donderdag 11 oktober 2018

Paddenstoelen en zwammen .................... 2

Deze tweede serie is de opvolger van Paddenstoelen en zwammen....1 KLIK  Deze had ik geplaatst op 20 oktober 2017 met de bedoeling dat er nog 2 series achteraan kwamen. Door het verschrikkelijke  dodelijke ongeval van onze kleine Jahnay (eind van deze maand)  is dat er niet van gekomen.  Daarom plaats ik deel 2 van vorig jaar nu. Niet veel tekst maar alleen plaatjes van paddenstoelen en zwammen.



*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.

*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.


De overbekende Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)


Ook de nodige zwammen en zwammetjes tussendoor.


Kroontjesknotszwam (Artomyces pyxidatus)

Groene knolamaniet (Amanita phalloides)

Kleine paddenstoel

Gele koraalzwam - Ramaria flava.

Suikermycena (Mycena

Geel hoorntje  - (Calocera cornea


Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Ook een paar hele kleine Geweizwammetjes - Xylaria hypoxylon ..


Geweizwammetjes - Xylaria hypoxylon

Geweizwammetjes - Xylaria hypoxylon

Geweizwammetjes - Xylaria hypoxylon

Geweizwammetjes - Xylaria hypoxylon


Onderstaande foto's is een vraagstuk. Ik weet niet of het nou een Gewoon Varkensoor -  Otidea onotica  is of een Bleekbruine bekerzwam Peziza repanda......


Gewoon Varkensoor -  Otidea onotica  is of een Bleekbruine bekerzwam Peziza repanda......


Gewoon Varkensoor -  Otidea onotica  is of een Bleekbruine bekerzwam Peziza repanda......


 Groene glibberzwammen kwamen we ook nog tegen.....

Groene glibberzwam (Leotia Lubrica

Groene glibberzwam (Leotia Lubrica

Onderstaande paddenstoel is misschien niet echt herkenbaar maar het is toch een vliegenzwam :-)))


Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Dennenzwavelkopjes

Dennezwavelkopjes




====================================================

Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties op de foto's in het vorige blog van:

"Kwikstaartje met jong.............."

146 opmerkingen:

  1. Prachtig Helma. Ik vind paddestoelen ook mooi maar ik kan eigenlijk niet laag. Wel jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Caroline :-)
      Jammer dat je niet laag kan maar soms hoef je ook niet laag. Ik zie ze vaak ook op schuine "hellingen" staan en dat fotografeert een stuk gemakkelijker. Soms lig in wel op knieën en ja, ik ehb een statief om weer overeind te komen hahahaha......
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  2. Hoi Helma,
    Dat zijn prachtige beelden van al die verschillende paddo's!!
    Goed dat je ze alsnog laat zien. En in deze herfst tijd kan dat natuurlijk uitstekend.
    Mooi om te zien, want dit jaar is het maar magertjes met de paddenstoelen in het bos.

    Lieve groetjes,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      deze had ik nog staan en het is ook zonde om ze niet te laten zien. Ik had er in eerste instantie wel een beetje moeite mee maar het zijn mooie foot's dus toch maar de knoop doorgehakt. Deel 3 ga ik dan ook plaatsen al zal dat nog wel even duren hihi....
      Door het rare weer waren er dit jaar ineens heel veel paddestoelen maar die waren ook zo weer weg inderdaad. Misschien dat er nog mooitjes op gaan komen ;-)

      Lieve groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  3. Mooi mooi en nog eens mooi Helma anders kan ik niet zeggen .Ik ben dol op dit soort mooie foto's .Helaas kom ik weinig in de bossen om ze zelf op de foto te kunnen zetten .Heb helaas erg last van mijn stuitje en gister wel gefietst en genoten maar nu dus argghh .Die van die kleine Groene Knolamaniet vind ik echt supermooi .Ik denk dat ik deze week gewoon nog een keer naar de bossen ga maar dan wel MET camera .Ik heb zo genoten van al dit moois
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      ik lees dat je last hebt van je stuitje en ohwwww... dat is echt niet fijn. Dat is echt heel pijnlijk! Ik hoop dat je hier weer heel snel vanaf bent hoor want echt, als je eenmaal last van je stuitje hebt dan blijf je er altijd aan herinnert worden :-(
      Er zijn niet zoveel paddenstoelen maar hopelijk in november wel.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  4. Hello Helma, awesome collection of mushrooms and fungi. Your photos are amazing. Great post. Happy Thursday, enjoy your day and weekend ahead!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      thank you for your nice comment '
      also a very nice weekend for you.
      Greetings

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Hoi Evi,
      yes, they are fungi and mushrooms and fungi.
      Always nice to photograph them.
      Greetings,

      Verwijderen
  6. De groene glibberzwam is wat mij betreft een vies, niet te identificeren kwakje :) De rest van je onderwerpjes zijn van grote schoonheid en met zorg en aandacht vastgelegd zoals ik eigenlijk van jou gewoon ben Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha.... weet je dat ik dat ook dacht toen ik deze inees in de grond zag "glibberen". Ik wist echt niet wat ik zag en vond eht maar gek. Er lagen overal van die *vieze* hoopjes hahahaha...
      Omdat ik deze nog nooit had gezien heb ik ze toch maar gefotografeerd (al ging dit niet echt gemakkelijk op zo;n schuine helling die ook nog superglad was).
      Groetjes

      Verwijderen
    2. Hahahaha.... lolbroek ;-)
      ( zie nu ook pas de vele tikfouten *schaam*)

      Verwijderen
  7. Werkelijk een prachtige serie Helma, bij het zien van de vliegenzwammen, springen mij de tranen in de ogen, die willen hier niet groeien.
    Lieve groetjes, Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Edward :-)
      Kan ik je tranen drogen ;-) Misschien een ker even verderop een bos uitproberen al zijn er dit jaar dus heel weinig paddestoelen.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  8. Awesome pictures. Have a nice weekend Helma;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knap hoe je de kleinste paddenstoelen zo mooi vast hebt weten te leggen! Een mooie herfst maand, maar ook eentje met een dubbele lading voor jullie. Heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Michelle,
      soms is dat ook echt ff afzien als ik languit over de grond ga. Heb dan ook altijd een stuk noppenfolie bij me maar het overeind komen wordt wel steeds moeilijker hahahahaha....

      Inderdaad een mooie herfstmaand al zal ik de laatste week en begin november niet op het blog zijn. Inderdaad veel te emotioneel :-(
      Dank je wel voor je sterkte.
      Ik vind het echt fijn dat je er nog aan denkt x

      Verwijderen
  10. Wauw Helma, wat heb jij er weer veel verschillende mooie ontmoet zeg. Ik heb er wel enkele gezien al maar meestal toch dezelfde. En ook bedankt voor je reactie op het natuurblog. Moet je ook wel zeggen dat het ook nu wat minder wordt met het wandelen in de mooie natuur want de benen gaan langzaam achteruit en kan nu nog maar kleine stukjes kan gaan.En het door de knieën gaan is helemaal een probleem op het moment. Maar van die momenten dat het goed gaat geniet ik met volle teugen net als jij. Maar mijn complimenten voor je prachtige fotografie heb je zeker verdiend van mij.Ik wens je gezellig weekend. LG, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tine,
      wat naar om te lezen dat je zo'n last heb van je knieën. Daardoor kan je ook minder aan de wandel en dat vind ik echt wel erg. Ik hoop dat je morgen (lees zaterdag) wel een stukje kan gaan en nog even heerlijk van de mooie natuur kan genieten met een zonnetje erbij :-)
      Ik dank je voor je complimenten. Ik ben dit weekend ook heerlijk vrij en pak morgen de fiets. Daar heb ik echt zin in. Camera gaat mee voor "je weet maar nooit" :-)
      LG, Helma

      Verwijderen
  11. Goedenavond Helma,

    Wauw wat is dit hele mooie serie foto's geworden. Je ziet overal gaan bloeien in de bossen. Je ziet verschillende kleuren. Je maakt altijd soorten foto's van zwammen en paddenstoelen. Vliegenzwam is werkelijk erg mooi om te zien Helma. Geweizwammetjes zeker heel erg klein. Zeker nog groeien? Ik heb je foto's genoten om te zien.Helaas komen wij niet in bossen. Geen auto om te komen. En wij hebben anders aan hoofd. Pfff.... Ik wens jou fijne avond. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Jacqueline en Ferry,

      de vliegenzwam blijft ook echt wel de koningin onder de paddenstoelen :-) Vanmiddag tijdens het feiten 2 hele grote vliegenzwammen gezien! Verder wat kleine zwammetjes maar ik hoop op nog veel meer zwammen en mossen als de herfst wat "natter" gaat worden. nu is de oogst echt heel minimaal hoor.
      Jammer dat jullie niet in bossen komen want het is echt zo mooi.
      Jullie hebben wat anders aan jullie hoofd en dat zal met jullie broer te maken hebben denk ik. Ik lees me nog bij bij jullie.
      Jullie ook hele fijne avond.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Me fascinan las setas y en tus maravillosas fotos lucen espléndidas. Mi cariño y un inmenso abrazo para ti y tu familia Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola amiga lola
      Gracias por tu dulce respuesta.
      Las setas y los hongos son objetos divertidos para fotografiar durante este tiempo.
      Un fuerte abrazo para ti :-)

      Verwijderen
  13. Hoi Helma,
    Dank je wel voor je aardige commentaar !!
    Wat een schitterende foto's heb je gemaakt !!.
    Prachtig die paddestoelen, super macro werk !
    O ja. Ik zag dat je mijn blog bij de lijst met blogs hebt staan die je volgt, wat leuk !
    Ik heb echter mijn url vandaag gewijzigd (was niet blij met travel erin) het is nu:
    https://natureclosephotography.blogspot.com

    Hartelijke groetjes,
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Els,
      ik heb deze link er ook ingezet :-) Je had er inderdaad een met travel erin maar ik weet zo even niet meer welke dat was. Kom hem vanzelf wel weer tegen met bijlezen ;-)
      Het is dun gezaaid hoor met de paddenstoelen maar hopelijk komt er nog wat op als het wat "natter" gaat worden.

      Hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  14. Goed dat je ze alsnog laat zien hoor, want ze zijn stuk voor stuk prachtig! Er zitten een paar zwammen tussen die ik nog nooit heb gezien, ook niet op andermans foto's zoals die groene glibberzwam en de kroontjesknotszwam.


    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het zou jammer zijn om alles weg te doen. Hierna komt er nog een blog van en daarna zal ik waarschijnlijk even van het blog wegblijven (emotie). Toch wel leuk te lezen dat je niet alle zwammen kende. Misschien zitten er in deel 3 ook wel een paar verrassende ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  15. Hoi Helma, Wat veel mooie paddenstelen schut je hier uit je mouw!!! En wat een prachtige sfeerplaten!! Dat je ook nog al die namen weet.....petje af!
    Echt geweldig om te zien. Eneh...ik ga er NIET meer voor door de knieën. Ik stond een week scheef, en krom, en pijn. Dus leg ik me er maar bij neer (lol)
    Groetjes en alvast een fijn weekend
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      door de knieën gaan wordt inderdaad wel een dingetje ja pffff...... nu vaak statief mee om me daarmee omhoog te duwen whahahahaha...... Hier waren de glibbers op een schuine wand en dat was nog lang niet zo gemakkelijk hoor want ik gleed echt steeds weg ieuw......
      Jij scheef en krom en toch ga je je erbij neerleggen!!!???? Whahahaha.... heerlijk combi hahahaha.......
      Eerste dag van het weekend is al om en we waren heerlijk fietsen op de Veluwe bij Harderwijk/Ermelo.Nunspeet :-) het was echt heerlijk weer.
      Jij voor morgen nog een hele fijne zondag.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. ha die Helma
    wat een schitterende foto's van deze mooie paddenstoelen en zwammen
    ik zag hier ook voor mij totaal onbekende en nooit geziene
    daar doe jij ons hier veel plezier mee
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      dus ook voor jou onbekende stoeltjes en dat had ik niet verwacht. In je achtertuin staan er echt tig en dan ook de wandelingen die je overal maakt maar...... toch leuk om te lezen dat je er een aantal niet kende ;-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  17. These are amazing images.
    The light, the scene, such perfection.
    Especially the Ramaria.
    Nicely done, m'dear.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello I,
      very nice that you visit here and also leave a comment :-)
      The Ramaria you see in different shapes and colors and I was very happy that I saw some of these.

      Cordial greetings,
      Helma

      Verwijderen
  18. Hoi Helma,
    Wie wat bewaart die heeft wat. Dit jaar wil het met de paddestoelen nog niet zo vlotten, tenminste bij mij niet. Ik hoop op november...
    Ik kan je helaas niet helpen bij de keus voor Gewoon Varkensoor of Geelbruine Bekerzwam, maar neig bij deze toch naar de eerste ;-)
    De Groene Glibberzwam ken ik wel van de boekjes, maar die ben ik in levende lijve nog nooit tegengekomen, dus nu is het mijn beurt om lichtelijk groen te worden. Niet echt hoor, maar ik zou hem graag eens tegenkomen.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,
      klopt wat je zegt over de paddenstoelen dit jaar al zag ik gisteren 2 mega grote vliegenzwammen!! Ik had ze nog nooit zo groot gezien maar daar bleef het dan ook bij. Ik hoop dat er de volgende weken als het wat "natter" gaat worden dat er dan nog wat mooie zwammen en stoeltjes opkomen!.
      Ik liep toevallig tegen deze groene glibbers aan. Ik was een heel klein paddestoeltje aan het vastleggen toen mijn oog ineens naar links viel en ik zat daar echt van... wat is dat nou? Het duurde even tot het tot me doordrong dat dit de groen glibberzwam was. Ineens zag ik overal van die groene hoopjes daar tussen het mos hahahaha.... Jij komt hem ook echt een keer tegen ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. Liebste Helma,
    endlich kann ich mich einmal wieder bei Dir melden und Dir DANKE sagen für all Deine lieben Kommentare!!! Ich denke viel an Dich!
    Und jetzt habe ich eine kleine Überraschung. Wenn Du meinen Garten einmal in lebendigen Bildern sehen möchtest, dann gib doch
    SR-Mediathek.de:Heidi Trauts Reihenhausgarten in Wadgassen
    ein. Das sollte dann klappen. Bin gespannt was Du dazu sagen wirst.
    Dir alles Liebe und fühle Dich ganz herzlich gedrückt!
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo liebe Heidi,
      Das ist wirklich eine Überraschung. Ich habe mir deinen Link angesehen und gesehen, wie du in deinem wunderschönen grünen Paradies spazieren gingst. Sie erzählen leidenschaftlich von Ihren Pflanzen und Ihren Kräutern. Es ist in der Tat ein bezaubernder Ort. Wunderbar nur. Und auch mit diesem tollen schönen Video gefickt :-)

      Glückliche Grüße und ein großer Kuss,
      Helma

      Verwijderen
  20. Dear Helma, I can hardly find the right words to express how very sorry I am for the loss of your dear little grandson. My heart is with you and your family.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello dear Denise,
      thank you for your sweet message. That makes me feel good.
      The pain of loss will last for a long time and will be carried with us for years.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  21. Your mushroom photos are magical, so beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello dear Denise,
      Thank you very much for your message :-

      Verwijderen
  22. fantastisch Helma wat een soorten heb j e al gevonden,
    hier is het te droog en willen ze gewoon niet,
    dat vind ik wel jammer, mja... de natuur laat zich niet dwingen hé
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze zijn nog van vorig jaar Dien.
      Ik heb ook nog een deel 3 staan en die komt hierna nog.
      Het is ook niet echt veel met de paddestoelen momenteel maar ik heb geode hoop dat deze alsnog komen :-)
      xxx

      Verwijderen
  23. Wow Helma, zoveel verschillende soorten en schitterend in beeld gebracht. Zoals klaproos al opmerkte in vorige reactie, hier ook veel te droog. In natuurgebied "De beeltjens" hier bij ons, waar het normaal rond deze tijd krioelt van de paddenstoelen is weinig tot niets te zien. Maar van jou mooie serie kan ik dan toch nog meegenieten, knap werk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ludo :-)
      er zijn ook echt heel weinig paddenstoelen en zwammen maar ik heb goede hoop dat deze alsnog boven de grond komen aan het einde van deze maand of begin november. Het is nu inderdaad erg triest met de zwammetjes.
      Dank je wel voor je leuke reactie :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  24. Hoi Helma.

    Prachtig Helma deze Paddenstoelen serie.
    Super mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      deze tijd is ook normaal gesproken zwammen en paddestoeltjestijd maar er zijn er niet veel. Ik had deze nog van vorig jaar staan.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Ha ouwe buuf Helma,
    Van alle soorten zwammen en paddo's, vind ik de groene glibberpaddo's echt heel goor, getver! Ik heb ze nog nooit in het eggie gezien, maar ik heb ook geen arendsogen. :D
    Alle andere paddo's. zoals bv de vliegenzwam, vind ik sprookjesachtig.
    Je foto's zijn prachtig!
    LG je ouwe buuf Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol..... ouwe buuf :-)))))))
      die groene glibber is ook goor maar als je op een geven moment een hele helling ziet met allemaal van die glimmende groene kwakjes is het toch wel een mooi gezicht hoor. Foto daarvan ligt in de prullenbak want die was echt veel en veel te donker en daar kon ik niks meer mee beginnen :-(
      En euhhh... jij hebt wel degelijk arendsogen gezien je platen van de man in de Westerstraat whaaaaaaaa..........
      LG, je ouwe buuf, Helma

      Verwijderen
  26. Dag Helma, wat een prachtige serie. De vliegenzwam is mijn favoriet vooral als er ook nog plaatjes te zien zijn. Ik weet zeker dat kabouter Spillenbeen het met mee eens is. Wist je trouwens dat ze denken, ze weten het niet zeker, dat het rode vlies op de paddenstoel een stof bevat, Muscarine, dat een vliegenwerend middel is? En dat ze denken dat daar de naam vliegenzwam vandaan komt?
    Het was weer genieten...
    Groet renée

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Renée,
      de vliegenzwam blijft ook echt wel de koningin onder de paddenstoelen hoor :-) En de info die je geeft over de vliegenzwam zou zomaar eens waar kunnen zijn. Ik las nl hetzelfde op Wikepedia :-)
      Ik hop nog een paar mooie te vinden de komende weken want er staat nu bijna niets tot heel weinig. Fijn te lezen dat je van deze foto's hebt genoten :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  27. Woow Helma, het is weer genieten van je uitstekende macro fotografie. Hier bij ons zijn er nog niet echt veel te vinden, maar gelukkig kan ik mijn hartje hier ophalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook hier zijn er heel weinig Dirk maar ik heb goede hoop dat er aan het einde van de maand nog heel vele boven de grond zullen komen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
    2. Als ik tijd vind, ga ik eind oktober eens naar het Speulderbos in Garderen (NL). Daar vinden we altijd heel veel paddo's & zwammen

      Verwijderen
    3. Ik heb dat Speulderbos ook even opgezocht via google. Ziet er inderdaad goed uit Dirk. Binnenkort zien we dus paddestoelen in je kleine wereldje ;-)

      Verwijderen
  28. Hallo Helma,
    Geweldige serie van al die soorten Paddenstoelen en Zwammen.
    Je ziet en voelt de Herfst bij het bekijken van deze foto's.
    Schitterend gedaan.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      de herfst voelde ik eigenlijk vandaag een beetje voor het eerst. was wezen fietsen (had zowaar een dagje vrij) en ik was te dun gekleed hahaha... het was zowaar aardig frisjes op de fiets. De herfst gaat nu dan toch echt van start ;-)
      Dank voor je leuke reactie :-0
      Groet, Helma

      Verwijderen
  29. Heerlijke reeks paddenstoelen en zwammen.Zo ontzettend mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Marylou :-)
      Ik verwacht nog wel wat meer paddestoelen aan het einde van deze maand :-)

      Verwijderen
  30. Die geweizwammetjes (vooral de laatste ervan), de varkensoortjes en dat spiegelende glibberzwammetje: schitterend!
    Maar het zijn allemaal prachtige foto's, waarvan ik erg heb genoten.
    Liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      wat vind je zo mooi aan die laatste foto van de geweizwammetjes?? Ze waren voor het mooie wel heel erg klein hoor. Grote geweizwammen zie ik eigenlijk nooit maar deze waren wel een beetje erg ieniemienie hihi....
      Fijn te lezen dat je van deze foto's ehbt genoten ;-)
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen
  31. Hi Helma,

    Wat gaat de tijd toch vreselijk snel.
    Al weer een jaar geleden dat jullie afscheid moesten nemen van jullie kleine man.
    En ook al gaat de tijd snel, het verdriet zal blijven.

    Ik vind het heel dapper en goed van je dat je terug grijpt naar die tijd en ons prachtige beelden laat zien.
    Als ik dit soort foto's zie dan moet ik altijd aan kaboutertjes denken.
    En dat komt natuurlijk dat jij het gewoon sprookjesachtig mooi wist vast te leggen.
    Wat een beauties.

    1 klein probleempje.
    Mijn vingers jeuken nu om ook het bos in te gaan.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karina,

      ja, einde van deze maand ofwel 31 oktober is de dag dat onze kleine lieverd het aardse heeft verlaten. Sommige zeggen "al een jaar terug", maar voor ons voelt het als de dag van gisteren. Je mag dan ook gerust wel weten dat ik er als de dood tegenop zie om deze dag in te gaan :-(

      Ja, deze map stond op de nominatie om toen geplaatste te worden maar sinds onze jahnay is verongelukt plaats ik niet zo heel vele blogs meer. Foto;s heb ik geneog hoor maar soms ontbreekt me echt de animo ervoor hoewel ik weet dat Jahnay alles geweldig zou hebben gevonden. Hij was (en is) ook echt een mannetje van de natuur 💖 💖 💖 💖 💖

      Ik hoop dat je wat paddestoelen kan vinden om je jeukende vingers wat rust te geven hahahaha,,,, maar er is nog steeds heel weinig aan zwam en paddenstoel. Ik ga er wel vanuit dat aan het einde van deze maand nog wel wat paddenstoelen en zwammen boven de grond komen :-)

      LG, je maatje

      Verwijderen
  32. Всё, завтра срочно едем в лес за грибами! Какая красота - грибная пора!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет, Анна,
      отлично, что вы мчатесь в лес за грибами. Я все равно найду фотографии на своем блоге :-)
      салют

      Verwijderen
  33. Prachtig foto's van de paddenstoelen Helma.
    Goed dat je ze alsnog plaatst.
    Alweer bijna een jaar geleden, wat gaat het snel.
    Al zal het gemis er niet minder om worden, wens jullie veel sterkte.
    Het zal een moeilijke dag zijn voor allemaal.
    Groetjes en veel liefs Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie :-)
      Inderdaad alweer bijna een jaar geleden maar voor ons voelt het nog steeds als de dag van gisteren hoor. Ik mis hem alleen maar steeds meer :-) Dank je wel voor je sterkte want dat zullen we deze komende dagen echt wel kunnen gebruiken.
      We zijn die dag ook allemaal vrij en komen die dag bij elkaar. Gaan bloemen leggen op de plek van het ongeval en daarna met z'n allen naar het kerkhof. Ik kom daar sowieso alle weken (en soms wel vaker) .
      Dank je wel voor je lieve woorden.
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen
  34. Wat een heerlijke serie Helma vooral die ienie- mienie.prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwammetjes zijn ook altijd leuk om te footgraferen Bas ;-)
      Wel slecht voor de rug en knieën hihi

      Verwijderen
  35. Het zijn prachtige foto's van deze paddenstoelen, kleine wonderen die groeien en groeien in de vrije natuur.
    Duizend knuffels en genegenheid, Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Montse,
      También son las joyas de la naturaleza. Una más bella que la otra.
      Gracias por tu cariño y tus abrazos.
      Realmente podemos usar eso ahora.
      Muchos besos

      Verwijderen
  36. Hi Helma,
    And yet again you manage to out do yourself.
    What a wonderful set of images of fungi, some real beauties, and how they vary in coloration.
    All the best and have a good weekend, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      these mushrooms and fungi are still from last year. After the accident with my grandson, I could not get around to these places. Now I found the time to put them online ;-)
      For you a very nice Sunday.

      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  37. Heb afgelopen week ook wat paddestoelen gevonden in Gelderland,
    maar zo mooi als deze serie helaas niet.
    Daarom geniet ik van een blog met deze foto's Helma, in één woord Schitterend!!!
    Prachtige herfst en paddestoel foto's laat je zien

    Fijn weekend groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      er zijn ook echt niet heel veel paddestoelen en zwammen. Ik hoop dat er aan het einde van de maand wat meer te vinden zijn maar we moeten daarvoor wel eerst "nattigheid" krijgen! Het doet me goed te lezen dat je van deze foto's hebt genoten :-)

      Voor jou nog een hele fijne avond en een mooie zondag.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  38. Hoi Helma
    wat heb je die padenstoelen mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      vorig jaar stonden de paddenstoelen er ook prachtig bij.
      Dit jaar zijn er bijna geen stoelen en zwammen helaas maar misschien komen ze nog.
      Ik heb in ieder geval nog wel goede hoop :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. wat een genot om zien allemaal
    prachtige foto's
    van vorig jaar dus, nu zou het wat minder zijn, veel te droge grond, heb er nog niet veel gezien
    machtig mooi die vliegenzwam maar ook de kleine tere geweizwammetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke,
      deze zijn inderdaad van vorig jaar en ik heb nog een 2-tal blogs vol. Ik moet nog ff kijken of ik die na deze nog plaats of dat ik eht maar laat. Deze wilde ik in ieder geval wel laten zien ;-)
      Dit jaar zijn er ook (nog) heel weinig
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  40. Oooooh Ben jaloers op je Paddenstoelen Helma wat heb je er veel en zo verschillend super mooi hoor
    Ja dit jaar zijn er maar weinig hé ben gisteren met Karina nog geweest weinig en veel te veel groen op de grond dus dat was niet misschien komt er nog wat
    Ik wens je een goed weekend toe Helma

    Lieve groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... je hoeft niet jaloers te zijn hoor Janny want deze foto;s zijn nog van vorig jaar. Ik heb dit jaar net als jullie nog heel weinig paddenstoelen gezien. Wel toevallig een paar hele mooie vliegenzwammen maar verder op een paar inktzwammen na nog niets. Ik hoop dat er aan het einde van de maand nog wat mooie paddenstoelen opkomen maar dan moet het wel vocht weer zijn.

      Lieve groetjes van mij,. Helma

      Verwijderen
  41. een heerlijke reeks paddenstoelen en zwammen Helma..

    een serie die voor jullie een bijzondere betekenis heeft..

    supergave foto's !!

    die glibber zwammen zijn wel niet mijn favorieten..

    minder paddenstoelen dan vorig jaar dacht ik, misschien speelt de droogte hierbij een rol...

    een prettig weekend gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,

      ja, deze serie heeft inderdaad heel vele betekenis voor ons. Ik denk dan ook dat ik einde van deze maand weer even niet op het blog te vinden ben.......

      Die glibberzwammen vallen bij de meeste ook niet in de smaak maar vanwege de kleur en het feit dat ik ze voor het eerst zag heeft gemaakt dat ik ze toch heb neergezet hier :-)

      Voor jou nog een fijne avond en voor morgen een hele fijne zondag.
      groet, Helma

      Verwijderen
  42. These are totally fabulous images of fungi, Helma. It must have been very difficult for you to find the courage to show us them, with all the sad memories that are attached to this time of the year. Thank you so much for doing so. My thoughts are with you and your family. With my very best wishes - - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      thank you for your kind words in this response. It is also a very difficult time and I am away from the blog at the end of this month (31 October was the day of the accident). It is nice to read that you sympathize with us.

      Dear greetings,
      Helma

      Verwijderen
  43. Very nice collection of images Helma. I love it !!!
    Have a good sunday

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci Nathalie,
      ce sont des photos de l'année dernière. Je le placais et puis l'accident fatal s'est produit avec mon petit-fils. Maintenant je les ai placés après tout.
      Pour vous aussi un très beau dimanche.

      Verwijderen
  44. Van die groene glibberzwam had ik nog nooit gehoord. Zeker in het Robbenoordbos? Vorig jaar was wel een veel beter jaar voor de paddenstoelen, gelukkig kan je ze nu nog plaatsen. Heel begrijpelijk dat het er vorig jaar niet van kwam. Dat duurt een tijd voordat je daar weer bovenop komt. Die koraalzwammetjes en geweizwammetjes vind ik heel mooi gefotografeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had er wel van gehoord en ook gezien op internet maar ik had ze nog nooit zelf gezien. Was voor mij ook een complete verrassing toen ik ze aantrof Alie.
      Ja, ik zie nu al tegen het einde van de maand op want het voelt nog als de dag van gisteren :-( Ik hoop dat de scherpe pijn ooit wat zal verzachten Alie.
      Wel fijn te lezen dat je van deze foto's hebt genoten.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  45. Hoi Helma.
    Wat 'n mooie soorten heb je gefotografeerd, ze zijn echt schitterend.
    De groene glibber zwam heb ik nog nooit van gehoord.
    Je dag kan dan niet meer stuk met deze vele soorten, de vliegerzwam staan er ook mooi op.
    Dat is weer genieten om deze hele mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      pas nu komen de paddestoelen en zwammen echt onder de grond vandaan, dus einde van de maand kan je volgens mij naar hartelust op paddenstoelenjacht. Deze had ik nog staan (en nog 2 blogs vol paddenstoelen en zwammen). Wel fijn om te lezen dat je van deze foto's hebt genoten :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Hi Helma,

    Wat een mooie serie foto's van de paddenstoelen. Tot nu toe heb ik er nog maar 2 of 3 gezien, maar toen had ik natuurlijk weer geen camera bij mij....... :-(.
    Ik kijk uit naar je volgende serie.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,

      ik denk dat je je hart nu ook kan ophalen deze komende weken want de paddestoelen schieten nu echt overal uit de grond vandaan! Jammer dat je geen camera bij je had toen je er een paar zag maar ik denk dat je nu volop aan de gang kan :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  47. Hoi Helma,

    Wat een prachtige paddenstoelenserie had je nog op de plank liggen. Er zijn soorten bij waar ik nog nooit van gehoord heb, laat staan dat ik ze ooit gezien heb. Die groene glibberzwam b.v. wat een vreemd ding het lijkt wel een kwal. De kroontjesknotszwam vind ik een hele mooie, maar ook die kende ik niet evenmin als ik je het antwoord kan geven op je vraag gewoon varkensoor of bleekbruine bekerzwam. Maar hoe dan ook een hele mooie gevarieerde serie waarvan het zonde zou zijn als die op de plank was blijven liggen.
    Dit jaar zal het overigens allemaal wel wat minder zijn met de paddenstoelen door de droogte en dat geldt volgens jaar ook voor de libellen en andere waterdieren, ben benieuwd wat het uiteindelijke effect zal zijn van deze vreemde zomer.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      dank je wel voor je reactie. Ik heb naast deze post ook nog twee andere liggen van de paddenstoelen. Een deel 3 die hierop volgde en nog eentje met mooie oranje en roze zwammen. Ik kwam echter aan het plaatsen daarvan niet meer toe dus daarom maar nu geplaatst.
      Die groene glibber is echt heel bijzonder om te zien. De overzichtsfoto's daarvan zijn zo in de prullenbak beland maar eigenlijk moet je dat zien. Al die donkergroene kwakken die net uit het mos omhoog kwamen was echt heel bijzonder. Degene die al wel omhoog waren gekomen worden dan wat bruin/geler. Ik stond ook echt wel raar te kijken hoor.
      De paddenstoelen komen nu wel uit de grond Ad dus als je nog wilt fotograferen dan kan je de komende weken echt aan de gang :-)
      Ik heb ook weinig libellen etc gezien dus ik heb geen idee hoe dit gaat uitpakken voor volgend jaar.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  48. Hoi Helma,
    Het lijkt erop dat de droge zomer nu doorwerkt in het paddenstoelenseizoen, hoewel ik niet eens ontevreden ben met wat ik gevonden heb. Jij had nog een mooie serie klaarstaan. Vliegenzwammen bijvoorbeeld heb ik precies één keer gevonden, geweizwammetjes vaker. Ook al zie je regelmatig, je blijft ze toch steeds weer op de plaat zetten. Tussen alle mooie platen vind ik de glibberzwam wel een heel bijzondere.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      er komen nu echt nog wel paddestoelen hoor. Ze schieten nu tenminste echt uit de grond vandaan. Ik denk dat je de komende weken dan ook heerlijk aan het fotograferen kan gaan want er komen er echt heel veel.
      Hoewel ik nog 2 blogs heb klaarstaan met zwammen en paddestoelen wil ik er het komende weekend toch echt nog wel op uit voor de paddestoelen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Hoi Helma, die glibberzwam is wel heel bijzonder. Ik heb die nog nooit gezien. Ik kom ook niet vaak in het bos. Ze zeggen dat er minder paddestoelen zijn door de droogte. Ik wens je een fijne dag. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,
      ik had die groene glibber ook nog nooit gezien tot die dag. Ik zag er toen echt heel veel daar! Er zijn momenteel ook weinig paddestoelen maar nu komen ze echt uit de grond tevoorschijn :-) Jij nog een hele fijne avond.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  50. Wow!!! Extraordinario reportaje fotográfico, todas las fotos son absolutamente bellas, me han encantado. Enhorabuena Helma por este espectacular trabajo, un abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola germán
      Gracias por su gran respuesta entusiasta :-)
      Siempre es bueno leer que disfrutaste las fotos.
      Un abrazo

      Verwijderen
  51. Wat veel soorten heb je gefotografeerd, misschien waren het er vorig jaar wel meer dan nu vanwege het weer? Mooie foto's in warme kleuren, heel fijn om naar te kijken! Krijg gelijk zin om ook achter de paddenstoelen aan te gaan:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      vorig jaar waren er ook best veel paddenstoelen en die komen dit jaar ook nog el. Ze schieten nu het wat kouder wordt letterlijk uit de grond vandaan. je kan je dus de komende week echt leek gaan uitleven :-)

      Verwijderen
  52. Pięknie pokazałaś dary lasu!! wspaniałe zdjęcia macro!, pozdrawiam:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję Barbara :-)
      Nadal miałem te zdjęcia z zeszłego roku. Z powodu wypadku mojego wnuka nie udało mi się go już umieścić.
      Pozdrowienia

      Verwijderen
  53. Hoi Helma!!!.. Beautiful work and images as usual ..Have a nice days

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Good morning Helma, my little cherub. Great series of images of mushrooms. This where you do your best work, I think. Even while I was in Australia I saw a few fungi in dark, moist places and attached to the sides of trees, and immediately I thought, "I need Helma here to do the photography!" I know you would have been lying on your back, on your side, hanging upside down from branches, shooting between your legs - whatever was necessary to get the best shot! After all you are The Mushroom Queen of the Netherlands! May you enjoy peace and the beauty of treasured memories. Stay strong. I know you will. Hugs and kisses, David.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello dear friend David,
      you are truly a man's treasure :-)
      You always know how to cheer me up and since I think in pictures I also saw you in the dark fungi that you saw during your trip.
      Then I laughed through your description of me with "On my back, on my side, upside down, hanging and between the legs whahahahahahaha ....... lovely man are you hahahaha ....
      Yes, the memories remain very dear to me but the pain is still there.
      Much love from me and a very big kiss.
      Helma

      Verwijderen
  55. Wat een indrukwekkend mooie foto's van deze paddenstoelen. Ik kan daar zeker niet meekomen met mijn foto's van paddenstoelen. Ik heb hier mijn ogen uitgekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk kan jij daar ook mee komen Cor.
      En deze komende weken kun je zelfs nog veel meer paddenstoelen footgraferen. Ze schieten nu echt letterlijk uit de grond :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  56. Hoi Helma
    Ja denk ook nog veel aan die tijd...ik moet er iet aan denken als zoiets je overkomt.
    Nu die paddenstoelen zijn goed bewaard gebleven...prachtig om te zien.
    Die gewei paddenstoelen nog nooit gezien...die vliegenzwammen groeien hier volop in de tuin.
    Nu nog niet alles is te droog denk ik...fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      het gaat echt een zware tijd worden want we zijn er n u allemaal al druk mee bezig (memoriam in de krant en ook het gedenkhoekje op de plek van het ongeluk zelf). Naast het werk zijn we veel bij elkaar, huilen en praten en elkaar steunen.
      En wat lees ik!! Groeien die vliegenzwammen bij jou volop in de tuin!!! Dan moet ik dus ook hoognodig kou kant op hahaha....
      Komend weekend heb ik vrij en ga dna weer op zwammenjacht. Al was het alleen maar om mijn kop ff leeg te maken.
      Groetjes

      Verwijderen
  57. Nog even geklikt en terug in de tijd gegaan...
    Die porseleinzwammetjes blinken zo mooi, maar ik mis nog steeds de kaboutertjes whahahaha
    Doe er je voordeel mee...kan je niet slapen kom je klikken...
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben niet zo van die rampen ppsjes maar deze paste zo leuk bij het blog ;)
      Fijne werkweek

      Verwijderen
    2. Grinnik.... ik heb er wel eens aan gedacht om wat kaboutertjes mee te nemen en deze onder zo'n vliegenzwam te zetten met het fotograferen hahhahahaa.... Helaas vergeet ik dat dan weer maar ik zal dat toch eens doen :-) Leuk dat je even terug gekeken hebt naar de eerste serie :-)
      Groetjes

      Verwijderen
    3. En ohw ja, rampen pps'jes zijn niet altijd even leuk maar ent wat je zegt: Deze paste er precies bij hahahaa......
      Fijne avond.

      Verwijderen
  58. Hi Helma,
    The nature is spectacular.
    All the photos are wonderful.
    Have a nice weekend
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      nature continues to amaze with all its natural jewelry ;-)
      I had to work this past weekend, but the coming weekend I am free.
      Very nice week
      A warm hug

      Verwijderen
  59. Hoi Helma,

    Ja wat ontzettend vreselijk wat jullie hebben meegemaakt. Als ik op je blog ben moet ik er altijd aan denken, veel sterkte !
    Wat een juweeltjes van foto's heb je gemaakt Helma !!!! Schitterend. Alsof je een kijkje mag nemen in een compleet andere wereld, de paddenstoelen wereld.
    Prachtig gefotografeerd.!!
    Groetjes,
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Els,

      dat is ook vreselijk en dat wens je ook niemand toe. Helaas was er even geleden dat vreselijke ongeluk in Oss met die Stint onder de trein en daarbij de kleine kinderen die het leven lieten. Ook al zo vreselijk Dank je voor je sterkte, dat kunnen we de komende dagen ook echt gebruiken.
      De paddenstoelen behoren ook tot een kleine wereld onder onze voeten ;-)
      Prachtige zwammen en paddenstoelen kan je vinden en dat is een uitdaging om te fotograferen.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  60. Wow, here you have photographed amazing pictures of mushrooms, I did not realize there were so many beautiful variants.
    Great series.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Ottar,
      and then these are just a few variants. There are really many hundreds of species of more fungi and mushrooms.

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  61. Reacties
    1. Hello Evi,
      thank you for your visit and your reaction.
      Greetings

      Verwijderen
  62. Hoi Helma,

    Ben ook weer eens in blogland..;-)
    wat heb je een mooie indrukwekkende serie paddenstoelen
    vast kunnen leggen, bij ons vind je ze nauwelijks..
    prachtige serie, stuk voor stuk prima vastgelegd, ik vind de
    groene glibberzwam wel heel bijzonder, ook nog nooit gezien!
    de vliegenzwam is bij mij zwaar favoriet! heel mooie blog!!

    groet en fijn weekend Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nieske,

      wat leuk datje ook weer eens in blogland bent :-) Ik zie je op FB wel voorbij komen maar daar zit ik eigenlijk bijna nooit meer na het ongeluk. Ik was ent een derde serie aan het klaarzetten die ik ook vandaag nog ga plaatsen.
      Deze dagen zijn er wel veel paddenstoelen boven de grond gekomen na een paar natte dagen gehad te hebben.
      Jammer dat er bij jullie dan zo weinig paddenstoelen zijn. Ja..... de vliegenzwam blijft de koningin onder de paddenstoelen hoor :-)
      Jij ook heel fijn weekend.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  63. Hallo Helma, het blijft moeilijk, wat er met Jahnay gebeurde. Inderdaad als ik op deze blog kom denk ik er aan, het is een soort herinnering. Veel kracht gewenst, zeker tijdens deze herdenkdagen. Dit jaar heb ik op de plek waar vorig jaar heel veel vliegenzwammen stonden bijna niets gevonden. Maar wie weet nu het nat is komen ze nog. Wat een apart geval is die glibberzwam. Bedankt voor de mooie foto's. Groetjes van Jenny.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jenny,
      het blijft inderdaad heel erg moeilijk. Nooit geweten dit zoiets zo zwaar en zo moeilijk te dragen was. De afgelopen week was dan ook weer verschrikkelijk want het was weer als de dag van het ongeluk zelf. 1 jaar voorbij maar zo voelt het bij lange na niet.

      - Er staan dit jaar ook niet echt heel veel paddestoelen maar met het natte weer zie je ze steeds meer boven de grond komen. Ik zag ook weer nieuwe vliegenzwammen maar niet gefotografeerd (kon ik even niet opbrengen)
      Lieve groetjes,
      Helma

      Verwijderen
    2. Uiteindelijk heb ik toch ook nog vliegenzwammen kunnen vinden. Wel een paar weken later dan anders en veel minder.
      Heel erg veel sterkte en lieve groeten terug.

      Verwijderen
    3. Hoi Jenny,
      die zal je zeker geplaatst hebben :-)
      Ik moet nog heel vele bijlezen hoor dus je ziet mer nog wel verschijnen.
      Dank je voor je sterkte en voor jou een dikke knuffel.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  64. Cada imagem, mais fascinante, do que a outra... uma daquelas publicações, para ficar a apreciar e a reapreciar de queixo caído!...
    A beleza, que advém dos detalhes fotografados e a nitidez, estão incríveis!...
    Fabuloso trabalho fotográfico, Helma! Parabéns!
    Beijinhos
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Obrigada querida Ana,
      essas fotos ainda são todas do ano passado. Eu tinha 3 séries em pé, mas só coloquei uma. Depois disso aconteceu aquele terrível acidente com Jahnay, então eu não estava mais no blog. Agora eu coloquei as partes 2 e 3.
      É bom ler que você gostou dessas fotos dos cogumelos.
      Beijos
      Helma

      Verwijderen
  65. Wat een fraaie foto's maak je toch. Kun je me zeggen met welk type fotocamera je deze maakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat staat aan de rechterkant van mijn blog, maar het is een Sony spiegelreflex.

      Verwijderen
  66. Hoi Helma, wat een schitterende paddestoelfoto's heb je gemaakt! Ga hier alsjeblieft mee door, ik geniet echt van je berichten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben even bij je wezen kijken en je hebt veel op het gebied van tuin en gereedschappen.

      Verwijderen
  67. Ik vind dat je een erg mooi blog hebt met super goede foto's, keer op keer. Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel benzinemaaier en ook voor je bezoekje :-)
      Groetjes

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma