woensdag 17 juni 2020

Vogeltjes van April...


In deze post staan dus wel teveel foto's maar omdat ik zo weinig blogs plaatst heb ik ook deze maar in 1 post gezet. Het zijn foto's van de vogeltjes in mijn omgeving (thuisblijven). Deze foto's zijn op verschillende tijden gemaakt zowel 's morgens, 's middags alsmede in de avondzon.
 Sommige foto's zijn daardoor tegen het licht in genomen wat niet altijd een mooi resultaat geeft maar ik wilde ze toch laten zien.



*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.



Er zitten hier heel wat tapuiten en dat is altijd mooi om te zien. Deze in daglicht en verderop in deze post in het avondlicht. 


Tapuit - Oenanthe oenanthe

Tapuit - Oenanthe oenanthe

Tapuit - Oenanthe oenanthe


Kramsvogels zaten ook nog in de weilanden.........

 Kramsvogel - Turdus pilaris

 Kramsvogel - Turdus pilaris

 Kramsvogel - Turdus pilaris

 Kramsvogel - Turdus pilaris


Een kneutje in de mist en daaronder een Buizerd ook in de mist. 
Door het hek van een van de landerijen waar ik vaak rij.


Kneu - Linaria cannabina



Buizerd in de mist



De   ijsvogel hieronder is trouwens van mei.....


 Ijsvogel - Alcedo atthis

 Ijsvogel - Alcedo atthis


De gele kwikken liepen werkelijk met hele grote groepen door het gras en waren daardoor ook nog moeilijk te fotograferen......



Gele kwikstaart - Motacilla flava

Gele kwikstaart - Motacilla flava

Gele kwikstaart - Motacilla flava

Gele kwikstaart - Motacilla flava


De kneutjes waren nou ook bepaald niet gemakkelijk vast te leggen. Hopten van tak naar tak en vlogen steeds naar een andere plek tegen de zon in.


Kneu  vrouw- Linaria cannabina

Kneu - Linaria cannabina

Kneu - Linaria cannabina

Kneu - Linaria cannabina

Ringmus - Passer montanus

Graspieper - Anthus pratensis

Graspieper - Anthus pratensis


Bij onderstaande foto's van de Putter ofwel Distelvink heb ik me wel afgevraagd of ik die wel zou laten zien maar....... ik doe het toch al was het alleen maar om de bewijsplaatjes dat deze er ook zitten.
Het was werkelijk een prachtig gezicht deze putters tegen de zon in maar op de foto komt de sfeer niet zo over als dat het in werkelijkheid was.


Putter - Carduelis carduelis

Putter - Carduelis carduelis

Putter - Carduelis carduelis

Putter - Carduelis carduelis

En hier nog een paar Tapuiten in de avondzon.


Tapuit - Oenanthe oenanthe

Tapuit - Oenanthe oenanthe

Tapuit - Oenanthe oenanthe

Tapuit - Oenanthe oenanthe


En waar ik mee begon eindig ik ook weer mee, de Winterkoning.


 Winterkoning - Troglodytes troglodytes

 Winterkoning - Troglodytes troglodytes

 Winterkoning - Troglodytes troglodytes

 Winterkoning - Troglodytes troglodytes





Uiteraard ook veel weidevogels in de avondzon maar die komen later wel een keer aan de beurt.

======================================================

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties en complimenten  op en over de foto's in het vorige blog van:

"Fuut - Podiceps cristatus met 3  kleintjes........"

149 opmerkingen:

  1. Hello Helma, what a beautiful collection of birds and photos. I loved them all, the Kingfisher is one of my favorites. But, they are all lovely photos. Enjoy your day, have a great week ahead.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      I know that the kingfisher is one of your favorites :-) With you I see many more beautiful birds which are my favorites.
      Fortunately, there are still many beautiful birds.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  2. Wow Helma, wat een prachtige reeks, waarlijk indrukwekkend. Zoals steeds af en tot in de puntjes verzorgd. Het winterkoninkje is mijn favoriet maar ook alle andere foto's zijn schitterend. Een tikkeltje spijtig dat bij de putter weinig doortekening is rond de oogjes. Maar dat kan aan de omstandigheden liggen uiteraard, de omstandigheden zijn niet altijd zoals we willen. In elk geval een bangelijk mooie serie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ludo,
      het klopt wat je zegt over de doortekening van de Putters maar daarom staat er ook bij dat ik ze in eerste instantie eigenlijk niet had willen plaatsen. Deze Putters zijn echt recht tegen de zon in gefotografeerd en bij de derde foto van de Putters is dat het duidelijkste denk ik. Ik kom nog wel een keer met hele mooie putters hoor ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  3. You do not post to your blog very often, Helma, but when you do it is an absolute delight. It is unconventional, but I really liked the Buzzard in the fog. I think my favourite bird here has to be the Yellow Wagtail - or maybe Kingfisher - or maybe - - - ?.

    Most of these birds I would have seen this year but this Covid virus has stopped that from happening - hopefully next year!

    Take great care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard, before my grandson's death I posted many more blogs in the month. You can also see this on the side in the years of blogger that are there. Now I do not place much anymore but I can be found a lot in nature. I enjoy there and can clear my head there. I am happy to read that you enjoyed these pictures 😀
      In a next blog I will place some more dragonflies ;-)

      Greetings and stay safe and healthy.
      The virus is not yet gone.

      Verwijderen
  4. Nooit teveel om te kijken en te genieten! Kan ze zelf in het echt niet zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke,
      wat naar om te lezen dat je deze vogels zelf niet kan zien.
      ik had al zo mijn vermoedens.... heb helaas geen email van je.

      Verwijderen
  5. Ha Helma, warme nacht dus er maar uit en blogs bezoeken. Wat 'n mooie natuurblog laat je weer zien, prachtig al deze vogeltjes.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      ik heb ook al zoveel last van die warmte maar dan ga ik liggen puzzelen. Wel een idee om dan maar blogs te bezoeken. Kan ik dan ook wel eens doen gezien mijn achterstand altijd 😉
      Dank je wel voor je leuke reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  6. Hoi Helma.
    Toch aardig wat mooie soorten voor je lens gehad, de Mus is 'n Ringmus, Tapuiten heb ik nog niet gezien hopelijk binnenkort. Putters zijn altijd prachtig van kleur de Winterkoning geniet ik ook altijd van vooral met zang. Graspiepers tref je niet zoveel aan dan moet je echt geluk hebben maar mooi op het paaltje en zijn niet zo schuw. Het is weer genieten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      de mus zal ik zo dadelijk gelijk veranderen in Ringmus want je hebt gelijk :-) Er zitten hier best wel veel tapuiten en ook zwarte roodstaarten en roodborsttapuiten maar de laatste 2 vliegen steeds weg als ik alleen mijn lens al richt! Daar moet ik nog wat op verzinnen hahahaha....
      Die winterkoning was ook echt zo mooi aan het zingen. Echt super om te horen inderdaad. Fijn dat je weer genoten hebt.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. in een woord adembenemend mooi Helma, de een nog mooier dan de ander.
    wowwww

    ik hoop dat jullie volgende maand óók zoveel zien :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel lieve Dien 😀
      Ik hoop volgende maand daar bij jou wat mooie vlinders en libellen of wilde bloemen te fotograferen :-)

      xxx

      Verwijderen
  8. Wat weer een serie schitterende foto's Helma, hoezo teveel, hier kan je geen genoeg van zien.
    Die van het ijsvogeltje zijn zó waanzinnig scherp, prachtig hoor.
    En dan mijn meest favoriete, (tromgeroffel) foto 10 van de buizerd, GEWELDIG!
    Lieve groetjes, Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ed 😀
      IJsvogel is ook prachtig (heb ik nog een hele serie van....)
      Super om te lezen dat je die buizerd tot je favoriet ehbt gekozen 😁. Doet me goed dat te lezen.
      Lieve grotjes, Helma

      Verwijderen
  9. Hallo Helma, je laat hier weer met speels gemak een prachtige serie zien. Vooral de ijsvogel springt er voor mij uit. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha..... met speels gemak nog wel zeg je nou..... ik ben er wel een aantal keren voor op uit geweest hoor 😅. Die ijsvogel is inderdaad heel mooi(heeft al jongen gehad die uit gevlogen zijn. Helaas deze keer gemist)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  10. Hoi Helma.

    Super mooi blog met zoveel mooie vogels.
    De Buizerd in de mist is echt super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      de buizerd komt zo wel mooi over hé :-)
      Er waren echt ook hele vele vogeltjes (nog steeds trouwens)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Weer heel erg mooi en ik genoot er weer van.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wil steeds met url reageren maar werkt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar het werkt wel gewoon hoor!
      Kan ook zo op je naam klikken en kom dan op je profiel met blog.

      Verwijderen
  13. Hallo Helma, wat moet ik zeggen, elke foto is een juweeltje en de vogels ook. Het is weer een mooie serie geworden en april staat er goed op. Mijn complimenten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je complimenten Roos 😚
      Het is ook geweldig als je zoveel verschillende vogeltjes ziet.
      Nu nog vlinders en libellen maar de tijd is een ontbrekende factor ;-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  14. Hoi Helma,
    Wat een heerlijke reeks is dit. Prachtig om al deze bijzondere vogels zo in de vrije natuur te zien. Ontzettend mooi gefotografeerd ook zo op prachtige plekjes.
    Hele mooie vogels, waarvan ik vele nog nooit zelf heb gezien.
    Die tapuit (foto 3) en die ijsvogel (foto 11 en 12) zijn echt geweldig, maar ook die graspieper (23) en winterkoninkje (35) zijn zeer bijzonder en grappig met dat luidruchtige bekkie zo open.
    Dit is heerlijk effe meegenieten van jouw prachtige resultaten. Super gedaan Helma!!

    Lieve groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      en dit is allemaal bij ons in de verkaveling ofwel de "natte cellen".
      Ik rij de ene weg in en zie dan gelijk al veel vogels. Op 3 van die weilanden zitten dan heel veel weidevogels. Er zijn ook een aantal waterbergingen waar weer andere vogels zitten en echt ... ik zie er dan ook hele veel. Ik zag ook de zwarte roodstaart, Paapje en roodborsttapuit maar die kon ik dus net niet pakken helaas. Mooie uitdaging voor een andere keer ;-)
      Je hebt een paar leuke favorieten weten uit te kiezen 😊 en fijn te lezen dat je genoten hebt van deze reeks.

      Lieve groejtes, Helma

      Verwijderen
  15. It is a wonderful collection, Helma, especially taking into account that the pictures were all taken close to home during Coronavirus restrictions. Wildlife is all around for those who have the patience to look for it. Stay well, happy and healthy! Hugs and kisses, David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello friend David,
      yes, these birds are all made near my house :-) And still I don't really go far. Due to crowds, care for my mother and other activities, I still stay close to home ;-)
      Also for you: Stay safe and healthy.
      A big hug and kiss xx

      Verwijderen
  16. Dziewiąte zdjęcie, to we mgle mnie tak w sobie rozkochało, że mi słów brakuje, idealna fotografia, którą zapamiętam. :) Wszystkie Twoje zdjęcia zawsze budzą mój zachwyt. Jako pasjonatka fotografii, bardzo lubię oglądać Twoje zdjęcia, inspirować się i uważam, że jesteś fotografem z duszą, brawo. :) Pozdrawiam serdecznie, tulę mocno. :))))) <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję Ci OdnowionaJa,
      Całkowicie nie mówię o twojej reakcji :-) Myszołów we mgle to również bardzo ładne zdjęcie (jeśli sam tak mówię).
      Po śmierci mojego 5-letniego wnuka Jahnaya często znajduję się w naturze obok mojej pracy. Tam cieszę się ciszą oraz piękną florą i fauną.
      Masz również duży uścisk i uścisk.
      Pozdrowienia, Helma

      Verwijderen
  17. Echt een geweldige set afbeeldingen Helma. De ijsvogel is geweldig.
    A really amazing set of images Helma. The Kingfisher is brilliant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      the kingfisher is also a beautiful bird to see :-)

      Verwijderen
  18. wat heb jij echt zoveel vogels gemaakt. Echt heel mooi geworden. Sommige vogels heb ik niet eerder gezien. Compliment! De IJsvogel vind ik mooiste vogel om te zien. Heeft ook felle kleuren. Je ziet gewoon zijn veertje glimmen. Het straalt op de foto's. Ik vind deze blogje leuk om te kijken. Fijne dag verder. Groetjes Jacqueline & Ferry. ✿♥✿░B░E░A░U░T░I░F░U░L ░✿♥✿

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik blijf steeds mooie vogels bij jou kijken. Ik vind echt schitterend!
      Wij zijn weer terug naar yova.Fijn weekend.Groetjes J&F.

      Verwijderen
    2. Hallo Jacqueline en Ferry,
      er zitten hier ook echt heel veel vogels maar voor andere soorten moet ik er ook weer voor verderop. Gelukkig kon ik me nu in de omgeving heel goed vermaken en deze staan dan ook in dit blog 😀 De IJsvogel is ook echt een hele mooie vogel en die kan ik ook niet weerstaan :-) Het is fijn om te lezen dat je van deze foto's hebt genoten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
    3. Grappig dat je nog even extra kwam kijken Jacqueline 😀 Ik geniet er zelf ook heel veel van hoor. Ik wou ook dat ik meer tijd had om er op uit te trekken maar door de corona is het ineens heel druk op het werk en moet ik nog even extra werken. Komt wel weer.
      Voor jullie nog een hele fijne nieuwe week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. Er zitten echt wel veel knappe foto's in deze serie.
    Maar naar mijn smaak & gevoel is de ijsvogel dé topper in deze kei gave serie !
    Schitterend !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Dirk :-)
      De ijsvogel is ook echt een topper en daar heb ik ook nog een hele serie van (zei ze trots).
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. Mooie serie, Helma.
    Wat een diversiteit in jullie directe omgeving! Met veel, voor mij onbekende vogels d.w.z.dat ik ze nog nooit gezien heb.
    Dat is toch een voorrecht voor een vogelliefhebster zoals jij.
    Ik heb genoten van de foto's,
    liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      ik zit tussen polders en een enorme verkaveling en daar zit echt van alles en ook nog in de verschillende jaargetijde. Echter niet alles soorten en daarom wil ik er ook graag op uit hihi.... maar deze komen allemaal hier uit de buurt vandaan 😀
      Ik ben niet alleen van de vogels hoor want ik mag ook hele graag vlinders, rupsen en mossen footgraferen maar de tijd hé... die tijd ontbreekt me nog (door de corona). Fijn te lezen dat je hier weer van genoten hebt.
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen
  21. Heel fijn dat de tapuiten er nog zijn. Je hebt een ringmus op de foto, leuk hoor!!! Nog steeds jaloers op jouw foto's van de ijsvogel, die heb je toch maar steeds te pakken. Prachtig die gele kwikken. De laatste foto is echt subliem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... die ijsvogel doet het m wel hé Alie 😁 maar....eerlijk is eerlijk, het is ook werkelijk een prachtig vogeltjes om te zien! Ringmussen zitten er ook nog genoeg en de tapuiten zullen inmiddels wel ergens anders zijn nu. Ik was verbaasd over het grote aantal gele kwikken. Heb ze ook op de tulpen zitten.
      Liefs

      Verwijderen
  22. ha die Helma
    moet altijd om je lachen , ze zijn zus of zo door dit of dat
    ze zijn allen schitterend , en van deze foto's kunnen het er nooit te veel zijn
    fijne avond groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      maar dat is ook zo hoor!!! Nu had ik tegenlicht en weet je, het waait hier altijd omdat ik langs het IJsselmeer zit en als het dan eens niet waait dan heb ik nog geen tijd, of ik ben aan het werk of er is geen vogel te bekennen of er is mist en donkere lucht of tegenlicht 😂 🤣
      Ook voor jou nog een hele fijne avond :-)

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      ik begrijp je wel hoor

      ik heb ff de link bekeken bij m'n blog dieren op de foto
      nu die werkt goed

      ja het is een mooie wandeling daar langs de IJsel
      ben ik in de war met Argusvlinder en Bruinzandoogje , wordt nog ff zoeken om dei foto terug te vinden pppfffttt , dank je wel

      in het blog van de op sleep , ja de foto wordt dan groter en kan je lezen over de Hudson
      klik je op hier dan zit je in o.a Maasluis
      en op het andere hier een filmpje van de sleepboten aldaar

      ja mooie dieren daar onder water hé
      en zo mooi op foto gezet

      ik tel nooit het aantal foto's , gewoon klikken op de 1ste en afsluiten na de laatste , zo simpel is het :)
      zag je ff mee lopen , valt mee hé zo digitaal :)
      en jij bent net als Nellie dol op dat spinnetje 😁
      het viel me op vanwege het op dauw lijkende webje

      lieve groet , Karel

      Verwijderen
    3. Hey Karel,
      ja ik dacht, laat ik het maar ff kopiëren dan weet je gelijk wat ik te zien krijg hihi..... maar ik zal nog eens opnieuw gaan kijken :-)

      dat het een mooie wandeling was is ook heel goed te zien. Nu zie jij altijd heel veel mooie natuur en het is ook een mooie informatiebron vaar als wij ook weer ergens willen gaan wandelen :-))))) Ja, je was ind e war. Het is echt een bruin zandoogje. Je vind hem vast wel want ik heb er ook bij gereageerd alleen bij die eerste vlinder niet.

      Ohw, ik moest dus "op hier" klikken dus dat moet ook nog weer ff over. Ik moet hier en daar nog bijlezen maar ik kom er vast nog wel aan toe hihi....
      Zo'n digitale wandeling is prachtig en ik kan er zo een biertje bij nemen 😂
      En arghhhh....dat spinnetje 😣😱😨echt grote griezels 😳🥵😰. Het zien van dat "webje" zei me al meer dan genoeg aiiiiiiiii......

      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  23. Mooie serie en nooit te lang hoor! Het is altijd genieten om naar zulke mooie foto's te kijken en ik vind die van de Putters juist wel erg mooi vanwege het warme avond-tegenlicht!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ank 😀
      Ik heb er zelf ook van genoten en ik geniet er nog van 😄
      Fijn te lezen dat je de putters juist wel mooi vind zo in het tegenlicht.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. Hi Helma,
    Another series of wonderful images, my favourites the Yellow Wagtail, wheatear has to be the Kingfisher, never too many images.
    You Stay Safe and Well

    john

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      Fortunately, we are still safe, but due to the many relaxations and the opening of the borders, I am still worried. The virus is still there and there is still no vaccine. So we stay close to home even
      Nice to read that you have enjoyed these photos again.

      Greetings, Helma
      and also for you: Stay safe

      Verwijderen
  25. Hallo Helma
    alle 35 Fotos in der Grossansicht angeschaut, bin begeistert so schöne Aufnahmen
    Danke fürs zeigen, schaue sie mir noch einmal an...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,
      toll, dass du dir die bilder im großen angeschaut hast. Sie sind daher viel schöner. Es ist schön zu lesen, dass Ihnen diese Fotos gefallen haben 😀
      Grüße, Helma

      Verwijderen
  26. Hoi Helma,
    Zit ik ff lekker te bladeren ...prachtige tapuitjes, goh, wat leuk ook nog kramsvogels, en zo mooi op de foto...blader, blader. mooi de kneu op de draad..de buizerd in de mist en dan schrik ik me wezenloos. BAM ! IJSVOGEL....pfffft die komt wel binnen, en ik had het kunnen weten (haha) maar daarmee is het nog niet over, schitterende gele kwikken, ringmus (kwijl) mooie graspieper, de kneutjes van foto 18 en 19 zijn wel heel mooi met dat roze/beige op de achtergrond, maar die kneu man had je ook mooi te pakken, wat is die mooi op kleur!. De putters staan er toch echt beter op dan bewijsplaatjes, hoor! Ik vind dat je de sfeer heel goed weergeeft. Dan nog een paar warme foto's van tapuitjes om de blog weer uit te knallen met een super schattige winterkoning. Echt VET mooi allemaal!!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      ............... ik rolde werkelijk op de grond van mijn stoel af met je opmerking "en dan schrik ik me wezenloos. BAM ! IJSVOGEL....pfffft die komt wel binnen. Ik zie dat dan ook zo voor me 🤣😂 Die ijsvogel is ook wel de trekker in deze maar die is wel van mei dus je snapt al wat er nog gaat komen hahahahahaha..... sorry 🙄🙈. Ik vond het ook hele bijzonder om nog zo'n stel kramsvogels te zien en het was ook zelfs nog een hele grote groep. Waarschijnlijk de laatste die vertrok!
      Foto 18 en 19 zijn ook best wel mooi maar het was wel weer tegen het licht in. De takken van de boompjes daarachter zorgde inderdaad wel voor mooie achtergronden 😀 Die kneu man is ook mooi (heb er inmiddels nog meer). De putters kwamen door het tegenlicht niet helemaal scherp over en ook de doortekening is niet goed te zien maar ik vond het een prachtig gezicht die avond. Fijn te lezen dat je ze wel mooi vind :-))))))))))))))
      VET mooi nog wel. Is weer wat anders fan groen hahahahaha.....
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  27. dat is weer allemaal bijzonder mooi!
    de ijsvogel van zo dicht wauw
    en dan het putterke met z'n mooie kleuren
    je winterkoning hoor ik zingen tot hier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kwam ook mooi dichtbij Anneke en ik heb er nog een aantal foto's van :-)
      Dat winterkoninkje was inderdaad heel mooi aan het zingen 😀
      Gaaf dat je hem zelfs tot aan bij jou hoort.
      Groetjes

      Verwijderen
  28. Wat een rijkdom aan vogels bij jou.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Jan,
      er zitten hier ook heel veel vogels maar er is hier ook hele veel verkaveling, kleine bossen, en heel veel waterbergingen en polders.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Prachtige foto's Helma.
    Weer een genot om te bekijken.

    Groet,
    Janny en Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jannie en peter,
      wat ontzettend leuk om jullie ook weer eens te zien 😀
      Ik dacht al dat jullie ermee gestopt waren!
      Ik kom hele snel bijlezen bij jullie.. Echt heel leuk.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  30. Prachtige serie, Helma.
    Ik hou wel van beelden met tegenlicht en vind jouw putters zo dan ook heel mooi.
    Je buizerd in de mist vind ik ook een prachtige plaat. Verder steken voor mij de tapuiten op 28 en 30, plus je laatste winterkoning zingend er voor mij bovenuit.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      Maria vond de putters ook al mooi en gelukkig jij ook. De sfeer die er die avond was kan ik niet overbrengen in de foto's maar neem van mij aan dat het werkelijk een schitterend gezicht was met die avondzon :-)
      Leuk dat je die tapuiten hebt gekozen 😀 Die zingende winterkoning was ook echt super om te horen!

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  31. een mooie en zeer gevarieerde reeks Helma

    te veel foto's zijn het zeker niet

    en met deze van de putters tegen de zon in, is niets mis toch..

    zelf heb ik een zwak voor de foto's van het ijsvogeltje

    soms zie ik er wel één, maar in een flits zijn die weer weg

    ik wens je alvast een fijn weekend toe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Willy 😀
      ook jij vind de putters gelukkig mooi om te zien. Door het tegenlicht zie je geen doortekening of zijn sommige delen dan ook te donker maar het was zo mooi om te zien in het echt.
      dat je een zwak hebt voor het ijsvogeltjes geloof ik ook direct. Heb ik nl zelf ook hihi.... Inmiddels zijn we alweer een paar weekenden verder maar door de hitte en de drukte op het werk had ik echt geen puf meer om ook nog achter de pc te kruipen. het gevolg is dat ik natuurlijk weer vel te ver op achter ben gekomen met bijlezen en reageren 🙄

      Verwijderen
  32. Hallo Helma,
    Een hele mooie serie van al deze deze soorten en dan kunnen het voor mij niet genoeg foto's zijn.
    Leuk zo'n late Kramsvogel, en wat een super platen van de IJsvogel, die heb al zolang niet meer kunnen vastleggen dat het opnieuw een wensvogel is geworden.
    Kneutjes, Gele Kwikstaart, Tapuit, je hebt ze er heel knap opgekregen.
    En het Puttertje staat er toch ook gewoon goed op?
    Mooie blog.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      die kramsvogels vond ik echt heel apart en het was ook nog eens een grote groep. Kennelijk nog even eten voor de lange tocht. Wat de ijsvogel betreft: Als het weer een zachte winter wordt (en geen enge pandemieën) dan kan je volgens jaar vast een ijsvogel vastleggen. Er zijn er nl heel vele geboren.
      Dank je wel voor je leuke reactie.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  33. WoW ik ben weer zwart, het was zo donkergroen dat het oversloeg naar nachtelijk zwart en dan zonder maan en sterretjes :-)
    Wat een blog plaats je hier zeg, werkelijk subliem.
    Ik zie vogeltjes welke ik nog nooit gezien heb.

    En meid wat heb je ze weer prachtig vast gelegd.
    Ik zou de ringtoon op je telefoon maar wat harder zetten want de national geographic gaat jouw vast en zeker bellen voor een gastoptreden als fotograaf.
    En als ze niet bellen dan zijn ze knettergek.

    Ik heb met volle teugen van deze wonderschone foto's genoten.
    Liefs xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahah.... gewon dus weer zart en wat herken ik dat goed 💚🖤💚🖤 En zitten hier vogeltjes tussen die jij nog nog nooit hebt gezien 😲😱 ohhhhhhhh... daar moet dus wel ff verandering in gaan komen hihi..... En hahahah....jij met je ringtoon van national geographic 😂🤣 Heerlijke reactie weer maatje.

      Liefs van mij
      xx

      Verwijderen
  34. Hoi Helma,
    Tapuiten zie ik vaak in het voorjaar, maar daarna niet meer. Broeden is er in de duinstreek blijkbaar niet bij. Je moet meestal wel wat geduld hebben om ze mooi op de plaat te krijgen. Met buizerden is dat laatste ook zo. De sfeerplaat met buizerd vind ik heel geslaagd. Kramsvogels in april, dat is mij nog nooit overkomen. IJsvogels dichtbij wel, deze is ook absoluut een schoonheid. Putters, graspiepers, een winterkoninkje, je komt duidelijk weinig tekort. De afsluiter is heel fraai.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      er zitten er hier heel veel (wist ik tot een paar geleden ook niet) en ik vind ze geweldig om te zien :-) Soms zitten ze mooi stil maar vaak vliegen ze van de en kant naar de andere kant. Die in het avondlicht vind ik ook wel geslaagd en ja.... die buizerd in de mist vind ik zelf ook heel mooi 😃 Die kramsvogels was ook een vreemde gewaarwording want ik heb zelfs even de verrekijker erbij gepakt om te kijken of we het wel goed zagen hahahahah.....
      Dank je wel voor je leuke reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. Espectaculares fotos Helma; yo soy una amante de los pájaros, casi siempre he tenido jilgueros, canarios, me gustan mucho, suelo ir a ver el paso de aves migratorias cerca de casa que hay lugares destinados, buena colección de fotos y algunas muy tentadoras para pintar.
    Feliz Semana.
    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola josé
      Es bueno saber que también amas a las aves :-) También es bueno saber dónde hay buenos lugares para fotografiar a las aves y ver su comportamiento.
      Creo que realmente puedes pintar los pájaros perfectamente. Los veré en tu blog :-)
      Con los mejores deseos,
      Helma

      Verwijderen
  36. Wat wederom een prachtige serie natuurfoto's Helma. Diversiteit alom en de scherpte is weer voortreffelijk

    Groetje
    Henk Jonkvorst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Henk 😃
      Sommige foto's zijn niet allemaal scherp en of mooi in de doortekening maar ik ben er wel blij mee ;-)

      Groejtes,
      Helma

      Verwijderen
  37. Hoi Helm
    wat een toppertjes zijn dit en wat een soorten heb je bij mekaar geschort.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      er zitten hier best veel verschillende vogeltjes en soms zie je ze dan ook allemaal in een paar dagen. Het was ook echt heel erg leuk om ze te zien 😃
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  38. Dag Helma, het is weer een prachtige serie geworden of zal ik zeggen geweest in April. Heel mooi, de IJsvogel en de Putter springen er voor mij qua kleur echt uit. Wat een prachtige vogeltjes.........en super vastgelegd..
    Groet Renée

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Renée,
      deze zijn inderdaad van april. Ik hem nog 4 mappen met april staan maar inmiddels zitten we al in juli hahaha..... Ik heb echt zo weinig tijd de laatste weken en ook de hitte maakte dat ik in de schaarse vrije tijd die ik had ook niet achter de pc zat.
      De IJsvogel is inderdaad een hele mooie en het putterje is niet helemaal doortekend maar dat komt ook door het tegenlicht. Fijn dat je dan evengoed nog mooi vindt :-)))
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. Helma, het is prachtig om de foto's van deze vogels te zien, het is een waar genoegen om van je werk te genieten, ik feliciteer je.
    Alle vogels zijn mooi, maar degene die ik het leukst vond, is de Alcedo, hij heeft ongelooflijke kleuren.
    Duizend kussen en knuffels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola amiga Montse
      el Alcedo es también una de las aves más bellas que tenemos en los Países Bajos 😃 ​​Estoy feliz de leer que disfrutaste de esta ave.
      Muchos besos

      Verwijderen
  40. Hallo Helma, Er staan weer prachtige foto's in dit blog. De Buizerd in een mooi sfeer gevangen. Verderop zie ik een mooie opname van de Kneu (foto 20) en de Ringmus, beide heel mooi vrij tegen de blauwe lucht. Bijzonder is natuurlijk de Graspieper die je hebt kunnen vastleggen en ook het Winterkoninkje is niet te versmaden. Dit drukke rakkertje heb je heel mooi zingend als afsluiter geplaatst, prachtig!
    groet, Hanry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanry,
      Om maar gelijk bij het Winterkoninkje te beginnen. Ik hoorde hem al een tijdje zingen maar zag hem niet. Uiteindelijk kwam hij steeds uit een struik tevoorschijn maar zodra ik richtte met mijn lens dook ie weer weg. Uiteindelijk is ie kennelijk toch aan mijn aanwezigheid gewend geraakt want hij ging gewoon lekker zitten zingen (vrouwtjes paaien natuurlijk). Ik vond het geweldig dat ik deze zo mooi vrij kon fotograferen 😀 Graspieper zitten hier ook vele en nu zie je ze vaak op de paaltjes zitten ;-)
      Dank je wel voor je leuke reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  41. Hoi Helma,

    Je begint gelijk met wel een hele mooie tapuit, dat mannetje staat er perfect op. Die kramsvogel in april vind ik wel bijzonder, die zou op dat tijdstip toch al in zijn broedgebied in noordelijker regionen moeten verkeren. Die buizerd in mistige sferen vind ik heel mooi, zou alleen even dat kleine sensorvlekje wegpoetsen. Prachtig die kneuvrouw in rood, wit en blauw. (rijmt ook nog, haha) Tip: putter is best mooi maar ik zou eens proberen hem in de bewerking flink onder te belichten, zie je waarschijnlijk die mooie lichtrandjes er langs van het tegenlicht. Prachtig ook dat laatste winterkoninkje, dat ik in het begin overigens niet zie zoals je aangeeft. Mooie gevarieerd blog Helma.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      ik had eigenlijk als eerste dus een winterkoninkje geplaatst maar die is om wat voor reden dan ook weer weg. Nu ging het blog maken deze keer ook met veel onderbrekingen dus daar zal het wel aan gelegen hebben denk ik.
      Die kramsvogels vond ik ook best wel bijzonder maar toch zaten ze er echt!!! Ik riep gelijk hé!!! Kramsvogels!!! Dus ja, dan ook gelijk maar fotograferen 😁
      Die buizerd zat er ook mooi (en vlekje even weggepoetst). Die tip van onderbelichting ga ik ook even uit proberen want de bestanden heb ik uiteraard nog. En dat zingende winterkoninkje heeft ook mijn hart bekoord. Ik was wel met het winterkoninkje begonnen maar die zag ik dus later inderdaad niet meer terwijl ik die wel had neergezet nou ja.... 🙄
      Dank je wel voor je leuke reactie Ad.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  42. Niks te veel hoor, erg mooie serie!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Gerrit,
      deze post staat er nu ook wel heel erg lang dus ja,...dan maar veel foto's erin ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  43. Wat een mooie reeks vogels... Ik heb echt zitten genieten.

    Liefs, Marjon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjon,
      er zitten hier ook echt veel vogels en straks in het najaar zitten er weer veel andere soorten ;-)

      Liefs, Helma

      Verwijderen
  44. Hoi Helma,
    Het is inderdaad wel weer een hele lange serie, maar ik heb hem helemaal uitgezet! En dat was maar goed ook, want er zitten veel verrassend mooie platen tussen. Om er een paar uit te lichten: de buizerd in de mist (origineel), de kneu (17,18,19) met super fraaie achtergronden, de puttertjes (jaloers) en de winterkoning. Maar ook natuurlijk de pieper op het paaltje en niet te vergeten de ijsvogel. Op al deze platen is de belichting prima in orde. Niet dat de andere foto's niet het bekijken waard zijn, hoor! Jij hebt je dus keurig aan de regels gehouden (zo hoort het ook) en dat heeft je geen windeieren gelegd.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahaha..... je hebt hem helemaal uitgezet of bedoel je uitgezeten 😂🤣 Maar wel fijn te lezen dat je er een paar favorieten tussen hebt weten te vinden zoals de buizerd. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik die zelf ook wel heel erg mooi vind 😀
      Kneutjes zijn tegen het licht in gemaakt en lees ik het goed!!!!! Zie ik daar het woord JALOERS staan bij de putters!!!!!! Je zal begrijpen dat ik helemaal zit te glunderen nu hé whahahahahaha........ En ja, ik heb me keurig aan de regels gehouden 🙃 Dank je voor je ontzettende leuke reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  45. Ja hoor... tapuiten in overvloed.. pfff. Prachtig hoor, want bij ons zie je amper meer.
    Op deze manier is 'thuisblijven' een stukje minder erg. Putter in tegenlicht vind ik erg goed gelukt Helma, evenals je hele blog :)
    Een Drentse groet,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha..... inderdaad ja, tapuiten in overvloed. Ik wist zelf niet eens dat er hier zoveel zaten 😁 maar eenmaal bij huis moeten blijven kwam ik er dus achter hahaha..... Fijn te lezen dat je de Putter toch geslaagd vind zo in het tegenlicht 😀😀😀
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  46. schitterende serie vogeltjes en foto's Helma, de een nog mooie dan de ander, begrijp alleen niet wat er mis is met de distelvink foto's fijn dat je ze toch hebt geplaatst, ik heb weer zitten genieten van aal deze prachtige vogels en foto's

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      dat met die distelvink ofwel putter kwam omdat je geen mooie doortekening ziet in de veren met dat tegenlicht maar ik begin ze zelf ook al mooier te vinden 😁.
      Fijn te lezen dat je ook weer hebt genoten van deze foto's.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  47. Wat een prachtige collectie van kleine vogeltjes.Het ene nog mooier dan het andere Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marylou.
      Bij huis blijven was dan ook geen straf ;-)

      Verwijderen
  48. Hoi Helma, mooie serie van de vogeltjes. Ze zijn allemaal even mooi, de kramsvogel zit hier in de winter, zit die nu bij jullie ? Gele kwikstaarten zijn ook heel snel, als je er maar 1 hebt is het ook al moeilijk. Mooie blog. Gr. Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,
      de kramsvogels zijn nu ook echt weg hoor. het was al verrassend om nog een heel stel te zien in april!!?? Maar net als de Smienten (zag je voorheen alleen in de winter) die zie je nu ook het hele jaar door.
      Ja, die gele kwikken zijn echt "m snelle jelles" hahahaha....
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Me gustan mucho los pajaros, has hecho un reportaje fotografico precioso, enhorabuena,saludos y feliz semana.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola jesus
      Gracias por su visita y su amable respuesta.
      Los pájaros también son nuestros amigos emplumados y siempre son hermosos de ver y escuchar :-)
      Saludos y que tengan una linda semana.
      Helma

      Verwijderen
  50. Wat mooi allemaal Helma en wat een mooie soorten.
    Je maakt mij jaloers ;-))
    Het ijsvogeltje zooooooooooooooooo mooi !!!
    Dan nog de Kneu, Gele kwikstaart en noem maar op.
    Ik heb zitten genieten hoor.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,
      zo ben ik dan natuurlijk heel jaloers op die mooie groen specht van jou 💚
      maar ik heb niets te klagen hoor. Er zit hier werkelijk heel veel en aangezien we nog steeds dicht bij huis moesten blijven deze soorten kunnen vastleggen ;-) Fijn dat je ehbt zitten genieten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. Hallo Helma, Wauw, wauw, wauw, wauw. Wat een mooie foto's van al deze gevleugelde vriendjes. Ik ben weg van de ijsvogel en de gele kwikstaart staat er ook helemaal geweldig op. Maar ook alle andere vogels met veel plezier en bewondering bekeken. Groetjes, Jenny.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny,
      de IJsvogel is ook wel de "trekker" hier hahahahaha.... maar het is ook echt een prachtige kleine vogel om te zien en al helemaal als je deze mooi dichtbij kan footgraferen 😀 Fijn dat je weer genoten ehbt.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  52. De buizerd in de mist spreekt me erg aan Helma, fijne sfeer. Wat leuk dat je tapuiten in de buurt hebt, ik heb ze dit jaar nog niet gezien. Fijne serie met veel soorten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      die buizerd in de mist staat mezelf ook erg aan 😀
      Die tapuiten zitten er al heel lang en ook een zwarte roodstaarten en roodborsttapuiten. Helaas wel gezien maar niet kunnen fotograferen :-(
      Groetjes

      Verwijderen
  53. Wat heb je veel gezien en gefotografeerd. En dat allemaal in de buurt van huis, heel erg mooi en leuk. Prachtig de Kneutjes en de Gele kwikstaarten, zijn hier nergens te bekennen :-(. En dan een close-up zo ongeveer van een IJsvogel, waarom niet. De Tapuit, ook zo'n lekkere soort. Je boft met al die mooie vogels om je heen, o ja, de mistfoto's vind ik ook mooi.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marianne,
      er zit hier ook echt wel vele maar je moet er wel wat moeit voor doen ;-) Aangezien we toch "thuis" moesten blijven was dit een mooie uitdaging en echt.... ik heb me niet verveeld hahahaha.
      Bij jullie geen glee kwikken en kneutjes maar wel weer andere vogels die ik hier weer niet zie ;-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  54. Wow, een super mooi blog. Gevarieerd met vele erge mooie jaloersmakende foto's van "gewone vogels" Op elke foto is wel wat te zeggen, sfeervol, kleurrijk, aandoenlijk....Prachtige platen waarvan ik heb genoten. Heel fijn blog!
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Frans,
      echt een hele leuke reactie 😀😁😀😁😀
      En erg leuk dat je zegt dat er over elke foto wel wat te zeggen is :_)
      Dank je wel.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  55. Olá Helma;
    Fico impressionada com a quantidade de pássaros
    que você tem a sua volta.
    São todos lindos!

    Por enquanto no Brasil os problemas só aumentam;
    podemos só aguardar; não tem o que fazer a não ser
    ficar em casa.
    Se cuida.
    Abraços.
    janicce.

    Hallo Helma;
    Ik ben onder de indruk van het aantal vogels
    die je om je heen hebt.
    Ze zijn allemaal prachtig!

    Voorlopig nemen de problemen in Brazilië alleen maar toe;
    we kunnen alleen wachten; heeft niets anders te doen
    blijf thuis.
    Wees voorzichtig.
    Knuffels.
    janicce.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá querida Janicce,
      Eu acompanho os enormes problemas no Brasil na televisão e também estou muito preocupado com isso. Espero que você cumpra as regras e fique em casa e em casa. Este vírus é realmente assustador e perigoso. Espero e rezo para que em breve haja uma cura para esse vírus.
      Tenha cuidado com Janucce e mantenha-se saudável.
      Um grande beijo e um grande abraço,
      Helma

      Verwijderen
  56. Hoi Helma
    Zie nu dat ik hier nog niet was pffttt
    Zag wel het blog voorbij komen en dacht toen vast doe ik morgen...haha
    Wat een mooie vogeltjes zijn er toch en jij kent ze allemaal.
    Het zijn weer juweeltjes
    Bij de tapuit is wel een groot verschil zeg...
    Maar vind de ijsvogel echt geweldig.

    Ha ben zelf 14 kg kwijt in 9mnd tijd en wil ze niet meer terug vinden haha
    Vakantie of geen vakantie gnagna

    Och denk dat het meevalt de nieuwe blogger...heb er geen moeite mee tot nu toe
    Groetjes



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie hier zelfs vogeltjes waar ik de naam niet eens van ken... :(

      Verwijderen
    2. Maar dat geeft toch niet dat je hier niet eerder was. Ik moet ook overal terug hahahahahaha...... ik heb gewoon veel mazzel dat deze vogeltjes allemaal hier zitten en in de winter zie je dan weer andere :-) Bedoel je het verschil van de tapuit bij dag en avondzon????
      Ja.... die ijsvogel is echt wel de koning hier 😂

      Kenonne..... 14 kg kwijt en hoe heb je dit gedaan????? minder gesnoept of een speciaal dieet of of of......
      Ik begin nog niet aan dat nieuwe blogger want ik ken mezelf. Dan snap ik er wee geen snars van en dan gaat op een gegeven moment die pc het raam uit 🙄
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
    3. Zie ik nog een nakomertje hahahaha......
      Zo leer je ook weer van elkaar 😀

      Verwijderen
  57. Wat een mooie collectie, Helma! Ze zijn allemaal fantastisch. Je hebt veel vaardigheden in vogelfotografie. Dat is in zicht.
    Zonsondergangfoto's voegen veel volume toe aan de afbeelding. Ik mag ze erg graag.
    Een kus uit Spanje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola amigo Gummer
      Hace unos años fotografié invariablemente amaneceres y atardeceres. Los últimos 5 a 6 años más pájaros, mariposas, libélulas y flores :-)
      Gracias por tu visita y un gran beso de mi parte,
      Helma

      Verwijderen
  58. Hai Helma,

    Een mooie verzameling zo bij elkaar. Leuk om nog wintergasten zoals de kramsvogel te zien in april. Die was best nog laat in Nederland. De tapuiten heb je er lekker opstaan. Vooral het mannetje in de avondzon is zeer fraai. De serie van de putter is prachtig. Mooi tegenlicht waardoor er zo'n fraai lichtrandje om de vogel ontstaat. Top gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      ik was juist heel verbaasd om nog een groep kramsvogels te zien in april??? Ik schrok er eerst een beetje van en dacht: "Hé!!! Kramsvogels!!!??!!!Maar toch wel dus.
      De tapuiten zijn zo leuk maar wel lastig om te fotograferen. Zeker als ze er niet zijn wanneer jezelf de tijd ehbt en wel als je juist heel weinig tijd hebt. Mooie uitdaging voor volgend jaar ;-)
      Dank je wel voor je leuke reactie.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  59. Imagens de uma imensa beleza e de um grande nível de detalhe!
    Conheço algumas das espécies... este ano, tanto os pintassilgos como as carriças, fizeram ninhos, por estes lados...
    Como sempre um notável trabalho fotográfico, Helma! Parabéns!
    Deixo um beijinho e votos de um excelente fim de semana! Ando um pouco ausente... no momento, tratando de um problema circulatório, numa perna aqui da minha mãe... felizmente está tudo cicatrizando bem... mas ainda assim, não se conseguiu evitar uma ida ao hospital... o que nesta fase, não é nada aconselhável... pois por estes lados, a situação de casos com o vírus, está a ficar de novo preocupante... o aligeirar das medidas restritivas, deu nisto... as pessoas pensaram que o perigo havia passado... e começaram a esquecer os cuidados que deveriam ter...
    Tudo de bom! Beijinhos
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá querida Ana,
      Sigo a cobertura do coronavírus na TV e nos jornais. Sei também que é preocupante novamente em Portugal e que há novamente mais infecções. Este também já é o caso no Brasil e em vários países. Assim que as regras são relaxadas, as pessoas esquecem que ainda existe um vírus que ainda é muito perigoso.
      Muito feliz em saber que você não pôde ir ao hospital com sua mãe por causa deste terrível vírus. Cuide de si e de sua mãe e fique seguro.
      Um grande beijo e um grande abraço,
      Helma

      Verwijderen
  60. Ze zijn zo helder, zo scherp, zo met liefde gemaakt. En dan heb ik het over jouw onnavolgbaar mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Cor.
      Je laat me blozen met je reactie 😚
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  61. Hallo Helma
    Mijn blog natuurfreak2 is vol.Je vindt me nu op http://natuurfreak3.wordpress.com.
    Altijd welkom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marylou,
      ik loop zoals gewoonlijk weer eens ernstig op achter en niet alleen door de hitte maar ook door het vele extra werk wat door de corona is ontstaan. Ik ga je daar ook volgen en zoek het zodadelijk gelijk even op. Ik heb nog een aantal alerts van je natuurfeak2 in de mail.
      Groetjes

      Verwijderen
  62. Ziet er weer fantastisch uit Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Gerda,
      het is altijd leuk als ook andere van de foto's kunnen meegenieten :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  63. Hoi Helma
    wat een toppertjes hier kan je mee thuiskomen erg mooi,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      ik kwam er ook heel blij mee thuis 😀
      Altijd leuk om verschillende vogels tegen te komen en te kunnen fotograferen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  64. Hoi Helma,
    Wat een fantastische serie foto's en wat veel soorten!
    Ik heb echt genoten en vond ze eigenlijk allemaal even mooi.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,
      er zitten hier ook heel veel verschillende vogels en in de winter ook.
      Maar vaak wil je dan toch weer ergens anders heen ;-)
      Gelukkig mogen we nu iets verder.
      Fijn te lezen dat je hiervan hebt genoten.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  65. Hoi Helma deze keer google chrome gebruikt kijken of deze reactie plaatsen lukt.
    Het is een mooie serie geworden vooral de ijsvogels en de kneu(vrouw)vanwege de achtergrond springt er voor mij uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet,
      ik ben allang blij dat het weer gelukt is om te reageren!
      Leuk dat je er ook nog een paar favorieten hebt gevonden ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  66. Zo te zien is deze plaatsing gelukt Internet explorer heeft een update gehad Ik denk dat daar het probleem zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee of het daaraan heeft gelegen Piet want ik krijg af en toe meer mails dat men niet kan reageren. Later lukt het dan weer wel maar. Ik moet soms zelf ook een andere browser gebruiken bij anderen als het niet lukt om te reageren waarbij het eerst wel lukte.
      Maar........... je kan weer reageren en daar ben ik echt blij om 😀😀😀

      Verwijderen
  67. Wow!!! Un reportaje espectacular, me han gustado mucho todas las fotos y en especial la del busardo entre la niebla, es extraordinaria. También las de las Oenanthe oenanthe, me han encantado. Enhorabuena amiga Helma, un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Germán
      Me alegro de que hayas logrado sacar algunos favoritos como el buitre y la espiga 😀. Le agradezco su visita y respuesta.
      Un fuerte abrazo de los Países Bajos.

      Verwijderen
  68. Dank je Helma voor je uitgebreid bezoek en reacties op mijn blog.
    Ik moet heel vaak aan je denken nu mijn kleinzoon steeds meer in de leeftijd van Jahnay komt, ik begrijp dat je bij die foto's van onze kleinzoon op mijn blog het er heel moeilijk mee had, wens je heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik liep ook te ver op achter met reageren en bezoeken Bram maar door die hitte en het vele extra werk maakte dat ik werkelijk geen puf meer had. Nu bezig met een inhaalslag al heb ik waarschijnlijk volgende week een week geen internet!
      Ik ben voor jou echt heel blij dat je zo lekker met je kleinzoon kan genieten. Ik weet ook hoe dat geweest zou zijn maar helaas.
      Dank je wel voor je lieve reactie.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  69. Pictures of birds wonderful. Hello and thank you for your concern I am a bit devastated by coronavirus and evil that is happening in my country. I hope that this change will change this Sunday, but I also have concerns. Poles in my life were not as divided as their views as now Regards. Best regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Erna,
      I am really happy to hear from you !!! I imagine you are getting tired of the corona virus. Your country is not corona-free either, and it seems as if there are always new outbreaks of this corona. I hope you know something more after Sunday.
      I'm glad you're doing great.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma