maandag 2 augustus 2021

Weidebeekjuffers.......


 Het heeft even geduurd maar hier dan weer een nieuw blog. Deze keer Weidebeekjuffers en ja, ook deze zijn van vorig jaar.  Ik vind deze Weidebeekjuffers een van de mooiste juffers die we hebben. De mannetje met hun felblauwe kleur maar ook de vrouwtjes mogen er zijn. Ik hoop dat jullie er ook even van kunnen genieten. 


*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male 





 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male 



 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male 



 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male 






 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male 



 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens  female 




  Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens  female 


 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male 




 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male 





 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male 



 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male 





=============================================================


Iedereen bedankt voor alle reacties en aangedragen ideetjes voor mijn hulpvraag en op de foto's in het vorige blog van:


"Wie weet een oplossing....................."

133 opmerkingen:

  1. Echt wonderschone foto's Helma. Bij ons in de buurt zie je ze amper. Ragscherp en fijn van kleur. Gewoon wauw...👍👍
    Ben ik nu eens de eerste met een reactie. 😁😁
    Lg uit Drenthe,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je laat me kleuren Geert 🤗
      En de kleur zal veranderen als ik er alleen maar aan den k welke foto's jij in je nieuwste blog gaat plaatsen! Slik!!!
      Ja hahahahahahaha.... je bent zowaar de eerste 😄 Leuk toch hihi...
      LG vanuit een grijzig en fris NH
      Helma

      Verwijderen
    2. skoftig... zou Henk zeggen 🤢🤢
      Lg Geert

      Verwijderen
    3. Whahahahahahaha...........
      Heerlijke reactie weer Geert ;-)

      Verwijderen
  2. Prachtige foto's en zowaar weer een mooie kopfoto
    Blijft toch een mooi manneke hè
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      ik heb geen flauw idee meer wat ik gedaan heb met die kopfoto maar hij staat er in ieder geval pffffffff........ Ja, mijn kleine lieverd blijft erbij horen en zou dit prachtig gevonden hebben met die juffers 💚
      Ik kom nog bijlezen maar daar moet ik denk ik een hele middag voor gaan uittrekken whahahahahahaha....
      Groetjes

      Verwijderen
    2. En bijlezen doe je meestal uitgebreid.
      Leuk hoor dat je daar zoveel tijd in stopt...zelfs als je minder tijd hebt.
      En ja tijd kan je maar eenmaal besteden hè.
      Groetjes

      Verwijderen
    3. Klopt Nellie, en ik was echt aan ht bijlezen maar eergisteren kregen we ook weer 's avonds bericht dat een vriend onverwachts is overleden. Morgen ook naar de uitvaart.
      Het schiet niet echt op zo hé.
      Groetjes

      Verwijderen
  3. Een prachtige serie Helma, het is altijd genieten bij jou hoor!
    De e-mail service, zou toch stoppen van Blogspot?
    Ik heb deze site nu bij de feed van Wordpress gezet, hopelijk werkt dat.
    Lieve groetjes, Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Ed,
      dank je wel voor je mooie reactie :-)
      Ja, de e-mail service stopt maar mss dat de oude abonnees nog wel een melding krijgen! Lief dat je me bij de feed van Wordpress hebt gezet :-)))
      Ook fijn te leze dat je hier altijd weer geniet 🤗
      Doe ik ook bij jou mooi platen hoor 💚
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. prachtig!
    jij moet een engelengeduld hebben Helma, want deze beestjes zitten echt niet lang stil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou.... ze zaten ook niet bepaald stil An en er zijn ook heel veel foto's de prullenbak in gegaan hahahahahahaha....

      Verwijderen
  5. Het zijn inderdaad prachtige juffers.

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Jan,
      nu nog graag een keer de bosbeekjuffers want die heb ik zelf nog nooit gezien helaas.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  6. Ha buuf,
    Ben het met je eens dat de Weidebeekjuffer de mooiste juffer is.
    Prachtige serie, zoals we van je gewend zijn!
    Wat leuk om Jahnay te zien in je kopfoto! Toeval bestaat niet, of toch?
    LG je ouwe buuf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey lieve buuf :-))))))
      Ja, mooi zijn ze hé 💚💙.
      Leuk hé en die foto van Jahnay had jij nog gemaakt in de heemtuin 💕
      Wat bedoel je precies met toeval?
      LG van je ouwe buuf
      PS Moeten hoognodig weer eens bij beppen!!!!!!!

      Verwijderen
    2. Het toeval was dat ik hem fliepste, terwijl ik niet wist dat het Jahnay was!
      LG

      Verwijderen
    3. Inderdaad buuf, en eigenlijk kon dit geen toeval zijn 💚💙💞💕
      Liefs van mij,
      xx

      Verwijderen
  7. Ze zijn zo ongelooflijk mooi en wat een prachtfoto's. Lieve groetjes, Alie en Nico en Chaos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, deze blauwe juffers vind ik ook werkelijk schitterend om te zien. De "groene" vrouwtjes ook maar die moet je ook echt in het zonnetje zien.
      Lieve groetjes voor jullie en geef Chaos een knuffel 😍
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  8. het was even wachten, maar dat werd ruimschoots beloond Helma

    een bijzonder knappe reeks en je "kopfoto" is voor mij de max

    prettige avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,
      het was inderdaad even wachten en nog is het steeds heel druk maar ik probeer eht weer op te pakken. Fijn dat de header annex kopfoto je aanspreekt 💙

      Wens je alvst een heel fijn weekend.

      Verwijderen
  9. ha die Helma
    wat heb je die schoonheden weer prachtig in beeld gebracht voor ons , dank je wel

    ik ken geen gebeden, maar het was samen met de prent wel een mooie hé
    vind het leuk om info te zoeken bij de foto's op wandel of fietstocht
    ben enorm blij met dit fietsje , was vandaag ook weer een 70 km onderweg , heerlijk

    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      dank je wel voor je leuke reactie over de schoonheden hihi.....

      Ik ken wel gebeden hoor hahahahaha.... maar deze moest ik ff paar keer doornemen. Tezamen met de prent inderdaad een mooi geheel :-) Die info is ook erg leuk om t lezen.
      En welja!!! 70 km maar liefst 😲. Je doet er wat aan hihi...

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      nu lukt het reageren wel hihi , het zijn ook schoonheden , zag er nog geen dit jaar , moet ook maar weer eens opzoeken :)
      maar je zag het al , ik zit weer op de fiets , zo 1 met een e :)
      kijk er van op dat je de Pyramide van Austerlizt niet kent , schitterende omgeving ook
      fijne avond en lieve groet , Karel

      Verwijderen
    3. Hey Karel,
      nee, ik kende die Pyramide echt niet (echt schaam....) maar het geeft me wel een mooie kans om daar ook eens heen te gaan want ik vind dit wel heel interessant!!!
      Ja, je was op de fiets met een e, nou..... die heb ik ook hoor en ik zou niet meer zonder willen hahahahahaha.......
      Ik ga zo weer naar mijn werk.
      Fijne dag vandaag en lieve groet,
      Helma

      Verwijderen
  10. Hoi Helma,
    Wat een mooie foto's laat je weer zien.
    Prachtig hoe je deze juffers hebt gefotografeerd. Dat blauw en die haarscherpe pootjes van deze diertjes steken erg mooi af tegen dat groen. Ook zo frontaal vanaf de voorkant op foto 4 vind ik echt super gedaan. Het is toch een kunst apart om dit te doen, want ik weet dat ze ook zo gevlogen kunnen zijn. Je moet er dus wel het nodige geduld voor hebben.
    Fijn ook voor je dat je banner bovenaan ook weer gelukt is. Erg mooi!!

    Lieve groetjes,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      dank je wel voor je leuke reactie :-))))
      Ik vind deze juffers ook echt heel mooi met die diepblauwe kleur. ook zou ik graag eens bosbeekjuffers willen ontmoeten want die heb ik nog nooit gezien zelf.
      Het klopt inderdaad dat ze zo gevlogen zijn en je moet haast als een sluipschutter naar zo'n diertje toe hahahahahaha...
      Ja, gelukkig is die banner gelukt (geen idee hoe maar hij kon er nu ineens wel weer staan pffffffff.....)

      Lieve groetjes van mij,
      Helma

      Verwijderen
  11. Wat een prachtige jaloersmakende foto's heb je in deze blog gezet. Het zijn inderdaad supermooie juffers en je hebt ze haarscherp vastgelegd.
    Mooi ook weer de kopfoto met Jahnay, fijn dat dat weer is gelukt!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ank,
      ik heb nog weinig libellen en juffers gefotografeerd dit jaar maar de weidebeekjuffers had ik wel (al zijn deze foto's nog van vorig jaar ;-) Heerlijk dat ik Jahnay weer mee kon nemen in de kopfoto 💕.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Wat een prachtige macro-foto's... zo scherp. Heel mooi, Helma. Ik heb weer genoten!

    Liefs, Marjon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjon,
      het is fijn te lezen dat je weer genoten hebt van deze juffers ;-)))))
      Ik geniet er zelf ook van ;-)

      Liefs, Helma

      Verwijderen
  13. Hi Helma, I agree it is really a beauty. Excellent macros as allways from you.
    Great job !
    All the best,
    Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi lasse,
      I really can't resist these meadow damselflies.
      If only for the beautiful blue color ;-))))
      Regards, Helma

      Verwijderen
  14. het blijven prachtige insecten om zo mooi te fotograferen, als jij doet, Helma!
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten Zem,
      deze insecten mag ik echt héél graag zien en fotograferen :-)))))
      Liefs van mij,
      Helma

      Verwijderen
  15. Chciałam sobie przetłumaczyć tekst, ale nie można na Twoim blogu, oczywiście rozumiem. :) Zdjęcia są przepiękne, robisz naprawdę zdjęcia z duszą. Ważki są wspaniałe, pięknie je pokazałaś, ich budowę i ich piękno. :) Przemiło się patrzy na Twoje fotografie, zawsze!!!! Pozdrawiam cieplutko i życzę dużo uśmiechu. <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cześć Odnowiona,
      Nie rozumiem, że nie możesz przetłumaczyć tekstu na moim blogu, ponieważ powinno to być możliwe. W każdym razie to jest w prawym górnym rogu bloga, a pod zdjęciami mojego wnuka po prawej jest też dodatkowy link z "przetłumacz" mam nadzieję, że następnym razem przetłumaczysz :-)
      Ok, cieszę się, że możesz docenić te piękne niebieskie ważki :-)
      Pozdrawiam i przytulam,
      Helma

      Verwijderen
  16. Hoi Helma,
    fraaie en scherpe opnames, weer een prachtige blog over deze juffertjes. mooi in hun natuurlijke omgeving waardoor ze goed uitkomen tegen een rustige achtergrond. Heerlijk om te zien.
    Groetjes.
    Joost&Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost en Nicole,
      Ik vind deze juffers ook echt hele fraaie insecten. Prachtige blauwe en groen kleuren en hele mooie wijde vleugels :-)))) Fijn om te lezen dat jullie ervan genieten ;-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  17. Hallo lief maatje,

    Hey wat heerlijk weer een post van je te ontvangen in mijn mailbox.
    Werkt het nu nog steeds via blogger of heb je een nieuwe methode gevonden?
    Voor mij werkt het in ieder geval.
    Ik zit namelijk gewoon te genieten (lees groen, groener, groenst) van je prachtige foto's.

    Super mooi, scherp, scherpteverhouding........ een waar genot om naar te kijken dus.

    Liefs je maatje 😍😍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey lief maatje 🤗

      ik denk dat de oude abonnees nog wel een bericht krijgen maar nieuwe kunnen wel inschrijven maar krijgen geen bericht helaas.

      Zo fijn te lezen dat je weer geniet en ja, groen is nu eenmaal de kleur die wij samen adoreren dus ik moet die er wel steeds bij zien te krijgen 😂😂

      Fijn weer wat van je te horen (ik ben echt bij iedereen hopeloos op achter 🙈)

      Liefs van je maatje aan deze kant van het scherm
      xx

      Verwijderen
  18. Ze zijn de mooiste juffers die er zijn. Ik kon ze altijd bekijken aan een beek in mijn omgeving. Dit jaar zag ik er slechts 2 waar zijn al die juffers toch gebleven. Gelukkig kan ik hier ten volle genieten van je super mooie foto's Helma..Daar voor dank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Marylou, het zijn (ook voor mij) de mooiste juffers die we hebben. Jammer dat ze bij jou bij de beek niet meer te zien zijn maar wie weet volgend jaar weer :-)
      Groetje

      Verwijderen
  19. Marylou kan niet op de normale manier reageren.
    Ik hoop niet dat deze4 ellende weer gaat beginnen.
    Nu dus via contacformulier/mail

    Ze zijn zo ontzettend mooi. Een beek waar ik alle jaren naar ze ging kijken is plots niet meer interessant. Ik zag er slechts 2 .Waar zijn al die anderen toch gebleven

    Met vriendelijke groet,
    Marylou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had je reactie hierboven nog niet gezien toen ik deze mail kreeg. Daarom de mail gekopieerd en geplakt en later zag ik pas dat je toch wel had kunnen reageren!!
      Maar beter dubbel dan helemaal niet hihi......

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. ik heb genoten van je schitterende juffers Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Gerard,
      deze juffers zijn ook werkelijk supermooi insecten om te zien en te fotograferen :-)
      groetje

      Verwijderen
  21. Héee Helma,
    Probleem opgelost en een prachtige header !!! Yeahhhh!
    Weidebeekjuffers zijn echt super mooi, helemaal met je eens dat het misschien wel de mooiste juffers zijn die hier rondvliegen...nou ja hier....bij jou dan, haha...
    Wat een gave foto's kon je maken. Prachtig die close-ups en wat een metallic glans.
    Heel mooi!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Maria :-)))))))))))))
      het was ff puzzelen maar........ hij staat er inderdaad weer. nu maar hopen dat ik nog weet hoe bij een volgend blog hahahahahaha..... Ja, mooi zijn ze hé. Ik vind die blauwe kleur sowieso helemaal geweldig maar ook de groene van de vrouwtjes (al moeten die dan wel in de zon zitten). Inmiddels nog een hele serie kunnen maken maar die komen wss volgend jaar dan aan de beurt hahahahaha.......
      Groetjes, Helma 😚

      Verwijderen
  22. Hoi Helma,

    De weidebeekjuffer is inderdaad een prachtige soort, samen met de bosbeekjuffer, maar die zie ik hier niet zo vaak. En ik heb begrepen dat de weidebeek in jouw contreien ook niet zo vaak voorkomt. Je hebt hem heerlijk scherp vastgelegd en vooral het portretje van de eerste (en zesde) foto vind ik super.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      de bosbeekjuffer zou ik heel graag ook eens ontmoeten want die heb ik werkelijk nog nooit in real life gezien. De weidebeek komt hier ook niet echt vaak voor maar soms heb je ineens een jaar dat je ze ineens ziet. het jaar daarna zijn ze dan weer verdwenen.
      Dank je wel voor je mooie reactie :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  23. Wonderful series of macro shots, Helma. It's been quite a while since I saw your name in my blog list, but you have returned in fine style! Hugs from Ontario. David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello dear friend David :-)
      I really didn't have time to make a blog and even now a lot of hustle and bustle due to the holiday period but....... I'll be reading you soon 😚
      A big hug and a kiss from your friend from the Netherlands xo
      Helma

      Verwijderen
  24. Het is een hele mooie serie van de weidebeekjuffer steekt door z'n kleur heel mooi af tegen de groene achtergrond een mooi contrast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet,
      ik vind de kleuren van de weidebeekjuffer ook echt prachtig om te zien!
      Ze zitten ook vaak in de rietstengels langs de waterkant en daar moeten we dan ook gelijk gebruik van maken ;-)
      Groetje

      Verwijderen
  25. Wonderful photos of one of my favourite species of damselfly, Helma. It's good to have you back in Bloggerland again - we have missed you!

    Take good care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      Yes, I'll be back but I don't have much time yet. Fortunately, after the holiday period at work (September) I get some more time :-)
      Thank you for your sweet response.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  26. Prachtige soort die weidebeekjuffer, de metaalachtige glans aan de blauwe kleur heb je heel mooi tot uiting laten komen. Alles in mooi contrast met de groene omgeving. Ook de macro's zijn fraai, enfin, je hebt weer een prachtige serie neergezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanry
      inderdaad een prachtige soort die ik ook echt heel graag mag zien. Nu nog een keer bosbeekjuffers zien te vinden :-)
      Dank je wel voor je leuke reactie :-)
      Groetje

      Verwijderen
  27. Ha Helma,
    die weidebeekjuffers zijn zooo mooi. Jouw foto's zijn dat ook. wat heb je ze van lekker dichtbij voor de lens gekregen; sommige heel erg close-up; vind ik prachtig.
    Complimenten met deze serie.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      Weidebeekjuffers zijn ook echt heel erg mooi. Ik moest af en toe wel sluipen hoor want ze vliegen zo weer weg. Bovendien moet je ook nog redelijk stil weer hebben want dat gezwaai op die halmen is echt een crime hahahahaha....

      Hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Hoi Helma.
    Het zijn zeker de mooiste libellen en ze staan er mooi scherp op dat je ook die haartjes zien. Het is voor mij weer 'n aantal jaren geleden dat ik ze heb gezien maar zo ver reizen met het openbaar vervoer. Maar ik heb weer genoten van deze serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      het lijkt wel of er op steeds meer plaatsen deze mooie weidebeekjuffers voorkomen want ik zie ze nu ook op plekken waar ik ze vroeger nooit zag! Zal wel met de opwarming te maken hebben denk ik maar ik mag ze heel graag zien :-) Jammer dat je dan van het openbaar vervoer afhankelijk bent en ik zou zo ook even niet weten waar ze bij jou in de buurt voorkomen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Hoi Helma.

    Schitterende serie.
    Met heel veel plezier alles bekeken.
    Prachtige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      dank je wel :-)
      Ik mag deze juffers ook echt heel erg graag zien en footgraferen ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Hello Helma,
    Beautiful collection of damsels and photos.
    Take care, enjoy your day!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      thank you for your nice response. I was able to visit you very quickly :-) Be careful.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  31. Un reportaje extraordinario de los caballitos del diablo, unos animalitos realmente bellos. Enhorabuena por las fotos amiga Helma, que disfrutes del resto del verano. Un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola amigo Germán
      el verano es muy difícil de encontrar en los Países Bajos. Es una pena que hayamos tenido tan pocos días con sol pero no es diferente ;-)
      Gracias por tu linda respuesta.
      Un gran abrazo de mi parte desde Holanda.
      Helma

      Verwijderen
  32. Hallo Helma
    die Details die man erkennen kann sind unglaublich schön, eine Profiarbeit die seines gleichen sucht, wunderschön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,
      diese wunderschönen Wiesenlibellen sind wirklich unglaublich schön anzusehen. Die Details sind daher unverzichtbar :-) Es ist schön zu lesen, dass Ihnen diese Fotos gefallen haben :-)
      Grüße, Helma

      Verwijderen
  33. Wat zijn het weer juweeltjes van fotografie !
    De juffertjes én libellen als geheel vind ik de meest sierlijke én succesvolle insecten van allemaal. Ook heb je je best gedaan om de achtergrond neutraal te laten, dat komt de beestjes ten goede !
    Knappe macro fotografie hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Dirk :-)
      Het zijn prachtige insecten en vooral de kleuren van deze weidebeekjuffers vind ik echt prachtig om te zien. Het zijn ook zeer dankbare diertjes voor de macro hihi....
      Dank voor je reactie :-)

      Verwijderen
  34. Hoi Helma
    geweldige serie heerlijk om naar te kijken,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      dank je wel voor je leuk reactie.
      Dit blijft ook leuk om te fotograferen ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. Como siempre magistrales fotos Helma, cuando se amplían y se ven todos los detalles impresionan de verdad, por la nitidez y calidad con la que están hechas.
    Feliz fin de semana.
    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola, José,
      gracias por tu lindo comentario. En la fotografía macro a menudo puedes resaltar los detalles más hermosos y eso es realmente divertido de hacer. Me alegra leer que disfrutaste de estas fotos :-)
      Saludos, Helma

      Verwijderen
  36. Hoi Helma,
    Weidebeekjuffers zijn schitterende juffers. Jammer dat ze in het westen maar moeilijk te vinden zijn. Jij hebt er een reeks knappe platen van weten te maken. En inderdaad, ook al zijn de mannetjes het mooist, de vrouwtjes mogen er ook zijn.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      dat zijn het inderdaad en nu zou ik nog graag een keer bosbeekjuffers willen vinden en fotograferen. De mannen zijn (zoals zo vaak in de natuur) echt supermooi maar in dit geval zijn de weidebeekjuffers ook echt heel mooi om te zien. Moeten ze wel in het zonnetje zitten ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  37. Hallo Helma,
    Wat een platen van deze Juffersoort.
    Schitterend van kleur. Prachtig!
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      deze juffer is ook echt de moeite om een apart blog aan te wijden :-)
      Die mooie diepblauwe kleur vind ik zelf ook echt prachtig om te zien :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  38. Ik word er stil van Helma, wat een beauty's. Zo mooi gefotografeerd. Het is inderdaad één van de mooiste libellen die we hebben in Nederland. Ik heb ze langzaam bekeken en ervan genoten. Dank je wel voor het delen.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi...... wat leuk dat ik jou stil hebt gekregen 😂 maar..... deze juffers zijn ook echt onwijs mooi om te zien. Ik mag deze dan ook echt graag op de foto zetten en delen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. Imagens absolutamente incríveis!!! Gostei imenso de ver, Helma!
    Há tempos ouvi dizer que tendem a extinguir-se... mas já não me recordo do motivo... se devido às alterações climáticas, se por causa dos pesticidas, ou devido às monoculturas que condicionam a existência de muitas espécies de insetos em determinada área!
    Grata pela partilha, destas imagens maravilhosas, Helma!
    Estimo que se encontre bem, assim como todos os seus!
    Um beijinho! Continuação de uma boa semana, e um excelente mês de Agosto!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Ana,
      aqui na Holanda você não os vê em todos os lugares. Eles só moram em alguns lugares e isso é realmente uma pena. Elas realmente são aquelas mulheres lindas com cores lindas. Espero que não morram, porque então algo realmente lindo se perderá. Já perdemos muito na natureza.
      Resposta à sua pergunta: Sim, estou bem, mas ainda estou muito ocupado. A partir de setembro, finalmente haverá um pouco de paz e sossego.
      Obrigado pelo seu interesse.
      Espero que esteja tudo bem com você também :-)
      Desejo a você uma nova semana muito boa.
      Um beijo e um abraço,
      Helma

      Verwijderen
  40. Mi querida Helma perdona mi retraso en visitarte, echaba de menos tus hermosas fotos. Este caballito también es abundante aquí en mi tierra y sin duda es muy bonito. Las fotos son geniales, espectaculares. Un enorme abrazo y mi cariño.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola lola
      no importa si llegas tarde con las visitas.
      Ahora soy yo el que llega muy tarde con los visitantes en todas partes.
      Me alegra leer que estas hermosas damiselas también están contigo :-))))
      Un gran abrazo y un beso
      Helma

      Verwijderen
  41. ha die Helma
    zeker een mooi gedicht , en je las het 2x en het inspireerde je , herkenning denk ik dat we er allemaal wel in zien
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      klopt, ik las het 2x ja :-)))))
      We zullen er inderdaad allemaal wel herkenning in hebben en dat is ook echt wel mooi om dan te delen op deze manier ;-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  42. Het zijn zulke bijzondere insecten en je hebt ze werkelijk prachtig vastgelegd. De foto recht van voren is mijn favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Liesbeth,
      het zijn ook werkelijk prachtige insecten met geweldige en mooie intense kleur blauw.
      Grappig dat die met dat vooraanzicht je favoriet is :-)
      Ik kom echt bij je langs hoor.
      Groetjes

      Verwijderen
  43. Hello Helma,
    Superb series of images of Damsel flies and Demoiselle , all sharp and beautifully taken.
    Best wishes,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      thank you for your nice comment :-)
      I'm really behind with reading and responding but I'll be okay :-)
      Greetings Helma

      Verwijderen
  44. Al heeft het wat langer geduurd, ze zijn je nog niet vergeten Helma gezien de vele reacties.
    Ben de laatste tijd ook niet erg actief op mijn blog,
    ga veel liever fietsen als het mooi weer is dan achter de computer te zitten
    Je hebt weer prachtige foto's gemaakt van deze juffers, ze zijn dan ook heel fotogeniek

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Bram,
      en nog steeds duurt het lang maar ik weet nu dat ik vanaf ongeveer 13 september weer wat rustiger krijg :-)))) Jij ook niet echt actief zeg je maar ik kom wel bijlezen hoor :-) Kan me voorstellen dat je met mooi weer liever fiets en als ik al eens vrij heb en het is mooi weer doe ik dat ook. Anders heb ik er gewoon geen tijd voor, Deze juffers zijn inderdaad heel fotogeniek :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  45. Hai Helma,

    Mooie serie hoor van deze prachtige soort. De vrouwtjes zijn net zo spectaculair, maar de mannetjes zijn dat zeker wel. Het blauw komt mooi tot zijn recht in jouw foto's. Ik vind het helemaal mooi wanneer de vleugels ook nog helemaal uit zijn en je dus die zwarte vlekken ook kunt zien. Jammer dat ze in mijn omgeving niet zoveel voorkomen, want jouw serie laat zien dat het prachtige fotomodellen zijn.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      de vrouwtjes zijn inderdaad ook heel spectaculair alleen moeten ze dan wel in het zonnetje zitten. Dan komen ze werkelijk heel mooi uit! De mannetjes zijn (zoals eigenlijk alle mannetjes in de dierenwereld) echt supermooi! Deze foto's zijn van vorig jaar maar dit jaar heb ik er wel een paar waarbij d vleugels opengeklapt zijn :-) Geen idee wanneer ik die plaatst maar ik heb ze dus wel :-)))))

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  46. Prachtige serie van een evenzo fraai model Helma. Moeilijk om een keuze te maken maar ik zou denken dat foto 9 qua licht en daarmee ook qua kleur het allermooist uit de verf komt

    Groetje Henk Jonkvorst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Henk,
      het is inderdaad een heel fraai model maar ze zijn echt zo ook weer weggevlogen. Leuk dat je er een favoriet hebt weten uit te halen :-) Die foto heeft ook het mooiste licht ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  47. Een mooie nieuwe header recht uit het hart.
    De weidebeekjuffer vind ik één van de mooiste. Ze fladderen zo leuk over het water. Je hebt ze weer uitstekend gefotografeerd en hun kleur prachtig gevangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Joke voor je reactie over de header 💕.
      Klopt inderdaad, de weidebeekjuffer is een van de mooiste. Nu nog een keer de bosbeekjuffer vinden.
      Dank je voor je leuke reactie.
      Groetje

      Verwijderen
  48. ha die Helma
    ik denk dat je een blogje hebt over geslagen , " rondje Eemmeer " :)
    ja deze gedichten zijn ook weer mooie , en die prenten geschilderd met mond of voet zijn ook altijd mooi hé
    ik ga morgen aan de wandel , misschien geen zon , maar ik wil niet in de weekend drukte terecht komen op de Posbank :)

    aha je fietste het rondje toch ff mee :)

    klopt dat parcours is afgezet hihi , maar daar houden loslopende katten of honden zich niet altijd aan hoor
    ik doe het een stuk rustiger aan hoor , heb nooit haast :)
    ja na een week of 4 toe aan de standaard 500 km beurt , teller stond inmiddels op 600 😁

    fijne avond groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik zag dat later inderdaad maar ik ben er wel al doorheen gewandeld :-)))) We hebben er al uitgebreid over "gekwekt" hahahahaha......
      Ja inderdaad, prachtig prenten en als je dan weet op wat voor manier ze gemaakt zijn is het echt een enorme prestatie!
      Ja, we zaten op de Messenger toen je in de trein zat op weg naar de postbank 😁 Die foto's kom ik vast nog tegen.
      Je ehbt je fiets al aardig ingereden hahahahaha......
      Jij ook nog hele fijne avond.
      Groet, Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      foto's van Posbank en van de Holterberg staan bij de albums , kan je heide snuiven :)

      ik ben ook niet echt kunstzinnig ingesteld , maar soms is iets echt wel mooi
      en dat zijn die muurschilderingen zeer zeker , zelfs jij vind dat mooi hihi
      nee vandaag geen weer voor een heide wandeling , ik was ook lekker binnen
      maar er staan albums hoor , wandelse :)
      fijne avond en lieve groet , Karel

      Verwijderen
    3. Hey Karel,
      ik kom ze vast nog wel tegen. Heb nog vele email alerts van je in de mailbox staan :-) Zou gaaf zijn om alsnog die mooie paarse heide van de postbank te zien.

      Jij dus ook niet zo kunstzinnig hahahahaha..... en inderdaad, ik ook niet maar soms.... soms zie je echt wel mooie dingen wat ook onder de kunst valt.
      Ik moet zo weer naar het werk maar morgen ga ik even bij je wandelen ;-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  49. Hello Helma !!! I did not see this beautiful series of Dragonflies but I missed your absence .. I hope you are well and enjoying the summer ... Kind regards ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ana,
      thank you for your kind comment :-)
      I was indeed absent for a while and I am still not much online (due to circumstances). Everything is fine with me.
      With kind regards,
      Helma

      Verwijderen
  50. I love your photos of insects! Greetings!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you very much for your visit and your nice comment :-)))
      Greetings

      Verwijderen
  51. Wat zijn ze weer mooi, de foto's in deze blogpost. Ik ben vooral onder de indruk van de gedetailleerdheid van de weidebeekjuffers. Héél mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Cor :-)
      In de macro kan je deze details ook ooi laten uitkomen en laten zien.
      Dank je wel voor je mooie reactie :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  52. Aproveitando que passei por aqui, espreitando se alguma novidade me teria escapado... pois também eu ando um pouco ausente da Net, nesta fase... assim sendo, deixo um beijinho e votos de um bom fim de semana, estimando que se encontre bem, assim como todos os seus, Helma!
    Tudo de bom!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ola querida Ana,
      você também está um pouco ausente da internet. Acho que estamos todos um pouco incomodados com isso ;-) Estou feliz com sua visita e sua doce resposta.
      Cuide-se bem e você me verá novamente.
      Um grande beijo e um grande abraço,
      Helma

      Verwijderen
  53. Hello Helma,
    So good to see you are back, you were missed, . Super series of Macro images of a wonderful subject.
    My best wishes.
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      thank you for your kind response.
      I was and am still too busy at the moment but better times are coming. I'm also glad to read that things are going in the right direction for you too.
      Be careful.
      With kind regards,
      Helma

      Verwijderen
  54. Hi Helma,
    Stunning photos, amazing macros.
    Thanks for sharing.
    A very tight hug

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      thank you for your super sweet comment :-)
      As you can see I am very behind but I could hear you.
      A big kiss and hug,
      Helma

      Verwijderen
  55. Those are beautiful, I love them all Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Hi Helma,
    Misschien had ik hier al gereageerd, maar kon het niet zo snel terugvinden in de lange reeks berichten....dus daarom hier mijn reactie....wat mooi. Ik ben dol op weidebeekjuffers en hoop ze elk jaar te fotograferen, maar helaas...die soort komt niet voor in de AWD, terwijl er wel veel schoon stromend water is. Dus volgend jaar toch maar eens wat verder van huis kijken. Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      nee, je had hier nog niet gereageerd maar dat overkomt ons allemaal wel hoor. Bovendien loop ik zelf ook echt mijlenver op achter met bijlezen en reageren!!!! Mooi zijn ze hé die weidebeekjuffers. Nee, in de AWD zijn ze nog niet maar wie weet komt dat nog wel een keer. De witsnuitlibellen zaten er voorheen ook niet maar nu dus wel. Ik hoop zelf nu om eens de bosbeekjuffer te vinden want die heb ik nog nimmer zelf gezien. Dank je voor je leuke reacite.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  57. Schitterende macro opnames Helma. Trouwens mijn complimenten voor je hele blog hoor, ik heb hier een beetje rondgekeken en was aangenaam verrast van wat ik te zien kreeg. Ik zou het fijn vinden om je te mogen volgen, hopelijk heb je geen bezwaar.
    Met vriendelijke groeten,
    Rudi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Picpholio,
      dank je wel voor je complimenten 😚 En nee, natuurlijk heb ik geen bezwaar dat je me wilt volgen alleen werkt de email voor volgers helaas niet meer (wel nog voor de oude abonnees maar niet meer voor de nieuwe) Is weer een akkefietjee van Blogger zucht... Ik heb ook nog geen oplossing hoe dit wel op te lossen.
      Was inmiddels ook even bij jou wezen buurten en was ook heel verrast. Prachtige foto's en items :_)
      Groetjes, Helma

      Lees nu dat je Rudi heet.
      Welkom Rudi

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma