emo....
      Jij ook nog hele fijne avond.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  12. Wat een prachtige en uitgebreide reeks paddenstoelen Helma. Prachtig van kleur en scherpte, de laatste foto van de reeks is een ware topper, onverbeterlijk goed. Schitterend werk Helma, mijn compliment hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ludo :-)
      Ik hou ook van een rustige achtergrond (zoals de laatste foto) maar dat is helaas niet altijd haalbaar en ik wil de natuur niet storen door paddenstoelen eruit te halen en ergens anders neer te zetten ;-)

      Verwijderen
  13. Mi querida Helma son unas fotos espectaculares, me encantan las setas y sin duda en tus fotos se ven muy hermosas. Un fuerte abrazo y todo mi cariño, Lola.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Lola
      Estoy muy feliz de leer que disfrutaste estas fotos con los hongos. También es un buen clima de setas ahora. Espero que también hayas encontrado muchos hongos y fotografiado :-)
      Iré a tu blog pronto. Estoy muy lejos de responder al blog, pero como el accidente de mi querido nieto fue hace un año, me tomé un descanso para conmemorarlo con mi familia.
      Eeb un gran abrazo para ti,
      Helma

      Verwijderen
  14. Zo mooi, die kleurencombinatie van de berkenboleet. De paddenstoelen zijn allemaal mooi, maar hoe jij ze op de foto hebt gezet is helemaal fantastisch. Die dennenzwavelkopjes zijn prachtig. Jij vindt de foto van de fluweelpootjes niet zo, maar ik vind hem juist heel bijzonder, ook natuurlijk door al die kleintjes. Als ik op paddenstoelenjacht wil moet ik eens met jou mee zie ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Alie,
      die berkenboleet was ook echt hele mooi en stond op een leuke plek qua licht :-) Die foto van die fluweelpootjes vond ik wat druk (en dan heb ik hem ook nog uitgeknipt) maar door al die kleintjes was het inderdaad een heel fraai gezicht :-).
      Volgend jaar inderdaad maar een keer met mij mee :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  15. Wat heb ik genoten van die prachtige en boeiende reeks .Niemand fotografeert paddenstoelen zo mooi als jij.Indrukwekkende reeks ook.Ken de paddenstoel ook niet maar zal al mijn paddenstoelenboeken doorbladeren moest ik het vinden hoor je het wel.Proficiat voor altijd moois en fijn dat je dat altijd met ons wil delen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marylou,
      het is altijd fijn om te lezen dat je genoten hebt van de foto's die je hier ziet. Zo geniet ik bij jou van die prachtige tuinen en onbekende stukjes natuur die je laat zien en jij geniet hier van de paddenstoelen ;-)
      En thnx dat je wilt gaan zoeken voor de naam van die ene paddenstoel :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  16. Goedemorgen Helma,

    Je maakt zeker hele mooie logje van. Zwammen en paddenstoelen en vliegenzwam is werkelijk mooi om te zien. Wauw.... Vliegenzwam met witte stippen is heel mooi. IK heb dit nou nooit gezien. Ik kom weinig in de natuur. We kunnen moeilijk daar komen. Ogenblik zitten met anders aan ons hoofd. Ik heb al eerder gezegd denk ik bij jou. Pfff.. Maar ik kan gelukkig jou logje genieten met mooie foto's. Het lijkt daar ook mee loopt in de natuur. Dank je wel. Fijne weekend gewenst.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Jacqueline en Ferry,
      Zwammen en paddestoelen zijn ook prachtig om te zien. Gelukkig zijn er nu wel heel veel om te footgraferen nu het wat natter is geweest :-) Heel jammer dat jullie nog nooit een echte vliegenzwam hebben gezien. Deze is echt geweldig om tegen te komen en zeker als er meerdere bij elkaar staan.

      Sorry voor mijn late reactie maar omdat het 31 oktober een jaar geleden was met het ongeluk van Jahnay was ik even van de pc weg. Kon het niet opbrengen om te bloggen.

      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Een hele fraaie serie Helma. Die Goudvlies bundelzwam, zie je toch niet vaak hè? Voor mij zijn de uitschieters toch weer de vliegenzwammen hoor...prachtig!
    Lieve groetjes, Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ed :-)
      De vliegenzwammen blijven ook echt de mooiste onder de paddenstoelen. Ik vind het ook nog steeds een van de mooiste die we hebben :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. DAg Helma, Je hebt een mooie verzameling.......prachtig en dat je ook de namen weet vind ik nog knapper....Die sporen van dichtbij lijkt wel of ie gestampte muisjes gegeten heeft hahaha mooi hoor! Waar zie je die toch allemaal......???
    Groet Renée

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Renée,
      die sporen lijken inderdaad op gestampte muisjes hahahaha.... vroeger namen we nog wel eens een hoed mee en legde die dan op een vel wit papier. Geweldig als je na een paar dagen al die "contouren" zag van de onderkant van de paddenstoel :-)
      En waar ik die paddenstoelen en zwammen allemaal zie???? In het bos :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  19. je foto's zijn subliem Helma, je bent een kunstenaar!
    dit is genieten
    prachtig zoals je de rode vliegenzwam op de foto zetten, en de melksteeltjes en zoveel meer
    prachtige paddenstoel die berkenboleet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anneke,
      als je het over kunstenaar hebt dan zijn dat werkelijk toch je eigen foto's hoor. Je laat de meest mooie creaties zien met de poppetjes en daarnaast de vele mooie aspecten van onze natuur. geweldig!
      Groetjes

      Verwijderen
  20. wat een gave serie weer Helma. De warme herfstkleuren komen sfeervol tot leven in je foto's. Kan eigenlijk geen favoriet kiezen omdat ze allemaal mooi zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Henk :-)
      Het is in die bossen wel vaak moeilijk om een rustige achtergrond te krijgen maar de variatie heeft ook wel wat ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  21. Schitterend Helma, wat een genot om naar te kijken, al die verschillende paddenstoelen. De foto´s zijn stuk voor stuk prachtig in beeld gebracht waarbij ze alle aandacht krijgen.
    Top.
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Joost :-)
      Er zijn ook echt superveel soorten zwammen en paddenstoelen. Ik heb ze helaas ook nog niet allemaal gezien :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  22. Een overweldigende serie, ouwe buuf Helma, de een nog fraaier dan de andere gefliepst.
    Enne het is net of die witte kluifstam een middelvinger opsteekt. Zo'n brutale zwam toch!

    Ik wens je/jullie heel veel sterkte de komende tijd en denk aan je!
    LG je ouwe buuf uit Enkhuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha dat gevoel had ik precies hetzelfde.
      Die brutale zwam steekt zijn middelvinger op 🤣

      Verwijderen
    2. Dank je wel buuf Marjolein :-) Die kluifzwam is inderdaad net een vuist hahahaha..... Dank je voor sterktewens, het waren echt weer hele zware dagen (dat zijn het toch al maar in deze periode weer extra zwaar).
      Lieve groetjes van je buuf, Helma

      Verwijderen
    3. Klopt Karina,
      het is ook net of ie zijn middelvinger opsteekt ;-)

      Verwijderen
  23. Hoi Helma,
    Prachtige foto's!! Echt pure herfst wat je laat zien.
    Die vliegenzwammen vind ik echt heel erg mooi. De kleuren springen er van af.
    Ook je laatste twee foto's vind ik helemaal te gek.
    Complimenten hoor!!

    Groetjes en een heel fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      het was mooi weer bij het maken van deze foto's. Nu is het qua weer wel echt herfstweer en er zijn nu ook veel en veel meer paddenstoelen dan een maand geleden. Dank je wel voor je complimenten :-)

      Lieve groetjes, Helma
      PS, ik was even van het internet af. De dag van het ongeluk (31 oktober) kwam eraan en alles was weer in volle hevigheid terug.

      Verwijderen
  24. Hoi Helma.

    Schitterend zo mooi om dit allemaal te zien.
    Super.
    Fantastische foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      paddenstoelen en zwammen blijven ook echt heel mooi hé :-)
      Fijn dat je van deze foto's hebt genoten.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Schitterende serie weer, Helma.
    Die witte kluifzwam past goed bij Halloween...
    En dat je vrijwel alles zo mooi op naam kon brengen, ik heb er bewondering voor.
    Mooi weekend en liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Zem :-)
      en hahahahaha...... ik heb al meerdere reacties gelezen over de kluifzwam maar nog niet die associatie met Halloween hahahahahaha... geweldig van je!
      Ik was even niet op het blog omdat het ongeval van vorig jaar 31 oktober me iets teveel werd.
      Voor jou alvast een hele mooie nieuwe week.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. Once again, you are exhibiting technical excellence combined with superb artistry, Helma. If there was a book with your fungi images in, I would buy it! You have provided the highlight of my weekend - thank you. With my very best wishes to you - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      you have let me nicely color with your compliments about these photos of my mushrooms and fungi :-) I am very happy that you have enjoyed these photos and I enjoy your nice reacite :-)

      Enjoy a nice new week.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  27. Ha Helma,
    Als dit allemaal foto's van dit jaar zijn, dan heb jij er toch al aardig wat bij elkaar weten te sprokkelen. Als ze daarentegen van vorig jaar zijn, dan heb je een behoorlijk groot archief opgebouwd! Niet dat het wat uitmaakt, want het is en blijft een mooie serie zwammen. De Schijnridderzwam heb je mooi vastgelegd. Een zwam die ik niet vaak gezien heb. Het bezemkoraaltje kende ik zelfs helemaal niet. Leuke naam en ook een grappig zwammetje. Dennekaalkopjes vind ik zelf altijd erg fraaie stoeltjes. De tweede foto ervan vind ik de mooiste. De Witkluifzwam heb ik volgens mij ook nog nooit gezien, terwijl het toch een opvallende verschijning moet zij. Net een grote vuist met opgestoken middelvinger!! De Parelamaniet is ook top en dat geldt ook voor de twee afsluitende foto's van de Zwartsteelmycena. Hoe kleiner hoe fijner, zeg altijd maar.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,
      nah.... dit zijn niet allemaal foto's van dit jaar hoor. De meeste zijn nog van vorig jaar maar ik heb er wel een paar bijgezet van dit jaar maar..... ik heb inderdaad wel een enorm archief aan zwammen en paddos'en ik kan zo nog wel 3 blogs vullen. Dit doe ik maar niet anders zit ik in de winter nog met paddos's op het blog hahahaha.....
      Die schijnridderzwam is ook best een hele mooie. Niet te klein, mooi zacht van kleur en prachtige sporenbladen (ofwel lamellen). Dat bezemkoraaltje is maar een brutaaltje whahahaha.... Ik heb niet alleen de witte kluifzwam maar ook de zwarte. Die zwarte heb ik met mijn telefoon gemaakt (nog niet geplaatst) omdat ik die ineens tegenkwam en natuurlijk geen camera mee had!!!! Deze witte lijkt inderdaad een vuist met een opgestoken middelvinger. Staan aardig wat ondeugende zwammetjes in dit blog *lol*. Die laatste 2 vind ik zelf ook heel mooi. Mede omdat ik daar een mooie rustige achtergrond had.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Hi Helma,

    Wat een schitterende serie foto's van de zwammen. Complimenten hoor!
    Na van de zomer allemaal vlinders en bloemen gefotografeerd te hebben, wordt het weer tijd voor de paddenstoelen. Heerlijk om door het herfstbos te struinen op zoek naar paddenstoelen:-)).

    Fijn weekend! Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,

      dank je wel voor je complimentjes :-) Ik ben erg laat met reageren want er zijn nu nog wel paddenstoelen maar we gaan toch een beetje naar de druppels en de wintervogels toe :-) Het is ook heerlijk om in het bos te zijn en daar dan de mooiste paddenstoelen en zwammen te zoeken.

      Voor jou een hele fijne nieuwe week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Hoi Helma
    wat een mooie serie is dit en wat een soorten.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      er zijn ook ontelbaar veel soorten paddenstoelen en zwammen. Ik heb nog niet eens een tiende ervan gezien. Het is fijn te lezen dat je ervan hebt genoten ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Hallo Helma,
    Opnieuw weer een schitterende serie foto's van zwammen waarvan ik bij de meeste niet eens van het bestaan afwist.
    Wederom prachtig in beeld gebracht.
    Groet Bert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      deze tijd is prachtig om paddenstoelen en zwammen te fotograferen. Er zijn werkelijk ik weet niet hoeveel soorten en ik zal deze ook nooit allemaal te zien krijgen. Het volgende blog gaan weer vogels worden hoor :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  31. Zoals wel vaker (eigenlijk altijd) laat je me kwijlen.
    Wat een meer dan gave serie.
    Die vliegenzwam in verschillende stadia.
    De stuifzwam, de oranje zwavelzwam, de kluifzwam...... je zou bijna denken dat we hier een potje zitten te zwammen 😀
    Maar niets is minder waar want wat is dit mooi.
    Je laat het geheel zien maar ook het detail zoals de sporen en lamellen.
    Sommige staan solitair als een kasteel op een heuvel, sommige staan geclusterd als een wijk in een druk bebouwde stad.
    Dit is werkelijk een verrukkelijk geheel geworden.

    Hebben jullie dit nu ook?
    Ik zie dit jaar bijna geen paddestoelen?
    Gelukkig hier bij jouw wel.

    Liefs, je groene maatje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey lief maatje :-)

      er zijn ook werkelijk ontelbaar veel paddenstoelen en zwammen en ook ik zal deze nooit allemaal gaan vinden of zien. De vliegenzwam blijft bij uitstek het meest gefotografeerde en meest mooie paddenstoel van alle paddenstoelen en zwammen :-)
      Fijn te lezen dat je hiervan hebt genoten ;-)

      Ook hier waren (ik zeg met recht waren) veel minder paddenstoelen maar ze kwamen allemaal 4 tot 6 weken later dan andere jaren!!!! Gelukkig had ik er nog vele hihi......

      Liefs van je (weer aanwezige) maatje

      Verwijderen
  32. Wat heb je mooie paddenstoelen gefotografeerd Helma, foto nr 7 vind echt een beauty.
    Zonder de ander te kort te willen doen want mooi zijn ze allemaal.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie :-)
      ik moest even terugscrollen naar 7 maar volgens mij bedoel je 8. Maakt ook niet uit want ik vind het allang al leuk dat je er eentje hebt uitgepikt hihi...
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  33. ha die Helma
    ja die verlaten gebouwen of zelfs dorpen , en niet eens ver weg
    zijn een pracht objecten voor fotografen , ik kom nog wel eens een verlaten huis of boerderij tegen , maar tenzij je inbreekt , kom je er niet bij :)

    ik kijk nog wel eens
    https://www.nationalgeographic.com/tv/drain-the-oceans/
    en dan zie je goed wat er overal op de bodem ligt

    klopt Helma , het is bizar dat veerponten uit de vaart gaan vanwege laag water , was eerder andersom , komen nog bij de natuurrampen , en dan vraag ik mij altijd af , waarom maken ze dan ook nog steeds oorlog :(

    jij was vandaag in het Helderse , maar het was er eerder natter dan helder hihi
    de Balkan is een prachtig gebied , maar er is daar zoveel onenigheid , zo jammer
    fijne avond groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik vind dat echt superleuk al die verlaten gebouwen etc. En je hebt gelijk voor wat betreft het bezoeken daarvan want je mag er niet eens in. Hangt meestal ook een bord van art.461!!
      Die link die je noemt ga ik eens bezoeken. Misschien dat ik er ook wel interessante dingen ga vinden ;-)

      En weet je, inmiddels is het 11 november en nog steeds laag water!!! Best wl bizar vind je ook niet!? Ja, de natuurrampen gaan nog steeds door. Orkanen, bosbranden, en wat al niet meer aan ellende.

      Whahahahaha... het was daar inderdaad een heel stuk natter dan helder whaaaaaahahahaha.....
      Ik wens je alvast een hele fijne nieuwe week.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  34. Hi Helma,
    Another set of wonderful images of Fungi, all are to such a high technical and artistic level and so beautiful.
    It is coming up to the anniversary of the loss of your Dear Jahnay that I'm sure is still a very raw wound for you, I hope this passes in a peaceful way and things will commence to get better for you and your family.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello dear John,
      the death of our little Jahnay has been and the wound is indeed very raw :-(
      We have been able to mourn and be together with us all this day and also his day of burial. It will take a long time to give this a place.
      Thank you for your sweet response.

      Dear greetings, Helma

      Verwijderen
  35. Ha Helma,
    ik vind je "paddenstoel zonder naam" wel een heel charmant, leuk golvend hoedje hebben, en de herfstbladeren eromheen vormen een mooie entourage. Mijn favoriete foto van een verder ook heel mooie serie. Die bezemkoraaltjes zijn ook apart; ik denk ook piepklein?

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. N.B. Als Lightroom na computerproblemen niet goed meer functioneert, kan je het programma toch helemaal opnieuw installeren?

      Verwijderen
    2. Hoi Corrie,
      de paddenstoel zonder naam vind ik zelf ook een hele leuke paddenstoel met dat dansende rokje :-) Helaas nog steeds geen naam kunnen vinden terwijl ik weet dat ik hem ooit al eens heb gezien :-( De bezemkoraaltjes zijn inderdaad nogal klein maar groter dan de gewone geweizwammetjes :-)

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
    3. Dat klopt wat je zegt over Lightroom maar ik heb 2 camera's en de ene pakt de foto's niet in het nieuwe programma en de andere herkent de foto's weer niet in het oude programma. Alles eraf gehaald en opneiws geïnstalleerd maar helaas pindakaas. Nou ja, dan maar niet hé.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  36. Hallo Helma,

    Wat een ontzettend mooie serie foto's, schitterend
    zoals jij ze gefotografeerd hebt.
    De kluifzwam van jou heeft zijn kop nog en ik ben
    bang dat die ik heb gefotografeerd de kop is afgeschopt.
    Het is echt erg als je ziet hoeveel paddenstoelen in de Horsten
    door kinderen worden omgetrapt en vernield.
    Zoals jij zal ik ze nooit kunnen fotograferen want ik fotografeer
    vanuit mijn scootmobiel dus ik kan nooit de onderkant fotograferen en
    dan mis je ook belangrijke details bij het determineren.
    Maar gelukkig heb jij bij heel veel paddenstoelen de naam staan
    en als je het niet erg vindt zal ik daar dankbaar gebruik van maken.
    De paddenstoel zonder naam vind ik zo gaaf het is net de rok van
    een danseres wat is er toch veel moois in de natuur.

    Groetjes Erica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Erica,

      de foto van jou is inderdaad een witte kluifzwam waar de kop vanaf is. Neemt niet weg dat er daar wel kluifzwammen groeien :-). Het leek me vreselijk om te zien dat kinderen de paddenstoelen vertrappen :-( Ik ben dan wel zo dat ik er echt wel wat van zeg! Er zijn helaas heel veel kinderen die geen respect hebben voor de natuur en dat is gewoon heel erg jammer.

      Vanuit je scootmobiel is het inderdaad lastiger om te fotograferen maar toch maak je hele mooie foto's. Het is te gemakkelijk gezegd om een spiegel te gebruiken voor de onderkant want dan moet je alsnog laag in je stoel.
      En natuurlijk mag je gebruik maken van de namen. Dat vind ik nog leuk ook :-) Die onbekende paddenstoel met die rok is inderdaad een hele leuke maar ik kon die echt niet vinden voor een naam en ik heb toch echt wel heel wat naslagwerken met foto's en namen.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  37. een bijzonder gave reeks Helma

    mooi scherp en met prachtige tinten..

    de foto's waar je "lamellen" toont spreken me erg aan

    en het heksenschermpje krijgt van mij de hoofdprijs

    fijne zondag gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,
      er zijn ook echt zoveel soorten paddenstoelen dat het echt heel leuk is om "op jacht " te gaan :-) Leuk om te lezen dat de "lamellen" je zo aanspreken. Het heksenschermpje is ook werkelijk een beauty om te zien in het bos :-)

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  38. Hallo Helma
    erstklassige Pilzfotos, super Hintergründe mit tollem Licht
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Frank,
      Sehr schön, dass Sie hier besuchen und einen Kommentar hinterlassen.
      Danke dafür :-)
      Grüsse
      Helma

      Verwijderen
  39. Schitterende macro's zoals altijd Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      nice to read that you enjoyed these photos :-)

      Verwijderen
  40. Ongelooflijke foto's, Helma, ik vind ze leuk voor de kronkelige vormen en texturen die je hebt vastgelegd en die die wereld van paddenstoelen laten zien.
    Een heel dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Montse,
      Este pequeño mundo de hongos y setas sigue fascinando.
      Me complace mucho leer que les gustaron estas fotos de las tumbonas ;-)
      Un beso grande
      Helma

      Verwijderen
  41. Hoi Helma,
    WOW, dat is nou wat je noemt een prachtige serie paddenstoelen!
    Waanzinnig mooie platen! Zo mooi van kleur, scherpte en sfeer! En wat een details!
    Ik heb er weer van genoten!
    Lieve groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      je hebt het weer voor elkaar!!! Je laat mer weer eens kleuren alleen deze keer geen groen kleur maar een dieprode hihi........ Echt heel fijn om te lezen dat je zo van deze foto's hebt genoten.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  42. ik heb genoten van je foto's Helma. Ook de andere 2 waren mooi om te zien. Die witte "steeltjes" zijn volgens mij rimpelige koraalzwammetjes ipv het bezemkoraaltje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Gerard :-)
      Die rimpelige koraalzwammetjes zijn toch echt bezemkoraaltjes. Heb er nog een paddenstoelenkenner naar laten kijken en die noemde ook de bezemkoraaltjes. Ik meot wel zeggen dat ze inderdaad op elkaar lijken :-)
      Groet

      Verwijderen
  43. Super foto. Ik wens je een warme herfst ☺

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję Cztery,
      Również dla Ciebie bardzo miły sezon. Tutaj zima jest już u drzwi ;-)
      Pozdrowienia.

      Verwijderen
  44. Hi Helma,
    I love very much your little world !!! Very great images :)) ♥
    Have a good week

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Nathalie,
      the small world of mushrooms, mosses and fungi continues to inspire in the autumn ;-)
      Greetings

      Verwijderen
  45. Hoi Helma,

    Een prachtige verzameling zwammen laat je hier zien. Als je dit zo ziet zou je niet zeggen dat we een kurkdroge zomer en najaar achter de rug hebben. In jouw omgeving ligt dat blijkbaar toch wat anders dan hier. Was vanmiddag hier in een bos, maar heb geen enkele paddenstoel aangetroffen. Ik vind, los van zeldzaamheid, je voorlaatste foto de mooiste. Ja, foto nr. 5 wat moet je daar nou van denken...... zo zie je maar dat natuurfotografie enorm veelzijdig is, haha.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      in de maand oktober waren er ook bijna geen zwammen en paddestoelen te vinden buiten een aantal vliegenzwammen en kleine zwammetjes na. Pas in de laatste week van oktober en begin november kwamen de paddenstoelen met recht als paddenstoelen boven de grond. En euhm.... foto 5.......... whahahahaha......

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  46. Hallo Helma,

    Mooie verzameling zwammen heb je geplaatst, leuke fotogenieke standpunten gebruikt waardoor het een aantrekkelijk blog is geworden. Zal hier vaker even langskomen om te genieten van je fotografie.

    Groet,
    Hanry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Harry,

      erg leuk dat je hier ook even kwam buurten :-) Ik ben even afwezig geweest dus nog niets nieuws geplaatst maar dat komt wel weer. Bij jou blijf ik ook zeer zeker komen want je maakt prachtige foto's.

      Groet,
      Helma

      Verwijderen
  47. Een reactie via het contactformulier van Piet S

    Helma bedankt voor je bericht op mijn site over de bronstijd in de AWD
    Ik heb ook op jouw blog even "rond gekeken" ben onder de indruk van de
    foto's vooral de benamingen die er bij staan zoals bij de paddenstoelen en
    de zwammen. groeten Piet.

    Met vriendelijke groet,
    Piet Schol

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet,
      erg leuk dat je hier ook een bezoekje brengt :-) Ik vond die bronsttijd in de AWD ook erg interessant wat je schreef. Fijn te lezen dat je hier ook even lekker kon snuffelen en ook genoten hebt van de foto's.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  48. Hoi Helma
    Wat een schitterende serie foto's en zo mooi in detail allemaal Ik heb ze twee keer bekeken .Zelf heb ik er nog geen gezien ,logisch want ik ga op dit moment nauwelijks weg . Ik ben even een echte huismus en dan is het mooi om op jouw blog te kunnen genieten van al dit moois
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      je reactie heb ik pas heel laat gelezen. De 31 was de dag van het ongeluk van onze kleine lieverd dus ik was echt weer even helemaal terug bij af :-( Ik hoop dat je inmiddels weer wel even naar buiten kunt al wordt het de komende dagen wel echt heel koud brrrr.....
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Uma série de imagens preciosas, que nos mostram os encantos dos bosques... despontando aqui e ali... revelando estes encantos, como os que nos mostra, Helma!...
    Já tinha saudades, de passar por aqui, por este cantinho maravilhoso!... Finalmente estou de volta, ao mundo dos blogues, depois de uma ausência mais alargada... mas sentia mesmo a necessidade de parar um pouco, e descansar...
    Deixo um beijinho, e um abraço super apertado, desejando que a Helma se encontre bem, assim como todos os seus!...
    Continuação de uma boa semana!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ola querida Ana
      você também tem que fazer o que seu corpo lhe diz. Eu também estava fora do blog porque o dia do acidente (31 de outubro) estava lá e parecia o dia do acidente em si. Houve novamente muita dor aqui. Felizmente, poderíamos lamentar e chorar junto com a família.

      É bom ler que você gostou de algumas dessas fotos e blogs.
      Pense em você mesmo.
      Grande beijo,
      Helma

      Verwijderen
  50. Mais um abraço especialmente apertado, neste dia!... Acabei de reparar agora na data...
    Beijinho
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ohhhhhh ...... really very sweet Ana.
      It is indeed the date of the terrible accident .....

      Verwijderen
  51. Geweldig gaaf al die paddestoelen Helma, ze zijn moeilijk te vinden na de droge zomer.
    Maar jij hebt wel zo'n beetje alle soorten alweer voor de lens gehad die in Nederland voorkomen :-)
    Ik ben altijd een fanatiek paddestoel fotograaf geweest, tot de teken mij een paar keer te pakken namen,
    moeilijk gedoe met weghalen van die krengen en met antibiotica kuurtjes,
    daarom heb ik er nu geen zin meer in om plat op mijn buik in de bossen te gaan liggen.
    Geniet wel van je foto's, en heb er nog heeeeeel veel in mijn archief!

    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      ik heb dan wel veel paddenstoelen en zwammen maar echt nog lang niet alles wat er in Nederland voorkomt hoor :-) Er zijn echt ontelbaar veel soorten in Nederland en er zijn er die ik zelf nog nooit gezien heb en alleen ken van internet of van foto's van anderen :-)
      Wat die teken betreft herken ik dat wel Mijn ega is ook al aan de antibioticakuren geweest (3 weken een dubbele dosis) en ik had dit jaar zowaar een teek!!!!!! Wel super dat je er nog vele in je archief het staan en de linken die ik hieronder in je reactie zie ga ik straks echt mooi ff bekijken :-)

      Groet, Helma

      Verwijderen
  52. een paar archief foto's op 500px
    vliegenzwammen
    vliegenzwammen

    en op mijn blog heb ik er ook heel veel geplaatst
    Ik hoop dat deze link ook werkt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij werken deze linken allemaal dus ik ga lekker ff bij je snuffelen hihi.....

      Verwijderen
  53. Hoi Helma, Zo, wat een prachtige serie laat je hier zien! Warme herfstkleuren, schitterend. Mooi laat je de sporen zien en je kent de namen ook bijna allemaal, ik weet de naam niet van dat mooie zwammetje...waar jij ook de naam niet van weet. De kluifzwam is ook leuk he, die zie ik wel in Drenthe veel.Kortom klasse!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. RE: Onder de foto van de lekker broodjes en koffie staat ook werken met trekpaarden hihi…
      Helma als je de foto groot bekijkt staat er als foto titel: Zeeuwse bolussen en koffie in de pauze
      Zeeuwse Bolussen foto

      RE: hoe krijg jij die linken geplaatst in mijn blog?
      Dat doe je met de HTML regel a href= Helma
      regel zonder <> maar met [ ] die vervangen door <>
      anders zie je nog een link en niet hoe je het moet intikken
      voorbeeld: [a href="https/...."]LINK[/a]
      hopelijk is het zo duidelijk, anders gewoon weer vragen...

      Groet, Bram


      Verwijderen
    2. Hoi Willie,
      de herfst vind ik op zich ook echt het mooiste jaargetijde qua kleuren en dergelijke :-) Je ziet dan zoveel warme tinten en dat vind ik echt zo gaaf. De kluifzwam heb je in het wit en in het zwart :-) Jammer dat ook jij de naam niet weet van dat ene zwammetje......
      Groet, Helma

      Verwijderen
    3. Hoi Bram,
      ik zal wel een kuiken wezen maar ik snap er niks van hahahaha....Misschien kan je het in de mail makkelijker uitleggen. Ik ga je dan ook maar ff mailen. Je hebt het nl over de regel a href = Helma en dan al die tekentjes met en/of zonder. Misschien kan je me via de mail een link zoals jij het gedaan ehbt meesturen en dan de link daaronder waarin ik dan eventueel een blog of pagina kan zetten. Zou wel heel fijn zijn :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  54. Hoi Helma,
    Wat 'n mooie soorten heb je gevonden en gefotografeerd met mooi licht.
    Zoveel als jij hebt gezien die zie ik helaas nooit.
    Die witte kluifzwam vind ik ook bijzonder lijkt net 'n vuist met zijn wijsvinger in de hoogte.
    Voor vliegerzwammen moet ik iets verder reizen, maar zijn alle top.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      dat wat je zegt over die witte kluifzwam heb ik meerdere keren voorbij zien komen in de reacties en het is ook nog zo hahahaha..... Dit jaar waren er echt veel paddenstoelen maar pas eind oktober begin november. Veel later dan andere jaren. Jammer dat je voor de vliegenzwammen wat verder moet reizen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. Ik kijk ieder jaar weer uit naar jouw paddenstoelen en zwammen foto's, zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Michelle,
      het afgelopen jaar heb ik helaas niet zo heel vele gefotografeerd maar...... ik heb wel een goed gevuld archief ;-) Ik vind het fijn te lezen dat je er ieder jaar weer naar uitkijkt :-)))))
      Groejtes

      Verwijderen
  56. De wonderbare wereld der paddenstoelen en zwammen. 't is elk jaar weer een feest om ze te zien openbloeien hé. Hoogdagen voor de macrofotograaf :-) De Bezemkoraaltjes vind ik heel leuk, je kan er dan ook veel verschillende dingen in zien. 'k heb weer genoten van je mooie paddenstoeltjes macro fotografie !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Dirk, de wonderbare wereld van de paddenstoelen en zwammen. Dit jaar kwam ze erg laat boven de grond maar toen dat eenmaal begon kwamen ze ook letterlijk "als paddenstoelen" uit de bodem vandaan hihi.... En ja, hahahahaha.... die bezemkoraaltjes zijn ondeugende zwammetjes hahaha......
      Groetjes

      Verwijderen
  57. waw...what amazing series of photos.
    Greeting - Evi Erlinda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your nice comment Evi :-)
      I've also been looking at you but I can do so little with your blog.
      regards

      Verwijderen
  58. All are gorgeous !!
    My mushroom friends send their ragard to them.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your nice comment :-)
      I thank you for the attention of your mushroom friends.
      with kind regards

      Verwijderen
  59. Hi Helma,
    Wonderful selection of mushroom photos. All of them are wonderful, but my favorites are the last ones, what beautiful and delicate mushrooms.
    Have a lovely weekend
    Warm hugs
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      thank you for your nice and warm reaction :-)
      I am very late with responding but that also had a reason. I like to read that you enjoyed these photos :-)
      Warm hugs,
      Helma

      Verwijderen
  60. Hola Helma,
    Espectaculares imágenes. Fantástico trabajo con unos colores y nitidez realmente impresionantes.
    Que tengas una muy buena semana.
    Un fuerte abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola iñaki
      Gracias por tu bonito comentario :-)
      Los hongos ahora se han ido y vamos a las aves de invierno ;-)
      Un fuerte abrazo.

      Verwijderen
  61. Wat een overvloed aan paddenstoelen. Ik vind ze dit jaar (bijna) niet. Prachtig in beeld gebracht dat in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cor,
      ze waren er dit jaar ook bijna niet tot aan beging november. Daarna schoten ze met recht "als paddenstoelen" uit de grond ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  62. Ben dit jaar nog niet in het bos geweest door de verhuis en de rugpijn. Maar zo mooi als ze hier staan en te zien zijn, kan ik ze toch niet krijgen. Wat heb ik genoten! Fijne groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begrijpelijk Joke,
      ik hoop dat het inmiddels iets beter gaat met je rugpijn.
      Verhuizen is echt een aanslag op lijf en leden (weet er alles van hihi.....)
      Groetjes

      Verwijderen
  63. Hoi Helma
    Ja herrinner het me ook als de dag van gisteren
    De dag na mijn verjaardag en je hoeft daar nooit geen sorry voor te zeggen.
    Zo begrijpelijk dat het jullie heel erg bezig houd en zeker deze dagen.
    Voel nog het kippenvel wat ik kreeg bij je berichten.
    Sterkte meissie want het gemis blijft groot natuurlijk
    Je blog met de paddenstoelen is in een woord GEWELDIG
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha dat doorklikken daar maak ik mezelf regelmatig schuldig aan...je kunt je tijd maar een keer benutten ;)
      Slaap wel

      Verwijderen
    2. Hoi Nellie,
      dus de dag na je verjaardag. Nu kan ik ook nimmer meer je verjaardag vergeten! Het heeft ons ook heel erg beziggehouden (en nog hoor) en het heeft echt heel veel energie gekost. Ik kan sindsdien ook niet meer echt de hip krijgen om te footgraferen terwijl ik dat op mijn vrije dagen wel zou moeten doen. Jahnay was ook een mannetje van de natuur en hij vond het heerlijk om buiten te zijn....
      Liefs voor jou en thnx voor je warme woorden.

      Verwijderen
    3. Ja.... soms doe ik dat ook wel hoor want anders kom ik nooit meer bij met bijlezen hahahaha......

      Verwijderen
  64. Bom dia, existe enorme variedades de cogumelos, os mesmos que partilha estão bem fotografados com nitidez as mostrar na perfeição os detalhes.
    Continuação de feliz semana,
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Antonio
      Eu não fiquei feliz por um momento. A comemoração do meu neto morto de repente foi um ano atrás, mas senti como hoje. Mais uma vez muita tristeza e emoção.
      Fico feliz em ler que você gostou das fotos dos cogumelos.
      Para você também uma ótima semana.
      Saudação,
      Helma

      Verwijderen
  65. Hoi Helma,
    De wereld van de paddenstoelen is behoorlijk fascinerend door de buitengewone variatie aan soorten. Als je dit zo bij elkaar ziet was het een prima paddenstoelenjaar, of het nu 2017 of 2018 was.
    Sommige soorten springen eruit, zoals de witte kluifzwam die ik al een tijd niet meer gezien heb. Als je bijzondere soorten vindt moet je er ook nog een mooie compositie van maken. Dat is je weer prima gelukt. Maar helaas, het paddenstoelenseizoen is weer voorbij. Nu de focus weer op andere soorten.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      dat klopt wat je zegt en er zijn nog zoveel meer soorten paddenstoelen en zwammen! Vorig jaar was inderdaad een pracht van een paddenstoelen jaar en het jaar daarvoor ook. Nu kwam alles pas een week of 6 later boven de grond.
      Het paddenstoelseizoen is inderdaad weer voorbij maar ik had even wat anders aan mijn hoofd. Volgende blog komt vandaag nog.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  66. Hi Helma!!!...Excellent macro.. beautiful images .. congratulations

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Hoi Helma, Bedankt om langs te komen. Ik had jullie wel al weer in mijn lijst staan en op volgen geklikt maar dat is met je google account denk ik. We kregn het niet opgelost dus maar opnieuw begonnen, zeker als je niet weet hoe het zo gekomen is. Ik wens je een fijn weekend. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,
      ik was je ook al kwijt en je stond wel in mijn leeslijst maar daar kreeg ik d melding dat je blog niet meer bestond. Daarom maar via google op zoek gegaan en.... gevonden. Inmiddels sta je er ook weer in met je nieuwe blog :-)
      Mijn moeder was jarig en daar zijn we het weekend mee bezig geweest. Komend weekend werkweekend maar daarna heb ik weekend. ook voor jou een paar mooie dagen deze week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  68. Hai Helma,

    Tsjonge wat een verzameling in die paar blogjes zeg. Is de opbrengst in deel 3 van dit jaar of van vorig jaar? Ik heb namelijk nog bijna geen paddenstoel gezien. Ik hou mij nooit zo bezig met paddenstoelen omdat ik mijn schaarse tijd liever aan vogelfotografie spendeer, maar je laat hier toch wel zien dat ik mijn blikveld moet verruimen. Schitterende onderwerpen zijn het namelijk. Je laat zo'n variatie qua kleur, grootte en dergelijke zien, dat het gewoon aanstekelijk werkt. De plaatjes van de vliegenzwam spreken mij altijd het meest aan. Die paddenstoel vind ik nou eenmaal het mooist. Ik moet toch maar eens actief op zoek gaan volgend week.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      in deel 3 en ook de vorige 2 staan de paddo's van vorig jaar al zitten er in deel 3 een paar van dit jaar bij. De paddenstoelen kwamen ook echt heel erg laat dit jaar maar toen ze eenmaal kwamen waren het er ook gelijk enorm veel!
      Vogelen is ook leuk maar ik mag ook graag aan macro fotografie doen al is er het afgelopen jaar weinig van fotograferen gekomen maar dat zal je bekend zijn. ik lees dat je toch op zoek gaat en ik ben hééééél benieuwd waar je dan mee thuis komt ;-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  69. Mooi Helma die paddestoelen. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Caroline,
      het wordt nu inderdaad weer tijd voor wat anders hihi...
      Groetjes

      Verwijderen
  70. Wat een schitterende blog Helma,allemaal van die mooie verzorgde foto's, echt genieten om deze blog te bekijken. Een favoriete foto heb ik niet echt, maar als ik er dan toch eentje zou kiezen dan wordt het de eerste van de berkenboleet, wat een prachtig geheel.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Coby,
      die berkenboleet vind ik zelf ook heel erg mooi. De kleuren waren daar prachtig en dat kwam heel mooi uit :-) Ik hoop volgend jaar weer veel paddenstoelen en zwammen te vinden. Ik heb in het archief nog veel zwammen en paddenstoelen staan maar die bewaar ik wel voor volgend jaar.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  71. Reacties
    1. Thank you Maria,
      I wish you a very nice weekend.
      Warm hugs

      Verwijderen
  72. Prachtige foto's. Ik lees je berichten altijd met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je bezoekje en je reactie.
      Ben ook even bij jou wezen kijken en ik zag een heel assorti aan tuingereedschap en machines. Hele uitgebreide collectie.

      Verwijderen
  73. Brilliant the mushrooms photos, love them.

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Mooie foto's van de paddestoelen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Dit was genieten Helma. Prachtige serie. De soort die jij niet herkent is volgens mij de Roestvlekkenzwam. En die kleine "stoeltjes" zijn m.i. ook zwavelkopjes.
    gr. Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerard,
      wat leuk dat je hier ook nog eren kijkje neemt :-)))))
      Die kleine sto9letjes zijn inderdaad ook zwavelkopjes maar van die andere waarvan jij denkt dat het de Roestvlekkenzwam is ben ik niet helemaal zeker. Ik ben gelijk toen ik dit berichtje las op google wezen zoeken maar ik kon er niet echt uit (sorry), maar wel heel fijn dat je meedenkt :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma