donderdag 29 januari 2015

Koolmezen.................(Parus major)

Ja........... wie kent ze niet!! Je hebt wel eens van die dagen dat je hier en daar een koolmees ziet. Je legt deze vast en vervolgens doe je er niets mee. Ineens blijkt dat je met een overschot aan koolmezen in de diverse mappen zit dus........ in dit blog de koolmezen die ik hier en daar heb gefotografeerd. Verschillende  foto's van koolmezen van in de polder, vanuit de auto, onderweg en in de tuin.


***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.


Koolmees .(Parus major)

Koolmees .(Parus major)

Koolmees .(Parus major)

Koolmees .(Parus major)

Koolmees .(Parus major)

Koolmees .(Parus major)

Koolmees .(Parus major)

Euhhhhhhhhhhhh.......... onderstaande foto  kon ik natuurlijk ff niet laten whahahahaha.....


Koolmees .(Parus major)

Koolmees .(Parus major)

Koolmees .(Parus major)

Koolmees .(Parus major)

Koolmees .(Parus major)

Koolmees .(Parus major)



======================================================

Iedereen bedankt voor de vele reacties en de complimenten op de foto's in het blog hieronder van:

"Mossen............................................"

167 opmerkingen:

  1. jahaaa daar doe je me een plezier mee!!!
    prachtige foto's nam je van de koolmeesjes
    deze zijn me steeds te vlug af
    wat een schatjes zijn het :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn inderdaad schatjes Anneke maar inderdaad ook heel erg vlug. Fijn te lezen dat ik je met deze foto's een plezier doe :-)

      Verwijderen
  2. Che belli e cicciottelli! Complimenti per le tue foto che sono magnifiche! ciao Cri : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sono anche molto bello birdie, ma anche uccelli molto veloci.
      Grazie per il tuo commento.
      Saluto, Helma

      Verwijderen
  3. excellent Helma ! fantastiske bilder !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dette er bilder av forskjellige dager Dirk.
      De forble noensinne i mappen, og derfor har jeg dem nå, men satt sammen:-)

      Verwijderen
  4. Wat zijn ze toch leuk maar net als Fotorantje zegt zo ontzetten snel .We hebben er best veel hier in de tuin en ze zijn zo ontzettend allert ,dus bij elke minimale beweging of geluid foetsie .Je foto's zijn weer heel mooi zoals ik van je gewent ben en zo kan ik ze even rustig bekijken !
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn zeker leuk Elisabeth maar ook zo vliegensvlug. Het klopt dat sommige bij ieder beetje beweging al wegvluchten maar er zijn er ook die wat langer blijven zitten. Komt denk ik ook naar gelang ze honger hebben en dan iets eetbaars zien. Ik bekijk ze in de foto's zelf ook op mijn dooie gemak want tijdens het fotograferen lukt dat niet.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. Dear Helma
    So nice and sharp! Wonderful compositions! Fantastic my dear!

    Hugs
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Jette Majken,
      these birds are photographed on different days. It was now time to put them together in a blog.

      A hug,
      Helma

      Verwijderen
  6. Lovely study of the Great Tit Helma, super photos.


    peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I still had a lot of standing and therefore I have them now but all put together in a post.

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  7. adorable little birds! loved the shot of two at once! and what a cute little butt. :) just love their coloration.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha .... that picture of that ass I just could not let hahahaha ...
      The picture where two great tits on stand was a stroke of luck:-)

      Verwijderen
  8. Hello Helma, gorgeous images and captures of this cute bird. Wonderful series, enjoy your Friday!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen, this is a good blog to link your critters Saturday: _)
      Very nice weekend.

      Verwijderen
  9. Cute pictures of birds that I really like. Yours sincerely.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I had a lot of great tits on my folders and that had now only be placed once;-)
      Yours

      Verwijderen
  10. ha die Helma
    wat een prachtige opnamen van dit mooie vogeltje , ik zie ze dagelijks bij me om het huis , ja overal gelukkig wel , maar ze zo op de foto te zetten is een ander verhaal
    heb een huisje hangen , laatste keer was het de Pimpelmees die het nam , voor heen altijd de Koolmees , nu zien wat er dit voorjaar komt
    fijne avond nog
    lieve groet , karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      de koolmezen zitten momenteel ook alle dagen inmijn tuin net als de roodborst, de spreeuwen en de tortels. Ook de merels en zelfs een winterkoninkje en 2 goudhaantjes die in de blauwspar zitten die weer voor in mijn tuin staat. Ik had inmiddels zoveel koolmezen dat ik ze allemaal maar in een blog heb gezet. Grappig dat je huisje ook steeds wordt bewoond. Hier was het ook vechten met kool en pimpel maar de koolmees woont er alle jaren in. Jij ook nog hele fijne avond.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  11. El Parus major es un pájaro precioso y tus fotografías son fantásticas. Saludos desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Germán,
      Yo tenía un montón de grandes tetas están en diferentes carpetas, y nunca había colocado. Ahora me los puse juntos en un blog:-)
      Un abrazo

      Verwijderen
  12. It's a wonderful little bird, so common where you are, yet nonetheless delightful. I wish we had them here! Then I think that I too would have a whole lot of surplus shots in my files.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello David,
      the Netherlands is indeed a very common bird. They now sit massively in the garden because eht winter. They then come to eat seed. Even in summer, you can see them regularly and I even have a litter every year in the hive in the garden. Now I had so many great tits that I had never posted that I have now but in a blog put lol .....

      Verwijderen
  13. Zo'n 'gewoon', maar toch zo'n leuk vogeltje. De foto's die je hebt gemaakt zijn prachtig. Vooral de een na laatste foto vind ik schitterend. Ieder veertje is te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad eigenlijk een "gewoon" vogeltje en ook een behoorlijke snelle jelle!
      De foto die jij bedoelt zou ik eerst niet eens plaatsen omdat ik die een beetje te overbelicht vond.

      Verwijderen
  14. Reacties
    1. Ik vond het jammer om ze in de verschillende mappen te laten staan John, dus dan maar allemala bij elkaar in een blog.

      Groetjes Helma

      Verwijderen
  15. Halo Helma,
    These little babies are so adorable.
    I can't wait for it to warm-up a bit here, so the finches come back.
    Lovely photos!
    Have a Beautiful Day!!
    Peace :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. There are really a lot of great tits here, and they also come very close to the houses to get food. I had a lot of these great tits stand in my folders and so now all but put in a blog.

      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  16. Realmente preciosas todas tus fotos, la calidad de todas ellas es incuestionable. Yo me quedo con la que está con el culo alzado, es original y muy graciosa.
    Besos Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chortle ... la mayoría son retratos ordinarios, sino el que tiene culo plano (o Quiso decir que la cabeza plana), me pareció muy divertido para fotografiar jajajaja ... era muy divertido de ver.
      Un abrazo

      Verwijderen
  17. Very beautiful, Helma, I love your bird series here. It looks like they are posing for you. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. They really seem to pose Linda:-)
      But sometimes they lifted very still and be alert and I use process. I had a lot of great tits, so I've just put together.

      Verwijderen
  18. What fabulous shots of these pretty birds!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In the Netherlands they are very common but they stay really nice to see and to hear. They can whistle en wonderful:-)

      Verwijderen

  19. VoyagesetAbstraits heeft een nieuwe reactie op je bericht "Koolmezen.................(Parus major)" achtergelaten:

    Reactie van Cath....

    Merveilleuses photos comme d'habitude mais aussi un sujet que l'on regarde avec beaucoup de plaisir car il est superbe !!!
    Bonne fin de semaine à toi!
    Bises Cath.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour Cath,

      Je ai accidentellement supprimé votre commentaire. Je l'ai vu deux fois et voudrais donc d'abord supprimer Malheureusement, je ai les deux réactions lorsqu'ils sont retirés et tentent maintenant d'obtenir la réponse dans le courrier revient à nouveau.

      Je suis heureux que vous avez apprécié ces photos. Profitez également arrêté le week-end agréable.

      Un gros bisou

      Verwijderen
  20. prachtig he helma, deze kleine boefjes heb je mooi gevangen. ik vind het zulke mooie acrobaatjes hé :-)
    prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn ook echt hele leuke vogeltjes Dien maar ook zo ontzettend snel!
      Ik vond het jammer om ze in de diverse mappen te laten staan dus dan maar een heel blog vol in een keer hihi.....

      Verwijderen
  21. Hoi Helma, wat 'n heerlijke serie van de Koolmeesjes, koddige vogeltjes zijn het.
    Groetjes kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had er nog heel veel staan Kees (en ik heb er nog veel meer) dat het ook hoog tijd werd om ze maar eens te plaatsen :-) Koddig zijn ze zeker :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  22. Hoi Helma,
    Mooie serie van de koolmees, ik denk dat het op de bewuste plek is gemaakt waar ik de staartmees heb vast gelegd.
    Ik vind ze allemaal super, genieten van deze vogel.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irma,
      dat zou heel goed kunnen hoor. Ik heb deze mezen op verschillende plekken gemaakt. Ik heb ook nog startmezen en die zie ik wel op dezelfde plek als waar jij ze hebt gefotografeerd :-) Ik had nu nog zoveel koolmezen (en nog steeds heel veel) dat ik er nu maar een blog aan geweid heb hihi...
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  23. Hi Helma,
    fantastic photos of this cute little birds. Wonderful in the nature and in the sunshine.
    Have a nice and cozy weekend, Helma.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Synnove,
      I had to work this weekend, but now I have a few days off and my weekend starts now:-) This great tit is a happy whistler in many garden:-)
      Have a very happy new week.
      Warmest regards, Helma

      Verwijderen
  24. Hoi Helma.

    Hele mooie serie van de koolmezen.
    Het zijn hele mooie vogeltjes.
    Genieten dus van je foto's van de vogeltjes.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      koolmezen zijn van die leuke fluitertjes die ik zowel zomers als ook in de winter veelvuldig in de achter en voortuin heb :-) Inderdaad lekker genieten dan.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Geweldig!!! zoals je ze gefotografeerd hebt...super, vooral die ene :) mag ook wel eens gezien worden, hoe zo'n vogeltje er aan de 'onderkant' uitziet...:)
    Ik vind het echt knap hoor, het stikt er hier van, maar ik blijf het moeilijk vinden om er een foto van te maken, ze zijn zo snel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahaha..... ik weet gelijk welke je bedoeld met die ene, ja... fat kon ik ff niet laten whaaaaaaaa...... Ik heb er momenteel ook echt heel erg veel in de voor en achtertuin. Ooit krijg je ze ook op de foto maar ze zijn inderdaad wel heel snel.

      Verwijderen
  26. Helma dit is een pracht collectie van de koolmees.Wat weet je ze mooi weer te geven. Heel mooi gefotografeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had er nog heel veel in verschillende mappen staan Roos en vond het zonde om ze niet te laten zien. Zodoende kwam het idee om ze dan maar samen in een blog te plaatsen :-)

      Verwijderen
  27. Wonderful photos of the tits. They're adorable little birds. I wish you a wonderful weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I had to work this weekend Gunilla but now my weekend started:-) The tits are really cute birds to see but also to hear them whistling.

      Verwijderen
  28. En dank zij jouw fototechniek kan ik deze leuke vogeltjes eens haartje voor haartje bestuderen.
    Mooie serie!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... leuk hé om zo'n vogeltje op deze manier eens rustig van alle kanten te kunnen bekijken Zem ;-) Door alle mezen nu bij elkaar te plaatsen heb ik een mooi mezenblog gekregen.
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  29. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt, ik wens je alvast een heel fijn weekend! ^^

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest werken dit weekend Michelle maar nu is mijn weekend in gegaan. Ik hoop dan deze dagen er even met de camera op uit te kunnen :-)

      Verwijderen
  30. Wat een mooie ode aan de koolmees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Bas,
      de koolmees is tegenwoordig een hele gewone vogel in menig tuin maar zijn gefluit vind ik nog steeds prachtig om te horen :-)

      Verwijderen
  31. Ze zijn allemaal mooi, maar foto nummer vijf is toch bijzonder, Helma

    groetjes
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ria,
      wat vind je daar zo bijzonder aan ?
      Ik vind wel dat hij daar hele mooie kleuren heeft en er ook heel leuk opstaat :-)

      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  32. Een doodgewone koolmees en daar zulke mooie foto's van maken.....wauw!
    Nr. 8 is zo leuk maar nr. 5 vind ik toch het mooiste!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De koolmees is inderdaad inmiddels doodgewoon in menig tuintje
      maar zijn gefluit vind ik nog steeds geweldig om te horen Trijnie :-)
      In de vergroting bedoel je denk ik foto 6 en 9 ;-)

      Groet, Helma

      Verwijderen
  33. "Gewoon een koolmeesje", je zegt het zo makkelijk. Maar dat is natuurlijk niet zo, je laat dat met iedere foto zien, Helma. Prachtige opnamen. Heb een goed weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik......inmiddels heeft iedereen tegenwoordig meerdere koolmezen in zijn tuin Jan, dus dat bedoel ik er eigenlijk mee :-) Ik moest werken dit weekend maar nu is mijn weekend in gegaan ;-) Voor jou een mooie nieuwe week.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Reacties
    1. I still had a lot of great tits in my folders are and I found it a shame not to show them. Therefore I have made but a collective blog;-)

      Verwijderen
  35. Zo parmantig, die laatste! Mooie serie, niet alleen van voren, van opzij, van achter, maar zelfs van onder, hahaha. Met z'n tweetjes vind ik ook heel gaaf, maar ze zijn allemaal zo leuk met die pientere kraaloogjes. Mooie achtergronden ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahaha..... ja die van onderen kon ik niet laten schieten Alie hahahahaha...... Ik had nog heel veel koolmezen van verschillende uitstapjes en daarom heb ik er maar een verzamelblog van gemaakt :-) Het zijn ook echt leuke vogeltjes die ook nog eens heel mooi kunnen fluiten ;-)

      Verwijderen
  36. Een mooie serie foto's van deze gevederde vriendjes Helma, je moet wel altijd vlug reageren, want ze zijn razend snel. Opname 8 is natuurlijk de topper.....hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn inderdaad snel Edward maar soms blijven ze net eventjes mooi zitten.
      Vaak als ze alert zijn zitten ze een moment stokstijf stil. Ik moest even kijken voor foto 8 en dat is 9 in de vergroting. Je weet dat als je op een foto klikt je deze in de vergroting ziet en je dan zo door kan scrollen? Maar ik begreep welke foto je bedoelde hoor hahahahahaha.....

      Verwijderen
  37. Schitterende serie loepzuivere plaatjes!

    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het zonde om ze niet te laten zien Dick :-)

      Groet, Helma

      Verwijderen
  38. Какие чудесные фотографии синичек! Восхищена!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Анна,
      У меня было много этих больших синиц в разных папках, фотографии, и она никогда не размещены. Почему я их сейчас, но собрать в блоге:-)

      Verwijderen
  39. Jouw prachtige serie foto's laat zien wat een mooi vogeltje het is. opvallend het platte schedeldakje op foto 12 en de ondersteboven foto is hartstikke leuk!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat platte schedeldakje viel mij ook gelijk op Ank.
      Ik had (en heb) dat ook nog nooit eerder gezien!
      Die "ondersteboven" foto vond ik zelf ook heel goed geslaagd hahahaha.....

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  40. De koolmees mooi in de schijnwerpers gezet Helma.
    Prachtige serie en wie wat bewaard heeft wat ;-))
    Zo heb ik er veel van de Vlaamse gaai.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms heb je dat wel eens dat je van een vogel maar een of twee foto's kan maken en dan blijven ze in de desbetreffende map staan. Zo komen er steeds meer mappen bij met ook weer een of twee vogels waar je er verder niet meer van hebt. Uiteindelijk heb je dan ineens een heel blog vol hihi...... Leuk dat jij dat van de Vlaamse gaai hebt :-)
      Ik moest werken dit weekend maar nu is mijn weekend in gegaan ;-) Voor jou ene hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  41. De koolmees prachtig in het spotlicht gezet Helma ... en af en toe mag er ook op de kont worden gefocust :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaaa........ die kont vond ik ook echt heel leuk Henk (gniffel........)

      Verwijderen
  42. WOW, kom eens om een Koolmees!!! Een schitterende selectie en foto 9 hahahaha..natuurlijk moest die ook!!
    foto 8, 11, en foto 12(wat een houding en platte kop!!)vind ik het mooist, maar alle foto's zijn mooi ook qua achtergrond. Als je zulke foto's laat zien, krijgen we nooit genoeg van de Koolmees.
    Fijne weekend!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha..... kom een som een koolmees zegt ze dan :-)))))) Foto 9 kreeg ik door de inspiratie van jou. Jij had nl ook ooit een koolmees op deze manier laten zien en toen lag ik echt in een stuip dus ja, toen ik deze zo zag zitten moest ik deze dan ook echt fotograferen hahahahaha..... Die platte kop vond ik heel bijzonder om te zien maar dat zat echt zo! Leuke serie heb je uitgezocht Maria :-) Weekend is inmiddels achter der rug alhoewel het nu mijn weekend is. In het "echte" weekend moest ik werken. Jij nog hele fijne week.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  43. Beautiful images, superb background Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I had a lot of great tits and now I have just put together Roy.
      The backgrounds are indeed nice quiet:-)

      Verwijderen
  44. It's also a nice bird.
    I had only a lot on my photo folders without that I've ever posted. So now all but put in a blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hallo Helma, de Koolmees is wel een buitengewoon mooi gewoon vogeltje die het altijd doet op de foto. Hier bewijs je dat weer. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ben, de koolmees wordt na de mus het meest gezien hier in de omgeving. Het is inderdaad ene mooi vogeltje en zijn gefluit is en blijft mooi om te horen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Hallo Helma:) Weet je wat het rare is met die "eenvoudige" koolmeesjes? Ik raak maar niet op ze uitgekeken! Ik heb ze in de voor en achtertuin en volgens mij zijn ze heel tevreden met wat ik ze voorschotel. En het blijven mooie vogels met mooie kleuren zoals in jou mooie foto's nog beter te zien is. Weer een prachtige serie! Groetjes en een fijn weekend!xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Renate,
      ook hier zitten ze in de voor en achtertuin en in het voorjaar ehb ik altijd een nest in de nestkast :-) Het zijn ook echt mooie vogels met een mooi gefluit. Super dat ze bij jou ook in de voor en achtertuin zitten :-) Het weekend is voorbij en ik moest werken maar..... nu is het mijn weekend. Voor jou een hele mooie week.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  47. Leuke en mooie foto's Helma van deze alledaagse vogel.
    Foto 6 geeft de indruk dat het meesje zich betrapt voelt en foto 9 vind ik prachtig. Eens wat anders als een 'portret'.
    Groetjes, Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ronald, leuk je hier te zien :-)
      Het is inderdaad een alledaagse vogel en je ziet ze hier ook vrij veel.
      Ik vind zelf de kleuren van foto 6 erg mooi (ik ga ervan uit dat je telt vanuit de vergroting). En ja, een portret heb je snel maar een onderkant niet hahahahaha... Ik vond dit zo leuk om te zien dus ja, dan moet dat wel ff vereeuwigd worden ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  48. świetna seria z sikoreczką.., pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję Barbara:-)
      Pytanie: Czy nigdy nie umieścić coś na blogspot?
      Zobaczymy się często na google +

      Verwijderen
  49. Hi, Helma.
    The photos of Parus major are wonderful. This entry is fantastic!!
    Best regards
    Iñaki

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Iñaki,
      I had a lot of these different great tits stand in my folders and it was high time to put them once again:-)
      Best regards,
      Helma

      Verwijderen
  50. Fantastisch om de koolmees eens zo voor het voetlicht te plaatsen. Er zitten er hier ook heel veel op en rond de veranda, maar ik zal ze nooit zo mooi kunnen fotograferen. Wonderschoon!
    Groet,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janneke, deze koolmezen zijn ook op verschillende locaties gefotografeerd. In de tuin, onderweg emt de auto, in natuurgebieden en in de heemtuin. En zeg nooit nooit want voor je het weet heb je er een op de foto met al zijn details :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  51. wat een knappe natuurfoto's zijn het weer geworden Helma.Ik heb er alle dagen ook veel aan de voedertafel.Het zijn echte vliegkunstenaars.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marylou,
      het is nu ook overal een komen en gaan van kool en pimpelmezen bij menigeen in de tuin. :-) Vliegkunstenaars zijn het zeer zeker want ze maken mooie acrobatische toeren.

      Verwijderen
  52. Ik vind koolmezen eigenlijk helemaal niet zo makkelijk om mooi te fotgraferen,
    dat zwarte oog in dat zwarte koppie en al die cotrastrijke kleuren.
    Maar jij laat hier een mooie serie zien, waarbij me opvalt dat alle vogeltjes een mooi
    lichtje in het oog hebben. Mooie opnamen die het verdienen om in deze blog te staan en ik heb
    foto1 (8) als favoriet.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Coby,
      daarom staat foto 8 ook gelijk als openingsfoto in het blog :-) Deze koolmezen zijn dan ook in mooie lichtomstandigheden gefotografeerd. Ik heb er ook die veel donkerder zijn en dan zijn het echt niet van die mooie foto's. De lichtjes in de ogen zijn inderdaad wel cruciaal in dat zwarte koppie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Hoi Helma,
    Wat een prachtige foto's van deze meesjes!! Je hebt ze werkelijk schitterend in beeld gekregen. Ontzettend mooi van kleur met ook zeer mooie achtergronden. Helemaal te gek!!
    Ennuuhh... foto 9 kwam zeker uit een ander mapje van je PC... haha...!! Wel leuk hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      ik had bij de meeste van deze foto's ook echt hele mooie lichtomstandigheden :-)
      En whahahahahaha...... ja, euhhh... foto 9 is uit een ander soort mapje whaaaaaaa..... *giert het uit* Dank je voor je ontzettende leuke reactie :-)))

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  54. Wow dat zijn prachtige beelden van de koolmezen! Zo helder en zo'n mooie achtergrond!
    Ze zijn moeilijk te fotograferen vind ik, hun kopjes gaan supersnel op en neer :-)
    Prachtig om te zien Helma!
    Fijn weekend,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vanessa,
      koolmezen zijn ook inderdaad heel snel en vlug maar soms, als ze een momentje "alert" zijn zitten ze even stokstijf stil. Dan kan je mooie foto's maken. Ik had echt bij de meeste van deze foto's ook hele mooie lichtomstandigheden. Het weekend moest ik werken maar ik heb nu weekend ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. Whahaah foto 9 laat een heel andere kant van de koolmees zien. Nee die zien we niet zo vaak! :-)
    Tuurlijk is het weer een mooie serie van dit 'gewone' koolmeesje. Soms mis ik mijn tuintje wel hoor, als ik zie wat jij allemaal om je huis hebt, ben ik wel een beetje jaloers. Nah, moet ik vandaag maar op je blog blijven, dan geniet ik er toch van!
    Dag buuf, groetjes uit fris (en fruitig) Enkhuizen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahaha..... dat is inderdaad een hele andere kant dan de gebruikelijke voor of zijkant Marjolein. Ik kon het ook echt niet laten om dat NIET te fotograferen whahahahahaha...... Ik geloof direct dat je dan je tuintje soms mist maar je kan ook naar de heemtuin. Daar zitten ze nu echt voor je te poseren net als de pimpelmees en de roodborst. Wel fijn dat je ook van de foto's in mijn blog geniet :-). Groetjes uit een vandaag wat winderig Enkhuizen.
      Je buuf............

      Verwijderen
  56. Wat heb je weer een mooie serie van dit prachtige vogeltje gemaakt
    Stuk voor stuk heel mooi ha ha en die zijn achterwerkje laat zien prachtig
    En mooie softe achtergrond echt genieten
    Ik wens jullie een heel fijn weekend toe
    L.G Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Janny :-)
      Deze koolmezen zijn allemaal op verschillende dagen gemaakt hoor. Sommige uiteraard wel op dezelfde dag maar ik had ze nog nooit geplaatst. Meestal waren deze koolmezen dan bijvangst en ja, dan blijven ze in de mappen staan. Nu maar allemaal bij elkaar gezet in een groot blog :-) Het weekend is alweer voorbij en ik moest ook werken het weekend. Ik heb nu dus "vrij weekend" ;-) Voor jou nog een hele fijne week.
      LG, Helma

      Verwijderen
  57. Hi Helma,

    Wat een schatjes zijn het toch.
    Mooi vast gelegd met een twinkel in de oogjes.
    Super fraaie achtergrond die soms zelfs als zacht goud overkomt en mooi soft is.
    Echt weer van die juweeltjes.

    Fijn weekend en LG,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karina,

      het zijn ook schatjes maar dat vind ik eigenlijk van alle meesjes hihi......
      Een twinkel in de oogjes is wel cruciaal en bij e meeste van deze is dat ook mooi gelukt :-)
      Met de achtergronden ben ik zelf ook heel blij. Het weekend is reeds voorbij en ik moest werken het weekend, maar nu geniet ik van mijn "vrije" weekend ;-)

      LG, Helma

      Verwijderen
  58. Het is weer een hele mooie serie geworden Helma lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Daniëlle, ik ben er ook heel blij mee :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  59. Hoi Helma,
    Mooie platen zitten er tussen. Maar ook een intrigerende. Wat wil je uitdrukken met foto 9? Het eerste wat mij te binnen schiet is : " Ýou can kiss ......." Foto 6 en 8 vind ik de toppers.Foto 1 t/m 14 sluiten de serie heel fraai af. Maar is er met de mees op foto 12 gebeurd? Zijn kop is plat. Leuke en mooie serie.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      wat wil ik uitdrukken met foto 9.................... jou interpretatie vind ik wel in de buurt komen hahahahaha... nee hoor, normaal zie je altijd de vogels van de voor en/of zijkant en ik wilde nu eens een andere kant laten zien *lol*. 6 en 8 zijn ook heel mooi waarbij ik vooral de achtergrond van 6 en ook zijn houding heel mooi vind. Ik heb geen idee wat er met de mees in foto 12 is gebeurd. Zij kop was ook inderdaad plat op dat moment :-))))
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  60. zo mooie kleine beestjes. Ze komen de gehele dag door bij mij op balkon om te snoepen en ik geniet ervan, net zo als van je mooie foto's Helma. Fijn weekend wens ik jullie, Dietmut

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk dat ze heel de dag op je balkon komen Dietmut :-)
      dat betekent ook dat ze het goed naar hun zin hebben bij jou :-)
      Het weekend is al reeds voorbij en ik had bovendien werkweekend.
      Nu geniet ik van mijn vrije weekend ;-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  61. schitterende foto's Helma van dit mooie vogeltje. Het valt me nu op dat het kleine beestje zo grote pootjes heeft.
    gr. Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook soms niet helemaal te rijmen waarom sommige vogels van die grote poten heeft. Kijk maar eens naar de poten van een meerkoet! Dan schrik je toch ook van die enorme poten! Maar het is nu eenmaal zo ;-) Fijn dat je deze foto's schitterend vind.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  62. Prachtige serie, Helma. Fantastisch hoe je die snelle rakker te pakken hebt gekregen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Joke,
      het zijn wel foto's van verschillende uitstapjes hoor.
      Ik had ze alleen overal nog in verschillende mappen staan.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  63. Een prachtige serie Helma, en ze verdienen het om op je blog te staan!
    jij hebt ze van hun mooiste kant laten zien, schitterend gedaan meid!
    Nog een fijne zondag
    Groetjes
    Dominic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn zelfs van alle kanten te zien Dominic hihi........
      Dank je voor je leuke en enthousiaste reactie :-)
      De zondag is inmiddels maandagavond maar dat mag de pret niet drukken ;-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  64. De foto's die u vogel doen laat me altijd bewonderd, ik zou ooit graag iets zo prachtig te doen.
    Een knuffel, Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Montse,
      ¿Todavía también hace bellas imágenes! Usted siempre hermosos edificios y el arte de la imagen. Creo que si usted va a centrarse en un pájaro que también gestionar por decirlo con suavidad en la imagen:-)
      Un abrazo.

      Verwijderen
  65. Reacties
    1. Thank you Bob:-)
      I still had a lot in my folders stand so it was time to show them again:-)

      Verwijderen
  66. wat een schitterende reeks....

    mijn felicitaties hiervoot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt voor je bezoek op mijn blog

      http://dorpstraat-mariakerke.skynetblogs.be

      met dank

      Verwijderen
    2. Dank je voor je felicitatie Willy :-)

      Verwijderen
    3. En natuurlijk voor je respons :-)
      Je staat dan ook in mijn blogrol.

      Verwijderen
  67. Hoi Helma,

    Wat een major-geweld Helma, leuke serie alhoewel ik vind dat sommige foto's wel wat veel contrast hebben zoals nr. 6, 12 en 13. Foto's nr. 4 en 7 genieten mijn voorkeur en die cloacamees is wel heel geinig.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      ik had van diverse uitstapjes nog heel veel koolmezen in de diverse mapjes staan zonder dat ik die ooit geplaatst had. Werd dus hoog tijd om dat eens te doen voor er nog meer bij komen. Het contrast in foto 13 is inderdaad zo maar bij de andere vind ik eth wel meevallen. Maar dat is bij ieder zijn smaak :-) En ja, die cloacamees kon ik even niet laten whahahahaha.... wat omschrijf je dat netjes hahahaha......

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  68. Ik had hier verleden week geantwoord, mijn antwoord is verdwenen ? of is het nooit aangekomen ? computers zijn soms rare bakbeesten ;-) Nog maar eens een reactie opsturen dan: Je foto's van dit kleine kwieke vogeltje zijn schitterend hé. Foto nr 6 vind ik persoonlijk de mooiste, het bokeh is daar zo zacht en pastel achtig. Dat geeft zeker een meerwaarde aan die foto. Knappe en boeiende natuurfotografie, zoals steeds hier. Groetjes van Dirk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dirk,
      ik heb echt geen reactie van je gezien hier in dit blog hoor, anders had ik die ook in de mail moeten krijgen en die had ik dan zeker gezien! Fijn dat je dan toch nog even komt reageren :-) Leuk dat je die foto eruit hebt gehaald als zijnde je mooiste voorkeur :-) Jou foto's doen er niet voor onder!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  69. These are precious little birds! You have captured every detail so beautifully. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. They are also very nice birds but also very fast birds. These birds I photographed on different days:-)

      Verwijderen
  70. Красива сонячна пташка!

    xoxo, Juliana | PJ’ Happies :) | PJ’ Ecoproject

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Це щасливий Whistler часто в сад, щоб поїсти в зимові місяці.
      Твоє

      Verwijderen
  71. Lieve Helma, een beetje laat misschien, maar ik kom je toch nog even van harte feliciteren met je verjaardag, en hoop dat je snel een grote meid mag worden.....geintje hoor! Een verjaardags- kus (voor een keer mag dat) van Edward.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beter laat dan nooit Edward :-)
      En natuurlijk mag je een verjaardagskus geven ♫♫°º º°❤.•°º╮ ☺ ☺
      Dank je wel voor je felicitaties x
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  72. swift little birds with yellow and blue colors we call sikorki, they play around my house during the winter bringing their joy, energy and colorfulness. Beautiful photos ( as always) Helma. Wanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Wanda,
      Also here are the great tits and blue tits in winter also very close to the houses. They then get food and also give a nice flute concert. It's always fun in the garden with these birds:-)

      Verwijderen
  73. Leuke vogels. Ze zijn zo gewoon, maar als je ze goed bekijkt zijn ze ook erg mooi. wist je dat de breedte van de zwarte streep/stropdas aangeeft hoe hoog de vogel in de pikorde staat? Hoe zwarter hoe hoger.
    Leuke serie.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gonnie,
      dat wist ik dan weer niet van die zwarte streep. Wel dat de "stropdas" van de man breder is dan van de vrouw maar dat van die pikorde is nieuw voor me!!?? Ik ben uiteraard gelijk wezen google en daar vond ik inderdaad wat je zei. Dank je wel voor deze aanvulling.
      Groetjes, Helma

      Let maar eens op die koolmees met over zijn borst een brede zwarte band die doorloopt tot tussen de poten. Hoe breder die 'stropdas' hoe meer ontzag andere mezen voor hem hebben. Bij het eten is de beste plek voor hem. En dat zijn voorwaarden om 's winters niet te verhongeren en makkelijker de aanvallen van sperwers en andere predators te weerstaan.

      Verwijderen
  74. dus deze mooie vogeltjes hebben een rangorde af te zien aan strepen , vreselijk :) ik was kannonier zonder strepen hihi
    ha die Helma
    Rozen zijn mooi , ten alle tijden , en ze begeleiden een mooie tekst over tijd
    ja de rit om de wereld zit er ff op , we zijn bij de Z
    wie weet ga ik er zo nog meer verder , maar dan eerst weer steden of dorpen
    ik morgen weer aan het werk en niet vroeg hoor , 1430 uur hihi , vroeg beginnen was al ver terug in de jaren '90 vorige eeuw :)
    ach over een week of 3 ben ik weer dik 2 weken vrij ;)
    slaap wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi karel,
      dat wist ik dus ook niet eerder. Ik las het in Gonnie haar reactie en ben toen gelijk op google gaan zoeken. Zo leer ik ook nog steeds bij over de natuur en haar bewoners :-)
      De rozen zijn inderdaad mooi en de teksten zijn dan ook vol levenservaringen, vraagstukken en waarheden. Je reis om de wereld is een leuke maar een reis door dorpjes en steden in eigen land lijkt me ook heel erg leuk om te zien. En ohw ja, ik medelijden met je dat je weer moet werken en dan lees ik dat je binnenkort alweer 2 weken vrij bent!!!! Is je gegund hoor hihi.......

      Verwijderen
  75. hoi Helma,
    ze zijn prachtig je foto's
    lieve groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marja,
      dank je wel voor je reactie over mijn foto's :-)
      Geniet vandaag van deze mooie dag.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  76. Gorgeous photos of the Tit! Thanks for stopping by my blog and your nice comment!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Barbs Hello, nice that you will also look over here and leave a response. I find pictures of the heron also really very beautiful.
      Warmest regards, Helma

      Verwijderen
  77. mogge Helma
    ik ben niet zo harig hoor :)
    ja ik was wel jarig ;)
    ben ik elke dag als ik wakker wordt :)
    dank je voor de felicitatie
    geniet de dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Euhhhh..... ik ben gelijk naar je blog gerend Karel en zag inderdaad dat er harig stond!!
      Schaam........................ sorry!
      Jij ook nog hele fijne dag ;-)

      Verwijderen
    2. * Schaamrood...................*

      Verwijderen
  78. Hai Helma,

    Knappe serie foto's van 1 van de lastigste vogeltjes om te fotograferen. Eigenlijk is het altijd of te donker of te licht voor dit vogeltje. Met teveel licht krijg je zo'n overbelichte wang en met te weinig kan je z'n oogje niet goed zien.
    In foto nummer11 heb je naar mijn idee het ideale licht. Mooie witte delen, mooie zwarte delen en de kleur geel komt ook erg goed tot z'n recht. Superfoto is dat. Bij alle anderen is er aldoor wel iets aan te merken op het licht, waardoor 1 of meerdere kleuren net niet lekker uitkomen. Helaas moeten we omgaan met de omstandigheden die moeder natuur ons geeft ;-). Maar niets te klagen over scherpte, compositie en dergelijke. Dat is allemaal top. Foto 11 is er zo eentje die ik graag zelf had willen maken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      het zijn ook lastige vogeltjes maar soms blijven ze mooi even zitten. Zeker als ze ineens alert worden dan zitten ze even stokstijf en dan vliegen ze weg :-) Ik heb foto 11 eens uitvoerig bekeken en je hebt wel gelijk Dat is wel een hele mooie foto qua belichting. Soms is het vogeltje iets te hard of net te weinig licht maar ik vond ze mooi genoeg om te plaatsen. Heel goed dat je dit opmerkt en dat waardeer ik ook :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  79. Mooie serie-lastig om te fotograferen-mooie scherpe foto's
    Groet eilandstaete

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Eilandsaete :-)
      Deze vogeltjes willen nogal eens wispelturig zijn.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  80. Hi Helma,
    I almost missed this post of the beautiful birds.
    Forgive me, but this time, I am going to be very terse and say - Great Photos.
    I can't think of a better way to convey my sentiment.
    Thank you for sharing these wonderful photos with all of us, Helma.
    Have a Beautiful Day!
    Peace :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Chandra,
      You have not missed this post because your response is on 30 January. I had you there already given a reaction. By crowds you think I forgot you had responded here:-)
      Very nice weekend.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  81. Brilliant images you have there, my favourite is number 15, superb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Number 15 is my header. That place I always bottom of my post if I'm going to put a new blog and it therefore falls one place;-)

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma