zaterdag 18 februari 2017

Toverhazelaar - Hamamelis...........................

Begin februari zijn we een aantal dagen naar Texel geweest. Deze foto's ben ik nog aan het uitzoeken en daarom eerst nog even deze opnames van de Toverhazelaar. Het kleurverschil komt omdat er afwisselend zon was en dat hij weer even achter de wolken verdween.

Als een van de eerste heesters komt de Toverhazelaar (Hamamelis) in januari in bloei. Een betoverden heester waar je eindeloos naar kunt kijken.



***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on the photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling ***.



Toverhazelaar - Hamamelis

Toverhazelaar - Hamamelis

Bijschrift toevoegen

Toverhazelaar - Hamamelis

Toverhazelaar - Hamamelis

De Prachtige gele lintbloemen geuren heerlijk zoet en zien er prachtig uit! De toverhazelaar bloeit op kaal hout en is spectaculair om te zien. Afhankelijk van het weer bloeien de hazelaars tussen december en maart. 


Toverhazelaar - Hamamelis

Toverhazelaar - Hamamelis

Toverhazelaar - Hamamelis

Toverhazelaar - Hamamelis

Toverhazelaar - Hamamelis

VORST
Als het vriest, dan lijkt het alsof de lintbloempjes de moed verliezen. Ze hangen dan treurig naar beneden wat de anders zo prachtige heester een troosteloze aanblik geeft. 


Toverhazelaar - Hamamelis

Toverhazelaar - Hamamelis

Toverhazelaar - Hamamelis

Toverhazelaar - Hamamelis





=======================================================

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties op de foto's in het vorige blog van:

"Torenvalk en Buizerd..................................."

144 opmerkingen:

  1. Helma Hi! Great pictures! Either hazel blooms in there ?! Have a nice weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The witch hazel blooms here indeed Anna :-)
      For you have a very nice evening.

      Verwijderen
    2. Ik Ben dol op hamamelissen, maar nog liever zie ik de oranje en rode soorten. Je foto s zijn schitterend

      Verwijderen
    3. De donkere soorten zijn ook mooier maar deze ken ik alleen van het internet. Hier in de omgeving zie ik alleen de gele en deze maken me ook al heel blij :-)

      Verwijderen
  2. Die staat ook al weer mooi in bloem, prachtige serie Helma, schitterend van kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Ludo,
      ze staan weer in bloei.
      Mooie voorbodes van de naderende lente :-)

      Verwijderen
  3. Prachtige macro's van de hamamelis mollis! Zeker in de vergroting. Fraaie details laat je zien, hoewel ik de foto's met wat meer ruimte eigenlijk mooier vind. Bij mijn vorige huis hadden we zo'n struik in de tuin staan, maar ja... toen fotografeerde ik nog niet zo fanatiek. Ik moet maar eens gaan zoeken hier in de buurt. Weer eens wat anders dan altijd maar die sneeuwklokjes ;-)
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn te lezen dat je de foto's in de vergroting bekijkt Dick want dan zie je ook echt vele meer! Natuurlijk zijn de foto's met meer ruimte mooier maar deze bloemetjes waren zo klein (lijken groot) dat ik er echt met mijn neus bovenop zat hahaha..... Sneeuwklokjes heb ik ook maar dit vond ik leuker ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. Heerlijke reportage van de wondermooie zoet geurende hamamelis of toverhazelaar.Als hij ergens staat te boeien vult de lucht zich met een onvergetelijke geur .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En een mooie voorjaarsbloeier. De naderende lente geeft toch alweer zijn eerste geuren vrij :-) Wat je zegt, een onvergetelijke geur :-)

      Verwijderen
  5. Bijzonder mooie macro's. Heel sereen komen de foto's over. Mooi werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Cor :-)
      Ik hou wel van die leuke sprieten van de hazelaar.

      Verwijderen
  6. Hi Helma and wonderful images of the witch hazel, this hopefully indicates that we are not that far away from Spring, have a good weekend and look after yourself. Thanks for your visits and comments. John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      This flowering hazel indeed shows that we can welcome spring inside briefly :-) I'm there or stand hahaha .... The small amount of winter we have had really nothing suggested. Give me the spring of.

      Best regards, Helma

      Verwijderen
  7. Beautiful series, Helma! I hope you are having a wonderful weekend. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Linda,
      I was pretty good this weekend.
      Only the weather was a bit gray and wet but I had just vastgeod a wonderful weekend.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  8. Oh, hoeveel schoonheid! Ik weet dat deze plant is mooi met zulke kleine bloemen en zo lang meeldraden. De foto's zijn prachtig, er zijn zeer gevoelig voor hen.
    Een dikke kus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Montse,
      este, bastante pequeñas flores de avellana también son maravillosos para ver. También están en rojo y rosa, pero no podrían encontrarse todavía :-)
      muchos besos

      Verwijderen
  9. Heel mooie serie macro's, Helma.
    Aparte bloemen zijn dat eigenlijk. En zo heerlijk geel - daar word ik vrolijk van.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      het zijn ook best aparte bloemen als je het al bloemen kan noemen. Ik vind ze heel bijzonder om te zien. Het zijn van die kleine beginnetjes van het voorjaar en omdat ze zo leuk zijn om te zien wordt je er ook echt blij van :-)

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  10. Mooie serie Helma, dit zijn ook mijn lievelingen, en hun geur is onweerstaanbaar. Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anne-Marie,
      deze leuke springerige bloemen ogen ook zo vrolijk :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Prachtige opnamen Helma, ik kan mij niet herinneren ze ooit gezien te hebben, ik moet daar toch eens beter op letten. Jij hebt op Texel vast hele mooie foto's gemaakt, ik wacht in spanning af.
    Lieve groetjes van Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En toch zijn ze er nog steeds Edward :-) De rode en roze en paarse zijn ook zo mooi maar die staan hier niet in de buurt want die zie ik hier tenminste nooit staan. Ik weet toevallig waar deze staat en daar ga ik dan ook gelijk weer heen in deze tijd :-)
      Op Texel viel het een beetje tegen van aparte vogels maar wel vele schapen gezien hahahahaha.. en ook een badderende lepelaar. deze laatste is niet meegegeaan voor de overwintering. En ook de kleine zilverreiger gezien en die was zo leuk!
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. ha die Helma
    wat een schitterende reportage van deze mooie bloem , mij komt ook niet in herinnering deze ooit gezien te hebben , zo jammer
    gelukkig kunnen we via jouw ogen er van geniete
    fijn weekend groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      deze bloemetjes zijn ook zo weer weg want dan gaan de blaadjes van deze struik groeien en dan oogt ie ook weer gewoon groen :-) Wel fijn om te lezen dat je er op deze manier ook van kunt genieten ;-) Weekend is helaas weer om maar ik wens jou nog een hele fijne week.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      toevallig zag ik ze maandag jl in een tuin staan :)
      ja dat jochie ben ik tijdens de jaarlijkse fokvee dag toen nog in Purmerend , wel al 18 hoor hihi , zeker leuk om in oude albums te struinen , doe ik graag :)
      wel ja jou tijd om in de zon te spelen komt ook wel weer , ik kan nu de dagen wat uit kiezen :)
      ja mooie pps met die I believe , vond het goed passen bij de andere
      ik heb geen vrije dagen meer ook geen vakantie of snipper dagen pppffftttt hihi
      gister een Fly Bee kapot op de baan , een kist die de firma waar ik werkte in afhandeling heeft , dus ik wist het al snel van oud collega's
      min werken hoor met dat weer op die open vlakte bbbrrrr , mis er niks van
      net ff bandje geplakt , loop ik nu nog ff m'n tuintje in
      wens je alvast een fijn weekend , ook al ben je aan het werk
      lieve groet , Karel

      Verwijderen
    3. Hey Karel,
      je zag ze nu dus ook staan en wat zijn ze leuk en vrolijk hé. Had je de gele of de donkere variant? Wel ene hele leuke foto van je als jochie (ook al was ja al 18 hahahaha......) Het is ook leuk om in oude albums te struinen want je haalt gelijk weer heel vele herinneringen op (mooie en soms ook weemoedige of verdrietige).
      Die I believe was inderdaad een hele leuke en het zet je ook wel weer ff aan het denken. Jij geen vrije dagen meer maar ik moet het er nog steeds mee doen al vind ik wel dat ik vele te kort vrije dagen heb hahahaha.... Dat jij blij bent om niet meer op die open (en veelal winderige) vlakte te werken kan ik me helemaal voorstellen! Ik ben inderdaad aan het werk en ga straks weer vrolijk (nou ja vrolijk) heen :-) Geniet ook van je weekend.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  13. Een decoratieve vroegbloeier van alle kanten knap gefotografeerd !
    Prachtige serie weer van jouw hand
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Aly :-)
      het is ook echt een ontzettend leuke struik :-)))
      Voor jou een fijne week,

      Verwijderen
  14. znalazłaś wiosnę!!:)) miły widok, pozdrawiam:)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik was altijd al gek van de toverhazelaar, maar nu ik de bloemetjes goed heb kunnen bekijken bij jou vind ik ze helemaal geweldig. Prachtig prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn ook werkelijke schitterende struiken Alie. Je hebt ze ook in het rood, roze en paars. Helaas heb ik die laatste 3 zelf nog nooit gezien maar ze zijn er wel degelijk! Ik geniet ook echt van deze gele met bordeau kleurig hartje :-)

      Verwijderen
  16. Hi Maatje,
    Dit doet me heel erg denken aan "als hij kon toveren van Herman van Veen"

    Als hij kon toveren,
    kwam alles voor elkaar.
    Als hij kon toveren,
    was niemand de sigaar
    Als hij kon toveren, kon toveren, kon toveren, kon toveren
    dan hielden alle mensen van elkaar.

    Ieder huis had 100 kamers,
    in elke kamer stond tv
    en z'n ouders bleven eeuwig leven
    en hij leefde met ze mee.
    De rivier was niet van water,
    maar van sinaasappelsap
    en hij zou niet hoeven leren
    wat ie eigenlijk niet snapt.

    Als hij kon toveren,
    kwam alles voor elkaar.
    Als hij kon toveren,
    (en niemand heeft er honger)
    dan werd geen mens te zwaar
    (en iedereen die zong er)
    Als hij kon toveren, kon toveren, kon toveren, kon toveren
    dan hielden alle mensen van elkaar.

    Maar wat als Helma kon toveren?
    Nu dat weet ik wel, want Want Helma kan toveren, keer op keer krijgen we het prachtigste blog voorgeschoteld.

    Fantastisch blog van deze tovenaar (x2) :-)

    LG je maat je Shrek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ....... ik ben er helemaal stil van maatje Shrek!!!!!
      En zowaar... ik zit even zonder woorden!!!
      ...................
      .....................
      ..................
      ...................
      ......................\
      .................
      .............................\........................
      .......................
      ...........................

      LG, je groene maatje

      Verwijderen
  17. Those are gorgeous.

    I do not know whether they produce hazelnut or not.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Rain Field,
      yes, there also grow hazelnuts to the hazel :-)

      Verwijderen
  18. Hoi Helma,
    je hebt hier de bloemen zeer goed weergegeven, de close ups zijn schitterend en de achtergrond netjes in de dof waardoor het mooi los komt. Weer een prachtige blog.
    Groetjes,
    Joost&Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost en Nicol,
      deze hazelaar is lekker speels met zijn bloemetjes en dat vind ik echt zo leuk om te zien :-) Ik had graag ook eens de rode of de paarse willen alten zien maar die kan ik tot heden toe hier niet in de buurt vinden.
      Groetjes, helma

      Verwijderen
  19. Dank je voor je bezoek en reactie Helma
    Mooie serie laat je hier zien van de toverhazelaar, prachtige details en kleuren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Bram,
      ik zag werkelijk prachtige foto's in je blog staan. Kom daar zeker nog een aantal keren kijken :-) Jij ook bedankt voor je bezoek en je leuke reactie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. Wat een spectaculaire serie foto's. De macro lens doet waarvoor je hem hebt. De beelden zijn adembenemend. De composities en de scherpte/diepte worden geaccentueerd. De kleuren krijgen door de belichting extra glans.
    Prachtig.
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik inderdaad een macro lens voor Frans :-)
      Dank je wel voor je leuke en enthousiaste reactie.
      Deze mooie voorjaarsbloeier is ook echt een hele vrolijke :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  21. Hallo Helma
    Prachtig die toverhazelaar. Dit geeft al een echt lente gevoel.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bets,
      dit geeft zeker een lentegevoel al zou je dat momenteel buiten niet zeggen!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  22. Reacties
    1. Dank je wel Dick,
      deze vrolijke voorjaarsbloeiers doen het ook vaak goed :-)

      Verwijderen
  23. Ik kom 'm niet meer tegen, maar ben blij dat jij dat wel doet, Helma.
    Het is heerlijk gezicht als je dit weer de eerste keer van het voorjaar ziet.
    Prachtige close ups/macro's, TOP! Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,
      het lijkt ook wel of er steeds minder zijn. Ik zag ze voorheen ook nog wel in parken staan maar daar zie ik ze helemaal niet meer. Deze staat in de tuin van de achterburen hihi..... Dank je wel voor je leuke en enthousiaste reactie :-)
      Groetjes, Helm

      Verwijderen
  24. Hoi Helma.

    Prachtige foto's van de Hazelaar.
    Heel mooi om dit te zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      gezien de weinig sneeuw en vorst die we gehad hebben mag van mij ter plekke dan ook het voorjaar beginnen. Deze hazelaar is dan een mooi begin :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Mooi project de toverhazelaar, waarom zou hij toverhazelaar heten...misschien dichtte men de boom bovennatuurlijke gave toe?
    Ik vind de foto's met de rustige achtergronden het mooist!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hieronder een kleine beetje uitleg waarom de toverhazelaar zo heet. De indianen hebben deze plant zo genoemd omdat:

      -De bloemen van de Amerikaanse of Virginische Toverhazelaar kunnen je niet ontgaan. De Amerikaanse indianen geloofden dat de 'Grote Geest' deze bloemen zo opvallend groot en geel had gemaakt om de aandacht van de mensen te trekken. Daardoor zouden zij dan op het idee komen gebruik te maken van de bijzondere eigenschappen van deze struik. En inderdaad, de indianen experimenteerden er lustig op los met alle mogelijke delen van de plant. Ze ontdekten dat de drankjes en extracten het beste werkten als de plant volledig in bloei stond en het koude weer van de herfst het sap uit het hout zo veel mogelijk had teruggedreven in de wortels. Ze kookten de bladeren, schors en twijgen tot een bijzonder toverdrankje waarmee ze diarree, bloedingen, brandwonden en zwellingen te lijf gingen.

      Deze 'Gave van de Grote Geest' werd al spoedig ook geliefd bij de kolonisten van de Nieuwe Wereld. Zij verdreven hun spierpijn door armen en benen ermee in te wrijven. Het verlichtte ook bij insectenbeten, het voorkwam infecties bij snijwonden en was behulpzaam bij het overwinnen van de verschrikkingen van het westen: muskieten, zonnebrand en de schrale wind. Voor de indianen, niet voor de kolonisten, had de Toverhazelaar ook een rituele betekenis. De Menominee-stam bijvoorbeeld gebruikte de donkerglanzende zaden van de boom als heilige kralen in ceremonies voor genezing van de zieken-

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. Ha Helma, je toont ons weer 'n prachtige serie, en wat we gewend zijn van je, weer 'n fantastische uitleg erbij.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Kees,
      dank je wel voor je leuke reactie.
      Bij het zien van deze vrolijke bloemen wordt jezelf ook heel vrolijk :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. De prachtige bloeiwijze van de hazelaar is jou niet ongemerkt voorbij gegaan Helma. Een mooie serie waarbij de derde foto mijn lichtelijke voorkeur geniet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze vrolijke sprieten maken dat je er ook echt blij van wordt als je ziet Henk :-). Het is ook dat ik weet dat hij bij de achterburen in de tuin staat en ik daar zo af en toe eens kan fotograferen ;-) Leuk dat je die derde eruit hebt gepikt ;-)

      Verwijderen
  28. Prachtige foto's weer Helma..ja dit is en van voorjaars bloemen waar je naar uitkijkt in de winter...ik tenminste wel.
    Hopelijk kan ik nu eens reageren, want dit gaat nogal eens mis bij mij. Op een of andere manier kan ik bij jou nooit fatsoenlijk een reactie geplaatst krijgen..waar dit aan zou kunnen liggen weet ik niet. Je mossenwaren ook al zo mooi, maar heb toen bv, ook de moed opgegeven om er een reactie te plaatsen...dus Helma, ik reageer niet altijd omdat het gewoon niet gaat, maar bewonder je prachtige foto's wel hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marian, deze leuke voorjaarsbloeier is ook een struik die gelijk een glimlach op je gezicht laat schijnen als je hem ziet :-)
      Ik las al dat er steeds iets mis gaat met reageren en naast jou zijn er nog een paar. Heel vreemd want ik heb alles open staan. Misschien kan je eens proberen om in FireFox of Google Chroom te reageren. dat lukt vaak dan wel (zeggen ook de anderen die moeilijk konden fotograferen.
      Dank je wel voor je leuke reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Reacties
    1. Merci Nathalie
      il est un signe avant-coureur du printemps approchant :-)

      Verwijderen
  30. Hoi Helma,
    Mooie foto's van deze bijzondere bloemen.
    Heb je keurig gedaan met ook hele mooie achtergronden.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      het zijn leuke en gewillige sprieten hihi......
      Fijn dat je deze foto's leuk vindt.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Een mooie serie van de toverhazelaar Helma. Prachtige bloemetjes zijn het, maar ook vaak nog knap lastig om er leuke opnamen van te maken.Jij bent er goed in geslaagd, een motivatie om er zelf ook eens weer een camera op te richten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Coby,
      deze struik stond zo dat ik er lekker omheen kon. Nou ja, een kant dan niet maar de rest was wel leuk. Daarom ook de verschillende kleuren maar het is een olijk bloemetje ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  32. prachtige foto's van deze winterbloeier Helma
    .

    die gele kleur zie je hier minder,meestal is hij roodbruin..

    een prettige zondagavond gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,

      hier zie je juist de gele weer vele meer en geen oranje of roze/paarse..

      Voor jou nog een hele fijne avond en resterende week.

      Verwijderen
  33. Kiitos vierailusta blogissani Kaunis kukinta pähkinäpuussa ja värit hyvin kauniita
    Hyvää alkavaa viikko :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Irma
      Kiitos vierailusta ja kommenttisi.
      Nice että sait kuulehan :-)

      Verwijderen
  34. Hamamelis and your pictures charmed me. They are wonderful. Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. They are also small and cheery flowers Erna :-)
      With kind regards, Helma

      Verwijderen
  35. Hoi Helma
    Mooie serie...jammer dat het maar in een kleur (geel) is...\De andere zijn vast ook heel mooi om te zien.
    Ben benieuwd naarje serie over en van Texel
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      Ik wou dat ik hier de andere kleuren ook vond maar die zie ik hier helaas niet. Er zijn nl ook oranje, roze en paarse en ohhhh...... ik zou willen dat ik die zag!
      De foto's van Texel zijn niet echt spectaculair hoor maar wel heel leuk met oa schaapjes hihi.....
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  36. Hola Helma. Una vez más, un lujo de macros, con preciosos colores y gran nitidez.
    Gran trabajo. Un fuerte abrazo y feliz semana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Iñaki,
      una buena lente macro no es un lujo;-)
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  37. Hello Helma,
    Очень красивые фото. Скоро будет много цветов, наконец-то заканчивается эта длинная зима!

    Мы в России в конце зимы отмечаем Масленицу, когда все пекут блины.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Здравствуйте Галина,
      зима в Нидерландах вы можете звонить на любой зиму. Маленький принц и почти нет снега. Когда вы берете на долгую зиму, и это тоже очень холодно с очень много снега.

      Скоро снова цвета весны и вы празднуете с вкусного блина :-) Спасибо за объяснение.
      Привет. ,

      Verwijderen
  38. A beautiful shrub, it is certainly useful because one of the first blooms and gives the food of bees:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That's right. The bees eat here eagerly because the bees are already awake. These beautiful flowers are also beautiful harbingers of the approaching spring :-)

      Verwijderen
  39. fantastisch Helma, wat mooi om te zien,
    ik vind de donkere altijd het mooiste,
    maar deze mag er ook zijn,
    een heel speciaal luchtje hangt er aan hé, zou dat lente lucht zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dien,
      de donkere zijn ook altijd prachtig om te zien alleen zie ik die hier inde omgeving never nooit niet. De paarse en donkerroze en rode ken ik alleen maar van internet en andere foto's. Er hangt inderdaad een heel speciaal luchtje om deze bloemen heen en dat betekent ook "voorjaar" :-))))))))

      Verwijderen
  40. Hello Helma,
    Back at last from my trips!
    What a lovely post with these blossoming yellow flowers!
    I hope we don't get frost if the plants are starting to flower and birds to nest...
    Keep well and enjoy your week :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Noushka,
      you're back from a trip. with interest, I look forward to your beautiful pictures of your trip. These flowers are real spring flowering. Now if there is still frost can not really many bad;-)
      Also you have a beautiful week.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  41. Heel mooi, Helma!
    Je hebt deze Toverhazelaar wel echt heel mooi weten vast te leggen...
    Heerlijk die kleuren en die zachtheid.
    Lieve knufff groetjes van Anna :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna,
      dank je wel :-) Ik vind de bloemen (als je al van bloemen kan spreken) ook echt superleuk en vrolijk om te zien :-) Nu het zachte weer er nog bij :-)
      Lieve groetjes en knuffff, Helma

      Verwijderen
  42. Hoi Helma,
    Dit is een heel mooie bloeiwijze, maar tegelijkertijd lijkt het mij knap lastig om die mooi op de plaat te krijgen. Hij leent zich goed voor macro, maar ik denk dat het heel wat puzzelen is om hem in beeld te krijgen zoals je wilt. De platen die mij het meest bevallen zijn 4, 7, 9 en 15.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      deze sprietige bloem is inderdaad een heel mooi item voor de macro. Heel vele foto's zijn ook in de prullenmand geschoven en toen ik er een tweede keer even langs gin waren de foto's helemaal niet om aan te zien! Je hebt precies de warme kleuren gekozen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. Ha Buuf Baardvrouwtje Helma, wat heb je deze Hamamelis mooi 'getoverd'. Het lijkt of het je geen moeite heeft gekost, maar dat is vast 'schijn bedriegt'.
    Prachtige macro's met zachte achtergronden!
    Ben je inmiddels uit gehoest, of is het nog steeds niet over?
    Garoetjes van buuf baardvrouwtje Marjolein.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey buuf Baardvrouwtje Marjolein,
      nou.......... het heeft me toch wel wat moeite gekost hoor hahahaha.... want je moet je toch wel in allerhande bochten zien te draaien bij deze kleine grillige sprietjes.
      En nee, ik ben nog steeds niet uitgehoest 😣 Heb inmiddels 2 antibiotica kuren gehad (7 en 11 dagen) en nog steeds komen er gekleurde bonken uit de strot en neus 😣 😣 😣 Het wordt echt tijd voor de lente!
      Garoetjes van dit buuf baardvrouwtje, Helma

      Verwijderen
  44. Hi Helma,
    marvelous photos of this very special plant and blossom. I like the german word for this plant: Zaubernuss.
    Thak you very much for all your kind comments on my blog.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello synnove,
      eem funny name "Zaubernuss" lol .... but it is also a fun and roguish bush with his blades lol ...... read Thanks also find these beautiful flowers.
      Warm regards, Helma

      Verwijderen
  45. ha-ha, die schoonheden hebben wij ook.
    Ze brengen licht in de duisternis.

    groetjes, Helma
    ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig Ria, en wat zijn ze leuk om te zien hé :-)
      Ze brengen zeer zeker licht in de duisternis!

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  46. Hele mooie serie, Helma! De bloemen zijn zo apart, zo bijzonder.
    Ken je ook de meer oranje-achtige bloemkleuren? Ook al zo bijzonder.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat zijn deze bloemen zeker Zem. Ik vind dat sprietige gewoon heel olijk om te zien :-) De andere kleuren ken ik wel maar deze heb ik zelf nog nooit zelf gezien helaas.
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  47. Prachtig allemaal, zo mooi van kleur en scherpte.
    Mijn complimenten Helma.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je complimenten Tinie :-)
      het zijn echt vrolijke sprietjes om te zien.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  48. Hallo Helma
    Dat heb je weer mooi er op staan.
    Het is ook een schitterende soort de Toverhazelaar.
    In mijn vorige tuin stond ook een exemplaar, nu ik deze foto's zie moet ik er toch weer eens eentje in mijn huidige tuin aanplanten. Prachtig.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      de Toverhazelaar is inderdaad een prachtige soort. helaas zie ik hier maar een kleur terwijl ik de rode en ook de paarse zelf nog nooit heb gezien. Toch zijn deze gele sprietjes ook een vrolijk geheel zo :-) Ik zou er zeker weer eentje in je tuin gaan planten Bert.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. The flowers of the Hamamelis you have set perfectly Helma. Very beautiful, then spring will come soon.
    Best regards
    Sigi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Currently it is in the Netherlands now fall in terms of weather!
      A lot of wind, storm and rain! Still, I look forward to spring and this wonderful Hamamelis there is a nice prelude to.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  50. The Witch Hazel is beautiful, more better every one, love it Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Bob,
      This witch hazel is also a cheerful bush with roguish blades;-)

      Verwijderen
  51. Grillig gevormde kleurige wondertjes aan kale takken. Prachtig in detail gefotografeerd. Prachtig van kleur, scherpte en rustige achtergrond. Wie dit niet in de vergroting bekijkt doet zichzelf en jou te kort! Schitterend Helma!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt inderdaad Maria en deze olijke sprieten vind ik dan ook maar wat mooi! Leuk dat je dit zegt van het bekijken van in de vergroting :-)))))))
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  52. Wondermooi Helma, deze voorjaarsbode met prachtige zachte achtergronden en bij een aantal een fijne onscherpe herhaling in de achtergrond. Nr 12 vind ik een hele sterke, wat een scherpte bij zo'n dichtbij opname, hoe krijg je het voor elkaar. Vroeg me af of je dit allemaal op statief gedaan hebt met life-view.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      je zou het momenteel buiten niet zeggen dat het voorjaar in aantocht is want het is nu echt herfst!!! Storm, wind en regen zijn deze dagen ons deel hahaha... dan doet deze leuke vrolijke hazelaar het wel goed ;-) Ik heb wel veel het statief gebruikt (al doe ik het meestal uit de losse pols) en in de zoeker dus niet met live-view.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  53. Een groetje vanuit het zuiden voor het noorden ;)
    Hier wandelen de eekhoorntjes door de tuin in de winter...snoepen van de pinda's
    Slaap wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhhhhhhhhh........... heb jij gewoon eekhoorntjes in je tuin!!! Nu ben ik echt wel jaloers want ik vind het echt van die leuke diertjes! Hier in West-Friesland geen eekhoorn te bekennen en ze zijn er nooit geweest ook :-(
      Groetjes

      Verwijderen
  54. Hola Helma. me gusta este arbusto y después de ver tan maravillosas fotos, me gusta aún más. Un beso.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Lola,
      este arbusto alegre es también un activo a su jardín :-)
      Vienen en varios colores, pero tengo sólo la variedad amarilla en la zona.
      un beso

      Verwijderen
  55. Prachtig is die struik...ook in het donkeroranje vind ik 'm erg mooi! En het is zo'n mooie voorbode van de lente! Mooie serie heb je er van gemaakt!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Trijnie,
      donkeroranje is ook geweldig en wist je dat er ook roze en paarse zijn! Ik ken die ook alleen van internet en van andere hun foto's maar ze bestaan wel degelijk. De lente mag van mij nu ook wel komen hoor.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  56. Ja dat kan je zo instellen...maar hou mijn mailbox liever leeg ;)
    Jij bent de enige die op oudere blogjes reageert...dus is goed zo.
    Ja kinderen en dieren wat is er mooier...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oké daar is wat voor te zeggen die lege mailbox hahahaha.......
      Vaak moet ik even wachten om te kunnen reageren bij je want dan kijk ik de pps'jes of de clipjes :-) En ja, kinderen en dieren. Ik heb ervan genoten hahahaha....

      Verwijderen
  57. I have never noticed the flowers of Witch Hazel before, Helma. Your excellent images show just how complex and delightful those flowers are. Thank you for showing them to us. I shall be looking out for them in future!

    Best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You should really know that they are growing and when there is close you can see the beautiful stalks of flowers. Sometimes there are very long antennae and sometimes very short. I think it's cheerful flowers that give a smile on my face.

      Warm regards, Helma

      Verwijderen
  58. Witch Hazel is enchanting, Helma. In fact a witch named Hazel would be equally delightful. Right now I am in Hong Kong birding, returning home on Sunday. By this time next week I will be back to normal. David xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi David,
      how wonderful that you are bird tour in Hong Kong. There you will see many beautiful birds and animals. I eagerly await your trip and your beautiful photos. Be careful and good journey home.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  59. Wauw wat een mooie close ups heb je gemaakt.Kijk altijd heel graag naar je foto's al reageer ik niet altijd hoor.Ik wens je mooie foto's toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tine,
      dat is andersom ook zo hoor. Vaak zie ik heel wat moois van je langskomen via google+ en als ik dan op de link klik lijk ik wel vaker ergens anders terecht te komen!

      Verwijderen
  60. Heel mooi, ik had ze hier in de buurt ook al in bloei gezien. Ook foto's van genomen, maar niet zo mooi als die van jouw ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat jij ze ook al bloei hebt gezien Michelle :-) Het zijn ook echt vrolijke sprieten. Ik wil toch je foto's graag zien maar die kom ik vast nog wel tegen bij je.

      Verwijderen
  61. Een schitterende plant is het hé ? Dat het zonlicht afwisselend was en de kleurbalans soms wat in overdrive gaat is hier echt geen enkel probleem. Het lichte roodzweem geeft aan je foto's een zalig warm en heel zonnig sfeertje. Ik doe dat soms expres in photoshop om wat meer warmte in de foto te krijgen. Weer een mooie en heel genietbare serie Helma !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad een schitterende plant of struik. De donkere variante zijn zelfs nog mooier maar ik ben al hele blij met deze gele met bordeaux hartje :-) Ik hou wel van warme kleuren en fotografeer dan ook meestal in "bewolking". Je kan de kleuren inderdaad nog wat aanpassen met de nawerking maar dat doe i niet hele vaak. Alleen al het weer te 'grijs' is.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  62. Oi Helma, muito lindo.
    Adoro essa planta.
    Agradeço sua presença constante pela casa.
    Abraços.
    janicce.

    Hallo Helma, heel mooi.
    Ik hou van deze plant.
    Ik waardeer uw voortdurende aanwezigheid in het huis.
    Hugs.
    janicce.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Janicce,
      Aprecio-o muito inteiro que você vir aqui à procura e deixar uma resposta. Estou feliz de estar com você kiomen visitar a casa.
      um abraço

      Verwijderen
  63. Leuk dat je reageerde op mijn oude blog van Google
    heb al heel lang niets meer geplaatst daar, blog tegenwoordig met Word Press, heb afgelopen week ook weer paarden gepost, en komende week maandag van afgelopen zaterdag , komt er weer een uitgebreide foto serie van Strao Noordwelle.

    Voorheen toen Picasa nog bestond poste ik daar alle foto's van zo'n Strao, en dan maakt ik daar vandaan weer een blog met blogger, maar Picasa is niet meer dus van af die tijd doe ik eigenlijk niets meer met blogger.

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      ik vind het ook leuk dat je bij mij even langs kwam. Ik zal de volgende keer je WP opzoeken en daar kom ik dan ook vast wel uit :-) Ik ben zelf ook bezig om een WP op te zetten maar voorlopig blijf ik nog wel even bij blogger. Ik zal je WP dan straks ook nog even bijlezen.
      Dank je voor je uitleg.
      Groejtes, Helma

      Verwijderen
  64. Je hebt weer getoverd om deze log in mekaar te toveren!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Boa tarde, desconhecia a for apresentada, ela é linda, está bem fotografada com detalhes.
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graças AG
      esta alegre lâminas são um belo prenúncio da primavera;-)

      Atenciosamente,
      Helma

      Verwijderen
  66. Wat is die toverhazelaar toch een mooie plant/ struik
    Prachtige serie
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ie zeker al zou ik hem ook wel graag in een andere kleur tegen willen komen. Er zijn ook nog oranje, roze en paarse maar wei weet, ooit.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma