zondag 23 oktober 2011

Libellen

Tijdens onze wandelingen in de afgelopen weken in verschillende natuurgebieden en gebiedjes,  hebben we naast de paddestoelen (ik heb er nog veel meer hoor), vogels en bloemen ook wat Libellen gespot.
Als je op de 1e foto klikt, krijg je ze allemaal achter elkaar te zien.

During our walks in the last few weeks in various nature and cantons, we have outdoor mushrooms (I have heard many more), birds and flowers also some Dragonflies spotted.
If you click on the first picture, you get them all together to see

Bij ons in de Weelen onderstaande Libellen vastgelegd.






 In het Zwanenwater (nabij Callantsoog)  onderstaande rode en bruine...


En de Paardebijter...


 Alleen zijn ondergrond is niet helemaal perfect....




 Het vrouwtje van de Paardebijter op onderstaande foto



Onderstaande foto is in mijn tuin gemaakt. Ze zat op de hangeranium....



Onderstaande laatste foto is niet scherp, maar deze waterjuffer had een prooi te pakken en daarom plaats ik hem evengoed maar. 

Below last picture is not sharp, but it was a dragonfly prey to catch, so I put it as good but.


34 opmerkingen:

  1. Wat een soorten heb jij de laatste weken nog gezien, kleurrijk geheel hoor!
    Ja, de achtergrond, die heb je helaas niet voor het uitkiezen, en libellen hebben nu eenmaal de gewoonte om op vaak op een niet fotogenieke plek te gaan zitten :-(
    Maar je hebt je best gedaan, en ze staan er mooi op!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piękne zdjęcia, ważki dość ruchliwe są i trudno je fotografować.
    Pozdrawiam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie libellen Helma en wat een verschillende soorten heb je nog weten te vinden.
    Ik vind het niet zo'n probleem als een achtergrond niet altijd ideaal is, het geeft wel aan hoe je het dier in zijn omgeving aantrof.
    Een fraaie serie,ik heb er van genoten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat bof jij om zoveel van deze dieren op de foto te kunnen zetten. helemaal mooi.
    gr. Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helma,

    Je moet toch een hoop geduld hebben om ze op de foto te krijgen en goed ook!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder dat je nog zoveel Libellen hebt gevonden Helma en mooi scherp vast gelegd.
    De achtergrondjes heb je niet voor het uitkiezen.
    Ik zag vanmiddag ook nog een Paardenbijter vliegen en van mij mag hij nog een poosje blijven.
    Zonnetje om zich op te warmen en geen regen, dan houdt hij het nog wel even uit en kunnen wij lekker fotograferen.
    Je gaat heel goed met je camera.
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helma, nice dragonfly photos. I imagine the would not have been easy to get - Dave

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg mooi opnames Helma!!
    Leuk om te zien dat er nog zo veel verschillende soorten te vinden zijn. Wij hebben zondag alleen maar rode libellen gezien. Ook mooi natuurlijk.
    Mooie serie!!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie serie Helma, ondanks de hier en daar wat onscherpe opnames en drukke achtergronden, maar dat heb je niet altijd in de hand;)

    Ik heb weer eens rondgekeken op je blog, heerlijke thema's en mijn complimenten voor je werk!

    Fijne week en groet,

    Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Helma,

    Jullie zijn wezen wandelen in natuur gebieden. Wouw wat heb weer prachtig foto's gemaakt. Dit ziet heel goed uit Helma. Sommige foto's is dichtbij genomen. Heel mooi. Kleurrijke libelle hebben daar. Ik heb je foto's genoten.

    Ik wens jou een hele fijne week.

    Liefs van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Loes, ik was er zelf ook heel verbaasd over, maar ze waren er toch echt! Die achtergrond is werkelijk vreselijk, vooral die uitgebloeide heide waar de paardebijter op zit. Is helaas niet anders. Groetjes Helma

    @ Talibra Hi, nie zawsze łatwo jest ważki zdjęciu, ale lepiej, gdyby było to niestety nie tym razem. Pozdrowienia, Helma

    @ Hoi Cobi, nog steeds vliegen er Libellen rond, en dat komt vast door het mooie zonnige weer. Gisteren in de AWD zagen we ook nog heel veel rode en bruine libellen op de zandpaden en bij de watertjes. Die achtergronden zijn inderdaad vaak vreselijk bleh..... Maar thnx voor je complimentje ;-) Groetjes, Helma

    @ Tnhx Marijke, er vlogen er gewoon zoveel. Alleen de eerste 2 foto's zijn van 30 september, de paardebijter van 15 oktober en de rest is van afgelopen week.

    @ Peter, dank je voor je complimentje. De foto's zijn geen echte hoogstandjes, maar wel aardig gelukt. Vooral de clos-up van de paardebijter vond ik zelf heel geslaagd :-) Groetjes, Helma

    @ Hallo Greet, er vlogen (en vliegen) er gewoon nog best veel rond. Komt door het mooie zonnige weer waarschijnlijk. In het Zwanenwater waar we de bruine, rode en de Paardebijter hadden vastgelegd, vlogen er werkelijk nog heel veel. Gisteren in de AWD nog tientallen rode en bruine gezien. Ik weet dat de foto's beter kunnen,m maar thnx voor je complimentje :-) Groetjes, Helma

    @ Hi Dave, dragonflies are not always silent, but sometimes you get lucky and they remain a long time quite still. Lucky that I hed a horse biter. Greetings, Helma

    @ Dank jullie wel Peter en Janny, gisteren (zondag 23 oktober dus) waren wij in de AWD. Daar zagen we ook nog heel veel rode, maar ook nog bruinen libellen vliegen. Op de zandpaden en de bruine bij de watertjes. Groetjes, Helma

    @ Hallo Henk, de foto's zijn voor het merendeel ook onscherp, maar ik ben hard aan het oefenen ;-) De achtergrond van me name de paardebijter vond ik zelf ook heel jammer.maar dat was de enige plak waar hij een tijdje stil bleef zitten. En thnx voor je complimentje :-)))

    @ Hallo lieve Ferry en Jacqueline, als het even kan gaan we inderdaad de natuur in. afgelopen weekend had ik een vrij weekend en het was heel mooi en zonnig weer. Dat hebben we gelijk waargenomen door naar de AWD te gaan. Jullie ook hele fijne week

    Liefs, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Helma,

    Hey wat ben jij een bofkont zeg om zo'n ruim assortiment met juffers en libellen tegen te komen.
    Voor al de opnames van de paardenbijter laten mij toch wel een tikkie groen zien van jaloezie ;-) (op een gezonde manier dan want ik gun het je van harte natuurlijk)

    Ik ga je volgen want hier wil ik meer van zien.
    Groetjes, Karina

    PS hartelijk dank voor je reactie op het eenden blog.
    Dit blog word niet meer bijgewerkt want het was een soort van dagboek voor eendje Happy, en die is er helaas niet meer.
    Het blog dat ik nu voor de foto's gebruik is:http://karina-kleijn.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze zijn weer mooi de foto's. Ik vind libellen er altijd zo fragiel uitzien met die doorzichtige vleugeltjes.

    Groetjes, Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prachtige serie opnamen Helma,dat de ondergrond niet perfect is,moet je maar voor lief nemen hoor, ik vind het helemaal niet storen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wonderful photos! I like dragonflies and you've captured very well.
    Greetings from Romania
    Carmen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Helma,

    Mooie Libellenserie, doet nog een beetje zomers aan. Ik zet hier mijn reactie omdat ik naar deze blog heb doorgeklikt en alle foto's hier staan (hihi, ik doe het net andersom met blogger en Punt).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Hey Karina, lief dat je ook even langs komt. En euhhh....... is de groenigheid alweer een beetje weg *grinnik*. Jammer dat eendje Happy er niet meer is. Ik ga je andere blog ook uiteraard even bezoeken. Groetjes, Helma

    @ Hallo Marijke, die vleugels zijn nog best stevig merkte ik. Ik had de spinrag waar ze in was gevlogen uit haar vleugeltjes getrokken (die in mijn tuin zat) en toen bleek dat die vleugels nog best stevig waren. En gelukkig maar ;-) Groetjes, Helma

    @ Hoi Edward, dank je voor je lieve reactie. Ik heb libellen liever op een zachtere achtergrond, maar deze bleef steevast op die uitgebloeide heide zitten grrrr....... Groetjes, Helma

    @ Hi Carmen, you also love of dragonflies, and fortunately there are many here :-) Greetings, Helma

    @ Hey Ghita, gisteren waren we nog in de AWD en daar vlogen nog heel wat rode en bruine rond. We keken er zelf ook van op dat er zelfs gisteren nog zoveel rondvlogen. Ik had al gezien dat jij het inderdaad andersom deed hahahaha... is ook een optie :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een fijne serie weer Helma, wij hebben haast geen libellen gezien deze zomer, best erg...
    Hier meer van de vliegenzwammen dan vliegbeestjes, maar die hebben ook wat..
    Gisteren wel nog een serie kunnen klikken van vlinders in Overloon, geweldig dat ze er nog waren.
    Ben je vrij morgen ??
    Ga in ieder geval maar lekker door met je series, ik kijk er graag naar ;-)
    Liefs van Thea xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  19. O.T.
    Ik zie dat ik uit Urmond kom en jij uit Grotebroek, whahahaha...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. What a stunning set of dragonfly shots. Gorgeous!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wonderful photos of this shy animals. So beautiful details from the eyes and the wings.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. So nice that you visited my blog today! I admire your dragonfly shots, especially the blue one! Gorgeous!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh so many you have seen! They are so beautiful and your photos of them are really great!

    Thanks for your visit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Helma,
    Wat een prachtige opnames van deze Libellen. Prima compo's met mooie kleuren ook. Knap hoe je sommige zo dichtbij hebt kunnen nemen. Geweldig!!
    Leuke serie Helma!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hej Helma!
    Tack för din kommentar hos mig! Väldigt fin blogg du har med fantastiska bilder!
    Hälsningar Bea

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik ben verbaasd dat ej nog zoveel soorten hebt weten te fotograferen. Jammer hè dat ze vaak net op plekjes zitten waar je een storende achtergrond hebt. Toch zitten er erg mooie foto's tussen, knap gedaan!
    groetjes, Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zeer mooi om te zien Helma, en je hebt aardig wat soorten opgemerkt, dank je wel het was weer grnieten hier!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Olá Helma
    Estas libelinhas estão muito bem focadas. Foi bicho que ainda só consegui fotografar um, por serem muito inquietos.
    Alem disso é necessário muito tempo para se conseguirem fotos destas.
    Gostei.

    Saudações.

    Hallo Helma
    Deze libellen zijn zeer goed gericht. Dier dat nog steeds alleen was in geslaagd om een van hen te schieten zijn erg onrustig.
    Ook duurt het een lange tijd om deze foto's.
    ik vond

    Groeten.

    (Google translate)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. These are amazing dragonfly shots!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. A wonderful macro.
    Beautiful
    background
    fantastic sharpness
    *
    invited to:
    3th International salon of photography
    Between the sky and the earth 2011
    Section A: Flying
    B: Open
    C: Nature
    D: Macro
    http://www.fotovenopilon.si/

    BeantwoordenVerwijderen
  31. What an incredible beautiful pictures you have on these dragonflies:)
    greeting Minnie

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hi Helma,

    Thank you for your comment on our common blog "Libellules de France et d'ailleurs" ! If you want to participate in our adventure and also post pictures of ducth dragonflies, we will welcome you with pleasure.

    Sincerely,
    Jean-Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wonderful dragonfly photos, so many different kinds too.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi Helma, bedankt voor je reactie! Leuk! Ik ga je volgen. Je hebt mooie foto's, vooral deze van de libellen!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma