dinsdag 4 januari 2022

Rijp........, deel1

 

Allereest voor iedereen een heel mooi, gelukkig maar vooral gezond 2022. Laten we hopen dat dit jaar ons  allen  alleen maar goede en mooie momenten brengt.

Ik heb niet zoveel gefotografeerd maar afgelopen 22 december was het mooi "vorst weer" en daar wilde ik toch wel even mee aan de slag. Voor aanvang dienst (middag/avond) er toch maar even op uit gegaan.  Ik vind dit altijd heel mooi om te doen en heb er daarom maar 2 delen van gemaakt. Hieronder dan het eerste deel.


*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


Bessen met rijp 


Bessen met rijp


De autoruiten waren ook bevroren deze ochtend en dat gaf met het zonlicht erbij prachtige gouden glinsteringen.


Bevroren autoruit


Bevroren autoruit


Bevroren autoruit 


Ook een aantal plantjes in de bermen waren van een mooi laagje rijp voorzien...


Blaadjes met rijp.


Rijp op de blaadjes


Rijp op de blaadjes


Ook in het tegenlicht gaf dit een heel mooi resultaat....


Rijp op de blaadjes in tegenlicht


Rijp op de blaadjes


Het lijkt wel suiker 


Lampionnetjes met rijp


Lampionnetje met rijp op een paaltje 







===============================================================

Iedereen bedankt voor alle reacties en bezoeken hier gebracht in het afgelopen jaar en ook voor de sterkte wensen. We gaan door met een nieuw begin en hopen dat we ook in dit jaar weer kunnen genieten van mooie fotomomenten. 

90 opmerkingen:

  1. Wat was het toen heerlijk weer om mooie foto's te maken: het resultaat mag er zijn.
    Helma, ik wens jou en je geliefden ook een gezond en voorspoedig 2022 toe, hopelijk wordt het wat rustiger op coronagebied.
    Veel liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      dat klopt want die dag was het echt heel mooi vriesweer. Ik moest dan wel werken maar wilde toch voor aanvang hier even van genieten :-)
      Ook voor jou en je dierbaren een heel mooi maar vooral gezond 2022 met heel veel mooie fotomomenten.
      Veel liefs van mij,
      Helma

      Verwijderen
  2. Querida Helma la escarcha es fría, pero a su vez muy hermosa. Tus fotos son espectaculares, muy muy bonitas. Enhorabuena. Un enorme abrazo y cuidaros mucho.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Lola,
      eso sí, la helada es fría pero nos regala bellas imágenes para disfrutar. Y el disfrute es lo que necesitamos ahora en este extraño y también extraño mundo que parece consistir solo en el virus.
      Un gran abrazo y cuidate a ti y a tu madre.
      Helma

      Verwijderen
  3. Goedeavond Helma,
    Jij ook beste wensen in 2022. Je foto's zijn echt heel mooie foto's geworden. Besje ziet goed uit met rijpe ijs erop. Je ziet het heel goed op de deze foto's. Lampionnetje nog heel blijft in koude weer. Ik denk als je aan raakt gaat het kapot? Ik wens jou ook fijne gezond en voorspoedig 2022 toe! Fijne avond. Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Jacqueline en Ferry,
      Dank jullie wel voor de wensen voor dit nieuwe jaar.
      Ik heb niet veel gefotografeerd maar deze dag met de vorst en rijp wilde ik toch echt wel even meenemen :-)
      Ook voor jullie alle geluk, hopelijk goede gezondheid (Ferry) en alle moois wat denkbaar is.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. Hallo Helma
    Briljante macrofoto's zoals altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Roy,
      thank you for your visit and your nice comment :-)

      Verwijderen
  5. Hello Helma,
    Beautiful captures of the frosty. I really love the cute lanterns. Well done, loved the photos. Happy New Year, I wish you the best in 2022! Have a great week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      Wishing you all health and beauty in this new year.
      Thank you for your visit and your nice comment.
      I'll still visit you but everything has fallen far behind but I'll come by :-)
      Regards, Helma

      Verwijderen
  6. Beste wensen Helma, wens je een goed en gezond jaar met veel fotografie genot. Ik heb genoten van deze rijp serie, wat kan dat toch prachtig zijn. Zeker als het zonlicht er ook nog mee speelt zoals op de autoruit. Benieuwd wat er nog volgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanry,
      dank je wel voor je wensen voor dit jaar.
      We gaan er ook echt weer op uit want in de natuur kun je heel veel verwerken en bovendien mooie foto's maken ;-)
      Jaaaa..... ik zag die mooie glinsteringen op mijn autoruiten dus ja, dan moet je dat toch maar even vastleggen ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  7. Jullie ook beste wensen voor 2022
    Prachtige winterse plaatjes...nu mag de Lente weer komen haha
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      jou heb ik anders ook aardig verwaarloosd (sorry)
      Lol... de lante mag inderdaad komen hahahaha.... Nu vind ik vorst en ijs niet erg maar regen en veel nattigheid wel ieuw!!!
      Groetjes,

      Verwijderen
  8. Ha Helma,
    jaaa, superlekker weer was het die dag. Ik ben toen ook bij mij in de buurt ven lekker met de camera bezig geweest. Alles is veel mooier met zo'n laagje rijp erop.
    Het allermooist vind ik foto 2, prachtig dat beijsde rode besje en zo mooi dat de achtergrondkleur meedoet.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      het was inderdaad een heerlijke dag en ik had net genoeg tijd om hier even naar buiten te gaan met de camera. ik fleurde er dan ook echt helemaal van op :-)))) Jij bent ook lekker bezig geweest en dat ga ik vast nog zien.
      Die besjes waren ook prachtig om te zien. Net of ze gesuikerd waren hahahaha....

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  9. ha die Helma
    ik wens jullie een gezond 2022
    schitterende opnames van het rijp op de besjes en bloemen , ja dat is altijd schitterend om te zien
    lieve groet , karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      dank je voor je wensen :-) Laten we dan ook maar hopen dat dit een beter jaar gaat worden ;-) Ja, het is echt super als er een laagje rijp op alles zit.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  10. Hoi Helma.
    Ook de beste wensen voor het jaar 2022 en dat we het in gezondheid mogen beleven.
    Mooi die opnames met die rijp, ben ook op die dag weggeweest maar ik was zo bezig met 'n Wulp op 'n berijpte weiland dat ik vergeten was om die rijp te fotograferen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      dank je wel voor je wensen :-))))) En ook voor jou een heel mooi maar vooral gezond 2022 met hopelijk weer heel veel mooie fotomomenten. Zo gaaf om een Wulp in een berijpt weiland te zien. Hier was ik ook met wulpen bezig en wat zijn ze dan ook mooi hé. Volgende keer doe je gewoon de rijp op de blaadjes ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. zooo mooi
    ik smelt voor de bessen en lampionnetjes! prachtig!

    gezond, creatief en zorgeloos 2022 Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke,
      jaaaaaaaa.......... mooi is dat dan hé!!!! Die bessen en die lampionnetjes hebben dan zoveel meerwaarde met zo'n mooi laagje rijp. Ik hoop dat er nog een paar mooie momenten van gaan komen.
      Ik hoop dat je niet al teveel gesmolten bent hihi....

      Ook voor jou een heel mooi maar vooral gezond 2022met heel veel mooie antuur en fotomomenten.
      Lieve groetjes

      Verwijderen
  12. Vriend Helma, allereerst om u het beste te wensen voor het nieuwe jaar 2022 en dan om u te feliciteren met deze prachtige opnames van de vorst en het elegante en aantrekkelijke effect dat ze bieden.
    Veel kusjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola amiga Montse,
      gracias por tus deseos para este nuevo año. Esperemos que este año traiga muchas cosas hermosas para todos nosotros y que también podamos disfrutar de los hermosos momentos de los demás en la naturaleza.
      muchos besos.,

      Verwijderen
  13. Ik wens jou al het goede wat maar denkbaar is voor 2022, en bovenal gezondheid Helma.
    Dit is een "ijselijk" mooi serie hoor, maar wél koude vingers hè?
    Foto 14 is mijn favoriet.
    Lieve groetjes, Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel lieve Ed xxx
      ik kreeg inderdaad behoorlijke koude vingers ja hahahahahahaha.... maar dat had ik er graag voor over ;-)
      Ja foto 14 met dat lampionnetje op de paal was echt een pareltje ;-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  14. een prachtige winterse reeks Helma...

    een voorspoedig en gezond 2022 wens ik jullie toe!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel wel Willy,
      en uiteraard ook voor jou een heel mooi, gezond en fotogeniek 2022.
      Dat we weer veel moois met elkaar kunnen en mogen delen.
      Groetjes

      Verwijderen
  15. Your wonderful artistic and photographic talents are shining through again with this delightful array of winter images, Helma.

    I hope that 2022 is a much better year for you, and keeps you in good health and is filled with with happiness and wildlife.

    Take good care and stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      thank you for your kind words. We also hope that this new year 2022 will be a very nice and good year for all of us :-)
      Also for you and your loved ones a very beautiful and good 2022 with lots of beautiful photo moments :-)
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  16. Als ik dit zie denk ik bij mezelf...Wil dat moet je ook eens doen...volgende keer als er rijp is. Prachtige pareltjes zijn het geworden, die op de bottels zij ook heel mooi! Veel geluk het komende jaar he!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      die keer gaat zeker komen want we zitten nog niet op de helft van de winter :-) Ik kijk nu al uit naar jou rijp foto's ;-)
      Ook jij alle goeds met heel veel mooie momenten.

      Verwijderen
  17. Hoi Helma,
    Allereerst nog de allerbeste wensen voor 2022 met alle geluk en gezondheid.
    Wat een mooie reeks laat je hier zien. Prachtige winter foto's.
    Mooi zo met al dat rijp aan die bladeren. Lijkt inderdaad wel een versuikerde laag. Ontzettend mooi.

    Lieve groetjes,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      dank je wel voor je lieve wensen (ook via de mail maar die moet ik nog beantwoorden). Ik vond de rijp echt heel erg mooi en al helemaal als er even een klein zonnetje bij staat zodat ze echt gaan glinsteren :-))))

      Lieve groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  18. Hallo Helma, ook voor jou de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en inderdaad ook een goede gezondheid gewenst. je serie is weer om van te smullen. Zulke fraaie opnames heb je weer kunnen maken met de rijp op o.a. de takken en rozenbottels.
    Prachtig!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,
      dank je wel voor je wensen en uiteraard ook voor jou alle goeds en geluk met vooral een goede gezondheid in dit nieuwe jaar.
      Ik hou van de rijp en dit moest ik echt even gaan doen :-) Fijn dat je ervan genoten ehbt.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. Voor jou en Henk allereerst de allerbeste wensen. Het was een mooie dag met die rijp. Leuk met die rozenbottels en lampionnetjes. Mooi ook met die kropaar in tegenlicht.
    Hartelijke groetjes van ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank jullie wel :-)
      En uiteraard ook voor jou en Nico een heel mooi maar vooral gezond 2022 met hopelijk heel veel mooie momenten :-).
      Jij weet natuurlijk de naam weer van het plantje 😁 geweldig hahahahaha...
      Lieve groetjes Van ons

      Verwijderen
  20. Hoi Helma,
    Mooi, zeg, die rijp op de blaadjes en op de lampionnetjes. De mooiste foto's vind ik die van de bessen, vanwege de prachtige kleur, direct gevolgd door de blaadjes in tegenlicht, wow wat een mooie sfeer. Maar het zijn allemaal mooi kunstwerkjes, waar je flink je best op hebt gedaan. Je moet het alleen ff zien en dat is de kunst.
    Leuk die autoruiten ook!
    Laat deel 2 maar komen...
    Lieve groetjes Maria 😊👋🏻

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      ik moest en zou die dag echt even naar buiten met de camera voordat ik naar mijn werk moest. Ik vond de rijp altijd zo mooi om te zien dus dat moest dan ook echt even gebeuren :-)))))
      Die autoruiten waren zo "bijzonder" bevroren en toen zag ik met de zon erbij een paar mooie "goudaders en applicaties" ertussen :-))))
      Deel 2 staat klaar maar eerst even langs jullie allemaal :-)
      Lieve groetjes 😘

      Verwijderen
  21. Hoi maatje,

    Als eerste de beste wensen voor 2022, dat het een mooi jaar mag worden waar we in goede gezondheid van mogen genieten.

    Jij begint 2022 wel op een hele mooie manier.
    Ik dacht toch echt dat jij een ander beroep had maar klaarblijkelijk werk je als juwelier.
    Diamantjes, pareltjes, zelfs een goudadertje wist je vast te leggen.
    Echt super mooi.

    Ik zou zeggen kom maar op met deel twee, de dweil staat klaar 😍

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey lief maatje :-))))
      Laten we hopen dat je eerste wens inderdaad zo mag uitkomen voor ons allemaal :-)

      Leuk weer je reactie over de juweeltjes en van beroep juwelier hahahahahaha... ja, die goudadertjes vond ik zelf prachtig op de autoruiten :-)
      Deel 2 staat al klaar maar ik wil eerst bij jullie allemaal nog even langs want anders lees ik nooit bij!!!

      Liefs van mij 😘

      Verwijderen
  22. Hoi Helma,
    prachtig begin van het nieuwe jaar, en meteen weer hele fraaie plaatjes van het rijp. Het zijn inderdaad schitterende kristallen die de natuur kan creëren welke je heel mooi laat zien......en dan komt er nog meer maar wel ergggg koud.....
    Groetjes
    Joost&Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost en Nic,

      dank jullie wel voor de leuke reactie :-))))) Het is ook echt zo dat als er enigszins vorst is dat er gewoon juwelen tevoorschijn komen in de vormen die Karina boven jullie reactie ook beschreef. Ik vind dat dan ook prachtig om te zien!
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  23. Hoi Helma.

    Prachtige foto's zo met de rijp.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      jaaaaa........ als er rijp ligt dan moet ik echt ff met die camera naar buiten. Tijd of geen tijd maar dat moet en dat heb ik dus ook gedaan hihi......
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. Hoi Helma,

    Ook voor jou een gezond en gelukkig nieuwjaar met hopelijk voor je weer wat meer tijd voor de fotografie en wat minder drukte op je werk. Je hebt weer een mooi serie winterse tafereeltjes bij elkaar geschoten waarvan ik de tweede van de besjes met herhaling op de achtergrond de mooiste vind. Lampionnetjes zijn heel fotogeniek, ik neem me ieder jaar voor om ze te fotograferen, maar het komt er maar niet van. Ik zou ze graag eens fotograferen als ze bijna vergaan zijn, ze zijn dan helemaal transparant. Mooie totaalserie en ik ben benieuwd naar je deel 2.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      dank je wel voor je wensen :-) Laat ik nu inderdaad hopen op wat minder drukte maar je weet wat mijn beroep is hé dus dat waren (en zijn nog steeds) helaas weer superdrukke weken 🥵 Je zou toch denken dat men het erom doet pfffff..... maar er komen echt een eer betere en rustigere tijden voor me ;-)
      Die vergane lampionnetjes heb ik ook nog en dan zie je daar zo'n prachtige fel oranje "parel" in :-))))) Deel 2 staat alang klaar maar eerst noge ven langs iedereen om wat bij te lezen.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  25. Prachtige rijp en macro foto's Helma,
    helaas is het de laatste tijd bijna alleen regen en wind,
    fijn dat dan van zo'n blog van jou van winterse plaatjes kunt genieten..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Bram :_)
      Ook nu zijn het alleen maar grijze en nog eens grijze dagen bah! Ik kon er toch nog niet op uit maar het is wel weer om chagrijnig van te worden!!! Eigenlijk mag het van mij wel lente worden!!!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. zo... de zuurstoffles is weer aangesloten, dus ik heb jouw foto's weer kunnen bewonderen 🤢
    De autoruit.... geniaal. De besjes vind ik top. Mooi gedaan hoor. Ik was ook zoiets van plan, maar toen ik er klaar voor was... rijp weg 😒
    LG uit Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey lieve Geert :-)))
      Ik kon weer hartelijk lachen om je geweldige leuke reactie. Je weet dat ik in plaatjes denk dus je begrijpt dat ik gelijk zo'n enorme zuurstoffles zag met een hele lange slang eraan hahahahahaha... En euhhh.... er komt deze winter echt nog een keer rijp hoor dus je kan je nog lekker uitleven hihi..... 😁
      LG vanuit een steeds vreselijk grijs NH
      Helma

      Verwijderen
  27. Prachtig die verstilde schoonheid... Het zijn stuk voor stuk mooie plaatjes. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ben :-)
      Dit is ook echt heel leuk om vast te leggen maar ook om te zien ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Reacties
    1. De natuur is ook mooi Gerard en daar weet jij ook alles van ;-)

      Verwijderen
  29. Zo jij bent weer aardig op dreef en er zijn er maar weinig die de oudere blogjes nog meenemen, dus de inhaalslag van jou is best mooi :)
    En ja werk gaat voor hè...
    Denk als we aan karel vragen of hij het hotel of zkh voorkeur heeft denk ik dat hij ook een echt hotel zou kiezen. Maja veel had hij niet te kiezen.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      nou....... dat was ik maar inmiddels alweer weken op achter 🙈 Ik lijker wel niet doorheen te komen pffffff.... maar ik wil gewoon bijlezen want het zou niet eerlijk zijn als ik alleen maar blogs zou plaatsen en niet bij andere hun mooie foot's of filmpjhes zou bekijken.
      En ja hahahahahah.... ik denk dat Karel daar idd de voorkeur aan zou geven (wij ook toch?) Helaas moest Karel idd maar gelukkig is ie weer thuis :-)))
      Jij ook nog een heel fijn weekend (wat er nog van over is dan hé ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  30. Wat een prachtige foto's van de rijp Helma.
    Zo mooi om te zien allemaal.
    Voor jou / jullie ook de aller beste wensen.
    En vooral een gezond 2022.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie :-)
      Ja, de rijp is een prachtig verschijnsel om met de macro te lijf te gaan. ik dacht ook: Tijd of geen tijd maar dit moet even hahahahaha.....
      ook voor jou en je dierbaten alle goeds en moois maar idd vooral goede gezondheid.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Prachtig Helma. Rijpstructuren zijn een geliefd onderwerp maar dit is wel weer heel mooi gemaakt.

    Groetje
    Henk Jonkvorst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Henk,
      ik ben altijd blij met zo'n reactie van jou want ik weet dat jij met hele andere ogen naar dit soort foto's kijkt :-))))) Dank je wel 😁

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  32. De immense schoonheid van het ijs, gezien door een macrolens is overweldigend hé ? Van dit logje heb ik echt genoten. Die kleine ijskristallen... urenlang kan ik daarvan genieten. We hebben hier nog maar 2 dagen lichte nachtvorst gehad... Hopelijk wordt het vlug kouder... want mijn vingers jeuken ook al om al dat moois te fotograferen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Dirk, de immense schoonheid van het ijs :-) Ik zag van jou ook al een aantal mails in mijn inbox staan dus ik ben héééééél benieuwd naar jou prachtige creaties :-) Ik kan er ook enorm van genieten maar inmiddels geen vorst meer gehad. komt vast nog wel want de winter is nog niet voorbij.
      Groetjes

      Verwijderen
  33. Hallo Helma
    auch von mir noch ein gutes neues Jahr 2022 mit vielen schönen Fotomomenten und natürlich Gesundheit.
    Die Eiskristalle in der Nahaufnahme sehen sehr schön aus.. und jedes ein Einzelstück...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,
      danke für deine schönen Wünsche für dieses neue Jahr. Ich hoffe auch, dass dieses Jahr endlich wieder ein gutes Jahr wird und wir auch viele schöne Momente gemeinsam genießen können.
      Ich komme dich besuchen ;-)
      Gruß Helma

      Verwijderen
  34. Hoi Helma,
    Je bent het nog niet verleerd, want de platen zijn weer als vanouds. Autoruiten konden mij niet inspireren, ik heb mij beperkt tot krabben.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      nee, verleerd ben ik het nog niet maar die ellendige tijd ontbreekt me en dat breekt me echt wel eens op. Autoruiten zijn nou ook n iet bepaald de mooiste objecten maar naast ijsbloemen zag ik nu deze mooie "goudaders" dus ja, die wilde ik toch wel vereeuwigen ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. Prachtige kunstwerkjes biedt u ons aan.Wat vorst en de wereld ziet er helemaal anders uit.Wat een knappe beelden weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marylou,
      de vorst geeft ons echt hele mooie kristallen op zijn tijd en dat zijn dan ook de natuurlijke juweeltjes.
      Groet

      Verwijderen
  36. Fabulous frost images, Helma, you have a talent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Bob,
      the frost and frost is an ultimate gift from nature to make natural jewels ;-)
      Greetings

      Verwijderen
  37. Prachtig die rijp vooal op de lampignonnetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Bas,
      in het 2e blog komen ook nog een paar van die lampionnetjes :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  38. Hi Helma,
    Stunning frost photos.
    I wish you a wonderful New Year, full of health, peace and love.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      thank you for your kind wishes.
      Of course I wish the same for you and your loved ones.
      Unfortunately I don't have much time but I was able to visit you.
      Be careful.
      Big hug.

      Verwijderen
  39. Het lijken wel kleine natuurjuweeltjes. Met de juiste kijk raak je in onze natuur niet uitgekeken. Schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cor,
      dat zijn het eigenlijk ook :-)
      Ik vind deze rijp in de winterperiode altijd schitterend om te zien.
      Groetje

      Verwijderen
  40. Nice of you to stop by and leave a comment, but I don't like that commercial you keep putting here!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hai Helma,

    Nou jij hebt je lekker uit kunnen leven Het fijne is dat je er ook niet zo ver voor hoeft te reizen. Mooie detail opnames en de rijp komt zo mooi gedetailleerd over. Achteraf wanneer ik dit soort series zie, heb ik weer spijt dat ik er niet op uit ben gegaan. Ik moet mij toch echt wat meer bezig houden met deze tak van sport, want iedere keer laat jij weer zien hoe mooi dat kan zijn.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      klopt, ik hoefde alleen maar even de deur uit te lopen met de camera en kon gelijk aan de slag :-)))) Ik hou erg van de rijp en al helemaal als er ook nog even een klein zonnetje bij komt kijken (niet te lang want dan is de rijp alweer weg). Prachtige glinsteringen in deze natuurlijke juweeltjes ;-). Ik begrijp dat ik deze "tak" ook een keer bij jou ga tegenkomen ;-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  42. ohhh, wat mooi. en wat verlang ik hiernaar bij het zien van deze foto's. Op de mooiste rijpdag eind december moest ik werken, dus heb het gemist, zo jammer, want ik vind rijp bijna nog mooier dan sneeuw.... Heerlijke foto's, en hopelijk komt er nog wat deze winter...ook als ik vrij ben.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      wat jammer dat je nou juist op die dag moest werken. ik ook hoor maar ik had late dienst die dag sus kon mooi voor het werk me even heerlijk uitleven met deze prachtige rijp :-) Ik ga ervan uit dat we nog meer vorst krijgen hoor, dus mss kan je dan nog wel even lekker stoeien met de camera :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. Liebste Helma,
    wir durchleben seit nunmehr 2 Jahren eine ziemlich schwierige Zeit...und wir alle hoffen so sehr auf Besserung...ich auch...
    Und dennoch, wenn ich in den Osten schaue, und dort die militärischen Stellungen betrachte, fürchte ich sehr um den Frieden in Europa...und so hoffe und bete ich, dass es nicht noch schlimmer für uns ALLE wird...
    Fühle Dich einfach mal so recht von Herzen gedrückt und alles Liebe Dir und den Deinen
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo liebe Heide,
      Danke fürs Kommen. Ich denke, wir sind jetzt alle besorgt über den Osten der Welt und seine Militäraktionen. Ich hoffe, es kommt nicht zu dem Punkt, an dem der Krieg ausbricht, aber es ist sehr besorgniserregend.
      Ich hoffe auch, dass wir die Covid dieses Jahr loswerden.
      Ich wünsche Ihnen und Ihren Lieben alles Gute und vor allem Gesundheit.
      Liebe Grüße,
      Helma

      Verwijderen
  44. Meine Liebe,
    jetzt habe ich doch glatt vergessen, Deine großartigen Fotos zu kommentieren. Ich bin einfach nur begeistert! Wenn man sich die Bilder mit all ihren Feinheiten und kleinen Wundern betrachtet ist man in einer Art Zauberwelt, die uns den täglichen Problemfeldern etwas entrückt...zumindest eine kleine Zeitspanne...
    Dir und den Deinen nochmal alles, alles Liebe
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liebe Heide,
      Das bedeutet nicht, dass Sie nicht auf die Fotos reagiert haben. Wenn Sie sich so mit dem beschäftigen, was in der Welt vor sich geht, dann denken Sie nicht so leicht daran, Bilder anzuschauen ;-)
      Aber..... vielen Dank für deine lebhafte Reaktion auf diese Bilder.
      Seien Sie vorsichtig und bleiben Sie sicher.
      Ein Kuss,
      Helma

      Verwijderen
  45. A poesia do frio, tão bem retratada nesta deslumbrante série de imagens!
    Adorei ver! Com um considerável atrasado só agora consegui passar por aqui... desde meados de Janeiro que fiquei sob o efeito do reforço da vacina... cansaço, dores de cabeça, dores no corpo, imenso sono... só agora finalmente os efeitos começam a passar...
    Vamos ver se este ano, a pandemia nos dá uma trégua, e nos deixa regressar um pouco mais à normalidade de outrora! Um Feliz 2022, com muita saúde, alegrias e boas concretizações, para si e todos os seus, Helma!
    Beijinhos
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá querida Ana,
      Eu mesmo fui afetado pelo coronavírus. Ainda estou em casa e começando a ficar um pouco melhor agora. Ainda estou com febre e tosse enorme o que também traz muito cansaço.
      Aos poucos estou retomando o fio. Na Holanda, as medidas contra a covid foram divulgadas desde ontem e espero que o vírus seja derrotado.
      Você também estava doente com sua dose de reforço. Espero que você se recupere muito em breve também.
      Um grande beijo e abraço e continue ensinando.
      Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma