donderdag 4 juni 2020

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes.....

Een poosje geleden zei ik dat ik meer vrije tijd zou hebben maar..... door de corona is dat dus niet door gegaan. Ik had het drukker dan ooit en daarom loop ik best wel op achter maar..... ik ben alweer overal aan het bijlezen en reageren :-)

In dit blog een super trotse Fuut met maar liefst 3 pasgeboren jongen op haar rug.  Ik heb werkelijk ook enorm zitten genieten van deze Fuut want ze liet zich werkelijk aan alle kanten fotograferen met de kleintjes. Misschien wat teveel foto's  maar ach..... je kan scrollen hihi....


*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.



Onderstaande foto's werden in het tegenlicht gemaakt.
Deze foto's echt even in de vergroting bekijken door op de foto te klikken en te scrollen.

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes



Ma gaaf af en toe een veertje aan de kleintjes....

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Deze onderstaande foto's waren met het licht mee.

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes


En dan kijk je vertederend naar de Fuut met de kleintjes niet wetende dat die kleintjes werkelijk een enorme snavel kunnen opentrekken!!!!!
Ik was echt verbaasd whahahahahahaha.....

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes waarvan een een grote "snavel" geeft

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes waarvan een een grote "snavel" geeft


Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes


Uiteindelijk was het mooi geweest en  zwom ze langzaam van me weg..........


Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes

Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes





==================================================

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties op de foto's in het vorige blog van:

"Paardenbloem en Pluis....................................................."

152 opmerkingen:

  1. Hello Helma,
    The Grebe with youngster is just adorable. What a great sighting, they little ones riding the mama's back look so cute. Fantastic series of photos. Thanks for visiting my blog. Have a great day and happy weekend ahead.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      Thank you for your comment.
      These little grebeings on the mother's back were also really beautiful to see 😀
      Also a very nice weekend for you.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  2. in de natuur, is de zorg voor de kleintjes primordiaal Helma

    en dat wordt hier knap geïllustreerd

    bijzonder mooi om dit te zien..

    in de laatste foto draait ze je wel de rug toe....

    maar wispelturig zou ik dit model niet noemen

    prettige avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,
      ja dat klopt wat de zorg voor die kleintjes betreft 😀
      Ik was ook echt bijzonder onder de indruk van deze fuut die zo mooi rustig bleef terwijl ik haar aan alle kanten kon footgraferen.
      Op het einde zwom ze inderdaad rustig weg.
      het was mooi geweest vond ze 🤗
      ook voor jou nog een hele prettige avond.
      groetjes

      Verwijderen
  3. Een prachtige serie Helma, ik vind dat ook altijd zo'n mooi en lief gezicht.
    De ouders zullen wel blij wezen als ze groot genoeg zijn, om de deur uit te gaan.
    Lieve groetjes, Edje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ed,
      deze dame was echt supertrots op haar kroost :-)))))
      En ja hahahahaha.... de ouders zullen zeker blij zijn las ze eenmaal groot de deur uitgaan 😂.
      Lieve groejtes, Helma

      Verwijderen
  4. ahhhhhhhhhhhhhhhhh Helma wat is dat toch een lief gezicht,
    wat een geweldige foto's, puur genieten
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Dien,
      ik vond dit zelf ook zo mooi om te zien. Ze zwom daar heel trots te wezen met die kleintjes op haar rug en jemig.... wat kunnen die kleintjes een snavel opzetten zeg 😲. het was ook werkelijk genieten met een grote "G".
      xxx

      Verwijderen
  5. Me encanta el reportaje Helma, que disfrute para la vista y los sentidos ver a esa madre con sus tres polluelos pasear sobre el agua, realmente impresionantes las fotos.
    Muchas gracias por compartirlas y Enhorabuena.
    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola José
      gracias por tu agradable comentario sobre esta moderna con sus tres chicas :-) También es hermoso ver lo orgullosa que estaba de su descendencia.
      Saludos cordiales,
      Helma

      Verwijderen
  6. Hoi Helma,
    Wat een feest!!! Zo schattig die pyjamababy's. Ik heb er nog geen een gezien dit jaar!!
    Prachtig met die weerschijn in het water en zo mooie kleuren en super scherpte. Pfft dit is wel weer heerlijk genieten. Ik heb geen favorieten , want ze zijn allemaal heel mooi, hooguit ft 4, 5, 6 enneh....12, 14 en 15. Geweldige serie! Ff bijkomen...(LOL)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      dit was zeker een feest mat die leuke kleintjes op ma haar rug 🎁🎀✨🎊🎈 Ik zag er een paar maar zo mooi dichtbij als deze futenmoeder zag ik ze zelden. Het was ook stil weer en dat kwam dus ook mooi uit voor een weerspiegeling. Geen favorieten zegt ze om vervolgens een serie op te noemen hahahaha.....😂
      Ik hoop dat je inmiddels weer bijgekomen bent 😉
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
    2. bijgekomen? nauwelijjks....(lol)
      fijn weekend!!!

      Verwijderen
    3. Whahahahahaha...... zo erg nou hahahaha...
      Dat "fijne weekend" valt een beetje in het water! 🌨🌧🌦⛈
      Maar....... ook voor jou fijn weekend 😀

      Verwijderen
    4. foto 1 is ook wel een superdesuper gave plaat, trouwens, pffft!
      Lekker nog een keertje alle fuutjes bekeken.... doeiii !!

      Verwijderen
    5. Ja leuk is die 1e hé. Staat daar dan ook niet voor niets op de eerste plaats. Daarom dacht ik ook dat die bij de kleine fotootjes zou komen die normaal altijd verschijnen maar ja..... nu niet dus :-(
      Fijn dat je de fuutjes weer bekeken hebt. Bij mij duurt het meestal weer lang voor er weer een nieuw blog komt .....zucht 🙄

      Verwijderen
  7. Olá querida Helma!
    Os reflexos estão fascinantes!
    Que lindíssimo fotografar!
    Abracinhos de luz!💐
    Megy Maia🌈

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá querida Megy Maia🌈,
      obrigado por sua boa resposta e pela luz que você trouxe com seu abraço. também para você um abraço com um abraço firme.
      Helma

      Verwijderen
  8. Bonjour helma.
    Comment vas-tu ?
    La vie est belle sur le dos de papa et maman ! Adorable photos de famille et surtout très belles. Bravo et merci.
    Bises

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour Natahlie,
      heureusement, tout se passe bien ici. Pas malade et la famille est également en bonne santé. Ce grèbe avec les petits est aussi très amusant à voir 😀 Merci pour votre réponse et visite.
      Un gros bisou,
      Helma

      Verwijderen
  9. Hoi Helma.
    Wat 'n geweldige opnames van de Fuutjes en dat is genieten om ze zo te fotograferen en zich aan alle kanten laat zien, ze is echt 'n trotse moeder en die kleintjes zijn zo schattig en ze hebben zo'n van die geinige kopjes. 'N hele mooie serie waar ik van genoten heb.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      je kan je dan ook wel voorstellen hoe ik zat te genieten toen ik deze fuut met kleintjes op haar rug zag. En ze bleef mooi paraderen daar en rondjes draaien. Echt geweldig om te zien. ik kan haar zo mooi aan alle kanten vast leggen 😀
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  10. Goedemorgen Helma,

    Och deze foto's met jonge fuutjes op zijn rug is echt super mooie foto's gemaakt. Wat heerlijk blog om te kijken bij jou. Wat schattig dat jonge grutjes op zijn rug mee neemt. Dit is echt genieten hier. Wat heeft inderdaad lange snavel. Deze fuut heeft prachtig kleuren. Heel knappe foto's gemaakt Helma. Compliment voor jou!!! Fijne weekend gewenst. Groetjes Jacqueline & Ferry.��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede middag Jacqueline en Ferry,

      ik was ook echt heel erg blij toen ik deze fuut met haar kleintjes zag dobberen 😀 Ze bleef daar maar rondjes draaien en dan weer stil liggen en dan weer even vooruit etc. Ik kon op mijn gemak werkelijk heel veel foto's maken en ik vond het schitterend!
      Dank je wel voor je compliment. ook voor jullie een heel fijn weekend.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Hoi Helma, ja wat moet ik hier bij schrijven... zo mooi en zo koddig !!
    Ik kan hier uren naar lijken en genieten en je hebt het zo mooi en lief vastgelegd, mijn complimenten!!
    Lieve geniet groetjes Anna 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna,
      ik kon hier ook alleen maar van genieten en dat heb ik dan ook met volle teugen gedaan en nog ☺. Dank je wel voor je complimenten.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Hoi Helma.

    Schitterende foto's.
    Erg mooi de Fuut met de kleintjes.
    Mooi ook de reflectie in het water.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      het was ook werkelijk een prachtig gezicht deze fuut met haar kleintjes.
      Net of ze wist dat ze gefotografeerd werd want ze liet zich aan alle kanten bewonderen :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  13. Hoi Helma
    ze zijn weer geweldig altijd leuk dat klijne spul.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      klopt wat je zegt. Dit soort kleintjes zien is en blijft gewoon geweldig 😄
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  14. Schitterende serie van de futen Helma. Die kleintjes zijn zo vertederend.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,
      ja, deze fuut met kleintjes was ook echt ontzettend leuk om te zien en ze was ook heel trots :-) anders had ze nooit zo lang bij me gebleven ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  15. Nog nooit in de natuur gezien. Heb hier van elke foto genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhhh.... wat jammer dat je dit nog nooit in het echt gezien heb Joke!
      wel fijn dat je er hier dan even van kan genieten 😀

      Verwijderen
  16. Okay, Helma, you have to stop right now posting all these marvellous pictures, that make most of us want to throw away our cameras! What a fabulous sequence this is! Grebes and their young the world over are very appealing but perhaps none more so than Great Crested Grebe. What a truly delightful sequence you have captured! Great! Great! Great! Hugs and kisses from Canada. David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha ..... Hello friend David 😀
      You with many that would throw their camera away hahahaha .... I am always so happy with your comments 😂 Lovely to read. The grebe with her little ones was really so much fun to see that I had to keep clicking 😍 I am very happy to read that you enjoyed this series of photos.
      Lots of love and lots of kisses from your Dutch girlfriend,
      Helma xx

      Verwijderen
  17. Ik vind deze ouderzorg zo mooi: de kleintjes worden ook nog eens gevoerd op moeders rug.
    En je kunt ze zo mooi van dichtbij bekijken door jouw prachtige opnames. Een topserie, Helma.
    Liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      het was ook werkelijk schitterend om deze trotse fuut te zien 😃 Ze bleef ook mooi rondjes draaien en zo kon ik haar ook van alle kanten mooi in beeld krijgen. Dank je wel voor je leuke reactie.
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen
  18. Heel schattige foto's van die ultieme dierenzorg voor hun kroost !
    de meeste van je foto's kunnen zo in een natuurboek.
    Dikke proficiat hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dirk,
      jaaaaaa........... het was en is ook inderdaad heel schattig :-)
      Dank je voor je dikke proficiat. Ik geniet er nl nog steeds van. Ik bedoel van deze foto's dan hé ;-)

      Verwijderen
  19. really delightful series of images withe the Great Crested Grebe. Its a Scene I always love to watch with the young on the adults back, what a more appealing image could you take.
    You and your family stay safe and well.
    Most enjoyable post
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      besides many meadow birds there are also many waterfowl here, but this grebe was really a proud mother 😀😀😀. She continued to float there nicely while I was really very striking and very close to photography. This was really enjoyable.
      We are still safe and we would like to stay that way.
      Also think carefully about yourself and your family.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  20. Noh, je zat echt eerste rang. Zo schitterend mooi. En dan die grote kleine snavel open en ook nog in de weerspiegeling. Ook een prachtige afsluiting dat ze zo mooi weg zwom. Genoten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha.... zo kun je her wel stellen Ja Alie. Eerst aan de ene kant van de sloot tegen het licht in en zo langzaam naar de andere kant gelopen en haar in beeld gehouden 😀😀 Die afsluiting ging ook echt zo want ze bleef heel lang dobberen. Toen draaide ze nog een keer en zwom heel langzaam bij me vandaan 💚

      Verwijderen
  21. ha die Helma
    wat had jij en nu dus ook wij een geluk :)
    pracht opnamen van deze trotse Fuut en kinderen
    ik heb dit ooit zelf eens zo gezien , maar die bleef niet zo lang poseren
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik had zeker een geluk ja hihi...... Die trotse mama fuut zal me ook na lang bijblijven. Normaal blijven ze ook niet zo lang maar deze had kennelijk vetrouwen in me en bleef daarom langer dobberen en rondjes draaien.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  22. Hoi Helma,
    Wat een onwijs mooie en schattige serie is dit. Zo ontzettend leuk die fuutjes!!
    En dan ook nog eens op een zeer bijzondere manier en hoge kwaliteit gefotografeerd. Mooi met dat egale water en die fraaie weerspiegeling. En ooh wat zijn die ukkies schattig en lekker eigenwijs zo bij moeder op de rug. Echt genieten!!

    Lieve groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      het was ook echt zo leuk om die trotse fuut daar te zien en ze bleef ook nog. Draaide mooi rondjes en ze was totaal niet bang voor me. Ik was ook echt heel rustig en stond eerst even te kijken en begon daarna pas te klikken.
      Water was vrij rustig waardoor en er af en toe hele mooie weerspiegelingen kwamen en daar heb ik dan ook dankbaar gebruik van gemaakt😀
      Ik had inderdaad vrij weekend maar ook veel regen. Heb dus niet gefootgrafeerd. Komend weekend weer werken dus bleh.......

      Lieve groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  23. Hallo Helma
    ich kann dir nur gratulieren zu dieser Serie, schon beim anschauen ist man dabei, solche Momente sind einfach unbezahlbar, Nummer 18 ist mein absoluter Favorit so eine schöne Aufnahmen mit erstklassigen Details,habe ich mir mehrmals angeschaut immer wieder super
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,
      Vielen Dank für Ihre Glückwünsche 🤗
      Es war wirklich schön, diesen Haubentaucher mit einem neugeborenen Jungen zu sehen. Schön zu lesen, dass Sie ein Lieblingsbild daraus gemacht haben. Heb Ich habe es wirklich genossen, diese Serie zu machen und diese Familie Grebe zu genießen.

      Herzliche Grüße,
      Helma

      Verwijderen
  24. Querida Helma, me encantan esta serie de fotos, además de ser espectaculares nos muestran cada detalle de como cuida y alimentan a sus crías. es maravilloso. Muchas gracias. Un enorme abrazo y mi cariño.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Lola
      En estos tiempos desagradables de los codiciosos, también es muy agradable encontrar escenas de amor de piel como esta en la naturaleza. También fue una gran vista ver y fotografiar a esta niña con sus hijos.
      Un fuerte abrazo,
      Helma

      Verwijderen
  25. Hallo Helma
    Ik heb nog nooit zulke mooie foto"s gezien van de fuut met jongen.Dit is top fotografie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marylou :-))))))
      Het was ook een echt feestje om te zien.

      Verwijderen
  26. Ooooh, Helma, wat een prachtserie!!
    Je foto's geven echt de indruk dat je heerlijk relaxed langs de waterkant tijd zal had om deze platen te maken. Als ik de kans had, zou m'n camera ook blijven ratelen. Maar ik heb er ook van genoten om nu met jou mee te kijken.
    Dikke complimenten voor deze geweldige serie.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      ik was (en ben) er zelf ook heel content mee :-))))) Ik had ook inderdaad tijd zat en ik zat ook werkelijk met volle teugen te genieten. Ze zag me ook maar bleef heel rustig en was gewoon voor mijn neus rondjes aan het draaien. Echt.... zo leuk om mee te maken!
      Dank je wel voor je dikke complimenten 😚

      hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. I have always thought that Grebes with youngsters on their backs is one of the great delights of the avian world, Helma, but I have never seen it illustrated as beautifully as you have here. Grebe young, with their 'zebra stripes' are so cute. THank you for showing us the wonderful images.

    Take great care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      I was also delighted to see this grebe with no less than 3 little ones on her back. Three little newborn neighbors and so cute to see zien
      I also did a lot of it and I think the grebe herself because she kept spinning in circles for me :-))))
      I am happy to read that you enjoyed it so much.
      Kind regards, Helma
      And also for you: Stay safe!

      Verwijderen
  28. Van zo'n vertederend tafereeltje blijf je maar foto's maken, de een nog mooier en lieflijker dan de andere. Heerlijk om naar te kijken!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ank,
      dat klopt helemaal. Ik bleef maar fotograferen en ze bleef ook nog zo lekker lang dobberen :-))))) Ik geniet er nog steeds van hoor :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Hoi Helma, wat is dat mooi en schattig. Ik zie zo vaak een fuut maar nooit hebben ze kleintjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,
      Hier bij mij ind buurt zijn ze neit te missen want er is echt overal water in de buurt. IJsselmeer, Markermeer, maar ook sloten en vennetjes en waterbergingen.
      Groetjes

      Verwijderen
  30. Hoi Helma, weer een schitterende serie. Ma fuut met kleintjes, heel vertederend en schitterend om te zien. Normaal zijn ze toch ook we redelijk schuw maar niet voor jouw dus.
    Mooi ook hier en daar de fuut met schaduw in het water.
    Groetjes,
    Joost en Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost en Nicole,
      ze zijn normaal ook inderdaad schuwere en zeker als ze kleintjes hebben zwemmen ze gelijk hard weg maar deze bleef echt mooi dichtbij terwijl ze alle ruimte had om te vertrekken! Ik heb me heerlijk kunnen laten gaan aan de waterkant en het was ook echt zo leuk om te zien!!!!!
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  31. ach wat een ontzettend lief tafereel is dit
    ik kan het volledig begrijpen dat je hiervan genoten hebt
    daar blijf je toch op kijken
    prachtige serie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Anneke 😀
      Ik stond me daar toch te genieten en nog!
      Zo lang heb ik nog nimmer een Fuut met kleintjes kunnen fotograferen :-)

      Verwijderen
  32. Klopt. Het had ook met minder foto's gekund :) Maar als je zoiets moois voor je camera treft blijf je automatisch door knippen. Wat zal je hier even hebben staan genieten Helma.

    Groetje, Henk Jonkvorst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... ja inderdaad Henk maar ik kon niet kiezen.
      Nou ja, ik kon wel kiezen (er zitten nog tig foto's van dit tafereeltje in een map) maar deze vond ik allemaal te mooi om niet te laten zien ;-) En ja, ik stond echt enorm te genieten daar 😀

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  33. Wow, je mag dan jaloers zijn op mijn groene specht Helma.
    Maar wat denk je wat ik nu ben, groen van ja...... ;-)))
    Wat een pracht foto's van de fuut met haar jonkie's, dat je genoten hebt geloof ik meteen.
    Doe ik nu van je foto's .
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik inderdaad Tinie en nog steeds groen!!!
      Maar jij groen van deze futen!!! Ik denk dat je een fuut met kleintjes eerder ziet dan een groen specht althans ik dan hé hahahaha...... Ik zou graag geruild hebben met je hoor 😄
      Weekend is alweer even terug en het was niet echt mooi weer maar..... toch wel genoten hoor. Ik wens jou dan ook alvast fijn weekend voor het komende weekend welke op de drempel staat ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Hallo Helma, best wel veel foto's zeg je zelf. Ik kan hier niet genoeg van krijgen!! Echt heel mooi en bijzonder. Bedankt. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ben,
      ja, erg hé al die foto's 🙈
      en nee, ik kan er ook geen genoeg van krijgen hahahahaha.....
      Fijn te lezen dat je ondanks de veelheid toch kan waarderen ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. Beeldschoon die fuut-foto's. Helemaal weg ben ik van de kleintjes bij moeder-fuut.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cor,
      ja, die fuut met die kleintjes is echt fantastisch om te zien. Ik had dan ook het geluk dat ze zo lang bleef dobberen in mijn aanwezigheid :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  36. Hallo Helma,
    Zo leuk om te zien dit. En heel mooi door je vastgelegd.
    Dat zijn gelukmakende momenten als je zo Ma Fuut voorbij ziet zwemmen met haar kroost op de rug. Werkelijk geweldig!
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      dit waren zeer zeker gelukmakende momenten want meestal zwemmen de futen gelijk weg als ze kleintjes hebben. Deze mama fuut bleef echter mooi bij me inde buurt en het was zo gaaf om te zien! Dank je wel voor je reactie :-))
      Groet, Helma

      Verwijderen
  37. Uma série de imagens deslumbrantes e tão ternurentas!...
    Fabulosos detalhes, mesmo dos juvenis, que tão escondidos estavam, naquele ninho de penas!...
    Fiquei absolutamente encantada com esta publicação, Helma! Fabulosa partilha!!!
    Beijinhos! Bom fim de semana! Saúde para todos, aí desse lado!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Ana,
      obrigado pela sua bela e doce resposta. Ver essa mãe com seus filhos coloca um sorriso no rosto de muitas pessoas :-) Eu também gostei de ver esses pequenos nas penas com a mãe 😀
      Saudações doces e um grande beijo.
      Mantenha-se saudável e seguro.
      Helma

      Verwijderen
  38. ha die Helma
    jij een vrij weekend met regen , lekker hé hihi
    ik zag je wandelen bij de foto's en ben erg blij met je reacties
    dank je wel daar voor
    ja de kopfoto is best leuk hé
    geniet je vrije weekend
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Karel, ik een vrij weekend met regen.
      Morgen heb ik dus weer werkweekend en het weer is echt warm, zonnig en mooi hier grrrrrr....... Nou ja, ik ben wel blij dat ik vroege dienst heb (06:00/15:30) dus kan ik gelukkig voor het heetst van de dag weer thuis zijn 😀
      Ik heb ook heerlijk even met je meegewandeld en zag ook heel vele moois!
      Geniet van het weekend.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  39. geluid is goed hoor !
    ja ik kan niet bij die mooie bloemen langs :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou kunnen Karel maar bij mij kwam er geen geluid uit terwijl het geluid op de pc wel aanstaat en de box ook 😳. Jammer dus.

      Verwijderen
  40. Hoi Helma,
    Een fuut met haar jongen in pyjamaatjes volgen is altijd aantrekkelijk. Ik heb het een paar jaar gedaan met massa's plaatjes als resultaat, het bleef maar boeien. Het is soms lastig om de mooiste plaatjes te kiezen als je er veel hebt die in aanmerking komen. Een bekend fenomeen. Als de kleintjes visjes gevoerd krijgen wordt het nog leuker. Je komt vast nog wel met een vervolg.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      klopt helemaal. Zo'n fuut met in gestreepte pyjama verpakte kleintjes blijven echt heel aandoenlijk om te zien et te fotograferen :-)))))) Normaal maak ik er niet zoveel foto's van maar deze trotse moeder bleef mooi zitten en rondjes draaien zodat ik haar kinderen mooi aan alle kanten kon fotograferen (en haar ook). Aan visjes waren ze nog niet toe, ze kregen nu nog veertjes.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  41. Ik kan maar één ding zeggen...een genot om naar te kijken! Ik heb ze dit jaar maar een keer gezien met twee jong, verder niet, tja waar ligt dat nu weer aan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Willie :-)
      Hier zijn heel veel futen maar zo mooi als ik deze kon fotograferen met die 3 jongen is me ook nog niet eerder gebeurd!
      Groetjes,

      Verwijderen
  42. Ha lieve vriendin,

    Ken je de uitspraak van die slimme meid?
    Een slimme meid is op de toekomst voorbereid.
    Nou ik kan je zeggen dat ik eindelijk wat slimmer begin te worden.
    Het heeft even geduurd, ik ben inmiddels volledig grijs (oh en dat kleurt prima bij groen hoor) maar ik ben inmiddels o zo slim 😂

    Ik zag je blogmelding binnenkomen "Fuut - Podiceps cristatus met 3 kleintjes....." en ben meteen naar de keuken gerent.
    Dweil gepakt.
    Teiltje naast me nee gezet.
    Kop koffie gezet.
    En een valdispert uit mijn familiepak gehaald.

    Meid mijn techniek werkt fantastisch.
    Ik heb met volle teugen genoten van dit beeldschone blog.
    Super lieve tafereeltjes, prachtig vastgelegd.
    Echt zo mooi en zo lief.

    Mijn hartslag is onder controle gebleven en mijn toetsenbord en vloer zijn nog steeds schoon 😀😀

    Hoop dat je snel wat meer rust krijg, dat heb je meer dan verdiend.
    Voor nu liefs en een knuffel,
    Je maatje xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey lief maatje 😀😀😀

      over grijs gesproken....... ik ken er nog een hahahahaha...... maar inderdaad, het past mooi bij groen *lol*.
      Ik denk nog steeds altijd in plaatjes dus ik zie je zo naar de keuken rennen (met stofwolk achter je aan.....) Zie je teiltje en deweil pakken, mok koffie naast je plus een valdispertje met water en ik zie straaltjes😂🤣

      Heerlijk dat je het op deze manier een keer droog kon houden whahahahaha...... en ook nog eens met volle teugen kon genieten van deze fuut met haar kleintjes 🤗 Je hebt het over een lief tafereeltje en jaaaa....... het was werkelijk fantastisch om te zien 💕.
      Super dat je toetsenbord en vloer droog gebelven zijn whahahaha..... je moest er dan wel wat voor doen maar....... dan heb je ook wat 🤣
      Morgen heb ik zowaar een vrije dag en ben er ook echt aan toe 😲.

      Liefs en een mega knuffel voor jou.
      je maatje
      xx

      Verwijderen
  43. Vriend Helma, vandaag wordt de schoonheid van je foto's vergezeld door de prachtige visie van die familiewandeling, het is ongelooflijk om te waarderen hoe de kleintjes beschermd door hun moeder genieten van die wandeling in het meer.
    Veel kusjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Montse
      esta orgullosa madre grebe y sus tres pequeños en la parte de atrás eran realmente una vista fantástica really Realmente disfruté sentarme allí y pude fotografiarlos también.
      Les deseo una muy buena semana nueva.
      Muchos besos

      Verwijderen
  44. Groen van jaloezie.... Wat een plaatjes. Vertederend en lief. in het water de weerspiegeling van het tafereel, moeder met drie kinderen. Geweldig en zo mooi in beeld gebracht!!!
    Bravo "artieste" groetjes
    Franas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... dat ik jou nog jaloers kan kringen Frans 😂 maar.... het was ook werkelijk schitterend om te zien! Die weerspiegelingen lukte ook mooi omdat het echt windstil was. Meestal waait het hier maar die dag was het zowaar rustig. Fijn te lezen dat je ervan genoten hebt 😀
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  45. Hoi Helma!!! Really cute and beautiful images... I hope you´re well... Happy Sunday and week ahead...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ana,
      yes, everything is still fine with me :-)
      We are now a weekend further and I wish you a very nice new week.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  46. Hallo Helma,
    super gaaf die 'pyjama' jonkies. Elk jaar wil ze ook fotograferen...., maar nog niet van gekomen, dus gewoon maar jouw foto's bewonderen... zucht..
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geert.
      ik had ze ook al een tijdje niet gefotografeerd maar ineens zwom ze daar 😀 en ja, dan kan je dit natuurlijk niet zomaar laten gaan 😄 Het was ook echt zo gaaf om te zien!
      Groetjes, Helma
      PS lekker hé dat zichten....... 😂

      Verwijderen
  47. Hoi Helma,

    Niks teveel foto's hoor, prachtig toch zo'n serie van een soort, dan kun je het onderwerp lekker uitdiepen. Het is mijn ervaring dat het niet meevalt om die jonkies goed scherp op de foto te krijgen, het is net of de autofocus daar altijd moeite mee heeft. Maar jij hebt ze hier lekker te pakken. Vooral foto nr. 14 springt er dan voor mij uit. Mooi om dat gedrag van moeder en jongen zo te zien.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      dank je wel :-)))))))) Ik kon het onderwerp ook ooi uitdiepen ja want ze bleef lekker dobberen daar terwijl ze me wel zag. Ze was rustig en liet zich aan alle kanten mooi zien met de kleintjes. ik kon dan ook in alle rust richten en scherpstellen 😀 Leuk dat je er toch een favoriet uit hebt weten te pikken hihi....

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  48. Ach wat een lieve vertederende maar ook prachtige foto's zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marjon,
      het was ook werkelijk prachtig om te zien en geweldig dat ik dit mocht vastleggen :-)
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  49. Dag Helma, wat een heerlijke foto's om naar te kijken, die kleine koppies met de streepjes en die grote snavels hahahahah die moeten natuurlijk wel groot zijn want er moet een heel visje in.......hahah. Heb je pa ook gezien? Wij hebben ook een keer zo'n fuut gezien met jongen op de rug en pa was aan het eten zoeken en brengen.....
    Bedankt voor het genieten...
    Groet Renée

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Renée,
      ik had het er echt van op aan dat die kleintjes zo'n enorme snavel konden opentrekken!!!!! Foto 12/13 is daar een mooi voorbeeld van hahahahaha..... Ja, pa was een eindje verderop aan het visjes vangen voor zichzelf maar hield moeders wel in de gaten :-) Fijn te lezen dat je hier ook zo van genoten hebt :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  50. Hou Helma,
    Ik geloof graag dat dit genieten was! Daarnaast heb je ook nog ruim de tijd gehad om door je zoeker te kijken. Het lijkt dan misschien wel een wat lange serie, maar als je ze in de vergroting bekijkt, valt dat alleszins mee. Het zijn stuk voor stuk prachtige helder foto's!
    En daarna kun je inderdaad snel naar beneden scrollen. Ik weet dat ik meestal niet de eerste ben die reageert, maar wat moet je bij jou een end naar beneden zeg voordat je kan beginnen te schrijven ;-) [ik beetje groen nu]
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,
      echt wel!! ik genoot ook echt met volle teugen van dit prachtige tafereeltje 😀 Ik had ook alle tijd om door mijn zoeker te kijken want deze trotse ma bleef gewoon waar ze was en dobberde rustig rond. Bleef af en toe hel stil liggen in het water dus ik kon mooi mijn gang gaan. Ik kon zelfs van het tegenlicht omlopen naar met het licht mee :-)))
      Grinnik..... dat ik dit nog meemaken dat ik jou een beetje 🥒🥦🥬 krijg 😂
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. Geweldig dat je zo dichtbij mag komen!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerrit,
      dat vond ik dus ook.
      Ze bleef mooi rustig dobberen en ik had werkelijk alle tijd om van alle kanten deze dame en kids te fotograferen ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  52. Боже, какие трогательные и милые фото мамы с малышами! Очень понравились!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Анна,
      Я также был полностью удивлен, увидев эту гордую маму и ее детей. Приятно читать, что вам так понравилось.
      Приветствую

      Verwijderen
  53. Wow Helma, wat zijn dat absolute superplaten, beter kan je deze niet maken en zo dichtbij zeg. Ik ben er eerlijk gezegd geen klein beetje maar heel veel jaloers op, ik heb geen favorieten want ik vind ze allemaal zo gaaf, echt top hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ludo,
      ik ben er zelf ook héél content mee :-)))))))))))
      Grappig dat ik jou ook eens jaloers kan maken hahahaha... meestal ben ik dat op jou prachtige foto's.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  54. Ze zien er zo mooi en gelukkig uit om in groepen bij elkaar te komen ..., je wilt graag actie ondernemen. Ik groet 👍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your visit Himawan,
      very nice that you also left a comment here :-)
      Regards.

      Verwijderen
  55. geweldig mooie serie foto's Helma, kan niks meer verzinnen om te schrijven na al die prachtige reacties, gewoon kijken en genieten dank je voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      ieder reactie staat op zichzelf hoor ;-)
      En ik geniet er ook nog steeds van. Zowel van de reacties als van de foto's 😀
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  56. Hi Helma
    Grebes are such beautiful birds.
    Excellent selection of photos, they are all wonderful, but I especially loved the 4th one, it is fantastic.
    A big hug and all the best for you.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      that fourth photo is also really nice.
      The concerned mother who caresses her little ones :-)
      I also really enjoyed sitting there while shooting.
      A big kiss and take care of yourself.
      Helma

      Verwijderen
  57. Hai Helma,

    Een geweldige serie en wat een geluk dat de fuut zo lekker dichtbij bleef. Je hebt toch wel het mooiste moment van de jonge fuutjes vast mogen leggen. Het is het leukste om ze allemaal op de rug van 1 van de ouders te zien. Als ze in het water zwemmen is het hele kleine er al weer af. Ik heb nog helemaal geen jonge futen gezien, maar ben er ook niet echt op zoek naar geweest. Jouw serie zorgt toch wel voor een enorme portie inspiratie. Ik denk dat ik dit weekend maar eens op pad ga. Geweldige serie en niet te lang hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel René,

      Ik had ook inderdaad geluk dat deze fuut zo mooi dichtbij bleef en ook geluk dat ik haar ineens in mijn vizier kreeg! Ik was ook werkelijk verrukt van dit aangezicht en ze bleef ook nog eens heel rustig. Vaak zwemmen ze gelijk weg maar pa Fuut die even verderop aan "vissen" was hield alles scherp in de gaten.
      Ik heb echt enorm zitten genieten bij het zien en fotograferen van deze leuke familie Fuut :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  58. Hallo Helma,

    Ben wel een beetje jaloers op deze serie met de jonge futen, in mijn omgeving heb ik ze nog met jongen gezien. Misschien komt het nog of kijk ik op de verkeerde plekken. Het is een schattig gezicht als de jonge futen op de rug van de ouders zitten en met de gestreepte koppies de show stelen. Je hebt e.e.a. heel mooi vastgelegd in een prachtige serie.
    groet, Hanry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Hanry,

      super dat ik jou ook nog een beetje jaloers kan krijgen (gniffel....) Hier zitten echt heel veel futen en ik zie wel vaker jongen maar dit tafereeltje was ook voor mij een schitterend moment. Ze bleef rustig dobberen en ik kon haar aan alle kanten fotograferen.
      Dank je wel voor je leuke reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  59. Liebste Helma,
    ich habe mich wieder eine ganze Weile hier auf Deinem wunderschönen Blog umgeschaut...Du bist eine ganz großartige Fotografin, und eine mit ganz viel Gespür und Seele...
    Die Bilder mit der spiegelgleichen Wasseroberfläche sind so faszinierend, da fehlen mir einfach die Worte...
    Meine liebe, tapfere Helma fühle Dich ganz fest gedrückt!!!
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo liebe Heidi,
      Ich freue mich, dass Sie wieder besuchen :-) Ich bin auch nachlässig zu besuchen, aber ich hoffe, dass sich dies bald verbessern wird.
      Ich bin froh, dass dir diese Bilder vom Haubentaucher mit ihren Babys gefallen haben :-) Ich genieße es auch noch.
      Eine große Umarmung,
      Helma

      Verwijderen
  60. Wat zijn ze tof met die zebrapakkies! Mooi vastgelegd! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha..... ja, dat zijn ze zeker John :-)
      Het was ook werkelijk een prachtig moment.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  61. Prachtig Helma wat 'n schoonheid, wat is de natuur toch mooi hé, die kleintjes, prachtig toch.
    Groet kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Kees :-)))
      de natuur is inderdaad schitterend en zeker als je zo'n trotse moeder fuut tegenkomt met haar kleintjes :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  62. Kiitos kesätervehdyksestänne.
    Toivotan teille myös mukavaa kesää.
    terveiset

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Ja wat moet ik hier nou op zeggen Helma! Nou ja, ik sta sprakeloos wat een pracht foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... ook sprakeloos is een reactie Gerda 😂
      Ik heb er zelf ook super van genoten en doe dat nog steeds ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  64. Goedenavond Helma, jij had zeker een super goede dag nadat je dit lieve tafereeltje mocht fotograferen en allen zijn echt schitterend. Het was echt je geluksdagje hoor want meestal zijn ze niet zo fotogeniek. Groetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Tine,
      dat had ik zeker. Ik was blij verrast om deze pasgeboren futen op de rug van ma te zien. Zo leuk om er drie tegelijk te zien en ohhh.... wat kon ik er mooi bij 😀 Nee, meestal zwemmen ze gelijk weg maar nu bleef ze echt even om zich rondom te laten fotograferen :-0
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  65. Heerlijk toch om de week te beginnen met een vrije dag :)
    Was net een blogje aan het plaatsen en zag je langs komen
    Groetjes en geniet je vrij zijn ook al is het weer wat minder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt je inhaalslag weer gemaakt😂🤣
      Snap je helemaal, soms zijn er ppsjes die je echt raken.
      En ja dat fototoestel was geen straf om die uit te kijken zonder klikken toch?
      En dan weer lachen met die 2 zotten😂🤣
      Ligt allemaal dicht bij elkaar
      Slaap wel

      Verwijderen
    2. dat was inderdaad heerlijk Nellie, helaas gaan die vrije dagen weer zo snel voorbij zucht..... Morgen gaat die schreeuwlelijk ook weer om 5:15 uur 😣
      Ben gelijk terug naar je blog gespurt hahaha....
      Groetjes

      Verwijderen
    3. En jaaaaa...... was heerlijk even aan eht bijlezen. pps'jes gekeken en filmpjes gekeken en heel veel gelachen hahahahahaha..... dat fototoestel was zeer zeker geen straf om uit te kijken en dat filmpje van Laurel en Hardy was werkelijk meesterlijk 😂🤣😂
      Ook voor jou slaap lekker voor straks.
      Groetjes

      Verwijderen
  66. Revendo esta publicação absolutamente adorável!...
    E deixando um beijinho, bem como os meus votos de uma excelente semana!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Ana,
      Agradecemos a sua visita :-)
      Desejo-lhe também uma ótima semana.
      Um grande beijo para você,
      Helma

      Verwijderen
  67. Espectacular el podiceps cristatus con los pollos sobre su espalda, todas las fotos son extraordinarias. Enhorabuena Helma, un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Germán
      Ver a esta madre grebe con 3 bebés en la espalda también fue genial de ver :-) Me alegra leer que también disfrutaste estas fotos de nuevo :-)
      Un abrazo muy grande

      Verwijderen
  68. Fantastic Great Crested Grebe and chicks. The close-ups are tremendously.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Bob :-)
      This grebe with babies was also really beautiful to see :-)

      Verwijderen
  69. Sono bellissime queste foto, grazie anche alla fierezza sgargiante di colori dei suoi protgonisti !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grazie per la vostra visita
      Mi piace molto leggere la tua risposta.
      Saluti

      Verwijderen
  70. Nou, dat was genieten. Wat een schitterende serie van mama fuut en haar 3 kleine kuikentjes. Zo schattig! Ik vind de kleuren van de foto's van met de zon mee echt prachtig. En top dat kleintje met dat bekkie zo wijd open. HONGER :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny,
      dit was ook voor mij een unicum om zo te kunnen fotograferen. Meestal zie ik ze wel maar zwemmen dan gelijk alweer weg. Deze trotse mama bleef gewoon lekker rondjes draaien en liet zich aan alle kanten fotograferen met haar kroost op de rug 😀.
      Ik was ook verbaasd van die enorme GROTE OPEN snavel van die kleine 😂

      Verwijderen
  71. Hoi Helma,
    Ik ben jaloers op je, in de goede zin van het woord hoor. Een fuut met kleintjes op zijn rug wil ik ook zoooo graag een keertje fotograferen, maar helaas tot nu toe niet gelukt. "Gewoon" nog meer geduld hebben denk ik …… de aanhouder wint. Toch?!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,
      niet jaloers zijn hoor 😀 Ik zie wel vaker futen met kleintjes maar zoals deze is ook voor mij de eerste keer. Drie stuks nog wel en ma fuut bleef ook nog heel rustig dus ik had alle tijd :-))))))
      Ja, de aanhouder wint 😊

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma