zondag 21 augustus 2016

Kruisbekken - Loxia curvirostra .................

Weinig vogels hebben zo'n ongewone snavel als de kruisbek: de bovenste en onderste snavelhelft kruisen elkaar! Zo'n snavel is een uiterst effectief gereedschap om zaden uit dennen- en sparappels te halen. Kruisbekken zijn vinkachtige vogels, die vooral in de trektijd en in de winter in Nederland verblijven. De mannetjes zijn prachtig karmijnrood van kleur, de vrouwtjes zijn bijna egaal groen.



 ***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***. 


Toen we deze foto's maakte was het een dag met veel regen......


Regen, regen regen....................

Maar we konden evengoed een aantal mooie foto's maken van deze toch wel bijzondere vogels.


Kruisbek - Loxia curvirostra  man

Kruisbek - Loxia curvirostra  man

Kruisbek - Loxia curvirostra  man

Onderstaande  foto's zijn gemaakt nog voor de klok van 06:00 uur en zijn daarom ook wat donker. De foto's zijn van afgelopen 5 juli.
Kruisbek mannen, vrouwen en juvenielen komen aan bod

Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra

Ze vlogen weg maar even later kwamen er weer een aantal terug. Er bleven er in de boom zitten maar een aantal kwam drinken en badderen.

Het bleef ook zachtjes doorregenen. Op sommige foto's is dat ook wel te zien.


Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra  vrouw

Kruisbekken houden zich vaak op in groepen. Ze zijn te herkennen aan een diepe, golvende vlucht, gevorkte staartpunt en "kiep" geluid. Strijkt een groep kruisbekken neer in bomen dan zijn ze meestal boven in de kroon te ontdekken, waar ze hangend aan dennen- of sparappels naar voedsel zoeken. Wie zoekt naar een plas water in de omgeving kan daar geluk hebben en één of meer kruisbekken zien drinken. Dat is vrijwel de enige mogelijkheid om kruisbekken van écht dichtbij te zien.


Kruisbek in de boom.....

Kruisbek - Loxia curvirostra juveniel

Kruisbek - Loxia curvirostra juveniel
Het kon niet anders of er moest ook een bad genomen worden. Het was even geduld hebben maar hieronder dan een badscene van de kruisbek :-)


Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra

Kruisbek - Loxia curvirostra



===============================================

Iedereen ook weer bedankt voor alle leuke reacties en complimenten over de foto's in het vorige blog van:

"Macro met de telelens van 400 mm............................"

178 opmerkingen:

  1. prachtfoto's van een bijzonder vogeltje!!!
    zo leuk het badderen!!
    je doet dat ferm goed Helma, vogeltjes bespieden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... ik mag ook graag vogeltjes bespieden An :-)
      Badrituelen zijn dan hele geschikte plaatjes whahahahaha.....

      Verwijderen
  2. Hoi Herma
    Wat 'n mooie serie zeg, ik heb ze nog nooit gezien.
    En wat hebben ze mooie kleuren, en badderend heb je ook mooi op staan zo ook vrij op 'n tak.
    Groetjes Loes
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      ik had ze hiervoor ook nog nooit gezien. Ja, op foto's en op internet maar nooit zelf. Nu ineens een hele zwerm en dat was echt zo leuk en zo gaaf om te zien dat we ondanks de regen lekker zijn blijven footgraferen :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  3. Wat een geweldig mooie serie opnamen laat je ons hier zien van deze bijzondere vogeltjes Helma. Dit beestje kende ik niet, en heb het ook nog nooit gezien. Foto 8 is echt heel mooi, en dan natuurlijk 21 t/m 23 SUPER!
    Lieve groetjes van Edward.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Edward, ik begin er nog van te blozen ook hihi..... Het is ook een heel bijzonder vogel met die gekruiste snavel. De mannetjes zijn ook echt supermooi!
      Foto 8 is inderdaad best bijzonder en ik was er ook maar wat blij mee :-) Bad scenes zijn altijd leuk hahahahaha...... Dank je wel voor je leuke en enthousiaste reactie :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. the crossbills are just amazing! the duo drinking are wonderful photos!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Theresa,
      I saw these birds also for the first time and I think they are great to see. We were lucky that there was a whole group at the pool came to drink :-)

      Verwijderen
  5. Hello Helma, what an awesome post on the Crossbills. They are beautiful birds. Your photos are just amazing, I love the reflections. Happy Sunday, enjoy your new week ahead!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      I'm going to post this coming Saturday to link with you.
      These crossbills are really beautiful birds to see. For me it is also the first time I saw them :-)
      Have a very nice week.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  6. Zo te zien heb je zelf zo ongeveer plat langs de oever gelegen om zo'n mooi standpunt te krijgen. dat doet je beelden extra krachtig overkomen. de foto's waarop het vogeltje met water spettert hebben net iets extra's voor mij. Gewoon wederom een prachtige natuurserie zoals alleen Helma ze maakt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahaha...... het was echt heel laag bij de grond en eigenlijk op ooghoogte Henk :-) Over mijn nek zal ik het maar niet hebben ..... Van at badderen hebben zowel Henk als ik hele vele foto's maar ze komen allemaal een beetje op hetzelfde neer. Het daarom maar dit aantal gelaten ;-) Ik beschouw je reactie dan ook als een compliment :-)

      Verwijderen
    2. Mag je zeker als een compliment opvatten Helma :)

      Verwijderen
  7. Ooooh, ja!!! Daar zijn ze dan, je kruisbekken!!! Ge-wel-dig! Wat een feest om naar te kijken! De ene plaat nog mooier dan de ander, maar de gehele badscene is wel het leukst!
    Juvenielen erbij is helemaal mooi, die heb ik nog nooit gezien en zo is toch ook mooier dan uit een vogelgids ;-))) Werkelijk prachtige achtergronden. Vooral dat groen. (wat nu zo mooi bij mij kleurt! )En de laatste whaaaaa, wat kijkt hij je brutaal aan. Daar moet je toch wel heel blij mee zijn geweest. Ik droom hier nog wel even van verder, hoor. Zulke kansen heb ik nog niet gehad.hopelijk ooit!. En kruisbekken zijn zo cool!
    Pffft, ik ga maar ff wat water drinken....
    groene groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whaaaaaaaaahahahahahahaha.....ja, het heeft even geduurd maar hier zijn ze dan eindelijk Maria :-))))Van die badscene heb ik ook ik weet niet hoeveel foto's en dat was wel zo leuk! Groen staat i je inderdaad heel goed (net als ik dus ........hahahahah...) En ja echt!!! Bij die laatste keek ie me ook recht in mijn porem. Ik had moeite om mijn lens stil te houden want ik schoot gewoon in de lach hahahaha.... En ja, ik was hier werkelijk superblij mee. Heel vroeg streek er al een hele stel neer en nadat die weer wegvlogen dacht ik dat ze niet meer terug zouden komen maar eeuwen later kwam er nog ene hele koppel met juvenielen en al. Zo gaaf was dat!!!!
      Hopelijk ben je weer wat bij getrokken hahahahaha......
      Blauwe groetjes,
      Helma

      Verwijderen
    2. Hahahahaha................... :-)))))

      Verwijderen
    3. Hier word ik helemaal stil van, WOW wat een beauty's Het water spettert uit mijn computer van die badderende kruisbek.
      Ongelooflijk wat een mooi serie. Gefeliciteerd hoor!
      Frans

      Verwijderen
    4. Hoi Frans,
      het was ook werkelijk geweldig om deze mooie kruisbekken met eigen ogen te zien. Prachtige vogels zijn het en ook nog zo'n grote groep plus het feit dat er eentje ging badderen!
      Heerlijk deze enthousiaste reactie :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  8. Curious bird beak unprecedented. Photos are great and a joy to watch them. Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. This crossed beak is also very special to see Erna. They can still very good seeds cracking along :-)
      Warm regards, Helma

      Verwijderen
  9. Wat een prachtige serie foto's Helma .Ik kende deze vogel helemaal niet ,maar wat een mooie zijn het en wat een idd aparte snavels .Zo leer ik nog eens wat van de natuur op jouw blog ,leuk hoor !De badderende vogel is echt zo grappig om te zien als hij zo verfrommeld is .
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      dank je wel voor je leuke reactie :-) ik kende deze vogel, wel maar alleen van foto's en van internet. Nu zag ik ze zelf en kon ze ook nog fotograferen. Die snavels zijn ook echt heel apart hoor en volgens mij zijn dit de enige vogels hier die zo'n snavel hebben! Dat badderen van vogels blijft echt geweldig en ontzettend leuk om te zien.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  10. Super, Helma. Weer een prachtige serie. Kruisbekken, daar hoor en lees ik wel over, zie foto's, maar vogels...... Ik geniet wel van jouw foto's! Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,
      ook voor mij was het de eerste keer dat ik deze kruisbekken te zien kreeg. Ik kende ze ook alleen van foto's van anderen en van het internet. Fijn dat je van deze fot6o's hebt genoten :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Nou is het mijn beurt weer om groen te zien van jaloezie! Ik hoop ooit dit mooie vogeltje ook eens voor de lens te krijgen. Mooie plaatjes heb je er van weten te maken, ondanks de regen of misschien wel dankzij, want het heeft ook wel weer wat. Mooie rustige achtergronden en de badscene is helemaal gaaf! Super.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk..... ik heb het dan toch voor elkaar om jou ook groen te laten zien Dick hahahaha..... Bij jou ben ik dat ook nl regelmatig! De regen bleef de hele dag een beetje met soms weer een opklaring. Er komen nog andere foto's waarbij ook de gekraagde roodstaart volop in de regen zit maar mooi bleef zitten.
      Die badscene was ook zo gaaf om te zien en zeker van deze aparte vogels.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Hello Helma,
    because it was worth to stay despite the rain. The pictures are awesome.
    Sooo beautiful! The bird I've ever seen, thanks for the show.
    Sweet as he bathes and on the last photo he seems like to look directly.
    Best wishes
    Sigi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Sigi,
      Also for me it was the first time I got this bird for my lens. The rain was unfortunate but we are indeed gone. You make me happy by saying that you have enjoyed these photos of the crossbills
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  13. Liebe Helma,
    das sind wieder so interessante, hoch informative, sensible und wunderschöne Aufnahmen! Vielen Dank dafür!

    Vielen Dank auch für Deine lieben Zeilen auf meinem Blog.
    Was den selbstgemachten Minzesirup anbelangt, er ist in der Tat sehr erfrischend - aber nicht pur, sondern in Wasser, Mineralwasser oder auch in Sekt - sehr fein! ...und wenn nächste Woche der Sommer zurückkommt, und Du arbeiten musst, dann ist er richtig gut zum Erfrischen!
    Und die Aprikosen-Lavendel-Marmelade ist auch etwas ganz Tolles!
    Ich wünsche Dir viel Genuss!
    ...fühle Dich gedrückt und alles Liebe
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo liebe Heidi,
      Ihr Wasser mit Minze Sirup ist in der Tat erfrischend. Die Niederlande haben jetzt zwei tropische Tage hinter uns, und heute ist es 27 Grad. Ich habe diesen köstlichen Sirup, und es ist so lecker Ei. Nochmals vielen Dank für diese wunderbare und einfache Rezept :-)

      Am kommenden Wochenende habe ich wieder zu arbeiten und dann nachmittags / abends Dienstleistungen. Ich wünsche Ihnen schon ein sehr schönes und angenehmes Wochenende.
      Ein großer Kuss,
      Helma

      Verwijderen
  14. Oh Helma,
    deine Fotos sind ganz wunderschön und ich sehe sie mir immer wieder gern an.
    Viele Grüße,
    Anette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anette,
      Vielen Dank für mein Blog und für Ihre netten begeisterte Reaktion zu besuchen. Ich bin froh, zu lesen, dass Sie diese Fotos genossen. Ich werde hier sein, Sie zu beobachten.
      Grüße, Helma

      Verwijderen
  15. Reacties
    1. Hello Bob,
      This crossbills are beautiful birds :-)
      So I was all happy that I got this big group for my lens;-)

      Verwijderen
  16. Ganz fantastische serie Helma , du bist eine meisterin deines fachs !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Helma!!
    Ontzettend mooie foto's van deze prachtige kruisbekkies. Je zou denken dat deze mooie vogels toch problemen hebben met het pakken van voedsel zo met die scheve bekkies. Maar blijkbaar gaat het ze toch goed af.
    Leuk ook hoe je ze zo badderend hebt weten te fotograferen en mooi vanuit een laag standpunt. Super!!
    Ik moet wel zeggen dat het mannetje ook hier weer het mooiste is met die rode borst, maar daar hebben we het geloof ik al wel eens eerder over gehad..haha...!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      toen ik dit blog schreef en over het karmijnrood van de mannetjes begon, moest ik gelijk aan jou denken whahahahaha.... ik dacht direct al dat je er commentaar op zou geven whaaaaaaaaa... en terecht *dikke lol*
      Maar even over de snavels: Ze kunnen met deze gekruiste snavels heel goed zaden openmaken en dat is ook hun hoofdvoedsel. Die badscene was echt geweldig (was een mannetje hé.......hahahaha...) maar hij had me op het laatst toch in de gaten. Dit zijn echt hele mooie mannen hahahahaha......

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Wow!!! Unas fotografías de una calidad excepcional, me han encantado. Enhorabuena Helma, un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Germán,
      Esta cruz mandíbulas son realmente bellos pájaros para ver :-)
      Me alegro de que haya disfrutado de estas fotos.
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  19. Wauw! Goed gedaan Helma, een super vogel en een geweldige vondst.
    Wow! Well done Helma, a super bird and a great find.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      it was for me the first time I got these crossbills for my lens.
      It was also equal a whole group :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  20. Hello Helma! I love all your photos, the light, the expressions and the movements! Fantastic series! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Linda,
      Thank you for your nice comment :-)
      Sorry I am not with you being read and watch, but it really will be fine though.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  21. Wat een geweldige foto's Helma. Ik heb deze vogel nog nooit gezien.
    Heerlijke dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kende deze vogels ook alleen van foto's en van internet Marijke.
      Nu zag ik ze zelf in de natuur en kon ze ook nog fotograferen. Echt super om ze met eigen ogen te zien :-)
      Heel fijn weekend.

      Verwijderen
  22. Hoi Helma,
    Zo laat je goed zien hoe belangrijk een goede observatieplek is. Wat een mooie beelden, mede door het lage standpunt. Het is een vreemde speling van de natuur om de vogels met zo'n scheve snavel uit te rusten, natuurlijk wel heel praktisch. Nu ik deze beelden gezien heb hoop ik ooit ook eens kruisbekken te zien.
    Een bijzondere serie.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      een observatie[lek is inderdaad ontzettend belangrijk! Bovendien zijn er vogels die dan ook steeds terugkomen en dat is ook belangrijk. Dat deze kruisbekken een "scheve" snavel hebben oogt heel bijzonder maar het is ook heel praktisch voor ze. Met gemak maken ze daar de zaden en noten mee open want dat is hun dagelijkse voedsel.
      Echt bijzonder en ook geweldig om deze kruisbekken zelf te zien. Jij gaat dat ook vast een keer voor je lens krijgen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  23. Wat een prachtige opnames Helma. Inderdaad een prachtige vogel en ik hoop ze ooit ook eens te kunnen zien.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,
      ik ben ervan overtuigd dat jij deze mooie vogel ook eens krijgt te zien en ook kan fotograferen :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  24. Wow wat zijn de foto's mooi! Juist leuk dat het regende en van het badderen krijg je plaatjes met natte veertjes en koppies met coup windhoos. Jullie zaten toch wel droog? Super (leuk dat er 1 van Henk tussen zit)!
    Vreemd de snavels, gelukkig hebben wij dat niet, want het lijkt me problematisch met zoenen. Misschien helpt het als de partner een tegenovergestelde snavel heeft. Hahahaha, nah ik ben weer lekker bezig....
    Groetjes van je ouwe buuf, (baardvrouwtje 2).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Baardvrouwtje 2 hihi......
      de regen had inderdaad wel iets maar.... ik had liever wat meer zon gehad hoor. Bewolkt met een klein zonnetje is ideaal maar ja, dat hebben we nu eenmaal niet voor het uitkiezen helaas. Die coupe windhoos is inderdaad ene feit whahahahahaha....... Ik heb er inderdaad 1 foto van Henk tussen gezet want die vond ik erg leuk. Ik ga ook nog een blog met foto's van Henk zetten want die heeft echt ook hele leuke foto's weten te maken :-) Whahahahaha.... ik denk dat er dan gezoend wed als wij van die snavels zouden hebben hahahahahaha... je mag zo best nog even doorgaan hoor want ik hou wel van deze humor hahahaha...
      Groetjes van het andere baardvrouwtje ;-)

      Verwijderen
  25. Prachtige serie Helma, hoe je deze kruisbekken in beeld hebt gebracht is werkelijk outstanding! De kleur, scherpte, compo zijn waarlijk topwerk, schitterend gedaan, een dik verdiend compliment!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je dikke compliment Ludo,
      de omstandigehden daar maakt ook dat we deze mooie foto's konden maken :-) Alleen de regen was af en toe best een spelbreker.
      Groet,
      Helma

      Verwijderen
  26. Hoi Helma.

    Wah, super foto's van dit mooie aparte vogeltje.
    Echt een super serie van deze vogel, mooi met reflectie in het water en zo badderend.
    Genot om te zien Helma.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      het is inderdaad een apart vogeltje en dat komt door die gekke snavel hihi... de kleuren zijn echter fantastisch van deze vogeltjes en ik had ook werkelijk de dag van mijn leven door deze mooie vogels te zien en te kunnen fotograferen.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. Uskomattoman upeita kuvia, super. Kiitos ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kiitos Kirsti,
      tämä lintu on todella kaunis lintu.
      Olin onnekas, että voisin nähdä ja kuvata niitä.
      Terveisiä

      Verwijderen
  28. Schitterend, helemaal top Helma. Ik heb ze nooit gezien, kende ze niet eens maar jij hebt er weer een schitterende serie van gemaakt. Ook de badscene is prachtig zoals ze kijken. Ondanks het slechte weer toch een fraaie serie.

    Groetjes
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost,
      ik kende deze vogels ook alleen van foto's en van internet. Ik of eigenlijk wij, waren dan ook heel blij dat we ineens een hele groep voor onze lens kregen. Echt fantastsich om te zien en ook om ze te kunnen fotograferen :-)De regen was jammer maar toch mooie foto's kunnen maken :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  29. Stunning images of the Crossbills. Thank you for making me smile as I loved the bathing scenes!!
    Have a beautiful new week with hugs from us :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Prunella,
      a bath scene show is always fun and often very funny lol .... I'm glad you enjoyed these photos :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  30. Wat mooi deze foto's Helma. Kruisbekken is prachtig vogel om te zien. Ik heb deze soort nooit gezien. Toen regent heel hard bij jou op de foto's. Je hebt wel gelukkig goede foto's gemaakt ondanks regen. Deze soort is net zo groot als mussen als ik goed hebt? Badderen in water is echt schitterend om te zien. Zo leuk.
    Fijne dag gewenst.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie middadg Jacqueline en Ferry,
      ook voor ons was het de eerste keer dat we deze mooie vogels in het echt zagen. Daarvoor kende ik ze alleen van foto's en van internet. De regen was wel jammer maar toch konden we hele mooie foto's maken. Voor jullie nog een hele fijne zondag (ik ga zo weer naar mijn werk).

      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Een prachtige serie
    En ja dat badderen hoort erbij...prachtig.
    Maar vooral een leerzaam blogje had nog nooit gehoord van die kruisbek ;)
    Groetjes en een goede start van de nieuwe week

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Rebbeltje :_)
      Ook wij kende de kruisbekken alleen van foto's en van het internet dus je begrijpt dat we ontzettend blij waren toen we deze prachtige vogels nu zelf zagen :-)))
      Ook voor jou alvast een hele fijne nieuwe week.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  32. Amazing pictures! I would like to see this bird!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Who knows Anne
      you might get to see these birds ever and you can photograph them.

      Verwijderen
  33. kruisbekken..ik had er nog nooit van gehoord

    laat staan dat ik ze al gezien zou hebben

    kwamen die vogeltjes toevallig voor je lens of wist je die op te zoeken Helma

    een serie zoals jij alleen die brengt

    bravo !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kende ze voor mijn foto's ook alleen van andermans foto;'s en van internet Willy. Ik ging specifiek voor de kruisbekken naar Twente toe want daar bleken ze voor te komen.

      Ik ben blij dat je ervan genoten hebt Willy :-)

      Verwijderen
  34. Absolutely wonderful pictures sweet birds. You are a skilled cameraman =D.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Camera Woman Katinka lol ...
      Yes, these are really beautiful birds to see for yourself :-).

      Verwijderen
  35. Hello Helma!:) Your photos are sensational!:) The Crossbills come alive under your lens, and I get the feeling that I can reach out and touch a real live bird. Each image is one of exceptional beauty, and I can't stop scrolling up repeatedly o see them. Bravo Helma, this is masterful photography. Hugs!:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Breathtaking,
      Thank you for your nice and super enthosuiaste comment about this crossbills :-) I was actually quite impressed and see my photos really are still a lot of fun :-).
      Lovely to read that you so enjoyed these beautiful birds.
      A hug

      Verwijderen
  36. Weer zo'n bijzonder en mooi vogeltje waar ik wel van heb gehoord maar nog nooit heb gezien. Dat is niet zo'n wonder hoor, ik ben een slechte vogelspieder, beweeg te veel, maak teveel geluid en heb niet genoeg geduld, haha. Zag gistermiddag wel tijdens een fietstochtje een ooievaar in het weiland fourageren tussen de schapen, maar ja die zijn groot genoeg om te ontdekken. Ik heb weer genoten van je foto's op deze leerzame blog.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janneke,
      reken maar dat deze kruisbekken mooie vogels zijn. Ik werd dan ook helemaal euforisch toen ik ineens een groep kruisbekken bij dat plasje kwamen zitten. Echt onwijs gaaf en wat zijn die kleuren toch mooi! Ik vond het echt geweldig om mee te maken en zal hier ook echt nog maandenlang van genieten :-) En een ooievaar spotten is ook nooit weg hoor. Hier vliegen ze niet dus ene ooievaar moeten wij ook van "geluk" hebben ;-) Fijn dat je weer van deze foto's hebt genoten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  37. Wow so close and so beautiful pictures until envy loria - I saw them only on high drzewach.brawo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Monika,
      I believe right away that you're envious lol ..... I was always when I saw these beautiful birds at another in his post. Now I could see and photograph them yourself :-)

      Verwijderen
  38. Haha, zoals hij je aankijkt op de laatste foto, alsof hij zeggen wil: "Het komt heus wel weer goed hoor!" Heel bijzonder die vogels en dan ook nog badderend. Klasse, ook nog met dat slechte weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... ja, hij had me echt wel in de gaten Alie en ik pieste zowat in mijn broek van het lachen om deze blik van hem hahahahaha... Dat badderen heb ik ook van de roodborst en van de goudvink man en vrouw. Zo gaaf!

      Verwijderen
  39. Absolutely amazing photos of the Crossbills, Helma. It is a bird that I rarely see, and then it is usually too far away to photograph! I am quite jealous!

    Thank you also for the wonderful 'rain, rain. rain' image - it made me laugh!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha hahaha .... yes, that rain was a bummer though that day Richard. Great that this rain has made you laugh hahahahaha ...... You may also be really just jealous lol .... These birds are beautiful to see and this time also pretty close. You go shooting again close crossbills;-)

      Verwijderen
  40. Was für wunderbare Aufnahmen liebe Helma
    ich bin immer wieder von deinen grandiosen
    Fotos begeistert ,ein grosses Kompliment !

    Liebe Grüsse aus der
    sonnigen Schweiz
    Margrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Margrit,
      Vielen Dank für Ihre nette und enthusiastische Antwort :-)
      Sie machen mich durch Ihr Kompliment erröten.
      Und Sie Kompliment erhielt ich gerne.

      Liebe Grüße, Helma

      Verwijderen
  41. Wat een excellente fotografie weer van die prachtige maar voor mij nog nooit geziene vogeltjes.Heerlijk zoals je ze ook hebt kunnen fotograferen terwijl ze water drinken .Top foto's weer Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marylou.
      Ik kende deze vogels ook alleen van blogs van anderen en van internet. Ik wist dat ze in Twente wel te zien waren en daarom zijn we afgereisd naar een HBN in Twente. Geweldige dag gehad met een keur aan prachtige vogels. Alleen de regen waas een beetje een spelbreker!

      Verwijderen
  42. mogge Helma
    die heb je weer mooi op foto gezet en de regen stoorde dus niet , de mooie vogels niet en ook jullie niet op dat vroege uur
    een hele mooie serie heb je ons weer voor gezet , dank je dat we mee mogen genieten
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Karel,
      de regen stoorde soms wel en soms niet. Er komen nog meer foto's waarop de regen goed te zien is en waarbij een gekraagde roodstaart ook in de regen zit hihi... Fijn dat je van deze serie hebt genoten Karel :-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  43. Potverdikkie Helma, wat heb je de kruisbekken er schitterend opstaan. Dit is toch een van de soorten die ik ook graag eens mooi voor de lens wil krijgen. Jammer dat die plek zo'n eind weg is. Maar dit soort series maken het erg aantrekkelijk om eens die kant op te gaan. Het jammerlijke van zo'n vogelhut is, is dat je van te voren moet boeken en dus niet echt rekening kunt houden met het weer. Gelukkig voor jou was het toch nog aardig te den en juist door het ontbreken van scherp zonlicht heb je de vogels nog prachtig kunnen platen. Superserie!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zaten er ook prachtig voor René. De eerste waren er al voor de klok van 6 uur en daar heb ik toen ook vele foto's van gemaakt. Je weet tenslotte maar nooit of ze nog weer terugkomen die dag. Gelukkig kwam er later nog ene tweede groep aan en ohwwww.... wat was ik blij :-))))) En je hoeft natuurlijk niet altijd in een hut te zitten want als je weet dat ze daar zijn en je weet "klein plasje" dan heb je alle kans dat je ze gaat zien. Ik hoef ook geen scherp zonlicht maar een beetje minder regen had ik wel gewild hihi...

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  44. Karina kan soms wel en soms niet op blogspot reageren daarom haar reactie gekopieerd en hier neergezet :-)

    Karina Kleijn
    09:52

    Hij wil niet op je blog maar ik ben Shrek de stalker dus ik weet je toch wel te vinden :-)

    Zelfs de foto van de regen is een geweldige plaat, lekker creatief.
    En de rest....... meis wat laat je me smullen.
    Dit is nog beter als snoepgoed.
    Zo knap vast gelegd onder niet al te makkelijke omstandigheden en dat maat de bewondering alleen maar groter voor je werk.

    En dat (kruis)bekkie.
    Hoe krijgt het vogeltje het voor elkaar om daar mee te eten?
    De natuur zit echt heel erg wonderlijk in elkaar.

    Je afsluitende foto is trouwens ook een schatje zeg.
    Lekker eigenwijs en een beetje punkie dat mag ik graag zien.

    Het was me weer een waar genoegen.

    Fijne dag en LG,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sublieme fotografie, lieve helma, is denk ik vanuit een kijkhut gemaakt hé, ze zitten zó ontzettend mooi voor je lens, dat moet vast een heel speciale ervaring zijn om mee te maken, zo'n kruisbek,
      ik heb er nog nooit een echt gezien,
      ..
      ik kan ook niet reageren op blogspot bij jou, maar wel als ik antwoord geef op een eerdere reactie... stom he :-)
      xxx

      Verwijderen
    2. Hoi Karina,
      Zo vervelend dat het weer niet op het blog wil. Is dat bij steeds dezelfde pc of probeer je het steeds op een andere?

      De regen was ook niet echt een grote spelbreker al was wat meer zon wel wat leuker geweest. Zo leuk dat je dit beter vindt dan snoepgoed hahaha.... Super dat je zo zit te genieten (kan je nagaan wat ik bij jou altijd doe ;-)

      De snavel van de heeft deze vorm zodat de kruisbek er zaadjes mee uit sparren kan peuteren. Hij doet dit door zijn bovensnavel en ondersnavel in tegengestelde richting te draaien, uniek onder de vinken.

      Die laatste foto was echt heel lachwekkend. Hij hield ineens op met badderen en keek me zo recht aan. Ik pieste zowat in mijn broek van het lachen en kon de lens ook bijna niet stilhouden hahahahaha....

      Fijn dat je hier weer genoten hebt en thnx voor je onwijs leuke reactie :-))))))

      Je meestal ook groene 'maatje' ;-)
      LG

      Verwijderen
    3. Hoi Dien,
      het is ook voor jou hele vervelend dat je niet kam reageren op blogspot terwijl je zelf een blogspot hebt!!!! Er zijn er nog ene paar die niet kunnen reageren waaronder ANK en dat is ook niet alleen bij mij maar ook bij nadere bloggers. Echt heel naar voor jullie en ook voor mij :-(
      Gelukkig kan je wel op deze manier reageren en daar ben ik dan ook heel blij om :-))))))

      xxx

      Verwijderen
  45. Schitterende opnames van een vogeltje, dat bij mij alleen van naam bekend is.
    Dat grappige snaveltje: je legt uit waar dat handig voor is.
    Ik leer altijd weer wat bij jou.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      ik kende dit vogeltjes ook alleen van internet en van andermans foto's. Nu kon ik deze dan eindelijk zelf fotograferen en ze zijn ook echt zo mooi van kleur. Jij leert hier en ik weer bij jou over de planten en de bloemen ;-)
      Hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Wspaniała seria ptaków z odbiciem w wodzie!..piękne w kąpieli:) pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Barbara,
      Te piękne ptaki są wspaniałe widzieć. Kąpać także szczęście;-)
      serdeczne pozdrowienia

      Verwijderen
  47. Hi Helma,
    marvelous photos of this wonderful couple birds. They are beautiful, also in the rain. Your portraits are gorgeous !
    Thank you very much for all your kind comments on ma blog.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello synnove,
      these birds are really beautiful :-) I was happy that I finally saw once and could photograph :-) Also thank you for your nice comment.
      Warm regards, Helma

      Verwijderen
  48. Dag Helma, wat een schitterende serie met deze bijzondere vogels. Vooral het badderende kruisbekje is geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jenny,
      ik was ook echt in mijn sas toen ik deze prachtige vogels zag landen en ook nog een bad gingen nemen :-) Mijn dag kon niet meer stuk ;-)

      Verwijderen
  49. Helma, maravillosa ave que no he tenido la oportunidad de ver. Fantásticas fotos. Saludos desde Asturias.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel bijzonder vind ik deze reeks!

      Verwijderen
    2. Hola Belén
      Gracias por su comentario agradable usted.
      Espero que también alguna vez para su lente esta hermosa ave :-)
      Saludos desde Holanda del Norte

      Verwijderen
    3. Het is ook een bijzondere vogel om te zien Natuurlijk-rijk :_)

      Verwijderen
  50. Wow, great images, i wish i could do such great images one day :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're all great photos Lukasz,
      and one day you will also photograph these crossbills :-)

      Verwijderen
  51. I like the photos were the little birdies are bathing!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Geweldig Helma, wat een mooi soort had je hier voor de lens.
    Pracht foto's, de 1 nog mooier dan de ander.
    Mijn complimenten, top gedaan.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vond ik dus ook Tinie. Ik kende ze alleen van foto's van anderen en uiteraard van internet maar nu ik ze zelf voor de lens kreeg bleken ze nog vele mooier te zijn :-)
      Dank je voor je complimenten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Great job, Helma. Not a species we see often here and only in the winter. Sometimes we go for several winters and see nary a one. Perhaps this winter will be a good year for them. I have my fingers crossed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol ...... then it should really help to see this coming winter crossbills if you crossed your fingers above David :-))))) Thank you for your enthusiastic response :-)

      Verwijderen
  54. It's always fun to watch birds bathing. Lovely reflections in these photos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Gunilla :-)
      A bath scene is indeed always nice to see.

      Verwijderen
  55. Wonderful series of this lovely bird.. Congrats Helma..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De hecho, es un pájaro maravilloso y por separado para ver a Ana.
      Gracias por su comentario.
      saludos

      Verwijderen
  56. These photos are so GOOD, dear Helma! I enjoy them photos very much!
    So creative and very well done! Have a nice weekend my friend!

    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello dear Jette Majken,
      Thank you for your nice and enthusiastic response :-)
      I had to work that weekend coming weekend I have free.
      Warm regards, Helma

      Verwijderen
  57. Prachtige serie, Helma.
    Vooral ook heel mooi van kleur, misschien wel dankzij de regen?
    De spetterbeelden zijn natuurlijk mijn favoriet, eindigend met een doorweekt kruisbekje - ziet er wel heel kwetsbaar uit zo.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      ik vond(en vind het nog steeds) geweldig dat ik deze prachtige vogels nu zelf kon zien en ook nog eens kon footgraferen :-)))) Dat badderen was ook echt superleuk om te zien en daarvan komt nog een serie, alleen dan met de goudvink en zijn vrouw en de boompieper. Dank je voor je leuke reactie :-)
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  58. Helma, preciosas imágenes del bonito piquituerto. Es una ave que aún no he tenido ocasión de ver en vivo, aunque he disfrutado mucho con esta nueva entrada de tu blog.
    El año pasado estuvimos en la provincia de Burgos (España) buscándolos, pero no pudimos dar con ellos.
    Gran trabajo. Enhorabuena.
    Un muy fuerte abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Iñaki,
      También para mí esta fue la primera vez que he visto estas hermosas aves y pude fotografiar. Yo estaba en la luna que vi esta cuenca cruz. Espero que también cruzan los encuentros de cuenca, una vez en la naturaleza y se puede disparar contra ellos, también. Lo siento que no ha encontrado en Burgos.
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  59. Bijzonder knappe reeks, ik heb die nog nooit deftig kunnen vastleggen
    groetjes en een fijn weekend Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geert,
      ik kende deze mooie vogels ook alleen van foto's van anderen en van internet. Kan je nagaan hoe blij ik was dat ik deze nu zelf zag en kon footgraferen :-) Het afgelopen weekend moest ik werken helaas maar het komende heb ik vrij ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  60. Liebe Helma,
    Deine Aufnahmen sind einfach genial, danke für das Zeigen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Helga,
      Vielen Dank für Ihren Besuch und Ihre netten Kommentar.
      Ich bin froh, dass Sie diese Fotos genossen.
      Mit freundlichen Grüßen,
      Helma

      Verwijderen
  61. Hoi Helma,

    Wonderschone foto's van deze kruisbekken, vooral de eerste drie op de tak, maar nog meer de drinkende kruisbekken. Echt fantastisch, zo wil je kruisbekfoto's maken. Het is ontegenzeglijk een fijne plek, dat heeft HBN3 heel goed voor elkaar, alleen jammer voor mij dat het zo ver weg is.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      jij had er al een paar gezien ;-) Het is ook echt een hele fijne plek maar inderdaad wel een eindje van huis. Ook voor ons is het niet dichtbij hoor en daarom zijn we ook een nachte gebleven ;-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  62. Hallo Helma, zeer mooie serie van een door elke vogelfotograaf gewenste vogelsoort!!! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ben,
      het zijn ook werkelijk prachtige vogels om te zien.
      Ik ben dan ook heel blij dat ik ze zelf voor de lens kreeg :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  63. Wow, prachtige scherpe beelden van deze mooie vogels Helma, top hoor!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Loes,
      het was ook echt een belevenis toen ik deze vogels zag neerstrijken.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  64. Ondanks de regen heb je toch superscherpe foto's van deze mooie vogels kunnen maken,prachtig,die spetter serie. Ik heb nog nooit een kruisbek gezien,bijzondere vogel...
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De regen was best wel een spelbreker Ghita maar de foto's die we uiteindelijk toch konden maken vielen echt mee. Ik ben dan ook blij dat we zijn gebleven toen. Er komen nog meer foto's van andere vogels die uiteraard ook in de regen werden gefotografeerd zoals de Goudvink en gekraagde roodstaart en specht.
      Deze kruisbekken zijn inderdaad bijzonder om te zien met hun "gekruiste" snavel.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  65. Kruisbekken zijn toch wel heel fraaie vogels om voor de lens te krijgen. Prachtig als je dat vanuit een fotohut kunt vastleggen, mooie beelden heb je kunnen maken. Als ik dit zo zie krijg ik ook zin om weer eens een dagje in die hut te zitten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn het inderdaad Coby en ik was dan ook dolblij dat er een hele groep aan kwam vliegen. Ineens zaten ze er en dat was echt zo leuk! In of vanuit een hut kan je inderdaad hele mooie foto's maken maar ook zonder hut lukt dat hoor (al is in de hut beter hihi.....)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  66. Bonjour chère Helma,
    Me voilà de retour après un long silence, mais je ne vous oublie surtout pas et je suis heureux de revenir lire votre blog.
    Je ne connais pas ce curieux oiseau au bec croisé et c'est pour moi une découverte. Vos images sont très belles.
    Hallo lieve Helma,
    Ik ben terug na een lange stilte, maar ik heb je niet vergeten en ik ben vooral blij om terug te komen naar uw blog te lezen.
    Ik denk niet deze merkwaardige vogel snavel gekruist te leren kennen en het is een ontdekking voor mij. Uw foto's zijn prachtig.
    Ik omhels je liefdevol.
    Roger
    Je vous embrasse affectueusement.
    Roger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour cher Roger,
      Je suis vous et votre charmante épouse souvenez vraiment. Je sais que vous êtes allé un long moment, puis profiter d'autres choses :-) Vous êtes de plus en plus réelle dans mon esprit. Je vais cette semaine envoyer un mail.
      Je vous embrasse affectueusement.
      Helma

      Verwijderen
  67. A fantastic series of photos of bird.

    So beautifully taken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. They are also truly magnificent birds :-)
      Thank you for your comment.

      Verwijderen
  68. Zelfs de regen is fotogeniek en leidt ook nog eens tot mooie foto's. Prachtige reflecties op veel foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... de regen was wel een beetje een spelbreker Cor maar toch aardige foto's kunnen maken :-)
      Ik ben er dan ook superblij mee.

      Verwijderen
  69. Wow - stunning shots of the wet crossbills!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Lady Fi.
      It also remains nice to see a bath taking crossbill :-)

      Verwijderen
  70. Hello Helma :) Sweet birds that don't mind the rain, instead they think this is a good time for a bath! They are very interesting to look at.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Rosemary,
      good to see you again :-)
      The rain bother the birds indeed neit and they even took a bath. They are very nice and separate birds with their crossed beaks.
      Have a great day today.

      Verwijderen
  71. You are so lucky, i have have never seen a Crossbill a great set of photos.

    peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Peter,
      Also for me it was the first time I got this beautiful crossbills for my lens. I knew them only from pictures of other photographers and the Internet.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  72. Nossa! são perfeitas e bem claras;
    Amo ver os seus pássaros; queria todos pra mim k.
    Abraços.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol ... obrigado por sua resposta entusiástica :-)
      Estas aves também são muito agradáveis de ver.
      Tive a sorte de correr para eles.
      um abraço

      Verwijderen
  73. Je hebt ze er mooi op gekregen. Heel mooi. Alleen moeten ze zich bij zo'n hut eens de moeite getroosten om geen gezaagde takken er neer te zetten. Uiteindelijk betaal je er genoeg voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... die gezaagde takken kom je tegenwoordig ook overal langs de waterkant tegen Huub. Voor ijsvogels en ook voor dit soort vogels. Je hebt echter wel gelijk.

      Verwijderen
  74. Hallo Helma,
    ich weiß, dass es hier in der Gegend Fichtenkreuzschnäbel geben soll, habe aber noch nie einen gesehen.
    Deine Aufnahmen sind wunderbar. Besonders die Bilder vom badenenden Vogel sind super.
    Herzlichst,
    Anette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anette,
      sehr schön, dass die E-Mail zu lesen, gibt es in der Umgebung auch Quer Becken in Ihrer Nähe. Ich hoffe, dass Sie sie irgendwann zu sehen. sie sind wirklich schöne Vögel. Die Gegenwechsel nahm ein Bad war toll :-)
      Vielen Dank für Ihre netten und begeisterten Reaktionen
      Mit freundlichen Grüßen,
      Helma

      Verwijderen
  75. Hello Helma, I love these birds. Your photos are just stunning. Thank you for linking up and sharing your post. Happy Saturday, enjoy your weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma, het lijkt wel of te toveren kunt met je camera!
      Alle foto's zijn prachtig en nog eens prachtig.
      Ik denk dat je gebruik maakt van een schuilhut.
      De foto's zijn er echter niet minder om.prachtig,prachtig.
      eilandstaete

      Verwijderen
    2. Hi Eileen,
      I was last week, but forgot the post was still standing. Therefore, this week linked with you. The crossbills are also wonderful to see :-)
      Cordial greetings and a very nice weekend.

      Verwijderen
    3. Hoi Eilandstaete,
      deze kruisbekken zijn inderdaad vanuit een hut genomen en vanachter een kijkscherm. Ik wilde zo graag deze kruisbekken zien dat ik dat er wel een keer voor over had :-)
      Ik ben blij dat je hier ook zo van geniet.
      Dank je wel voor je leuke enthousiaste reactie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
    4. Fantastisch mooi Helma,
      ik heb nog nooit het genoegen gehad een kruisbek van zó dichtbij te zien, dat moet voor jou toch wel een soort van snoepdoos zijn geweest die openging..
      "smullen van dit blog "
      xxx

      Verwijderen
    5. Hoi Dien,
      je had hier al gereageerd maar ik loop werkelijk mega op achter met zelf reageren en blogs bezoeken. Heb het wekelijk een beetje te druk gehad de afgelopen tijd. Deze vogels zien (en nog heel veel andere) was inderdaad net als een snoepdoos. Echt een leuke vergelijking hahahaha....
      xxx

      Verwijderen
  76. Hola Helma, enhorabuena tus fotos son espectaculares y maravillosas. Un beso muy grande.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias por su comentario querida.
      Voy a estar junto a la brevedad posible embargo. Tenían (y tienen) que tenía un poco ocupado.
      Un beso muy grande para usted

      Verwijderen
  77. beautiful photos! hope you can visit our blog too! Thanks and have a nice day!

    www.themomentkeepers.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Joanna and Jeremiah
      Thank you for your visit and your comment.
      I'll stop by as soon as possible.
      Greetings, Helma
      BeantwoordenVerwijderen

      Verwijderen
  78. Gracious me....I love the look of the rainstorm. Here, it's so dry and we in South Texas are in a severe drought. That is a beautiful crossbill. You've captured it perfectly.

    I'm a bit late in getting over to visit with you this weekend...hope all is going well, and thanks for adding your blog to the linking tool at I'd Rather B Birdin'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Anni,
      funny to read your photo also like the rain :-) It rained really many that day. Sorry to read that gets it to you in South Texas then again so dry.

      I like linked in this post :-)
      I wish you a nice week.

      Verwijderen
  79. Fantastic photos of this fascinating bird!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Villerose for your visit and for your comment.
      It is indeed a beautiful and fascinating bird :-)

      Verwijderen
  80. They are just beautiful with their strong beaks and nice colors! And when they get wet, they are adorable! Love your photos! They are amazing!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol .... they are really cute when they are wet :-)
      These birds I saw for the first time and I was very happy that I finally saw and could photograph :-)
      I am very glad you enjoyed these photos :-)
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  81. Wat heb je dit weer prachtig weten vast te leggen, Helma!
    Een ware genot om naar te kijken...
    Lieve groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anna,
      ik ben blij je weer te zien :-))))
      Fijn dat je ook weer van deze foto's hebt genoten.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  82. Heel bijzonder deze vogels... Vooral die foto's met hun weerspiegelingen in het water zijn fascinerend mooi !Dikke bravo hoor ! (Btw, soms reageer ik met mijn Google account op je blog, als ik met mijn naam + url reageer, moet ik dikwijls allerlei domme Google vragen beantwoorden en geraak ik niet meer verder. Met mijn Google account wordt mijn antwoord gewoon opgestuurd,zonder verdere poespas.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dirk,
      het zijn ook best wel bijzondere vogels door hun gekruiste snavel Niks mee toch als je met je goole account reageert. Heel gek dat je dan aparte vragen moet beantwoorden!! Nog niet eerder gehoord maar het zou kunnen hoor.
      Grotjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma