zondag 11 januari 2015

Ransuil (Asio otus) .................

De ransuil is een middelgrote slanke uil van ongeveer 36cm. De vleugelspanwijdte is ca. 95cm. Het gewicht van het mannetje bedraagt 220-280gr. (gemiddeld 250gr.); het gewicht van het vrouwtje bedraagt 250-370gr. (gemiddeld 300gr.). Het verenkleed is aan de bovenkant geelbruin met donkere, op boomschors lijkende tekening. Aan de onderkant donkerbeige met opvallende donkerbruine lengtestrepen.


***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.
  

Ransuil  (Asio otus)

Ransuil  (Asio otus)

Ransuil  (Asio otus)

Ransuil  (Asio otus)

Ransuil  (Asio otus)

In de winter bemannen ransuilen gezamenlijke roestplaatsen, waar zich vaak meer dan 10 uilen ophouden. In strenge winters kunnen deze aantallen alleen maar oplopen. In het verleden waren er roestplaatsen met meer dan honderd uilen (in sommige landen, zoals Servië, is dit nog steeds). Waarschijnlijk bestaan er familieverbanden op deze roestplaatsen (ouders met de jongen van het afgelopen jaar), ze kunnen echter ook aangevuld worden met vogels uit het noorden. Het vormen van de roest begint meestal eind september vaak in loofbomen.


Ransuil  (Asio otus)

Ransuil  (Asio otus)

Ransuil  (Asio otus)

 Als deze bomen hun blad verloren hebben, verhuizen de uilen naar naaldbomen in de buurt. Daar hebben ze betere dekking en brengen ze de rest van de winter door. Eind februari begint de roest langzaam uit elkaar te vallen en kiezen de uilen een territorium. Elke roest heeft een kernpaar. Dit kernpaar blijft in de buurt van de roest en broedt daar vaak.


Aan alle kanten geprobeerd om de andere uilen op de foto te krijgen maar ze bleven steevast zitten waar ze zaten. Enkele keren terug geweest naar hun territorium maar de naaldboom werd niet verlaten. 


Ransuil  (Asio otus)

Ransuil  (Asio otus)

Ransuil  (Asio otus)

Ransuil  (Asio otus)



=========================================================

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties op  de foto's in het blog hieronder van:

"Mosjes.................................................".

163 opmerkingen:

  1. so cool that they gather together! love their body plumage - looks a lot like tree bark. but their faces and ear tufts are adorable!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ear tufts which are also very cute to look at and the eared owls are also famous for that. There were 12 in this tree-eared owls but I could only get one pretty on the picture!

      Verwijderen
  2. Beautiful is an owl with ears :). It also has a wonderful plumage. Yours sincerely.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. To także piękna sowa Potem, nie chciał tylko wyjść z drzewa lol ......
      Z poważaniem

      Verwijderen
  3. Wonderful photos of the adorable owls! How amazing to see so many in one tree.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. There are indeed 12 owls in this tree Gunilla.
      The parents and I think some who were born in 2014 and some kid of that year.

      Verwijderen
  4. Helma wat mooi dit is mij nog niet gelukt maar staat hoog op mijn verlanglijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg dit plekje ook van een collega aangereikt en dan is echt genieten wat je dan ziet. Ook jij gaat vast een keer ransuilen fotograferen Bas!

      Verwijderen
  5. lieve Helma
    Ik hou ugler- heb nog nooit een gezien in het echte leven.
    Deep fascinerende foto's!

    Liefs van
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej JetteMajken,
      Jeg elsker virkelig disse ugler og ugle arter kan de fleste møder i Nederlandene. Jeg nyder altid igen.

      Med venlig hilsen Helma.

      Verwijderen
  6. Hello Helma, what a wonderful post on the Long-eared Owl. They are gorgeous and a beautiful sight to see. Awesome photos. Have a happy week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen, this owl is also a really beautiful owl I can link it to your next party animals:-)
      Very fine new week.

      Verwijderen
  7. Prachtige opnamen van deze ransuil Helma, op de foto's 2 en 3 zit hij/zij je echt aan te kijken, en is daarna toch maar weer zo als het een uil betaamt, een "uiltje gaan knappen". Ik heb nog nooit een uil in de vrije natuur aangetroffen, maar misschien lukt dat nog eens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Edward,
      deze uil hield me ook nog in de gaten hoor. Als ik om de boom heenliep draaide ie met zijn kop gewoon mee! En ja, ik werd ook echt wel aangekeken net of ie wilde zeggen: wat moet je nou met die toeter!! Ransuilen heb ik al meer gezien in de vrije natuur en ook steenuiltjes. Nu wil ik nog graag bosuilen en hoog op de lijst staan velduilen. Zal wel een droom blijven maar die vind ik toch mooi! Ook jij gaat eens een uil zien en fotograferen in de vrije natuur :-)

      Verwijderen
  8. Hoi Helma,
    prachtige serie heb je weten te schieten van deze mooie uilen!!
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      ik was allang blij dat er eentje een beetje vrij zat.
      De komende tijd ga ik er weer kijken als ik vrij ben.
      Deze heb ik in ieder geval alvast ;-)
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  9. Wauw wat een prachtige vogel met die pluimen op zijn koppie ,ik heb de foto's een paar keer bekeken .Het is toch geweldig om deze in het echt te kunnen zien ,je boft maar weer eens .
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn ook echt hele leuke uilen om te zien Elisabeth,
      bovendien zijn ze helemaal niet bang want ze blijven mooi zitten en houden je gewoon in de gaten hahahaha...... Het is inderdaad geweldig om deze uilen in de vrije natuur te zien. Ik ben ook een bofferd :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  10. Een fantastische serie van deze prachtige vogel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook inderdaad een prachtige vogel Hanny.
      Bovendien ben ik gek op uilen :-)

      Verwijderen
  11. Hoi Helma,
    Wat een waanzinnig mooi beest.
    Gaaf hoe je hem hebt weten te fotograferen zo in die boom met al dat groen. Prachtig!!
    Overigens ook knap dat je deze vogel hebt gespot, want hij lijkt me met die kleuren toch best onopvallend zo in die bomen.
    Echt gaaf gedaan. Dikke complimenten!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      wat een leuke reactie weer dat je deze vogel zo waanzinnig mooie vindt :-)))) En ja, dat is ie ook! Ik de naaldboom was hij beter te spotten dan in de boom met de kale takken. Toen was het weer ook wat donkerder en zag je ze moeilijk. Het was omdat ik wist dat ze daar zaten anders had ik er vast overheen gekeken. De uilen in het groen vond ik echt top qua combinatie van kleur :-) Dan voor je dikke complimenten :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Dag Helma,
    Ze staan er werkelijk fantastisch op. Het blijven prachtige vogels. In 2014, een goed muizenjaar, hebben ze volop in Nederland gebroed. Er konden veel juveniele uilen uitvliegen. Trouwens we hebben jouw ideetje gepikt door Nous Sommes Charlie op onze blog te plaatsen.
    Allerbeste groetjes,
    André en Muriel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo André en Muriel,
      het blijven inderdaad prachtige vogels om te zien en tegen te komen :-) Er zijn inderdaad heel veel uilen want ook de steenuiltjes zijn heel goed vertegenwoordigd. En altijd goed dat je een ideetje pikt hoor :-)
      Hartelijke groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  13. zo mooi
    ze hebben jou ook gezien hoor, al doen ze nog zo hun best om dat niet te laten merken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet wel zeker dat ze me zagen Anneke.
      Die ene bleef me maar aankijken maar die in de loofboom had ook zijn ook open hoor. Die hield me echt wel in de gaten whahahahahaha.....

      Verwijderen
  14. What a great series of pictures, Helma. This is always a difficult species for me to find and I have never been able to get a decent picture. I can't even imagine roosts with the number of birds you mention. Your photographs are hard to beat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi David,
      here there are very large groups eared owls and who come each year to their permanent place back. In this tree, there were twelve and the boy are still searching for their own territory. You see a snowy owl with you and I do not see in the Netherlands;-)

      Verwijderen
  15. What a beautiful creature, Helma, and how fortunate you were to be able to photograph him!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. They are also very beautiful raptors Lisa and I was indeed lucky that saw these owls and could photograph:-)

      Verwijderen
  16. Dag Helma,
    een fantastische serie van deze prachtige vogel!

    Groetjes - Monika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is also a very nice bird to see.
      Pity there is not one to come out of the tree;-)

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  17. An amazing bird and fabulous images Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is indeed a great beautiful bird Roy, and I was glad I had the opportunity to photograph a few.

      Verwijderen
  18. Ik heb er nog nooit eentje in het echt gezien, chance dat ik hem hier kan bewonderen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is echt heel jammer, maar ik ga ervoor dat je er ooit een te zien krijgt hoor :-)

      Verwijderen
  19. Mooie serie. Ik ken het probleem dat ze bijna nooit vrijzitten en dan kun je alleen maar vaak terug gaan in de hoop dat je het een keer treft dat er eentje vrij zit om een foto te maken. Is jou toch maar mooi gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat niet vrij zitten is inderdaad een probleem maar zo in dat groen vond ik eth ook wel aardig. Ik weet waar ze zitten dus ik ga er nog een paar keer langs voor ze er weer vandoor gaan. Ze komen daar alle jaren en zelfs de jongen hebben in de buurt hun territorium.

      Verwijderen
  20. ha die Helma , mogge
    kom net thuis van het werk , ben totaal uitgewaaid , het weer maakt mij anders nooit zoveel uit maar de laatste dagen en ook morgen is het op Schiphol geen pretje , gelukkig na morgen ff vrij
    Zie hier schitterende opnamen en er waren er al velen om dat te beamen , jij moet geweten hebben waar die " roest " was , toch
    maakt niet uit , het maakt een pracht blog
    en achter lopen bij de blogs , wat maakt het uit , ik zie een lach , een verlangen naar Finland en een wens om op de kop te kunnen schilderen :)
    slaap wel en een goede start in de nieuwe week
    lieve groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik geloof onmiddellijk dat je totaal uitgewaaid was die dag want het bleef ook maar waaien en niet zo;n beetje ook! Ik wist inderdaad waar deze "roest" plek was en die heb ik gekregen van een collega van mijn wederhelft. Maar ze zitten daar al jaren en komen er ook iedere keer weer terug :-) Ik loop inderdaad achter. Vandaag wel vrij maar dan weer 7 dagen en dat ga ik echt wel merken dan pfffff.........
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  21. Helma, ze zijn prachtig die uilen. Je hebt weer een prachtige reeks gemaakt. Een aantal jaren terug heb ik ook een groep ransuilen kunnen fotograferen. Een bijzondere ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn ze inderdaad Roos, althans ik vind ze ook heel erg mooi en ook leuk om te zien :-) Vaak komen de ransuilen ook ieder jaar weer terug naar hun eigen "roest" plek. Misschien daar nog eens gaan kijken waar je ze toen ook had.

      Verwijderen
  22. Helma, how beautiful to see these owls, they are gorgeous. Your photos are fantastic, and I love your header, too.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Linda,
      these owls in to view the great outdoors is also a very nice experience:-)

      Verwijderen
  23. Oh , oh , Helma wat een bofkont ben jij !
    Prachtige serie van je uiltje en zo'n mooie natuur om hem heen topppp !!
    Lieve groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik inderdaad Annie, een hele grote bofkont :-)))))))
      Dat groen om hem heen maakt het net wat mooier en ik vond het zo leuk om te zien.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. oh helma, wat ben jij een bofbips, dat je die uil zag zitten zeg, heel erg bijzonder,
    en meteen mooie portretjes kunnen maken van hem :-)
    geweldig,

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten dat ik een bofbips ben Dien hahahahaha...
      wat klinkt dat voornaam hé 'bofbips ipv gewoon bofkont hahahaha....
      Hij zat mooi te zitten samen met nog 11 andere in deze groen den.

      xxx

      Verwijderen
  25. Prachtige serie Helma over de Ransuil, mooie vogel is het, Je hebt er 'n goede omschrijving bij gegeven. fijn dat we zo mee kunnen genieten.
    Groetjes kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een hele mooie uil Kees,
      en ik ben blij dat je ook zo van deze foto's geniet :-).
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  26. Dat je zo'n vogel weet te vinden. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had een tip gekregen van iemand en daardoor wist ik waar ze zaten.
      Ze komen trouwens daar al jarenlang :-)
      Dank je wel voor je bezoekje en voel je welkom.

      Verwijderen
  27. Hoi Helma,
    Dit is echt genieten, wat een prachtige foto's heb je kunnen maken van deze Ransuil.
    Foto 1 en 6 zijn echt geweldig, wat een grote ogen, super om te zien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irma,
      ik genoot hier ook echt heel erg van. Het was alleen jammer dat ze in die spar bleven zitten maar als ik tijd heb ga ik er gewoon weer heen hihi..... Ik was er al een paar keer geweest en daarom ook verschillende foto's.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Hallo Helma, wat mooi om ze zo te fotograferen. Het blijft altijd bijzonder om een uil, welke soort het is, te zien!! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt ben en daar ik gek op uilen ben neem ik iedere kans waar om ze te zien. Nu nog graag een keer een mooie bosuil en velduil :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Hi Helma,

    Ooooooh dit doet met toch wel weer heel erg denken aan mijn kindertijd.
    Niet dat je opnames kinderlijk zijn want die zijn volwassen en mooi.
    Maar telkens als ik naar een van je mooie foto's kijk dan denk ik............
    Hallo meneer de Uil,

    Waar brengt u ons naar toe?
    naar Fabeltjesland?
    Ja, ja naar Fabeltjesland!
    en leest u ons dan voor uit de Fabeltjeskrant?
    Ja, ja uit de Fabeltjeskrant.

    Want daarin staat precies vermeld,
    Hoe het met de dieren is gesteld!

    Fraaie opnames Helma.
    Je kan ze bijna intiem noemen omdat de uil goed gecamoufleerd is en zich aardig weet te verstoppen.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha..... ik begon ook gelijk mee te zingen Karina "Hallo meneer de uil, waar brengt u ons naar toe........." Leuk dat je daar ineens aan moest denken :-) Mooie tijd terug dat ik dat voor het laatst gezien heb. Ik ben gek op uilen en ik voel me dan ook echt happy dat ik deze mooie uilen kon fotograferen :-))))))))))))))))))))))

      LG, Helma

      Verwijderen
  30. Kan mijn ogen niet geloven dat jij zo een mooie uit zomaar in een boom ontdekt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahaha.... heerlijke enthousiaste reactie Joke :-)))))
      Er zitten er daar meerdere dus ja, dan meot je wel fotograferen hé ;-)

      Verwijderen
  31. As usual nice photographed. nicely sat on the view.Our owls scared away firecrackers and never returned in the wintering trees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhhhhh .... what a pity that owl never returned. Animals are also afraid of firecrackers and other pop and this I therefore feel really sorry Monika. Maybe someday you'll discover another somewhere an owl.

      Verwijderen
  32. Prachtige opnamen van deze ransuilen, in Nederland heb ik ze jaren geleden wel gezien. Ze zijn altijd erg rustig en laten zich niet gek maken.Ik kan echt genieten van uilen en zeker van deze foto's.
    Groetjes
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn hier ook best wel veel Joost maar je moet ze wel weten te zitten.
      Ze zijn inderdaad altijd heel rustig en houden je gewoon in de gaten.
      Als ze mooi vrij zitten kan je ze ook heel dicht benaderen en fotograferen.
      Ik geniet ook altijd van uilen.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  33. Hoi Helma,
    Je weet dat ik gek ben op uilen, maar ook dat het mij niet meevalt ze mooi op de foto te krijgen. Op de twee plaatsen waar ik ze dacht te kunnen treffen was geen uil te zien.
    Jij treft het beter. Wat heb een mooie platen heb je kunnen maken. Nu is het weer mijn beurt om jaloers te mogen zijn :-)
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      ik ben er ook zo gek op en ik was dan ook hele blij dat ik ze toch een beetje fraai op de foto kon zetten. In eerste instantie zaten ze beetje vrij in de boom met de bladeren maar nu blijven ze gewoon in die spar of den zitten. Wel mooi tussen dat groen. En euhhhh......... over jaloers gesproken, wat jij net stuurde via de mail was ook om helemaal groen van te zien tsssssssss.........
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Hoi Helma.

    Dit is prachtig Helma. zoals je het op de foto hebt kunnen zetten.
    Echt super weer genieten van al je mooie foto's.
    Leuk dat je erbij schrijft in welke bomen ze verblijven en hoe dat gaat.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patrica,
      als je eenmaal weet waar ze zitten dan let je er ook beter op, dus je ogen nu goed de kost geven. Vaak zitten ze nl ook gewoon in je tuin, in een woonwijk of naast je deur. Ik ben blij dat ervan genoten hebt.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. Prachtige serie Helma. Je had duidelijk een aantal keren oogcontact en op de laatste foto nog een knipoog!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had zeker oogcontact Jan hihi........
      Ook zie je als je de foto's in de vergroting bekijkt dat hij op meerder foto's een oog open heeft en me echt wel in de gaten houdt. :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  36. Wat een geweldige foto's! Mooie beestjes..

    BeantwoordenVerwijderen
  37. wat een prachtig uil en foto's Helma. Je bent het jaar weer met een verrassing begonnen. Lieve groet, Dietmut

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Dietmut,
      ik ben er ook heel erg mee in mijn sas :-)
      Fijn dat je dit een verrassing vond..............
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  38. Een joekel van een vogel zeg... amai ni. Hij (of zij ?) blijft maar poseren voor je :-) Een prachtige natuur serie, mét een welgekomen uitleg. Groetjes van Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha.... dat valt wel mee hoor Dirk alhoewel hij zo best wel groot lijkt.
      Je heb verschillende ransuilen en sommige hebben een smal gezicht en andere weer een ronde toet. Deze viel wel gelijk op door zijn uiterlijk ja hihi........
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. Какие замечательные фотографии, Helma! Очаровательные совушки!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Анна,
      Я люблю сов и мне повезло найти эти совы и быть в состоянии поставить на картинке.
      Привет, Helma

      Verwijderen
  40. Helma, dat is toch heel bijzonder: ransuilen spotten. Ik heb zelf zelden een uil gezien.
    Die "oortjes" vind ik ook zo leuk. Het zijn prachtige vogels, schitterend in beeld gebracht.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn er genoeg Zem maar je moet ze wel weten te zitten. Vaak zitten ze zonder dat je het weet gewoon in je tuin als je een beetje een tuin hebt. ook zitten ze gewoon in woonwijken. Deze naaldboom waar deze uilen in het blog inzitten staat ook bij iemand in de voortuin. Je loop er zo langs. De oren zijn inderdaad geen echte oren maar lange oorpluimen. Daardoor is de ransuil makkelijk te onderscheiden van de meeste andere uilen. De oorpluimen zijn geen echte oren. Het zijn gewoon kopveren :-)
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  41. Helma, these photos are cute. Somehow owl always reminds my parrot. Soft, fluffy, not very bright. Very cozy photos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Галина,
      Как хорошо, что эти картины напоминают вам о Вашего попугая:-)

      Verwijderen
  42. wow...wat een prachtig beest, zo eentje heb ik lang geleden eens bij de buurvrouw gezien, kwam een paar keer slapen bij haar in de oude boerenschuur, was een beetje verdwaald denk ik...prachtige foto's, jij ziet toch wel heel veel zoen heel fijn die informatie erbij....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marian,
      ja ik zie echt wel heel veel :-) Als ik dan een dag vrij heb en het is redelijk weer, dan ben ik ook echt met mijn camera de hort op :-) Deze uilen zijn ook echt schitterend om te zien en ik ben blij als anderen er dan ook van kunnen genieten :-)

      Verwijderen
  43. Mooie foto's van mooie vogels. En een leerzaam verhaal erbij. Ze staan ook op mijn lijstje, moet ze alleen nog even weten te vinden...
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze komen ook meestal terug op hun oude roetsplek Dick.
      Deze uilen breiden zich al jaren uit waar ze nu zitten en ze komen werkelijk alles jaren daar weer terug.
      Ik weet niet precies waar je woont maar dat zoek ik nog wel even uit voor een eventuele plek.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Prachtige foto's van een pracht uil. Die oortjes.........gewoon schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die oortjes zijn niet echt oortjes Janneke maar kopveren. De oren zitten gewoon aan d zijkant van hun kop maar die kan je niet zien :-) Schattig zijn ze inderdaad wel :-)

      Verwijderen
  45. Het zijn mooie vogels en geweldig mooie foto's! Zelf heb ik ook al een paar keer het geluk mogen smaken om ze op de foto te zetten, gewoon hier midden in onze woonwijk!
    Overigens zie ik in de reacties dat er gedacht wordt dat de opstaande veertjes oortjes zijn maar dat is niet waar, de oren zitten aan de zijkant van de kop onder de veren net als bij elke andere vogel.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is dat dan leuk hé als je ransuilen ziet en je ze kan footgraferen :-)
      Ze zitten inderdaad meestal gewoon in een woonwijk. Deze in mijn blog zitten ook gewoon in een woonwijk en de naaldboom staat bij iemand in zijn voortuin. Je loopt er dan ook gewoon langs. De meeste eten ook wel dat de kopveren geen oortjes zijn maar in de volksmond wordt dat wel zo gezegd.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Traveling Hawk says: It's interesting how this owl migrates from decidous to coniferous woods in winter! I like this long ears type of owl. Excellent photos, Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Adriana, it is quite extraordinary that these owls in the winter just to look at the pine trees and just sit in residential areas. However, often in a meadow or field where they hunt mice.

      Verwijderen
  47. Hi Helma,
    marvelous photos of this hidden owl. I like the big eyes and ears. Just wonderful !
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi synnove,
      these owls are really beautiful birds to see their beautiful plumes on the head:-) Now they sit in the big pine tree that is also wonderful to photograph:-)
      Best reagards, Helma

      Verwijderen
  48. Wat een geweldige foto's. Ik had er heel graag bij gestaan, maar dat snap je natuurlijk wel, whahaha. Je foto's zijn haarscherp en nog altijd zo mooi van kleur. Wat zijn het toch leuke vogels om te zien, met hun verbaasde blik en die leuke oortjes. Je mag je handen stijf dichtknijpen hoor, voor zulke mooie platen.
    Lieve groet, Alie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geloof ik graag Alie en dat kan nog steeds hihi.... In februari gaan ze vaak weer weg om alvast broedplekken te maken/zoeken.De volgende winter zitten ze weer steevast hier waar ze nu ook al jaren zitten. Het zijn ook echt hele leuke vogels en ze blijven nog mooi zitten ook.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  49. Fnatastic serie of this beautiful owl!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Susan,
      it is really a have a fantastic owl:-)

      Verwijderen
  50. Bofkont. deze uil nam de tijd voor jou fotoshoot. Het heeft je een serie fraaie opnames opgeleverd Helma. toch wel een heel stukje mooier en natuurlijker in zijn habitat dan een roofvogel tijdens een roofvogelshow

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik...... dat ben ik inderdaad ja hahahahahaha.......
      Ik had hem liever ook helemaal even vrij gehad tussen het groen maar daar hadden de dames en heren geen zin in. Alleen in foto 11 (in de vergroting 11) zie je hem redelijk maar verder bleven het portretjes. Het groen was en is inderdaad wel een hele mooie combinatie Henk.

      Verwijderen
  51. Hai Helma,

    Prachtige serie foto's. Leuk dat je ze min of meer op het juiste moment hebt gefotografeerd. Erg mooi met die herfstbladeren. Je eerste foto is helemaal een plaatje. Je ziet ze niet vaak zo mooi vrij zitten en dat dan ook de klauwen goed te zien zijn. Maar ook de uil in de naaldboom is super vanwege het mooie natuurlijke kader. Erg fraai allemaal.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      ik ben er al verschillenden malen naar toe geweest en de eerste foto's zijn dan ook van november. De andere van daarna maar ze blijven daar wel mooi zitten. Ze zoeken nu steeds de naaldbomen op en in deze boom zaten er 12. Wel heel donker maar deze hier vooraan kon ik mooi nemen zo :-) Natuurlijk is helemaal vrij zitten het mooiste maar zo in dit groen was ook een leuke combi :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  52. Hoi Helma,
    Mooie serie hoor! Vooral die met open oogjes tussen de gekleurde herfstbladeren.
    Nr 1/6 is wel de allermooiste, top gedaan.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes,
      ik werd gewoon volop in de gaten gehouden door deze dames hihi.....
      Ik probeer er eerdaags nog even langs te gaan en hopen dat ze dan een andere boom hebbe nuitgezocht.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Reacties
    1. Thank you Ladyfi,
      I love it when I discover owls in a tree:-)

      Verwijderen
  54. Wat een superrrr mooie beelden. Wat zal dat fantastisch zijn om die in het echt te zien.
    Heerlijke dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het inderdaad Marijke maar dat weegt niet op met wat jij in je tuin hebt, nl de ijsvogel! Dat vind ik dus echt uniek!
      Jij ook hele fijne dag.

      Verwijderen
  55. Wat mooi om die voorde lens te hebben Helma, dit is genieten.
    Doe ik van je foto's.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal met je eens Tinie.
      Dit is dan ook echt genieten als je op zo'n roestplek komt :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  56. Helma is verbazingwekkend afbeeldingen je krijgt en meer van een uil, ik denk dat het erg moeilijk is om te zien. Ik denk dat je geduld voor deze foto's en ik feliciteer u.
    Veel kusjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Montse,
      Yo sabía dónde se encontraban estos búhos, y por lo tanto podría ir allí y con un poco de paciencia para hacer estas fotos. Búhos también me mantuvo bastante regularidad;-)
      Un besazo

      Verwijderen
  57. Wat zijn dit weer fantastische foto's Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Hallo Helma
    Wat heb je ze er mooi op staan , mij is het dit nog niet gelukt .
    Maar heb wel genoten van je opnames .
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat komt ook vast nog wel Loes :-)
      Als je eenmaal een plek weet waar ze zitten dan blijven ze daar ieder jaar naar terugkeren :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  59. Ma che bello che è!!! così paffutello e simpatico! Complimenti per le stupende foto! ciao Cri : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Questo gufo nel abete ha un aspetto paffuto out lol ... Una molto bella vista davvero e questo è stato davvero godendo gli uccelli.
      Saluti, Helma

      Verwijderen
  60. Reacties
    1. Takk Dirk,
      Jeg elsker ugler og derfor er veldig fornøyd med disse bildene av Hornugle:-)

      Verwijderen
  61. Ah Meneer de Uil in vol ornaat. Deze is véél mooier dan op de tv...:-)
    Ik vind zijn oren zo schattig, ze doen me denken aan een soort rups, maar daar weet ik natuurlijk de naam niet van!
    Op foto 6 zit ie ons wel een beetje uilig aan te kijken, maar hij staat daar naar mijn idee het mooiste op.Leuke informatie bij je prachtige serie, Helma. Groetjes van je buuf uit guur Enkhuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mwhaaaaa........ wat een uitdrukking Marjolein van "Uilig kijken....." whahahahahaha... maar ja, een uil kijkt nou eenmaal uilig *lol*. Die oortjes (die eigenlijk geen oren zijn maar kopveren) maken deze uil ook zo leuk om te zien :-)
      Groetjes van je buuf uit een inderdaad zeer guur Enkhuizen!

      Verwijderen
  62. The long-eared owl is indeed a beautiful owl to see.
    I was therefore delighted that I could photograph this owl.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Werkelijk prachtig Helma, knappe settings, heel mooi van scherpte en kleur, genieten hoor!!

    grtjs, Ludo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ludo,
      het mooiste zou zijn als ze helemaal vrij zaten in de dennenboom maar dat waren ze dus niet van plan. Dan maar half op de foto en proberen er het beste van te maken :-) Ik ben blij dat er toch van genoten hebt :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  64. Reactie van Geert

    Hoi Helma,

    wat weer een fijn 'uilen' blog zag ik voorbij komen...
    Gaaf dat je dit stekje wist. Genieten hoor.
    Veld en bos uilen komen vast ook nog wel :)

    Groet uit het (bijna) altijd zonnige Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geert,

      dank je wel voor je leuke reactie. Het is ook gaaf als je een "roestplek" weet waar deze mooie dieren zich ophouden. En dan met een beetje mazzel ook vrij kunt fotograferen. Dat laatste is nog een hele klus en daarom zitten ze bij mij half in het groen hahahaha..... Ik mag echt hopen ooit een bos en velduil te spotten. De steenuil heb ik gelukkig ook a;gezien en kunnen fotograferen maar die andere 2 staan al eeuwen bovenaan mijn wens lijstje :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  65. Hoi Helma,

    Omdat het nachtdieren zijn doen ze overdag bijna nooit hun ogen open, ik vind daarom foto 1 (en 6) zo mooi. Daar staat de uil weliswaar in z'n geheel en mooi vrijzittend op (het is vaak lang zoeken naar een geschikt fotografieplekje om hem er zo op te krijgen), maar toch vind ik hier de uil omringd door het mooi gekleurde herfstblad op de foto's 3 en 4 de mooiste. Het eeft de foto's iets geheimzinnigs en dat past wel bij zijn verborgen dagleven. Foto's zijn mooi gedetailleerd en scherp.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      bij de eerste foto's was ik laat in de ochtend en de twee van de drie uilen hadden daar hun ogen open. Ik werd dan ook danig in de gaten gehouden. Later ben ik weer teruggegaan en toen waren ze verhuis naar een naaldboom en nog weer even later naar een andere en grotere naaldboon. Daar zaten ze met zijn twaalven mooi te zitten maar niet mooi om de foto's van te maken. Ik vind het echt heel leuk dat je zegt dat je juist foto 3 en 4 de mooiste vind. Ze zaten daar wel inderdaad met wijd open ogen maar ik kreeg de takjes niet uit mijn gezichtsveld. Alleen hun gezicht was grotendeels vrij :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  66. Quite wonderful pictures! In Finland it's called a horn owl. I love your pics :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Ame
      kivaa että tätä kutsutaan sarvi pöllö Suomessa. Minusta on todella mukavaa lintuja ja oli siksi hyvin iloinen, että voisin löytää ja kuvata näitä kauniita lintuja.

      Verwijderen
  67. Helma, WOW !!!!! Beautiful being perfectly captured....... Mother Nature is very kind to you, to encounter such a beauty is very rare. Love. Wanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Witam Wanda,
      też nie widzę bardzo często te piękne sowy, ale gdy wiesz, ich pobytu można tam częściej. Cieszę się, że cieszył się te zdjęcia:-)
      Z poważaniem, Helma

      Verwijderen
  68. Halo Helma,
    Average may be by weight, but Maximum (or exceptional) by beauty!
    Such a wonderful job of photographing these lovely birds!!
    Did you have to give them some food so they pose for you? :)
    Peace :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Chandra,
      no, I have not given these birds eat. They are wild birds that live mice in nature. I got a tip from someone that live near these birds were sitting in the trees, and so I could go there and photograph them:-)
      Sincerely, Helma

      Verwijderen
  69. Preciosas imágenes de un ave espectacular. Que suerte has tenido, es un ave muy difícil de ver. Un fuerte abrazo desde España, mi amiga Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola mi amigo Germán,
      también es difícil encontrar estas aves, pero si usted los encuentra una vez que sepa donde debe ser. No son fáciles de fotografiar porque están tan a menudo escondidos en los árboles. Tuve suerte con algunas de estas aves:-)
      Saludos cordiales, Helma

      Verwijderen
  70. Een schitterende reeks, van een schitterende vogel, Helma
    Misschien leven ze hier in de Ardennen,
    maar in Vlaanderen heb ik ze nog nooit gezien.
    Hun camouflage vind ik ook opmerkelijk.
    Geslaagde reportage. Dank je wel.

    ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ria :-)
      Deze ransuilen zijn inderdaad schitterende vogels om te zien.
      Ik heb geen flauw idee of ze in de Ardennen zitten maar er zijn er wel heel veel zonder dat je het weet.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  71. Prachtige uilen met die pluimpjes. Heerlijk als je zo'n plekje weet, zeker als je er nog eens naar terug kunt gaan zoals je schrijft. jammer dat ze dan niet even voor je willen gaan verzitten ;-)
    Maar je hebt toch mooie beelden geschoten. Zeker nr 3 en 4 waar de uil zo mooi tussen de takken doorkijkt.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn inderdaad prachtige uilen Gonnie, en het is ook fijn om zo'n plekje te weten. Je kan er dan af en toe ven naar terug gaan. Helaas bleven deze uilen toch ietwat stoïcijns want ze kwamen echt niet van hun plek hahahaha...... Met deze beelden ben ik ook echt meer dan tevreden hoor.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  72. OOOhhhhhhhhh, wat zijn ze schattig, en knuffelig en prachtig gefotografeerd! Bofkont!
    Ik vind ze erg leuk zo tussen het groen!
    geen voorkeur want ze zijn allemaal enig!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er inmiddels een behoorlijke kont van gekregen Maria hahahaha... maar ik vond het zelf ook heel leuk om ze tussen het groen te zien zitten. Ik had er ook graag eentje vrij gehad maar ja, ze waren nogal halsstarrig in de naaldboom tsssss.......
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  73. Prachtige serie Helma, altijd lastig om deze prachtige vogelsoort er mooi op te krijgen, maar jou is
    dat toch echt heel goed gelukt! Wat zul je ook genoten hebben, uilen zien blijf ik toch bijzonder vinden, ik geniet ook graag even mee van jouw mooie foto's, compliment!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je compliment Coby :-)
      het is een prachtige uil en net als jij vind ik die niet alleen bijzonder maar ook echt geweldig om te zien. En reken maar dat ik genoten heb hiervan. Ik was er nit weg te slaan :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  74. Awesome camouflage!
    Have a great weekend!

    xoxo, Juliana | PJ’ Happies :) | PJ’ Ecoproject

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your comment Juliana
      and also for you a very nice weekend.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  75. Wow...amazing photos. Love those eyes!!!



    Sorry it's taken me so long to stop by for a visit this week. The flu bug still lingers at our house.
    Thanks for taking time to share your link with us at I'd Rather B Birdin'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That gives nothing Anni, I'm always very late in responding. Thank you for your comment and I'm glad I could contribute to this link:-)
      Greeting, Helma

      Verwijderen
  76. mooie dieren, knappe reportage Helma. ik zag nog maar 2 x een uil in het echt. maar ik ben geen vogelkenner, en weet dus niet welke soort het was.
    liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn inderdaad hele mooie dieren Hilde en ik was dan ook blij dat ik de gelegenheid had om ze te fotograferen. Super dat jij ook uilen in de vrije natuur zag ook al was het dan maar 2 keer.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  77. Ik ben zelf een fotograaf van niks en kan daarom des te meer genieten van jouw mooie natuurfoto's van o.a. deze uil. Mooi gedaan zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo erg nou Tinke hihi.......
      ik zal straks eens bij je kijken en dan denk ik dat het best wel mee zal vallen.
      Leuk dat je even langs kwam en een reactie achterliet.

      Verwijderen
  78. Hey Helma
    Deze mooie gecamoufleerde ransuil heeft je goed in de mot op een paar beelden! ;-)
    Een prachtige fotoserie!
    Groetjes
    Dominic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Dominic,
      ik vind ze zo leuk deze uilen :-)))))))
      En ja, bij sommig kwam ie goed uit de verf maar in e naaldboom bleven ze gewoon stoïcijns zitten.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  79. Oh, de ransuilen, die vind ik ook zo mooi, zijn dit de Uithoornse uilen, of was het een ander plekje. Ik hoop nog altijd een roestplek bij mij in de buurt te vinden, want ik vind het super mooie dieren om te fotograferen.
    Deze serie van jou is ook erg mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      dit zijn niet de Uithoornse uilen alhoewel we daar wel heen zouden gaan. Ik kreeg een tip dat er al jaren ergens een roestplek zou zijn en daar zijn we toen heen gegaan. Overigens bleek dat er nu op eht werk van mijn ega een aantal ransuilen zitten. Ik ben ent als jij ook zo gek op uilen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma