vrijdag 4 oktober 2019

Zwammetjes.......

Het is weer paddenstoelentijd dus de meeste bloemen en overige vlinders en libellen verdwijnen weer in het archief. De zwammen en zwammetjes in deze blog zijn ook uit de archiefmappen want ik ben  er zelf nog niet op uit geweest om zwammetjes te zoeken of te fotograferen. Ik ben vorige week tijdens de nachtdienst die ik af en toe ook nog draai behoorlijk door mijn rug gegaan dus ik zit even thuis.

Maar geniet even van de zwammetjes in dit blog zonder al te veel tekst :-)



*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.




We beginnen met  de Donzige korstzwam - Cylindrobasidium laeve. Het heeft even geduurd eer ik hier de juiste naam van had want ik had. De kleur is mooi zachtroze........



Donzige korstzwam - Cylindrobasidium laeve

Donzige korstzwam - Cylindrobasidium laeve

Donzige korstzwam - Cylindrobasidium laeve


Je hebt verschillende zwarte knotszwammen maar deze in dit blog is de 
Esdoornhoutknotszwam. In de eerste foto zie je er  ook een 
bleek pelsbekertje bij.


Esdoornhoutknotszwam met een bleek pelsbekertje

Esdoornhoutknotszwam

Esdoornhoutknotszwam


Een Gewoon varkensoor (Otidea onotica)...

Gewoon varkensoor (Otidea onotica)

En ja, ik zie altijd van die prachtige Hazenpootjes voorbij komen maar ik had ze zelf nog nooit gezien. Ineens zagen we bij het Robbenoordbos een polletje staan. 

De foto's zijn niet zo fotogeniek als dat je vaak bij andere op het blog ziet maar ik ben blij met deze hazenpootjes.......


Hazenpootje . Coprinopsis lagopus

Hazenpootje . Coprinopsis lagopus


Een hazenpootje van bovenaf gezien ...


Hazenpootje . Coprinopsis lagopus

Hazenpootje . Coprinopsis lagopus

Hazenpootje . Coprinopsis lagopus

En nog wat andere zwammetjes.......

Heideknotszwam -  Clavaria argillacea

Heideknotszwam -  Clavaria argillacea

Kleverig koraalzwammetje - Calocera viscosa

Kleverig koraalzwammetje - Calocera viscosa

En deze oranje aderzwam in de onderste foto's vond ik echt prachtig om te zien. Ze waren ook werkelijk fel oranje en dan maakte het een prachtig gezicht was  in het bos.


Oranje aderzwam (Phlebia radiata)

Oranje aderzwam (Phlebia radiata)

Oranje aderzwam (Phlebia radiata)



==============================================================


Iedereen bedankt voor alle leuke reacties en opmerkingen op de foto's in het vorige blog van:

"Beestjes........................"

132 opmerkingen:

  1. HET WAS NIET DE BEDOELING DIT BLOG AL TE PLAATSEN MAAR HIJ SCHOOT ONDER MIJN VINGERS VANDAAN.

    Ik heb geen idee hoe deze weer in het archief te zetten dus laat ik hem maar zo, zucht...............

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Terug in concept plaatsen :) en opslaan

      Verwijderen
    2. Ja dat zal wel zijn maar ik zag dat hele concept daarboven in beheer niet staan!!?? Het is omdat Maria me via de app een printscreen stuurde anders had ik nog niet geweten hahahahahaha....... Mischien toch maar een leesbrilletje aanschaffen 😫

      Verwijderen
    3. Vind ik niet erg hoor. Wat een prachtige blog is dit weer geworden. Deze zwammen heb ik vorige week op de Veluwe niet gespot, dus ik kijk mijn ogen uit.

      Verwijderen
    4. Hoi Marjon,
      fijn dat je dat niet erg vind hahahahaha......
      Jij zag weer andere paddenstoelen en zwammen en ook die zijn beeldschoon :-)

      Verwijderen
  2. Ik ga nu eerst dan alle reacties beantwoorden in het vorige blog omdat er velen zijn die toch de antwoorden komen lezen. Ik plaats dan ook pas het volgende blog als alles is beantwoord mar nu ging het mis. Sorry daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, ik heb ook paddenstoelen op mijn blog gezet maar ik heb geen idee van de namen.
    Misschien weet jij het ?
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal zo eens kijken Jan.
      Je kan ook op internet zoeken naar determinatie van paddenstoelen en dan kom je ook wel heel veel tegen maar ik kijk zo eerst wel even.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  4. Your fungi images are gorgeous, Helma! The colours are fabulous and the shapes are delightful. Professional-standard of photography too! Thank you for brightening the day - even if it was unintentional!

    My very best wishes. Take good care - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha ..... it was not yet planned to post this post Richard but it went a little differently. Now I am reading and responding like a rocket with everyone:-)
      I like to read that I made your day a little lighter hahahaha ....

      Think carefully about yourself.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  5. Hi Helma. Beautiful photos. Have a nice weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Anne,
      thank you for your visit,
      also a very nice weekend for you.

      Verwijderen
  6. Echt een feest om naar deze prachtig foto's te kijken Helma, de Donzige korstzwammetjes, zijn bijzonder mooi hè? Vervelend dat je door je rug bent gegaan, rustig aan doen hoor!
    lieve groetjes, Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ed, de paddenstoelentijd is ook een feest voor menig fotograaf ;-)
      De rug is inderdaad een pijnlijke aangelegenheid. Kan ook nog niet lang achter de pc. En ja, ik doe rustig aan hoor :_)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. wauw helma wat een prachtige zwammetjes heb jij gezien,
    heerlijke kleurtjes,
    sommige lijken te huilen.... niet zonder reden,
    ik vind ze allemaal mooi maar die knotszwammen.... wowwww.
    dat zijn mooikes hoor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dien,
      het zijn ook echt hele mooie zwammetjes. Ik hou vooral van de vele verschillende kleuren van deze zwammen/schimmels :-) Je zegt het goed, sommige lijken te huilen. Dank je wel voor je lieve berichtje.

      Verwijderen
  8. Ieder najaar wordt je weer doodgegooid met foto's van paddenstoelen. De één nog slechter dan de ander .... en ieder jaar maar weer opnieuw. Met jouw foto's maak je me toch weer helemaal blij met prachtige kleuren en contrasten. Je hebt je de kunst om het juiste licht optimaal te benutten goed eigen gemaakt En je scherpte in de foto's goed afgebakend met een optimaal diafragma. Van mag je meer van deze herfstige onderwerpen plaatsen Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Henk,
      dat is ook zo wat je zegt over de paddenstoelen. Ieder jaar zie je ze weer maar toch mag ik ze graag zien althans de vliegenzwammen dan en ik ben ook gek op gekleurde zwammetjes zoals in dit blog. Nu hoop ik nog een mooie serie van geweizwammetjes te kunnen maken maar dan moet mijn rug wel weer "recht" zijn hihi....
      Ik ben echt blij te lezen dat ik je met deze zwammetjes toch weer een beetje blij hebt gemaakt ;-) Ik hou van deze aparte zwammetjes.
      Dank je voor berichtje.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  9. wat een mooie kleurrijke reeks met deze zwammetjes Helma...

    die zwart knotszwammetjes heb ik bij mijn weten nog niet gezien

    en de hazenpootjes wist je bijzonder mooi te fotograferen

    bedankt voor het delen en van harte beterschap gewenst

    op naar een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,
      er zijn ook echt heel veel mooie gekleurde en kleurrijke zwammen en paddenstoelen in de Nederlandse bossen en parken :-) Leuk om te lezen dat je de zwarte esdoornhoutknotszwam nog niet eerder hebt gezien. Altijd leuk om weer iets nieuws te ontdekken :-)
      Het weekend is inmiddels weer voorbij en ik wens jou nog een hele mooie week
      Groet, Helma

      Verwijderen
  10. ha die Helma
    ze zijn stuk voor stuk weer schitterend
    hopelijk herstel je snel en kan je weer opzoek naar de mooie zwammetjes van deze hefst
    beterschaps en lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik vind ook d kleuren juist zo leuk :-)
      Mijn rug gaat ietsje beter gelukkig en daar helpt de fysio ook goed bij. Ik moet blijven bewegen maar dan is door de knieën voor foot's van paddo's niet echt geschikt hihi... Hopelijk inderdaad er wel weer gauw op uit :-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  11. Wat een prachtreeks weer.De esdoornhoutknotszwammetjes heb ik nog nooit ergns gezien Helma.Oei!gevallen.Verzorg je maar goed want met een rug kan het een terugkerend probleem worden.Vlug beterschap gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marylou,
      ik ben niet gevallen hoor maar ik moest met mijn werk iemand optillen die was gevallen en dat ging dus niet goed. Er schoot een werveltjes uit zijn plek in de onderrug met alle gevolgen van dien maar...... ik kom er wel weer hoor.
      Geniet van je weekend.

      Verwijderen
  12. Whenever you show us pictures of fungi, Helma, they are terrific. There is always a great variety, interesting shapes and colours, images so fabulous I almost feel I can touch them. Well done. Best wishes, David xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David,
      there is an enormous amount of fungi and mushrooms, and I also like to go out and find them. That fluffy mushroom also looks like to pet :-)))))
      Enjoy your weekend and be careful.
      Kind regards, Helma xx

      Verwijderen
  13. Wat een scheetjes die donzige korstzwammen ;-). Mooi gefotografeerd die hazenpootjes. Met de oranje aderzwam had jij meer geluk, ik heb ze meestal nogal bruin, de jouwe zijn prachtig. Ik heb al heel wat paddenstoelen gezien afgelopen week. Dus gauw opknappen en er op uit (als de zon gaat schijnen). In ieder geval beterschap! Liefs, Alie en Nico

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Alie,
      die donzige korstzwammen zijn ook echte scheetjes hahahaha... De hazenpootjes vond ikzelf niet zo mooi maar ik was allang blij dat ik ze ook een keer zag hahahaha..... Die oranje aderzwam was echt heel oranje en ook nog eens lekker fel. Ik zag hem al vanuit de verte :-) Rug is nog steeds "krikkemakkig" dus dat gaat hem nog niet worden met de paddenstoelen helaas :-( Maar thnx voor de beterschap :-))))
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  14. Jeetje ik zie hier dingen waar ik het bestaan niet eens van wist...
    Prachtige foto's
    Als je je blog toch terug zet in concept blijven de reacties gewoon staan dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
    Ai de rug...had ik een paar weken terug door een bureau tillen...toch nog ruim 1 1/2 week last van gehad...maar dan komt zoiets nooit alleen. Was weg en zat ik met een tennisarm pfftt
    Maar ook dat is intussen pijnvrij
    Lang leve de molletjes
    Beterschap want fijn zal het niet aanvoelen.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Nellie.
      ik moest wel ff lachen om je reactie van "Jeetje ik zie hier dingen waar ik het bestaan niet eens van wist..." hahahahahaha.... dat vind ik dus weer erg leuk om te lezen :-) maria had me later uitgelegd hoe ik mijn blog inderdaad weer terug kon zetten in concept maar ik laat hem nu maar staan. Goede leer voor een volgende keer!
      Jij had dus ook anderhalve week last van je rug. Ik inmiddels helaas al 2 weken. Gaat wel beterder hoor maar ik ben er nog niet. Werveltje was verschoven en met rechtzetten liete de spieren en pezen weten daar moeite mee te hebben hahahaha... En jij inmiddels weer met een tennisarm "wel sportief.....gna gna...grapje hoor". Ik ben ook héél blij nu met de molletjes. had eerder een zwaardere maar nu kan ik het met de molletjes af ;-)
      Ook voor jou een heel fijn weekend.

      Verwijderen
  15. Hoi Helma.

    Hopelijk is je rug snel weer in orde.
    De mossen en zwammen zijn prachtig.

    Hele mooie foto's Helma. super serie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      het gaat gelukkig steeds beter maar ik loop er dan ook al 2 1/2 week mee. Helaas is het ook geen weer om te fotograferen dus het thuiszitten is nu dan ook niet zo erg hihi...

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. wat vervelend, je rug bedoel ik, vlug en goed herstel Helma

    prachtig die zwammenfoto's!
    maar hier is het ook oppassen want de grond is zooo laag, ga je ook van door je rug

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het ook Anneke ,maar gelukkig gaat het inmiddels weer wat beter. Ben nog net aan het werk maar dat ga ik denk ik halverwege volgende week weer proberen (na overleg met de arts).
      En ja, van paddenstoelen fotografie krijg je het ook in je rug hahaha...
      maar met dit vreselijke regenachtige weer zal er weinig gefotografeerd worden denk ik zo.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Hello Helma, Your fungi and mushroom images are just amazing.. Great macro shots. Enjoy your day, have a great weekend. PS, thanks for visiting my blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen
      it is now weekend again and here it is just raining, raining and raining again. Not really going out again.
      I also wish you a very nice weekend.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  18. Hoi Helma
    wat een mooie assortiment aan padenstoelen heb je gefotografeerd top.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      er zijn ook zo ontzettend veel paddenstoelen en zwammen.
      Deze tijd is dan ook echt de tijd voor de boswandelingen voor paddenstoelen ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. Hoi Helma, wat een schitterende en aparte zwammetjes. Jij vindt ook altijd van die bijzondere zaken. Mooi vastgelegd en heerlijk om naar te kijken. Sterkte en beterschap met je rug.....
    Joost&Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost en Nicol,
      het zijn ook best wel aparte zwammetjes en dat maakt deze tijd nou juist ook zo leuk. Er zijn werkelijk onwijs veel verschillende zwammetjes en dan is het echt leuk om verschillende te zoeken :-) Dank je voor je sterktewens.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. Oei Helma toch,
    Volgens mij zijn wij eeneiig :-)
    Alle twee groen en alle twee een pijnlijke rug, ik ging er vorige week licht doorheen en dat terwijl ik zoet in mijn mandje lag (mijn nachtdienst zeg maar) draaide me om en knak grrrrrr.
    Bij mij gaat het al weer beter en ik hoop dus dat het bij jouw ook heel snel over is.

    Maar dan....
    Wat een blog, ......... briljant.
    Die donzige korstzwam waar vind je ze?
    Ik heb ze nog nooit gezien en er nog nooit over gehoord.
    Maar jij vind ze gewoon en weet ze ook nog een prachtig vast te leggen.

    En dan het hazenpootje, dit is echt mijn favoriete paddenstoeltje.
    Het is zo lief en fragiel, maar ook zie je binnen 1 dag de verschillende stadia's.
    Van een dicht kegeltje tot vergane glorie.
    Briljant, hier wordt ik enorm blij van.

    En natuurlijk zijn alle andere ook echte snoepjes, ik raak er in hogere sferen van :-)

    Wens je heel veel beterschap, dikke knuffel, je maatje. xx


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey maatje :-))))
      Allereerst geweldig dat je weer kan reageren!!!!!

      Je kon daar nog wel eens gelijk in hebben wat dat eeneiig betreft whahahahaha.... Bij mij gaat het nu inmiddels ook weer wat beterder maar ik ben nog niet aan het werk. Ik hoop dat ergens volgende week weer te kunnen met een aangepaste dienst.

      Euhhhhh.... die donzige korstzwam heb ik in het bos gevonden op een boomstronk (lol) Maar eerlijk is eerlijk, dit was voor mij ook een verrassing hoor. Bovendien was de kleur ook nog eens hele mooi roze :-)

      Ik heb inmiddels jouw hazenpootjes gezien en mens..... wat een beauty's !!! Dan kunnen die van mij zo de prullenbak in! Ik zag letterlijk paars bij jou nadat ik je hazenpootjes had gezien pfffff......... moest helemaal bijkomen!

      Dank je voor je beterschap en natuurlijk ook voor jou een heel spoedig herstel ;-)
      Liefs van je "bijkleurende" maatje
      xx

      Verwijderen
  21. Hallo Helma,
    Donzige korstzwam, een mij onbekende maar wel een zeer fotogenieke soort en prima door jou vastgelegd. Andere soorten heb je ook mooi en vanuit prima standpunten gefotografeerd. De Esdoornhoutknotszwam is ook van die fotogenieke soorten net zoals het Hazenpootje die er fraai op staan. Kortom een fraaie serie en ik heb er weer van genoten.
    Sterkte met je rug.
    Groeten, Hanry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanry,
      die donzige korstzwam was wel even een verrassing hoor. En ik heb er uiteraard nog meer foto's van maar dan wordt het zo "donzig" hier hihihi.... De meeste zwammetjes zijn ook wel fotogeniek al zou ik graag wat geweizwammetjes hebben willen fotograferen. Het hazenpootje heb ik nadien nog mooier gezien (op de blogs dan). Dank je voor je sterkte.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  22. Reacties
    1. There are also so many beautiful fungi Bob.
      Great to see them in the fall.

      Verwijderen
  23. Mooie serie foto's van zwammen waarvan ik de meeste nog nooit heb gezien. Die gele heidknotszwammen vind ik beeldschoon!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ank,
      er zijn ook zoveel soorten zwammen en paddenstoelen.
      Ik kom ook op een site en daar zie ik ook nog steeds soorten die ik nog nooit heb gezien (of van heb gehoord). het blijft dus een leuke uitdaging om ze te blijven zoeken :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. Hoi Helma,
    Prachtige beelden van al deze zwammen. Zo mooi gefotografeerd.
    Geweldig die geel oranje kleuren van die koraalzwam. En wat zijn die hazenpootjes mooi. Schitterend die zwarte lijntjes. Super gedaan!!
    Ben vandaag in de Beekse Bergen geweest en heb daar ook vele paddenstoelen gezien. Leuk hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      jij ook aan de paddo's lees ik wel dus ik ben benieuwd naar je foto's (als je die er al van gemaakt hebt). Deze tijd is ook echt paddenstoelen en zwammentijd maar ik kan er helaas niet voor uit. Als ik het inmiddels wel were kan zijn er of geen paddo's meer of het regent hahahaha.....
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Querida Helma, me encantan las setas y tus fotos son maravillosas, alguna de ellas las hay aquí en mi tierra como la coral y la oreja de cerdo. Pero muchas de ellas las desconocía y son asombrosas, muchas gracias. Mi cariño y un enorme abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Lola
      qué bueno leer que tienes tantos hongos como orejas de cerdo o coral :-) Todavía puedes ver algunos hongos desconocidos aquí. Esto hace que bloguear sea muy divertido porque siempre ves algo nuevo :-)
      Un saludo y un fuerte abrazo.

      Verwijderen
  26. Ha Helma,
    hazenpootjes, wat leuk, die hoop ik ook eens zo mooi tegen te komen. Jij hebt ze mooi in beeld gebracht. Dat geldt ook voor de geweizwammetjes.
    Sterkte met je rug; ik hoop dat het snel over gaat.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      ik heb er ook lang op moeten wachten om hazenpootjes te kunnen fotograferen. Dit zijn dan wel niet de mooiste exemplaren maar ik heb ze eindelijk. Dus daarom toch maar meegenomen in het blog hihi....... Geweizwammetjes staan niet in dit blog maar wel esdoornhoutknotszwammen ;-)
      Rug gaat gelukkig stukken beter al ben ik er nog niet helemaal.
      Hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. schitterende herfst foto's en paddestoelen Helma,
    Hier bijna geen paddestoel nog gezien, en moet er heel ver voor van huis
    en het weer lokt niet echt aan met al die regen,
    om ergens heen te gaan om nat te regen ipv foto's maken
    gelukkig kan ik hier dubbel genieten van deze prachtige foto's

    Groetjes Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      de herfst is ook gelijk in alle hevigheid losgebarsten lijkt wel als ik het weer zo bekijk. Wat jammer dat je nog niet veel paddenstoelen gezien hebt maar die gaan nog wel een tijdje door hoor :-) Fijn te lezen dat je van deze foto's ook genoten hebt.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Wat prachtig Helma, het is weer paddenstoelentijd, schitterende kleuren, knappe compo ook. Het Kleverig Koraalzwammetje op foto 17 is mijn absolute favoriet. Maar de hele serie is puur topwerk en wat een verscheidenheid, mijn compliment Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ludo :-)
      Het is inderdaad paddenstoelentijd en ik zou er ook echt heel graag op uit gaan om meer zwammen en stoeltjes te vereeuwigen. Maar helaas..... ik moet nog even geduld hebben ;-) Dat kleverige kraalzwammetje heeft ook echt wel wat :-) Dank je voor je complimenten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Hallo Helma,
    Pilze sind jedes Jahr aufs neue der Dauerbrenner, aber jedes Jahr finde ich, gibt es eine Steigerung, immer andere Pilze und andere Hintergründe und verschiedene Lichtsituationen machen jedes Bild einzigartig.... und natürlich die tolle Haltung vom Fotografen beim Fotografieren ;-)) die ist jedes Jahr gleich...
    Tolle Fotos
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo frank
      du hast recht mit dem, was du über das pilzzeitalter sagst. Es ist auch jedes Jahr das gleiche und deshalb versuche ich, etwas Abwechslung hinzuzufügen ;-) Allerdings kann ich den Fliegenpilz nie überspringen, obwohl er nicht in diesem Blog steht. Vielen Dank für Ihre nette und komplimentäre Antwort :-)
      Viele Grüße, Helma

      Verwijderen
  30. Ik heb deze nooit gezien. Wat ziet deze foto's heel echt mooi uit Helma. Doorzichtig zwammetjes ziet heel teer uit. Prachtig om te zien. Andere heb ik nooit gezien. Groetjes J&F.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oja sterkte met je rug. Heel vervelend voor je.

      Verwijderen
    2. Dank jullie wel voor het bezoek en reactie.
      Zwammetjes zijn ook mooi.

      Verwijderen
    3. Ik ben bij jullie geblokt dus kan daar ook niet lezen of reageren.
      Groeten

      Verwijderen
    4. Ferry moet vanmiddag even naar kijken. Omdat vanmorgen vroeg kregen update van Word Press. Toen gingen mis.Dit ging automatisch.Ik baal stekker. Ik word niet goed van. Komt misschien goed. Je bent niet geblokt. Iedereen kan het ogenblik niet inkomen. Fijne dag. Groetjes J&F.

      Verwijderen
    5. Het is weer opgelost Helma. Gelukkig maar. WEl gedoe geweest. Groetjes J&F.

      Verwijderen
    6. Jammer dat er dan weer iets mis gaat als er weer een update is geweest.
      Ook voor jullie een fijne avond.

      Verwijderen
    7. Fijn dat het is opgelost. Ik zal het nog een keer gaan proberen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Wat een variatie aan paddenstoelen en zwammen Helma. Niet alleen dat maar je weet ze ook weer prachtig te fotograferen. Mijn complimenten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,
      zelfs nu schieten er allerhande paddenstoelen als "paddenstoelen" uit de grond vandaan. Prachtige tijd alleen mag het van mij wel iets minder nat zijn ;-) Dank je wel voor je complimenten.
      Groetjes Helma

      Verwijderen
  32. Wat een zwammetje al niet te weeg kan brengen... Prachtig Helma. Je beheerst de macrofotografie als geen ander. Scherp, diepte scherpte, kleur, perspectief etc etc het zit er allemaal in. Het zijn stuk voor stuk prachtige opnames met een erg hoog "genietgehalte". Dit blog was om van te smullen....
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frans,
      hahahahaha.... leuke openingszin van je met je "Wat een zwammetje al niet teweeg kan brengen :-)" Helemaal mee eens. En er zijn echt ontiegelijk veel soorten zwammen. Ik kom zelfs nu op sommige site's zwammen tegen waarvan ik nog nooit had gehoord, laat staan gezien!
      Ik ben heel blij dat je van deze foto's van de zwammetjes hebt genoten Fans :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  33. Hoi Helma,

    Jij hebt zo te zien ook nog genoeg prachtige foto's in je archief staan. Met dit weer van de laatste dagen schieten de paddenstoelen weer letterlijk uit de grond. Ik vind ze eigenlijk allemaal bijzonder, behalve de oranje aderzwam en het geweizwammetje heb ik ze nog nooit gezien. Die laatste op nr. 1 en 17 vind ik wel de mooiste. Kan me voorstellen dat je blij was met die hazenpootjes, ook die heb ik nog nooit gevonden. Ik vind ook die heel mooi gefotografeerd ook al vind je ze zelf dan misschien wat minder. Paddenstoelenfotografie, moet ik toch ook maar weer eens gaan doen, het werkt best aanstekelijk als ik dit zie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      ik heb echt nog mappen vol en dat ook vanaf 2012!!! Er komen steeds meer mappen die "overblijven" en ik denk dan steeds "ze komen wel een keer die foto's" maar ja, niet dus. Voor nu was het dan ook weer een mooie gelegenheid om er weer even in te duiken en wat bij elkaar te zetten ;-)
      De paddenstoelen schieten nu inderdaad letterlijk de grond uit en ik hoop er ook nog een paar te vinden om te fotograferen. Het kleverige koraalzwammetje welke jij bedoelt is ook echt een mooi zwammetje en ook heerlijk geel tot oranje :-) De hazenpootjes vind ik inderdaad nit helemaal je van het maar ik was allang blij dat ik een polletje vond :-))))
      Misschien bij jou dus ook straks paddo's op de blog "grinnik".

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  34. Hoi Helma,
    Je weet ze wel te vinden, maar dat zal per gebied verschillen, er zijn wel bijzondere exemplaren bij die ik nog nooit gezien heb. Het is 'n hele mooie serie geworden en alle mooi scherp.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      in eider bos kom je weer andere zwammetjes tegen en in dit geval was het ook wel uitzonderlijk. Alleen de kleverige koraalzwam in een ander gebiedje gefotografeerd :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. De herfst is een tijd voor paddestoelen en je presenteert ons deze prachtige collectie om ze van dichtbij te kunnen waarderen, wat een geweldige foto's je hebt gemaakt! De zwarte champignons zijn geweldig, ik had ze nog nooit gezien.
    Veel kusjes, Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Montse
      Estos hongos negros también son especiales para ver. Los encontré en un bosque y quería que fueran fotógrafos y mostrarles :-) Gracias por disfrutar de estas fotos.
      Muchos besos

      Verwijderen
  36. Hoi Helma,
    Het is weer een schitterende verzameling paddenstoelen!!! Supergave foto's heb je gemaakt en de scherpte en kleuren zijn weer top! Gefeli met je Hazenpoortjes, leuk om te fotograferen, hè! Ik vind deze foto's geweldig hoor, niks mis mee. Die Heideknotszwam is een nieuwe voor mij, wat een mooie is dat! EN ik begrijp dat er nog een deel II komt, omdat je eigenlijk nog niet klaar was? (LOL) we gaan het zien....
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      hahahahahaha...... er staat inderdaad nog een deel II op het programma hahahaha.... Inmiddels weet ik dankzij jou hoe eea weer terug te zetten in comcept gelukkig :-)))) Ik hou van de vele zwammetjes en wil dan ook zoveel mogelijk kleuren hebben hahaha... De Heideknotszwam heb ik ook nog maar op 1 plek gezien en ook vorig jaar op dezelfde plek :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  37. Hallo Helma,
    Een mooie serie al deze Zwammen, waarvan ik de meeste niet eerder zag.
    Je weet ze altijd fraai vast te leggen.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      er zijn ook echt zoveel verschillende zwammetjes en zwammen. De meeste zal ik zelf waarschijnlijk ook nooit zien maar deze heb ik in ieder geval ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  38. Ha Helma,
    Het zit niet mee, hè? Nou weer door je rug gegaan. Rustig aan doen maar en wel blijven bewegen, hoor! Paddestoelen fotograferen is dan inderdaad niet de aangewezen therapie. Dat is me toch een partij slecht voor je rug. Je moest mij eens zien als ik weer probeer overeind te krabbelen na zo'n sessie op mijn knieën... Maar gelukkig heb jij blijkbaar nog een goed gevuld archief, want wat je hier laat zien mag er best zijn. Fraaie serie. Mooi vastgelegd en ook nog eens leuke soorten. Goed dat die onder je vingers doorglipte het wereld wijde web op!
    Groetjes en sterkte,
    Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Dick,
      ja, inderdaad... kwam tijdens mijn werk en ook tijdens werkzaamheden dus dan kan je wel indenken waar ik mee bezig was whahahaha...... maar inmiddels gaat het weer stukken beter hoor. Is ook alweer 3 weken geleden en de fysio verricht wonderen!
      En ja, ik zou je graag eens willen zien als je na zo'n sessie overeind komt hahahahaha...... (ik heb er ook moeite mee hoor).
      Fijn dat je deze foto's ook weer kan waarderen ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. Dag Helma, nou genoten heb ik hoor, jeetje en weer allemaal andere dan dat ik zelf heb. Vandaag heb ik wel eindelijk het oranje, kleverig koraalzwammetje gevonden. Maar de rest niet gezien...........speciale omgeving? Prachtige serie....
    Groet Renée

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Reneé,
      super dat je het kleverige koraalzwammetje hebt gevonden :-)
      Ik zie ze ook niet echt vaak maar ik weet wel dat als je er eenmaal eentje hebt ze volgend jaar op dezelfde plek ook weer opkomen ;-)
      En nee, deze zwammetjes zijn ook gewoon in het bos gefotografeerd hoor.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  40. Hoi Helma,
    Zo te lezen ga je even niet door de knieën om zwammetjes e.d. te fotograferen. Sterkte. De herfst is een mooie tijd van het jaar voor liefhebbers van paddenstoelen. Jouw plaatjes zijn zoals altijd weer de moeite van het bekijken waard. Gedeeltelijk zijn de soorten volstrekt nieuw voor mij, maar ja, er is zo belachelijk veel variatie. Vervelen hoef je je in deze tijd, niet in de natuur (als het niet teveel regent) maar zoals jij ook niet achter je pc.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      inmiddels gaat het gelukkig weer wat beterder maar ja, het is ook alweer 3 weken terug dat het gebeurde auwie....
      De herfst is ook een mooie tijd al moet ik nu eerlijk zeggen dat de stevige wind van vandaag en die vele regen me wel de strot uitkomen *lol*.
      Ja, er is ook echt een enorme hoeveelheid aan verschillende zwammen en zwammetjes en dat maakt ht nou juist zo leuk om ze te zoeken of tegen te komen ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  41. Wow Helma, wat een schitterende foto's van al die zwammetjes! Een 10 met een griffel!!
    Heel veel sterkte en beterschap met je rug.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,
      dank je wel voor je leuke en enthousiaste reactie :-)))))
      Met mijn rug gaat het inmiddels de geode kant op gelukkig.
      Geniet van je weekend.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  42. Helma, wat een schoonheid zit er in die wonderlijke wereld van de zwammen.
    Ik heb erg genoten van je mooie foto's.
    Hier in de tuin is nog geen zwammetje te zien, ze wachten zeker nog even.
    Ik hoop van harte dat je rug snel herstelt, dan kun je er weer lekker op uit.
    Liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      de wereld van de zwammen is ook echt heel mooi en wonderlijk. Er zijn er onnoemelijk veel en zelfs ik zal nooit alle zwammen en zwammetjes te zien krijgen :-) Bij jou nog geen zwammetje dus maar dat zal veranderen denk ik want er is echt heel veel regen gevallen dus ze zullen er nu wel zijn denk ik zo ;-)
      Mijn rug herstelt goed maar ik moet nog voorzichtig doen. Dank je wel.
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen
  43. Wat heb jij al veel soorten zwammen gezien. Prachtige foto's. De hazepootjes vind ik het leukst, die zie ik zelf niet zo vaak, en heb ze maar 1 keer echt goed op de foto kunnen zetten. dus als je een goede plek weet waar ze staan......
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      er zijn ook echt zoveel soorten zwammen en zwammetjes. Ik zou ze het liefst allemaal tegenkomen maar dat zal niet lukken. Deze hazenpootjes had ik in het Robbenoordbos en er stond maar een polletje, ofwel alleen dit polletjes wat ik hier heb geplaatst. Ik zou je graag een plek geven maar ik weet het niet. Bij Karina zag ik wel schitterende hazenpootjes dus wellicht weet karina een goede stek :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Het is weer een logje om duimen en vingers van af te likken :-)
    Die Donzige korstzwam als inleiding heb ik nog nooit gezien (vele andere ook nog niet), dus kan je nagaan hoe geniet van deze openbaringen ! Momenteel kan ik niet weg, omdat mijn echtgenote wat sukkelt (tijdelijk hoor) met haar gezondheid en ik klaar moet staan om haar te helpen. Maar als ze terug beter is, dan ga ik op zoek naar de paddo's en schimmels. Dikke bravo voor dit mooie logje. Ik wens je ook een voorspoedige genezing met je rug...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dirk,
      ik hoop dat je echtgenoten inmiddels een beetje is opgeknapt al zal dat niet zo direct gaan. De foto's die ik bij jou zien en dan vooral die laatste van IJsland waren werkelijk juweeltjes. Dank je wel voor je dikke bravo en dat je ervan genoeten hebt ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  45. Hoi Helma. prachtige fotos van de serie Paddestoelen. Ik vind de zwarte heel mooi. Ik zie meestal maar de gewone paddestoelen. En zo mooi die herfstkleuren. Fijn weekend. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,
      er zijn ook echt heel veel paddenstoelen en zwammen. Deze zwammen en zwammetjes zijn dan ook zo leuk van vorm en ook vanwege de mooie en verschillende kleuren die ze hebben. Inmiddels zijn we alweer een dik weekend verder en wens ik jou nog een hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Hoi Helma, een mooie blog met de paddenstoelen. De kleuren zijn fijn warm en er is niks mis met de inktzwammen hoor... prachtig zijn ze. Leuk dat je de namen erbij hebt, dat vind ik altijd zo moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      namen zijn ook vaak moeilijk en helemaal met de paddenstoelen. De vliegenzwam kent iedereen wel en het eekhoorntjesbrood ook maar de namen van al die andere is best wel een uitzoekerij hahaha.... Dank je voor je bezoek en reacite :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  47. Hoi Helma
    het weer was goed voor de padenstoelen erg mooi in beeld gebracht de eerste foto is een apart soort zwam.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      het weer was inderdaad heel goed toen. Nu is het echt heel erg nat maar ook nu schieten de paddenstoelen nog als "paddenstoelen" uit de grond ;-), De eerste zwam die jij bedoeld is ook een aparte zwam. Ik had deze zelf ook nog niet eerder gezien. Nu ga ik er steeds meer op letten :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  48. Hoi Helma, mooie opnamen van de zwammen en paddenstoelen op macro niveau en knap dat je alle(wetenschappelijke) benamingen er bij heb staan ook in het voorgaande blog. Vaak is dat een hele klus om uit te zoeken weet ik uit ervaring.

    groeten Piet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet,
      het is ook een hele klus om al die namen uit te zoeken en soms heb je ook nog de verkeerde als je de wetenschappelijke er ook bij wilt zetten. Dan moet ik soms weer overnieuw beginnen omdat het geheel dan weer niet klopt :-)
      Leuk dat je hier ook even langs kwam.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Hi Helma,
    All the fotos are absolutely fantastic.
    I especially loved the photos of Calocera viscosa, it's amazing.
    A big hug and all the best for you
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      the sticky coral mushroom ( Calocera viscosa) which you find so beautiful is also really a very beautiful one :-) Some see a lot of these beautiful mushrooms but I only know one of them :-)
      Thank you for your visit and your response.
      A big hug for you,
      Helma

      Verwijderen
  50. Ha Helma,
    Wat heb je weer veel moois in deze blog staan. Zo mooi hoe jij alle details in de natuur weet vast te leggen.
    Vervelend dat je door je rug gegaan bent. Hopelijk gaat het snel weer beter met je!
    Groetjes Jacobien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacobien,
      dank je wel voor je leuke reactie over deze zwammetjes uit de natuur :-))))
      Mijn rug is inmiddel gelukkig weer aardig opgeknapt maar ik heb me best heel naar en zielig gevoeld hahahaha...
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. Je zwammetjes staan er allemaal mooi op Helma, ook al komen ze uit het archief ;-))
    Zelf ben ik de ook pas op pad geweest om ze te fotograferen (moet ze nog uitzoeken)
    Wens je beterschap met je rug, dat is echt niet fijn pijn in de rug.
    Dan voel je, je meteen zo oud hé ;-)))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,
      wat in een goed vat zit verzuurt niet (zeggen ze dan hahaha.....) maar inmiddels heb ik zowaar wel wat nieuwe zwammetjes kunnen fotograferen :-) Wat leuk dat je ook op zoek bent geweest en die kom ik zeker nog tegen :-))))
      De rug is inmiddels aardig opgeknapt en nu met wat molletjes heel goed te doen. Was de eerst 2 weken werkelijk niet te doen argh..... Je voelt je inderdaad dan héél oud whahahahaha.....
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  52. ha die Helma
    ja ik denk zal het er bij zetten , dat er schokkende beelden bij zitten , en velen keken dus ook niet

    ja leuk hé al die ouwe piratenzenders , ik en velen wisten niet dat er zoveel waren
    Veronica schip kan je op en in , ligt bij de oude NDSM

    O kan jij zien dat sommige foto's wel bewerkt waren hihi
    ja zitten schitterende bij hé :)

    klopt ik zag heel wat paddenstoelen al , vandaag , maar ook een dag of wat terug tijdens een wandeling naar Wolfheze
    ja de pruikzwam is terug , had ik al gezien , en nu kijk ik weer hoe die groeit , hopelijk laten ze het zitten
    ik las je reacties bij de foto's , dank je wel , mooi dat te horen van een top fotografe
    op het blog is enkel de achtergrond en banner anders hihi

    fijne avond en lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      heel goed dat je het erbij had gezet want zo kan ieder voor zichzelf beslissen of hij wel of niet kijkt.

      Jaaaaa..... die piratenzenders zijn echt heel leuk. Ik heb er in de jeugd maar wat veel naar geluisterd hahahaha....

      Ja, op en in sommige foot's kan je inderdaad zien dat ze bewerkt zijn maar dat geeft niet hoor ;-) Doen we allemaal wel eens hihi....

      Jij zag inderdaad heel wat paddenstoelen en er zijn ook nog heel veel paddenstoelen. Er lijken er nu wel steeds meer te komen!!!! Geweldig die pruikzwam en die heb ik zelf nog nooit in het echt gezien. Jij weet waar ie hangt dus je kan hem mooi in de gaten houden ;-)
      Ik vond je foto's ook echt mooi om te zien Karel :-)
      Kan je nagaan wat een achtergrond en banner al niet doen ;-)

      Jij ook nog hele fijne avond.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  53. Magnificent shots.. Great macro Helma... Happy weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Zwammen zijn minder wispelturig tijdens het fotograferen dan vogels en ander gevederte. Toch slaag je erin om ook van zwammen uitzonderlijk mooie foto's te maken. Het is even smullen geblazen hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cor,
      klopt inderdaad hahahahaha.... deze zwammen en zwammetjes zijn een stuk gemakkelijker te fotograferen dan insecten of vogels ;-) Fijn te lezen dat je ook weer van deze foto's hebt genoten :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  55. Die knotszwammen vind ik heel bijzonder, heel erg mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rob,
      het zijn ook wel bijzondere zwammen deze zwarte knotszwammen. Er zijn ook nog andere zwarte knotszwammen en die heb ik ook maar die komen later aan de beurt ;-)
      Groetjes.

      Verwijderen
  56. Hi Helma,
    Je foto's zijn schitterend! Knap dat je al die namen weet, ik probeer de namen op te zoeken via Google (lens) maar vind het dan steeds verwarrender worden ……….. veel paddenstoelen lijken zo verschrikkelijk op elkaar dat ik niet meer weet welke het nou het is ……….

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,
      dank je wel voor je lovende reactie :-)
      Het is ook niet gemakkelijk om de namen erbij te vinden maar er zijn wel site's die het mooi en overzichtelijk hebben. Ik heb die dan ook opgeslagen en daar maak ik dan ook dankbaar gebruik van :-)
      Maar zonder namen zijn de paddenstoelen ook mooi om te zien hoor :-)))))

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  57. Hoi Helma
    Je bent weer aan het bijlezen en ook ik maak me vaak schuldig aan het doorscrollen
    Als het gaat tenminste...
    Tja als je ze zelf niet maakt en alleen maar deelt dan kan er soms wat instaan wat minder mooi is...of past.
    Maar ik maak dankbaar gebruik van de makers
    Gadsie voor dat beetje poep ? Nee dat kwam bij mij pas met de tandenborstel (de nieuwe whaha)
    Ook die met de leesfout was er een met dieren en teksten maar dan totale humor...
    Hond in moterpak, poes met hoofdtelefoon, ijberen aan de bbq en andere onzin hihi
    Dus nog steeds last van je rug...werk niet meer dus heb het in rust uitgezeten.
    Niks fysio
    Groetjes en fijne week
    Och

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      ik was inderdaad even aan het bijlezen en daar trek ik dan ook wel even wat tijd voor uit hihi...... al is het soms wel dat ik sommige pps'jes doorklik (grijns) want anders kom ik nergens anders meer aan toe hahahahaha......
      Meestal vind ik alles mooi hoor maar nu zag ik dus in een van die pps'jes een aantal van die vrouwengezichten staan die ik zelf niet mooi vond maar een ander kan dit weer wel heel mooi vinden.
      Gisteravond stond ik mijn ande te poetsen en moet toen ook aan die poep denken hahahahaha..... Ja, ik baalde van die leesfout verdorie en soms komt dat dus echt nog wel eens voor. Gelukkig kan ik de meeste wel inzien en bekijken dus dat scheelt weer.
      Ja, nog steeds las maar lang niet meer zo erg al 4 weken terug. Ik ben dan ook weer aan het werk gegaan zij het een beetje aangepast ;-)
      Jij ook nog hele fijne avond en week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  58. Hoi, Helma. ¡Da gusto ver cómo la vida regresa en otoño en forma de preciosos hongos!. Fantásticas fotos. Un fuerte abrazo desde Asturias.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Belén
      el otoño también es una estación muy hermosa con todos esos hermosos colores y frutas :-)
      Creo que es bueno leer que disfrutaste esta foto de otoño.
      Un beso y un abrazo desde los Países Bajos.

      Verwijderen
  59. Muy bonitas las imagenes en especial en las que haces un gran uso del bokeh,saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Jezus
      Gracias por su visita y su buena respuesta.
      Saludos

      Verwijderen
  60. Uma publicação, absolutamente deslumbrante... com imensas variedades de cogumelos, que eu nem conhecia!...
    As imagens estão incríveis, Helma! Fiquei completamente rendida perante este notável post!
    Adorei ver! Beijinhos
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Ana,
      que resposta agradável e super entusiasmada de você sobre esses diferentes fungos :-)))))) Existem realmente muitos fungos diferentes e ainda não os vi todos.
      É bom ler que você gostou desta série.
      Muitos beijos,
      Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma