zaterdag 3 december 2016

Vliegenzwam - (Amanita muscaria)...........

Inmiddels zitten we al in de vorst, rijp en  ijskristallen maar ik wil toch eerst nog even wat paddenstoelen laten zien. Ik hou het dan in dit blog maar bij de vliegenzwammen en de overige bewaar ik dan wel voor volgend jaar.

De paddenstoelen kwamen echt laat op gang en waar ik deze prachtige vliegenzwammen vorig jaar al op 2 oktober kon fotograferen moest ik nu wachten tot 28 oktober maar...... toen waren er ook werkelijk heel veel mooie paddenstoelen en zwammen.


***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


Het bos.....

Het bos
 Langs de waterkant groeiden ook allemaal mooie vliegenzwammen........

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Op sommige stukken kwamen ze net boven de grond. 
Bij onderstaande foto ligt een beukennootje en daaraan kan je zien hoe klein ze opkomen....

 
Beginnende vliegenzwam



Vliegenzwam net boven de grond...


Hij wordt al mooi

Ook deze vliegenzwam is net boven de grond....


Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Hieronder heb ik scherp gesteld op de achterste vliegenzwam........

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

En op de foto hieronder scherp gesteld op de voorste kleine vliegenzwam...

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Op heel veel plaatsen in het bos deze prachtige vliegenzwam kunnen footgraferen....

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)

Op sommige plekjes stonden er echt heel veel bij elkaar.
Ik hou het bij deze ene foto want ik heb er uiteraard nog vele meer van de groepjes......


Groepje Vliegenzwammen  -  (Amanita muscaria)

Vliegenzwam -  (Amanita muscaria)



============================================================

Iedereen ook weer bedankt voor alle leuke reacties en opmerkingen over de foto's in het vorite blog van:

"Gekraagde Roodstaart -  (Phoenicurus phoenicurus)............."

148 opmerkingen:

  1. wow wat een prachtige foto's ..ik ben gek op paddestoelen
    ( gelukkig hebben we een familielid die de paddestoelen goed kan onderschijden van
    eetbaren en niet eetbaren ) we gaan ook vaak op pad voor paddestoelen ..
    meestal zijn de mooiste paddestoelen niet eetbaar
    heel veel groetjes en nog een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nieneke,
      de vliegenzwam is ook echt wel de koningin onder de paddenstoelen en jam deze zijn niet eetbaar. Heel goed dat er in de familie ene kenner zit die precies weet welke paddenstoelen eetbaar zijn en welke niet. Het weekend is weer om en die heb ik grotendeels in bed doorgebracht *nog steeds ziek*. Ik wens jou een hele fijne nieuwe week.
      Lieve groetjes,

      Verwijderen
  2. Wat een schitterende serie foto's Helma .Zoals ik eerder heb gezegd heb ik zelf weinig paddenstoelen gezien dit jaar en dit is de leukste soort vind ik .Het was weer genieten van je foto's .
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      deze vliegenzwammen zijn ook echt de leukste die er zijn :-)
      Heel fijn om te lezen dat je van deze foto's hebt genoten.
      Lieve groetjes, Helma
      PS, gaat alles goed?

      Verwijderen
    2. Ja hoor alles gaat prima hier Helma .
      Elisabeth

      Verwijderen
    3. Gelukkig dan maar.
      Ik ben blij dat te lezen :-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  3. herlige bilder Helma, helt fantastisk !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hello. Great you show the pictures mushrooms, which you can not eat, but they are for this beautiful and are the pride of the forest. Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Erna,
      these mushrooms can indeed not eat.
      They are the most beautiful mushrooms in the forest :-)
      Regards

      Verwijderen
  5. Really gorgeous photos, Helma!!! And I love how you made your header photo to match your post. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Linda,
      it's nice to modify the header to the theme of the blog :-)
      I'm glad you enjoyed them.

      Verwijderen
  6. Goedemorgen Helma,

    Ik vind vliegenzwam mooiste paddenstoel van allemaal. Echt super om te zien. Je ziet ieder keer gaan groeien van jou foto's. Heel mooi gedaan Helma. Groepje zwammen maakt heel af op de foto's. Je hebt ieder echt mazzel om deze zwammen fotograferen. Dit zie je niet vaak in de bos. Complimenten Helma voor jou.

    Fijne week voor jou.

    Lieve groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie middag Jacqueline en Ferry,

      de vliegenzwam is ook de koningin onder de paddenstoelen :-)))) Ik vond hele groepjes bij elkaar en ook inderdaad de kleintjes die net boven de grond kwamen. Dit was ook erg leuk om te zien. In sommige bossen groeien ze niet en ij nadere bossen juist weer heel veel.

      Ook voor jullie nog een hele fijne week.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Kiitos Kirsti.
      se alkoi myöhään mutta värit ja sienet olivat hienoa nähdä :-)

      Verwijderen
  8. Goede morgen Helma !
    Jij hebt toch wel wat keertjes op je buik gelegen zo ik zie en wat een plaatjes !
    Niet te overtreffen hoor .
    Liefs en een fijne Zondag ,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie middag Annie,
      dat klopt als een bus :-)))) Er stonden er in dit bos echt onwijs veel!
      Het was dan ook echt geweldig om te zien :-) De zondag is alweer voorbij en ik zit nog steeds ziek thuis boehoe.......
      Voor jou nog een hele fijne week.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  9. Hoi Helma.

    Prachtige serie Paddenstoelen.
    Ze zijn mooi om te zien.
    Echt genieten van dit stukje natuur.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      de vliegenzwam is ook de koningin onder de paddenstoelen :-)
      Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er nog nooit zoveel zag op een dag als deze dag!!

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  10. een prachtige reeks vliegenzwammen Helma

    de paddenstoelen waren dit jaar wel later, maar eind oktober- begin november waren ze er wel in grote hoeveelheden

    wat mij betreft, kan je uw andere foto's gerust publiceren

    prettige zondag gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Willy,
      deze vliegenzwam is dan ook de koningin onder de paddenstoelen :-)

      Klopt dat ze veel later waren dit jaar maar toen ze eenmaal begonnen waren er ook heel erg veel. Prachtig om te zien ook!

      Ik zal kijken of ik de andere nog plaats en anders schuif ik ze gewoon op hoor :-)

      Inmiddels is het maandag maar voor jou nog een hele fijne week.

      Verwijderen
  11. Hoi Helma,
    Fantastisch wat je hier laat zien. Prachtig hoe je al deze zwammen op de foto hebt gezet. Mooi van kleur ook en prachtig met al die donkere blaadjes. Pure herfst. Dit soort paddenstoelen vind ik ook altijd de mooiste.
    Ik zelf heb ze toch bijna niet gezien, vaak zie ik ze ook in het bosrijke gedeelte van de Beekse Bergen, maar dit jaar niet.
    Foto 6 lijkt wel een bolletje schepijs..hihi...!!

    Lieve groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      ik begin er zelf ook helemaal rood van te worden (van je reactie dan :-)
      deze vliegenzwam is ook de koningin onder de paddenstoelen en ja..... ze kwamen dit jaar laat op gang maar ohw wat waren ze mooi! Ik ga altijd naar hetzelfde stukje bos waar ik ze altijd vind alleen waren ze dit jaar echt 4 weken later dan andere jaren!
      Bolletje schepijs hahahahaha..... heeft er inderdaad wel wat van ;-)

      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Prachtig Helma, een genoegen om naar deze fraaie foto's te kijken! De opname "Het bos"vind ik ook heel mooi. Leuk om de vliegenzwam nu ook eens met het kopje net boven de grond te zien, ik zou hem niet hebben herkend.
    Lieve groetjes van Edward.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Edward, deze paddenstoelen zijn ook echt zo mooi dat je ze wel moet fotograferen :-) Fijn om te lezen dat je de foto van "Het bos" ook mooi vind. Ik had er diverse gemaakt maar het toch maar bij deze ene gelaten.
      Als de vliegenzwammen "worden geboren" zijn ze inderdaad heel klein maar wel herkenbaar. Het beukennootje ernaast is een goede meetlat hihi..
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  13. Hello Helma, gorgeous images. The mushrooms are amazing closeups. Happy Sunday, enjoy your week ahead!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      these mushrooms are really beautiful.
      It is the queen of mushrooms.
      Also for you a wonderful week.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  14. Hi Helma,
    marvelous photos of the different mushrooms. The red cap looks so beautiful in your photos. Thank you very much for all your kind comments on my blog.
    Have a great Sunday and second Advent, Helma.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi synnove,
      these mushrooms with their red roof and white polka dots is the queen of mushrooms :-) Glad you enjoyed these photos.
      You, too, thanks for your nice comment.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  15. Hoi Helma,
    Wat heb jij je lekker kunnen uitleven met zo'n aanbod aan vliegenzwammen. Niet alleen heb je de verschillende groeistadia prachtig in beeld gebracht, de platen zijn bovendien van een heel goed niveau. De zwammen lenen zich dan wel voor mooie plaatjes, je moet ze nog wel maken. Dat heb je gedaan. Heel fraai.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      ik heb me inderdaad lekker uit kunnen elven bij deze paddenstoel der paddenstoelen :-) Deze zwammen zijn inderdaad heel leuk om te fotograferen. nadeel is dat ze vaak op donker plekken staan in het bos maar dat is dan niet anders.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. Hello Helma!:) These are all magical fungi images. I haven't seen any of the pretty but poisonous red toadstools this year, so it's a treat to see them so beautifully photographed here.
    Warm Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. This beautiful red mushrooms are really lovely. They are indeed very poisonous so do not eat :-) I'm glad you enjoyed these photos.
      Warm regards

      Verwijderen
  17. Your macro images are the best Helma.
    Uw macro opnamen zijn de beste Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige warme serie, Helma. Top!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze herfstkleuren zijn ook echt geweldig om te zien en ook om vast te leggen Jan :-) Dank je wel voor je reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. Dit is toch wel de klassieke paddenstoel, nietwaar Helma. Daar zongen we vroeger over: rood met witte stippen.
    Ze staan weer schitterend op de foto en ik vond het vooral ook interessant om te zien, hoe ze uit de grond komen en zich dan ontwikkelen!
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is inderdaad de paddenstoel onder de paddenstoelen Zem :-) En dat liedje zit nu gelijk in mijn hoofd hahahahaha.... Het was deze keer ook echt een eldorado van deze paddenstoelen in alle soorten en maten en ik genoot er dan ook enorm van.
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  20. De kogelronde soort vindt ik zelf het meest fotogeniek maar ook de andere soorten zijn prachtig. Het is gewoon een fraaie serie geworden en hoewel de herfst eigenlijk voorbij is mag je van mij vaker dit soort foto's laten voorbijkomen Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig zoals je dat zegt Henk "kogelronde soort".
      Deze paddenstoelen zijn ook echt heel leuk en ze zijn ook zeer fotogeniek. Nadeel is alleen dat ze vaak in ietwat donker bos staan maar daar is doorheen te komen ;-) Ik zal kijken of ik de andere paddenstoelen nog plaats of dat ik ze toch voor volgend jaar wegzet.

      Verwijderen
  21. Un trabajo magistral Helma, los colores son asombrosos. Me han encantado estas fotos, un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Germán,
      Este hongo es la reina de las setas en los Países Bajos.
      Ahora no sólo se encuentran en los kkabouters ver;-)
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  22. Weer een geweldige mooie herfst serie Helma.
    Je kunt er zo verhaaltjes van kabouters bij fantaseren ,)
    TOP!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik... ik had wel gewild dat er kaboutertjes bij waren Aly :-)
      Misschien neem ik volgend jaar zelf wat kaboutertjes mee als ik ze weer ga fotograferen ;-)

      Verwijderen
  23. fantastisch hé helma,
    zo mooi als de vliegenzwam, eigenlijk is er geen:-)
    ik weet dat ik nu veel kabouters beledig, maar dit is mijn mening hoor,
    ik vind het de paddestoel onder de paddestoelen:-)
    Fantastisch mooi in beeld gebracht door jou :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi zijn ze hé Dien :-) Deze kabouter spillebeen paddenstoelen zijn echt de padenstoelen onder de paddenstoelen hihi... En nee hoor. je beledigd de kabouters niet want ze willen allemaal graag in zo'n mooi huis wonen :-)
      xxx

      Verwijderen
  24. Goed dat je ze hebt gefotografeerd. Nu zal het er niet meer van komen door de kou vrees ik. Kan ik toch nog genieten van deze mooie paddenstoel, ik heb ze dit jaar niet gezien. Jouw foto's zijn bovendien zo mooi geworden door de herfsttinten er omheen. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ze allemaal al wel weg zijn Alie al zal je altijd paddenstoelen blijven zien maar geen vliegenzwammen meer, die tijd is voorbij. Ze kwamen deze keer echt pas 4 weken later dan andere jaren dus dat was echt ff knarsetanden hihi.... Nu op naar de wintervogels ;-)

      Verwijderen
  25. I have not seen this type of Toadstool for years, fantastic photos.

    peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. This year there were with me in the woods a lot more than other years, Peter.
      Wonderful to see!

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  26. ha die Helma
    ja ze kwamen wat later , maar bij bosjes in het bos en jij wist ze te vinden en zette ze weer heel mooi op de gevoelige plaat , opdat wij er van mee konden genieten
    mijn dank daar voor
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ze kwamen inderdaad wat alter al was het hier toch echt wel 4 weken later!! In dit stuk bos kom ik alle jaren weer en meestal zijn ze er dan begin oktober. Nu moest ik echt even een paar keer terug hahahaha... Was ook niet erg want het is ook een schitterend bos om te wandelen :-) Fijn dat je ervan genoten hebt Karel.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. ja dat is genieten Helma
      ik heb het bos hier vlakbij , en of ze nu 2 of 4 weken later waren , ik kan het niet zeggen , maar later waren ze :)
      wat je zegt dieren zijn net mensen , al zijn er onder die mensen veel beesten :)
      ja wat een opname hé van die peddelaar en walvis , zal je gebeuren
      ik kan m'n tijd nu wat zelf indelen , dus blijf ik binnen als het takkeweer is hihi en als ik de wijkjes loop heb ik al een bijna een jaar geluk en steeds droog hihi
      ben blij je kon de uilen genieten en een uiltje knappen , hopelijk knapte je er ook van op hihi
      ja griep heerst zo men zegt , pas op
      lieve groet , karel

      Verwijderen
    3. Hey Karel,
      dat is het zeker :-)))) Heerlijk dat je dan zo'n bos vlakbij hebt. Ik heb ook wel bos vlakbij maar daar groeien geen vliegenzwammen. Ik moet er eventjes voor rijden en dat valt dan ook best wel mee hoor. En wat jij zegt over dat sommige mensen net beesten zijn heb jij weer gelijk hihi.....
      Heerlijk dat je je tijd zelf kan indelen. Ik kan dat helaas nog niet maar hopelijk kan ik dat nog wel meemaken. Je weet het maar nooit met die regering van tegenwoordig. Ik had nimmer griep of bronchitis en nu zowaar beide!!!!
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  27. Хоть и ядовитые, но какие красавцы! Супер!!!
    А фотография осеннего леса просто сказочная, спасибо, Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Анна,
      Я действительно счастлив с энтузиазмом об этом гриб в нашей осенью. Они действительно ядовиты, но они прекрасны, чтобы увидеть :-)

      Verwijderen
  28. Hele mooie herfstige foto´s!
    groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Senna,
      we hebben inmiddels de eerste vorst en rijp al wel gehad maar ik wilde deze toch nog graag alten zien :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Vliegenzwammen in alle rangen en standen: je hebt je er heerlijk op uitgeleefd! Het is dan ook niet voor niets de zwam der zwammen en ook ik kan er meestal niet aan voorbij lopen. Nr 18 vind ik de mooiste uit deze serie wegens de mooie rustige achtergrond.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dick,
      ik ga alle jaren naar hetzelfde stuk bos en ik vind ze daar ook echt altijd. Nu stonden er echter wel heel erg veel zeg! Ik voelde me als een kind in een snoepwinkel al waren deze dan wel giftig hahaha...... En ja, een rustige achtergrond is de ultieme foto maar deze koningin onder de padenstoelen staan meestal wat meer bij de bomen helaas. Toch ben ik meer dan tevreden over deze platen hoor.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Autumn is fungi time, Helma and you have presented us with a wonderful series of images. I am wondering whether you are confident as to which species are edible and do you take some home to enjoy at your dining room table? I am never quite sure which mushroom are harmless, and some are so similar in appearance to poisonous species I always leave them alone, except for a very few species I know well.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi David,
      I know this flies fungi are highly toxic and this therefore absolutely can not eat. The champigon and chan Tarel gonna eat like Cep but otherwise I dare put me on too. I buy them at the store because I'm sure I have no toxic lol ...
      Thank you for your tremendous fun reaction.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  31. Hoi Helma je heb je weer lekker uit kunnen leven wat een beauty's weer het is ook een prachtig exemplaar hé de vliegenzwam ( gekke naam voor zo'n mooie )de kleuren zijn ook mooi warm
    Fijne dag hé
    L.G Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      dit was ook echt heel leuk om te fotograferen. Er stonden er dit jaar meer dan ik er ooit zag en dat was echt zo mooi en sfeervol! Dan wordt het ook moeilijk om een keuze te maken welke je nou wilt plaatsen etc. Ze kwamen dit jaar heel laat boven de grond maar dan had je ook wat '=_
      L.G. Helma

      Verwijderen
  32. Heel knappe reeks, echte beauty's
    groetjes Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Geert,
      alleen al het fotograferen van deze prachtige zwammen was al ontzettend leuk om te doen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  33. Hoi Helma,
    schitterende serie foto's. Je hebt ze goed vastgelegd, mooi los van de achtergrond dus alle aandacht naar de vliegenzwam. Het is en blijft een bijzonder stukje natuur.
    Beterschap.....
    Groet
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost,
      deze vliegenzwam is en blijft ook echt de mooiste paddenstoel die we hebben hoor. Altijd zo mooi om deze te zien met zijn rode hoed en witte stippen :-) Ik werd dan ook zeer verwend in mijn stukje bos toen ik er dit jaar wel erg veel zag :-))))
      Ik ben nog flink aan de snotter en hoest maar dank voor je beterschapswens ;-)
      Groet,
      Helma

      Verwijderen
  34. Hoi Helma,
    Mooi bericht over de vliegenzwam. Als ik in het veld ben let ik er eigenlijk vrij weinig op, de focus ligt dan op de vogels, maar dit is wel prachtig zeg.
    Hele mooie foto's
    Groet Bert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bert,
      weet je, vogels zijn ook echt geweldig maar in het najaar mag ik ook graag de zwammetjes en de paddenstoelen met de macro beroeren ;-) Zo ook in het voorjaar als de eerste knoppen weer boven de grond komen. Verder dan duw wel de vogels uiteraard. Leuk dat je toch van deze foto's hebt genoten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. Je hebt een prachtige serie kunnen maken van de vliegenzwam. Mooi in alle stadia en de groepjes vind ik ook erg leuk. Toch wel een paddenstoel die aanspreekt he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willie,
      deze keer stonden er werkelijk ook echt heel erg veel vergeleken bij andere jaren. Dit was dan ook echt heel mooi om te zien en ik had genoeg keuze om te fotograferen ;-) De vleigenzwam blijft echt de paddenstoel onder de paddenstoelen :-0

      Verwijderen
  36. Prachtige serie Helma, mooie warme kleuren en knappe compo, schitterend!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ludo,
      dank je wel voor je complimenten :-)
      De herfstkleuren in dit bos waren ook echt heel mooi warm.

      Verwijderen
  37. Reacties
    1. Yes, there are also often see mushrooms in the winter but the fly agaric you do not see in the winter. I wanted to have here show before turning on the snow lol ......

      Verwijderen
  38. Karina kan wederom geen reactie toevoegen.
    Daarom haar reactie hieronder geplakt.
    ======================================

    Karina Klein

    Ik doe het weer even zo Helma want het blog laat mij geen reactie schrijven.

    Nu heb ik inmiddels geleerd dat ook groen een kleur is welke zelfs in de mode gaat komen dus ik hoef me niet te samen.

    Ik heb ook geleerd dat ik eerst een slabbetje moet gaan halen voordat ik naar je foto’s kijk want anders kwijl ik mijn toetsenbord onder.

    Maar wat ik nog niet had geleerd is dat ik voor het bekijken van je foto’s eerst aan de politie moet vragen of ze nog zo’n oude bal en ketting ergens hebben liggen.

    Ik raak hiervan in hogere sferen en stijg bijna op.
    Doet best zeer je hoofd stoten tegen het plafond telkens als je een nieuwe foto zie :-)

    Deze paddenstoelen zijn toch echt mijn favoriet, maar jammer genoeg groeien ze hier niet in de omgeving.
    Gelukkig kan ik op deze manier wel van jouw vakwerk genieten.
    En genieten doe ik, ze zijn prachtig.

    LG, je maatje Shrek xx
    Minder weergeven
    Voeg een reactie toe…

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Shrek,
      wat een goede toch weer om weer niet te kunnen reageren op het blog zelf. Nu heb ik gelezen dat dit nu bij nog veel meer bloggers het geval is sinds de afgelopen week. Er wordt dan ook druk heen weer gemaild.

      De groene kleur is een prachtige kleur die ik zelf ook (iets) te vaak heb whahahahahaaa..... maar het is wel een mooie kleur en ook nog eens in de mode volgens jou :-)

      Slabbetje voortaan bij voorbaat in de la bij de pc leggen hahahaha..... nat toetsenbord is ook niet alles lol. En euhhh..... geweldig doe oude bal met ketting whahahaha..... hoofd stoten geeft blauwe plekken en dat staat je niet, hou het maar bij groen ;-)

      Deze vliegenzwammen komen elk jaar in hetzelfde stuk bod weer tevoorschijn maar dit jaar echt 4 weken later dan voorgaande jaren!!!! Echter..... nu waren er ook gelijk heel erg veel :-) Fijn dat je ondanks het vele werk wat je er aan hebt (kwijlen, dweilen, groene kleur weghalen etc) toch hebt gereageerd en hebt genoten :-)

      LG, je groene maatje
      xx

      Verwijderen
  39. WAUW... wat een prachtige reeks van de vliegenzwam, Helma!!
    Je hebt het weer heel mooi vastgelegd met prachtige kleuren en scherpte...
    Lieve geniet-groetjes van Anna :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi..... dank je wel Anna :-)
      Ik was ook blij verrast om er dit jaar zoveel bij elkaar te zien.
      Het blijft toch wel de mooiste onder de paddenstoelen.
      Lieve groetjes voor jou, Helma

      Verwijderen
  40. Je hebt aardig wat bij elkaar gesprokkeld Helma. En wat zijn ze mooi om te zien. Stuk voor stuk zijn het schoonheden. Ik heb er ook wel gezien, maar dat is geen fractie van wat ik andere jaren zag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze stonden echt allemaal bij elkaar op ene stukje bosperceel Gerard :-)
      Dit jaar stonden er ook echt vele meer dan andere jaren. ook langs een slootkant stonden er heel veel. Prachtig om te zien gewoon.
      Jammer dat het bij jou nou net weer andersom was. Ze zijn vast overgelopen hier naar toe hahahah....

      Verwijderen
  41. Liebste Helma!
    Hast DU schöne Pilze gefunden...ganz herrlich!!!
    ...und dann kam Deine Kunst dazu - das Fotografieren!!!
    Es ist doch ganz herrlich solche Naturwunder im Bild für immer festhalten zu können!!!
    Alles, alles Liebe für Dich!
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo liebe Heidi,
      dieses schöne Fliegenpilz mit seinem roten Hut und weißen Tupfen und bleibt die wirklich Pilz;-) Es waren in diesem Jahr sehr viel, und es ist so schön zu sehen. Das ist, was ich wollte teilen möchte. Ich bin froh, zu lesen, dass Sie auch als ehbt genossen.
      Liebe Grüße, Helma

      Verwijderen
  42. De natuurpracht springt hier vooral in het oog.
    Heerlijke beelden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze paddenstoel blijft ook echt wel de mooiste Marylou :-)
      Dit jaren waren er veel meer dan voorgaande jaren.

      Verwijderen
  43. Bom dia, fotos maravilhosas dos lindos e variados cogumelos, assim como, as belas cores do Outono.
    Continuação de boa semana,
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá AG,
      estas belas cogumelos são belas frutas do outono :-)
      Eles não são apenas os Comestíveis. Desejo-lhe já um fim de semana muito agradável.

      Atenciosamente,
      Helma

      Verwijderen
  44. Buuf Baardvrouwtje, wat heb je weer je best gedaan. Prachtig resultaat, kijk persoonlijk hou ik niet zo van zwammen (hoewel ik het wel vaak doe), maar vliegenzwammen daar heb ik geen bezwaar tegen. Integendeel! Fraaie herfstreeks, inclusief de prachtige kleuren van de openingsfoto!
    Buuf, garoetjes uit fris (om niet te zeggen koud) Enkhuizen van het andere Baardvrouwtje! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi buuf Baardvrouwtje :-)
      En whahahahaha....... "persoonlijk hou ik niet zo van zwammen...." geweldige reactie hahahahaha..... en tja, die vliegenzwammen zijn echt de zwammen onder de zwammen euhhh..... paddenstoelen. Dit jaar stonden er ook echt veel meer dan andere jaren.
      Garoetjes vanuit ene zeer donker en regenachtig buurtgehucht van het andere baardvrouwtje :-)

      Verwijderen
  45. En heb je Spillenbeen nog gezien? Daar moet ik altijd aan denken wanneer ik deze vliegenzwammen zie. En wat zijn ze mooi! Wij hebben deze herfst niet veel gewandeld vandaar dat ik ze dit jaar ook nog niet heb gezien maar dankzij jou heb ik er toch even van kunnen genieten!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Trinnie,
      nee, Spullenbeen niet gezien maar hij mij wel volgens mij :-) En dat liedje van kabouter Spillenbeen tezamen met deze rode paddenstoel met witte stippen zit nu ook echt weer in mijn hoofd hahahahaha.... Ik begrijp fat jullie afgelopen herfst niet veel gewandeld hebben want je had wel wat anders aan je hoofd. Fijn dat je op deze manier er toch even van hebt kunnen genieten.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Miły post o lesie. Muchomory są bardzo fotogeniczne , kuszą swoim wyglądem:)) Ładne kadry jak zwykle, pozdrawiam serdecznie!:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Barbara,
      to piękne grzyby mucha są najpiękniejsze grzyby w lesie. Chciałem to niż szczęśliwi, aby pokazać.
      Pozdrowienia, Helma

      Verwijderen
  47. BEAUTIFUL .
    thank you for bringing so much pleasure to my eyes .and sharing jewels of the nature

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Baili
      Thank you for your visit and your nice comment.
      I am very happy to read that you've enjoyed these pictures of mushrooms.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  48. Hai Helma,

    De koning onder de paddenstoelen en ik heb er dit jaar geen eentje gezien en dan kom jij ff achteloos met zo'n hele riedel. Mooi dat je de verschillende stadia laat zien. Weinig paddenstoelen die wat dat betreft zo interessant zijn.
    De laatste twee zijn voor mij de mooiste van het hele fraaie stel. Jammer dat er een boom bij de eennalaatste in de weg staat, want anders had je een hoop leuke dingen met dat gorpeje kunnen doen. Top hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      Inderdaad de koning(in) onder de paddenstoelen. Dit jaar zag ik er veel meer dan andere jaren maar ze kwamen wel 4 weken later dan andere jaren. Ik zag deze staan en ik zag er gelijk ontzettend veel staan! De meeste stonden helaas bij bomen dus ja, echt fraaie composities waren er niet te maken maar de "stoelen" zelf vind ik al een pracht op zich ;-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  49. Your images of the Fly Agaric are beautifully informative and artistic too, Helma, and your header image is fantastic.

    Did you know that the Lapps eat these toadstools? Whilst they are usually described as 'poisonous' and will usually make you very ill, they are also halucinogenic and it seems that the Lapps will happily take the illness in order to experience the after effects!! Reindeer love to eat these toadstools (the term 'mushroom' in UK is usually only used for edible fungi), and it is thought that this is where the Lapps learned of their powers.

    On a lighter note, maybe this is why Santa's reindeer are able to fly, and why Rudolf has a red nose???

    Best wishes - - - Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Richard,

      I read now that the flaps do eat these mushrooms !! ?? They are indeed toxic and I eat them at any price! Maybe the patch will indeed equally tasty "hallucinating".
      And whahahahaha ..... great the remedy over the red nose of Rudolph the reindeer and they probably why can fly waaaaaa ......
      Really geweldgi this reaction from you Ricahrd :-)))))

      I wish you a nice weekend.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  50. Hallo Helma,
    Vliegenzwammen, ik word altijd blij als ik er eentje spot. Dit jaar duurde het voor mij wel erg lang, volgens mij was het november. Eerst in Diergaarde Blijdorp en later bleken er dichtbij huis nog heel wat meer te staan. Maar deze foto's zijn wel heel erg gaaf. WAUW. Wat een serie. Echt top!!!
    Groetjes, Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny,
      het zijn ook echt paddenstoelen om blij van te worden. Ze ze zijn leuk om te zien, mooi van kleur en geweldig van vorm :-) Het duurde dit jaar ook echt lang eer ze boven de grond kwamen. Normaal had ik ze altijd al begin oktober maar nu was dit 4 weken later dus het klopt wel wat je zegt. Dank je wel voor je leuke reactie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. Wat een prachtige foto's weer! De herfst is een beetje aan mij voorbij gegaan eerlijk gezegd, ik heb ook weinig paddenstoelen gezien. Gelukkig heb jij deze mooie foto's online gezet, zodat ik toch nog een stukje herfst mee krijg :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Michelle,
      dank je wel voor je leuke reactie. Dat de herfst een beetje aan je voorbij is gegaan heeft ook zo zijn reden en dat was een leuke reden ;-) Het mooie aan bloggen is inderdaad dat je toch nog ergens iets van meekrijgt wat je dan zelf dit jaar niet hebt gezien.

      Verwijderen
  52. Wow ma quanti funghi che ci sono in quel bosco e brava tu a trovarli!
    Le tue foto sono sempre meravigliose, complimenti, Helma!
    Un saluto Cristina : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ciao Cristina,
      nella foresta dove ho fotografato questi funghi erano davvero molto! Veramente gli esemplari più belli. Bello leggere che vi sia piaciuto queste foto. Grazie per il complimento.
      Saluti, Helma

      Verwijderen
  53. Hoi Helma,
    leuk dat je een heel blog kon vullen met DE paddenstoel - wat heb je er veel gezien en wat kon je veel verschillende foto's maken. Ode aan de vliegenzwam.
    Mooi gedaan.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      dat klopt en ik heb werkelijk nog veel meer foto's van deze mooie en toch ook fotogenieke paddenstoel :-) Ze waren dit jaar 4 weken later dan andere jaren maar er waren er toen ook gelijk echt heel erg veel.
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  54. De moeite waard van het wachten! Wat een superfoto's weer en ben stiekem jaloers op je mooie vliegenzwammen. Zag er geen enkel dit jaar snik snik. Prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal met je eens Joke.
      Deze paddenstoelen kwamen dit jaar 4 weken later op dan andere jaren maar toen ze eenmaal kwamen was er geen stoppen meer aan :-) Jij hebt ze helaas niet gezien en ik zag er meer dan ik er ooit bij elkaar zag dit jaar!

      Verwijderen
  55. Prachtige foto's Helma en mooi ook de ontwikkeling van deze soort te zien.
    Groetjes,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,
      ik ben blij dat je weer kan reageren.
      Dit zijn en blijven ook echt de mooiste paddenstoelen om te zien :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  56. Wat leuk dat je zoveel vliegenzwammen hebt gezien,ik heb er deze herfst geen een gefotografeerd. Vooral de foto's met de wat lagere standpunten en waar je er twee achter elkaar hebt ( 1 scherp en die erachter meer onscherp) vind ik heel erg mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga meestal naar hetzelfde bod voor deze mooi zwammen Ghita maar nu waren ze er pas 4 weken later dan voorgaande jaren. Toen ze er ook eenmaal waren was het echt feest :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  57. Hoi Helma,

    Prachtige serie van deze hele mooie soort. Mooi dat je de paddenstoel in alle stadia van zijn ontwikkeling laat zien. Langzaam zie je dan het rood tussen het witte verschijnen. Nogmaals het is een hele mooie serie en als ik er dan eentje als mooiste zou moeten aanwijzen dan zou dat nr. 19 zijn, vooral door de compositie en de fijne rustige achtergrond.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      deze paddenstoel blijft ook echt de paddenstoel onder de paddenstoelen ;-) Er stonden er daar ineens heel veel (veel meer dan andere jaren) en daar heb ik dan ook gelijk gebruik van gemaakt. Nadeel van deze 'stoelen' is dat ze altijd naast bomen staan en maar een enkeling mooi vrij. Je keuze begrijp,ik dan ook hele goed.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  58. Je foto's zijn weer geweldig Helma. Je laat ons die vruchtlichaampjes zijn vanin hun prille bestaansvorm tot ze als "volwassen" exemplaren hun ding doen. Je toons ons zoveel vliegenzwammen dat ik er niet uitgeraak om een "best of" te selecteren. (heb ik altijd al moeilijk gevonden hor, een best of kiezen). Maar over alle foto's heb ik een kleine opmerking... ik vind ze een beetje te warm, er is teveel rood verschuiving. Mijn beeldscherm is automatisch kleur gekalibreerd, dus wijt ik de kleurverschuiving aan de provider die je foto's publiceert (op Flickr, facebook enz is het soms nog veel erger hoor). Je weet wel dat ik je geen verwijt stuur hé, het is een zomaar opmerking onder gelijkgestemde natuur fotografen :-). Groetjes, Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Dirk :-)
      dat de foto's te warm zijn kan ik wel verklaren. Ik fotografeer meestal in "bewolking" en nu zag ik tot mijn grote schrik dat alle foto's in "schaduw" waren gefotografeerd. Dan krijg je een nog warmere uitstraling. Normaal gesproken kan je dit weer rechtzetten in lightroom maar sinds mijn pc crash botst het in de fotobewerking!!?? Geen flauw idee waarom maar ik kan er dus niet meer in werken. Vandaar deze 'waren' foto's dus ;-)
      En ik weet dat het gene verwijt is ;-))))
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  59. Ze zijn zo mooi in beeld gebracht. De foto's kunnen meteen in een natuur tijdschrift.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Cor,
      daar zullen ze misschien inderdaad wel wat foto's van kunnen gebruiken :-)

      Verwijderen
  60. Preciosas fotos Helma. Esta es mi seta favorita, en mi tierra es muy abundante y aunque tóxica verla es un placer por su hermoso color. Un beso.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohw algo agradable de leer que este hongo con usted es tan rico no :-)
      También es mi favorita de setas y los encuentro realmente grande para ver.
      Un gran beso y un abrazo

      Verwijderen
  61. Helma aan mij zijn de paddestoelen dit jaar voorbij gegaan. Wat heb je weer super mooie foto's gemaakt.
    Hoop dat het goed met je gaat.
    Liefs Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke,
      jammer dat de paddenstoelen aan jou dit jaar voorbij zijn gegaan maar dat had zo zijn reden uiteraard. Ik zag er nog nooit zovele als deze keer en wat vond ik dat toch mooi!
      Het gaat wel aardig maar ik ben nog lang niet 'optimaal'.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  62. Beautiful mushrooms in autumn scenery.This year there were a lot of them.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That's right, this year there were many whole mushrooms. They started much later from the ground but once it was underway came many. Wonderful to see.

      Verwijderen
  63. Ze zijn prachtig Helma zo mooi die herfstkleuren lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook een prachtige tijd qua kleur Daniëlle :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  64. Hola Helma! Pedazo de imagenes! Un trabajo excepcional con fantásticos colores y gran nitidez.
    Un fuerte abrazo y feliz semana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Iñaki,
      este hongo es el mejor entre los hongos en los Países Bajos.
      Ahora Vinen leprechauns;-)
      Un gran abrazo

      Verwijderen
  65. Hèhè..kom ik aankakken...., kost me al even tijd om naar onder te scrollen om een reactie te plaatsen hihi.... Wat een fantastische foto's van de vliegenzwam in alle gedaantes!
    Ge-wel-dig! Zo knap gedaan, mooi licht, mooi van scherpte-diepte, mooie kleuren en jij zeker blauwe knietjes.... Een heerlijke blog waar ik al naar uitgekeken had, maar ik was ff nogal druk met andere zaken. Nu dus eindelijk lekker genoten van dit moois!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik..... meestal ben ik degene die komt "aankakken" als laatste whahaha... maar je zal inderdaad andere drukte gehad hebben. Ik wist dat je deze vliegenzwam zo mooi vond dus ja, ik dacht moet je toch maar ff waarschuwen *lol*.
      Dank je wel voor je leuke reactie en je nog leukere kaart!!!!!!
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
    2. Graag gedaan Helma ;-) en de foto was een oude bekende, toch? maar nog steeds leuk en een superkans van die kliedernatte bad-sperwer!
      groetjes. Maria.

      Verwijderen
    3. Was inderdaad een oude bekende maar dat neemt niet weg dat ik gelijk in een groene modus vloog!!!!! Werkelijk een prachtplaat! Ik had ene badderende sperwer maar die van jou wint het met grote voorsprong!!! Prachtig gewoon.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  66. wat zijn ze toch wonderlijk mooi
    k blijf er op kijken
    prachtig vereeuwigd door jou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke,
      ik ben blij dat je in ieder geval weer kan reageren :-)
      Deze paddenstoel blijft ook echt de 'paddenstoel' der paddenstoelen :-)

      Verwijderen
  67. That is a beautiful mushroom, high as the hippies.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Erg hoor deze helemaal gemist...en het zijn nog wel zo'n mooie foto's..
    Zag zelfs een ijsbolletje voorbij komen ;)
    Die rood met witte stippen blijft toch wel de mooiste.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik mis ook wel eens wat hoor.
      Dat ijsbolletje is inderdaad een hele mooie.
      Qua weekend wordt het wat minder.
      Net terug van een avondwake en morgenochtend een uitvaart van een dierbare.
      maar ik wens jou ook een heel fijn en gezellig weekend.

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma