zondag 9 februari 2020

Mosjes op een havenmuur....

Ja hoor....... daar is ze weer met haar mosjes op een havenmuur. Ik kan het ook niet laten en iedere winter (welke winter) wil ik toch weer even een aantal keren met de camera langs de havenmuur. Ik vind het nog steeds fascinerend wat er op zo'n stenen muur kan groeien.

Geen tekst maar gewoon wat mooie plaatjes.

Het ziet er allemaal "groot" uit maar het is echt allemaal "piepklein". 



*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.




Je moet de foto's echt even in de vergroting bekijken. Veel mooier en scherper

 Groot dooiermos-Xanthoria parietin

 Gesteelde haarmuts - kapsel met harig mutsje

 Gesteelde haarmuts - kapsel met harig mutsje

 Groot dooiermos-Xanthoria parietin

 Muursterretjes  met geelgroene kapselsteel en gouden kapje


Gesteelde haarmuts - kapsel met harig mutsje

Duinsterretje

Groot dooiermos-Xanthoria parietin

Gedraaid knikmos (Bryum capillare - Bryaceae

Gesteelde haarmuts - kapsel met harig mutsje


 Gewoon muisjesmos

Klein duinsterretje

Groot dooiermos-Xanthoria parietin

Muursterretjes  met geelgroene kapselsteel en gouden kapje

Gesteelde haarmuts - kapsel met harig mutsje

Onderstaande foto ging meer om de kleine glasharen die op deze mosjes zitten. Je ziet ze op meedere mosjes in deze post en ik vind dat echt heel mooi om te zien......


Glasharen op gewoon muisjesmos

 Groot dooiermos-Xanthoria parietina

Duinsterretje

Muisjesmos met glasharen

Muursterretjes  met geelgroene kapselsteel en gouden kapje

Muursterretjes  met geelgroene kapselsteel en gouden kapje




=======================================================

Iedereen ook bedankt voor alle leuke reacties op de fot's in het vorige blog van:

"Baardmannetjes..................................................."

136 opmerkingen:

  1. Wat een wonder van foto's, vriend Helma! Ik hou ervan hoe je dankzij hen die delicate en kleine wereld kunt zien die verborgen is op grondniveau, een onbekend en opwindend universum dat je ontdekt.
    Duizend kussen en knuffels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola amiga Montse
      Estos musgos siguen fascinándome. Es el mundo pequeño el que puede llegar a ser muy grande en fotografía :-). No puedo evitar fotografiarlos.
      Muchos besos y un gran abrazo.

      Verwijderen
  2. Wondermooie foto's van die "mosjes"" Super

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind ze ook prachtig om te fotograferen Willy.
      Piepklein maar o, zo mooi :-)
      Dank je voor je reactie.

      Verwijderen
  3. Hallo Helma,
    Prachtige foto's!!! En wat goed dat je ze allemaal bij naam kent.
    Heerlijke avond gewenst.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke,
      die namen leer je ondertussen wel hihi...
      ik hou ervan om deze kleine mosjes op de foto te zetten.
      Ook voor jou nog hele fijne avond.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. Hi Helma,
    Wonderful series of images of the named mosses.
    It's only on seeing your images that we can appreciate the beauty of these , plus you give us the names.
    Thanks for such a wonderful post.
    All the best,
    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello John
      a few times a year I want to enjoy macro photography and where can this be better than between the mosses and mosses ;-) I love to make something out of it. It is looking, searching, shooting and taking photos :-)
      Be careful,
      Helma

      Verwijderen
  5. och lieve helma wat zijn ze toch mooi om te zien, kleine wonderlijke landschappen zijn het,
    kleine wonderkes,
    dat het allemaal zo groeien kan, en dat jij er zulke mooie foto's van neemt,
    dat is wel een grot feest voor mij :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dien,
      ze zijn ook echt wondermooi en als je goed kijkt door de macro dan waan je je echt in een hele andere wereld. Ik ben ook echt steeds verbaasd dat er op steen zoiets moois kan groeien!
      Lieve groet

      Verwijderen
  6. Hier moet je toch wel van genieten. Prachtig!
    Helma ik heb een linkje op mijn site gezet van jou.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi gerda,
      ja..... dat kan ook net anders he :-)
      Deze kleine wereld is en blijft gewoon magisch :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  7. Wow Helma, supergave fotografie van de mossen. Werkelijk outstanding van kleur en scherpte en met een prachtig creamy bokeh, schitterend gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ludo :-))))
      Ik vind deze mosjes fotograferen op zich ook al een waar feest :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  8. Hoi Helma.

    Ik geniet hier van.
    Super al deze mosjes.

    Prachtige foto's Helma.

    Groettie van Patricia.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      ik snap dat je hiervan geniet :_)
      Ik vind het ook steeds weer een feest als ik ze weer zie groeien in deze tijd.
      Zo klein maar o, zo mooi!

      Groetjes, helma

      Verwijderen
  9. Reacties
    1. Dank je wel Senna,
      het is ook altijd mooi om te fotograferen ;-)

      Verwijderen
  10. An amazing series, Helma. As John points out above, you also provide the names. Mosses and lichens are a mystery to most of us, but as I have mentioned before I know that you are able to drink a magic potion and shrink yourself down to the size of that miniature world, so that the little plants seem like trees. you are a cunning little sprite! Enjoy the week ahead. Hugs and kisses, David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahaha ..... hello my friend David :-)
      Your reaction makes me happy again. Funny to read that the small plants now suddenly look like trees and yes ...... I make myself very small to be able to be in this fantastic world of mosses :-)
      Thank you for your very nice and enthusiastic response.
      With kind regards,
      Helma xo

      Verwijderen
  11. Dit heb je heel mooi fotografeert. Omheen op je foto is apart gedaan. Details dat meer naar voren komt. Deze muursterretjes en mossen ziet veel verschillende foto's van jou. Heel mooi gedaan Helma.Fijne week.Zeker veel op de grond gelegen om foto's te maken? Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jacqueline en ferry,
      het bokeh komt omdat ik met een macro lens heb gefotografeerd en alles op 2.8. Daardoor krijg je een mooi escherpte/diepte verloop in de foto's :-) En nee, ik lag niet op de rond want deze mooie mosjes groeien op een muur die langs de haven staat. Ze groeien dus op steen en dat vind ik op zich al heel verwonderlijk :-)
      Ik wens jullie alvast een hele fijne week want morgen (lees zondag) zal een winderige dag worden en dan zullen de meeste mensen ook binnen blijven.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Hoi Helma,
    Wat fantastisch hoe je dit weer zo hebt weten te fotograferen.
    Zulke mooie minuscule plantjes waar je buiten zo aan voorbij zou lopen. Prachtig om ze zo close te zien. Dat heb je weer knap gedaan Helma!!
    Die duinsterretjes vind ik erg mooi, zoals bv foto 13. Een bijzonder plantje, erg mooi in beeld gebracht!!
    Daar heb je denk ik meteen weer je gymnastiekoefeningen voor gehad, want hier zul je wel behoorlijke capriolen voor uit hebben moeten halen zo laag bij de grond...hahaha...!! Maar de resultaten mogen er zijn hoor. Toppie!!

    Lieve groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. P.S. Je banner bovenaan je blog is overigens ook erg mooi!!

      Verwijderen
    2. Hoi Marco,
      het zijn ook echt hele miniscule plantjes en je loop er ook echt zo aan voorbij. Maar ik was nit laag bij de grond hoor want deze mosjes groeien echt op een havenmuur hihihi.... Ik ben echt steeds weer verbaasd dat deze mooie mosjes gewoon op steen groeien! Grappig dat je het duinsterretje zo mooi vindt :-))) Het ziijn ook echt kleine wondertjes ;-)

      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
    3. Dank je wel voor je reactie over mijn banner :-))))))))))))))
      Vind ik erg leuk om te horen.

      Verwijderen
  13. Hello Helma, amazing series of photos. Lovely post. Enjoy your day, wishing you a great new week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen
      I love this small world of mosses and would like to share this and leave it :-) Have a nice weekend for you too. Remember the storm of tomorrow (Sunday).
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  14. Ja, Helma, ze zijn er nu weer volop, onze geliefde mosjes. Na de afgelopen hete zomer leken ze wel verdwenen...
    Maar wat heb je deze miniwereldjes mooi in beeld gebracht! Ze komen zo mooi tot hun recht.
    Ik heb van je foto's genoten!
    Liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      jaaaaa....... ze zijn er weer en inmiddels heb ik ook weer heel veel andere mosjes gezien en dat vind ik wel zo mooi!!!! Ze leken inderdaad verdwenen maar niets is minder waar :-))))))) Fijn om te lezen dat je van deze foto's hebt genoten :-)
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen
  15. Wat een prachtige foto's weer Helma .Dit zijn de mooie dingen in de natuur die we vaak niet zien [ik ook niet ] Jij hebt er echt oog en geduld voor .Ik heb weer genoten van al dit moois
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Elisabeth,
      deze kleine wereld vind ik echt zo mooi om te footgraferen. Het is altijd weer een uitdaging om er wat moois van te maken :-)))) Fijn te lezen dat je ook weer genoten hebt van deze kleine mosjes :-)
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen
  16. Hoe kom je op het idee maar het geeft een mooie serie van dingen die ik gewoon voorbij zou lopen ;)
    Groetjes en fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen sneeuw wel storm...zetten we het gewoon in een blog...
      Makkie toch ?
      En ja lachen is gezond maar tranen laten lopen kan opluchten
      Groetjes

      Verwijderen
    2. Hahahahaha..... dat kwam omdat het me ineens opviel dat er mosjes groeide op die muur. Toen ben ik me daar op gaan focussen en weet nu dat ze iedere winter weer op die muur groeien :-)
      Jij ook nog hele fijne avond,
      Groetjes van mij

      Verwijderen
    3. Inderdaad wel storm en nu weer. Storm Dennis is bezig zich te ontwikkelen en het stormt hier al aardig. Maar goed at we alles nog vast hadden staan van de vorige storm hihi....
      Lachen is inderdaad gezond maar de tranen laten lopen lucht inderdaad soms heel erg op!!! Dank je ;-)

      Verwijderen
  17. Ce petit monde est toujours aussi beau et tu sais très bien le photographier, bravo helma.
    Amitiés.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour Nathalie
      Je pense que ce petit monde est vraiment très intéressant et aussi très merveilleux. Ces petites plantes que vous ne voyez souvent pas à l'œil nu vous rappellent un mini monde. Un monde dans lequel je me sens chez moi ;-)
      Les amitiés

      Verwijderen
  18. top- macro's van deze diverse mosjes Helma..

    of hoe de "kleine wereld" er bij jou zo mooi uitziet

    en dat je ze nog bij naam kent, geeft er nog iets extra aan

    en ook je banner is de moeite meer dan waard

    een prettige avond gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,
      ik mag deze mosjes echt graag van heel dichtbij fotograferen en ik verbaas me er steeds weer over hoe klein deze plantjes zijn maar ook hoe groots ze uit de camera komen ;-). Ik vind het erg leuk dat je iets over mijn banner zegt, dank je wel :-)))))
      Voor jou ook nog een hele fijne avond.
      Groetjes

      Verwijderen
  19. Imagens de puro fascínio, destes pequenos micro universos... que nos oferecem estas pequeninas e intrincadas florestas verdejantes...
    Como sempre, saio daqui absolutamente maravilhada com as suas fotos, Helma!
    Grata por partilhar estas pequenas mas grandes maravilhas da Natureza!
    Beijinhos! Feliz semana!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Ana,
      Eu ainda me pergunto que esse pequeno verde soldado pode se tornar tão grande :-)))) Eu amo esse pequeno mundo e, se você olha para o céu, vê tanta beleza nele. É maravilhoso que este organismo fino e pequeno cresça em pedra. Fico feliz em ler que essas fotos deixaram você muito feliz novamente.
      Um grande beijo
      Helma

      Verwijderen
  20. Lieve Helma je heeft je best weer gedaan hoor echt super mooi en prachtige close ups heb je gemaakt ,
    Ik ik vind het ook altijd prachtig hoor als je zie waar er iets moois tevoorschijn komt
    Echt fascinerend maar jij heeft het weer mooi laten zien TOP
    Fijne avond lieve Helma en Henk
    Hartelijke groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi lieve Janny,
      ik vind het ook erg leuk om deze kleine wereld van de mossen te fotograferen :-))) Het is en blijft wonderbaarlijk dat dit moois gewoon op steen groeit! Ik ben blij te lezen dat je hier ook weer van genoten hebt Janny.
      Ook voor jou nog een hele fijne avond.
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen
  21. Your fabulous images of a subject that I do not look at often enough have made me think that I should try more macro photography than I do, Helma. You're showing such wonderful beauty that cannot usually be seen with the naked eye - this is the magic of macro, as exhibited by an expert!! Thank you for the inspiration.

    Best wishes - take good care - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha ..... hello Ricard,
      I think in images so I immediately see you lying on the ground with a macro lens to photograph mosses and other small organisms ;-)))))))
      It is really nice to read that you can also appreciate this little world :-) Who knows, we may see this prachgie little mini world in the future.

      Consider your health and be careful.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  22. hoe krijg je het toch voor elkaar Helma
    schitterende mosjes zo mooi in beeld gebracht
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha...... dank je wel Karel :-)))))
      Met een macrolens kan je veel voor elkaar krijgen hoor ;-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. ik ben net van de automaat af :)
      nu vaker op de P of de A stand

      Verwijderen
    3. Helemaal geweldig Karel :-)
      De P stand gebruik ik zelf niet want daar kan ik niet zoveel mee maar de A stand gebruik ik vrijwel bij alles ;-)

      Verwijderen
  23. Reacties
    1. Dat vind ik dus ook Gerrit.
      Is weer even wat anders dan vogels of bloemen maar mooi is en blijft het ;-)

      Groet, Helma

      Verwijderen
  24. Hoi Helma,
    Een indrukwekkende serie en je weet ook nog alle namen van dit kleine spul, knap hoor! Zonde eigenlijk dat je al dat moois zomaar voorbij loopt omdat het zulke kleine plantjes zijn, maar jou serie laat zien dat het de moeite waard is om eens goed naar bemoste muurtjes te kijken.
    Groetjes, Hanry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hanry,
      die namen komen ieder jaar weer terug dus deze ken ik ondertussen wel. Als ik een nieuw mosje zie moet ik dat ook even opzoeken en determineren hoor ;-)
      En ja, het zijn ook echt hele kleine en miniscule plantjes. Ik vind die havenmuurtjes echt ongelooflijk mooi en ze zijn rijk aan kleine mosjes en plantjes ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Weer hele fraaie foto's Helma. Wel makkelijk fotograferen he, zo op zo'n muur ;-)
    Maar ik weet dat het helemaal niet zo simpel is, dus chapeau voor je prachtige beelden met zulke mooie kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Alie,
      het zijn ook hele fraaie mosjes daar op die muur hihi..... en ja ook gemakkelijk om te fotograferen. Even wat uitrekken en dan klikken. Beter dan steeds op je buik te moeten liggen en dan weer op moet schuiven omdat je er niet goed voorlicht. Nee, dan kan je beter even een stapje verzetten *lol*.
      Dank je voor je complimenteuze reactie :-)

      Verwijderen
  26. Hoi Helma.
    Toch wel knap om al die piepkleine mosjes te vinden en ook nog heel mooi scherp gefotografeerd.Ik vind het toch wel knap dat je al die namen weet.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      ik weet dat ze ieder jaar weer op die muur groeien en dan ga ik er ook steevast heen in januari en februari :-) Die namen leer je op een gegeven moment wel want eider jaar komen er dezelfde mosjes op ;-).
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. Jaaaaaa daar zijn de mosjes weer! Je weet het: als ik mosjes zie, denk ik aan jou. De foto's zijn weer prachtig geworden! Ik heb genoten.

    Liefs, Marjon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik........... ja.... leuk hé Marjon :-))))))
      Ik kan het ook niet laten om mosjes te fotograferen en deze mosjes daar op die muur zijn ieder jaar weer een uitdaging voor me ;-)

      Liefs, Helma

      Verwijderen
  28. heel knap hoe jij dat kleine spul zo prachtig kan vastleggen
    een topserie weer
    hoedje af voor Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke,
      dat komt ook doordat ik een macrolens gebruik hoor. Ik heb er een met 3 standen dus kan heel dichtbij komen. Fijn om te lezen dat je ervan genoten ehbt.
      Groetjes,

      Verwijderen
  29. Hoi Helma,
    Al jouw volgers weten dat je hieraan verslaafd bent. Afkicken is onmogelijk, ook al zou je het graag willen. Wees maar blij dat je je hierin kunt verliezen, het is een ideale manier om absolute ontspanning te krijgen. De resultaten mogen er weer zijn, maar dat verbaast niemand.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi kees,
      dat kun je wel stellen ja en inmiddels heb ik alweer veel meer mossen op de foto staan. Maar ja, die blijven nog even in de mappen ;-) En hahahahaha... ik wil er nog niet van afkicken hoor want het geeft inderdaad mooie ontspanning :-) Fijn dat je de resultaten ook dit keer geslaagd vindt.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Hoie Helma, wat heb ik weer genoten van alle mosjes en wat knap dat je ook de namen altijd weet.Daar heb ik soms wel moeite mee.Onlangs bij een wandeling -film staat onder mijn schrijven- kwam ik er ook menige tegen met hun mooie zaaddozen en heb ze ook gefotografeerd. Ik vind hen altijd zo bijzonder. En vond het heel mooi om ze bij jou ook weer te zien want vroeger deelde jij er ook veel van daar jij er ook van houdt. Groetjes,Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tine,
      mossen determineren is ook heel lastig maar deze mosjes fotografeer ik ieder jaar weer en daarom zijn de namen inmiddels wel bekend voor me ;-) Voor andere mossen moet ik soms de namen ook op gaan zoeken en soms vind je niet eens een naam.
      Geweldige dat jeook zoveel mosjes bent tegen gekomen en ja de zaaddozen (ook van somege planten) vind ik ook altijd prachtig om te zien :-).
      Ik heb inderdaad heel vaka mossen en mosjes gefotografeerd ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Hallo Helma
    Werkelijk een zeer mooie geheimzinnige reeks.Ik ben er ook aan verknocht geraakt en wordt ze nooit moe.Heerlijke natuurontdekkingen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marylou,
      ik kan er ook geen genoeg van krijgen en weet je, eigenlijk zijn er altijd wel mosjes te vinden. In de ene periode wat meer dan de andere maar ik vind er altijd wel wat ;-)

      Verwijderen
  32. Ha Helma, wat 'n heerlijke serie over deze mosjes.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      ik blijf ze ook echt geweldig leuk vinden om te fotograferen :-))))
      Groet, Helma

      Verwijderen
  33. Wat heerlijk toch als je zo'n mooie kademuur bedekt met al die fascinerende landschapjes in de buurt hebt. Ooit had ik hier in de buurt ook zo'n muur maar die hebben ze weggehaald :-(
    Gelukkig kan ik volop genieten van jouw prachtige foto's, dankjewel!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het ook Ank en er zijn twee verschillende muren en op beide groeien verschillende soorten mosjes. Ik vind dit echt zo wonderlijk dat ze gewoon op steen groeien! at jammer dat ze bij jou de muur hebben weggehaald!!!! Eeuwig zonde!

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Zoals elk jaar ook nu weer genieten van deze mini mosjes op jouw muurtje. Toch ook weer bijzonder dat je ze ook allemaal kunt determineren, lastig met dat kleine grut......
    Groetjes
    Joost%Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik, ja.... ik kan het ook niet laten om ze te fotograferen Joost en Nicol en eider jaar komen ze weer terug :-)))) De mosjes op deze muur zijn ieder jaar weer dezelfde al komen ze wel steeds anders op dus de namen weet ik dan ondertussen wel te onthouden ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. Hallo lief maatje,

    Meid je zit er deze keer helemaal naast.
    Eigenlijk kan ik wel zeggen dat je de plank volledig misslaat:-)
    Ik denk namelijk helemaal niet daar komt ze weer met de mosjes op de havenmuur.
    Het tegenovergestelde is waar, ik denk waneer gaat ze nu weer eens naar de havenmuur.

    Wat is dit toch mooi, echt adembenemend.
    Zo lief en klein.
    Het is echt een piepklein mini wereldje.
    Net aslof je het boek Erik van het klein insecten boek binnen stap.
    In jouw lieve kleine wereldje kan ik even ontsnappen aan de dagelijkse dingen als werk.
    Ik droom er echt even in weg.
    Dus van mij mag je vaker naar de havenmuur want ik smul hier van.

    Dankjewel lief maatje voor dit overheerlijke ontspan moment.
    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo lief maatje aan de andere kant van dit scherm,

      hahahahahaha...... wat heerlijk om te horen dat je het zo anders ziet met deze mosjes hahahahahaha.... en weet je, ik ben daar inmiddels ook alweer een aantal keren geweest (maar ik wacht even met plaatsen anders wordt het zo mossig hihi.....)

      Ik hou van deze kleine mini wereld maar dat weet jij allang al natuurlijk :-))) Ik vind het ook heerlijk om daar uren te vertoeven. Steeds weer net even anders met de lens of het standpunt en zeker als de zon schijnt kan ik er geen genoeg van krijgen. Ik heb nu ook een serie zonder zon en dan zijn de mosjes toch een stuk minder mooi hoor althans..... niet zo kleurig als anders.

      Hoe het ook zij, steeds als ik die kant opga ga ik ook even langs de havenmuur :-)))) Fijn dat je hiervan zo genoten hebt maatje en de kleur past goed bij ons hahahahaha...

      Liefs van je maatje aan deze kant van het scherm
      xx

      Verwijderen
  36. Als een prachtig jaarlijks terugkerend evenement. Het is duidelijk te zien dat je ervaring hebt opgedaan bij die havenmuur Helma. Deze beelden zijn weer van grote schoonheid.

    Groetjes Henk Jonkvorst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdad Henk,
      zo heb je van die projecten die eider jaar weer terugkomen maar toch weer net even anders gepresenteerd worden ;-) Ik hou van die havenmuur Henk want ik vind dit ook echt zo mooi! Dank je voor je mooie reactie.

      Groetjes, helma

      Verwijderen
  37. Querida Helma echaba de menos poder visitar tu hermoso espacio y disfrutar de tus espectaculares fotos, Yo amo los musgos y líquenes, me parecen fascinantes. Un beso, mi cariño y un fuerte abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Lola
      Estoy contento con su respuesta agradable y entusiasta sobre estas imágenes de los musgos. También amo el musgo y el liquen y estoy muy feliz de que hayas disfrutado de estas fotos del pequeño mundo :-)
      Un abrazo y un beso grande

      Verwijderen
  38. Hoi Helma,
    Wowsie!! Echt wel héél erg mooi!! Het zijn kleine wonderlijke mirakeltjes met grillige vormen en hele fraaie kleuren. Heel fascinerend om te zien en geweldig zoals jij die op de foto hebt gezet!!! Ik weet hoe piep dat is! helemaal TOP!
    Mosgroen....zie ik nu.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      jaaaaa....... groene mosjes zijn favoriet en zeker de mosgroene Mwhaaaaaaaa......*lol* Het zijn en blijven prachtige items om te fotograferen en ik kan me net als jij me er helemaal in uitleven :-))))) Het is inderdaad heel piep en dat maakt het juist temeer een uitdaging ;-)
      Groetjes,
      Helma

      PS ik hou van je kleur ........................ *mwhaaaaaaahahahaha......*

      Verwijderen
  39. Ha Helma,
    ik kan me goed voorstellen dat die havenmuur ieder jaar weer trekt. Wat een rijke begroeiing heeft-ie. Zoveel verschillende soorten.
    Jij hebt er beeldschone landschappen van gemaakt. Stuk voor stuk juweeltjes; een plezier om te bekijken. En heel knap gedaan, want ik weet inmiddels hoe piepklein en lastig te fotograferen dit is.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten Corrie en ook zonder mosjes trekt die havenmuur hoor want daarachter zwemt ook weer van alles ;-) Deze muur heeft inderdaad een hele rijke begroeiing en het is gewoon fascinerend dat er zoveel groeit op steen!!! Jij weet inderdaad hie klein dit is en ik heb je foto's al gezien maar moet nog reageren ;-)

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  40. Extraordinary photos.
    I especially loved the 7th is spectacular
    A very tight hug

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      very nice that you enjoyed these photos and also chose a favorite :-)) It is always a challenge to photograph these mosses :-)
      A kiss and a big hug

      Verwijderen
  41. FAbulous!

    Vanessa Casais
    https://primeirolimao.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hier kom je weer op een domein dat ik ook heel graag verken !
    Het domein van de piepkleine mosjes. In deze kleine wereld kan je urenlang op verkenning gaan hé én steeds nieuwe dingen zien en ontdekken. Mag ik je een tip geven ? : Neem een klein water vernevelaartje mee, dan kan je piepkleine druppeltjes over de mosjes vernevelen. Heel mooi vind ik :-)
    dikke bravo voor deze wondermooie serie van het kleine wereldje !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dirk,
      jaaaaaaaa...... dit is ook echt prachtig om te doen en zeker als er ook nog af en toe een zonnetje bij komt kijken :-))))) Ik weet wat je bedoeld met die plantenspuit maar ik doe nog steeds alles "puur natuur" ;-) Die kleine druppeltjes zijn ook mooi en daar heb ik wel een voorbeeld van met ook deze mosjes en...deze zijn puur natuur. Kijk hier maar eens https://helmanatuurfotos.blogspot.com/2018/05/mosjes-met-druppeltjes-op-een-havenmuur.html#comment-form...
      Daar staan foto's tussen emt mooie druppeltjes zoals ik ze daar aantrof :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. Je mag nog veel vaker met mosjes komen Helma.
    Ze staan er zo mooi op, dat is puur genieten hoor.
    Prachtige kleuren en scherpteverloop.
    Mooi !!!!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kan ik zo aan voldoen hoor Tinie :-)))))
      Ik hou ook enorm van deze kleine wereld .

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Helma, прекрасные кадры пробуждения природы! Необыкновенная красота!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Спасибо Анна :-)
      Я очень люблю этот прекрасный маленький мир мхов и лишайников.
      салют

      Verwijderen
  45. Hoi Helma,

    Wat heb je dat weer knap gedaan zeg, zo fijn dat scherptediepteverloop dat je krijgt door het lage standpunt en ook de achtergronden zo mooi zacht. Wat zijn nou mosjes zou je zeggen, maar je moet er maar oog voor hebben en als je dan dit resultaat ziet dan kun je niet anders constateren dat ook het kleine in de natuur prachtig is. Ik vind je muursterretjes op nr. 15 en nr. 21 de mooiste.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      ik vind deze kleine miniwereld ook werkelijk ontzettend leuk om te fotograferen :-) De mosjes die daar groeien zijn ieder jaar hetzelfde maar komen net weer even anders op. En dan is het licht ook nog belangrijk. Ik heb een serie (nog niet geplaatst) en daar was het echt zwaar bewolkt weer, je ziet dan ook gelijk een enorm verschil met de foto's en de mosjes zelf als er toch een beetje meer licht en zon is.
      Erg leuk dat je die 2 muursterretjes als favoriet hebt gekozen :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  46. Hallo Helma,
    so etwas sieht man eher selten in Grossaufnahme aber wenn man es in gross sieht ergeben sicht tolle Ansichten...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank
      es ist völlig wahr, was du sagst. Man sieht diese kleine Welt kaum mit bloßem Auge und viele Menschen gehen daran vorbei. Ich liebe es, mit diesen Moosen mit dem Makro beschäftigt zu sein. Eine sehr kleine Welt, die sehr groß ist :-)

      Grüße, Helma

      Verwijderen
  47. Hai Helma,
    Ik heb dat vast al eens eerder gezegd, maar ik ben stinkend jaloers op jouw kademuurtje. Ik heb me - om in jouw termen te blijven - aangepast aan de kleuren van deze serie: groen en geel! Nee, nu even serieus: het is weer een prachtige serie geworden, een genot om naar te kijken, zeker in het groot!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Dick,
      alleen al het feit dat ik jou hiermee enigszins jaloers mee kan krijgen is al een reden om deze mosjes te plaatsen whahahahahahaha........ Grapje hoor maar meestal ben ik degene die akelig groen wordt als ik je blog alleen al open hahahaha.... Heerlijk dat je nu ook lekker meekleurt met de kleuren van de mosjes en achtergrond *lol*.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  48. Hallo Helma,
    Dat is toch wel een heel mooi muurtje en het is weer prachtig door je in beeld gebracht.
    Normaal loop je hier zo aan voorbij, maar deze foto's laten zien hoe fraai het er uit kan zien.
    Zeer mooi vastgelegd.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      dat is inderdaad een heel mooi muurtje. En ja, je loopt er ook echt zo aan voorbij. Het was een paar jaar terug toen ik over dit muurtje naar een deel van de haven keek omdat daar middelste zaagbekken zaten en ineens zag ik toen ook deze mosjes op de muur. Daarna steeds weer de focus op de mosjes gezet ;-)))
      Groet, Helma

      Verwijderen
  49. Een havenmuur....je loopt er gedachteloos langs maar ondertussen maakt Helma er iets van.
    De foto's zijn in jouw weergave toch zo mooi, dat je ze best aan de kamermuur zou willen hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Cor, je loopt er normaal ook achteloos aan voorbij maar soms groeit er iets wonderbaarlijks op zo'n muurtje ;-) Ik ben er ook erg mee in mijn sas en let nu overl op muurtje of ik iets zie groeien :-)
      Ik vind het ook een mooie gebizheid voor de macro.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  50. Wow Helma, wat heb je hier weer fantastische foto's geplaatst. Elke foto een waar juweeltje. Wat zijn die mosjes toch prachtig.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,
      ja, mosjes zijn en blijven prachtig om te zien. Je maakt van deze kleine wereld dan ook gelijk een "grote" ;-) Heerlijk om hiermee bezig te zijn.
      Groeten, Helma

      Verwijderen
  51. Hahaha, jij schrijft het en ik dacht iets in dezelfde richting. Hoe vaak heb jij de flora op die muut inmiddels gefotografeerd? Het blijft echter fascinerend en ook nu weer zitten er hele mooie platen tussen. Misschien moet je eens iets anders proberen de volgende keer? Met tussenringen kun je er nog dichter op komen en als ik het goed heb zijn dat niet de kosten. Op marktplaats kun je vast goedkoop een setje op de kop tikken. Ik kan mij overigens goed voorstellen dat deze muur zo'n aantrekkingskracht heeft. Prachtige variatie qua soorten en daarmee kun je je enorm lang mee vermaken. Jarenlang zelfs in jouw geval ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,
      ik heb geen flauw idee hoe vaak al maar heel vaak dus en er zullen nog heel veel keren volgen ;-) Ik heb geen tussenringen maar wel een macrolens met 3 standen. Hierdoor kan ik ook heel dicht op het onderwerp komen. Toch wil ik niet te dicht op de onderwerpen want dat wordt dan te groot afgebeeld wat ik niet altijd mooi vindt. Misschien dat ik er eens iets van laat zien :-)
      En ja, ik kan me echt jarenlang vermaken bij dit soort muurtje en bij deze muur helemaal :-)))))

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  52. Ik heb helemaal geen verstand van mosjes maar zoals jij ze in beeld brengt.... zo verschillend en prachtig uitgelicht, dan wordt je direct enthousiast en geniet ik van deze macro's. Heel mooi blog! Van mij mag je vaker macro's van mosjes posten hoor!
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... ik heb er ook geen verstand van Frans maar ik vind mosjes gewoon heel leuk om te footgraferen :-))))) Ik zal meer mosjes plaatsen hoor en ook meer macro's. ik vind het echt ontzettend leuk om te doen :-) Fijn dat je er zo van genoten hebt.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  53. Gaaf die mosjes...en zo zie je maar wat voor moois er op een gewoon muurtje te vinden is.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      en het is ook zo wonderbaarlijk wat er allemaal op die muur groeit. Ik vind het echt geweldig. het is gewoon een wereld op zich en dat op een stukje muur!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  54. Wie het kleine niet eert..... Ha Ha
    Maar wel erg gaaf hoor en mooi om te bekijken; zeker in de 'vergroting' Ik heb er in ieder geval weer van genoten :)
    Groetjes, Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik......
      dit kleine spul is in de macro al groots maar als je ze dan ook nog in de vergroting bekijkt worden het hele grote mossen hahahahahaha.... Ik vind dit echt heel leuk om te doen hoor Geert. Fijn te lezen dat je er in ieder geval van genoten hrbt hihi...
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. Hoi Helma!!! Excellent macro and work.. You´re an artist.. Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Ana,
      macro photography is a fun activity ;-)
      Greetings

      Verwijderen
  56. Prachtige micro wereld van het mos, schitterende foto's Helma
    heel mooie details en kleuren, geweldig mooi vast gelegd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi bram,
      ik mag dit ook graag doen. En dan helemaal als het zonnetje ook nog wat wil meewerken :-) Heel klein mos wat groots uitpakt in de macro :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  57. Wat een prachtige foto's van korstmossen! nou allemaal! Ik hou echt van de manier waarop je de macro gebruikt met die prachtige bockes.
    Ik heb gelezen over je kleinzoon. Mijn hart is gebroken. Bij het vertalen dacht ik niet aan dat nieuws. Het spijt me zo
    Veel kusjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola mi amigo Gumer
      Me encanta fotografiar con macro y estos musgos son artículos hermosos que resultan ser muy grandes, no importa cuán pequeños sean :-)

      Sí, todavía estoy devastada por la pérdida de mi pequeña guía. Gracias por tus amables palabras.
      Un beso grande

      Verwijderen
  58. Reacties
    1. Hola José
      gracias por tu visita Es bueno leer que lo disfrutaste :-)
      Saludos

      Verwijderen
  59. Revendo esta publicação, absolutamente deslumbrante, e aproveitando para deixar um beijinho e os meus votos de continuação de uma boa semana!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Ana
      estaba bastante ocupado pero publicaré otra psot. Siempre me gustan tus visitas :-)
      Te deseo una muy buena semana.
      Un beso y un fuerte abrazo

      Verwijderen
  60. Hoi Helma
    ik heb genoten van je macro foto's ik hou er wel van top,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      ik hou ook erg van mossen en mosjes en ik zag bij jou ook al leuke mosjes voorbij komen :-) Het is fijn te lezen dat je ervan genoten hebt.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  61. Wauw heerlijk, weer één van die logjes waar ik heel erg van geniet. De schoonheid, kleinheid en kleur van de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Joke,
      ik geniet zelf ook altijd van deze mooie mosjes.
      Er zijn ook zoveel verschillende.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  62. Querida Helma has convertido los musgos en obras de arte, tu fotos son espectaculares y los musgos preciosos. Me encanta. Mi cariño y un fuerte abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Lola :-)
      Me encanta este pequeño mundo de musgos. Me gusta trabajar con la lente macro en este pequeño mundo ;-)
      Un abrazo y un beso grande
      Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma