vrijdag 20 oktober 2017

Paddenstoelen en zwammen..............1

Dat het weer paddenstoelentijd is zal iedereen gemerkt hebben maar wat me opgevallen is, is dat er zoveel meer paddenstoelen zijn dan voorgaande jaren.

Afgelopen 1 oktober zijn we naar het bos geweest en daar zagen we echt heel veel paddenstoelen. De foto's die ik heb zal ik over 3 blogs verdelen en dan nog laat ik niet alles zien wat we zijn tegengekomen.  Dat kan later ook altijd nog. In dit blog dus een derde deel van de paddenstoelen die we die dag gezien hebben.

Er staan ook enkele foto's bij die mijn ega heeft gemaakt.
Zijn naam heb ik dan ook op de foto's van hem gezet. 




**Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on the photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling ***




Amethistzwam Laccaria amethystina...

Amethistzwam Laccaria amethystina

Amethistzwam Laccaria amethystina

Amethistzwam Laccaria amethystina

Porseleinzwammetje - Oudemansiella mucida....

Porseleinzwammetje - Oudemansiella mucida

Porseleinzwammetje - Oudemansiella mucida

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)....

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Bundelmycena (Mycena arcangeliana)

Bundelmycena (Mycena arcangeliana)


Gele trilzwam - Tremella mesenterica 

Gele trilzwam - Tremella mesenterica


Rupsendoder Cordyceps militaris.....

Rupsendoder Cordyceps militaris


Amethistzwam Laccaria amethystina...

Amethistzwam Laccaria amethystina

Van onderstaande paddenstoeltjes kon ik echt geen naam vinden!!!
Het zijn hele kleine hoedjes op enorme lange stelen....
Wie het weet mag het zeggen .....

Geen idee?????

Porseleinzwammetje - Oudemansiella mucida

Porseleinzwammetje - Oudemansiella mucida

Porseleinzwammetje - Oudemansiella mucida

Porseleinzwammetje - Oudemansiella mucida

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)...................

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam  -  (Amanita muscaria)





Tot zover de eerste serie van paddenstoelen en zwammen.
============================================================

Iedereen ook bedankt  voor alle leuke reacties, opmerkingen en complimenten over de foto's in het vorige blog van:

"Druppels.........................................................."

155 opmerkingen:

  1. Zo dat zijn een paar hele mooie...en wat leuk jullie dezelfde hobby?
    Die vliegenzwam hadden we hier ook in de tuin en wel 10 op een klein stukje grond...en er bleven er maar bij komen. Ook op de foto gezet maar als ik dan deze zie...prachtig.
    Wat ik nog mis zijn de kaboutertjes...waren die niet thuis?
    Groetjes en fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa... leuk hé dat we dezelfde hobby hebben :-)
      We trekken er dan ook regelmatig samen op uit. helaas kan ik maar een keer in de 2 weken in een weekend en dan nog is het niet altijd fotograferen omdat er ook nog kinderen en kleinkinderen zijn en uiteraard andere verplichtingen. Ik ga er door de week wel meer alleen op uit want dan heb ik meer vrij :-)
      Gaaf dat er zoveel vliegenzwammen bijkwamen in je tuin!! Echt schitterend om er zoveel bij elkaar te zien :-)))) Ik wilde nog kabouters meenemen maar onderweg bleek dat ik ze vergeten was in mijn tas te stoppen voor een paar leuke foto's.
      De eerste dag van het weekend is alweer om en ik heb werkweekend .....
      Geniet ook van het weekend al voorspel het weer voor morgen (lees zondag) niet veel goeds!
      Groetjes

      Verwijderen
    2. Hoi Rob,
      dank je wel voor je reactie :-)
      En dan zijn dit nog maar een derde van alle paddenstoelen en zwammen die we die dag gezien hebben :-)

      Verwijderen
  2. Fine bilder av mange spennende sopp, likte hele serien.
    Ottat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ottar,

      this year there are many more mushrooms and fungi than other years.
      Great to seek and photograph them.
      Nice to read that you enjoyed these pictures ;-)

      Regards, Helma

      Verwijderen
  3. Absolutely gorgeous and brilliant, Helma! I hope you have a wonderful weekend, dear friend. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello my friend Linda,
      I am glad to read that you have enjoyed photos.
      My weekends is a work weekend but Monday and Tuesday it's my weekend ;-)
      Also for you another nice evening and a nice sunday.

      Verwijderen
  4. Goedeavond Helma,

    Je hebt werkelijk echt heel mooie foto's gemaakt. Wat kun jij goed foto's maken. Indrukkenweekend om te zien. Sommige paddenstoelen heb ik nooit gezien. Arme Henk had ook 1 foto gemaakt. Helaas niet goed gelukt. Te veel bewogen denk ik.Vliegenzwam kijk ogen naar uit. Compliment Helma!! Nu regent de hele dag al. Dan hard. Weekend is ook geen weer. Gelukkig kan ik jou mooie foto's bekijken. Fijn weekend gewenst.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Jacqueline en Ferry,
      Dank je wel voor je leuke en enthousiaste reactie over deze foto's van de paddenstoelen en zwammen. Er zijn er dit jaar echt heel erg veel en dat is geweldig om te zien. Henk heeft 3 foto's in dit blog hoor en die mislukte foto wilde ik er gewoon in hebben. Ik vond die wel wat aparts hebben hihi.....
      Dank jullie wel voor het compliment. Ook hier regent het en iet zo'n beetje ook. het is mijn werkweekend dus ik kon sowieso niet naar buiten om foto's te maken.
      Geniet van jullie avond en een hele fijne zondag.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. Oja Helma. Je koplogo heb je schitterend gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, paddestoelen zijn er veel, heeeel veel. De kunst is echter om de mooie exemplaren eruit te vissen! Dat is jou toch wel een aantal keren gelukt, zo te zien. Vliegenzwammen heb ik nog niet zo mooi gezien dit jaar. Wat is er overigens fout gegaan met foto nr 7: haperende beeldstabilisatie? Rupsendoder is fraai. De zwammetjes op nr 14 zijn erg interessant. Volgens mij heb ik die nog nooit gezien, dus ben benieuwd hoe ze heten. In afwachting van deel 2 en 3, groetjes.
    Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Dick, er zijn echt héél véél paddenstoelen dit jaar. Ik zag die van jou en dan kan ik wel inpakken! Man man man....wat een serie die van jou! Vliegenzwammen zag ik in hele groepen bij elkaar maar vaak te donker. had wel mijn ringflitser mee maar die kwam tekort omdat je van zo;n grote kring een afstand moet nemen wil je ze er allemaal op krijgen. Toch zal je hier nog genoeg vliegenzwammen voorbij zien komen hoor :-)
      Whahahahahaha... foto 7 is gewoon een foto die per ongeluk gemaakt werd tijdens het lopen en dit was het resultaat. Vond hem wel geinig dus daarom toch maar geplaatst :-) De zwammetjes in foto 14 zag ik ook voor het eerst en ik heb werkelijk geen idee wat dit zijn~!!?? Deel 2 en 3 komen hierna ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. Wat weer een schitterende serie Helma.
    Je kopfoto is fantastisch!!
    Fijn weekend gewenst :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Aly,
      het weekend is inmiddels voorbij en ik had werkweekend.
      Was met dit enorme regenweer ook niet zo erg hihi.....
      Voor jou alvast een hele mooie nieuwe week.

      Verwijderen
  8. Om te beginnen mijn complimenten voor je header, top!!
    Verder zijn het ook heel knappe foto's, Helma. Prachtig van kleur en mooie compo's.
    Heb een goed weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je complimenten Jan :-)
      De headers zijn meestal mooier dan de foto's zelf hahahahaha.....
      Ik had werkweekend maar morgen heb ik 'vrij' weekend ;-)
      Voor Jou en H een hele fijne nieuwe week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  9. Paddenstoelen zijn heel fotogeniek, maar bij jou zijn ze in overtreffende trap. Schitterend, wat een weelde. Die vliegende vliegenzwam is grappig. Het is een heel goed jaar voor vliegenzwammen, ik heb er ook al honderd of zo gezien. Groetjes, Alie en Nico

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Alie, en ik begin natuurlijk gelijk weer rood te worden hahahahahaha.... Het is inderdaad een heel goed paddenstoelen jaar. Ik heb er dan ook nog nooit zoveel gezien als dit jaar. Grappig dat je die ene zwam "vliegende' noemt hahahaha.... Doe Nico de groetjes van ons :-)
      En natuurlijk ook de groetjes aan jou ;-)

      Verwijderen
  10. Een bijzonder fraaie serie van zoveel verschillende soorten Helma, jou ega kan er ook wat van hoor. De opnamen van de vliegenzwam, zijn mijn favoriet. Jammer dat foto 7 er erg wazig opstaat.
    Lieve groetjes van Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ed, jaaaahahaaaaa.... mijn ega kan er inderdaad ook wat van alleen doet hij nooit wat met zijn foto's!!! Hier staan werkelijk hele groepen vliegenzwammen maar ook héél veel andere. Die 'wazige' vliegenzwam is gewoon per ongeluk afgerukt hahahahah.... maar ik vond hem best mooi dus daarom staat ie er ook tussen :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Beautiful fungal photos! Have a nice evening

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Enhorabuena Helma, son unas fotos realmente bonitas y con unas setas preciosas. Me encanta. Feliz fin de semana. Un fuerte abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Lola,
      Los champiñones son hermosos para disparar.
      También me encantan los champiñones y setas.
      Te deseo una muy buena semana nueva.
      Un fuerte abrazo

      Verwijderen
  13. Mooie foto's! Heerlijk dat er zo veel paddenstoelen zijn. Binnenkort maar eens op ontdekkingstocht of ze ook bij mij in de buurt zijn.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Senna,
      er zijn momenteel ook echt héél véél paddenstoelen. ik kan me ook niet heugen er ooit zoveel gezien te hebben. Een erg rijk paddenstoelen jaar dus :-) Ik hoop dat je ook echt even op[ pad gaat voor de paddenstoelen want ze zijn echt prachtig om te zien :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  14. Oh ik ben jaloers wat een beauty's heb je en van de mooie vliegenzwammen en paarse witte
    wij zijn zijn gisteren naar Mastbos geweest maar weinig gezien nu zijn we niet ver het bos in geweest Thijs was er ook bij en dan valt het niet mee
    Mooie serie heb je gemaakt Helma echt geweldig

    L.G Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Janny,
      lees ik dat goed!!! Jij jaloers op mijn foto's!!!! Nohhhhh...... dat ben ik altijd op die van jou en Karina hihi..... Inmiddels heb ik weer een aantal schitterende foto's van jullie gezien echt... zo gaaf!
      Met Thijs zal het inderdaad iets minder gemakkelijk gaan maar het is echt een dotje hoor 💥💙💫💙 👌💚💛

      LG, Helma

      Verwijderen
  15. Hi Helma
    I enjoyed your water droplets blog, but this is outstanding with these delicate fungi, you have caught them wonderfully.
    A most enjoyable visit, Have a good weekend.
    All the best John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The weekend is already over and I also had a working weekend.
      The drops are also nice for footgraving in macro but that's also like mushrooms and fungi :-))) There are 2 blogs of mushrooms and fungi. Nice to read that you enjoyed these mushrooms.

      I wish you a nice continuation of this week.
      Sincerely, Helma

      Verwijderen
  16. Superb images of these fungi, Helma. Although I'm sure that some of them are poisenous, they all look nice enough to eat!

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I have now added a link to your blog on my blog.

      Verwijderen
    2. Hello Richard,
      I'm sure some of these mushrooms and fungi are poisonous. I only photograph them and do not eat them ;-)

      Best regards, Helma

      Verwijderen
    3. Thank you :-)
      You were already in the Reading List from the beginning ;-)

      Verwijderen
  17. cuanto arte tienes en tu blog
    Me encanta tu fotografía

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ... gracias MuCha :-)
      Ba esta publicación será 2 con sillas de paddle y hongos :-)
      Que tengas una buena tarde

      Verwijderen
  18. ik dacht ze mooi in beeld te hebben gebracht hihi
    Helma hoe doe je dat toch , dit is nog meer genieten " bijna " als een wandeling door het bos , wat een pracht
    fijn weekend groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja zeg Karel, jij hebt ze toch ook prachtig in beeld gebracht!!!! En die pruikzwam geeft me nog steeds een groene kleur hoor hihi... Het weekend is alweer even voorbij (ik had werkweekend) maar voor jou nog een hele mooie verdere week.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      ik ben lerende :) al die termen als iso focus en weet ik wat niet pppfffttt , op automaat dat ding hihi
      ik moet nodig eens kijken of de pruikzwam er nog zit , of dat ze het weer hebben weg gehaald om te eten gggrrrr
      ja ff m'n blogmoatje verwent met wat blommen en zo wat hihi
      ik zei toch " deze maand ook alweer op een dag na gedaan "
      fijne avond groet

      Verwijderen
    3. Ik ben ook nog steeds lerende en kwam net weer bij een blog vandaan die me echt donkergroen deed uitslaan. Ik fotografeer niet op de automaat maar dat deed ik wel in het begin hihi....
      Ik hoop dat die pruikzwam er nog zit en inderdaad niet is meegenomen om opgegeten te worden!!!! vreselijk toch!
      Superleuk at je Nellie in de bloemen hebt gezet hahahahahaah... en ja, je hebt gelijk, je zei dat inderdaad van "op een dag na".
      Jij ook nog hele fijne avond.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. Wat mooi deze serie. Je hebt de paddenstoelen sfeervol vast weten te leggen Helma. Wat ik zelf vooral mooie exemplaren vindt zijn de porseleinzwammetjes maar ook de vliegenzwammen vallen zo mooi op door hun felle kleurtje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Henk :-) Ik moet nog wel leren om sommige wat mooier in de scherpte/diepte te krijgen maar dit bos was op sommige plekken een beetje donker. De porseleinzwammetjes zijn ook echt hele mooie en kleine zwammetjes. De vliegenzwammen blijven de koningen onder de paddenstoelen ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  20. Aquí comienza la magia de Helma, una serie fotográfica extraordinaria. Gracias por compartir tanta belleza, un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Germán,
      la magia del otoño son los colores y los muchos caminos y hongos :-)
      Hermosa temporada en términos de color y atmósfera.
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  21. Hoi Helma,
    Wat zijn deze paddenstoelen mooi, sommige ben ik nog nooit tegengekomen.
    Daar ben ik best wel 'n beetje jaloers op.
    De stand en licht heb je goed benut dat ze er allemaal mooi op staan.
    Ben benieuwd wat je in de volgende blog laat zien.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      we hebben die dag ook echt zoveel zwammen en paddestoelen gezien dat we er zelf van stonden te kijken. Ik ben blij dat je van deze foto's van de paddo's hebt genoten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  22. geweldig wat een prachtige soorten kwam je tegen en ze staan er ook zo prachtig op. dit is genieten voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn er ook echt heel veel bas en daar werden zelfs wij door verrast :-) Fijn te lezen dat je van deze foto's hebt genoten (doe ik ook nog steeds ;-)

      Verwijderen
  23. Ha Helma, schitterende serie laat je weer zien, enne, wat 'n hoop soorten heb je gezien. Sommige ervan kan ik niet.
    Groet Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      daar stonden ook echt heel veel soorten paddenstoelen en zwammen en nog steeds zie ik overal nieuwe paddenstoelen opduiken! Wel leuk toch dat je soms soorten ziet die je nog niet eerder hebt gezien ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  24. Hoi Helma,
    Wat een mooie paddenstoelen zijn dit. Geweldig hoe je ze hebt weten te fotograferen. Die vliegenzwammen hebben altijd van die mooie kleuren. Foto 19 vind ik dan ook echt super. En wat heb je ook die Porseleinzwammetjes en die bijzondere rupsendoder mooi te pakken.
    Dit is pure herfst. Uitstekend gedaan hoor!!

    Groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      de vliegenzwammen blijven ook echt de koningen onder de paddenstoelen. Ze inspireren en je kan er kabouters bij zetten hihi..... Ik vind het zelf ook de mooiste die we hebben :-) Die rupsendoder was echt toeval dat ik die zag (en ook voor het eerst). De porseleinzwammetjes glanzen altijd zo mooi :-)

      Het weekend is reeds alweer voorbij (ik moest werken) maar voor jou nog een hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Reacties
    1. Thank you Lady Fi :-)
      It is also a pleasure to photograph mushrooms and fungi.

      Verwijderen
  26. Hoi Helma.

    Schitterend deze serie die je laat zien.
    Mooie kleur hebben sommige.
    Prachtige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      het is ook werkelijk een geweldig paddenstoelenjaar :-)
      Ik hoop er komend weekend nog een keer voor op uit te gaan.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. wauw dat zijn echt wel diverse soorten, en meerdere modellen die ik nog nooit zag
    prachtige serie, een genot om te bekijken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook nog nimmer zoveel verschillende paddenstoelen en zwammen op een dag gezien Anneke. Er komen nog 2 blogs achteraan met verschillende paddenstoelen en zwammen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Oh what a rabbit hole!

    Full of cute and beautiful mushrooms.

    Show me the GPS location, please.

    Then there I'll go....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your nice and super enthusiastic response :-)

      Google google search for gps waterloopbos and you will get the link :-)

      Dear greetings, Helma

      Verwijderen
  29. Een prachtige serie en wat veel soorten hen je gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frans,
      dit is nog maar een derde van de paddestoelen en zwammen die we daar zagen die dag. Er waren werkelijk héél erg veel paddenstoelen en zwammetjes.

      Verwijderen
  30. Fantastyczne zdjęcia, zachwycają!!! <3 Bardzo lubię patrzeć na zdjęcia grzybów w lesie. Twoje to prawdziwa magia. <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Witam Agnieszka,
      Jest również piękne chodzić w lesie.
      Jeśli napotkasz tak wiele grzybów i grzybów, dzień nie może już być dłużej :-)
      Pozdrowienia

      Verwijderen
  31. You have spotted and taken some astonishing photos of fungi Helma! They would make wonderful book illustrations. I like you too was fungi spotting over the last few days and there are so many different fungal species to discover. I can see why people get so fascinated by them.
    Have an amazing weekend :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Prunella,
      The weekend is a few days behind us and I had to work that weekend too. This weekend, I'm lucky to be free.
      I am very happy to read that you enjoyed these fungi mushrooms and that you could even see them in a book illustration :-))))
      Enjoy the rest of the week.

      Verwijderen
  32. Hola Chica en Chico,

    Wat gaaf om nu eens het werk tegen te komen van jullie samen.
    Ooh Henk kan er echt wat van, de foto van de Amethistzwam Laccaria amethystina is prachtig scherp en fraai van kleur maar de vliegenzwam van Henk vind ik ook erg creatief.
    De een zal zeggen de foto is mislukt, de ander "ik dus" vind hem juist heel creatief.
    Ik hou wel van een beetje afwisseling en "out of focus" zorgt er juist voor dat het een soort van kunst/schilderijtje wordt.
    Je porselein zwammetjes en je rupsendoder vind ik toppers, vooral ook omdat ik deze nog nooit eerder heb gezien.
    Maar alle foto's zijn toppers natuurlijk, zo top dat ik er een beetje high van wordt :-)

    Wat is de herfst toch een fijne periode, zeker door de ogen van een fotograaf als jij/jullie.

    Fijn weekend en LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey maatje,

      een enkele keer doe ik dat wel meer :-) henk kan ook echt hele mooie foto's maken maar hij doet helaas niets met zijn foto's. Daarom plaats ik er hier een paar in mijn blog. Ik bewerk ze en laat ze zien want er zitten echt hele mooie exemplaren tussen :-) Die zwevende vliegenzwam is inderdaad heel creatief hihi.... en echt tof te lezen dat jij deze dan weer wel kan waarderen :-)
      De porseleinzwammetjes zijn echt supermooie paddenstoeltjes en ook omdat ze zo mooi glanzen :-)))) De rupsendoder zag ik dit jaar voor het eerst en was daar dan ook heel erg blij mee. Grappig dat je er een beetje high van bent geworden hahahahahaha........

      De herfst is zeer zeker een prachtig jaargetijde en zeker qua kleur, paddo's en zwammen. Het weekend is alweer eeuwen gelden en ik moest toen ook werken. Na vandaag heb ik lekker vrij en dan ook nog vrij weekend. ik wens jou dan ook alvast een dijk van een weekend xx

      LG, Helma

      Verwijderen
  33. Mooie foto's van de paddenstoelen en er zijn er idd heel veel dit jaar Zelf nog niet eens in de bossen geweest ,volgend jaar maar weer misschien .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      ik kan me ook echt niet heugen ooit zoveel paddenstoelen in een seizoen gezien te hebben! Jammer dat je nog niet in de bossen bent geweest maar dat kan altijd nog hoor want er komen nog steeds veel paddenstoelen boven de grond inclusief vliegenzwammen :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Hoi Helma en Henk,
    Schitterende serie paddenstoelen. Ze staan er prachtig scherp op tegen de mooie achtergrond, ze springen zo van het scherm. Een aantal heb ik zelf nog nooit gezien.
    Helaas zijn er hier in het zuiden niet zoveel te vinden,
    Groetjes
    Joost en Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole en Joost,
      bij jullie dus niet zoveel paddenstoelen en zwammen maar hier zag ik er ook nog nooit zoveel in een jaar . En dan te bedenken dat ik deze paddenstoelen (en de volgende in deel 2 en 3) zelfs in een wandeling!!!!
      Dank voor de leuke reactie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. Great series of images, Helma. I think that you do some of your best work with fungi. It's a topic I am learning much more about and it is fascinating indeed. David

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi David,
      The mushrooms and fungi are also beautiful to see and to photograph :-) In autumn, you will find the most fruity bodies and they are so beautiful! Nice to read that you learn something from here ;-)
      Greetings

      Verwijderen
  36. Zo mooi al die paddenstoelen! En ook nog een hele kunst om goed op de foto te krijgen heb ik gemerkt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Michele,
      er zijn werkelijk onwijs veel paddenstoelen en zwammen dit jaar.
      Sommige zijn inderdaad wat donker maar daar kon zelfs mijn ringflitser niet zoveel aan veranderen hihi.....

      Verwijderen
  37. Och och wat een collectie. Om bij weg te smelten.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Kanone, zeg, is dit een derde deel!!!! en dat op één dag gefotografeerd.pffft, ge-wel-dig!! Wat een mooie soorten en zo kleurrijk ! Super foto's ook de creatieve expressie van Henk kan ik zeer waarderen. n.m. foto 7. Briljant, heb je eindelijk een onderwerp wat stil staat, maak je er een bewegende van ;-)) Ik heb weer genoten van deze serie!
    Fijne zondag!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk een vierde Maria, maar ik wil geen vier blogs met paddenstoelen plaatsen. Ik heb nog wat rood bekermos en andere mos en ik denk dat ik daar nog wat zwammetjes bij zet en wat kleine paddenstoelen maar dat is dan wel weer even wat verder weg. En whahahahahahaha........ geweldig dier reactie over die foto van Henk dat je eindelijk een stil onderwerp hebt en er dan een bewegende van maakt hahahah... je had me moeten horen hier whaaaaa.......
      We zijn inmiddels weer bijna een zondag verder (ik had het vorige weekend werkweekend) maar nu heb ik weekend. Dus ik wens jou ook alvast een heel gezellig weekend :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. zouden het fopzwammetjes kunnen zijn Helma?
    wel erg mooi, de rodekool zwammen zou ik lekker eten, als ik zéker wist dat het het heksenschermpje niet is:-) de porseleinzwammen zijn ook supermooi, ben ik no niet tegengekomen dit jaar,
    en de rupsendoder die heb ik wel gezien :-) wonderlijk ding hé :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb werkelijk geen idee Dien.
      Ik heb deze echt ook nog nooit gezien dus ik ben wel hele benieuwd wat het is. Ik had ze wel naar een kenner toegestuurd maar daar heb ik nog niets op gehoord. Ik eet liever maar geen paddo's uit het bos want er staan er tegenwoordig zoveel dat ik het verschil niet meer zie welke nou wel en welke nou niet eetbaar zijn! Die rupsendoder is inderdaad een heel wonderlijk ding maar ook echt heel mooi :-)
      xxx

      Verwijderen
  40. Een echte wonder, deze serie op de paddenstoelen. De verzadiging van kleuren en uw spel met de vervaging zijn spectaculair. Gefeliciteerd!
    Kisses :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Gumer,
      Los hongos y los hongos son los más hermosos en esta época del año.
      Lo disfruto y me gustaría dejarte ir allí también :-)
      Gracias por tu amable respuesta.
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  41. Niin kauniita kuvia ja mikä upea valo kuvissa ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kiitos Kirsti :-)
      Sienet ja sienet ovat kauniita tällä kaudella.

      Verwijderen
  42. Hoi Helma,
    Sterkte met het doornemen van alle reacties! Deze serie geeft een mooie variatie tussen vertrouwde en enkele zeldzame soorten. De foto van Henk (nr 4) was voor hem de bes op een porseleinzwam (kers op de taart). Behalve dat het een hele mooie serie is, springen de rupsendoder en de onbekende zwam er wel tussenuit. De tweede foto van Henk (vliegenzwam) heeft wel iets, al weet ik nog niet goed wat. Als deze serie slechts een derde is van wat jullie gezien hebben is het wel een overvloedige oogst geweest die dag. Het "smaakt" naar meer
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      daar heb ik geen problemen mee hoor :-) Ik wilde ook van henk wat alten zien en de foto die jij bedoelt is ook een hele mooie foto. Grappige benaming met je "bes op een porseleinzwam (kers op de taart)." Van het onbekende zwammetje heb ik helaas nog steeds geen naam :-( Hopelijk duikt die nog op. Deze serie is inderdaad maar een derde (eigenlijk vierde) van wat we in een wandeling gezien hebben!! Ik heb zelden zoveel paddenstoelen en zwammen op een dag gezien.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. Hi Helma
    Beautiful photos. I especially loved the "Amanita muscaria" and the "Mycena arcangeliana".
    I love seeing mushrooms and it's such a beautiful fungus, I'm sorry to live in the city and only see them from time to time in the gardens. Whenever I see them I also photograph, but I never see as beautiful as those you photographed.
    Hugs
    Maria de
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      It's a pity that there are not so many mushrooms in your area. Here in the Netherlands there are many forests, parks and dunes and there are these beautiful fungi and paths :-) In gardens, mushrooms are also growing and I hope that you will also find some beautiful mushrooms in other gardens :-)
      Hugs

      Verwijderen
  44. Wat heb je alle paddenstoelen weer mooi in beeld gebracht, samen met je echtgenoot.
    Ik moest lachen om de onscherpe "vliegen"zwam van Henk: die zwam was waarschijnlijk net bezig op te stijgen.
    Het vreemde is, dat ik hier in de tuin dit jaar minder paddenstoelen tegenkom.
    Dus ik moet het maar doen met jouw opnamen.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      ik kan echt zeggen dat we nog nooit zoveel verschillende paddenstoelen zijn tegen gekomen als die dag! Ik vind sowieso dat er dit jaar heel vele paddenstoelen en zwammen zijn! Jij moest lachen om Henk zijn "vliegende" zwam en hahahahahaha,,,, ik daarom weer om je reactie daarop hahahaha... Bijzonder inderdaad dat jij nu weer minder paddenstoelen tegenkomt in je tuin!!?? Na dit blog komen er nog 2 met paddenstoelen en zwammen, oef!
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  45. Wat een paddenstoelen variatie. Mooie soorten waarvan ik er een aantal zelf ook al kon fotograferen dit jaar. Mooi die rupsendoder die heb ik nog niet gezien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De rupsendoder was ook voor mij de eerste keer dat ik die zag Ghita maar het is een heel leuk zwammetje :-) Ik zag al veel paddenstoelen en zwammen op deze wandeling en dat was al ver boven verwachting.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Wooow , weer een fantastische serie. Wat mij opvalt, is dat er bij ons waar ik woon juist veel minder paddenstoelen en zwammen zijn. In 3 bossen (bosjes) geweest, en juist geteld 1 vliegenzwam tegengekomen... 'k heb de indruk dat er meer te zien is in de Nederlandse bossen dan bij ons in België. Je foto's van de vliegenzwammen en de porseleinzwammen schieten er echt uit, prachtige opname's die zo aan de muur kunnen. Mooi werk !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat bijzonder is dat dan Dirk. Hier zijn dit jaar juist echt héél véél paddenstoelen en zwammen en dat is iedereen die paddenstoelen gaat fotograferen al opgevallen. Zelfs wandelaars valt het op dat er zovele paddenstoelen en zwammen zijn! Ik lees dat je maar 1 vliegenzwam bent tegengekomen nahhh.... hier staan ze in bosjes! Misschien komen ze bij jullie wat later en mept je nog een keer naar de drie bosjes :-).
      Dank je wel voor je leuke reactie.

      Verwijderen
  47. Mais uma série de imagens absolutamente deslumbrante! Ambos os fotógrafos estão de parabéns!
    Mais um post incrível! E já ansiando pelas próximas fotos... :-)
    Beijinhos! Desejando-lhe um óptimo domingo e uma feliz semana...
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Ana
      Estou tão feliz que você esteja gostando dessas fotos :-))))))
      E sim, há mais fotos de cogumelos e fungos.
      Enquanto isso, estamos novamente uma semana e domingo. Eu não estava na internet por multidões. Também para você um domingo muito agradável.
      Beijos

      Verwijderen
  48. mijn complimenten voor die heerlijk header Helma

    en wat een mooie reeks

    zelfs een vliegende vliegenzwam..

    misschien wel een lichte voorkeur voor die met de porseleinzwammen

    maar dat doet niets af van de kwaliteit van de andere

    fijne avond




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,

      dank je wel voor je complimenten :-))))))
      En ja whaahahaha...een echte "vliegende" zwam hahahaha....
      De porseleinzwammetjes zijn in het echt nog veel mooier met hun mooie glanzende hoedjes :-)

      Hele fijne zondag.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Reacties
    1. Autumn is also a beautiful season for all these mushrooms and mushrooms :-)
      Regards, Helma

      Verwijderen
  50. Wat heb je een mooie foto's van alle paddenstoelen gemaakt Helma.
    Ziet er mooi uit.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie,
      Het is ook onmogelijk om daaraan voorbij te lopen ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. Gebruik nu de google browser ipv Safari

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet soms ook even van browser wisselen bij sommige blogs Bram.

      Verwijderen
  52. Het reageren lukt nu wel via de Google browser zie ik Helma, heeft toch wat te maken met Safari
    had ook op een ander blog van Google het zelfde probleem, geen idee hoe ik dat zou moeten oplossen

    Prachtige paddestoel serie en foto Helma, ik zelf kan moeilijk dit soort foto's meer maken
    Om dat ik dan daarna dagen met rug pijn en of heel pijnlijke knieën rond loop.
    Maar probeer het af en toe nog wel, dat je op een oude blog niet kan reageren vind ik vreemd
    heb nooit berichten gesloten voor comments, zal wel een Wordpress bug zijn

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee of het iets met Safari te maken heeft want die browser hebben wij ook. Bij mij gaat het meestal goed maar soms moet ik even in FF reageren. Hopelijk blijft fit geen probleem voor je Bram.

      Jammer dat je deze soort foto's niet meer kan maken al moet ik eerlijk zeggen dat ik gemakkelijker op de grond kom dan weer overeind hahahaha... Hele jammer te lezen dat je dan met z'n zere rug en pijnlijke knieën rondloopt!!!!!
      Het reageren op foto's in je blog gaat wel. Zal nog eens gaan proberen om op oude foto's te reageren.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Hoi Helma!!!.. This is as symphony of mushrooms. Love all the images.. great work..

    Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Ana,
      es algo diferente a los pájaros ;-)
      Saludos

      Verwijderen
  54. Sorry zit te klooien, gooi het maar weg maar test nu nog een keer het reageren en plaatsen

    heb nu eerst op mijn eigen blogger in gelogd en nu weer hier met Safari
    Nu staat er ook weer reageer als BraCom (Bram) i.p.v. alleen reageer als Google account.
    Soms is de oplossing zo simpel, sorry voor de overlast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geeft niks Bram,
      zo zit ik ook |(en andere volgens mij ook wel eens) te klooien met reageren op andere blogsites. Alle je reacties staan er dus je bent goed bezig hihi....
      En overlast heb ik er echt niet van hoor.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  55. Prachtige opnamens van de mooie paddenstoelen Helma en jou collega is zeker wel een goede bekende van jou /
    Ik heb lekker zitten genieten hoor dank je wel , Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annie,
      grappig dat je "mijn collega" zegt hahahahaha.....
      Maar fijn dat je hebt zitten genieten. Ik ben blij dat je weer een keertje langskwam ;-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  56. Hello Helma. Your pictures of mushrooms are lovely. Mushrooms are different in that their charm. Regards. (I'm still waiting for surgery, but now I can not surrender to it, because I'm caught cold.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Erna,
      Thank you for your nice response.
      Very careful to read that you are still not operated and not yet operational! I hope you will soon be helped.
      A lot of strength and strength.
      Dear greetings, Helma

      Verwijderen
  57. Schitterende verzameling paddenstoelen Helma, werkelijk topwerk weer, heel knap!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ludo,
      het was wel zo dat sommige paddenstoeltjes op een behoorlijke donkere plaatst stonden. Had wel een ringflitser mee maar vaak was dit niet te doen voor een mooie macro.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  58. Zo zeg, jij hebt over reacties niet te klagen! Tja wat kan ik er nou nog aan toevoegen? Ik kan alleen maar zeggen dat het geweldige foto's zijn van een mooie variatie aan paddenstoelen. Een op en top herfstsfeertje weet je hier neer te zetten.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahaha.... de helft van de reacties is van mijzelf hoor Ank :-)
      Dit zijn de paddenstoelen van een wandeling en er komen er nog 2 aan van diezelfde wandeling in het bos. Dit seizoen is ook echt een heel mooi en sfeervol seizoen (behalve soms de vele regen dan).

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  59. Ha Helma,
    als dit nog maar een derde deel is van wat je op 1 dag hebt kunnen fotograferen, heb je wel heel véééél gezien!!
    De rodekoolzwam van Henk vind ik prachtig, net als jouw mycenadorp (nr. 10)
    Ook leuk, de vliegenzwam in allerlei stadia; van heel jong bolletje tot bibberende bejaarde.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      het klopt ook echt dat we die dag héél véél paddenstoelen ehbben gezien en gefotografeerd. Ik kan meniet heugen dat ik ooit zoveel paddenstoelen op a dag heb gezien maar ook niet in een seizoen. Er zijn er echt heel veel en nog steeds 'ploppen' ze boven de grond.

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  60. Wat een fantastische collectie paddenstoelen Helma.De ene al mooier dan de andere maar echte juweeltjes van de natuur.Van de rupsendoder had ik helemaal geen weet maar heb van je fotowerk echt genoten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het mooie van bloggen Marylou. Je komt soms items tegen zoals dieren, bloemen of zoals deze rupsendoder waar je nog nooit van had gehoord. Zo leren we ook van elkaar steeds weer iets meer :-)
      Fijn dat je van deze foto's genoten hebt :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  61. Mooie verzameling Helma met uiteraard de vliegenzwammen als mooiste blikvangers. Blijft toch de meest tot de verbeelding sprekende paddenstoel. Knap werk.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt René,
      de vliegenzwam blijft de koning onder de paddenstoelen.
      ik mag ze dan ook echt heel erg graag zien :-)

      Groetjes, helma

      Verwijderen
  62. I think tomorrow I need to take a walk in the forest. Lovely photos! Great job!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha ... you're doing well :-)
      I'll come and see your photos :-)

      Verwijderen
  63. Ik kom net thuis van wat uurtjes paddenstoeljacht, helemaal niets... Gelukkig laat jij heel veel moois hier zien. Fraaie foto van fraaie soorten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niets Willie!!!!????
      Je woont toch niet zo ver weg bij mij vandaan en ik zie er echt heel veel.
      Misschien net een verkeerde dag!

      Verwijderen
  64. Pilze so weit das Auge reicht
    wahnsinnig schöne Aufnahmen wow...
    Hier gibt es dieses Jahr auch mehr
    Pilze wegen den feuchten Wetter !
    Danke für die so wunderbare Post Helma !


    Einen wunderschönen Sonntag
    wünscht dir
    Margrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Margrit,
      Es gibt in der Tat viele Pilze und Pilze in diesem Jahr.
      Ich habe noch nie so viel auf einem Spaziergang gesehen.
      Schön zu lesen, dass Ihnen diese Fotos gefallen haben.

      Mit freundlichen Grüßen,
      Helma

      Verwijderen
  65. Wspaniała kolekcja macro grzybkóW!..pozdrawiam:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. W tym roku w lesie było (i nadal) dużo w lesie!
      Dziękuję za komentarz Barbara.
      Pozdrowienia,

      Verwijderen
  66. Hi Felicia,
    The color of the amethyst mushroom I find very beautiful too!
    This period has many mushrooms.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Mooie foto's !!
    Ik ben gefascineerd door je foto's, Helma, die wonderen dat je van een kleine, subtiele en onbekende wereld met zo veel schoonheid inhaalt.
    Een grote kus, mijn vriend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querido Montse
      Gracias por su hermosa respuesta, alimente estas imágenes del pequeño mundo de los hongos y hongos. Durante este período, también son genitales en el bosque.
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  68. Un maravilloso colorido...un saludo desde Murcia....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Murcia,
      Me alegra verte de nuevo :-))))
      Es bueno leer que disfrutó estas fotos :-)
      Saludos desde Helma

      Verwijderen
  69. ha die Helma
    inderdaad een pracht gedicht in een pracht pps
    en ja die klok , zelf maakt het me niet uit , hield er altijd rekening mee , zoals vroeger op de boerderij , gaven we de dames koe een half uur verschil bij het melken , want die zouden anders echt van de leg zijn
    ik zeg , en vele met mij , de zomertijd vast zetten als de tijd , overal en voor altijd

    ja niet een ieder kan ze openen , wel jammer hoor :) je zegt het al er zijn vele mooie bij
    ik zal zo afsluiten en dus
    slaap wel groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karel,
      ik en even kwijt waar het ook alweer over ging maar ik weet dat je altijd hele mooie pps'es met mooie bijpassende gedichten plaats.

      Wat de zomertijd betreft mogen ze dat van mij gelijk afschaffen.
      Ik ben werkelijk altijd een paar weken van de rel :-(

      Verwijderen
  70. O wat een mooie reeks foto's.
    Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Garfjeuh,
      helaas gebeurde op de dag dat je dit plaatste een uur later het vreselijke dodelijke ongeluk met mijn kleinzoontje :-(
      Wist je niet en kon je ook niet weten (ik ook niet).

      Verwijderen
  71. Hoi Helma...jij had verjaardagsbezoek maar op de mijne dan whahaha
    Dank voor je zingen dat is wel leuk. De enige die dat nog doen zijn de kleinkinderen maar die trokken aan mijn oren :)
    Iets van jarige job gaat nooit verloren en trek hem aan zijn oren.
    Je ziet het de Brabanders noemen eenieder een HIJ dus viel niet op bij je zingen.
    Groetjes en geniet je dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      het tijdstip toen je deze reactie gaf was dat ik al in diep rouw zat om mijn kleinzoontje. Kon je niet weten en ik was te verslagen ent als de rest van mijn kinderen en familie.
      Toch veel dank voor je spontane reactie x

      Verwijderen
  72. Hoi Helma,

    Schitterende paddestoel foto's !! De belichting is schitterend, geeft een heel mooi effect.
    groetjes,
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Queste foto sono bellissime e quanta varietà di funghi che trovi in giro per i boschi. Complimenti, ciao : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ciao Cri,
      ci sono anche molti tipi di funghi. In una foresta anche più dell'altra.
      saluti

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma