vrijdag 29 juni 2018

Groentje (Callophrys rubi)..........

Ik plaats nog niet  zoveel blogs maar daar zal tzt nog wel verandering in komen.

In deze post wat Groentjes. Ik vind het groentje nog steeds een heel bijzonder en apart vlindertje. Tot een paar jaar terug zag je deze alleen nog op Texel maar nu kom je ze in steeds meer natuurgebieden tegen.


*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.

*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.



Echt doen hoor in de vergroting kijken.
Zie je zoveel meer details en scherpte.

Groentje  (Callophrys rubi)

Groentje  (Callophrys rubi)

Groentje  (Callophrys rubi)

Groentje  (Callophrys rubi)

Groentje  (Callophrys rubi)

Groentje  (Callophrys rubi)


Vaak zitten ze in struiken of op groene bladeren. Als je ze eenmaal ziet zie je er ineens veel meer.  Ik zag ineens ook wat groentjes in een of ander dor struikgewasje dus dat geeft ook weer een hele andere achtergrond.  Zelf vond ik dat wel apart om te zien :-)


Groentje  (Callophrys rubi)

Groentje  (Callophrys rubi)

Groentje  (Callophrys rubi)


Het nadeel van deze vlindertjes is dat ze nooit eens stilzitten. Je moet echt met ze meedraaien en er zijn ook hele vele foto's in de prullenbak gegaan. Onderstaande foto is in tegenlicht gemaakt.


Groentje  (Callophrys rubi)

Groentje  (Callophrys rubi)

Groentje  (Callophrys rubi)

Groentje  (Callophrys rubi)

Groentje  (Callophrys rubi)


Natuurlijk heb ik nog heel veel foto's van andere vlinder en vlindertjes maar die moet ik allemaal nog uitzoeken. Ik zal een kleine selectie neerzetten.


Geelspriet dikkopje  (Thymelicus sylvestris)

Muntvlinder  (Pyrausta aurata).

Icarusblauwtje (Polyommatus icarus)





=================================================

Iedereen weer enorm bedankt voor alle leuke reacties en complimenten over de foto's in het vorige blog van:

" Grutto en zijn kleintjes............"

144 opmerkingen:

  1. Jakie boskie zdjęcia, zachwycające. Uwielbiam motyle. Takie zdjęcia dodają radości. Są niesamowicie piękne, są niesamowicie magiczne. Genialny bokeh. Podziwiam Twoje zdjęcia, Twoje patrzenie na świat. Cudownego weekendu życzę. <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cześć Agnieszka
      dziękuję za radosną, a także komplementeuze reakcję.
      Uwielbiam też motyle i te małe warzywa są naprawdę wyjątkowe :-)
      Życzę ci bardzo fajnego nowego tygodnia.
      Uścisk

      Verwijderen
  2. Een fantastische reeks waar ik met veel plezier uitvergroot naar kijk. Het is echt de moeite van ze te vergroten! Dank voor het plezier om te mogen meekijken en genieten. Een fijne dag...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joke,
      dank je wel voor je leuke reactie :-)
      In de vergroting zie je ook echt zoveel meer scherpte en details. Jammer dat dit iet bij de kleinere uitvoering in het blog zelf te zien is.
      Nog een hele fijne avond.
      Groetjes

      Verwijderen
  3. Weer een supermooie reeks van kleine juweeltjes Helma !
    't loont altijd om rustig de tijd te nemen en te genieten van je natuur macro fotografie. Op vergroting gezien zijn ze super hoor !
    Groetjes, Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Dirk :-)
      Ik vind deze groentjes nog steeds heel bijzonder om te zien.
      En ja, in de vergroting zie je zoveel meer details en ook scherpte. De foto's zie je dan ook zoals ze in het echt zijn.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. adembenemend mooi Helma!!
    met veel 'wauw's' heb ik zitten genieten, wetende dat het wel moeilijk is om deze fladderdingskes goed op de foto te krijgen, ze bewegen constant
    maar voor jou lijkt het niks moeilijk, topserie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anneke :-)
      Deze vlindertjes zijn inderdaad niet echt gemakkelijk om te fotograferen want ze zijn super beweeglijk pffffff.........
      Fijn te lezen dat je ervan genoten hebt :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  5. Hello, gorgeous butterflies and images. Well done, Helma! Happy Friday, enjoy your day and weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      I have this weekend weekend, but then I am free Monday and Tuesday.
      For you a very nice evening and Sunday.
      Greetings

      Verwijderen
  6. Ik kan mij voorstellen dat je nog niet altijd zin hebt om een blog te plaatsen Helma.
    Maar wat je plaatst is super mooi.
    Wat een mooi vlindertje ook dat groentje, ben jaloers ;-))
    Nog nooit in het echie gezien.
    Het Icarusblauwtje heb je ook erg mooi op de foto gezet.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie, het is ook nog steeds een vreselijke gewaarwording maar ik probeer wel om weer de natuur in te gaan. Jahnay zou dit ook gewild hebben want hij was en is een kind van de natuur.
      Jaloers en groen hihi.... mooie combinatie *lol*. Maar nog nooit gezien dus lees ik wel. Ik 3 jaar terug voor het eerst eentje en vorig zowaar op 2 verschillende plekken. Een in Flevoland en in Noord-Holland. Dit jaar weer pop dezelfde plekken. Van het Icarusblauwtje heb ik nog een hele serie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. Hoi Helma.

    Prachtige foto's van de vlinders.
    Het groentje is een super mooi vlindertje.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      dit groentje vind ik ook echt zo mooi om te zien.
      Moeilijk te vinden maar als je ze eenmaal ziet dan zie je er gelijk vele meer :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  8. Какие красивые бабочки, Юля! Очень понравились фотографии!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Спасибо, Анна,
      эта маленькая зеленая бабочка - тоже красивая бабочка для меня.
      Вы видите его в нескольких местах в Нидерландах, и тогда вы хорошо выглядите.
      салют

      Verwijderen
  9. Hoi Helma
    Blogjes plaatsen is geen moeten hoor ,doe dat maar gewoon wanneer jij daar aan toe bent want wij lopen niet weg hoor! Maar wat een mooie serie van dit Vlindertje en ik denk dat ik hem wel eens gezien heb .Heel lastig om ze op de foto te krijgen .Er zijn voor mijn gevoel erg weinig vlinders ,af en toe zo'n Witje en een klein Blauwtje zien we hier .Mag ik eerlijk zeggen dat ik de letter op je donkere achtergrond nauwelijks kan lezen ,is het mogelijk om ze wat lichter van kleur te maken ,maar misschien vraag ik ook wel teveel nu .In elk geval genoten van je mooie foto's
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      ik weet dat het geen moeten is en soms heb ik ook helemaal geen zin. Dit kleine groentje was tot een paar jaar terug alleen op Texel te vinden. Van daaruit is ie verder uitgewaaid het vaste land op :-) Ik zie ook niet zoveel vlinders maar wel meer dan vorig jaar.
      ik zal ff moeten zoeken hoe ik dat ook alweer moet doen met die tekst. Ik ben allang blij dat je de foto's wel kan zien ;-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
    2. Hoi Helma
      Ja hoor ik kan nu veel beter lezen .
      Lieve groetjes Elisabeth

      Verwijderen
    3. Hoi Elisabeth,
      ik ben heel blij dat je nu de tekst wel kan lezen :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  10. Je hebt dit prachtige vlindertje heel mooi in beeld gebracht.
    Ik twijfel eraan of ik hem ooit gezien heb, maar ik zal hem na jouw serie nu goed kunnen herkennen.
    Liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Zem,
      het is ook werkelijk een prachtige klein vlindertje. Het is echt goed kijken of je hem ziet en dan zit hij ook nog meestal op en tussen groen ;-)
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  11. Ah, jij hebt hem ook weer gespot en wat kan je dan blij zijn he als je ze weer ziet. Inderdaad ook mooi met die donkere achtergrond. Heel mooi in de vergroting de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Alie en ik was maar wat blij :-)
      Ik kwam hem vorig jaar tegen in het Zwanenwater en en ook in het Kuinderbos.
      Ik ben daarom in dezelfde tijd weer gaan zoeken daar en ja hoor..... gevonden :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Prachtige serie van het groentje. Je bewijst maar weer eens dat je in dit kleine wereldje van macro zeker geen groentje bent. Laatste foto vindt ik subliem .. alsof je onderwerp zo uit je scherm gaat vliegen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke opmerking Henk van "Je bewijst maar weer eens dat je in dit kleine wereldje van macro zeker geen groentje bent" hahahaha.... heel leuk gevonden :-) Ik vind het ook echt een supermooi klein vlindertje :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  13. Helma. This is a fabulous series of images. I photographed a Purple Hairstreak recently but typically this group of butterflies never perches with its wings open.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Frank,
      Thank you for your comment. I read that you have photographed a Purple Hairstreak and that is really great. I only know the Purple Hairstreak from photos from the internet. I'll come see you. Top that you could photograph and also with open wings!

      Verwijderen
  14. Nou Helma... supergaaf gedaan, prachtige serie van het groentje. Ikzelf heb dit vlindertje nog nooit gezien. Heel knap zeg, topwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ludo,
      deze vlindertjes zijn ook nog niet zo lang hier. Ze komen wel steeds op meer plekken voor dus waarschijnlijk binnen enkele jaren ook bij jou :-)
      Dank je voor je enthousiaste reactie.
      Groetjes,

      Verwijderen
  15. ha die Helma
    ik weet nog dat ik jaren terug er 1 op de foto zette hier achter en jij me vertelde dat het een uitzondering was :)
    en wat was ik blij dat het me gelukt was , maar zo als jij pppfffttt , wat zijn de foto's hier weer schitterend , klasse wat zeg ik grote klasse :)

    zag dat je ff met me mee wandelde , ja ik zie zat onderweg op mijn wandelingen , ben blij dat je ze mooi vind
    ja we hebben echt zomer hé en jij mag werken , nu ik hoor m'n oud collega's mopperen hihi , ik was vandaag weer eens met de fiets op pad , best lekker door de wind :)
    morgen ben ik in aviafauna vanwege een blogtref , komen er niet veel , maar dan nog is het mooi
    alvast een fijn weekend groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      dat klopt, dat weet ik ook nog en wat vond ik dat gaaf dat jij er eentje had!!! Het was toendertijd ook een uitzondering en ook nu nog zie je ze lang niet overal. Gelukkig weet ik nu 2 plekken waar ze voorkomen dus daar ga ik dan volgend jaar ook weer heen hihi....

      Ik wandelde inderdaad even heerlijk met je mee. Jij ziet altijd zoveel moois onderweg. Het is nu inderdaad echt zomer en vandaag was even mijn laatste werkdag. ben nu even vrij maar deze warmte is me sowieso te warm hoor (wat een watje ben ik hé).
      Je blogtref zit er op en dat ga ik vast nog lezen. Ik wens je alvast een hele mooie nieuwe week.
      groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. Hoi Helma wat een mooi Vlindertje het groentje prachtig ragscherp en je heeft hem ik alle standen kunnen fotograferen top hoor en de Muntvlinder prachtig op de Margriet mooi en natuurlijk de laatste heel mooi hoor pracht serie heb je gemaakt !
    Goed weekend hé
    L.G Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      dat groentje is ook echt een heel mooi vlindertje. Een heel vers exemplaar heeft nog van die mooie stipjes op de zijkant van zijn vleugels. Die heb ik helaas niet. Wel gezien trouwens :-) Het muntvlindertje is kennelijk een oudje want normaal heeft hij veel meer kleur! Die laatste is ook mooi en daar komt nog een hele serie van :-) Ik had werkweekend maar nu ben ik lekker vrij.
      L.G, Helma

      Verwijderen
  17. Dag Helma, helaas behoor ik tot de personen waarbij het melden van een nieuwe post niet werkt. Ik hoop dat ze ooit nog eens een oplossing vinden. Ik kijk iedere dag op mijn blog om te zien of iemand iets gepost heeft en zag dat jij weer prachtige vlinders hebt. Ze zijn erg mooi die groentjes, sommige lijken wel parelmoer op hun vleugels te hebben, en die voelsprieten met de streepjes...........prachtig! En zo teer!
    Groet Renée

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Reneé,
      ik krijg ook nooit geen melding van een nieuwe post tenzij ik hem via de email laat komen of deze (en dat doe ik dus) zelf in mijn blogrol zet van mijn lijst met blogs. Staat hier aan de rechterkant en dan zie ik gelijk de nieuwe blogs staan :-)
      Die kleine groentjes zijn ook echt prachtig om te zien. Dank je voor je leuke reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Hoi Helma,
    Take your time......♥♥
    Maar dit zijn wel weer hele verschrikkelijk mooie foto's!! Je hoeft niet te raden wat voor kleur in ondertussen heb!!! Het dikkopje is fantastisch en het muntvlindertje ook . Het Icarusblauwtje, wow die kwam ook lekker op de plaat! Maar alle lof gaat natuurlijk naar je uitgebreide serie van het Groentje....Subliem! Ik heb er zeer van genoten!
    Groentjes, uhhh....groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      dank je wel hé ♥. Ik ga het ook echt nog rustig aan doen hoor.
      En nee, ik hoef niet te raden wat voor kleur je inmiddels hebt whaaaaaaaaahahahahaha...... dan weet je maar ff hoe het voelt als ik jou foto's zit (en soms lig) te bekijken.
      Ik heb uiteraard meer foto's van het dikkopje en het Icarusblauwtje maar het uitzoeken staat me nog ff tegen (wat een zeur hé). Fijn te lezen dat je ervan genoten hebt en whahahahahaha..... heerlijk die "groentjes....euh groetjes haha...
      lieve groet, Helma

      Verwijderen
  19. Echt een prachtige serie Helma, ik heb dit fraaie vlindertje nog nooit aangetroffen helaas.Na een paar keer de foto's te hebben bekeken, vind ik nr.7 mijn favoriet, Het contrast met het geel vind ik bijzonder mooi.
    Lieve groetjes, Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ed :-)
      Ik zei dat voor 3 jaar terug ook maar inmiddels weet ik ze op een paar plekken te vinden. Ze zijn inderdaad nog niet overal maar dat komt tzt vast wel goed :-) Leuk dat je foto 7 eruit gepikt heb ;-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. Ha Helma,
    wat een charmant vlindertje is dit groentje. Op jouw foto's komt ze erg mooi uit.
    Genieten van je serie. Trouwens, de "toegift" mag er ook best zijn en belooft nog veel moois.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Corrie,
      is ook echt een hele charmant vlindertje :-) Ik vind vooral de kleur heel apart en zo zag ik ze echt pas voor het eerst een jaar geleden. De vlinders in de toegift moet ik nog verder uitzoeken maar ja.......
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  21. Hi Helma,
    Wow what a beautiful butterfly in the Greenhorn, I have never seen one in fact I'm not sure if we get them in England.
    We get the Skipper locally and Common Blue we have to travel for.
    Super post.
    All the beat, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John.
      I have no idea if this (Callophrys rubi) also occurs in England. In the Netherlands they are since a few years so who knows, they make the crossing :-)
      I am happy to read that you enjoyed these photos :-)
      Think about yourself.

      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  22. Prachtige foto's van heel veel mooie groentjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Liesbeth,
      er waren ook echt heel veel groentjes deze keer :-)

      Verwijderen
  23. Hoi Helma,
    Wat laat je toch weer mooie foto's zien.
    Schitterend hoe je deze vlindertjes hebt weten te fotograferen. Mooi ook hoe sierlijk dat "Groentje' op je eerste 3 foto's gaat poseren voor je. Bijzonder knap gedaan hoor!! Erg mooi.

    Lieve groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      deze kleine 'krengetjes' zijn nog niet gemakkelijk om vast te leggen. Ze blijven maar draaien en draaien en draaien zucht..... met ze meedraaien is dan de enige optie hihi.... Fijn te lezen dat je er van genoten hebt :-)


      Lieve groetjes, Helma
      PS, ik had werkweekend maar nu even vrij ;-)

      Verwijderen
  24. Hoi Helma,
    Wat een prachtige foto’s en wat een diversiteit... maar ik ga helemaal om voor de Groentjes, zo mooi!!
    Fijn weekend en lieve knufff groetjes, Anna 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna,
      jij valt ook al voor de groentjes hihi......
      ik was er en ben er ook helemaal voor gevallen :-)
      Jij ook heel fijn weekend.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Hi Helma,
    Your pictures are very beautiful and these butterflies superb ! Well done.
    Have a good week-end

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Nathalie,
      Thank you for your comment :-)
      These little green butterflies are really fun to see :-)
      Greetings

      Verwijderen
  26. Het groentje is inderdaad een heel mooi vlindertje. Dat ze op Texel ook voorkwamen wist ik niet. Ik heb ze toto nu toe alleen op de Veluwe gezien. Je hebt er een paar mooie opnames van gemaakt, ook die van het Icarusblauwtje is heel mooi. Heb ik dit jaar nog niet gezien. Ik ga gauw eens op zoek, want voor je het weet is de zomer weer voorbij.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het ook echt Dick! En op Texel zijn ze zelfs voor het eerst gespot. Ze waren jaren achter elkaar alleen op Texel te vinden maar inmiddels zijn ze "overgevlogen" en ook op het vasteland zijn er nu een paar plekken waar je ze kan vinden. Het Zwanenwater en het Kuinderbos :-)
      En euhhh.... de zomer duurt nog even voort gelukkig hihi.....;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. Wat een prachtige foto's van het Groentje. Ooit heb ik er eens eentje gezien en gefotografeerd maar dat is al vele jaren geleden.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je we; Ank :-)
      Ik was altijd jaloers al;s ik ze ergens op het internet tegenkwam totdat ik ze eindelijk zelf zag :-)))))

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Ogelooflijk mooi zijn ze.Wat heb ik er van genoten.Ik vind dat er dit jaar veel meer vlinders zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marylou,
      ik weet niet of er veel meer zijn maar ik zie wel veel meer verschillende vlinders :-) Fijn te lezen dat je ervan genoten hebt.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Hoi Helma,
    Mooie serie van het Groentje, die komen bij ons niet voor heb hem wel 'n aantal jaren geleden bij de Veluwezoom gefotografeerd
    Geelspriet dikkopje deze soort komt bij ons ook niet voor.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      deze groentjes komen ook nog net overal voor maar je ziet ze ieder jaar op meer plaatsen verschijnen dus wie weet :-) De dikkopjes hebben we hier wel en dat zijn ook van die leuke kleine vlindertjes.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Goedemorgen Helma,
    Ik heb deze schoonheid nog nooit gezien.
    Prachtige foto's
    Heerlijk weekend gewenst
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke,
      ik ga er vanuit dat je deze schoonheid ook een keer bij jullie in de buurt gaat zien en misschien zelfs wel in je eigen tuin :-) Ze komen nl ieder jaar op meer plaatsen voor dus ik denk dat dit dan ook wel goed komt. Jij ook heel fijn weekend.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  31. goedemorgen HElma,

    Deze groentje ziet parel uit. ER ziet meer juweeltje erop. Mooie vlinder heb je foto's gemaakt. Ik zag deze reis meer vlinders komen. Geelspriet dikkopje zie dan weinig van. Maar je hebt wel mooie foto's kunnen maken. Prachtig!DE andere vlinders heb je ook echt heel mooi gedaan.Niet eerder gezien. Ik wens jou zonnige weekend toe!
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Jacqueline en Ferry,
      leuk gezegd van die parel :-) Het is ook echt wel een pareltje onder de vlinders want zo vaak zie je dit mooie groentje niet. Het geelspriet dikkopje is wat algemener maar blijft leuk om te zien. Het weekend moest ik werken maar dit weekend ben ik vrij ;-)
      Ook voor jullie nog een hele fijne avond en een prachtige zonnige zondag.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  32. Bom dia, a seleção das belas fotos é perfeita, a borboleta que é sempre difícil de captar, ficou linda a mostrar os seus detalhes.
    Feliz fim de semana,
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Antonio
      esta pequena borboleta verde é uma jóia da natureza. Há muitas cópias melhores, mas não consegui fotografá-las.
      Agradeço pelo seu bom comentário.
      Queridos cumprimentos, Helma

      Verwijderen
  33. Hoi Helma
    wat een mooie serie is dit en wat een mooie vlinders zitten er tussen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      dat groentje vond ik zelf echt helemaal geweldig om te zien :-)
      Leuk dat je ook van deze foto's hebt genoten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Jeetje wat leuk het groentje, zie je die hier in Noord Holland? Ik heb ze weleens in Drenthe gezien en gefotografeerd. Mooie foto's heb je gemaakt, zowel de foto's met de groene achtergrond als de bruinige achtergrond. He lijkt nu wel iets drukker te worden met de vlinders, hoofdzakelijk koolwitjes hier en het boomblauwtje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die zie je hier in Noord-Holland Willie en wel in het Zwanenwater bij Callantsoog :-) Daar zag ik twee jaar terug voor het eerst een groentje en dat bleef bij 1 exemplaar. Dit jaar zag ik er werkelijk (en ook vorig jaar) veel meer. Er lijken nu inderdaad wel meer vlinders te zijn. ik zie er dan ook al meer dan vorige jaar.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  35. Zo mooi Helma ik vind de vleugels net op parelmoer lijken al die kleurtjes lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Daniëlle :-)
      sommige hebben ook nog een paar gele vlekjes op de vleugelrand maar die kon ik nou net niet op de foto krijgen.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  36. wat een mooi vlindertje,dat ik bij mijn weten nog nooit gezien heb Helma

    puur genieten van je macro's hier

    ook deze van het icarusblauwtje spreekt me bijzonder aan

    prettig weekend gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je reactie's op mijn blog krijg je niet onmiddellijk te zien, omdat deze als spam beschouwd worden..

      een reden daarvoor kan men me niet geven..

      ik haal ze wel uit mijn spammap, zodat ze wel verschijnen maar wel met enige vertraging

      prettige zaterdagavond Helma

      Verwijderen
    2. Hoi Willy,
      ik zag dit mooie groentje ook een paar jaar geleden voor het eerst. Ik had toen al gehoord dat deze alleen op Texel voorkwamen maar dat ze nu ook meer naar het vasteland trokken. Vorig jaar en dit jaar zag ik er al veel meer en zo gaaf om te zien! Ook bij jou in de buurt zullen ze vast en zeker gaan komen. Kan niet anders :-)
      Jij ook nog prettig weekend.

      Verwijderen
    3. Oké.... maar ik zag mijn reactie deze keer wel gelijk verschijnen toen ik deze verzond! Jammer dat ze als spam gezien worden bij WP :-(
      Maar gelukkig haal je me er steeds uit hihi........

      Ook voor jou nog een mooie zaterdagavond en een hele fijne zondag.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  37. Heel mooi en teer lijken ze: deze vlinders. Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aritha,
      het zijn ook hele kleine en ook best wel tere vlindertjes :-)
      Dank voor je reactie.

      Verwijderen
  38. Mooie foto's, Helma, ik zie graag die mooie vlinders, het zijn de meest charmante insecten die er zijn.
    Veel kusjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Montse,
      estas pequeñas mariposas verdes también son gemas naturales reales :-)
      Nunca los vi hasta hace 2 años, pero ahora los veo felices en algunos lugares en los Países Bajos. Es agradable leer que has disfrutado estas fotos.
      Muchos besos,

      Verwijderen
  39. Groentje...mooi naam ook
    Lijkt wel of ze poseren voor je ;)
    Maar als ik dan lees dat er heel veel de prullenbak ingaan dan weten we dat je er je best voor moet doen om mooie foto's te krijgen :)
    Fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo leerde ik deze kleine vlinder kennen Nellie.
      Ik zag ze voor het eerst bij iemand op de site toen hij dit mooie vlindertje op Texel had gevonden en gefotografeerd. Sinds 2 jaar weet ik ze nu in NH en in Flevoland te vinden :-)
      Jij ook nog hele fijne avond :-)

      Verwijderen
  40. Beautiful butterflies, so precious Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Bob,
      this little green butterfly is also a pearl of nature ;-)

      Verwijderen
  41. The Green Hairstreak is one of my favourite butterflies, Helma, and those are absolutely beautiful images of them. Congratulations!

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      in the Netherlands these beautiful little green butterflies are not that long but I think they are absolutely amazing! Thank you for your response.

      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  42. Hoi Helma,
    weer een schitterende blog, je hebt ze mooi in beeld gebracht. Hoe lastis is het vaak om die drukke vlinders te volgen en ze ook nog eens goed in beeld te krijgen....Het is je goed gelukt.
    Groetjes
    Joost en Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost,
      het is ook lastig om deze kleine druktemakers te volgen dus er zit dan maar een ding op en dat is meedraaien als ze eindelijk een stengel of blad hebben uitgezocht hihi... Ik werd er zelfs draaierig van ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. Hoi Helma,
    Mooi groen is niet lelijk, dat blijkt ook uit deze beelden. Bij de in mijn ogen mooiste platen is de achtergrond wat donker waardoor het contrast prachtig uitkomt (8, 10, 12, 16), maar ook de rest mag er zijn. De vlindertijd lijkt weer helemaal op gang gekomen, met voorbeeld ook keizersmantels. De niet-groene vlindertjes vormen een mooi besluit van deze groene post.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      daarom ben ik ook zo vaak groen whahahahahaha........ ;-)
      Ik wilde die donkere platen in eerste instantie niet eens in het blog zetten want ik vond die takken zo "rommelig' maar des te vaker ik ze bekeek des te mooier ik ze begon te vinden :-) Er zijn inderdaad best veel vlinders deze tijd en volgens mij ook meer dan voorgaande jaren. Hopelijk een goed teken. De mooie keizersmantel zal ik tzt wel bij je op het blog gaan zien neem ik aan :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Heerlijk foto's van deze vlinders Helma, mooi in de vergroting met details en super scherp
    Heb zelf geluk gehad met wat dikkopjes, verder lukt het niet erg dit seizoen,
    ze zijn zo onrustig en blijven maar fladderen, dan lukt het niet om ze te fotograferen...
    Misschien heb ik ook het geduld er niet voor :-) maar geniet wel van je prachtige foto's

    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      ik dacht ik zet het er maar even extra bij van die vergroting want het is echt zo dat de foto's dan zij zoals ze zijn. In het blog zelf komen ze lang iet zo mooi uit als dat ze zijn maar in de vergroting dan weer wel. Van deze kleine vlindertjes zou ik het dan ook zonde vinden als ze niet gezien werden zoals ze werkelijk zijn :-) Dikkopjes zijn ook van die leuke vlindertjes maar ook iet echt gemakkelijk om te fotograferen!

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  45. Hi Helma,
    Amazing photos, I loved them all but my favorite is the last one, is fantastic.
    Have a nice Sunday
    Warm hugs
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Maria,
      o último é um azul de Ícaro e tenho mais fotos dele.
      Eu simplesmente não consigo me impedir de encontrá-los.
      Fico feliz em ler que você gostou dessas fotos das pequenas borboletas :-)
      Um abraço e um beijo
      Helma

      Verwijderen
  46. It really is butterfly time, Helma, and what a wonderful variety you are showing us. Of course, the pictures as always are superb. Last year we raised Monarchs indoors and released them; this year we have one Black Swallowtail and five Giant Swallowtails. It is a lot of fun and very educational. The kids from next door come over to see them and they learn a lot about the butterfly life cycle in the process. Have a great week ahead. Hugs and kisses, David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David,
      it is great that you had so many beautiful butterflies in the house. The monarch raised and released again and then Black Swallowtail and five Giant Swallowtail !! Great to see them :-) It is also butterfly time and fortunately there are more butterflies than last year.
      Wonderful that you can learn the children of the neighbors about the butterflies and other aspects of nature. That is really class !!
      Enjoy your evening and the rest of the week.
      A big hug and a huge kiss xx
      Helma

      Verwijderen
  47. Helma, heb jou eMail beantwoord met de oplossing voor het probleem om te reageren op mijn blog.
    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      gevonden en toegepast en thnx voor de oplossing :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  48. Fabulous images of the Green Hairstreak Helma. Congratulations.
    Fantastische beelden van de Green Hairstreak Helma. Hartelijk gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy :-)
      I also saw beautiful pictures of this beautiful Green Hairstreak on your site :-)

      Verwijderen
  49. Hello Helma. It's not easy to catch them with a butterfly camera. You did it great. Beautiful butterflies, beautiful pictures. * Thank you for understanding me and you are right that I do not feel comfortable with myself. Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Erna,
      I am happy to read that you have enjoyed the photos of this little green butterfly. It is a pity that you still do not feel well. Think about yourself and take the necessary rest.
      Dear greetings,
      Helma

      Verwijderen
  50. Przepiękny zieolony maleńki motylek!, pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję, Barbara,
      to naprawdę bardzo miły mały motyl :-)
      Pozdrowienia

      Verwijderen
  51. mooi joh helma dat groentje, ik heb een keer het genoegen gehad om te zien, en te kunnen vangen met de camera. heel erg bijzonder vind ik, nog altijd, een prachtige serie.... vlinderkes zijn getransformeerde engeltjes die komen een boodschapje brengen denk ik altijd, misschien is dat bij dit lieve kleine groentje ook wel.... dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi lieve Dien,
      vlinders hebben inderdaad wat en vaak als ik er eentje zie denk ik ook aan die lieve kleine van ons ❤
      Deze kleine groene zag ik pas een paar jaar gelden voor het eerst en toen ook nog maar 1 exemplaar. Nu weet ik gelukkig 2 plekken waar ik ze kan vinden ;-)
      Dank je wel voor je fijne reactie.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  52. Hallo Helma,
    Prachtige platen van het kleine vlindertje , het Groentje, zag ze laatst op de Veluwe. Je hebt deze Vlindersoort er schitterend opstaan!
    Evenals de andere Vlindersoorten.
    Mooie blog!
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      ik hoorde ook van andere dat dit mooie kleine vlindertje ook op de Veluwe voorkwam. Karel, een blogger fotograaf had deze 2 jaar geleden ook al eens gezien. Ik vind ze echt heel apart en ook heel erg mooi :-)
      Fijn dat je van deze foto's hebt genoten :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Karina kon helaas niet reageren. Is een hele poos goed gegaan maar nu wilde het weer niet. Daarom haar reactie gekopieerd en geplakt :-)
    ==========================
    Net je blog artikel over het groentje bewondert en gelezen, kon helaas niet reageren.
    Dus als je wil mag je even knippen en plakken.

    Hallo lief maatje,
    Ja hoor, heb ik nog wel getracht om me zo goed te verstoppen heb jij mij alsnog gevonden.
    Ik moet zeggen dat het wel nut heeft gehad dat ik eerst even mijn brilletje heb afgezet en mijn haar heb gefatsoeneerd.
    Want de huidskleur komt nu perfect overeen en ik zie er gewoon hartstikke goed uit :-)

    Wat een juwelendoos van een blogartikel.
    Wat zijn deze vlindertjes toch mooi.

    Liefs xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi maatje,
      het is toch weer wat met blogspot :-(
      Vaak heft het ook te maken met de browser en tegenwoordig weer met al die privacy regels.
      Maar goed, jij probeerde je te verstoppen en het was ook niet gemakkelijk om je te vinden tussen al dat groen whaaaaaaa..... Je ziet er ook goed uit (altijd trouwens) maar die groen kleur van jou herken ik overal hahahahahaha....
      Ja....... deze kleine groene fladdertjes zijn regelrechte natuurjuweeltjes :-))))

      Liefs van mij,
      xx

      Verwijderen
  54. Heerlijke macro's Helma. Geweldig dat groentje. Ik heb 'm nog niet zo fraai voor de lens gekregen. Goed gedaan! Groetjes John!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi John,
      het groentje is voor mij echt een onwijs leuk vlindertje om te zien. Wel akelig beweeglijk maar daarom des te meer een sport om te "vangen" :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. Unas maravillosas fotos..un abrazo muy grande....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias por tu reacción y tu gran abrazo :-)
      También para ti un gran abrazo

      Verwijderen
  56. Hallo Helma, ik heb de foto's in het groot bekeken en zo komen ze inderdaad nog veel mooier over. Het groentje, wat een lieve naam. Prachtige foto's uit alle hoeken gemaakt :) En ook de andere vlindertjes zijn mooi, ik heb genoten! Wat is de natuur toch mooi. Hartelijke groetjes, Jenny.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny,
      fijn te lezen dat je de foto's in de vergroting hebt bekeken. Je ziet dan de foot's zoals ze ook werkelijk zijn. Geen idee waarom blogpost de foto'minder scherp afbeeld als je ze wat kleiner plaats. In de originele grootte kan je ze ook niet in het blog zetten!
      Dit kleine groen vlindertje is ook echt onwijs leuk om te zien :-) De natuur heeft prachtige schepsels ;-)
      Hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  57. Maravilhosas imagens, e com um grau de nitidez incrível!...
    Extraordinário trabalho fotográfico, Helma! Acho tão difícil, conseguir-se boas fotos de borboletas... e estas estão absolutamente sublimes! Adorei as fotos!
    Deixo um beijinho e os meus votos de um bom fim de semana!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Ana,
      desculpe pela minha resposta tardia, mas eu estava fora por um par de dias e dificilmente poderia entrar na internet. Esta pequena borboleta verde não foi fácil de fotografar, mas conseguimos manter algumas fotos legais. Estou feliz em ler que você gostou dessas fotos :-)
      Um grande abraço e um beijo
      Helma

      Verwijderen
  58. Wat is dat een mooi vlindertje, het groentje. Prachtige foto's.Ik heb dit vlindertje dit jaar helaas niet gezien.
    Ook leuk dat icarusblauwtje, die hoop ik ook nog deze zomer mooi te kunnen fotograferen
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat vind ik dus ook Gita. Toen ik deze kleine groene 2 jaar terug voor het eerst zag (ik zag helaas maar een exemplaar toen) was ik gelijk verkocht. Nu weet ik 2 plekken waar ze zitten en daar ga ik dan ook weer naar toe als ze er weer zijn in mei,:-) Inmiddels vliegen er meerdere exemplaren.
      Het Icarusblauwtje is echt weinig aanwezig maar misschien is de tweede generatie dit jaar wat meer vertegenwoordigd.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  59. Hi Helma,
    I came to wish you a good Sunday and a great week.
    Warm hugs
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      thank you for your wish.
      I was away for a few days but I did enjoy it.
      I wish you a very nice week.
      A warm hug.

      Verwijderen
  60. Hola Helma, espectaculares fotos, me encantan. Te envió cariño y besos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Lola,
      gracias por este lindo comentario sobre estas pequeñas mariposas verdes.
      Un abrazo para ti

      Verwijderen
  61. Una fotos extraordinarias de estas bellas mariposas. Enhorabuena amiga Helma, un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Germán,
      gracias por tu buen comentario sobre las fotos de estas pequeñas mariposas :-)
      Un abrazo para ti mi amigo.

      Verwijderen
  62. Wow - superb shots and lovely light!

    BeantwoordenVerwijderen
  63. prachtige foto's weer..net als altijd. die laatste foto vind ik erg leuk...hij zit erbij alsof hij je wel eens aan zal vallen..grappig. En er zit ook duidelijk verschil in groentjes qua kleur...leuk. Ik kan nooit foto's maken van vlinders, die mislukken altijd . bij mij willen ze niet blijven zitten , of hun vleugels niet open doen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marianne,
      het klopt wat je zegt over de kleur van de groentjes. Ik zag hele felle, groen/bruine maar ook hele vale groene. Maar ze zijn echt zo leuk om te zien fladderen al zitten ze bijna niet stil pffff....... het zijn echte kleine druktemakertjes hihi.......
      Een groentje met open vleugels heb ik ook nog niet kunnen fotograferen helaas.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  64. Hoi Helma!!!beautiful series of images.. A hug..

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Ja, Ja, groen wordt je als deze serie bekijkt! Wow, zo mooi geplaat! Prachtige belichting en je ziet de haartjes op de vleugels net dons. Ik moet toch ook maar eens een macrolens aan schaffen.....
    Prachtig blog Helma, ook dat dikkopje aan het eind, mooi bruin maar ik blijf er groen onder van jaloezie ha ha
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.....mag ik graag horen Frans hahahaha... en groen is inmiddels ook mijn favoriete kleur hoor whahahaha.... Moet je doen een macrolens. Is echt zo leuk met vlindertjes etc maar ook in de herfst met de afvallende balderen, mosjes en paddenstoeltjes.
      Fijn dat je van deze foto's hebt genoten Frans en whahahaha.... mooi bruin maar ik blijf groen. Echt onwijs leuke reactie :-)))))
      Groetjes,.
      Helma

      Verwijderen
  66. Passando a deixar um beijinho, e os meus votos de uma excelente semana, Helma!
    Tudo de bom!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Obrigado Ana,
      Eu fui embora por alguns dias e é por isso que eu respondi tão tarde.
      Não poderia estar na internet em outro lugar.
      Um beijo pra você
      Helma

      Verwijderen
  67. Goedemorgen Helma,

    Gelukkig is niet meer warm. Onze vakantie was afgelopen zondag al voorbij. Hard gegaan. Lekker koel weertje Helma. Hopelijk lukt beetje met jou? Weekend staat weer bijna voor de deur. Ik wens jou fijn weekend. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jacqueline en Ferry,

      het is inderdaad gelukkig niet meer zo warm maar ik had het echt vrij slecht met deze hitte. Weekend staat wel voor de deur maar ik heb werkweekend. Geniet ook van jullie weekend. Het weekend is weer mooi weer.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  68. Ik heb weer genoten van de details in je foto's. Zo bijzonder om die vleugels ook te zien. Het kleurverloop, de structuur, hier wordt je stil van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacobien,
      dank je wel voor je reactie :-)
      Ik was wekenlang niet op het blog ivm vakantie en daarna die hitte. De pc stond daarom ook weken achter elkaar alleen bij hoge uitzondering even aan.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma