maandag 12 juni 2017

Weidebeekjuffers - Calopteryx splendens

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat deze foto's niet van dit jaar zijn maar zelfs nog van 2014!! Ik had er ooit al een serie van geplaatst maar het vervolg stond nog ergens in een teruggevonden map.

Daar ik ook nog geen tijd heb gehad om mijn nieuwe foto's (ook van libellen, juffers, vlinders, vogels, bloemen etc.)  uit te zoeken dus eerst deze foto's maar even. Misschien niet allemaal even scherp maar dat is dan maar zo.



***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on the photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling ***



Weidebeekjuffer- Calopteryx splendens vrouw/female

Weidebeekjuffer- Calopteryx splendens vrouw/female

Weidebeekjuffer-  Calopteryx splendens man/male

Weidebeekjuffer-  Calopteryx splendens man/male

De beek waar we ze vonden......

Weidebeekjuffer- Calopteryx splendens man/male

Weidebeekjuffer- Calopteryx splendens man/male

Weidebeekjuffer-  Calopteryx splendens man/male


De foto hieronder is geen trucage. Er zaten echt 3 weidebeekjuffers op deze halm. Aan de foto is dan ook niets gedaan of veranderd. Was echt heel leuk om te zien :-)


Weidebeekjuffers- Calopteryx splendens vrouw/female

Weidebeekjuffer-  Calopteryx splendens vrouw/female

Bloemetjes naast de beek

Weidebeekjuffer- Calopteryx splendens man/male

Weidebeekjuffer-  Calopteryx splendens man/male

Weidebeekjuffer-  Calopteryx splendens man/male

Weidebeekjuffer-  Calopteryx splendens vrouw/female

In het volgende blog wat meer vogels zoals de Grutto....

Grutto









==============================================================

Iedereen ook bedankt voor alle leuke reacties  en opmerkingen op de foto's in het vorige blog van:

"Langs het water....................................."

144 opmerkingen:

  1. Hoi Helma,
    Loop ik net te mopperen dat je wel weer eens een blogje mag plaatsen...kom je gelijk met deze super gave blog!!!
    Wat een prachtige weidebeekjuffers en bloedje mooie foto's pffft!! vooral die close-ups, wat zijn die fraai! Ik weet dat de vrouwtjes soms achter elkaar zitten , heb ik ook wel meerdere keren gezien, dus ik dacht al helemaal niet aan trucage, hoor:-) De beek en de bloemen langs de beek maken het beeld van deze weelde compleet! Heerlijke blog Helma!!!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      dus jij liep net te mopperen hahahahaha.... nah, ik zelf ook hoor want ik kwam er maar niet aan toe. Inmiddels ook weer vele honderden nieuwe foto's gemaakt maar plaatsen ho maar!!! Dit zijn nog 'oude' foto's en ook lang niet allemaal mooi scherp maar..... ik vind deze juffers de mooiste onder de juffers. vooral die mannen met die mooie blauwe kleuren (komt vast omdat wij ook van de "blauwe" zijn whahahahahaha......... De beek en bloemen hoorden er ook echt even bij ;-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  2. Great job, Helma. These organisms and delicate and beautiful - just like you I am sure!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik .... you make me blush David :-))))
      Thank you for your nice response
      Xx

      Verwijderen
  3. Da igual de cuando sean Helma, son espectaculares y es un placer verlas. Besos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias por su comentario preciosa Lola :-)
      Una gruesa beso

      Verwijderen
  4. Excelentes fotos Helma, son todas preciosas. Un fuerte abrazo desde España amiga mía.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias a mi amigo Germán.
      Me alegro de que haya disfrutado de estas fotos.
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  5. Goedemorgen lieve Helma,
    Wees toch niet zo bescheiden!! (maar dat siert je persoonlijkheid). Bloedmooie foto's.
    Heerlijke dag gewenst.
    Hartelijke groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie middag Marijke :-)
      Je laat me toch wel blozen hoor hihi..... ik heb inmiddels alweer honderden foto's maar het uitzoeken is best wel vele werk. deze had ik nog staan en waren nog niet geplaatst. ik heb me er dus eigenlijk een beetje gemakkelijk van afgemaakt, maar dank je voor je leuke reactie.
      Hele fijne avond nog.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  6. Fantastisch Helma, wat zijn ze mooi en wat scheren ze prachtig over het water hé, ik vond van de week de vleugeltjes van een meneertje:-) die is ten prooi gevallen aan een valk,
    ik heb ze meegenomen, ze staan hier in een potje, als je ze hebben wilt zeg het maar dan krijg jij ze :-)
    prachtig blogje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad vind ik ook dat blauwe van de mannetjes helemaal geweldig om te zien. Het is zo'n prachtige kleur blauw en dat is zoooooo mooi............, En jij hebt echt de vleugeltjes van een mannetje!! Echt heel gaaf. Als jij er inderdaad niets mee doet dan zou ik er héél erg blij mee zijn :-)
      xxx

      Verwijderen
  7. Hoi Helma.

    Recent of van eerder, maakt niets uit het is weer een prachtige serie.
    Puur natuur, echt genieten.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      inmiddels heb ik alweer vele andere libellen hoor maar die moet ik nog uitzoeken. Aan deze die er nu staan hoefde ik niets meer te doen (ik ben dus gewoon lui ;-) Fijn dat je van deze foto's hebt genoten.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  8. Great shooting Helma. Wonderful images.
    Geweldige schieten Helma. Prachtige afbeeldingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      The male are really beautiful with that beautiful deep blue color :-)

      Verwijderen
  9. Hai Helma,

    Ach 2014 of 2017, wat maakt het uit. Ze zouden ook zomaar in deze periode gemaakt kunnen zijn. Het zijn schitterende diertjes, maar vaak o ze lastig te fotograferen. De drie op een rijtje is super. Je ziet er vaak meerder bij elkaar, maar zo dicht bij elkaar en dan ook nog in dezelfde houding is wel erg leuk. Hele mooie foto. Hoewel de vrouwtjes mooi zijn, is de blauwe kleur van de mannen toch sterker. Je laat erg mooi de blauwe/groene kleuren naar voren komen in de foto's. Erg mooi gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Rená,

      het maakt in zoverre uit dat ik nu betere foto's maak dan toentertijd (al zeg ik het zelf hahahaha.....) . Ik heb echt heel vele nieuwe foto's maar het uitzoeken is nog even een klusje. Aan deze foto's hoefde ik niets te doen dus daarom deze maar geplaatst (kan ik ze ook weer opruimen.
      Ik vind deze juffers ook echt onwijs mooi en dan met name ook de mannetjes met die mooie diep blauwe kleur. Die drie vrouwtjes zaten ook echt zo dicht bij elkaar. Echt heel grappig om te zien. Ik heb er dit jaar ook een paar gemaakt maar die komen in een later blog.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  10. Hi Helma,
    those are stunning photos of this marvelous dragon flies. Every photo is an eyecatcher und I like the eyes and the glimmer on their wings too.
    Thank you so much for your lovely comments on my blog. I really appreciate it.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Synnöve,
      I was late to respond to your beautiful blogs. I was very busy because I'm at work again (therapeutic basis) and besides many festive family members. The beautiful weather also made me not sit behind the PC.
      Thank you for your kind and enthusiastic response.
      Dear groves, Helma

      Verwijderen
  11. Wow!! Magnificent macro and pictures. Very well-done..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Ana :-)
      Thank you for appreciating these photos.

      Verwijderen
  12. Hello Helma, these are all beautiful images. Well done! Happy Tuesday, enjoy your day!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Eileen,
      I'm happy to read the blogs again ;-)
      Also for you a very nice week.

      Verwijderen
  13. I'll try again, Great shots Helma, Dragonflys not being the easiest of subjects, and love the Godwit.
    Take care, Gordon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello gordon
      Sometimes blogger is a little awkward with opening or responding but your response is happily inside :-)
      These pasture juveniles are also not easy for a while, but those beautiful dragonflies that I would like them to get on the picture.

      Cordial greetings,
      Helma

      Verwijderen
  14. Oh how lovely pictures! Have a nice day;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Helma, of de foto's nu recent zijn of niet, het is een hele mooie serie van dit prachtige insect. Die metaalachtige kleur alleen al. De naam is al zo mooi: weidebeekjuffer.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Zem,
      af en toe weet ik niet meer waar ik met mijn foto's naar toe moet hahahahaha... Ik was er met de crash zoveel kwijt en nu vind ik zovele terug die ik nog nooit geplaatst heb :-) Vooral de mannen vind ik hele erg mooi en dat is vanwege die mooie intense blauwe kleur.
      hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  16. Zelfs een onscherpe Weidebeekjuffer is prachtig, maar die ben ik niet tegengekomen bij je, Helma, dus de rest is super!! En ze lijken geen dag ouder geworden! Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi..... dat vind ik fijn om te lezen van die onscherpe weidebeekjuffer Jan :-)))) En whahahahaha..... geweldig "ze lijken geen dag ouder te zijn geworden" *lol*.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Geweldige foto's weer! En wat hebben deze juffers toch mooie felle kleuren. Ik heb er weer van genoten! En dat ze niet van 2017, moet je er juist niet bijzetten. Ze zijn niet vergeeld dus het kan nog prima! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... "ze zijn niet vergeeld" hahahahah... leuke opmerking Jacobien :-) Ik denk dan dat ik het er juist wel bij moet zetten maar het had inderdaad misschien ook niet gehoeven.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Hoi Helma wat een mooie serie van de WeidebeekJuffer stuk voor stuk beauty's
    Het is ook een prachtige Juffer hé en wat leuk die 3 op een rij prachtig en de foto'van de bloemetjes vind ik ook zo mooi
    Echt genieten
    L.G Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      ik vind deze juffer ook echt de mooiste onder de juffers en zeker de mannetjes met die mooie blauwe kleur. De vrouwtjes zijn ook echt schitterend maar dan alleen als de zon op ze schijnt. Grappig hé die 3 op een rij :-)))))
      LG, Helma

      Verwijderen
  19. Niet allemaal even scherp zeg je ???
    Zelfs de meest onscherpe zijn nog beter als mijn foto's hihi
    Prachtige serie en ja die 3 op een blad is wel een gave foto en plekje...denk dat ze aan het zonnebaden waren grijnzzzz
    Er zitten prachtige exemplaren tussen...
    Graaf maar gerust in je oude mappen er zitten vast nog meer mooie in.
    Fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Euhhh....
      nee, deze zijn zelfs ook nog met mijn oude macrolens gemaakt hihi.... Die r op een rietblad was ook echt onwijs gaaf om te zien zeg. ik kletterde bijna te water maar dat had ik er wel voor over hahahahahah...... J
      En je moest eens weten wat ik nog in mijn oude mappen heb staan wat ik nog nooit geplaatst heb!!
      Heel fijn weekend

      Verwijderen
    2. Mocht je dan een keer een uitglijder maken dan heb je voorraad om te plaatsen hihi...nee blijf maar gewoon op de been die rug heeft je al last genoeg gegeven toch?
      Fijne zondag

      Verwijderen
    3. Hahahahaha..... daar heb je ook wel weer gelijk in hahahahah.... Ik blijf toch maar liever gewoon staan want die rugpijn hoef ik echt niet nog een keer arghhh..... Ik was vandaag weg voor libellen maar de wind en regen gooide 'roet' in de mooie rit!
      Jij ook nog hele fijne avond.

      Verwijderen
  20. ha die Helma
    niet scherp zegt ze , ze zijn stuk voor stuk toppers van foto's
    en dan die 3 op een rij , gaaf toch
    ik zag er velen langs de Gammelkerbeek , kreeg er 1 redelijk op
    https://gewoonkarel.wordpress.com/#jp-carousel-2918
    die is niet echt scherp :)
    fijne avond groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik vond ze niet echt scherp, althans de meeste niet maar misschien heb ik inmiddels een brilletje nodig hihi... Die 3 op een rij was ook echt helemaal super om te zien :-) Ik ga je foto's gelijk ff bekijken.
      Heel fijn weekend.
      Groet, Helma

      Verwijderen
    2. mogge Helma
      ik heb een lees brilletje , meer gelukkig nog niet
      zag dat je het druk had bij me :)
      maar je koelde wel wat af bij dat leuke plaatje en dat was de bedoeling
      inderdaad ik liet al vele nieuwe haringen glijden , vandaag ook weer hihi
      als zij hier zijn is de keuken voor haar , vind het prima
      ja plannen maken is leuk , ik heb nu weer wat wandelingen klaar liggen , ff het weer afwachten
      inderdaad het was echt warm , ik merkte het toen ik dat wijkje nog ff liep , was kleddernat van het zweet hihi
      ja 78 jaar en mankementen genoeg , hij doet het nog goed
      wat je zegt bliksem is mooi om te zien , maar op afstand
      foto's Garderen zijn aardig gelukt komen op het andere blog :)
      ik snap dat die hitte niks voor je is , en dat is voor velen zo , ik kan er gelukkig goed tegen , maar zal toch ook geen lange wandeling gaan maken
      er is veel ellende in de wereld , snap dan ook niet die lui die maar oorlogje blijven maken :(
      wens je een fijn weekend
      lieve groet , Karel

      Verwijderen
    3. Goeie middag Karel,
      ik denk dat ik er ook aan moet hahahaha.... aan dat leesbrilletje dan hé. We worden ouwer maar niet gouwer!!!
      Ik moest ook hoognodig ff bijlezen want ik kom werkelijk nergens meer aan toe. Niet aan fotograferen en niet aan bijlezen grrr..... het was werken en ook de nodige 'verplichtingen'de laatste tijd. Ik koelde inderdaad even af bij je bij het zien van dat leuke plaatje hahahahahaha....... Jij hebt weer wandelingen klaarliggen en dat doe je goed. Ik zie de foto's dan wel weer verschijnen. Bliksem brrrrr............ Ik heb vrij weekend en zoals zo vaak is het dan niet echt aangenaam weer *snik*. Ook voor jou heel fijn weekend.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  21. Hoi Helma,
    Wat mooi al deze libellen lekker close in beeld. Werkelijk schitterend gefotografeerd.
    Prachtige kleuren ook, zoals met die blauw paarsige achtergronden. In de vergroting vind ik je eerste foto (en dus ook 15) helemaal te gek zo op dat boogje. En met de scherpte is niet mis hoor!! Prachtig!! Of heb ik mijn verkeerde leesbrilletje op...hihi...!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      ik vind zelf vooral de mannetjes zo mooi met die intense blauwe kleur.
      Leuk dat je de foto's in de vergroting bekijkt want dan komen ze ook echt vele mooier over. De foto die jij bedoelt is ook echt wel een schatje ;-)
      En euhhh.... misschien had ik wel het verkeerde brilletje op met plaatsen hahahahaha...

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  22. Reacties
    1. Takket Dirk
      perfekt dessverre er de ikke, men hyggelig;-)

      Verwijderen
  23. Dat deze opnamen niet van recente datum zijn, maakt niets uit Helma, ze zijn er echt niet minder mooi om. Foto 9 springt er voor mij bovenuit, en nr.10 met de drie tegelijk, is helemaal geweldig!
    Lieve groetjes van Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig maar Edward maar ik zal het volgende blog wel uit recente beelden laten bestaan ;-) Foto 9 is ook wel mooi alleen jammer van dat harde licht hé. Die 3 op een rij was echt een kadootje :-)))))
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. Hier zijn ze een zeldzaamheid maar bij jou zie ik er zelfs drie op een rij. Dit is met stip het mooiste juffertje dat je hier aan kan treffen. Verder zijn je opnames stuk voor stuk prachtig Helma. Grote klasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi henk.
      zi zitten ook echt niet overal. Als er hier aan de ene kant een stuk weiland/beek is waar ze wel zitten dan zijn ze een paar 100 meter verderop ook nergens meer te zien. En het klopt wat je zegt, dit is ook echt het mooiste juffertje. Dank je wel voor je leuke reactie ;-)

      Verwijderen
  25. Przepiękne świtezianki u Ciebie Helma!.., bajecznie kolorowe, pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Myślę również wspaniale zobaczyć intensywny niebieski kolor ludzi!
      Pozdrowienia, Helma

      Verwijderen
  26. Zeer mooie foto's van een prachtige soort juffers!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze juffers vind ik zelf ook echt de mooiste Joke.
      Vooral de mooie intense kleur van de mannetjes en met het zonlicht erbij van de vrouwtjes.

      Verwijderen
  27. Dit is genieten, Helma!
    Wat heb je ze weer mooi gevangen... heerlijk die kleuren ook die van de vrouwtjes...
    Lieve geniet groetjes Anna 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anna :-)
      De vrouwtjes zijn ook heel mooi maar alleen als de zon erop schijnt want dan is het net goud/smaragd :-) Het blauw van de mannen wordt ook mooier in de zon maar die zijn ook zonder zon heel mooi :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Een herkenbaar probleem. De nieuwe foto's stapelen zich op en het bloggen loopt wat achter. Maar zover als jij achter loopt, dat haal ik gelukkig nog niet! :p Nou heb ik als pensionado natuurlijk wel wat meer tijd om te bloggen, maar ook om te fotograferen, dus het probleem blijft. De terreur van de digitale fotografie!
    Maar eh... in 2014 maakte je ook al mooie foto's. De meeste zijn toch goed scherp hoor, zelfs in de vergroting! Wel een beetje jammer van dat harde licht, maar dat is het probleem met alle insecten: geen zon dan zie je ze niet, wel zon dan zijn ze weer te druk. Wat een ellende toch allemaal. Wel opvallend dat je toch nog redelijk wat plaatjes hebt kunnen maken terwijl ze stil zitten en ook nog van zo dichtbij (of is dat telewerk?). En drie vrouwtjes op een rij heb ik nog nooit gezien, tenminste niet bij weidebeekjuffers. Vrouwtjes zie sowieso veel minder, terwijl die toch ook best mooi zijn. Knappe serie al met al, zonde dat je die nu pas laat zien. Hoewel... in 2014 volgde ik jou nog niet - denk ik - en dan had ik ze gemist ;-)
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en dat is ook echt waar Dick. Ik heb de afgelopen tijd ook echt wel weer heel veel foto's gemaakt en sommige ook al uitgezocht en dan plaats ik ze weer niet. ik begin vaak met ....... deel 1 alleen komt het 2e deel er vaak niet achteraan terwijl ik die echt dan wel heb. Gewoon de luxe van teveel foto's hahahahah....
      ik moet....euhhh.... mag nog 7 1/2 jaar arghhhhh..... en tegen die tijd kan ik misschien wel niet eens meer op mijn knieën tssss....... De laatste tijd hadden we het ook druk met verjaardagen, oma worden, werken en andere verplichtingen.
      - Dank je dat je dat zegt dat mijn foto's toen ook al mooi waren. Vaak denk ik als ik foto's terug kijk "hoe heb ik dit ooi in hemelsnaam durven plaatsen!!!!!!!"
      Het is geen telewerk maar echt macrowerk en heel veel geduld hebben! Die 3 op een rij was ook echt wel een kadootje hoor. De vrouwtjes zijn er echt wel vele hoor maar ze 'versmelten' met het blad waar ze op zitten tenzij de zon ze wel laat zien. Gelukkig volg je me nu wel (en ik jou want jij laat ook zoveel moois zien).
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Hzt zijn echt prachtige juffers en de mannetjes hebben zo'n fijne blauwe kleur.Prachtige foto's Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik ook helemaal met je eens Marylou.
      Die intense mooie blauwe kleur van de mannetjes is onwijs mooi!

      Verwijderen
  30. prachtige serie, wat een genot om naar te kijken
    oude of nieuwbakken foto's dat doet er niet toe :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anneke :-)
      Het zijn ook echt prachtige juffers om te zien!

      Verwijderen
  31. wat zijn het toch weer prachtige foto's; schitterend gefotografeerd! Genieten met een hoofdletter, mooie close up's en fantastische kleuren. groetjes Nicole, ook namens Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Nicole :-)
      Vooral die mannetjes zijn altijd zo mooi hihi... die intense blauwe kleur is zo gaaf! Doe Joost de groten en doe jij voorzichtig.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  32. Hoi Helma,
    Het is goed dat je deze serie tegenkwam want het zou jammer geweest zijn als je die niet had geplaatst. Het zijn schitterende juffers, en je hebt ze prachtig op de plaat gezet. Een eventueel tekort aan scherpte is mij niet opgevallen en heeft mij dus ook echt niet gestoord. Maar leg de lat gerust hoger als je dat wilt, ik zal er met plezier naar kijken.
    Ik hoop dat ik ze ook een keer zo mooi kan vastleggen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi kees,
      inmiddels heb ik ook weer nieuwe foto's van deze prachtige juffers. Kwam ze toevallig tegen maar waren o, zo lastig te fotograferen (onderin de beek met zeer steile oeverwanden arghhh....)
      Natuurlijk ga jij ze ook zo vastleggen en misschien zelfs nog mooier ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  33. Prachtige foto's van de weidebeekjuffers! Mooie warme kleuren en leuk af en toe de omgeving erbij. In het oosten van het land genomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Willie :-)
      En ja, deze zijn inderdaad in het oosten van het land genomen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. misschien niet allen even scherp....

    je bent wel heel veeleisend voor jezelf Helma

    een prachtige reeks, waar ik kan naar blijven kijken

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... ja kijk, deze prachtige juffers horen gewoon heel mooi en scherp te worden vereeuwigd en daar schort het toch wel een beetje aan hoor :-)

      Jij ook nog hele fijne avond.

      Verwijderen
  35. Hoi Helma, al waren ze van 1995 ze mogen absoluut gezien worden, schitterende fotografie, heel knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahaha..... dank je wel voor je leuke reactie Ludo :-))))))
      Leuk dat je dat zo zegt :-)

      Verwijderen
  36. Hallo Helma, wat een prachtige serie van de juffers. Dank je wel voor je reactie op mijn blog. Ik zit momenteel in Frankrijk en beantwoord je blog op mijn tablet. Ben benieuwd naar je volgende blok over de grutto's.
    Groeten Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,
      jij zit dus momentele in Frankrijk. dat gaat weer een hoop mooi foto's en reisverslagen opleveren ;-) De volgende is ook echt heel leuk om te zien :-) ook jij bedankt voor je leuke reactie.
      Groet,
      Helma

      Verwijderen
  37. Mooi Helma, prachtige natuurserie weer die je ons laat zien, oud of nieuw mooie foto's zijn het.
    Groet kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Kees,
      ik vind deze juffers ook echt altijd zo mooi om te zien!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  38. Hoi Helma,
    prachtige juffers zijn dit met hun metallic kleuren. Vorig jaar heb ik ze "in 't echt" gezien - dat vond ik best bijzonder; ze hebben toch ook een aparte manier van vliegen.
    Een mooie serie is dit, met een paar heel mooie close-ups.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      hret zijn inderdaad hele mooie juffers! Die intense blauwe kleur van de mannetjes en de vrouwtjes vind ik alleen mooi al ze goed in de zon zitten want dan kleuren die echt met heel veel metallic kleuren. Dank je voor je reactie.
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  39. Hi Helma and wow what a set of wonderful images of these beautiful Damselflies. You have caught them perfectly. Love the Godwit as well. All the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      These Damselflies are also beautiful in color.
      The Grutto will be in a post after this blog :-)
      Best regards, Helma

      Verwijderen
  40. Hoi Helma
    geweldige serie is dit mooi die libellen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      deze juffers vind ik ook echt de mooiste die we hebben :-)
      Prachtige kleuren en vooral als ze in e zon zitten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  41. Hoi Helma,
    Wat 'n geweldige serie en de kleuren zijn zo mooi, heb ze 'n paar jaar geleden gefotografeerd, ook de close-ups staan er zeer mooi op.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      ze zijn lastig te fotograferen en al helemaal als ze onderin een beek zitten. Deze kwamen gelukkig wat hoger in de rietstengels te zitten maar de wind maakte het daardoor ook weer wat lastiger. Wel vind ik dit een pracht van een juffer :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  42. Hoi Helma,
    Wat een schitterende foto's heb je op je Blog staan.
    Prachtige macro foto's, zo scherp, schitterende kleuren.
    Ik ga je blog volgen :-)
    groetjes,
    Els (http://www.pixelshoot.eu)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Els,
      dank je voor je reactie oer deze foto's want ze zijn toch al van even geleden hihi..... Jij staat inmiddels ook in mijn leeslijst ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. Wow,prachtig gefotografeerd de weidebeek juffer Helma.
    Ik zag hem dit jaar voor het eerst hier in het park, veel te ver weg jammer genoeg.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaaf dat jij hem nu ook gezien hebt Tinie en dan komt hij vast vaker voor :-) Ook jij gaat deze nog eens heel mooi in de macro zetten ;-)
      Wekend is helaas weer voorbij maar voor jou nog een hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Ik reageer op de laptop van mijn vrouw
    omdat ik mijn computer niet beschikbaar heb
    prachtige serie Helma, mooie detail en macro foto's
    leuk die grutto als afsluiter van deze insecten serie :-)

    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      van die Grutto komt hierna dus een blog :-)
      Grappig dat je via de pc van je vrouw reageert :-)

      Groet, Helma

      Verwijderen
    2. Ben nu weer thuis, en achter mijn eigen computer, mijn vrouw heeft een laptop en die kun je meenemen op vakantie en iMac is wat lastiger :-)

      Groet, Bram

      Verwijderen
    3. Helemaal duidelijk Bram en het ging ook prima zo ;-)
      Jullie waren dus lekker even op vakantie 'doen je goed'.
      Foto's zie ik vast nog wel voorbij komen.

      Groet, Helma

      Verwijderen
  45. Wat maakt het uit dat ze al een paar jaar terug zijn gemaakt, dit jaar zien de juffers er weet net zo uit, niemand die het verschil ziet ;-) En deze foto's zijn erg mooi het zou jammer zijn om ze niet te laten zien. Persoonlijk vind ik dit de mooiste juffersoort die ik ooit heb gezien en gefotografeerd.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wilde dat toch maar eerlijk bekennen Ank want zelf vond ik ze in eerste instantie ook niet zo heel scherp. Niet zo scherp als dat ik ze nu fotografeer maar mooi zijn ze zeer zeker :-) Ik ben het ook met je eens dat dit de mooiste juffersoort is :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Het zijn schitterende beestjes, maar je hebt er gruwelijk prachtige foto's van gemaakt. Een lust om naar te kijken. Goed ook dat je het beekje er tussen gezet hebt, tenslotte is dat hun leefgebied.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is waar Alie, het zijn ook echt schitterende beestjes :-) Die mooie intense blauwe kleur van de mannetjes is toch geweldig om te zien!!!! En bij dat beekje heb ik deze juffers ook gefootgrafeerd :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  47. Nou ja als we dan toch zo lekker eerlijk bezig zijn :-)
    Dan bied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik boos ben op je..... ;-)
    Hoe kan je nu in hemelsnaam een serie als deze 3 jaar lang voor jezelf houden???
    Wat gaaf, dit is groen met een gouden randje.
    Zo scherp en zo duidelijk.
    Vol detail en met mooie achtergronden.
    Dit mag je toch niemand onthouden zeker???

    Maar alle gekheid op een stokje.
    Dit is werkelijk super gaaf.

    LG en een fijn weekend.
    Je groene maatje (past perfect bij dit blog :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ...........boos!!!!! Snik..... huil.......!!!! Dan moet ik nog meer eerlijk zijn want ik heb nog veel meer oudere foto's die ik nog nooit geplaatst heb en die ik allang had klaarstaan. Kwamen allemaal weer tevoorschijn bij het terug-toveren van mijn foto's na de crash! Ik zie bij jou ook echt groen en een gouden randje whahahahahaha.......
      Het weekend is inmiddels om en ik heb het zowaar eens rustig aan gedaan (moest toch werken hahahahahaha.....) Voor jou nog een hele fijne week ;-)

      LG van dit groen maatje hihi.....

      Verwijderen
  48. Elisabeth kan helaas niet reageren en daarom plak ik de reactie er even die ze via de mail stuurde.
    -----------

    Hoi Helma

    Ik doe maar weer even een mailtje want ik kan niet op je blog reageren ,ik zie alleen een mooi wit vlak verder niets .Je zegt dat je foto’s niet zo scherp zijn, tssss ze zijn prachtig !! Die met 3 stuks is echt geweldig ,ook de nr 6 van de beek vind ik super maar daar zie ik een andere naam onder staan .Maakt niet uit ik heb weer genoten en hoop dat ik snel weer kan reageren op de gewone manier

    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      echt heel jammer en ook naar dat je niet kon reageren (en nog steeds niet begreep ik van je via de mail) Die met die 3 op een stengel was ook echt een kadootje hoor :-)))) Bij dat beekje waren ze dus en zelfs langs een hele lange lengte van deze beek. Klopt, deze foto's heeft mijn ega gemaakt die daar ook aan het fotograferen was en vond ze er dan ook mooi tussen passen. Fijn dat je genoten hebt en ik hoop ook echt dat je bij ene volgend blog weer normaal kan reageren.

      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Reacties
    1. Hello Maria,
      Thank you for your response :-)
      Unfortunately, the link you placed under your comment does not work. I get the message "This site is not accessible".
      Kind regards,

      Verwijderen
  50. Beautiful photo of a janitor :)Now is the time to run after the dragonflies:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello monika
      It is indeed time to photograph the dragonflies.
      With the beautiful weather we now have, it is now a violent macro time.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  51. Wow ! Wat een prachtige reeks over die sierlijk vliegende juweeltjes. Ook de overzicht foto van het water waarin deze beestjes leven is goed gekozen, omdat we het totaal plaatje zien, tot je weer inzoomt op het kleine wereldje der libellen. Pracht foto's van prachtige insecten. Bravo !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Dirk :-)
      Ondanks dat deze foto's al jaren 'oud' zijn vind je het toch nog geweldige foto's. De libel zelf is inderdaad een pracht van een juffer en dan met name de mannetjes. Hun mooie en intense blauwe kleur vind ik echt zo mooi!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  52. Olá, independentemente do ano que as fotos foram captadas, são excelentes na qualidade e na beleza, é uma maravilhosa selecção de fotos.
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Obrigado. Fico feliz ao ler que você ainda ter apreciado estas belezas apesar das imagens já estavam de volta alguns anos;-)

      Atenciosamente,
      Helma

      Verwijderen
  53. geweldig mooi is dit wat een geduld moet je gehad hebben ze zijn zo vingervlug met dit warme weer,.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vlug zijn ze inderdaad Bas en ze blijven ook maar fladderen van stengel naar stengel maar soms blijven ze gelukkig toch even zitten :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  54. In zijn beelden kunnen we de details die mooi zijn te zien.
    Goede week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Janicce,
      Obrigado por este comentário. Essas moças são também muito bom ver. Os detalhes são ainda melhor no sol.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  55. Reacties
    1. Thank you Ottar, you make me blush ;-)
      I'm glad to see you again.

      Best regards, Helma

      Verwijderen
  56. Hoi Helma, nou ik zie helemaal niets van mindere kwaliteit, echt niet. Het zijn echt bewonderingswaardig mooie foto's!!! Van bijzonder leuke diertjes :) Mooi van kleur, kleine juweeltjes :) Tot de volgende blog, groetjes Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny,
      dank je wel voor je mooie reactie :-))) Bijzondere diertjes zijn het zeker en ik vind deze juffers ook echt de mooiste van ons land :-) Ik ben blij dat je hiervan hebt genoten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  57. Superb photos of one of my favourite damselfly species, Helma, and beautiful location photos too! I would love to be there!

    With my best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,
      I also find this beautiful damselfly the most beautiful of its kind.
      The intense apparel of the male and also of the female are exceptionally beautiful.

      Best regards, Helma

      Verwijderen
  58. Mooie serie van de weidebeek Helma, en met de scherpte is absoluut niets mis. Hij komt hier veelvuldig voor, ik hoop dan elke keer op een bospeek, maar tot nu toe tevergeefs. Ook de foto van de beek met de kattenstaarten is een hele fraaie, Fijn dat je dan ook even het biotoop waar ze leven laat zien.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      hier bij ons zitten ze niet in de buurt dus ik moet er echt naar toe rijden. Ik weet waar ze zitten dus dat is ook niet echt een probleem als het die dag dan maar wel mooi weer is en een beetje windstil :-)
      Het is ook best wel leuk om een stukje biotoop te laten zien waar deze mooie diertjes zich ophouden.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  59. Hallo Helma,
    Prachtige serie macro opnames heb je hier neergezet ,super
    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Rob, alleen vond ik de foto's zelf niet zo heel erg mooi.
      Komt vast wel weer een betere keer voor deze mooie juffers ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  60. Hallo Helma,

    Het maakt helemaal niet uit dat je foto's verleden jaar heb neergezet. Ik vind super mooie foto's om te zien. Echt een plaatje om te zien. Het is zeker niks mis deze foto's. Wij hebben ook verleden jaar foto's liggen. Moet ook nog op. Afgelopen tijd zijn wij helemaal niet echt pad geweest vanwege omstandigheden.Ik heb je foto's genoten om te zien.
    Fijn weekend.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jacqueline Ferry,

      ik heb deze foto'vorig jaar niet geplaatst hoor maar wel een eerste deel daarvan. Deze foto's zijn al wat ouder en moest ik nog steeds plaatsen hihi...... Jullie hebben oo nog steeds foto's liggen van verleden jaar. Er is een gezegde dat luidt: "Wat in een goed vat zit verzuurt niet", en zo is het maar net ;-)
      Ik weet van jullie omstandigheden, heel verdrietig allemaal.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  61. ook al zijn het oude foto's , ze zijn prachtig, die weidebeekjuffers heb ik ook ieder jaar op mijn wensenlijstje staan, helaas moet ik daar toch echt voor richting het oosten van het land, want hier zijn ze helaas niet. Zou mooi zijn als ze de AWD eens ontdekken....daar is het water toch schoon genoeg voor.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou inderdaad wel geweldig zijn als deze schoonheden de AWD zouden ontdekken Ghita, want het zijn ook prachtige juffers. Ik heb ze dan gezien in Losser, in Kuinre en in Friesland. Fijn te lezen dat je van deze foto's genoten hebt :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  62. Hoi Helma
    Volgens mij ben je weer bijgelezen...en als er een wachtwoord gevraagd word dan gewoon op alleen lezen klikken.
    Je miste nu toch wel hilarische foto's van kokende baby's en peuters...
    En een zooi in de keuen whahahaha
    Groetjes en geniet je dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      ik heb inderdaad weer bijgelezen en ook zelfs daaronder nog wat leukigheidjes gezien maar niet gereageerd. Zou dat wel doen toen mijn pc ineens met een melding kwam dat ik vreselijk moest updaten. Zou op later klikken maar kennelijk heb ik toen op de "nu" knop geklit want hij begin meteen hahahahaha.... Ik ben daarna dus maar naar de 2-meterbak gegaan.
      Groetjes en alvast een hele mooie week.
      Ik ga zo nog wel ff kijken of ik het inderdaad op die manier wel kan zien van die baby's :-)

      Verwijderen
  63. Simplemente: maravilloso, querida Helma. Fuerte abrazo desde Asturias.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias querido Belén.
      un abrazo para usted de mí,
      Helma

      Verwijderen
  64. Dear Helma, Your photos are all exquisite, the damselflies have never looked more lovely.:) The location where you found them is pretty too.

    It's always a pleasurable experience to see your posts, but unfortunately I'm not able to comment, so have asked my daughter to post this for me on her computer. Have a happy weekend, and Take care. Hugs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Breathtaking,
      I read that you can not respond to me or can not respond to you! @ !!
      I hope there's nothing serious about you !!!!

      Thank you daughter for this response.
      A big hug

      Verwijderen
  65. Hola Helma,
    Chulísimas las imágenes. Los macros de los insectos me han gustado mucho.
    Muy buen trabajo, como siempre.
    Un fuerte abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Iñaki,
      Gracias por su comentario agradable usted.
      Siempre estoy feliz cuando se puede disfrutar de mis fotos :-)
      Un gran abrazo.

      Verwijderen
  66. Geen idee wat het probleem is of was Helma. er staan nu twee reacties op mijn blog
    eentje heb gemaakt met Blogspot en de andere met Wordpress, en ze zijn beide gewoon zichtbaar.

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,
      ik kan nog steeds niet reageren onder mijn blogspot maar alleen onder mijn WP. Die staat eigenlijk nog niet online maar ik kan wel op die manier reageren :-) Heb het vanmorgen nog eens bij je geprobeerd maar ik kan wel een reactie typen maar niet meer op verzenden klikken (alleen als ik vanuit WP een reactie type dan wel).

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  67. Het zou volgens Wordpress nu ook mogelijk moeten zijn om met een Twitter, G* of Facebook account te reageren, een nieuwe instelling in Wordpress, maar als dat niet goed werkt zet ik het weer op de oude versie als dat nog kan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen Twitter maar wel een FB. het lukt nu vanuit mijn WP dus dan gebruik ik die maar bij jou ;-)

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma