vrijdag 11 januari 2019

Tropische vlinders....

Ik was bezig om mijn archief eens door te spitten en jemig.... wat heb ik daar toch nog vele ongeplaatste foto's staan!! Zo ook deze van 2016 van een vlindertuin.

Aangezien we nog even op vlinders moeten wachten "het is tenslotte winter" dacht ik dat het leuk zou zijn om deze maar eens te plaatsen :-)




*** Het is echt aan te raden om de foto's in de vergroting te bekijken. Foto's zijn in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf 
klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of a better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on te photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling***.




Greta morgane oto

Greta morgane oto


Altijd leuk om met de macro te spelen :-)


De Dryas julia op onderstaande foto zijn bezig om voor nageslacht te zorgen.......


Dryas julia

Dryas julia

Dryas julia

Dryas julia

Dryas julia

En nog wat andere leuke vlinders......


Heliconius cydn


Heliconius hecale

Heliconius hecale

Heliconius hewitson

Heliconius hewitson


Heliconius melpomene madeira


Laparus doris

Laparus doris


Parides eurimede


Van onderstaande vlinder kon weet ik echt geen naam.
Degene die het weet mag het me zeggen ....

De naam Zebra malachietvlinder / colobura dirce kreeg ik van Gerrit onwijs bedankt!


Zebra malachietvlinder / colobura dirce...



 Dryas julia



==========================================================

Iedereen ook bedankt voor alle leuke reacties en complimenten op de foto's in het vorige blog van:

"Rans en Velduil.............................................."

155 opmerkingen:

  1. Hoi Helma,
    prachtige en zeer bijzondere vlinders. toch maar weer mooi dat er vlindertuinen zijn anders zouden we deze vlinders nooit te zien krijgen. Je hebt ze schitterend vastgelegd waarbij ze op elke foto duidelijk naar voren komen, tegen een rustige achtergrond......
    Groetjes
    joost&Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost en Nicole,
      inderdaad heel mooi dat er vlindertuinen zijn want dan zien we tenminste ook mooie tropische vlinders. Nadeel van zo'n tuin is dat het er altijd zo vreselijk warm is arghhh......
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  2. Hallo lief maatje,

    Zo eindelijk kan ik mijn nieuwe systeem inclusief stap 3a in de praktijk brengen.
    En wat denk?
    Het werkt perfect, ik zit nog steeds lekker, ben niet van mijn stoel gevallen en heb geen blauwe bil.

    En nu ik er goed voor zit en mijn lekbakje in positie heb kan ik zeggen......
    KASB.
    JA JA ik zie je denken??...... ze spoort niet.
    Je hebt gelijk hoor ik spoor niet en werk dus ook niet bij de spoorwegen.
    Ik ben ook niet aangeschoten of dronken.
    KASB betekent gewoon Kak Aan Sonja Bakker.
    Dit is echte eyecandy, deze foto's zijn zo mooi en zoet dat je er wel van aan moet komen.
    Zooooooo MOOI!!!!
    Maar ik heb het er graag voor over KASB dus.....

    Overigens je vlindertje met de naam geen flauw idee, dat is de BB vlinder.
    Nee niet die Franse dame Brigitte Bardot maar de briljante beauty vlinder.

    Heb genoten van je prachtige foto's.

    Liefs je maatje Shrek xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo lief maatje aan de andere kant van dit scherm :-)

      Ik ben heel blij te lezen dat je nieuwe systeem werkt whahahahahahahaha.....
      En nee, ik denk niet 'ze spoort niet' ik weet het gewoon hahahahaha... Nee hoor, je bent echt geweldig :-))))) En euh....... KASB heb ik al hééééél lang hahaha.....
      hh
      Leuk bedacht die BB vlinder. Als er helemaal geen naam op komt dan ga ik die erbij zetten met de mededeling dat jij deze zo gedoopt hebt *lol*.

      Fijn te lezen dat je genoten hebt hier.

      Liefs van je andere (veel verkleurde) maatje
      xx

      Verwijderen
  3. Schitterende serie Helma. Vooral de glasvlindertjes komen werkelijk glashelder uit de verf. Fotograferen in zo'n tropische en vochtige ruimte is trouwens behoorlijk afmattend. Ooit een keer gedaan maar na een half uur geen droge draad meer aan m'n lijf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Henk :-)
      Die glasvleugelvlindertjes zijn ook altijd leuk om te fotograferen :-) En ja helaas, fotograferen in zo'n tuin is nou niet bepaald een pretje. Allereerst beslaat je lens om de haverklap en je kan ook op een gegeven moment niet meer door je knieën want je roek zit letterlijk "vastgeplakt" ieuw..... En inderdaad heel afmattend dus ik geloof je ook direct dat je al met een half uur al geen droge draad meer aan je lijf had! Daarom ga ik daar ook alleen heen als er verder geen optie meer is hahaha.....
      Groetjes

      Verwijderen
  4. Wat zijn het toch fantastische schepseltjes en wat heb je ze er prachtig op staan. Wat een kleuren en scherpte! Heel mooi. Waar ben je geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn het ook Alie al fotografeer ik ze liever gewoon in de buitenlucht hihi....
      Ik was in Luttelgeest in de Flevopolder.
      Groetjes,

      Verwijderen
  5. Hoi Helma,
    Ja hoor.......had je die vlindertuin voor je alleen, dat je zo mooi de vlinders kon platen
    met wat ruimte en mooie achtergronden??
    Geweldig en lekker als het van dat prutweer is lekker van deze warme vlinders te genieten!
    Allemaal heel geslaagd, vooral foto's 2,3,4,5,9,11,12,14,en 17. Helemaal VET bovenaan staat foto 15, wat een juweel van een plaat is dat!!!
    Pfft....een feest om te bekijken!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... toen wel ja hahahahahaha....... afgelopen 2e kerstdag was het er echt niet te doen. Je kon toen over de hoofde lopen en alleen maar schreeuwende kinderen door die tuin arghhhh...... Toen ik deze foto's maakte was dat op een doordeweekse dag :-)
      Mooie selectie had je. je ahd beter neer kunnen pennen welke je niet leuk vond hahahahaha..... En wat gaaf dat je 15 uitverkoren hebt * bloos, bloos, bloos* Ik dacht kom, lekker even wat voorjaarsfoto's in deze grijze tijd hihi......
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  6. Hello Helma. I can watch such wonderful butterflies and watch and admire them. I also like being among them and admiring with my own eyes. Your photos are simply beautiful. Best regards and thank you for visiting me and making a nice comment.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Erna,
      I also like to watch butterflies and also photograph them. It is nice to read that you also like to be among the butterflies :-) Butterflies have magic 💖
      Kind regards,
      Helma

      Verwijderen
  7. ha die Helma
    ik zei het al in m'n blog , kunstenaars zijn het , zij die kunnen fotograferen , de knopjes en de instellingen blindelings kunnen vinden pppfftt
    en jij noemt het spelen hihi
    wat een prachtige opnamen van die mooie fladderaars ,schitterend

    mooie foto's hé in de pps , mooie plekken om te wandelen
    ja ik ben wat binnen bezig , niet echt weer dat me er uit lokt
    morgen zou ik naar Castricum en dan te voet naar Egmond aan Zee , maar gaat het ook niet worden , blijf nog ff wat in de buurt
    jij amuseert je wel op het werk :)

    die spin is toch de mooiste foto hihi
    inderdaad de zee blijft aantrekken , maar niet om te jutten hoor hihi
    ik wandel dan toch meest door de duinen en een eindje strand
    en of het kan spoken op de meren pppffftt

    dus het openen lukte wel , en je vond het mooie foto's
    ik heb weinig foto's geplaatst op G+

    ja dat is zeker heftig , en ik zie het te vaak langs paden en wegen , die kleine herinnering aan een verongelukt persoon
    van deze jongen , vecht de vader nu tegen het gebruik van mobiel in het verkeer
    zo ik ben weer bij hihi
    fijn weekend groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      het zijn zeer zeker kunstenaars hoor! En ja hahahaha.... ik noem dat spelen ja hahaha... zo zie ik het ook *lol*.

      Jij hebt vaak hele mooie foto's in je pps'jes. Daarom heel jammer dat ik er een aantal van hiervoor niet kon openen. Vandaag en gisteren (lees zaterdag en zondag) waren ook niet echt dagen om er op uit te gaan. ik moest werken dus ik moest wel maar leuk is anders whahahaha...... Leuke wandeling had je in het vooruitzicht met naar Egmond aan Zee te gaan maar dat kan je mss nog even uitstellen voor als het wat beter weer is.

      Ieuw.... ik ben een natuurmens maar ik haat spinnen!!!!! Arghhhh....
      Google+ gaat ook stoppen dus daar kunnen we straks helemaal niets meer posten. Jammer hoor. Ja, ik zie ook heel veel van deze gedenkmonumentjes. heftig hoor.
      Weekend is voorbij en mijn weekend begint morgen hahahaha......
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      klopt van die monumentjes zijn er veel te veel :(
      zijn toch mooie diertjes die spinnen hihi
      helaas ja google+ stopt , maar of ook google foto's en wie weet wat nog meer stopt , daar heb ik nog niets van vernomen

      ja die wandeling van Castricum naar Egmond aan Zee is een hele mooie , liep ik al eerder een keer of wat
      jij een werk weekend , en nu vrij , wie weet ietsje beter weer

      ik heb het leren van focus en hokus pocus op en aan de camera opgegeven pppfffttt
      noem ik geen spelen meer hoor hihi

      slaap wel groet , Karel

      Verwijderen
    3. Hey Karel,
      inderdaad, er zijn echt teveel van die monumentjes :-(
      jij met je mooie diertjes over die spinnen ieuw...... het is omdat ik het zelf heb aangedurfd om wespenspinnen te footgraferen maar echt... ik gruw ervan!!!
      Ik mag toch hopen dat blogspot niet stop want dan zijn we gelijk alles weer kwijt ( moet er niet aan denken!!!)

      Ikke inderdaad nu vrij maar niet echt beter weer alhoewel.... vanmiddag brak even het zonnetje door maar wel vele wind. Ik wil binnenkort ook nog naar Castricum maar dan om te fotograferen :-)

      Whahahahaha... jij met je focus en hokus spokus hahahaha...... Ik heb het mezelf ook aangeleerd dus jij kan dat ook :-))))))))

      Groet, Helma

      Verwijderen
    4. dus je bent ff vrij , nou geniet er van :)
      die spinnetjes doen je niks hoor hihi
      nee blogspot blijft , zo ik het begrijp faat alleen G+ weg
      heb zojuist fototjes van wandeling geplaatst
      groet , Karel

      Verwijderen
    5. Hey karel,
      ja ik was even vrij maar inmiddels zit ik weer in mijn werkweekend. Spinnen vind ik echt niks * gril....gril....* Gelukkig dat blogspot wel blijft. Ga straks ff kijken waar je die fotootjes hebt geplaatst.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  8. Your macro work, Helma, is absolutely superb!!! Butterflies are always a favourite with me, and you have captured many of the more interesting and exotic ones in the butterfly garden. Thank you for a real treat!!

    There is a place like this in Stratford upon Avon, about 60 km from my home and the birthplace of William Shakespear, and I now feel tempted to return there as in must be nearly 20 years since I visited!

    My very best wishes to you. Take good care - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      butterflies are and remain beautiful creatures to see and to photograph them. We still have to wait until the spring to see them again in the wild.

      There is also a place like this with you. You have to drive about 60 km for it. I would do it if I were you :-)

      Kind regards and take care,
      Helma

      Verwijderen
  9. Hi Helma,
    I thought your last post was superb but these butterfly images are some of the best I have ever seen.
    I have no idea as to the butterfly, but it is a wonderful creature.
    We can all look forward to them and the summer returning.
    All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      I am pleased that you can also appreciate this post as very nice :-)))) The butterflies are now very useful in this gray and rainy weather. I also long for the spring and the summer time ;-) Then we can take an anarchy of love again.

      Kind regards and do careful :-)

      Verwijderen
  10. Tjonge, tjonge, wat een prachtige serie, en die zaten zomaar verstopt in jou archief! Ik heb nog nooit zulke schitterende opnamen van de Greta Oto gezien hoor. Passiebloemvlinders zijn erg kleurrijk hè? Het is wel een vermoeiende klus door de warmte, het zweet loopt in je ogen.
    Lieve groetjes, Ed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ed :-)
      Je moest eens weten wat ik allemaal nog in mijn archief had staan zonder dat deze ooit op het blog terecht zijn gekomen. In een periode heel vele gefotografeerd en daar kwam alleen maar meer bij!!1 Nu af en toe maar eens wat uit het archief plaatsen dus hihi... En ja, inderdaad een hele vermoeiende klus in die hitte daar pfffffffff.... En euhhh... het zweet loopt niet alleen in je ogen hoor whahahahaha......
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Querida Helma las fotos son espectaculares y las mariposas preciosas, me dan alegría. Muchas gracias. Un fuerte abrazo y mi cariño.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida lola
      Es tan bonito cuando alguien puede apreciar estas fotos. Muy agradable de leer que disfrutaste estas mariposas :-)
      Un abrazo muy grande

      Verwijderen
  12. A stunning series of butterfly photos. They are so beautiful to see.
    Thank you, Helma for sharing these.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Bill,
      nice that you have come to look again :-)
      The butterflies make us go back to spring ;-)

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  13. Helma,

    Prachtige foto's van prachtige vlinders!

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jeer,
      wat leuk dat je hier een bezoekje brengt :-)
      Dank je wel voor je reactie.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
    2. Helma bedankt voor jouw tegenbezoekje en de reactie.
      Je kunt wel reageren op de haiku van de maand, maar je moet iets verder lezen.
      Zie: Wil je reageren op de Haiku/senryu van de maand januari klik hier!

      Groetjes,

      jeer

      Verwijderen
    3. Hoi Jeer,
      ik zag dat later ook en heb daar dan ook alsnog een reactie gezet. Dank je wel voor je terugkoppeling :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  14. Hi Helma,
    Wonderful pictures, I especially loved the first photo, the butterfly is extraordinary.
    Have a nice weekend
    A very tight hug and all the best
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      the glass butterfly in the first and second photo is also a butterfly of unprecedented beauty :-) I was happy that I could photograph this beautiful and also separate butterfly so beautiful :-)
      also a very big hug for you.

      Verwijderen
  15. oh oh oh wat een juweeltjes
    je foto's en de vlinders

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vlinders zijn ook van die mooie schepseltjes Anneke :-)
      Fijn dat je ervan genoten hebt.
      Groetjes

      Verwijderen
  16. Hoi Helma.

    Schitterend.
    Wat een mooie serie foto's heb je gemaakt van deze prachtige vlinders.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      deze zijn ook echt wel goed gelukt.
      Er vliegen daar in Luttelgeest echt hele mooie vlinders in de tuin :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Hoi Helma
    wat heb je deze vlinders mooi in beeld gebracht top
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      het zijn ook van die leuke diertjes hé :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Hallo Helma
    Wat een prachtige opnames scherp en super van kleur.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bets,
      het is fijn je weer te zien :-)
      De vlinders zijn een voorbode van de lente en die mag van mij komen ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. Wat fijn dat je deze schoonheden hebt opgevist uit je archief.Het zou zo spijtig geweest zijn als we er nooit hadden kunnen van genieten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb werkelijk nog een archief vol van ongeplaatste foto's Marylou. Wat dat betreft zou ik eigenlijk zo een paar jaar thuis kunnen blijven hihi......
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. Hoi Helma,
    Wat is dit mooi!!
    Fantastisch al deze vlinders. Lekker fleurig van kleur en uitstekende scherpte. Ook je achtergronden zijn prachtig van kleur en maken je foto's tot een zeer mooi geheel. Het zijn ook hele mooie exemplaren, zoals die met die doorzichtige vleugels (foto 2 en 3) en ook die oranje kleurige zoals bv. op foto 4. Zo mooi!! Grappig dat je ze ook precies zo samen in "actie" hebt gefotografeerd..hihi..!!
    Goed dat je deze foto's nog hebt laten zien.

    Lieve groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi marco,
      het mooie is dat je deze binnen kunt fotograferen. Het nadeel is dan wel weer dat het er zo vreselijk warm is puf..... zweet,.... hijg.... maar je krijgt er wel wat voor terug :-)
      De glasvleugel vlinders zijn ook echt heel bijzonder en apart en ja kuch....... ik zag ze zo samen bezig dus ja, dan moet je de kans toch maar even grijpen hihi.... Ik zal wat meer uit mijn archief halen als ik er niet op uit kan ;-)

      Lieve groetjes en nog een fijne week (ik had werkweekend)
      Helma

      Verwijderen
  21. Absolutamente bellas, un trabajo magistral. Enhorabuena Helma, eres siempre fuente de mi inspiración. Un abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias por tu bonito comentario Germán :-)
      Realmente me gusta leer que soy una fuente de inspiración para ti ;-)
      Un fuerte abrazo.

      Verwijderen
  22. Na regen komt zonneschijn geen sneeuw ;)
    Hoi Helma
    Die met die doorzichtige vleugels vind ik zo mooi...had er ook eens een blogje mee
    maar dan met geleende foto's hihi
    Wens je een fijn weekend...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nah.... van mij mag er sneeuw komen Nellie en het liefst een heel dik pak. Daar staat dan wel tegenover dat ik én niet moet werken (niemand niet eigenlijk) én dat er een blauwe licht met zonnetje is én dat er geen verkeer rijdt :-))))) Heerlijk leek me dat!
      Ik had werkweekend en het was echt druk puffff......, nu zit mijn weekend erop dus morgen weer beginnen.
      Voor jou nog een hele fijne avond.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  23. Het was heerlijk om je uitstekende vlinderfoto's Helma te zien. Verbazingwekkende fotografie zoals altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy :-)
      Butterflies also remain a nice challenge to photograph ;-)
      Greetings

      Verwijderen
  24. Such a wonderful array of beautiful butterflies, Helma, and your pictures, need I even mention, are SUPERB! I can just imagine you fluttering around there with your camera and all the butterflies lining up to have their portrait taken by Helma the Magnificent! Obviously it takes one beautiful butterfly to find another and I have no doubt that you were the most beautiful of all! Enjoy the weekend. With hugs and kisses, David.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. What do you bring back a wonderful and nice response David :-)))) I start to turn it all red again hahaha ... I see all the butterflies waiting in a row to be photographed hahahah ... really super nice this!
      You make my day well again 💖
      a huge hug and kiss for you too.
      Helma

      Verwijderen
  25. He Helma, wat een topfoto's zet je weer neer, schitterend van kleur, scherpte, compo en met zo een mooi rustig bokeh. Echt sublieme fotografie, foto 1 en 2 zijn mijn onbetwistbare favorieten, zonder de anderen te kort te doen. Supergaaf gedaan hoor, mijn compliment!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Ludo,
      dank je voor je complimenten :-))))
      De foto's die je noemt (1 en 2) dat zijn ook werkelijk hele mooie vlindertjes met hun mooie doorschijnende en frêle vleugels :-) Heerlijk om te doen en ook om te laten zien ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. Jestem normalnie zachwycona pod niebiosa. Perfekcyjne zdjęcia, pełnia magii i wielka inspiracja. Marzę, by kiedyś takie zrobić. Dzieła sztuki, mam swoich ulubieńców. No dziękuję za inspirowanie mnie. :*** Życzę radosnego weekendu. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cześć Agnieszka,
      Jestem bardzo zadowolony z twojej reakcji :-) Miło jest przeczytać, że masz również inspirację i że podobały Ci się te zdjęcia motyli :-)
      Życzę ci bardzo miłego tygodnia.
      Drodzy pozdrowienia, Helma

      Verwijderen
  27. Hoi Helma,
    Wat 'n schitterende opnames heb je gemaakt en ook zo mooi scherp.
    De kleuren komen ook zo mooi uit, echt top foto's.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      in zo'n vlindertuin kan je je echt wel even heerlijk uitleven :-)
      Toch maak ik ze liever in de vrije natuur hoor.
      Heerlijk als het weer voorjaar wordt ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Met dit nare weer waan ik mij ook liever in jou vlindertuin en ze zijn heel mooi. Ik heb heerlijk met je mee gefladderd. Nu fladder ik mijn blogwereldje weer even in want had problemen met mijn blog. Heb nu ook nieuwe blognaam die beter past bij mijn woorden.
    Wens je veel plezier wat je van plan bent te gaan doen. LG Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tine,
      daarom zette ik ook deze vlinders neer. Het is steeds zo grijs, grauw en nat buiten dat ik er een beetje kleur en fleur in wilde brengen :-) Ik zag je wel op google+ maar kom straks ook nog even kijken bij je.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Prachtige vlinderfoto's. Vooral de foto's van de glasvleugelvlinders vind ik supermooi!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ank,
      die glasvleugelvlinders zijn ook echt heel mooi om te zien :-) Als je ze dan ook nog kan footgraferen is mijn dag niet meer stuk te krijgen ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Очаровательные создания! Фотографии прекрасны!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Aнна
      Эти бабочки просто радуют тебя :-))))
      Спасибо за то, что наслаждались этими фотографиями ;-)
      салют

      Verwijderen
  31. Hi Helma,
    Handsome images, I also photographed these butterflies, they are superb, well done for your photos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Nathalie,
      that is nice to read that you have photographed these same butterflies :-) They are also nice fans.
      Cordial greetings,
      Helma

      Verwijderen
  32. Wow, dit is driedubbel dik genieten Helma.
    Wat fijn dat je in je archief aan het spitten was, ik zit met open mond te kijken.
    Zooooooooooooooooooooo, mooi !!!!
    Mijn complimenten, kan niet kiezen hoor ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tis weer even wat anders dan al die grijze luchten en nattigheid van de afgelopen weken Tinie ;-) Je moest eens weten wat voor archief ik had maar ik laat het steeds liggen. Nu toch maar af en toe daar wat uit opdiepen :-)
      Dank je wel voor je complimenten :-)))))
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  33. Przepiękne te motyle.., od razu cieplej się zrobiło:)) pozdrawiam Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cześć Barbara,
      Dlatego też umieściłem motyle. Trochę wiosny w tym szaro-mokrym okresie ;-)
      Pozdrowienia

      Verwijderen
  34. en dat in je archief Helma...

    ik heb het ook wel eens geprobeerd in een vlindertuin maar die foto's wil je niet gezien hebben..

    puur genieten van deze klasse-foto's hier

    de tweede foto heeft voor mij en lichte voorkeur , alhoewel


    bedankt voor deze fantastische reeks

    prettige zondag


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Euhhh.... ja, en dat in mijn archief. Je zou voor de aardigheid mijn archief eens moeten zien Willie!! Ik moest me eigenlijk doodschamen daarvoor want ik heb daar echt nog onwijs vele niet geplaatste foto's staan!
      Fotograferen in een vlindertuin is niet echt de meest leuke dag en dan bedoel ik de hitte die je daar hebt pffff....... maar zo af en toe een enkele keer is het wel leuk om te zoen :-)
      Dank je wel voor je complimenteuze reactie ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. Goedemiddag Helma,

    Deze vlinders is zeker heel mooi om te zien. Echt super mooie foto's heb je gemaakt. Daar moet wel goede camera hebben. Glazen vlinder is heel bijzonder mooi om te zien. Je ziet lijnen doorheen. Ik geniet altijd van jou mooie foto's. Je vorige logje heb je mooie foto's gemaakt van uil. Zeker heel groot om te zien. Daar moet wel telelens voor hebben. Echt heel mooi! Fijne zondag. Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Jacqueline en Ferry,
      het is meer een goede macrolens om deze vlinders te fotograferen :-) Gelukkig was het die dag ook niet zo druk want anders blijven die vlinders maar fladderen en fladderen. Leuk dat jullie ook de uilen nog hebben bekeken :-) Die zijn inderdaad met een telelens gemaakt.
      Voor jullie alvast een heel fijn weekend.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  36. Heerlijke, kleurige vlinderfoto's in deze donkere, grauwe dagen.
    Hoe mooie heb je de oogjes en het roltongetje in macro gekregen.
    Ik heb genoten van de foto's.
    Liefs van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      daarom zette ik deze vlinderfoto's ook neer, want we zijn dat grijze weer echt wel zat hé. Nu heen heerlijk vorstperiode en vanmiddag dan ook even heerlijk aan de wandel geweest (zonder camera hoor). Heerlijk om te lezen dat je van deze foto's hebt genoten :-)
      Liefs van mij, Helma

      Verwijderen
  37. Prachtige foto's laat je hier zien, Helma.
    En lekker kleurrijk allemaal, kan ik vrolijk van worden. Extra welkom met die grauwe luchten buiten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      de vlinders in een vlindertuin zijn dan ook echt heel erg mooi om te zien. Ik werd er ook helemaal blij van en zeker nu met dat grauwe weer :-)

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  38. Schitterende vlinders en foto's er van Helma
    Heel mooi van scherpte, kleuren en details,
    genieten van zo'n schitterende serie vlinder foto's
    dit is heel knappe en professionele fotografie

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      in een vlindertuin is het vaak ook makkelijker om vlinders te fotograferen. Het nadeel van binnen is dan wel weer dat het er zo vreselijk heet is en je echt druipt van het zweet hihi...
      Maar dank je wel voor je complimenteuze reactie :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. Bij deze foto´s ga je gewoon gelijk verlangen naar de eerste lente dagen! Prachtige foto´s met mooie, kleurrijke vlinders. Een fijne verandering, zeker met deze grauwe dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik helemaal met je eens Michelle :-)
      ik zag vanmiddag overal sneeuwklokjes en het zonnetje scheen. Ik dacht toen ook gelijk "Yes! Voorjaar :-)))))
      Groetjes

      Verwijderen
  40. Helma, je foto's van deze prachtige vlinders zijn indrukwekkend, de natuurlijkheid, de scherpte, het detail, de delicatesse is zo leuk om te zien en te waarderen!
    Je kunt de passie en gevoeligheid zien die je hebt om deze prachtige foto's te maken.
    Een heel dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Montse,
      Gracias por tu gran reacción. Me encantan las mariposas y me encanta la macro fotografía. Estos dos smaen hicieron este post ;-)
      Un gran beso para ti

      Verwijderen
  41. Hallo Helma,
    Schitterende foto's, super scherp.
    Snel weer naar de lente en zomer.
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      dank je wel voor je reactie.
      Vlinders zijn weer even wat anders cdan vogels maar ik vond het wel mooi voor de grijze periode die we zo lang achter elkaar hadden ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  42. Nu dan maar heerlijk genieten van je weekend...zal wel nat zijn ;)
    Dan maar binnen genieten van je vrije dagen.
    wij hebben altijd weekend...en o wat went dat snel :)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik ook gedaan Nellie alleen was het weer nou niet echt geweldig om er op uit te trekken. Dit komende weekend ziet er beter uit qua weer :-)
      Welja.... steek me de ogen maar uit dat jullie altijd weekend hebben!!!! ik zou dat ook best willen whahahahaha.... helaas moet (mag) ik nog eventjes ;-)
      Groetjes en heel fijn weekend ;-)

      Verwijderen
  43. :-) alsof de koekentrommel opengaat en we allemaal een koekje mogen nemen.
    fantastisch helma, vlinderkes staan voor mij las boodschapbrengertjes uit de hemel....
    dat vind ik een fijne gedachte ❤

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... grappige zinspeling van die koekjestrommel :-)))))
      Ik ben ook gek op vlinders maar dat wist je natuurlijk al lang hihi....
      Ik denk er ook zo over.
      Heel fijn weekend Dien.
      xxx

      Verwijderen
  44. Prachtige fotos Helma, mooie kleuren en achtergrond. Vandaag eindelijk weer wat zon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was 14 januari Caroline,. Nu vandaag (18 januari) is het mooi stil weer met een zonnetje en heerlijk wat vorst :-)
      Groetjes,

      Verwijderen
  45. Very nice picture as always . Love this blog. Happy week 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Cztery,
      the butterflies are always a happy note to see :-)
      also a very nice weekend for you.

      Verwijderen
  46. ¡Qué maravilla, querida Helma!. Me ha emocionado este fantástico reportaje y la foto de la presentación. Toda mi admiración y cariño para ti. Un abrazo desde Asturias.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola belén
      Gracias por su maravillosa respuesta. Estoy muy feliz de leer que les han gustado estas fotos de las mariposas :-).
      Un fuerte abrazo

      Verwijderen
  47. Hoi Helma,
    Als je het treft is het rustig in een vlindertuin. Je hebt er in ieder geval geen last van wind, hooguit even van een beslagen lens. Als je voorzichtig genoeg bent kan je daar prachtige platen maken, zoals je in deze serie laat zien. Zo zie je maar, opruimen is niet alleen een tijdrovende klus. Ga zo door "LOL".
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      dat klopt, je moet het wel treffen. We waren er ook 2e Kerstdag en dat was echt niet te doen. Schreeuwende en rennende kinderen en mega veel bezoekers. We waren met een kwartier dan ook alweer weg daar. Zonde van de entree maar dit was echt vreselijk! De dag dat we deze foto's maakten was het wel lekker rustig :-)
      En whahahaha.... ja, ik ga door :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  48. Hoi Helma,
    Eindelijk weer eens een berichtje van mij. Afgelopen tijd heb ik af en toe de blogs bekeken, maar geen reactie kunnen achterlaten. Ik ben te druk geweest met het verzorgen van mijn moeder (95 jaar) en het verhuizen naar een verzorgingshuis. Gelukkig is het einde van de verhuizing en alles eromheen bijna achter de rug.
    Wat een schitterende foto's van de vlinders! Complimenten hoor! Ik kan je niet helpen met de ontbrekende naam bij de één na laatste vlinder. Echt geen idee. Het fotograferen van vlinders gaat nooit vervelen toch?!.

    Groetjes en een fijne avond,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,
      was je moeder tot haar 95e dan nog op zichzelf?? Wel heel gaaf dat ze dit zo lang heeft volgehouden. Nu hebben jullie haar dan verhuist en hopelijk geeft dat ook een stukje rust voor allen.
      Dank je ook voor je complimenten over deze foto's van de vlinders :-) De ontbrekende naam blijft ook ontbreken want niemand heeft tot nu toe nog de naam weten te noemen. Geeft ook niet maar ooit kom ik erachter hahaha. Nee, het fotograferen van vlinders gaat ook nooit vervelen :-)
      Ook voor jou een hele fijne avond.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  49. Wauw wat een kleurenpracht!!! Schitterende fotoserie. Diverse vlinders komen mij wel bekend voor maar de namen onthouden is dan weer het probleem. Alleen de glasvleugelvlinder weet ik ☺ fijn zo'n kleurrijke fotoserie in grijze dagen. Groetjes, Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny,
      dat is ook mijn probleem met de namen van de vlinders. Ik zie vaak bekende vlinders en dan vooral als je in zo'n tuin bent maar later weet ik de nam,en dan niet meer hihi..... De glasvleugelvlinder verraadt zijn naam zelf ;-)
      Het waren inderdaad grijze dagen en nu op naar de komende sneeuw die dinsdag zou gaan komen :-)))
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  50. Ik kijk hier mijn ogen uit, een blog vol schitterende foto's! Ik hoop van harte dat ik nog wel eens een foto van je mag gebruiken bij mijn gedichten. Dit is een fotoparadijs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Coby,
      en natuurlijk mag je foto's gebruiken voor je gedichten :-)
      Ik voel me vereerd :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. Hallo Helma, wat een mooie foto's heb je gemaakt stuk voor stuk pareltjes. Zelf ga ik eigenlijk nooit naar een vlindertuin oid. maar als ik dit zie... fijne rustige achtergronden ook. Ik heb voor je gekeken in een vlinderboek waarin vlinders van de wereld staan maar ik zag de vlinder waarvan je de naam niet weet, niet. Hij zal dichtgeklapt misschien wel te vinden zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      een vlindertuin is ook echt een keer voor als je verder geen alternatieven hebt zoals veel regen, wind en kou en dat dan dagen of weken achter elkaar ;-)
      In Waarland heb je er ook een en die is ook heel leuk vooral omdat daar ook vele vogels vrij rond vliegen :-)
      Erg lief dat je op zoek bent gegaan naar de ontbrekende naam van die ene vlinder. En je zegt dichtgeklapt maar je bedoeld waarschijnlijk opengeklapt want hij staat er dichtgeklapt op ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  52. En zoals vaak ben ik weer laat met reageren .Prachtige foto's van de Vlinders en ik '' MOET '' echt eens naar zo'n vlindertuin gaan .Een heel mooie en aparte vlinder en zijn vleugels lijken op een Vis .Gisteren zag ik toevallig op TV een item over vlinders .Een prachtige vlinder met een soort Uilen oog om vogels af te schrikken en de achterkant leek op een slangen kop en dan blijven de vogel er echt ver vandaan maar ze zijn zo mooi .Heel jammer dat deze dieren zo kort leven
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      als er eentje laat is met reageren dan ben ik dat wel hoor hahahahaha... ik loop altijd weken op achter en als ik al eens niet zo ver op achter ben dan heb ik of geen tijd of weer eens geen internet grrrrr.........
      De vlinder die jij bedoeld is de "Caligo atreus" echt een prachtige vlinder met blauw aan de binnenkant van de vleugels. Inderdaad heel jammer dat ze maar zo kort leven.
      Als je er ooit aan toe komt moet je inderdaad echt even naar een vlindertuin gaan. Nadeel is wel de hitte daar in zo'n tuin.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. beautiful series of photos...thank you for sharing.
    greeting- evi erlinda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Evi Erlinda,
      butterflies are also beautiful creatures that I always like to photograph :-)
      Greetings

      Verwijderen
  54. Nou je hebt me een tijd moeten missen, maar ik geniet nog wel van je foto's! Wat een prachtige vlinder-serie is dit! Wat zijn die vleugels ook mooi in detail vastgelegd. En veel ongepubliceerde foto's, dat klinkt bekend in de oren. Tja, je kan ook niet alles plaatsen, maar soms blijft er dan wel wat moois staan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jacobien,
      ik had je inderdaad al een tijdje niet gezien maar gelukkig ben je er weer :-)
      Ik heb echt nog heel veel ongeplaatste foto's en dat zal ooit nog wel eens goed komen (hoop ik hihi....) Jij kent het probleem dus ik hoop bij jou ook weer nieuwe foto's te zien ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  55. Hoi Helma!!! Really wonderful!!!..Fantastic series of images .. Good day ..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your visit and your reaction Ana,
      no birds this time but butterflies ;-)
      Greetings

      Verwijderen
  56. Zo grappig Helma de twee eerste foto's lijkt wel of ze aan het surfen zijn prachtig allemaal lieve groetjes Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... leuke opmerking over dat surfen Daniëlle :-))))
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  57. Hoi Helma,
    Jouw archief bevat nog mooie diamantjes! Zonde om niet te laten zien. Ik vind het echt een schitterende serie, vooral de glasvleugelvlinders zijn jaloersmakend. Binnenkort ook maar weer eens een bezoekje inplannen...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,
      je zou voor de grap mijn archief eens moeten zien!!!!!
      Nou ja, kan altijd nog van pas komen voor als ik om wat voor reden dan ook er niet meer op uit zou kunnen! Gewoon eens heengaan Dick en dan lekker door de week want in de weekenden is het niet te doen met al die mensen die dan komen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  58. Hoi Helma,

    Prachtige tropische platen, voelt lekker warm aan met dit kille Nederlandse snertweer. Ik vind vooral de eerste twee met vleugels die van glas lijken heel mooi. Knap hoe je toch steeds ook mooie zachte achtergronden hebben kunnen realiseren met de vlinders ragscherp. Ik heb het ook eens geprobeerd in zo'n vlindertuin en het valt nog niet mee vooral ook omdat door de bezoekers en de warmte de vlinders erg vliegerig zijn.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      inmiddels is dat snertweer omgeslagen in heerlijk vriesweer met weinig wind, blauwe lucht en zonnetje ;-) Die glasvlindertjes zijn ook echt altijd de moeit waard om te footgraferen :-)
      In zo'n vlindertuin moet je het inderdaad treffen dat het rustig is (door de week en vroeg) want anders is het echt niet te doen. En warm is het daar zeker pffff....... We waren er ook afgelopen 2e kerstdag maar we stonden met 10 minuten weer buiten de vlindertuin!

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  59. Wat schitterend dat je deze pareltjes terug gevonden hebt in je archief. Er zijn er zoveel bij die ik nog nooit zag. Werkelijk qua fotografie een schitterende reeks Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke,
      ik heb helaas nog veel te veel ongeplaatste foto's in mijn archief staan. Moet ik toch meer om denken ;-) Dank je wel voor je enthousiaste reactie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  60. Hallo Helma, wat een geluk dat er van die aangename warme vlindertuinen zijn. Twee vliegen in een klap terwijl je van de warmte geniet zulke mooie opnames kunnen maken. Het zijn juweeltjes zowel de vlinders als de foto's die je er van gemaakt hebt.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,
      die vlindertuinen zijn ook echt schitterend en deze is ook echt supermooi alleen.... die warmte is echt wel slopend daarbinnen! Dank je wel voor je complimenteuze reactie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  61. En zeker leuk om deze eens even te plaatsen. Wat een juweeltjes, heerlijk om naar te kijken tijdens deze sombere dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cor,
      het zou ook zonder zijn om ze niet te plaatsen.
      En gelukkig heeft het sombere weer zich inmiddels veranderd in heerlijk vriesweer, weinig wind en een zonnetje ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  62. Reacties
    1. Thank you Evi :-)
      Butterflies remain fascinating to see :-)
      Regards.

      Verwijderen
  63. Oooh en deze had je nog nooit geplaatst, het zijn gewoon pareltjes, de foto's en de vlinders zelf. Bij die twee foto's van de Greta morgane eto lijkt het net alsof ze op een vliegend tapijt zweven, schitterend.
    Lieve groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat klopt Janneke.
      Wat grappig dat je dat zegt van dat vliegende tapijt en je hebt nog gelijk ook, het lijkt inderdaad net of ze op een vliegend tapijt zitten hahaha..... Fijn te lezen dat je van deze foto's hebt genoten :-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  64. Wooow , dat is een foto serie waar ik blijf heen en weer scrollen ! Wat ik de mooiste vind ? Geen flauw idee van ! Er zitten echt pareltjes tussen hoor !
    In april ga ik ook op vlinder workshop in Blijdorp, een workshop gegeven door Ingrid Vekemans. Ik hoop even mooie foto's te maken als jij in dit logje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben gelijk aan het rood worden Dirk hahahaha... wat een log strooi je uit :-) Heel leuk om te lezen dat je op workshop gaat in Blijdorp, ik kijk er nu al naar uit. Ik heb never nooit een workshop gedaan op fotografiegebied dus je snapt dat ik zit daar heel benieuwd naar ben :-)
      En reken maar dat jij mooie foto's gaat maken :_)
      Groetjes

      Verwijderen
  65. Fabulous macro work Helma, you could say the finest, beautiful photos.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Uma das publicações mais incríveis, sobre borboletas, que me lembro de ver!...
    Fabuloso trabalho fotográfico, Helma! Cada foto é mais deslumbrante, do que a outra!...
    Pura maravilha, esta publicação!
    Deixo um beijinho, e os meus votos de um bom final de domingo, e uma excelente semana!
    Andarei um pouco mais ausente da Net, devido a um problema de saúde da minha mãe, nas próximas semanas... mas sempre que der... passarei por aqui!...
    Tudo de bom!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Ana,
      obrigado por sua reação bonita e entusiasmada sobre essas borboletas. Estou muito feliz por você ter gostado dessas borboletas.
      Eu li que sua mãe está doente e que você vai ajudá-la. Desejo muita força e melhora para sua mãe e para você um abraço e um beijo.
      Também pense em si mesmo.
      Queridos cumprimentos,
      Helma

      Verwijderen
  67. Ha Helma...jij mag nog eventjes
    Ben gelijk met manlief in de fut gegaan hihi
    Fut was eruit grijnzzzz
    Jij weer bij gelezen...en klikken op al dat moois :)
    Gaat veel tijd inzitten hè...
    Groetjes en fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt ja, ik mag (lees moet) nog eventjes hahaha... jij lekker samen met het mannetje de vut in. Lekker hoor zoveel vrije tijd :-))) Grappige opmerking "fut was eruit" whaaaaahahahahahaha....... Inderdaad bijgelezen en ik heb daar toch ook weer van genoten ;-)
      Jij ook nog hele fijne week en fijne avond.
      Groetjes

      Verwijderen
  68. Hallo Helma,
    Prachtige serie, en leuk dat je ze zo goed op naam weet te brengen. Maar goed, de vlinders staan er mooi op en tegen fraaie rustige achtergronden. Ook mooie details zoals een oogje in beeld gebracht. Met plezier naar deze serie gekeken.
    Groet, Hanry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Harry,
      die namen kom je daar dan ook tegen maar ik heb helaas niet echt goed opgelet. Anders had ik de naam van de onbekende vlinder ook wel geweten denk ik. Nou ja, leuk om daar nog eens achter te komen ;-)
      oogje en roltongetje zijn altijd leuk om met de macro in beeld te brengen :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  69. Hai Helma,

    Altijd leuk zo'n vlindertuin, maar het is meestal moeilijk om je goed op te stellen ivm de drukte en de smalle paadjes. Maar je kunt er wel prachtige soorten fotograferen en je hebt er een mooie reeks aan overgehouden. Ze zijn allemaal mooi, maar de vlinder met de doorzichtige vleugels is toch wel echt een wonder der natuur. Schitterend diertje en fijn dat het zo mooi wilde poseren.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      inderdaad, altijd leuk zo'n vlindertuin maar dan wel een rustige graag hahahaha... afgelopen 2e Kerstdag was het echt niet te doen. Schreeuwende kinderen en roependen en rennende ouders arghhhh....
      De glasvleugelvlinder die je bedoeld is ook inderdaad een pracht van een vlindertje. Het komt zo frêle over maar hij is echt zo mooi!

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  70. Wat een ontzettend prachtige vlinder foto's Helma, schitterend !!!!
    Zulke mooie details en kleuren. Heel erg mooi gefotografeerd !!
    groetjes,
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Els,
      dank je wel voor je leuke en spontane reactie :-)))
      Vlinders blijven ook leuk om te zien en te footgraferen ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  71. ha die Helma
    ja zo kunnen schilderen , dan ben je een kunstenaar hoor
    mijn foto's plaats ik altijd op googl+ , maar al een tijdje niet
    wandelde afgelopen zondag Castricum - Egmond aan Zee , zal die foto's nog plaatsen
    jij kan dus weer ppsjes openen :)

    inderdaad we hadden goed winterweer , is nu weer ff anders hé , meer dan 2000 KM file door een paar cm sneeuw hihi
    die hebben betere camera's als ik , en weten net als jij welke instellingen ze moeten gebruiken hihi

    ja Bourtange is zeker mooier van boven dan de Bijlmer hihi

    fantasie is mooi , en wat men er van maakt ook :)
    jij vroeg slapen na vroege diensten
    dan zeg ik alvast , slaap wel
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      inderdaad, zo kunnen schilderen dan ben je werkelijk een kunstenaar :-)
      Ik hoorde ook dat google+ eruit gaat dus ik ben benieuwd of er iets ander voor in de plaats komt of dat we alles gewoon kwijt zijn.
      Inderdaad goed werkende pps'jes hihi.....

      Het winterweer bezorgde me meer werk dan normaal en dan weet jij wel wat ik bedoel ;-) ik mag wel sneeuw zien hoor maar dan liever niet werken *lol*.

      Het is maar goed dat er ook fantasie is want zo kunnen we nog wat wegdromen :-))))
      Aardig geslapen, dank je wel. Nu vandaag dan weer middag/avonddienst.
      Voor jou een hele fijne dag.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. nee google+ is weg
      was zoiets als FB , dus je mist er niets aan :)
      ja m'n voetjes gaat het veel beter, de plannetjes gesmeed :)
      fijne avond groet

      Verwijderen
    3. Ik vind het echt wel jammer dat google+ weg gaat hoor maar bij jou is dus al weg begrijp ik??
      Gelukkig dat het met je voeten weer beterder gaat. Mooie weer komt eraan dus lekker wandelen. Ik ga zo ook ff aan de wandel (maar zonder camera)
      Fijne middag/avond nog.
      groetjes, Helma

      Verwijderen
  72. Ook ik begeef me af en toe graag in een vlindertuin. En de vlinder waarvan je de naam niet meer weet: Zebra malachietvlinder / colobura dirce. Met dank aan de vlinderfolder die ik vanuit Blijdorp mee nam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerrit,
      supergaaf dat je deze naam wist te achterhalen :-)
      En ja, een vlindertuin is op zijn tijd ook echt leuk om eens te bezoeken.
      Ik ga de naam er direct bijzetten met je naam erbij :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma