donderdag 9 juli 2020

Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens.....

Eerst even dit: Door de hitte en ook de drukte op mijn werk maakte dat ik daarna niet veel puf meer had om achter de pc te gaan zitten maar ik ben bezig met een inhaalslag :-)

In dit blog alleen maar Weidebeekjuffers. Ik vind deze juffers werkelijk een van de mooiste juffers die we hebben. De juffers zijn op verschillende tijdstippen gemaakt dus daarom ook weer soms heel hard licht.



*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.



Echt even in de vergroting bekijken......

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens  male


De meeste vlogen boven het water en dat was soms best moeilijk om ze dan een beetje redelijk te kunnen "pakken".

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens . male.

Zowel mannetjes als vrouwtjes gezien en ook op twee plekken een paring........

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens female

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens female

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens

De mannetjes waren wat gemakkelijker te vinden in het groen dan de vrouwtjes.......


 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens female

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens female

Ook bij deze diertjes waren er nieuwe en "oude" exemplaren zoals deze die graag op een gele plomp ging zitten. Vorig jaar zag ik dit ook al en dat heeft toch wel wat :-)


 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male


Ook dit oudje dat een mooie reflectie gaf in het water is een "oudje".....


 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male



 Corona-regels...............................


 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male 




 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male 

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens female

 Weidebeekjuffer - Calopteryx splendens male
=============================================================


 Iedereen bedankt voor alle leuke reacties op de foto's in het vorige blog van: 

"Vogeltjes van april................................."

In een volgend blog zal ik weer wat meer kleurenvariatie aanbrengen :-))))

*De kans zit erin dat ik volgende week weer een paar dagen geen pc heb. Wel heb ik dan mijn telefoon maar daarop kan ik mijn mails niet lezen.maar wel jullie blogs*


Wilde bloemen





132 opmerkingen:

  1. Van dit logje heb ik echt genoten.
    Die juffertjes zijn de mooiste insecten die er zijn vind ik.
    In deze serie zitten echte pareltjes, dikke proficiat daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dirk,
      fijn te lezen dat je van deze juffertjes hebt genoten.
      het zijn inderdaad hele mooie juffers en vooral de mannetjes met die mooie diepblauwe kleur al zijn de vrouwtjes ook niet te versmaden. In de zon lijken hun vleugels wel van goud ;-)

      Verwijderen
  2. zo Helma, zeg maar niet dan krijg je een hele serie juffers...
    ik ben benieuwd wat we allemaal nog gaan zien hier :-)
    wat een prachtige insecten zijn het toch hé.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dien,
      ik snap je reactie niet helemaal " zeg maar niet dan krijg je een hele serie juffers..." Ik heb nog vlinders, libellen, en bloemen en druppels.....
      Deze juffers zijn inderdaad heel mooi en ik vind het iedere keer weer een wonder als ik ze zie :-)
      xxx

      Verwijderen
  3. There is a species here, Helma, Calopteryx maculata, (English name Ebony Jewelwing) that is very similar and is quite common at this time of the year. Always a pleasure to see these damselflies, and to read your blog. Glad to know that all is well with you. David xo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David,
      I immediately looked on google for that beautiful lady with you. We have two different damselfly, this in my blog and also the common damselfly - Calopteryx virgo. The latter is most similar to yours 😀
      With us, these beautiful animals are not everywhere so also not general. You can find these beautiful damsels in a number of places :-)
      Yes, luckily everything is fine with me, but I am a bit tired ;-)
      Fortunately everything is good with you and I am really happy about that.
      Kind regards from us,
      Henk and Helma xx

      Verwijderen
  4. een echt geniet-logje Helma..

    je had er zelfs vier in één klap..

    moeilijk om mijn voorkeur te geven in deze enig mooie reeks

    maar ik waag er het toch eens op: 4, 10 en 12..

    en op die laatste zou Claude Monet jaloers zijn

    fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,
      die vier in een klap was ook wel even leuk om te zien. Zo vaak kom je dat nou ook weer niet tegen 😊 Heel leuk dat je een paar favorieten hebt aangewezen :-)))))
      En om je laatste reactie moest ik wel lachen hoor van "en op die laatste zou Claude Monet jaloers zijn" 😂

      Voor jou alvast heel fijn weekend.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  5. Nou Helma, hoe superknap heb je dat weer voor elkaar gekregen, indrukwekkend mooi gefotografeerd. Als ik zou kiezen doe mij maar nummertje 14, hoewel ik ze eigenlijk allemaal even subliem vind. En dan die wilde bloemenwei... schitterend gewoon, de kleuren spatten van mijn scherm, topwerk hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ludo,
      het was nou niet bepaald erg gemakkelijk deze keer hoor. Door de wind zaten ze diep in de halmen en de meeste foto's werden dan ook van bovenaf gemaakt. Iets later zag ik er een paar in een soort van dalletje waar ik er wel beter bij kon. Ik vind het ook een feest om deze juffers te zien 😀
      Grappig dat je de "oude" juffer op de plomp tot favoriet verkiest 💚
      Dank je wel voor je complimenteuze reactie.

      Verwijderen
  6. Prachtig vooral de eerste foto.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Jan,]
      1e en laatste zijn dezelfde.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. Ha Helma, wat 'n schitterende serie heb je weer voor ons, echt geweldig.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Kees,
      ik heb er zelf ook enorm van genoten om ze te maken 😀
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  8. Hoi Helma.

    Schitterend.
    Zo mooi al de details te zien, ragfijn allemaal.
    Prachtige foto's.
    Met heel veel plezier alles bekeken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      deze juffers zijn ook echt zo mooi om te zien :-)))
      Fijn om te lezen dat je deze foto's met de juffers met plezier hebt bekeken 😀

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  9. Een schitterende serie Helma, foto 16 is wel héél bijzonder hoor, dat zie je toch zelden.
    De laatste opname is echt om vrolijk van te worden.
    Lieve groetjes, Edje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Edward,
      je ziet dat inderdaad niet veel nee. Soms wel vaak twee op een blad of halmpje maar dit was ook voor mij uitzonderlijk hoor 😀 Die bloemen moesten er ook echt ff bij. Komt nog meer van ;-)
      Lieve groejtes, Helma

      Verwijderen
  10. Hello, Helma
    Beautiful captures, it is hard to pick a favorite they are all lovely. The flowers at the end are gorgeous too. Enjoy your day, have a happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      thank you for your visit and response. The flowers are also nice to see and it makes you happy again 😀. Unfortunately, I don't have much time for a working weekend, but ....... a very nice evening for you (it is now 7:05 PM here) and a very nice Sunday for tomorrow.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  11. Hoi Helma,
    Weidebeekjuffers zijn inderdaad schitterend. Ik zie ze graag, maar ook heel zelden. Helaas zijn ze bij mij in de buurt niet te vinden. Je laat een hele fraaie serie zien.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      ben ik ook helemaal met je eens. Het zijn prachtige juffers om te zien. Nu hoop ik ook ooit nog eens bosbeekjuffers te kunnen vinden en te fotograferen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Hoi Helma.
    Wat 'n mooie serie van de Weide Beekjuffers, alle staan er erg mooi op en ik vind die kleur zo mooi. Heb ze 'n aantal jaren geleden in Uden gefotografeerd, bij ons kom je ze in Schiedam en omstreken niet tegen. Heb echt genoten van deze serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      de kleur is ook echt prachtig om te zien hé. Die diepblauwe kleur is echt super maar ook de vrouwtjes zijn heel mooi als de zon erop schijnt. Als ze niet inde zon zitten vind ik ze minder mooi ;-) Fijn te lezen dat je van deze foto's hebt genoten 😀
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  13. These are absolutely beautiful images of a damselfly that we call Banded Demoiselle, Helma. Your macro work is excellent and inspires me to try and improve my own efforts. However, although I do not usually like to pick out favourites, I will make an exception on this occasion - The shot with the four damselflies sitting on a leaf captures the essence of the species superbly.

    I'm sorry to hear that you are still under pressure at work, and hope that it will get easier for you soon. In the meantime, take great care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      I like to read that you see the photo with the 4 meadow brooks on a stem as a favorite :-). I had also put "corona rules" above that photo 😄
      But you don't have to improve yourself, because if I see your macro work, there is absolutely nothing wrong with that. Always beautifully sharp and beautiful in color and the drawings of a lif of a dragonfly and a damselfly or butterfly are great to see.
      I am really horrible about it and very tired. I will now take a few days rest because now it is possible.
      Also think carefully about yourself.

      Greetings and stay safe,
      Helma

      Verwijderen
  14. Een enige reeks over deze mooie weidebeekjuffers. Van de juffers vind ik dit ook de mooiste. Schitterende vleugeltjes. Zeer knappe foto's en al toemaat een veld vol weidebloemen. Als een mens hier niet vrolijk van wordt! Dank voor het delen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joke,
      ik denk ook dat het de mooiste juffers zijn die we hier in Nederland hebben 😀
      De wilde bloemen zijn in een ingezaaid stuc en ja.... daar moet je wel blij van worden :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  15. Hoi Helma... Excellent macro... Beautiful pictures all perfectly photographed... Very well-done.. Take care... :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Ana,
      thank you for your nice comment ;-)
      Greetings and stay safe and healthy.
      Helma

      Verwijderen
  16. Какая цветочная радость на последнем фото! Чудо! А стрекозки такие радужные - очень мило!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Анна,
      Я люблю эти полевые цветы, и теперь есть целые поля, полные этих красивых разных полевых цветов :-)
      Приветствую

      Verwijderen
  17. Fijn weer een blog van je te zien Helma.
    Snap als je zo druk bent geen puf meer hebt voor wat anders.
    Zorg goed voor jezelf, dan maar iets minder bloggen;-))
    Maar nu je foto's, jaloersmakend hoor.
    Het zijn zeker de mooiste juffers en dat laat je hier goed zien, pracht foto's.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,
      ik had werkelijk geen puf meer en echt... het was superdruk op het werk en dan ook nog met name door die corona ellende! De voorbij hitte deed me ook geen goed hoor pffff.....
      Ja, deze weidebeekjuffers vind ik zelf prachtig om te zien. Nu ooit nog eens bosbeekjuffers zien te vinden 😀
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Ik weet niet waar je was, maar je hebt denk ik daar flink staan te genieten van die prachtige juffers. En wat een feest al die mooie foto's. Prachtige kleuren en poses.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, reken maar dat ik heb staan genieten Alie 😀 ik vind ze ook echt zo mooi! Ik was op zoek naar dikkopjes en zag dus weidebeekjuffers. Ik vind deze juffers ook zo mooi van kleur!
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  19. Schitterend fotowerk.Ik blijf er naar kijken.Het was genieten tot op het einde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marylou :-)
      Deze juffers zijn ook echt genieten als je ze ziet.

      Verwijderen
  20. Hi Helma,
    Some wonderful macro images of what over in the UK we call a Banded Demoiselle, I have not so far this year managed to get out with the Damsel or Dragonflies. I hope your work pressure diminishes and you feel less under pressure.
    You stay safe and well.
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      the workload is less after today and that was really about time. I was and am now very tired but .... with a few days rest then it will go again. Fortunately, it is no longer so very warm so just now on the spot 😀
      You have not yet spotted dragonflies or damselfly but that will probably come :-)
      Thank you for your nice response.
      Stay safe and healthy,
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  21. Reacties
    1. Thank you Ana,
      yes, the flower fields are also beautiful to see :-)

      Verwijderen
  22. Hoi Helma,
    Wat een super mooie foto's heb je van deze juffers weten te maken.
    Echt fantastisch om ze zo lekker close en haarscherp in beeld te zien. Mooi ook zo op die groene sprietjes en die groene achtergronden. Bijzonder knap gedaan.
    Grappig dat ook zij zich aan de voor hun geldende 1,5 cm coronaregels houden...hihi...!!

    Lieve groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      het zijn ook echt hele mooie juffers en ik mag ze dan ook heel graag zien en laten zien 😀. Nu nog op zoek naar de bosbeekjuffer want die is ook echt heel mooi maar die heb ik zelf ook nog nimmer gezien helaas. En ja hahahahahaha........ met die 4 op een stengel was dat het eerst wat in me opkwam (die corona-regels) 😂🤣
      Fijn te lezen dat je weer van deze foto's hebt genoten.

      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  23. ha die Helma
    wat heb je die schitterend in beeld gebracht
    zo mooi dicht bij en toch scherp , ik moet nog veel leren hoor :)
    ik zal eens andere wandelingen gaan maken , want ik zag er dit jaar nog niet 1 :(
    fijn weekend groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel
      maar je bent echt al een heel stuk op de goede weg wat fotograferen aangaat hoor 😀 Daar bij jou in je achtertuin moet je ze ook kunnen vinden volgens mij en anders weet ik nog wel een paar plekjes ;-)
      Ik had werkweekend en gelijk maandag was ik voor een paar dagen weg 😄 Was er ook echt hard aan toe!
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      ik kwam ze onlangs tegen langs riviertje de Berkel
      https://photos.app.goo.gl/h9fJhbm2cE5K5fWG6

      ja ik maak gelukkig weer wat mooie wandelingen
      en kom gelukkig mooi zaken tegen
      en probeer dat vast te leggen om te delen
      ben blij met je reacties bij de foto's

      ga jij maar varen , ik vind een veerpontje al genoeg

      ja ik kreeg de naam Keizermantel van iemand
      maar de boswachter op smoelenboek kwam net de juiste naan
      ik genoot er van , 1 zo'n struikje zo vol fladderars

      ook ik ze de dieren liever in het echt
      en heb nu gelukkig ook regelmatig de kans
      jullie dus vakantie , ja die is ook zo maar om
      troost je , ik heb niet eens vakantie dagen meer :)

      ja genieten gister weer hoor daar in Blijdorp
      zag je mee wandelen , en ben blij met je mooie reacties

      fijne avond en lieve groet
      Karel

      Verwijderen
    3. Hoi Karel,
      deze post had ik dus nog niet gezien dus gelijk even wezen kijken. ik zag inderdaad een paar prachtige weidebeekjuffers voorbij komen en die heb je ook echt heel fraai gefotografeerd :-)

      varen in een fluisterbootje vind ik leuk maar niet op zo'n groot schip hoor ieuw!!!! En ja, je foto's zijn echt een stuk beter en je leert snel :-) Ik dacht al dat het geen keizersmantel was maar als je het niet weet dan zie je de verschillen ook niet zo gauw.

      Ja whahahahahaha...... jij hebt helemaal geen vakantiedagen meer hahahahaha... nee, je ehbt alle dagen vakantie. ik leef er ook echt naar toe 😄.
      Ik heb inderdaad even heerlijk met je meegewandeld op een aantal wandelingen.

      Jij ook nog fijne avond.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  24. Heerlijk deze serie Helma, een lust voor het oog. Het is voor mij al lang geleden dat ik ze zelf fotografeerde dus heel fijn om ze bij jou zo mooi gefotografeerd te zien.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ank.
      ik vind het werkelijk zulke mooie juffers!
      Jammer dat het voor jou dan alweer zolang geleden is dat je ze zag.
      Misschien zie je ze nog een keer want ze zijn zo mooi als je ze in de natuur zelf ziet.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Wat een prachtserie Helma
    Het zijn stuk voor stuk juweeltjes
    En wat zijn ze mooi hè...
    Soms lijken het wel aliëns
    Heb zitten genieten hier...prachtig!
    Groetjes en fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      deze juffers zijn ook echt juweeltjes. Juweeltjes van de natuur met ongelooflijk mooie kleuren. Het zijn inderdaad net aliens en zeker als je ze in de vergroting met de macro bekijkt 😱😱 je zou er gewoon bang van worden!!!
      Fijn te lezen dat je hier weer hebt zitten genieten.
      Het weekend was mijn werkweekend en de maandag zijn we gelijk voor een paar dagen weggeweest naar een "stilte" gebied. Heerlijk!!!!
      Lieve groetjes

      Verwijderen
    2. Ha je hebt een korte vakantie genoten en wel op een plek waar jij je thuis voelt.
      Fijn hè lekker even weg :)
      Groetjes

      Verwijderen
    3. Echt!!! Dat was zo heerlijk! Ik (en ook mijn ega) waren er ook hard aan toe. Ben nog steeds iet uitgerust maar dit kunnen ze ons niet meer afnemen :-)
      Groetjes,

      Verwijderen
  26. magnifieke topfoto's zijn dit weer
    heel veel details te zien, hier en daar iets te veel haha
    nee dit is weer een indrukwekkende reeks
    zonnehoedje af voor jou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anneke 😀
      Ik vind deze juffers dan ook echt meer dan mooi :-))))))
      En ja, hahahahahaha...... ik snap je "die te vele details 😂".
      Groetjes,

      Verwijderen
  27. Adem benemend mooi, Helma !!
    Echt een ware genot voor het oog...
    Dikke knufff en lieve groetjes,
    Anna 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anna,
      deze juffers mogen er ook echt zijn al was het alleen al om de prachtige kleuren die ze hebben :-) Dikke knuffff terug.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Hoi Helma,
    klein maar o zo fijn....heerlijk om te zien. Je hebt er weer schitterende plaatjes bij zitten, met hele mooie close ups. Toch een genot om te fotograferen.
    Groetjes
    Joost&Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost en Nicol,
      ik denk dat jullie ook van die mooie juffers hebben al weet ik dat uiteraard niet zeker. Deze weidebeekjuffers zijn ook echt zo mooi en nu nog proberen om bosbeekjuffers te vinden. De naam zegt het al, ik zal weer naar het bos moeten ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Hoi Helma, prachtige fotos van de juffers. Ik heb er nog geen enkele gezien dit jaar. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammr caroline want ze zijn in het echt ook werkelijk zo mooi!
      Ik hoop dat je er dit jaar nog een paar zult zien.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Bedankt om mijn nieuw blog weer te volgen Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard marylou al loop ik nu wel helemaal erg op achter met bijlezen en reageren :-)

      Verwijderen
  31. Hi Helma,

    Hier is het dus exact het zelfde (best drukkies).
    Ben dan ook maar heel even gestopt met bloggen, soort van zomer vakantie zeg maar 😎
    Komt wel weer goed hoor.

    Maar nu effe wat anders.
    Wat een verrukkelijk blog plaats je weer.
    Dit is toch met stip een van de mooiste juffertjes welke ik ooit gezien heb.
    Je hebt ze zo gaaf weten van te leggen in het groen, in het goud, met spiegeling boven water en zelfs met Corona regels 😂
    Echt zo gaaf.

    Ik ga maar even mijn teiltje legen en een pilletje nemen, maar niet voordat ik je zeg..... dankjewel maatje voor dit geniet moment op de vroege Zondagmorgen.

    Fijne dag en een dikke knuf XX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey maatje,

      bij jou dus ook "drukkies" en ik had er ook beter aan gedaan om even te stoppen met bloggen maar ja, ga je op je spaarzame vrije tijd toch weer even kijken en dan wil ik toch reageren 🙄 Ik doe mijn best en zie wel hoever ik kom hihi....

      Ik ben het ook helemaal met je eens dat dit een van de mooiste juffers is. Als ze dan ook nog een beetje zonlicht op de vleugels hebben dan zijn ze helemaal prachtig en dat is ook met de vrouwtjes zo. Wat een prachtige schepselen zijn dit toch ook!

      De zondagmorgen dat jij dit plaatste had ik ochtenddienst en niet meer gelezen dus want bij thuiskomst was het koffer pakken en zijn we voor een paar dagen naar een stiltegebied geweest. Heerlijk daar!
      Ik hoop dat het inmiddels bij jou ook wat rustiger is maatje.

      Liefs en een dikke knuf terug xx

      Verwijderen
  32. prachtige macro foto's en serie, verder niets aan al die mooie commentaren toe te voege, zou alleen maar in herhaling vallen, heb genoten van je dit blog en foto's

    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      je mag in herhaling vallen hoor 😂
      Grapje hoor. ik ben allang blij dat je weer van deze foto's hebt genoten.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  33. Hallo Helma, een geweldige mooie serie van de weidebeekjuffers. Genieten dus.
    En laat je niet opjagen. Alles heeft tijd nodig. Even pas op de plaats is niks mis mee.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,
      deze juffers vind ik ook echt van de mooiste juffers die we hebben :-)
      De drukte is nu even "af" want ik heb vakantie (was er ook hard aan toe hihi...)
      Dank voor je reactie.
      groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Hoi Helma,
    kort samengevat... wauw!!! Vooral nr. 2 springt er qua foto voor mij uit en inderdaad ook voor mij de mooiste soort. Goed bezig :) :)
    Groetjes Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geert,
      nummer 2 is ook echt een mooie en ik zou willen dat ze meer zo vrij gingen zitten 😀 Nu nog op zoek naar de bosbeekjuffers want die zou ik ook graag eens willen zien (en fotograferen).
      Groetjes en toto vrijdag ;-)
      Helma

      Verwijderen
  35. Je hebt echt oog voor die juffers ik zie ze nooit of let niet op. Wat een prachtige reeks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je eenmaal weet waar ze zitten dan ga je er ook steeds weer naar toe :-)
      Ze zijn ook niet overal hoor dus het zou best kunnen dat ze bij jou niet voorkomen.
      Groetjes en dank voor je leuke reactie.

      Verwijderen
  36. Mooi Helma, ook die vier op de rietstengel/ grasstengel. Het zijn prachtige juffers, jammer dat is ze niet in mijn buurt heb. Binnenkort gaan we naar Twente en daar zal het wel lukken bij de Dinkel ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig hé die 4 op de rietstengel :-))))
      Ze zijn ook niet overal helaas maar ik ik ga er graag voor op uit ;-)
      Bij de Dinkel zitten ze zeker weten wel 😀
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  37. De weidebeek is inderdaad zo ongeveer de mooiste juffer. Het onderwerp is dan ook prachtig, evenals de foto's. Op je foto's is het niet te merken maar omdat ze bijna altijd boven water zitten zijn ze moeilijk te benaderen

    Groetje
    Henk Jonkvorst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Henk,
      ze zitten en zweven inderdaad altijd vlak boven water en aangezien de walkanten ook behoorlijk steil zijn her en der is het ook nog wel uitkijken met deze juffers hihi.....
      Dank je wel voor je leuke reactie.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  38. Hoi Helma,

    Weidebeek- maar ook bosbeekjuffers zijn inderdaad prachtige libellen, ik mag ze ook graag fotograferen. Je hebt ze in diverse settings prachtig vastgelegd en ragscherp. Ik vind die op de grashalm nr.2 echt schitterend maar ook die op de gele plomp nr.14, toch weer net even iets anders want meestal gaan ze op een rietblad zitten. Prachtige reportage van deze schoonheid.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      de bosbeekjuffers heb ik helaas zelf nog nooit in het echt gezien maar ken ze uiteraard wel van internet en van andere foto's. Ik hoop die echt eens te vinden maar dat kom misschien ooit nog wel.
      Die op de grashalm en gele plomp zijn ook mooi omdat ze gelijk rustige achtergronden hebben. Helaas zitten ze vaak in het riet en vaak boven water waardoor je er niet altijd goed bij kan. Fijn te lezen dat je van deze foto's hebt genoten en ja.... het zijn schoonheden die juffers 🤗

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  39. Wauw, Helma, supermooi blog!!
    Weidebeekjuffers zijn zó prachtig, maar de manier waarop jij ze hier laat zien, maken ze nóg mooier.
    Mijn favorieten: mevrouw op 7 - haar vleugels zijn hier echt van goud;
    de paring op 8 heel sfeervolle foto; en 16 - vier op een rij - apart beeld.
    Maar de hele serie is top - dikke complimenten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je laat me nog kleuren ook Corrie hahahahahaha...... De weidebeekjuffers zijn ook echt prachtige juffers om te fotograferen. Als het zonnetje op hun vleugels schijnt dan zijn ze ook werkelijk ongelooflijk mooi. De vrouwtjes zijn dan eindelijk eens mooier dan de mannen whahahahahaha..... 🤣. Die paring op 8 was voor hun ook balanceren want ze zaten op een rand boven het water hahahaha.... Die 4 (corona-regels) was ook heel apart en ontzettend leuk om te zien :-)
      Hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  40. Juffertjes zijn zulke prachtige insecten.
    De weidebeekjuffers, die jij hierboven zo mooi weet te portretteren, zijn door de groen- blauwe metaalglans zo bijzonder.
    Een hele mooie serie, Helma!
    Liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Zem want de juffertjes zijn over het algemeen ook hele mooi en ranke schepseltjes (kan ik niet aan tippen 😂). De weidebeekfuffers zijn mede door hun kleur en prachtige vleugels echt onwijs mooi om te zien. Dank je wel voor je mooie reactie.
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen
  41. Hoi Helma,

    Inderdaad, samen met de Bosbeekjuffer is de Weidebeekjuffer wel de mooiste. Ik vind het net elfjes zoals ze boven het water dansen. Je hebt een super serie kunnen maken, compleet met paring ook nog. Prachtig die kleuren die door verschillend licht ook weer zo anders worden maar hoe dan ook mooi.
    Ik lees dat je moe bent, ik hoop dat je binnenkort de tijd hebt om wat bij te komen en uit te rusten.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marianne,

      de bosbeekjuffer hoop ik ook ook ooit eens te vinden en te fotograferen. De vleugels van de bosbeekjuffer zijn helemnaal van kleur voorzien en dat wil ik ook graag eens zelf zien ;-) Die paring vond ik zelf ook wel bijzonder en wat je zegt over de kleuren heb je ook helemaal gelijk. Het is net wat voor je licht je ehbt en je ziet gelijk andere kleuren in de vleugels. Werkelijk prachtig! Op eht moment van je reactie was ik ook een paar dagen weg. Even op adem komen in een stiltegebied in de natuur en dat was echt heel fijn :-) Dank je wel.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  42. Hai Helma,

    Inderdaad een prachtig diertje en vooral als ze hun vleugels gespreid hebben. Dus volgende keer wel een vliegend exemplaar erbij hoor ;-) Een lekkere moeilijkheidsgraad.
    Je eerste foto is werkelijk een plaatje. Ik ben wel zeer benieuwd wat die achtergrond was. De juffer komt in ieder geval mooi naar voren in deze foto. Heel fraai.
    Wel een luxe dat je op verschillende momenten deze soort hebt kunnen fotograferen. Helaas zijn ze niet te zien in mijn omgeving.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      hahahahaha.... jij begint de moeilijkheidsgraad al op te voeren 😂 maar het is wel een uitdaging 😀 Je bedoelt met de eerste foto die kleine of die met de bruin/grijze achtergrond? De achtergrond van die kleine foto waren grasstengel en die op de halm was * geloof het of niet* stilstaand water. Ik kna je er een foto van toesturen hoor want de gele plompen lagen er ook zo bij in dat water (zie foto 14) alleen heb ik die wat donkerder gemaakt.
      De luxe is er zeker en ook met zonlicht en/of bewolking.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  43. Olá querida Helma!
    Viajei por um mundo desconhecido!
    Seus olhares são fascinantes.
    Cores exuberantes, luz inebriante!
    Demonstra mestria.
    Um grande beijinho!💙🌷💙
    Megy Maia🌈

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Meggy Maia🌈,
      essas criaturas também são as pérolas da nossa natureza :-) Estou muito feliz em ler que você achou lindas donzelas fascinantes 😄 Eu gosto de fotografar e mostrá-las.
      Um grande beijo para você 💚💐
      Helma

      Verwijderen
  44. Goedenacht, hoe gaat het? Ik ben Braziliaans, uit Rio de Janeiro en op zoek naar nieuwe volgers voor mijn blog. En ik zal de jouwe met plezier volgen. Ook nieuwe vrienden zijn welkom, ongeacht de afstand.

    https://viagenspelobrasilerio.blogspot.com/?m=1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Luiz,
      bom que você visite meu blog. Um comentário sobre os pés neste psot teria sido bom, mas você só pede uma visita ao blog.
      Que pena, mas eu vou visitá-lo

      Verwijderen
  45. Hoi Helma,
    Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Samen met de Bosbeekjuffers zijn de Weidebeekjuffers wel de mooiste die we in NL tegen kunnen komen! Wat een mooie serie heb je gemaakt! Vooral de twee portretjes waar je de prachtige kleuren heel goed ziet en die details, kanone! Maar alle foto's zijn prachtig. Ook de coronaproof-scene, haha!!
    Ik ga maar niet groen worden, want wat heeft het voor zin?...Dus gewoon lekker genoten van je foto's....alleen word ik nu wel wat bleekjes.....bloemkool, asperges....hihi
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      het zou te gaaf zijn als ik ook nog eens die mooie bosbeekjuffers zou vinden en zou kunnen fotograferen :-) Ik hoop er steeds op maar ik heb werkelijk geen idee waar deze te vinden zijn. De Weidebeekjuffers zijn inderdaad ook al van die mooie juffers en al helemaal als er een beetje zon 🌤 🌥op de vleugels staat 😀.
      Ik kan het niet laten om inderdaad altijd even een portretje erbij te doen :-))))) En ja, die corona-regels 😂 dat was het eerste wat in me opkwam hahahahaha.....🤣
      Dat "bleekjes" worden vind ik ook wel leuk whahahahahahaha....... witlof, uien, eieren, witte bonen hahahaha..... Heerlijk mens ben je ook.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  46. hallo Helma,
    Knap gedaan zeg deze foto's van de Weidebeekjuffer.
    Schitterend om naar te kijken!
    Zonder de andere foto's te kort te doen vind ik die met de gele bloemknop super!
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      die juffer op de gele plomp is ook een mooie :-)
      Bovendien ook mooi rustig om te zien. Ik heb meerder foto's dat ze op de plomp zitten maar die lijken allemaal op elkaar. Fijn dat je ook weer van deze foto's hebt genoten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  47. As imagens dos seus insetos são incrivelmente
    nítidas;
    São lindas!
    Essa semana fez -8graus a temperatura mais baixa na minha região.
    E as plantas continuam coloridas eu também nem sei o porque;
    São persistentes.
    As vezes preciso sair para atender minha mãe que já tem
    78 anos; mas estamos todos em casa.
    E você tudo bem por aí?

    De afbeeldingen van je insecten zijn ongelooflijk
    scherp;
    Zijn mooi!
    Deze week was het -8 graden de laagste temperatuur in mijn regio.
    En de planten zijn nog steeds kleurrijk, ik weet niet eens waarom;
    Ze zijn volhardend.
    Soms moet ik uitgaan om mijn moeder te ontmoeten die dat al heeft
    78 jaar; maar we zijn allemaal thuis.
    Ben je in orde daar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Janicce,
      Felizmente, ainda estamos todos bem, embora o vírus volte infelizmente. Com você foi de -8 graus !!! Oh céus! isso é muito frio. Muito bom que as plantas façam tudo tão bem e isso é algo para fazer você feliz :-)))
      Você também tem que ir lá de vez em quando e sim, esse também é o caso deste lado. Felizmente, minha mãe (87) ainda é boa, mas acho que a ética com esse vírus é assustadora. Eu li que há novamente muitas infecções em Portugal e também na Espanha.
      Seja cuidadoso!
      Um grande abraço,
      Helma

      Verwijderen
  48. Hoi Irma
    je foto's zijn weer geweldig ik heb genoten,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Herman :-)
      Fijn te lezen dat je weer gemoeten hebt van de foto's.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Reacties
    1. Ik heet inderdaad geen Irma maar ik begreep je wel hoor 😉

      Verwijderen
  50. Lots of amazing images Helma.
    Veel geweldige afbeeldingen Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      these damsels are really beautiful to see in the driving nature :-)

      Verwijderen
  51. Fabulosas fotos Helma, tengo que reconocer que al principio y hasta leerlo pensé que eran mosquitos y puff, soy de esas personas que los atrae, si hay alguno en el entorno donde estemos, ese es para mi.
    Después vi que eran saltamontes, reitero espectaculares fotos.
    Feliz Verano.
    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola José
      Tuve que reírme de tu reacción jajaja ... la traducción no es muy buena de google pero tenemos que ver con eso. De hecho, no son mosquitos, pero tampoco son saltamontes como piensas. Son libélulas muy pequeñas y se llaman caballitos del diablo del prado (Calopteryx splendens) :-)
      Me gusta leer que disfrutaste estos pies de todos modos :-)
      Saludos

      Verwijderen
  52. ohhhh, jaloersmakende beelden.... die weidebeekjuffers wil ik zo graag fotograferen. Maar ze zitten niet bij mij in de buurt. En reizen /meereizen is nog steeds niet echt een optie.
    dus volgend jaar dan maar.
    Dit is in ieder geval een prachtige serie. Waar heb je deze gemaakt?

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      reizen of meereizen is inderdaad nog geen optie en zeker niet nu ik overal weer lees dat het virus weer de kop opsteekt!!! maar ik geloof je direct als je zegt dat je deze juffers wilt fotograferen. ik vind ze zelf ook echt ontzettend mooi en hun kleuren zijn ook helemaal fantastisch!
      Deze heb ik gemaakt in Twente (ze zitten ook in het Kuinderbos)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Hi Helma,
    Stunning photos!
    What incredible insects. Nature is spectacular.
    A big and tight hug

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      Nature is certainly spectacular. These creatures are therefore the pearls of nature. The colors are also really beautiful to see :-) Great to read that you also enjoyed these beautiful damsels.
      A big hug and kiss,
      Helma

      Verwijderen
  54. Hoi Helma,
    Een fraaie serie van inderdaad de mooiste juffersoort die we hebben. Dat je af en toe wat hard licht hebt, is bijna niet aan te ontkomen. Bij bewolkt weer zie je ze bijna niet;-)
    Groetjes, Dick
    NB: een beetje korte reactie omdat typen mij even niet goed afgaat (elleboogblessure)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,
      dat harde licht moeten we maart op de koop toe nemen want als ze steeds boven het water blijven dan kan ik er ook geen draai aangeven hihi...... Nu nog een keer de bosbeekjuffers zien te vinden en dat zal wel een opdracht worden voor volgend jaar :-)
      Groetjes, Helma

      PS Hopelijk is je elleboogblessure inmiddels weer hersteld!

      Verwijderen
  55. Hallo Helma,
    Een bijzonder fraaie serie van een eveneens fraaie juffersoort. Leuk al die verschillende poses die je hebt vast kunnen leggen, zoals de 4 op een rij. Jammer genoeg kom je dit in het westen niet tegen, maar wie weet kan ik komende tijd nog een keertje naar het oosten des lands om ze te bewonderen.
    Groeten, Hanry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanry
      inderdaad is dit een hele fraaie juffersoort en helaas hebben we die hier niet. In Twente kom je ze zeer zeker tegen hoor en veel ook ;-) Ik hoop nog een keer bosbeekjuffers te vinden want die zijn ook al zo mooi om te zien. Ik hoop fat jullie geluk hebben daar.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  56. Hi Helma,
    Wauw, wat een prachtige foto's van de Libellen. Jammer genoeg is het mij tot nu toe niet gelukt om ze zo mooi op de foto te krijgen. Complimenten hoor!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,
      dank je wel voor je complimenten :-)
      Het zijn ook echt hele mooie juffers. Ik hoop dat jij ze ook nog eens kunt fotograferen.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  57. Hoi Helma,
    Het zijn weer prachtige plaatjes 👍😉 ik geniet volop van jouw blog .

    BeantwoordenVerwijderen
  58. 87 reacties 😳😳😳en ik krijg er soms wel negen of tien, en wat kan ik nog zeggen als alles al gezegd is volgen mijHelma, Schitterend wat je laat zien, met voor mij de topper die drie op een rijtje met de vierde aanvliegend, perfecte timing en foto 👍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik... de helft van de reacties is van mijzelf hoor Bram 😚.
      En iedere reactie is waardevol 😀 Jij plaats wat vaker een blog dus de aantallen zijn dan hetzelfde toch ;-)
      Leuk dat je een favoriet kon kiezen 😄
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  59. Hoie Helma, wat heb je weer een prachtige serie gedeeld en ja ik vind hen altijd van die mooie kleine acrobaten en ballet dansers. Zo mooi hoe ze zicht in evenwicht kunnen houden aan een rietstengel of anders. Je hebt mij en je bezoekers weer heel veel laten zien. Wens je hierbij mooie dagen. Lg, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tine,
      het zijn ook acrobaten en dat vind ik van alle libellen. Ze zoeven door de lucht en voor je het weet hebben ze alweer een scherpe bocht naar links of rechts of 1oo granen om 😀. Dank je wel voor je reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  60. Schitterende serie van dit mooie juffertje. Het paringswiel vind ik mooi om te zien. Zie je niet zo vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Gerard,
      ik zie heel vaak "gewone" juffers die paringswielen maken maar van de weidebeekjuffers zag ik dit niet eerder! Dank je wel voor je reactie :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  61. Helma, ik heb er echt geen woorden voor. Ik geniet maar in stilte! Geweldig!
    Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerda,
      dank je wel voor je leuke reactie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  62. Imagens de uma grande beleza, e extraordinariamente ricas em preciosos detalhes!
    Como não costumo encontrar frequentemente estas libelinhas por aqui, por estes lados, adorei poder observá-las ao pormenor, nesta fabulosa série de imagens!
    Magnifico trabalho fotográfico, Helma! Parabéns!
    Beijinhos! Feliz semana!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Ana,
      obrigado por sua doce resposta. Eu acho que esses riachos são a mais bela das libélulas entre as espécies de donzelas. Quando o sol brilha nas asas, as cores das libélulas masculinas e femininas são mágicas.
      Pena que essas libélulas não estão com você.
      Um grande beijo e abraço,
      Helma

      Verwijderen
  63. Hele mooie macro opnamen foto nummer 4 springt er voor mij uit, omdat ik daar wat symmetrie in zie, en die van de corona regels is leuk gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet,
      ik ben sowieso gek op de weidebeekjuffers en kan dan echt geen keuze maken (misschien gewoon wat minder foto's ervan maken ;-)) Leuk dat je er toch een favoriet in kon vinden 😄 Nu op zoek (zal volgend jaar worden) naar de bosbeekjuffers.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  64. Wat zijn dit schitterende foto's van juweeltjes van juffers!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Jenny :-)
      Ik vind de weidebeekjuffers ook echt een van de mooiste juffers die we hier in Nederland hebben.

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma