vrijdag 23 januari 2015

Mossen......

Dat ik gek ben op mossen en mosjes weet inmiddels iedereen wel zo'n beetje dus ja, ik ben weer overstag gegaan.  Toen ik langs een van de *kademuren* liep die vroeger diende voor bescherming tegen het water van de  toenmalige *Zuiderzee* , zag ik dat de  de mosjes alweer aardig begonnen te groeien dus ja................. Een aantal foto's zijn nog van vorig jaar die ik nog niet had geplaatst. De andere zijn van afgelopen 6 januari :-)


***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


 Gedraaid knikmos

 Gedraaid knikmos

 Gedraaid knikmos

 Gedraaid knikmos

 Gedraaid knikmos

Geelgroene kapselsteeltjes - Gewoon muursterretje

Geelgroene kapselsteeltjes - Gewoon muursterretje

Geelgroene kapselsteeltjes - Gewoon muursterretje


 Gewoon muursterretje

 Gewoon muursterretje

 Gewoon muursterretje

Jonge Kapsels Purpersteeltje (Ceratodon purpureus)

Jonge Kapsels Purpersteeltje (Ceratodon purpureus)


Mosjes in de druppels

Mosjes in de druppels

Mosjes

Om te laten zien wat ik met die kademuur bedoel plaats ik hieronder een foto van deze muur zodat jullie kunnen zien hoe dit er dan uitziet als ik er langs wandel.

Kademuur van de voormalige Zuiderzee



 ========================================================

 Iedereen bedankt voor alle leuke reacties en ook de complimenten op de foto's in het blog hieronder van:

"Fotohut van Glenn Vermeersch............................................."

159 opmerkingen:

  1. Ja Helma
    zo wordt je tijdens een wandeling
    herrinnerd aan de schoonheid van de natuur
    zelfs in de donkere en koude dagen
    je bracht het zeer mooi in beeld
    wens jullie een fijn weekend
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      dat klopt hoor en als je zo gek bent op mosjes dan zie je ze nog overal staan ook hihi...... Ik hoop dat jij ook een heel fijn weekend hebt en geniet van je lekkere vrije dagen :-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      ja zo is het precies , ik let ook op de kleine dingen in de natuur , is genieten
      mijn weekend is perfect , rust en stilte en het is ook een lange tot 5 februari :)
      fijne avond

      Verwijderen
    3. Heh Karel,
      heerlijk dat je geniet van de stilte en de rust :-)
      Soms is dat ook even heel erg nodig. Je hebt nu lekker lang vrij en ik hoop dat je ook nog wat mooie natuurwandelingen kan doen. Ik krijg alleen geen meldingen meer van albums van je. Maak je die niet meer of gaat er ergens iets niet zoals het zou moeten!?
      Jij ook nog hele fijne avond :-)

      Verwijderen
  2. they're just beautiful! you capture their tiny little worlds so wonderfully!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I really love to photograph these little mosses Theresa:-)

      Verwijderen
  3. Hi Helma,
    marvelous photos of the different moss. I like this subtle . The little drops or the focus on the blossom of moss.
    Really really wonderful and fantastic. The light green is stunning.
    Thank you very very much for all your kind comments on my blog.
    Have a nice and cozy weekend, Helma.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi synnove,
      I love this little mosses and also between the water droplets. I find that so amazing beautiful to photograph. Today I'm also went away and came back to shoot against mosses;-) I'll be happy to visit your blog because you always have beautiful pictures and amazing beautiful gadgets.
      Warmest regards, Helma

      Verwijderen
  4. prachtig sierlijke mossen, mooi helma, héél erg mooi,

    mooi ook om te zien dat jij charlie een warm hart toedraagt ,

    een heel fijn weekend gewenst

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zo gek op mossen Dien dat ik het ook gewoon iet j=kan laten om ze niet te fotograferen. Vandaag was ik even in Den Oever en ook daar zag ik prachtige mossen staan op een hoge muur. Ik was weer helemaal in mijn sas en vergat de eenden en zwanen en begon weer met mossen hahahahaha.....

      Tuurlijk draag ik Charlie een warm hart toe :-)
      Jij ook nog heel fijn weekend.

      xxx

      Verwijderen
  5. Your-photos from the world of mosses are wonderful and I admire them. Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nie mogę dostać się do sfotografować mchy Erna;-)
      Z poważaniem, Helma

      Verwijderen
  6. Parecen de otro mundo, son unas imágenes increíbles. Espectacular trabajo Helma. Saludos desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola alemán,
      También me gustaría disparar en macro y, a continuación, estos musgos son grandes para poner en la imagen:-)
      Un abrazo

      Verwijderen
  7. Ik vind het supermooi al die foto`s van je. Trouwens geheel je blog . Ik volg wel hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tine,
      ik ben heel blij dat je van deze foto's van de natuur kan genieten :-)
      Super dat je volgt ;-)

      Verwijderen
  8. Dear Helma
    I really love your fantastic mosphotos. A wonderful macroworld...

    Hugs
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej kære Jette,
      Jeg elsker dig meget makro og mos og derefter ønsker mosser også helt ligesom at skyde:-) Meget flot, at du nyde disse billeder af mosser.

      Med venlig hilsen, Helma

      Verwijderen
  9. Hi Helma,
    The photos are marvelous. The little drops do the photos very specials
    Best regards
    Iñaki

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Iñaki,
      I like mosses quite fun to photograph and especially when they are so small. The drops take the picture therefore not something fun:-)
      Best reagards
      Helma

      Verwijderen
  10. Dit zijn prachtige plekjes om dit kleine spul te fotograferen.
    Je hebt mooi gebruik gemaakt van beide kanten en de dieptescherpte.
    De serie is super, Helma, zeker als je ziet hoe klein dit spul helemaal is.
    Geniet van het weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten Jan en ze staan er dan ook nog zo mooi bij. Gisteren even naar Den Over geweest en ook daar een muur langs de haven vol met prachtige mosjes. Je voelt hem al aankomen en jaaaa..... die moest ik natuurlijk ook op de foto zetten :-) Het weekend is bijna alweer voorbij maar ik had ene leuk en druk weekend.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Wat zijn ze weer mooi Helma.Ik weet nu dat de mosjes echt heel klein zijn en je maakt er zulke prachtige foto's van .Ik ben dol op het mos wat tussen tegels en op stenen in mijn tuintje groeit ,misschien ook eens op mijn knietjes ? nee hoor ik kijk wel uit , ik kom gewoon bij jou genieten !
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      ja, deze mosjes zijn echt ontzettend klein en ik maak ze wat groter met mijn macro :-) Zo kan men beter zien wat er groeit en dat dit ook echt heel erg mooi is om te zien. Overal groeit mos en ook bij jou tussen de tegels :-) Ik vind het heerlijk dat je hiervan hebt genoten.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Wonderful pictures, Helma. It looks like a miniature forest growing up. Or maybe it's the land of fairies. I looked for some but I didn't find any. If you see them be sure to take pictures!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you David:-) It seems at first sight a bit like a fairytale and actually it is just that;-) I hope you too will go find mosses and I also believe in.

      Verwijderen
  13. Hello Helma, your moss images are fantastic! I like David's comment above that your moss looks like a fairy land and forest.. Awesome macro shots. Have a happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen, it also looks a bit like a fairytale:-))) I like the small mosses also really beautiful to photograph. The weekend is over but for you a very happy new week.

      Verwijderen
  14. Ha, daar zijn de mosjes. Mooie heldere serie. Ook leuk met die druppeltjes er tussen. En ja, de muur ken ik wel, maar het muursterretje weer niet. Heel leuk al die mosjes op de muur. Die kapseltjes zijn ook zo klein en fragiel. Toch staan ze fier op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er gek op Alie. Gisteren weer een hele serie gefotografeerd op een muur langs de haven van Den Oever. Zo mooi om te zien en zo kunstig allemaal. Deze muur in het blog ken jij inderdaad wel dus als je deze kant nog eens opkomt binnenkort kunnen weer mooi even langs met de macro :-)

      Verwijderen
  15. al die fijne sprieteltjes en die staan hier zo duidelijk te blinken, mooi Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het zonnetje er ook maar een beetje op schinnt dan begint alles op die muur te glinsteren Anneke :-)

      Verwijderen
  16. Reacties
    1. Inderdaad Hanny,
      ze zijn heel klein maar ook heel erg mooi!

      Verwijderen
  17. Hoe prachtig Helma. Mooie en gevoelige foto's.
    Sommige macro geweldig met een spectaculaire bokeh. Je hebt ook erg goed gezichtsvermogen om kunst te maken!
    Een kus en je een geweldig weekend week door te brengen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Gumer,
      el fin de semana llega a su fin así que empieza la semana va de nuevo. Me encanta la fotografía macro, sino también de todos los seres vivos en la naturaleza, crece y florece. Este trato de hacer las paces en la imagen:-)
      Un abrazo.

      Verwijderen
  18. Helma, these are just magnificent!
    A whole world we might never notice, if not for our camera.

    Have a wonderful weekend, my friend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Lisa,
      this little world but is also seen by some people. I think this world really wonderful, so I also shows this:-) Thank you for your lovely comment. The weekend is almost over and I wish you a very happy new week.

      Verwijderen
  19. Heel erg mooi Helma. Een extra dimensie zijn de druppels op het mos. Prachtig ook de zachtgroene kleuren in de foto's. Je mag trots zijn op zulke mooie platen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er ook best heel trots op Roos :-)
      Ik mag graag mossen fotograferen en gisteren zag ik op een muur langs de haven van Den Oever ook schitterende mosjes staan. En jak die moest ik natuurlijk ook weer op de foto zetten. Die zie je tzt ook hier verschijnen. En ik ben er ook best trotst op ;-)

      Verwijderen
  20. Helma, these are absolutely gorgeous!!! Green is my favourite colour and your photography always inspires me. Thank you so much for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your lovely comment Linda. I am glad that inspire my photos you again and that you will also find this beautiful green color as your favorite color:-)

      Verwijderen
  21. Halo Helma,
    These little guys are so tiny, but packed with green and so pretty.
    Size does not really matter, I want to say; particularly, in this case.
    The dew drops / frost is very nice also.
    I also like the different points you have focused on and how that has changed things around.
    Very nicely done!
    Have a Great Weekend!
    Peace :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Chandra,
      the weekend comes to an end but I had a great weekend, thank you:-) These mosses are very small but they are so beautiful to see. When the sun shines glistens across the wall and that I would therefore like to show. For you, a beautiful new week.

      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  22. Helma wat is die mini=wereld toch sprookjesachtigmooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het zeker Bas,
      ik kan er ook echt geen genoeg van krijgen :-)

      Verwijderen
  23. Hi Helma,

    Oooooh hou jij van mosjes dan?
    Ik dacht dat je net als ik van de kleur groen hield :-))))

    Ik heb bewondering voor de mooie en lieve manier waarop jij deze mosjes telkens weet vast te leggen.
    Zo sfeervol en mooi.
    Het is net een klein mini wereldje een soort van sprookjesbos.
    Prachtig!!

    Ik zeg groen, groener, groenst

    LG, Shrek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahah....... ik denk ik beelden Karina en ik zie je zo voor met met die fantastische groen kleur whaaaaaaaa.......

      Ik hou van mosjes en ik hou sowieso van alles wat in e natuur groeit bloeit en leeft. En eigenlijk is deze kleine wereld ook een sprookjesbos op zich met elfjes en hele kleine kaboutertjes ;-)

      Dat groen, groener, groenst herken ik maar al te duidelijk *grinnik*..
      LG, Shrek de 2e

      Verwijderen
  24. Je bent toch een echt mossig typje Helma! :-)
    Prachtige serie van dit minispul met die piepkleine druppeltjes! Je moet er maar oog voor hebben én een vaste hand.Ik heb me al tig x voor genomen om langs de muur te lopen met mn fliepsding, maar tot nu nog niet gedaan! Schande!!! Dag buuf, grtjs uit een beetje goor wit Enkhuizen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahaha.... een mossig typje nog wel hahaha... leuk Marjolein :-)))))
      Ik ben nou eenmaal gek op allerhande mossen en mosjes en ja, als je dit dat weer ziet groeien op de muur dan kan ik dat echt niet laten schieten ;-) Als ik jou was zou ik nu met een zonnige dag eerst maar eens langs die muur lopen want nu zijn ze nog lekker fris :-)
      Groetjes van je buuf

      Verwijderen
  25. Hoi Helma,
    Wat weer een super serie van de mosjes, ook leuk de laatste foto.
    hen je toch een beetje idee hoe het is werkelijkheid is.
    Ik vind ze gewoon allemaal super, kan geen keuze maken.
    Zal mij er ook maar eens toe zetten om met de macrolens weg te gaan.
    Hier in de tuin kan ik toch even niets doen, want we zijn de tuin aan het veranderen.
    Op mijn blog staan de staartmeesjes, die zullen je wel bekend voorkomen.
    Een heel mooi weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irma,
      ik vind die mosjes gewoon geweldig om te zien en afgelopen zaterdag zag ik ook op een muur in Den Over prachtige mosjes staan. Die moest ik natuurlijk ook gelijk ff fotograferen :-) Je woont er vlakbij dus je kans er allengs een keer langs wandelen. Staarmeesjes heb ik inmiddels gezien en ja..... daar komen een aantal me bekend van voor :-)
      Weekend is inmiddels alweer een dag voorbij maar voor jou nog een hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. Great photos again, Helma! It is an entire world there,, with those delicate plants. The green shadows are also nice.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. These tiny mosses are so cool to see:-) A very small world filled with fairies and elves;-)

      Verwijderen
  27. Hoi Helma.

    Super al die mooie mosjes weer genomen.
    Het is toch wel mooi alles zo in de natuur.
    Ik geniet met je mee zo op de foto.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      ik vind dat ook zo mooi deze mosjes :-) Alle mosjes boeien me eigenlijk wel en als er dan ook nog druppeltjes bij zijn dan vind ik het helemaal supermooi :-) De natuur kan ook echt ontzettend mooi zijn! Heerlijk dat je op deze manier een beetje meegeniet :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Ik ben gek op mosjes, wat een prachtige foto's heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk dat je ook zo gek op mosjes bent Michelle.
      ik kan er deze tijd ook geen genoeg van krijgen!

      Verwijderen
  29. Wow, als je dan dat muurtje ziet en die prachtige foto´s met het licht op die schitterende mosjes is het net een sprookje.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het voelt ook als een sprookje als ik met mijn camera in alle bochten over deze muur heen hang Janneke :-) Ik vind het nog steeds prachtig om te zien als die kleine mosjes en druppels.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Helma, looking at your photos, I want to buy a lens for macro photography. Only with such a lens can get high-quality images, as you have. And yet I like to shoot the old buildings, overgrown for many centuries of its existence, this moss.
    *******************
    Helma, смотрю на ваши фото и хочу тоже приобрести объектив для макросъёмки. Для создания таких качественных снимков без него не обойтись. Только я больше люблю не сами мхи, а городские здания, на которых эти мхи присутствуют.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Галина,
      эти мхи вы можете снимать с оптимальными макро-объектив:-) Это дает очень красивый вид на этого маленького мира.Старые стены также очень приятно видеть, и, возможно, я буду там даже сфотографировать так что вы можете увидеть старые здания. Вы также всегда показывает эти красивые старые здания.
      Привет, Helma
      ************************

      Hello Galina,
      these mosses you can shoot with the best macro lens:-) That gives a very beautiful look at this small world. The old wall is also very nice to see and maybe I'm going there too even take pictures of so you can see the old buildings. You also always shows these beautiful old buildings.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  31. Helma jou lievelingen allemaal ter bezichtiging gesteld !!
    Wat zijn ze mooi dank je voor deze show !
    liefs Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn inderdaad mijn lievelingen Annie en ik vind het ook geweldig om deze kleine mossen te fotograferen. Ik ben blij dat je er ook zo van geniet.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  32. Hoi Helma,
    Prachtige mossen en ik ga er geen favoriet uit halen, ik zou je tekort doen. Alle foto's hebben zo hun eigen sfeer detail. Vooral je druppels zijn wel een beetje je handelsmerk ;-) Die kademuur is heel aantrekkelijk om met een vergrootglas af te turen. Er zitten vast heel veel soorten korstmos op!! Ik heb de sneeuw vandaag zomaar voorbij laten gaan, terwijl ik aanvankelijk wel plannen had om met de macrolens op pad te gaan. Het kwam er niet van.Leuke en inspirerende blog!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      Helma en mossen zijn een hahahahaha..... Het teoval wil dat ik afgelopen zaterdag langs een kademuur in Den Over liep en daar zag ik ook van die schitterende mosjes staan. Vergeten de eenden en hup de macro erbij gehaald voor de mossen. Er zitten inderdaad ook heel veel soorten korstmos op en die ga ik nog een keer apart fotograferen. Ik zou ook in de sneeuw aan de gang gaan maar eenmaal onder de douche vandaan was de sneeuw ook alweer grotendeels weg :-( Ik mag hopen dat er nog wat sneeuw komt en dan het liefst als ik ook vrij ben. Komend weekend is er sneeuw voorspeld maar dan moet ik weer werken!
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  33. Hoi Helma,
    Dit soort fotografie ligt jou ontzettend goed Helma!!
    Zo knap om van die minuscule plantjes, zulke gave en spetterende compo's te maken.
    Mooi van kleur en de juiste scherpte op de juiste plek. Echt heel mooi gedaan!!

    Groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      ik mag dit inderdaad heel graag doen :-)))
      ik vind het ook steeds weer een uitdaging en er komen nog wel meer blogs met mosjes ;-)
      Fijn dat je deze mosjes kan waarderen. Daar ben ik echt blij mee. Het weekend is alweer voorbij maar voor jou nog een hele fijne week.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Die kleine wereld, die je alleen ziet, wanneer je er met je neus bovenop gaat staan: fascinerend. Dank zij jou kan ik het nu ook zien vanaf mijn computerstoel. Prachtige foto's.
    Zo'n kade muur, een eldorado aan mossen. Ook muren rond kerkhoven en oude kerken kunnen prachtig zijn, als een fanatieke schoonmaakactie er tenminste niet de zandstraal erover heen wil halen... hetgeen soms nog steeds gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat klopt Zem, vroeger zou ik er zo aan voorbij gelopen zijn maar nu valt het me direct op wanneer een mosjes op een muur groeien. En je hebt gelijk wat je zegt over muren op een kerkhof. Vooral de oude inderdaad hebben vaak mossen en mosjes,. Inderdaad jammer van die schoonmaakacties maar op een kerkhof kan ik me daar nog wel wat bij voorstellen. Deze kade muren moeten wel echt zo blijven :-)

      Verwijderen
  35. Vol bewondering en ongeloof over de verscheidenheid aan mosje en dat jij die allemaal kent en de schoonheid van je foto's. Een hele wondere wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De mosjes zijn ook echt een wondere wereld Joke en die vind ik zelf helemaal geweldig om te fotograferen. Deze tijd zie je tal van mosjes van haarmos tot bekermos en alles daar tussenin. Je zal nog wel een paar mossenblogs tegenkomen hier ;-)

      Verwijderen
  36. Tja .. die laatste foto hé. Alleen een fotograaf met belangstelling voor macro kijkt met andere ogen naar een kademuur :) Ze zijn weer van bijzondere schoonheid Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die laatste foto is meer jou ding Henk :-) en ja,
      ik kijk er weer anders naar omdat die mosjes daar echt zo mooi op groeien. Ik vind dat gewoon wonderbaarlijk dat die mosjes op steen blijven groeien en hoe1

      Verwijderen
  37. Ik ben het helemaal met je eens, het zijn kleine kostbaarheden.
    De druppeltjes ertussen maakt het mos nog subtieler.
    Hier kan ik van genieten, groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn het ook Anne-Marie en ik vind ze zo mooi!
      Ik vind het fijn te lezen dat je hier ook zo van kan genieten.
      Er komen nog een aantal blogs met mossen voorbij dit jaar ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  38. Het is echt bijzonder knap dat jij deze piepkleine plantjes zo mooi op de foto weet te krijgen Helma ,Aan de mossen op die kademuur, lopen de meeste mensen zo voorbij, en al dat moois is ook eigenlijk niet met het blote oog waar te nemen. Bedankt dat je ons weer even hebt laten genieten Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er ook een mooie lens voor Edward en dat scheelt ook weer :-)
      Het klopt ook dat de meeste mensen er zo aan voorbij lopen want je oog moet er ook maar net op vallen! Als we een paar weken verder zijn dan kan het echt nit meer missen en staan er heel veel mossen op deze muur.. Ik ben blij dat je genoten hebt ;-)

      Verwijderen
  39. Super mooi Helma prachtig scherpte verloop heel mooi echt genieten
    En wat een prachtige oude muur leuk mijn Opa baggerde in de Zuiderzee
    Heel fijn weekend
    L G Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      deze mosjes zijn ook echt bij uitstek geschikt om in de macro te footgraferen.
      Wat leuk om te lezen dat je opa nog in de Zuiderzee heeft gebaggerd!
      Nu is de Zuiderzee in tweeën gesplitst in IJsselmeer en markermeer en het is zoet water geworden, Het weekend is reeds alweer voorbij maar voor jou nog een hele fijne week.
      LG, Helma

      Verwijderen
  40. Ik zeg maar 1 woord: WAUW !!!!!!
    Als geen ander kun jij dit in beeld brengen Helma.
    Pracht foto's, mooi scherpteverloop / kleuren.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voel me zeer gevleid door je reactie Tinie :))))))))
      Ik vind dit ook echt geweldig om te doen en deze tijd is dat helemaal mooi om ze te zien.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  41. Wat zijn dit weer prachtige nauurfoto's Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Marylou,
      ik ben helaas een mossengek hihi.......

      Verwijderen
  42. Prachtige serie foto's van de wondere wereld die mosjes heet, ik ben er ook altijd door gefascineerd!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind ze ook altijd zo mooi om te zien Ank en zeker in deze tijd van het jaar.
      Ze zijn dan zo mooi van kleur en lekker groen en fris.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. Hello Helma,
    the owls look so funny, the birds in the next post is simply wonderful and photographed the moss as well. You are a great photographer, my compliments!
    Best wishes and a nice Sunday
    Sigi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Sigi, I love owls, but also of the plants in nature as this little moss. Thanks enjoyed both blogs. I thank you for your praise for my kind of photography:-)
      Manny greetings,
      Helma

      Verwijderen
  44. Niet te geloven toch dat er op zo'n kademuur zoveel moois te vinden is, en heel knap hoe jij die uiterst kleine mosjes in beeld weet te brengen!
    Mooie serie, waarvan ik foto 12 en 15 de allermooiste vind.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad verbazingwekkend Loes en afgelopen zaterdag zag ik ook hele mooie in de haven van Den Over op een muur langs het water. Leuke keuze heb je gemaakt ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  45. Wow wateen mooie serie van een van mijn favoriete ' plantjes'. Prachtig gedaan Helma...
    Net als altijd...wat is er toch veel,te zien in de natuur...mede dank zij jullie...macro fotografen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Marian,
      deze mosjes zijn ook echt hele dankbare onderwerpen om in de macro te fotograferen :-) En jaaaa.... er is zeker heel veel te zien in de natuur als je er maar oog voor hebt ;-)

      Verwijderen
  46. Mosjes is weer een andere tak van sport...daar ben ik (nog) niet zo in thuis, maar ik heb wel begrepen dat deze tijd van het jaar 'mossentijd' is,. Ik ben dan ook afgelopen vrijdag - in het bos - op zoek geweest naar berijpte mosje, maar het viel nog niet mee om dat een beetje leuk te kieken. Jij hebt daar meer kijk op, geloof ik. Mooie serie!
    groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar raak jij ook nog wel in thuis als ik je andere foto's in de macro zo bekijk Dick! Het is inderdaad mossentijd en ze zijn nu ook echt heel erg mooi, groen en fris. Ik vind het zelf geweldig om te doen al vind ik "vogelen" uiteraard ook erg leuk. Berijpt mos is helemaal mooi om te zien maar dat heb ik nog niet echt vast kunnen leggen. Is ook moeilijker dan het "gewone" mos ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  47. Hey Helma
    Prachtig om te zien hoe die frêle stengeltjes ondanks hun eenvoud zo mooi kunnen zijn!
    Bedankt voor deze facinerende macro-serie!
    Groetjes
    Dominic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Dominic,
      het zijn ook echt hele frêle plantjes en je oog moet er al op vallen wil je ze zien :-)
      Afgelopen zaterdag in de haven van Den Oever ook prachtige exemplaren gevonden op een muur langs de haven en die zie tzt ook nog voorbij komen. Fijn dat je ook zo kan genieten van dit kleine spul :_)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  48. Hoi Helma, je weet dan ook prachtige beelden te maken van deze miniwereld. Heel mooi van kleur, belichting én scherpte. Leuk dat je de kademuur erbij plaatst. Eigenlijk ongelooflijk dat je daar zulke mooie beelden vanaf haalt. Dikke complimenten, dus.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      het is ook bijna niet te geloven dat er op zo'n muur zo'n wereld van kleine plantjes groeit en bloeit. Ik vind het sowieso wonderbaarlijk dat deze mosjes op steen groeien. Je ziet wel eens mos in de tuinen en op tegels maar dat is meestal toch ander mos dan deze mooi kleine stengeltjes. Dank je wel voor je dikke complimenten :-)))))
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  49. Reacties
    1. Thank you Ame
      I find macro photography also very fun to do;-)

      Verwijderen
  50. Wat mooi weer, Helma. Als je de foto's bekijkt is het toch net of je in een sprookjesland rond loopt. Net uit de film "Honey I shrunk the kids". Je foto's zien er zo mooi fris uit. Prachtige serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat klopt ook wel een beetje Joke. Als je nog 2 weken verder bent en je loopt dan langs deze muur dan is hij helemaal begroeit met deze mooie mosjes. Heel bijzonder eigenlijk. En weet je......, deze muur loopt ook nog eens langs Sprookjeswonderland in Enkhuizen :-) Ik mag dit ook heel graag fotograferen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. Leuk om te zien Helma het lijken wel hele kleine waterdruppelbloempjes schattig hoor lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind deze wereld ontzettend mooi en ook heel interessant Daniëlle.
      Ik kan er dan ook vaak geen genoeg van krijgen ;-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  52. fantastiske fotos Helma, du kan det !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Takket Dirk
      Jeg synes virkelig vakker makro å gjøre og trening;-)

      Verwijderen
  53. Great walk, great session !!!! Green mystery of mosses...... Love. Wanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I love this small and fresh mosses Wanda.
      It is a world in itself and so beautiful to look through a magnifying glass;-)
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  54. Zalig die mosjes, een flinke duik in het 'kleine wereldje', zoals ik dat zo graag benoem. Je toont ons hier een mooie kijk op het miniscule , het wondere kleine wereldje. De sprookjes achterna...Wat ik me afvraag, welke lens heb je hier gebruikt, een balg en/of tussenringen ? (gewoon uit interesse als fotografen onder elkaar :-) ) Groetjes van Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een duik in de kleine wereld Dirk en dat mag ik dan ook heel graag doen :-) Bijzonder details is dat deze muur ook langs het "sprookjeswonderland" loopt in Enkhuizen ;-))))) Ik gebruik geen tussenringen of balg, maar ik heb deze foto's met de Sigma 105 F2.8 EX DG OS HSM Macrolens gemaakt.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. Helma, great great pictures you show us. Great sharpness snd excellent backgrounds.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I love this little world and mosses are wonderful items to photograph.
      With beautiful light and what drops there you get these beautiful scenes:-)

      Verwijderen
  56. This beautiful mosses grow indeed just a stone wall Felicia.
    This is always a beautiful sight when I walking along:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Reacties
    1. Obrigado Fernando e também bom ver você de novo:-)
      Cordiais saudações.

      Verwijderen
  58. Wonderful macros Helma as always.
    Prachtige macro's Helma zoals altijd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I think it's great to photograph these mosses Roy:-)
      Thank you for your comment.

      Verwijderen
  59. Je begint je zo langzaam op te werpen als een mossen-specialiste Helma, zonder overigens je andere foto's te kort te willen doen. Ook deze zijn weer prachtig, waarvan ik nr. 1 (en 6 ) eruit vind springen. Fijn ook dat je die laatste foto van de kademuur geplaatst hebben, zodat we kunnen zien waar je zoal bezig bent om deze mini-wereld in beeld te brengen. Zo zie je ook dat de meeste mensen waarschijnlijk argeloos aan deze juweeltjes van de natuur voorbij lopen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... ik vind mossen ook echt heel mooi en fascinerend Ad. Als je dan zo'n kleine wereld gewoon op een muur tegenkomt dan is dan alleen maar meer inspirerend om ze op de foto te zetten. Nu beginnen de mossen ook echt op te vallen op de muur maar je moet er wel oog voor hebben. Als je er langs wandelt zie je dat het groen is en wat sprietjes maar als je beter kijkt dan zie je echt hele mooie natuur. Afgelopen zaterdag liep ik langs een muur in de haven van Den Oever en ook daar zag ik ineens alles mooi mos bovenop een kademuur en ja....die staan nu ook op de foto en die zie je tzt ook nog langskomen.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  60. Fotografías maravillosas con los colores de la naturaleza.
    Feliz domingo!

    =================================
    …Me gusta la gente que tiene personalidad.

    Me gusta la gente capaz de entender que el mayor error del ser humano, es intentar sacarse de la cabeza aquello que no sale del corazón.

    La sensibilidad, el coraje, la solidaridad, la bondad, el respeto, la tranquilidad, los valores, la alegría, la humildad, la fe, la felicidad, el tacto, la confianza, la esperanza, el agradecimiento, la sabiduría, los sueños, el arrepentimiento y el amor para los demás y propio son cosas fundamentales para llamarse GENTE.

    Con gente como ésa, me comprometo para lo que sea por el resto de mi vida, ya que por tenerlos junto a mí, me doy por bien retribuido.
    (Fragmento de “La Gente que me Gusta”- Mario Benedetti.)

    Espero que este año que recién comienza te ilumine con sus mejores luces, ese es mi deseo para vos.
    Un gran abrazo a la distancia.
    =================================

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias por sus bellos deseos para este año Cristina usted.
      Es un grtoot dado para expresar esta condición y para traer a la gente. Sus historias son siempre muy agradable e inspirador para muchos. Gracias por sus muchas historias hermosas.
      Un fuerte abrazo para ti

      Verwijderen
  61. What delicate and exquisite macros!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. like many types of photography to macro I think actually the most beautiful and fun to do:-)

      Verwijderen
  62. Lovely photos of the mosses, Helma! They look so soft and lush. Have a great new week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I also love the mosses Gunilla:-)
      Also you have a wonderful week.

      Verwijderen
  63. Hoi Helma,
    Iedereen heeft zo zijn interesses. Ook al zijn je foto's nog zo mooi, voor deze mosjes kan ik niet warme lopen zoals je weet. het is overigens wel de kunst om ze te vinden, net zoals dat geldt voor andere soorten. Bekertjesmossen vind ik veel interessanter.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      dat geeft ook niets dat je hier niet voor warm kan lopen. Ik zie bij andere ook wel eens onderwerpen dat ik denk"dit is niet mijn ding" maar dan kijk ik wel hoe het is gefotografeerd en daar kan ik dan wel weer wat mee. Beker mossen zijn ook interessanter maar zo zijn er nog heel veel verschillende mossen die allen hun eigen bekoring hebben.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  64. Son una pasada,Helma. Hay algunas que parecen estar bailando. me gusta mucho!!!
    Un abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Jordi,
      Me encanta este pequeño musgos y por lo tanto quiere gusta mostrar. Gracias también les gustan estas fotos:-)
      Un abrazo

      Verwijderen
  65. Mosjes herkennen en kennen is een "vak apart" waar ik me (nog) niet aan durf te wagen.Schitterende macro's. Zeker als ik deze juweeltjes van foto's zie, weet ik dat ik nog even pas op de plaats moet maken.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerard,
      ik wist daar in het begin ook echt helemaal niets van af hoor want mos was mos klaar! Later zag ik uiteraard de verschillen en ben ik me daar eens wat meer in gaan verdiepen. het is werkelijk een hele wondere wereld :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  66. Jeetje.....ik durf bijna geen berichtje te sturen: ik ben nr. 103!! Wat een reacties krijg jij zeg!
    Ik was het weekend weg dus een wat late reactie maar ik vind de foto's geweldig!
    Dit weekend was ik in Brugge en daar zag ik ook op een muur zulk mooi mos: had zin om het op de foto te zetten. Maar ik was met nog 4 vriendinnen en ze moesten al zo vaak op me wachten vanwege het fotograferen dus.....toch maar doorgelopen maar nu ik dit zie heb ik spijt!
    Maar er komt vast wel weer een moment: niet zo mooi als die van jou maar ik blijf oefenen.

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahaha...... gewoon doe hoor Trijnie want de helft van de reacties is van mezelf :-) Ik reageer nl altijd terug dus dan lijkt het wel veel maar dat valt mee hoor ;-) Heel gaaf dat je ook mooie mosjes zag op een muur in Brugge. Beetje jammer dat je ze niet op de foto hebt maar ik snap je vriendinnen ook wel hoor. Altijd lastig als er eentje zo van fotograferen houdt ;-) En natuurlijk ga jij ook mosjes zien en op de foto zetten.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  67. I love this photos Helma ! So smooth and perfectly well compose !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is a tiny mini world and that I like to photograph dominique:-)
      Very nice that you can appreciate these little mosses of nature:-)

      Verwijderen
  68. Que de plaisir Helma de découvrir et redécouvrir ton travail !
    Bonne semaine à toi !
    Bises Cath.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci Cath,
      Je aime faire la photographie macro, puis ces beaux petits mousses sujets merveilleuses à capturer;-)
      Gros bisou.

      Verwijderen
  69. Hai Helma,

    Ik ben niet zo'n liefhebber van mossen, maar je brengt het toch erg knap in beeld. Af en toe zou ik alleen ietsje meer scherptediepte willen zien. Maar ja, dat is mijn persoonlijke voorkeur.
    Mooi gedaan hoor, die ienie-mini-dingetjes zo platen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      ik wist dat je niet zo waus was van mossen maar wat je zegt over de scherpte diepte kan heel goed zijn. Ik heb alweer mossen gefotografeerd en daar zit meer scherpt/diepte in. Deze komen tzt wel op het blog. Hierna eerst maar weer wat vogeltjes :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  70. Hello Helma!:) Oh my word! Wonderful photography, and captivating images of fairy land!:) Your photos really are special.The way you have captured the tiny droplets of dew is breathtaking.
    I know this moss well. It grows on top of stone walls and inside crevices, and now you have inspired me to try to photograph it,... It's not going to be easy!:)
    Warm Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. How nice to read that these pictures also give you inspiration to seek and take pictures mosses. They indeed grow on stone walls, rocks and in crevices. It's also a little fairy wonderland with elves and gnomes;-)
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  71. Фантастичні макро-фотографії! Захоплююся талановитим висвітленням мікросвіту у природі! Дуже дякую за публікацію!

    xoxo, Juliana | PJ’ Happies :) | PJ’ Ecoproject

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привіт Юліана,
      Я теж люблю ці маленькі зелені мохи, і я дуже радий прочитати, що ви також любите так багато в ці мохи:-) Він як і раніше заворожують мене.
      З повагою, Helma

      Verwijderen
  72. Hallo Helma!!!! Ik ben blij dat ik je mooie foto's weer zie. Heb ik ECHT gemist. Nooit geweten dat er zoveel verschillen zitten tussen al die kleine mosjes. Ik ga ze nu met andere ogen bekijken en ook eens van dichtbij!
    De laatste foto is ook heel mooi. Groetjes, ik hoop dat alles goed gaat bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Renate, ik ben dan ook echt blij je weer te zien. Ik was al even bij ej op bezoek en dat maakte me blij dat je weer wat had gepost. Ik hoop dat alles goed is gegaan de laatste tijd met......

      Er zijn inderdaad heel veel verschillen in de mossen en mosjes en ik vind dat werkelijk heel fascinerend om te zien :-) Hier aan deze kant gaat het wel goed hoor ;-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  73. Buongiorno Helma, è un piacere risentirti !!
    purtroppo non sono stata troppo bene ....sono doventat intollerante a tanti alimenti, che mi causavano dolori addominali e dissenteria.
    Vedo che sei diventata ancora più brava ..anche se lo eri di già !!
    Un caldo abbraccio carissima amica e a presto !
    Bacio !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ciao caro Paola,
      Sono solo felice di vedere di nuovo quello che e sentire. Abbastanza a leggere che sei stato così male e che questo è durato a lungo. Sono lusingato per i suoi commenti su le mie foto. Grazie:-) Anche per voi un caloroso abbraccio e un grande abbraccio

      Verwijderen
  74. Prachtig Helma, wat een mooie mini-landschapjes heb je zo gemaakt van de mosjes. Ik heb er telkens weer bewondering voor hoe fraai jij dit kleine spul in beeld weet te brengen.
    Prachtige serie en een inspiratie om zelf toch ook eens weer op zoek te gaan naar mosjes.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind die mosjes ook zo mooi om te zien Coby en zeker als er ook nog een zonnetje bij komt kijken :-) Dank je wel voor je leuke reactie over de manier van fotograferen :-) Inmiddels heb ik ook alweer neiwue mossen gefotografeerd want die kwam ik op een ander muur tegen toen ik verderop eenden wilde fotograferen. De eenden bleven waar ze waren en ik lag alweer te focussen op de mossen hihi........
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  75. ha die Helma
    ja zo wil ik ook wel een meter sneeuw hebben , alles op de weilanden de bossen en de heide , wegen en vliegvelden sneeuw vrij :)
    hier lag vorige week smorgen een cm of 5 maar het meeste de zelfde dag weer weg
    ja zou het niet mooi zijn zo als het in de pps zegt echte wereldvrede , nee er is teveel ikke in de wereld en macht wellustelingen
    ja ik zit nog ff hoor , kijk wat tv en ben nog een week vrij
    is het geen plaatje , vrouw onvriendelijk zo zeiden de meiden :) is ook zo , maar de plaatjes en mopjes kwamen zo binnen , ik zet er wel een pps is , en het bracht een glimlach en is dus het blog geslaagd
    inderdaad een pyjama dag is heerlijk , eten en drinken in huis , lekker warm en buiten is het vreselijk weer
    ik kijk nog wat tv en duik ook de koffer in
    slaap wel
    lieve groet , karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      hahahahahaha...... dat zijn nu eenmaal de ideale omstandigheden voor een heel pak sneeuw alleen krijgen we dat nooit voor elkaar ;-)))) Hier heeft echt nog geen 5 cm gelegen hoor. Alleen wat natte sneeuw en vorig week bleef er een kleine dekentje liggen. Toen ik dat na het douchen wilde fotograferen was het al bijna weggesmolten :-(
      Heerlijk dat je nog een week vrij bent en ik hoop dat je dan nog wat mooie wandelingen kan maken. Geniet nog even van vandaag.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  76. Als ik dit zie dan denk ik..hoeveel mensen zijn er niet die hier aan voorbij wandelen terwijl er zoveel te zien is als je dichterbij kijkt. Fantastisch dan toch dat jij ons deze kleine wondertjes laat zien op hun mooist! Magnifieke foto's Helma, die groene tinten en al die heldere details. Supermooi vind ik al die mosjes!!!
    Nog een fijne dag,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vanessa, als je er ook niet op let dan zie je het ook niet. Je oog moet er al op vallen en dan zie je het en....... dan zie je ineens veel en veel meer :-) Ik vind dit ook echt geweldig om te zien maar ook om te footgraferen. De mooie groene kleuren van deze mosjes waren deze keer ook echt heel mooi! Jij ook nog een hele fijne dag.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  77. Ik val in herhaling maar dit is werkelijk heel knap gedaan Helma, buitengewoon schitterend, een welgemeend compliment !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ludo,
      je mag in herhaling vallen hoor ;-)
      Afgelopen 6 januari heb ik wederom mossen gefotografeerd en die zijn nog mooier dan deze mossen.
      Dank je wel voor je welgemeende compliment.

      Groet, Helma

      Verwijderen
  78. Beautiful photos of both the little bird and the moss! So lovely green :))

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Reacties
    1. Dank je Will,
      ik vind het ook geweldig om te zien deze mossen en mosjes.

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma