vrijdag 25 september 2015

Boomkikkers, Wespenspinnen en hagedissen in de AWD.....deel 3

En we gaan weer verder met de serie van de AWD. In dit blog oa de boomkikker, de Wespen of Tijgerspin spin en de Zandhagadis. De vorige delen als je die nog wil zien vind je hier AWD 2015 deel1 en hier AWD 2015 deel 2.

Samen met Kees op 21 augustus een prachtige wandeling gemaakt en veel gezien. Misschien wat te veel foto's maar daar heb ik wel vaker last van *lol*.

***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.

De boomkikkertjes waren echt niet groter dan een  centimeter. Althans de jonge boomkikkers. De volwassen boomkikkers waren wel wat groter....

Hieronder een jonge boomkikker.......

Jonge Boomkikker (Hyla arborea)

Hieronder een volwassen boomkikker. 
Ik vond het pootje erg leuk om te zien.

Volwassen Boomkikker (Hyla arborea)

Volwassen Boomkikker (Hyla arborea)

Doordat het die dag afwisselend zonnig en bewolkt was, hebben de foto's ook steeds een andere kleur.

Jonge Boomkikker (Hyla arborea)

Jonge Boomkikker (Hyla arborea)

Ook vonden  we nog een aantal Wespen/Tijgerspinnen.


Wespenspin.  Ook wel Tijgerspin genoemd

Wespenspin.  Ook wel Tijgerspin genoemd

Wespenspin.  Ook wel Tijgerspin genoemd

Deze spinnen maken ook altijd een hele bijzonder "trap" in hun web.


Trap in web van Wespen/Tijgerspin

Wespenspin.  Ook wel Tijgerspin genoemd

Wespenspin.  Ook wel Tijgerspin genoemd

Wespenspin.  Ook wel Tijgerspin genoemd

Wespenspin.  Ook wel Tijgerspin genoemd

Ook nog een aantal mooie Zandhagedissen weten te spotten...

 Zandhagedis

 Zandhagedis

 Zandhagedis

 Zandhagedis

 Zandhagedis

 Zandhagedis

 Zandhagedis

En nog een aantal boomkikkertjes...


Volwassen Boomkikker  (Hyla arborea)

Volwassen Boomkikker  (Hyla arborea)

Jonge Boomkikker  (Hyla arborea)

Jonge Boomkikker (Hyla arborea)

Jonge Boomkikker  (Hyla arborea)

Jonge Boomkikker (Hyla arborea)


==============================================================


Allemaal ook weer bedankt voor de vele leuke reacties op de foto's in het blog hieronder van:

"Eerst even naar de heide......................."

139 opmerkingen:

  1. Hello Helma, awesome collection of images. Cool spider and lizard but the frog is my favorite. Great post. Have a happy day and weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      frog in this series I've linked to your :-)
      I have to work this weekend but I also wish you a very pleasant weekend.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  2. Nou Helma.Ik vind de diertjes prachtig zolang ik ze op afstand kan bekijken haha want ik ben niet bepaald een held .De boomkikker heb ik nog nooit gezien in het echt .De Wespen spin een aantal keren in mijn tuin gezien ,een van de weinige spinnen die ik ook toen eens heel goed bekeken heb want hij is toch wel erg mooi.Hagedissen heb ik als kind regelmatig gezien herinner ik me .Een heel mooie serie weer .
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      ik ben ook geen held als het om spinnen gaat hoor. De kikkertjes en de hagedisjes vind ik wel heel leuk om te fotograferen maar bij de spinnen ben ik werkelijk heel alert. Een kruisspin zet ik niet eens op de foto want dan lopen de rillingen over mijn rug, maar deze wespen of tijgerspin is mooi om te zien. Het komt ook door Kees dat ik deze wat dichter durfde te naderen want zelf zet ik het zo op een gillen hahahaha....... Ik moet ook echt geen spin op mijn kleren krijgen arghhhhhhh.... dan gaat eht echt fout! Heel fijn weekend.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  3. Hi Helma,
    fabulous and marvelous photos of this little green frog, the salamander and the spider with her web. Amazing and gorgeous !
    Have a great weekend, Helma.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi synnove,
      these tree frogs are really very small but oh so nice to see :-)
      Lizards are so nice. Spiders I am actually a little afraid (very much so), but this tiger spider is nice to see. Also for you a very nice weekend. I work weekends.

      Best regards Helma

      Verwijderen
  4. Een serie foto's om van te genieten Helma, die boomkikkertjes zijn zo leuk en mooi om te zien, die ene met het pootje duidelijk in beeld, is echt super hoor. Nu moeten we het toch even over de spinnen hebben hoor, weet je heel zeker dat die niet stiekem door een kaboutertje zijn gemaakt?? hahahaha. Ik vind het knap van je hoor....geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Edward,
      en whahahahaha.... neeeeee.... deze spinnen zijn echt door mijzelf op de foto gezet. Vraag meniet wat het gekost heeft aan zweetdruppels en andere ellende maar.... ze staan er wel :-) Ik vind deze spinnen echt mooi om te zien maar de rillingen lopen over mijn rug hoor ieuwwwww.......... Ik kan er zelfs slapeloze nachten van hebben. De spinnentijd is alweer even bezig en ik gril ervan! Vooral die met die grote kruizen arghhh...... Ik ben ook best wel een beetje trots op mezelf hoor maar voorlopig even geen spinnen meer op de foto puffff........

      Verwijderen
  5. Wat een gave foto's! De foto's van de spinnen scrolde ik even snel voorbij, niet omdat ze niet mooi zijn maar omdat spinnen het enige beestje is waar ik de kriebels van krijg ;) De boomkikker en hagedis vond ik wel prachtig om te zien..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha.... heel herkenbaar van dat door scrollen Michelle want ik ben zelf ook een held op sokken. Ik gruwel van spinnen en die zet ik dan ook never nooit op de foto. Deze wespenspinnen zijn echter heel mooi om te zien maar ik blijf toch op veilige afstand hoor hihi....

      Verwijderen
  6. Hoi Helma,
    Wat een gave foto's!! Geweldig die groene kwakertjes. Die heb je echt heel mooi op de kiek gezet.
    Ook die zandhagedissen vind ik echt te gek. Lijkt me zo tof om die beestjes zo in het wild te kunnen fotograferen.
    Van die spinnen krijg ik echt de kriebels,(wat een held hé..?!) daar krijg je mij echt niet bij in de buurt. Maar je foto's zijn op veilige afstand en die zijn erg mooi te zien...haha..!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      en reken maar dat die groene kwakertjes echt heel klein zijn. Je kijkt ook echt zo over ze heen. Als je niet weet hoe je moet kijken dan zie je ze ook echt niet. op deze macro's zien ze er groot uit maar ze zijn werkelijk heel erg klein. De hagedissen vond ik ook super en er zaten er die dag echt heel wat.
      Wat de spinnen betreft ben je wel een held want je komt er tenminste eerlijk voor uit. Ik gruwel ook echt van spinnen en zorg er dan ook voor dat ze altijd weggehaald worden. Deze tijgerspinnen durfde ik (van afstand hé) wel te fotograferen omdat ze echt wel mooi zijn om te zien :-))))

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. Ik kan alleen maar herhalen, heel betaalbaar beelden Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Takk Dirk,
      disse vakre dyrene og alle dyr som lever i naturen.
      Det er flott å finne dem og å fotografere :-)

      Verwijderen
  8. Olá suas imagens são maravilhosas!!!
    Um novo olhar para a natureza;
    Adorei seu blog;
    Prazer em conhecer
    janicce.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Janicce,
      bom que você está visitando aqui e deixar um comentário :-)
      Fico feliz que você tenha gostado estas fotos da natureza.
      Saudações, Helma

      Verwijderen
  9. wat een mooie serie weer
    de spinnen hebben mooie kleuren
    maar die kikkertjes zijn echt wel schattig, en wat poseren ze mooi
    k zag ze nog nooit in het echt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die spinnen bezorgen me nog steeds de rillingen Anneke brrrr.... maar eerlijk is eerlijk: Dit is de enige spin die ik mooi vind en die ik wil bekijken en fotograferen :-) Die kikkertjes zijn echt zo klein en ze zijn ook echt heel schattig om in het echt te zien :-)

      Verwijderen
  10. Hola Helma....este ultimo trabajo es fantástico y bello...felicidades.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Miguel :-)
      Usted imágenes son mucho más ambiente, pero todavía estoy aprendiendo;-)
      saludos

      Verwijderen
  11. Reacties
    1. Thank you Roy,
      these tiny frogs should also be photographed in macro or else see them at all lol ......

      Verwijderen
  12. Very beautiful nature photos, Helma! My favourite is the frog, and your header is so lovely! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Linda,
      this little frog is also very nice to see.
      The header also the animals that are in the blog :-)

      Verwijderen
  13. De hagedisjes en kikkertjes zijn werkelijk super gaaf.
    Mooi en smaakvol vast gelegd, en op alle fronten een fantastisch geheel om naar te kijken.
    Maar wat ik nog nooit gezien heb is die wespentrap.
    Meis wat is dat gaaf zeg.
    Perfect vast gelegd natuurlijk maar dat kunnen we wel aan jouw overlaten :-)
    Maar die trap WoW dat is echt een kunstwerkje van de natuur, wat prachtig is vast gelegd door jouw.

    Mijn vader had vast toverballen want ik ben weer groen :-)))

    Fijn weekend en LG,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karina,
      ik had deze wespentrap al wel eerder gezien maar niet gefotografeerd. Dit vond ik toch wel jammer en nu ik hem weer zag dus gelijk maar op de foto gezet :-))) De hagedisjes zijn ook van die mooitjes net als die hele kleine kikkertjes. Het was dan ook echt een topdag die dag :-) De natuur heeft ook zoveel moois in zich en aan zich en op zich ;-)

      Whahahahaha.....toverballen nog wel whaaaaaaaaa...........
      lekker ding ben je ook hahahahaha......
      Voor jou een hele fijne week.
      LG, Helma

      Verwijderen
  14. Beautiful foto.Nie I'm lucky to Hyla arborea often hear them but I can not find.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Monika,
      very unfortunate that you do hear the frog but does not see.
      They are also so small that you can easily see over it.

      Verwijderen
  15. Ik hoef vast niet te zeggen dat ik lichtelijk jaloers ben op je boomkikkers? Ik ga wrsch.volgende week nog één keer een poging wagen... Je hagedissen staan er ook allemaal keurig op. Vooral de 3e, 4e en 5e vind erg fraai.

    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee..... dat had ik al een beetje begrepen uit je eigen blog Dick. Daar las ik tenminste dat je helaas weer geen boomkikkertjes had gezien en dat je dat echt jammer vond (is ook zo hoor als je ze niet kunt vinden). Ik mag hopen dat je ze nu inmiddels wel hebt kunnen vinden en fotograferen. Die hagedissen waren ook echt heel leuk. Druk en levendig maar af en toe even pas op de plaats :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. Schitterend Helma, prachtige foto's van de boomkikker en dat in Nederland.... Ik heb ze nog nooit gezien. Je reportage is heel bijzonder ook de hagedissen staan er puik op.
    Groetjes
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joost,
      in Nederland komen ze de laatste jaren steeds meer voor en dat vind ik een geweldige opsteker voor onze natuur :-) De hagedisjes lieten zich die dag steeds mooi zien en dat was ook al zo top :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Prachtige foto's van de kikker in zijn verschillende posities, spinnen zijn geweldig en ik vond vooral de foto's waar de stoffen worden gewaardeerd.
    Ze zijn uitstekende beelden!
    Een dikke kus, Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Montse,
      Gracias por su amable comentario. Tengo mucho miedo a las arañas, pero estos hermosos alfileres tigres que quería fotografiar :-) El AWD es realmente un área muy hermosa con una gran cantidad de flora y fauna.
      Gran beso Hortícola

      Verwijderen
  18. just gorgeous creatures and most beautiful shots of them! we have a few of the green tree frogs around here, but i am seeing the grey ones more often now. LOVE that sweet lizard! and we get similar yellow garden spiders here that create that zipper in their webs. love that!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Great that you are next to the green tree frogs also have the brown. They are so fun to watch and you're even in a watering lol .. Lizards remain great to see. I'm afraid of the spiders but they are very nice to shoot. This wasp spider is the only spider that I dare to photograph * lol *

      Verwijderen
  19. Indrukwekkende serie Helma, schitterend fotowerk! Hoe graag ik de boomkikker ook zou fotograferen, ik ben er nog nooit een tegengekomen.

    grtjs, Ludo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ludo,
      dat je de boomkikker nog nooit bent tegengekomen kan ik me wel indenken.
      Ze zijn ook zo vreselijk klein dat je ze echt zo over het hoofd ziet.
      Door de macro lijken ze vele malen groter maar ze passen met gemak op een braam.
      Dan heb je een idee hoe klein of ze zijn :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. Ook ik val natuurlijk voor de boomkikker(tje)s en de hagedissen. Een zandhagedis hebben we 2 jaar in de tuin gehad en daarna nooit meer gezien. Die zigzagtrap van de Tijgerspin ken ik alleen van foto's, net als de spin! Mooie serie, Helma!! Heb een mooi weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat jullie een zandhagedis in de tuin hebben gehad Jan!
      Die zigzagtrap is ook echt fascinerend om te zien. De spin zelf ook (al ben ik er wel bang voor).
      Het weekend is helaas alweer voorbij maar ik wens jou nog een hele mooie week,
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  21. Wat toon je ons weer bijzonder mooie foto's Helma.De kikkertjes en tijgerspin heb ik zelf al kunnen fotograferen maar hagedisjes kruisen zelden mijn pad.Denk dat het wel 2 laar geleden is dat ik er nog 1 zag.Fijn weekend
    Marylou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marylou,
      dan heb je steeds weer wat voor op je wensenlijstje te zetten :-) Zo heb ik ook nog een lijstje van de diertjes en de vogels die ik graag een keer voor mijn lens zou willen hebben :-) Het is voor jou nu wel heel lang geleden dat je een hagedisje zag. Afgelopen weekend was mijn werkweekend maar komend weekend heb ik lekker vrij :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  22. Unas fotos magníficas, la Hyla arborea es una maravilla, mi rana favorita. Un fuerte abrazo desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Agradable de leer que el Hyla arborea o rana de árbol es su favorito.
      También es una muy agradable y muy pequeña rana :-)

      Un fuerte abrazo

      Verwijderen
  23. Another great photos Helma !! The frog is so cute !! Your photo of spider is superb. We have this spider here in Québec. It's interesting to see that the species of your countries are also in my country !! also, I want to thank you for your very good comments on my monarch Butterfly and your participation to my question of the week, it is really appreciated !! I cannot answer you on my blog because the button"reply" don't work.
    Thank you very much Helma !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Dominique,
      Small tree frog is indeed very cute to see.
      It's nice that in your country prevent the same spin as in the Netherlands and it is nice to.
      You always shows many fine movies in your blog which I find really beautiful. If you can not use the reply button, then you put the answer but just below it in a new reactievak. I always read your post :-)

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  24. Vooral de boomkikkers zijn bijzonder Helma. Ik lees al in de reacties dat niet iedereen ze voor de lens heeft gehad. Ook in deze regio zal je ze niet tegenkomen. De foto's stralen zoals gewoonlijk weer kwaliteit uit. Je bent een kei met je macro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze kleine boomkikkers zijn ook werkelijk prachtig om te zien Henk.
      Ze zijn ook zo klein dat je ze gemakkelijk over het hoofd ziet.
      Ik ben gek op macro en had graag wat meer macro gemaakt afgelopen zomer.
      Misschien dat ik met de paddenstoelen nog wat moois kan toveren ;-)
      Groetjes

      Verwijderen
  25. Helma, wat een prachtig blog! De boomkikkertjes heb je heel fraai weergegeven. Het is altijd een moeilijk onderwerp omdat ze meestal stil zitten en dan wordt van jou als fotograaf veel gevraagd om er toch een spannend en boeiend beeld van te maken. Nou daar ben je goed in geslaagd. De tijgerspin heb je ook mooi kunnen vastleggen en de hagedis is altijd een leuk onderwerp. Al met al een heel fraai blog.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,
      die kleine kikkertjes zitten inderdaad vaak heel stil. Wij hadden de mazzel dat ze steeds naar een andere tak gingen en het was dan ook echt goed opletten waar ze heen gingen. Soms gingen ze te ver naar beneden waardoor ik met mijn haardos vast kwam te zitten in de stekels maar...... toch ene apar leuke plaatjes aan overgehouden zoals je ziet :-)
      Tijgerspin en hagedisjes waren er die dag ook te kust en te keur :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  26. Wat een schitterende foto's hier ontdekt doordat je reageerde op mijn blog, schitterende blog vooral die Zandhagedissen spreken mij aan, ik heb die nog nooit kunnen fotograferen
    prettig weekend Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geert,
      dank je voor je reactie :-)
      Bij jou zag ik ook een en ander voorbij schuiven en daar geniet ik ook ten volle van :-)
      Afgelopen weekend was mijn werkweekend maar komend weekend heb ik wel vrij.
      Voor jou ook heel fijn weekend.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  27. Hello Helma, I loved this post and all the cute images. Thank you for linking up and sharing your post. Have a great weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      always fun to share a post with you.
      There are always lots of fun in your blog post on Saturday :-)
      Also for you a very nice weekend

      Verwijderen
  28. WOW wat een mooie boomkikkertjes!! Laat ik daar maar mee beginnen, dacht ik. Zelf heb ik nog nooit een boomkikkertje gevonden en kijk mijn ogen uit. Schitterende foto's heb je er van gemaakt! De wespenspin ook mooi en ook zonder spin met het mooie trapje :-)) De zandhagedissen zijn bij mij ook favoriet. Wat een mooie foto's! Je weet de locaties in de AWD wel te vinden! Fijne blog weer, Helma!
    Ik heb trouwens, nu ik zelf een sperwer van dichtbij het gezien, met veel plezier je badderende sperwer weer bekeken. Dat ervaar je dan toch weer anders. Geweldige blog was dat ook!
    Fijn weekend,
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      de AWD heeft zoveel moois in huis dat je daar eigenlijk alle dagen wel weer wat anders ziet.
      Heel jammer dat je zelf zo'n boomkikkertje nog niet hebt gezien maar je kijkt er ook gemakkelijk overheen want ze zijn echt heel klein. De wespenspin was ff slikken want ik heb het totaal niet op spinnen maar deze zijn wel heel erg mooi om te zien :-) De hagedissen hadden er die dag ook zin in hahahaha.......
      Ja............... die sperwer van jou is werkelijk ontzettend gaaf!!! Die heb je echt zo mooi op de foto gezet dat ik er gewoon groen van uitsla!
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  29. Wat heb je van de boomkikker mooie foto's kunnen maken Helma, erg mooi om te zien.
    De boomkikker staat nog op mijn wensenlijstje, dus ik ben stiekem een klein beetje jaloers ;-)))
    Al heb je de tijgerspin en de hagedis, ook mooi voor de lens gehad.
    Fijn weekend, groetjs Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... en zo zijn we steeds een beetje jaloers op elkaars foto hahahahaha....
      dat is best wel leuk want zo houden we in ieder geval een mooi wensenlijstje over ;-)
      Het afgelopen weekend had ik werkweekend maar komend weekend lekker vrij :-)
      Ook voor jou een heel fijn en zonnig weekend.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Een fijn blog Helma en niet te lang hoor met al die mooie foto's. Boomkikkertjes zijn altijd mooi om te zien en ik kan me voorstellen dat je daar wel wat extra van wilde laten zien. Fraaie opnamen ook van de zandhagedis, wat zijn dat toch ook prachtige diertjes. En om je spinnenverhalen moet ik wel een beetje grinniken, ik heb het ook niet zo op spinnen, tenminste als ze zich in mijn huis laten zien. Maar ondanks alles heb jij toch mooie opnamen van de wespspin gemaakt en die zijn ook meer dan de moeite waard om je camera op te richten.
    Een prachtig blog dat ik met genoegen heb bekeken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Coby,
      om maar gelijk met de spinnen te beginnen: Ik gruwel echt van die beesten arghhh.... zeker als ze ineens voor mijn neus hangen en dan ook nog met zo'n groot kruis erop ieuwwwwww.......... Dan heb je nog die vreselijke grote zwarte hardlopers en daar krijg ik echt een verzakking van pffff.........
      De boomkikkertjes zijn echt heel erg leuk en ook de hagedisjes zijn altijd een gewild onderwerp om te footgraferen. Fijn dat je met genoegen deze foto's hebt bekeken en ook fijn een medestander te hebben voor "het niet hebben op spinnen" hihi...
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Helma, las fotos son maravillosas, con una nitidez y unos colores superlativos. Me encantan las entradas que estás publicando ultimamente. Fantástico trabajo. Mi enhorabuena.
    Un fuerte abrazo y feliz fin de semana.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Iñaki,
      que es agradable de leer mis fotos últimamente similares.
      Yo siempre trato de hacer hermosas imágenes.
      Gracias por su respuesta entusiasta ti.
      Un fuerte abrazo

      Verwijderen
  32. The baby treefrog is very cute! I like that spider, too. Quite colorful!
    ~

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The little frog is actually quite nice to see :-)
      The Tigers pins are indeed beautiful and very colorful.
      Thank you for your nice comment :-)

      Verwijderen
  33. Hello Helma!:). It's hard to believe that the baby frogs are just a centimeter in size and the adults not much bigger when I look at your detailed captures of them. The spider and lizard photographs are equally well captured,. The web with the hollow like tube appearance does look like a wasps nest,, and was so interesting to see. I am not over fond of spiders either, but my lens acts as a barrier, when I photograph them. What we do for our love and interest in nature helps us overcome our fears doesn't it!
    Warm Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Breathtaking,
      The little frogs are really no larger than 1 cm. I'd like to show a picture where such a small frog sitting on a blackberry. unfortunately I could not make that, but those pictures are there. I shoot these little frogs with a macro lens, and then everything looks oo much bigger.
      Spiders, I also spell but like you, the lens is a barrier between hahaha hahaha .... Lizards are just fun to see :-)
      Great weekend.
      warm regards

      Verwijderen
  34. Siempre estupenda las fotos que nos dejas.

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Antonio :-)
      Intento siempre hacer algo hermoso espectáculo;-)
      Saludos

      Verwijderen
  35. Hoi Helma.

    Prachtige serie foto;s.
    Wat zijn de boomkikkers mooi.
    Ook de hagedissen zijn prachtig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      de boomkikkertjes zijn ook echt heel erg leuk om te zien.
      Nog mooier zou zijn om ze op een braam te laten zien maar dat is mij nog niet gelukt helaas.
      En ja, de hagedisjes zijn ook altijd heel mooi om op de foto te zetten :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  36. prachtige natuurfoto's Helma..

    die van de boomkikkertjes verrassen me het meest..

    ik zag die nog nooit in de natuur

    prettige zondagavond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,

      als je ook niet weet waar deze kikkertjes zitten dan zie je ze ook echt zo over het hoofd want ze zijn enorm klein. Je moet het zo zien dat ze op een braam kunnen zitten en dan heb je ven een idee hoe klein ze dan zijn :-)

      Inmiddels zijn we alweer toe aan het volgende weekend. Ik had afgelopen weekend werkweekend maar dit weekend ben ik heerlijk vrij :-)

      Ook voor jou een heel fijn weekend.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  37. Excellent series of pictures and great macro, very nice Helma...
    Sincerely ..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Ana,
      it's also fun to photograph these little animals :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  38. Какие обворожительные фотомодели, Helma! Очень понравилась фотография паутина, словно вязаный платок. Красота!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Анна,
      Лестница в паутине также очень приятно видеть.
      Я рад, что вам понравилось эти фотографии.
      Наслаждайтесь выходные.

      Verwijderen
  39. Great shots! Now Helma, you have to go and kiss one of these frogs and let us know what kind of prince he turns into!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahaha ......... you must be the best at your home David hahahaha .....
      Unfortunately, there was no prince emerged from but that is ot really.
      I've been a prince lol ........

      Verwijderen
  40. Fabulous photos all of them! I love the frogs and the lizards. They're so cute.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The small frogs and lizards are cute.
      The spiders are pretty scary but also very beautiful to see :-)

      Verwijderen
  41. Hoi Helma,

    Inderdaad heel mooi dat pootje van de boomkikker op nr. 3, trouwens ook je laatste serie van het boomkikkertje is prachtig. Mooie tijger(wesp)spinserie. Die trap in het web is een stabilisator. Maar het mooiste stuk van je blog vind ik toch de zandhagedis, vooral foto's nr. 18 en 19 zijn werkelijk schitterend. Wat is dat AWD toch een prachtig gebied.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      ik vind dat pootje zo leuk om te zien en daarom wilde ik die foto ook er graag bij hebben :-) De wespenspinnen vond ik wat lastiger te fotograferen maar dat komt ook omdat ik totaal niet van spinnen hou *gruwel*!!! De zandhagedis is ook heel mooi en de foto's die jij bedoeld zijn ook mijn favorieten. Daar staat ie heel mooi en ook mooi scherp en helder op weergegeven. De AWD is ook echt een schitterend gebied.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  42. Helma, these are just beautiful.
    I especially love the little frog.Such a sweet little thing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Lisa,
      The little frog is also very sweet and fun to see.
      I am glad to read that you enjoyed these photos :-)
      Dear greetings, Helma

      Verwijderen
  43. Beautiful images, I love the Lizard, so fantastic.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Bob,
      The lizards were also very happy that day :-)

      Verwijderen
  44. Halo Helma,
    Remarkable close-ups! The spiders are absolutely beautiful and like nothing I have seen before.
    Wonderful visual treat!
    Have a Great Week!
    Peace :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Chandra,
      spiders are really pretty color. Dezse tigers pins you will not see everywhere and that's why I put them in the picture. I'm glad you enjoyed these photos :-)
      Great weekend.

      Warmest regards, Helma

      Verwijderen
  45. Hoi Helma,

    :-) Wespenspinnen zijn cool, en ze doen echt helemaal niets. Ze blijven altijd rustig in hun web, en zij bijten/steken ons ook niet. Een spinnenfobie zit tussen je oren (hoewel je er natuurlijk niet aan moet denken een spin tussen je oren te hebben) :-) Ze staan er overigens mooi op.
    De boomkikkers doen het ook goed, in het bijzonder de kleintjes. We hebben het die dag behoorlijk getroffen, maar het kan nog beter. Dat doen we volgend jaar wel een keer.
    De hagedissen heb je eveneens knap vereeuwigd. Nu volgend jaar met de mannetjes in feestkledij.
    Een mooi verslag, met vertrouwde beelden.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      ze zijn ook heel cool en erg leuk om te zien alleen heb ik nog steeds een trauma vanuit mijn jeugd en dat steekt ongewilde de kop op bij eht zien van grote spinnen ieuwwww.......... Ik vond eht al heel knap van mezelf dat ik deze heb gefotografeerd hahahaha...... Die kleine boomkikkertjes waren geweldig om te zien en ja, we hadden het die dag echt behoorlijk getroffen. Zou euk zijn om de mannetjes in het voorjaar te "pakken". Dank je voor de gezellige dag :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Hai Helma,

    Leuk dat je met Kees op sjouw bent geweest in de AWD. Erg mooie beelden van de zandhagedis en van de boomkikker. De tijgerspin is ook fraai, maar de andere twee zijn in mijn ogen toch net even fijner. Leuk dat je de boomkikker in wat aparte poses hebt weten te fotograferen. Meestal zitten ze alleen maar een beetje op een blad te niksen. Dus ik denk dat je behoorlijk mazzel gehad hebt met de kikkertjes. Mooie reclame voor de AWD.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      ik ben meer met Kees op stap geweest en Kees is ook een keer hier geweest voor de Grutto's en andere steltlopertjes. Altijd heel gezellig en ook vaak vruchtbaar gezien onze buit met de fotografie :-) Het kleine boomkikkertje was echt heel tof om te zien maar het zou mooier geweest zijn las ie op een braam zou zitten. Toch zijn deze beelden inderdaad net even anders dan anders :-) De hagedisjes hadden die dag ook best lol volgens mij gezien hun spelletje "verstoppertje" .

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  47. Hoi Helma,
    heel knap dat je zo'n gevarieerde serie van die ieniemienie kleine kikkertjes hebt kunnen maken. Ze staan er prachtig op. Dat geldt ook voor de spinnen en salamanders. Wat valt er toch altijd veel te zien in de AWD. Mooi blog weer.
    Hartelijke groeten, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      in de AWD is inderdaad heel veelt e zien. Het maakt niet uit wanneer je er komt want er is steeds weer wart anders te zien. Die kleine kikkertjes waren ook zo leuk en de hagedissen waren ook echt superleuk om te fotograferen. Bij de spinnen was het even slikken maar............ toch gered hahahaha.....
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  48. Mooie foto's Helma. Het zijn beestjes die ik ook al heb kunnen fotograferen, maar jij weet het toch weer op een bijzondere wijze weer te geven. Vooral de boomkikkertjes vind ik prachtig. En ze zijn idd. klein. Dankzij Roos heb ik ze ook kunnen vinden. De tijgerspin zie ik in mijn omgeving ook steeds vaker. Een bijzondere exoot.
    gr. Gerard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerard,
      deze kikkertjes en dan inderdaad de jonge exemplaren zijn vreselijk klein. Je kijkt er dan ook zo overheen! Heel gaaf dat jij ze ook hebt kunnen fotograferen want ik vind deze boomkikkertjes nog steeds heel bijzonder om te zien! De tijgerspinnen komen de laatste jaren op steeds meer plaatsen voor en dat is toch een mooie oppepper voor de natuur :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Hallo Helma, Zo als we van je gewend zijn laat je ons weer 'n formidabele blog zien. Dit verdiend weer 'n pluim.
    Groetjes kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      ik ben blij met je pluim :-)))))))
      Geniet morgen nog even van eht mooie weer.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  50. Een schitterende reeks natuurfotografie Helma, die zeldzame boomkikkertjes zijn heel genietbaar. Ik kan me goed inleven in het geduld dat je als fotograaf moet hebben om deze koudbloedige beestjes te fotograferen. Het is een fantastisch gevoel als je zo'n natuur schatjes voor je (tele ?) lens hebt hé, en zeker als je klikt...de kick van de klik ;-) De tijgerspin serie is ook zo'n juweeltje. Verbazend hoe deze diertjes over hun eigen kleverige web kunnen lopen hé, en dat op 8 poten ! (btw, ik dacht dat je bang was van spinnen ?) Bij jou op bezoek komen is steeds weer genieten van de wondermooie natuur :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dirk,
      laat ik gelijk maar even met de spinnen beginnen: Jaaaaa........ ik ben als de dood voor spinnen ieuwwwww....... en aan Kees heb ik te danken dat ik ze toch durfde te fotograferen. Ik moet er niet aan denken om daar met mijn neus helemaal bovenop te zitten *gruwel*. Ik heb de macrolens gebruikt en deze foto's zijn gecropt. je moet wat hé als je fobisch bent whahahahahaha.......
      De boomkikkertjes is een ander verhaal. Deze zaten best diep in de struiken dus ik moest er met mijn hele hoofd ook in. En erin was niet zo erg maar eruit wel. Mijn haren bleven aan alle kanten haken aan de doornen whahahahaha...... maar ik had het er voor over hoor :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
    2. Grinnik, voor goede foto's moet de fotograaf soms wat afzien :-)

      Verwijderen
  51. De boomkikkers staan er schitterend op. Heb er nog geen in het echt gezien!
    De hagedissen lijken wel (kleine) schubreptielen. Het is al heeeeeel lang geleden dat ik er een zag.
    Tja, weet ik veel waar ik ze kan vinden - in ieder geval niet in de buurt.
    (Tussen haakjes: de 'will' komt van Willaert, mijn voornaam is Renaat)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Renaat,
      wat jammer dat het al zo lang gelden is dat je een hagedisje zag.
      Die boomkikkertjes zie je gemakkelijk over het hoofd want ze zijn werkelijk heel erg klein.
      Ze zijn ook niet overal te vinden al komen ze de laatste jaren wel steeds meer voor. In de AWD zijn ze in ieder geval wel.
      Dank je voor je uitleg van de naam :-)

      Verwijderen
  52. Goedemorgen Helma .
    Wat ben ik laat met reageren , ik was zo verkouden dat ik genoeg aan mezelf had .
    Wat zijn je foto's weer prachtig , en wat vind ik het leuk dat ik de tijgerspin ook gezien heb .
    Heb je geen vreselijke last van je voet in de duinen ??
    groetjes en liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Lia,
      jij bent echt in niet laat met reageren hoor maar ik wel!
      Ik lijk de laatste tijd wel nergens aan toe te komen terwijl de verhuizing toch zo goed als afgerond is.
      met mijn voet is het wel even oppassen geblazen maar ik kan het aan. Dat is ook een van de redenen dat ik er nog niet zoveel op uit ben geweest :-)
      Geniet morgen nog even van het mooie weer.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  53. Your photograph as always delight. Even spider who is in your network victim is a charming, Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Erna,
      I am scared of spiders but it was so beautiful color that I have photographed him anyway :-)
      Best regards,

      Verwijderen
  54. Rzekotka pięknie Ci pozowała!.., wszystkie zdjęcia piękne!!.., pozdrawiam Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Witam Barbara,
      te małe zwierzęta są dary natury.
      pozdrowienia,

      Verwijderen
  55. Boa tarde, maravilhosas macro com beleza que nos envolve e que nem todos tem o privilegio de apreciar, as fotos são de 1.º
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Ag,
      A natureza nos dá presentes maravilhosos e também temos para compartilhar com o outro :-)

      Atenciosamente, Helma

      Verwijderen
  56. Reacties
    1. Dank je Bas,
      en ja, de AWD is ook mooi met zijn vele flora en fauna :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  57. Difficile de choisir tant tes photos sont irrésistibles, mais je choisi la grenouille et ses yeux morts d'amour. Un grand moment. Merci Helma.
    Bises.

    Roger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma, je hebt er wel wat van gemaakt geweldig.
      Ik snap echt niet hoe je zo"n kikker kunt vinden ?
      En dan die tijgerspin-hier barst het van de spinnen.
      Fantastisch, fantastisch.
      Nog bedank voor de reacties op mijn blog.
      Groet van eilandstaete

      Verwijderen
    2. Salut Roger,
      La petite grenouille est également fantastique de voir.
      De Nice que vous avez choisi qui :-)
      gros câlin

      Verwijderen
    3. Hoi Eilandstaete,
      het is daar ook zo mooi en er is zoveel te zien dat ik er wel een aantal blogs aan moest wijden :-) Hierna nog een serie van de AWD met oa zonnedauw en dan gaan we over op de paddenstoelen :-)
      De kleine boomkikkers zie je ook bijna niet en als je ook niet weet dat ze er zijn dan zie je ze ook echt niet. Dank je wel voor je leuke reactie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  58. Wat een prachtige foto's en vondsten weer Helma. Mooi hè die Boomkikkertjes, ze blijven toch heel bijzonder. De hagedissen zijn ook prachtig, wat is de natuur toch mooi met al die kleurtjes en patronen. Stoer hoor, je spinnenfoto's. Fijn blog waar het plezier van af straalt!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marianne,
      er is ook zoveel te zien in de AWD dat je er altijd wel wat vindt :-) Die boomkikkertjes, en dan met name die kleintjes zijn zo leuk! De hagedissen zijn ook altijd geweldig om tegen te komen en zeker als je er dan ook nog mooie plaatjes van kan maken :-) Die spinnen had heel wat voeten in de aarde ieuwwww......... maar, wel gedaan! Ik ben trots op mezelf hahahaha.....

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  59. prachtige serie, mooie foto's van de boomkikker en ook de hagedis heb je nog goed kunnen fotograferen.
    Tijgerspin was ook een leuke verrassing, ik had hem daar laatst ook gezien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat geweldig dat je de tijgerspinnen ook hebt gevonden Ghita en wat zijn ze ook mooi hé.
      Die boomkikkers zijn altijd leuk om te zien en de hagedissen ook. We troffen het dan ook echt die dag :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  60. Jij moet daar echt een topdag gehad hebben zeg, wát een rijke foto-oogst!
    Allemaal een lust voor het oog, maar als ik een favoriet mag aanwijzen, dan is dat voor mij het boomkikkertje van de tweede foto, mooi zacht licht en een heerlijke rustige voor- en achtergrond.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat had ik zeker Loes. Er was werkelijk van alles te zien en te beleven. Het laatste blog wordt vanavond of morgenochtend nog gezet en die heeft het zonnedauw en wat variatiefoto's. Leuk dat je die foto eruit hebt gepikt. Daar kwam ook het het zonnetje even door de struiken heen waardoor het licht net mooi viel.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  61. I don't like spiders, even your photos are great! The tree frog is a wonderful green and the lizard has a nice pattern. Very nice photos, Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Adriana,
      I also like totally not like spiders but this Tiger Spider was very beautiful to see :-) The small frogs and lizards are also very nice to see and photograph :-)

      Verwijderen
  62. Een ongelooflijk prachtige fotoreeks Helma. Het liefst zie ik de kikkers en de hagedissen, spinnen zijn niet echt mijn vriendjes. Jouw foto's zijn mooi scherp en de macros zijn uitzonderlijk.
    Liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hilde,
      spinnen zijn ook echt niet mijn favoriet en ik gruwel er ook van. Echter waren deze tijgerspinnen zo mooi van kleur dat ik deze toch wel van enige afstand heb durven fotograferen hihi..... Die kleine kikkertjes en ook de hagedissen waren echt geweldig om te zien.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  63. Hola Helma,, precioso reportaje de la bonita rana de San Antonio,,como siempre disfrutando con tu obra.
    Muchas gracias por tus comentarios y un abrazo cordial.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Fernando,
      bueno verte de nuevo :-)
      Pequeña rana de árbol también es maravilloso ver.
      Gracias por su amable comentario.
      Un fuerte abrazo

      Verwijderen
  64. Really nice photos, Helma! Congratulations!
    Warm greetings from Poland :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Dzial :-)
      I try always something beautiful out of it.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  65. Onvoorstelbaar hè, dat die boomkikkertjes juist op de bramen gaan zitten met hun kwetsbare huid. Wat zijn ze ontzettend leuk. Jij hebt ook die grappige pootjes er op gekregen, mij is dat niet gelukt. Alleen kan ik ze ook nooit vinden, maar er staan regelmatig mensen in de buurt gelukkig. Wat een prachtig gele kleur keel heeft de zandhagedis en wat een superfoto's, zo mooi scherp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Alie,
      het is ook echt onvoorstelbaar maar het is wel zo.
      Vooral die kleintjes zijn erg leuk en die zijn dan ook echt niet groter dan 1 cm.
      Die pootjes vind ik ook zo grappig en wilde die daarom ook op de foto hebben hahaha..... Die hagedissen hadden die dag last van het heen en weer want het was steeds 'opkomen en weer weg ' hahahahaha...
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  66. te veel foto's ??? Nee Helma, voor mij kunnen het nooit te veel zijn. Ik geniet van al deze mooie opnames. Prachtig de boomkikker, dat je die hebt gezien. Ik was met vriendinnen toen ik in de Achterhoek was ook boomkikkers aan het zoeken. Helaas niets gevonden. Een vriendin die er woont heeft wel later gevonden.
    Lieve groeten, Dietmut

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik...... vaak kan ik niet kiezen welke foto's ik zou zou plaatsen omdat ik veel foto's zelf mooi vind hihi.... Ik ben dan bang dat ik er soms teveel plaats en men ze dan juist niet meer leuk vind. Zo jammer dat jij zelf de boomkikker nog niet gezien hebt Dietmut want het zijn echt hele kleine en leuke diertjes.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  67. Helma, deze bijzondere post van jou schreef je tijdens onze vakantie. Vandaar dat ik hem nu pas bekijk: vooral aangetrokken door de bijzondere foto's van de boomkikkertjes. Dat ze zo klein zijn, dat ze op een braam kunnen zitten.
    Ik had een hele andere voorstelling van hun grootte. Maar ik zal er nu op letten. Al zou het een wonder zijn als ik ze zou spotten.
    Daarom geniet ik heel erg van jouw mooie foto's. Trouwens dat wespenspinnentrappetje spreekt mij ook heel erg aan!
    Hartelijke groet van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      wat leuk dat je hier alsnog op reageert :-)))) De boomkikkers zijn ook echt heel erg klein en ze zitten altijd in braamstruiken. Je kan ze dan ook op bramen vinden en dan pas zie je goed hoe klein of ze zijn. De volwassen boomkikkers kunnen 4 tot 5 cm groot zijn. De kleintjes echter zijn iet groter dan 1 cm. Als je ze ook nog nooit gezien hebt dan kijk je ook zo over ze heen hoor (heb ik zelf nl ondervonden).
      Hartelijke groeten, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma