donderdag 3 augustus 2017

Wespendief en meer..............

In de week van 11 juli zouden we een paar dagen even lekker weg. We hadden de nieuwste  fotohut gehuurd bij  Han Bouwmeester      en hadden er veel zin in. Kregen we van Han een dag van te voren een mail met daarin het bericht dat de gehuurde fotohut  niet gebruikt kon worden op de door ons geplande dag. Er was zoveel water in de hut gekomen dat het er 80 cm hoog stond. Heel erg jammer maar voor Han was dit nog veel erger. Vele uren werk en arbeid in een nacht teniet gedaan.  Han ging kijken of hij iets anders kon regelen. Hij had eventueel een andere hut voor ons maar die was al een paar weken niet bezocht. Nu we er toch waren besloten om naar deze vervanging te gaan al zouden we daar niet de vogels te zien krijgen als die we bij de nieuwste hut eventueel zouden gaan zien. Voor Han Bouwmeester was het een behoorlijke klap dat de nieuwe hut zoveel schade had opgelopen.


***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on the photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling ***



Er waren erg veel mezen en jonge mezen bij deze hut naar ik beperk me hier tot een soort mees, de Gaai en uiteraard de Wespendief.

Glanskopmees Parus palustris

Glanskopmees Parus palustris

Glanskopmees Parus palustris

De foto's hieronder zijn neit zo mooi scherp maar ik vond de waterdruppel op het koppie van de mees gewoon heel leuk hahahahahah.....


Glanskopmees Parus palustris

Glanskopmees Parus palustris

Glanskopmees Parus palustris met weerspiegeling in het water

Glanskopmees Parus palustris

Glanskopmees Parus palustris

Ook zagen we een Gaai met jong en deze kwam lekker badderen.....


Gaai Garrulus glandarius

Gaai Garrulus glandarius

Gaai Garrulus glandarius

Gaai Garrulus glandarius

Gaai Garrulus glandarius

Gaai Garrulus glandarius


Om bij deze hut te komen moet je een stukje door het bos. Werkelijk een prachtige omgeving om te zijn. Ik zag op een gegeven moment hoog in een boom iets zitten. Geen idee wat het was.  Ineens vloog deze vogel naar links een naar beneden en bleef daar een tijdje in een andere boom. Wij hielden onze adem al in want we wisten nog steeds niet wat het was en ja.........daar kwam ie! Ging pontificaal op een grote kale tak zitten pal voor ons neus. Hij zag ons niet en had belangstelling voor iets wat verderop in het bos gebeurde.  
En nog wist ik niet wat dit voor vogel was. Ik dacht eerst een jonge havik maar nee, die ziet er toch anders uit maar wat was het dan wel.!!??

Donkerbruin verenpak maar ik had wel gezien dat hij toen hij naar die tak vloog lichte staartveren had net een paar donkere 'banden'.  Han leerde me dat dit een heuse Wespendief was en zelfs hij was verrast dat deze mooie roofvogel daar te zien was. 


Wespendief Pernis apivorus

Wespendief Pernis apivorus

Wespendief Pernis apivorus

Wespendief Pernis apivorus

Wespendief Pernis apivorus





En dan dit. Er kwam een jonge vogel die werkelijk heel schuw schichtig was,
Ik dacht eerst een jonge kuifmees maar gezien de kleuren !!??
 Ik kom er niet uit wat dit nou voor jonge vogel is.
Ik heb het aan diverse mensen en bloggers gevraagd maar ook die kwamen er niet uit. Als iemand weet wat dit voor vogeltje is dan hoor ik dat graag.


Het antwoord kwam van Han Bouwmeester.
"De onbekende vogels is een tjiftjaf; donkere poten. De fitis lijkt er veel op maar heeft lichtere poten. Maar blijft altijd lastig om op naam te brengen."
Dank je wel Han :-)

Geen idee?

geen idee!?

Echt geen idee!?

 En hieronder ook maar even de achterkant van de vogel....



Geen idee!?




===========================================================

Iedereen bedankt voor all leuke reacties op de foto's in het vorige blog van:

"Wilde bloemetjes.............................................."


176 opmerkingen:

  1. Elisabeth kan nog steeds niet reageren maar wel via de mail.

    - Ik heb geprobeerd om op je blog te reageren maar dat lukt nog steeds niet ,ik moet een profiel invullen om de reactie te plaatsen en dat kan dus nog steeds niet .

    Je foto’s zijn in elk geval weer prachtig .De gaai zien we heel vaak hier in de omgeving en zelfs in mijn tuintje baddert hij .Echt een heel mooie vogel is het .De Wespendief heb ik zelfs nog nooit van gehoord laat staan gezien maar wat een pracht beest is dat .Ik hoop dat iemand je de naam van dat leuke kleine vogeltje kan vertellen .Leuk om steeds weer onbekende vogels te zien bij jou ,ik heb weer genoten van je blog .

    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      echt heel vervelend dat je nog steeds niet kan reageren op het blog zelf maar ik ben ook heel blij dat je dit wel via de mail doet :-))))) Kan ik hem hier zo neerzetten.

      Ja, als je problemen hebt met FF en chroom dan zou ik die er ook niet opzetten hoor.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
    2. Wat een ontdekkingen heb je daar toch weer gedaan. Om van achterover te vallen. Een kleine tip je donkere achtergrond en tekstkleur is niet echt SmartPhone vriendelijk. Groetjes Rob

      Verwijderen
    3. Dat kan je wel stellen Rob, en een Wespendief is ook nog eens niet de eerste en de beste roofvogel!! Het was dan ook echt zo gaaf om deze te zien!!! En euhhh... is het op de pc zelf ook zo donker!!! Moet ik toch maar eens kijken of ik de tekst wat lichter kan maken (moet me er eerst weer even in verdiepen)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  2. Really beautiful photos, Helma! I feel like I am with you seeing all these beautiful things! Thank you so much for sharing, dear friend. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello linda
      It's always nice to read that you enjoy my photos.
      So I always enjoy your wonderful videos and lyrics.
      Another nice evening.
      Helma

      Verwijderen
  3. Hello Helma, beautiful birds and lovely photos. I would love to see your pretty jay! Happy Thursday, enjoy your day and the weekend ahead!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      This morning I moved my sister-in-law and brother-in-law helper and forgot to link. My post stays still, so I'll do that next week :-) I hope you'll see Jay once.
      Also for you another nice evening and tomorrow a cozy sunday.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  4. Que maravilla Helma, tus fotos son espectaculares y maravillosas, enhorabuena. Besos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Lola,
      estas hermosas aves también son excelentes para ver :-)
      Gracias por su comentario que preciosa.
      Una gruesa beso

      Verwijderen
  5. Fantastic shots of the Marsh tit, and how lucky where you with the huney Buzzard, I've never seen one, we only get a few in England, and its usually kept on the quiet side if one is found. I think the last bird may be a juvinile Robbin, possible.
    Thank you for looking in on mine, enjoy the remainder of the week, Gordon.
    P.S. Congratulations on the Netherland's ladies football beating the Lionesses.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello gordon
      The Dutch lions are currently playing against Denmark and it's 1-1 I'm wondering what's going to be :-) Thank you for thinking about the unknown young bird. It is not a red breast but a Tjiftjaf. I have pictures of a young red breast, but I have to put that one. Also for you another great week.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  6. Hallo Helma,

    Ben er bijna zeker van het een Kleine Karekiet is.

    groetjes Aad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aad,
      dank je voor het meedenken.
      Het is echter een jonge Tjiftjaf :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. Un reportaje realmente extraordinario, todas las fotos son una maravilla. Enhorabuena Helma, un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias por su comentario que Germán.
      Las aves son tan lindo y el Abejero fue para mí una sorpresa;-)
      Un abrazo de espesor.

      Verwijderen
  8. Goedemorgen Helma,
    Wat een geweldig mooie foto's heb je weer kunnen maken. Mooi hoor!!
    Wel eens gehoord van de wespendief maar nog nooit gezien. Zo speciaal.
    Heerlijke dag gewenst.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Marijke,
      deze Wespendief was ook voor ons een complete verrassing :-)
      Ze zijn zo verschrikkelijk schuw en deze kwam zomaar voor ons neus zitten.
      Echt zo gaaf dit!!! Dank je wel voor je reactie.

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  9. mogge Helma
    wat een prachtig fotoblog , schitterend zo jij ons verwend met deze pracht
    er zal vast iemand zijn die jou verteld welke vogel dat is
    was ff op de site van Han , dat zijn prachtige hutten die hij heeft neer gezet , ik liep door de mooie natuur van Twente en heb de hutten niet gezien :)
    ja dan is hoogwater een ramp voor hem , veel werk zo weg gespoeld
    zag je ook druk bij mij , kom ik op terug
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Karel,
      er was inderdaad iemand die mij vertelde wat voor vogeltje of dit was en dat was Han Bouwmeester. Deze heeft hier ook een reactie achtergelaten op dit blog :-)))) Het is een jonge Fitis en dat haalde ik er niet uit hoor. Han heeft ook prachtige hutten maar hij is ook een geweldig natuurmens. Doet heel veel voor de natuur en werkt daar ook aan mee. Ik denk dat Twente ook zo groot is dat je de hutten ook echt niet zomaar ziet. Dat hoge water was voor hem erger dan voor ons. Wij halen de schade volgend jaar dan wel weer in. maar Han had werkelijk een half jaar aan deze hut gebouwd met bloed, zweet en tranen en dan in een keer alles kapot!!!! Je nieuwste foto's moet ik nog bekijken hoor.
      Hele fijne avond nog.

      Verwijderen
  10. prachtig helma, wat een mooie serie, geluk bij een ongeluk heet dat dan hé, tof hoor,
    die wespendief is heel gaag zeg...
    je vogeltje, heeft het kopje van een kwikstaart, en een tapuit, maar dat zijn ze beiden niet... misschien een nieuwe soort:-) een kwiktap :-)
    ik heb enorm genoten van je serie
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was inderdaad een geluk bij een ongeluk want als die bestelde hut niet was ondergelopen hadden we nooit deze prachtige wespendief gezien! Deze zijn echt heel schuw dus we hadden superveel geluk om deze te zien. Whahahahahah..... een kwiktap hahahah... zou zomaar kunnen hahahah.... Inmiddels is bekend dat het om een jonge fitis gaat :-)
      Fijn dat je zo genoten hebt.
      xxx

      Verwijderen
  11. heel jammer van die fotohut van Han, hopelijk is de schade beperkt...

    bedankt voor deze prachtige reeks....Helma

    vooral de foto's van de wespendief spreken me erg aan

    maar namen hoef je aan mij niet te vragen

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was ook erg jammer Willy maar voor de maker ervan was het nog vele male erger. Deze Wespendief zouden we nooit gezien hebben als we wel in de hut die we geboekt hadden waren geweest :-)
      Ook voor jou nog een hele fijne dag.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  12. WAUW Helma wat een prachtige blog en dan je wespendief... echt een ware genot voor het oog!!
    Het vogeltje zonder naam... ik denk en ik ga voor een Fitis... maar zeker weten doe ik het ook niet. ;-))
    Lieve geniet groetjes van Anna :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna,
      die wespendief was ook echt het moment van de dag hoor!
      Nog nooit eerder gezien en ik was maar wat trots dat we deze schoonheid zomaar konen fotograferen!!! Het probleem is inmiddels opgelost, het is een Tjiftjaf maar dank je voor het meedenken.
      Lieve genietgroetjes, Helma

      Verwijderen
  13. Hoi Helma,
    Wat 'n geluk van die Wespendief dat hij daar zit en er mooie opnames van kunnen maken, als je die voor je lens krijg kan je dag niet meer stuk.
    Ook de Glanskop en de Vlaamse Gaai staan er mooi op.
    Ja die laatste vogel heb ik mijn twijfel, het is geen Fitis wegens de donkere pootjes, het zou 'n Tjiftjaf kunnen zijn en het is altijd moeilijk als ze nog jong zijn.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      dit was ook zeker een geluk en wat ben ik daar blij om zeg!! Deze wespendieven zie je al bijna nooit want ze zijn ook nog eens ontzettend schuw! En het vogeltje is inderdaad een Tjiftjaf maar moeilijk te determineren. Dank je voor je mooie en leuke reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  14. Schitterende foto's, Helma!
    Dat glanskopmeesje, die ontroerende jonge, pluizige gaai en de prachtige opnames van de wespendief. Echt bijzonder.
    Wat een geluk dat jullie in een vervangende hut terecht konden: het heeft mooie foto's opgeleverd.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      dat jonge spul is altijd geweldig om te zien. het gekke was dat als de jonge koolmezen kwamen er gelijk van alles aankwam om te badderen. Jonge pimpelmezen, roodborstjes, glanskop meesjes en ook jonge vinkjes etc. Die wespendief was ook echt een geluk bij een 'ongeluk'.
      Hartelijke groeten, Helma

      Verwijderen
  15. Hi Helma,
    marvelous photos of all these wonderful birds. The brown one is a beauty !
    Have a great Friday, Helma.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Synnöve,
      The wasp dive is a beautiful but also a very shy bird.
      We were lucky we could photograph them.
      Thank you too for your nice response.
      I wish you another great week.
      Best regards, Helma

      Verwijderen
  16. Echt heel mooi om te zien van jou foto's. Ik noem vaak ene vogel Vlaamse gaai. De ander vogel dat je niet weet hoe het heet. Ik zou ook niet weten. Zeker nieuwe soort. Misschien moet je even via Goolge kijken.Je hebt echt super mooie foto's gemaakt. Wespendief heb ik nooit gehoord. Echt mazzel dat kon kon foto's maken.
    Fijn weekend.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jacqueline en Ferry,
      de Gaai noemde men ook tot enkele jaren geleden nog 'Vlaamse Haai'. Tegenwoordig mag dat niet meer en mag je deze vogel alleen nog Gaai noemen. Geen idee wie dat verzonnen heeft (kennelijk gaat het om dat "Vlaamse".
      Ik had al via Google gekeken en het konden meerdere vogeltjes zijn. Het blijkt toch een Tjiftjaf te zijn dus we weten in eider geval wat het is :-) De Wespendief kende ik wel maar had deze nog nooit zelf gezien laat staan gefotografeerd!
      Het weekend is alweer om en inmiddels gaan we naar de woensdag. Voor jullie nog een hele fijne week.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Mooie blog Helma. En je wilt niet weten hoe blij ik was dat jullie zo'n goede dag troffen in deze in dit geval alternatieve hut na de 1xl watersnoodramp. En dan de wespendief treffen; oei wat zullen velen stikjaloers zijn:-))
    De onbekende vogels is een tjiftjaf; donkere poten. De fitis lijkt er veel op maar heeft lichtere poten. Maar blijft altijd lastig om op naam te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Han,
      wat leuk dat je hier ook een reactie geeft :-) Ik geloof je onmiddellijk dat je blij was voor ons want het was voor jou toch ook een enorm groot drama met die watersnoodramp in de 1xl!!! Je kon wel merken dat er even niets geweest was en daarom kwam waarschijnlijk die wespendief ook zo mooi dichtbij. En daar ben ik ook echt hartstikke trots op :-))))))) En jij natuurlijk bedankt voor het alternatief :-) Inmiddels heb ik je reactie bij het "geen idee" vogeltje daarboven gezet.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. zo Helma
    ff los van dit mooie blog :)
    ja moraal mag er zijn hé :)
    dus druk met van alles wat , zelfs of juist op je vrije dagen , jammer volgende keer beter
    nee ik heb beweging zat ,al zal je dat aan mijn buikje niet kunnen zien :)
    inderdaad dat geeft een kippenvel moment en jaar na jaar en dat zal zo blijven ook , gelukkig maar , want dit mag nooit vergeten worden
    ja hoor alles gereed , plan voor morgen ook klaar
    lieve groet , karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      zeg je helemaal goed over die moraal ;-)
      En ff over je foto's: Die laatste serie moet ik nog bekijken!!
      En nu je het er weer over hebt krijg ik weer kippenvel! mag ook nooit vergeten worden! Jij had je plan al klaar en ik was weer eens te laat met reageren hihi....
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      je hebt vele blij gemaakt met deze serie schitterende foto's
      ja echt wat je noemt geluk bij een ongeluk hé

      nee m'n tuintje verveeld me nooit en ik struin daar toch al een 38 jaar in de rondte hihi
      net als die Posbank wandeling , welke ik nu 3 x liep , blijft een pracht , ja die moet je een keer doen , ben blij dat je mijn fototjes mooi vond :)
      ik voelde bij het uitblazen tot 3 x aan toe dat het goed zat met de test :)
      ja cactussen hebben , als ze eindelijk bloeien schitterende bloemen
      enorme herrie al 2 jaar lang met die overstromende goot , welke nu eindelijk schoon is pppfffttt

      jij werken het weekend , nu laat het een troost zijn ik ook , heb zelf 5 wijken en dit weekend er 5 bij omdat er ook velen op vakantie zijn
      fijne avond groet , Karel

      Verwijderen
    3. Hey Karel,
      dit was inderdaad een geluk bij een ongeluk :-) Nog nooit zo'n mooie roofvogel gezien of gefotografeerd.

      Dat jouw tuintje je nooit verveeld kan ik me Hellema indenken hoor. Prachtige grote achtertuin waar je te pas en te onpas gewoon ff in kan verdwijnen hahahaha.... Gelukkig heb jij de test goed doorstaan en ja, het vele wandelen helpt daar ook bij.

      Ik moet inderdaad werken vandaag (13:30/23:30 uur) maar vorig weekend toen het mijn werkweekend was heb ik de zondag vrij gekregen dus moet ik nu op mijn vrije weekend de zaterdagavond werken. En jij ook een behoorlijk werkweekend met al die folders en invalwijken.
      Ik hoop dat je toch wat vrije tijd overhoud voor leuke dingen.
      Fijn weekend.

      Verwijderen
  19. Zoals steeds uitermate prachtige natuurfotografie, heel knap werk Helma! En die wespendief ben ik stiekem wel een beetje jaloers op. Zoals hier al aangegeven is die onbekende vogel inderdaad een tjiftjaf. Toppie hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ludo,
      je mag ook een beetje jaloers zijn op de Wespendief hoor ;-) Ik had ook nooit verwacht dat ik deze ooit zou zien laat staan kon fotograferen!!!
      De 'geen idee' vogel is inderdaad een Tjiftjaf. bedankt voor het meedenken :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  20. Hoi Helma
    mooi die foto's ik heb er van genoten.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      de natuur is ook zo mooi en ik mag net als jij daar graag wandelen en fotograferen. Fijn dat je van deze foto's hebt genoten ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  21. Hoi Helma.

    Wat laat je weer mooie vogels zien.
    Prachtig op de plaat gezet.
    De Wespendief is echt een juweeltje.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      die Wespendief is ook echt een supermooie vogel en wat hadden we een geluk daarmee hé!!! Dit zal ik ook niet gauw vergeten :_)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  22. Hoi Helma,
    Ondanks je tegenvaller van die hut, heb je hier toch weer schitterende foto's gemaakt!! Mooi ook hoe je dat glanskopmeesje zo badend in het water hebt gefotografeerd. Wat een koppie.
    En ook dat portret van die gaai is helemaal te gek.
    Ennuh...ik weet denk ik wel wat voor vogel dat het is, nl...een vreemde vogel...hihi...!!
    Nee maar effe serieus, is het misschien het vrouwtje van de Blauwstaart..?! Kijk ik probeer je toch wel te helpen...haha..!!

    Groetjes en een fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      ik denk dat de tegenvaller voor Han groter was dan voor ons. Het was natuurlijk best wel balen maar voor hem heeft het echt heel veel tijd, werk en geld gekost. Gelukkig kan je deze hut nu weer gebruiken maar wij (en nog een aantal anderen) in die natte periode niet. En doordat dit niet kon hebben we nu dus de Wespendief kunnen fotograferen. Die hadden we anders echt nooit gezien hoor!
      Whahahahaha.... een vreemde vogel of een vrouwtje van de de Blauwstaart *giert het uit* hahahahaha...... Nee, hou jij het nou maar bij de jachtluipaarden hahahaha....

      het weekend is al weer even voorbij maar voor jou nog een hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  23. Een quiz, Helma. Leuk idee in de vakantietijd. Jammer dat de uitslag al bekend is, zelf dacht ik aan de Grasmus. Maar ja ik ben geen vogelaar! Toch mooi dat er zovelen met je meedenken, toch? Het is weer een schitterende serie geworden. Die wespendief is een echte topper op het moment. Staan jullie vogelaars dan met honderden te staren naar die ene vogel? Je foto's zijn prachtig, mooi scherp op het oog. De rest, als vanouds: TOP! Heb een goed weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... ik heb wel eens serieus gedacht om eens een foto te plaatsen die ik ergens heb uitgesneden en dan aan de bezoekers te vragen of ze wisten wat dit was. Ik heb het maar achterwege gelaten want ik kom nu al nergens aan toe hihi... Als vogelaars hun waarneming op waarnemingen zetten dan komen er inderdaad heel vele fotografen maar ik doe dat nooit. Ik hou dat voor mezelf want zo'n wespendief ook is een erge schuwe vogel die je bijna niet ziet. Die ga ik echt niet op waarnemingen zetten hoor. Ik hou de natuur zoals hij is ;-)
      Weekend is alweer om en we waren druk met zwager en schoonzus verhuizen. Komend weekend heb ik werk weekend. Voor jou nog een hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. Prachtige serie maar de wespendief vind ik wel heel byzonder...en het anonieme vogeltje
    Ben benieuwd ;) Want ik kan het je niet zeggen.
    Geniet van je foto's maar verstand heb ik er niet van.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat klopt Nellie, een wespendief is ook heel bijzonder.Ik had ook nooit verwacht die ooit met eigen ogen te zien laat staan te footgraferen!! Als de hut van Han niet onbruikbaar was geworden dan had ik nooit die wespendief gezien!!!
      Voor jou nog een hele fijne week.

      Verwijderen
  25. Denk dat het een tjiftjaf is Helma maar die wijsheid heb ik niet van mezelf :) verder is het natuurlijk geweldig dat je zo'n bijzondere vogel voor je lens hebt mogen spotten. Had wel eens van de wespendief gehoord maar nooit gezien. Op de laatste foto ervan heb je onderwerp het mooist vrij van de omgeving. Klassewerk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan heb je nog gelijk ook Henk ook al is die wijsheid niet van jezelf hahahaha...En jaaaa...... die Wespendief was natuurlijk het moment van de dag!!! Echt zo gaaf om die zo onverwachts te zien en ook nog eens te kunnen fotograferen :-))))) Dank je voor je loevende woorden ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  26. Hi Helma! Amazing birds and pictures! Have a nice weekend;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Anne,
      The weekend is over and we are on the eve of the next weekend hihi ... I have to work but wish you a very nice new weekend ;-)

      Verwijderen
  27. Reacties
    1. Takk Dirk.
      The Honey Thief stjeler showet denne gangen;-)

      Verwijderen
  28. Wat een geluk bij een ongeluk die Wespendief zeg! Geweldig wat een mooie foto's. ook de rest is prachtig uiteraard.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ecth wel Ank!!! Heel jammer van de hut die we eigenlijk wilden hebben maar een wespendief zie je bijna nooit dus ja, dit was echt ontzettend leuk!!!

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Hoi Helma
    Prachtige serie. Vooral die wespendief vind ik jaloersmakend mooi. De juvniele vogel zou ik niet weten. Het lijkt mij een tjiftjaf. Donkere pootjes en korte handpennen, maar zeker ben ik niet. Die juvenielen zijn heel lastig.
    Ik las ook dat iemand dacht dat het een kleine karekiet is. Dat is hij zeker niet, gezien de bosbiotoop.

    Groet
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,
      dank voor je reactie en ja, het is inderdaad een Tjiftjaf. ik vond het maar wat moeilijk om deze te determineren hoor! De beschrijving van de pootjes werden ook genoemd door Han Bouwmeester over deze jonge Tjiftjaf. Dank je voor eht meedenken :-)

      Groet,
      Helma

      Verwijderen
  30. Prachtig dat je de wespendief zo kon fotograferen echt een bijzonder moment en nog met mooie foto's ook top
    Ook leuk zijn de badderende vogels de gaai en glanskop!
    Mooie foto's en vooral de ontmoeting met de wespendief ,dus een super blog !!!
    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rob,
      dit was dan ook echt een complete verrassing hoor maar zo gaaf om deze te zien en ook nog te kunnen fotograferen!!!!! Ik heb naast deze gaai en glanskop ook nog een badderende jonge specht maar die foto's komen nog. Dank je voor je fijne reactie :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  31. Hoi Helma.. Nice series of pictures and fantastic images of European Honey buzzard.. Well-done.. Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ana,
      Thank you for your beautiful response.
      This great European Honey buzzard was also a big surprise for me :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  32. Hoi Helma,
    Wat kan het raar lopen. Zonder de overstroming zouden jullie geen wespendief hebben gezien, en dan ook nog zo prachtig in beeld. Zo bewijst Johan Cruijff opnieuw zijn gelijk. Gaaien observeren zoals jullie hebben kunnen doen lukt over het algemeen alleen uit een schuilhut, tenzij je erg veel geluk hebt. De glanskop maakt de serie compleet met enkele fraaie beelden. De laatste determineren blijkt een flinke opgave te zijn. Mooi dat Han duidelijkheid gaf. Nu nog even aanpassen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      het kan inderdaad soms heel raar lopen. Als die nieuwe hut niet volgelopen was (maar liefst 80 cm hoog water) dan hadden we deze mooi en schuwe wespendief nooit gezien!! Dit was dan ook een hele verrassing die niet gauw een tweede keer tegenkomt. Naar de nieuwe hut gaan we nu een andere keer. Han weet veel van vogels en ik ben dan ook blij met zijn determinatie. peter van Beek gaf ook aan dat het naar alle waarschijnlijkheid een Tjiftjaf was maar het blijft moeilijk.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  33. erg van die hut, hopelijk niet te veel kosten aan
    maar nu je foto's, die zijn weer prachtig!!!
    dit meesje zag ik nog niet enkel de drie meest courante, zijnde kool-, pimpel- en staartmees
    de wespendief kijkt wel heel geconcentreerd :-)
    nee de naam weet ik niet, als jij het al niet kan vinden heb ik ook weinig kans
    mooi weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was ook best heel erg van die hut. Voor ons was het meer balen maar voor Han was het ook nog eens een behoorlijke kostenpost. Wij kunnen een andere keer weer naar die hut maar een wespendief zien zal niet gauw een tweede keer voorkomen. Misschien krijg je deze glanskopmeesjes ook nog een keer te zien want re komen er steeds meer. Het weekend is alweer voorbij en nu staan we weer voor het nieuwe weekend.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Hoi Helma, Wow heel groot geluk bij een ongelukje ;-))
    Die Wespendief, pppffffft! Daar ben ik ook echt wel stikjaloers op!!! Wat verrukkelijk om die zo voor de lens te krijgen, wat gaaf!! De Glanskop heeft ook een glansrol, wat een liefje. De gaaienfoto's zijn ook prachtig, wat aandoenlijk zo'n jong koppie. En dan natuurlijk de Tjiftjaf!! Super schattig jonkie. Raar dat ik het niet gelijk zag, maar bij deze hele reeks begon het me te dagen en alle reacties lezend zag ik het verlossende woord van Han! Pffft.....Het is weer een hele mooi blog met de Wespendief toch wel als klapper.
    Fijn weekend!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kun je wel stellen Maria, dit was echt een heel groot geluk!! Van die nieuwe hut was wel balen hoor maar daardoor zagen we nu wel zo'n mooie en schuwe wespendief. het is ook nog een vrouwtje vogels een kenner die bij Han had gereageerd. Ik ben echt zo blij met die wespendief :-))))))))))))))))))))))) Inderdaad een Tjiftjaf maar het blijft moeilijk om dit soort vogeltjes te determineren.
      het weekend ligt alweer eeuwen achter ons helaas en het komende staat voor de deur (werkweekend blehhhh....) Voor jou ook alvast heel fijn weekend.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  35. Hoi Helma, prachtige foto's van deze schitterende vogels. Zo is het dan toch ook weer onverwacht een andere hut en toch ook genoeg te zien. De wespendief is natuurlijk de topper, en ook nog duidelijk in beeld.....toppie. De laatste onbekende heeft iets weg vd kleine karekiet maar ik heb niet genoeg vogelkennis om het te weten. Gewoon de foto naar Nico de Haan sturen......
    Groetjes
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost,
      inderdaad heel onverwacht een andere hut en daardoor zagen we ook de zeer schuwe wespendief. Dit was echt een unieke ontmoeting hoor want niemand had daar nog een wespendief gezien!!!! Dat deze inderdaad ook nog mooi vrij ging zitten was wel de kers op de taart. Onze dag kon dan ook niet meer stuk!
      Het 'geen idee' vogeltje is een Tjiftjafje maar thnx voor het meedenken en de optie van Nico de Haan :-))))
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  36. Amazing photographs Helma, especially the water shots.
    Fantastische foto's Helma, vooral de waterschoten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      Seeing a bird watching a bath is very nice to see :-)

      Verwijderen
  37. Olá, Helma! que colecção de fotos encantadoras das lindas aves e dos seu belo detalhes, a Helma consegue a magia da boa fotografia, a excelência mora por aqui.
    Feliz fim de semana,
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá AG
      Obrigado pela sua resposta eu fina e bonita sobre essas fotos de aves :-) amam a natureza e gostaria de compartilhá-lo então.
      Também para você um muito bom fim de semana.

      Com amor,
      Helma

      Verwijderen
  38. Halli Helma, om te beginnen wat een schitterende foto van de wespendief! Geweldig m die te kunnen fotograferen. De laatste vogel lijkt mij en tjiftjaf in de rui, donkere pootjes, net zichtbaar en gelige oogstreep. Je kan hem ook op www.waarneming zetten...ben benieuwd. Leuke foto's van de galnskop en de gaai, welke hut was dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      dank je voor je enthousiaste reactie over de wespendief :-)))))
      Dit was zeker geweldig om hem te zien en ook te kunnen fotograferen!
      De onbekende vogel is inderdaad een Tjiftjaf (te herkennen aan zijn donkere pootjes) Gelukkig waren er een aantal die net als jij de vogel herkende :-) Dit was hut 5.

      Verwijderen
  39. Ja hoor het is Helma weer gelukt om iets bijzonders te spotten.
    Ik denk dat mama groenling vreemd is gegaan met papa winterkoning :-)
    Een dan krijg je een groenewinter of een koningling :-)
    Geen flauw idee wat het werkelijk is maar ik weet wel dat het een schoonheid is.

    En die wespendief ..... mama mia ook al zo gaaf, die kom je niet dagelijks tegen.
    Sterker nog ik ben hem nog maar 1 keer eerder tegen gekomen.
    En dat was op jouw blog..... zo gaaf.

    Trouwens die gladkop in het beekje....... ik zeg groennnnnnnnn.
    En de gaai WoW.

    Super serie maatje.

    Fijn weekend en LG,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahahaha...... wat ben je ook een geweldige lieverd hahahahaha..... Maar het mag gezegd worden want de Wespendief zien en ook nog kunnen fotograferen is inderdaad best wel bijzonder (en gaaf................!!!!!)
      Whaaaaa...... geweldig jij met je groenewinter of een koningling proest.....proest....... en je kleurtje is weer in orde lees ik wel *grin......*
      We staan inmiddels voor eht volgende weekend en dat is mijn werkweekend maar.... voor jou alle moois en gezelligheid dit weekend.

      LG, je maatje

      Verwijderen
  40. Hello Helma. I admire you for a wonderful bird-watching. You need to know where they can be and have a lot of patience. Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Erna,
      Seeing this wasp dive was also a complete surprise for us!
      It was great to see this one. The other birds are also fun and sure when they take a bath :-)
      With best regards,

      Verwijderen
  41. This is a very fine series, Helma, and I found it especially appealing to see the Honey Buzzard. I am not sure what its status is in The Netherlands, but I suspect that it is quite rare, so it is even more delightful to see such great pictures. As always you provide us with superior material and we always look forward to a new post from you. Have a great weekend. David xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi david
        The Honey Buzzard is indeed rare in the Netherlands, and I was quite surprised to see one another and to photograph them too. My day could not be anymore !!!!!!! Great bird and so cool! Thank you for your nice and nice response :-)
      Enjoy the weekend. I'm going to work again.
      Dear greetings, Helma

      Verwijderen
  42. Een prachtige serie Helma. Foto's 7 en 11 zijn voor mij juweeltjes, maar de Wespendief steelt toch de show hoor!!
    Lieve groetjes van Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ed,
      leuk dat je er een paar favorieten in hebt gevonden ;-)
      Je wil niet weten hoe blij ik was toen ik deze ineens hoog in de boom zag zitten en pas nadat hij naar beneden kwam ik zag dat het een prachtige roofvogel was!!!
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. Wow Helma, die Wespendief!!
    Dat moet een top waarneming zijn geweest en zo mooi dichtbij.
    Deze soort staat ook hoog op mijn wenslijst en zeker zoals jij hem hebt gezien!
    Geweldige foto's heb je er van kunnen maken.
    De andere foto's zijn ook mooi, die van de badderende Gaai vind ik super.
    Een hele mooie blog.
    Groet Bert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaa.... mooi hé Bert!!!! Kan je nagaan hoe verrast ik was toen deze op die tak kwam zitten. Echt man zo gaaf en zo leuk!!!! Ik ga ervan uit dan jij deze ook een keer kan footgraferen en wie weet ook onverwachts (ik heb hem nl niet op waarnemingen gemeld). De badderende gaai was ook erg leuk om te zien.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  44. Замечательный птичий фестиваль! Красота!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Спасибо за ваш комментарий Анна :-)
      Существовало много птиц, которые я видел, но большой осы вор украл шоу там ;-)

      Verwijderen
  45. Reacties
    1. Hello Nathalie,
      These birds are always beautiful to see.
      The big Honey wasp was also a complete surprise for me :-)
      regards

      Verwijderen
  46. Je heeft weer een prachtige serie vogels Helma zitten hele mooie bij die jonge Gaai is ook schattig aan het badderen heb geen idee wat voor vogels het zijn ben er niet zo in thuis maar vind ze wel altijd heel mooi
    Fijn weekend Helma
    L.G Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      dit was echt onvergetelijk hoor. De meesjes zie je wel vaker en de gaai ook maar een badderende gaai is weer erg leuk om mee te maken. De wespendief was natuurlijk het moment van de dag. Het weekend is weer voorbij maar ik wens jou nog een hele fijne week.
      LG, Helma

      Verwijderen
  47. Dear Helma, your images of the marsh tit are magical and I love the jay having a bath! Your captures of the honey buzzard are amazing, I love the colour of its eyes!
    I haven't a clue what your last little bird but it is very cute :)
    Thank you for sharing these beautiful images and I wish you a lovely weekend :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Prunella,
      Thank you for your enthusiastic response and your promising words. The honey buzzard was also a big surprise for me. The unknown last little bird is a Tjiftjaf :-) Thank you for this beautiful response.
      Dear greetings, Helma

      Verwijderen
  48. I can imagine how happy these birds are when seeing your camera.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohw very sure! I was really absolutely dumb enthusiastic.
      It was a lovely day and many beautiful birds seen and photographed :-)

      Verwijderen
  49. Hello Helma! Your photography is superb. The images of the Jay are superb, but it is the images of the Honey Buzzard that I am very envious of. It is a bird that I have never seen!

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      Also for me this was the first time I saw the Honey Buzzard. This was a great surprise for me, but I was very happy to see this and also take a beautiful photo :-) I hope you will ever have such a beautiful opportunity to photograph the Honey Buzzard ..

      Best regards, Helma

      Verwijderen
  50. Estou absolutamente encantada... olhando cada uma destas imagens, plenas de beleza, encanto e magia!...
    Cheguei aqui, através de uma indicação do António Gomes, do blog Existe sempre um lugar...
    Adorei o seu blog, Helma! Absolutamente maravilhoso!... E já somos seus seguidores... pois claro!
    Também temos um blog de fotografia, gostando de fotografar motivos diversos, mas sempre que possível, a natureza está bastante presente nas nossas fotografias... Se nos desejar visitar, estamos em artandkits.blogspot.com e será um prazer receber a sua visita!
    Beijinho! Bom domingo e uma feliz semana!
    Tudo de bom!
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Ana,
      Eu realmente gostaria que você trouxe uma beozke Heri e deixaram um discutida. é bom para ler que você gostou estas fotos e também ama a natureza e sua beleza. Eu vou visitar com prazer e você vai ver-me parecer demasiado :-) muito bom que você tenha encontrado o caminho para o meu blog via António Gomes :-)
      Desejo-lhe uma bela semana.
      Atenciosamente,

      Verwijderen
  51. You shared some great photos today, and I appreciate you sharing them with us birders at I'd Rather B Birdin' this weekend!! Thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Anni,
      I'm glad I could share this post with birds with you :-)
      With you, I often also see the most beautiful birds.
      Have another nice evening.

      Verwijderen
  52. 't is weer een schitterende serie Helma !
    Die badderende vogeltjes vind ik wel het mooist.
    Vanuit een 'vogelhut' werken, dat moet plezant zijn denk ik. Heb het zelf nog nooit gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Dirk :-)
      Badderende vogels zijn ook echt zo leuk om te zien. Ik heb nog foto's van een badderende jonge grote bonte specht en die moet ik nog plaatsen. Vanuit een vogelhut is ook leuk maar de vogels in de vrije natuur fotograferen is ook, zo niet nog leuker :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  53. Jacqueline en Ferry konden tot het vorige blog nog reageren maar in dit blog kon dat niet. Daarom kopieer ik de mail die ze stuurde en zet deze hier neer.
    Heel jammer Jacqueline maar misschien lukt het bij een volgend blog weer wel.

    - Helaas doet het niet bij jou reacties.
    Doe maar zo.

    Hier onder staat reacties van ons.

    Goedemiddag Helma,
    Prachtig bloemen om te zien. Sommige bloemen ken ik niet. Vind je mooie bloemen geworden. De kleuren van bloemen echt schoonheid. Paarden ben ik dol op. Wat heb jij mooie paarden foto's gemaakt. Echt genieten!
    Fijne zonnige dag gewenst.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Helma, dank je wel voor je mailtje aan ons. We proberen het gewoon zoals altijd opnieuw. Wij werken met Firefox en we zijn benieuwd of het nu wel gaat lukken.

      Lieve groetjes van Ferry & Jacqueline.

      Verwijderen
    2. Hallo Jacqueline en Ferry,
      heel mooi dat jullie nu via FF wel kunnen reageren.

      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
    3. Ohw...nog even maar ik zag dat jullie hier op 4 augustus ook hebben gereageerd. Als je naar boven scrolt kom je jullie reactie vanzelf tegen. waarschijnlijk is die ook gewoon in Firefox gedaan en waren jullie nu in een andere browser aan het reageren ;-)

      Verwijderen
  54. Hi Helma and such a stunning post, the Marsh Tits are very scarce for us in Britain, and the Jay is such a beauty, we get up to three at a time in the garden but the Honey Buzzard is a real wow, you are so lucky to have seen this one. Great post, all the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      I was also really lucky to see the Honey Buzzard and shoot them on a branch so beautifully. I never see Honey Buzzard and suddenly, so unexpectedly, a beautiful adult female. Even the little birds are nice if they are going to take a bath :-)

      Have another great week.
      Greetings,. Helma

      Verwijderen
  55. Stunning photos, and the Honey Buzzard are brilliant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Bob,
      Seeing this beautiful honey buzzard was also a pleasant surprise for me :-)
      Great to photograph them so beautifully and freely!

      Verwijderen
  56. Helma, ze lijken wel voor je te poseren! Wat knap om deze gevederde vrienden zo in beeld te brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was dat maar waar Cor want dan hoefde ik niet zo lang te zitten om een paar leuke foto's te maken ;-) Maar wachten en geduld hebben wordt vaak beloond zoals je ziet.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  57. Hi Helma
    Wonderful photos.
    I especially loved the birds in the water.
    Greetings
    Maria de
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      It's also really fun to see the birds in the water take a bath. I still have pictures of a young big spotted woodpecker who is taking a bath but these come on my blog later in the year :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  58. Hallo Helma
    Wat een prachtige natuurfoto's heb je weer geschoten en wat heb ik er van genoten.Ik kan de donkere tekst zo slechts lezen bij de reacties en moet zoeken waar ik kan beginnen schrijven.Telkens ik erover ga zodat, hij oplicht en ik dus gemakkelijker lezen kan schiet soms de pop-up venster op want die denkt dat, ik je foto's wil kopiëren..Je weet natuurlijk dat ik dat nooit zou doen maar wilde je dit toch wel even laten weten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo marylou,
      wat fijn om te lezen dat je van deze foto's hebt genoten. Ik hoor een enkeling meer over eht feit dat de letters te donker zouden zijn maar dat ligt dan ook aan je eigen pc. Ik zie ze hier nl heel mooi licht oranje en misschien kan je het beeld van je pc iets lichter zetten bij beeld of de instellingen. Misschien ga ik ook wel een beige kleur gebruiken want het is jammer als sommige de tekst niet kunnen lezen. Dank je wel voor je melding en ik ga eens kijken of ik een lichter letertype kan gaan gebruiken.

      Verwijderen
  59. Bravo. Gorgeous photos. <3
    Greetings from Aga :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Aga,
      Thank you for your visit and your response :-)
      Greetings,
      Helma

      Verwijderen
  60. Wat een geluk bij een ongeluk. De wespendief is geen vogel die je ieder dag ziet en die krijg je zo maar in je schoot geworpen en dan ook nog alle tijd krijgen om een serie fraai scherpe plaatjes te schieten. Mooi hoor en dat geldt uiteraard ook voor de andere soorten. Zeker de gaai staat er puik op.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo kun je het inderdaad wel stellen Dick! Als die nieuwe hut niet was ondergelopen dan had ik (en ook jullie) nooit die wespendief gezien!!!! Deze vogels zijn echt zo schuw en waarschijnlijk omdat daar al enige weken niemand was geweest had deze vogels daar kennelijk een mooi stekje gevonden! Ik was dan ook echt super verrast en ohwww... wat vond ik het gaaf!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  61. Oh wat is dit mooi, en zo van dichtbij, wel een prachtige plek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was ook echt heel erg mooi om te zien en mee te maken Bas!
      Dit zal niet gauw een tweede keer gebeuren!
      Groet, Helma

      Verwijderen
  62. Wow, dit is weer puur genieten bij jou foto's Helma.
    De wespendief is super mooi, maar de andere doen er niet voor onder.
    Alle foto's mooi van kleur en scherpte.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie,
      vooral de wespendief vind ik zelf heel erg mooi. Nog nooit een roofvogel zo mooi vrij kunnen fotograferen en ook nog eens zo'n schuwe rover. Ik heb nog foto's van een jonge bonte specht die ook een bad neemt maar de tijd ontbreekt me even om deze uit te zoeken.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  63. Ha Helma,
    natuurlijk zijn je mezen en gaaien ook mooi, maar ... zo'n wespendief, da's toch van een andere orde. Bijzonder... en mooi op de plaat gezet!!

    Naar voor Han, direct zoveel schade aan een nieuwe hut. Mooi dat hij voor jullie een goed alternatief had. Enneh... is voor jullie toch een topdag geworden??

    Harteljke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      inderdaad .... die wespendief was werkelijk de kers op de taart hoor. Wat een machtige mooi dier zeg en ook zo mooi dichtbij komen zitten en nog vrij ook!!!! Je kan je voorstellen hoe blij ik was :-))))))
      Ja, Han had echt heel veel schade en dat vond ik echt heel erg hoor!
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  64. Hoi Helma,
    dit is toch wel een bijzonder blog zeg, zowel qua verhaal als het resultaat van je inspanning! Een wespendief op een tak vlakbij.... hoe mooi wil je het hebben :)
    Prachtig gedaan Helma.
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geert,
      die wespendief zo valk voor je neus zal ik ook niet gauw een tweede keer meemaken. Dit was echt een complete verrassing en een schitterende verrassing :-)))))
      Dank je voor je leuke reactie.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  65. Zawsze z przyjemnością oglądam Twoje wspaniałe zdjęcia Helma, pozdrawiam:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję Barbara,
      jeśli widzę Cię piękne zdjęcia w swoim blogu lub na google + niż moich zdjęć, ale początkujących zdjęć;-)
      serdeczne pozdrowienia

      Verwijderen
  66. Wat een rijkdom aan vogels.
    Die spetterende gaai, zo mooi.
    En dat ene druppeltje, je moet het maar zien.

    Ondanks alles een mooie reeks.
    Is het voor Han in orde gekomen met zijn hut?

    dag Helma,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ria,. dat is ook echt een enorme rijkdom. In de bossen daar zitten sowieso heel veel vogels en ik voel me daar dan ook in het paradijs :-) Dat druppeltje op dat koppie van die mees zag ik pas bij eht bekijken van mijn foto's en ik vond die zo leuk dat ie daarom ook in het blog staat.

      Met Han en de hut is het inderdaad weer in orde gekomen maar dat kostte heel vele tijd, energie en geld.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  67. Das sind ja wieder traumhafte Fotos liebe
    Helma ,ich bin jedes mal so was von begeistert
    von deiner Vogelwelt ,ein riesen Kompliment !!!

    Ein wunderschönes Wochenende
    wünscht dir
    Margrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Margrit,
      Vielen Dank für Ihre netten Kommentar und Ihr großes Kompliment :-)
      Ich bin wirklich froh, dass du diese Vögel genießen.
      Das Wochenende ist vorbei, aber ich wünsche Ihnen eine schöne Woche.

      Mit freundlichen Grüßen,
      Helma

      Verwijderen
  68. Hello Helma, I wanted to stop back and say thank you so much for sharing this beautiful post and lovely birds. Gorgeous photos. Happy Saturday, enjoy your weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      I've been happy to share this post with you :-)
      The weekend is over, but I wish you a very nice week.
      Cordial greetings

      Verwijderen
  69. Hoi Helma,

    Je mag van geluk spreken dat die oorspronkelijk geboekte nieuwe hut onder water was gelopen. Zonder de andere foto's te kort te doen is die wespendief toch echt heel bijzonder, een echt waw moment. Ik denk dat veel vogelfotografen hier hun vingers bij aflikken. Ik had hen al eerder van je gezien, maar deze serie is werkelijk prachtig, vooral de nrs. 16,17 en 18. Ik heb de wespendief wel gefotografeerd, maar niet zo, wat had ik hier graag naast je gezeten.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,
      ik mag zeker van geluk spreken maar voor Han was het natuurlijk ontzettend zuur. Maar eerlijk is eerlijk: Ik zou die Wespendief voor geen goud gemist willen hebben! Wat een prachtig dier en ook echt heel imposant. Mijn dag kon uiteraard niet meer stuk. Zelfs al had ik geen vogel meer gezien die dag :-) Ik geloof direct dat je graag naast me gezeten had :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  70. Schitterden series en vogel foto's Helma
    voor mij de Wespendief serie als favoriet,
    maar niets ten nadele van de andere vogeltjes en foto's
    Die roofvogels vind ik altijd zo fascinerend om te zien,
    heb genoten van dit mooi blog over vogels Helma

    Groetjes, Bram.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Bram,
      die Wespendief is bij de meest bezoekers het meest geliefd en dat is ook niet zo verwonderlijk. Je ziet bijna nooit een Wespendief want ze zijn ook nog eens enorm schuw. Waar ik woon zijn heel veel buizerds en torenvalken en ook de kiekendieven mogen er zijn. Het zijn ook inderdaad imposante vogels.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  71. Wow, wat een pech voor de nieuwe hut, maar oh wat een geluk in die andere hut. Ik werd helemaal groen, donkergroen bij het zien van deze schitterende fotoserie.
    Die glansknop staat er zó mooi op en die Vlaamse gaai dan, geweldig. En het zoekplaatje van de tjif....
    Maar de top vind ik die wespendief wat een juweeltje en wat staat die er fantastisch op. Ik had maar wat graag naast je gezeten in die hut of misschien wel gestaan bij deze fraaie roofvogel.
    Ik zie ze vaak met honderden tegelijk in Zuid Frankrijk aan land komen, de eerste week van mei komen ze aan; ze vliegen tegen de wind in, laag over de de golven om vervolgens in het land te verdwijnen. Het is één van mijn favoriete roofvogels.
    Felicitaties met dit prachtige blog.
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frans,
      inderdaad echt veel pech voor die nieuwe hut maar daardoor hebben we dus wel de Wespendief gezien! Ik kan me voorstellen dat je helemaal donkergroen bent geworden hahhahahahahha..... Ik zou dat ook geworden zijn hoor als ik hem niet zelf had kunnen fotograferen! Jij hebt ze zelfs met honderden zie overvliegen maar ik had er echt nog nooit een gezien laat staan op de foto gezet!!! En echt, het was omdat het daar zo rustig was dat ik eens hoger in de bomen ging kijken en toen zag ik hem dus en hield hem in de gaten. Op dat moment wist ik nog niet dat het om een wespendief ging. Ik ben blij met je felicitaties en ik hoop dat jij deze ook ooit eens op de foto krijgt :-) Je had natuurlijk ook naast me mogen zitten hihi.....
      Groet,
      Helma

      Verwijderen
  72. Olá, como sempre acontece, as suas fotos são de enorme qualidade, belas a mostrar od lindos detalhes das belas aves.
    Bom domingo e semana,
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá AG
      Obrigado por seu lindo comentário. Eu amo pássaros e este belo pássaro que eu queria compartilhar;-) o domingo já acabou, mas você já um fim de semana muito agradável.

      Atenciosamente,
      Helma

      Verwijderen
  73. Jullie hadden dus geen pech, maar onwijs geluk, want wie ziet er nou een wespendief en kan hem zo mooi op de foto zetten? 99,99% zeker dat je die bij de andere hut niet gezien zou hebben. Ook prachtige foto's van de glanskop en de gaai.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja, eigenlijk hadden we wel pech want we wilde graag de groene specht een keer op de foto krijgen en die was daar goed vertegenwoordigd net als ijsvogels. Maar eerlijk is eerlijk Alie, als deze hut niet onder water was gelopen dan hadden we nooit die prachtige wespendief gezien dus daar heb je echt gelijk in :-) Ik heb nog foto's van een badderende jonge GBS maar die moet ik nog verder uitzoeken.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  74. Lindas fotos, lindos passarinhos! Cumprimentos.

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Hello Helma, I am spellbound by your lovely photos- The Honey Buzzard is a magnificent raptor, and you are so lucky to have seen it. The Jays are beautiful birds, but they lose a little of their dignity (in a nice way) when they are wet. :=)) They look so cute, and there is nothing I would rather see than birds enjoying the water.

    My daughter will post my comment on her computer. Have a great weekend my friend.
    Best regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Breathtaking,
      The Honey Buzzard was a great experience and I will not forget this soon either :-) This bird of prey had I never seen and now he suddenly sat down for my nose! The jaw is indeed a bit refreshed when wet is hahahahaha .. Always nice to see the birds see a bath :-)
      Many thanks to your daughter that she puts this reaction down here.
      Kind regards

      Verwijderen
  76. Potverdikkie Helma, dat is wel een knaller. Nou niet bepaald een vogel welke je vaak te zien krijgt. Meestal zie je foto's van deze vogel hoog in de lucht. Een keertje heb ik een serie gezien van een wespendief die een wespennest leeg vrat. Maar zo fijn op een tak heb ik de wespendief nog niet gezien. Eén puntje van kritiek is die afgezaagde tak. Die ontsierd het verder mooie beeld. Met een kleine bewerking kun je dat vast 100% verbeteren. Je bent een bofkont dat je zo'n bijzondere soort zo mooi voor je lens hebt gekregen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      je weet niet half hoe blij ik was bij het zien van deze geweldige wespendief!!!! Dat puntje van kritiek mag je hebben maar ik heb er bewust niets aan gedaan. De foto's zijn zo ook zoals ze gemaakt zijn en niets daaraan is veranderd (behalve het uitsnijden). Mijn hele dag kon natuurlijk niet meer stuk hihi... en ik denk ook niet dat er zich een tweede kans zo gaat aandienen.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  77. Zie dat je vraag beantwoord is en niet door een leek zoals ik hihi
    Fijn om te weten wat je op de plaat zet toch?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha..... inderdaad Nellie en ook nog eens door een kenner eerste klas :-))) Erg leuk dat Han zelf hier komt reageren :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
    2. En wat goed dat je E;Elisabeth hebt geholpen.
      Mu kan ze weer reageren op blogger.
      Klasse!!

      Verwijderen
  78. Hoi Helma
    Even uitproberen .Dankzij Nellie heb ik nu Edge als browser omdat ik weer problemen had met Blogger en dat werkt blijkbaar.
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      echt zo gaaf dat je weer zelf kan reageren op blogger :-)))))
      En ook Nellie natuurlijk bedankt want ik ben er ook heel blij mee!
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
    2. haha geen dank...dacht gewoon dat dit zou helpen, want ik heb ooit problemen grijnzzzz

      Verwijderen
    3. ooit moet zijn NOOIT
      Wel met foutloos typen dus ;)

      Verwijderen
    4. Ik type ook nooit foutloos hoor hahahahahah.....
      maar het is heerlijk dat Elisabeth nu zelf weer haar gang kan gaan op blogger. Echt top!!!

      Verwijderen
  79. Mooie serie van de bosvogeltjes, dat is dan toch het voordeel van zo'n hut, je kan ongestoord de vogels bekijken en fotograferen, zonder dat de beestjes last van jouw aanwezigheid hebben. De wespendief is wel de topper van de dag , prachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn zoveel mooie bosvogeltjes Ghita maar buiten de vele meesjes en de gaai en de GBS niet veel bijzonders gezien behalve dan uiteraard die machtige mooie Wespendief!!!! Zo'n kans zal ik niet gauw een tweede keer krijgen!

      Verwijderen
  80. Een oplettende lezer hihi
    Ja loop vooruit met mijn blogjes, je kan namelijk zelf de datum aanpassen hè gnagna
    Een beetje vals spelen mag toch?
    En dat bijlezen als je overal de laatste neemt ben je eerder klaar hihi
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... het was me al eens vaker opgevallen maar ik dacht dan altijd dat je dan misschien een paar dagen wegging of zo. Bij Klaproos zie ik het ook wel eens want die zet alles op een dag vooruit maar dit bij jou viel nu wel heel erg op hahahahaha....

      Verwijderen
    2. Ohw ja, en wat dat bijlezen betreft.: Ik heb bij jou maar 2 blogs bijgelezen want dat laatste filmpje duurde al 10 minuten hahahaha.... Soms kijk ik later nog eens terug naar de andere maar ik weet dat je geen melding krijgt als ik daar dan reageer dus zie je die reactie ook niet en dan laat ik dat maar achterwege ;-)
      Ook nu heb ik maar een uurtje want ik moet weer naar mijn werk toto 23:30 uur ieuw.....

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma