vrijdag 15 juni 2018

Grutto en zijn kleintjes...............

Zoals jullie weten woon ik in vogelrijk gebied. Ook wat weidevogels betreft is het hier goed toeven want er zijn een aantal boeren die hun land pas halverwege juli gaan maaien.

Toch is het opvallend dat er ook dit jaar weer minder Grutto's waren. De Tureluurs en Scholeksters waren echter wel met velen aanwezig. Verder weinig tekst alleen foto's.


*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on the photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling ***



Altijd een klassieker: "Grutto op een paal". 


Grutto - Limosa limosa

Grutto - Limosa limosa

Grutto - Limosa limosa

De Grutto's gaan pas op de palen staan als er kleintjes zijn. Zo kunnen ze mooi de boel in de gaten houden. Ook in de weilanden zelf lopen de stelletjes met hun grut.

Grutto's  - Limosa limosa

Grutto kleintje

Grutto kleintje

Grutto kleintje

Grutto en kleintje

Grutto - Limosa limosa op een hek

Grutto - Limosa limosa op een hek

Grutto - Limosa limosa

Kleine Grutto langs het water

Ook zag je hier en daar een haas in de weilanden en de Grutto's hebben dat ook gelijk door. 

Grutto - Limosa limosa 

Grutto - Limosa limosa 

Grutto - Limosa limosa 

Grutto - Limosa limosa 

Grutto - Limosa limosa 

Grutto - Limosa limosa 

Ook nog een paartje Scholekster. Helaas kon ik daar de kleintjes niet op de foto krijgen..

Scholekster - Haematopus ostralegus

Scholekster - Haematopus ostralegus

En als laatste nog een Grutto op de paal.......

Grutto - Limosa limosa 

Grutto - Limosa limosa






============================================================
Iedereen ook bedankt voor alle mooie en leuke reacties op de foto's in het vorige blog van:

"Strandvondsten en info.................................................."

134 opmerkingen:

  1. Hi Helma,
    Your pictures are very great. Black-tailed Godwit are wonderful birds and photograph them in summer it's a chance. I love your images helma.
    All birds in your post are esuperb !
    Bravo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour Nathalie,
      merci pour votre réaction de compliment sur ces beaux oiseaux de prairie :-)
      Je suis vraiment heureux de lire que vous avez apprécié ces photos.
      Je te souhaite un bon dimanche.
      Salutations

      Verwijderen
  2. Hoi Helma,
    ohhhhh, wat mooi!! Ik had nou ook zo graag de grutto's zo dichtbij gezien, maar die jaar is dat niet gelukt. Ik vind je serie schitterend maar de laatste het allermooist! Ook schattig met die jonkies, kwijl!! Ook een scholekster en de haas mooi geplaat. Kortom helemaal polder! Deel twee is zeker over de tureluur (hihi)
    Alvast een goed weekend!!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      hier staan ze op 3 meter afstand van de weg op de paaltjes en dat is ieder jaar weer een prachtig gezicht. Wel is het zo dat er nu meer Tureluurs staan ipv Grutto's en daarvan kan je merken dat de Grutto's toch afnemen. Zo jammer vind ik dat. Jij mag nooit meer raden hahahahahaha.......
      Ik had werkweekend met weer veel "ellende" pffffff.........
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  3. Goedemorgen Helma,
    Wat heb jij schitterend mooie vogels foto's van gemaakt. Och je woont in vogelgebied. Dat is helemaal mooi. Dus je woont daar ook prachtig. Dan zie je ook verschillende vogels voorbij gaan. Echt heel mooi daar... Dan je ook haas. Prachtig haas foto heb je van gemaakt. Wat heb jij mooie koplogo er staan. Aan herinneren aan je kleinzoon. Heel mooi gedaan. Het blijft altijd in je hart. Ik weet het Helma. Het blijft moeilijk voor jou.Deze vogels blijven gelukkig staan. Echt heel mooi om te zien. Hier kan ik ook van genieten.
    Ik wens jou fijn weekend.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.❤

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Jacqueline en Ferry,
      ik woon inderdaad in een heel rijk vogelgebied. Veel polders en daarnaast ook nog aand e ene kant het IJsselmeer en om de hoek het Markermeer :-) Er is altijd wel wat te zien op vogelgebied zowel in de winter als in de zomer.
      Ik had eigenlijk geen zin meer om kopfoto's te maken maar toen bedacht ik me dat die kleine lieverd ook zo van de natuur hield en besloot toen om hem er voortaan bij en in te zetten :-) Het zal inderdaad altijd moeilijk blijven om zonder Jahnay verder te moeten gaan. Dank je wel voor je reactie daarop :-))))
      Voor jullie nog een hele fijne week.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. Hoi Helma.

    Mooi de Schoolekster en de Haas.
    Maar de Grutto's zijn echt super mooi en zo schattig die kleintjes.
    Mooie serie Helma.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      ik had wel meer foto's van de Scholekster en de hazen maar het ging me meer om de Grutto's. Ik vond het toch eigenlijk daarom ook wel leuk om er even iets anders tussen te zetten ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. Goedemorgen lieve Helma,
    Wat een beeldschone foto´s. Ik hoop dat meerdere boeren gaan meedoen om die weidevogels
    te beschermen. Maar helaas het gaat altijd om geld! Ik heb een vraag. Krijg jij ook geen meldingen meer in je email als er een reactie geplaatst wordt. Ik krijg helemaal niks meer. Of moet ik zelf wat aan mijn instellingen veranderen. Ik wens je een heerlijk weekend toe!
    Liefs uit Zeewolde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Marijke,
      de boeren waar deze Grutto's verteoven doen dit gelukkig al jaren. Ik hoop ook dat er meerdere boeren en tuinders komen die hun land beschikbaar willen houden voor deze mooie weidevogels. Ik snap best wel dat hun broodwinning soms noopt om eerder te maaien maar ja, de natuur moet ook niet kapot gemaakt worden door deze vogels niet de gelegenheid te geven om hun kroost op te laten groeien.
      Ik heb je mailadres niet niet Marijke maar stuur mij maar even een mail dan kan ik het je uitleggen hoe je weer je mails binnen krijgt als er een reactie bij je wordt geplaatst.
      Liefs van mij

      Verwijderen
  6. Hoi Helma,
    Wat een mooie foto's. Prachtig die grutto tegen die mooie groene achtergrond.
    Hij heeft mooie en sierlijke poses aangenomen. Prachtig!! Ook die met die gespreide vleugels zijn erg mooi en dan nog die ukkies. Fantastisch.
    Maar uuuhh... je moet nog maar even bij de teksten onder de foto's van je dierennamen kijken. Volgens mij was je nog niet helemaal wakker troela....whaaa...!!

    Lieve groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      ik zat op mijn werk toen ik je reactie las en daar kon ik de teksten niet aanpassen. Ik was inderdaad nog niet wakker whahahahahaha....... Een scholekster die haas heet en een Grutto ook, dat kan natuurlijk niet hahahaha.... Eenmaal thuis gelijk aangepast en thnx voor je opmerking :-) Ik had werkweekend maar komend weekend ben ik vrij.

      Lieve groetjes en jog een hele fijne verdere week.
      Helma

      Verwijderen
  7. Knappe reeks weer Helma!
    Ik heb er met veel plezier naar gekeken... ook dat kleintje leuk hè... 😃
    Fijn weekend en lieve groetjes, Anna 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna,
      die kleintjes zijn ook altijd heel vertederend om te zien. Ik had geluk dat ik er een aantal zag. :-) Ik moest werken dat weekend maar komend weekend heb ik vrij.
      Hele fijne week nog.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  8. Hello Helma, gorgeous birds and photos. I love the beautiful Godwit and the chicks. Cute bunny. Enjoy your day and weekend! PS, thanks for leaving a comment on my post.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      I would have linked this psot to your critter party, but because I had to work that weekend and had to be at work at 6:30 am that did not happen. Coming Saturday I will share this link :-)
      Very nice evening.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  9. stuk voor stuk prachtige foto's Helma

    en ook die kleintjes wist je mooi te "vangen"

    grutto's zul je bij ons wel weinig vinden

    prettig weekend gewenst

    ps: er is iets misgelopen met de tekst onder sommige foto's

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Willy :-)
      Die kleitnjes zag ik toevallig. Ik speur er wel altijd naar als ik de Grutto's en Tuurtjes op de palen zie zitten want dan weet ik dat er kleintjes zijn. Vaak is eht gras te hoog en kan je ze moeilijk zien maar soms heb je geluk :-)
      Jammer dat er bij jullie geen Grutto's te zien zijn.

      Lol.... ik werd door meerder gewezen op de teksten van de latere foto's.
      Ik was gewoon niet bij de tijd hahahahahaha..... maar thnx ;-)

      Verwijderen
  10. Mooie foto's van de grutto's, Helma én de jongen.
    Zo jammer, die achteruitgang van die schitterende vogel.
    Bemoedigend dat boeren in jouw omgeving een aangepast maaibeleid hebben!
    Maar, Helma, kijk nog eens naar je onderschriften: je hebt wel een paar hele bijzondere hazen met je camera gevangen ;-)
    Liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      deze vogels blijven echt heel mooi om te zien. Het op een paal zitten is echt zo cliché maar ik vind dat zelf altijd nog de mooiste pose hihi....
      En ja whahahahahaha.... ik ben door meerdere op de onderschriften gewezen. Wilde gauw mijn blogje plaatsen en vergeten de namen uit de kopieer te halen hahahaha... maar thnx in ieder geval :-)
      Liefs van mij. Helma

      Verwijderen
  11. Woow Helma... wat prachtig zeg, daar valt mijn mond van open. Schitterende top fotografie hoor, alles klopt. Scherpte, kleur en compo, heel mooie background ook, vakwerk!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi....... leuk om te horen Ludo :-)
      Qua weidevogels zitten we hier echt op een toplocatie :-)
      Dank je voor je complimenteuze reactie.
      Groetjes

      Verwijderen
  12. Prachtig fotowerk Helma.
    Wat heerlijk dat je nog zoveel weidevogels ziet. Hier is dat steeds minder, jammer genoeg.
    Maar ik geniet wel met je mee, via de foto's.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie :-)
      Wat weidevogels betreft zitten we hier nog echt goed al is het wel te merken dat er ook hier steeds minder Grutto's komen. Ik ben altijd weer blij als ik er een aantal op de palen zie staan want dan weet ik ook dat er kleintjes rondlopen ;-)
      Ik moest werken dat weekend maar komend weekend heb ik vrij.
      Jij ook alvast een heel fijn weekend.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  13. Hi Helma! Awesome pictures of wonderful birds. Have a nice weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zijn we in Nederland toch bevoorrecht dat we gelukkig nog steeds (hoe lang nog!) zulke mooie plaatjes kunnen maken. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met je eens Ben.
      In Nederland kunnen we nog steeds deze mooie plaatjes maken en ik hoop echt nog heel erg lang.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  15. Wat zijn ze mooi Helma, echt prachtig! En die ogen van die haas....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Reneé.
      Ik heb veel foto's van hazen maar die komen nog wel een andere keer aan de beurt ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. Hoi Helma,
    Grutto's blijven altijd aantrekkelijke fotomodellen. Knap dat je de kleintjes zo goed kon vastleggen. Ik vind het sowieso al knap dat je ze ziet! Toch blijft een grutto op een paaltje het echte summum. Vooral die platen met de bijna egaal groene achtergrond vind ik erg fraai!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,
      klopt hoor want de Grutto blijft de koningin onder de weidevogels :-) Dat ik die kleintjes zag was toeval. Ik weet dat als de Grutto's op de palen zitten (is ook met de Tureluurs zo) dat er dan ook kleintjes in de landerijen lopen maar ja, zie ze dan maar eens te vinden! En hier staan ze op 3 meter afstand op de paaltjes hihi.....
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Een prachtige serie Helma, met voor mij als topper opname 3. Foto 9 is zó lief, erg mooi hoor.
    Live groetjes, Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel lieve Ed,
      moest eerst ff terug scrollen om nr 3 te bekijken hihi.....
      En dan nog is het nr. 3 in de vergroting of de grote foto's en de kleine van het begin niet meegeteld. Maakt ook niet uit hoor ;-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Wow wat een super mooie serie heb je weer gemaakt van de Grutto's Helma en die kleintjes wat een dotjes zijn dat zo lief en teer geweldig vast gelegd ook de Haas ook de Scholekster van de party knap gedaan Helma complimenten hoor !
    L.G Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      dank je wel voor je complimenten :-)
      Het is omdat deze Grutto's zo dicht bij ons in de buurt zijn anders had ik dit jaar waarschijnlijk geen foto's van Grutto;s gemaakt. Ik doe alles nog een beetje in de buurt zeg maar ;-) Fijn dat je van deze foto's hebt genoten.
      LG, Helma

      Verwijderen
  19. zo aandoenlijk dat klein gruttootje
    allemaal topfoto's! je bent een krak Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Anneke,
      dat klein grut blijft aandoenlijk om te zien :-)
      Ik moest even googelen wat "krak" betekende hihi..... thnx.

      Verwijderen
  20. ha die Helma
    ik zag gelukkig ook van die mooie weidevogels , maar wat je zegt veel minder dan voorheen
    en ze zo mooi in beeld brengen als jij is niet gelukt
    je maakt ons blij met je mooie foto's
    lieve groet , karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,

      gelukkig zien we ze nog al neemt het aantal grutto's wel drastisch af. Ook jij brengt deze vogels mooi in beeld en je weet het hé,... al doende leert men ;-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  21. zie nu je reactie pas bij mij :)
    ja ik had een week lang bezoek en dan staat mijn wereld op zijn kop hihi
    kennisen van mij uit Bonn waren hier zo als eigenlijk al vele jaren rond de tijd van de nieuwe haring
    zij zagen een programma op wdr over het mooie Noord Holland , ja dat is ook mooi want wij zijn vandaar hihi
    afgelopen week was ik in Hoorn - Medemblik - Twisk - Broek op Langendijk - Spijkerboor - de Rijp - Koehorn en Alkmaar en alles er tussen in , eigenlijk de omgeving uit mijn tiener jaren hihi
    beterschap met je oor , dat weekend kom je wel weer door
    slaap wel groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha.... soms ben ik net iets eerder Karel maar meestal pas als laatste ;-)
      Leuk dat je bezoek had maar ook een hele drukte natuurlijk. Ik weet inderdaad dat je wel vaker bezoek krijgt uit Duitsland en ook dat jij daar naar toe gaat :-) Grappig dat je in Hoorn en Medemblik en Twisk was (op een steenworp afstand bij mij vandaan). oor gaat geod na kuurtje dus die komt weer hihi..... Ook voor jou een heel fijn weekend.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  22. Grutto's: altijd mooi, maar die kleintjes zijn zo snoezig. Ook mooi die scholekster met zijn rode oog. Weet je dat ze bruine ogen hebben als ze jonge zijn?
    Weer een hele mooie serie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Alie wat de Grutto's betreft. Je weet waar we wonen en waar de Grutto's staan dus kan je je een beetje indenken hoe het daar ook nu weer ging :-) Nee, ik wist niet dat Schollies bruine ogen hadden in hun babytijd. Weer wat geleerd :-)
      Groetjes,

      Verwijderen
  23. Reacties
    1. wat die kleintjes betreft wel Rob, maar de Grutto's zelf zitten hier al jaren om de hoek ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  24. Wat een meer dan geweldige serie Helma.
    Weet je dat ik nog nooit een grutto kleintje heb gezien?
    Ben wel eens de volwassen exemplaren tegengekomen maar zo'n kleintje nog nooit.
    Zelfs op het internet zie ik ze nooit, nu bij jouw dus wel.
    En meteen wordt het duidelijk waarom ze de grutto heten.
    Ze zijn natuurlijk allemaal als klein grut begonnen :-)

    Kan je geen workshop gaan geven in weidevogel fotografie?
    Want die van jouw zijn altijd zo mooi en met veel liefde maar ook met kennis van zaken vastgelegd.
    Werkelijk fantastis.
    Enne je eerste klant heb je al :-) it's me ;-)

    Liefs je maatje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je laat me zoals gewoonlijk weer eens hevig blozen maatje!!!!
      En wat lees ik nu! Heb je echt nog nooit een Grutto kleintje gezien! Wat ontzettend jammer want deze kleine donsjes zijn in het echt geweldig om te zien :-)))) En whahahahaha.... leuk bedacht emt die naam grut hahahaha... nee, de Grutto dankt zijn naam omdat hij die zelf roept "grutto....grutto...."!

      Je komt volgend jaar deze kant maar eens op dan kan je naar hartenlust Grutto's fotograferen :-) Maken we er gelijk een gezellig dagje van hihi.......

      LG, Helma

      Verwijderen
  25. Schitterende serie van deze vogels Helma
    die opening zin klassieke op paal, je moet dat wel eerst voor de lens ziet e krijgen :-)
    ik hoop al jaren op zo'n klassiek plaatje,
    maar als ze er al zijn vertikken ze het om voor mij op een paal te gaan zitten!!
    Genieten van dit mooi vogel blog, (ik woon dus duidelijk op een verkeerde plek voor dit soort foto's)
    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Bram :-)
      Ik heb gewoon het geluk dat de Grutto's hier om de hoek zitten. Dat zitten ze al jaren en daar zitten ze ook een kleine 3 meter van je af op de paaltjes die daar staan. ik fiets er al jaren langs en soms zie je ook de kleintjes :-).
      En nee hoor, jij woont niet verkeerd want je laat ook altijd prachtige foto's zien. Wat de grutto's betreft kom je gewoon een keer deze kant op hihi...
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
    2. Dat zou ik zeker een keer moeten doen Helma, als ik tenminste weet waar deze kant is?
      en als het tenminste niet al te ver weg is, op de fiets zal wel niet lukken zeker?
      ik woon in Dirksland op Goeree-Overflakkee, helaas geen spoor aansluiting hier!

      Verwijderen
    3. Grinnik.... ik woon in West-Friesland in N-H. Jij dus in Z-H. Op de fiets is het een beetje errug ver hoor! En nu zijn de meeste ook al weg dus mss een optie voor volgend jaar ;-) Dirksland is ook een hele mooie plek met veel water, molens en groen. Ook met heel veel mooie gebouwen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. Geweldig dat kleine grut Helma. Mooi gefotografeerd ook. Bij ons zie ik toch ook weer minder grutto's en andere weidevogels.
    Groet, Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geert,
      ook bij jullie dus minder Grutto's. Ik denk dat dit overal nu is waar te nemen dat er minder Grutto's zijn. Qua Tureluurs had ik niet te klagen maar de Grutto's waren beduidend minder helaas.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  27. Hoe mooi wil je ze hebben? Ze zijn prachtig en met die jongen erbij vertederend. Een hele mooie serie, jaloersmakende foto's.
    Complimenten Helma!
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier is dit normaal Frans en ze zitten ook nog eens op 3 meter afstand. Al jaren zitten ze hier in de weide in de polder en de boeren maaien pas half of eind juli.
      Dank je voor je complimenten :-)))
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  28. Prachtige blog, mooie scherpe opnames van deze schitterende vogels,
    toch heerlijk om de vogels in hun eigen omgeving te zien.
    Grpetjes
    Joost en Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost en Nicole,
      het is ook erg leuk om deze mooie weidevogels ieder jaar weer om de hoek te hebben zitten :-) Als ze op de paaltjes staan dan weet je ook dat er kleintjes zijn en dan moet je wel ff zoeken :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Hoi Helma
    Je maakt er altijd een uitgebreide serie van...vraag me dan wel eens af hoeveel foto's je maakt en niet plaatst ?
    Maar het zijn stuk voor stuk juweeltjes en net weer uit een andere hoek.
    Mooi hoor...fotomodellen o goeie fotograaf :)
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha... ja, als ik er dan toch sta dan ga ik ook wel ff door hahahahaha.... ik moet je eerlijk zeggen dat van de foto;'s van de Grutto's die ik maak er vrij weinig inde prullenbak belanden. Er zijn soms inderdaad wel foto's die ik niet plaats maar dan lijken ze teveel op elkaar. Met de grutto's en tuurjes kan weinig verkeerd gaan :-0
      Jij nog een hele fijne avond.
      Groetjes

      Verwijderen
  30. Hi Helma
    Beautiful photos, they are all spectacular, but I particularly loved the photos where the Godwit has its wings open.
    Have a nice Sunday
    Hugs
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      it is nice to read that you like these pictures of the godwit with open wings :-) They are also beautiful meadow birds around the corner in the meadows :-)
      also for you a very nice Sunday.
      Hugs

      Verwijderen
  31. prachtige serie van de mooiste weidevogel, de grutto. En leuk dat je ook de kleintjes hebt kunnen fotograferen. ook leuk, de haas en de scholekster.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      inderdaad is de Grutto de koningin onder de weidevogels :-) Die kleintjes was ff zoeken maar .... gevonden :-) De haas liep in een weiland ernaast en de schollies zaten langs de waterkant van hetzelfde perceel.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  32. Helma, je doet ongelooflijke foto's, ik kijk er altijd met aandacht naar en ik geniet van elk van hen met die vogels, die natuur gevangen op een speciaal moment, die details die uit het zicht ontsnappen en die een genot zijn om te zien.
    Duizend kussen, vriend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Montse,
      es muy agradable leer que has disfrutado estas fotos de las aves de pradera. Estos godwits regresan a los mismos campos en el pólder todos los años para que sus descendientes nazcan y crezcan.
      Que tengas una buena tarde
      Una gran cantidad de besos

      Verwijderen
  33. Hi Helma,
    What a super set of images of the Godwit, the young are a real delight to see.
    Oystercatcher are always a beautiful subject, such a wonderful eye.
    Super post and series of images first class.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      thank you for your nice comment.
      These meadow birds are great to have in the area. Every year they come back to the same meadow and that is really enjoy. The little ones are doing well and I hope that the population will stay that way.

      Cordial greetings,
      Helma

      Verwijderen
  34. Vreemd want staan allemaal in googledrive dus zou je ze allemaal moeten kunnen openen
    Maar goed lukt dus niet altijd...
    Och er zijn er zoveel en je hebt gelachen dat is dan weer mooi
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal wel een rare pc hebben Nellie want het gebeurd me een enkel keer meer. De ene kan ik zonder slag of stoot openen en de andere ineens helemaal niet! Heel bijzonder dus! En ja, ik had weer even heerlijk gelachen :-))))
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. Zo mooi weer, net of er speelt zich een natuurfilm voor mijn ogen af.Ik heb er fantastisch van genoten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marylou.
      ik vind het fijn om te lezen dat je van deze foto's van de weidevogels hebt genoten :-) Zo genieten we van elkaars mooie natuurplaten :-)

      Verwijderen
  36. Hello Helma: It seems that every year you send us a wonderful series of pictures of these magnificent godwits that we never get to see here in Ontario. They really are such splendid birds and your pictures show them in all their incredible beauty. Enjoy the week ahead. David xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David,
      I am really sorry that you do not have these beautiful meadow birds in Ontario. You have birds that we do not have and that's why it's so nice that we can enjoy each others nature and flora and fauna through a blog ;-)
      Kind regards, Helma xx

      Verwijderen
  37. Hoi Helma,
    Wat 'n serie van de Grutto en ook nog met jong, ik heb helaas nog geen jongen gezien.
    Mooi dat je ze bij jullie nog op paaltjes zien.
    Ook de Scholekster staat er mooi op.
    Het is bij ons ook achteruit gegaan met de weidevogels en voor je het weet zijn ze straks weer vertrokken.
    Ik heb weer genoten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      ook wij zijn blij dat er bij ons nog boeren zijn die wel hart hebben voor de weidevogels. Er wordt dan ook pas half juli gemaaid en dan zijn de Grutto's en de Tuurtjes met hun kroost alweer weg. Ze hebben ze dan wel lekker vrij kunnen opvoeden :-) Het was wel te merken aan de Grutto's dat er veel minder waren. De Tuurtjes en de Schollies waren nog wel met velen aanwezig. Fijn dat je genoten hebt.
      Groetjes, Hema

      Verwijderen
  38. Wat een prachtige serie van de grutto's echt genieten hoor! De pullen heb je er ook mooi op gekregen, schattig. Nog even en ze zijn weer weg, wat gaat het toch allemaal snel. Ik hoop dat het een goed jaar voor ze was, maar weet dat niet, veel droogte toch ook weer. Scholeksters vind ik ook mooie vogels, vaak te zien langs de kant van de weg wormen etend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      klopt, nog even en ze zijn weer weg. wat gaat dat toch ook allemaal hard hé. Vanmiddag er nog even langs gereden maar ik zag er weinig meer. De meeste zijn al vertrokken of verderop in het weiland met hun kroost aan de wandel ;-)
      Ik hoop dat er volgend jaar weer iets meer Grutto's komen.
      Groetjes

      Verwijderen
  39. Wauw weer schitterende foto's, wat heb ik van die mooie vogels genoten.je woont echt wel in vogelrijk gebied. Volop genieten zou ik zeggen. Scholeksters durven veel tegenwoordig. Zelfs mijn katten durven ze niet aanvallen, wel al eens geprobeerd. Veel liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Joke, ik woon naast heel vele polders en naast het IJsselmeer en markermeer. Altijd veel te zien op vogelgebied maar ook qua insecten mag ik niet mopperen ;-) De "schollies" komen graag voor zichzelf op hahahaha...... ik zou je katten trouwens wel eens willen zien (fototip).
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  40. Hoi Helma
    wat een geweldige serie is dit.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      dank je wel voor je reactie :-)
      De weidevogels en dan emt name de Grutto blijft toch wel heel aantrekkelijk om te footgraferen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  41. Ha Helma,
    wat laat je een prachtige serie zien van deze mooie weidevogel. Grutto op paaltje zijn mooi, vooral die met een beetje blauwe lucht, komen de vogels nog mooier uit. Helemaal top zijn natuurlijk de kleintjes in 't gras. Knap gedaan (en gevonden!)

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      Grutto op een paaltje betekent ook dat er kleintjes zijn :-)
      Dat maakt dat ik dan altijd even beter kijk en hoop dan de kleintjes te zien wat deze keer dan ook lukte :-)

      Hartelijke groeten, Helma

      Verwijderen
  42. Hai Helma,

    Prachtige serie van een van de mooiste vogels van Nederland. Ook altijd leuk wanneer je de pulletjes op de foto kunt krijgen. Eén of twee weken later en het gras is te hoog en dan krijg je ze veel moeilijker te zien. De foto van het kleintje aan het water is erg fraai. Top. Altijd mooi om de grutto's op een paaltje te platen en helemaal wanneer ze een beetje met de vleugels bewegen. Dan krijg je toch wat meer dynamiek in de foto's. Mooi gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      de pulletjes zijn vaak moeilijk te vinden maar soms heb je geluk. Hier ligt naast de onbemaaide weide nog een weide en daar kan je gewoon oplopen. Als je dan op een van de paaltjes al een Grutto hebt gezien weet je dat de pulletjes niet ver weg zijn. Deze pulletjes nemen als ze eenmaal kunnen lopen gewoon de "spat" hahahahaha..... maar leuk is en blijft het :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  43. prachtig lieve helm, wat jij gevangen hebt met j e lens,
    ik woon in het buitengebied, maar de kans dat je hier nog wat ziet wordt steeds kleiner....
    in de 10 jaar dat ik hier woon heb ik de aantallen wel drastisch zien minderen..

    prachtige foto's. ik heb genoten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dien,
      wat jammer dat je bij jou dan zo weinig ziet van deze prachtige weidevogels. Je zou denken datje juist in het buitengebied veel meer vogels tegen zou komen! Maar je hebt wel gelijk dat de aantallen drastisch afnemen :-(
      Wel fijn te lezen dat je genoten hebt :-)
      xxx

      Verwijderen
  44. Hola Helma, espectaculares fotos. Es maravilloso disfrutar de tan bonitas aves. Besos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Lola,
      Estoy agradecido de que todavía hay muchas de estas aves con nosotros. Aunque puede esperar que los números grandes disminuyan.
      Muchos besos

      Verwijderen
  45. Ondanks dat je de Grutto's niet vaak zag, heb je diegene die je wel zag prachtig vast gelegd! Hier zijn momenteel veel scholeksters te zien bij de weilanden, een grappig vogeltje die ik eerder nog niet kende toen ik in de binnenstad woonde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi MIchelle,
      er zitten hier nog wel genoeg grutto's hoor maar een paar terug zaten er op alle paaltjes Grutto's en nu is dat veel minder geworden. Daaraan kan je ook merken dat deze mooie weidevogels echt afnemen in aantallen :-(
      De scholeksters en ook de tuurtjes zijn gelukkig nog wel met vele aanwezig :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  46. Hoi Helma,
    Dat de grutto een schitterende vogel is wisten we al. Jouw beelden bevestigen dat nog maar eens ten overvloede. Extra leuk wordt het als je je ook de jonge vogels ziet. Je hebt die ook mooi duidelijk in beeld gekregen. Ook al zijn bepaalde poses erg standaard, het doet niets af aan de kwaliteit van de beelden.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      Sommige poses mogen dan "standaard" zijn maar die poses zijn en blijven wel de leukste om te zien :-) Ik mag (en ook vele andere als ik ze lees) graag een grutto op een paal zien. De kleintjes erbij was weer mazzel :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  47. Hi Helma, you have the Black-tailed Godwit, fantastic my favourite. And the little Godwit, beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Bob,
      The godwit is and remains a beautiful bird to see and to photograph.
      Fortunately I also saw a few little godwits :-)
      Greetings

      Verwijderen
  48. Unas fotos espectaculares, me han gustado mucho todas, la luz es inmejorable. Enhorabuena Helma, un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Germán,
      gracias por tu buen comentario sobre estas fotos con la luz :-)
      Me complace leer que has disfrutado estas fotos.
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  49. Hi Helma. What an absolutely marvellous post! Your images are, as always, delightful. I particularly love your Godwit images. You have made me realise that I too have missed seeing Godwits this year. When I was in the Outer Hebrides recently I must have literally seen hundreds of Redshank, but not one Godwit!

    Sorry for my late visit to your blog - I have been extremely busy with processing the nearly 6 thousand photos that I took in the Outer Hebrides!

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      it does not matter that you react later. I am usually much later hahahaha ..... Too bad to read that you also have not seen godwits. However, Tureluurs and yes, they are still present in large numbers.
      I read that you are choosing no less than 6000 photos !!!! I'm really curious what you're going to show us all from that area :-)

      Cordial greetings,
      Helma

      Verwijderen
  50. Heel mooi Helma geweldig om te zien mijn compliment lieve groetjes Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Daniëlle,
      gelukkig zijn er nog een aantal aanwezig van deze mooie weidevogels :-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  51. Goed te zien dat je bij de paal en hekzitters grote afstanden hebt tot de achtergronden van deze onderwerpen. Ze knallen daardoor echt uit de foto Helma. Prachtige serie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Henk,
      je krijgt het weer voor elkaar om me rode konen te geven hahahahaha.....
      Het is wel zo dat er hier inde polder enorme weilanden zijn waardoor je een mooie zachter achtergrond krijgt :-)
      Dank je voor je leuke reactie :-)

      Verwijderen
  52. Tja je moet er maar opkomen...ikke niet dus...
    Krijg ze in de mail en die ik leuk vind deel ik ;)
    Zo ook het filmpje...makers genoeg hihi
    Groetjes en nog een fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik...... erg leuk dat soort pps'jes en moppen.
      Ik had ze vroeger ook altijd in de mail en op een gegeven moment had ik een map aangemaakt en stonden er meer dan 1000 pps'jes in. Op een gegeven moment alles kwijt door de pc crash maar ik vind het ook niet erg meer. Nu kan ik ze mooi bij jou en Karel bekijken ;-)
      Groetjes,

      Verwijderen
  53. Hoi Helma bedankt voor je lieve reacties hé waardeer ik zeer
    Kijk weer uit naar jou mooie foto's hoop dat het een beetje met je gaat
    Goed weekend hé
    Lieve groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      het is ook echt gemeend want jou foto's zijn werkelijk van onschatbare waarde!
      Het weekend is reeds alweer voorbij maar ik had een druk maar ook wel leuk weekend.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  54. Hoi Helma.. What beautiful pics.. Love the chicks.. Well-done and happy summer..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ana,
      thank you for your nice comment.
      Have a nice day :-)

      Verwijderen
  55. Piękne zdjęcia ptaków a pisklaki urocze, pozdrawiam:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję, Barbara,
      godwit jest jednym z najpiękniejszych ptaków łąkowych, które mamy tutaj :-)
      Pozdrowienia

      Verwijderen
  56. Hello. Cute pictures of birds and bunny. Regards. I will come back to the blog, but I have to recover. It's not good.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Erna,
      it does not sound good when I read you.
      I hope you do not have complications, but it looks like it!
      A lot of serkte and get well.

      Verwijderen
  57. Hello Helma, your bird photos are just awesome. I especially love the Godwit. The hare is cute too. Great post! Thank you for linking up and sharing your post. I appreciate your visit and comment too. Happy Saturday, enjoy your weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      I had a very nice weekend. Now it's almost weekend again but then I'm happy again and ..... it's beautiful weather here :-)
      Greetings

      Verwijderen
  58. Gorgeous shots! I really like the Godwit series.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your response and your visit to Betty.
      I am happy to read that you enjoyed these photos :-)

      Verwijderen
  59. Alsof ze poseren voor de foto. Schitterend weer !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de Grutto's op een paaltje (ook een Tureluur) nog steeds geweldig om te zien Cor, en jij dus ook gelukkig ;-)

      Verwijderen
  60. Really stunning shots! I loved seeing the babies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Finding the babies was not so easy, but I was lucky enough to see them :-)
      Thank you for your comment.

      Verwijderen
  61. Geweldige foto's Helma.
    Wat een mooie soort is de Grutto toch.
    Gaaf ook de foto's van het Grutto kleintje.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Bert :-)
      De Grutto is niet voor niks de koningin onder de weidevogels ;-)
      Als ze eenmaal op de palen staan dan weet je dat er kleintjes zijn en dan wordt het zoeken :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  62. Imagens absolutamente extraordinárias, Helma!
    Sempre um prazer imenso, poder apreciar tantas espécies, que aqui nas zonas mais urbanas, próximo da cidade, fica tão mais difícil achar... e para mais, com crias!...
    Magnifico trabalho, para ver tudo ao detalhe!... Adorei as fotos!!!
    Beijinhos! Bom domingo!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Ana,
      Estou atrasado em responder, mas havia tudo entre eles.
      Fico feliz em morar ao lado de tantos pôlderes, onde esses belos passarinhos podem criar seus filhotes. Fico feliz em ler que você gostou dessas fotos do maçarico e do bebê ahar.
      Desejo-lhe um bom fim de semana.
      Muitos beijos
      Helma

      Verwijderen
  63. Boa tarde, a Limosa é uma ave linda, também existe por aqui ao sul de Portugal, a seleção de fotos é maravilhosa, incluído a da lebre e a dos patos,
    Feliz semana,
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Antonio
      obrigado pela sua bela resposta.
      Fico feliz em saber que este lindo Godwit também acontece com você em Portugal :-)
      Desejo-lhe um bom fim de semana.
      Querida saudação,
      Helma

      Verwijderen
  64. Hoi Helma
    Kijk en dat begrijp ik dan weer...
    Ruim een jaar terug begon dat bij mij ook.
    Andere dingen zijn ineens veel belangrijker
    Slaap wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      dat begrijp ik hoor dat je dat snapt :-)
      Niets is dan meer belangrijk hé en dat was dus bij jou ook zo.
      Ik wens je alvast een heel fijn weekend.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  65. Wat een prachtige fotoserie! Mooi om die grutto's zo met hun kleintjes te zien lijkt me. Jouw serie toont dat in ieder geval! Hartelijk bedankt ook voor je lieve reacties. Helaas was het streekbezoek vandaag voor mij niet te doen, maar wel leuk dat je mij er aan herinnerde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacobien,
      fijn te lezen dat je van deze foto's van de Grutto en de kleintjes hebt genoten. Wel heel jammer dat je niet naar het streekbezoek kon komen. Ze waren in Hoorn, Medemblik, Enkhuizen, Andijk etc.
      Maar of je er nu wel of niet bij was: Je maakt sowieso altijd al prachtige foto's van ons koningspaar en familie..

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma