woensdag 26 september 2012

De laatste vlinders......

Geloof het of niet, maar er  vliegen nog steeds Atalanta's Koolwitjes en een enkele Kleine Vos in mijn tuin. En zelfs nu net vloog er nog een Atalanta tegen het voorraam. Ik plaats hier dan ook echt dan de laatste vlinders van dit jaar.                                                                                                               * Ik was geveld door een stevige verkoudheid (vandaag hoorde ik dat het longontsteking was dus kreeg antibiotica),  ik  was dan ook niet echt veel op het blog. Af en toe ergens een reactie zetten en dan weer languit anders keek ik weer scheel van de koppijn . Ik loop dan ook flink op achter met reageren.  Ook de tegenreacties op het blog hieronder moet ik nog invullen, maar eerst deze vlinders maar eens zetten. *

Foto's zijn in de vergroting  beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen.

Atalanta

Atalanta

Groot Dikkopje

Groot Dikkopje

Dagpauwoog

Citroenvlinder

Citroenvlinder

Bont Zandoogje
 De roltong van de Atalanta op de foto hieronder is alleen scherpgesteld op de tong. Vele malen geprobeerd de hele opgerolde tong vast te leggen, maar steeds bij het klikken was ie alweer afgerold.

Roltong Atalanta. De scherpstelling was ook alleen op de tong gericht.

Gehakkelde Aurelia

Gehakkelde Aurelia

Koevinkje

Koolwitje

Landkaartje

Landkaartje

Vuurvlinder

Vuurvlinder
====================================================================
Iedereen ook weer heel erg bedankt voor alle reacties opmerkingen en complimenten op het blog hieronder van 
"Kanoet, Rosse Grutto, Jonge Mantelmeeuw"

* De bezoekjes aan jullie blogs komen ook weer helemaal goed*

116 opmerkingen:

  1. Super mooie afsluiter van de vlinders Helma.
    Stuk voor stuk juweeltjes. Hier zie ik ze ook nog vliegen, ook vandaag nog ;-)))
    Wens je beterschap en dat reageren komt wel weer als je beter bent. Doe het eerst maar even lekker rustig aan. Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vond ik eigenlijk ook wel Tinie :-)
      Zelfs vandaag (maandag 1 oktober) vlogen er hier nog vlinders. Bonte Zandoogje, Atalanta en koolwitjes. Zal nu toch echt wel gauw gebeurd zijn denk ik.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  2. Lieve Helma,

    Och wat zijn deze vlinders heel erg mooi om te zien. Compliment Helma. Je foto's is haast scherp geworden. Ik kijk altijd naar vlinders. Och wat erg dat je ook longontsteking erbij hebt. Dat is zeker niet zo mooi Helma. Heel goed uitzieken. Doe jij maar rustig aan met alles. Ik wens jou heel veel beterschap!!

    Beterschap knuffel van Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lieve Jacqueline en Ferry,

      dank jullie wel voor het complimentje :-) Longontsteking is nog steeds neit over, maar ik moet van de HA mijn lijf wat meer rust geven. Ik doe ook rustig aan hoor.

      Liefs en knuffel terug, Helma

      Verwijderen
  3. wauw wat een mooie vlinderserie en dat om deze tijd van het jaar,geweldig,maar denk jij ook een beetje om jezelf want die logjes komen echt wel weer maar een longontsteking moet je niet mee spotten,hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,
      ik spot er ook echt niet mee met die longontsteking. Vandaag weer de huisarts geweest en ik moet het afwachten tot vrijdag. Niet echt koorts meer, maar nog wel steeds "gele vla" iech.....

      Verwijderen
  4. Je gezondheid is veel belangrijker dat de mooie foto die je ons laat zien, of de reacties. Ziek eerst maar eens goed uit, voordat je je druk gaat maken om het bloggen.
    De foto's van de vlinders zijn super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal waar Hanny, en ik vraag me ook echt af hoe ik aan deze ontsteking kom. Ik maak me niet echt druk om het bloggen, maar wil ook niet te ver op achter komen bij jullie.

      Verwijderen
  5. Preciosas mariposas,las fotos te quedaron estupendas y unos macros excelentes.Saludos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Isidro. Ahora tendremos que esperar otro año para que sean capaces de ver y fotografiar. Saludos ...

      Verwijderen
  6. Werkelijk fantastisch mooie foto's van deze vlinders. Jammer, dat het de laatste zijn want het is een genot om er naar te kijken.
    Ik wens je van harte beterschap. Gezondheid is te kostbaar dus dat MOET op de eerste plaats komen,
    Sterke en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ada voor je enthousiaste reactie. Helaas moeten we nu inderdaad weer een hele tijd wachten eer we ze weer zien fladderen in de buitenlucht. Dank je wel voor je beterschapswens en die neem ik ook ter harte.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. Wauw, wat een geweldig mooie foto's!1
    Zorg nu eerst goed voor jezelf hoor! Heel belangrijk. Veel beterschap toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Mirthe :-)
      Ik zorg ook heel goed voor mezelf hoor.
      Ik neem me zelf dan ook heel goed in acht.

      Verwijderen
  8. Schitterede serie Helma, zitten echte juweeltjes tussen.
    Verder wens ik je natuurlijk van harte beterschap. Onderschat een longontsteking maar niet, dus doe het maar even rustig aan.

    Groetje
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Henk,
      dank je wel voor je reactie. Deze longontsteking onderschat ik ook niet, want het zit me echt niet lekker. Morgen de laatste antibiotica, maar nog steeds "gele val" ophoesten!!

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  9. Mam nadzieję,że już dobrze się czujesz, życzę C tego z całego serca. Zdjęcia motyli są wspaniałe. Pozdrawiam cieplutko.
    I hope that you're okay, I wish C this with all my heart. Pictures of butterflies are wonderful. Regards warm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękujemy Erna,
      Nie jestem jeszcze w pełni sprawny i nadal jest na antybiotykach. Dziękuję za życzenia dostać również.
      Pozdrowienia, Helma

      Verwijderen
  10. Ik hoop dat je inmiddels weer een beetje uit geniest bent. Er zijn op dit moment heel veel mensen die je hoort over keelpijn en verkoudheid. Maar ja dat brengt het seizoen weer met zich mee. Wat een beeldschone foto's Helma. Allemaal uitvergroten en aan de wand hangen denk ik.
    Lieve groetjes en nogmaals beterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uitgeniest wel Marijke, maar uitgehoest nog niet. Ik hoorde ook dat er heel veel mensen ziek waren, maar ik ken dit niet van mezelf. Longontsteking en bijholteontsteking en niet zo'n beetje ook! Vandaag de huisarts nog gehad en ik moet het echt heel rustig aan doen. Als het vrijdag nog niet beterder is dan wss longfoto. Dank je wel voor je beterschap.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Beautiful butterflies in your photos, Helma! I like the black one toward the finish of the series, and the citron-yellow one. I haven't seen so many types since long.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Traveling Hawk,
      I think gets it nice that you like the butterflies enjoy :-) Very sorry you been so long not seen many butterflies, so luckily you here just enjoy :-)

      Verwijderen
  12. Zdjęcia z raju? Cudne! Subtelne.
    Cytrynek jest chyba najbardziej fotogeniczny.
    pozdrawiam Cię !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dabk ci Iwona, za piękny komentarz. Cieszę się, że lubisz te motyle może cieszyć.
      Pozdrowienia, Helma

      Verwijderen
  13. They are all amazing! So many beautiful butterflies you got to see :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It will now take a while Susanne before we again see butterflies in the wild flutter. Now first winter again :-)

      Verwijderen
  14. Wonderful, beautiful photos of these fascinating creatures!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Barbara, being the last of this year, so even just enjoy :-)

      Verwijderen
  15. Hi Helma!! What wonderful pictures...so many butterflies and some I never seen....amazing close ups....You are very good Helma...thanks for showing!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Majsan,
      thank you for your compliment. As well, I hear kidney because sometimes I see really really cool photos. I'm still learning :-)

      Verwijderen
  16. A beautiful series Helma.
    All these butterflies are beautiful and it is a great pleasure to photograph. Thank you for sharing and also healthier for colds.
    Treat yourself well and soon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Roger,
      thank you for your speedy recovery wish. I also caution myself :-)
      What concerns the butterflies are the last of this year. Now first the mushrooms and birds :-)

      Verwijderen
  17. Nice butterfly photos Helma. I thought the green one was unusual and looked like a leaf - Dave

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Dave, there are even whole green butterflies here in the Netherlands, at least ... on our island Texel. The vlindner you mean that I had until this year had never seen it myself, but now fortunately.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  18. Hoi Helma, wat een prachtige vlinder serie.
    Jij hebt ze er allemaal even mooi op staan, ook met van die mooie rustige achtergronden. Alleen de donkere schaduw bij de dagpauwoog vind ik wat minder, maar verder is het een topserie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      dank je wel voor je reactie. De schaduw bij die dagpauwoog is ook niet mooi maar ik denk erover om een ringflitser aan te schaffen. Dan kan die schaduw voor een groot deel weggewerkt worden.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. Ależ piękna kolekcja :) Śliczne zdjęcia, chyba masz z nimi umowę że tak pięknie Ci pozują.
    Pozdrawiam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękujemy Przemysław Piotrowicz,
      Teraz będziemy musieli długo czekać na nich, aby móc strzelać.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  20. Allereerst beterschap, Helma. Wat een mooie vlinderserie. Ze zijn allemaal even mooi. En met die roltong fotograferen moet je een beetje geluk hebben, want ze zijn razend snel. Ik zie hier ook nog vlinders vliegen. Van die Atalanta's vind ik dat bijzonder, want ik had begrepen dat het trekvlinders zijn. Die hadden toch al weg moeten zijn. Maar misschien zijn dit de oudjes, die niet meer op pad gaan. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke,
      dank je wel voor je beterschap. Ik ben er nog steeds niet helemaal. Nog aan de AB en volgens de huisarts moet het komende vrijdag toch wat lekkerdere gaan. In ieder geval even afwachten tot vrijdag en als het niet beterder is, dan andere stappen.

      Ook nu vliegen er zelfs nog vlinders buiten, maar de soorten nemen gestaag af. Atalanta;s vliegen hier ook nog!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  21. de laatste vlinders heb jij kunstig gevnagen lieve helma,

    een stuk zomer in dit logje ja heerlijk,
    ik kan der niet genoeg van krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je lieve Dien :-)
      Vandaag was het gewoon herfst hier maar ja...
      daar zitten we ook eigenlijk in hé.
      Geniet van je avond en van Ace xxxx

      Verwijderen
  22. Beterschap zus , klinkt weer niet fijn zeg .
    Prachtige serie weer , mooie heldere kleuren ook .
    Hier zie je toch ook nog wel vlindertjes , maar het weer is waardeloos , komt nu net een stortbui naar beneden .
    Rustig aan meis .
    Liefs zus jet xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Zus, het klinkt niet alleen niet fijn, maar eht is ook helemaal niet fijn *snik*.
      Het weer is nu echt aan het "herfsten" en dat zal nog wel vaker gebeuren ben ik bang, alhoewel ik nu graag een zonnetje zou willen zien!
      Ik doe zeker rustig aan hoor.
      Liefs, zussie Helma xxx

      Verwijderen
  23. hoi Helma
    wat heerlijk dat ik even van jou mooie vlinders mag genieten, want dat is het
    GENIETEN.
    bedankt voor je mooie opnamens
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marja,
      en heerlijk dat je hier zo van kan genieten :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. Ale motyli u Ciebie, śliczne zdjęcia.
    Pozdrawiam serdecznie, miłego dnia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękujemy Talibra,
      Teraz musimy poczekać jeszcze kilka miesięcy, aby doprowadzić je do fotografowania. Bardzo drobny wieczór.

      Verwijderen
  25. Een indrukwekkende serie Helma. Gebruik je hier een macrolens voor, of doe je het met een zoomlens? Heel knap gevangen allemaal en die rol tong vind ik super, juist omdat het zo razendsnel gaat!!
    Ziek goed uit en beterschap!! Groetjes Marjolein.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjolein,
      ik gebruik hier inderdaad de macrolens voor. Met de zoomlens gaat wel, maar de macro is makkelijker. Nadeel is dat je met de macrolens veel dichterbij moet komen dan met de tele, maar met de macro kun je beter en mooier de details in beeld brengen.
      Nog niet helemaal beter maar dat hoop ik deze week toch wel te worden.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. Le fotografie delle farfalle sono semplicemente stupende ! Una più bella dell'altra! Un piacere per gli occhi e per il cuore guardare la bellezza delle forme e dei colori delle "tue " farfalle ! Bravissima è dire poco. Augurissimi di pronta guarigione !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ciao Alfgar,
      Prima di tutto grazie per la tua pronta guarigione desiderio. Tu sei uno dei pochi che l'hanno letto in ogni caso, quindi grazie per questo :-) Poi, naturalmente, grazie per il tuo commento gratuito. Mi fa bene.

      Verwijderen
  27. Ik hoop dat je al wat beter voelt ik wens je sterkte en als ik naar je mooie vlinders kijk word ik blij nog een klein beetje zomer gevoel straks is het weer voorbij en moeten we lang wachten voor dat we ze weer zien bedankt voor het fijne moment lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Daniëlle,
      inmiddels ben ik wel iets lekkerder maar nog lang niet de oude. Ik hoest nog steeds "gele vla" op en ook uit mijn bijholte komt nog steeds gele bende!! Van de huisarts moet ik mijn lijf meer rust gunnen en even afwachten tot vrijdag.
      Het gaat inderdaad nu echt weer een tijdje duren eer we ze allemaal weer gaan zien fladderen, maar dan hebben we ook weer iets om naar uit te kijken :-)
      Lieve groetjes,Helma

      Verwijderen
  28. Wow Helma wat een prachtige vlinders, en dat allemaal in je tuin??
    Ik hoop dat je snel weer opknapt, want ziek zijn is niet fijn, ik wens je heel veel beterschap.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irma,
      nee..... niet allemaal in mijn eigen tuin hoor! Wat het maar waar! Nee, het Landkaartje, Groot Dikkopje en het koevinkje heb ik nog nooit in mijn tuin gehad, maar wie weet..... Het Boomblauwtje had ik ook nog nooit in mijn tuin gehad en dit jaar dus wel :-). Nog steeds niet lekker helaas.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Hello Helma,

    What a joy to see these beautiful butterflies! Your pictures are stunning! The composition in your pictures is perfect and the macros are really, really nice. A beautiful series! You really have amazing butterflies in your garden, I'd love to see that...

    I hope you are doing better each and every day and that you will get better soon. Take care... xoxo

    Kind regards,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Louise,

      thank you for your lovely comment. It will probably take some time before we get butterflies outside shooting. Thank you for your get well wishes.

      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  30. Mooie serie van deze tuinvlinders, Helma, goed scherp en vooral de mooie zachte achtergronden vallen op.

    Gr.,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,
      dank je wel voor je reactie. Ik hou ook van zachte achtergronden maar dat is helaas niet altijd te realiseren. Sommige kunnen de achtergrond nog bewerken in psp maar dat heb ik en ken ik niet.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Hoi Helma,
    Mooie serie.
    Nooit geweten van de roltong van een vlinder.ha,ha,
    En dat op mijn leeftijd.
    Groeten en een fijne avond van eilandstaete

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eilandstaete,
      Men is nooit te oud om te leren hihi.... en hoezo oud.
      Jij ook een hele fijne avond.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  32. Wat een mooie foto's! En dat terwijl ik echt griezel van vlinders... Brrrr.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karin,
      leuk dat je ook een profiel hebt aangemaakt :-)
      Ben net even op je gastenboek geweest.
      Ik vind het ook dapper dat je hier reageert want ik wet dat je vlinders echt vreselijke engerds vind.

      Verwijderen
  33. Als jij dit allemaal in jouw eigen tuin tegenkomt .........., wat een kleurig geheel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joke,
      was het maar waar dat ik al deze vlinders in mijn eigen tuin had, dan hoefde ik alleen maar op een stoel te gaan zitten en lekker genieten. Nee, het Landkaartje, Groot dikkopje en Bonte zandoogje heb ik in mijn tuin nog nimmer gezien.

      Verwijderen
  34. Hallo Helma:) De series moeten niet langer worden hoor! Ik merk dat als ik naar je foto's kijk ik mijn adem van begin tot eind in hou:) Prachtig. Ik weet niet wat ik er verder nog over moet zeggen. Nou ja: vooral doorgaan:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Renate,
      ik moest wel lachen om je reactie hoor over dat de series niet langer moesten worden omdat je je adem aan het inhouden bent onder het kijken hahahahahaha... Ik kan enorm genieten van dit soort reacties.

      Verwijderen
  35. Hoi Helma, allereerst beterschap gewenst, je hebt het flink te pakken gehad begrijp ik, niet leuk en hopen dat de medicijnen hun werk doen.
    Maar even goed voor jezelf zorgen en weer herstellen.
    Je laat hier wel weer een prachtige kleurrijke vlinderserie zien, wat een soorten in een blogje, heel mooi.
    Ik geniet van de hele serie, maar foto3 is mijn favoriet, leuk zo'n frontale foto en heerlijk licht en die lekkere zonnige gele boepjes, Top!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Coby,
      dank je voor je beterschapswens. Ik ben nu wel koortsvrij maar nog lang niet lekker. De gele bagger is groen geworden dus je begrijpt.......
      Foto 3 had je natuur;ijk al eens gezien want die had ik je nog toegestuurd. Ik had daar eigenlijk andere dikkopjes bij, maar ik heb het nu zo gedaan anders bleef ik te lang in de vlinders hangen ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  36. Hello dear Helma's

    Your blog is still very beautiful and tasteful!
    The sequenci butterflies, simply show.
    The pictures I took are a couple of cousins ​​Portuguese fe vacation in Brazil.
    I warmly thank the elogios.Voce always affectionate.
    kisses,

    André Tavares.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello André,

      thank you for your kind comment about the butterflies. Also thanks for your explanation of your photos that you were cousins ​​who were on holiday in Brazil.
      Kind regards and kiss, Helma

      Verwijderen
  37. WOW!!! So amazing!! BEAUTIFUL!!! Very good!!
    Have a nice weekend!!
    Greetings Maj:))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The weekend is already over again Maj, but thank you for your enthusiastic response.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  38. Zoveel mooie vlinders en zo prachtig vastgelegd,
    't is echt weer fijn om al dit moois eens rustig te bekijken.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joop,
      het zal nu wel weer even duren eer we de vlinders weer in de vrije natuur zien fladderen en kunnen fotograferen. Ik ben blij dat je hiervan genoten hebt.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. Oooh wat zijn ze weer mooi! Prachtig, vooral die tweede atalanta! Op de Veluwe zag ik maar weinig vlinders; hier in de achtertuin heb ik een klein weekje niet vertoefd ;-)

    Beterschap voor jou en een fijn weekend!

    Liefs, Marjon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marjon,
      nu gaat het wel weer even duren eer ze weer in de vrije natuur gaan fladderen. Nu eerst de paddenstoelen, mossen en zwammen en vogels dan maar.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  40. Hopelijk voel je je weer snel beter, Helma. Maar je hebt een mooie serie gemaakt. Op de vuurvlinder na, heb ik ze hier ook de afgelopen week nog gezien. Maar nu zal het snel voor bij zijn, het wordt echt kouder. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      de koorts is weg maar de gekleurde bagger nog niet. Erger zelfs: Het wordt gewoon steeds meer die bagger!? Er vliegen er nog enkele maar dat zal na komend weekend ook wel gebeurd zijn ben ik bang.
      Dank je voor je beterschapwens.

      Verwijderen
  41. Het is weer een genoegen om naar deze serie prachtige foto's te kijken Helma, toch nog even een vleugje zomer. Het koolwitje, is mijn favoriet...zó mooi! Van harte beterschap gewenst, met een longontsteking moet je toch een beetje oppassen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Edward,
      ik doe ook voorzichtig met die longontsteking hoor, want inmiddels is er ook een vette bijholteontsteking bijgekomen :-(

      Fijn dat je van deze vlinders geniet en ja, beetje zomer mocht ook nog wel. Zal na komend weekend wel echt verleden tijd zijn denk ik.

      Verwijderen
  42. Nice pictures of exciting butterflies, beautiful color and good sharpness. Liked all but the favorite is no. 14.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Ottar,
      No 14, the Cabbage White is a fun and schepre pictures become. This butterfly is one of the few who never sit still so I was lucky :-)

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  43. Hoi Helma,
    Dankjewel voor je reactie en informatie.
    In korte tijd heb ik al 2000 tikken gehad-maar geen reacties.
    Ik ben een vreemde in het blogwereldje.
    En ik zal proberen om het voor elkaar te krijgen.
    Als je zo vriendelijk wilt zijn om een e-mail te zenden-dan kan ik je nog uitgebreider antwoorden.
    Met een hartelijke groet van eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eilandsaete,
      ik moest het je toch even melden, want ik heb er nog een paar tussen zitten waar ik niet kan reageren. Die kan ik echter ook niet vinden op google. Ik zal je een mailtje sturen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Zo dat klinkt niet best, hopelijk doet de antibiotica zijn werk goed.
    Je hebt weer prachtige vlinderfoto's met heel veel variatie erin en fijne achtergronden.
    Hier zie ik ook nog af en toe wat rondfladderen.
    Maar de herfst zet nu toch echt wel in met al die regen.
    Beterschap!
    Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gonnie,
      vandaag de laatste dag van de AB. Koorts is wel weg maar de gele bagger niet. Sterker nog: Die is zelfs vermeerderd en groen geworden?! De herfst gaat na vandaag inderdaad echt doorzetten, dus voor vlinders moeten we wachten tot volgend voorjaar.
      Dank je voor je beterschapswens.
      groetjes, Helma

      Verwijderen
  45. Hoi Helma,
    Ik wil je allereerst beterschap wensen, doe kalm aan en pas goed op jezelf.
    Je vlinders zijn echt prachtig! ik ben verrukt van de mooie citroenvlinder, maar ook het witje en het landkaartje, heel erg mooi!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      dank je wel voor je beterschapswens :-) Ik doe ook echt kalm aan want het gaat ook niet helemaal zoals het moet gaan. Koorts wel weg, maar meer bagger en pijn.
      Het witje vond ik zelf ook heel geslaagd en dat gewoon in eigen tuin! Ook zowaar voor het eerste een Citroenvlinder ind e tuin. het landkaartje had ik liever iets lichter gehad maar deze was echt heel donker.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Wonderful photographs, wonderful butterflies. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your sweet comment ZielonaMila.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  47. Ze zijn weer prachtig !
    Ik kreeg de melding van jouw link op punt vanmorgen pas, vandara dat ik zo laat reageer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij krijgt tenminste nog een melding Fuzz, ik krijg helemaal niks van dat alles?!?!!?

      Verwijderen
  48. Hoi Helma,
    Wat een prachtfoto's laat je weer zien!! Erg mooi al die verschillende soorten met die geweldige kleuren.
    Die laatste opname is echt een knaller, wat is die mooi zeg!!! Een hele mooie pose, haarscherp em hele mooie warme kleuren. Echt helemaal top!!

    Groetjes en nog een fijne zondag,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      dank je wel voor je reactie :-)
      Die laatste van die vuurvlinder is ook heel erg mooi.Hij zat zo mooi te glinsteren in de zon en de foto lukte ondanks het harde zonlicht geweldig mooi.. Zondag is inmiddels voorbij, maar ook jij nog hele fijne avond.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Mense lieve...wat een prachtige foto's van die vlinders!!!
    Knap hoor, bij mij vliegen ze altijd weg als ze mij zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marian,
      ze blijven bij mij ook niet altijd zitten hoor:-)

      Verwijderen
  50. My day becomes more beautiful when I reach your butterflies. Sooo beautiful. I love all.

    Greetings, Carmen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your sweet comment Carmen.
      I am always good to hear :-)

      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  51. Prachtig, jij moet wel een hele goeie camera hebben. Ik zie vlinders bij jou die ik hier nog nooit gezien heb! Erg mooi! En beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kati,
      ik weet neit waar jij mee fotografeert, maar mijn camera's staan aan de rechterkant op deze website. Voor deze macro's gebruik ik de SonyA65.
      Dank je voor je beterschapswens :-)

      Verwijderen
  52. er zitten weer echte pareltjes tussen Helma... de eerste 2 bijvoorbeeld, die zijn betoverend mooi. Foto 13 is ook zo'n juweeltje... Met welke lens heb je deze gemaakt ? met je 105mm macro ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Dirk :-)
      Sommige zouden inderdaad nog wat beter kunnen maar ja...
      Ik heb deze inderdaad met de macro 105 mm gemaakt.

      Verwijderen
  53. Helma Hello, I hope your cold is cured now and everything is going well for you.
    cordially

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Roger,
      unfortunately my pneumonia not over yet. The fever is gone but before that, I also have a sinus inflammation when received. It really is years and years ago that I had. Thank you for your kind wishes.

      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  54. Wat heb je de vlinders prachtig op de foto gezet ,ik vind het een kunst hoor!! Zeker het kleine koolwitje wat altijd zo vreselijk vlug is en de Citroen vlinder heb ik nog nooit een foto van kunnen maken.Ik wens je beterschap,pas goed op jezelf.
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Elisabeth,
      dat koolwitje was inderdaad een geluksmomentje want die vliegen altijd gelijk weer weg. Zijn altijd hele zenuwachtige vlindertjes. De Citroenvlinder had ik dit jaar ook voor het eerst en zelfs ook dat ie in mijn eigen tuin kwam!
      Dank je wel voor je beterschapswens.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. I really like your blog! You have amazing pictures of butterfies, lovely colors, sharpness and rich in details. I love yoyr macro photography-

    regards

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Sylwia,
      be welcome here and nice that you've left a comment. I'm glad you like it pictures.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  56. Awesome! A great series of different species of butterflies! Butterfly with wings of "cabbage leaf" is very interesting!
    Many greetings!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ioan,
      Thank you for your comment. That butterfly cabbage leaf with that is I think the Brimstone. it is quite a special butterfly.
      Hateful greetings from me, Helma

      Verwijderen
  57. Hi Helma,

    Wat een prachtige foto's heb je van deze beauty's gemaakt!
    Zelfs nu nog kun je op een zonnige dag vlinders zien.
    Wat zal ik blij zijn als het voorjaar is, maar goed... tot die tijd zullen we het met de foto's moeten doen.
    Ik kan niet kiezen welke ik de mooiste vind ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nathalie,

      dank je wel voor je reactie :-)
      En het is waar, zelfs nu zie je af en toe nog een vlinder maar ook een libel als het zonnetje erbij is. Heel gek gezicht in deze tijd van het jaar.
      Van mij mag het ook terstond voorjaar zijn hoor pfffff..... ik heb het nou al gehad met de kou en regen blehhh.....

      Groetjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma