dinsdag 28 augustus 2018

Op excursie met Dick in de AWD........

We hadden het vorig jaar al eens  afgesproken maar door omstandigheden kwam het er niet van maar dit jaar wel :-)  Op 25 mei hadden we afgesproken met Dick om samen eens naar de AWD te gaan. Dick wist daar de Witsnuitlibellen te zitten en dus samen met Dick en Henk op pad gegaan.

Een prachtige wandeling door de AWD en onwijs veel gezien. Dick... het was echt een geweldige leuke dag. :-)

*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.
*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.



Hieronder wat plaatjes van die dag waarbij ik wat foto's van Henk en mij heb gemengd.

Natuurlijk begin je dan even met een plaat van Damhertjes....

Damhertjes - Dama dam

Op een boom zat een grote roofvlieg die een rozenkever zat op te eten.
Helaas is de kever bij mij niet te zien.

Roofvlieg met prooi

Uiteraard ook de nodige libellen gespot.

Gevlekte Witsnuitlibel

Oeverlibel  man

Viervlek libel

Viervlek libel

Een lege cocon van een uitgeslopen libel

Dick zag ineens wat Cipreswolfsmelk - Euphorbi staan.
Echt een alleraardigst en zeer intrigerend plantje.


Cipreswolfsmelk - Euphorbi

Cipreswolfsmelk - Euphorbi

Cipreswolfsmelk - Euphorbi

We hadden gehoopt veel Zandhagedissen te zien maar door de enorme warmte lieten de hagedissen eht een beetje afweten. Toch nog enkele plaatjes kunnen maken.


Zandhagedis  - Lacerta agili, man

Zandhagedis  - Lacerta agili, man

Zandhagedis  - Lacerta agili, man

Zandhagedis  - Lacerta agili,  man

Zandhagedis  - Lacerta agili, man

Zandhagedis  - Lacerta agili, vrouw

Zandhagedis  - Lacerta agili, vrouw

Er vlogen op een bepaald plekje heel wat Vroege glazenmakers - roege Glazenmaker -  Aeshna isoceles


Vroege Glazenmaker -  Aeshna isoceles

Vroege Glazenmaker -  Aeshna isoceles

Vroege Glazenmaker -  Aeshna isoceles

En jaaaaa......... eenmaal bij het Zonnedauw -  Drosera  was ik niet meer weg te slaan natuurlijk. Een prachtig plantje maar ohw zo "ieniemienie" klein!!!

Zonnedauw -  Drosera

Zonnedauw -  Drosera

Zonnedauw -  Drosera


Ontluikende Zonnedauw. Het mosje wat er naast staat toont zo enorm groot. 


Zonnedauw -  Drosera

Zonnedauw -  Drosera

We zagen ook wat juffers die gevangen waren door de Drosera.

Zonnedauw -  Drosera met juffer

Zonnedauw -  Drosera

Zonnedauw -  Drosera

Zonnedauw -  Drosera

Zonnedauw -  Drosera




================================================================

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties en de vele complimenten op de foto's in eht vorige blog van:

"Havik - Accipiter gentilis................................."

156 opmerkingen:

  1. Hoi Helma,
    Ook al ben je op dezelfde dag in de AWD, je beleeft het toch weer anders. De zandhagedissen waren eerder die maand volop te zien, blijkbaar nam de activiteit al wat af toen jullie er waren. Ook qua libellen hebben jullie het iets anders ervaren. De glazenmaker heb ik gemist, in plaats van de gevlekte heb ik de noordse witsnuitlibel gezien. In de zonnedauw had ik geen trek. Mijn lijf was nog niet soepel genoeg om mij daar aan te wagen. Het is er ook daarna niet meer van gekomen. Jij hebt je er duidelijk mee vermaakt, want je laat een hele mooie serie zien.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      dat is helemaal waar wat je zegt. Bovendien zijn er in de AWD ook zoveel mooie plekjes dat je echt heel veel keren heen moet hihi..... De zandhagedissen waren echt sobertjes maar het was die dag ook best heel erg warm. Toch een paar plaatjes kunnen maken gelukkig maar volgend jaar wil ik er eerder heen.
      Henk heeft wel de Noordse en ook de gevlekte maar ik moest een keuze maken. De zonnedauw vond ik echt helemaal geweldig. We (Dick en ik) hebben ons er aardig uit kunnen leven inclusief met natte knieën muggenbulten en zon hahahaha......
      Wij gaan er waarschijnlijk komend weekend weer heen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  2. Your photography is absolutely amazing, Helma, and your treatment of the images is fabulous! I'm also very jealous of the things you have found to photograph. I would like to know what is the AWD. With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      The AWD is "De Amsterdamse Waterleidingduinen where drinking water is extracted." It is a very large nature area with lots of flora and fauna.You can walk everywhere there and come and see a lot. Deer, deer, foxes, very much birds, insects etc, and in winter a lot of ducks, wild swans etc
      Thank you for your nice comment.

      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  3. Hoi Helma.

    Prachtig het een nog mooie dan het andere.
    Zo mooi de hertjes, insecten, mosjes, bloemen en de zandhagedis is echt een plaatje.
    Super Helma.
    Ik heb genoten van jullie foto's.


    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      de AWD is ook echt een heel mooi en ook heel gevarieerd gebied. Heerlijk om daar te kunnen struinen. Dick woont daar vlakbij en weet de weggetjes (die wij weer niet weten). Fijn te lezen dat je van deze foto's hebt genoten :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. Amazing pictures of many exciting subjects. Here you have had a great photo tour.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ottar,
      it was also a beautiful and photogenic day in good company :-)
      Greetings,
      Helma

      Verwijderen
  5. Hoi Helma,
    Dat zijn weer mooie foto's!! Prachtig die hertjes.
    En wat super dat je ook die hagedissen zo mooi en close in beeld hebt weten te krijgen.
    Maar die zonnedauw vind ik helemaal te gek, want ook die heb je erg mooi gefotografeerd. Precies de scherpte op de juiste plaats. En dan die zielige grote ogen van de gevangen juffer..aahh.!!
    Dat zal best een gezellige dag zijn geweest zo met elkaar.

    Lieve groetjes,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      het was ook echt een hele leuke dag in goed gezelschap :-) Veel gezien en kunnen fotograferen en supermooi weer. Die zonnedauw is echt zo leuk en uitdagend om te fotograferen. De plantjes zijn zoals je weet maar een paar mm hoog en dan is het een sport om die plantjes mooi in beeld te krijgen. ik kan daar echt uren zoet mee zijn hahahaha....
      En ja, die juffer was het haasje in het zonnedauw. Zielig hé.
      We hebben ook heel wat afgelachen hihi...

      Lieve groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  6. Good morning Helma: I am sure it was fun to make this trip again, especially with good friends. The range of wildlife is very pleasing indeed and as usual you have recorded it all for us to enjoy along with you. Your photographs are quite brilliant and I especially like the ones of the lizards, which we unfortunately don’t see in this part of Canada. Next time you decide to go for a walk with Dick and Henk I think you should all get on a plane and come here, and I will take you out for the day to see many new and beautiful creatures! David. xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Good evening my friend David,
      I would like to take the plane to Canada because I always see the most beautiful birds and beautiful animals in your blog. If possible I would go to you with Henk like that :-)
      I am also happy to read that you have enjoyed the photos we have made in the AWD (Amsterdamse Waterleiding Duinen).
      Have a really nice evening.
      Dear greetings and a kiss xx

      Verwijderen
  7. Weet je dat ik niet één zandhagedis heb gezien dit jaar. Dus jullie hebben geboft en er prachtige foto's van kunnen maken. Heel leuk dat jullie de witsnuitlibel hebben gezien. Inderdaad een prachtige plant die cypreswolfsmelk. Was de viervlek net uit het huidje gekropen? Arme juffertjes in het zonnedauw. Wel mooi gefotografeerd zo met dat koppie, dat was weer met je eigen koppie dicht bij de grond, hahaha. Jullie hebben zo te zien weer een hele mooie dag gehad in de AWD. Complimenten Henk en Helma voor de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohw!!! Dat is niet zo mooi Alie. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik deze keer ook meer zandhagedissen had verwacht maar het was echt heel summier. We hebben de hele plek afgezocht en ook zijn we blijven wachten maar de warmte maakte dat we op een gegeven moment toch maar verder zijn getrokken. Alleen dus deze paar foto's eraan overgehouden van de hagedissen. Dat cypreswolfsmelk is inderdaad heel erg mooi en ja, die libellen kwamen daar net uit. Ja hahaha.... het was weer héél dicht bij de grond hahahahaha....
      Dank je wel voor je complimenten.
      Heel binnenkort komen we naar IJmuiden.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. Ik verwacht binnenkort weer de sneeuwgorzen. Misschien dat we daar weer jacht op kunnen maken, hahaha.

      Verwijderen
    3. Dat zou leuk zijn :-)
      Wat gaat het ook allemaal hard hé ;-)

      Verwijderen
  8. WAUW Helma... wat mooi!!
    Ik zit hier een partij te genieten...
    Knap hoe die kleine zonnedauw heb weten vast te leggen!
    Lieve geniet groetjes van Anna 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anna :-)
      Fijn dat je zo zit te genieten :-)
      dat zonnedauw is een hele uitdaging maar ik vind het heerlijk om met dit zonnedauw in de weer te zijn hihi.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  9. Absolutely phenomenal and magical photos. Perfect macro. I am in love. These photos are so fantastic, unique. Perfection...for me these photos are perfect!!! <3
    Greetings and lots of love. :)

    Ps. Nie wiem czemu napisałam po angielsku. hahaha Uściski. :)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha .... może możesz przeczytać to lepiej po angielsku (przynajmniej ja ;-)
      Miło jest przeczytać, że podobały Ci się te zdjęcia. Nawet uważasz, że są idealne, więc pozwoliłeś mi się rumienić ...
      Życzę Wam bardzo miłego tygodnia z dużą ilością szczęścia i miłości.
      Wielki uścisk i wielki pocałunek,
      Helma

      Verwijderen
  10. Hooi Helma,
    DAT was een leuke dag!!!Gezellig samen met Henk én Dick. Geweldige foto's konden jullie maken! De foto van de damhertjes is een mooie binnenkomer, wat een sfeerplaat. De libellen staan er superdesuper op! Had jij effe mooi die viervlek mèt larvehuidje fraai op de foto zeg! En ook dat onfortuinlijke Lantaarntje, zo mooi in details! En dan zeggen dat het aantal zandhagedissen tegenviel....mens ik zou er wat voor overhebben met zoveel mooie platen thuis te komen!! Die roofvlieg staat er ook prachtig gedetailleerd op. Leuk dat je Cipreswolfsmelk tegenkwam. Ik zie hier hoe fotogeniek dat is! Het zonnedauw is prachtig daar zou ik ook voor vallen...ik begon met 23, 26, 28, 31...maar ze zijn eigenlijk allemaal heel fraai!! Ik heb weer genoten om dit allemaal te bekijken.
    Lichtelijk jaloers, dat wel ;-))
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      en of dit een leuke dag was!!!! Echt super gezellig en ook heel vele gewandeld, gezien en gefotografeerd. Dick is echt een hele goede gids en wees ons super leuke plekjes om te fotograferen. Natuurlijk ook lekker ff bijgekletst hihi....
      dat lantaarntje was echt zielig hoor maar ze had "de geest al gegeven". Ik kan me ook heerlijk uitleven op zonnedauw en deze waren nog echt superklein!
      De zandhagedissen vielen ook tegen want we moesten echt zoeken en ook lang wachten. Door de warmte was dat niet echt gemakkelijk hoor en..... ik had zowaar een TEEK daar!!!!! Voor het eerst van m'n leven een teek!
      Fijn te lezen dat je ook eindelijk eens lichtelijk jaloers bent whaaaaaaaaaaaa.....hahahahahaha.....
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Wat een super mooie en gevarieerde fotoserie uit mijn bijna-achtertuin. Echt genieten en je foto's zijn mooi van kwaliteit, kleur, scherpte etc. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Annemarie,
      heerlijk als je zo'n "bijna" achtertuin hebt :-)
      Ik zou er dan ook vaker zijn dan nu het geval is.
      Groetjes,

      Verwijderen
  12. Hallo Helma,
    Mooie serie zo bij elkaar.
    De Zandhagedis is gaaf hoor, ik zie Haggedissen eigenlijk alleen in het buitenland maar dat zal wel aan mij liggen.
    En wat een super foto's van de Zonnedauw, wat een geweldig plantje is dat, heel erg mooi vastgelegd.
    weer een hele mooie blog.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      het was ook schitterend weer die dag en voor mijn doen zelfs een beetje te warm. Er zijn hier best veel zandhagedissen hoor en ook op de Veluwe en overal waar duinen en struiken zijn ;-)
      Ja, het zonnedauw vind ik echt superleuk om mee te "spelen".
      Dank je wel voor je leuke reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  13. Hoi Helma,
    Wat 'n schitterende opnames heb je gemaakt, de Damherten staan er mooi op, ben wel 'n beetje jaloers op sommige platen zo als de zonnedauw die staat er perfect op en de zandhagedis heb ze wel maar niet zo mooi als jij ze hebt, volgend jaar ga ik weer 'n poging wagen.
    Jammer dat die libel al is uit geslopen en die andere soorten zoals de Witsnuitlibel wel 'n bijzondere soort.
    Heb weer genoten van je opnames.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      ik ben gek op zonnedauw en kan daar dan ook werkelijk uren zoet mee zijn :-) Ik had graag wat meer hagedissen gezien maar kennelijk vonden die het ook veel te warm (want dat was het ook). Ik heb ooit wel een serie neer gezet van een uitsluipende keizerlibel maar nu zag ik alle deze die al aardig "opgedroogd" was. Fijn te lezen dat je weer genoten hebt.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  14. Wauw Helma, prachtige serie schitterende foto's, vooral de zandhagedis is geweldig! Ik ga 7 september ook naar de AWD, voor de eerste keer, misschien wil je met mij de locatie delen waar je al dit moois hebt gezien? Het is nogal groot! :)

    Groet Renée

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Reneé,
      je kan bij ingang Panneland (en ook bij e andere ingangen) een platte grond krijgen van het gebied. Daar zie je dan ook waar ongeveer wat is want je de zandhagedis zit op een paar plaatsen. Ik zal kijken of ik op je site een mailadres kan vinden.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  15. het juffertje is reddeloos verloren in de kleverige tentakels van de zonnedauw maar wat een prachtige opname is dat zeg. Verder heb je je helemaal kunnen uitleven op de zandhagedis. sublieme platen weer Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas wel ja Henk, en zo waren er meer die ten prooi waren gevallen aan deze kleverige tentakels van het zonnedauw. Ik hou van het zonnedauw en kan daar dan ook uren zoet mee zijn ;-)
      Dank je voor je complimenteuze reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. Jullie hebben daar wel een ongelooflijk natuurgebied. De foto's die ik daar al zag van verschijnen! SCHITTERENDE foto's maakte je! Een hele belevenis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Joke maar de AWD is echt een gebied waar je ook overal mag lopen en struinen en dat maakt zo'n gebied ook nog eens heel aantrekkelijk om te komen :-)
      Dank je wel voor je leuke en enthousiaste reactie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Bonjour Helma,
    Oh que c'est beau tout ça ! Divers et varié mais très très beau/
    Ces lézards sont magnifiques !!!
    Bravo pour cette belle série de photos :)
    Bises

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour Nathalie,
      Il faisait beau ce jour-là et nous avons aussi beaucoup vu.
      Merci pour ton gentil commentaire sur ces photos.
      Bises

      Verwijderen
  18. Hoi Helma
    wat een mooie serie is dit mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      eindelijk was ik ook weer een keer in de AWD :-)
      Het is en blijft ook een prachtig gebied met altijd wat te fotograferen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. Een geweldig mooie serie foto's Helma, Henk en jij doen niet voor elkaar onder hoor. Maar ik heb mijn favoriet gevonden, en dat is opname 27 sorry Henk.
    Lieve groetjes,Edward.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... helaas doet Henk weinig tot niets met zijn foto's dus nu heb ik er een aantal gekozen en hier neergezet (net als bij de Havik).
      Gelukkig vind je mijn foto de mooiste whaaaaa........... puh!
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. Hi Helma! Amazing pictures! Have a nice new day

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig wat je daar allemaal hebt gezien en hebt vastgelegd. Voor mij is de serie van de Zonnedauw het mooist met als topper de foto van het gevangen juffertje, prachtig!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou van de zonnedauw Ank dus ik kan me daar dan ook echt uren mee vermaken :-) De AWD is en blijft een gebied waar altijd wat te zien en te footgraferen is.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  22. Ze zandhagedis vind ik het mooist...
    De hele serie is mooi en zoveel verschillende...was vast genieten daar voor jullie als fotograven...groetjes en fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De mannetjes zijn het mooist als ze zo groen zijn Nellie. Nou zijn de mannen in de natuur altijd vele mooier dan de vrouwen hmmmmm...........
      En ja, dit was echt genieten hoor.
      Jij ook nog hele fijne avond.
      Groetjes

      Verwijderen
  23. Weer een prachtige serie van jullie beiden .Die hagedissen zijn best mooi maar ik heb ze liever niet in mijn buurt ,erg he om zo'n bangerd te zijn .
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Elisabeth :-)
      het geeft niks hoor om een bangerd te zijn. Dat ben ik nog steeds voor spinnen en echt... geloof me, ik ga helemaal uit mijn plaat met zo'n engerd in de buurt. Kan je nagaan hoe ik eraan toe ben als er eentje in mijn auto zit of erger.... op mijzelf!
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. Maar de hagedissen die jullie wel vonden heb je er erg mooi op gezet! Super mooie foto reeksen weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook weer waar Michelle :-)
      Vooral de mannetjes zijn dan altijd zo mooi maar dat zijn alle mannen in de natuur hihi......

      Verwijderen
  25. Helma, wat een prachtige serie foto's, door jullie beiden gemaakt. En ik ga ook bij jullie wandelgenoot Dick kijken.
    De zonnedauwfoto's zijn schitterend, het kikkertje fantastisch mooi en van de andere foto's heb ik ook erg genoten. Wat een schitterend gebied is de AWD, een eldorado voor fotografen.
    Liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      wat leuk dat je ook bij Dick gaat kijken. Die maakt echt supermooie en sfeervolle foto's hoor. Ik hou van het zonnedauw dus daar was ik ook enorm mee in mijn sas maar de hele dag was echt superleuk en genieten! En ja, het is inderdaad een eldorado voor fotografen :-))))
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen
  26. Hoi Helma,
    Het was niet alleen een heel gezellig, maar ondanks dat toch ook een heel productief dagje! Ik vind het een fraaie serie geworden en zeker niet minder mooi dan die van mij, hoor! Ze zijn wel hier en daar anders, gelukkig maar. Het is bovendien geen wedstrijd, hè!?
    De libellen staan er prima op (ik mis alleen de parende witsnuiten...), evenals de zonnedauw en ook de cypreswolfsmelk (daar kruip ik altijd dichter op, maar dat is een kwestie van smaak). De zandhagedissen vielen dan misschien wat tegen, maar het vrouwtje van foto 17 vind ik echt een topper. Gelukkig hebben jullie allebei de Vroege Glazenmaker prima kunnen vastleggen, voordat ik hem wegjoeg ;p. Ook een heel mooie soort vind ik dat.
    De boomkikker heeft het blog niet gehaald, zie ik. Volgende keer dan maar.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,
      het was echt supergezellig en echt een megamooie dag. Ik vond jou serie echt heel mooi en ook wat uitgebreider, maar...... er zal zeker nog wel een keer een vervolg komen hahahaha.... ben erna niet meer zo heel productief geweest (door omstandigheden) maar ik hoop einde volgende week nog een keer naar de AWD te gaan.
      Zou niet leuk zijn las het ene wedstrijd was hé. Ik zie wel gelijkenis met onze foto's van de juffer in de zonnedauw maar dat wisten we al van elkaar *lol* .
      De parende witsnuiten konden de selectie niet doorstaan zucht..... (volgend jaar maar nieuwe poging wagen) Boomkikker zat net teveel achter een takje met zijn snuit dus ja..... hij zat daar ook niet echt gemakkelijk in die prikkers hahahaha..... De Vroege Glazenmaker is ook echt een hele mooie libel.
      Nogmaals onwijs bedankt voor de mooie, leuke en gezellige dag :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. Wauw, Helma, wat heb jij die zonnedauw er mooi op staan. Anders, en iets minder close-up dan je ze meestal ziet, maar met werkelijk prachtige resultaten.
    Wat een dag hadden jullie ook, met zoveel waarnemingen. Blijkbaar hadden jullie een héél goede gids. Plus een gezellige dag, is ook veel waard!

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      dat zonnedauw is ook echt ontzettend leuk om te fotograferen. Je kan je er helemaal in uitleven althans... ik wel hihi...... We hadden een heerlijk en ook supergezellige dag zo. Veel gezien en ook gefotografeerd.

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  28. Wat een ongelooflijk prachtige natuurfoto's van de dieren.Ik zag ook zandhagedissen in de Ardennen toen ik zat te eten maar ben er niet ingeslaagd ze te fotograferen.De libellen zijn zo levensecht en de zonnedauw is meer dan top.Bedankt om zoveel schoonheid met ons te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marylou,
      in de AWD vind je dit allemaal en daarnaast nog veel boomkikkers, diverse vlinders, vossen, konijnen, hazen en ik weet niet hoeveel vogels ook eenden en ganzen en zwanen. Jammer dat je de zandhagedis niet kon fotograferen maar dat komt vast wel een keer goed :-) Fijn te lezen dat je er zo van genoten hebt.
      Groetjes

      Verwijderen
  29. Goedemorgen Helma,
    Ik kijk hier ogen uit. Wat is hier mooi Helma. Damehertjes ziet deze foto heel mooi uit. Schattig om te zien. Hagedis en libellen en zonnedauw heb je mooie foto's kunnen maken. Zonnedauw heb ik nooit gezien. Prachtig. Libellen bleef gelukkig zitten. Hagedis heb deze ook nooit gezien. Wat is daar heel mooie omgeving om te beleven om te fotograferen. Helaas kunnen wij niet komen. IK vind daar wel erg mooi om te zien. Ik heb hier genoten. Fijne dag gewenst.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeieavond Jaqueline en Ferry,
      Het zonnedauw moet je ook echt weten te staan. De plantjes zijn echt zo klein dat als je van het bestaan niet afweet er ook zo aan voorbij loopt. De libellen vonden eht kennelijk ook te warm want de Vroege glazenmaker bleef inderdaad mooi zitten. De rest ging er steeds vandoor als je te dichtbij kwam maar....... toch een paar leuke foto's kunnen maken van de libellen :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. mogge Helma
    wat een schitterende serie foto's van zowel diertjes als plantjes
    nodigt weer uit om daar weer eens een wandeling te maken
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      het is bijna je achtertuin Karel dus ik zou daar zeker weer eens gaan wandelen :-) Er is altijd wat te zien en dus ook te fotograferen ;-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  31. wauw, om ter mooist allemaal
    die viervlek met kanten vleugeltjes, het fragiele kleine bloemetje, de hagedis die komt piepen, oooh en de zonnedauw, machtig mooi allemaal
    wat zullen jullie daar genoten hebben, volop opgaand in het foto's nemen van al dat moois

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke,
      reken maar dat we daar genoten hebben zeg. Het was prachtig weer, goed gezelschap en gids en megaveel gezien. Echt een dag met een gouden randje :-) Dit soort dagen doen een mens dan ook werkelijk ontzettend veel goed ;-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  32. GEWELDIG mooi Helma en Henk jullie zijn een perfect koppel fantastisch zo samen op pad wat een beauty's allemaal ben jaloers op je Zonnedauw zo mooi TOP en die Hagedis fantastisch heel erg mooi alle twee dikke complimenten hoor fantastische serie ze zijn stuk voor stuk heel erg mooi ik heb er van genoten en jullie ook van zo.n dag en zo.n prachtige collectie foto's daar kan je nog lang van nagenieten !
    Fijne dag
    L.G Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      het is ook heerlijk at we dezelfde hobby hebben alleen doet Henk eigenlijk nooit iets met zijn foto's. Dat kon ik nu zomaar langs me heen laten gaan (net als die Havik). Dank je wel voor je dikke complimenten en we genieten er zeer zeker nog lang van na :-)
      Hele mooie nieuwe week.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  33. Indrukwekkende fotosessie Helma, vooral de Zonnedauw is magnifiek/feeëriek mooi in beeld gebracht. Schitterend werk hoor, mijn compliment!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ludo,
      dank je wel voor je compliment. Ik ben gek op het zonnedauw en door het mooie weer kon ik het vrij aardig in beeld krijgen. ik mag en kan me er ook echt wel uren mee bezig houden hoor hihi.....
      Groetjes

      Verwijderen
  34. Aaaaaah ik zie dat het andere Kleijntje dezelfde gedachte heeft als ik :-)
    Tja de appel zal niet ver van de boom zijn gevallen.
    Ook mijn gedachte was direct wat een geweldig foto koppel zijn die twee...
    Wat een meer dan geweldig blog.
    De libellen, de hagedissen maar vooral ook de zonnedauw jam jam jam om je vingers bij af te likken.
    En die ene met de juffer wat een wereld plaat.
    En die met de druppeltjes.
    En...... ik stop er mee wat ik voel weer een dweil-sessie aankomen :-)
    Dikke vette complimenten maatje ook voor Henk natuurlijk.
    Jullie zijn met hetzelfde sop overgoten en doen niet voor elkaar onder.
    Sterker nog ik vermoed dat jullie elkaar versterken in fotografie land.

    Fijn weekend en LG,
    SHREK!!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahaha....... dat andere kleijntje echt super hahahahaha........ geweldig maatje :-))) Bij jullie is dat idem dito want jullie 2 doen ook niet voor elkaar onder! Het zonnedauw was nog erg klein maar ohwwwww....... wat is het toch leuk om daar mee bezig te zijn! Ik hoop dat je die juffer in het zonnedauw in het groot hebt bekeken :-) ik zal je een emmer en dweil sturen hahahaha.... lekker mens ben je ook :-).
      Voor jou alvast een hele mooie nieuwe week.
      Liefs van je maatje,
      xx

      Verwijderen
    2. Jazeker in het groot bekeken (altijd).
      Zal je de rekening sturen, de brandweer moest eraan te pas komen om de kamer leeg te pompen.
      Dweilen was geen optie meer :-))))
      xx

      Verwijderen
    3. Whaaaaaaaaa............ ik kwam echt even niet meer bij van je laatste reactie hahahaha.... en aangezien ik in plaatjes denk kan je je voorstellen hoe ik dan gillend naast mijn stoel terecht kwam whahahahaaaaaaaa..........

      Liefs, xxx

      Verwijderen
  35. Boa tarde, maravilhosas macros a mostrar os belos detalhes na perfeição em da uma das fotos, são fantásticas.
    Feliz fim de semana,
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Antonio
      obrigado pelo seu bom comentário. Eu gosto de ficar em pé em macro e as pequenas flores e insetos são lindas matérias :-)

      Atenciosamente, Helma

      Verwijderen
  36. een dag die jullie niet snel zullen vergeten Helma

    ik zie wel eens meer foto's uit het AWD op de blogs, maar jullie macro's zijn bijzonder knap...

    vooral deze van de zandhagedissen spreken me aan, deze van het vrouwtje is helemaal top !

    Deze van de zonnedauw zijn subliem !!

    mijn felicitatie's aan jullie voor de heerlijke reeks...

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt helemaal Willy,
      dit was en is een dag om nog heel lang op na te teren. De AWD is een bijzonder groot gebeid en het mooiste is dat je daar overal mag komen. Het is ook een gebied met heel veel flora en fauna en ja, ik geniet erg van het zonnedauw. Kan daar echt uren mee zoet zijn hihi.... Fijn dat de hagedissen je zo aanspreken en dat je genoten hebt van deze foto's.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  37. Hi Helma,
    What a wonderful productive day you had with your friends, the AWD appears to carry a varied stock of flora and fauna.
    The Deer are always wonderful to see as with the Dragonflies, the Sand Lizards are also so beautiful but your images of the Sundew are stunning.
    Wonderful post.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      the AWD (these are the Amsterdam water supply dunes) is a very large area and also a beautiful area with lots of flora and fauna. The beauty of this area is that you can get anywhere. The sundew I find great to capture with a macro lens. Thank you for your nice, enthusiastic response.

      Warm greetings, Helma

      Verwijderen
  38. Tjonge, wat een prachtige serie is dit geworden. Meer dan leuke dag geweest, dat zie je zo!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad meer dan een leuke dag Gerrit :-)
      Echt eentje met een gouden randje.

      Verwijderen
  39. Dank je wel. Dat was echt "er even uit zijn" om jou foto's te bekijken! Vooral die cipreswolfsmelk! Prachtig joh!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was het ook echt Aritha :-)
      Dank je wel voor je bezoek (vind ik erg leuk) en je reactie :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  40. Joh Helma, dat moet je vaker doen:-)
    met een gids bij de hand kom je door het ganse land, wat een sprookjesdag zal dat geweest zijn, zo kom je voldaan thuis denk ik,
    helaas bij ons verdriet.... maar ook vrede... <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dat wel willen Dien maar ik heb er gewoon geen tijd voor. Het werk slokt me ook op want er zijn best veel collega's ziek en eerst was dat met de vakantie al. De weinige vrije tijd die ik dan over heb wordt ook vaak besteed aan andere dingen. Ik heb nog nooit zo weinig gefootgrafeerd als in dit afgelopen jaar.
      Ik lees dat er bij jullie ook verdriet is?????
      Inmiddels is mijn reactie nu van 2 weken alter maar ik mail je wel even.

      Verwijderen
  41. Schitterend wat een foto´s, ook ben ik verbaasd dat er in de AWD zo veel verschillende planten en dieren voorkomen (ik heb toch veel gemist ) Ik kan me voorstellen dat je niet genoeg krijgt van de zonnedauw, ook de zandhagedis is heel fraai. Je blog is een genot om naar te kijken, wat zou ik nog veel van je kunnen leren......
    Groetjes
    Joost&nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost,
      ik denk dat de AWD een van de weinige gebieden is waar zoveel diversiteit voorkomt. Inderdaad van dieren en ook van planten en insecten. het is een heerlijk gebied om te zijn en er is altijd wel wat te fotograferen. het maakt niet uit wanneer je daar komt. Alle jaargetijden zijn geweldig daar.
      Wat kan ik je leren ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  42. Nou Helma, je had wel een hele goede gids die dag. Dick is heel bekend in dat gebied en dat kun je ook wel zien aan de onderwerpen. Toch geen alledaagse verschijningen. Hoewel de hagedissen niet erg meewerkte, heb je er toch hele fraaie platen aan overgehouden. Mooi ook de diverse libellen, maar de korte serie van de zonnedauw is de ster van dit blog. De foto van het plantje met het gevangen juffertje is de kers op de taart. Prachtige scherpte.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      zeker weten dat we een goede gids hadden en ook nog eens een hele aardige gids :-) Veel te leren van Dick en laten we eerlijk zijn, zijn fotowerk is ook altijd supermooi als ie weer in de AWD geweest is.
      We hebben ook echt veel gezien maar niet alles gefotografeerd. Komt vast nog wel een keer ;-)
      Dat zonnedauw is ook echt geweldig om mee te werken. Ik kan daar in ieder geval uren zoet mee zijn :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  43. Hola Helma,
    Aun no me puedo creer lo de tu nieto. Os mando a tí y a toda la familia muchos animos.
    Me alegra que estés de vuelta en el blog. La fotos son maravillosas con una luz y colores excepcionales. Fantástico trabajo.
    Te mando un abrazo enorme

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Iñaki,
      nosotros tampoco podemos creerlo, pero realmente lo es. La pena y el dolor permanecerán y echaremos mucho de menos al pequeño hombre.
      He cambiado y nunca volveré a ser el viejo Helma.
      Gracias por tu dulce respuesta. En el lado derecho de mi blog, en la parte superior hay una foto en la que puedes hacer clic. Ahí lees la historia del terrible accidente.
      Un abrazo.

      Verwijderen
  44. Hi Helma
    Lovely variety of images.
    Hallo Helma
    Mooie verscheidenheid aan afbeeldingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Roy,
      Thank you for your comment.
      This area is also a beautiful area full of flora and fauna.
      Greetings

      Verwijderen
  45. Fine deze foto's van die dieren die in de natuur zijn en we kunnen nauwelijks zien met het blote oog, reptielen of libellen. De delicate foto's van de Drosera hebben me gefascineerd, ze hebben magie en schoonheid.
    Veel kusjes, Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Montse,
      la drosera es una de mis plantas favoritas para fotografiar en la macro :-)
      En el área donde estábamos, muchas libélulas y mariposas volaban y había lagartos y ranas arborícolas. Gracias por tu agradable comentario.
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  46. ha die Helma
    mijn foto's staan bij google+
    https://plus.google.com/u/0/+KarelVanderVelden

    ja we hebben september , nu ik deed de jas al snel uit , was wandelen in het zuiden
    jij met plantenbakjes in de weer en een vrij weekend , nu meid ga er morgen maar fijn op uit , ik een andere dag weer :) , kan ze uitkiezen hé hihi

    met de rug gaat het goed , vandaag een korte wandeling op het Hertogenpad , zeg maar de laatste etappe vast , die er voor liggen in OV moeilijk terrein , komt goed

    slaap wel groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik ga daar dan ook even kijken want kon ze gewoon niet vinden. Zal wel aan mij liggen hoor want ik zie wel vaker iets over het hoofd op een blog hihi......

      Inderdaad september maar we krijgen komende week nog een mooie nazomer. De afgelopen week was ook niet verkeerd maar nu nog echt even warmte :-) Ja, jij kan je dagen uitzoeken en dat gun ik je ook van harte :-) Ik ben aangewezen op mijn vrije dagen en dan nog kan ik er niet altijd op uit.
      Fijn te lezen dat het met de rug weer wat beter gaat en je weer kan wandelen.
      Hele fijne avond nog.
      Lieve groet

      Verwijderen
  47. Wooow !! Een schitterende reeks macro's én hert fotografie.
    Machtige libellen , ochtenddauw, hagedissen , bloemen...
    Dit is een logje waar ik een paar keer moet rustig doorbladeren én natuurlijk genieten van de vergrotingen. Petje af Helma ! dit is top fotografie !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je laat me blozen Dirk :-)))))
      Ik hou erg van macro zoals je weet maar je moet dan wel onderwerpen hebben. Het zonnedauw vind ik echt een machtig mooi plantje om mee te spelen in de macro :-). Fijn dat je de foto's in de vergrotingen hebt bekeken want dan zijn ze ook zoals ze zijn.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  48. Wat heb je de zonnedauw er mooi op staan, dat is nog niet zo eenvoudig. Fijne libelle foto's mooie soorten. De zandhagedissen zijn ook leuk, vooral het vrouwtje staat er goed op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook alle tijd om met het zonnedauw in de weer te gaan Willie :-) Het is ook een prachtig onderwerp voor de macrofotografie.
      Groejtes

      Verwijderen
  49. Hi Helma ! As always, excellent pics from you. Nice to look in at your blog !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Lasse,
      your photos are, however, many times more beautiful.
      I keep practicing ;-)

      Verwijderen
  50. wat een schitterende serie Helma. Knap dat je glazenmaker zo goed geslaagd is. Je ziet ze zelden stilzitten die snellen rakkers. Je groene zandhagedis is voor mij de mooiste, zonder je andere foto;s te kort te doen.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Gerard :-)
      De glazenmaker (net als de keizerlibel) zijn inderdaad vaak moeilijk te fotograferen. Ze blijven meestal rondvliegen en ergens gaan zitten ho maar. Hier zaten er wel een paar en dat kan ook door de warmte komen want het was erg warm die dag. . Fijn dat je de hagedis man hebt uitverkoren ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  51. Prachtige fotos Helma. Vooral de hagedissen. Heb ze nog nooit gezien. Ook nog nooit in de ADW geweest. Bedankt voor je bezoek aan mijn blog. Groetjes Caroline

    https://carolines-pictures.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline, de AWD is ook zo leuk omdat er echt heel vele flora en fauna is en het feit dat je daar overal mag lopen. Je bent dus niet gebonden om op de paden te blijven en dat maakt het ook zo leuk :-)
      ook jij bedankt voor je bezoek en je reactie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  52. Nr:66 reactie :-) als ik het goed zag, ik denk dat alles wel al gezegd is over de foto's Helma
    Ik heb genoten van deze serie, en vind het jammer dat het zo ver weg is de AWD voor mij
    Ben er een keer geweest en trof het toen slecht met het weer, dus heel weinig foto's gemaakt

    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha...... leuk dat je dit zegt Bram, maar ik reageer ook altijd terug dus die reactie staan er dan ook bij met de telling ;-) Inderdaad jammer dat de AWD dan zo ver weg is voor je want ik weet zeker dat je je daar echt heerlijk uit kan leven. Ook voor ons is het een 5 kwartier rijden maar dat heb ik er wel voor voer ;-)
      Jammer dat je er wel een keer was met slecht weer en dan baal je ook echt enorm!

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Ważki są fotogeniczne ale rosiczki jeszcze bardziej..., super zdjęcia!, pozdrawiam:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cześć Barbara,
      nie są słonecznikami, ale roślinami mięsożernymi. Nazwa naukowa brzmi "Drosera", a nazwa zwyczajowa to "rosiczka". Mają lepkie łodygi, które łapią owady, które jedzą :-)
      Pozdrowienia

      Verwijderen
  54. Helma, какие чудесные фотографии! Цветы просто великолепны, а стрекозы какие... Фотографии ящериц сказочные, они так похожи на динозавров!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет, Анна,
      цветы - плотоядные растения. Капли являются липкой жидкостью, с которой растение ловит насекомых. Смешно найти ящериц, похожих на динозавров :-)
      Приветствия

      Verwijderen
  55. Het is te zien dat je een heerlijke dag hebt gehad Helma, wat een prachtige gevarieerde blog laat je zien. Je vond het maar magertjes met de zandhagedissen, maar je hebt je kansen wel optimaal benut.
    Mooi ook alle libellensoorten en bij de zonnedauw is wel te zien dat macrofotografie misschien weel jouw grootste fotopassie is, wat een prachtige opnamen heb je daar van gemaakt,prachtig!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hadden we zeker Cobi :-)
      ik had inderdaad graag wat meer hagedissen gezien maar het is ook een goede reden om weer terug te komen daar.
      Ja....., hert zonnedauw vind ik echt superleuk om te fotograferen. het blijft me echt inspireren :-)
      Dank je wel voor je leuke reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  56. Prachtige foto's hebben jullie in de AWD gemaakt. Vooral de foto's van de Drosera zijn gewoon sprookjesachtig en dan zelfs nog één met een juffertje er op, schitterend. Ooit, heel lang geleden, logeerden wij op Vlieland in een huisje dat Drosera heette, ik had er nog nooit van gehoord dus zocht de betekenis op. Ik heb het nooit meer vergeten, deze Latijnse naam voor zonnedauw.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janneke,
      grappig dat jij wel de Drosera noemt ofwel zijn wetenschappelijke naam :-) Ik vind het zonnedauw echt zo leuk om te zien en nog leuker om het te fotograferen. Je moet je in allerhande bochten wringen maar dat heb ik er dan wel voor over (inclusief natte knieën hahahaha......)
      Erg leuk om te lezen hoe jij aan de naam Drosera bent gekomen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  57. Helma prachtige foto's !
    John heeft vanochtend alles in orde gemaakt zodat ik weer op het blog kan van mij zelf en op alle andere ! er kwam steeds een melding dat het spam was en door omstandigheden al maanden niets aan gedaan maar vanochtend heeft John alles in orde gemaakt dus dat voelt wel goed aan !
    Leuk dat je weer naar iets moois bent geweest en mooie foto's hebt gemaakt ! liefs ,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annie,
      leuk om je hier weer te zien :-))) Op FB zag ik wel diverse foto's van je voorbij komen maar misschien nu ook weer eens op het blog. Zou wel leuk zijn want je hebt altijd schitterende foto's.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  58. Wat hebben jullie veel gezien en blijkbaar was er genoeg tijd om al die foto's te kunnen schieten. Indrukwekkende opnames zitten er bij. Genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We waren er al vroeg en hadden ook echt de hele dag ervoor uitgetrokken Cor :-) Fijn te lezen dat je van deze foto's hebt genoten.
      Groetjes

      Verwijderen
  59. Hi Helma,
    Fantastic photos, they are all fabulous.
    Thanks for sharing.
    Have a nice weekend
    A warm hug
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      thank you for your visit and your nice and enthusiastic response. It is nice to read that you have enjoyed these photos.
      A warm hug for you

      Verwijderen
  60. Unas fotos extraordinarias, me han gustado mucho todas y en especial las de los lagartos que me fascinan. Enhorabuena amiga Helma, un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias por tu buen comentario :-)
      Las lagartijas también son muy hermosas para ver y, sin duda, si los hombres todavía tienen el hermoso color verde.
      Un abrazo para ti

      Verwijderen
  61. Wat een mooie serie Helma, nr. 15 vind ik super mooi.
    Net als je foto's van de zonnedauw.
    Niet dat de anderen niet mooi zijn, zeker wel.
    Maar deze springen er uit voor mij.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest even terug naar foto 15 Tinie want ik wist niet welke dat zou zijn. Nu is het sowieso altijd even puzzelen want soms zegt men 15 (als men in de vergroting kijkt en soms is dat 14 als met niet in de vergroting de foto's bekijkt.
      Inmiddels is er alweer een weekend verstreken (ik loop werkelijk enorm op achter).
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  62. Your nature photos are fantastic Helma, truly in awe of your photography. The macro shots are truly amazing and so enjoyable. Thank you for sharing them..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Denise,
      thank you for your nice comment :-)
      I like to photograph in the macro :-)
      Warm greetings

      Verwijderen
  63. Olá, imagens incríveis bem captadas, cada uma delas tem mais beleza que a outra, são macros excelentes.
    Feliz semana,
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Antonio
      muito bom de ler que você gostou da beleza dessas macros :-) Eu também gosto de fotografar com uma lente macro.
      Atenciosamente,
      Helma

      Verwijderen
  64. Alles weer bekeken.Zo mooi. De zandhagedissen zo prachtig van kleur.Wat een prachtig dagje uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die hagedis mannen zijn ook echt prachtig van kleur Marylou en zeker als ze nog helemaal groen zijn :-)
      Groetjes,

      Verwijderen
  65. Querida Helma enhorabuena por tan espectaculares fotos, son preciosas. Me encanta la cara del Lagarto, es genial. La Drosera en Asturias la conocemos como Rocío del Sol. Besos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Lola,
      es agradable leer que Eht Drosera también es conocido por usted con un nombre diferente. Es una hermosa y pequeña planta ideal para fotografiar. Los lagartos también son buenos para poner la foto :-)
      Besos

      Verwijderen
  66. Hoi Helma,

    Tijdje weggeweest door allerlei andere activiteiten was niet het fotograferen maar wel het bloggen wat verflauwd.
    Mooie serie zet je hier weer neer, best enkele heel bijzondere libellensoorten, ze staan er prima op. Fijne serie ook van de zandhagedis. Het mannetje vangt door zijn felgroene kleur natuurlijk de meeste aandacht, maar toch vind ik het vrouwtje foto nr. 17 de mooiste. En die heb je natuurlijk ook niet voor niets op de eerste plaats gezet. Mooi ook de zonnedauw waarbij die met het gevangen juffertje de kroon spant. Knappe serie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      ik weet dat je even bent weggeweest en ik ben blij dat ik je toch even heb gemaild ;-) Ik kom net bij je site vandaan en echt.... ik moest werkelijk ff naar adem happen!!! Wat een geweldige platen laat je daar zien van de Roerdomp. Ik had maar wat graag naast je willen staan zo hee....!!!

      Dat hagedisvrouwtje zat daar ook heel mooi en ja, bij het zonnedauw kun je me rustig een paar uur achterlaten hahaha.......

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  67. Ma chère Helma, je suis vraiment très triste pour toi et vraiment désolé pour toi d'avoir perdu ton petit fils.
    Mais la vie continue...je n'imagine pas comme cela doit être difficile.
    Tu fais toujours de merveilleuses photos !
    Je t'embrasse, Cath.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour Cath,
      merci pour votre belle et douce réponse. Non, oui, vous ne pouvez pas imaginer combien il est difficile de continuer après la perte de notre petit Jahnay. De plus, la tristesse que j'éprouve chaque jour chez mes enfants car ils doivent traverser cette épreuve chaque jour.
      La vie est bel et bien en train de se dérouler, mais ce ne sera plus jamais comme ça avant le terrible accident. Nos vies ont changé pour toujours.
      Un baiser

      Verwijderen
  68. Hoi Helma!!! A wonderful set of images.. Great macro.. Very well done.. :-)
    Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ana,
      I love to go out with the macro lens :-)
      Nice to read that you enjoyed these photos.
      Greetings

      Verwijderen
  69. Hoi Helma, hele mooie fotos. Ik ben daar nog nooit geweest in de AWD. Ik fotografeer heel veel vanuit de auto. Wilde zwanen heb ik hier nog nooit gezien. Wel smienten. Ik wens je een fijn weekend. Groetjes Caroline
    https://carolines-pictures.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Carolien,
      ik fotografeer zelf ook vele uit de auto maar op pad gaan in een gebied als de AWD of OVP heeft ook zo zijn voordelen om veel flora en faun te zien en te kunnen fotograferen :-)
      De wilde zwanen worden al gesignaleerd al heb ik ze zelf hier ook nog niet gezien. Voor jou nog een hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  70. I love this little plant.
    I always love miniature plants, especially mushrooms.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Rainfield,
      I know you like a lot of mushrooms.
      The mushroom time is getting back to me and I hope to find some nice apdades.
      I'll come to you again.
      Greetings

      Verwijderen
  71. Hi Helma,
    Wat een schitterende foto's heb je gemaakt tijdens de wandeling door de Amsterdamse Waterleidingduinen.
    Ik ben daar nog nooit geweest, maar nu ik jouw foto's heb gezien .......
    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,
      wat leuk om je weer te zien :-)
      ik loop echt mega op achter en zit ook lang niet zoveel meer achter de pc als voor het vreselijke ongeval. Ik hoop de komende maanden na 5 oktober weer iets meer tijd te hebben. Dank je wel voor je leuke reactie en je bezoek.
      Je moet echt eens naar de AWD gaan want er is altijd eits te zien en te fotograferen :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  72. prachtige foto's Helma,
    kan me voorstellen dat dit wel een ontspannen wandeling moet zijn geweest, een geduldwerkje ook, die zonnedauw is prachtig hé, had je niet de neiging om het diertje eruit te redden:-) zou ik gedaan hebben denk ik.... en dan hoor ik in gedachten iemand zeggen, bemoei je niet met de natuur:-) oké, ik laat al los,
    heerlijk genoten... je bent een crack in mooie foto's maken :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Dien,
      het was ook een ontspannen wandeling al had de warmte van mij wel iets minder mogen zijn die dag. Het zonnedauw vind ik echt onwijs leuk om mee te spelen en het maakt mijn gedachten ook even los van al het andere ;-) Ik heb het wel eens geprobeerd hoor om een juffer los te halen maar ze overleven het vaak niet. Deze was ook echt ten dode opgeschreven. Fijn te lezen dat je van deze foto's hebt genoten ;-)
      xxx

      Verwijderen
  73. Beautiful images, my favourite is the Sand Lizard.

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Die snelle zandhagedissen zijn zo fantastisch heb ze in België nog maar 1 keer kunnen fotograferen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marylou,
      soms als je even stilstaat dan gaan blijven zij ook stil. kan op een boomtak of op de grond zijn. Ze zijn leuk om te zien hé :-)

      Verwijderen
  75. Dag Helma, ik heb toch wel iets heel moois gemist.. maar gelukkig staat alles er nog op en heb ik alles goed bekeken. Wat prachtig allemaal. Het mooist toch wel de zonnedauw met de juffer. En de zandhagedissen ook heel gaaf. Ik heb er afgelopen zomer ook eentje gezien. Ze hebben zulke mooie kleuren. Bedankt voor het meegenieten van alle moois en veel groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny,
      ik plaats erg weinig het afgelopen jaar dus de blogs blijven sowieso al een maand staan hoor hihi.... De zonnedauw is ook echt een prachtig item om de macro op los te laten. Ik kan er dan ook echt uren en uren zoet mee zijn :-) Erg leuk dat je ook een zandhagedis hebt gezien. In eht voorjaar zijn de mannetjes zo mooi groen maar de bruine kleur die ze hebben zijn ook prachtig getekend.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma