dinsdag 17 november 2020

Vliegenzwam - Amanita muscaria


 We zitten midden in de paddenstoelen en zwammentijd en dat is toch wel een feest op zich. Ik heb veel paddenstoelen en zwammen maar in deze post  alleen foto's van de paddenstoel der paddenstoelen nl "De Vliegenzwam!"


** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.

*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.


Ook aan het water in het bos groeien deze mooie zwammen.

Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken


Vliegenzwam - Amanita muscaria


We beginnen met een vliegenzwam die nog moet uitgroeien en dus net zijn kopje boven de grond uitsteekt. het lijkt wel een gebakje hihi.......


Jonge Vliegenzwam.....


Jonge Vliegenzwam




Vliegenzwam - Amanita muscaria


Vliegenzwam - Amanita muscaria


Vliegenzwam - Amanita muscaria




Vliegenzwam - Amanita muscaria





Vliegenzwam - Amanita muscaria




Vliegenzwam - Amanita muscaria




Vliegenzwam - Amanita muscaria



=========================================================

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties en complimenten over de foto's in de vorige post van:

" Buizerd - Bueto bueto" 

136 opmerkingen:

  1. Hoi Buuf,
    Kan natuurlijk wel een tijdje gaan zwammen, maar wat heb je nou aan gezwam?
    Dus kort, maar krachtig: PRACHTIG!
    Garoetjes van je ouwe buuf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey buuf :-))))))))
      Wat ontzettend leuk om jou hier weer even te zien :-)
      Je reactie is gelijk weer een rake over dat gezwam 😂
      We moeten maar weer eens ff bellen.
      LG van je ouwe buuf
      xx

      Verwijderen
  2. Hi Helma,
    Again some superb images of fungi, we have considerable numbers of Amanita muscaria on our land but I'm never out with the correct kit to get some images, it appears to be a very good fungi year. Always good to see some juvenile Little Owls, thank you.
    You stay safe and well in these dreadful times,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      there are also exceptionally many mushrooms and fungi this year and I often find them very nice to photograph :-) I therefore go out especially for it.
      I have several photos of the little owls. It was a couple with 3 young. You will still see the photos.
      For you too, you have to stay safe and healthy. These are really bad times :-(

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  3. Hello Helma,
    Awesome mushrooms images, they are colorful and pretty. I love the cute Little Owl.
    Great nature photos and post. Take care, enjoy your day!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      the forests are full of mushrooms and fungi this year and I really like to photograph them. More pictures will be taken of the little owls.
      Stay safe.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  4. Prachtige opnamen van de paddenstoel der paddenstoelen Helma.
    Vooral de foto's van jonge vliegenzwammen zijn bijzonder, zo heb ik ze nog nooit eerder gezien.
    En dan de uiltjes, zó mooi, een poster waard hoor.
    Lieve groetjes, Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Edward,
      Het is echt leuk om de beginnende vliegenzwammen boven de grond uit te zien komen. Als je een paar volwassen exemplaren ziet staan geef dan je ogen even de kost. Alle kans dat je ook beginnende ziet al moet je soms wel even heel god kijken ;-)
      Er komen meer uiltjes :-))))))))))
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. Hoi Helma
    Zo dit zijn hele andere foto's dan in de pps...en wat leuk om ze vanaf begin te zien groeien en dan uit zien bloeien tot die met de rode stippen...mis de kaboutertjes nog haha
    Je was weer druk met je inhaalslag.
    Vind het altijd leuk als je langskomt :)
    Ben benieuwd naar je steen uiltjes
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      leuk hé om de paddenstoelen dan zo in de vrije natuur tegen te komen 😄 Ik zeg alle jaren als we gaan paddenstoelen fotograferen dat ik wat kaboutertjes meeneem maar ik vergeet ze steeds hahahahaha....
      Ja, soms moet je wat meer inhalen dan een andere keer hahahahaha....... Het is ook altijd leuk bij je (helemaal als ik kan dorkikken whahahahahaha....0) maar van die leuke filmpjes blijf ik ook ff hangen hoor hahahaa....
      Moet de foto's van de uiltjes nog steeds uitzoeken maar ik moet dat ook echt gaan doen want anders belanden ze weer bij de andere mappen die ik nog steeds moet uitzoeken 🙈
      Groetjes,

      Verwijderen
  6. ha die Helma
    de zwam der zwammen :)
    je hebt ze er schitterend op gezet
    ik zag er gelukkig ook velen en andere mooie
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaaa........ dat is toch ook zo Karel!
      De vliegenzwam is echt wel de zwam der zwammen hoor 😁
      Jij zag er inderdaad ook heel veel en ik zag ook nog andere paddenstoelen en zwammen maar die komen tzt nog wel een keer aan de beurt ;-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  7. Misschien wel de mooiste paddenstoel en dan ook nog zo mooi gefotografeerd. Toch maar niet eten ook al lijken ze op gebakjes, hihi.
    P.s. als het goed gaat dan is de pier begin december weer open. Hartelijke groetjes van ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Alie,
      ik vind het in ieder geval de mooiste paddenstoel en al helemaal als je ze tegenkomt zoals in de laatste foto 😀. Nee.... maar niet eten maar ik vond de gelijkenis met een gebakje echt wel sprekend 😁.
      Ohw dat zou fijn zijn als de pier weer opengaat :-)))))))))))))
      Lieve groetjes van deze kant x

      Verwijderen
  8. Hi Helma
    De mooiste van alle paddenstoelen en zo schitterend gefotografeerd. Het zijn pareltjes van foto's. Wat is dat genieten en ook naar de steenuiltjes kijk ik al uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi marylou,
      jaaa.... is toch zo! Ik vind de vliegenzwam echt de mooiste paddenstoel met zijn dieprode kleur en witte stippen :-) Komt mss ook omdat er van die mooie sprookjes van waren 🍄
      Groetjes,

      Verwijderen
  9. Prachtig om te zien deze vliegenzwammen. Mooi van dichtbij heb je genomen. Er zijn zoveel soorten om te zien. Er zie je overal bloeien in de natuur. Het is ook best wel veel regen. Uil ziet eruit konijnuil Helma. Prachtig om te zien. Wij hebben ook dichtbij kunnen maken. IK heb hier genoten.Fijne dag. Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacqueline en Ferry,
      ik vind de vliegenzwammen ook echt de mooiste paddenstoelen 🍄🍄🍄 om te zien :-) Er zijn inderdaad heel veel soorten en ik heb ook nog veel meer paddenstoelen en zwammen maar ik vond deze vliegenzwam mooier uitkomen in een eigen blog hihi..... De uiltjes zijn klein maar daar komen nog veel meer foto's van. Geweldig dat jullie de konijnuil mooi en van dichtbij konden fotograferen. Deze kleine steenuil in mijn blog leeft wel in Nederland en die kom je tegen in de vrije natuur :-).
      Fijn dat je van deze foto's genot4en hebt..
      Heel fijn weekend.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  10. Heel mooi zoals altijd en die uiltjes echt knap!! las dat je facebook had? zou fijn zijn weer in contact te komen met je sinds punt weg is is alles weg alleen nog je blog

    Liefs Blauwhartje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Blauwhartje,
      wat leuk om een reactie van jou te zien 💙
      Ik heb inderdaad facebook alleen onder een andere naam.
      Ik zal kijken of ik je kan vinden op facebook als je daar met Blauwhartje staat geregistreerd. Anders heb ik nog steeds hetzelfde emailadres hoor en hier op mijn blog staat aan de rechterkant ook een contactformulier ;-).
      Liefs van mij,
      Helma

      Verwijderen
  11. De vliegenzwam blijft mijn favoriet en je hebt er prachtige foto's van gemaakt. En dan de steenuiltjes... ook favorietjes van mij. Jarenlang moest ik je vertellen dat ik er nog nooit een gezien had maar een maand of twee geleden zag ik er opeens eentje in het zonnetje in de polder. We reden er met de auto langs dus we konden niet stoppen voor een foto. Maar eindelijk heb ik mijn steenuiltje gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjon,
      de vliegenzwam is ook de mooiste paddenstoel die je hier tegen kunt komen :-)))) 🍄
      Uilen zijn sowieso mijn favorieten en ik zie nu ook alweer uit naar de komst van de ransuilen op hun roestplekken 🦉🦉. De steenuiltjes zijn ook altijd zo leuk om te zien 💚. Zelfs jij hebt er eentje nu gezien en wat zijn ze leuk hé 😍

      Verwijderen
  12. wowwwwwww helma, wat gaaf zijn ze hé,
    de geboorte van een vliegenzwam heb jij GEWELDIG mooi weergegeven :-)
    er waren er stikveel dit jaar hé

    tof hoor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dien,
      er waren (en nog steeds) echt heel veel paddenstoelen dit jaar en de vleigenzwam was ook inderdaad in grote getale aanwezig. Wat zijn ze toch ook mooi en zeker als je er ook nog een zonnetje bij hebt om ze te fotograferen :-)))))))))))))))
      xxx

      Verwijderen
  13. Wat een prachtige foto's van de vliegenzwam en ja, inderdaad de paddenstoel onder de paddenstoelen. Weet je dat ik er amper een gezien heb, alleen een vergane. Steenuiltjes waar o waar zijn die? Wat zou ik die graag weer eens zien en fotograferen. Ik kijk uit naar je foto's daarvan en zal wel groen van jaloezie worden:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      de vliegenzwam is ook echt een pracht van een paddenstoel 🍄. Twee weken ervoor zagen we er ook al een aantal maar deze dag zagen we ze zo rij achter rij staan in het zonnetje. Werkelijk een prachtig en rijk gezicht :-))))
      Op veel plekken zijn steenuiltjes. Wij hebben ze hier en in de verkaveling zitten ze ook. In de Wieringermeer ook op veel boerenerven.
      Deze in dit blog zaten gewoon in een dorp bij een agrariër die een hoop stenen achter zijn schuur had op zijn graslandje. Daar zat dus een stelletje met zowaar 3 jongen! En whahahahahaha.... ik weet hoe het voelt om groen te worden 🥦🥒🤢.....😄

      Verwijderen
  14. Wat een heerlijk blog weer .Ik geniet van je mooie foto's want heb helaas nog nauwelijks paddenstoelen gezien .Er zijn veel soorten paddenstoelen maar de rood/witte is toch wel een van de mooiste
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      zo jammer dat je bijna geen paddenstoelen hebt ge4ziebn maar dat kon ook niet naders deze keer hé. Hopelijk kan je ook weer heel gauw wandelen en paddenstoelen zien. Ja, de rode met de witte stippen zijn toch inderdaad wel de mooiste paddenstoelen :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  15. Hoi Helma,
    Dit is toch genieten. Fantastisch om deze kleurrijke paddenstoelen te zien.
    Die vliegenzwam heb je super mooi en leuk ook om er een paar verschillende te zien vanaf de beginnende fase als hij nog helemaal wit is (Lijkt wel een bolletje ijs) naar de fase zoals wij hem allemaal het beste kennen met die witte stippies.
    Super goed gedaan.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      dit is inderdaad genieten ja :-) Zowel bij het zien als het fotograferen van deze mooie paddenstoelen 🍄 Ik heb er inderdaad een paar verschillende van neergezet. heb uiteraard nog veel meer foto's maar dan werden het er wel erg veel in dit blog. Bolletje ijs vind ik ook een mooie vergelijking. Ik dacht gebakje maar een bolletje is kan ook inderdaad ja hahahahaha...
      Dank je wel voor je mooie en leuke reactie.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. Oh Helma, wonderful images from the autumn forrests. And,,, the last one with those cute owls are just enchanting👍👍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Lasse,
      the forest fruits such as mushrooms are really numerous this year :-)
      Several photos of the little owls will be published in a next blog.

      Verwijderen
  17. olala wat een schoonheden, machtig mooi vastgelegd!!
    en de steenuiltjes mogen er ook zijn, wat een schatjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kabouterpaddenstoel blijft de mooiste An :-)))
      Ja, de steenuiltjes zijn echt schatjes om te zien 🦉
      Groetjes

      Verwijderen
  18. Van de 2de foto in deze sublieme reeks vind ik dat hij er echt uitschiet.
    Een heerlijke scherpte waar het moet en een zijde zacht bokeh om bij weg te dromen.
    Weer grote klasse, zodat ik dat hier gewoon ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet wel eens geluk hebben waar zo'n paddenstoel staat Dirk :-)
      Bovendien mag ik graag in het bo9s zijn met paddenstoelen en mossen .
      Dank je voor je mooie reactie ;-)

      Verwijderen
  19. Hello Helma! The clarity and light in your fungi images is absolutely wonderful. When I saw that second image of the young Fly Agaric, I thought that it looked like a delicious ice cream. However I think that I might have regretted it - but not for long!

    Having seen that first image of the juvenile Little Owls, I am eagerly awaiting some more from you.

    Take great care and stay safe in these difficult times. It looks as if it is going to be some time before this virus comes under control. Best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      you are not the first to say that the young fly agaric looks like an ice cream :-))))) You would also put your teeth in it hahahahaha ...
      More pictures will be taken of the young little owls. I was even photographing in the rain and never knew that the little owls came out of their hiding place to shower in the rain with their wings spread wide!
      Greetings, Helma
      The same applies to you: Stay safe!

      Verwijderen
  20. Wat een heerlijke serie van de zwam der zwammen, hoe krijg je het allemaal voor elkaar. Die prachtige witte bolletjes heb ik nog nooit gezien, maar wat leuk dat je dat heb vastgelegd. Ik zal er zeker naar uitkijken, zo fotogeniek! Mooie serie, heb er echt van genoten. Mooie afsluiter met de uiltjes, benieuwd naar de volgende blog.
    groetjes, Hanry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanry,

      er stonden er ook werkelijk heel veel en ook nog eens met mooi licht :-))) Hoe ik het voor elkaar krijg!? Nou, beetje p0lat gaan liggen en fotograferen hihi...... Als je volwassen vliegenzwammen ziet dan kan je er donder op zeggen dat er in de nabijheid nieuwe boven de grond gaan komen. Kwestie van even goed je ogen de kost geven ;-)
      Dank je voor je enthousiaste reactie :-))))
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  21. Hallo Helma
    ich habe hier bei mir überall nach Fliegenpilzen geschaut und habe nicht einen gefunden, jetzt sehe ich deine Kunstwerke und bin sehr begeistert, sehr schöne Lichtstimmung, jetzt weiss ich was ich verpasst habe..;-)
    bleib Gesund
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,
      Wie schade, dass Sie keine Pilze und Pfadstühle gefunden haben !!! Hier in diesem Wald gab es viele und auch viele verschiedene Arten. Diese schönen Fliegenpilze durften für sich selbst bloggen ;-)
      Ich hoffe, Sie können noch einige Pilze finden, weil sie noch da sind.
      Grüße, Helma
      Und das gilt auch für Sie: Bleiben Sie sicher und gesund.

      Verwijderen
  22. ha die Helma
    ik won er 1 bij de postcodeloterij en vind het schitterend om te doen
    Vincent is gereed en staat op de bank , een andere op tafel
    als die klaar is gaat Vincent terug in de doos
    ja hij was een echte kunstenaar , met potlood en kwast
    fijne avond groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      en degene die je won was ook een hele mooie 😄
      het is ook leuk om te doen en inmiddels zag ik je resultaat op tafel toen ie af was. Nooit geweten dat hij ook zo met potlood in de weer was maar bij jou weer bijgeleerd :-)
      Jij ook hele fijne avond.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  23. Hoi Helma, dit is toch weer prachtig. De bekendste paddenstoel, ze staan er schitterend op en wat een schitterende herfstkleuren. Je hebt er weer een prachtige serie van gemaakt. Toch altijd weer mooi om te zien.......
    Groetjes
    Joost&Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost en Nic,
      inderdaad de bekendste paddenstoel :-)))) En ik vind ze ook ook echt zo mooi deze vliegenzwammen! natuurlijk zijn er heel veel paddenstoelen maar deze zwammen mochten in een apart blogje :-) Nu op naar de winter ;-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  24. Wat een lust voor het oog, Helma !!
    En wat bijzonder die jonge vliegenzwammen...
    Lieve geniet groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna,
      dank je wel voor je leuke opmerking :-))))
      Die jonge vliegenzwammen blijken dus aardig onbekend te zijn merk ik wel aan de vele reacties. Geeft ook niks want zo leren we weer van elkaar ;-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Prachtige serie Helma, wat zijn ze iedere herfst toch weer mooi he. De jonge uiltjes zijn ook prachtig om te zien.
    Groet groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      ben ik helemaal met je eens. Iedere herfst wil ik ze ook weer fotograferen en dan is het echt feest als je ze weer ziet staan 🍄🍄. De jonge uiltjes waren ook schattig en daar ga je nog meer van zien.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  26. De enige echte paddenstoel Helma..

    Een heerlijke reeks, waarin deze van de jonge vliegenzwammen wel heel merkwaardig zijn

    het is uitkijken naar je foto's van de steenuiltjes

    prettige dag gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Willy,
      de enige en echte paddenstoel 🍄
      De jonge vliegenzwammen blijken bij meerdere bezoekers onbekend te zijn en dan is bloggen juist ook zo leuk. Je leert toch weer van elkaar :-)
      Hele fijne avond.

      Groet, Helma

      Verwijderen
  27. Wat een mooie foto serie van de vliegenzwam Helma.
    Prachtig om te zien.
    Ik ben heel benieuwd naar je volgend blogje.
    Lijkt mij gaaf om de steenuiltjes voor de lens te hebben.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie :-)
      De vlietenzwam vind ik ook oprecht nog steeds de mooiste padenstoel die we hebben. Volgend blogje ben ik tussendoor mee bezig want heb heel veel foto's van de steenuiltjes :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. ha die Helma
    ja dat zijn ware kunstwerkjes hé , dus mocht jij je vervelen hihi
    de longfunctie test was positief , ik merkte gelijk dat ik goed blies , en de dame die de test afnam en het apparaat bevestigden dat
    jij aan het werk , ik puzzelen , is ook een heel karwei hoor
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      hahahaha.... ik verveel me niet zo gauw hoor want ik kom zelfs altijd tijd tekort hahahaha... maar het zou wel wat zijn ja 😂
      Top dat je zo goed blies want dan w3eet je ook gelijk weer waar je aan toe bent. Vandaag was ik vrij maar morgen weer een vroege bleh.....
      Ik weet dat puzzelen een heel karwei is en het is ook nog eens verslavend hahahahaha...
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  29. Hoi Helma,
    Een schitterende serie van de Vliegenzwam! Van het beging tot in volle glorie. Zo mooi van kleur, compo en scherpte, klasse! ( weet je dat ik er nog geen een heb gezien dit seizoen?!, no ja zeg!!)
    Dan krijg ik toch wel spontaan een verslikmomentje...die steenuilen, slik, kwijl vreselijk, ellende..... BOFKONT!! Prachtig!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      jaaaaa.... de vliegenzwam is ook zo mooi en fotogeniek 🍄 Maar lees ik het goed dat jij er nog niet en gezien hebt dit jaar!!?? En er waren er juist heel veel dit jaar 😲. Ik zie je verslikken ja hahahahaha....🤣 nog even geduld en dan zie je ze 🦉🦉
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  30. de mooiste en meest fotogenieke paddestoel
    prachtige foto's, en prachtige en meest jonge exemplaren Helma
    leuk die lekker maker met die uiltjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Bram, de mooiste en meest fotogenieke paddenstoel :-))))
      Dank je wel voor je leuke reactie. Die jonge exemplaren zijn ook echt leuk om te zien hoor.
      Grinnik.... lekkermaker noem jen de uiltjes hahahaha...
      Groet, Helma

      Verwijderen
  31. Wat een gezwam...😂😂😂 maar wat mooi!!! Helemaal geen tijd voor gehad dit jaar, dus me zitten te vergapen aan al dat moois van jouw.
    Er zijn meerdere volgers die dus ook nieuwsgierig zijn naar de uiltjes..... ik ook 😎
    Lieve groet van een groene Geert 😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahahaha......... wat een gezwam zegt ie gewoon 😂🤣😂 Nee, jij had andere dingen te doen rondom je erf hihi.....
      En ja, er zijn inderdaad meerdere volgers die nieuwsgierig zijn naar de uiltjes 🦉🦉🦉 maar de mooiste foto staat hier al in hor *lol*.
      Jaaaaa........ ik weet dat je met smart zit te wachten op de foto's. Zet die zuurstoftank maar vast klaar 😂🤣😂
      Lieve groetjes van een ook altijd groen uitslaande Helma 😘

      Verwijderen
    2. Zuurstoftank is weer gevuld en staat klaar... 😊😁😘

      Verwijderen
    3. Whahahahahahaaaaaaaaaa........... 😂🤣😂🤣

      Verwijderen
  32. Oh wat mooi Helma die steenuiltjes. Je paddestoelen zijn ook erg mooi. Ik kijk er al naar uit naar je blog over de steenuilen. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha.... je begint gelijk maar over de steenuiltjes Caroline :-) Mag hoor hahahaha..... Je moet nog even wachten maar ze komen eraan ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  33. Hallo Helma. Uw macro-opnamen zijn altijd mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Precies wat je zegt Helma. Hoewel ik meerdere soorten prachtig vind om te zien is dit zeker "de paddenstoel der paddenstoelen". Ik ben reuze benieuwd naar je steenuiltjes. De foto die je nu laat zien is weer veelbelovend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Gerard,
      het is ook echt de mooiste onder de paddenstoelen :-)
      De foto die in dit blog staat is volgens mij ook gelijk de mooiste hahahaha... maar, ze komen eraan hoor.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  35. Hoi Helma...Beautiful autumn images, and lovely couple of little owl... Good weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ana,
      the weekend is over, but a very nice week for you. The little owls will be featured in the next blog.

      Verwijderen
  36. Hoi Helma: Forgive me for being so late coming to your blog. I had cataract surgery on my second eye last Tuesday and while my distance vision has improved immensely I can't read worth a damn! I have an appointment with my regular optometrist for 29 December and that will put us right into the New Year, so it will be a while before I can get a proper prescription. In the meantime, I just bought a pair of reading glasses from the local pharmacy. They are not perfect, but at least I can read and use the computer. Great coverage of the mushrooms and the Little Owls. I doesn't get any better. There has been so much coverage of fungi from The Netherlands it has either been a really good year, or everyone is paying attention. Hugs and kisses, David.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello dear friend David,
      you really don't have to apologize. If anyone is late to respond, that's me 🙈. But I read that you have undergone cataract surgery on your second eye and can now read poorly. You can look better, but reading is not so good yet. Reading glasses from the pharmacy can be a temporary option, but these glasses are really just magnifying glasses ;-) I hope your vision will improve soon. You will only have a new appointment on December 29, but who knows, your reading will get even better and you have to be patient.
      You are talking about mushrooms in the Netherlands. This year there were really a lot!
      Be careful and stay safe.
      A big hug from the Netherlands,
      Helma

      Verwijderen
  37. Helma, een hele mooie serie, waarin je het "opkomen" van de de vliegenzwam heel duidelijk weergeeft.
    Die allereerste "ontstaansvormen" had ik nog nooit zo waargenomen.
    Het blijft een hele fotogenieke paddenstoel.
    En die jonge steenuiltjes: aandoenlijk, ik verheug me op de volgende serie.
    Liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      dat opkomen van die vliegenzwammen is echt heel leuk om te zien :-))))) Zo kun je ook mooi de verschillende stadia zien. Vroeger dacht ik dat ze altijd met een rode hoed en witte stippen onder de grond vandaan kwamen totdat ik me met fotografie ging bezighouden hahahahaha....
      Leuk dat we van elkaars blog ook weer nieuwe dingen ontdekken 😀.
      Steenuiltjes komen er inderdaad aan :-)
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen
  38. Espectaculares fotos de esos hongos, que resultan muy bonitos, no los conozco, solo los niscalos, no me atrevo a cogerlos, por la zona de sierra donde estamos una temporada sobre todo verano y otoño, suele haber, este año por las circunstancias estamos en casa, esperemos que pase o se alivie bastante esta racha.
    Cuídense mucho.
    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola José,
      tampoco puedes conocer todos los hongos. No puedes comer estos hongos mosca porque son venenosos. Son hermosos a la vista, pero no comestibles. El niscalos es comestible, pero no tenemos tanto en Holanda.
      De hecho, ahora vivimos en un mundo "extraño" con esta epidemia. Espero que también estés a salvo y que pronto salgamos de este estilo de vida desagradable.
      Saludos

      Verwijderen
  39. Hoi Helma,
    Deze platen van vliegenzwammen maken weer duidelijk hoe fotogeniek én populair deze zwammen zijn. Het zou een gemis zijn als je ze een jaar niet zou tegenkomen.
    Je maakt mij nieuwsgierig met de steenuiltjes.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      dat ben ik helemaal met je eens. De vliegenzwam is echt een populaire en zeer fotogenieke paddenstoel. Ik ga er dan ook graag op uit om deze op de foto te zetten :-) Klopt hoor, het zou echt een gemis zijn als je ze eren jaar niet zou tegenkomen!
      Uiltjes komen eraan maar eerst nog bij veel bloggers bijlezen en reageren ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  40. "Тихая" фотоохота за грибами удалась на славу! Такие красочные у вас растут мухоморчики!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Анна,
      эти красивые цветные грибы-мухи - самые красивые, которые можно найти в Нидерландах. Я тоже ищу их каждый год. Я счастлив прочитать, что вам понравились эти фотографии.
      приветствия

      Verwijderen
  41. Hoi Helma.

    Geweldige foto's.
    Wat zijn ze mooi de Paddenstoelen en Zwammen.

    Super mooie serie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      er waren dit jaar ook echt hel veel paddenstoelen en zwammen.
      Deze mooie vliegenzwammen wilde ik even apart houden hihi...

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  42. Ha Helma,
    mooie serie van deze jonge, nog fris en fruitige én prachtig glanzend rode vliegenzwammen. Voor veel mensen "de echte paddenstoelen". Ze vallen natuurlijk ook lekker op met hun rode bolletjes. Leuk ook, dat je ze vanaf "babyfase" op de foto hebt.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      jaaaaa........ twee weken daarvoor waren ze er ook maar toen waren ze al aftaaiend. Ik zag wel weer nieuwe omhoog komen en daarom gingen we er 2 weken later nog een keer heen. Echt geweldig om te zien dir vliegenzwammen. je leuk h[;é vanaf het begin 😀
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  43. ha die Helma
    ja ik merkte gelijk bij de 1ste x blazen dat ik goed zat , ben er blij mee
    ik ben kunst en muziek barbaar dus begrijp je heel goed , ik wist het ook niet
    hier in het Gooische is het niet veel beter , eten gehaald , beetje puzzelen en schaatsen kijken :)

    ja mooi hé dat kleine kereltje zo te zien rennen , ja ik denk dat z'n ma trots is
    ik hoop dat wij ze zo maandag ook treffen , goed weer ja , en wie weet maak ik mooie foto's :)
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      echt super dat je dat dan gelijk al merkt. ik merk het ook als ik het niet goed doe!! Dan moet ik nog een keer over maar ik merk dat het wat minder geworden is.
      Hahahahahah.... jij dus ook een kunstbarbaar 🤣. Puzzelen (door mij) en schaatsen stond op 🤾‍♀️🤾‍♂️.
      Inmiddels heb ik al gezien dat je een reeks foto's ehbt gemaakt. Ik moet ze alleen nog wel bekijken ;-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  44. Your macro shots are fantastic!
    I will wait for pictures of little owls!
    Happy weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ela,
      thank you for nice comment. I will place the little owls next week. also for jhou very nice weekend
      I have a working weekend.

      Verwijderen
  45. Hoi Helma.
    Wat zijn je opnames mooi van de Vliegenzwammen en ook nog verschillende soorten en ik denk dat jij bij 'n gebied waar er veel staan, tenminste ik heb ze nog nooit gevonden, die kom je bij ons niet tegen, ben er wel 'n beetje jaloers op.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      klopt, dat was ik ook en daar ik alle jaren weer naar toe 🍄🍄
      Ik vind deze vliegenzwammen ook echt heel mooi. Grappig dat je er een beetje jaloers op bent hahahaha.... dat ben ik vaak bij jou als ik zien wat jij allemaal tegenkomt 😀
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Fabulous Fly agaric images, they are splendid. And the Little Owls, beautiful Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Bob,
      I also think these mushrooms are beautiful to photograph :-)))) The little owls will be in a next blog.
      Greetings

      Verwijderen
  47. Dit zijn weer wonderbaarlijke foto's van de mooie vliegenzwam. Je hebt hem in al zijn groeifacetten kunnen fotograferen. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke,
      ja, deze vliegenzwammen verdienen de aandacht ook :-)
      Ik vind ze zelf altijd geweldig om te zien en zeker als ze nog "vers" zijn 🍄

      Verwijderen
  48. Helma je hebt een scherp oog en ook nog oog voor detail. Heel inspirerend deze post! Heerlijk om de foto's één voor één te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cor,
      je laat me zowaar blozen 😚
      Dank je wel voor je lovende woorden en...... heel fijn dat je zo van deze post geniet :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  49. Hoi Helma,

    Mooi dat je diverse dagen bent teruggegaan om de ontwikkeling van de vliegenzwam van duivelsei tot volledig uitgegroeide zwam fotograferen, althans ik denk dat het zo gegaan is. Zo zie je mooi de opbouw van het hele proces. Als ik sec naar de foto's kijk dan vind ik de tweede echt een hele prachtige zo met die bomen in de achtergrond. Er gaat zo een beetje een geheimzinnig sfeertje vanuit. Hele mooie serie en als ik naar je steenuiltjes kijk dan belooft dat ook weer een heel mooi blog te worden. Ik meende overigens dat ik enkele dagen terug dat blog over de steenuiltjes al in mijn leeslijst zag staan terwijl die nu weg is? Ik dacht toen nog zo..... twee blogs tegelijk.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      ik hoefde niet alle dagen terug hoor want er stonden er heel veel bij elkaar. Zowel de net "geboren" als de "kleuters" en de volwassen exemplaren 🍄
      En je ehbt het ook echt goed gezien wat de bomen in de achtergrond van de tweede foto betreft :-)))))) dat zijn inderdaad bomen.
      Bijzonder dat je die uiltjes zag staan want ik heb er nog geen blog van gemaakt (ben daar wel mee bezig maar de bewerking viel nogal zwaar tegen!
      Je gaat ze wel zien want ben er bijna mee klaar :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  50. Hallo maatje lief,

    So sorry, ik loop genadeloos achter, beetje te druk op het werk.

    Wat een heerlijk serie van deze paddenstoelen plaats je toch.
    Zo gaaf om het gehele proces te zien van hoe een wit klein besuikerd kopje uit de grond komt tot dat het de ambtswoning is van de minister president kabouter :-)
    Werkelijk briljant en dan ook nog eens zo mooi in beeld gebracht.
    Echt een serie om door een ringetje te halen.

    Fijne dag en LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey lief maatje,

      niks geen sorry want ik zit met precies hetzelfde probleem!!!!

      Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook heel blij ben met deze paddenstoelen en ook dat ze zo mooi waren om te footgraferen 🍄Ik vind dit sowieso al de mooiste van de paddenstoelen en dan ze ook nog zo treffen!!!
      En mwhahahaha....geweldige reactie van die ambtswoning hahahahaha.....heerlijk gewoon!! Fijn dat je er ook weer zo van genoten hebt :-)

      Denk om jezelf met deze drukte hé.
      LLG, Helma

      Verwijderen
  51. Hai Helma,

    Wat een hele mooie, sfeervolle serie van de vliegenzwam zeg. De openingsfoto is heel fraai, maar de foto van de twee volwassen exemplaren is voor mij de topper. Heerlijk als je dit zo naast elkaar voor je lens krijgt. Mooi ook de verschillende stadia van de paddenstoel. Ik dacht dat ik ze aardig te pakken had, maar jij hebt er toch een paar die ik nog niet vast heb kunnen leggen. Vooral je tweede foto is daar een mooi voorbeeld van. Moet ik volgend jaar toch maar weer op pad om ook die te fotograferen.
    Prachtige plaat ook van de uilen. Ben benieuwd naar die serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      dank je wel voor je complimenteuze reactie over deze vliegenzwammen :-))))) Ik vind dit zelf ook de fotogeniekste paddenstoel . Jij had ze ook echt heel mooi en ik zag er die dag echt heel veel en ook nog met mooie weer. Alles zat mee :-)
      Die tweede is inderdaad even anders dan de andere maar dat kwam zo mooi uit met die bomen op de achtergrond en het water. De uiltjes komen maar ik ben bang dat er eerst een kerstgroet gaat komen. Ik loop nl hopeloos op achter!

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  52. ha die Helma
    ja mooie kat daar op die muur hé
    in de pps echte kunstwerken , de 1 wat mooier dan de ander
    ja het fleurt en vrolijkt de buurt zeker op
    ik had een fijne dag in Blijdorp , maar geloof dat veel foto's weg kunnen , bewogen of niet scherp pppfffttt
    rustige avond groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      die kat op die muur was echt heel mooi!
      Daarom zeik ik ook al: Je hebt kunst en kunst 😀
      Die buurt is er ook zeker door opgefleurd.
      Ik zag je mail al komen met de foto's dus daar moet ik nog even heen (of was ik daar nou al geweest!?) Ja dus hihi....
      Jij ook hele fijne avond.
      Groetjes,

      Verwijderen
  53. ha die Helma
    ja zeker een mooie pps
    ik ben nog steeds lerende met de camera pppffftt
    we waren afgelopen maandag eindelijk weer eens in Blijdorp , dat maakt echt blij hoor
    de puzzel is op het muurtje en de lucht na in elkaar pppfffttt
    slaap wel groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      maar ik heb ook nog heel veel instellingen op mijn camera die ik nog niet eens ken hoor hahahahaha.... Als ik ooit wat meer tijd heb dan ga ik me daar ook eens meer in verdiepen want het is eigenlijk zonde dat je een camera hebt en maar een paar instellingen gebruikt 🙄.
      Puzzel op het muurtje en gaat het nu een kerstpuzzel worden ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  54. Hoi Helma, hoe gaat het hiermee
    deze kant?
    Je fotografeert deze bijzondere wereld prachtig
    van de champignons.
    Ze zien eruit als elf huizen, lol, lol;
    De wereld is erg ingewikkeld en moeilijk; het is goed
    droom als kinderen. lol.
    Bedankt voor je aanwezigheid.
    Soms kijk ik naar de bodem van je
    Foto's; een zacht land met veel voedingsstoffen
    planten.
    Bedankt voor je aanwezigheid en ga door
    Zorgzaam.

    Oi Helma, como vão as coisas deste
    lado de cá?
    Você fotografa lindamente esse mundo particular
    dos cogumelos.
    Parecem casinhas de duendes, lol, lol;
    O mundo está muito complicado e difícil; é bom
    sonhar como as crianças. lol.
    Obrigada pela sua presença.
    As vezes fico observando o solo das suas
    fotos; uma terra fofa com muitos nutrientes para
    plantas.
    Obrigada por sua presença e continue se
    cuidando.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Janicce,
      Felizmente, tudo ainda está bem deste lado, mas o vírus ainda está entre nós. O vírus ainda está fazendo muitas vítimas.
      Esses cogumelos também são o lar dos gnomos e dos elfos hahahahaha ... eles também têm que morar em algum lugar ;-)
      O mundo também é difícil e neste momento completamente. Felizmente, ainda posso sair para a natureza e posso ser eu mesma lá.
      O abastecimento de alimentos também é muito fértil em muitos lugares do nosso país.
      Obrigado por ter vindo e se cuide.
      Ficar seguro é muito importante agora.
      Um grande abraço,
      Helma

      Verwijderen
  55. Hallo Helma,
    Schitterende serie van de diverse levenscyclus van deze Vliegenzwam.
    Je voelt de herfst bij het zien van deze soort. Ze moeten de naam Vliegenzwam eigenlijk maar snel veranderen in een andere. Vliegenzwam klinkt zo naar voor deze mooie rood met witte stippen Paddenstoel.
    Je hebt er hele fraaie foto's van gemaakt.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      dank je wel voor je leuke reactie over deze paddenstoelen :-))))) Vliegenzwam klinkt inderdaad naar maar hij kreeg deze naam omdat: "Vroeger werden stukjes van de hoed op een schoteltje met melk gebruikt om vliegen te vergiftigen. Hieraan dankt de vliegenzwam zijn naam." Ik denk dat hij deze naam altijd wel zal houden hahahaha....
      Groet, Helma

      Verwijderen
  56. ha die Helma
    ja we hadden een prachtige dag , schitterend weer er bij ook nog eens
    en we roffen de jonge man buiten met z'n moeder
    ik zag je wandelen bij de foto's , dank je voor de mooie reacties
    ja wat beter sorteren nog , maar ik vind ze al snel wat mooier dan jij doet hihi
    jij slaapt vast al en morgen naar het werk
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      dat geloof ik ook direct want niet alleen kon je weer naar de dierentuin maar het mooie weer was ook nog eens een extra bonus :-)))))
      Jaaaa.... jullie troffen het dat deze kleine man naar buiten kwam met zijn moeder. Echt heel gaaf en echt hele mooie foto's.
      Natuurlijk vind je je eigen foto's snel mooier maar er komt een dag dat je ook meer foto's gaat wegdoen, geloof mij maar ;-)
      Ik sliep inderdaad al maar ere zijn nu alweer dik een week verder 😱🙈
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  57. Ik probeer altijd de minder bekende paddenstoelen en zwammen te ontmoeten. Wat mij tot vandaag de dag lukte. Heel mooie reportage van jou zowel in beeld als in woord, Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn ook vaak hele mooie Catherine,
      ik zal ze binnenkort eens bij je komen bekijken. De mijne moet ik allemaal nog uitzoeken maar deze vliegenzwammen verdiende een apart blogje :-)
      Groetjes,

      Verwijderen
  58. Hallo Helma, Wow wat een prachtige foto's heb je van de vliegenzwammen kunnen maken. De kleuren, setting helemaal geweldig. En dan uiteindelijk een toetje met de steenuiltjes. Jaloersmakend! Ik kijk uit naar je volgende post waar je er meer van zal laten zien.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,
      deze vliegenzwammen stonde ook echt op een prachtig perceeltje en we hadden er ook nog mooi weer bij waardoor ze gewoon in het zonnetje stonden. Ik was er zelf ook heel erg blij mee :-))))
      De mooiste foto van de uiltjes staat hier al hoor hihi....
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  59. Estão formidáveis, estas imagens dos cogumelos! Algo que adoro, mas que só me atrevo a consumir dos que encontro, já enlatados! Pois não sei distinguir as espécies comestíveis!
    Por estes lados, não os encontro muito nos campos... mas no jardim do Jorge, por vezes, costumam surgir num dos recantos, do mesmo...
    E está adorável, a ultima imagem, com as pequenas corujas...
    Grata por mais uma partilha de excelência, Helma! Beijinhos! Feliz semana!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Ana,
      nem é fácil ver e saber quais cogumelos são comestíveis e quais não são. Eu também só os compro frescos na loja. Então tenho certeza que posso comê-los :-)
      No jardim do Jorge crescem cogumelos, mas deve-se ter cuidado com os cogumelos da natureza. :-)
      As corujas estão chegando e já deveriam estar lá. Infelizmente, estou muito ocupado no trabalho, mas vou ficar bem.
      Pense em você.
      Grande beijo e abraço,
      Helma

      Verwijderen
  60. voor mij één van de weinige paddenstoelen die ik fotogeniek genoeg vindt voor een foto maar jou beelden zien er dan ook weer prachtig uit Helma. Die laatste foto vraagt inderdaad om meer :)

    Groetje
    Henk Jonkvorst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt henk, deze vliegenzwammen zijn ook inderdaad een van de fotogeniekste paddenstoelen :-) Ik ben blij dat je deze foto's weer kan waarderen. De uiltjes komen eraan maar de mooist foto staat hier al hoor hahahaha.....

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  61. ha die Helma
    ja het is zeker een wonderlijke wereld daar onder water , en je loopt ook onder de vissen door :) , schitterend
    ja filmpje wel aardig gelukt hé
    wens je een fijne avond vanuit een nat en donker Hilversum

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      dat is het zeker en je hebt deze dan ook nog eens heel mooi weten te filmen! Mooi8e heldere beelden en in dat tropische water leeft echt heel wat moois! Hoog tijd dat ik dat ook eens moet doen hihi...
      Fijne avond nog,
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  62. Reacties
    1. Dank je wel Ria,
      het zijn de natuurlijk juwelen van de natuur :-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  63. ja al weer een week verder Helma , ik had om de 3 weken 1 vrij , jij om en om hoop ik voor je
    jou boeken nog in de verhuisdozen , mijne bijna allemaal weg , ik hoef geen wand vol boeken hihi
    wees blij dat ze in de garage staan en niet op de overloop hihi
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Karel, we waren alweer een week verder.
      Als we geen corona zouden hebben dan zou ik het ook wat minder ruk hebben maar ja, dat hebben we nog steeds dus het blijft ook nog wel ff druk!
      Jij geen wand met boeken meer (en ik ook niet). Ik denk dat ze ook nog wel tijden in de dozen in de garage blijven staan 🙄
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  64. mogge Helma
    jij dus druk met dat corona gedoe
    de boeken lopen niet weg :)
    en dat virus vriest niet dood , afwachten hoe het verder gaat :(
    ja sneeuw is best mooi hé , ik kreeg gister van vrienden in Zwitserland mooie foto's te zien van hun wandeling , schitterend
    wens je een fijne nieuwe week
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,\jij was vroeg gisteren :-))))
      Ik inderdaad druk met dat corona ellende gedoe p0fffff.......
      Die boeken lopen niet weg inderdaad maar mss worden ze wel opgevreten door de papiervisjes hihi.....
      Ik hou erg van sneeuw (dan niet moeten werken en een zonnetje graag hahahaha....) Maar helaas zien we dat in ons kikkerlandje steeds minder!
      Gaaf dat je weer mooie foto's van sneeuw wandeling van vrienden kreeg!
      Ook voor jou een mooie nieuwe week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  65. Nog even kwam ik ook weer voorbij om wat et zwammen met jou over deze zwammen. Ook al zijn ze nu weer verdwenen. Dit jaar heb ik hen niet mogen ontmoeten maar er zit wel een leuk verhaal aan wat je vast niet wist. In het verleden hadden deze vlokken een functie in de landbouw. Veehouders vermengden de giftige vlokken met melk of water en plaatsten dat mengsel in de stal, om zo van de vliegen af te komen. En zo hadden de koeien of schapen minder last van de vliegen. Doe je hierbij gelijk ook mijn groetjes en wensen overbrengen die ik ook op mijn 2 websites -gedichten en Verhalen uit het leven en ook ene op De Mens en Natuur heeft geschreven met mijn wensen voor kerst er bij en ook had ik filmpje gemaakt die jij vast ook wel leuk zal vinden. Bedankt voor alle reacties die ik het afgelopen jaar mocht ontvangen en voor je vriendschap hier. LG, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tine,
      dank je wel voor je mooie reactie hier en ook voor je wensen.
      Het filmpje heb ik nog niet gezien maar ik heb volgens mij maar een adres van je blogs. Ik moet nog langs en zal zeer zeker het filmpje gaan bekijken.
      Leuk weetje ook over die vlokken van de vliegenzwam :-)
      Jij ook bedankt voor al je reacties (je bent trouwer dan ik) en ik hoop dat het nieuwe jaar 2021 ons allen beer gezind zal zijn dan het afgelopen jaar 2020.
      Lieve groet,
      Helma

      Verwijderen
  66. This species of mushrooms is so beautiful. I especially loved the 7th photo, it’s fantastic.
    A big hug

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Maria ,.
      These fly fungi are also the most beautiful among the mushrooms :-)
      A big hug.

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma