zaterdag 27 februari 2021

Paar vogeltjes ....


 Afgelopen vrijdag 26 februari even naar de polder  Arkemheen  gereden. 

We zagen dat de de mooiste vogel onder de weidevogels de "Grutto's"  ook weer gearriveerd waren en er waren echt honderden Grutto's aan het foerageren.  Ik kreeg gelijk een lentegevoel :-)

Ook een paar andere vogels gezien en hieronder een kleine selectie.


*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.



Torenvalk  - Falco tinnunculus



Torenvalk  - Falco tinnunculus




Heggenmus - Prunella modularis



Heggenmus - Prunella modularis


Roodborst  - Erithacus rubecula



Roodborst  - Erithacus rubecula


Torenvalk  - Falco tinnunculus



Torenvalk  - Falco tinnunculus


Boomklever - Sitta europaea


En jawel............., ze zijn er weer :-)  de Grutto's 

 

Grutto's -  Limosa limosa

 

 

Grutto's -  Limosa limosa



 =================================

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties en complimenten  over

 de foto's in het vorige blog van: 

 

" Rijp, de mooiste diamantjes van de natuur..........."

114 opmerkingen:

  1. ha die Helma
    ik zag deze blog nog niet , ik fiets in een jaar zonder dat virus regelmatig door Eem en Arkenheem polder , een schitterend vogel gebied , met dank aan de veehouders aldaar
    maar zo mooi jij de vogels in beeld brengt is mij nog niet gelukt

    ik vond die 2 boekjes en zal het delen op m'n blog :)

    mooi boompje hé waar ik een grote auto doorstuurde hihi
    nee ik sta niet rechts , ik zit in mijn auto :)
    bomen zijn zo mooi , stel je voor zij weg zijn wij ook weg

    fijn weekend groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      deze blog staat er ook net hahaha.... Ik heb gewoon geen tij man en ik moest hoognodig wat nieuws neerzetten dus toen gelijk maar de foto's gepakt die ik de dag ervoor had gefotografeerd (althans een deel ervan) ;-)
      Ja, de Arkemheenpolder is een prachtig gebied. We gaan en rijden daar dan ook graag even doorheen :-)

      Grappig die boekjes en dat brengt toch weer herinneringen naar voren :-))))
      Dat "boompje" vond ik werkelijk enorm zeg en dat je dar gewoon met een knaap van een auto onderdoor kon rijden 😲. En jij stuurde die auto dus daaronderdoor. Jij was dus niet die rechts staat maar zat in die auto. Knap hoor en ontzettend leuk om te zien 😃

      Ook voor jou nog een hele fijne zondag.
      Groetjes

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      ja dat was mijn auto , soms reed m'n neef ook een stukje , maar vonden het maar niets zo'n grote bak hihi
      ik zal die kant van de Eem weer eens op , zijn leuke fietsrondjes , goed voor de conditie :)

      ja we kwamen ook door Yellowstonepark , als je in de buurt bent een echte aanrader , denk dat België er wel in past
      het zijn mooie herinneringen
      fijne avond groet , Karel

      Verwijderen
  2. Goedemorgen Helma,
    Wat fijn dat je nog steeds op de blogwereld aanwezig bent. Schitterende foto's heb je gemaakt. Het is een geweldig mooi gebied. Ik woon er dicht bij en ben er regelmatig te vinden. Toen ik nog werkte kwam ik ieder dag langs. Ik weet nog hoe moeilijk het was om mijn aandacht te houden bij het verkeer (lol) omdat er altijd wel weer wat moois is te zien. Het is er ook zo mooi als de zon opkomt en je de vogels in de polder wakker hoort worden.
    Heerlijke zondag gewenst en verdwijn aub niet naar instagram.
    Hartelijke groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie morgen Marijke,
      ja, ik ben er nog steeds maar heb het de afgelopen tijd werkelijk enorm druk gehad met zowel werk, mantelzorg als zelf in mijn eigen huishouden. Wat leuk dat jij daar vlakbij woont 😃 Inderdaad een prachtig gebeid waar we ook heel graag even doorheen willen rijden :-))))
      Een polder die straks nog veel meer vogels laat zien en we komen daar ook weer voor..

      Ook voor jou nog een hele fijne zondag en nee, ik ga echt niet naar Instagram!!!!
      Ik vond Blogger ook niet fijn meer werken nu deze vernieuwd is en heb gisteravond echt anderhalf uur over dit blog gedaan. Steeds weer de foto's weg of de tekst die weer verplaats werd. Echt, ik vind dat ook niet fijn werken meer maar ik weet anders ook nog ff niet waar ik dan mijn foto's moet plaatsen.
      Hartelijke groetjes,
      Helma

      Verwijderen
    2. Goedemorgen nogmaals Helma,
      Je zult inmiddels in die zorg ook wel op het puntje van je tenen lopen. Groot respect voor je hoor!! met alles wat je doet. Ja jammer dat alles tegenwoordig aangepast wordt aan de belangen van de telefoonbezitter. Het had fijn geweest als blogger even een berichtje van te voren had geplaatst m.b.t. de veranderingen. Ik moet wel zeggen dat de helpdesk van blogger heel snel reageerd op vragen die je hebt. Foto's komen toch het mooiste uit op de blog. En niet onbelangrijk voor mij is om een achtergrond verhaal te lezen bij de foto's. Ja een oplossing is om een eigen webside te maken. Maar daar zou ik ook niet blij van worden. Het is toch leuk om het ook met anderen te delen. Ik wens je heel veel energie en hoop dat je ook een beetje op je zelf past!!
      Liefs uit Zeewolde Marijke

      Verwijderen
  3. Hallo Helma
    der Turmfalke hat sich für Dich perfekt hingesetzt er wusste das er berühmt wird ;-))
    Auch die Schwarzschwanzgöttinnen sehen fantastisch aus so eine Anzahl zusammen habe ich noch nie gesehen, ein sehr schöner Beitrag, danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,
      Es gibt auch viele Turmfalken hier und dieser blieb schön auf der Stange. Der auf dem Stahlzaun blieb auch eine Weile, aber als er mich sah, war er weg, hahahaha ...

      Die Black-tailed Godwit Wiesenvögel sind von ihrer Überwinterung zurück und das bedeutet, dass der Frühling wirklich kommt :-) Es ist schön zu lesen, dass Sie diese Fotos wieder genossen haben :-)
      Vielen Dank für Ihren Besuch und ich wünsche Ihnen einen schönen Sonntag.

      Grüße, Helma

      Verwijderen
  4. Goedemorgen Helma,
    Wat zie hier veel soorten vogels. Prachtig torenvalk te zien. Roodborstje hebben mooie kleuren. Vaak is schuw. Heggenmusje zie ik wat minder als ik goed hebt. Ik kom ook weinig naar buiten. Boomklever heb je heel knap fotografeert Helma. Compliment!!Grutto's hebben lange snavel. Toch werd gezegd dat steeds minder ziet. Er werd toen op de tv gezegd. Zo te zien bij jou is erg veel te zien.Ik heb je foto's genoten! Fijne zondag gewenst. Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie middag Jacqueline en Ferry,
      er komen nu weer steeds meer vogels terug van hun overwintering en andere gaan weer weg. Maar, als ik de Grutto's zie dan weet ik dat de "lente" begonnen is :-)))) Ik kom wel buiten maar dat komt omdat ik naar mijn werk moet. Nu had ik vrij weekend en aangezien het erg mooi weer was wilde ik daar ook gebruik van maken. Komende week kom ik er weer niet aan toe dus ik was blij nu er wel even op uit te kunnen :-)))
      De Grutto zie je ook al minder. Er zijn een aantal boeren die hun land wel ter beschikking stellen maar sommige vogels gaan ook weer bij andere boeren in het land zitten broeden en die worden vervolgens weggemaaid brrrrr......
      Heel fijn dat je weer van deze foto's hebt genoten.
      Nog een hele fijne avond.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. Hoi Helma,
    Dat is weer genieten dat de Grutto's weer in het land zijn, heb ze van de week ook weer gezien zo ook de Kluten zijn weer aanwezig. Ook de Torenvalk, Boomklever en Heggenmus staan er mooi op zo ook het Roodborstje. En het is weer afwachten wat er weer allemaal binnenkomt. Weer 'n mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      jaaaaaa......... ik hoorde ze al van verre en toen ik ze daar weer zag werd ik ook echt weer helemaal blij :-)))))))). Jij hebt ze ook alweer gezien en dat betekent dat ze zo weer gaan "uitwaaieren" over het land. De kieviten zijn ook al met velen en de Scholeksters (er waren er hier in de winter ook nog) zijn ook weer met velen.
      Het is inderdaad weer afwachten wat er allemaal binnenkomt maar het begin is er :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  6. Hi Helma,
    Beautiful series of birds. Great area you have hear to watch birds. I'm glad to notice that the spring is on its way ! Love all your photos, but the robins and kestrels is always outstanding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lasse,
      when I hear the Godwits again and see them foraging in large numbers I know that spring is coming :-)
      Nice to read that you enjoyed these pictures :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  7. Hallo Helma,
    Mooie soorten weer laat je zíen.
    De Heggenmussen in mijn tuin hebben nu ook het hoogste woord.
    Gaaf zeg al die Grutto's, Kan daar zo van genieten, ze zijn weer terug.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      het is momenteel een komen en gaan van vogels en vogeltjes.
      Ik had nog meer vogels maar de tijd ontbrak om er meer uit te zoeken maar die komen een andere keer dan wel weer ;-) De heggenmussen waren zowaar even goed te zien en dat was prachtig.
      Jaaaaa......... de Grutto's zijn er weer en dat gaat weer heel leuk worden. Hier in de polder zitten er dan ook heel veel bij boeren die hun land daar speciaal daarvoor niet maaien :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  8. Lieve Helma, je laat ons weer genieten van prachtige foto's hoor!
    Wat veel Grutto's, een geweldige aanblik toch?
    En een roodborstje, is altijd vertederend.
    Lieve grotjes, Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Edward,
      leuk dat je weer aan het genieten bent van deze foto's .
      Ja, het zijn nu heel vele grutto's. Die komen met hele grote groepen aan en gaan dan eerst foerageren en rusten. Hierna gaan ze allemaal weer naar hun "eigen" stekje om te broeden.
      Ja, roodborstjes kan ik sowieso niet weerstaan hahahahaha...
      Lieve groejtes, Helma

      Verwijderen
  9. Bijzonder om zo'n groep foeragerende grutto's te zien Helma

    Hier zie je de grutto eerder zelden.

    Een heerlijke serie van al dat gevogelte

    deze van de heggenmus en van de boomklever hebben wat mij betreft een lichte voorkeur

    een prettige zondag gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,

      hier zie ik gelukkig nog wel veel Grutto's al is het wel opgevallen dat het er iedere jaar minder zijn. De Scholeksters doen het wel goed en de kieviten ook net als de tureluurs maar de grutto's nemen echt in aantallen af jammer genoeg.

      Leuk dat je de heggenmus en boomklever eruit hebt gepikt als favoriet :-)
      Hele fijne avond nog.
      Groet

      Verwijderen
  10. Hello Helma,
    Beautiful variety of birds, your photos are lovely too. Cool sighting of the Kestrel. I love the cute Robin and Nuthatch. I would like to see the Black-tailed Godwits. Take care, enjoy your new week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      thank you for your nice comment :-)
      You know you can also link this post in your critter party on Saturday.
      I hope you will see the Godwits one day because they are really beautiful and elegant meadow birds. :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  11. Hoi Helma.

    Mooi deze vogels en wat heb je ze super mooi op de foto gezet.
    Wat mooi al die Grutto's zo bijeen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      de grutto's gaan nog uitwaaieren over het land. Nu waren ze net terug vanuit hun overwintering :-) Prachtig om te zien!

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Good morning Helma: You never fail to deliver a series of images of the highest quality that depict the wonderful diversity of nature all around you. Every single picture here is terrific, but most of all I am captivated by the huge numbers of godwits in breeding plumage, a sight I can only dream about where I live. But we do have Snowy Owls! Hugs and kisses from Canada. David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha .... I'm already jealous of the term "snowy owls" hahahahaha .... that can really turn me green. I can only see them here in a zoo but with you they just fly in the wild and you can look for them and also photograph them very nicely :-))))))
      You dream of the godwits and I of the snowy owls 💚
      Big hug from the Netherlands,
      Helma

      Verwijderen
  13. Je hebt hier weer schitterende vogel fotografie van de bovenste plank Helma !
    Hier blijf je gewoon naar kijken en op en neer scrollen :-)
    De kleine vogeltjes vind ik in deze serie echt wel de mooiste, je hebt de kwetsbaarheid van deze kleintjes mooi in je foto's verweven. Knap !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Dirk :-)
      De kleine vogeltjes zijn ook mooi maar ik was verrast van de grote aantallen Grutto's die weer in het land zijn gekomen :-) Eigenlijk zijn alle vogels mooi en ik geniet van deze leuke gevederde vriendjes ;-)

      Verwijderen
  14. Leuk Helma die groepen Grutto's, dat geeft inderdaad een voorjaarsgevoel, zeker als je ze ook hoort. Ook de Heggenmus en de Boomklever staan fraai op de foto. Geniet van het mooie weer!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marinanne,

      ik heb een paar dagen moeten werken met dat mooie weer maar zodra ik vrij was ben ik er ook samen met Henk gelijk op uitgetrokken met dit als resultaat :-)))) De heggenmus bleef mooi zitten en de boomklever was een verrassing. Die zat net even buiten de polder.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  15. Hallo Helma, een prachtige serie van de diverse vogels en ja bij sommige soorten krijg je echt dat lentegevoel zoals bij de grutto's. Ik heb dat bij het roepen van de wulpen en de kraanvogels die overkomen.
    Geniet er maar weer van want het seizoen wat weer begint duurt nooit erg lang. Althans voor mijn gevoel.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,
      ik kreeg ook inderdaad het lente gevoel bij het zien van die grote groepen Grutto's :-))) Wulpen zie ik hier ook vele maar kraanvogels helaas dan weer niet. Die mazzel heb jij dan weer :-) Ik geniet er ook van want inderdaad, de seizoenen zijn zo weer over!
      Groetjes, helma

      Verwijderen
  16. Hoi Helma
    Wat zij ze weer mooi je foto's Helma .Ik kom weinig buiten of in de bossen dus dan zie ik ook weinig vogels ,dus dan is het mooi om ze op jouw blog te zien
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      ik begrijp dat wel dat je weinig in bossen of buiten komt. Het is én koud en we zitten nog steeds met die akelige corona! Geweldig dan om te lezen dat je het fijn vind om hier de vogels te zien :-)))) Denk goed om jezelf x
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Reacties
    1. That's right,
      the godwits have just returned from hibernation and are now recovering from the long journey. Soon they will divide themselves across the country.

      Verwijderen
  18. Goede keus om naar Arkenheem te gaan, heeft een fraaie serie opgeleverd met evenzo fraaie achtergronden bij de vogels. Top. Had trouwens de boomklever daar niet direct verwacht, maar wel leuk om deze ook te spotten. En de grutto's maken het feestje wel weer compleet zo'n dagje in de polder, genieten toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanry,
      ik kom daar wel vaker als ik het in onze polders wel weer voor even gezien hou hahahahah... Straks in het voorjaar is het ook echt goed toeven in de polder van Arkemheen. De boomklever zat ook iets buiten de polder (bijna om het hoekje) dus die kon ik hier ook gelijk wel bijplaatsen. je zou zo'n vogel alleen in het bos verwachten maar kennelijk was ie op zoek naar eten ;-)
      En ja, dit was echt wel weer even genieten hoor!

      Verwijderen
  19. Haha, het is alsof op elk paaltje wel een vogel zit bij jou. Ik heb hier nog geen grutto's gezien, ik had ze al verwacht, maar ze zaten daar natuurlijk op jou te wachten. Nu kan ik ze dus ook verwachten ;-). Zaten ze daar op ondergelopen weilanden? Wat kijken die heggenmusjes altijd pienter, zo leuk en mooi op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha.... ik kijk ook wel altijd op de paaltjes of er wat zit Alie en ik heb ook alweer wat graspiepers op de paaltjes gezien :-))))) De Grutto's zullen binnenkort nu wel overal op gaan duiken dus ook bij jou ;-)
      In de Arkemheen is het veel plas/dras (inderdaad weilanden vol water) en daar zaten ze inderdaad. Het was echt weer leuk om daar even te zien :-)
      We wilden eigenlijk naar de Pier bij jou maar ja, daar is de sanitair iets moelijker 🤣

      Verwijderen
  20. Wat een vracht grutto's bij elkaar, prachtig. De heggenmus zie ik momenteel hier niet meer terwijl ik er eerst diverse in mijn tuin had. Jij hebt er prachtige foto's van gemaakt. Een boomklever op een paaltje lijkt me nogal bijzonder , mooi!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ank,
      xze zijn daar ent weer aangekomen van hun overwintering :-)))
      De heggenmus had kennelijk honger want normaal is ie ook best wel schuw. Hier zitten er gelukkig nog wel een paar. Boomklever op een paal is ook bijzonder en daarom ook maar een foto ervan!

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  21. Seeing your wonderful photos, Helma, makes me feel that Spring really is on the way. What a marvellous sight all those Black-tailed Godwits are! You have brightened up my evening in these difficult times - thank you!

    With my best wishes - stay safe - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      how nice to read that the Black-tailed Godwits have brightened up your evening :-) It's also nice to see them again because then we know that spring is coming :-)
      Be careful and stay safe for a while.

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  22. Hallo Helma
    Wat fijn dat je weer opduikt en ik begrijp best dat je het druk hebt. Nog werken en ook nog mantelzorg is best zwaar. Heb 8 jaar mantelzorger geweest, ik weet er alles van want dat kan je nooit even opzij schuiven. Wat heb je weer veel vogels in je lens kunnen vangen en schitterend weergeven .De Grutto ken ik van mijn bezoek aan Ameland. Hier zie ik ze zelden. Ik wens je het allerbeste en vergeet ook niet af en toe te rusten Lieve groet
    Marylou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marylou,
      ik ben en heb het werkelijk ook onwijs druk en dat begint mijn lijf me ook te laten voelen! Ik probeer het een beetje te verdelen maar dat is soms moeilijk. Ik heb dan ook weer even energie als ik een dagje weg geweest ben de natuur in. Jij bent ook lang mantelzorger geweest dus je weet er alles van. Jammer dat je zo weinig grutto's ziet en ik ben blij dat ze er weer zijn. Er gaan weer mooie tijden komen met al deze vogels :-)
      Dank je wel voor je lieve en begripvolle reactie
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  23. Wow fantastische serie vogels Helma heel erg mooi en de prachtige bokeh TOP
    En de grutto's zijn er al weer geweldig ik dacht van de week dat ik ze hier ook al zag fladderen dikke complimenten hoor knap gedaan
    Lieve groetjes Janny
    P.s
    ik kan dikwijls niet reageren hoop dat het nu lukt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      wat fijn om je weer te zien :-))))))))
      Dank je wel voor je welgemeende complimenten 😊
      Wel naar om te lezen dat je zo moeilijk reageren hier. Ik las dat Marjon daar ook al zo'n last van had en dit vind ik echt heel jammer alleen heb ik echt geen idee hoe dat nou zou kunnen!!!!
      Liefs van mij,
      Helma

      Verwijderen
  24. Hé hé gelukkig gelukt zie ik
    😘😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig wel Janny, en ik hoop dat dit ook zo blijft!!!!
      💗

      Verwijderen
  25. genoten van het vogelspotten hier
    je zette elk van hen weer prachtig op de foto!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anneke :-))))
      Het blijven ook prachtige diertjes om te zien ;-)))))

      Verwijderen
  26. Wat een fijne serie heb je gemaakt! Mooi de torenvalkjes, vooral die met de plas/dras achtergrond. Het tegenlicht bij de roodborst is ook gaaf.weet je dat ik nog geen heggenmus gezien heb, mooi hoor. Klever is toch ook gaaf, zit die ook in die polder? En dan de grutto's heerlijk weer he? De lente kan beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      dat ene torenvalkje zat wat meer beneden en inderdaad met een dras/plas erachter :-) Ik hou nooit zo erg van tegenlicht maar deze lukte wonderwel en een roodborstje kan ik sowieso niet weerstaan. Die boomklever zat wat verder waar wat meer bomen waren (langs een B-weg) maar wel op dezelfde dag en op de route naar de polder ;-)
      Ja heerlijk dat de grutto's er weer zijn. Laat die lente maar komen (vanmorgen nog ijs op de autoruiten ❄❄
      Groetjes

      Verwijderen
  27. Hoi Helma je maakt er weer een feestje van en de torenvalk heb je mooi in beeld gebrachte en zo ook het roodborstje, boomklever en zelfs de heggemus.
    Dat je zelfs daar zo'n prachtige foto kan maken...
    Het stikt hier in de tuin van de heggemussen en zitten altijd met grote groepen bij elkaar...dus deze foto is wel heel bijzonder.
    Groetjes en geniet deze nieuwe week

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      ik vind die torenvalkjes altijd zo leuk en inmiddels heb ik er weer een paar (die komen nog). De heggenmus vond ik zelf super om te zien en die bleef nog even mooi stil zitten ook (anders nooit!). Bij jou dus heel veel heggemussen en dat vind ik echt super. Hier zitten gewone huismussen met grote groepen bij elkaar maar de heggemussen zijn hier maar met weinig.
      Inmiddels zitten we alweer op 7 maart en zit ik in mijn werkweekend,. Ga zo de baas dus maar weer verblijden 😣
      Geniet van je zondag en voor jou alvast ook een mooie nieuwe week.
      Groetjes

      Verwijderen
  28. Ha Helma,
    da's een mooie serie "paalzitters", zoals altijd prachtig door jou op de plaat gezet.
    Maar zo'n weiland vol grutto's; daar word ik echt heel vrolijk van. Ik heb ze hier nog niet gezien of gehoord, moet daar toch snel eens naar op zoek.

    hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      vooral deze tijd zitten er toch wel wat vogels op de paaltjes en ik heb inmiddels alweer een aantal graspiepers gezien op de palen. Nog even en de grutto's staan er ook weer op :-))))))
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  29. Hoi Helma,
    ik snap nu ook waarom er hier in de buurt nog amper grutto's zijn... die zitten allemaal nog bij jouw in de buurt. 🤢🤢🤢
    Ontzettend mooi gefotografeerd en stuur ze maar ff naar Drenthe... okey? Ook het boomklevertje is een toppertje zeg. Jij moet weer zeer tevreden zijn, toch?
    LG uit Drenthe,
    Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whaaaaaaaa.....die Geert 🤣
      jij snapt nu waarom er bij jou bijna geen Grutto's meer zijn hahahahaha..... arme jij maar troost je, al deze grutto's die je heir ziet waaieren ook uit over ht land. Ik heb hier wel 2 enorme weilanden waar ze zitten en waar de boeren ook echt veel met ze op hebben door daar pas te gaan maaien einde juli. Als ze straks dan weer kleintjes hebben dan zie je op al die palen grutto's staan en dit maar een paar meter van je af :-))))
      Ik ben ook echt wel tevreden maar ze kunnen nog steeds niet tippen aan die prachtige foto's van jou met de geelgors in de sneeuw 🤢🤢🤢. Binnenkort maar weer eens jou kant op denk ik 😄
      Liefs van mij,
      Helma

      Verwijderen
  30. Mooie serie Helma, mooie fotos van de torenvalk en de gruttos. Hier nog geen gruttos gezien, ze zitten allemaal bij jullie denk ik. De boomklever is ook erg mooi, die hebben wij hier niet, wel de boomkruiper. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,
      torenvalkjes genoeg hier en inmiddels alweer nieuwe foto's van ze kunnen maken :-))))) De grutto's zijn ook nog maar net in het land dus je gaat ze vast nog tegenkomen als ze zich weer gaan verspreiden. Boomkruiper is ook een mooie maar die is ook heel snel rond de boom!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Hoi Helma,

    Toch een heel leuk blogje ondanks de weinige tijd die je momenteel hebt om aan de fotografie te besteden. Je heggenmusje staat er prachtig op, ze zijn alweer volop aan het zingen. Mooi bokeh bij je roodborst. Ben tijdens de sneeuwperiode ook bezig geweest om die vliegend in de sneeuw te fotograferen. Wil ik binnenkort in een blogje verwerken. Ja, de grutto's, wat geweldig dat deze prachtige vogels weer terug zijn. Het verbaast mij wel een beetje dat jij daarvoor naar Arkemheen gaat, volgens mij moeten die bij jou in de buurt toch ook zitten. Maar een mooie grote groep zag je daar, ben benieuwd naar de rest van je selectie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      dank je wel en ja, ik heb ook echt heel weinig tijd. De laatste tijd is het werkelijk werken, werken, zorgen en werken pfffff..... Als ik dan als een vrij ben is er nog een huishouden en soms er toch even op uit zoals deze dag.
      En het klopt dat er bij mij heel veel grutto's zijn maar we gingen voor de velduil naar Arkemheen. Ook om daar wat andere vogels te spotten zoals bv de ooievaar. Inmiddels zijn de grutto's nu ook hier in de weilanden neergestreken dus ik moet daar natuurlijk wel ff steeds langs hahahahaha.... Bobendien was het ook nog een leuk ritje ;-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  32. ha die Helma
    best redelijk weer hoor , was vandaag weer aan de wandel , bijna 10 km , komt goed met me :)
    ja die puzzel is echt moeilijk , zeker de lucht pppffftt
    de Amazone is mooi hé , maar er wordt zo enorm veel gekapt :(

    ja ik ben blij met die boekjes
    vorige week begonnen met de conditie opbouw , ik denk alleen maar aan mezelf hihi
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      heerlijk dat je 10 km ben wezen wandelen en er komt (na deze week nog herfstachtig weer) ook weer veel mooi weer aan dus heerlijk om dan ook meer te wandelen :-) Die lucht in de puzzel vind ik ook altijd zo'n crime tenminste als ie helemaal blauw is. Steeds passen en passen en passen pffff.......
      Die boekjes zijn ook echt heel erg leuk en ik zie ook graag o0p je blog :-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  33. Weer een geweldige set portretten Helma.
    Blijf daar veilig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy :-)
      Birds also remain fun and great for photographing :-)

      Verwijderen
  34. ohhhhhhhhhhhhhhhh helma wat een heerlijk mooie prachtige serie,
    en wat ben ik blij dat ik zoveel grutto's bij je zie
    fantastisch, ik hoop dat ze allemaal vele jonkies gaan krijgen <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi....... wat een leuke reactie Dien :-)))))))
      Gelukkig zijn er nog grutto's maar de aantallen worden inderdaad wel minder helaas. Tureluurs zijn er genoeg en scholeksters en kieviten ook maar de Grutto wordt echt wel minder :-(
      Ik hoop ook dat ze jonkies gaan krijgen maar ook dat die dan blijven leven!!!!!!
      xxx

      Verwijderen
  35. Hai Helma,

    Het feest gaat weer beginnen! Mooi dat de grutto's daar al aanwezig zijn. Bij mij in de polder moet ik de eerste nog te zien krijgen, maar dat zal ook niet lang meer duren. Opvallende foto van de boomklever. Komt die ook uit die polder. Die zou je daar toch niet verwachten. Mooie torenvalkfoto's ook. Die blijven in dit soort polders vaak net even wat langer zitten. De twee afsluitende platen laten mooie aantallen grutto's zien. Nog ver weg, maar dat zal snel veranderen als ze hun broedgebied in gaan nemen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René.,

      het feest gaat inderdaad weer beginnen en ik zie er ook echt wel naar uit :-) Bij mij zijn ze inmiddels gearriveerd en nu is het wachten tot ze op de palen gaan zitten (als er kleintjes zijn). De boomklever hadden we onderweg daar naar toe op een B-weg maar wel daar vlakbij. Ik dacht eerst een vink te zien maar het was gewoon een boomklever hahahahaha.... het was er ook maar eentje hoor.
      De torenvalk kan niet missen. Heb daar inmiddels alweer fraaie foto's van kunnen maken. Ik hoop dat er veel grutto's bijkomen want de aantallen nemen nog steeds af helaas.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  36. Het is weer heerlijk om hier te komen genieten van de foto's van deze schitterende vogels. Die grutto's hoe mooi zijn die!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Joke,
      ik moet ook hoognodig weer bij jou langs en dat komt ook echt wel goed hoor ;-)
      Ja, de Grutto's zijn er weer en nu hopen op heel veel nesten.

      Verwijderen
  37. Hello Helma,
    Wonderful series of images then Wow all the Black-tailed Godwits, hopefully a sign that better weather is not far away, and when or if I eventually get out it would be good to see a fraction of the numbers in your post.
    You stay safe and well.
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      there were really hundreds of godwits there and I hope they have a lot of nests (and little ones) this year :-) This week we have an "autumn" week with a lot of rain and heavy storm but .... I hope from next week some more spring weather to see.
      Fortunately I am still healthy and safe and we have to continue with the lockdown.
      Also for you still applies: Stay safe.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  38. Prachtige serie heb je weer Helma.
    Ben jaloers op je torenvalkje, prachtig vastgelegd.
    Ik zag er laatst 1 en wat dacht je, geen camera bij de hand ;-((
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,
      inmiddels heb ik nog meer torenvalkjes kunnen vastleggen. het zijn er momenteel erg veel. Wat jammer dat je geen camera bij he had toen je er een zag (en helaas ken ik dat van "geen camera" mee!!!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. Goedemiddag Helma,

    Ik ga het voor de vierde keer proberen. Mijn reacties worden steeds niet geplaatst 🤷🏼‍♀️

    Wat een prachtige serie vogels is dit, mooie foto's ook weer. Vooral die tweede heggenmus vind ik zo mooi.

    Liefs, Marjon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Marjon,
      wat raar dat je het zoveel keer moet proberen om hier een reactie te zetten 😲 Dat vond ik toch wel heel naar zeg. Blogger heeft wel meer van die keuren dus ik hoop dat het vanaf nu dan ook weer goed gaat!
      Dank je wel voor je lieve reactie en voor het vele malen proberen xx

      Liefs van mij,
      Helma

      Verwijderen
  40. Reacties
    1. Ik hoop dat het de volgende keer weer gewoon in een keer gaat hoor!

      Verwijderen
  41. Prachtig, al die grutto's: zo fijn om er zo veel te kunnen spotten, Helma.
    De overige vogels, die je portretteert zijn ook zo mooi om te zien.
    Bij jou zal het nu ook wel een gekwetter van jewelste zijn.
    De vogels hebben nu volop het voorjaar in de kop, zelfs de zanglijster zingt 's morgens het hoogste lied. Heerlijk!
    Liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heerlijk hé dat ze er weer zijn :-)))))
      Inmiddels zitten ze hier nu ook om de hoek dus ik kan er geregeld weer even langs om te kijken hoe het ervoor staat met de populatie.
      Ja, het is echt lente nu met al die vogels en het klinkt heerlijk (momenteel even herfst maar...... dat gaat volgende weer weg) Vogels hebben inderdaad het voorjaar in de kop hihi....
      Liefs van mij,
      Helma

      Verwijderen
  42. Un reportaje espectacular, mis favoritas son las del cernícalo, me encantan. Enhorabuena amiga Helma y gracias por compartir. Un fuerte abrazo desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola amigo Germán,
      aquí en el pólder hay muchos cernícalos pero también muchos buitres. Ahora que se acerca la primavera, hay muchos pájaros más pequeños y pájaros del prado nuevamente :-)
      Un abrazo desde Holanda.

      Verwijderen
  43. Hoi Helma,
    Ik neem aan dat je niet alle soorten in de Eempolders hebt gefotografeerd, maar dat doet aan de foto's niets af. Mooi dat er flinke aantallen grutto's in Nederland zijn gearriveerd. Er wordt toch jaarlijks weer naar uit gekeken. Daarnaast is de torenvalk weer een aantrekkelijke soort die ik deze wintermaanden niet vaak van dichtbij heb gezien. De andere soorten doen al wat denken aan het voorjaar.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      jazeker wel heb ik ze daar gefotografeerd! Alleen de boomklever even daarvoor op een B-weg daar naar toe :-) Inmiddels is het bij de meeste vogels voorjaar en fluiten ze er lustig op los. ook de vele aangereden eenden en meerkoeten (ieder jaar weer een ellende) langs de weg vind ik weer een stuk minder.
      Torenvalken zitten er hier heel veel en dat vind ik ook altijd prachtig om te zien :-) Nu kunnen we weer uitkijken naar de weidevogels en andere soorten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Hé lief maatje,

    Dankjewel hoor.
    We hebben het al zo druk (jij en ik)
    En nu moet ik ook nog eens dweilen en het kwijl uit mijn toetsenbord drogen.
    Je wordt bedankt 😀😀

    Nee alle gekheid op een stokje, al zou ik 3 keer moeten dweilen dan nog zou ik dit niet willen mssen.
    FANTASTISCH zo mooi.
    Niet alleen de Grutto's (echt super tof)
    Maar ook het roofvogeltje, en wat te denken van het roodborstje met die fabuleuze bokeh op de achtergrond.
    Een serie om door een ringetje te halen.

    Ik ga nog effe poetsen maar niet voor dat ik zeg...........kwijl........😘😘

    Liefs Shrek de 20ste 😘😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey lief maatje aan de andere kant van het scherm,

      we hebben het zeker druk en ik maak ook meer uren dan ooit tevoren. Het ziet er ook niet naar uit dat het de komende tijd wat rustiger gaat worden maar ja, wat doe je eraan. Jij moet eerst dus ook nog dweilen hahahahaha..... maar dat geeft ook weer even ontspanning toch hahahahaha....😁😂😘

      Maar ik snap je hoor, ik moet bij jou ook altijd dweilen en dan nog met verschillende moppen ook 🤣. Wel merk ik dan als ik weer naar normaal ben terug gekleurd dat mijn spieren toch weer wat ontspannener aanvoelen hahahaha....
      Maar goed dat de natuur ons deze mooie afleiding geeft en dat we daar in ieder geval nog met volle teugen van kunnen genieten ;-)
      Ik denk dat je inmiddels uitgepoetst bent maar...... er staat een nieuwe blog klaar hoor dus je bent gewaarschuwd 😂🤣😂

      Leuk die naam Shrek de 20e hahahahahaha....
      Liefs van mij,
      je eeuwig altijd groen worden maatje 🤢
      xx

      Verwijderen
  45. ha die Helma
    ja zo krijg je een abonnement binnen en blijk je een volwassene te zijn hihi
    ik kon het niet laten om te posten 😁
    en de gedichten met prent gemaakt door mond of voet kunstenaars is voorlopig een blijvertje hoor , KUNST in woord en beeld , zoiets als jouw foto's ook zijn
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ja hahahaha.... ik las tenmisnte dat je zowaar als volwassene bestempeld bent 😂😂😂 groot gelijk om dit even te posten want het was wel vermakelijk *lol*. Die gedichten zijn echt onwijs mooi en zo knap zoals zij dit doen!!!!. (mijn foto's zijn gemakkelijker te maken hihi.......)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  46. Vooral knap dat je de boomklever in je lens hebt kunnen vangen Helma. Ik heb ze wel eens gezien maar voor je het beseft zijn ze alweer weg. Fijne serie waarin zelfs een eenvoudige heggemus prachtig uit je foto knalt

    groetje Henk Jonkvorst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Henk,
      ik denk dat hij gevaar voelde want hij bleef echt een tijdje zo heel alert zitten. Heggemus komt weer regelmatig tevoorschijn en het is weer echt voorjaar ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  47. Ik zit weer te genieten hier. Prachtige foto´s van de grutto, torenvalk, boomklever,heggenmus en het roodborstje. Fotografeer jij uit de hand of op statief Helma?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik fotografeer meestal uit de hand Gerda
      ook wel vanuit de auto en dan heb ik wel een rijstzak op het raampost liggen. Als ik met de fiets ben of op wandel dan fotografeer ik uit de hand en leg mijn telelns op een gekruiste arm.
      Groetjes

      Verwijderen
  48. Espectacular colección de fotos sobre las aves, sobre esos pájaros, gran trabajo como siempre Helma.
    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias José, pero fotografiar es mucho más fácil que hacer los cuadros que creas.
      Creo que es un gran trabajo ;-)
      Saludos

      Verwijderen
  49. Schitterende serie vogel foto's Helma,
    na al die reacties voor mij geen idee wat ik nog kan toevoegen :-)
    heb genoten van foto's

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha.... alle reacties zijn welkom Bram en die waardeer ik ook allemaal.
      Iedereen krijgt ook weer antwoord op zijn reactie. Het is fijn te lezen dat je ook weer van deze foto's hebt genoten ;-)

      Verwijderen
  50. Que bonito reportaje fotografico, los pajaros son animales preciosos, saludos y feliz semana.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias por tu visita y tu respuesta Jesús,
      los pájaros siempre son agradables de ver ;-)
      Saludos

      Verwijderen
  51. Zo zie je hier minder huismussen of ik moet mezelf bedoelen ;)
    Soms worden de mussen onder gewaardeerd maar ik vind ze leuk om te zien.
    In de tuin hebben we idd veel heggemussen maar hebben dan ook een ligusterheg waar ze graag inzitten. We genieten van welk eender vogeltje in de tuin :)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mwhahahahahaha... jij een huismuis Nellie! Ik zou willen dat ik dat kon zeggen hahahaha.... helas moet ik nog een aantal jaren door bleh....
      Maar ik vind het geweldig dat je zoveel heggemussen daar hebt. Hier zijn ht echt meer huismussen . Ik geloof direct dat je geniet van de vogels in de tuin. Het is ook heerlijk om al dat gekwetter weer te horen ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  52. ha die Helma
    ja dat is een wandeling die ik graag nog eens maak ,stukje oude mooie stad , eindje langs de IJsel en dat het bos in bij de kabouters hihi
    kan je het je voorstellen , bij het zien van haar blog moest ik aan deze wandeling denken , die jij al eens zag :)
    fijne avond groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      erg leuk die wandeling en ik geloof direct dat je deze nogmaals wilt maken! Het is van alles wat en dat maakt het wel zo leuk. En ja, ik kan het me inderdaad wel voorstellen dat je daarbij aan dat bos (of wandeling) moest denken toen je dat blog zag. Ik vond dat deurtje in die boom ook echt heel erg leuk hihi.... Echt voor kabouters.
      Groetjes en alvast een hele fijne week.
      Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      ja klopt er zijn zo van die beelden die mij gelijk aan iets doen terug denken :)
      onze planeet is ook mooi (nog) en dat liet de pps barangolas wel zien
      ik vond onlangs wat boekjes van mijn mem , met gedichtjes en prentjes en ook 1 met kinderuitspraken , zal je nog wel tegenkomen , mooi hé
      wens je een goede week
      lieve groet , Karel

      Verwijderen
    3. Hey Karel,
      grappig dat we dat allemaal wel een beetje hebben als het op terugdenken aankomt Karel ;-) Ja, die pps was echt heel erg mooi en wat een prachtige stukjes natuur hebben we dan (gelukkig) nog op deze planeet. Ik kom die uitspraken inderdaad vast nog wel tegen want je komt steevast in mijn mail :-)
      Jij ook een hele mooie nieuwe week.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  53. Temos estado em confinamento já há bastantes semanas, por estes lados, por isso o movimento rodoviário, sofreu um decréscimo considerável, como resultado os peneireiros deixaram-se ver nesta fase, aqui próximo da zona onde moro... mesmo em meio urbano.
    Adorei as imagens, Helma! Imagino como este Inverno rigoroso, não tenha sido fácil de suportar para as aves mais pequenas, sobretudo!
    Um beijinho! Continuação de uma boa semana, estimando que se encontre de saúde, assim como todos os seus!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Ana,
      também ainda estamos em um bloqueio e não parece que haverá muito relaxamento. A única coisa que podemos fazer agora é ir ao cabeleireiro e você pode pedir algo online na loja e depois retirá-lo na própria loja. Isso realmente não funciona bem!
      Os peneireiros estão ricamente representados aqui conosco e o inverno rigoroso significa que eles também estão muito próximos. Agora vamos para a primavera, mas ainda faltam algumas noites com previsão de geadas noturnas.
      Com você também no bloqueio e eu também posso entender que todo mundo fica gordo e gordo com isso. Fique segura e saudável Ana, e tempos melhores virão para todos nós.
      Um grande abraço.

      Verwijderen
  54. Mooie serie met de vogels. Ja, de grutto's zijn er weer, dat geluid is toch wel wat bij het voorjaar hoort. Al lijkt het nu meer herfst buiten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk dat de grutto's er weer zijn Ghita en dat geeft ook gelijk een gevoel van "voorjaar". Het lijkt inderdaad nu net herfst en er zijn ook nog enkele nachten met nachtvorst voorspeld maar het mooie weer is onderweg ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma