maandag 13 augustus 2018

Havik - Accipiter gentilis

Daar ben ik dan eindelijk weer eens. Het was me de afgelopen tijd echt veel en veel te heet qua weer dus de pc stond hier ook niet aan alleen bij hoge uitzondering.

Bovendien hadden we ook vakantie zoals jullie weten maar die hitte die daarna kwam (en we moesten ook gewoon weer naar het werk) maakte dat ik er totaal geen puf meer voor had om achter de pc te gaan zitten. Ik ben al bezig met inhalen bij jullie blogs dus dat gaat ook gewoon door.


*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.
*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.



In dit blog alleen maar foto's van een jonge havik die  Henk en ik begin juli konden fotografen. En ja, wanneer zie je nou een havik en dan ook nog zo dichtbij!!! het was dan ook een probleem om de foto's uit te zoeken maar ik heb nu toch een selectie.

Hieronder de  foto's van Henk en daaronder die van mij.


Alleen plaatjes dus ik hoop dat jullie er evengoed van genieten.
En echt even in de vergroting bekijken want dan zijn ze ook echt leuk!

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Hieronder mijn foto's.

De Havik wilde badderen maar het watertje was echt te klein en te ondiep.
Toch bleef hij stug volhouden door te keren en te keren en te keren.
Echt heel gaaf om van zo dichtbij een jonge havik te kunnen fotograferen.
Dat was echt adem inhouden........


Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis

Havik - Accipiter gentilis





======================================================

Iedereen bedankt voor alle reacties en complimenten op de foto's in het vorige blog van:

"Kuif, Matkop, Pimpel en koolmees......................."

126 opmerkingen:

  1. Hi Helma! Awesome bird and bictures! Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. What are you quick with your reaction haha ....
      Thank you Anne.

      Verwijderen
  2. Hoi Helma,
    Gelukkig je bent nog niet gesmolten met dat warme weer...hihi...!!
    Maar wat een gave foto's!!
    Echt fantastisch hoe je deze prachtvogel hebt weten te fotograferen.
    Dit soort als een havik kom je natuurlijk niet zo snel tegen en dan nog in dat water ook. Je opnames zijn echt super. Mooi van kleur en haarscherp.
    Met deze resultaten kun je thuiskomen, dacht ik zo. Complimenten hoor!!

    Lieve groetjes,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      had niet veel gescheeld hahahahaha.... echt, deze warmte was voor mij teveel van het goede. Bovendien moest ik ook weer aan het werk en je weet wat ik doe dus dat was knap warm in dat pak pfffff........ Als ik dan thuiskwam was het douchen en zitten en bijkomen (wat een watje hé).
      We hadden echt mazzel dat dat water zo laag was want hij bleef maar rondjes draaien en proberen te badderen. Echt geweldig om te zien en je durft je natuurlijk ook niet te bewegen!
      Grote dank voor je complimenten.

      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  3. Hello Helma. What a beautiful hawk. The Goshawk photos are just awesome, what a great sighting. Wonderful series. Enjoy your day and week ahead.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      thank you for your message :-)
      Also a nice week for you.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  4. Congratulations to you and Henk, Helma, for the most amazing images of a Goshawk that I have ever seen!!!!! These are truly fabulous. With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      thank you for your compliment response. This hawk was also great to come across. We hardly dared to get Aden and do not move at all. It was because he wanted to bathe but the water was too low. That way he stayed sitting and turning nice for a long time ;-)

      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  5. Wauwie, dit was het wachten wel waard.
    Wat hebben jullie die havik (was het er eentje?) beeldschoon en van korte afstand goed in beeld gehad. Beiden hebben jullie een prachtserie geschoten. Top.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      Het was er eentje inderdaad maar ik vermoedde dat er nog een in de buurt was. Dit is een juveniel en we hadden de grote havik al zien overvliegen. Je snapt dat het uren adem inhouden was hahahaha....

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  6. die zie je niet vaak Helma, daar moet je haviksogen (?) voor hebben

    een heerlijke serie hebben jullie ervan gemaakt

    mijn felicitatie's hiervoor

    fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Willy, een havik zie je niet vaak.
      En whahahahah... leuke opmerking van je met die "haviksogen" hahahaha.....

      Dank voor de felicitatie's.
      Alvast een hele fijne nieuwe week :-)

      Verwijderen
  7. Hi Helma,
    A really WOW post, such wonderful images of this juvenile Goshawk, they are such a handsome bird.
    I saw one myself a few weeks ago one evening when I was out watching the Badgers but was unable to get any images.
    Best images I have ever seen of the bird.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      we had already seen the adult hawk and all of a sudden there was the juvenile hawk in front of us. We hardly dared to move and breathe hihi ... He wanted to take a bath but the water was too low. He kept turning and turning and we were able to take beautiful pictures.
      I am happy to read that you enjoyed these photos :-)

      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  8. Moi non plus je ne pourrai pas choisir les photos !!!
    Il faut faire une piscine plus grande :))
    Bravo pour toutes ces photos, elles sont superbe.
    Bises helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci Nathalie :-)
      Ce jeune faucon était génial d'avoir soudainement devant la caméra.
      Il est agréable de lire que vous avez apprécié ces images.
      Un baiser

      Verwijderen
  9. Zo die Henk van jou kan er ook wat van...zou niet kunnen zeggen welke serie ik het mooist vind.
    Geweldig mooi om te zien van zo dichtbij
    Groetjes en ja warm hadden we het allemaal...gelukkig weer normale temperaturen
    Trusten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaa...... dat kan ie zeker hihi.... Helaas doet ie niets met zijn foto's maar deze keer wilde ik er toch wel wat van laten zien :-)
      Het is inmiddels minder warm en daar kom ik echt helemaal van bij whaaaaa.... Hele fijne avond nog.
      Groetjes

      Verwijderen
  10. This is a fierce and wonderful raptor, Helma, and one that I seldom see. I wish I had been with you! Have a great week. David xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David,
      it would have been really nice if you stood next to me :-)
      this was also the ultimate opportunity for us to photograph a hawk juvenile.
      I am very happy that you enjoyed these photos.
      Dear greetings, Helma xx

      Verwijderen
  11. So hee, wat een gave foto's. Heel mooi van kleur en scherpte. Ook de havik had last van een opgedroogd poeltje ;-) Mooie houdingen ook van de havik. Allebei hebben jullie prachtige foto's gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.......... ik moest vreselijk lachen om je opmerking van dat droge poeltje en ja.... dat is waar. dat was natuurlijk ook het geluk want hij bleef maar draaien en draaien en proberen om te badderen hahahaha......
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Hoi Helma,
    Wat 'n schitterende opnames hebben jullie gemaakt, daar schiet de adrenaline door je heen als je zo'n Havik voor jullie lens krijg.
    En ook nog in alle poses, daar kan je best 1 vergroot aan de muur hangen, vind ze allemaal heel mooi.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,

      reken maar dat de adrenaline door ons lijf schoot!!!! Ik durfde me niet eens te bewegen laat staan adem te halen! Ik was echt bang dat ie dan gelijk weer zou vertrekken! Ik denk ook dat ik er een ga uitvergroten, inlijsten en aan de muur ga hangen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  13. Hoi Helma
    wat een gaffe foto's zijn dit dat is het voordeel van een foto hut
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      je kan inderdaad vanuit een fotohut prachtig foto's van een roofvogel maken maar je kan ze dus ook zo tegenkomen. Waar ik woon zijn onwijs veel buizerds, kiekendieven, torenvalken en een aantal boomvalken. Een Havik had ik daar echter nog nimmer gezien.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  14. Goedemorgen Helma,

    Het was zeker afgelopen tijd erg warm geweest. Konden wij wel merken in vakantie. We moesten sommige dage echt thuis blijven. 36 graden is niet te doen om weg te gaan in de vakantie. Dit doe dan ook niet. Ik kan niet goed tegen warmte. Jimmy moesten wij ook in de gaten houden. Die werd ook ziek. Toen waren thuis. Gelukkig maar. Het kwam ook door de hitte. Er stonden twee ventilator in huis. Jimmy had dan coolpod. Moesten steeds om wisselen. Hij had dan koorts. Gelukkig is goed gegaan. Ferry heeft drie weken echt warmer weer gehad. Nooit gebeurd Helma. Maar geen pretje. Nu gaan ik even jou foto's over vertellen. Wauw wat is dit hele mooie foto's van deze havik. Havik bleef in de water staan. Hoe is dit mogelijk. Zeker koelte zoeken. Beesten hebben vaak te warm. Wat heb jij echt schitterend mooie foto's gemaakt Helma. Wat kun jij mooi. Ik kijk graag naar jou blogje. En echt genieten. Compliment Helma! Ik wens jou fijne dag. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.❤ ✿ ❀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Jacqueline en Ferry,
      net als jullie zijn wij ook sommige dagen thuis gebleven en niet eens gaan wandelen en fietsen omdat dit gewoon veel te warm was. ook voor jullie was dit te warm en ik denk voor nog veel meer mensen.
      Heel begrijpelijk dat jullie Jimmy moesten koelen want ook de dieren hebben het heel warm. Jullie zijn ook altijd heel liefdevol voor Jimmy (en andere dieren).
      De havik wilde gaan badderen maar er zat maar een klein laagje water daar. Hij bleef ht maar proberen en zodoende konden wij er mooie foto's van maken. We zijn zelf dan ook heel erg blij met deze prachtige jonge Havik :-)
      Dank je wel voor het compliment..
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  15. Prachtige fotoreeks. Wat moet je een geduld hebben om zo'n mooie beelden te kunnen vastleggen.
    Ik wens je nog een heel fijne zomer toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Garfjeuh,
      het geduld viel wel mee hoor want ineens was hij daar!!! Het was meer adem inhouden, niet bewegen en proberen te fotograferen :-) Maar.... eerlijk is eerlijk, ik ben echt heel blij met deze platen :-))))
      Ook voor jou nog een hele fijne zomer.

      Verwijderen
  16. Hoi Helma.

    Wah, Helma en Henk dit is genieten.
    Wat een prachtige foto's hebben jullie gemaakt van de Havik.
    Hij/zij is prachtig en dapper doorgaan in en met het water.
    Super om te zien.

    Prachtig!

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      ja leuk hé.... en reken maar dat we dit ook echt prachtig vonden. We hebben (en nog) er ook lang over nageptraat. Al zouden we die dag niets meer zien dat was dat ook helemaal niet erg want dit was toch wel een echte kers op de taart hoor :-)
      Het was ook ons geluk dat ie persé wilde badderen dat ie zo lang bleef hahahaha...
      Fijn te lezen dat je er zo van genoten hebt.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Een enigszins oplichtende tak in de achtergrond speelt je in een aantal foto's vanuit jullie positie parten. Verder gewoon een diepe zucht van bewondering bij deze fabuleuze beelden. Dit is wel eventjes wat anders dan de zielige foto's die fotografen nog steeds maken tijdens roofvogelshows. Hier is pas goed te zien welk een intrigerend dier je hier in je lens hebt gevangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Henk en ik baalde daar ook stevig van maar...... het is geen doen om die tak op al die foto's weg te halen. Soms liep hij net iets verder en dan ging het wel goed maar hij bleef een beetje op hetzelfde punt steeds dralen. Ik zag het bij het overzetten van de foto's en ja.... ik dacht, laat maar. het is in ieder geval wel zijn (of haar) natuurlijke omgeving.
      En wat je zegt over roofkogelshows: "Ik kom daar dus niet want ik vind het echt zielig dat deze vogels alleen op gezette tijden even mogen vliegen en voor de rest in een kooi en geketend op een stokje zitten!

      Verwijderen
  18. OOOOOhhhhhh, Yeahhhhhh !!! Ik had het eerste fotootje al verkleind voorbij zien komen in de leeslijst en dacht:"DAT ga ik nog niet openen, want dan blijf ik er in"!!!! En nu heb ik de moed opgepakt en je blogpost toch geopend! En inderdaad mijn tere ziel kan het bijna niet aan! Wat een platen, smelt, dweil!!!!! Ongelofelijk! Jij moest steeds in en uitademen tijdens het maken van deze foto's, maar ik lig nu zowat aan het zuurstof ! Niet normaal meer, zo mooi. Hier kun je nog jaren op teren!!! De beste foto's van de Havik zijn binnen ♥♥♥ Zowel van Henk als van jouw bloedmooie platen. Waar ik helaas nauwelijks van heb kunnen genieten vanwege alle groenigheid (lol)
    Gifgroene groetjes,
    Maria
    Ik ga nu heel rustig bijkomen.....en dan strakjes nog maar eens vanaf het begin weer kijken en genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mwhaaaaaaaaaaaaaaa.......... Yeahhhhhhh! Je had er inderdaad al wat van gezien en was benieuwd naar de rest. Nu zag je ze langs de leeslijst (heb ik die ook!!??) en alleen al bij het zien van die eerste plaat was het natuurlijk al schrikken en adem happen whahahahaha.... Geweldig dat je later toch de moed kon opbrengen om te komen kijken hahahaha....
      Ik lig nu ook zowat aan het zuurstof door je reactie daarover hahahahahaha..... lekker mens je ook hahahahaha... Hopelijk ben je inmiddels weer bijgekleurd naar je normale kleur al staat dat groen je best wel hoor *lol*.
      En dan die gifgroen groetjes hahaha...... nog ff en ik lig weer naast mijn stoel hahahaha.......
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. Leuke reactie meiden, ik kan behoorlijk mee genieten.

      Verwijderen
    3. Hoi Anne-Marie,
      zo zijn Maria en ik wel vaker bezig hahahahaha...
      Dat houdt het ook leuk :-)
      Gezellig dat je dit hebt meegelezen en er ook van genoten hebt hihi.....

      Verwijderen
    4. hihihi....gezellig zo'n "beetje "over de top, waar dat moet eindigen? (lol)
      Marianne begint ook al aardig besmet te worden met dat virus !!
      Maar pas op zij komt binnenkort met een blog, waar je maar beter gelijk op de grond kunt gaan zitten,, want daar beland je toch! ...groetjes en fijn weekend!

      Verwijderen
    5. Dat moet kunnen en zo houden we het ook bar gezellig. Feit is wel dat ik wel degelijk groen kan uitslaan hahahahaha.... en heel gezellie als Marianne ook mee gaat doen hahahaha..... Maar, ohw jeeee....... goed dat je even waarschuwt voor het blog van Marianne want dan leg ik alvast een schapenvacht naast me neer whaaaaaaaa....... Val ik een beetje zacht zal ik maar zeggen. Ik ben nu wel super nieuwschierig natuurlijk wat zij gaat plaatsen!!!!!??? Jij weet het al dus jou blauwe plekken zijn al aan het helen :-)))))))
      Jij ook een heel fijn weekend.
      Groejtes

      Verwijderen
  19. Reacties
    1. Dank je wel Reneé :-)
      Wij waren (en zijn) er ook erg blij mee :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  20. Wat een mooie kans om hier foto's van te kunnen maken en ik kan me voorstellen dat je de adem inhoud .Jullie hebben beiden prachtige foto's gemaakt .
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vonden wij ook Elisabeth, want zo vaak kom je geen Havik tegen. Het was inderdaad adem inhouden en net bewegen hihi.....
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  21. Een verbluffend mooie serie Helma, ik heb er met ver en bewondering naar gekeken, en ben meteen stik jaloers. Van Henk is foto 9 mijn favoriet, en van jou foto 20.
    Lieve groetjes, Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ed :-)
      Leuk dat je er een paar favorieten hebt uitgehaald. Ik kon bij het plaatsen ook echt niet kiezen. Ik heb nog ene hele map volstaan maar ze komen allemaal een beetje op hetzelfde neer ;-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  22. Holy canoly Henk en Helma ,

    Wat super super gaaf.
    Niet alleen zijn dit werkelijk oogstrelende foto's maar ik zie nu ook meteen dat jullie absoluut niet voor elkaar onder doen.
    Zijn jullie altijd samen verslingerd geweest aan fotografie of heeft de een de ander besmet?
    Hoe dan ook ik maak een diepe buiging voor jullie beide.
    En ga vervolgens maar in een hoekje groen zitten zijn :-)

    Hele dikke vette complimenten.
    Enne lekker alles op zijn tijd hoor.
    Al die blogjes lopen echt niet weg.

    Liefs je maatje,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik....... alleen je aanhef al hahahahaha......

      Klopt, we gaan er altijd samen op uit maar helaas doet Henk weinig tot niets met zijn foto's. Die heb ik nu dus maar even onder handen genomen want want er zaten echt hele mooie bij (zoals je kunt zien). We zijn altijd al gek geweest op fotograferen alleen was Henk in eerste instantie meer van de aparte gevelstenen in gebouwen etc maar ik meer van de natuur. Langzamerhand is Henk daar ook meer in gaan doen :-)
      Ik mag hopen dat je inmiddels weer terug gekleurd bent!!!!

      En thnx voor je vette complimenten :-)))))
      Ik loop alleen maar meer op achter maatje maar dat is dan maar zo.

      Liefs, je maatje

      Verwijderen
  23. Helemaal SUPER GEWELDIG dikke COMPLIMENTEN Helma en Henk werkelijk fantastisch en zo scherp en dichtbij en die ogen ook zo scherp super serie echt genieten hoor heel knap gedaan !
    Ja was veel te warm Helma ik deed maar bloemetje binnen fotograferen buiten was niet te doen en nu is er al veel moois weg maar er is altijd wel wat te fotograferen hé
    Nog bedankt voor je lieve reacties hé
    hartelijke groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      ook jij enorm bedankt voor je dikke complimenten. Karina sloeg groen uit maar inmiddels ben ik knalrood hahahahaha...... Reken maar dat we ook echt onwijs blij waren emt deze foto's! Ik zie nooit geen havik dus laat staan dat je er een kan footgraferen. Echt helemaal geweldig dit (ook las was het even afzien want we werden lekgeprikt door de muggen maar durfden ons niet te bewegen hahahaha....
      ik ben blij dat het inmiddels wat koeler is pffff......
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. ha die Helma
    wat een prachtige serie opnamen van deze schitterende vogel
    wees blij denk ik dat het water ondiep was , anders had ie snel bad genomen en weg :)
    ja warm was het hé , maar nu is het weer " normaal "
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      het is inderdaad een schitterende jonge vogel. Ik, en ook Henk waren superblij dat we deze konden fotograferen! En ja, we waren echt heel blij dat het water niet diep was want daarom bleef hij ff dralen omdat hij echt wilde badderen!
      Gelukkig is het nu wat koeler.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  25. Congratulations, you have taken some nice pictures of this beautiful hawk.
    I enjoyed the whole series well.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Ottar,
      Thank you for your comment.
      The photos you made of the Hawk are even more beautiful.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  26. Чудесные фотографии! Птицам жарко также, как и людям... Так забавно купается:))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет, Анна,
      этот ястреб также хотел принять ванну, но вода была слишком низкой для его большого тела :-)

      Verwijderen
  27. Super mooie reeks, de kleur en scherpte zijn fenomenaal. Deze serie is werkelijk top Helma, mijn compliment hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ludo,
      wat heb jij nu voor profielfoto hahahahaha......
      Maar dank je wel voor je complimenten :-)
      Wij waren ook erg blij met deze kans.

      Verwijderen
  28. Tja Helma....
    Hier heb ik met enorme gezonde jaloezie naar zitten kijken.
    wat een geweldige fotoserie!!!
    Als je dit op deze manier voor de lens hebt gehad... werkelijk super!!
    Groet bert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... kan ik jou toch een keertje jaloers maken hahahaha......
      Dit was ook echt super en daar had ik al die muggenbulten wel voor over hahahaha.....
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. heel erg genoten van deze indrukwekkend knappe foto's!!
    jullie zijn beiden topfotografen!!
    ffeww ja t was te warm om buiten te komen, veel te loom om op zoek te gaan naar fotomodellen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig is het n u wat minder warm Anneke, maar echt vele foto's heb ik na de warmte ook nog niet gemaakt. Deze serie van de havik kon ik echter niet laten liggen natuurlijk hihi....

      Verwijderen
  30. Ha... nu is het mijn beurt om onmiddellijk helemaal groen uit te slaan.
    Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om een havik te fotograferen. Super gedaan hoor. Een adrenaline moment; dat is wel zeker!
    Volgende keer ff bellen hoor :)
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahahaaaaaaa............ lol!
      Eindelijk heb ik het voor elkaar om jou groen uit te laten slaan geert :-))))))) Dit was zeer zeker een adrenalinemoment en we werden daar echt lekgeprikt door de muggen maar dat moest dan maar een keer hahahahaha..... Ik zal je bellen een volgende keer ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Wat onwijs gaaf, inderdaad groen, geel, paars.... Errug jaloersmakend zeg. Mooie foto's, super close-up en heel stoer vooral deze Havik. Mooi ook die beverderde poten en wat grappig dat hij per se wilde badderen. Daar hebben jullie wel echt fijn van kunnen profiteren. Super series!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha.... alle kleuren van de regenboog Marianne en ohwwww....... wat herken ik dat *lol*. We hebben inderdaad kunnen profiteren van het moment dat hij wilde badderen maar overal was het water gewoon te laag. Het was echt adem inhouden en zo min mogelijk bewegen en aan eens stuk klikken met die camera.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  32. Hoi Helma, als ik jaloers kon worden dan is het op deze foto's, schitterende serie, prachtig scherpe opnames en ook tegen de rustig achtergrond, fraaie compositie maar vooral super scherp. Heerlijk om naar te kijken.
    Groetjes
    Joost en Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost,
      ik zou ook behoorlijk jaloers zijn geworden als ik dit soort foto's bij een ander had gezien! Wij hadden echt het geluk dat deze havik een badje wilde nemen en daar zo bij bleef dralen. Geweldig om zo'n mooie rover van zo dichtbij te kunnen zien en daarom zijn de foto's ook echt mooi scherp. Ook wij teren hier nog heel lang op hoor.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  33. Wauw wat een prachtige bijzondere reeks, Helma!!
    Een ware genot voor het oog...
    Lieve knufff groetjes van Anna 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel wel Anna,
      ik kan er zelf ook geen genoeg van krijgen hahahaha..
      Lieve groetjes en knufffff,
      Helma

      Verwijderen
  34. ha die Helma
    ja ooit had ik ook nog ff en blog bij punt :)
    maar wat wij met dit groepje hier hadden was uniek mag ik wel zeggen
    en met het spitten kwamen leuke herinneringen boven
    morgen tref ik dus Nellie
    fijne avond groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey karel,
      jij ook een blog bij punt. Ik vond de tijd bij punt werkelijk een prachtige tijd. We zullen daar wat afgelachen hebben zeg!
      Jullie ook een uniek groepje en nu ga je Nellie dan in het echt ontmoeten. Echt superleuk. Zoals je gemerkt zult hebben loop ik alleen maar meer op achter dus ik ga jullie verslag/foto's vast nog tegenkomen :-)
      Groetjes,

      Verwijderen
  35. Wat zijn dat weer heerlijke natuurfoto's van de havik.Die krijgt men hier zelden voor de camera.Proficiat met deze schitterende beelden Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook wij zien bijna nooit een Havik Marylou.
      We hebben hier wel heel veel buizerds, kiekendieven, torenvalken en boomvalken. Dit was dan ook echt een enorm kado deze prachtige jonge havik!

      Verwijderen
  36. Dag Helma, een havik voor je lens dat is wel weer wat anders, echt super hoor. Allemaal mooie foto's maar de portretjes zo close vind ik erg mooi. Wat een indringende blik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,
      het is inderdaad weer eens wat anders dan een mus of koolmees hihi....
      Ook wij waren her zeer content mee. We hebben alle muggenbulten die we daar opliepen op de koop toegenomen want we durfden bijna niet te bewegen.
      Groetjes

      Verwijderen
  37. Deze roofvogel heb ik nog nooit van dichtbij gezien.
    Wat een prachtige foto's van deze jonge havik, zowel die van jou als die van je man.
    Dat gebadder met die vleugels wijd: schitterend!
    Ik heb ervan genoten.
    Liefs, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      ook ik zag deze rover nog nooit zo van dichtbij. Het was ook voor ons een hele verrassing maar we waren echt enorm in onze nopjes. Het maken van deze foto's ging wel gepaard met een enorm aantal muggenbulten maar dat moest maar voor een keer hahahahaha.....
      Fijn te lezen dat je ervan genoten hebt :-)
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  38. Ha Helma...ja het treffen is geweest en wel heel byzonder dat je iemand zo goed kent alleen al van jaren krabbelen.
    Jij weer even bijgelezen...en ja je miste wat in die lift dus...DE Douche en WC whahaha
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi nellie,
      leuk is het dan om iemand dan in "het echt" te ontmoeten. In mijn tijd van punt heb ik zo ook hele lieve mensen leren kennen en elkaar ook opgezocht (en nog steeds).
      Jammer dat ik dat niet kon zien van die lift!!!!
      Ik had bijgelezen maar inmiddels loop ik volgens mij weer mega op achter zucht......
      Ik had een extra werkweekend ivm met vakantietijd. Komend weekend eindelijk vrij :-)
      Lieve groet

      Verwijderen
  39. Hoi Helma!!! What a beautiful pictures.. Very well-done.. Happy weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Ana :-)
      This hawk juvenile was also a beautiful bird to meet.
      Have a nice evening.

      Verwijderen
  40. WOOOOWW ! Om deze foto's te beschrijven moet ik echt wel superlatieven gebruiken...
    Een dikke proficiat voor jullie beiden, de meeste foto's zijn echt schitterend !
    Er zijn hier een paar foto's waar je gerust grote natuurfotografie wedstrijden kan winnen !
    Dit logje is naar mijn fotografie gevoel een van je beste ooit ! Dikke bravo !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik....... ik heb ook eindelijk eens een heel mooi blog om te posten Dirk :-) Ook wij waren enorm blij met de ontmoeting van deze jonge havik. Echt, we werden lekgerpikt door de muggen maar..... dat hadden we ervoor over!
      Dank je wel voor je complimenteuze reactie :-)

      Verwijderen
  41. Hoi Helma (en Henk),
    Wat een prachtige, jaloersmakende serie platen hebben jullie gemaakt, zeg. Ik zit elk jaar wel ergens in een fotohut en hoop elk jaar weer ook eens een havik of sperwer, desnoods een buizerd zo dichtbij voor de lens te krijgen. Maar ja, je kan ze niet dwingen hè! Ik vind vooral de portretjes erg fraai en ragscherp. Ik heb ze allemaal in de vergroting bekeken (veel mooier) en toe viel me op de openingsfoto je logo in spiegelbeeld op! Leuk gedaan!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Dick,
      ik lees ook altijd dat er grote rovers voor fotohutten komen maar meestal als je er zelf niet komen ze nooit hahahaha.... Ik had dan wel een keer een pracht van een Wespendief en hier zitten genoeg buizerds en Kiekendieven maar zo'n havik als deze , nee..... die was ik echt nog nimmer tegen gekomen!
      Fijn dat je ze inde vergroting hebt bekeken want ze zijn dan inderdaad vele malen mooier! En ja, hahahahaha.... grappig dat het je opgevallen is met die openingsfoto :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  42. Unas fotos extraordinarias del accipiter gentilis, de lo mejor que he visto en mi vida. Enhorabuena por este trabajo Helma, un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Germán,
      gracias por tu buen cumplido sobre estas fotos.
      Estoy muy feliz de leer que disfrutaste estas fotos :-)
      Un abrazo

      Verwijderen
  43. Hoi Helma,
    Wat zal je het benauwd gehad hebben door lange tijd je adem in te houden, en dat met die hitte. De platen die jullie gemaakt hebben zijn schitterend. Velen zullen jaloers op jullie zijn. Wat ik jammer vind is dat bij een aantal beelden een oplichtende stam op de achtergrond te zien is. Zonder die stam zouden de beelden nog mooier zijn. Hoe dan ook, jullie hebben wel een hoofdprijs gekregen met deze havik.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      dat kan je wel stellen ja van die benauwdheid!!! Bovendien was het ook nog akelig warm en we werden lek geprikt door de muggen. Echt... dagenlang geteisterd door hardnekkige jeuk en enorme bulten maar..... dat moesten we er maar voor voer hebben hihi....
      Die oplichtend stam is jammer maar het is niet anders. We konden ook niet verkassen of verdraaien want anders was ie weg. Ik vind het al niet storend meer want de platen op zich zijn gewoon supermooi geworden.
      Groejtes, Helma

      Verwijderen
  44. Wow, lovely Goshawk, you have made such a beautiful bird, it is gorgeous.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Bob,
      we were also very happy to meet this young hawk!

      Verwijderen
  45. Impresionante reportaje con una técnica fotográfica impecable. Enhorabuena, queridísima Helma. Fuerte abrazo desde Asturias.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Belén,
      gracias por tu dulce respuesta y tus abrazos.
      Acurrucarse de un Holanda ahora más fresco

      Verwijderen
  46. Querida Helma estoy impresionada con tus fotos, son maravillosas. Muchas gracias y un enorme abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Lola,
      es agradable leer que has disfrutado estas fotos. El hecho de que estés impresionado me hace feliz :-)
      Un abrazo.

      Verwijderen
  47. Geweldig hoe die met z'n pootjes in het water staat. Ik heb hier nog nooit een havik gezien.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janneke,
      ook voor ons was het de eerste keer dat we een Havik zagen. ook nog een jonge havik en echt, we waren behoorlijk in ons nopjes bij het zien van deze prachtige rover.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  48. Prachtige serie van deze havik hier kan ik naar blijven kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frans,
      ik ben er zelf ook nog lang niet op uit gekeken :-)

      Verwijderen
  49. Zo mooi om te zien geweldige foto's Helma lieve groetjes Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Hallo Helma,
    Wat een geweldige serie foto's van deze schitterende vogel heb je hier neergezet een wens van iedere vogelaar.
    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rob,
      ik denk ook niet dat we ooit nog zo'n kans krijgen om zo'n prachtige rover zo dichtbij te kunnen zien en ook nog te kunnen fotograferen. We zijn er werkelijk onwijs blij mee :-)
      Dank je voor je leuke reactie!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. Jakość zdjęć i kadrów jest u Ciebie helma wyjątkowa. Zawsze podziwiam.., pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję, Barbara,
      te zdjęcia mają dla mnie wielką wartość.
      Zawsze lubię to :-)
      Pozdrowienia

      Verwijderen
  52. Goede morgen (of middag of avond) Helma, wat een pracht en praal in deze blogpost. Wauw. De havik is schitterend en de foto's zijn dat ook, dus SUPER GAAF. Veel groeten van Jenny.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha.... dit keer is het avond dat ik achter de pc zit Jenny :-)
      Ja, deze jonge havik is echt onwijs leuk en we zijn er dan ook echt super blij mee :-) Dank je wel voor je leuke en spontane reactie.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  53. Hoe konden jullie zo dicht fotograferen. Prachtige serie. Henk en jij zijn wel aan elkaar gewaagd. Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vragen we onszelf ook af Anne-Marie. We waren andere vogels aan het fotograferen dus in de struiken lagen we toch al totdat ineens deze jongen daar landde!!!!
      Henk kan ook hele mooi fotograferen maar hij doet niets met zijn foto's. Nu vond ik het zonde om ze niet te laten zien dus heb ik ze maar geplaatst ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  54. Hello Helma,

    I am stopping back to say thanks for sharing your post. I hope you have a happy day and weekend.!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      I had a working weekend. The third one behind each other. It is vacation time and then we have to fill up the grids. I am happy to be here next weekend.
      Cordial greetings

      Verwijderen
  55. Zo zeg, jij weet iedereen wel jaloers te maken met deze prachtige serie. Super zoals je deze schitterende roofvogel op de gevoelige plaat hebt weten vast te leggen.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ank,
      ik schoot wel in de lach om je opmerking "Zo zeg, jij weet iedereen wel jaloers te maken" hahahahaha..... ik kan er ook niets aan doen maar ik, nee wij, zijn er ook echt onwijs blij mee! Zo'n serie zullen we waarschijnlijk geen 2e keer maken.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  56. Wat een geweldige serie. super dat je de havik zo dichtbij kreeg en er zulke foto's van kon maken. De portretjes vind ik echt top
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ghita, nooit verwacht om van zo dichtbij een jonge havik te kunnen fotograferen. Dit zal waarschijnlijk ook geen 2e keer meer voorkomen ben ik bang hahaha.....
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  57. Fantastic series of photos! A magnificent bird, love the eyes. Thank you so much for sharing them. I have enjoyed very much!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Denise,
      thank you for your visit and your nice comment.
      It's nice to read that you've enjoyed these hawk pictures and then especially of his eyes ;-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  58. Nog nooit heb ik iemand de havik zo mooi zien voorstellen.Dikke proficiat met deze uitmuntende foto's Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je mooie en complimenteuze reactie Marylou :-)
      Ik begin er helemaal van te blozen.......

      Verwijderen
  59. Hi Helma,
    Wat hebben jullie hier een geluk gehad! Schitterend om een Havik van zo dichtbij te kunnen fotograferen.
    Allebei jullie foto's zijn dan ook prachtig geworden.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,
      dank je wel voor je bezoek en je leuke en enthousiaste reactie. Het was ook echt heel gaaf om deze Havik van zo dichtbij te kunnen fotograferen. Daar hadden we al die muggenbulten wel voor over hihi.....

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma