donderdag 31 juli 2014

Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum)

Zo zie je helemaal geen libel in je tuin en zo heb je er een aantal verschillende. Deze Steenrode heidelibel zat een tijdje terug in mijn tuin en gisteren waren er ineens een aantal Paardenbijters en nog een heidelibel. Vandaag dus maar de Steenrode heidelibel waar ik verder geen tekst bij zet. Gewoon even genieten van de plaatjes.


 ***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum)

Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum)

Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum)...

Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum)...

Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum)...

 Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum)...

Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum)...

Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum)...

Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum)...
Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum)...

Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum)...



 ===============================================================

Iedereen weer bedankt voor alle leuke en grappige opmerkingen in het blog hieronder van:

" Meisjesogen (Coreopsis verticillata)........................ "

129 opmerkingen:

  1. Wat heb je deze weer prachtig gefotografeerd Helma.
    Mooie kleuren en scherpte en wat heerlijk om die in je eigen tuin te zien.
    Dat geluk heb ik ook, alleen de paardenbijter zit ik nog op te wachten, stuur hem effe door ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie,
      ineens zitten er heel veel libellen in mijn tuintje. Gisteren kwam er nog een rode bij maar die heb ik nog niet vast kunnen leggen. Hopelijk kan ik die straks nog fotograferen :-) Qua Paardenbijters is het ineens een explosie lijkt wel!!? Ik zal er ff een paar jou kant opsturen ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  2. Hi Helma,
    marvelous photos again of the dragonflie and the tiny flowers. Gorgeous !
    Thank you very much for the contact with your friend.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi synnove,
      I had to tell Kees your journey and your blogs to Iceland. So often we see any photos of fellow bloggers who have been to Iceland :-) Kees was also happy with it and you will also see beautiful Iceland photos :-)
      Best reagards, Helma

      Verwijderen
  3. fabulous macros! to see the texture in the eye!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. love macro photography Thersa and then the dragonflies beautiful items in macros to Photographi.
      There are still a couple of blogs :-)

      Verwijderen
  4. lieve Helma
    Boeiende en zeer mooie serie. Maar het is ook een beetje eng om insecten zo dichtbij te zien ...

    Liefde,
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej kære Jette,
      det er også temmelig skræmmende, når man ser på insekter i forstørrelse. Jeg husker godt, at jeg først virkelig chokeret, da jeg endelig kunne se i hans snude. Dragonfly god Jeg var chokeret virkelig vide!
      Very nice weekend.

      Med venlig hilsen Helma

      Verwijderen
  5. ha die Helma
    wat een mooie foto's weer en wel van een prachtige Libel , deze zie ik ook regelmatig in deze omgeving
    en oh wonder kreeg ze zelfs met mijn cameraatje te pakken :)
    en wat zijn het een mooie beestjes hé
    zag dat je m'n filmpje daar bij die bloemenzee zag , ja dat geeft een brok in de keel
    nee dat geniet de dag vond ik wat raar klinken , maar wat je zegt , het leven gaat door
    ik ben blij dat ik er via zo'n blog bij stil heb gestaan
    liefs
    karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,

      jij had ook werkelijk een prachtplaat van die libel. Mooi van kleur, helder en scherp en zo mooi dichtbij ook! Het zijn ook mooie beestjes maar soms wel eng als je ziet dat ze gewoon een soortgenoot in hun bek hebben en oppeuzelen!!!! Het leven gaat inderdaad verder en daar moeten we soms mee zien te dealen.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
    2. Ha die Helma
      Jij naar het werk ik ben al druk 1330-2200 mooie dienst
      Dus je zag dat kakhuis al in beelden hihi
      Ja gisteren een prachtige wandeling een aanrader hoor ,ja ik zie heel veel en weet nooit welke kiekjes wel of niet te plaatsen :)
      De hei bij mij achter zal niet erg paars worden daar zat vorig jaar het heidehaantje in ,
      Maar gisteren zag ik wel al wat verkleuring , zou zelf wel eens over de Posbank willen wandelen als het in bloei staat , zou je daar niet iemand kunnen bellen
      Nu ik zal verder v. Werkse

      Verwijderen
    3. Hoi Karel,
      ja dat kakhuis vond ik helemaal geweldig hahahaha......
      Ik ook weer thuis en nu even lezen en reageren. Ik ken niemand bij de postbank dus zou niet weten wie dan te bellen!!?? Misschien kan ik op google eens raadplegen :-)
      Jij maakt vaak van die lange maar ook echt hele mooie wandelingen. Echt een lust om te zien al sie prachtige natuurbeelden.
      Trust voor straks.........

      Verwijderen
  6. Een super serie van dit prachtige insect. Iedere keer weer verbaas ik mij over de bouw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind ze prachtig om te zien en dan vooral de zwarte heidelibel (komt nog).
      In de vergroting of in de macro zien ze er iets minder aantrekkelijk uit Hanny hihi.....

      Verwijderen
  7. Wow Helma, these are great pictures. You are really getting to be expert at taking these macro shots which reveal so much about the subject. Congratulations.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your enthusiastic response David :-)
      I love macro photography and then these dragonflies (and butterflies) wonderful items to photograph.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  8. I knew we were in for a treat when I saw your header! One of my favorite insects to photograph is the dragonfly. The macro you got of his face is remarkable. Beautiful set of images.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I love to photograph. Dragonflies in the macro You can be so nice to see the compound eyes. The other small deteials in his face that you do not normally see.

      Verwijderen
  9. Helma, it's really special to see your macro-shots of this beautiful insect; just amazing

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Carole. In the summer I should also like shooting in macro and then these beautiful dragonflies items.

      Verwijderen
  10. Helma, these are awesome photos and macro shots. I love the dragonflies! Well done, enjoy your weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your nice comment Eileen.
      I work weekends so I'm leaving for work.
      For you a very nice weekend.

      Verwijderen
  11. Dear Helma,

    these are really fantastic close ups of this wonderful Southern darter. All photos are of excellent shaprness and all details of this little monster are clearly to be seen. Congratulations to these great shots, excellent work! :-)
    Wish you a nice an sunny weekend
    Christa


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello dear Christa,
      it turned out to be a stee red dragonfly and so I changed the name. But the details remain naturally beautiful visible. Thank you for your nice comment :-) Also for you a very nice weekend. I have to work this weekend, but that is part of it.

      Verwijderen
    2. Hope you have free days during the week, Helma, while having worked last weekend. :-)

      Enjoy the rest of the week. :-)

      Lots of greetings
      Christa

      Verwijderen
    3. Thank you Christa. Today also worked as yesterday but this weekend I did quite. The weather reports are however not so good but we just do fun things:-)

      For you already nice weekend.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  12. Helma, these are such magnificent photographs.
    The detail you captured is wonderful!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The summer months are ideal for shooting in macro Lisa;-)
      Thank you for your comment.

      Verwijderen
  13. Helma,
    The close-up of the head of the grasshopper is remarkable.
    I never knew there were so many details in their face.
    Beautiful creations; both the photos and the subjects.
    Peace :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It's not only a dragonfly grasshopper hear Chandra :-)
      In the summer I may really like these dragonflies (and butterflies) shooting. Very nice weekend.

      Sincerely, Helma

      Verwijderen
  14. Oh wat maak jij toch een prachtige foto s ,ben gek op libelles zo fragile maar ook weer stevig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marloes :-)
      Het zijn prachtige items om in macro te fotograferen.

      Verwijderen
  15. Hoi Helma,
    Wat heb je dit toch weer effe ontzettend mooi gedaan!!
    Geweldig om deze libellen zo lekker close in beeld te zien. Prachtig van kleur.
    Alleen ziet zijn avond eten (foto 10n en 11) er toch iets minder heerlijk uit,..hihi..!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      whahahahahaha.... heerlijk die reactie over dat avondeten whaaaaa........... Echt geweldig!
      Wel lekker dat ik ze zo dichtbij in de tuin heb hihi....

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. Hoi Helma.

    Prachtig is dit om te zien..
    Zo gaaf alles te zien, heel erg mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      je kan echt hele mooie details bekijken als je een libel in de macro fotografeert.
      En ik had ze ook nog mooi dichtbij in de tuin hihi....

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Complementen Helma, deze foto's zijn weer top, mooi scherp daar waar het zijn moet en een prachtig bokeh.
    Heb jij hiervoor de sigma 105 gebruikt?
    Gr.
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je complimenten Joost :-)
      In deze tijd van eht jaar is het ook echt heel leuk om met de macrolens aan de gang te gaan.
      Ik heb hier inderdaad de Sigma 105 voor gebruikt.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Какая красота, Helma! Это необыкновенно, словно на моей руке замерла стрекозка, даже дыхание замирает!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Анна,
      какой хороший комментарий вы поставили сюда :-)
      Я очень рад, что вы так впечатлен этими картинами Dragonfly :-)

      Verwijderen
  19. Wow, great macros. How do you do? Tripod?
    I have difficulties to get sharpnes with my macro lens while working with manual focus
    Have a great weekend!Majsan//

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Majsan,
      I do not work with a tripod but do everything by hand. If the weather is very quiet in use autiomatishe focus but these pictures of dragonfly I will also focus manually.
      Maybe you should see if you have a stabilizer on your lens and / or camera, and if necessary turn.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  20. Wat een prachtige foto's van deze libellen Helma.
    Super zo alleen de kop, wat een details zeg.
    Hier vliegen er een een stuk of 6, zie ze bij de buren in de lucht vliegen, hier in mijn tuin komen ze niet.
    Het zijn stuk voor stuk super platen.
    Groetjes Irma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irma,
      ik krijg ook steeds meer libellen (en vlinders ) in de tuin. Ik had hu ook een rode maar die heb ik nog niet vast kunnen leggen. helaas heb ik nu ook nog werkweekend maar mss morgen nog even aan de gang :-)
      In macro kan je inderdaad heel veel details zien.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  21. Lieve Helma ze zijn weer prachtig geworden lieve groetjes Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je leuke reactie Daniëlle.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  22. Een heerlijke serie Helma vooral de close-up,s zijn bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik mag dat zo graag doen die close-ups :-)
      Er komen er nog een aantal van hoor ;-)

      Verwijderen
  23. Brawo Helma : ) their eyes look amazing! Wanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Wanda,
      Dragonflies are also wonderful items to view through a macro lens
      Then the compound eyes very nice :-)

      Verwijderen
  24. Zoals we van jou gewend zijn, een serie prachtige macro's Helma. Ik vind het echt heel knap, dat je de opnamen zo scherp krijgt hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begin er helemaal van te blozen Edward. En de scherpte komt door mijn macrolens :-)

      Verwijderen
  25. Ideaal, lekker in je tuin en prachtige modellen. Je hebt je hart kunnen ophalen en laat ons hier veel fraais zien. Speciaal de foto waarop de facetten goed te zien zien vind ik groots.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad ideaal Kees. Zeker nu het van dat mooie weer is.
      Ik heb nog meer libellen en ook macro's :-) Deze komen nog.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. Hoi Helma, wat een prachtige scherpe foto's. Lekker om dat in de tuin te kunnen fotograferen. Alleen, helaas, ik vermoed dat het geen zuidelijke heidelibel is. Dit zijn zwervende libellen en vrijwel nog niet in de kop van Noord-Holland gezien. Ze zijn heel zeldzaam. Ook de tekening in het gezicht klopt niet voor zover ik het kan beoordelen. Wil je het zeker weten zet het dan op het forum van waarneming. Neemt niet weg dat het plaatjes van foto's zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Alie,
      het is ook lekker om in eigen tuin te kunnen fotograferen. Alleen komen daar geen zwarte heidelibel of wintsnuitlibellen hihi.... Meer e algemenere soorten. En je vermoedens waren goed hoor want het is een steenrode heidelibel en geen zuidelijke. Ik heb echter wel een zuidelijke maar die is niet scherp (gefotografeerd in Rijssen).

      Verwijderen
  27. Geweldige serie met voor mij als topper de close-up, prachtig al die details!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ank,
      deze libellen zijn ook prachtige items voor de macrofotografie :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Knappe macro's Helma, wel redelijk hard licht te zien aan de hot spots op de ogen bij enkele foto's vooral in de laatste foto. Je hebt jammer genoeg niet altijd de omstandigheden uit te kiezen, blijft wel een prachtige reeks hoor. Zoals steeds heel verzorgd werk!

    grt, ludo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ludo,
      het was (en is) ook echt hard licht. Ik heb een tuin pal op het zuiden en daar staat continu de zon in. Als ik op een bepaalde manier de libel wil fotograferen moet ik soms wel eens schipperen met het licht helaas. Ik moet ook hoognodig eens zo'n klein wit parapluutje aanschaffen maar die kan ik bij de libellen toch niet gebruiken (ze vliegen dan gelijk weg).

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Helma, I myself decided to buy a lens for macro shooting. Since it can get pictures such as yours. A dragonfly - a miracle!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Так как вы делать добро Галина :-)
      Мне очень любопытно о вашей первой записи в макро-объектив :-)
      Привет, Helma
      ****************
      Since you do good to Galina :-)
      I am very curious about your first recording of the macro lens :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  30. Reactie van: Geert
    Geert

    Hoi Helma,

    net terug van een bezoekje aan jouw blog. Ziet er erg goed uit. Zo zie je
    maar, je hoeft niet altijd 'het land uit' voor een mooie plaat.
    Genieten hoor in je eigen tuin!

    Groet, Geert
    foto.stieltjeskanaal.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geert,
      dank je wel voor je leuke reactie. Je hoeft inderdaad het land niet uit voor mooie foto's maar soms wil je ook wel eens wat andere soorten fotograferen :-)

      Je link naar je site staat hierboven in de reacatie ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Wat een prachtige macro's van de libellen Helma.Echt een streling voor het oog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je :-)
      Ik vind libellen ook echt heel leuk om te fotograferen :-)

      Verwijderen
  32. Bofkont! Die Zuidelijke is een rode soort, en die zie je niet zomaar! En dan zo effetjes in de tuin, toe maar ;-)
    Prachtserie (mooie facetjes ook). Genieten hoor!
    groet
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt en ik dacht echt dat hij het was maar het is dus een steenrode heidelibel Maria. Ik heb echter wel een Zuidelijke heilibel vrouw (oh jubel) en die maakt ik 2 weken terug in Borne. Foto is alleen een beestje niet scherp. Op google + staat nu ook een macro libel en die is ook mooi van details :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  33. Fantastic photos of the gorgeous dragonfly!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Gunilla,
      this time photographing dragonflies also wonderful to do :-)

      Verwijderen
  34. Knappe serie Helma!!
    Stuk voor stuk plaatjes... :))
    Fijn weekend en lieve knufff groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anna :-)
      Ik had helaas werkweekend en ben net weer thuis.
      Gauw even wat reacties lezen en wegbrengen maar morgen ben ik vrij hoor.
      Voor jou alvast een hele fijne week.
      Lieve groetjes en knufffffff, Helma

      Verwijderen
  35. Hello dear Helma,
    Very beautiful photos of Sympetrum vulgatum!!
    Too much black coming down on each side of the "nose" for meridionale....
    Wonderful series I would lve to see on Dragonfly Word:
    not a species well represented on our blog! :)
    Well done, the photos are magnificent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Noushka,
      Thank you for the explanation of this species.
      Obviously these photos are also posted on Dragonfly World.
      I have been a special folder for ready :-)
      Greetings

      Verwijderen
  36. Hoi Helma,
    dit is zeker genieten van de prachtige plaatjes!!!
    Je collage in de kop vind ik ook héél knap (en mooi) gedaan.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      in deze tijd kan je de libellen en vlinders ook zo mooi close fotograferen met de macro.
      Heerlijk om te doen. Dank je voor je leuke reactie :-)
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  37. Thank you Felicia :-)
    In macro you really see a lot of details that you would not otherwise see.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. wie immer von dir, ganz fantastische fotos !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Takk for hyggelig kommentar Dirk,
      Det er alltid veldig mye verdsatt :-)

      Verwijderen
  39. Je had er hoop ik toch niet de pest over in? Ene Steenrode is ook Steengoed :-)
    groetjes en nog fijn weekend verder.
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, absoluut niet Maria.
      Ik heb nog wel een zuidelijke Heidelibel maar daar heb ik maar 1 foto van.
      Deze steenrode is ook een hele mooie en zo heb ik ook nog wat wensen hihi....
      Groet,
      Helma
      PS ik moest werken afgelopen weekend bleh...

      Verwijderen
  40. Geweldige serie Helma. Eigenlijk allemaal heel goed maar foto 3 vindt ik heel bijzonder. Je had er prachtig licht bij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Henk,
      het zonlicht vond ik zelf iets te maar de kleuren komen zo wel mooi uit :-)

      Verwijderen
  41. Prachtig Helma, super gedaan alle foto's maar vooral die met de facetjes, heel mooi. Leuk dat er zo ineens toch van alles in de tuin vliegt. Volgens mij is het alweer een heel goed vlinder en libellenjaar, dus lekker van profiteren vanuit je tuinstoel!

    Fijn weekend,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je die op google+ al gezien Marianne?
      Die is nog veel gedetailleerder en ook mooi close.
      Komt ook nog in een blog hier te staan hoor.
      Ik vind het geweldig wat er nu allemaal in de tuin vliegt.
      Echt veel libellen maar ook steeds meer vlinders en bijen/hommels.

      Weekend is weer voorbij (had werkweekend) en voor jou alvast een hele mooie week.
      Gr. Helma

      Verwijderen
  42. Helma wat een top serie !!
    Ik heb genoten ,
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Annie :-)
      Ik ben blij dat je ervan genoten hebt.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. je suis toujours en admiration devant tes photos! A quand une belles exposition ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je suis content :-) Cath
      J'aime quand les gens aiment ça, et si ils disent aussi qui me fait plaisir :-)

      Verwijderen
  44. One of the best I have seen, well done Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat een schitterend licht en prachtige details en die kleuren..wow!! Een magnifieke fotoreeks van de steenrode heidelibel!
    Nog een fijne zondag Helma en alvast een mooie nieuwe week,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vanessa,
      deze mooi libellen zitten gewoon in mijn tuin. Prachtig om te zien en geweldig om deze in de macro te fotograferen :-) Ik had werkweekend en eigenlijk gewoon te warm om te werken whahahahaha......
      Jij ook hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Een prachtige reeks van deze libel. Heerlijk is dat als je die in je eigen tuin hebt, hier komen ze ook
    regelmatig even langs en dan kan ik het ook niet laten om er de camera op te richten.
    Mooie en weer heerlijk scherpe opnamen heb je er van gemaakt en ook een fraaie kopfoto trouwens!
    Nog even een opmerking, in je inleidende tekst heb je het nog over zuidelijke heidelibel, dat is vast niet de bedoeling...'
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad heerlijk als deze in je tuin vliegen Coby. En ik heb maar een klein tuintje hoor maar wel ingericht voor bijen en vlinders :-) Bij jou gaan we dus ook binnenkort deze mooie gevleugelde zien :-)
      En thnx voor je opmerking over de zuidelijke. Ik heb gelijk de tekst aangepast. Was ik inderdaad vergeten hihi......
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  47. wonderfull pictures with excelent quality

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Hoi Helma,

    Prachtige scherpte bij deze macro's. Foto nr. 4 de close-up van de kop met mooie bijpassende achtergrondkleur vind ik de mooiste.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      ik zal je straks per mail nog een paar close-upjes sturen die ik ook achter het huis heb gemaakt van de bruinrode libel :-) Heel fijn dat je er ook weer een mooiste hebt uitgepikt :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Geweldige serie, Helma! (I'm coming up short with words in nederlands to describe these - incredibly sharp and detailed, allowing us to see things not seen by the human eye).

    En het zelfde geldt voor de coreopsis fotos!

    Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rick,

      geeft niets dat je niet in het Nederlands reageert want ik weet dat je dat liever wel doet :-)
      In de macro zie je inderdaad heel vaak details die je anders niet zou zien.
      Dat vind ik ook zo mooi van macro :_)

      Jij ook nog een hele fijne week.

      Verwijderen
  50. Hoi Helma, het is je weer gelukt om een prachtige macro serie van de heidelibel te plaatsen. zo mooi die close up van de RADIO oogjes ( zoals ik het zelf noem....). Het blijft een wonder om dit alles zo mooi in het groot te zien.

    groetjes, Truus

    PS. Heb inmiddels veel minder last van Spam dus het heeft vast geholpen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Truus,
      super dat je nu minder last heb van spam :-)))))))
      En dank je voor je leuke reactie over deze foto's.
      Ik mag ook graag in macro fotograferen en dan zijn deze libellen (en vlinders en andere insecten) prachtige items om te doen :-). Grappig dat je dat "radio" oogjes noemt.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. Mooie foto's weer, Helma. Alleen dat steenrode zie ik er niet zo aan af....
    Zo nu en dan zie ik hier ook een grote libelle, ik denk een platbuik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahaha...... het is wel zo dat de mannetjes steeds roder worden en de vrouwtjes blijven min of meer geel, maar heel leuk opgemerkt Zem hahahaha........
      Je kan zo op google zoeken of het ene platbuik is door alleen platbuik in te tikken. Dan zie je gelijk of het inderdaad een platbuik is :-)

      Verwijderen
  52. indrukwekkende foto's Helma!
    sommige libellen zijn echt groot hé, kan je al eens van schrikken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke,

      laatst was ik even bij iemand op zijn moestuintje en daar vlogen ook echt hele grote libellen.
      Het leken wel helikopters. Geen idee wat of het waren maar groot waren ze wel. Sommige zijn ook echt heel groot en dan is schrikken ook echt aan de orde.

      Verwijderen
  53. Prachtig weer Helma. Wij hebben veel oeverlibel in de tuin en ik richt daar nogal eens mijn macro-objectiefje op, maar zo mooi als jij krijg ik ze niet. Respect!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij jullie dus veel oeverlibellen in de tuin. Hier stikt het ineens van de Paardenbijters en ook bruinrode libellen zowel mannetjes als vrouwtje. Ook jij krijgt dit een keer voor elkaar hoor let maar op ;-)

      Groet, Helma

      Verwijderen
  54. Hallo Helma
    Wat een prachtige serie van de libellen, zo scherp en mooi van kleur.
    Groeten bets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bets,
      deze tijd is het ook echt heel leuk om de libellen te fotograferen.
      Veel libellen, vlinders en bijen. Prachtig om te zien allemaal.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. OT Ik wil je graag een antwoord geven op je vraag, maar je emailadres klopt niet. Wil je mij dat svp sturen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn mailadres staat gewoon geod hoor maar ik kom wel even naar je toe :-)

      Verwijderen
  56. Werkelijk een pracht van een serie, Helma!!
    Dit is GENIETEN met hoofdletters...
    Lieve knufff groetjes van Anna :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je lieve reactie Anna :-)
      Echt leuk dat je "genieten" dan ook met hoofdletters schrijft *bloos*
      Lieve groetjes en knuffffff, Helma

      Verwijderen
  57. Fijne scherpe en heldere opnames van deze libellensoort. Leuk om die in je eigen tuin te zien en fotograferen.
    Heb je een flinke vijver in je tuin Helma? Vooral de openingsfoto met de libel tegen de blauwe lucht vind ik prachtig.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze heb ik inderdaad in mijn tuin Gonnie.
      En nee, ik heb geen vijver in mijn tuin maar de buren wel. Ik woon wel vlak bij heel veel water dus daarom zijn er ook veel meer dan dat je anders in je tuin zou hebben denk ik.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  58. You never fail to show great images Helma, great work.


    peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your heartfelt response Peter:-)

      Greeting, Helma

      Verwijderen
  59. Excellent photos - beautiful species, fantastic compositions, good sharpness, nice colors... All is perfect! So as always...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I start all of blushing:-)
      Thank you for your enthusiastic response:-)

      Verwijderen
  60. Bedankt voor de hint, Helma. Deze serie had ik helemaal gemist.
    Foto vier -met die mooie ogen- is mijn favoriet, helemaal top!!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,
      ik begrijp even niet wat voor je hint je bedoelt!!??
      Zou wel jammer zijn als je deze inderdaad gemist had :-)
      Leuk dit favoriet en ik zal je er nog eentje sturen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma