zondag 25 juni 2017

Grutto, Tuurtje, Steenuiltje en jonge ekster...................

Zoals de meeste van jullie weten woon ik tussen heel veel polders. Daar is dan ook altijd wel wat te zien. De Grutto's waren vorig jaar al veel minder en dit jaar was het echt opvallend stil met de Grutto's. De Tureluurs waren juist weer wel in hele  grote aantallen aanwezig.

In dit blog een variatie van wat verschillende vogels die ik zoal zag op mijn "vaste" rondje door de polder.


***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


*** Photos are of better quality, so better, sharper and clearer on the magnification. Just click on the photo itself or on the upper picture, you can by clicking or scrolling ***



Tureluurs zie jullie natuurlijk al heel veel langskomen maar ik wil er toch ook een paar laten zien.


Tureluur - Tringa totanus

Muggen waren er genoeg........


Tureluur - Tringa totanus

Tureluur - Tringa totanus

In het hoge gras liepen een 3-tal jonge tureluurs. helaas liepen ze van me weg maar deze 2 shots kon ik nog net maken. 


Tureluur - Tringa totanus juveniel

Tureluur - Tringa totanus juveniel

Al fotograferende hoorde ik ook geritsel in de walkant dus nieuwschierig als ik ben ook daar maar even op de knieën.  Zag ik een 4-tal jonge eksters. De een bleef rustig zitten terwijl weer een ander zich zo snel mogelijk uit de voeten probeerde te maken in het hoge gras.


Jonge Ekster

Jonge Ekster

Jonge Ekster

Jonge Ekster


Een paal verderop zat een Grutto de boel in de gaten te houden.


Grutto - Limosa limosa

Grutto - Limosa limosa

Grutto - Limosa limosa



Tureluur - Tringa totanus juveniel



Grutto - Limosa limosa

De steenuiltjes broeden al 4 jaar achter elkaar in een "haakse hoek" van de dakgoot. Vorig jaar werd helaas een van de steenuilen ouders gegrepen door een Kiekendief en vonden we een  dood jong in de tuin onder de dakgoot.

Dit jaar is er weer een paartje en ze hebben 1 jong. Op de foto's hieronder 1 van de ouders die zich regelmatig laat fotograferen :-)

Steenuiltje - Athene noctua

Steenuiltje - Athene noctua

Steenuiltje - Athene noctua

En nog een paar foto's van de Tureluur...

Tureluur - Tringa totanus

Tureluur - Tringa totanus

Tureluur - Tringa totanus





Er komen nog meer foto's van dit stukje polder want samen met Baardvrouwtje Buuf Marjolein zijn we dit rondje nog een paar keer wezen maken.
============================================================

Iedereen weer bedankt voor alle leuke reacties en opmerkingen op de foto's in het vorige bblog van:

"Weidebeekjuffers - Calopteryx splendens............................"

157 opmerkingen:

  1. Hoi Helma
    wat een geweldige serie is dit.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Herman,
      dank je wel voor je reactie.
      Ik woon dan ook erg mooi met al deze weidevogels (en andere vogels) in de polders om mij heen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  2. Hello Helma,
    Also these photos are quite wonderful and perfectly photographed. The little owl is adorable and the woodcock is so pretty.
    Many greetings and a nice week
    Sigi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Sigi,
      The little owl is also great to see. Fortunately he is close by and I can keep an eye on him. The weis birds stay fun even though they are going to their winter area again very soon.
      Cordial greetings,
      Helma

      Verwijderen
  3. Helaas kan Elisabeth nog steeds niet reageren.
    Daarom stuurde ze haar reactie per mail die ik dan hieronder neerzet.
    ====
    Hoi Helma

    Daar ben ik weer per email want op je blog kan ik nog steeds niet reageren . Je woont volgens mij echt heerlijk zo tussen de polders .Je foto’s zijn weer prachtig .Zo schattig de jonge Tureluur en de kleine Eksters en dan de kleine Uil echt super .Ik heb weer met veel plezier gekeken en genoten natuurlijk .

    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      echt zo jammer dat het ineens niet meer wil lukken met reageren. Vaak ligt het ook aan een browser maar daar hebben we het al over gehad. Ik ben blij dat je in ieder geval de mail wel kan gebruiken en zo ook een reactie stuurt. Dank daarvoor. Fijn dat je weer van deze foto's hebt genoten.

      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. Knappe foto's !
    Het is alsof ze voor je poseren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... dat zou wel heel mooi zijn als ze dat zouden doen Cor.
      ik was gewoon op het juiste moment op de juiste plek met gerichte camera ;-)

      Verwijderen
  5. Woow... Helma, wat een absolute topserie, magnifiek gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ludo,
      dank je wel voor je reactie.
      ik heb echt de mazzel dat er nog steeds veel weidevogels hier zitten.
      Groetjes

      Verwijderen
  6. ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh mooi mooi mooi Helma,
    alles wat jong is is zo lief he,
    om op te vreten.... je hebt er schattige foto's van gemaakt, maar ik ga vandaag tóch weer voor het steenuiltje, dat is mijn favorietje :-) * fliefd kijk *

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.................. leuk hé dat steenuiltje :-)))))) Ik ben er ook echt niet wijs van. Ik geloof onmiddellijk dat je gelijk "flieft" kijkt hihi......
      xxx

      Verwijderen
  7. ¡Un placer, como siempre, visitar tu interesante blog!. Saludos desde Asturias, querida Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Belén
      Gracias por su respuesta entusiasta que :-)
      Estoy muy feliz.
      un abrazo

      Verwijderen
  8. Alle vogels zijn mooi, maar u, Helma, je op te vangen goed in de altijd elegant, vorstelijk houding Ik hou van je foto's!
    Binnen de witte vleugels van Tringa, zou de peuter en jonge ekster of de uil niet weten wat ik graag beter.
    Een dikke kus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Montse,
      Estoy muy feliz de leer de modo que disfrute de mis imágenes. Geneit también me gusta que hermosas fotos de flores, arbustos e incluso las imágenes individuales que se realicen :-)
      Un gran abrazo.

      Verwijderen
  9. Hoi Helma
    Prachtige serie foto's.
    De Tureluur heb je er mooi dichtbij op staan, is toch wel een schuwe soort.
    Goed gelukt ook de kleine Ekster en de Grutto.
    En wat zijn ze leuk de foto's van het Steenuiltje!
    Groet Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      waar ik deze tuurtjes en Grutto's fotografeer zitten ze tot op 3 a 5 meter. Echt heel dichtbij dus. Ze zitten daar al jaren of meer, ze komen daar ieder jaar weer naar toe :-) Die jonge eksters was echt een treffer :-) Het steenuiltje is echt heel leuk. Ze hebben dit jaar helaas maar 1 jong maar ik moet de andere foto's nog uitzoeken.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  10. Hoi Helma,
    Wat laat je weer ontzettende mooie foto's zien!!
    Prachtig die kleuren van die Grutto en Tureluur. Maar welke ik toch wel heel bijzonder vind (zonder andere opnames te kort te doen hoor!!) zijn die van die jonge ekster. Wat mooi zijn die en wat een koppie!! Super!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      de jonge eksters (er waren er 3 of 4) vond ik ook echt super om te zien. Ik zag dit zelf ook voor de eerste keer. Ze maakte al wel een behoorlijk herrie hoor pfffff..... 2 gingen er gelijk vandoor maar de andere 2 kon ik aardig op de foto krijgen. Ze liepen wel weg maar bleven af en toe ven staan. Echt zo leuk!

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Weer een wondermooie serie, waarin ik de derde foto uit de reeks een absolute topper vind ! qua compositie is die geweldig, ook de kleurenpracht ! Woow ! Bij echt veel foto's verloop de achtergrond in een heel mooi waas, zodat je onderwerp echt heel mooi op de voorgrond komt te staan. Een reeks om van te genieten Helma ! Btw, welke Sony body heb je ? Is het een systeem (spiegelloze) camera ? Groetjes, Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dirk,
      de camera's en lenzen die ik gebruik staan aan re rechterkant bijna bovenaan deze site maar ik zet deze 2 body's wel hier neer Body's Sony SLT-A77II en Sony SLT-A65V. Het zijn spiegelreflexcamera's maar zonder klappende spiegel.
      Dank je wel voor je leuke reactie op de foto's in dit blog. Die derde foto is ook best wel een foto waar ik trots op ben ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
    2. Spijtig bestaat er nog geen adapter die Canon glas op een Sony A mount kan schroeven. Er is alleen een adapter voor Sony E-mount (A7 , A9 , A7r2 , A6500 , Nex 7, enz). Die Nex 7 heb ik in okkazie aangekocht en geeft wel mooi resultaat. In het dynamisch bereik zelfs beter dan mijn Canon 6D ! Maar dit soort body's zijn echt te klein in mijn handen, het is vermoeiend zo te fotograferen. En vermist op een A-mount gaan Canon glas past... zal het bij Canon blijven denk ik. Veranderen van Camera merk is een heel dure investering hé... zo rijk ben ik niet :-)

      Verwijderen
    3. Het is sowieso best wel een dure hobby Dirk maar we hebben er ook wel wat voor over. Het is ook omdat ik ooit met Minolta ben begonnen (ook een darkroom had om zelf foto's te ontwikkelen) en zodoende ben overgestapt op Sony.
      Natuurlijk ook een Canon overwogen en die mocht geprobeerd worden maar inmiddels al de nodige lenzen aangeschaft voor de Sony's, dus ja..... veranderen van camera is inderdaad een hele dure investering! En net als jij ben ik ook niet zo rijk :_)

      Verwijderen
  12. Mooie heldere beelden Helma. Gefeliciteerd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      Nature is also really beautiful if we want to see it ;-)

      Verwijderen
  13. Prachtig Helma, of ze nu veel of weinig langskomen, iedere foto is anders en elke fotograaf heeft zijn/haar eigen stijl. Ik vind deze foto's top en die stijl van jou ook! Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,
      dat is helemaal waar wat je zegt over dat iedere fotograaf zijn eigen stijl heeft :-) En dat is maar goed ook want anders zou het erg eentonig zijn geweest. Fijn te lezen dat je mijn stijl en foto's top vind :-))))))
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  14. Weer een mooie reeks...en wat zijn die jonkies leuk hè.
    Daar wordt ik spontaan vrolijk van...dat uiltje geweldig
    Ze zijn weer stuk voor stuk een juweeltje
    Groetjes en fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie,
      ik heb ook nog hele leuke foto's van jonkies van de Tureluur maar ik heb nog zoveel foto's die steeds meer op de achtergrond geraken doordat er steeds weer nieuwe bijkomen. Echt een luxeprobleem dus hahahahaha... Uiltje is ook zo schattig. Vanmiddag het kleintje nog op de foto kunnen zetten :-)
      Jij ook hele fijne avond en alvast heel fijn weekend.
      Groetjes

      Verwijderen
  15. Such a beautiful and delightful series of photos, Helma! I never tire of your photography, you have tremendous talent! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you dear Linda.
      That's why I enjoy enjoying your beautiful movies every time :-)

      Verwijderen
  16. Weer schitterende poses van die vogels.
    Hoe doe je dat toch, Helma?

    Gaat het beter met je?
    Ik zie al wat licht aan het einde van de tunnel.

    groetjes
    ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ria,
      de vogels werkte heel goed mee die dag hihi......
      Ik ben daar vrij vaak en ze zullen me niet herkennen denk ik maar wel dat ik geen kwaad in de zin heb dus ze blijven wel 'mak'.
      Met mijn rug gaat het echt heel goed. Nog wel steeds fysiotherapie maar ik kan echt bijna alles weer (gelukkig).

      Heel fijn weekend Ria.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Goedemorgen Helma,
    Echt schitterend mooie foto's serie gemaakt. Leuk jonge vogels om te zien. Grutto is best hele mooie vogel om te zien. Vooral kleuren is prachtig. Steenuiltje helemaal geweldig dat je fotografeert hebt. Echt genieten.Tureluur heb ik nooit gezien. Ik kom weinig in de natuur. Helaas. Maar gelukkig kan ik bij jou kijken. Dat geeft gevoel dat je mee loopt. Zo mooi!!
    Fijne week gewenst.
    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Jacqueline en Ferry,
      De grutto is ook werkelijk heel mooi om te zien. het verenkleed van eht mannetje is zo mooi getekend :_) Tureluurs zitten hier echt heel veel en zelfs nu lopen ze nog met kleintjes door de landerijen heen en weer :-) Voor jullie een heel fijn weekend.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Hoi Helma.. Magnificent array of pictures.. Love the chickens and the little owl. Congrats..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ana,
      The little owl is really nice to see.
      There are more pictures of :-)
      Thank you for your kind response.
      Greetings

      Verwijderen
  19. Hi Helma,
    marvelous photos of these wonderful birds and the owl. Awesome pictures !
    Thank you very much for all your kind comments on my blog again.
    Have a great new week, Helma.
    Best, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Synnöve,
      These beautiful birds all live near me :-)
      Fortunately, I can often go there to see if they are still there and then take pictures.
      You also bend for your nice response.
      Sincerely, Helma

      Verwijderen
  20. Фотографии с совой очень понравились! Красота!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Анна,
      этот парень имеет ребенка. Есть еще фото онлайн;-)
      салют

      Verwijderen
  21. Hoi Helma.

    Top serie echt genieten van al dit moois.
    De jonge Tuurtjes ;-) zijn echt snoezig.

    Prachtig Helma.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      die jonge tuurtjes zijn ook echt heel schattig. Nou vind ik dat met al dat jonge grut hoor hihi...... Er komen nog foto;'s van jonge Scholeksters.

      Heel fijn weekend en groetjes, Helma

      Verwijderen
  22. Hi Helma, a beautiful series ! All the best to you!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Lasse,
      I enjoy nature in all its aspects ;-)

      Verwijderen
  23. Hello Helma, what a beautiful set of photos , they were a joy to look at.
    Have a good week Gordon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Gordon,
      Thank you for your beautiful response :-)
      I wish you a very nice weekend.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  24. Helma wat een betoverende serie weer,hoe krijg je het toch iedere keer maar weer voor elkaar. het jongkie maar je steenuiltje heeft mijn hart te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,
      de weidevogels komen hier ieder jaar weer naar toe en het is ook nog eens heel dichtbij :-). het steenuiltje broedt hier nu voor het 4e jaar en die blijft ook heerlijk terugkomen. ik b en ent als jij ook al zo gek op die leuke steenuiltjes :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Hello Helma, beautiful collection of birds. I love the cute chick and the little owl. The Godwit's colors are lovely. Happy Monday, enjoy your day and new week ahead!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      Thank you for your kind response to these photos of the birds and the owl. I will also link this blog to you tomorrow :-)
      Have a very nice weekend
      Greetings, Helma

      Verwijderen
    2. Hello Helma, I loved this post. Thank you so much for linking up and sharing your post. Happy Saturday, enjoy your weekend!

      Verwijderen
    3. Hello Eileen,
      I still have to react to you, but that will be fine. Unfortunately, the weekend is over, but the coming week will be beautiful too. Also for you another nice evening and a beautiful new week.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  26. Reacties
    1. Takket Dik :-)
      Men bildene dine er fortsatt mye hyggeligere å se;-)

      Verwijderen
  27. Thank you for your kind response Felicia.
    A little owl is always always great to see :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Beautiful photos Helma, especially the Godwit, standing preening, fabulous.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Bob,
      I live in a beautiful area where these pastures are again every year.

      Verwijderen
  29. Alle foto's zijn stuk voor stuk kunstwerkjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marylou :-)
      Het zijn ook leuke vogels om te zien en in de buurt te hebben.

      Verwijderen
  30. Al je foto's zijn schitterend maar ik val als een blok voor de jonge Ekster foto's, prachtig zijn ze en hoewel ik een hekel aan het geschreeuw van ze heb vind ik dit toch een lief poepie om te zien *lol*

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha..... dat geschreeuw van eksters is inderdaad vaak 'trommelvliesscheurend....' maar deze kleine zijn wel heel leuk met die korte staartveren hihi......

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. bijzonder mooie natuurfoto's Helma

    de attitudes van de tureluurs laat je ons fraai zien..

    maar die foto's van het steenuiltje springen er voor mij uit

    prettige avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,
      de natuur is ook echt heel mooi als we het maar willen zien ;-)

      De houding van de Tureluur was (en is) ook best heel fraai en ik begrijp ook dat het uiltje er bovenuit springt (was bij mij ook zo).

      Heel fijn weekend.

      Verwijderen
  32. Ha Helma, buuf baardvrouwtje uit de polder. Mooie serie van de Grutto, Tureluur, Steenuiltje en het jonge grut.Vreemd dat er minder Grutto's waren. De vraag is waar zijn ze gebleven? Mss zitten ze volgend jaar gewoon weer op de paaltjes te wachten tot je langs komt. Laten we het maar hopen.

    Ik ben benieuwd of mijn reactie in je postbus aankomt, bij je vorige blog ging het goed mis. Weg was mijn commentaar, verdwaald op het wereld wijde web. :-(
    LG van je buuf baardvrouwtje Marjolein.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey buuf Baardvrouwtje Marjolein,
      die serie van ons samen komt ook nog alleen hadden we daar nog een prachtige blauwe reiger bij gefliepst :-)))))))))))))) Er zijn ook echt vele minder Grutto's en dat baart me echt wel zorgen hoor.

      je reactie kwam wel degelijk aan hoor, al moet ik zeggen dat mijn eigen reactie (op het blog van een ander) ook wel eens verdwijnt!!??
      Gaat het trouwens een beetje met je. Zal je wel ff mailen.
      LG van dit baardvrouwtje, Helma

      Verwijderen
  33. Incredibly stunning birds! Have a nice week

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hi Helma and another stunning post, the Redshank and the young are great images as are the juvenile Magpies, love the Godwits a bird I have seen very little of this year but top of the list has to be the Little Owls. Super post, all the best, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha .... thank you for your nice and enthusiastic response John :-)
      The little stone owl is also so nice to see and the young I now have on the picture :-) I have to look at this one more time. The pasture birds are almost gone, but again this spring.

      Very nice weekend.

      Verwijderen
  35. ha die Helma
    ik maar denken dat je aan de rand van een polder woont :)
    hoe het ook is , je schotelt ons toch weer een pracht voor
    ik heb geen beste foto of favoriet , want dan doe ik alle anderen te kort

    fijne avond groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      dat woon ik ook al was het letterlijke bij mijn vorige woning wel van toepassing. Nu moet ik ongeveer 400 meter lopen hihi.......
      Fijn dat je weer van deze foto's hebt genoten. Geniet ook van dit weekend.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  36. Goedemorgen Helma,
    Wat een machtig mooie foto's. Wat ik mis in natuurgebied Harderbroek zijn de lepelaars en zilverreigers. Vorig jaar grote groepen van deze vogels te zien. Dit jaar nog niet een gezien.
    Heerlijke dag gewenst.
    Hartelijke groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Marijke,
      Hier zijn naast de weidevogels ook zilverreigers en lepelaars. Ik heb daar ook echt hele mooie foto's van maar ik kom er steeds niet aan toe om deze eens te plaatsen. Ga ik volgende week toch maar ff tijd voor maken want anders zitten we alweer in de winter )bij wijze van spreken dan). Misschien komen er op de duur daar bij jou ook zilverreigers en lepelaars want hier waren ze ook ineens en dat begon een jaar of wat terug. Er komen er steeds meer.
      Hele fijne avond.
      Hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  37. een genot om dit alles te bewonderen!
    super mooi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is het inderdaad Anneke, en ik ben een van de gelukkige die deze mooie vogels ieder jaar om de hoek heeft zitten ;-)

      Verwijderen
  38. Oh dat jonkie, hoe schattig. Maar ook het steenuiltje heb je prachtig vastgelegd! Geweldig weer..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Michelle,
      dank je wel voor je leuke reactie.
      Jonge vogels (en dieren) zijn altijd leuk om te zien :-)

      Verwijderen
  39. Kennelijk zijn er nu meerdere die niet kunnen reageren op het blog zelf. Ook Roos kon niet op de gewone manier reageren terwijl dit daarvoor ook nooit een probleem was net als bij Elisabeth. Hieronder de reactie van Roos.
    ******************

    - Roos Tamerus
    Prachtige foto's op je blog Helma. Ik kan daar helaas niet reageren. Dus doe ik het maar hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. +Roos Tamerus Hoi Roos, wat vervelend dat je niet kan reageren op mijn blog. Elisabeth had dar ook al last van. Misschien een andere brouwser proberen zoals FF of chroom en dan kan je wel weer reageren hoor. Ik heb je reactie gekopieerd en in het blog gezet. Dank je wel dat je hier dan reageerde.

      Verwijderen
  40. De duikhouding van de tureluur in foto 4 vindt ik een prachtig moment. De kleintjes zij sowieso vertederend ...... en dan dat uiltje. Helemaal geweldig Helma. wederom een tot in de puntjes verzorgde natuurserie. Knap fotowerk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had mazzel dat ze zowaar eens andere houdingen aannamen op die geijkte paaltjes Henk hihi...... Dat uiltje is echt een kadootje hoor. Ze zitten hier nu voor het 4e jaar en dat voelt echt goed.

      Verwijderen
  41. Espectaculares y maravillosas fotos, enhorabuena Helma, me encanta. Un beso.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Lola,
      Me alegro de que haya disfrutado de estas fotos :-)
      Una gruesa beso

      Verwijderen
  42. Hoi Helma,
    Jeetje wat een heerlijke blog!!!! Super mooie foto's van de tureluur met vliegjes, net van de paal af en met opschuddende veren (die is leuk!) En heerlijke grutto's op paal en ja hoor, ff slordig een steenuil er tussendoor of het over een mus gaat, pfft, je kunt me al weer opvegen! En die "Haakse hoek"van de dakgoot, is dat bij je eigen huis????? Zal toch niet waar zijn! Tot slot de serie van de jonge ekster, nou daar smelt ik ook van hoor, wat een dotje en briljante foto's. Wat een gruwelijk fijne blog!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      vliegjes zitten er ook echt genoeg want het is ook vlakbij het IJsselmeer. Wat dat betreft komen ze niets tekort hihi.....Ik had mazzel dat ze lekker even 'bezig' waren'. Whahahahahahah..... die reactie over die steenuil "ordig een steenuil er tussendoor of het over een mus gaat, pfft, ".... kijk, dan kan je mij dus ook weer opvegen hahahahaha..... Je weet het inmiddels van de uiltjes. Die jonge eksters was echt een kadootje 1e klas. Gewoon ff in de walkant hé. Wel een brede walkant maar het was een walkant. Zo leuk was dit :-))))
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  43. Heel veel tureluurs en bitter weinig grutto's: dat laatste is erg triest. Zo'n aparte vogel.De weidevogels hebben het moeilijk en dat is wel te wijten aan de intensieve landbouw.
    Gelukkig zag je er een paar. De jonge tureluurs zijn aandoenlijk en de jonge ekster kijkt zo heerlijk onnozel uit de oogjes.
    Maar uiltjes bij je eigen dakgoot: dat is echt bijzonder om mee te maken!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat klopt Zem,
      er zijn heel veel tureluurs maar de Grutto's nemen echt in hele grote aantallen af!!! Heel triest echt waar! Hier zitten gelukkig nog boeren die nu nog steeds het land met kruiden/gras niet gemaaid hebben. De Grutto's zijn inmiddels bijna allemaal weer weg maar er zitten nog wel Tuurtjes. Helaas zijn er nog vele boeren (en dat begrijp ik ook wel weer) die wel gaan maaien want het is hun brood.
      De uiltjes broeden daar nu voor het 4e jaar. Vorig jaar ging het mis maar dit jaar hebben ze wel 1 jong. Ik moet al die foto's ook hoognodig eens gaan plaatsen.......
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  44. Het zijn toch weer stuk voor stuk mooie plaatjes. Alleen zonde dat je de uiltjes niet dichter bij hebt kunnen "pakken".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Henk,
      ik wil ze ook heit teveel verstoren maar de mogelijkheid komt nog wel want ze zitten nog veilig in de dakgoot ;-)

      Verwijderen
  45. En Ook Karina kan weer eens niet reageren op mijn blog. Wat is dat toch steeds met blogger!!!!!! Ik wordt daar echt niet blij van!!
    ***********

    - Hoi Maatje het lukte weer even niet op je blog.
    Dus bij deze mijn reactie :-)

    Sodeju Helma,

    Wat dacht je groen is in de mode maar misschien wordt de mode wel zwart in 2018.
    Dus laat ik mijn best eens doen om mijn maatje wat bij te laten kleuren.

    Ik heb nieuws voor je.
    Het is je dan nu toch eindelijk gelukt.
    Wat is dit gaaf en mooi zeg.
    De grutto’s poseren in alle mogelijke houdingen voor je.
    De jonge dieren zijn zo schattig om te zien.
    En dan dat steen uiltje.
    Effe mijn toetsenbord een stukje opschuiven hoor want ik zit me daar een partij te kwijlen 

    Wat een TOP blog.

    Liefs je maatje Shrek ook wel bekent als zwarte piet 

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een ellende is dat toch steeds weer zeg. Nu kon ook Elisabeth en roos ook niet reageren. Ik mag toch zwaar hopen dat er eens een keer een einde aan komt. Ik ben inmiddels wel bezig met een site op WP maar (je kent me) dat duurt weer even voor ik alles aan foto's daar neer heb gezet.

      Ja, jij zei zelf dat groen de mode was dit jaar en daar wil ik me dan ook maar een beetje aan houden grinnik...... Ik vond die kleur groen je ook echt hele goed staan dus ja.... lol. Je bent zelfs nog groener geworden en ook deze donkerdere variant staat je beeldig whaaaaaaaa...........
      Ik denk ik plaatjes dus zie ineens alles kwijl langs je mond naar beneden druipen naast toetsenbord (je kan me echt even oprapen hoor hahahahahaha......)..

      Liefs van je groene maatje
      xx

      Verwijderen
  46. Que luz más bonita, todas las fotos son extraordinarias. Gran trabajo amiga mía, un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Germán,
      Gracias por su comentario que preciosa.
      Este prado pájaros vuelven aquí cada año y eso es genial.
      Un abrazo para ti

      Verwijderen
  47. Hoi Helma,
    je laat weer een prachtige serie weidevogels zien. Jonge ekster en tureluur zijn natuurlijk extra leuk. En steenuiltjes vlak bij huis??
    Soms heb ik het idee dat je in een vogelpark woont.;-)

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      dat de weidevogels hier vlakbij zitten wist je al natuurlijk hihi...... en jazeker, dat uiltje (paartje) is inderdaad heel dicht bij huis :-) Ik woon in een huis zoals je hebt gezien *lol* maar ik ben wel omringd met een aantal mooie en vogelrijke gebieder. Nu heb je het te druk maar volgend jaar kom je gewoon weer deze kant op.
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  48. Przepiękne fotografie Helma!! i super jakość jak zwykle u Ciebie, pozdrawiam serdecznie:))))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahhhhh .... dziękuję za piękny komentarz Barbara :-)
      Nie sfotografować tak piękne jak ty, ale ja jestem zadowolony, można docenić te zdjęcia;-)
      Z poważaniem,

      Verwijderen
  49. Wat en prachtige seri heb je neergezet. Mooi de tureluurs en pullen, de jonge ekster is ook erg mooi! Wat zie jij veel in jouw polders.....ik weet niet precies waar? Dat steenuiltje och och ik zoek er altijd naar, helaas zie ze niet meer.






    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      er zijn ook heel veel Tureluurs. Nu zijn er nog best een heel aantal. De Grutto's zijn voor het overgrote deel weer weg met hun jongen maar de Tuurtjes, Scholeksters en Kieviten zitten er nog. Ik lees dat je geen steenuiltjes meer ziet maar deze zag je eerder dus wel?
      Ik zal kijken of ik een mailadres op je site zie staan dan mail ik je wel.

      Verwijderen
  50. Wat een knappe reeks weer, Helma!!
    Werkelijk schitterend en een ware genot voor het oog.
    Lieve genietgroetjes Anna 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anna :-)
      Deze mooie weidevogels komen gelukkig ieder jaar hier weer terug.
      Lieve groetjes en een knuffel

      Verwijderen
  51. Mooie jaloersmakende foto's laat je hier zien. De tureluur op paaltje is top, vooral de tweede en de laatste. De jonge eksters staan er ook fantastisch op. Wat een mazzel dat je die tegenkwam. Ik vind ook trouwens dat jij veel te veel volgers hebt: ik scroll me een ongeluk helemaal naar onder ;P
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahah....... dat scrollen is inderdaad niet leuk. Misschien kan ik het omdraaien zodat je bovenaan een reactie kan toevoegen. Die jonge eksters was ook echt geluk hebben. Die waren kennelijk op onderzoek uit in de berm/walkant. De Tuurtjes waren lekker op dreef ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  52. Hoi Helma,
    Dat je regelmatig prachtige foto's van weidevogels en steenuiltjes op je blog kan laten zien is bekend. Deze serie is daar weer een nieuw voorbeeld van. Je treft het maar dat er zoveel moois vlakbij te zien is. De jonge ekster is een welkome bijvangst. Zulke verrassingen zijn toch de krenten in de pap.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi kees,
      ik ben wat dat betreft ook echt wel een verwend kreng. Ik hoef er niet eens ver de deur voor uit en alles zit ook nog allemaal vlak bij elkaar. Die jonge eksters was inderdaad een leuke bijvangst want vaak hoor je ze wel maar zie je ze bijna nooit. De ouders zie je wel maar nu ik deze kleintjes zag vond ik dat ook echt een kadootje.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Helma, wat is het weer genieten met steenuiltje, jonge eksters, tureluurs en wat heb je ze prachtig weten te fotograferen! Wat geweldig, dat je dit zo dicht bij je mag meemaken. Prachtige natuur, en mooi gespot! harte groet, Nicole en Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost en Nicol,
      Ik mag ook inderdaad van geluk spreken dat deze weidevogels (en het steenuiltje inmiddels ook) ieder jaar weer terug komen op dezelfde plekken :-) Heel fijn te lezen dat jullie er van genoten hebben. Dat doet me altijd goed :-)
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  54. Great work, Helma, with a whole range of species. I note with great pleasure the presence of so many young birds. The Little Owl must have been a special delight to come across. Have a great weekend coming up. David xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David,
      I'm very happy to read that you enjoyed these photos. The little baby birds are also very kind and seductive to see. I was lucky to be able to spot this. The little owl is also a beautiful bird that I really like to see.
      I wish you a very nice new week x.
      Sincerely, Helma

      Verwijderen
  55. Hoi Helma,
    Je heb het weer voor elkaar om mooie platen van de Tureluur en Grutto te maken.
    Helaas gaat de Grutto's bij ons achteruit.
    Ook het Steenuiltje staat er mooi op.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      ook bij ons gaat het helaas al slechter met de Grutto :-( Een aantal boeren maaien hun land gelukkig niet voor half juli maar je merkt gewoon dat er veel minder Grutto's zijn dan andere jaren. Vorig jaar was het al merkbaar maar nu helemaal. De Tureluurs zijn nog wel met velen aanwezig net als de Scholeksters en Kieviten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  56. Hola Helma. Muy bonita y variada serie con buen colorido y nitidez.
    Especialmente me gustan las del archibebe común (Tringa totanus).
    Que pases muy buen fin de semana.
    Un fuerte abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Iñaki,
      este agradable aves de pradera vuelven al mismo lugar cada año. Estoy realmente muy feliz. Alegra leer que haya disfrutado de estas fotos.
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  57. Hai Helma,

    Helaas is de weidevogeltijd alweer voorbij, maar over een maand of 10 begint het feest opnieuw. Zo'n foto als nummer 4 is er eentje waar je blij van wordt. Helaas maken we die te weinig, maar als het lukt dan is het genieten. Fijn dat je daar niet zo heel veel zonlicht had, want nou heb je prachtige details onder de veren. Mooi dat je de jonge tureluurtjes hebt kunnen zien. Altijd super dat kleine grut, net als de jonge eksters. Leuk dat donzige en dat kleine staartje. Zo zie je ze weinig. Prachtige serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      dat mag dan zo zijn maar nog steeds zijn er hier Tureluurs met jongen en ook nog een paar Grutto's. Ik rij er alle dagen even langs en ik heb er ook nog weer mooie foto's van kunnen maken een paar dagen terug.
      Ik had ook echt een mooi meewerkend Tuurtje en ja, dat is ook erg leuk om te zien en te kunnen footgraferen :-) Die jonge eksters was echt een kadootje want daar had ik ze al helemaal niet verwacht!!! Weinig tot geen boom en dan dit! Ik denk dat ik heel wat foto's doorschuif naar volgend jaar. heb ik altijd wat te plaatsen ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  58. Schitterend. En dat je die jonge eksters er op kreeg, fantastisch!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Gerrit,
      die jonge eksters waren ook echt een mazzeltje hoor.
      Ik wist ook niet was ik zag toen ik dat hoge gras even aan de kant wuifde. Ik vond het zelf ook echt super om ze te zien :-)

      Groet, Helma

      Verwijderen
  59. Hoi Helma,

    Wat en je een bevoorrecht mens daar in die polders zeg, weide- en watervogels behoren tot mijn favorieten, misschien ook wel omdat ze hier weinig voorkomen. Ik moet er altijd nogal ver voor gaan. Mooie serie weer met de tureluur op nr. 4 als absolute favoriet, zo zie je hoe licht ze onder hun vleugels zijn, het raakt in combinatie met de donkere bovenkant nogal snel uitgebeten, maar je hebt het hier prima onder controle.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      dat ben ik inderdaad met al deze weide en watervogels om me heen :-) Het is misschien daarom dat ik weer weg wil om bosvogels te fotograferen. De Tuurtjes zijn zeker heel licht onder hun vleugels en dat zou je niet zeggen als je ze zo stijf op de paal ziet staan. Ik dank je voor je leuke reactie :_)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  60. Ohhhh wat mooi weer Helma.
    Dat kleine uiltje, de jonge ekster en allemaal even mooi gefotografeerd.
    En niet te vergeten de tureluur en de grutto, ook mooi, mooi, mooi, mooi ;-))
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,
      dank je wel voor je leuke en enthousiaste reactie :-). Dat uiltje is echt een heerlijk dingetje hihi..... maar ook de jonge eksters waren een kadootje om te zien. . Weekend helaas alweer voorbij maar deze week heb ik vrij dus die gaat ook mooi worden ;-)
      Voor jou ook nog een hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  61. Een schitterende serie vogel foto's Helma
    Soms probeer ik het ook wel eens, maar meestal zijn ze alweer gevlogen voor ik scherp gesteld heb.
    Maar geniet altijd van dit soort prachtige foto's en vogel series

    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Bram,
      het zijn ook echt hele leuke vogels en gelukkig komen ze ieder jaar hier nog steeds te rug :-) Jou gaat dat ook vast en zeker een keer lukken ;-)

      Groet, Helma

      Verwijderen
  62. Hi Helma,
    Beautiful birds, great photos.
    I especially liked the last one with the bird taking flight.
    Kind regards
    Maria de
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Maria,
      Thank you for your visit and your kind response.
      The last picture is also a nice photo if he is going to fly off the pole. Sincerely,
      Helma

      Verwijderen
  63. Beautiful plumage and adorable chicks!!!!
    I'm late getting to visit with you, holiday company from Colorado, but want to wish you a happy week ahead and thank you for joining us birders at I'd Rather B Birdin'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello anni
      You were on holiday in Colorado. I hope you have had a wonderful holiday. My week has also started very well and we have good weather at the moment. Also for you another great week.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  64. Liebe Helma,
    die Vogelwelt ist so interessant und Du bringst sie uns mit Deinen wundervollen Bildern so richtig nahe! Das ist ganz wunderschön und wertvoll! Vielen Dank!
    Alles Liebe
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo liebe Heidi,
      Vielen Dank für Ihre wertvolle und schöne Antwort.
      Die Vögel bringen uns viel Freude und dass wir genießen.
      Ich wünsche Ihnen eine schöne Woche.

      Liebe von mir, Helma

      Verwijderen
  65. Olá, apreciar as lindas aves atravez da bela fotos é fantástico, ao vivo é maravilhoso, viver num local privilegiado para fotografar aves é maravilhoso, parabéns pela selecção de de fotos lindas.
    Feliz semana,
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá AG
      Tenho sorte que eu vivo em um lugar onde eu estou cercado por polders. Aqui vivem muitos belos animais e pássaros. Eu amo a flora e fauna. Obrigado por seu lindo comentário.

      Saudações.
      Helma

      Verwijderen
  66. Absolutely wonderful bird photography, Helma, but my favourite images have to be those of the Little Owls!

    I hope you have a wonderful week ahead of you. Best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Richard,
      My new week has also started very nicely. I'm free and it's nice weather. I can not wish nicer days ;-)
      The little owls are also beautiful to see. This couple has just bred a youngster this year. I hope to get more photos.

      Best regards, Helma

      Verwijderen
  67. Wat een prachtige foto's weer! Ik hou van die jonge vogels. En dat uiltje, dat lijkt wel bewust een beetje variatie in je foto's te willen brengen ;) Jouw foto's bekijken, blijft genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacobien,
      leuk dat je weer even langs kwam :-) Bij stond nog geen nieuws zag ik wel of heb je ook nog een ander blog?? Leuk zijn die jonge vogels hé :-) Ik vin dat ook altijd zo gaaf om te zien. Dank je wel voor je leuke reactie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  68. Wat een leukerdje die jonge ekster. Echt gaaf. Jammer van die steenuiltjes, nu maar hopen dat ze het goed doen. Leuk die houdingen van die tureluur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Alie,
      ik wist wel dat je die jonge eksters leuk zou vinden ;-)
      Het is ook jammer van de steenuiltjes maar ik ben heel blij dat er dit jaar weer een jong geboren is :-) Tuurtjes werkten ook goed mee.

      Nog bedankt voor de supergave en onwijs leuke dag gisteren :-))))
      Lieve groet van ons.

      Verwijderen
    2. O ja, die kleine donzige tureluurtjes zijn zo ontzettend schattig. Het was een heerlijke dag gister.
      Lieve groetjes terug.

      Verwijderen
    3. Hihi.... ik heb ze ook nog van de Scholekster maar die bewaar ik maar voor volgend jaar denk ik ;-) Het was ook echt een superleuke dag!

      Verwijderen
  69. Super foto, we are very much pica pita and sometimes annoy other birds.Good that in your country you can still admire so many breeding birds - we slowly disappear :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Monika,
      Very sorry to read that so many of these beautiful pasture birds have disappeared. Here they happily return to the same spot every year.

      Verwijderen
  70. Hoi Helma
    Ja het gaat als een speer...als je bedenkt dat Anne alweer 3 1/2 maand is en van haar rug op haar buik draait...kan Merle niet meer inhalen hihi...maar wel een voorbeeld straks om te kijken wat grote nichtje allemaal doet hihi
    En jij verbaasd dat die opent haha als het goed doen ze dat allemaal gnagna...
    Groetjes en dank voor de felicitatie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nellie
      geweldig dat het allemaal zo voorspoedig gaat :-) De ene alweer 3 1/2 maand en nu weer zo'n kontkrummel erbij :-) Onwijs leuk dat ze ook zo een beetje van dezelfde leeftijd zijn. En ja hahahahahaha.... meestal moet ik dat een aantal keer achter elkaar doen en soms opent het helemaal niet maar nu ging echt alles zo open!!!! Alleen mijn ene lange reactie was zowaar met het verzenden ook gelijk helemaal weg!
      Groetjes en een heel fijn weekend.

      Verwijderen
  71. I like the color of the feathers of the Ekster!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. These feathers are really beautiful blue / black :-)

      Verwijderen
  72. Hello. I'm not coming back to the blog yet, but I wanted to see what's interesting about you. And of course there are beautiful bird pictures. Owl captivated me. Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello dear Erna,
      I'm very happy with your message here. I hope to see you again on the blog. The little owl is also very nice to see. I was also very happy with that :-)
      Cordial greetings,.

      Verwijderen
  73. Het ziet er naar uit, dat ik deze prachtige serie heb gemist Helma, een update heb ik er in elk geval niet van gekregen. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de jaren bij mij gaan tellen....hihi. Foto 21 vind ik helemaal geweldig!
    Lieve groetjes van Edje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... geeft toch niets Edje :-)))))
      Hij staat er al 2 weken en eigenlijk had ie allang vervangen moeten zijn maar ja, ik ben gewoon erg op achter de laatste tijd en dat gaat alleen maar meer worden ben ik bang. Ben ineens enorm verkouden en mijn hele lijf doet pijn hihi...
      Jij blijft eeuwig jong hoor ;-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  74. dan kom ik met mijn 7 tot 9 reacties op mijn blog :-)
    dit si nr 156 al, ja wat moet ik nog zeggen alles is wel al gezegd
    Schitterende foto's en vogel serie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahaha.... weet je Bram, soms zijn die 7 tot 9 reacties meer waard hoor ;-) Ik heb dan veel reacties en dat is ook hele leuk maar kost ook bergen tijd ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  75. Hello Helma,
    The birds photos are fantastic! It is difficult to photograph birds. You need patience and lots of time.
    Thank you for visiting our Blog.
    Best regards
    Loretta

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Loretta,
      thank you for visiting my blog and for leaving your nice comment.
      It was nice to visit your blog :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma