donderdag 26 januari 2012

Een trein van vogels

Afgelopen zondag 15 januari was het werkelijk schitterend weer. Mooi zonnig en bijna geen wind, het leek wel voorjaar. Zijn we even naar het natuurgebied hier vlakbij "De Vooroever" geweest. Liepen we naar een vogeluitkijkpost  voor de ganzen, eenden en tafeleenden. Hoorden we ineens een oorverdovende herrie! Het leek alsof er een trein met veel kabaal aan kwam denderen, maar dat kon niet want er is daar niets in de buurt. We probeerden te lokaliseren waar dat geluid vandaan kwam en toen zagen we ineens een grote zwarte vliegend wolk van vogels.
Wat een enorme herrie gaf dat. Geprobeerd om de telelens te richten, maar voor het mooie waren ze te ver. Toch plaats ik een paar foto's  zodat jullie een beetje een idee hebben van die wolk vogels.

Onderstaande foto's kun je het beste in de vergroting bekijken (gewoon op de foto zelf klikken). Dan zie je ook wat details.

Sliert vogels

Sliert vogels

Wat zijn het voor vogels
Door flink te croppen geprobeerd om te zien wat voor vogels het waren. Geen mooie kwaliteit, maar je kan in ieder geval de vogels zien.

Het voorstuk

Welke vogels?

Vogelvlucht
Dan ook maar weven een paar leuke plaatjes....

Grauwe Gans

Grauwe Gans

Grauwe Gans

Grauwe Gans
==================================================

Iedereen weer ontzettend bedankt voor de leuke en opbouwende reacties op het log hieronder van de bekermossen.

43 opmerkingen:

  1. Zoveel vogels bij elkaar....ja dat maakt verschrikkelijk veel herrie..... fraaie serie is het Helma.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Joop,

    ik had dat zelf nog niet eerder meegemaakt. De foto's laten nog niet eens een kwart zien van wat we daar zagen. Ik kan je wel vertellen dat het héél indrukwekkend was.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een ongelooflijk aantal vogels Helma. Ook hier bij het Nuldernauw zie ik momenteel regelmatig zulke aantallen in de lucht. Wat het zijn, geen idee. Je hebt de hoeveelheid mooi weten vast te leggen.
    Hartelijke groet
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke,

      het waren er ook ik weet niet hoeveel, maar het was een heel indrukwekkend gezicht :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. Hoi Helma,
    Nou nou zeg, dat zijn er veel. Geloof best dat die een ontzettende herrie kunnen maken. Lijken toch ook allemaal ganzen,..??!!
    Vind je eerste foto heel erg mooi, heeft ook een prima compo zo met dat groen erbij.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je zegt Marco, het waren er inderdaad ontzettend veel. Ik kan me niet heugen ooit zoveel vogels bij elkaar te hebben gezien. Toen we ze vanachter een bossage verderop aan zagen komen was het eerst 1 inktzwarte vlek. We vroegen ons echt even af wat of dat was totdat ze uit waaierde. Toen hadden we door dat het een enorme zwerm vogels was!

      Zouden het inderdaad ganzen zijn!?

      groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. oh helma dat is kijken naar een natuur TV, mooier kan het niet gaan denk ik dan:-)
    wat een kanppe koppies dat ze niet botsen hé,
    geweldig:-)

    en die ganzen, awel helma, ik ben gek op ganzen :-)
    ik herken mezelf erin:-)
    gak gak :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. The birds are in force today, but, I like the Greylag Geese, beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. It is wonderful flock of birds in the first photos. Great capture! They are my favorites in this series.
    Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  8. what a lot of birds. beautiful pictures

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sjonge Helma, dat is een geweldig schouwspel . Kan me voorstellen dat een hoop herrie maakten. Je foto's heb ik vergroot gezien en ze zijn schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja ganzen. Ik ken dat geluid van honderden opvliegende ganzen. Het geraas van klapwiekende vleugels en het gegak van die beesten maken een oorverdovende kakafonie van geluiden :) Ondanks de afstand heb je de zwerm toch mooi gevangen hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ganzen of eenden? ik kan het niet goed zien, maar de hoeveelheid is indrukwekkend!!
    Dat komt op de foto's ook heel mooi over.

    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wonderful photos. Great view.
    Kind regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig Helma!
    Goed te zien dat het heel veel vogels zijn!
    Als er een stuk of 10 overvliegen maken ze al veel lawaai dus ik kan mij voorstellen hoe dit klonk.
    Erg leuke foto`s, ook de close upjes van de Ganzen,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beautiful pictures of this big crowd of birds in a beautiful blue sky! Very nice Helma. They look like some kind of ducks or geese...

    Very nice series. Have a nice weekend.
    Greetings,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Hela,

    Wouw deze foto's is erg mooi geworden. Toen waren heel veel vogels te zien. Meestal voelen dat winter aankomt. Daarom is zoveel te zien. Wat kun je mooie foto's maken.Ganzen ben ik helemaal weg van. Zo helder foto's geworden. Jullie hebben genoten.

    Ik wens jou een hele fijne weekend.
    Liefs van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Those birds look like ducks when enlarged I think Helma, but I have never heard of ducks flying like that! - Dave.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. je hebt toch niet meegedaan met de vogeltelling hè? Met al die vogels op de eerste foto's, was je de tel snel kwijtgeraakt hoor!Een hele mooie serie Helma, de Ganzen staat er ook deftig op.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ale udany dzień, spotkać taką ogromną ilość ptaków to naprawdę rzadkość, gratuluję.
    Pozdrawiam, miłego weekendu.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Helma, wat een belevenis met al die vogels, ik kan me voorstellen dat het een indrukwekkend schouwspel was. Ik krijg altijd al kippevel van een grote groep opvliegende ganzen, maar dit was zo massaal.
    Prachtige beelden heb je er van gemaakt. Ik neig er het meest naar om te denken dat het (voornamelijnk) eenden zijn, volgens mij herken ik in ieder geval Kuifeenden, google daar maar een op.
    De ganzenfoto's zijn ook leuk, mooie fotogenieke koppen hebben die vind ik.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Tsjonge, wat is dat indrukwekkend zeg.
    Je hebt het ook fabelachtig mooi in beeld kunnen brengen.
    SUPER!

    Groet, mennoG

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Chciałabym coś takiego przeżyć, to musiało być wspaniałe widowisko. To wygląda jak czarna chmura na niebie.Wspaniałe zdjęcia zrobiłaś. Pozdrawiam. *** Ik zou iets als dit te overleven willen, moet het zijn geweest een prachtig schouwspel. Het ziet eruit als een zwarte wolk in de lucht. Prachtige foto's gedaan. Yours.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wonderful series, and the first one with all the birds is just awesome !!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wauw, het ziet er zwart van de vogels.
    Wat een mooie dag was het, met zo'n strak blauwe lucht.
    De ganzen foto's vind ik erg leuk.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Helma,
    Jij heb wel heeel veel eenden op de foto gekregen, prachtig gezicht zo tegen de blauwe lucht.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Helma,

    Met recht een zwerm vogels.
    Foto 2 en 3 springen er uit!
    Mooie details van die ganzen.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Helma,

    In de zwerm eenden herken ik duidelijk kuifeenden. Het lijken ook Toppereenden maar door het duidelijker aftekenen van zwart en wit herken ik er kuifeenden in. Wie weet vliegen er wel toppers en kuifeenden door elkaar. Dat is uit de foto niet te halen. Maar de eenden die herkenbaar zijn kunnen als kuifeend aangemerkt worden.

    groeten

    Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @ Hoi Dien, dit was inderdaad mooier dan tv kijken al was het wel even schrikken in het begin hihi..... En hoezo herken jij jezelf in een gans?!?! xxx

    @ Hi Bob, thank you for your comment. This time there were really huge birds and geese. Greetings, Helma

    @ Hi Carmen, it was actually a huge cloud of birds with a deafening noise ;-) Greetings, Helma

    @ Thank you LindaElm, the many birds were huge. Greetings, Helma

    @ Hoi Riet, het was ook werkelijk fantastisch om te zien, al schrok ik best wel een beetje in het begin. Kwam ook omdat we niet wisten waar dat enorme oorverdovende geluid ineens vandaan kwam en we een inktzwarte vlek zagen aankomen.

    @ Hoi Henk, man... wat een oorverdovend kabaal was dat zeg, maar ik ben blij dat ik het een keer heb meegemaakt :-) Zo'n schouwspel vergeet je echt niet meer. Alleen jammer dat het zo ver weg was, dus kon niet echt mooie foto's maken maar wel een beetje laten zien hoe het ging daar.

    @ Hoi Loes, ze lijken wat op kuifeenden en dat heb ik ook al meerdere horen zeggen. Ik kan er geen antwoord op geven want ze waren helaas te ver weg. Groetjes, Helma

    @ Hi Synnöve, the view is really amazing and so there we saw the large flock of birds. Greetings, Helma

    @ Hoi Greet, dat het veel vogels zijn is inderdaad goed te zien. Was alleen best wel jammer dat ze zover waren al zou je aan het geluid denken dat ze om je hoofd zaten *grinnik*. Ik heb er inderdaad maar even paar andere ganzen bijgezet, anders is het zo'n "ver weg" blog ;-) Groetjes, Helma

    @ Hi Louise, the sky was beautifully blue that day and that reflected in the water. I thought the geese were, but I still think the ducks are. Crested Ducks, of course. The weekend is unfortunately over, so it will work again blown. Greetings, Helma

    @ Hallo lieve Jacqueline en Ferry, je op de foto zie je inderdaad dat het heel veel vogels zijn, maar in het echt was het een overweldigend gezicht! Ik heb er echt nog nooit zoveel tegelijk zien opvliegen! Weekend is weer voer, dus wordt weer werken geblazen. Liefs, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Helma

    @ Hi Giga, it was a magnificent spectacle, and this I will never forget. It was an inky cloud that was floating on a huge racket. When we saw the fan so that the geese / ducks went. Greetings, Helma

    @ Hi Dave, it's probably also true ducks (there were many who thought that), but I could not see well. And take it from me that it really was a deafening noise! Greetings, Helma

    @ Whahahahahaha.... heerlijk reactie Edward over die vogeltelling hahahaha.. Stel je voor zeg dat je zo'n zwerm zou moeten tellen (kijkt even scheel van schrik hihi....). Die ganzen eronder zijn een goedmakertje voor de foto's erboven want er moet toch iets te zien zijn op je blog nietwaar ;-)

    @ Hi Talibra, I have rarely seen such a large flock of birds though. Was for us a very impressive sight. Unfortunately for weekend again. Greetings, Helma

    @ Hoi Coby, reken maar dat dit een belevenis was hoor, en nu je over kippenvel begint kan ik dat alleen maar beamen. Ik schrok er best wel van in eerste instantie want je weet even niet wat er gebeurd. Het geluid wordt al intenser en dan die inktzwarte wolk die aan komt drijven op dat geluid. Heel indrukwekkend. En ik denk ook dat je gelijk hebt vwb die kuifeenden. Ik heb er al meerdere over gehoord en als ik mijn eigen kuifeend (moet ik nog plaatsen hoor) bekijk dan konden het inderdaad kuifeenden zijn. De ganzen die eronder staan hebben inderdaad een leuk koppie ;-) Groetjes, Helma

    @ Hi Lasse, thank you for your compliment. That first picture has what looks through the beautiful countryside you in the water.

    @ Hoi Ghita, dat zag het ook inderdaad. Zwart dan hé. het was ook inderdaad prachtig weer (15-01) en het leek wel voorjaar die dag. Groetjes, Helma

    @ Hahahaha... leuk die reactie Cees, en jaaaa...... werkelijk heel veel eenden :-) Groetjes, Helma

    @ En wat voor zwerm Peter, jeminee zeg... nog nooit eerder zo'n enorme zwerm of wolk met vogels gezien. En thnx voor je complimentje. Groetjes, Helma

    @ Hoi Jowan, ik had al eerder gelezen dat men dacht dat het kuifeenden waren en ik denk ook inderdaad dat het kuifeenden zijn. Voor toppers moet ik even naar google want dat weet ik zo niet (erg hé, dat ik dat niet weet!) En dank je wel voor de uitleg.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Helma
    Wat heb je de grote groep ganzen toch nog heel mooi weten te fotograferen, het lijkt wel een schilderij.In de Alblasserwaard zitten er ook vaak veel, maar het is heel moeilijk om ze goed te fotograferen het is mij nog niet goed gelukt.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bets,

      dank je wel voor je complimentje. Ze waren voor het mooie eigenlijk te ver weg, maar het was zo indrukwekkend dat ik het evengoed wilde laten zien.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. hello Helma

    have to thank you for your nice and sweet comments on my blog. really fun to read and that you like what you see. the bird you are wondering, I think called redpoll in English.

    big hug

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi LindaElm,

      your pictures were very nice, very sweet and will tell you that it is a redpoll. I had never known otherwise. I like just looking at google. Beautiful bird.

      Big hug back :-)

      Verwijderen
  31. All those birds flying over the waters and then the gooses swiming...Those are so peaceful images...Very nice photos, my dear! Have a great week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Traveling Hi Hawk,

      Thank you for your lovely comment. Also for you a wonderful week.

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  32. Hoi Helma,
    Wat een geweldige serie heb je kunnen maken van de zwermen vogels. En je gans is een fraai fotomodel. Heb er met plezier naar gekeken, mooi werk!!!

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Met recht noem je dit een trein, enorm pfff...ik zag wel eens ongeveer evenveel vogels, maar dat was in de zomer jaren geleden alweer, en beslist geen ganzen !
    Dat er zoveel op een plek samen konden komen had ik nooit voor mogelijk gehouden.
    De ganzenfoto's eronder zijn mooi geschoten , maar weer een andere soort geloof ik.
    Liefs....

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hai Helma,

    Ha, zoveel vogels tegelijk in paniek duidt meestal op een zeearend.
    Dan vliegt de hele bende op met een oorverdovend lawaai.
    Met zo'n grote groep is het vaak alleen even zoeken waar de zeearend is, maar die is zo groot dat je hem wel kan spotten.
    Je moet er alleen wel naar zoeken. Dus volgende keer, goed rondkijken.

    Ik hou wel van dit soort overzichtfoto's. Mooi hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een mooie serie Helma, zowel de close-ups als het overzicht van de zwerm ganzen. Heel fraai!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @ Hoi Ben, dank je wel voor je reactie. Het was ook een enorme zwerm en zoveel had ik er ook nog nooit bij elkaar gezien. Groetjes, Helma

    @ Hey meis, die trein was echt de beste vergelijking hihi... het geluid van een aanstormende (denderende)trein was het eerst waar we aan dachten toen we dit geluid van die vogels hoorden. Die onderste ganzen zijn grauwe ganzen en inderdaad van een heel ander kaliber *grinnik*. Liefs, Helma

    @ Zou heel goed kunnen die zeearend, want in dat gebied zit ook ergens een zeearendspaartje voor het 2e jaar. Daar had ik eigenlijk helemaal niet aan gedacht met die opvliegende zwerm! Dank je wel voor je aanwijzing want het zou inderdaad best eens zo geweest kunnen zijn. Groetjes, Helma

    @ Hoi Lia, dank je wel voor je lieve reactie.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hallo Helma
    Wat is het altijd fijn hier op bezoek te komen.Wat een massa vogels en die zullen zeker een oorverdovend lawaai gemaakt hebben.Heel mooie serie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hallo Marylou,

    wat leuk om je hier te zien :-) Reken maar dat het een oorverdovend lawaai was en in eerste instantie schrok ik daar ook best wel even van. Dank je wel voor je reactie.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma