donderdag 12 januari 2017

Geweizwammetjes - (Xylaria hypoxylon).......

Als ik dit blog zit te maken wordt er net via de weerberichten sneeuw voorspeld. In dit blog is het dan wel geen witte sneeuw maar wel witte geweizwammetjes.  Vorige week zag ik er echt nog heel veel staan dus hoog tijd om er wat te laten zien.



***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


Op sommige geweizwammetjes zitten wat dauw of regendruppels.
En ook zag ik hier en daar een klein paars knoopzwammetje tussendoor.


Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)  en ene beginnende paarse knoopzwam..



De zwarte tak hieronder  is een al "uitgebloeide" geweizwam....



Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Sommige geweizwammen staan in het mos en andere weer alleen op dood hout....
Ook het mos groeit  op door hout.


Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Geweizwammetjes -  (Xylaria hypoxylon)

Hieronder nog een tweetal foto's met paarse knoopzwammetjes.



 Paarse knoopzwam - (Neobulgaria pura)

 Paarse knoopzwam - (Neobulgaria pura)




===========================================================

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties en complimenten over de foto's in het blog hieronder van: 

"Jaaroverzicht tweede helft van 2016.........................."

149 opmerkingen:

  1. Hi Helma,
    marvelous photos of this tiny mushrooms and the waterdrops. So beautiful to see this Macro world in your fabulous photos.
    Thank you very much for all your kind comments on my blog.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello synnove,
      I wanted to show like snow but it has snowed in the Netherlands except in porvioncie where I live hahahahaha / .... why only white antlers fungi put down :-)
      Best regards, Helma

      Verwijderen
  2. Fantastically beautiful photographs! Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Anna,
      these small antlers fungi are fun to photograph.
      Greetings.

      Verwijderen
  3. Hello Helma. Mushrooms, which are showing they have interesting shapes, and water droplets on them are wonderful. Amazing photos. Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Erna,
      these small antlers fungi are often fun to photograph. If there is still dew or raindrops on down then it's even better;-)
      Kind regards

      Verwijderen
  4. Hi Helma, wonderful Macro images of a delightful subject, love the reflections from the water droplets. All the best. Regards John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi John,
      so much that you also comment on these pictures.
      You are also my watchlist;-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Thank you for your lovely comment Bob.
      They are also little wonders of nature :-)

      Verwijderen
  6. Magnifiek werk, schitterend van kleur, scherpte en compo. Heel knap ook de druppels en de reflectie er in, ze lijken wel een klein fotootje in een foto. Ik hou ook wel van die mooie volle Sony kleuren, prachtig! Je bent echt een Topper Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ludo,
      het waren echt hele kleine wammetjes maar dat kan je ook wel zien aan de mosjes waar sommige instaan :-) Altijd weer een uitdaging om deze een beetje 'mooi' op de foto te krijgen :-) Ik hou het ook bij Sony ;-)
      En euhhh... je laat me blozen met die 'topper'.

      Verwijderen
  7. De laatste foto van het geweizwammetje vind ik de mooiste...
    En de druppels eens goed bekeken...mooi de weerspiegeling van ;)
    Vind ze wel erg rond whahaha
    Groetjes en nog even en zijn het sneeuwbolletjes
    Doei

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is ook best wel een mooitje en ook eentje met een mooie zachte achtergrond :-) En ja, druppels zijn nu eenmaal rond althans die daar hingen wel whahahahaha..... Ik zou willen dat ik sneeuwbolletjes zag maar ik moet helaas morgen weer vroeg (06:30 uur) op het werk zijn. Wordt dus weer om 5 uur eruit blehhhh.......
      Geniet van je weekend :-)))

      Verwijderen
  8. Hoi Helma
    Sneeuw valt er nog niet maar het stortregent wel nu .Je foto's zijn weer prachtig van deze mooie kleine zwammetjes Je moet toch wel veel geduld hebben om ze zo mooi op de foto te krijgen .Zeker die met de druppels zijn super mooi!
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      er is nu wel sneeuw gevallen in het grootste deel van Nederland maar helaas niet bij mij :-( Wel ook veel regen en nu inmiddels ook een stormachtige wind (echt storm dus). Geduld heb ik nooit behalve als het om het fotograferen gaat dan weer wel hihi.... Fijn dat je weer van deze foto's hebt genoten.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  9. Hoi Helma,
    Wat heb jij hier weer fantastische beelden van weten te maken. Zijn toch best bijzonder die geweizwammen en zeker heel erg mooi zo met die druppels er aan. Je opnames hebben mooie heldere kleuren en ook dat groene mos steekt er goed bij af. Uitstekend gefotografeerd!!

    Lieve groetjes,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      ik vind ze ook echt heel bijzonder. Ze zijn best wel klein (ook al zijn er grote exemplaren maar die zie ik nooit) en ik vind het ook steeds een uitdaging om deze kleine zwammetjes op de foto te krijgen :-)
      Fijn te lezen dat je er zo enthousiast over bent :-)

      Lieve groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  10. Creo que te lo he dicho muchas veces, tu haces magia con tu cámara. Unas fotos espectaculares, me han encantado. Un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Se puede decir que una y Germán :-))))
      Me alegra leer que haya disfrutado de estas fotos.
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  11. Really gorgeous, Helma! I love how you captured every tiny detail! Wow! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Linda :-)
      These small antlers fungi are also a challenge to photograph ;-)

      Verwijderen
  12. Ha Helma, het blijft mooi, de microfotografie die je ons telkens weer laat zijn. Ik ben daar toch echt elke keer weer jaloers op, prachtig.
    Groet kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Kees,
      dis is waar. De macrofotografie mag ik hele graag uitvoeren.
      Niet jaloers zijn maar ook gewoon proberen. Voor je het weet heb je ook de mooiste macro's ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  13. Wow!!!
    how precious eyes you have to look at such tiny simple but amazingly beautiful things and reveal their magic through your camera 1
    really enjoyed these pics dear.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Baili,
      these little fungi are the natural jewels of nature.
      These small things can I enjoy immensely. Glad to read you enjoyed this :-)
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  14. Reacties
    1. Jeg hadde dypt for knær Dirk og selv mørbanket her :-)

      Verwijderen
  15. Hoi Helma,
    Het verrast mij eigenlijk dat je nog zoveel van deze zwammetjes gezien hebt in januari. Mijn hoofd staat helemaal niet naar zwammetjes, onder andere omdat ik dacht ze niet vorst- en koubestendig zijn. De composities mogen er zijn, vooral met de vele druppels erbij. Alles haarscherp en in mooie kleuren. Je mag blij zijn met zo'n reeks.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      het verraste mij zelf ook! Ineens zagen we een hele stronk vol met deze geweizwammetjes en even verderop ook!! Wij hadden ook al zoiets van: "Oké... nu nog!!??" Maar het resultaat mocht er zijn. Ze zullen er nu waarschijnlijk niet meer staan met dit weer :-( In ja, ik ben ook hele blij met deze serie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. Ohhhh wat heb je dit weer prachtig vastgelegd, Helma!!
    Het zijn stuk voor stuk een genot om naar te kijken en te bekijken... de paarse knoopzwam had ik nog nooit gezien... heel apart... :-)))
    Lieve geniet groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anna :-)
      Deze kleien geweizwammetjes zijn ook steeds weer een uitdaging om te fotograferen :-) De paarse knoopzwam komt ook mooi uit. Nu heb je hem dan gezien en kan je er ook op gaan letten ;-)
      Lieve groetjes en een knuffffff,
      Helma

      Verwijderen
  17. Paarse Knoopjes zijn mooi. Ik weet nooit zo goed wat ik daarmee moet en als ik er al een foto van maak belandt die meestal in het ronde archief. En wat heb jij veel geweizwammen gezien, zeg. Mag ik nu even jaloers zijn? Mijn voorkeur gaat uit naar de plaatjes met de wat rustiger composities, zoals 1,5,10 en 16. Komt wrsch. omdat ik zelf ook een heel rustig type ben ;-)
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,
      deze paarse knoopzwammen zijn soms heel groot (veel in aantal) of klein. Nu zag ik ze zowaar bij de geweizwammetjes en dat vond ik weer bijzonder. Grinnik.... ja, je mag even jaloers zijn *lol*. De plaatjes met de rustigere achtergronden zijn ook vaak de mooiste maar ik had niet echt vele keuze daar op mooie zachte achtergronden en ik wilde ze toch vastleggen :-)
      Hahahahaha.... zou heel goed kunnen omdat je zo'n rustig type bent ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Hoi Helma.

    Super mooi om dit te zien.
    Geweldige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      dank je wel voor je enthousiaste reactie :-)
      Het blijft ook leuk om deze kleine geweitjes te fotograferen.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. Stuk voor stuk hele fraaie opnamen Helma. Vooral die met de druppeltjes, waarvan dan foto 5 weer mijn favoriet is. De zwammetjes samen met de knoopzwammetjes is ook heel bijzonder.
    Lieve groetjes van Edward.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Edward,
      de druppels zijn ook juist net dat beetje extra wat het fotograferen van deze zwammetjes zo leuk maakt :-) Ach, ik vind ook zoveel dingen leuk ;-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. Jesteś wielka Helma!!! Ta seria z macro przyrody z kropelkami jest niesamowita!!! GRATULACJE!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję Barbara.
      Mimo to, myślę, że zdjęcia jeszcze wiele razy lepiej i Lubię również niezmiernie :-)
      pozdrowienia

      Verwijderen
  21. Een prachtige serie, Helma. Daar heb je wel een paar natte knieën voor over!!
    'k Wens je een mooi weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Jan,
      ik had inderdaad behoorlijk natte knieën hahahaha..... Normaal neem ik wat plastic mee maar ik had niet verwacht deze geweitjes nog tegen te komen.
      Ik heb werkweekend. Gisteren een ochtenddienst en nu een middag/avond maar...... maandag en dinsdag is dan mijn weekend hihi......
      Ook voor jou nog een hele fijne zondag.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  22. Dit vind ik toch weer een topblog!
    Zo mooi gefotografeerd, deze schitterende geweizwammetjes, en die mosjes...
    Zoals je weet ben ik echt een fan van zwammetjes en mosjes. Ik heb genoten!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Zem :-)
      Net als jij mag ik ook graag mosjes en hele kleine zwammetjes zien. Wat ziet dat er dan toch ook altijd geweldig uit hé :-) Echt kleine wondertjes van de natuur. Fijn dat je er weer van genoten hebt :-)
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  23. Wat een prachtige serie Helma je bent echt een expert in druppels hoor lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi... dank je wel Daniëlle,
      ik mag dit nu eenmaal heel graag zien :-0
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  24. Espectaculares fotos Helma, me encantan las Xylarias, aquí también hay. Besos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Lola,
      también son maravillosos pequeños hongos y de joyas por supuesto;-)
      un beso

      Verwijderen
  25. schitterend zijn ze weer Helma
    lieve groet , karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo kort van stof ben je nog nooit geweest Karel!!
      Gaat het wel goed met je, jawel toch?
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  26. een genoegen om dit te kunnen zien Helma...

    de macro's met de druppeltjes zijn enig mooi, zeker deze met de reflecties er in..

    die paarse knoopzwammetjes komen me niet bekend voor ...

    als ik er één foto zou moeten uitkiezen, zou ik voor nummer 15 gaan, maar dat doet niets van van de kwaliteit van de andere

    een prettige dag gewenst





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Willy,
      ik ben nu eenmaal gek op dit soort kleine zwammetjes en ook op druppels dus ja, ik kan er dan ook niet zomaar aan voorbij lopen ;-)

      Nu je de paarse knoopzwammetjes hebt gezien (je ziet soms zelfs hele grote) dan weet je nu wat je dan ziet :-))) Je bedoelt 16 in het gewone blog met die zachte achtergrond. En die is ook echt mooi :-)

      Geniet nog even van je zondag.

      Verwijderen
  27. Doet me denken aan de film micro cosmos.
    Ik kende die zwammetjes zelfs niet.
    Geweldig in beeld gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kreanimo,
      leuk dat je hier een bezoekje brengt en een berichtje achterlaat.
      ik ga eens een recentie zoeken van de film die je noemt :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  28. Hallo Helma
    Wat prachtig die waterdruppels aan deze kleine geweizwammetjes. Het lijken wel pareltjes.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bets,
      het zijn ook pareltjes. Pareltjes van de natuur zelf :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Reacties
    1. Thank you Lady Fi.
      Glad to read that you appreciate these pictures :-)

      Verwijderen
  30. in een woord sprookjesachtig mooi Helma,
    zo puur genieten... je bent een crack in macrofotografie,
    dikke bewondering voor je,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is eigenlijk nog de meest treffende omschrijving Dien van dat sprookjesachtig :-)))) Of ik een crack ben weet ik niet maar wel dat ik het onwijs leuk vind om te doen hihi...

      xxx

      Verwijderen
  31. Prachtige serie van die mooie geweizwammetjes. Zijn het geen guttatiedruppeltjes die er aan hangen? Er leuk die transparante 'kerstballetjes' dat geeft de foto's echt iets extra's De laatste foto vind ik overigens ook beeldschoon!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ank,
      het zou kunnen dat het guttatiedruppels zijn maar het had net geredeneer daarvoor en daarom was ik er niet helemaal zeker van. Vaak zitten ze er ook op maar soms ook niet (zie foto 16). En bedoel je de laatste van de geweizwammetjes of echt de laatste (paarse knoopzwam?)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  32. Met een beetje fantasie breng je hier een sprookjeswereld tot leven Helma. Subliem neergezet, perfecte scherpte en zo mooi met de druppels

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je dat zo ervaart Henk :-)
      Ik ben nou eenmaal gek op dat kleine spul ;-)

      Verwijderen
  33. Wat weer schitterende foto's Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thnx Aly,
      deze tijd zijn er ook weer volop mosjes dus ik ben hier ook echt gek op :-)

      Verwijderen
  34. hallo Helma !!
    dit jaar begint al heel goed met zulke mooie foto's
    ze zijn weer prachtig . vooral die paarse knoopzwammen zo mooi
    echt hele mooie helderen kleuren ....
    een fijne weekend ...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nieneke,
      dank je wel boor je leuke reactie.
      Ik kan ook echt niet aan deze kleine zwammetjes voorbij lopen hahahaha...
      De kleur van die paarse knoopzwammen is dan ook echt helemaal mijn kleur in de woonkamer :-)
      Ik had werkweekend maar nu is het mijn weekend (lees maandag en dinsdag).
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  35. Je hebt ze er mooi scherp op staan. Ze zijn best moeilijk te fotograferen, maar het is je weer gelukt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze zwammetjes hebben ook een voordeel Alie, ze zitten stil hahahahahahaha......

      Verwijderen
    2. Haha, dat is wel waar, maar zo laag bij de grond is het vaak ook donkerder.

      Verwijderen
    3. Dat is ook waar hahahahaha..... dat is dus continu draaien hoe je het licht er een beetje bij kan krijgen. Als het te donker is dan doe ik er niets mee. Ik heb een ringflitser maar die ligt sinds de aankoop steevast thuis whaaaa....... Moet ik eigenlijk ook gewoon mee nemen!

      Verwijderen
  36. Geweizwammetjes zijn heelschilderachtig en opvallend.Knap in beeld gebracht.Ik kan er ook nooit aan voorbij gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is helemaal waar Marylou :-)
      En ik kan er ook net als jij niet aan voorbij lopen.

      Verwijderen
  37. Schitterende opnames Helma!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Roos,
      deze kleine zwammetjes zijn steeds weer een mooie uitdaging ;-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  38. De paarse knoopzwammen staan er mooi op, dat valt nog niet mee dat kleine spul. En de geweizwammen...mooie serie en druppeltjes erop maken het af. Warme kleuren ook in de foto's, goed werk!

    groet Wil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      ik vind het steeds weer een uitdaging om dit kleine spul te fotograferen :-)
      Fijn dat je deze foto's kan waarderen :-)

      Groet, Helma

      Verwijderen
  39. super mooi en zo fragiel met de druppeltjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Goedemiddag mevrouw de juwelier.
    Wat een juweeltjes laat je weer zijn.
    Pareltjes van foto's en aan sommige hangen zelfs glinsterende diamantjes.
    Ik zou je winkeltje maar goed verzekeren als ik jouw was.

    Tja er was sneeuw voorspeld ook vandaag weer.
    Vanmorgen als een kind met een gezonde sinterklaas spanning mijn bed uitgesprongen om de sneeuw te bewonderen en wat denk je?
    Ik doe de gordijnen open en alles groen en zeiknat van de regen :-)

    Gelukkig dus dat jij hier wat wit plaats.
    Ze zijn prachtig meis.

    LG, Je maatje Shrek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahaha....mevrouwde juwelier nog wel hahahaha......
      maar het glinstert wel weer inderdaad ;-)
      Mijn winkeltje is goed verzekert hoor maar jij mag er gewoon wat komen uitzoeken :-)))))))))

      Er was inderdaad sneeuw voorspeld en ook ijs, maar ..... in heel Nederland ligt sneeuw en ijs behalve natuurlijk hier weer. Ik zou zo graag foto's in de sneeuw willen maken maar dat is tot heden toe nog niet gelukt helaas. Dan maar deze witte zwammetjes hihi.... Maar ook bij jou dus groen en veel nattigheid. Wat een afknapper hé.......

      LG, je groene maatje

      Verwijderen
  41. Hoi Helma,
    Schitterende geweizwammetjes, moskapsels en knoopzwammetjes. De druppeltjes hier en daar geven de foto dal helemaal de nodige glans! Top. Prachtig van kleur en echt juweeltjes van foto's, waar ik al eerder ff van genoten heb. Ik doe het je nu zo vlak bij de grond ff niet na ;-))
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      momenteel kan ik ook ff niet plat op de grond maar de mosjes die ik nu weer op eht oog heb groeien weer op de muur dus ja...... daar kan ik weer bij hihi.... Deze geweizwammetjes kan ik ook echter niet 'links' liggen 😁.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  42. Heel erg mooie beelden ,om jaloers op te zijn !! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Willy,
      niet jaloers worden hoor..... je komt ze echt heel vaak tegen.
      Oké nu met deze vorst mss niet maar andere wel :-0
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. Weerom foto's naar mijn hart, Helma
    De druppels aan de geweistammetjes is dat vocht,
    of een of ander olie dat in de stammetjes zit?
    Echt prachtig.

    mooi weekend,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ria :-)
      Het zijn dan ook de natuurlijke juweeltjes van onze natuur :-)
      De druppels zijn vaak Guttatie druppels.
      Hieronder een uitleg:
      --------------------------
      Guttatiedruppels
      Niet alle druppels zijn dauwdruppels. Ook guttatiedruppels kunnen op planten en paddenstoelen voorkomen zonder dat het regent. Deze druppels ontstaan wanneer de luchtvochtigheid hoog is. De bladeren of grassprieten kunnen het water niet verdampen en de worteldruk wordt hoger omdat de opname van vocht gewoon doorgaat. De natuurlijke verdamping wordt ontregeld. Om toch een evenwicht in wortelopname en verdamping te hebben gaat de plant, kruid of grasspriet, het teveel aan vocht uitscheiden via andere openingen dan de huidmondjes onderaan bladeren of grassprieten. Bij grassen bovenaan de top en bij planten en kruiden aan de zijrand van het blad. Deze druppels noemen we guttatiedruppels. Ook bij paddenstoelen kunnen we guttatiedruppels verwachten wanneer de luchtvochtigheid hoog is. Het teveel aan vocht wordt dan via de myceliumdraden door de huidwand naar buiten geperst.

      Verwijderen
  44. That's right Felicia,
    these little fungi carry the name 'antler mushroom ".
    the corpse t so on the antlers of a deer

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Geweldig mooi foto's Helma. Wat geeft de natuur toch een hoop moois om te zien.
    Vraagje? Ik zie maar heel weinig kool- en pimpelmezen in mijn tuintje. Zien het er minder
    dit jaar of is dit alleen bij mij?
    Fijne zondag gewenst Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke,
      dat ben ik dan ook helemaal met je eens dat de natuur een hoop moois in zich heeft en dat ook laat zien :-)
      - het klopt dat er minder kool en pimpelmezen zijn want het afgelopen jaar was een rampjaar in het broedseizoen. Zie hieronder:
      -----------------
      Uiterst beroerd broedseizoen tekent zich af voor kool- en pimpelmees


      7-JUN-2016 - De eerste tekenen van een zeer slecht broedseizoen voor kool- en pimpelmezen druppelen binnen. Mezen doen er alles aan om te redden wat er te redden valt, maar zonder resultaat. In het begin van het seizoen wisselden warme en koude periodes elkaar af en zorgden ervoor dat broedsels verlaten werden en verloren gingen. Regenval en wind hebben de laatste tijd de voedselsituatie negatief beïnvloed.

      Verwijderen
  46. Hoi Helma
    Dat heb je weer mooi in beeld gebracht en vooral met die druppeltjes erop, fantastisch.
    Van je opnames heb ik weer genoten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      ik kan nooit aan deze geweizwammetje voorbij lopen. Als ik dan alleen mijn telelens bij me heb probeer ik het daarmee maar vaak ligt mijn macro dan achterin de auto en loop ik alles terug om ook mijn macro te halen voor dit mooie kleine spul :) Fijn dat je er van hebt genoten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  47. Hoi Helma,
    goh, wat heb je nog veel van die geweizwammetjes gezien. En prachtig vastgelegd. De druppels geven er echt iets bijzonders aan; tenminste: als ze zo haarscherp en glanzend op de plaat komen, zoals jij dat kan. Heel mooie serie!
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      ik was ook verbaasd hoeveel er nog stonden!!! Ook nog een hele boomstam vol maar die ie niet mooi om te plaatsen. De druppels zijn ook juist net dat beetje extra wat ze gelijk zoveel mooier maakt :-)
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen

      Verwijderen
  48. Il faut savoir regarder l'infiniment petit pour comprendre la beauté dans la nature. Chaque détail donné à voir, ici, est une leçon de sciences et un petit chef-d’œuvre de la photo.
    Merci Helma.
    En toute amitié.

    Roger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Salut Roger,
      Je suis heureux de vous revoir :-)))
      J'aime la nature sous toutes ses facettes. Et juste les petites choses de la nature sont si précieux. Je l'aime trop et vous en profiter, ainsi que de :-)

      Cordialement, Helma

      Verwijderen
  49. Mooie Foto's weer Helma, prachtig met de druppels er aan.
    Zeer mooi in beeld gebracht.
    Groet Bert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Bert,
      deze kleine pareltjes van de natuur mogen inderdaad gezien worden ;-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  50. Prachtige uw foto's, Helma, ons in staat stellen om die kleine fantasiewereld die bestaat in de natuur en niet waarderen zien.
    Een dikke kus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Montse,
      las pequeñas joyas de la naturaleza pueden ser vistos.
      Me encanta este pequeño mundo entero y Idere vez que estoy de nuevo sorprendido de que algo tan pequeño puede extraer mayor.
      muchos besos

      Verwijderen
  51. Hola Helma. Una maravilla de imágenes. Trabajo excepcional en cuanto al macro (colores, nitidez, detalles, ...)
    Un fuerte abrazo y feliz semana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Iñaki,
      estos pequeños mini-mundo en la naturaleza es realmente increíble para ver y fotografiar :-)
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  52. Echt een superreeks, proficiat !!!!
    groetjes Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ach Helma...wat weet je alles toch altijd mooi op de foto te zetten! Ik heb er helemaal geen verstand van maar geniet altijd enorm van je prachtige plaatjes! En dan met die druppeltjes erbij....sprookjesachtig mooi! Ik wou dat ik het kon....zucht!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Trijnie,
      ook jij weet me te laten blozen met je reactie :-))))Jij geniet hier maar ik geniet bij jou met die mooi vertelsels van je. Echt altijd superleuk om te lezen :-) En jawel, jij kan dit ook. Gewoon proberen met een druppel op ooghoogte ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  54. Such wonderful images of the fungi, Helma, and the water droplets in the images makes them even more beautiful! Superbly observed and captured!

    My very best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I also enjoy a lot of the small mini-world in nature Richard :-)
      These little fungi are therefore a challenge to photograph.
      Thanks to appreciate these photos;-)

      Yours, Helma

      Verwijderen
  55. Wat zijn het toch leuke , fotogenieke zwammetjes.
    Prachtige serie,vooral de foto's met druppeltjes op het zwammetje vind ik heel mooi
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      ik kan er echt ook nooit aan voorbij lopen.
      Ik zou wel graag eens wat grotere exemplaren vinden maar die komen ook vast wel een keer :-) De druppels geven ent dat kleine beetje extra aand e foto.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  56. Waterdruppels zullen intussen wel ijspegeltjes zijn ;)
    Winters weer overal...fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook wel Rebbeltje en ik ook!!!!!
      Jij ook nog hele fijne avond ;-)
      PS ik loop op achter maar zit aan de antibiotica wegens enorme keelontsteking en bijholte ontsteking zucht......

      Verwijderen
  57. Reacties
    1. Dank je wel Michelle :-)
      Het blijft ook steeds een uitdaging om deze te fotograferen :-)

      Verwijderen
  58. Bom dia, maravilhosa selecção de belas fotos que encantam, suas fotos são o máximo.
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. graças AG
      Sinto-me honrado por sua resposta :-)

      Saudações, Helma

      Verwijderen
  59. Unas imágenes estupendas,,,Feliz año,,un saludo desde Murcia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Murcia,
      También para usted todo lo bueno y bello en este nuevo año.
      Que muchos de sus deseos pueden hacerse realidad este año.
      Gracias por su comentario agradable usted.
      un abrazo

      Verwijderen
  60. Belle année à toi!
    J'aime beaucoup tes derniers posts, j'espère que tu vas bien!
    Trop de travail pour venir plus souvent!
    Bisous- Cath.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour Cath,
      Je sais que vous êtes occupé :-)
      Il remonte bien avec moi.
      Je veux que vous venez le long.
      Pour vous avez tout le bon et beau dans cette nouvelle année.
      un baiser

      Verwijderen
  61. How did I miss this one before. Wonderful macro work, Helma, showing us the world of fungi as you have done so many times before. A giant fungus is going to be inaugurated in Washington today. I think it's called The Yellow Puffball!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha .......... nice name for the fungus that is inaugurated today in Washington hahah .....
      Also thanks for your nice r3eactie the small mushrooms in miin blog;-)
      Dear greetings, Helma

      Verwijderen
  62. Het zijn stuk voor stuk flonkerende juweeltjes Helma, die waterdruppeltjes geven iets extra magie aan het geheel. Foto nr 3 vind ik de beste, omdat ik in dat plantje een soort van oprijzende phoenix zie, (een mythische vogel). Bij zo'n foto kan ik lekker wegdromen :-) Dank je wel voor deze weer heel mooie fotografie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dirk,
      het zijn dan ook de natuurlijk parels en diamantjes van onze eigen natuur :-) Steeds weer een uitdaging om deze kleine zwammetjes een beetje 'knap' op de foto te krijgen. Grappig dat je dit zegt over die phoenix :-)
      Geniet van je weekend.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  63. Hai Helma,

    Wat kan jij toch knap dit soort druppels fotograferen. Hoewel dit soort druppels op paddenstoelen makkelijker te fotograferen is, dan bv druppels op een spinnenweb, blijft het ontzettend lastig om het goed scherp te krijgen. Zeer goed gelukt jonge dame!
    Foto's 14 en 16 zijn dan wel zonder druppels (op eentje na dan), maar deze ook zeer mooi. Top gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      wat een lofzang hihi..... ik begin er zowaar van te blozen!!! Maar ik ben nou eenmaal gek op kleine zwammetjes en dan vooral wanneer er ook nog druppeltjes op en aan zitten :-) Die zonder de druppeltjes hebben ook een mooie achtergrond en dat is ook wat waard ;-)
      Dank je voor je leuke reactie.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  64. ha die Helma
    wat zijn die vogels vlug hé , alleen de roodborst wil wel poseren
    ik ving vandaag een buizerd , hoog in de lucht , en O wonder een specht
    ben al blij met de betere zoom , komt vast goed
    ik was niet bereisd , ik werkte en woonde daar :)
    het nieuws van deze boom las ik , niet veel later kreeg ik de pps , ja en dat bracht mooie herinneringen boven , samen met jongste broer en een neef en vriend , een pracht tijd , als we toen een echte camera hadden gehad ? , ik zit trouwens te denken waar deze kiekjes mee zijn gemaakt
    ik wandelde veel door mooie winter landschappen , zal je reactie nog wel zien , laar de Brabantse sneeuw maar aan Rebbeltje zien en die is onder al het beddengoed wat ze in huis heeft verdwenen , die heeft alleen maar koud met dit mooie weer , ik snap dat niet
    jij mag aan het werk dit weekend , ik zie het ex werk nog wel eens over vliegen hihi
    fijn weekend even zo goed
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      vogels zijn ook vlug maar soms kan je ze echt heel goed fotograferen. Als je op een bepaalde plek vogels hebt gespot en ze vliegen gelijk weg dan meot je gewoon even daar stil blijven staan. alle kans dat als ze daar voedsel of lekker hapjes hadden dat ze weer terugkomen. Als je dan zo weinig mogelijk beweegt dan zie je ze ook weer terugkomen. Als ze een beetje aan je gewend zijn dat je daar staat en je doet niets hebben ze ook niets te vrezen. dat zijn de momenten dat je dan mooie foto's kan maken :-)
      Herinneringen zijn altijd heel wat waard en zeker als het mooie herinneringen zijn ;-). En oeps!!! Rebbel onder een lading dekens, lakens en dekbedden verdwenen!!! En ja hahaha.... dat zal wel dat je dat 'ex-werk' ziet overvliegen hahahahaha.....
      Jij ook heel fijn weekend.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  65. Augustus is nog ver weg...tegen die tijd weet je vast wel waar je voorkeur naar uitgaat ;)
    Denk dat er een griepje aan zit te komen of kom er zo vanaf.
    Iedereen in de omgeving heeft verschijnselen en de kleinkinderen zelfs thuis.
    Hoop dat het mijn deur voorbij gaat zonder problemen...dat koud is nog om te hebben hihi (zoals karel zegt onder al het beddegoed hihi)
    Fijn weekend en alweer helemaal bij met lezen...en kijken.
    Slaap wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... het is augustus voor je het weet Rebbeltje :-)))) Praat me neti van griepje! Wijizjn hier al vanaf half november 2016 bezig met snotteren, grieperig zijn, hoesten en proesten, messen in de keel van de keelpijn etc. Inmiddels ook beide 2 antibioticakuren achter de kiezen maar vooruitgaan ho maar!
      Dan kna je inderdaad beter onder een berg beddengoed blijven hahahahahaha......
      Ook voor jou heel fijn weekend ;-)

      Verwijderen
  66. Liebe Helma,
    Du zeigst wieder auf die schönste Art, die Wunderwelt im Kleinen!
    Herrlich und soooooo vielfältig! Danke Dir!
    Alles Liebe
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo liebe Heid,
      diese kleine Welt der Natur ist von unschätzbarem Wert :-)
      Sie sind die natürlichen Juwelen der Natur uns gegeben;-)
      Ich geneit dann wirklich sehr viel da.
      Ein schönes Wochenende.
      Viele Grüße Liebe, Helma

      Verwijderen
  67. Wauw, wat zijn deze ook weer super mooi. En jawel, past helemaal bij 'rond' hoor! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig maar Ilse hihi....
      geen idee of ik met alle items mee kan doen maar wie weet :-)

      Verwijderen
  68. Hoi Helma,

    Mooi zeg, hier zie je de geweizwammetjes een stuk minder, of het moet zijn dat ik eraan voorbij loop natuurlijk want het verbaast me hoe klein die dingen zijn. Vooral mooi met al die druppel erop, lastig om de juiste scherptediepte te creëren, maar je hebt het prima voor elkaar. Ik vind nr. 14 de mooiste, hier heb je alles bij elkaar, een mooi boeket met zwammetjes, druppel en mosjes in een mooie compositie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,
      ze staan ook niet overal, maar vaak als je ze ziet dan zie je er meerdere op een plek staan. Van deze geweizwammetjes wist ik waar ze stonden maar ik kwam ze ook tegen in de ovp en in dit tijdstip van het jaar vond ik dat wel hele uitzonderlijk. Dan moet je van de gelegenheid toch maar gebruik maken. Foto 14 vind ik zelf ook hele mooi, is net ene klein tuintje :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  69. Wauw. Wat prachtig. Vooral de foto met al die druppels er op. Dit was een mooie kennismaking met het geweizwammetje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny,
      leuk hé deze geweizwammetjes. Zo leer je ook steeds weer wat bij.
      Ik leer hierdoor ook weer nieuwe items kennen en herkennen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  70. Zo mooi kwam ik ze in de natuur nog niet tegen.... Wat knap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zo zijn ze er toch echt wel Joke.
      Is wel even een de zwammetjes goed bekijken en dan zie je ineens heel veel ;-)

      Verwijderen
  71. schitterend Helma, hoe je dit zwammetje zo mooi hebt vastgelegd. Een taaie rakker maar ook onopvallend.
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad een taaie rakker Gerard maar oh zo mooi :-)))))))
      Groet, Helma

      Verwijderen
  72. Beautiful macros. And again pictures with drops are my favourite.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Once again thank you Klara.
      These water droplets are called guttation drops that you often see hanging on small fungi and toads valves. I am glad to read that you will like this series.

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma