dinsdag 31 augustus 2021

Sperwer - Accipiter nisus .....


 Daar ben ik dan eindelijk weer eens. Nog een paar weken en dan wordt het allemaal weer wat rustiger dus kan ik weer wat vaker aan de gang met mijn foto's en de bezoekjes aan jullie blogs.

Deze mooie Sperwer man is zowaar wel van dit jaar en wat genoot ik van deze prachtige kleine roofvogel toen hij ineens aan kwam zweven, op een  boomstronk  ging  zitten en daarna in de plas ging badderen. Verder  geen tekst alleen even genieten van deze mooie  kleine roofvogel.


*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.



Sperwer - Accipiter nisus




Sperwer - Accipiter nisus




Sperwer - Accipiter nisus




Sperwer - Accipiter nisus




Sperwer - Accipiter nisus



Sperwer - Accipiter nisus



Sperwer - Accipiter nisus



Sperwer - Accipiter nisus




Sperwer - Accipiter nisus


Sperwer - Accipiter nisus



Sperwer - Accipiter nisus



Sperwer - Accipiter nisus



Sperwer - Accipiter nisus


Even later kwam er ook nog een vrouwtje  Sperwer badderen.

Helaas begon het aardig te regenen  maar....... we werden toch beloond.

In een volgend blog meer over de Spervrouw.



Sperwer - Accipiter nisus  female




=======================================================


Iedereen bedankt voor het geduld en  voor de leuke reacties op en over de foto's in het vorige blog van:


" Weidebeekjuffers.............................................."

124 opmerkingen:

  1. Hello Helma,

    Beautiful series on your Sparrowhawk. It is a gorgeous bird. Take care, have a happy day and week ahead.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      Thank you for your comment :-)
      I was away for a while but I'll be back ;-)
      Have a great week for you too.
      Regards, Helma

      Verwijderen
  2. Wow wat een mooie serie kon je er van maken.
    Mis het aankomen vliegen in de serie ;)
    Zoiets is toch wel de kers op de taart ook al regende het.
    Groetjes en wij lopen niet weg hoor...doe rustig aan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      ik weet dat jullie niet weglopen maar het is wel vervelend hoor als je even geen tot weinig tijd hebt 🥵 maar........ de betere tijden zijn in zicht hihi.....
      Ja, dat je het aankomen vliegen mist snap ik want ik moest toen mijn camera nog in stelling brengen 😂 Maar heb wel heel veel mooie foto's en ook van het vrouwtje ;-)
      Groetjes en thnx.

      Verwijderen
  3. Hallo Helma. Goed gedaan om deze superbeelden te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      it took some patience but then you also have something beautiful to show ;-)
      Greetings

      Verwijderen
  4. Jamooiiiii. Geweldig wat een vogel he, die ogen, super mooi helma,

    Stoere boy 😂 ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey lieve Dien,
      inderdaad een geweldige mooie vogel.
      ben er ook heel blij mee ;-)

      Whahahahaha.... leuk "stoere boy 🤣".

      Verwijderen
  5. Hoi Helma,
    Wat een super gave foto's zijn dit!! Echt een prachtig beest. Fantastisch om te zien hoe hij eerst met zijn pootjes in het water staat en daarna ook de rest van zijn veren nat laat worden. Lijkt mij wel als ik in de zee ga zwemmen, brrr......haha...!!
    Je kleuren zijn ook erg mooi en wat moet dat tof zijn om zo'n soort vogel te kunnen fotograferen. Prima gedaan.
    Ennuh...fijn om weer wat van je te zien en bedankt voor je reacties!!

    Lieve groetjes,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi marco,
      de sperwer is ook echt een hele mooie roofvogel. Een buizerd is ook mooi en die zie in verschillende kleurschakeringen maar de sperwer heeft echt een uitgesproken kleur op zijn borst. Echt zo gaaf om te zien.
      Je weet dat ik i9n plaatjes denk hé dus ik zie het zo voor me dat je gaat zwemmen met eerst een pootje en daarna het andere en dan voorzichtig de rest 😂
      Het was zeker toch om deze vogel te kunnen fotograferen en toen we later ook nog een vrouwtje zagen was kon de dag niet meer stuk :-))))))
      Ja, werd ook hoog tijd om weer een blog te zetten. Nog een drukke week en dan eindelijk wat rustiger :-))))))))
      Dank je wel voor je lieve reactie x

      Lieve groetjes,
      Helma

      Lieve

      Verwijderen
  6. dat zijn topfoto's Helma!!
    wat een prachtige vogel ook, en zo'n mooie ogen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook echt een prachtvogel Anneke en die ogen.....
      die priemen echt hoor! 👀

      Verwijderen
  7. Wat zal je verrukt zijn geweest bij dit scenario Helma. Het onderwerp, het licht, en achtergronden. Topfoto's van grote klasse.

    Groetje
    Henk Jonkvorst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was ik zeer zeker Henk :-)))))))))
      Dank je voor je mooie reactie.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  8. Wat een kleuren zeg! En zo haartjes(veertjes)scherp. Prachtig dat oog in elke foto. Close-up is ook schitterend. Het mooist vind ik de badderende vogel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi hé Alie!!!!!
      Dit was echt een buitenkansje en later ook nog een vrouwtje wauw..... wat een weelde op een dag! Van dat badderen heb ik uiteraard heel vele foto's (je blijft nl klikken) maar dat werd een beetje teveel van het goede om die er allemaal in te zetten hihi....

      Verwijderen
  9. wat een prachtige reeks over de sperwer Helma

    vooral zijn ogen vallen me op

    topfoto's zijn het geworden

    prettige avond gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Willy,
      Het was ook voor mij echt ene feest om mee te mogen maken en ook om deze prachtige kleine roofvogel zo leuk te kunnen fotograferen :-))))
      Die ogen zijn werkelijk heel indringend!
      Voor jou nog een hele fijne dag.

      Groetjes

      Verwijderen
  10. Wat een geweldige serie Helma, precies zoals wij van jou gewend zijn....klasse.
    Foto 14 is voor mij de topper hoor.
    Lieve groetjes, Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ed :-)))))))))))))
      Ja....foto 14 is ook echt een van mijn favorieten want wanneer maak je zoiets nou mee!!!!!!!
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Meen je niet... komt er ook nog een vervolg... 🤢🤢
    Geweldig gaaf hoor, ik vind het prachtig, maar dat wist je al. Goed bezig! 😁
    LG uut Drenthe,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil ook wel eerst eekhoorns of een groen specht of roodborstjes doen hor Geert 😂 en ja..... er kwam toevallig ook een vrouwtje voorbij, nou ja.... voorbij. Die ging in de regen op een tak zitten maat nam later ook een bad. Is vast een stelletje wat daar in de buurt zit :-)))))
      LG en tot gauw 😁
      Helma

      Verwijderen
  12. Hello Helma. I have never seen a Sparrowhawk bathing - and now I do not need to as you have shown me this spectacle with your fabulous photography! ;-} - Actually, I think that it is only sitting in the water to hide those embarassing long skinny legs.

    Take good care - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahahaha..... I really laughed uncontrollably about hiding your comment about "those embarrassing long skinny legs" whahahahahahaha... hella great.
      It's nice to read that you enjoyed these pictures of the bathing Spwerwer (I did and still do ;-)
      Thank you for your nice comment :-)
      Do you also be careful because it is far from safe!

      Regards, Helma

      Verwijderen
  13. Hallo Helma
    Zo levensecht gefotografeerd dat het net is of hij hier werkelijk voor me zit. Puik werk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Marylou.
      Fijn te lezen dat je hiervan hebt genoten :-)))

      Verwijderen
  14. Wat een bofferd ben je als dit vlak voor je neus land. Doortastend gereageerd door er een mooie serie van vast te leggen. Zonder meer een topserie. Foto 14 is echt super! Benieuwd naar de reeks over het vrouwtje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanry,
      kwam ineens aanzweven en dan weet je ook even niet wat je ziet!!!!
      Adem in en muisstil. Gelukkig heb ik een camera die geen klappende spiegel heeft maar een geruisloze :-)))

      Zo'n natte kop van een sperwer of wat voor roofvogel dan ook zie je ook niet vaak dus ik was ook behoorlijk in mijn sas :-))))))
      Vrouwtje komt eraan (of eerst groene spechten of eekhoorns).
      Groetjes

      Verwijderen
  15. ha die Helma
    ja wat ben jij toch een bofbips , zo een schitterende vogel land vlak voor je om te gaan badderen , z'n meiske komt zelfs nog ff langs om z'n rug te boenen
    ga jij over een beetje regen zeuren , deden zij toch ook niet :)
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      dat was ik ook echt en ik ga er dan de laatste tijd iet veel op uit maar dit was echt een kadootje :-)))) Hahahahahaha.... leuk die opmerking over dat vrouwtje met zijn rug wassen hahahahahahaha......
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      ja is makkelijk hoor als iemand je rug ff wast :)
      zag je wandelen tussen Dieren en Velp , een echte aanrader die wandeling , als ook die over de Holterberg in de bloeiende heide tijd
      ja de heide is extreem mooi dit jaar , dat had ik hier achter ook al gezien
      volgens jaar toch maar eens op pad jullie
      lieve groet , Karel

      Verwijderen
    3. Hey Karel,
      hahahahahaha.... ja, dat is inderdaad wel makkelijk ja 😂 Ik was ff lekker aan de wandel bij je en dat was ook weer even heerlijk om te doen. Zag veel moois voorbij komen :-))))))) Ik heb helaas de heide nog niet gezien maar ik hoop morgen daar toch nog te geraken. Is mijn enige kans nog. En ja, anders echt volgend jaar hoor!
      Hele fijne avpond nog,
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  16. Hoi Helma.

    Wah, Helma dit is super.
    Wat een mooie Sperwer en wat heb je er super foto's van gemaakt.
    Zo mooi en leuk dat badderen.

    Prachtige serie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      ik vind deze sperwer ook prachtig om te zien . De mannetjes zijn altijd veel mooier dan de vrouwtjes maar dit keer mocht het vrouwtje er ook zijn (serie komt nog).
      Dank je wel voor je reactie.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Wat een prachtige serie van deze kleine rover. Ik heb hem regelmatig in mijn tuintje maar kan dan alleen maar door het raam fotograferen en heb natuurlijk nooit zo'n mooie omgeving er omheen.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ank,
      wat geweldig dat jij de sperwer gewoon in eigen tuin tegen komt! Hier zit ie wel eens op de schutting en ik denk bij jou dan ook vast wel :-) Geduld houden want ze komen steeds weer terug als er wat te halen valt. Ik heb zelf ook niet zo'n mooie omgeving (ja, uiteraard wel hier om de hoek maar niet in eigen tuin).

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Beeldschone serie, Helma.
    Stuk voor stuk prachtige platen. Het kopportret (14) is helemaal de overtreffende trap van mooi.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Corrie,
      ja, dat kopportret moest gewoon genomen worden hahahahaha..... en wat lukte dat ook mooi. Was in een shot gelijk raak :-)))))
      Hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. Zoooo die zijn prachtig! Prachtige vogel en prachtige foto's! Ik heb weer genoten!

    Liefs, Marjon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Marjon,
      het is ook echt een prachtige kleine roofvogel maar hij was echt uitzonderlijk mooi (vond ik dan hé). Fijn om te lezen dat je weer genoten ehbt :-)

      Liefs van mij,
      Helma

      Verwijderen
  20. Geweldig om de sperwer voor je lens te krijgen Helma, je ziet hem denken waar komt het geklik vandaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahaha..... gelukkig heb ik een stille spiegel Willie maar hij was wel super alert. Ik vond dit ook echt heel gaaf om te zien :-)

      Verwijderen
  21. Je foto's zijn weer van een absolute schoonheid! Hoe mooi je deze vogel getypeerd hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Joke :-)
      De Sperwer zelf is ook echt een hele mooi vogel om te zien.
      Dank je wel :-)

      Verwijderen
  22. Unas fotos realmente espectaculares del gavilán macho en su baño y también la hembra bajo la lluvia. Helma enhorabuena por el reportaje, me ha encantado. Un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola mi amigo Germán,
      Gracias por este hermoso y super lindo comentario. Este Gavilán macho y hembra eran realmente hermosos de contemplar.
      Un gran abrazo desde Holanda.

      Verwijderen
  23. Weer een pracht van een natuur fotografie logje !
    Die sperwer heb je héél mooi kunnen 'isoleren' uit het landschap.
    Wat zijn de ogen van die vogel toch indringend hé ? Ze lijken me wel te hypnotiseren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Dirk,
      ik genoot echt van deze prachtige kleine roofvogel 😍
      Zo vaak zie ik geen sperwer. het stikt hier wel van de Buizerds maar sperwers... nee. Ik ben hier dan ook echt heel blij mee en ook dat ik de kans kreeg om deze te fotograferen :-)
      Jaaaaa...... die ogen zijn echt héél indringend!

      Verwijderen
  24. Hi Helma, Beautiful photos of the lovely sparrow hawk. Were you in a photo hide ?
    Great work Helma !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Lasse,
      det var en koja utan fönster.
      Gå alltid utanför :-)
      Hälsningar, Helma

      Verwijderen
  25. Hoi Helma,
    'N Sperwer daar schiet de adrenaline door je lichaam heen, wat 'n super opnames en mooi scherp, daar mag je blij mee zijn, die kopportret staat er mooi scherp op.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      klopt helemaal. Toen ie ineens aan kwam "zweven" schoot die adrenaline ook echt alle kanten op zo heee...... maar werkelijk, dit was zo gaaf! Fijn dat je er ook zo van geniet.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. Hello Helma,
    As usual a super series of top quality images. I have never seen a Sparrow hawk bathing , you could have supplied it with some bath salts.
    Best wishes and stay safe,
    John.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahahahaha......... I think in pictures and then I see that sparrowhawk giving me a hand of bath salt in his bath water 😂🤣😂 Wonderful response John.
      Greetings and also to you: Stay safe!

      Verwijderen
  27. Extraordinario reportaje Helma, no había visto un gavilán en baño, pero esos primeros planos esa calidad de las imágenes es muy muy buena.
    Gracias por compartirlas.
    Feliz fin de semana.
    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola, José,
      Rara vez hago estas imágenes y esta vez tuve suerte. El Gavilán fue a bañarse y luego vino también una hembra. También fue una gran experiencia para mí :-)
      Saludos y que tengas una linda semana,
      Helma

      Verwijderen
  28. Lieve Helma zoals altijd GEWELDIG wat een supermooie serie van de Sperwer en die ogen SUPER dikke complimenten hoor
    ze zijn geweldig mooi !
    Ik ben tegenwoordig wat lui geweest maar ben nu weer wat begonnen met fotograferen
    Nog bedankt voor je lieve reactie hé
    Ik wens jou en je man een mooi weekend toe
    Liefs en hartelijke groetjes
    Janny 😘😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo lieve Janny,
      wat leuk om je weer te zien :-)))))))
      Ja, de ogen van de sperwer zijn echt super mooi gelukt. Die indringende blik is er echt een die bij zo'n vogel hoort. Was ook een geweldige ervaring 😍 En wat heet lui hahahaha.... mag toch ook! Ik heb weinig tijd maar als het even kan wil ik ook best even heerlijk lui zijn hoor hihi....
      Wens je nog een hele mooie nieuwe week.
      Liefs van ons,
      Helma 😘

      Verwijderen
  29. Dag Helma,
    Roofvogels vind ik altijd aantrekkelijke foto-onderwerpen. Het zijn indrukwekkende vogels die zich goed lenen voor het maken van prachtige opnamen. Jij laat dat hier ook zien met deze sperwers. Het valt niet mee om ze mooi voor de lens de krijgen maar als het een keer meezit kan je je uitleven. Jij hebt er een schitterende serie aan overgehouden.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      roofvogels zijn inderdaad super aantrekkelijke foto onderwerpen en de mazzel die ik hier heb is dat er heel veel roofvogels zitten. Meer buizerds dan sperwers maar ze zitten er wel :-)) Dank voor je mooie reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Hoi Helma,
    Je durft wel hé, met zulke foto's aan te komen.🤢🤢🤢🤢🤢🙈🙈🙈
    Ik kan er nog niet eens een favoriet uit halen. Wat mooi zeg. Hij staat er super mooi op! Ik snap dat je hiervan genoten hebt. Zo, gaaf
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mwhaaaaaaaa......... heerlijke reactie weer Maria 😂 🤣😂
      Bij zie ik ook vaak groener dan groen dus jij mag ook een keer helemaal groen kleuren hahahahaha....... Maar echt, ik heb inderdaad hier enorm van genoten. Hoop dit nog eens te beleven maar ik ben met deze serie al echt super gelukkig 😚
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Ha lief maatje,

    Dat is geen sperwer hoor, dit is een hele bijzondere vogel.
    Volgens mij heet hij "the Einstein bird" deze vogel is namelijk zo slim dat hij zich alleen laat zien aan de beste fotografen en daar dan ook een showtje voor opvoer.

    Pfffffff als ik nog niet groen was........

    Wat een meer dan fantastische serie Helma.
    Dikke complimenten.
    Liefs van je groene maatje Shrek 🤢😍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey lief maatje :-)

      Hahahahahaha..... je begint al goed met je dit is geen sperwer maar een hele bijzondere vogel hahahahaha..... (Einstein 😂🤣) Geweldig hahahahahaha
      Dank voor je dikke complimenten en daar kleur ik weer donkerrood van 💗💓

      Liefs van je maatje aan deze kant van het scherm 😘

      Verwijderen
  32. Hallo Helma
    so eine schöne Serie braucht keinen weiteren Text, kann man nur geniessen, sehr schön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,
      Es freut mich zu lesen, dass dir diese Fotos so gut gefallen haben.
      Ich wusste wirklich nicht was ich mit diesen Fotos schreiben soll
      Grüße, Helma

      Verwijderen
  33. Schitterende serie van deze roofvogel Helma
    heel mooie portret foto's van deze vogel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Bram,
      ik heb er zelf ook enorm van genoten (en nog).
      Groetjes

      Verwijderen
  34. Hai Helma,

    Het is altijd geweldig wanneer zo'n vogel voor de hut verschijnt. Het blijft spannend of zo'n vogel dan op z'n gemakkie gaat badderen of niet. Jij bent gelukkig rustig gebleven en daardoor kon je zo'n mooi serie maken. Zat je achter glas? Dat maakt het altijd wat makkelijker natuurlijk. Met slecht weer heb je daar dan wel weer de nadelen met het gebrek aan licht. Maar dat zijn natuurlijk wel de soorten waar je op hoopt, wanneer je plaats neemt in de hut. Heerlijke serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      dat is het ook maar ook als ie voor je auto ineens aan komt vliegen :-))) En nee, ik zat niet achter glas. HB heeft ze ook zonder glas en van deze wist ik dat er geen glas in zat. Vind ik persoonlijk ook prettiger. Ja, je moet dan ook echt stil zijn en absoluut geen "herrie" maken. De regen was beetje spelbreker maar ik viond het super gaaf om zowel man als vrouw te zien :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  35. Mooie serie weer van deze trotse roofvogel.
    Toen ik de foto zag, waarin hij verfomfraaid natgebadderd zat te wezen, moest ik lachen: toen had hij toch wat allure verloren.
    We hebben de sperwer in het voorjaar uitgebreid in de tuin gehad, dat vond ik heel bijzonder.
    Liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      hahahahahahaha..... geweldig om te lezen wat je schrijft over "zijn allure verloren" 😂😂😂 En dat is ook nog zo hahahahahaha... Heerlijk dat jullie de sperwer uitgebreid in de tuin hadden. Hier komt ie ook al sneuvelen er wel soms een paar kleinere vogeltjes 😨 maar ja, het is nog steeds eten of gegeten worden!
      Liefs van mij,
      Helma

      Verwijderen
  36. Hallo Helma,
    Wat een platen zeg!
    Ja als je er zo dichtbij zit schiet je al snel een kaartje vol in je Kamera.
    Super moment.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      dank je wel voor je leuke reactie.
      Ja, als ie inderdaad zo dichtbij zit dan blijf je "klikken".
      Was ook geweldig om te zien en te kunnen fotograferen 😁
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  37. Hoi Helma
    wat een toppers zijn dit wat zal jij genoten hebben op dat plekje,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      nou.... reken maar dat ik genoten heb daar :-))))))
      En ik geniet er nog steeds van ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  38. Hoi Helma,
    Wat 'n mooie serie van de Sperwer, dat is mij nog niet gelukt om hem van dichtbij te fotograferen, maar hij zit wel mooi te poseren en dan komt ook nog 'n vrouwtje in je volgende blog dat is echt kikken.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      het was ook echt kikken met de sperwer in bad en dan ok nog ene vrouwtje zien. Was weliswaar in de regen maar ook zij ging daarna uitgebreid badderen :-) Misschien dat ik er eerst nog een groene specht tussendoor gooi en dan vrouwtje pas plaats. Kan ook wat anders zijn maar ik moet de foto's van het vrouwtje nog steeds uitzoeken 🙈
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. Ik vind het wel een toppertje deze sperwer dat hij zo mooi voor de fotograaf poseert Ik heb hem ook wel voor de camera gehad maar dat waren meestal korte momenten.
    De op 2 na laatste foto vind wel een uitschieter vooral vanwege de water druppels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet,
      over het algemeen zit een sperwer (of andere roofvogel) ook nooit zo lang op de grond of in een poel maar deze had daar kennelijk lak aan alhoewel hij wel zéér alert was hoor. Leuk dat je ook nog een favoriet hebt in deze serie :-))))
      Groetjes

      Verwijderen
  40. Wat een mooie fotos Helma van de sperwer, prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Caroline,
      het was ook echt een heel mooi moment met deze roofvogel :-)
      Groet

      Verwijderen
  41. Hoi Helma,

    Inderdaad alweer even niets van je gehoord of gezien, maar je zult het ongetwijfeld erg druk gehad hebben. Doe een beetje rustig aan, het komt allemaal wel weer. Knappe serie laat je hier zien, altijd fijn als je hutbezoek beloond wordt met de komst van zo'n mooie soort. Je hebt je kans prima benut, de foto's zijn perfect scherp en de sperwer staat er allerlei mooie houdingen op. Het is altijd even uitkienen wanneer je nou kunt gaan fotograferen bij de komst van een schuwe roofvogel, maar als je hem of haar de tijd gunt om even aan de situatie te wennen dan kun je daarna vaak rustig je gang gaan. Ben benieuwd naar het vervolg van moeders.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      klopt, echt even heel erg druk gehad en als ik dan al vrij was dan heb ik ook nog mijn moeder waar ik mantelzorger van ben en uiteraard ook nog kindjes ;-) Ik liep mezelf ook echt voorbij dus doe het nu dan ook rustig aan. Ik probeer overal bij te lezen en te reageren wat inhoud dat ik bij sommige blogs echt een dik uur bezig ben hahahaha...
      Deze sperwer was ook een kers op de taart en aangezien we geen glas hadden waardoor we konden fotograferen was het zaak om heel rustig te blijven zitten, en niet teveel lawaai te maken want ze zijn zo weer weg. Dit was echt zo gaaf om te zien en ik kon er uiteraard heel veel foto's van maken :-))))))
      Moeders moet ik nog steeds uitzoeken (aiiii......) maar ik doe mijn best en anders eerst even een paar watersnippen tussendoor ;-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  42. Helma, de foto's die je van deze vogel hebt gemaakt zijn prachtig, het is altijd een plezier om je foto's te zien.
    Veel knuffels en kusjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias querida Montse,
      Siempre es un placer ver tus hermosas fotos de las flores más hermosas :-)))) He estado muy ocupado durante algunos meses, pero te visitaré nuevamente.
      Muchos besos y un abrazo enorme,
      Helma

      Verwijderen
  43. ha die Helma
    ja mooi gedicht en prent hé , en je herkende er wat in
    ik heb ook een werk weekend , vandaag de was morgen het stof

    zag je fietsen en wandelen bij de foto's
    mooi ritje , kan ik nu weer doen sinds ik de e fiets heb :)
    met die ouwe loc als krent in de pap

    dat wandelen over de Holterberg lukte me ook weer
    de heide was dit jaar extra mooi , puur genieten dus
    ik hoop dat je de kans krijgt nog ff de hei op te gaan
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      jaaaa.... dat gedicht was sowieso al mooi maar de prenten die erbij staan zijn soms nog mooier :-)))) Jij werkweekend et de was en stof hahahahaha.... heerlijk om te lezen dat je ook weer eens een werkweekend had ;-)

      Ja, was even bij je op bezoek en ben even meegefietst en stukje meegewandeld. Zo zie ik toch mooie stukjes natuur en mooie stukjes Nederland in de vorm van steden en gebouwen.

      De heide was inderdaad erg mooi maar we zijn er niet geraakt. Wederom een sterfgeval in de vriendenkring :-( Nou ja, ik genoot bij jou in ieder geval van de mooie paarse dekens 💜💚💜
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      dat spijt me te horen , mijn condoleances
      zag je wandelen bij de foto's tussen Halfweg en Amstelveen , ja flinke tippel hé
      zeer divers zo aan de rand van de stad

      ja dat fietsje zit net over de 1200 km nu :)
      kon zo mooi bezoek dierentuin en fietsritje combineren
      albums zijn er hoor dierentuin hier https://photos.app.goo.gl/pmWtZiWva9GG8w5B9
      fietsritje hier https://photos.app.goo.gl/mnnMNWQTamofmbtK7

      ja leuke pps hé van Vlissingen
      leuk dat je het bevallen is
      fijne avond nog
      lieve groet , Karel

      Verwijderen
    3. Hey Karel,
      ja, het is helaas niet anders. We zijn de laatste tijd echt wel wat dierbaren kwijtgeraakt 😪 Het hoort bij het leven maar sommige waren nog net te jong.

      Je had inderdaad een flinke tippel maar wel een hele mooie ti[[el :-)
      Zooooo... heb je al 1200 km gefietst! Als zo'n E fiets ook lekker fiets dan pak je hem ook veel vaker hé :-) En leuk dat je dit inderdaad zo mooi kon combineren.

      Ik ga straks eens even kijken want ik dacht dat je fotoboeken meestal in de blog zelf stonden. Ik loop enorm op achter dus wel leuk dat je de linken hier ook even neerzet :-)

      Ook voor jou nog hele fijne avond en een supermooi weekend.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    4. ha die Helma , ik raak ook steeds meer bekenden kwijt , tot nu toe , na m'n ouders geen naasten , maar kan zo maar gebeuren , m'n jongste broertje lag in het ZH met covis , is herstellende van longcovid :(
      ik deed mijn hele leven al van het leven genieten , moest niet echt dat wat een ander wilde , ging mijn eigen gang , en nu nog is dat zo
      ik ben blij als ik uren lang wandel zonder ook maar een teken van mensen te zien , wordt moeilijk hoor in ons kleine maar mooie landje
      slaap wel groet , Karel

      Verwijderen
    5. Hey Karel,
      jij dus ook al een aantal bekende kwijtgeraakt :-( Misschien dan geen naaste maar het verdriet is er wel. Bij ons waren het helaas wel naasten en dat is dan ook gelijk de reden dat ik even niet online was en zo enorm op achter loop.

      Dat van je broer is ook echt heftig en je moet er maar weer mee zien te dealen :-(
      Heerlijk om je eigen weg te kunnen gaan en ja, dat doe jij inderdaad al heel lang :-))) Ons landje gaat te vol worden. Nu kan je nog wat wandelen zonder iemand tegen te kome maar er komt een tijd dat dit niet meer zo zal zijn. Al het groen gaat weg en wordt vol gebouwd :-(((
      Ik sliep slecht maar hopelijk komende nacht wat beter ;-)
      Lieve groet

      Verwijderen
  44. Wat een adembenemende serie foto's Pft om je vingers bij af te likken. Errug mooi Helma. Zo scherp en zo mooi in actie. De vogel blijft alert kijken en dat heb je perfect in beeld gebracht. Genieten dus! En op de valreep ook nog het vrouwtje dat is wel een prachtige toevoeging aan deze geweldige serie.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frans,
      je kan je dus wel voorstellen hoe ik zat te genieten van deze mooie roofvogel. Hij bleef inderdaad heel alert en ik was even bang dat ie toch weer weg zou vliegen maar...... heel langzaam en om zich heen kijkend kwam ie toch dichterbij :-)))))
      Dat het vrouwtje ook nog langskwam (en dat in de regen) was ook echt tof! Dank je wel voor je leuke en enthousiaste reactie :-)))))))))))
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  45. Querida Helma no me canso de mirar tus espectaculares fotos, son hermosas. Enhorabuena. Mi cariño y besos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias querida Lola,
      Yo estaba y estoy realmente muy feliz con él. Por el momento estoy muy atrasado con la lectura y la respuesta pero todavía te visitaré.
      Gran beso y abrazo
      Helma

      Verwijderen
  46. Schitterende superscherpe foto's. Dit is genieten Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Gerard,
      ik genoot er zelf ook enorm van (en nog).
      Groetje

      Verwijderen
  47. Hi Helma,
    Wonderful bird. The photos are fantastic!
    A big hug and take care.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      thank you for your visit and your nice comment.
      As you can see I am very behind with responding and visiting but it will be fine.
      Big hug and kiss,
      Helma

      Verwijderen
  48. Wow Helma, wat is dit mooi !!!!!
    Je maakt mij stikjaloers;-)) helemaal geweldig dit blog.
    Zo mooi om te zien, mijn complimenten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie,
      Heerlijk dat ik jou ook nog eens jaloers kan maken hahahahaha...
      Maar, eerlijk is eerlijk, ...ik heb ontzettend genoten van deze vogel .
      Dank je wel voor je complimenten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Absolutely stunning Sparrowhawk, fantastic showing, do you still have the old camera? They are beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Bob,
      yes I still have the old camera :-)))) The camera still works great!
      Regards, Helma

      Verwijderen
  50. Aiaiai Helma saudade de vir aqui ver essas suas maravilhas Fotos fantásticas ,
    fico encantada !
    E o Gavião está belíssimo !
    Parabéns e meu abraço

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá, Lisa,
      Estou muito feliz em vê-lo novamente :-))) Eu estive ausente por um tempo, mas voltarei. Obrigado pela sua resposta muito simpática e entusiástica.
      Um abraço Helma

      Verwijderen
  51. Imagens fantásticas, com um nível de detalhe incrível!!!!
    Maravilhosa, esta série de imagens! Bom tê-la de volta, Helma!
    Um beijinho! Votos de um excelente fim de semana, estimando que se encontre bem, assim como todos os seus!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Ana,
      Ainda estou muito atrasado em postar fotos, visitas a blogs e comentários. A hora do silêncio está chegando e então posso fazer algo mais.
      Obrigado pela sua resposta muito simpática e entusiástica :-)))
      Grande beijo e abraço,
      Helma

      Verwijderen
  52. Wat een prachtige serie, mooi in de omgeving maar ook close up. de laatste foto in de regen heeft wel wat.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ghita,
      ik genoot er zelf ook van met volle teugen.
      De foto's van de sperwervrouw moet ik echter nog steeds uitzoeken (komt goed).
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Hoi Helma
    Wat is dit gaaf die serie wat een beleving.
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      het was zeer zeker een geweldige beleving :-)))))
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  54. Die heb je er wel heel mooi op staan

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Cees,
      wat ontzettend leuk om jou ook weer te zien.
      Ben gelijk naar je blogger gegaan maar helaas..... nog niets nieuws zag ik wel.
      Alles goed aan die kant????
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. ha die Helma
    ja dat terracottaleger en al er om heen is een geweldige opgraving , ik begrijp dat ze nog steeds aan het graven zijn

    mooi park hé dat Yosemite , er is zoveel mooie natuur , eigenlijk van alles wel
    die reuzen bomen zijn echt geweldig om te zien hé
    fijne avond nog
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      dat is het ook en zoals ik al eerder zei vind ik dit echt een "wereldwonder". Ik vind dit echt zo interessant om te zien en was dan ook heel blij met je pps 😁

      Er is ook veel mooie natuur alleen zo jammer dat er steeds meer mensen deze natuur aan het verwoesten zijn (en dat over de hele wereld en alleen voor geld).
      Je pps was weer even verassend mooi het ook allemaal is 💚💚💚
      Lieve groet,
      Helma

      Verwijderen
  56. Hallo Helma, wat ben je toch een super goede fotografe want steeds geniet ik weer van je mooie fotografie en ook deze sperwer was geweldig mooi. mijn complimenten hoor en dat wilde ik gewoon eens schrijven aan je. Groetjes en ook al reageer ik niet vaak, ik lees en volg je wel hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tine,
      nou............. je weet me wel rood te krijgen hoor 😚. Deze sperwer was gewoon een kadootje en zo mooi om deze zo van dichtbij te kunnen fotograferen. Dank je wel voor je bezoekje en je complimenten :-))))
      Ik reageer ook niet zo heel veel de laatst maanden want ik loop door van alles nog wat echt mega op achter bij iedereen.
      Groetjes en je ziet me nog wel verschijnen.

      Verwijderen
  57. GE-WEL-DIGE ervaring zeg. Wat een schitterende vogel en wat een buitenkans om dit zo te mogen beleven en zelfs vast te leggen. Bofkont!

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerrit,
      een buitenkans was het zeker en dit zal ik ook echt niet zo snel vergeten :-)))
      En...... het was ook geweldig om dit ook nog vast te kunnen leggen!

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  58. Hoi Helma wat een pracht serie 👌👌👌om van te kwijlen liefs Annie Zonneveld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annie,
      deze zag ik zowaar ook nog binnen komen :-)
      Dank je wel voor je lieve reactie.
      En jaaaaa....... ik was hier ook werkelijk superblij mee :-))))))
      Liefs van mij,
      Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma