zaterdag 10 april 2021

Brilduiker, Kemphaan, Zaagbek, Fuut, Roodhalsfuut, Kuifeend en Kolganzen ......

Gelukkig gaan we volgende week weer naar wat echt lenteweer toe want het was nu toch wel heel erg koud de afgelopen week.

Ik heb wat watervogels van hier in het IJsselmeer en zelfs nog een Roodhalsfuut in winterkleed. Gewoon een paar plaatjes en verder geen tekst. 


*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.



Futen Podiceps cristatus



Roodhalsfuut -  Podiceps grisegena in winterkleed



Roodhalsfuut -  Podiceps grisegena in winterkleed



Brilduiker - Bucephala clangula



Brilduiker - Bucephala clangula



Futut  Podiceps cristatus



Kolganzen - Anser albifrons


De Kuifeendjes wilde niet echt meewerken. Ze hielden me in de gaten maar bleven gewoon relaxed doordobberen...



 Kuifeend - Aythya fuligula



 Kuifeend - Aythya fuligula



 Kuifeend - Aythya fuligula



Zaagbek  - Mergus mergans


Zaagbek  - Mergus mergans



Zaagbek  - Mergus mergans



Zaagbek  - Mergus mergans



Kemphaan - Philomachus pugnax



Kemphaan - Philomachus pugnax



Kemphaan - Philomachus pugnax



Kemphaan - Philomachus pugnax


En de laatste is tegen het licht in gemaakt. 
Ik vond dat ook wel wat hebben :-)))))))



Kemphaan - Philomachus pugnax






=========================================================

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties op en over de foto's in het vorjge blog van:

"Onderweg naar Pasen.............................."

122 opmerkingen:

  1. Jeetje, wat ben ik soms jaloers op jullie Nederlanders :-)
    Als ik wat watervogels wil zien, zit ik al snel een uurtje in de auto :-)
    Onnodig te vermelden dat ik weer genoten heb van je foto's !
    Foto 3, 6 én 7 vind ik de allermooiste (wat geen afbreuk doet aan alle andere foto's hé ?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meen je dat nou Dirk!!
      Misschien zeg ik dit wat te gemakkelijk maar ik weet niet beter dan dat ik omringd ben door watervogels. Jij moet daarvoor een uurtje in de auto en ik hoef maar 500 meter te lopen, de dijk op en voilà.... water en vogels! Grappig dat je een paar favorieten hebt uitgekozen ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  2. Wow, Helma! These are all gorgeous waterfowl photos! I would love to see those Grebes and the Goldeneye. Beautiful post. Take care, have a happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      thank you for your nice comment. Are there no grebes and goldeneyes with you !! I just thought that all kinds of birds were common to you, but not this one.
      Enjoy your weekend.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  3. Oei.... mooi hoor. Allemaal soorten die ik over het algemeen hier amper zie...🤢🤢
    De zaagbekjes.... errug gaaf!!
    Goed je best weer gedaan Helma. 😁
    lg uit het regenachtige Drenthe,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje Geert, wat ben jij snel 😂😂😂
      Wat dacht je, ik zal gelijk maar ....whahahahahahah......
      Maar even serieus, ja die zaagbek vrouw was zo mooi om te zien. Je ziet ze meestal alleen in het water maar deze mooie vrouw was even de kant opgekomen :-) Ik spreek je zo denk ik wel hahaha......
      LG uit een ook enorm nat en koud West-Friesland,
      Helma

      Verwijderen
  4. We zijn wel toe aan een beetje mooi voorjaarsweer Helma, hopelijk is het dat met Hemelvaartsdag en Pinksteren.
    Mooi opnamen van zoveel soorten watervogels hoor.
    Foto 7 vind ik heel fraai, en dan foto 12, de Zaagbek heb ik nog nooit aangetroffen.
    Lieve groetjes, Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ed,
      inderdaad, we zijn echt wel toe aan een beetje mooi weer. Die kou en nattigheid is wel weer mooi geweest 🥶 Laten we er maar van uit gaan dat het met Hemelvaart en Pinksteren wel mooi weer is inderdaad 🌞. De zaagbek zag ik zo ook niet eerder Ed dus dat was voor mij ook echt onwijs leuk om te zien :-))))
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. Hey wat leuk kemphanen! Maar ... is dat ook in het IJsselmeer? Lijkt me meer een plas-dras-gebiedje. Vrouwtje grote zaagbek vind ik bijna mooier dan het mannetje omdat ze zo'n zilverkleurig kleed hebben. Prachtige foto's van gemaakt hoor! En wat leuk dat ze op het land zat. Heel leuk dat je de roodhalsfuut hebt. Nu maar hopen dat hij daar nog een tijdje blijft zitten en dan verkleurt naar zomerkleed, dat zou helemaal top zijn. Bril duikers zijn prachtig, net als de kuifeendjes die hier lekker liggen te dobberen. De kolganzen staan er ook mooi op. Kortom, weer een hele fraaie serie, Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Alie,
      die kemphanen zaten aan de andere kant van de dijk inderdaad in een weiland met plas/dras. Maar als je dan de dijk weer opliep zat je weer bij het IJsselmeer. Goed opgemerkt van je 😁. Dit vrouwtje zaagbek vond ik zo mooi omdat ze op de kant zat en wat zijn het dan enorme eenden hé als ik zo naar die onderkant kijk. Met jou hulp weet ik dat het een roodhalsfuut in winterkleed is en als ik even tijd heb ga ik nog weer even kijken of deze er nog zit :-))))) Die "brillies" waren maar5 sloom hoor. Gewoon een beetje dobberen hahahahaha... maar je ziet aan de kleuren in het water wat het licht doet. Ik mag hopen dat de terrassen ook echt weer open gaan Alie want dan kunnen we ook weer naar de pier :-)
      Lieve groetjes

      Verwijderen
  6. Wat heb ik weer genoten van deze collectie watervogels. Zo onzettend mooi. Hier zijn wel watervogels te vinden eenden,reigers,meeuwen en aalscholvers en dan is het over .Wil ik zeker zijn er veel verschillende te vinden moet ik al gauw 50 kilometer ver rijden. Dichtbij wel plassen maar geen bijzondere soorten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marylou :-)
      De vogels die je opnoemt zitten hier ook hoor maar dat kan ook niet anders met al de meren (IJsselmeer, Markermeer) en de diverse plassen in de omgeving. 50 km is ook niet naast de deur en dat doe je ook niet zomaar denk ik.

      Verwijderen
  7. Hallo Helma,
    Echt een fantastische set afbeeldingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      I am happy to read that you enjoyed this :-)

      Verwijderen
  8. Hello Helma,
    Another superb collection of images, all very Spring like, I always find the eye of the Greater Crested Grebe fascinating, your geese in flight are beautiful, Goldeneye are always good to get an image from.
    You stay safe.
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      here is a lot of water and then there are also many and different water birds. Spring is now really starting and the birds are also letting us know :-) The goldeneye is also a very nice water bird to see and the grebes are now on a nest :-)
      Luckily I am still safe :-)
      Also for you: Stay safe and healthy.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  9. ha die Helma
    wat een verschil hé , uurtje in de auto of 500 meter lopen :)
    je hebt deze mooie vogels weer schitterend in beeld gekregen , en op wonderbaarlijke wijze vast gelegd

    ja zeker weer mooie gedichtjes hé
    fijne avond nog
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He4y Karel,
      Inderdaad, dat is nogal een verschil hahahahaha..... maar andere wonen weer vlakbij een bos en dan moet ik weer een heel eind rijden (voor een groot bos dan hé). Fijn dat je weer van deze foto's hebt genoten ;-)

      Die gedichtjes zijn echt heel mooi en ook wel wonderbaarlijk.
      Blijft erg leuk.
      Hele fijne zondag nog.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      ja ik loop een 100 m en ben op de heide :)
      inderdaad de gedichtjes zijn mooi net als de prentjes gemaakt met de voet of de mond

      wat je zegt elke eeuw heeft wel iets van ellende , ongeacht wat , deze eeuw zal dat die vreselijke corona zijn
      de plaggenhutten kunnen wij ons niet eens voorstellen hoe het moet zijn geweest een 100 jaar terug
      ik stond er bij stil omdat het deze maand om oude foto's gaat , en ik heb er wat in ppsjes :)
      lieve groet , Karel

      Verwijderen
    3. Hey Karel,
      excuus voor mijn late rectie maar ben druk een kind aan het verhuizen en de oude woning leeg te halen naast mijn werk en andere drukte 🥵
      Zo gaaf dat je met 100 meter al op de heide zit en dat heb ik dus met water :-)

      Inderdaad, iedere eeuw heeft wel wat aan ellende en deze corona is een grote ellende!!! Nee, wij kunnen ons dat niet voorstellen om te wonen in zo'n plaggenhut maar wij zijn ook in een goede tijd geboren 😄 Wat heb jij nou niet! Jij hebt echt heel veel om te laten zien en ook heel veel bijpassende platen en foto's ;-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    4. ha die Helma
      je was er weer druk mee om bij te lezen en bij al je bewonderaars te reageren :)
      ik hoop dat als corona weg is , het voor eeuwen is pppffftt

      heb je goed gedaan , jullie kinderen te vertellen over en te laten zien in musea over de oorlog , blij te lezen dat zij nu bloemen leggen bij de herdenking
      zo las ik ook dat er velen niet wisten van die dodendraad , ik zelf ook niet hoor

      ik zag je wandelen bij de foto's hihi , was weer fijn zo te wandelen , dwars door de landen en over oude zeedijken

      wat je zegt , de kinderen zouden hun uitspraken eens terug moeten lezen hihihi

      helaas heb ik gelijk bij dat verstenen van de buurten en andere omgevingen waar egels zijn-waren
      jullie deden het goed toen er nog geen slot op de deur nodig was
      als ik zo wat lees in bladen als vogels en het blad van natuurmonumenten zou je denken dat een ieder het nu wel zou laten , alles vol beton en tegel te storten , helaas :(

      ja bij ons kwam de schillenboer ook langs , was een varkenshouder op Schellingwoude :)
      inderdaad ik kwam er goed vanaf met dat prikje , jij kent iemand die het slecht had er van

      fijne avond en alvast een fijn weekend is wat ik jullie wens
      lieve groet , Karel

      Verwijderen
    5. Hey Karel,
      ik moet ook echt hoognodig even gaan bijlezen. Ik heb da niet eens op alle gemiste blogs gereageerd maar ik zag je blogs wel :-)))))) Die corona is echt een drama!! En...die mag onmiddellijk zijn biezen pakken 😡🤬

      Ja, de kinderen zijn van jongs af aan meegeweest naar dit soort musea en herdenkingen. Ik zal nooit vergeten dat toen ik ze voor de eerste keer meenam naar Overloon ze lachend en wel in de auto zaten op de heenweg maar ik had nog nooit zulke stille kinderen gehad als op de terugweg daarvan!! Zegt wel genoeg denk ik hé ;-)

      Hoog tijd om weer eens even mee te wandelen en hopelijk komen er nog meer van dit soort wandelingen :-)
      Ja echt, die kinderen zouden dat echt eens moeten doenhahahaha.... hilarisch toch 🤣😂

      Nou, als ik alleen al in de tuinen kijken van onze euhhh... gekleurde medelanders dan zie ik alleen maar stenen! Zij halen werkelijk alles weg en maken er pleintjes van 😣

      De schillenboer was bij ons een boer met die koeien had en bijkluste als schillenboer hahahahaha.. Ik zal dat ook nooit vergeten! Ook de kolenboer die kwam met zijn roetvegen in het gezicht en handen :-)
      Inmiddels is ega weer beter hoor en wacht op zijn 2e prikje :-)

      Hele fijne avond en
      lieve groet, Helma

      Verwijderen
  10. Fraaie serie, je proeft de lente. Zonder de rest minder te vinden zijn de 3 kuifeendjes mijn favoriet, vooral door de mooie kleuren op het water. Maar ook de afsluiter is een juweeltje. Top hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanry,
      het was ook best bijzonder met de kuifeendjes op het water. Net vanuit welke hoek je ze fotografeerde en dan kreeg je ook gelijk ander licht op het water. Echt magisch ;-) Ik ben echt blij dat je de laatste ook zo mooi vindt want ik mag dit ook echt graag zien :-)
      Groetje

      Verwijderen
  11. Hi Helma,
    Spectacular selection of photos, I especially liked the 7th is fantastic.
    Have a nice weekend
    A big and tight hug

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      nice that you found a favorite in it :-)
      The weekend is almost over but I wish you a very nice new week.
      A hug

      Verwijderen
  12. Zo je bent weer goed bezig geweest...en lachen is gezond in deze sombere tijden.
    Die pps van vrienschap was voor karel (15 jaar krabbelen)
    De eerste van de zaagbek vind ik wel hééééél mooi en de kolganzen en futen
    Ach ze zijn allemaal mooi om te zien maar deze pikte ik eruit.
    En ja dat buiten zitten zou wel weer eens fijn zijn
    Groetjes en Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik....... ja kijk, ik moet af en toe toch echt even gaan bijlezen want anders kom ik nergens meer hahahahaha... Ohw, dus die pps van vriendschap was voor Karel! Nou, het was echt een hele mooie 😀. Grappig dat je die eerste van de zaagbek zo mooi vindt. Is ook eigenlijk wel want zo zie je ook mooi zijn zilvergrijze verenkleed heel goed :-) Ik mag toch zwaar hopen dat we inderdaad binnenkort weer buiten kunnen zitten hoor!
      Voor jou een mooie nieuwe week.
      Groetjes

      Verwijderen
  13. Hallo Helma
    auch ohne viele Worte sprechen die Bilder für sich.. wunderschön, leider ist es bei mir so das ich weit zum Wasser fahren muss, hier gibt es nur ein oder zwei kleine Teiche im Wald, wo du Glück haben musst eine Ente zu sehen...;-)
    Danke fürs zeigen so weiss ich was ich nicht fotografieren werden....hahaha
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahahaha ..... Ich habe wirklich über deinen Kommentar gelacht "Danke, dass du mir gezeigt hast, dass ich weiß, was ich nicht fotografieren werde ... hahaha" Das war nicht die Absicht :-) Du lebst in der Nähe oder in einem Wald und ich lebe wieder in der Nähe von viel Wasser ;-)
      Vielen Dank für Ihre enrome nette Antwort Frank.
      Grüße, Helma

      Verwijderen
  14. Futen is zeker prachtig van kleur. Alleen mannetje is veel mooie kleuren om te zien. Vaak zijn het vrouwtjes grauw kleuren om te zien. Kolganzen heb jij echt heel mooi fotografeert. Super!!! Andere zaagbek en kuifeend heb ik niet eerder gezien. Heel mooi! Grutto's hebben prachtig van snavel. Ik heb hier genoten om te zien. Ik heb voor eerst scholekster bij ons achter foto gemaakt. Was wel heel erg ver. Toch foto kunnen maken. Ik kom je alvast fijne week wensen. Groetjes Jacqueline & Ferry. 🐦

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jacqueline en Ferry,
      De futen zijn ook altijd erg mooi en al helemaal als ze in het zonnetje zitten. Dan komen hun kleuren ook werkelijk heel mooi uit. Je bedoelt met de grutto's vast de kemphanen ;-) Wat leuk dat jullie een scholekster achter de flat hadden. Zijn ook hele mooie vogels om te fotograferen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  15. al die mooie beestjes
    kolganzen nog nooit gezien, wist niet eens dat die bestonden :-)
    je hebt ze weer allemaal mooi vastgelegd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi An,
      zo leren we nog steeds van elkaar door het bloggen.
      Weet je ook weer dat er Kolganzen bestaan ;-)
      Fijn weekend.

      Verwijderen
  16. heerlijk Helma zoals jij vogels ziet,
    echt super,
    ik verwacht dat als jij weet waar kemphanen zitten je ze eerdaags ook wel kempend aan zult treffen, dat lijkt me een mooi gezicht, met die opgestoken nekveren
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is wel een luxe hier Dien want als je omringd bent door polders en water dan zie je ook echt wel veel van deze watervogels :-))))
      Weet je dat dit me nog nooit goed gelukt is die kemphanen met die mooie opgezette kragen!!!! Ik hoop dat nu toch wel klaar te spelen!
      xxx

      Verwijderen
  17. Hoi Helma.
    Dat zijn weer mooie soorten die je hebt gefotografeerd, de Roodhalsfuut, Brilduiker staan er mooi op. De Kuifeendjes slapen meestal, Grote Zaagbek ook 'n mooie soort om te fotograferen. De Kemphanen ook wel bijzonder om ze te zien, zitten bij ons helaas ver weg. Heb genoten van je mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      die kuifjes zijn inderdaad slaapkoppen hoor en als ze wel wakker zijn dan zwemmen ze gelijk weg als je t dichtbij komt. Hier best veel kemphanen maar ook die trekken van het ene watertje naar het andere watertje. Fijn dat je van deze serie hebt genoten :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Een prachtige serie laat je weer zien en voor mij zijn het allemaal jaloersmakende foto's. Leuk die Zaagbek op het droge. De mooiste foto vind ik echter die van de vliegende Kolganzen, zo mooi 'gestapeld' in één beeld.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ank,
      die zaagbek op het droge was ook een aangename verrassing want zo vaak zie je dit nou ok weer iet!!!! Grappige benaming over die "gestapelde" kolganzen 😄.
      Fijn je weer eens te zien.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. Hoi Helma,
    Het lijkt wel weer winter met die frisse gure wind.
    Ondanks dat heb je wel weer zeer mooie foto's gemaakt. Prachtig die fuut op foto 6.
    En wat een gave foto's heb je van die zaagbek weten te maken. Een prachtige vogel vind ik dat.
    Ook een super foto van die vliegende kolganzen zo mooi in formatie. Het lijkt wel een vliegshow, zo mooi!!

    Ik wens je nog een fijne zondag,
    Lieve groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      klopt hahahaha....daarna alweer een paar mooie dagen gehad maar nu is het ook weer akelig koud en zelf weer nachttemperaturen met een graadje vorst aan de grond!!! Die zaagbek was echt zo bijzonder om op het droge te zien. Normaal zie je dat niet (althans niet gauw) en hier zat zowaar vrouw zaagbek lekker even in het zonnetje tot ik kwam met mijn apparatuur 😂. Grappige benaming over die vliegshow hahahahaha...
      In middels zijn we alwerq20 dagen verder marco maar heb het druk met werk en een onverwachte verhuizing van zoonlief met alles wat erbij komt kijken van oude huis uitruimen, nieuwe inrichten en dan ook nog behangen, verf etc etc 🥵 Komend weekend nog zijn oude huis helemaal leegtrekken en dan is het weer even rustig (hoop ik).

      Lieve groejtes, Helma

      Verwijderen
  20. Hoi Helma
    je hebt weer een mooie serie weten neer te zetten op de gevoelige plaat mooi gedaan,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      dank je wel voor je rectie.
      Ik hoop ook gauw eens van die foto's te maken die jij laat zien van in de AWD.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  21. Hello, Helma. I see that I am not the only one who is envious of you having water and wonderful birds close to your home. None of the birds that you show in your beautiful images would be difficult for me to see (except for Red-necked Grebe and White-fronted Goose) but, like Dirk, I would have to travel for over an hour to find a place where I could see them, and then there would be a lot of walking!

    An extremely enjoyable post, which is tempting me to go out and find nature once more - thank you!

    Stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      I do indeed live surrounded by water from lakes and ditches and ponds and polders :-)))) There are now really a lot of geese, ducks, spoonbills, grebes etc. Very unfortunate that you have to drive more than an hour to get to such a to be able to pee or more. Not really advisable now that we are still in the middle of the pandemic.
      But .......... I am very happy to read that you enjoyed these foot '; s :-))))

      Greetings, Helma
      Stay safe!!

      Verwijderen
  22. Er hoeven geen woorden bij, de schitterende foto's vertellen alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Exceptional photographs of exceptional birds by an exceptional woman! Well done with every single image. I am quite sure that all these birds paid a visit to the beauty salon (open for birds even during COVID) to have their feathers sleeked, their nails buffed, their bills cleaned. They all had been placed on notice that the GREAT HELMA was coming to visit and they had better look their best. And so they did. Hugs and kisses from your Canadian admirer. David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahaha ...... what a wonderful response David 😂🤣😂 You make my evening completely good hahahahaha .... So nice to read about the birds in the beauty salon whahahahaha ... delicious!
      Thank you for your wonderful, spontaneous and hilarious response. I love it :-))))
      Big kiss and hug from your Dutch girlfriend
      Helma xx

      Verwijderen
  24. Wat een prachtige serie foto's Helma. Vooral de foto's van de Futen en de in formatie vliegende ganzen vind ik bijzonder mooi. Petje af hoor!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,
      ik hoop de futen net als vorig jaar weer met kleintjes op hun rug tegen te komen maar de tijd ontbreekt me de laatste weken echt heel veel! Grappig hé die ganzen in formatie hahaha... Was ook heel leuk om te zien :_)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Hi Maatje,

    Wat zijn ze weer geweldig.
    Meteen die eerste al van de futen, zo mooi, de ballet uitvoering de zwanendans zou eigenlijk de futendans moeten heten want wat kunnen deze dieren sierlijk een ballet opvoeren.

    Ik zie ook meteen een heleboel soorten die ik hier dus echt niet tegenkom, sterker nog behalve de fuut, zijn ze hier geen van alle te bewonderen.
    En ik woon toch echt niet in een ander deel van de wereld, nou ja als ik hier naar kijk dan waan ik me wel in een sprookjes wereld😍

    Het is weer een topblog dat prachtig in beeld is gebracht.
    Heb er van genoten al ben ik wel een beetje van kleur verandert 🤢🌲😜

    LG, je maatje😍🥰

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey lief maatje :-)))

      de futen vind ik ook altijd zo leuk. Vorig jaar een prachtige serie kunnen maken met drie kleintjes op de rug en dat hoop ik dit jaar ook weer tegen te komen :-)

      Het voordeel van tussen zoveel water wonen is dat je heel veel watervogels ziet dus hahahaha.... ik ga dan weer liever de bossen in of naar Friesland voor mooie libellen ;-) We wonen gewoon allebei in een ander mooi deel 🌎🌏 *lol*
      Inmiddels zit ik even niet in een sprookjeswereld. Druk met het werk en nu ook midden in een verhuizing van een zoon wat ook betekent een huis leeghalen, het andere inrichten met alles wat erbij komt kijken 🥵 Best intensief als je dat na je werk moet doen maar...... nog druk tot na het weekend en dan is dat ook weer geklaard.

      Dan gaan we weer in de vrije uurtje genieten van natuur en alles wat we daarin tegenkomen 🦚🦅🐍🦨🐇🐤🦉🌼🦃🦆🦢🐦🦋🐞🌹🌼🌻🌷🌾..... 😀
      En ik denk dat je inmiddels weer terug gekleurd bent hahahahaha....

      Liefs van je maatje aan deze kant van het scherm,
      Helma

      Verwijderen
  26. Wat een prachtige vogel serie, mooi hoe je de futen in het zonnetje had. Maar mevrouw zaagbek steelt de schow, die kwam lekker dichtbij, prachtige foto's. Ook de brilduiker werkte leuk mee en heel mooi, de kemphanen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      dat ik die zaagbek daar zo mooi op de kant in het zonnetje zag zitten was echt een unieke kans om haar zo te fotograferen want...wanneer zie je nou een zaagbek op de kant! De kemphanen hoop ik gauw weer tegen te komen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. Hoi Helma.

    Schitterend.
    Mooi de Futen en de Roodhalsfuut.
    De Zaagbek vind ik echt heel mooi.

    Super foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      de zaagbek vind ik zelf ook wel de mooiste hihi....
      We zien eigenlijk allemaal heel veel moois ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Hallo Helma,
    Lekkere soorten laat je hier zien.
    De Roodhalsfuut is voor mij al weer jaren geleden.
    Brilduiker, Kuifeenden, Fuut, Kemphanen, mooi dichtbij gefotografeerd.
    Het vrouwtje Grote Zaagbek had je helemaal super!
    Mooi blog.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      zo vaak zie ik ook geen roodhalsfuut en deze was zelfs nog in winterkleed.
      Ja, dat vrouwtje zaagbek was een unieke gebeurtenis want die zie je ook niet zomaar even op hete "droge".
      Dank voor je leuke reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Hoi Helma,
    Wat een heerlijke blog vol prachtige foto's. Prachtig dat groen van de brillies en super die futen! Vooral de roodhalsfuut met z'n gele snaveltje wat een mooie waarneming en super spetterfoto's! De kuifeendjes in heel mooi licht, wat komen die gele oogjes dan mooi uit! De kemphaan ook al weer lekker op de foto. De zaagbek is natuurlijk voor mij DE favoriet want ik vond het zo'n mooie watervogel en je hebt haar schitterend geplaat!
    Ik moet er weer ff van bijkomen, pffft.... Heerlijk!!
    Groetjes,
    Maria
    p.s. ik ga als ik meer tijd heb nog wel oudere blogs lezen hoor, zou ze niet willen missen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      over tijd gesproken: Ik heb inmiddels alle dagen tijd tekort 🥵. Druk op het werk maar ook al paar weken bezig met verhuizing van een zoon. Daar kwam meer bij kijken dan we dachten dus naast het werk gauw weer naar het oude en vervolgens naar het nieuwe huis met alles wat erbij komt kijken. Morgen gaan we zijn oude huis leegtrekken en dan is het van het weekend allemaal klaar (gelukkig maar).
      Ja.... zie zaagbek vrouw zat lekker ff op de kant dus voor mij een ultiem kans om daar foto's van te maken hahahahaha..... echt zo gaaf en uiteraard meer foto's dan hier in het blog! Ik mag hopen dat je inmiddels weer bij gekomen bent hahahahaha...... want we zijn alweer 12 dagen verder (jeetje, ik loop wel héél erg op achter 🙄😲😱.
      Groetjes, Helma
      En euhhhh.... neem je tijd hoor ;-_

      Verwijderen
  30. Ha Helma,
    je hebt al weer heel wat verschillende vogels voor de lens gehad.
    Van de spetterende roodhalsfuut word ik wel heel vrolijk. Je afsluiter in tegenlicht is erg sfeervol.
    En nu echt op naar lentetemperaturen???

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      klopt, er zitten hier ook echt heel vele verschillende watervogels :-)
      Ik hoop dat ik die roodhalsfuurt ook kan vinden als ie in zomerkleed is want dan is ie echt zo mooi.......!
      De temperaturen zijn inmiddels iets hoger maar we hebben nog steeds nachtvorst tsssssss!

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  31. Hallo Helma, wat een prachtige serie heb je weer voor ons klaargezet. Mooi gefotografeerd! Diversiteit ontbreekt er niet maar het meest ben ik onder de indruk van de zaagbek. Die heb je heel mooi op de foto kunnen zetten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,
      dank je wel voor je leuke reactie. Die zaagbek vrouw had ik zelf ook niet eerder zo mooi vrij zien zitten en je zal begrijpen dat ik er een hele serie van heb :-) Dit zijn weer van die mooie momenten waarmee je dan weer lekker even vooruit kunt .
      Groeten, Helma

      Verwijderen
  32. Wat een soorten heb je vastgelegd zeg, mooi hoor. De kolganzen in de vlucht vind ik ook gaaf. De kemphanen liggen ook niet voor het oprapen en die heb je toch maar mooi. Kuifeenden zijn ook zo leuk maar wel erg schuw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zitten momenteel veel Kemphanen in de Wieringermeer Willie en dat is niet zo ver bij jullie vandaan. De kolganzen was echt leuk om te zien zo ;-) Ja, die kuifjes hebben het niet zo op ons en zwemmen eigenlijk dan ook gelijk weer weg maar die waren en bleven gewoon dommelen!!!!
      Groetje

      Verwijderen
  33. Goede avond lief mens,
    Wat een geweldig mooie foto's heb je gemaakt. Moet heerlijk zijn om zoveel verschillende watervogels dichtbij te hebben.
    Heerlijke avond gewenst en een mooie nieuwe week
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke :-)
      het is ook heerlijk om zoveel mooie watervogels (en ook weidevogels) zo dichtbij te hebben :-) Maar ik wil ook graag bosvogels fotograferen en dan moet ik wel ff de auto in ;-) Je ziet wel dat ik enorm op achter loop maar daar kon ik ook niet tegenop zucht......
      Ook voor jou nog een hele mooie nieuwe week.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  34. Hoi Helma,

    Zo, je bent weer lekker bezig geweest met al die soorten. En dat allemaal lekker dicht bij huis heb ik begrepen. Mooi die actie van de roodhalsfuut en een prachtige close-up van de vrouw grote zaagbek, fijn zo dat je alle details kunt zien en je ziet ze m.i. niet zo vaak op het droge. Mooie serie hoor.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      ja, deze soorte zijn niet ver weg maar dat nog moet je maar "knap" op de foto zien te krijgen. Met de zaagbek vrouw lukte dat zowaar :-) Nee, zo vaak zie je die ook niet op het droge dus ik was blij verrast.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  35. een knappe serie watervogels Helma

    ik heb een zwak voor de futen, als ik ze fotografeer duiken ze steeds onder..��

    de foto van de kolganzen is ook heel bijzonder

    kemphanen in de figuurlijke zin van het woord, kom ik liever niet tegen

    een fijne avond gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Willy :-)
      ik moest wel ff lachen om je opmerking dat je een zwak had voor futen maar dat ze altijd onderdoken als je ze wilde fotograferen. Daar staan futen ook wel om bekend helaas.
      Hahahahahaha..... nee, zoals jij de kemphanen beschrijft kom ik ze ook liever niet tegen 😂🤣
      Ook voor jou nog fijne avond.
      Groetjes

      Verwijderen
  36. Hi Helma, Many top class photos here. Love all of them!
    All the best to you,
    Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lasse,
      thank you for your nice comment.
      Waterfowl are and remain fun photographable animals.
      Greetings

      Verwijderen
  37. Zo dat zijn heel veel soorten :-) Ik heb er weer van genoten. Prachtig allemaal, Helma!

    Liefs, Marjon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjon,
      je bent hier een keer geweest dus je weet hoeveel water hier is 😄
      Altijd wel wat te zien. Fijn te lezen dat je er weer van genoten hebt :-))))
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  38. Hoi Helma,
    Wat een mazzel dat je een achtertuin met zoveel water hebt. Kansen genoeg om mooie platen van watervogels te maken. Je hebt ze niet laten liggen - de kansen bedoel ik - want je laat een hele reeks fraaie platen zien. Een zaagbek op de kant heb ik vaker gezien, maar wel vele jaren geleden. Zij staat er heel fraai op. Nu binnenkort de hele club in zomer outfit.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      dat is ook zo hoor en ik mag dan ook niet klagen :-) Hahahahahaha... leuke opmerking over "die kansen laten liggen bij het fotograferen van de watervogels 😂
      Jij zag dus al eerder een zaagbek op de kant. Ik had dit echter zelf nog niet eerder meegemaakt maar het was echt leuk om te zien :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. Hoi Helma, je hebt echt mooie soorten gefotografeerd in het IJsselmeer. De roodhalsfuut en de grote zaagbek zijn echt mooi. De fotos van de brilduiker zijn ook prachtig. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,
      de roodhalsfuut was nog in winterkleding maar die is inmiddels nu in de zomerveren hihi....... Met de foto's van de brilduiker ben ik zelf ook heel blij :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  40. Hello Helma,
    Some beautiful species of Waterfowl, you have water and birds close to home, you are so fortunate, I have to travel for an hour to see Great Crested Grebes and Golden eye, super Spring time post.
    You stay safe.
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      yes, I am happy that I have a lot of water around my hometown :-) I have to see more for the forest birds, but I do not find that a problem either. You can and should do that again soon :-) It is nice to read that you enjoyed these photos :-)
      Greetings, Helma
      Also for you still applies: Stay safe!
      Meer over deze brontekstBrontekst vereist voor aanvullende vertaalinformatie

      Verwijderen
  41. Como siempre, bonitas, espectaculares, todas son maravillosas peo el vuelo de los gansos en formación es para mi fabulosa.
    Enhorabuena Helma, gran trabajo como siempre
    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola, José,
      gracias por su amable y elogioso comentario sobre los gansos :-) Tengo la suerte de estar rodeada de mucha agua.
      Saludos

      Verwijderen
  42. Heerlijk als je deze vogels en deze wateromgeving zo dichtbij hebt, je hebt er weer een fraaie serie van gemaakt. Altijd weer iets nieuws te zien en te fotograferen.
    Groetjes,
    Joost en Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost en Nicole,
      dat is ook echt heerlijk en je ziet hier ook altijd wel wat :-) Klopt, er is altijd wel iets nieuws te zien (al had ik daar de laatste tijd werkelijk geen tijd voor maar.... dat komt wel weer ;-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  43. Maravilhosos, Helma
    Encantada com essas belezinhas !!
    Parabéns, amiga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Lis,
      obrigado por esta boa resposta.
      Sempre apreciado :-)
      Um abraço

      Verwijderen
  44. Hai Helma,

    Een hele fraaie verzameling zo bij elkaar. De meest bijzondere is de roodhalsfuut. Gaaf hoor. Toch een vogel die je niet zo heel vaak tegenkomt. Mooi ook dat je de brilduiker zo hebt weten te platen. Ik heb het idee dat ze steeds minder te zien zijn in de winter. Tsja, de topper voor mij is de zaagbek. Super dat je die op de kant hebt weten te fotograferen. Toch niet een plek waar ze vaak te zien zijn. Een mazzelmomentje waar je goed gebruik van hebt gemaakt. Die had ik ook graag gemaakt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      die roodhalsfuut (toen nog in winterkleed) was ook een bijzondere verschijning die dag. Je zegt ook wat ik denk over de brilduikers! Voorheen zag je ze echt wel vaak maar nu inderdaad stukken minder (of ze zitten nu allemaal ergens anders).
      Die zaagbek vrouw was lekker van het zonnetje aan het genieten en uiteraard heb ik daar een hele serie foto's van gemaakt maar ik heb me tot deze 4 gehouden want anders werd het wel erg vol ;-) Ik had ze zelf ook nog niet eerder op de kant gezien (op een middelste zaagbek na) maar dit was echt gaaf om nu te zien :-)
      Dank voor je leuke reactie :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  45. Wowwww zeg. Wat een serie heb je hier weer neergezet Helma. Naast alle schoonheid vindt ik de laatste foto echt een artistiek hoogstandje in het harde tegenlicht en met spiegelingen. Natuurlijk was ik er niet bij maar ik vraag me af of je de spiegeling van de ene vogel vrij had kunnen hebben van de andere vogel door nog één momentje te wachten

    Groetje Henk Jonkvorst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Henk,
      een terechte en ook hele goede vraag van je. Ik heb gelijk mijn mapje er even bij gehaald en ik hem er wel een waarvan je ook de weerspiegeling ziet van die ene kemphaan. Ik zal hem je per mail toesturen hihi......

      Groetje, Helma

      Verwijderen
  46. Vriend Helma, je maakt mooie foto's en ik dank je dat ik dankzij hen kan genieten van de watervogels die je laat zien, iets wat in het natuurgebied waar ik ben niet binnen mijn bereik ligt. Het is een genoegen om uw afbeeldingen te zien.
    Veel kussen en we blijven voor elkaar zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola amiga Montse,
      De hecho, soy una persona afortunada rodeada de agua y agua :-) Por lo tanto, es bueno leer que disfrutas de estas aves acuáticas. Lástima que no estés tan cerca de estas aves.
      Ciertamente seguiremos cuidándonos unos a otros :-)
      Muchos besos y un abrazo fuerte
      Helma

      Verwijderen
  47. Wat een mooie beestjes die Kemphanen. Je hebt ze allemaal heel mooi op foto gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rob,
      de kemphanen zijn nog veel mooier als ze hun nekkragen opzetten. Helaas heb ik dat zelf nog niet meegemaakt maar ik blijf ervoor gaan :-)

      Verwijderen
  48. Beautiful birds and photos, of course, as always. I'm at home with Pepa and I'm sick of loneliness and worries. A few days ago, a son, his wife and daughter survived the coronavirus infection. On Thursdays I go for the second dose of the vaccination. I hope that life will come back to life with the family without masks. Greetings.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello dear Erna,
      It is terrible to read that you are so lonely there: - ((The virus is actually a killing virus. Thank goodness your son, daughter-in-law and daughter survived the corona. You have now had the second shot and I hope and pray that everything will work out for the better and we can live again, then you can walk with Pepa again.
      Take precautions and I'll give you a big virtual hug,
      Helma

      Verwijderen
  49. Hoi Helma... Beautiful set of pictures... Well done 👍✅😊... Happy week

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Anna,
      We are now back to the weekend so I wish you a very nice weekend.
      regards 😀

      Verwijderen
  50. Adorei esta fascinante série de belas imagens, das várias espécies de aves, e que por aqui não costumo encontrar.
    Só a última ave, o Pilrito, é bastante frequente nas nossas zonas costeiras!
    Excelente trabalho fotográfico, como sempre, Helma!
    Um beijinho! Feliz semana, estimando que tudo esteja bem, aí desse lado!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Ana,
      sim, felizmente ainda está tudo bem deste lado, mas há muitas pessoas que não têm tanta sorte. Espero que este ano tenhamos esse vírus desagradável sob controle.
      É bom saber que vocês gostaram dessas fotos das aves aquáticas :-) Para vocês um ótimo final de semana.
      Um grande beijo e abraço,
      Helma

      Verwijderen
  51. Querida Helma todas las fotos son maravillosas,pero la de lis gansos alineados es increíble, espectacular. Enhorabuena. Un abrazo y mi cariño.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Lola
      gracias por su respuesta elogiosa sobre los gansos en vuelo. Es bueno leer que te gustó esa foto.
      Un gran beso y un abrazo
      Helma

      Verwijderen
  52. Hoi Helma
    mooie foto's van die watervogels ik heb er van genoten,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      hier zitten heel veel verschillende watervogels en dan is het ook leuk om daar foto's van te maken als ze een beetje redelijk dichtbij zitten :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Gewoon even zitten en naar je foto's kijken. Eén keer, twee keer.
    Echt mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aritha,
      wat leuk dat je hier een bezoekje brengt :-)
      Ook fijn om te lezen dat je van deze foto's hebt genoten 😀
      Groetjes

      Verwijderen
  54. It's neat to see all the different poses you can capture if you are patient! The geese flying close together is beautiful too. Enjoy your week dear lady. Sending you hugs from Florida today!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Diane,
      thank you for your nice and spontaneous response from Florida :-)
      Also a great weekend and new week for you.
      A big hug.
      Helma

      Verwijderen
  55. Hallo Helma.
    Ik reageer wel een beetje laat, maar beter laat dan nooit denk ik dan maar ;-))
    Prachtige vogelserie heb je weer geplaatst, met mooie soorten.
    De zaagbek vind ik heel bijzonder, die wil ik ook nog voor mijn lens.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,
      dan heb je mijn achterstand nog niet gezien denk ik hahahahahah...... Maar super dat je alsnog even langskomt ;-) De zaagbekken zitten hier meer maar zo op de walkant had ik ook nog niet eerder gezien :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  56. Reacties
    1. Dank je wel Catherine :-)
      Nu op naar de lenteplaatjes :-)

      Verwijderen
  57. Fantastic series of water birds, love them.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Bob,
      these birds are always nice birds to photograph :-)

      Verwijderen
  58. Mooie serie vogels die je toch niet dagelijks voor de lens krijgt zoals de zaagbek en kemphaan. Ook de de roodhalsfuut en de brilduiker is bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, nier dagelijks en een zaagbek op het droge was ook weer een nieuwe ervaring ;-) De kemphanen zitten veel in de Wieringermeer maar de roodhalsfuut zat in het stadje naast ons :-)
      Groetjes

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma