dinsdag 2 juni 2015

Paardebloem (Taraxacum officinale) .................

Paardenbloem
Geef toch kleine paardenbloem je pluisjes aan de wind,
Ik hoop dat ieder zaadje straks een aardig plekje vindt.
En dat op al die plekjes nieuwe plantjes zullen groeien,
En overal hier om ons heen weer gele bloemen bloeien.
En dat die bloemen later, aan het einde van hun leven
Hun pluisjes net als jij, weer aan de wind mee zullen geven.


***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.

Gewoon even genieten van de paardenbloem die menigeen liever niet in zijn tuintje wil zien.


Paardebloem (Taraxacum officinale)

Pluis van de Paardebloem (Taraxacum officinale)

Pluis van de Paardebloem (Taraxacum officinale)

Pluis van de Paardebloem (Taraxacum officinale)

 Paardebloem (Taraxacum officinale)

 Paardebloem (Taraxacum officinale)

Uitgebloeide bloem van de Paardebloem (Taraxacum officinale)

Pluis van de Paardebloem (Taraxacum officinale)

Pluis van de Paardebloem (Taraxacum officinale)

Pluis van de Paardebloem (Taraxacum officinale)

 Paardebloem (Taraxacum officinale)

 Paardebloem (Taraxacum officinale)

Pluis van de Paardebloem (Taraxacum officinale)

Pluis van de Paardebloem (Taraxacum officinale)

Pluis van de Paardebloem (Taraxacum officinale)

 Paardebloem (Taraxacum officinale)

 Paardebloem (Taraxacum officinale)

Een fase voor de pluis  van de Paardebloem (Taraxacum officinale)

Pluis van de Paardebloem (Taraxacum officinale)

Pluis van de Paardebloem (Taraxacum officinale)



=====================================================

Iedereen weer heel erg bedankt voor alle leuke reacties en opmerkingen op de foto's in het blog hieronder van:
"Hongerige Reigers............................................"


156 opmerkingen:

  1. they truly are beautiful - in all forms. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Theresa.
      It was also great fun to photograph this flower :-)

      Verwijderen
  2. Heel erg mooi Helma ik heb ervan genoten lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je van deze eenvoudige paardenbloem hebt genoten Daniëlle :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  3. Hello Helma, I love your dandelion images. They are beautiful in all forms. Enjoy your day!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      This dandelion I found a challenge to photograph.
      Have a very nice evening :-)

      Verwijderen
  4. Wat een leuk gedicht Helma.Ik vind Paardebloemen altijd zo leuk en vooral vrolijk .Jammer dat veel mensen ze zo lelijk vinden .En wat heb ik ook veel pluisjes weggeblazen vroeger .Je foto's zijn weer prachtig zoals ik van je gewent ben .
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      de paardebloem is ook echt een prachtige bloem hoor. Bovendien is hij ook nog eens supergezond! Mensen noemen het vaak onkruid maar eigenlijk is ie gewoon mooi.Wist je trouwens dat er in Nederland worden ongeveer 200 verschillende soorten Paardenbloemen worden benoemd. Deze soorten onderscheiden zich onderling voornamelijk in hun grootte, vorm en kleur van de bloem en vorm en kleur van het blad.
      Dat pluisjes wegblazen vond ik als kind ook altijd heel leuk om te doen :-)))))
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. t blijft een heel mooi en fotogeniek bloemetje, dat bewijs je hier heel zeker!!
    en op foto 4 ben ik verliefd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Anneke,
      de paardenbloem wordt vaak verguisd maar hij is echt heel erg mooi.
      Leuk dat je verliefd bent geworden op foto 4 :-)))))))))))))))))

      Verwijderen
  6. ha die Helma
    een pracht gedicht , als een ode aan de mooie Paardenbloem
    een bloem die velen van ons terug brengt naar de kinderjaren , als we de pluisjes weg bliezen :)
    en jij bracht ze wel heel mooi in beeld
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      dat klopt inderdaad wat je zegt want als kin zal ik ook enig paardenbloem geplukt hebben en ook menig pluisje weggeblazen hebben :-))))))) Geniet van het mooie weer.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  7. Brilliant macros! You have described the different stages of the inflorescence beautifully :)
    The dandelions are very beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I think the dandelion's most photographed "weed" flower that you can think :-)
      It's actually a very photogenic flower.

      Verwijderen
  8. Wat een mooie en lief gedichtje bij deze serie prachtige foto's Helma, nr, 5 vind ik een echt juweeltje hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze meest verguisde bloem is tevens de meest fotogenieke bloem volgens mij Edward. Je kan hem aan alle kanten fotografen en in veel stadia :-) Ik ben blij dat je hier ook zo van genoten hebt.

      Verwijderen
  9. they are a wonderful flower, its a pity that we look at them as weeds.


    peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is actually weed Peter and many people would rather not see them in your own garden. Yet it is one of the most beautiful flowers I know :-)

      Greetings,
      Helma

      Verwijderen
  10. Helma macro spectaculair, vooral gewezen op de paardebloem. Cool!
    Kisses :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Gummer,
      diente de león puede ser malas hierbas, pero es una de las flores más hermosas y fotogénicos que conozco :-)
      un abrazo

      Verwijderen
  11. Leuk om eens een blogje aan een zeer algemene bloem te wijden. En de moeite waard want ze zijn erg fotogeniek in al hun verschijningsvormen. Het mooiste vind ik ze in hun bijna laatste stadium en daarom hebben foto nr. 4 en 14 mijn voorkeur.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      ik denk (weet het bijna wel zeker) dat de paardenbloem de meest verguisde bloem is want niemand zit erop te achten dat deze veelvuldig in zijn tuin/gazon komt groeien en bloeien. Ik vind ze wel altijd prachtig om te zien want hun diepgele kleur geeft bermen en weilanden zo'n mooi uitzicht. Ook de pluizen zijn heel fotogeniek inderdaad. Mooie keuze heb je gemaakt :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. I love these flowers - in all variations :-)
    Very beautiful pictures, love Helma.

    Greetings - Monika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Monika,
      you pictures of fluff Dandelion vins I nicer than my pictures.

      Greetings, Helma

      Verwijderen
    2. Helma,
      they make beautiful pictures - and you can find for every comment a nice answer.
      I like them very much - I'm glad to have met them on the net.
      For visits with me I want to thank very - and also say thank you for the many wonderful lines that you have written to me so far.
      Many Greetings - Monika

      Verwijderen
    3. Hi Monika,
      I'm always happy with your comments and your visits. You pictures bring me joy and I always enjoy your photos. You're a very good photographer and that should also be mentioned :-)
      Many greetings, Helma

      Verwijderen
  13. Leuk dat je van iets wat voor de meesten zo onopvallend is, zo'n mooie blog weet te maken. We lopen er zo gemakkelijk aan voorbij, want we hebben het kijken verleerd. Leuk dat je ons daar op attendeert, Daar hou ik wel van..
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat je dit zegt Gerard :-)
      De paardenbloem is denk ik de meest verguisde onkruidbloem die er is.
      Menig een ziet hem liever ook niet in zijn tuin/gazon, maar hij is echt heel mooi om te zien.
      De vele varianten van de paardenbloem maken ook de pluizen zo fotogeniek :-)
      Groet,
      Helma

      Verwijderen
  14. Espectaculares macros, son mágicos Helma. Saludos desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Me gustaría tener esta flor en todas sus facetas mostrar Germán :-)

      Saludos y un buen fin de semana :-)

      Verwijderen
  15. Schitterende foto's. Best moeilijk om geel te fotograferen. Maar die macro's van de pluisjes zijn extra!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Alie,
      ik vond het echt heel leuk om deze paardenbloemen in al zijn verschillende facetten te fotograferen :-) Fijn dat je ook van deze foto;'s hebt genoten :-)

      Verwijderen
  16. Een prachtige serie, Helma. De Paardenbloem is een dankbaar model in alle fases van zijn bestaan.
    Van de foto's zijn (4 van 24) en (14 van 24) mijn favorieten.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de nummers van de foto's moeten zijn (4 van 21) en (14 van 21)

      Verwijderen
    2. Dank je jan,
      ik vind de paardenbloem ook echt een hele mooie en fotogenieke bloem.
      De pluisjes steeds een uitdaging om te fotograferen.

      Ik begreep dat al hoor want er zijn geen 24 foto's hihi... ook bedankt voor je juiste naamsaanduiding van de uitgebloeide Bloemen wat dus eigenlijk "Een fase voor de pluis van de Paardebloem" is.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. absolutt fantastiske bilder Helma !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. The detail in the seeds is quite wonderful, Helma. They truly are exquisite, nature's jewels in fact. How did it happen that we got to revile this flower so much?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I have no idea why we revile the dandelion as it happens everywhere, it is indeed jewels of nature David and I do love them :-)

      Verwijderen
  19. Wow, Helma, how lovely to see all the details in these gorgeous photos!!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Exceptionally beautiful photos of a common flower that doesn't get much attention.
    In addition to the aesthetics, I like the medicinal value of the Dandelion.
    For fun, I like to blow on the fluff!
    Super werk , Helma !
    Heb een goede week !!
    Peace :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Chandra,
      The dandelion is also very healthy and healing.
      I wanted to bring this flower into the limelight because most would rather not see him. The fluff blow is also a fun activity lol .....

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  21. Goede morgen Helma !
    GEWELDIG wat een pracht straalt deze paardenbloem uit ...hoeveel mensen hebben het niet door hoe mooi deze bloem is en dan de perioden dat de pluizenbol gaat verschijnen in fase's waar je stil van wordt !!
    Jij hebt het laten zien !! diepe buiging hoor !
    Liefs Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Annie,
      ik denk dat de paardenbloem ook de meest verguisde bloem is van alle onkruid. De meeste zien hem ook liever niet in hun tuin/gazon, maar ik vind hem echt supergaaf. Dank je voor je diepe buiging, ik voel me zeer vereerd :-)))))))))))
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  22. Och Helma dat mooi gedichtje zou ik dit van jou kunnen krijgen ik had kippenvel hoor !!
    Alvast bedankt ! Anniexxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wat een schitterende serie hemlma.
    oohh wat zijn ze toch mooi hé.
    ik kan er zó enorm van genieten wil er ook altijd een paar in mijn tuin :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je lieve Dien :-)
      Ze zijn ook echt heel mooi en ook nog eens supergezond!
      Als de dijken en de weilanden er weer vol mee staan dan bloei ik zelf ook helemaal op :-)

      Verwijderen
  24. Beautiful photos of the dandelions! I love the seed heads.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. HI Helma,
    marvelous photos of this fantastic flower. I like both forms. Wonderful details too.
    Thank you very much for all yor kind comments on my blog.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello synnove,
      This flower is really beautiful both in the flower shape as in the faded flower fluff :-)
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  26. Helma wat is dit heel mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,
      het is een bloem waar je ook heel vele mee kan.
      Met de bloem zelf maar ook als hij is uitgebloeid :-)

      Verwijderen
  27. Prachtig, alle facetten van de paardenbloem schitterend in beeld gebracht, knap werk Helma.

    grtjs, Ludo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook een bloem waar je veel kanten mee op kan Ludo,
      zowel in de bloeiende als in de uitgebloeide vorm :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Mooie serie waarbij foto 5 me het meest aanspreekt met dat losse zaadparachuutje boven op de "zaadbol".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet me ook echt inhouden als ik de paardenbloem ga fotograferen Huub,
      want steeds zie ik weer wat anders :-)

      Verwijderen
  29. Hoi Helma.

    Wat kan een eenvoudige Paardenbloem, nou ja eenvoudig alles is bijna mooi in de natuur.
    Maar het heeft je weer prachtige foto's opgeleverd.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      de paardenbloem is de meest verguisde bloem in Nederland volgens mij, want niemand wil hem in zijn tuin/gazonnetje hihi....... Ik vind hem echt heel erg mooi en vooral als de weilanden, bermen en dijken er weer vol mee staan :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Hoi Helma,
    Weer een knap staaltje macro's! Foto 4 is prachtig maar foto 5 vind ik leuker en zo ook foto 10 en 11 met dat beestje erbij, geeft toch iets extra's. Op foto 14 zijn de details erg mooi, maar foto 15 en 16 vind ik ook beeldschoon in hun eenvoud. Al de foto's van de hele gele paardenbloem zijn mooi, knap gedaan, want dat geel is meestal een ramp.Tot slot de foto's 8 en 19 vind ik heel mooi vanwege de scherpte en diepte!!
    Ik heb je nu wel van links naar rechts laten springen, hihi.
    Een fijne blog!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      ik had mijn site nog maar een keer geopend anders bleef ik scrollen om te kijken welke foto's je had aangewezen hahahahaha...... Maar een paardenbloem footgraferen is werkelijk een heel leuk gebeuren. je kan er werkelijk alle kanten mee op en ik draai dan ook echt om die bloem heen hihi.. Heerlijk dat je de foto's zo goed bekeken hebt want jij bent de enige die over de "beestjes" begint ;-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  31. Een terechte ode aan een miskende plant: de paardenbloem.
    Als je, zoals ik, jarenlang hebt meegekregen dat het een hinderlijk onkruid is, moet je wel een vertaalslag in je hoofd maken om in te zien dat het een prachtige bloem is met een schitterend zadenpluishoofdje. En dat je de meesten rustig kunt laten staan in je tuin...
    En de jonge blaadjes zijn ook nog eens supergezond!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Zem, ik denk dat de paardenbloem ook gelijk de meest verguisde bloem is van menig tuinbezitter :-) En net wat je zegt: "het zou vreselijk onkruid zijn!". Ik vind hem echt heel erg mooi en inderdaad is deze plant ook nog eens supergezond!
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  32. Hoi Helma,
    Wat een mooie foto's heb je van deze paardenbloemen gemaakt. Schitterend die warme gele kleuren en die mooie achtergronden. Ook die pluizenbollen heb je erg mooi in beeld gebracht.
    Vele tuinliefhebbers verafschuwen dit plantje, want voor je het weet staat heel je tuin ermee vol. Maar eigenlijk zijn ze ontzettend mooi, want dat laat jij hier wel zien.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      de paardenbloem is ook echt ene prachtig bloem om aan alle kanten te fotograferen :-) Zowel de bloem als de pluizen zijn zeer fotogeniek.. Ik begrijp ook wel dat de meeste tuinliefhebbers ze liever niet in hun tuin willen hebben want ze vermeerderen zich in hoog tempo maar ze zijn zo mooi om te zien :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  33. Wat zijn het weer toppers Helma.
    Het is zo'n simpel bloempje.
    Maar gelijktijdig is die mooi en lief en in al zijn facetten prachtig en fotogeniek.
    Of dat hij in de knop staat of in bloei.
    Of hij als volle pluizenbol staat of als alf uit gewaaid.
    Het is gewoon altijd een plaatje om naar te kijken.
    Nou ja altijd..... ik moet er dan wel even bij vermelden dat het altijd is maar dan wel als jij hem heb vastgelegd.
    Het is weer een super geniet moment blog geworden.

    Fijne dag en LG,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Karina :-))))
      Inderdaad een simpel bloemetje maar o, zo mooi en fotogeniek.
      De paardenbloem is volgens mij ook de meest verguisde bloem van menig tuinliefhebber maar ook het meest gefotografeerde onkruid ter wereld hahahahaha...... En thnx voor je compliment )omdat ik hem heb vastgelegd ;-)) Jij ook nog hele fijne zondag.

      LG, Helma

      Verwijderen
  34. Heerlijk om ze in alle stadia te bekijken en te fotograferen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het is ook heerlijk om ze in allerhande stadia te fotograferen Joke ;-)

      Verwijderen
  35. Simpele alledaagse bloem die veel mensen vaak niet meer zien staan, maar o zo mooi, je hebt er weer een mooie blog van gemaakt. Mooie softe achtergronden.
    Grootjes
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier kan je er echt niet meer omheen Joost, want als ik de polder inrijd dan knalt het geel je tegemoet! De weilanden staan vol net als de bermen en de dijken :-) Ik vind dat echt geweldig om te zien!
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  36. Oh, so wonderfull pictures and also macros! This flower (in finnish voikukka = butterflower) is like little sun. We have them also here in Finland =).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Katinka,
      meillä vieressä keltaisen voikukka blogiin on myös leinikki. Leinikki on pienempi ja ohuempi kuin voikukka.Suomalainen VOIKUKKA on todellakin voikukka :-)
      *********************
      Hello Katinka,
      we have next to the yellow dandelion in my blog is also a buttercup. The buttercup is smaller and thinner than the dandelion. The Finnish VOIKUKKA is indeed the dandelion :-)

      Verwijderen
  37. Een beetje ondergewaardeerd, de paardebloem. Onterecht zo laat je hier zien. Niet alleen de pluisjes, maar ook de bloem in volle glorie zijn best fotogeniek!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt en ik snap ook best wel dat men deze paardenbloem niet in zijn tuin of gazon wil zien want hij zaait zich snel en veelvuldig uit. Toen ik nog konijnen had vond ik het heerlijk om al die paardenbloemen in mijn gras te hebben hihi..... De paardenbloem is volgens mij de meest gefotografeerde bloem/pluis.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  38. fotogenieke bloem en pluizenbol...
    prachtige serie heb je ervan gemaakt...
    de kleuren zijn mooi...mijn favoriet is de foto van de pluizenbol waar je de
    zaaddoosje van in beeld hebt gebracht!! mooi gedaan!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nieske,
      het is inderdaad een zeer fotogenieke bloem en ook de pluis is uitermate interessant om te fotograferen :-). Ik vond (en vind) het enig om met deze bloemen aan de slag te gaan :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. De paardenbloem is met stip het meest gefotografeerde onkruid ter wereld. Het is maar wat je onkruid noemt hé :) Het lijkt me vreselijk moeilijk om van een dergelijk ''uitgeplozen'' onderwerp nog iets origineels te maken maar foto 14 is er eentje die zeker weet te boeien Helma. Die gaat helemaal tot de kern

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Henk en het is ook het meest verguisde onkruid van menig tuinliefhebber.
      Ik had alle tijd om deze bloem en zijn pluizen eens uitgebreid te bekijken en in "het zonnetje" te zetten :-) Leuk dat je foto 14 hebt uitgekozen. Ik was (en ben) daar zelf ook heel content mee :-)

      Verwijderen
  40. Hoe een heel 'gewone' bloem, onkruid, zo prachtig kan zijn. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is de meest verguisde maar ook de meest gefotografeerde bloem en pluis Hanny :-)

      Verwijderen
  41. Paardenbloemen zo gewoon maar ook zo speciaal.Prachtige foto's Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik helemaal met je eens Marylou want speciaal zijn ze. Ze lijken allemaal op elkaar maar toch zijn er alleen al in Nederland mer dan 200 soorten.

      Verwijderen
  42. Prachtige foto's, Helma. Ik vind ze zo prachtig de velden kleuren. Vooral als een wei er helemaal mee vol staat. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal met je eens Joke.
      Als ik de mooie volle weilanden zie en de bermen en daarnaast dan ook nog de dijken dan ben ik echt in jubelstemming :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. Goedemorgen Helma .
    Mooie foto's Helma , alleen niet zo leuk als ze in de tuin staan .
    Wij vonden vroeger paardenbloemen spannend want als je de stelen splitste en je hield ze in het water dan krulde ze om .
    Alles onder kontrole ??
    Groetjes en liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie morgen Lia,
      de meeste vinden ze niet mooi in de tuin en willen ze ook absoluut niet hebben. Menig paardenbloem zal in de tuintjes zijn omgeschoffeld of vergiftigd hihi..... Grappig dat de stelen omkrulde hé en wij knepen altijd totdat er melk uit de stelen kwam. Ik heb je inmiddels gemaild :-)
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  44. Paardenbloemen word ik blij van, zo prachtig de velden die geel kleuren vanwege de paardenbloem. Ze zijn ook nog eens heel fotogeniek en dat laat jij hier wel zien in deze mooie gevarieerde serie, leuk dat je ze in alle stadia toont. Fraaie beelden, echt genieten!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik helemaal met je eens Coby want als ik die volle gele weilanden zie dan ben ik echt in jubelstemming :-)))))) Ook de bermen en de dijken kleuren dan zo mooi. Nu staat alles vol met gele boterbloemen en dat vind ik ook al zo mooi.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  45. Stunning life-cycle macros dandelion life.
    Beautiful, even if it is a weed.

    Have a nice June!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is indeed a weed and many people want this flower in his garden or lawn :-). They are very photogenic as flour and as fluff either its life as you describe so beautifully. Also you have a beautiful month of June.

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  46. How very beautiful! I love dandelions.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Ladyfi,
      I also like a lot of dandelions :-)

      Verwijderen
  47. Muy bonitas flores!!!...estas fotografías son alegres y luminosas, y también con mucho color, me gustan...aunque yo todavía no me atrevo a realizar flores, jajajaaaa!!!

    Felicidades y un gran abrazo, Helma!!! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Ignacio,
      que acaba de empezar con flores y realmente se puede ver cómo lo estás haciendo con flores. Sólo tratan :-) Estas flores son muy decorativo y divertido fotografiar;-)

      Un fuerte abrazo

      Verwijderen
  48. De paardenbloem, in van alle tijden bezongen, bejubeld , geschilderd, door poëten, artistieke mensen in het geheel. Als bloem én als pluizenbol is deze plant echt wel uitzonderlijk mooi.
    Het mooie is: laat deze bloem vereeuwigen door 10 fotografen, schilders... en je hebt 10 verschillende impressies. Een foto vertelt veel... Enfin, 'k geniet ervan, je foto's zijn van een zeldzame kwaliteit die op de blogs toch wel zeldzaam wordt. Btw: Een weetje: In (Belgisch) Vlaanderen wordt de paardenbloem ook 'pissebloem' genoemd. Groetjes van Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt helemaal Dirk, de paardenbloem is het mees verguisde, gefotografeerde, bejubelde onkruidbloemetje wat er maar bestaat. Net wat je zegt als bloem en ook als pluis, hele pluis, halve pluis of helemaal geen pluis. Nooit geweten dat in In (Belgisch) Vlaanderen deze bloem ook 'pissebloem' wordt genoemd. Dit had ik echt nog nooit eerder gehoord. Ik heb gelijk weer wat geleerd :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. piękna mniszkowa seria.. pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję Barbara.
      Wciąż muszę się wiele nauczyć;-)

      Verwijderen
  50. Boa tarde, chama-se a esta bela partilha, fotos maravilha, elas são mesmo maravilhosas, sua magia fotográfica está em alta.
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oi Ag,
      Estou feliz que você gosta destas fotos de dente de leão bonito. Tirei essas fotos da flor e fluff feito com amor :-)

      Cumprimentos,
      Helma

      Verwijderen
  51. Wat een prachtige serie van deze altijd in alle stadia prachtige bloem. Dat laat je hier heel goed zien, mooi!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook echt een fotogenieke bloem Ank en dat zijn zijn pluizen ook in alle stadia :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  52. I love macro.
    You macro is fascinating.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I also like a lot of macro :-)
      Thank you for your nice comment.

      Verwijderen
  53. Hoi Helma,
    Paardenbloemen, naar je onderwerp heb je niet lang hoeven zoeken.Maar om ze zo in beeld te krijgen als je wilt kan nog een hele uitzoekerij zijn. Een leuk idee om een aantal verschillende stadia te laten zien.Voor mij zijn 5 en 14 de mooiste geworden.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi kees,
      ik hoefde inderdaad niet lang te zoeken hahahahaha.... je weet waar ik woon dus het kan dan ook niet anders of alles zag geel tot in de weide omtrek :-) Dan is het wel de kunst om een leuk exemplaar uit te zoeken en ook de verschillende pluizen. Ik vond het erg leuk om te doen :-) Mooie keuze heb je gemaakt.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  54. Como siempre un placer haberme pasado de nuevo por tu casa.
    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Antonio.
      Fue y es también muy agradable para fotografiar estos flor de malezas en todas sus facetas.
      Saludos.

      Verwijderen
  55. Zwykły polny kwiatek
    a wystarczyło,że TY spojrzałaś na niego :)
    niczym z Kopciuszka w królewnę przemieniony
    subtelnie bardzo, jak zwykle
    pozdrawiam Helmo z Torunia, z Polski

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Witaj Wanda,
      jak miło was widzieć te kwiaty w ogrodzie i można sobie wyobrazić :-) Dziękuję za miły komentarz.

      Pozdrowienia, Helma

      Verwijderen
  56. Hello Helma .. An exceptional photos, great macro. I congratulate you.. :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias por sus felicitaciones Ana ti.
      Me encanta la fotografía macro, entonces este pelusa del diente de león es un tiro bastante incompetente :-)

      Verwijderen
  57. Mooie serie Helma, de paardenbloem is gewoon mooi uitgebloeid net zo als in bloei.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De paardenbloem kan je op veel manieren fotograferen Tinie,
      en het is ook best een uitdaging om te doen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  58. een bloem die wel eens miskend wordt bij ons..

    je foto's bewijzen het tegendeel

    fijne zondagavond Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,

      ik denk dat deze bloem door vele miskend wordt want het is en blijft onkruid dat menig tuin/gazon graag mag overwoekeren :-) Het is ook een hele fotogenieke bloem :-)

      Ook jij nog een hele fijne zondag avond.

      Verwijderen
  59. Helma, impresionante entrada. Eres una artista del macro! Las fotos son todas fantásticas, cada cual más bonita. Me han encantado todas.
    Enhorabuena por el excelente trabajo.
    Un fuerte abrazo y feliz semana.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Iñaki,
      También me gusta mucho la fotografía macro :-)
      Estos dientes de león y la pelusa de dientes de león son grandes temas para fotografiar en macro.
      Una nueva semana muy agradable y un gran abrazo

      Verwijderen
  60. Какая красота, Helma! Самые обыкновенные одуванчики, а глаз не оторвать от фотографий! Чудесные моменты!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Анна,
      Спасибо за ваш хороший комментарий об этой одуванчиков :-)
      Они очень хорошие цветы для съемки в режиме макро.
      Привет, Helma

      Verwijderen
  61. Hai Helma,

    De foto's met de gele uitvoering van de bloemen zijn mooi, maar het zijn vooral de pluisjesvormen die het doen in dit blog. Dat is toch altijd weer een mooi onderwerp om te fotograferen.
    De eerste drie foto's van de pluisjesvorm vind ik daarvan het mooist.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      de hele paardenbloem is mooi om te fotograferen want je kan deze werkelijk in alle stadia vastleggen. Het is volgens mij de meest verguisde bloem maar ook de meest gefotografeerde bloem en pluis. De 3 die jij bedoelt zijn ook inderdaad echt heel mooi geworden.
      Zelf vind ik ze in de stadia zoals foto 15 en 16 ook heel mooi om vast te leggen :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  62. Hallo Helma, ben net terug van een weekje Normandie, en zit nu te genieten van je prachtige blog met de paardenbloem. Een dankbaar onderwerp wat nooit verveelt. Ik vind het stadium van de zaadvorming ook altijd erg mooi en je hebt dit prachtig weten te fotograferen. Mijn complimenten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,
      heerlijk dat je even een weekje er op uit bent geweest en dat zal ook heel wat mooie foto's hebben opgeleverd :-) En ja, een paardenbloem is een heel dankbaar onderwerp om te fotograferen hihi..... Ik dank je voor je complimenten :-))))
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  63. You certainly know how to bring out the beauty in whatever you photograph. Whether spent or in full bloom, these are magical shots.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Gail :-)
      A dandelion and its seed pods are wonderful items to shooting in macro. I'm glad you find this beautiful pictures.

      Verwijderen
  64. ha die Helma
    zie dat je het maar weer druk hebt met die ouwe dwaas :)
    ja die Lenzerhorn beklom ik 2 x , ach om 06:00 weg en om ff 10:00 boven pppffftt red ik nu niet meer hoor , maar mede dankzij deze wandelingen is mijn conditie opgebouwd welke mij jaren later redde
    Die warmte is ook niet prettig , daarom gaf ik ook aan om te doen wat die katten , doen , niets :) , ik kan gelukkig goed tegen de warmte , ben ik ook blij om
    en ik ben ook blij dat ik vele van die mooie panorama's ook zelf kan zien
    ach Helma als je 23 km kan lopen kan je ook 30 doen , toch , maar in een mooie omgeving en mooi weer , wat maakt het uit , ik heb een lang weekend , dus vandaag rustdag na wat HH en morgen weer aan den wandel :) , ik krijg logé's en dan doe je toch wat extra :)
    het zijn zeker weer mooie ppsjes en Life is er 1 vol met ware spreuken
    hoe is het met de voet , alles weer zo het moet zijn , kan je er weer op uit met jouw camara
    voor nu , slaap wel
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik heb het sowieso echt ontzettend druk. Werk, de verhuizing (waar het nu steeds uitzoeken, inpakken en weggooien is. Behang en verf uitzoeken etc etc. Daarnaast nog 3 keer in de week naar de fysio voor het pootje en dan ook nog jarige waaronder echtgenoot, kind en kleinkind....... Maar we komen er wel hoor :-) Heel fijn dat je met wandelen je conditie zo hebt opgebouwd en dat is waarom ik ook zoveel wandelde. Is nu helaas een stuk minder maar dat kan even niet anders. En ja, niets doen moet dan ook wel kunnen. Komende vrijdag gaat het weer zo'n dag worden arghhhhhh...... Volgende week nog weer op de foto voor de voet en naar de specialist. Hij gaat wel vooruit maar heel langzaam!
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  65. Photos nun in various forms are wonderful, but on the lawn in the garden did not really like it. Yours sincerely.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha ....... no, in the lawn of your garden nobody wants to see dandelions lol ...... but it is also a really beautiful flower to behold. Also fluff are beautiful to photograph.
      Warmest regards, Helma

      Verwijderen
  66. Beste Vriend
    Het is een mooie en zeer poëtische series die u hebt gemaakt.
    Gevoelige en fijne macro's!

    groeten
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej JetteMajken,
      mælkebøtte fnug og dens pragtfulde elementer til at fotografere. Jeg kan virkelig godt lide, at du kan finde dem poetisk :-)

      Hilsener, Helma

      Verwijderen
  67. Hoi Helma ,paardenbloemen doen het altijd in de fotografie.
    Ze zijn echt fotogeniek ,mooie serie.
    Een groet van eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Eilandstaete,
      en ik vind het ook heel leuk om deze bloemen en zijn pluizen te fotograferen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  68. Paardenbloemen: je hebt ze zo mooi gefotografeerd.
    Nr 1, 2 en 3 zijn echte toppers.
    Vooral nr 3!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paardenbloemen zijn ook geweldige mooie items om aan alle kanten te fotograferen Will :-)
      Leuk dat je 3 zo mooi vindt en die is ook inderdaad wel opvallend :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  69. Liebe Helma
    Deine Fotos sind eine richtige
    Augenweide,ich bin immer wieder
    so begeistert ,ein Bild schöner
    als das andere, ein grosses Kompliment !
    Liebe Grüsse
    Margrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo liebe Margrit,
      Vielen Dank für Ihre schönen Kommentar :-)
      Ich bin froh, dass alle diese Bilder sind ein Fest für die Augen :-)
      Vielen Dank für Ihr großes Kompliment, das ich dankbar angenommen.
      Liebe Grüße,
      Helma

      Verwijderen
  70. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Beautiful macro , you can see every detail of plants

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Monika,
      The dandelion is a flower that is really beautiful to photograph. His fluff are already so photogenic.

      Verwijderen
  72. Zoals altijd weer prachtige macrofoto's Helma. Echt mooi en je weet er weer echt alles uit te halen!
    Ik ben altijd blij met paardenbloemen, die pluisjes zijn prachtig en de konijnen eten de blaadjes wel op.
    Hoop dat je ondertussen weer een beetje mobiel bent.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marianne,

      een paardenbloem mocht ook niet ontbreken en zijn pluizen al helemaal niet :-) Ik ben ook altijd blij met de paardenbloem en zelfs zijn blad is heel speels (en inderdaad een lekkernij voor de konijnen). Ik ben inderdaad iets meer mobiel maar ik kan nog steeds niet "rennen".

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  73. Lieve Helma, wat een schitterende reeks.
    Haar naam is zo gewoon, maar als je ze ontleedt is het echt een kunstwerk.
    Paardenbloem schijnt ook heel gezond te zijn.
    Je hebt het bijzonder mooi weergegeven, in alle stadia.
    Ik heb ze niet vaak in de tuin, als mijn wederhelft er eentje ziet, o wee,
    die moet er aan geloven. Die kan hij de baas.
    Maar verder is onze tuin vergeven van het zevenblad, dat onmogelijk uit te roeien is.
    Dus wreekt hij zich op de paardenbloem. Gelukkig kan ik hier genieten.

    veel liefs,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi lieve Ria,
      Haar naam is inderdaad heel gewoon maar ze is zo mooi om te zien.Zowel in de bloemvorm als in de pluisvorm :-) En ja, paardenbloem is ook heel gezond. Je kan er ook heel veel over vinden op internet. Ik weet dat menigeen ze niet in zijn tuin/gazon wil zien maar in de weilanden, de dijken en de bermen zijn ze prachtig! Zevenblad is ook heel erg gezond maar ik kan me voorstellen dat je niet je hele tuin overwoekerd wil zien met deze. Fijn dat je hier hebt genoten Ria :-)

      Liefs,
      Helma

      Verwijderen
  74. Beautiful macros Helma :-). Congratulations and greetings

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you :-)
      I also like a lot of macro photography :-)

      Verwijderen
  75. Amazing macros! I like this flower in spring, with the green of grass. It is a happy looking flower.

    BeantwoordenVerwijderen
  76. een paardenbloem is vanaf het opkomen tot aan het einde van de bloei een prachtig plantje. Mooi als het weiland zo lekker geel bloeit en later overgaan op de grijze zaadjes. Lieve groeten, Dietmut

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik ook helemaal met je eens Dietmut,
      de paardenbloem is heel veelzijding en ze valt dan onder de onkruid maar ik mag hem heel graag zien en vooral als de dijken en velden vol staan met deze gele zonnetjes :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma