donderdag 18 juni 2015

Kluut (Recurvirostra avosetta)

Ook de Kluten verblijven net als de grutto's vlakbij mijn woning. Wat me dit jaar wel opviel was dat er maar een paar stelletjes Kluten waren dit jaar.  Het was gewoon opvallend en ik moest dan ook mijn best doen om een kleintje te ontdekken. Toch zag ik er een paar en die staan in deze post.  Oké, het zijn  niet echt 'super' foto's maar ik heb deze foto's steeds tegen het licht in moeten fotograferen. Ze zaten steeds aan de verkeerde kant maar ben er wel heel blij mee:-)



 ***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


Kluut (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)


Alleen onderstaande twee foto's van een ouder met een kleintje in het weiland zaten aan de goede kant van het licht :-)


Kluut (Recurvirostra avosetta)

Baby Kluut (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)

BabKluut (Recurvirostra avosetta)y

Baby Kluut (Recurvirostra avosetta)

Baby Kluut (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)

Baby Kluut (Recurvirostra avosetta)

Baby Kluut (Recurvirostra avosetta)

Baby Kluut (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)

Kluut (Recurvirostra avosetta)

Baby Kluut (Recurvirostra avosetta)

Baby Kluut (Recurvirostra avosetta)



========================================================

Iedereen weer heel erg bedankt voor alle leuke reactie en complimenten op de foto's in het blog hieronder van:

"De Grutto op de paal.............................."

171 opmerkingen:

  1. Wat ben je een ongelofelijke gelukzak om zo dicht bij al deze natuur te wonen! Schitterende foto's weer van dieren die ik nog niet van dichtbij mocht bewonderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik inderdaad Joke en ik besef maar al te goed dat dit ook echt een luxe is :-)
      Ooit krijg je ze ook dichterbij voor je lens ;-)

      Verwijderen
  2. how wonderful to have these graceful birds nearby! i've never seen one in person. that baby is adorable!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It's really a luxury that I live an aquatic environment where live a lot of these beautiful birds :-)

      Verwijderen
  3. Hello Helma, I enjoyed your collection of Avocet images. The chick is just adorable too. Awesome images, well done. enjoy your day!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      I'll be with you in this post link for you Saturday critters :-)
      Also for you a very nice weekend.

      Verwijderen
  4. wat een leuke buren heb je
    prachtige foto's
    en zo'n schattige dappere kleintjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik inderdaad Anneke,
      en ik hoop dat ze nog heel lang zullen blijven komen :-)

      Verwijderen
  5. Cute bird with a curved beak. Zachyca my third picture from the top, and of course chicks. Yours sincerely.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Erna,
      it is also beautiful and rare birds with their beaks separate :-) Glad you could choose a favorite, and yes, the little ones always endearing :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  6. Hi Helma,
    marvelous photos of this fanastic birds. I like these long legs (so elegant) and the long beak (pick the best) so much. The little ones are so cute and lovely.
    Thank you very much for all your kind comments on my blog.
    Have a nice and cozy evening, Helma.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi synnove,
      this beautiful wader with his long legs and his lower beak is also a beautiful bird to see. The small Avocet is also so endearing and I hope that this meadow birds still in my neighborhood for a long time may live :-)
      Warm regards, Helma

      Verwijderen
  7. Helma wat is dit mooi een klutenserie is al geweldig maar dat babykluutje steelt echt de show.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bas,
      die babykluutjes zijn werkelijk ontzettend leuke en vertederend :-)
      Ik hoop dat ze hier nog jaren zullen komen om te broeden.

      Verwijderen
  8. Mooie serie Helma. Die kleintjes zijn toch wel errug mooi in het geelbruine water. Gewoon aaibaar zacht :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Henk.
      De kwaliteit had beter gekund maar ja, het is even niet anders ;-)
      Die Kleintjes zijn ook hele vertederend en ze zwemmen hier dus gewoon in een zijslootje :-)

      Verwijderen
  9. Prachtige foto's, Helma en mooie witte en zwarte vogel die niet weet, keek ik op het internet en ook vaak hier te zien.
    Een dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Montse,
      Entiendo que las avocetas también ocurren en ti, y eso es muy agradable. En los Países Bajos, que no se ven en todas partes, pero por suerte para mí :-)
      Un gran beso

      Verwijderen
  10. Prachtige opnamen Helma, wat zijn die kleintjes vertederend, foto 6 en 21 zijn mijn favoriet hoor, dat heb je schitterend gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Edward :-)
      Die kleintjes zijn inderdaad heel vertederend en zo leuk om te zien.
      Ze zijn echt ook heel erg klein hoor.

      Verwijderen
  11. Hola Helma,bonita serie de la Avoceta.Un abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. El pequeño avoceta es realmente para abrazar Isidro :-)
      Así agradable de ver.
      un abrazo

      Verwijderen
  12. een schitterende kluten- reeks Helma

    waarbij de klutenbaby's de show stelen

    heel mooi werk

    bravo !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willy,

      die klutenbaby's zijn ook echt schattig om te zien :-)

      Hele fijne zondag nog.

      Verwijderen
  13. Hi Helma!

    Marvelous photos of this fanastic birds.

    Greetings - Monika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Monika,

      avocets these are really beautiful and very elegant to see.
      I hope that they are still a long stay here :-)

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  14. Kluten, het blijft een raar woord, maar wat een mooie vogels zijn het toch!!
    Dit laat je goed zien Helma, en prachtig scherp, waardoor de snavel nog duidelijker te zien is.
    De kleintjes krijgen ook al een licht gebogen snaveltje, dan zullen ze snel zelfverzorgend worden, neem ik aan.
    Een prachtige serie van groot tot klein!! Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook een raar woord Jan, maar hier in West-Friesland begrijpen we wel waarom ze zo heten. Het is hier nl zeer waterrijk en de schuiten werden hier vroeger (en soms nog wel) met een kloet voortgeduwd. Door het kloeten, kwamen er ook visjes en andere waterdiertjes omhoog.
      De Kluut heeft ook een lange snavel waarmee hij in de grond aan het "poeren" is en daardoor komen er ook lekkere hapjes naar boven wat een smakelijk maaltje is voor de kluten :-) Die kleintjes zijn werkelijk ontzettend leuk en vertederend om te zien :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  15. Que maravilla, son preciosas. Saludos cordiales desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. También son hermosas y muy elegante para ver Germán. Desafortunadamente, las imágenes no son realmente fuerte.
      Saludos, Helma

      Verwijderen
  16. Reacties
    1. Takk Dirk,
      skarphet er ikke optimalt, men det var meg denne gangen til de små klueten;-)

      Verwijderen
  17. Te pisklęta to sama słodycz.., piękne zdjęcia jak zwykle, pozdrawiam Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pisklęta były również wspaniałe, aby zobaczyć Barbara.
      Jakość zdjęć niestety pozostawia wiele do życzenia;-)

      Verwijderen
  18. Schitterende foto's.Ik was in Nederland in een natuurgebied en had gehoopt daar wat steltlopers re kunnen fotograferen maar ik was wat ontgoocheld..weinig gezien en diegene die ik zag waren veel te ver verwijderd om een goede foto te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend jammer dat je bijna geen steltlopers hebt gezien Marylou en dat wat je zag ook nog eens te ver weg zat. Ik hoop dat je toch nog ene keer komt en dan wel wat mooie steltlopers kan fotograferen :-)

      Verwijderen
  19. Prachtige vogels en schattige jonkies. Fantastische foto's heb je gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was ene beetje moeilijk footgraferen Hanny.
      Was tegen de zon in en... ik moest met dat kleintje steeds meelopen!

      Verwijderen
  20. Dearest Helma,

    How gorgeous!!! I absolutely love your photos! I am always happy to see a post from you. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi dear Linda,

      I am glad to read that you idere time're also happy again to see a new post here. So I'm still very happy with you fun messages and movies :-)

      Verwijderen
  21. Wow , as usual, beautiful photos .These birds are beautiful and rare in Poland.Maybe someday I can see them.pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nie wiedziałem, że te ptaki były rzadkością w Polska Monika.
      W Holandii, populacja się cofnąć, ale mam nadzieję, aby zobaczyć je na długi czas.
      pozdrowienia

      Verwijderen
  22. mogge Helma
    je hebt gelijk het zijn geen super foto's :)
    het zijn super in het kwadraat foto's :)
    schitterend wat jij ons hier weer voorschotelt om van te genieten
    ik zie ze ook wel eens , gelukkig , maar nooit zo jij het ons laat zien
    bedankt hier voor
    lieve groet , karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Karel,
      klopt het zijn inderdaad geen superfoto's hahahahaha.....
      Dank je voor je leuke en super enthousiaste reactie over deze foto's :-))))))
      Ik heb echt het geluk dat ze hier zo dichtbij zitten want meestal zie je ze inderdaad alleen in de verte.
      Heb een hele fijne nieuwe week.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  23. Wat een prachtige serie van deze schitterende vogels die ik nog nooit in het echt heb gezien. Maar ook al zijn de volwassen vogels nog zo mooi, de foto's van het kleintje zijn voor mij de topppers van deze serie.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohwwww..... wat vind ik dat jammer Ank dat je ze nog nooit in het echt hebt gezien!!! Ze zijn zo leuk en ook zo elegant met die lange poten en die aparte snavel. Die kleintjes zijn echt heel klein en zo vertederend ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. Hoi Helma.

    Wat een schitterende serie foto's van de Kluten.
    Dat kleintje, wat een dotje.
    Super foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      die kleine kluutjes zijn ook echt heel vertederend en ze zijn ook echt heel erg klein.
      Net kleine pluizenbolletjes op het water :-)))))

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Schitterende serie, prachtig om te zien en zeker de kleintjes heel vertederend. Ik kan me niet herinneren dat ik ze zo dichtbij gezien heb.
    Groetjes
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Joost, die kleintjes zijn ook echt heel vertederend :-)
      Meestal zie je ze ook niet zo dichtbij maar waar ik woon zitten ze valk aan de weg en omdat ik er alle dagen even langs ga weet ik ook al heel gauw waar ze zitten :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  26. Hallo Helma, wat is dit genieten van deze prachtige vogel. Dat kleintje is een echte hartedief. Jammer dat er zo weinig kluten zijn dit jaar. Je hebt weer prachtige foto's van ze kunnen maken en ik heb van elke foto genoten.
    Goed weekend,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,
      het is ook echt ene hele mooie en ook een hele elegante vogel. Die kleintjes zijn net kleine pluisje op het water als je niet beter weet :-) Er zijn inderdaad veel minder kluten dan andere jaren want normaal zitten er hier ook veel meer broedparen. Nu heb ik er maar 3 gezien!
      Voor jou ene hele fijne week.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  27. Je eerste foto's zijn inderdaad niet super, maar vanaf het eerste kleintje zijn ze echt wel fraai, hoor! Toch mooi dat je dat zo dicht bij huis kunt kieken.
    Heb ik nog een tip mtb tot je blog (hoop dat je het niet te bemoeizuchtig vindt): het oranjebruine lettertje op een zwarte achtergrond vind ik slecht leesbaar. Ik moet altijd erg met mijn ogen knijpen. Het kan natuurlijk aan de leeftijd liggen, maar volgens mij zou een tintje lichter (oranje-geel of mss zelfs wit) beter zijn. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de foto's en die zijn prachtig.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Dick, en daar zaten ze ook echt veel te ver weg maar ja....... Vanaf de kleintjes gaat het inderdaad wel beter ook al zijn dat geen superfoto's, maar alleen de kleintjes zijn zo leuk om te zien :-). En natuurlijk vind ik je niet bemoeizuchtig. Ik heb het 1x eerder gehoord en toen heb ik mijn lettertype aangepast en deze ook een slag vergroot. Daarna niemand meer gehoord tot nu. Jammer dat je het zo moeilijk kunt lezen want ik zie het zelf echt heel duidelijk. Kan ook aan de instellingen van je pc liggen maar ik ga kijken of ik er nog wat aan kan veranderen :-) Witte letters vind ik zelf niet zo mooi.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Ook de kluten bij jou al op de terugtocht. De weidevogels hebben het moeilijk. Ik vind het verontrustend.
    Maar je hebt er toch maar één ontzettend goed op de foto kunnen zetten. En dat jonge kuiken: vertederend mooi!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zem,
      de kluten zijn er dit jaar in mindere aantallen dan de jaren daarvoor en dat vind ik echt wel zorgelijk. Gelukkig komen er nog ene aantal paartjes broeden maar hoe lang dit zo blijft is maar de vraag! Gelukkig waren er wel een aantal kuikens maar het is niet best gesteld met deze vogels helaas.
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  29. En jij was jaloers op mijn Gekraagde roodstaart ( niet in mijn tuin ).
    Nou hier droom ik nou van, prachtig om de kluten voor de lens te hebben Helma.
    Je hebt er hele mooie foto's van gemaakt.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha..... ja inderdaad Tinie en dat ben ik nog steeds!
      De kluten zijn ook prachtige vogels om te zien en zo elegant ook :-)
      Ook jij krijgt vast nog wel eens kluten voor je lens.
      Voor jou jog een hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Goedemiddag Helma .
    Zoals altijd , mooie foto's !!
    Ik kende de kluut enkel van naam , nu heb ik er een beeld bij . Wat een schatjes de kuikentjes .
    Ga je dat niet missen , het unieke zo dicht bij je woning ?
    Helma , zondag gaan we met vakantie , we hebben er zin in .
    Jij heel veel sterkte met de verhuizing , tot later .
    Groetjes en liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Lia,
      wat jammer dat je de kluut alleen van naam kende maar nu heb je er wel een beeld bij :-) Die kleintjes zijn ook echt schattig om te zien en zo leuk. Ik ga dit zeker niet missen want we gaan maar hemelsbreed 10 km verderop wonen. Het is wel zo dat ik meer vanuit mijn werk of tussendoor even met de fiets de hoek om kan gaan maar nu zal ik de auto moeten pakken, maar ik blijf daar echt genieten hoor. Inmiddels ben je met vakantie en ik wens je dan ook een heel fijn verblijf :-))))))
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  31. Hoi Helma,
    Wat een mooie klutenserie. Wat is ht toch een elegante vogel, mooie snavel en dansend in de lucht.De babykluutjes stelen hier de show, hier klopt echt alles aan, mooi scherp en mooi licht en leuk die belichting en beweging in het water!!!!! foto's om van de watertanden. Van de volwassen Kluten zijn vooral foto 9 en 20 echt prachtige sfeerplaten, die vind ik echt bloedje mooi!
    fijn weekend,
    Maria.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      het is ook echt ene hele mooie elegante vogel en het is dan ook zorgelijk dat er dit jaar zo weinig zijn. Normaal gesproken heb ik hier veel meer stelletjes maar ik heb nu maar 3 paartjes gezien! Het water is groen omdat deze kleintjes in ene zijslootje aan het zwemmen waren. Een van de ouders vloog boven me en de andere ouder zat op de brede grote sloot. Mooie keuze van je en foto 20 vind ik zelf ook heel mooi. Dat was de ouder die boven me vloog en me kennelijk weg wilde hebben bij haar kleintje en daarom ging ze achter me staan :-)
      Jij nog een hele fijne week.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  32. Hi Helma,

    Wat gaaf zeg dat je de kleintjes wist te spotten en dat je ze vast kon leggen (tegenlicht of niet)
    Ik weet niet hoe het komt maar ik zie hier bijna helemaal geen grutto's en kluten.
    Nu is het niet zo gek dat ik geen kluten zie want die zie je hier echt zeldzaam.
    Maar grutto's zijn er altijd wel te vinden, maar dit jaar is het echt heel mager met de grutto.
    Ik heb er zelfs niet een op een paal zien zitten.

    Daarom ben ik zo blij met jou.
    Jij maak prachtige foto's van deze weidevogels in hun natuurlijke omgeving.
    En daar door heb ik dan weer het gevoel dat ik er toch een beetje bij ben.
    Heerlijk hoor gewoon een beetje samen met jouw mee genieten.
    Ik wordt er niet eens groen van deze keer want het is je zo gegund.

    Fijn weekend en LG,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karina,

      die kleintjes zitten hier alle jaren alleen waren het er vorig jaar toch hele wat meer. Nu heb ik maar 3 broedpaartjes gezien terwijl er andere jaren veel meer zaten. Ik mag dan nog niet klagen als ik jou lees dat er bij jullie helemaal geen geen kluten te bekennen zijn! Grutto's dus dan weer wel maar ook die zijn er niet in grote aantallen.

      Ik ben blij dat je blij bent met deze foto's al is de kwaliteit niet helemaal je van het. Wel fijn om te lezen dat je door deze foto's toch een beetje het gevoel hebt dat je er een beetje bij bent :-)))))))) Weekend is inmiddels alweer voorbij en ik wens jou een hele fijne week ;-)

      LG, Helma

      Verwijderen
  33. Hoi Helma,
    Wat een heerlijke foto's!! Geweldig die ukkies.
    Ondanks dat je het tegen de zon in hebt moeten nemen, heb je toch mooie warme kleuren. Echt schitterend die kleintjes. Prima gedaan hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      die ukkies zijn ook echt zo vertederend om te zien :-)
      De foto's zelf zijn niet bepaald hoogstandjes maar dat vind ik voor deze keer niet zo erg hihi...... Ik ben blij dat er toch nog redelijke foto's uitgerold zijn.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Ha Helma, wat heb je dit weer mooi in beeld gebracht. Het jonge Kluutje is geweldig.
    Groetjes Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      deze kluten zitten ent als de grutto's, de kieviten en de Tureluurs en scholeksters om de hoek. Die jonge kluutjes zijn ook echt heel klein en zo vertederend om te zien.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. Beste Helma
    Prachtige foto's. Mooie reflecties in het water en mooie
    zon!

    Groeten
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello JetteMajken,
      the pictures are unfortunately not as nice as usual but this time I went to the little ones :-) I have photographed in these photographs against the light.

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  36. Helma, fantáticas fotos de las avocetas, tanto de los adultos como de los pollos, que están preciosos. Bonita luz y gran nitidez.
    Buen trabajo!
    Un fuerte abrazo y feliz fin de semana.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Iñaki,
      la calidad de las imágenes no es muy agradable en esta ocasión pero tengo estas fotos también de la luz solar en fotografiar. Los más pequeños son realmente muy entrañable para ver.
      Para que usted tenga una semana maravillosa.
      Un fuerte abrazo

      Verwijderen
  37. Het is dan wellicht geen topserie Helma, maar ik zou graag naast je gestaan hebben en
    blij geweest zijn met mijn serie.
    Ondanks de lastige omstandigheden heb je een mooie kijkserie weten te maken, schattig dat kleine
    spul en die heb je er toch mooi scherp op staan. De bewerkingen van 6 en 21 ben ik niet zo gecharmeerd van, wellicht heeft het een reden waarom je het zo gedaan hebt en smaken verschillen natuurlijk.
    Desalniettemin een blog dat ik met genoegen heb bekeken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Coby,
      de kwaliteit laat inderdaad wel wat te wensen over maar ik wilde ze nu wel op de foto hebben. Het waren dit jaar vele minder kluten dan anders en dus ook minder kleintjes. Vorig jaar kon ik er een superserie van maken en nu moest ik het die dag doen omdat ik daarna nog maar weinig tijd had en ze dan waarschijnlijk ook vertrokken zouden zijn,. Em je had met alle liefde naast em mogen staan hoor :-)

      Die bewerkingen waren een probeersel. Foto 6 was werkelijk alles gras en dat vond ik zo overdadig en koos daarom voor voor deze bewerking. Dat was ook zo bij foto 21, daar zat echt heel vele onkruid omheen en dacht het op te lossen om deze bewerking toe te passen. Ik doe dit ook niet meer zo want ik ben er zelf ook niet kapot van.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  38. Ach.....alles wat klein is vinden we leuk hè! Of het mensenkinderen of babykluten zijn: het blijft vertederend!
    Ik vind het een prachtige serie!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik helemaal met je eens, alles wat klein is is leuk :-)
      Toch fijn dat je hiervan ook weer genoten hebt.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. I think these are wonderful images--I would be so happy to get any this good!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Rose,
      these beautiful birds are also really wonderful to see :-)

      Verwijderen
  40. Reacties
    1. I completely agree with you.
      These little ones are also very endearing to watch :-)

      Verwijderen
  41. This is a wonderful species, Helma and you have photographed it so well. I have a picture on my wall of an adult with chicks that was given to me many years ago.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. How nice that you have a mature specimen with chicks on the photo and this shows the existence of the wall. They are also very beautiful and elegant birds :-)

      Verwijderen
  42. Goede morgen Helma ,
    Wat een grote sortering van de kluten heb jij vast kunnen leggen zeg !
    Ze zijn gewoon top !!
    Liefs en xxjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Annie,
      het zijn ook van die mooie vogels Annie :-)
      Toch zijn er het dit jaar vele minder dan andere jaren.
      Die kleintjes zijn echt zo vertederend :-))))))))))))))))))
      Liefs en xxx, Helma

      Verwijderen
  43. Hoi Helma,
    Ondanks de fotografisch gezien wat minder gunstige omstandigheden heb je er toch wat moois van gemaakt. Tot nu toe heb ik kluten alleen maar van een te grote afstand gezien, en kleintjes nog helemaal niet. De beelden die je van de kleintjes laat zien zijn naar mijn mening heel mooi geworden. Zo te zien was je er behoorlijk dichtbij. Van de volwassen vogels vind ik 8, de zwemmende/wadende vogels, 17 en de laatste twee vogels met het lage standpunt heel mooi.
    Sterkte met de verhuizing.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      ik zou je er nog over gemaild hebben maar omdat ik ze nog niet had gezien ging ik er pook van uit dat het nog even zou duren. Ineens zie ik bij mijn grutto tocht 2 kleine kluutje of eigenlijk hoorde ik ze en jawel... daar ging er eentje door de sloot en dat moest ik dan toch gelijk maar vastleggen :-) Ik was er ook dichtbij maar de sloot lag lager dan de wal dus kon helaas daar geen lager standpunt innemen. Vorig jaar lukte dat wel maar toen zaten ze ook aan de andere kant.
      Het lage standpunt van de laatste 2 volwassen vogels is omdat ik onderaan de sloot zat en zij achter me op de weg gingen staan. Ik moest dus omhoog fotograferen :-) Dank je voor je sterkte. Vrijdag gaat het "feest"echt beginnen!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Je bent sowieso een geluksvogel dat je Kluten hebt kunnen fotograferen, Helma. Ik zie ze hier niet veel. Wat een snoepie, dat kleintje. Wel balen dat het licht net verkeerd was, hè. Maar desondanks vind ik het prachtige foto's. Wat heeft het kleintje in verhouding tot zijn lijf eigenlijk een grote nek en kop. Mooie serie. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik inderdaad Joke en dat besef ik me ook terdege hoor.
      Bij jou zie je ze weinig en ook hier waren er dit jaar veel minder dan andere jaren! En ja hahahaha.... die kleintjes hebben inderdaad een rare verhouding qua nek en lijfje. Ze zijn hier ook echt nog heel erg klein :-) Weekend is alweer voorbij en voor jou nog een hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  45. What great birds! I hope to see some next week, keep an eye on my blog for a report!

    Cheers - Stewart M - Melbourne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Steward,
      I also hope for you this week to shoot some beautiful birds. I keep an eye on your blog :-)

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  46. Is toch een hele mooie serie geworden. Ik neem aan dat die kluten niet in de weilanden broeden? Jonge kluutjes zijn heel mooi. Jammer dat de laatste foto (ik neem aan dat het vogeltje te dicht bij zat, de poten niet in het geheel zijn te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is ook wel zo Huub maar vorig jaar had ik er veel mooiere platen van.
      Ze broeden inderdaad niet in de weilanden maar in de waterberging die tussen de weilanden in ligt. De waterberging heeft aansluiting op sloten en slootjes en dan gaan ze aan de "zwem".
      Dit kluutje zat inderdaad te dichtbij en ik kon mijn lens niet verder indraaien. Vorig jaar had ik ook deze kluutjes ook heel dichtbij en daar zag je de poten wel. Je kan deze eventueel HIER bekijken.

      Verwijderen
  47. Prachtige reeks Helma, die baby kluutjes zijn echt schattig, heel mooi werk hoor!

    grtjs, Ludo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ludo,
      helaas is de kwaliteit van deze foto's niet helemaal je van het.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  48. Какие пушистые и трогательные птенчики! Спасибо за чудесные фотографии!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Анна,
      эти маленькие птицы тоже очень мило, чтобы увидеть :-)
      Спасибо за ваш хороший комментарий :-)

      Verwijderen
  49. Hello Helma, I wanted to stop back and say thank you for linking up and sharing your post. Have a happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're welcome Eileen :-)
      For you have a wonderful week.

      Verwijderen
  50. Reacties
    1. It's also a cute baby avocets and it was great to see :-)

      Verwijderen
  51. Elegant birds with their long legs and long beaks. The chick is so cute. Fabulous photos, Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I think the avocet also the most elegant bird is under the waders. Baby Avocet is very endearing to watch :-)

      Verwijderen
  52. Beautiful creatures, Helma, and those little babies are just precious.
    Have a wonderful weekend, my friend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Lisa,
      The weekend is behind us, but we go on to the next :-)
      For you have a nice week.

      Verwijderen
  53. Hello Helma,
    Great pictures of this beautiful bird. I particularly love the little one, he is so cute! : )
    Thanks for sharing.
    Regards, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Louise,
      how are you ???
      This avocet with the kids is really fun to watch.
      Regards, Helma

      Verwijderen
  54. Delightful images of the chick Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      the chick was also wonderful to see :-)

      Verwijderen
  55. Hallo Helma, wat schattig die kleine kluutjes...Mooi vastgelegd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ben,
      die kleine kluutjes zijn ook echt heel schattig.
      Alleen jammer dat het er zo weinig waren vergeleken met het jaar daarvoor.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  56. Great photos! And that chick is precious! How wonderful that they are close by!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Marie,
      I am really happy that these beautiful birds near here brooding. The small kuikes are endearing :-)

      Verwijderen
  57. Reacties
    1. They are therefore precious birds :-)
      Unfortunately, they are also threatened.

      Verwijderen
  58. Hallo Helma
    Wat een sierlijk vogeltje, die kleintjes zijn ook prachtig.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bets,
      het is inderdaad een sierlijk vogeltje maar dat kan ook niet anders als je ouders ook al zo elegant zijn :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  59. Hoi Helma - weer een mooie serie. What a unique bird with that upturned beak. And the babies are precious. Real nice that you have them so close to home.

    Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rick,
      het is ook geweldig om deze vogels zo dicht bij huis te hebben.
      Ik geniet er dan ook hele veel van. Ze zijn door hun omgekeerde snavel ook heel elegant :-)
      Fijn dat je van de foto's hebt genoten :-) Jij ook nog hele fijne week.
      Groet,
      Helma

      Verwijderen
  60. Baeutiful picture! Babies are so cute...:-) Greetings!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your comment :-)
      The babies are really cute :-)

      Verwijderen
  61. mooi helma, maar dat kleine dingske in het water,
    och gossie toch wat een vertederende foto:-) geweldig om te zien,
    je was er zeker niet weg te slaan hé:-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kleintjes zijn ook echt heel vertederend om te zien Fien :-)
      Die zijn echt zo dapper als ze door het water 'spatelen'.
      Ik was er inderdaad niet weg te slaan nee hihi.....
      xxx

      Verwijderen
  62. Hai Helma,

    Eén van mijn favoriete vogels en ook een hele lastige om te fotograferen. Teveel zon is niet goed en te weinig ook weer niet, want dan zie je de ogen niet. Vooral de foto's van de in het water zittende kluut vind ik daarom erg fraai. De kleintjes zijn natuurlijk helemaal mooi. Het zwemmende pulletje is een prachtige vangst. Jammer dat het water zo groen is, want dan krijg je niet zo'n mooie spiegeling. Lekker hoor zo'n plekje om de hoek.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      dit kleintje zwom in een klein slootje en daar was eht water ook echt heel erg groen. Door de zon ook nog eens de verkeerde kant op scheen kon ik daar verder weinig van maken. Helaas waren er veel minder kleine kluutjes dan andere jaren maar evengoed mooi om te zien. Het is gewoon een luxe om zo'n plekje naast de deur te hebben hihi.......

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  63. Hoi Helma,

    Toch nog een heel goed resultaat ook al heb je tegen het licht in moeten fotograferen. Ik vind het zo'n prachtige sierlijke vogels hetgeen vooral bij jouw derde foto tot uiting komt. Jonge kluutjes zijn heel vertederend en steken mooi af tegen het geel gekleurde water met nr. 8 van het zwemmende pulletje als de mooiste. Beetje jammer dat je niet een wat lager standpunt kon innemen. Als ik een favoriet moet aanwijzen van de hele serie dan zou het nr. 12 zijn.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      vorig jaar had ik een veel mooiere klutenserie maar ja, deze keer was het een stuk minder. Geeft ook neit want dat maakt dat ik er volgend jaar weer wat meer van wil gaan maken :-) Ik kon gene lager standpunt innemen want dit slootje was echt een diep slootje. Diep naar beneden dan en ik lag al op de kant. Het is gene moeten hoor om een favoriet aan te wijzen want ik weet dat deze foto's kwalitatief een stuk minder zijn. Ik vond het dan ook echt knap lastige tegen de zon in.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  64. Elegant bird!))) B/W looks great

    xoxo, Juliana | PJ’ Happies :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is indeed an elegant bird and so nice to see.

      Warmest regards, Helma

      Verwijderen
  65. Really wonderful pictures! The baby was so cure <3!

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Hoi Helma,
    volwassen kluten zijn sierlijke vogels. Maar hier stelen de kleintjes de show. Die hele kleine bolletjes met zo'n eigenwijs snaveltje...smelt.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      het zijn ook echt hele mooie en elegante vogels om te zien :-)
      Die kleintjes zijn helemaal vertederend en zo leuk!
      Leuk dat je dat "smelt" erbij zet :-))))))
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  67. Oh my stars! These are sensational. I am quite partial to the Avocet shots, though. That curled bill is so amazing. Such a graceful bird.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol .... thank you for your nice and huge enthusiastic response Gail :-)))) The Avocet is also a very elegant and stately bird. I may they always love to see :-)

      Verwijderen
  68. J'aime beaucoup tes gros plans sur cet oisillon, il est ravissant j'aime !
    Bises- Cath.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour Cath,
      Cet oiseau est vraiment beau et élégant à voir. Heureux que vous avez apprécié ces photos.
      un bisou

      Verwijderen
  69. hay helma
    alle foto's bekeken ziet er zo als altijd weer prachtig uit ,en ja de kleintjes doen het altijd goed.
    een vraag,als je straks verhuis bent heb je al die vogels dan ook nog als buren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Wim :_))))))
      kleintjes doen het inderdaad altijd goed hihi.......
      Als ik verhuis zijn eht helaas niet meer mijn directe buren waar ik zo op de fiets of lopend even heen kan, maar...... ik blijf wel in de buurt van deze mooie stekjes. Ongeveer 10 of 11 km verder strijken we weer neer dus dat is te doen :-) Liever had ik ernaast blijven wonen maar soms moet je keuzes maken ;-)

      Verwijderen
  70. Deliciosas fotografías!!!...ese pequeñito me encanta!!!

    Felicidades y un gran abrazo, amiga!!! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Amigo,

      pequeño es lindo para ver. La gran iss pájaro muy elegante :-)
      Gracias por su comentario.

      Un fuerte abrazo

      Verwijderen
  71. Hello Roos,
    The Avocet is an oustanding bird and this series pays great tribute to the species :)
    Congratulations!
    Keep well, enjoy your evening :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Noushka,

      Helma and I'm not Rose lol ......
      The avocet is a beautiful bird and I also enjoy very much there.
      You also have very nice evening
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  72. Halo Helma,
    These are some fantastic photos. I like the way you have cropped the babies' photos - very creative.
    I see all the birds are good at yoga.
    I remember being able to bend without flinching too :)
    Thank you for stopping by my blog when I was on rest.
    Have a Wonderful Day!
    Peace :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Chandra,
      these waders are also very beautiful and very elegant birds :-) Chicks are very endearing and so nice to see. Thank you for your nice comment. I wish you a very nice weekend.

      Warmest regards, Helma

      Verwijderen
  73. ha die Helma
    dus jullie zijn over , ja dat geeft altijd genoeg werk , hoe is het met je voet , neem wel wat tijd voor jezelf hoor
    ik heb alleen maar weekend :) en ben met mooi weer ook niet thuis en op de pc
    was ik gister wandelen door een oude streek vol met oude zeedijken , vandaag deed ik een eerste rondje op de nieuwe fiets , morgen zit ik op de Veluwe Zoom tussen Dieren en Loenen voor een mooie wandeling , zal de zaterdag wat HH en boodschapjes doen worden en dan zondag weer zien om een eindje fietsen hihi
    wens jullie veel plezier in het nieuwe stulpje
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey karel,
      nee, we zijn nog niet over. We zijn druk doende met de kwast en plaksel........
      Vanavond of morgen komt er een blog waar ik ook meedeel dat ik even niet aanwezig ben want met al dat behang en schilderwerk (ook diverse meubels schilderen) kom ik echt tijd te kort!
      Heerlijk dat je zo van deze wandelingen kunt genieten en dat moet je ook doen hoor. Morgen dus lekker naar de Veluwe, heerlijk toeven is het daar :-)
      Ik volg nog wel op Facebook en google via de telefoon maar op de pc zal het even niet gaan :-)
      Lekker genieten Karel.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  74. Very nice birdie. Thanks for sharing these great photos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It's also a really beautiful and elegant bird Adriana :-)

      Verwijderen
  75. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Kluten en jongen - zoals altijd weer voortreffelijk gefotografeerd!
    Schitterend gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.....
      er kwamen maar liefst 3 berichten binnen Will.
      Jij hebt er een weggehaald en ik heb de dubbele ook weggehaald hoor.
      Fijn dat je van deze kluten foto's hebt genoten :-)

      Verwijderen
  77. I'm always happy to see the babies, they are so cute! Great pictures of the whole family, well done!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Rosemary,
      the chicks are very endearing to watch.
      I'm always happy when I see swimming around a few healthy chicks again :-)

      Verwijderen
  78. Absolutely great encounter for you Helma with this so beautiful bird that we don't have here in Canada. And the photos of the baby are so cute !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Dominique,
      very unfortunate that you do not have in Canada this beautiful wader. It is indeed a very beautiful and a very elegant bird :-) I'm glad you can see them this way anyway :-)
      Enjoy your weekend.

      Verwijderen
  79. Hallo Helma
    Zit net je foto's te bekijken van je Kluten, ben 'n weekje naar Hongarije geweest.
    Wat 'n super 'platen zijn het, vooral het kleintje heb ik erg van genoten.
    En sterkte met je verhuizing.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      wat heerlijk dat je een weekje naar Hongarije bent geweest! Dar zal je ook vast veel mooie foto's van hebben :-) Deze kluten zijn ook echt zo leuk om te zien en die kleintjes zijn heel vertederend. Helaas waren er dit jaar minder kluten dan andere jaren en dat baart wel een beetje zorgen!
      Thnx voor je sterkte vwb de verhuizing. We zijn druk bezig en gaan zo weer verder met behangen en schilderen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  80. Reacties
    1. They are also very beautiful and elegant birds Bob.
      The kids are so sweet to see :-)))))))))))))))

      Verwijderen
  81. schattig de baby-kluten. Heb ze nog nooit in de natuur gezien. Lieve groet en succes in het nieuwe huis, Dietmut

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dietmut,
      het is warm met klussen pffff........ maar we gaan gestaag door want des te eerder zijn we klaar :-)

      Die babykluten zijn ook werkelijk hele vertederend en ook echt ontzettend klein.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  82. Een lichte mooie Pohto als een lichte zomerbries!
    Mooie foto's die ik altijd bewondering met meer plezier, de schoonheid van de natuur geeft ons veel vreugde.
    Goede dag voor u, kussen, Cath.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour Cath,
      comment bien que vous répondre en néerlandais. Avocettes Ce sont mes voisins et je profiter de tous beaucoup. Merci de cette manière peut se joindre à eux.
      Un gros bisou

      Verwijderen
  83. Wat een gave serie, en zo dichtbij.
    Dat kleine kluutje is super, zo vertederend

    hele mooie (jaloersmakende) serie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      die kleintjes zijn ook echt heel vertederend om te zien :-)
      Het viel wel op dat er dit jaar veel minder kluten waren dan de voorgaande jaren!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  84. kom je nog eens tegen :)
    voor die diashow , doe ik bij youtube de fototjes uploaden en dan ff goed opletten en klikken op diashow weergave en dan wijst het de weg van zelf
    het was een prachtige dag met een prachtige wandeling
    suc6 en geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik vond dat echt heel gaaf om die foto's zo te zien :-)
      Moet me daar toch eens wat meer in gaan verdiepen want jij laat altijd je foto's op leuke manieren zien :-) Dat het een prachtige dag was zag ik en ook aan je mooie fotoreportage :-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma