woensdag 19 november 2014

Vliegenzwam (Amanita muscaria)..............

Zoals wel vaker kan ik weer eens geen keuze maken uit de foto's van de vliegenzwammen. Ik heb er al behoorlijk wat  weggegooid maar deze bleven over. Niet allemaal perfecte paddenstoelen want aan sommige is al "gesnoept", maar dat komt wel vaker voor. Deze paddenstoelen zijn allemaal op 1 november van dit jaar gefotografeerd ,maar doordat we door verschillende gedeeltes van een bos liepen waren ook de lichtomstandigheden steeds weer anders. Misschien iets te veel foto's maar ik wide deze vliegenzwammen graag bij elkaar houden. Hierna maar weer een blog met vogels en dan de geweizwammetjes met de druppels.


**Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen***.



Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Bijschrift toevoegen

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)

Vliegenzwam (Amanita muscaria)




 
 ========================================================


 Even over het blog hieronder van "Probleem" Er staat een update bij maar het komt erop neer dat ik door de automatische instelling die ik had van doorsturen en daarna bericht verwijderen, een "bug" is ontstaan. Dit kwam omdat gmail er tabbladen aan toegevoegde waardoor het systeem niet meer deed wat hij doen moest.

167 opmerkingen:

  1. Hoi Helma
    Gelukkig weer een nieuw blogje .En teveel foto's ? van deze kun je er wat mij betreft niet genoeg plaatsen .Ze zijn stuk voor stuk prachtig en ik heb weer volop zitten genieten van al dit moois.En gelukkig is het probleem met GMail opgelost
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth,
      eerder dan verwacht maar de mails van de berichtjes zijn nog steeds zoek.. Van de vliegenzwam kan het mij ook nooit teveel zijn want die vind ik toch mooi! Ik ben blij dat je van deze vliegenzwammen genoten hebt :-) Dat gmail gedoe is slecht voor hart en zenuwen pfffff.........
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  2. Hi Helma,
    marvelous photos of this wonderful mushroom. I like this one !
    You can dream really good, when this mushroom is in the neighborhood.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. What a nice addition to these mushrooms Synnove:-)
      Now I'm going tonight really delicious snuggle dreams:-)
      Sincerely, Helma

      Verwijderen
  3. Hi Helma,

    Weer een serie om van te smullen.
    Al hoe wel smullen?
    Ik hoef ze niet eens te eten om in hogere sferen te geraken :-)

    Doe mij maar meer van dit soort snoepjes, ze zijn namelijk ook nog eens goed voor de lijn :-)
    Echte eyecandy!!!

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karina,

      noem het maar geestelijk smullen want dan kom je ook in de hogere sferen zonder ze te eten hahaahahah..... Ah als ze goed voor de lijn zijn zal ik er nog meer halen :-)

      LG, Helma

      Verwijderen
  4. Uw macro opnamen zijn fantastisch zoals altijd Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy.
      The macro can be used very well this fall for the vast amount of fungi and mushrooms.

      Verwijderen
  5. hoop dat het nu dan weer is opgelost voor jou helma,
    je zwammen zijn hemesl mooi, de zwam der zwammen genieten tegen de klok:-)

    ik neem ze allemaal, kan geen keuze maken :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De mails zijn nog steeds niet boven water Dien, maar het doorsturen is weer gefikst door een omzetting te maken :-) De zwam der zwammen vind ik ook altijd geweldig om te zien en zeker met mooi weer :-)
      Neem jij ze allemaal maar hoor :-) Het is je gegund ;-)

      xxx

      Verwijderen
  6. Een seri die een mooie warme kleur heeft. De paddenstoelen met een hapje minder geven wel aan,
    dat er leven is in het bos en dat maakt ze weer perfect! Ik kan ook niet kiezen, Helma, heel mooi gedaan.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,
      we gingen al vroeg op pad en het zou ook heel mooi weer worden. De zon liet ons die dag ook echt niet in de steek. Ik denk dat we bijna 10 km in de bossen hebben gewandeld en daar kwamen we de meest mooie paddenstoelen tegen :-) Er waren heel weinig gave exemplaren amar dat maakt eht ook inderdaad weer wat "natuurlijker". Groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. Hoi Helma.

    Heerlijke mooie serie, je ziet bijna de kabouters er achter verschuilen.
    Wat zijn ze mooi de paddenstoelen.
    Super op de foto gezet door je.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      eigenlijk had ik er wat kabouters bij moeten zetten hihi.....
      Het zijn ook echt de mooiste paddenstoelen die ik ken hoor.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  8. Wow, these are beautiful photos.
    Greetings.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. This time there are also a lot in the woods mushrooms and fungi found:-)
      Nice that you have paid a visit here.

      Verwijderen
  9. Good morning Helma: You really seem to have a special affinity for mushrooms and you capture them so well. These specimens are especially attractive. They look good enough to pick and eat - but better not do that, huh!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. This time, there really are lots and lots of different mushrooms in the woods, parks and meadows David. I therefore have a lot of fungi and toads chairs. And no, you can fly these fungi should not eat!

      Verwijderen
  10. Wat een super serie vliegenzwammetjes. Jammer dat er geen spillebeen kabouters waren. Juist de foto's waar stukjes uit de zwammen gesnoept zijn, zijn zo leuk, zo gewoon niet perfect, zoals het meestal echt is.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk had ik er wat kleine kaboutertjes bij moeten zetten Janneke :-)
      Er stonden ook niet echt vele gave paddenstoelen maar er stonden er wel heel veel. Ik ben het ook met je eens hoor dat die paddenstoelen met een hapje eruit ook heel natuurlijk is :_)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  11. Gelukkig is jouw probleem opgelost Helma, zodat we niet te lang hebben moeten wachten op weer een prachtige serie. Allemaal prachtig hoor, ik begrijp dat het erg moeilijk is om hieruit een keuze te maken. Als ik dan toch zou moeten kiezen, dan heb ik een lichte voorkeur voor nummers 2, 5, 6 en 13.
    lieve groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook best wel naar Hilde maar als het probleem zich nog een keer voordoet weten we nu waar we moeten zoeken. De helpdesk heeft hier ook grotendeels mee geholpen aan een oplossing :-) De keuze is ook moeilijk maar je hoeft niet te kiezen hoor. Er zijn veel verschillende lichtinvallen en ja, ik vind de lichte ook het mooiste :-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  12. Lovely and so many styles, Fly Agaric, or Magic Mushroom. Excellent shots.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haai Helma,
    Gelukkig werkt alles weer! Prachtige Vliegenzwammen hoor! Ik had eerst mijn favorieten opgeschreven om in te vullen, maar kwam erachter dat er eigenlijk dan niet overblijft, dus alles als favoriet ;;;-)))) oké ik vond ft. 6 erg mooi, met een kabouterdorpje, en 7 en 9 extra mooi vanwege de lichtval.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      die mails die zijn nog steeds niet boven water maar dat zal me nu ook worst zijn. Als iets niet werkt en ze krijgen het niet geld dan maar op een andere manier proberen om de mails weer binnen te krijgen! Ik had er inderdaad wat kleine kaboutertjes bij moeten zetten maar ik had ook al zoiets gezien bij Yvon, dus dat zou na-aperij zijn geweest. Het waren 4 bossen aan elkaar en overal was het licht weer anders waardoor je deze verschillen kreeg :-)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  14. Ze zijn stuk voor stuk prachtig Helma, ik kan ook niet kiezen. En ach, waarom zou ik, ik geniet gewoon van iedere foto. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook de paddenstoel onder de paddenstoelen Annemarie :-)
      Ik had er ook nog nooit zoveel bij elkaar gezien!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  15. Boa tarde, as suas captações em macro encantam, elas são o máximo na beleza, qualidade e cores maravilhosas.
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Ag,
      o período de outono também é maravilhoso para lidar com o caminho macro para fungos e cogumelos. Eles estão disponíveis em abundância durante este período :-)

      Atenciosamente,
      Helma

      Verwijderen
  16. they're just beautiful! such fascinating forms.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The forests are now full of different mushrooms Theresa.
      I think therefore great to find them and photograph:-)

      Verwijderen
  17. Preciosos macros, solo faltan los duendes y los gnomos. Saludos desde España.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Risa ... los elfos y los gnomos hecho falta.
      Yo tenía que tener realmente a poner delante de la foto;-)
      Saludos cordiales, Helma

      Verwijderen
  18. Helma wat doe je me aan! me zo doen kwijlen :-)
    prachtige foto's van de allermooiste paddenstoelen
    de laatste, de voorlaatste, de derde laatste, allemaal zijn ze de mooiste!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schrok al toen ik je reactie begon te lezen maar het is een hele leuke reactie hahahaha.....
      De vliegenzwam is inderdaad de paddenstoel onder de paddenstoelen en ook ik had er nog nooit zoveel bij elkaar gezien Anneke! geweldig dat je hier ook zo van kan genieten :-)

      Verwijderen
  19. Wat mooi zo veel vliegenzwammen. Prachtig gefotografeerd.
    En fijn dat je nu weet waardoor het probleem kwam.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier in het bos staan er alle jaren op hetzelfde laantje veel vliegenzwammen Senna, maar nu waren we naar een ander stuk bos geganen en ik heb werkelijk nog nooit zoveel vliegenzwammen bij elkaar gezien! Dank je wel voor je reactie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. Hoi Helma,
    Wat een geweldige foto's van de vliegenzwammen.
    Dit is echt genieten, ik heb er nog niet eentje gezien deze herfst.
    Ik vind ze allemaal super, maar foto 6 en 17 springen er voor mij uit.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irma,
      de vliegenzwam is ook de paddenstoel der paddenstoelen :-) In het Robbenoordbos staan er zat maar we waren nu naar een ander stukje bos en daar stonden er toch veel! Fijn dat je er toch nog 2 gevonden hebt die voor jou eruit springen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  21. Fijn dat je geen keuze kon maken Helma, nu zie ik er lekker veel ;-))
    Mooie foto's van deze voor mij wel de mooiste paddenstoel die er is.
    Groetjes Tinie

    @ alles werkt weer bij mij, de bloglijst komt goed als ik en bezoekje heb gebracht.
    Nu staat die van jou ook weer goed in lijst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat dat betreft moet ik nog veel leren Tinie.
      Ik kan wel al steeds meer foto's weggooien maar ook dat heeft een tijdje geduurd. En ja, de vliegenzwam is de paddenstoel onder de paddenstoelen :-)

      Fijn te lezen dat alles weer werkt bij je en dat ook je bloglist nu weer goed staat .
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  22. lieve Helma

    Prachtige fotoserei met decoratieve paddestoelen.
    Ik zocht het in mijn bos, maar vond geen ...

    liefdevolle groeten
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej kære Jette Majken,

      dette fluesvamp er kongen af svampe. Jeg synes derfor, det er flot, at jeg kom på tværs af disse gange på min tur i skoven. Du har desværre ikke endnu ikke fundet, men måske det kommer:-)

      Med venlig hilsen, Helma

      Verwijderen
  23. Ik heb ze niet zo mooi gezien dit jaar. Een kleurige serie heb je neergezet. Wat schattig dat kleine gaatje in die kleine paddenstoel, loopt er een klein paddenstoelensmikkelaartje daar rond?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste week van september hadden we hier al vliegenzwammen Alie maar die waren lang zo mooi niet als deze. Nu waren we dus naar een ander stuk bos en ik heb er zelden zoveel bij elkaar gezien. ook wat andere paddenstoelen betreft. Grappig hé dat kleine gaatje op al die paddenstoelen hahahaha.....

      Verwijderen
  24. ha die Helma
    het zijn stuk voor stuk prachtige opnamen van een prachtige paddenstoel
    ik kwam er zelfs afgelopen donderdag nog1 eten , helemaal gaaf , zat onder de kluit van een omgevallen boom
    jij nog steeds geen mail als er berichten zijn , vreemd , maar we zijn blij met je blog
    lieve groet
    karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      het is ook de paddenstoel onder de paddenstoelen hihi... en ja, ze staan er nog steeds al worden ze nu wel wat lelijker. Jij kwam er ook nog eentje tegen en ja, bij boomstronken zie je ze ook ineens uit de grond komen. De nieuwe mails komen nu wel binnen (via een omweg) maar de oude zijn nog steeds zoek!
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  25. Wat een vliegenzwammen Helma , het houd niet op , ik denk dat die bij ons stonden het IJselmeer overgestoken zijn op ons plekje .
    Zo geniet ik er toch nog even van .
    Groetjes en liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lia,
      er stonden er ook werkelijk ontzettend veel en niet alleen vliegenzwammen maar ook porseleinzwammetjes en heel veel andere paddenstoelen. Ik heb werkelijk enorm genoten die dag. En hahahahaha..... het zou zomaar kunnen dat ze overgestoken zijn hahahaha......
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  26. Het zijn prachtige paddenstoelen en schitterende foto's! En ook al heeft ie misschien de minste stippen, de laatste foto vind ik heel erg fraai!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die laatste is ook meer een sfeerplaatje Ank :-)
      En het zal je verbazen hoeveel paddenstoelen of er staan die die bijna geen witte stippen hebben!

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. No hay nadie que cuide los detalles como tu,Helma. otro nuevo reportaje lleno de luz y color otoñal. Buen trabajo!!!
    Un abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Los bosques están llenos de setas este período de otoño y me encanta para encontrarlos y fotografía:-) Me alegro de que usted tiene estas fotos gentoten Jordi.
      Un abrazo

      Verwijderen
  28. Teveel foto's zijn het zeker niet hoor Helma, ik kan hier echt van genieten. Het is een hele fraaie serie opnamen, waar ik stiekem toch een beetje jaloers op ben, omdat ze hier niet willen groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er kunnen mij ook heel veel foto's in hoor Edward en dan nog vind ik het prachtig om naar te kijken. Soms zet ik er wel eens wat teveel in ram ik kan dan niet kiezen hihi.... Bovendien zijn deze vliegenzwammen allemaal op een dezelfde dag gefotografeerd :-) En wat lees ik! Groeien ze bij jullie niet! Eeuwig zonde... Ja, dan mag je een beetje jaloers zijn ;-)

      Verwijderen
  29. Aantal geweldige foto's van deze mooie paddestoel, een die zijn aangetroffen in de bossen van sparren rond hier ook. Ik hou van alle foto's, benadrukken haar schoonheid goed kennen.
    Blij dat je in staat bent om uw probleem op te lossen op de blog waren.
    Een dikke kus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Montse,
      el problema aún no está completamente resuelto, pero acabamos de seguir los blogs. Estas setas preciosas también pueden encontrarse con usted. En los Países Bajos, el rey de las setas:-)
      Un beso grande.

      Verwijderen
  30. Fraaie serie Helma. deze paddenstoelen vindt ik samen met de porseleinzwam toch wel de meest fotogenieke modellen. Komt denk ik ook wel door het felrode kleurtjes en de witte hagelslag. De banner heb je bijzonder fraai bewerkt. Compliment

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Henk, de meest gave exemplaren waren al weg maar deze met de hapjes eruit vond ik ook wel wat hebben :-) De porseleinzwammetjes komen ook nog want die stonden te keur in het beukenbos ernaast :-). En thnx voor je compliment!

      Verwijderen
  31. Hoi Helma,
    Gelukkig bleef de stress beperkt tot één dag. Als het meezit komen de ontbrekende mails nog tevoorschijn. Misschien heb je hulp uit onverwachte hoek gehad. De laatste tijd zijn er wel eens kabouters actief bij bloggers:-)
    Wat de vliegenzwammen betreft heb je niets te klagen. Een prachtige serie, waaruit je echt niet hoeft te kiezen. Overigens vind ik de laatste wel een hele mooie afsluiter.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      stress is er altijd wel hihi... maar vaker door andere dingen hoor ;-)De ontbrekende mails zijn er nog steeds niet dus ik verwacht nu ook niet meer dat ze nog komen! Ik heb een paar opties gehad van medewerkers en die zijn ook gaan zoeken en die hulp heb ik dan ook heel erg gewaardeerd. Ik heb inderdaad niets te klagen wat de vliegenzwammen betreft want er stonden er daar best mooitjes. Het aangrenzende bos had heel veel porseleinzwammen en andere padenstoelen dus mijn dag kon niet meer stuk :-)
      Groetjes, Helka

      Verwijderen
  32. Qué belleza Helma, son a cual más bonitas. Me encanta este mundo a ras de suelo en el que no solemos fijarnos demasiado y que es una preciosidad.
    Buena semana.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Este período de otoño también es un momento maravilloso para paseos forestales y buscan setas Anar. Los hermosos colores calientes del otoño hacen que todo se ve mucho mejor. Y sí, me encanta el pequeño mundo bajo nuestros pies;-)
      Muy buen fin de semana Carmen.
      Saludos, Helma

      Verwijderen
  33. Wat een gave foto's Helma!! Waanzinnig, zo mooi!!
    Er waren dit jaar dacht ik toch wat minder paddenstoelen dan voorgaande jaren, maar als ik deze fantastische reeks van jou zie, waren er toch genoeg. Je hebt ze echt heel mooi weten te fotograferen, en wat een prachtige kleuren. Dit is mooi om te zien, maar moet voor jou een genot geweest zijn om te fotograferen. Grote klasse!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      er waren dit jaar juist veel meer paddenstoelen dan andere jaren maar dat komt ook omdat we zo'n natte augustusmaand hadden en toen zijn er al heel veel paddenstoelen boven de grond gekomen. Ik had toen in Ermelo zowaar ook al vliegenzwammen!!! Deze vliegenzwammen in dit blog zijn van 1 november en ook allemaal in de bossen die aansluiten op elkaar. Ik had zelf ook nog nooit zoveel vliegenzwammen gezien als daar! Ik had die dag werkelijk een topdag!
      Heel fijn weekend Marco,

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Hi Helma. Wonderful world.. great macro. Lovely pictures.. Congrats..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Ana,
      Este período de otoño, los bosques y parques llenos de setas y hongos:-) Gracias usted disfrutó de estas fotos:-)
      Saludos, Helma

      Verwijderen
  35. Een fantastische reeks Helma.Hier waren wel veel minder paddenstoelen maar wie zoekt die vindt.
    Indrukwekkend veel vliegenzwammen heb je wel tegen gekomen.Prima werl.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was geen zoeken Marylou, dit was ineens je ogen uitkijken!!! Zelden zag ik zoveel paddenstoelen in een bos bij elkaar en wat was dit mooi om te zien! Ik geniet er nog steeds van en... er komen nog een aantal blogs met zwammen en paddenstoelen vanuit dat bos.

      Verwijderen
  36. Wow, these are beautiful photos!

    Greetings - Monika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The forest is also wonderful for hiking and mushroom picking Monika at this time:-)

      Verwijderen
  37. Hallo Helma, mooie foto's. Vervelend die problemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Kees,
      heerlijk om te wandelen in deze bossen vol met paddenstoelen :-)

      Verwijderen
  38. Prachtige serie, Helma. Mooi ook dat je verschillende stadia laat zien. Ik ben dol op die vliegenzwammen. Vind ik de mooiste paddenstoel. Op de laatste foto zie je in gedachten "kabouter spillebeen" zitten. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vliegenzwam is ook echt de paddenstoel onder de paddenstoelen Joke :-)
      Je hebt het over kabouter spillebeen en daar heb je gelijk in. De vliegenzwam associeer ik ook met de kabouterverhalen van vroeger en nog steeds zie ik er in gedachten kabouters bij hihi...
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. Geweldig mooi Helma dit is genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook bas,
      deze paddestoel is en blijft "de" padenstoel der paddenstoelen :-)

      Verwijderen
  40. Prachtige en complete serie macro foto's van deze bijzonder paddenstoel. Jaren geleden kwam ik ze helaas niet zo veel tegen en hier al helemaal niet. Dus genieten van jouw foto's.
    Fijn dat je mail probleem opgelost is, stres is niet goed voor je dus geniet van je prachtige foto's.
    Groetjes
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Joost :-)
      Deze herfstperiode is ook de ultiem tijd om het bos in te gaan en naar paddenstoelen te zoeken, al hoefde ik deze niet echt te zoeken. We liepen er nl zo tegenaan!!! Ik ben blij dat je van deze foto's genoten hebt (en nee, stress is inderdaad funest!)
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  41. Jeetje, wat een boel vliegenzwammen, zei hij jaloers! En er zitten hele mooie tussen ook nog. Ik heb er dit jaar maar een paar gezien, helaas. Volgend jaar beter, zullen we maar zeggen.:-(
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er stonden er ook een boel Dick! Maar bij staan ook prachtige stoelen op je blog zeg!
      Daar keek ik weer met jaloerse blikken naar!
      Groet, Helma

      Verwijderen
  42. great light in all these photos Helma.

    peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Peter,
      in the forest it is usually a bit dark but now the sun was shining through the trees:-)

      Regards, Helma

      Verwijderen
  43. Hallo Helma,

    Prachtige serie van deze mooie vliegenzwam.Ze zijn mooi qua scherpte en compositie en de belichting is mooi sfeervol. Kortom Klasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      dank je wel voor je fijne reactie. Het was die dag ook echt heel mooi weer en er stonden heel vele paddenstoelen op verschillende locaties :-)

      Verwijderen
  44. Wat een mooie serie! ik mis alleen nog kabouter Spillebeen! (die hoort toch echt bij zo'n paddenstoel hè)

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Trijnie :-)
      Ik had inderdaad een paar kabouters erbij moeten zetten hihi...

      Groet, Helma

      Verwijderen
  45. heerlijk deze serie vliegenzwammen. Heb ben ze nog nooit in de natuur tegengekomen, helaas. Ze staan ieder jaar weer heel groot op mijn wenslijst. Lieve groeten, Dietmut

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het Streekbos bij ons staan ze ook niet maar als je dan een bos verder gaat staan ze te keur en te pas :-) Soms kom je op een plek en zie je ineens alles vliegenzwammen taan. dat is ook wat ons deze dag overkwam.
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
    2. misschien heb ik ook nog eens het geluk, volgend jaar weer een chance. Lieve groeten Dietmut

      Verwijderen
    3. Dat moet vast zo zijn Dietmut, dat kan niet anders :-)
      Soms wandel je ergens en dan zie je ze ineens staan!
      Ik ga er dan ook vanuit dat je ze een keer tegenkomt hoor :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Wow wat zijn ze mooi die zwammen van jou! Ik vind het leuk dat er hier en daar van gesnoept is, Anders zou het te perfect zijn! Hahah! Ik bewonder je 'ligpunt', dat krijg ik niet voor elkaar, nah het liggen wel, maar het opstaan!!!!
    Fraaie macro's van deze leuke paddo's.

    NB groetjes van onze pedicure!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vond ik nou zelf ook Marjolein :-) Er waren iet al teveel gave exemplaren maar inderdaad, dat er hier en daar wat van gesnoept is is natuurlijker hahahah.... En wat lees ik! Zit je ook bij de pedicure waar ik zit whaaaaaaa..... waar je het dan al over hebt * grinnik*. Ik merk zelf ook dat ik meer moeite begin te krijgen met opstaan, zo heeee................ pffffff!
      Groetjes

      Verwijderen
  47. Helma, dit geeft toch het ultieme paddenstoelengevoel: rood met witte stippen. Ik vind ze heel mooi en ook superromantisch. Zelfs het kabouterliedje komt in mijn hoofd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In alle kinderboeken komen deze paddenstoelen voor Zem en ik herinner me dan ook alleen deze paddenstoelen uit mijn kindertijd :-). Ik hoorde al van meerdere dat ik er eigenlijk wat kabouters bij had meoten zetten en dat is een mooie optie voor volgend jaar.

      Verwijderen
  48. Piękne kolory, śliczne te czerwone kapelusze w kropki :)
    Pozdrawiam serdecznie, miłego wieczoru.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Witaj Talibra,
      Muchomor jest również król grzybów:-)
      Jesteś również bardzo miły wieczór.
      pozdrowienia

      Verwijderen
  49. Reacties
    1. Merci Nathalie.
      Le Rhodope pour ainsi dire, le sol dans la période de l'automne:-)
      Vous avez également très belle soirée:-)

      Verwijderen
  50. Very beautiful pictures of the red fly agarics :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. This red fly mushrooms in the autumn frequent finding in our forests Ame:-)

      Verwijderen
  51. Hoi Helma,
    ja, dit zijn de echte...die van kabouter Spillebeen. Mooie foto's.
    Fijn dat je mailprobleem is opgelost.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie,
      de mails zijn nog steeds zoek hoor maar de nieuwe komen via een omleiding nu wel weer binnen :-) Bij deze paddenstoelen volgend jaar maar een apar kabouters neerzetten hihi.....
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  52. Gorgeous photos of my favorite mushroom. Have a wonderful weekend, Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The fly agaric mushroom is also among the mushrooms Gunilla. I may also look very much like him:-) You have a very nice Sunday.

      Verwijderen
  53. Reacties
    1. Dank je Roos.
      De herfst is voor mij pas compleet als ik de vliegenzwammen weer gezien heb :-)

      Verwijderen
  54. Amanita muscaria is a mushroom which looks great in photos, as I can see in yours too. It is like in fairy tales, only it is a gifted gift of the wood!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is indeed a gift of the wood and we are happy with it.
      These berries are great to see and the forests are currently full of them:-)

      Verwijderen
  55. Reacties
    1. Thank you Babzy,
      nice that you came here just to visit:-)

      Verwijderen
  56. De vliegenzwam-foto's zijn fantastisch-ben al weken op zoek-kan ze nog steeds niet vinden.
    Groeten eilandstaete

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vliegenzwammen groeien ook niet overal Eilandstaete, maar ik ben het met je eens dat het een hele mooie paddenstoel is. Het is ook de "paddestoel onder de paddenstoelen" :-) Vaak staan deze paddenstoelen bij berkenbomen in de buurt.
      Groet6jes, Helma

      Verwijderen
  57. Hoi Helma,

    Leuke serie vliegenzwammen in allerlei varianten. Ze zijn allemaal goed scherp en als ik een keuze maak van de mooiste valt die keus toch op de laatste i.v.m. de mooie rustige achtergrond.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,

      we kwamen er die dag ook genoeg tegen. Het was zelfs zo dat er hier een groepje in et licht stond en verderop weer een groepje in wat schaduw of naast een brandgang van water. Die laatste is ook inderdaad best mooi :-)

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  58. Thank you Feklicia,
    This autumn period is full of mushrooms and fungi:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  59. The mushrooms from different places talk in the Internet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That's the beauty of the Internet:-)
      Thus we see in various places in the world what grows, flowers, flies and walks in nature:-)

      Verwijderen
  60. Reacties
    1. Thanks S.Willberg,
      This fall there are all too many nice mushrooms:-)

      Verwijderen
  61. ♪♬° ·.
    Série fantástica... parabéns!!!!

    Bom sábado!
    Bom domingo!
    Beijinhos do Brasil.♪° ·.
    ♪♬♫° ·.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Obrigado Magia,
      neste período de outono estão agora todos os demais cogumelos e cogumelos isso é sempre tão agradável de se ver. Para você ter um domingo muito feliz.
      beijo grande

      Verwijderen
  62. Hi Helma,
    your macro shots are once again fantastic!
    Toadstools I've never seen here. pity,
    they are particularly photogenic with the red color.
    Best regards and have a nice Sunday
    Sigi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Sigi,
      this beautiful mushroom with his red hat and white dots is the king of mushrooms. I think this also always wonderful to see. Autumn is not complete for me as I have not seen these mushrooms:-)
      For you also a very fine Sunday.
      Greeting, Helma

      Verwijderen
  63. Wow !! Your photos are always beautiful ! This mushroom with red hat is a beauty in the forest floor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That I completely agree with you that this mushroom with his red hat a beautiful jewel of the forest floor is:-) Thanks you enjoyed these photos:-)

      Verwijderen
  64. Hello Helma!
    You have photographed this magnificent mushroom so well!
    Congratulations!
    I have not been in the woods lately to look for them but what a marvel to admire your photography!
    Have a great sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Noushka,
      you had so little time to himself in the woods to look for mushrooms and happy can you enjoy then an equally beautiful berries:-) Have a very nice evening.
      Sincerely, Helma

      Verwijderen
  65. I do love these colorful mushrooms. Wonderful series of photos, Helma. Happy Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Eileen,
      I'm glad to see you again:-) Thanks you enjoyed these photos of the mushrooms:-) For you already a nice week.

      Verwijderen
  66. Lieve Helma,
    "Vliegenzwammen",
    je zou er zo in bijten,
    alleen,
    het zou
    bij één keer blijven.

    mooi als altijd,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo lieve Ria,
      ik moest wel lachen om je reactie toen je zei dat je er zo wel in zou willen bijten maar dat het dan ook gelijk bij een keer zou blijven hahahahaha.... En dat is ook zo maar het klonk zo grappig :-)

      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  67. Reacties
    1. Thanks Morten,
      hereafter there will be a bird but the autumn a blog is really for the mushrooms and fungi;-)

      Verwijderen
  68. Een prachtig blog met vliegenzwammen Helma en ik kan me voorstellen dat je niet kon kiezen. Voor mij geen probleem, ik geniet ieder jaar opnieuw van dit prachtige boegbeeld van de herfst. Een herfst zonder vliegenzwammen is als een winter zonder sneeuw, het hoort erbij.
    Jij hebt er een heel mooie serie in allerlei stadia van weten te maken, heel mooi!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Coby,
      deze vliegenzwammen zijn allemaal op dezelfde dag gefotografeerd. Het tierde daar welig van deze paddenstoel der paddenstoelen en ik vond het heerlijk om er zoveel bij elkaar te zien :-) Ik ben het met je eens dat deze vliegenzwam het boegbeeld van de herfst is want anders is eht gewoon geen herfst!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  69. ha die Helma
    ja er zijn nog van die paddenstoelen , maar ook weer nieuwe
    je woont in de buurt van de Dromedaris 1 van de schepen van Jan van Riebeeck , mooie omgeving
    zo ook waar ik daar wandelde van Arnhem naar Wolfheze
    ja we hadden het al eens over die winter van '63 , en die nare herinnering blijft
    ben blij dat je al in al toch leuk vond
    fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      er zijn echt nog heel veel paddenstoelen en bij jou ik er inderdaad ook heel vele voorbij komen :-) Ik woon inderdaad in het stadje van de Dromedaris en ik zag hem gelijk op die ansicht staan. Waar je wandelde was ook echt heel mooi en ik moet zeggen dat je altijd hele leuke plekjes weet om te wandelen. Ja, die periode is naar maar we moeten wel verder hé ;-) Jij ook nog hele fijne avond.

      Verwijderen
    2. ja Helma het leven gaat verder , en je bent een grote meid geworden en een goede ook
      ik loop lange afstand wandelingen of NS wandelingen , maar zoals je de foto's zag van de pruikzwam is bij me achter in m'n tuintje , de zelfde zwam die je eerder al zag , maar nu flink uitbreid , volgend jaar maar weer zien
      Ja maar ik had een serie steden of dorpen , plaatsen zeg maar , geen landen , komt ook wel weer , mooie is het wel en wat een kunstenaars omdat zo te maken hé
      nee mijn vrijedagen zijn om , morgen weer beginnen , heb gebeld en begin om 1500 uur de andere dagen zie ik dan daar wel
      liefs karel

      Verwijderen
    3. Ik vind het echt heel knap dat jij van die enorme lange afstanden wandelt Karel en dan ook nog zoveel moois onderweg op de foto zet. Heel gaaf die grote pruikzwam en zelfs er nog eentje onder. Als ik ooit in die buurt kom (het zij volgend jaar), dan moet ik toch eens kijken in die achtertuin van je :-) Die naam van Qatar kwam ook ineens op bij het zien van de Q. Jou vrije dagen alweer voorbij en nu reeds nog op het werk. Aal weer wennen zijn :-)
      Lieve groet, Helma

      Verwijderen
  70. Prachtige foto's, Helma, met een zeer zacht licht en lekker bokehs dat macro's erg leuk om te zien maken. Zeer mooi, maar het missen van de dwergen verhaal :)
    Een kus van Spanje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Gumer,
      Me encanta la fotografía macro y en el otoño se puede encontrar casi como en un bello itmes primavera para poner en la imagen:-) El año que viene voy a poner algunos gnomos poner lol ......
      Un beso

      Verwijderen
  71. Mooie scherpe opnames. Opvallend dat ze in een beukenbos groeien, je zou ze meer bij berken verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Huub,
      zie je dat aan de bladeren dat ze in een beukenbos staan??!!?? Dit is een stuk bos wat eigenlijk uit vier stukken bestaat en het beukenbos is er een van. Even verderop groeiden er allemaal Porseleinzwammen en andere zwammen.

      Verwijderen
  72. Hi Helma, These amanite mushroom are beautiful; I love their colors and the light in the forest. The last picture is the one I prefer but they all have something special.
    Thanks for sharing and have a nice week.
    Regards, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Louise,
      in the forest mushrooms are usually in the dark and between many leaves and branches. The latter was quite beautiful and therefore that beautiful background:-) Fly agaric mushroom is among the mushrooms and I'm glad I saw so much:-) Also for you a nice week.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  73. Schitterende fotos, Helma. Zo helder - the fungi seem to jump right off the screen! And lovely backgrounds for them.

    Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rick,
      deze paddenstoel is ook de paddenstoel onder de paddenstoelen :-)
      Al sik deze niet ha gezien dan was de herfst niet geheel compleet.
      Ook voor jou een hele fijne week.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  74. The colors and shapes are so unique! Your photos are exquisite. Each and every one.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Gail:-)
      Autumn has seen a fall without this beautiful fly fungi have:-)

      Verwijderen
  75. Stuk voor stuk prachtig Helma !
    Voor mij ook de mooiste paddenstoel die er is, een wonder van de natuur van ongekende schoonheid !!
    En dat heb je wondervol vast gelegd !
    Lieve groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annie,
      het is ook echt de paddenstoel onder de paddenstoelen :-) Als ik deze niet gezien heb in de herfst dan is het ook geen echte herfst voor mij. Ik wist dat je van dit blog zou genieten :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  76. Wat een prachtige foto's, mooie belichting ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een herfst zonder vliegenzwammen is geen herfst Michelle :-)

      Verwijderen
  77. Reacties
    1. Dank je wel Sjaak :-)
      doet me goed om dat te horen.

      Ik was net op jou site en zag daar een prachtige vogel staan echter kan ik nergens reageren op je blog.
      Je hebt de reacties uitgeschakeld.

      Verwijderen
  78. deadly and beautiful muchomory.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Autumn is no real autumn as I have seen no fly fungi.
      Thank you for your comment:-)

      Verwijderen
  79. I guess you right, they are very symbolic for autumn, I have just learned that they can be magic (psychedelic) mushrooms if one knows the right prescription and is brave enough to try. Good weekend Helma. Wanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Wanda,
      I would not want to eat these mushrooms themselves because imagine that you are sick !!!! I find them beautiful to look at and they really belong to the autumn. Unfortunately I work weekends so and so little time for the PC unfortunately;-)
      Also for you a very nice weekend.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  80. Excelente serie de esta preciosa seta, la más fotogénica a mi parecer aunque yo aún no he podido fotografiarla. Me gustan mucho las setas y he realizado varias tomas que puedes ver en mi blog: http://misojosasiloven.blogspot.com.es/. Enhorabuena.

    Un saludo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Así es, en los Países Bajos este amanita muscaria es el rey de las setas. He visto algunas de sus imágenes y hacer hermosas fotos de setas. Muy bonito que has dejado un comentario aquí:-)
      saludos

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma