zondag 9 juli 2017

Groentje (Callophrys rubi) en andere..........

Al heel lang wilde ik een Groentje (Callophrys rubi) fotograferen maar ik zag deze nooit. Ooit een paar jaar terug 1 exemplaar in het Zwanenwater gezien maar daar bleef het ook bij.

Een aantal weken geleden gingen we voor het fotograferen van libellen naar een bosgebied waar we wel vaker komen en geloof het of niet... ineens vloog daar een Groentje!!! Nee, wel meerdere!  Mijn dag kon natuurlijk niet meer stuk. Eindelijk een Groentje op de foto kunnen zetten.



***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on the photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling ***




Bessenwants Dolycoris baccarum

Bessenwants Dolycoris baccarum

Landkaartje

Landkaartje

Groentje (Callophrys rubi)

Groentje (Callophrys rubi)

Groentje (Callophrys rubi)

Groentje (Callophrys rubi)

Groentje (Callophrys rubi)

Er vlogen ook nog enkele Oranjetipjes.
Foto's zijn wat donker maar ze zaten ook op een onmogelijke plek!


Oranjetipje   Anthocharis cardamines
Oranjetipje   Anthocharis cardamines

Oranjetipje   Anthocharis cardamines female

Oranjetipje   Anthocharis cardamines

Oranjetipje   Anthocharis cardamines

Oranjetipje   Anthocharis cardamines

Onderstaande foto van het groentje is absoluut geen mooie foto, maar het was weer een ander groentje en  hij zat zo mooi op een blad dat ik hem toch graag wilde laten zien.


Groentje (Callophrys rubi)




===========================================================

Iedereen ook bedankt voor alle leuke reacties en opmerkingen op de foto's in het vorige blog van:

"Grutto, Tuurtje, Steenuiltje en jonge Ekster............"

146 opmerkingen:

  1. Fantastic, brilliant and beautiful photos, dear Helma! I love your photography!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello linda
      I'm happy to read that you enjoy my photography :-)
      Cordial greetings.

      Verwijderen
  2. An amazing series of shots, Helma. Your macro work is quite incredible. Just when I think you can't get any better you go and prove me wrong all over again. Butterflies, birds, flowers, mosses.....all brilliant work. The results you obtain are wonderful!!!!! A big hug from me to Helma The Photographic Genius!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik .... you make me bloody bloody again David :-)))))
      Thank you for your amazing and fun spontaneous response about these photos.
      Also a big hug and kiss for you xxx

      Verwijderen
  3. Goedenavond Helma,
    Prachtig serie foto's heb je gemaakt. Vooral vlinders zijn heel erg mooi om te zien. Bij ons zie je niet zoveel soorten vlinders. Bij jou wel. Bessenwants heb ik nooit gezien. Heel apart beestje om te zien. Zijn ze erg klein? Wat leuk dat groentje eindelijk gezien heeft. Heel apart van kleur. Ik heb je foto's genoten.
    Fijne week.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Jacqueline en Ferry,
      Deze vlinders zijn echt heel mooi en het groentje is ook nog niet bij ons hoor. Hij komt wel steeds dichterbij :-) Fijn dat jullie van deze foto's hebben genoten. Ook voor jullie nog een hele fijne week.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. Owwwwwwwwwwwww, wat een bof en gaat het groentje ook nog op zo'n mooie gele bloem zitten! Het kan niet op, super gefliepst, buuf baardvrouwtje Helma! Wat een mooie serie van de diverse fladderaars! De macrolens en jij zijn een geweldig koppel! :D
    LG van buuf baardvrouwtje Marjolein!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat vond ik nou ook buuf baardvrouwtje Marjolein!!! Ik kon mijn geluk dan ook niet op toen ik deze schoonheid van een groene fladderaar zag fladderen 💙 Macrolens is ook een hele mooie en jij gaat ook met deze lens een mooie eenheid worden ;-)
      LG van dit baardvrouwtje, Helma

      Verwijderen
  5. Schitterende serie. Dat was dus weer geluk hebben dat je de Groentjes tegen kwam. Zo zie je maar weer geduld wordt beloont. De wants staat er ook goed scherp op, een mooi exemplaar die ik hier ook wel eens zie. Altijd lastig om sommige vlinders goed vast te leggen maar dat is je hier goed gelukt.
    Groetjes
    Joost & Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was zeer zeker geluk hebben joost en Nicol, want de groentjes komen hier nog niet zo heel veel voor. Kennelijk treken ze toch meer de provincies in en dat is geweldig goed nieuws :-)))) Wantsen zijn inderdaad ook erg leuk om te fotograferen
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  6. Supermooie natuurfoto's Helma en een groentje heb ik ook nog nooit kunnen fotograferen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Marylou,
      dat ik het groentje kon fotograferen was ook echt supergaaf. Twee weken alter zag ik er ook een aantal in het Zwanenwater en die komen alter nog een keer aan bod :-) Ook jij gaat vast en zeker nog een keer een groentje zien.

      Verwijderen
  7. schitterend Helma , een pracht serie , en een teken dat het groentje zich verder over het land verspreid , ja ze zitten op de meest gekke onbereikbare plekken , maar jou camera legt ze vast , waar het die van mij nog niet lukt :)
    zag dat je druk bij me was hihi
    ja gein is belangrijk , ik leef er voor :)
    ik wandelde afgelopen week een 65 KM , niet voor natuurmonumenten maar wel bij heb op bezoek :)
    ja kerken en andere oude gebouwen en hoven sla ik ook zelden over om te bezoeken
    hier is het hele weekend bijna voorbij , maar ach ik blijf toch vrij :)
    als je graag wandelt en het wat bijhoud , loop jij als je met pensioen bent vele kilometers achter de camera aan , en laat je ons weer genieten
    fijne avond groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey karel,
      klopt, het groentje is zich meer en verder aan het verspreiden. wat was ik blij dat ikd eze zag en zo gaaf ook nog. De libellen konden me verder gestolen worden (die konden een andere keer ook nog wel hihi... maar dat groentje daar bleef ik me lekker mee bezig houden. Wel een heel snel en druk fladderaartje hoor pfffff..... Ik mag altijd graag bij je bijlezen en ook weer ff lachen :-)
      Ik ben nog niet met pensioen maar hoop dan als dat ooit zo komt ik ook nog goed ter been ben hihi.....
      Jij ook nog hele fijne avond.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. ha die Helma
      ja het zijn allemaal snelle fladderaars , ik liep van de week over graskaden o.a in het Naardermeer en daar wemelde het van de blauwtjes en O wonder 1 kreeg ik goed in beeld , ik helemaal blij , nadien nog wat anderen o.a een zandoogje , krenten in de pap tijdens de wandeling
      zie album elders :)
      jullie waren er ff fijn tussenuit , maar wel aan de pillen troep , lees ik dat goed , beter worden hoor , ziek zijn is slecht voor je gezondheid
      ben blij dat jullie toch genoten hebben van de vrije dagen , kan je weer fris en fruitig aan het werk :)
      ja ik vond die pikante moppen wel passen bij de warmte hihi
      fijne avond groet

      Verwijderen
    3. Hey karel,
      wat gaaf dat je zovele blauwtjes hebt gezien. Ik moet nog in de herkansing van die blauwtjes want het klaverveldje wat hier altijd was is weggemaaid!!! Je foto;'s moet ik dan ook nog bekijken maar zoals gewoonlijk loop ik weer eens ferm op achter zucht......
      ik was nog lang niet bijgelezen bij je maar de bel ging en ik kreeg onverwachts even visite. PC werd dus even niets meer zucht... En ja, ik zat aan de penicilline. Weer zo benauwd en weer dat vreselijk hoesten met kleurtjes. Fris en fruitig aan het werk zeg je hahahaha... nah.... ik had nog wel even vrij willen zijn hoor hihi... DSie pikante moppen waren ook erg leuk whaaaaaaaa......
      Jij ook nog hele fijne avond.

      Verwijderen
  8. Do not be so critical with you Helma, I find the pictures all very successful, gorgeous!
    Best regards
    Sigi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi .... thank you Sigi :-)
      I also really like the green butterfly :-)
      Greetings,

      Verwijderen
  9. Helma, you're an artist! So beautiful pictures!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Helma
    mooi zeg al die soorten vlinders er zitten wel een aparte bij.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      dat groentje is ook echt ene aparte en die wilde ik al hele lang graag zelf zien en fotograferen. Eindelijk gelukt dus :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Ongelofelijk mooie foto's! Wat een mooie scherpte op de insecten en de vlinders. Prachtige vlinders!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke,
      het groentjes was voor mij echt een geweldige ervaring.
      Wilde deze al zo lang zien en fotograferen dus ik was echt superblij. Mijn dag kon echt niet meer stuk (een week of 2 weken later nog eens kunnen fotograferen in een ander gebiedje.

      Verwijderen
  12. Wat een prachtige vlinder! zijn de mooiste insecten die bestaan en hebben een aantal echt leuke foto's gemaakt, een prachtig schouwspel van de natuur te zien.
    Gele en witte vlinder is mooi, not've ik ooit heb gezien.
    Duizend kussen, Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Montse,
      lo siento por mi respuesta tardía pero yo estaba enferma de nuevo y fue la penicilina.
      Estas mariposas son insectos hermosos, y yo les pueden ver mucho :-)
      Son pequeñas maravillas de la naturaleza misma y debemos estar orgullosos.
      muchos besos

      Verwijderen
  13. Wat weer een prachtige serie foto's Helma. Het groentje, steelt toch de show, wat heeft dat vlindertje mooie kleuren, ik heb het nog nooit aangetroffen.
    Lieve groetjes van Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Edward :-)
      ik was al heel lang op zoek nar eht groentje nadat ik het eenmaal een paar jaar terug voor de eerste keer zag. het bleef ook bij die ene keer tot nu dus. Het is ook een prachtig vlindertje maar net als de blauwtjes enorme druktemakertjes. Een paar weken ook in een ander gebied kunnen fotograferen maar die foto's komen nog ;-)
      Lieve groetjes van mij

      Verwijderen
  14. Hola Helma, fotos espectaculares y alguna de estas mariposas es muy muy difícil hacerles una foto, enhorabuena. Espero que estés totalmente recuperada. Un beso.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Lola,
      Tengo antibióticos doketer y ahora espero que ser restaurado pronto.
      Es agradable leer que usted encuentre bellas imágenes de estas pequeñas mariposas. También son hermosas criaturas;-)
      un beso

      Verwijderen
  15. prachtig het groentje en al de andere sterren die voorbij komen
    jij laat ze allemaal schitteren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... het groentje was anders maar moeilijk te vinden op de groen bladeren hoor Anneke ;-) het was omdat hij voorbij fladderde anders had ik hem nog nooit gezien! Maar het is wel een 'schitterend' vlindertje :-)

      Verwijderen
  16. Hi Helma. Butterflies are always beautiful and your pictures too. * I will return to the blog at the end of July. Now I'm still using time to go before the August hip surgery. Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Erna,
      Take your time to learn what to do to recover from that hip surgery.
      I'm very happy to hear from you again.
      I wish you strength and strength for the coming period.
      A hug

      Verwijderen
  17. Prachtige serie, Helma! Groentjes zijn erg leuk en inderdaad komen ze hier niet voor. Ik zie ze wel eens op de Veluwe, evenals de Oranjetipjes overigens. Het laatste Groentjeskiekje is qua compositie erg mooi. Jammer van de beroerde belichting ;-)
    Groentjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,
      ik was echt superblij dat ik eindelijk eens zo'n groentje kon fotograferen :-) En ja, de laatste is ook een vreselijke foto maar ik vond de compo ook zo ooi dat ik hem evengoed heb geplaatst. Belichting hebben we niet altijd in de hand en met na bewerkingen is het ook niet altijd te repareren.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Wat een kleuren heeft zo'n klein vlindertje toch. Prachtig gewoon. Het landkaartje is ook mooi gekiekt. Je schrijft dat de oranjetipjes op een onmogelijke plek zaten, maar die met die groene achtergrond is prachtig. De witte vlinder van de bovenkant is geen oranjetipje, maar een klein geaderd witje. Het oranjetipje heeft stippen (geaderd ook, maar die kunnen ook wel eens ontbreken) en het zijn donkere streepjes i.p.v. een donker halfrond hoekje. Maar ik ben nog steeds jaloers op je groentjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Alie,
      ik vind dit vlindertje echt een pracht exemplaar :-) Een paar jaar terug voor het eerst gezien maar kon deze niet fotograferen. Nu liep ik er ineens tegenaan en ohhh...wat vond ik deze mooi! Met onmogelijk plek bedoelde ik ook dat ik er bijna niet bij kon komen en het was daar beetje donker. Oké, het is dus een kleine geaderd witje. Moet ik dat even veranderen dus. Ja, je mag jaloers zijn hahahahaha... ben ik bij jpu ook wel eens *lol*.
      Vooral de mail die je erna stuurde bezorgde me stijve kaken van het lachen hahahahahaha....

      Verwijderen
  19. Oh, die is mooi begon ik ....en die en oh..die...geen beginnen aan wat een gave foto's Helma! Het groentje, mens wat heb je daar bloedmooie foto's van gemaakt. Zo mooi met die achtergrond in groen en geel, top!! Maar de bessenwants en landkaartje ook heel mooi, en dan knal je er nog ff een paar oranjetipjes, met ook nog een vrouwtje ( ja, hoor...) tegenaan. Geweldig!! Het is weer genieten!
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      ik was wel zo blij toen ik dit groentje tegenkwam. Stond echt al heel lang op mijn wensenlijstje en ohhhhhh.... daar fladderde hij gewoon!!!! Zo leuk maar ook net zo druk als zijn soortgenootjes de blauwtjes pfffff.........
      Maar goed dat het groentje op een groene achtergrond zit dan valt je kleur niet zo op whahahahahahahaha.......
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  20. Wat een schitterende foto's heb je kunnen maken, Helma, top!!
    De Wants en het Witje heb ik al, alle anderen ....
    tja, ik doe net als jij, 'k blijf er gewoon op wachten!!
    Met waterjuffers uit eigen vijver werkte dat ook vorige week.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,
      gaaf dat je je eigen waterjuffers hebt in de vijver.
      Die zal ik vast nog wel tegenkomen.
      Ik loop nl beetje ver op achter door wat omstandigheden.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  21. I am pleased for you that you got your Greenhorn. and your other photos are beautiful too.
    Take care, Gordon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Gordon,
      I wanted to photograph this little green butterfly for a long time :-)
      I'm glad you like this greenhorn too :-)
      Cordial greetings,
      Helma

      Verwijderen
  22. Hoi Helma
    Mooie serie heb je weer gemaakt en wat een prachtig Vlindertje is het Groentje die zie je hier in de omgeving niet mooi hoor en dat er nog OranjeTipjes vliegen was weer genieten
    Fijne dag hé L.G Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      hier zie je het groentje ook nog niet hoor. We waren op libellenjacht en ineens fladderde daar het groetje. Vergeten alle libellen en alleen me op dit groentje gestort hahaha..... Dat er nog oranjetipjes waren vonden wij ook Best bijzonder. In het hele bos niet een gezien en op het einde aan de bosrand vlogen er een paar. Hele fijne avond nog h;e.
      LG, Helma

      Verwijderen
  23. Hoi Helma.

    Prachtig Helma de schoonheid van de natuur die je laat zien.
    Het Groentje is inderdaad een juweeltje.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      dat groentje is inderdaad een juweeltje.
      Eindelijk kon ik deze kleien snelle jelle een keer fotograferen ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. Ha Helma, schitternde serie laat je ons weer zien, wat geeft de natuur toch veel moois he.
    P.s. onze dochter is ook helemaal wous van vlinders, elke vlinder die ze tegenkomt moet op de foto, en dat zijn er veel. Helaas heeft zij er geen blog van.(jammer)
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      de natuur geeft inderdaad hele veel moois en daar geniet ik dan ook met volle teugen van :-) Wat leuk te lezen dat je dochter ook zo waus is van vlinders :-). jammer inderdaad dat ze geen blog heeft want vlinders zijn prachtige diertjes waar je ook heel veel mensen blij mee maakt.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Hoi Helma,
    Je pakt wel weer uit zeg. Wat een prachtige beelden. Nu weet ik wel dat groen je favoriete kleur is, maar deze groentjes staan er wel heel fraai op. Maar ook met de andere kleuren weet je wel raad, al heb je het daar minder vaak over. Misschien rood, als je teveel complimenten krijgt voor je fotowerk. Dat is ook nu weer van grote Kwaliteit,inderdaad met hoofdletter K.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      groen is inderdaad mijn favo kleur als het om natuurfoto's gaat hahahahahaha....... en deze groentjes waren ook echt zo gaaf om te zien! Kleine druktemakertjes (net als de blauwtjes) maar zo mooi! En ja, rood wil inderdaad ook wel eens voorbij komen .....*kuch*....... Thanks.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. Hoi Helma,
    Dat zijn mooie foto's zeg!! Gaaf die wants.
    En wat heb je die kleine fladderaars ook mooi gefotografeerd. Prachtige beelden en heel mooi van kleur. Knap gedaan hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      die wants is mijn eerst gekleurde wants. Ik bedoel dat ik altijd alleen maar groene of bruine zie en nu deze mooie bessenwants :-) dat groentje was echt mijn favoriet die dag en heb daar ook héél véél tijd aan besteed hihi...

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. I love your butterfly images, Helma, but I'm especially impressed by your excellent Hairy Shieldbug images.

    With my very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      Thank you for your nice and enthusiastic response about the Hairy Shieldbug images.
      There is also a lot to see in nature and there we have to use and enjoy it ;-)

      Cordial greetings,
      Helma

      Verwijderen
  28. Hello Helma, beautiful butterflies and lovely photos. The shieldbug is cool looking. Happy Monday, enjoy your day and the new week ahead!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eileen,
      The following Saturday I can link this blog to you :-) The butterflies are also really beautiful to see. Nice to read that you have also found The Shieldbug's pictures so much fun ;-)
      A very nice week for you.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  29. En hoe zeg, je hebt er een prachtige serie van gemaakt.
    De wants en het oranjetipje vind ik ook mooie...
    En je leest het er zijn er meerdere die het groentje ook graag op de plaat willen zetten. Je bent dus niet de enige...
    Prachtige serie en ik zag de update nu pas in de lezerslijst :(
    Groetjes en geniet het mooie weertje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... ik was ook echt helemaal euforisch toen ik dat groentje zag fladderen Nellie :-))))) De libellen hadden mijn aandacht totaal niet meer maar heb me lekker met deze groentjes bezig gehouden hihi...
      Van die update in de leeslijst snap ik nooit veel dus ik kom gewoon kijken en reageren ;-) Ja... ik geniet van het mooie weer (na eerst weer een antibioticakuur naar binnen gewerkte te hebben!)
      Groetjes,

      Verwijderen
  30. Inderdaad een prachtig vlindertje, ik heb hem zelf 1x gezien, je hebt er een hele mooie serie van gemaakt. De foto's van de wants zijn ook supermooi en de oranjetipsjes staan er ook prachtig op!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ank,
      ik was er ook behoorlijk mee in mijn sas :-)
      Ze komen nu dus meer voor dan alleen op Texel en dit zal de komende jaren ook vast nog gaan uitbreiden. De wants vond ik heel mooi van kleur. De oranjetipjes waren er zowaar ook nog.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Cudowności u Ciebie Helma!motylki jak malowane!:)) pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Śliczne są te motyle huh.
      Szczególnie mały zielony motyl to klejnot;-)
      pozdrowienia

      Verwijderen
  32. je geduld werd beloond Helma

    prachtige opnames van het groentje..

    maar ook deze van de wantsen spreken me erg aan, zonder deze van het oranjetipje te vergeten


    bedankt voor het delen van deze heerlijke foto's

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan je wel stellen ja WillY :-)

      Ik was er dan ook maar wat blij mee!!!
      Die wantsen waren ook heel fotogeniek maar ze bleven nooit stil zitten hahahaha... van de vele foto's bleven alleen deze 2 over om te plaatsen.

      Fijn te lezen dat je van deze foto's hebt genoten ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  33. Hallo Helma
    Schitterende opnamen.
    Het Oranjetipje is mooi zeg!
    En het Groentje, wow!
    Heel mooi vastgelegd.
    Groet Bert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      dank je voor je enthousiaste reactie :-)
      Van dat groentje was ik ook echt helemaal waus!!
      Groet, Helma

      Verwijderen
  34. Vast een bijzondere vangst maar eigenlijk vind in het oranjetipje een veel mooiere vlinder om te zien :) De foto's ? kan ik kort over zijn ..... SUPER !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel wat dat groentje aangaat Henk maar ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren ;-) Jij vindt het Oranjetipje mooier en dat kan want die bind ik zelf ook heel mooi maar een groentje kom je bijna nooit tegen!!
      Wat fijn dat je zo enthousiast bent over deze foto's *bloost*.

      Verwijderen
  35. Dear Helma, You have worked your magic once again, and have taken very pretty photos of butterflies I hardly ever see. The images of the bug are beautiful too. Thank you for sharing these wonderful
    nature shots. As I am unable to post this comment, my daughter will post it on her computer. Have a lovely week!:) Best Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Breathtaking,
      Very sorry to read that you can not comment yourself. Often it helps if you use another browser. I am very happy that you post a comment via your daughter. My thanks is great.
      Nice to read that you have enjoyed these pictures of the butterflies. There are also beautiful little butterflies. The wishes were also a pleasant surprise for me ;-)
      A hug.

      Verwijderen
  36. Hi Helma,
    marvelous photos of these tiny butterflies and flowers. So beautiful !
    Thank you very much for all your kind comments on my blog.
    Have a great week, Helma.
    Warm regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Synnöve,
      Thank you too much for commenting on these photos with me :-)
      I wish you another great week.
      Best regards, Helma

      Verwijderen
  37. Het zijn allemaal weer mooie foto's! Als ik jouw foto's zie, dan verlang ik echt naar de vakantie! Eindelijk weer tijd om er eens lekker op uit te gaan ;) Wat leuk dat je dan nu ook een groentje voor je lens had! Die laatste foto vind ik er toch wel leuk uit zien hoor! Niet elke foto hoeft perfect te zijn, niet perfect is ook goed!

    (En in reactie op jouw reacties: Het laatste 'nieuws' op mijn site is het streekbezoek, Pieter van Vollenhoven, en prinses Margriet. Maar helaas is het met die tak van fotografie niet zo makkelijk dat ik altijd kan gaan als ik vrij heb. De royals moeten dan ook maar net een activiteit hebben ;) Dank ook voor je hartelijke complimenten! En ja, Zowel Maxima als Willem-Alexander zijn zeer spontaan en hartelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacobien,
      dank je wel voor deze leuke reactie :-) Ik hoop dat je inmiddels nu vakantie hebt en er lekker op uit kan gaan :-) het groentje was al een lang gekoesterde wens en nu kwam deze spontaan uit :-) Die laatste foto is ook inderdaad niet perfect maar wel mooi om te plaatsen toch.

      Leuk dat je even uitleg geeft want ik zie genoeg bij je maar weet dan nooit waar het laatste nieuws staat. Nu dus wel :-)
      Groetjes

      Verwijderen
  38. Stuk voor stuk weer schitterende plaatjes Helma, zoals steeds Toppie!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ludo :-)
      Het kan beter maar ik blijf gestaag oefenen ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  39. Wat leuk als een wens in vervulling gaat! Wat zijn ze mooi de groentjes,koppies mooi scherp en tegen een fijne achtergrond. Ik heb ze eens kunnen fotograferen in Drenthe, zo ook landkaartjes. Ik weet niet of ze ook in Noord Holland vliegen. Wat is de bessenwants gaaf zeg en natuurlijk de oranjetipjes, knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      ik hoop dat deze groentjes zich meer gaan uitbreiden maar ze vliegen al in Noord-Holland en wel in het Zwanenwater. Jij hebt ze al een keer in Drenthe kunnen pakken en dat is heel mooi om te lezen :-) De bessenwants zag ik ook voor eht eerst. Meestal zie ik alleen de groene stinkwants of de bruine maar nu eens deze mooie bessenwants.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  40. Preciosas imágenes..una maravilla..un saludo desde Murcia....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Murcia,
      Qué bueno verte de nuevo :-)
      Gracias por venir y la reacción de usted.
      Un abrazo.

      Verwijderen
  41. Wat een prachtig vlindertje, Helma! Volgens mij heb ik hem hier nog nooit gespot, het oranjetipje in eerdere jaren wel.
    Ik hoor dat er dit jaar veel vlinders zijn, maar in mijn tuin zie ik er te weinig . Ik geeft de intensieve landbouw om ons dorp de schuld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      het is ook echt een prachtig vlindertje. Die kleur is in het echt nog vele mooier dan hier op de foto/ Deze was een beetje groen/bruin maar ik zag ook hele groene en een beetje groen/geel. Het zal aan de leeftijd/stadia liggen hoe ze eruitzien denk ik maar daar moet ik me nog in verdiepen ;-) Ik mag hopen dat je nu met de tweede leg wel meer vlinders in je tuin hebt want je hebt er planten en bloemen gneoeg voor :-)
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  42. Hoi Helma,

    Prachtig vlindertje zeg zo'n groentje, ik heb het ook nog nooit gefotografeerd, wel zien vliegen. Je hebt je kans hier uitstekend benut. Maar wat prachtig heb je die bessenwants gefotografeerd, vooral foto nr. 2 vind ik een prachtige, mooie compositie en fijne bijpassende achte achtergrond, heel mooi gedaan.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      ik ging voor de libellen maar deze zakte gelijk nar de achtergrond toen ik die mooie groentjes zag fladderen :-) De bessenwants zag ik voor het eerst en die zatren echt niet stil! Die bleven maar heen en weer lopen pffffffff...deze 2 bleven dan over om te plaatsen.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  43. Hoi Helma
    Weer 'n hele mooie serie van het Groentje die ik 'n paar jaar geleden op Texel heb gefotografeerd, bij ons komen ze niet voor, Ook de Wants is mooi van kleur en het Oranjetipjes zijn ook zo mooi van kleur daar moeten we weer ;n jaar op wachten. En alles weer mooi in beeld gebracht.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      op Texel was ook de enige plaats waar ze toen gezien werden. Inmiddels hebben ze de oversteek gemaakt naar Noord-Holland :-) De bessenwants was ook voor de eerste keer dat ik deze zag en zowaar inderdaad nog een paar oranjetipjes. Op deze laatste en de groentjes moeten we nu inderdaad weer een jaar wachten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Hi Helma and a super set of images of the Butterflies, the Greenhorn is a beauty and always fond of the Orange tip, also the Shieldbug. Most enjoyable post. All the best John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      The greenhorn is also the most beautiful and beautiful little butterfly :-)
      I was really pleased to see and photograph them.
      I'm glad you enjoyed this post.
      Best regards, Helma

      Verwijderen
  45. Wat een bijzondere en mooie voelsprieten hebben die groentjes! Mooie fotoreeks weer Helma, de zomer spat ervan af met al die mooie vlindertjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook werkelijk een heel mooi klein vlindertje Michelle en juist omdat hij groen is vind ik deze zo apart. Het is ook zomer en daar horen zomerse beelden bij ;-)

      Verwijderen
  46. Prachtige vlinder serie Helma.
    Ik ben jaloers op je groentje, die heb ik nog nooit in het echie gezien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,
      kan je nagaan hoe blij ik was toen ik dit groentje tegenkwam.
      De libellen interesseerde me niet meer maar heb me compleet op het groentje gestort hahahahaha.....
      Groejtes, Helma

      Verwijderen
  47. Prachtige serie en macro foto's Helma
    Heel mooie details en schitterende scherpe foto's
    Leuk ook om te zien hoeveel verschillende insecten er rond vliegen en kruipen.

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moest eens weten wat er allemaal rondvloog en kroop Bram.
      dat zijn echt enorme verschillende hoeveelheden. Ik beperk me maar tot de libellen en in dit geval de wantsen en vlinders ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  48. Gave serie Helma,
    wat leuk om het groentjes eens in de schijnwerpers
    te zetten, prachtige opnames..mooie foto''s,prima van scherpt
    een fraaie blog!

    groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Niekse,
      ik wilde al heel lang een groentje footgraferen maar ik zag ze nooit totdat!!! Zo mooi als deze kleine vlindertjes zijn en ze verschillen ook nog in kleur. Ik zag groen/bruine, groen/gele en hele groene. Zal het stadia zijn waarin ze elven maar wel leuk om te zien :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Hoi Helma,
    Het groentje kleurt mooi bij de boterbloem. Leuk dat je 'm zo goed op de foto hebt kunnen krijgen. Je hele blog is trouwens heerlijk zomers.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      ja leuk hé dat groen en geel bij elkaar :-)
      Ik was echt superblij dat ik dit groente (meerdere groentjes) zag fladderen hoor. En thnx voor je leuke reactie. :-)

      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  50. dit fijne werk gaat mij toch steeds moeilijker af maar het is heerlijk om met jou mee te genieten wat is het weer bijzonder mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kan ik inkomen Bas en daar komen we allemaal een keer uit.
      Fijn om dan op deze manier toch te kunnen genieten van de kleine wonderen van de natuur ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. Prachtig Helma al die vlinders mooi al die kleuren prachtige platen vooral het groentje vind ik geweldig maar dat is omdat ik deze nog nooit heb gefotografeerd (een beetje gezonde jaloezie)
    Weer een mooi blog !!!
    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rob,
      dat groentje was ook al heel lang een wens van mij om deze te footgraferen. Je kan je voorstellen hoe blij ik was toen ik deze zag fladderen :-)))).. En een beetje gezoende jaloezie mag hoor want dat heb ik zelf ook hahahahah...
      Groet, Helma

      Verwijderen
  52. Wow!!! Todas las fotos son de una belleza extraordinaria, me han gustado mucho. Un abrazo desde España amiga Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola mi amigo Germán,
      Gracias por su respuesta entusiasta a estas imágenes de mariposas que :-)
      Un gran abrazo de los Países Bajos para usted.

      Verwijderen
  53. Karina lukt het weer niet om op deze manier te reageren maar wel via de mail :-)
    **********
    Karina Kleijn
    Hmmm je mag weer knippen en plakken want mij lukt het ff niet op je blog.
    Op zich niet zo heel erg hoor want we blijven er lekker crea bea bij ;-)

    Wat een super gave serie Helma.
    Ik kan me je gevoel van geluk goed voorstellen als het dan eindelijk lukt om een lang gekoesterde foto-wens in vervulling te laten gaan.
    Ik geloof dat ik euforisch zou zijn.
    Maar goed ik heb het vlindertje nog nooit gezien en ik wordt al helemaal blij bij het zien van jouw foto's.

    Trouwens wat ook erg gaaf is, is dat je nog oranje tipjes wist te spotten.
    En die foto's van de wants...wow wat een foto's, zo zuiver en scherp, prachtig.

    Je heb me weer laten genieten maatje en daarvoor dank ik je hartelijk.

    Liefs, xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. +Karina Kleijn wat een ellende is dat toch steeds hé :-(((( Heb je reactie inmiddels uiteraard op het blog gezet :-)

      Deze groene vlindertjes waren ook zo gaaf om te zien en eindelijk.... eindelijk kon ik die een keer fotograferen!!!! Mijn dag kon ook echt niet meer stuk en nog ben ik er onwijs blij mee. Het toeval wil dat ik ze 1 of 2 weken later nog een keer zag in een ander natuurgebied dat ook nog eens een hele andere kant op lag.! Die foto's komen nog hoor.

      Van die Oranjetipjes keken wij ook erg op. Hadden ze ook niet meer verwacht. In het veld zeker niet maar deze vlogen aan de bosrand!

      Die wantsen bezorgde me koppijn hahahahaha...... Die bleven maar heen en weer lopen van de stengel naar een pluis en dan weer naar een brandnetel arghhhh... Ik heb daar werkelijk een hele lange tijd doorgebracht en alleen deze 2 konden de selectie van plaatsen doorstaan hihi....

      Fijn te lezen dat je ervan genoten hebt. Net zoals jij mij ook altijd laat genieten met die wereldplaten van je :-)

      Liefs, xx

      Verwijderen
  54. Hai Helma,

    Een hele mooie serie van een aantal prachtige soorten. Altijd leuk wanneer je weer een wenssoort kunt fotograferen. Helemaal leuk wanneer je al een tijdje fotografeert en er dus niet zoveel wenssoorten meer zijn. Ze staan er stuk voor stuk prachtig op.
    Mijn favoriet is het landkaartje. Die wil ik ook eens rustig kunnen fotograferen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      dat groen vlindertje was al heel lang een wens van me. Ik heb er uiteraard nog veel meer maar deze kan ik afstrepen hahahaha... Het landkaartje zit ook daar waar de ringslangen zijn ;-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  55. Just fantastic photos Helma ! Have a wonderful summer ahead !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Lasse,
      Thank you for your beautiful response.
      In addition to working, we also enjoy the summer :-)
      Also for you a very nice summer.
      Regards, Helma

      Verwijderen
  56. Wat een prachtige wants is die bessenwants Helma.Ze lijkt zich volgehangen te hebben met kleine juweeltjes.Zelf heb ik ze nog nooit ergens tegen gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vond ik ook Marylou. Was ook de eerste keer voor mij dat ik deze zag :-) Ik zie normaal alleen de groene en de bruine dus deze was een welkome afwisseling ;-)

      Verwijderen
  57. Reacties
    1. Hello Maria,
      I'm glad you've regained these photos.
      Nature also gives us a lot of beautiful.
      Dear greetings, Helma

      Verwijderen
  58. Reacties
    1. Obrigado por sua visita e seu comentário Sandra.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  59. Prachtige serie mooi van kleur en scherp daar waar het hoort.
    Het Groentje is een prachtige vlinder welke ook op mijn verlanglijst staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Frans,
      dat groentje stond ook bij mij hoog op e wensenlijst en nu kon ik deze dan eindelijk eens vastleggen. Ik zag ze dit jaar op twee verschillende plekken. Een plek in Noord-Holland en op 1 plek in Flevoland.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  60. I can imagine how much time and hard work you have spent in order to get all these beautiful photos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. All these photos were made in 1 day :-)
      The vegetable did take a lot of time to get it a little nicely in the picture but it finally did.

      Verwijderen
  61. Hoi Helma.. Excellent pictures .. Congratulations and greetings

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Ana,
      The butterflies are beautiful animals to photograph.
      Cordial greetings.

      Verwijderen
  62. Wat een feest om deze foto's te kunnen bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook een feest om ze te zien en te kunnen fotograferen Cor ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  63. Olá, seleção de fotos com qualidade e boa definição a mostrar os lindos detalhes, é excelente.
    Feliz semana,
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Obrigado por sua reação bonita e alegre Ag :-)
      É bom ler que você gostava dessas fotos.

      Atenciosamente,
      Helma

      Verwijderen
  64. So much detail Helma, stunning images of beautiful insects and bug!
    Have a wonderful week :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Prunella,
      Thank you for your arrival and your nice response :-)
      Also for you a very nice week.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  65. Dag Helma, ik kom ook weer eens een bezoekje brengen aan jouw prachtig blog.
    En er is weer ontzettend veel moois te zien zoals gewoonlijk.
    Prachtige serie heb je weer gemaakt. De 1e foto van de wants is ontzettend mooi, ook foto 12 van de vlinder springt er voor mij uit. Het is weer genieten.
    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Truus, leuk je weer te zien :-)
      Ik ben zelf mea op achter met lezen van blogs (op FB ben ik helemaal achter) en met reageren nog later!!! Fijn te lezen dat je van deze foto's hebt genoten :-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  66. ha die Helma
    ja geduld is echt een schone zaak :)
    ach er zijn altijd dingen die het op de proef stellen , ik kan ze laten liggen , heel simpel omdat ik heb geleerd dat het m'n ademhaling in de war brengt en als er 1 ding is wat ik niet meer wil is , hyperventileren pppfffttt
    ja ik geniet m'n vrije tijd
    en die wijken lopen zie ik als training :)

    ja die K maakt in elke familie slachtoffers en daar weet jij helaas ook alles van , de medische wereld weet steeds meer , gelukkig , maar de pillen makers denken nog te vaak enkel en alleen aan grote winsten :(

    en ja een lach doet altijd goed
    lieve groet , karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      helemaal waar maar sommige o, zo moeilijk. En wat je zegt over je ademhaling is ook helemala waar. Ik kan daar ook een potje over meepraten!! Heerlijk toch die vrije tijd en die folders inderdaad een goeie training maar ook een extraatje ;-).

      - Ik hoop dat er ooit een tijdperk komt dat die K ziekte echt genezen kan worden. Die pillenmakers zijn allemaal van de chemische bende en weet je, al die mensen krijgen dezelfde meds terwijl al die mensen anders zijn (en daar zit het 'm dus ook in".

      Gelukkig kunnen we nog lachen Karel en dat blijf ik ondanks alles ook doen ;-)
      Lieve groet en dank voor je reactie, Helma

      Verwijderen
  67. A whole world of beetles and butterflies. Interesting photos, Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nature also brings us so much beautiful Adriana :-)
      Thank you for your comment.

      Verwijderen
  68. Hello Helma, beautiful collection of butterflies. Your photos are stunning. Thank you for linking up and sharing your post. Happy Saturday, enjoy your weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      Last week i forgot it and shared it right now on your site :-)
      Also for you a very nice weekend.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  69. Such elegant photography of those delicate butterflies and wonderful post of nature ~ ^_^

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Carol,
      Thank you for your visit and your message :-)
      Best regards, Helma

      Verwijderen
  70. Beautiful butterfly photos, not all that you've seen in this season :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. No, this is not all I've seen this season.
      There will be more ;-)

      Verwijderen
  71. Hoi Helma.
    Wat gaaf zeg!! Ik heb het Groentje nog nooit gezien en wist niet dat hij bestond (wel het blauwtje, het citroentje, het koolwitje).. En o een oranjetipje heb ik ook nog nooit gefotografeerd.. Prachtig!!!! Ook het landkaartje. Wat zijn vlinders toch top. Ik blijf ook altijd onder de indruk van dagpauwoog, kleine vos en atalanta. Bedankt voor het mee genieten, groetjes Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny,
      ik hoorde een aantal jaren terug voor het eerst over het groentje en deze was toen alleen op Texel gesignaleerd. Later zag men hem ook in natuurgebied "Het Zwanenwater" in NH en nu ook in Flevoland. Ze breiden zich dus meer uit. Echt onwijs leuk dat ik deze ook zag en kon fotograferen :-) Vlinders zijn ook geweldig en ja... de dagpauwoog is echt heel erg mooi.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  72. woow ! je hebt echt wel je best gedaan hier !
    er zitten briljante foto's tussen, de wantsen zijn een opener om U tegen te zeggen, vlijmscherp waar het moet en een zalig mooie achtergrond (bokeh). De vlinders... ja hallo ! Daar zitten juweeltjes tussen ! Je hebt echt wel veel macro ervaring, dat merk je zo. Bravo Helma, meer van dit goede fotografie werk !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer inderdaad altijd mijn best te doen Dirk :-))))
      Ik ben blij met je leuke en super enthousiaste reactie:-)
      Ik ben ook gek op macro en probeer dat dan ook mooi in beeld te krijgen (lukt ook niet altijd hoor). Dank je voor deze mooie reactie :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma