maandag 21 augustus 2017

Libellen en juffers......

In dit blog een aantal verschillende libellen en een paar juffertjes. Dit zijn nog lang niet alle libellen die ik heb gefotografeerd. Ik heb oa de Zwarte heidelibel, de Vuurlibel en de gevlekte witsnuitlibel voor een ander blog bewaard dus die komen later aan de buurt.



***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on the photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling ***



 Bruinrode heidelibel - Sympetrum striolatum

 Bruinrode heidelibel - Sympetrum striolatum male

 Bruinrode heidelibel - Sympetrum striolatum

Een paringswiel van Lantaarntjes is ook altijd leuk om te fotograferen


Lantaarntje Ischnura elegans

Lantaarntje Ischnura elegans

Lantaarntje Ischnura elegans - Lantaarntje Ischnura elegans


Ik had een aantal mooie foto's van de Noordse Witsnuitlibel. Later bleek dat ik ook een Gevlekte witsnuitlibel er tussen had zitten. Hieronder dan 2 foto's van een Gevlekte Witsnuitlibel (de mooiste komen later nog in een ander blog)  en een Noordse witsnuitlbel .


Gevlekte witsnuitlibel - Leucorrhinia pectoralis

 Noordse Witsnuitlibel -  Leucorrhinia rubicunda.


Het uitsluipen van een Grote keizerlibel heb ik al eerder laten zien Hier KLIKKEN maar hieronder ook nog een uitsluipende keizerlibel - Anax imperator.




keizerlibel - Anax imperato

keizerlibel - Anax imperato

keizerlibel - Anax imperato

Achtergebleven huidje  van de keizerlibel - Anax imperato

Een mooie Roodoogjuffer
Roodoogjuffer -  Erythromma viridulum


Roodoogjuffer -  Erythromma viridulum

Uitsnede  Roodoogjuffer -  Erythromma viridulum


Platbuik - Libellula depressa

Platbuik - Libellula depressa

Platbuik - Libellula depressa

En een paar plaatjes van een mooie Paardenbijter - Aeshna mixta


Paardenbijter - Aeshna mixta

Paardenbijter - Aeshna mixta

Paardenbijter - Aeshna mixta

Paardenbijter - Aeshna mixta

Paardenbijter - Aeshna mixta





En zoals gezegd heb ik er nog veel  meer maar gezien de beperkte tijd die ik momenteel heb komen deze dus later in een ander blog aan de beurt.
================================================================

Iedereen bedankt voor alle mooie en leuke reacties en de vele complimenten op en over de foto's in het vorige blog van:

"Wespendief en meer.............................................."

146 opmerkingen:

  1. Stunning images Helma. Dragonflies have such interesting looking heads. I love the vibrant turquoise colouring but my favourite has to be the Migrant Hawker. It's markings are brilliant, a minature work of art! Thank you for sharing so many with us.
    Have a truly wonderful week :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Prunella,
      Nice to see you again :-)
      The dragonflies and juffers are also beautiful to see with their different colors and beautiful drawings. Nice to read that you enjoyed these pictures :-)
      I wish you another great week.

      Verwijderen
    2. Wij zijn een paar weken terug op de Dommel gaan kano-varen. Het stikte daar ook van de libellen, geweldig om te zien. Je hebt ze mooi vastgelegd.

      Verwijderen
    3. Als je inderdaad met een kano of fluisterboot op het water zit dan zie je inderdaad ook heel veel mooie libellen. heb je er ook een paar gefotografeerd?

      Verwijderen
  2. Tremendous series of dragonfly images, Helma. Obviously the Netherlands Post Office should take these images and use them on a series of postal stamps dedicated to natural history. Then they could add your previous images of shorebirds and raptors, mosses and flowers, and we would have a whole encyclopedia of images from nature. The final stamp in this special issue would of course be a very high denomination stamp with a portrait of you on it! I will be first in line to buy the whole issue and then I will brag to everyone about about my famous, beautiful wildlife photographer from Holland! Enjoy the week, Helma. David xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahahaha ..... again a great nice response from your David :-) You always know how to blush me hahahahaha ..... If you want some of these pictures then that's possible because I have all now Original big files yet. That one of the kluut was no longer in big files.
      Very nice to encourage you to make stamps. Would be very nice :-)))))) I do not have to worry but I'm glad you became a good friend of mine ;-)

      Dear greetings 💥💙💫💙 👌💚💛

      Helma

      Verwijderen
  3. Schitterend, Helma. Alsof je een emmer leeg gooit, en dan heb je er nog een stel.....
    Prachtige dieren, prachtige foto's, ik kijk uit naar het vervolg t.z.t. .....Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... "alsof je een emmer leeg gooit". Ik moet ook echt zeggen dat ik dit jaar vele geluk had met de wat bijzondere soorten zoals de vuurlibel en de zwarte heidelibel en ook nog de vrij zeldzame gevlekte witsnuitlibel. Deze komen inderdaad tzt en ik hoop ze eigenlijk hier gelijk achter deze te kunnen plaatsen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. Hello, beautiful captures of the dragonflies. Your photos are amazing. Happy Monday, enjoy your day and the week ahead.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      It is also great to be able to photograph these dragonflies.
      Also for you a very nice week.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  5. Ha buuf baardvrouwtje Helma, dit zijn weer fraaie exemplaren. Prachtige scherpte!
    Heb je deze allemaal in het streekbos gefliepst?
    T is weer een blog om te smullen, knap werk!
    Grtjs van buuf, baardvrouwtje Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey buuf Baardvrouwtje Marjolein,
      Nee, deze heb ik niet allemaal in het Streekbos gefotografeerd. Wel de paardenbijter, de heidelibellen en de juffers :-) We smullen er samen van hihi.... We kunnen morgen nog even heen als je wilt.
      Groetjes van dit baardvrouwtje, Helma

      Verwijderen
  6. Hi Helma,
    marvelous photos of these wonderful dragonflies and insects. Gorgeous photos !
    Thank you very much for all your kind comments on my blog.
    best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Synnöve,
      I need to get used to your photo with your blonde hair :-)
      Thank you for your beautiful response and I'm glad you enjoyed these photos.
      Best regards, Helma

      Verwijderen
  7. Hoi Helma,
    Wat een prachtige reeks. Schitterend hoe je deze libellen en juffers hebt weten te fotograferen.
    Mooi ook hoe die prachtige kleuren van die beestjes nu te zien zijn.
    Knap gedaan hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      ik heb ze allemaal maar bij elkaar gezet en ja, het is zo leuk om deze diertjes te kunnen fotograferen. Er zijn er natuurlijk heel erg veel maar heb niet altijd de tijd om er op uit te gaan de laatste maanden. Over deze serie ben ik zelf ook héél tevreden :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  8. Absolutly beautiful and stunning shots Helma you have a good eye and possibly a good lens.
    All the very best, Gordon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Gordon,
      I have indeed a beautiful macro lens.
      I have the Sigma 105 F2.8 EX DG OS HSM Macrolens and I like more than geod :-)
      Best regards, Helma

      Verwijderen
  9. Goedemiddag Helma,

    Juffers en libelle heb je heel mooi foto's gemaakt. Mooi van kleur. Je ziet strepen en kleuren. Echt genieten. Vaak juffers en libelle vliegen gauw weg. Bij jou is heel goed gelukt. Echt genieten hier!!!
    Fijne week gewenst.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Jacqueline en Ferry,
      ik mag ook heel graag naar de libellen en juffertjes kijken. Dit jaar heb ik er helaas niet zo heel veel tijd voor gehad maar de dagen dat ik deze libellen wel kon fotograferen waren dan ook goed gevuld :-) Ik wens jullie alvast een heel fijn weekend.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  10. Reacties
    1. Dank je wel Bas,
      ik heb deze libellen dan ook in 2 dagen kunnen fotograferen (inclusief deel 2 war hierna nog komt :-).
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Mooie serie, Helma.
    Ik vind die kopjes van de libelles en juffers in vergroting altijd zo intrigerend. Bij jouw vergroting kun je het zo goed zien: dat grote oog en die haartjes...
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Zem,
      in de vergroting zijn het eigenlijk gewoon engerds!!!!
      En het zijn eigenlijk kleine monstertjes want ze eten gewoon hun soortgenootjes op!!!!!
      Hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. schitterende macro's van deze sierlijke juffers en libellen....Helma

    het is een genoegen om al die details met mooie kleuren te zien..

    ik kijk al uit naar het vervolg

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,

      het zijn ook werkelijk prachtige insecten en ik zou willen dat ik er nog meer had kunnen fotograferen. Ja, een tweede deel komt hier nog achteraan maar er zijn er nog zoveel meer!
      Ik wens je alvast een heel fijn weekend.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  13. Prachtig om te zien en van zo dichtbij...het toetje van de paardebijter is wel een heel mooie afsluiter.
    Ha als er nu een voorbij vliegt weet ik hoe ze eruit zien al weet ik dan nog niet welke het is ;)
    Prachtige serie weer
    Groetjes en fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi nellie,
      het zijn ook echt prachtige insecten om te footgraferen. Ze zijn er in vele kleuren en maten en als je in het buitenland kijkt zijn er zelfs nog veel mooiere libellen dan hier maar ook in Nederland zijn er heel veel verschillende. Fijn te lezen dat je ervan genoten hebt.
      Groetjes en alvast een heel fijn weekend (ik heb werkweekend).

      Verwijderen
    2. Zal in Greece mijn stinkende best doen om er op de foto te zetten grijnzzzz

      Verwijderen
    3. Ja hoor!!! Lekker naar Greece!!!!!
      Reken maar dat ze daar mooitjes hebben Nellie!!!!
      Is stiekum beetje jaloers........

      Verwijderen
  14. Reacties
    1. Takk Dirk,
      Dragonflies er også fine dyr å fotografere ;-)

      Verwijderen
  15. Grote schoonheid in deze serie Helma. Het oogje van de juffer knalt er op foto 14 helemaal uit. Moeilijk kiezen maar ik denk dat ik voor deze foto ga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je henk en de schoonheid van de rode ogen zijn jou ook bezield lees ik wel ;-) Deze juffer is ook een van de mooiste door zijn mooie felle rode ogen :-)

      Verwijderen
  16. Een bijzonder fraaie serie van de verschillenden soorten Helma. Met macro fotografie, zie je zoveel meer dan met het blote oog. Mijn favoriet is opname 21, mede door de achtergrond.
    Lieve groetjes van Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Ed, met macrofotografie zie je zoveel meer dan met een gewone lens of met het blote oog. Deze libellen en juffers zijn dan ook uitermate geschikt voor deze vorm van fotografie ;-) Foto 21 vond ik zelf ook helemaal geweldig :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Reacties
    1. Thank you Bob,
      I'm glad about this response from you :-)

      Verwijderen
  18. Hello Helma. I am always full of admiration for your photos, it is so today. They testify of your perceptiveness and wonderful captions of dragonflies. Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello erna
      I am very happy to read that you enjoyed this picture of the dragonfly. I also had a lot of fun making these pictures :-)
      Regards

      Verwijderen
  19. Wat een schitterende serie Helma, de ene foto nog mooier dan de ander, fraai hoor. De hele serie is genieten, maar foto 21 vind ik als totaalplaatje werkelijk een heel mooi geheel.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Coby :-)
      Ik he b deze foto's dan ook met heel veel plezier gemaakt :-)
      Foto 21 vind ik zelf ook de mooiste omdat hij daar ook in zijn natuurlijke omgeving zo gefotografeerd is. Ik was er direct al waus van toen ik de foto's had overgezet.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. Hoi Helma,
    Heerlijke blog!!!! Het roodoog, heidelibellen en de lantaarntjes staan er prachtig op, mooi vrij en mooi scherp. De grote keizerlibel die net is uitgeslopen, is geweldig! Wat gaaf dat ie nog zo lichtgroen is (net mijn kleur zo ongeveer, lol) Prachtig je witsnuiten, ik zie ze niet ieder jaar en jij hebt zomaar meerdere soorten en er volgt ook nog apart een blog over, toe maar, lekker hoor! Ook super dat je zowel een vers mannetje als een vrouwtje paardenbijter zo mooi gefotografeerd hebt! Maar die platbuik is ook gaaf. Ik verheug me ook al op je vervolgblog, want dat zijn ook wel hele gave soorten die je noemt, pffft!
    groetjes en rustig aan hè?!
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      ik kom ent bij jou blog vandaan en echt... ik zie niet lichtgroen maar meer paars/zwart arghhhh..... wat ik bij jou zag is echt wel jaloersmakend met die uitsluipers maar ook die bijzondere blauwtjes. Ik kreeg echt een waas voor mijn ogen pfffff...... zo gaaf zeg! Die gevlekte zag ik pas later op de pc. Ik had Noordse witsnuitlibellen daar gefotografeerd (wist dat ze er zaten) en op een ander plek zag ik ze weer maar dat bleken dus gevlekte witsnsuiten te zijn!!!! Het vervolg is in de maak dus je kan je borst natmaken (eindelijk eens) whahahahaha...
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  21. Dearest Helma, I love all the beauty and details that you have captured in your magnificent photos!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you dear Linda,
      I'm glad you enjoyed these pictures ;-)
      I hope I can show you many beautiful pictures.

      Verwijderen
  22. Wat een staaltje van uitmuntende fotografie stel je hier weer ten toon.Ben zo blij dat ik daar telkens mee mag van genieten.De pracht van de natuur en zijn bewoners weet je altijd ontzettend mooi in je lens te vangen. Die witte snuitlibel kende ik wel van uit de boekjes maar heb ze zelf nog nooit ergens gespot.Wat een pract en praal aan natuur foto's

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Marylou, je laat me weer eens blozen :-))))
      Ik hou ook net als jij van de natuur en dan is het heerlijk dat we van elkaars foto's kunnen en mogen genieten :-) Ik heb het geluk om 2 verschillende soorten witsnuiten te ontmoeten en ook nog te kunnen fotograferen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  23. Ben er jaloers op, zag enkel vliegende libellen en die wouden niet stil zitten voor mij ��. Schitterende foto's en mooie kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo erg nou Joke !!!!
      deze libellen zijn van 2 verschillende dagen en dan zit daar deel 2 (die hierna komt) ook nog bij.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  24. ha die Helma
    wat weer een pracht in dit libellen geweld
    zo mooi en scherpe foto's van zo dichtbij , wat geef jij hen dat ze zo mooi blijven zitten :) poseren
    en ik maar denken dat ik soms wat geluk heb pppfffttt
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      er zijn ook zoveel mooie libellen maar net zoals met de vogeltjes zitten de mooiste in het buitenland ;-) En euhhh.... ik geef ze helemaal niets. Ja, aandacht ja hahahahaha.... maar dat is alleen maar om ze een beetje mooi op de foto te krijgen hihi...... En ja, jij hebt ook mooie foto's van de libellen (en andere diertjes).
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      filmpje zit in de mooie rookton
      of hier
      https://www.youtube.com/watch?v=tjJCkXdKNbU&feature=youtu.be

      ja ik had eem paar schitterende dagen in Makkum
      tijdens de visserij dagen

      en nee de pijn kwam voor de folders , die hebben er niets mee van doen
      het bleek een slijmbeurs ontsteking te zijn
      cortisone spuit er in en pijnstillers en wat ontzien
      is nu al stukken beter
      nou ik afgevallen hihi , zit er alweer aan hoor , daar heb ik veel moeite mee
      vind zo men zegt de verkeerde zaken erg lekker hihi
      maar ik ben tevreden met zowel long als bloed test :)
      dus jij gruweld van die ozo fotogenieke beestjes , zittend in hun web
      ik liep al vele malen in zo'n web tijdens het lopen van de wijken , tuin in tuin uit
      ach geeft hen weer wat te doen nadat ik ze van m'n bol had geveegd hihi

      ik kijk zo nog ff Piet en sluit af

      wens je een fijn rest weekend

      lieve groet , Karel

      Verwijderen
    3. Hey Karel,
      dan ga ik zo het filmpje nog even kijken want dat had ik dan verkeerd begrepen :-) De pijn had je dus al voor de folders en nee, zo'n slijmbeursontsteking is een pijnlijke aangelegenheid! Gelukkig gaat het de goede kant op met die pijn. Afvallen is ook een crime want ent als jij vind ik ook alles lekker en dan vooral hartigheid mjammie...... al is chocolade ook echt geen straf!!!
      Fijn dat je heerlijke dagen in Makkum had en daarnaast ook nog mooi weer :-) Gelukkig ben je tevreden met de uitslagen van de testen en dat is goed. Die spinnen zijn echt gruwelbeesten en dan vooral die grote kruisspinnen arghhhh.... ik ken het fenomeen van die folders want ik had ook een enorme grote blauwspar voor in de tuin (zitten in de winter altijd goudhaantjes in) maar als ik 's morgens vroeg of 's avonds laat uit d dienst kwam liep ik ook met mijn gezicht in die webben. heb al menig spin eraf moeten schudden (gil gil).

      Nu is het weekend op de avond na weer om.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  25. Ha Helma,
    je hebt heel wat libelle-moois weten te verzamelen. Verschillende soorten, een paringswiel, uitsluipers.. en dan heb je nog meer...?
    Mijn favo hier is foto 20. Dat "mechaniekje" waar de vleugels door bewogen worden, vind ik altijd zo intrigerend. Je hebt dat hier heel mooi close-up. Die paardenbijter is sowieso een prachtige libelle; ik heb hem zowaar ook een keer uitgebreid van heel dichtbij kunnen bekijken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      ik zou nog wel meer libellen willen alten zien maar ik heb alleen deze in dit blog en dan het vervolg in deel 2. Normaal fotografeer ik veel vaker maar het komt er gewoon niet van. De rugproblemen en daarna d drukte op het werk en andere verplichtingen. Volgend jaar maar wat meer vrij nemen hahahahaha..... Leuk dat je juist die foto hebt uitgekozen. het is ook een heel mooi mechaniek zoals jij beschrijft :-) De paardenbijter is inderdaad heel mooi en het mooie is dat ze ook vaak blijven hangen aan een tak. Kan je ze mooi op de foto zetten. Ik wens je een heel fijn weekend. (ik heb werkweekend)

      hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. Great quality.Photos are incredibly beautiful. Bravo.:)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your kind response Agnieszka
      I'm glad you enjoyed these photos :-)

      Verwijderen
  27. Wat een geweldige serie libellen, naar elk plaatje kun je minutenlang turen, zulke schoonheden. Een geweldige prestatie om ze zo scherp en dichtbij op de foto te krijgen, niet alleen de libelle moet stil blijven zitten, maar zelf moet je ook een engelen geduld hebben, pffft. Had ik daar maar een klein beetje van.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jannke, wat fijn je weer te zien :-)
      Het mooie van het fotograferen van libellen is het feit dat als je maar lang genoeg stilstaat in de buurt van zo'n libel dat hij dan mooi dichtbij op een takje gaat zitten of zoals de paardenbijter aan een tak gaat hangen :-)
      Jij hebt ook echt wel geduld als ik die schoonheden in je tuin zie ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Hi Helma, and another superb post, the images of the Dragonflies and Damselflies are stunning. Some species I have never seen myself. Looking forward to the next post for some more rare species. All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      There are also a lot of different dragonflies and Damselflies. In other countries, even many more beautiful species, but in the Netherlands we also know many beautiful dragonflies. The following blog is one with a few unusual dragons in the Netherlands :-) I wish you a very nice weekend.

      Best regards, Helma

      Verwijderen
  29. Hoi Helma.

    Dit is genieten van al dit moois wat je laat zien.
    Zo mooi ieder detail te zien.
    Prachtig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      Dank je wel voor je reactie.
      Het is ook mooi om al die libellen waar te nemen en te kunnen fotograferen.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Wat een pracht van reeks, Helma!!
    Dit is werkelijk een lust voor het oog... en zo mooi al die details!
    Lieve geniet groetjes van Anna ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anna,
      de details maken zo'n macro vaak ook vele mooier maar daar weet jij ook alles van :-)
      Lieve genietgroetjes, Helma

      Verwijderen
  31. echt prachtig Helma
    wat een mooie reeks
    een witsnuitlibel had ik nog nergens gezien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke,
      ik zag zowaar twee verschillende witsnuiten.
      De Noordse had ik 2 jaar terug voor het eerst gezien maar de gevlekte was dit jaar voor de eerste keer :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  32. Weer een geweldige reeks Helma.
    De paardenbijter is prachtig .
    Schitterende macro's!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Aly,
      er zijn ook zoveel mooie libellen!
      De paardenbijter is oom een hele mooie libel:-)
      Dank je voor je leuke reactie.
      Groetjes

      Verwijderen
  33. Piękna seria z ważkami!!, pozdrawiam Helma:))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ważki są fotografowane w mojej okolicy :-)
      W następnym blogu, inna małpa przychodzi do innego rodzaju ważki.
      Z poważaniem

      Verwijderen
  34. I am excited, these are great pictures of Helma. Thank you for showing us.
    Best regards
    Sigi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. And I'm glad you enjoyed these photos Sigi :-)
      Enjoy the beautiful weekend.
      Best regards,
      Helma

      Verwijderen
  35. Wow, very great pictures Helma ! Very good job !

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wow super wat een Libellen en Juffers heb je weer prachtig Helma ( ik heb er niet een )
    mooie serie hoor en prachtige close-ups
    L.G Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Janny :_)
      Jij hebt er niet een zeg je maar het kan nog steeds hoor ;-)
      En jij hebt ook weer andere prachtige foto's.
      LG, Helma

      Verwijderen
  37. Top macrowerk weer Helma, stekescherp en prachtig gesatureerde kleuren, schitterend gewoon!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi LUdo,
      dank je wel voor je complimenteuze reactie :-)
      het is gewoon heel leuk om libellen en juffers te fotograferen.
      Groetjes

      Verwijderen
  38. Prachtige serie van deze insecten Helma
    mooie details en schitterende scherpe foto's

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      het zijn dan ook echt hele mooie insecten :-)
      ik mag ze ent als de vlinders heel graag zien :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  39. Helaas lukte het Karina deze keer niet om te reageren op blogspot. het blijft een raar gebeuren dat sommige de ene keer wel en de andere keer weer niet kunnen reageren maar gelukkig is er google+ en mail :-)

    - Karina Kleijn

    Fantastisch wat een gave plaat.
    Het is toch net een juweel dat is ingelegd met turquoise en smaragd?

    Trouwens ik kreeg vandaag ook je nieuwe blog update van de libellen en de juffers. (maar reageren lukt helaas niet)

    Holy Moly wat heb je vele soorten kunnen spotten.
    Nu was ik al groen bij de paardenbijter maar de witsnuit maakte dat echt nog een beetje donkerder.
    Heb met lekbak zitten genieten van je blog (hoef vandaag dus niet te dweilen :-))

    En die juffertjes, zo mooi en scherp en zoveel detail zichtbaar.
    Heb er naast mijn groene kleurtje ook rode oortjes bij gekregen :-)

    Liefs, xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. +Karina Kleijn Je laat me weer eens rood worden ipv groen hahahahaha..... maar deze paardenbijter is ook een hele mooi libel :-) Zo naar dat je weer niet kan reageren en ik begrijp er ook helemaal niets van. De ene keer wel en de andere keer weer niet. Ligt ook aan de browser die je gebruikt denk ik en ook waarvandaan je reageert.
      Whahahaaaaaa...... inmiddels dus een lekbak aangeschaft whahahaha....... ik kwam echt ff niet meer bij hoor whahahahaha..... Ik alleen rood deze keer maar jij groen (en nog zelfs een dinkere variant hihi.....) en rode oortjes :-))))).

      Liefs, Helma xxx

      Verwijderen
  40. Fantastisch Helma, je hebt zelfs de uitsluipingen meegeamaakt heerlijk is dat hé,
    tof om zo een hele serie te kunnen neerplanten, gave plaatjes, me laaik laaik laaik :-)

    Niet te hard werken hé :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dien,
      ik heb niet alleen de keizerlibel zien uitsluipen maar ook de viervlek libellen :-) Ik vind de libellen en juffers altijd heel mooi om te zien en dat geeft ook een 'zomers' gevoel. Grinnik.... leuk dat laaik laaik laaik hihi......
      vandaag even mijn laatste werkdag. Nu begint mijn weekend en dan alleen woensdag deze week werken :-)
      xxx

      Verwijderen
  41. Dag Helma, wat een prachtige haarscherpe foto's van de libellen en juffers! Mooie warme kleuren ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      deze tijd zijn er ook echt heel veel mooie libellen en juffers :-)
      Altijd leuk om te zien en om te footgraferen.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  42. Wat een schitterende en kleurrijke foto's zijn dit weer! Nu de vakantie om is, kom er tenminste weer aan toe om je foto's te bekijken. En dat is weer genieten! Ook de bloemen en de wespendief --> super zeg! Ik kijk weer uit naar nieuwe foto's ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacobien,
      ik loop zelf ook heel erg op achter met blogs lezen en reageren.
      Erg leuk dat je weer langs komt en ook zegt weer te genieten van deze foto's :-) Die Wespendief was ook echt heel gaaf en dat zal ik niet gauw een tweede keer meemaken.
      Groetjes

      Verwijderen
  43. Hoi Helma.
    Wat 'n mooie serie van de Libellen en ook alles weer heel mooi in beeld gebracht.
    De Gevlekte witsnuitlibel heb ik nog nooit gezien, kom bij ons ook niet voor.
    Ook de cocon met het uitsluipen van de Paardenbijter staat er mooi op ook heb je goed opgelet met de achtergrond.
    Heb van de serie genoten.
    Groetjes Loes
    Ondanks heb ik genoten van je mooie beelden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      er zijn nu ook zoveel mooie libellen en soms zijn er dan soorten die je niet eerder hebt gezien. Ik zag de Gevlekte witnsuit dit jaar dan ook voor het eerst. De Noordse witsnuit zag ik 3 jaar eerder voor het eerst. Het uitsluipen is van een Keizerlibel en niet van de Paardenbijter hoor. Fijn te lezen dat je van deze serie hebt genoten :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Unos macros absolutamente espectaculares, me han gustado mucho todas las fotos. Enhorabuena por este trabajo Helma, un abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Germán,
      Me alegro de que hayas disfrutado estas fotos de las diferentes libélulas.
      También fue muy agradable para fotografiarlos :-)
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  45. Hoi Helma.. Wonderful world and wonderful macro.. Have a great weekend..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ana,
      Thank you for your comment.
      The weekend is over, but I wish you a very nice week.
      Regards

      Verwijderen
  46. Hoi Helma,
    Als jij losgelaten wordt op libellen en juffer is het resultaat voorspelbaar. Het kost je zeeën van tijd, maar dan heb je ook wat. Jij bent duidelijk weer helemaal los gegaan met als resultaat een overdosis aan schitterende beelden. Bovendien bijzondere soorten. Volgens mij vind je dit nog veel leuker dan mosjes. Mijn complimenten voor deze prachtige reeks.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      je mag me ook rustig loslaten bij libellen en vlinders hhahahahahahah... heerlijk om te zien en om te fotograferen :-) Mosjes vind ik ook echt onwijs erg leuk om te fotograferen net als hele kleine zwammetjes. Dank je wel voor je complimenten :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  47. Schitterende foto's van deze sierlijke insecten. Ik vind het net ridders in de lucht, acrobaten zijn het soms, de enorme versnelling die ze maken als ze op jacht zijn... Je hebt hier een paar heel fraaie foto's in deze reeks, zeker die zonovergoten libellen of juffertjes, die vind ik prachtig. Heel mooie details van hun vleugels en het wonderbare mechanisme dat moeder natuur ooit ontwikkeld heeft. Een paar miljoen jaar geleden waren er libellen van meer dan 50cm groot... kan je je die joekels voorstellen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Dirk :-)
      Ik vergelijk die grote libellen altijd met helikopters hahahaha... en ja, het zijn ook echt acrobaten. Ik kan me haast niet voorstellen dat er ooit libellen hebben geleefd van 50 cm groot!!!! Ik denk dat ik daar dan gewoon bang voor zou zijn hahahaha..... Nee, geef me deze soorten maar die we hier hebben al zie ik soms op foto's van libellen in het buitenland veel mooiere (ik bedoel dan de kleuren hé.)
      Fijn dat je van deze foto's van de kleinere libellen hebt genoten ;-)

      Verwijderen
  48. Een prachtige serie, Helma. Jij bent op libellengebied dit jaar goed aan je trekken gekomen blijkbaar. Kan ik niet zeggen... maar, eh... de gevlekte witsnuit zou toch in een volgend blog komen?
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,
      en dat maar van een paar keer hoor. In De Weelen zitten er gewoon heel veel en daar zag ik dit jaar ook voor het eerst de Vroege glazenmaker (rode lijst). En ja, die gevlekte witsnuit komt ook in het volgende blog. Ik liet hier alleen eentje zien tezamen met een Noordse witsnuit ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Very nice photos of our dragons, Helma, it would be much appreciated if you could share them on our dragonfly blog ;-)
    I hope you are enjoying your summer and all is well.
    Take care and enjoy your weekend :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Noushka,
      It's better than it has been ;-) I'm not yet 100% but we're heading the right way. In the meanwhile I have put some pictures and I hope to add some more to the beautiful libellis site.
      Best regards and a hug

      Verwijderen
  50. Schitterend, wat zijn er toch veel soorten, knap ook dat je ze weet te benoemen. Af en toe zie ik wel een libelle vliegen, maar die krijg je echt niet zo op de foto. Dus met veel plezier deze foto's bekeken, echt prachtig. Groetjes van Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny,
      er zijn nog veel meer mooie soorten en ik krijg die ook niet allemaal op de foto hoor. maar er moet wat te wensen overblijven hé dus ik ga het volgend jaar gewoon weer proberen ;-) Fijn te lezen dat je van deze foto's hebt genoten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. WOW, Helma! Your dragonfly and damselfly images are superb. You have some species that I am jealous of too!

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      Also with you are beautiful dragonfly and damselfly's :-)
      I'm often jealous of your little owls and you may also be a little jealous of his hihi .... Nice to read that you enjoyed these pictures.
      Sincerely, Helma

      Verwijderen
  52. Goedemorgen Helma,
    Wat een geweldig mooie beelden van de libelle's. Het is altijd speciaal om ze rond te zien vliegen in de nabijheid van mijn vijver.
    Heerlijke dag gewenst.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Marijke,
      het is inderdaad om soms van die grote "helikopters" over het water te zien scheren en daar geniet ik dan ook echt van :-) Jij hebt ze bij je eigen vijver en dan zou je volgend jaar eens moeten opletten of je daar uitsluipingen ziet. Kan je mooie serie foto;'s van maken :-) Voor jou nog een hele fijne avond.
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  53. Taking macro of dragonflies is a good and fantastic exercise.
    Beautiful done.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your beautiful response :-)
      It's also a beautiful exercise for macro :-)
      A hug

      Verwijderen
  54. prachtige serie, en wat een soorten. Je hebt ze allemaal even mooi erop staan, en zelfs een uitsluipende keizerlibel, die zou ik graag nog eens willen zien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      er zijn ook echt heel vele libellen en ik heb de luxe dat er hier in ons eco-gebiedje er steeds meer soorten bijkomen. Dit jaar zelfs de vroege glazenmaker (rode lijst) daar gezien en zelfs kunnen fotograferen. Ook jij gaat een keer een uitsluiper van een keizerlibel tegenkomen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. Wat een kwaliteit Helma. Ronduit fantastisch. Platen die zo in een natuurtijdschrift opgenomen kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Cor,
      je laat me zowaar een rode kleur krijgen!!!
      Groetjes

      Verwijderen
  56. Hoi Helma,

    Werkelijk prachtig zeg, wat een scherpte en mooie composities. Een absolute uitschieter is dat vrouwtje gevlekte witsnuitlibel, hier erg zeldzaam met alleen in de kop van Overijssel een behoorlijke populatie. Hier in de buurt zat er recent ook een, maar toen ik er ging kijken heb ik hem niet gezien, alleen veel viervlekken. Prachtige serie Helma dat belooft nog wat voor de rest.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      volgens mij is die gevlekte witsnuit een jong mannetje maar zeker weet ik dit niet. Dit vond ik op de vlinderstichtring - " Jonge mannetjes lijken op vrouwtjes. Vrouwtje: grote, brede gele vlekken op het achterlijf. Bij oudere vrouwtjes worden de achterlijfsvlekken oranjegeel, behalve de vlek op segment 7: die blijft helder geel."-
      Dat ze zeldzaam zijn is wel een feit want ondanks dat ze nu iets meer voorkomen staan ze nog steeds op de rode lijst.
      Bij ons is een eco-gebied en daar komen steeds meer zeldzame soorten voor. Dit jaar daar ook de vroege glazenmaker voor het eerst gezien en ook deze staat op de rode lijst. Jammer dat jij die ene die bij jou in de buurt zat niet meer kon vinden! In het volgende blog inderdaad nog ene paar foto's van de gevlekte witsnuit :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  57. Wat een prachtige foto's alweer.
    Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten libellen waren.
    Groetjes en een fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Garfjeuh :-)
      En er zijn echt nog veel meer soorten libellen.
      ik zou willen dat ik ze allemaal kon footgraferen maar dat zal niet gaan helaas.
      Voor jou alvast een heel fijn weekend.

      Verwijderen
  58. Wat een mazzel had je dat je die uitsluiping kon fotograferen. Prachtige detailfoto's zitten er tussen. Nog geen vliegende vast kunnen leggen? De kleuren zijn ook weer subliem. Wat een prachtige serie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Alie, ik heb een vliegende en dat is van een Smaragdlibel maar die zie je in het volgende blog. Was er ook maar eentje trouwens al heb ik wel meerdere vliegende libellen maar die komen nog later aan de beurt.
      Groetjes,

      Verwijderen
  59. Helma, what beautiful pictures, they are absolutely extraordinary.
    I was delighted.
    Kind regards
    Maria de
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      I'm glad to read that you enjoyed these photos :-)
      Kind regards.

      Verwijderen
  60. Amazing... prachtig zoals je de libellen gedetailleerd geplaat hebt.En die huidjes en de verschillende kleuren die veranderen als ze drogen...
    En dan de bijzondere libellen zoals die witsnuit maken je blog tot een schitterend overzicht. Ik kijk al weer uit naar je volgende blog als je die andere bijzondere libellen publiceert.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frans,
      in deze tijd heb je zoveel mooie libellen. Ik heb dan ook no de mazzel dat ik vlakbij een eco gebiedje woon waar de laatste jaren steeds meer en ook vaak aparte libellen voorkomen. De keizerlibel is echt een hele mooi metamorfose van uitsluipen tot volledig gekleurd. Leuk dat je uitkijkt naar het volgende blog met libellen ;-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  61. Olá, as macros são de enorme beleza e qualidade, pelas as mesma é possível apreciar os detalhes interessantes.
    Continuação de boa semana,
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Antonio,
      Esse é o tio, a beleza da fotografia macro. Os detalhes podem mostrar-lhe tão lindamente.
      Para você um ótimo final de semana.
      Um abraço

      Verwijderen
  62. Een prachtige serie welke niet zou misstaan in een boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Frans,
      dat beschouw ik als een compliment :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  63. Hallo Helma, de beelden hebben een enorme kwaliteit.
    Soms vraag ik me af hoe je het doet om zo veel kwaliteit te krijgen met de insecten.
    Wat is uw camera?
    Maar natuurlijk moet je talent hebben.
    Ik wacht op je in de volgende post.
    Hugs.
    janicce.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Janicce,
      Minhas câmeras são a Sony SLT-A77II da Body e a Sony SLT-A65V (estas também estão no lado direito do meu blog com as lentes que uso. Uma boa lente macro é indispensável, mas sua atitude também é importante (não se mova demais se você engolindo-os).

      Verwijderen
  64. Uma publicação absolutamente deslumbrante, para se apreciar ao detalhe!
    Formidável trabalho, Helma!
    Parabéns! Beijinhos
    Ana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Ana
      Adoro ler que você gostou dessas fotos :-)
      Não hesite em comentar.
      Um beijo meu

      Verwijderen
  65. Prachtige foto's van de juffertjes en de libellen Helma.
    Alles mooi helder en scherp gevangen met je lens.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie :-)
      Die van jou doen er niet voor onder ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  66. A truely amazing set of photo, they must have taken a lot of patience to get such good closeups.
    Take care, Gordon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Gordon,
      I'm lucky to live next to a forest where there is also a small eco area. There are many beautiful dragonflies and butterflies. I'm glad you enjoyed these photos.
      I wish you a very nice weekend.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  67. Gezellig lachen met zijn 2tjes hihi
    Blij dat ik daar aan mee werk.
    Vandaag een (volgens mij slechtvalk) in de tuin gehad
    Snel met mobiel wat foto's gemaakt maar bijna niet te herkennen...pfftttt
    Maar goed was wel heel leuk en bleef stil zitten ook nog op de hoek van de aanbouw.
    Prachtig om te zien.
    Ben even afwezig...libellen zoeken whahaha
    Groetjes en fijn werkweekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat deden we zeker Nellie hahahahahahaha.....
      Ik zag je foto's en gaaf zo valk in eigen tuin. Ik kan niet zien of het een slechtvalk is maar het lijkt het wel op! Hij zat inderdaad mooi stil en die zou ik ook wel hier willen hebben!!! Wat een mazzel heb jij. En valk in de tuin en straks allerhande moois in Greece!!!!!!!
      Geniet ervan hé en ik zie je wel weer hihi......... (stinkend jaloers ben ik).
      Groetjes :-)

      Verwijderen
  68. Prachtige blog Helma,
    Schitterend in beeld gebracht, en al die kleuren.
    Heel erg mooi.
    Groet Bert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Bert,
      als ik het weer nu buiten bekijk dan zullen dit de laatste libellen foto's van het jaar geweest zijn vrees ik ;-).
      Groet, Helma

      Verwijderen
  69. Beautiful photo dragonflies, so many species.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Monika,
      There are also really many different types of dragonflies with all their own color and drawing :-)

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma