donderdag 22 mei 2014

Icarusblauwtje (Polyommatus icarus)........

Afgelopen zondag 18 mei weer even naar het bos geweest. Weer veel gezien en ook al parende Icarusblauwtjes. Vorig jaar had ik in juli veel parende Icarusbauwtjes maar nu liep ik er ook tegenaan. Het hele blog is dus voor dit mooie vlindertje:-)


***Foto's  zijn  in de vergroting beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen.***




 Icarusblauwtje (Polyommatus)

 Icarusblauwtjes (Polyommatus)  druk doende op een halm

Vrouwtje Icarusblauwtje   (Polyommatus)

 Icarusblauwtje (Polyommatus)

  Voorvleugellengte: circa 15 mm. De bovenkant van de vleugels is bij het mannetje blauw en bij het vrouwtje bruin. Sommige vrouwtje hebben een sterke blauwe bestuiving, maar er komen ook zuiver bruine vrouwtjes voor.


Parende Icarusblauwtjes

 Icarusblauwtje (Polyommatus)

 Icarusblauwtje (Polyommatus)

 Icarusblauwtje (Polyommatus)

 De franje is niet geblokt maar zuiver wit. De vlekken op de onderkant van de voor- en de achtervleugel zijn even groot. Op de onderkant van de voorvleugel bevinden zich twee wortelvlekken, waarmee deze soort van alle verwante soorten is te onderscheiden. Vaak is de onderkant van de vleugels bij de vleugelwortel blauw bestoven.


Parende Icarusblauwtjes  (Polyommatus)

En het kan natuurlijk te gek ook hé.

Gewoon gezellig met z'n drietjes hahahaha....


3x Icarusblauwtjes   (Polyommatus)


En even een close-up van de paring....

paring Icarusblauwtjes

Parende  Icarusblauwtjes (Polyommatus)



===================================================================

Iedereen weer heel erg bedankt voor alle leuke opmerkingen, reacties en complimenten op het blog hieronder van:

"Witte Kwikstaart (Motacilla alba)............................."

146 opmerkingen:

  1. Hallo Helma,
    Helemaal te gek, wat een fantastische foto's! Mooie vlakverdeling, prachtige scherpte en heel mooi licht!
    De een nog mooier dan de ander, de mooiste vind ik foto 3, 4, 8, 10, 11 en 13. (dus zo.n beetje allemaal, haha)
    Ik heb er van genoten vooral omdat ik er dit jaar nog geen een gezien heb!!!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      Ik liep er zo met mijn neus tegenaan dus ja, ik moest ze toen wel gaan vastleggen natuurlijk.
      Het licht was soms iets te hard maar ik had geluk dat ze steeds in hoekjes gingen zitten dat het net mooi was. Ik had ze eigenlijk nog niet parend verwacht maar ze deden niets anders hahahaha.....
      Jammer dat je er nog niet een gezien hebt. Vanmiddag zag ik er ook weer aardig wat rondvliegen.
      Heel leuk dat je eigenlijk alles zo'n beetje mooi vindt *grinnik*.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  2. In één woord; GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!! Echt waar!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Straalt van oor tot oor :-)))))))))))))))))))))))))
      Ik dan hé hihi....

      Verwijderen
  3. they are marvelous! the soft shades on their undersides are just as beautiful as their brighter blue top side!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I also think this is one of the most beautiful small butterflies we have in the Netherlands :-)

      Verwijderen
  4. lieve Helma
    Ik hou van je vlinders foto's. Ze zijn zeer intens en delicaat in kleur.
    Schattingen zomer stemming! Er is een zeer mooi licht in de foto's!

    Ik wens u een goede avond!
    Jette Majken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tak for din pæne kommentar Jette Majken.
      Jeg elsker sommerfugle og denne lille blå sommerfugle er smukke, jeg kunne fotografere.

      Store weekend,
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  5. Ze komen nu goed los gelukkig. Ik heb er al heel wat gezien vandaag ;-)
    De mannetjes hebben het mooiste blauw wat je in kan denken, vooral als ze vers zijn. Je hebt prachtige achtergronden, daardoor komen ze nog mooier uit (en ze zijn al zo mooi). Goed gefliepst hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Alie,
      ik heb er ook al heel veel gezien en we hebben er samen inderdaad ook weer heel veel gezien :-)
      De paring heb ik echter veel eerder vast kunnen leggen dan andere jaren hihi.....

      Verwijderen
  6. Hey Helma, wat zijn vlinders toch mooi he, vooral als ze door jou worden gefotografeerd, ben er echt jaloers op zo goed als je dat doet.Grote pluim daarvoor hoor.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Kees,
      vlinders zijn ook heel mooi.
      Het zijn ook van die frêle diertjes en als je dan van deze gave exemplaren tegenkomt dan is dat dubbel genieten :-) Ik voel me vereerd door je grote pluim :_)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. Ik weet niet wat jij wel hebt en ik niet, Helma. Maar loop ik tegen vlinders aan dan zijn ze dood,
    bij jou gaan ze door waar ze mee bezig zijn en poseren daarbij ook nog!
    Een schitterende serie is het geworden, dit zijn de verrassingen waar je op hoopt,
    als je met je toestel aan de wandel gaat. TOP!!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahaha.... ik moest wel lachen toen ik je reactie voor de eerste keer las Ja. Klonk zo leuk van: "Wat heb jij wat ik niet heb" hahahaha.... Ik zou het niet weten maar wel dat ik hier eigenlijk onverwachts tegenaan liep. Bij mij in de buurt zit een heel veld blauwtjes maar die zijn later in het jaar volop aanwezig. Nu zag ik op mijn wandeling in het bos ineens deze blauwtjes al lekker bezig met elkaar. En ja, ik ga er dan achteraan en soms blij ik staan om te kijken waar ze gaan zitten. Dan voorzichtig dichterbij komen. Ik ben blij dat je van deze foto's genoten hebt :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  8. Helma, these butterflies are just gorgeous.
    How fortunate you were to be able to photograph them.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I was certainly very happy that I could photograph. These beautiful butterflies
      Thank you for your enthusiastic response.

      Verwijderen
  9. Je ontstijgt je niveau met deze fantastische serie Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voel me zeer vereerd met deze reactie van je Henk :-)

      Verwijderen
  10. Oh...wat mooi Helma! Hoe krijg je zoiets voor elkaar! Ik zie genoeg vlinders in mijn tuin maar ze zijn altijd weg wanneer de camera eraan komt! Zouden ze zoiets hebben van....o nee, heb je haar weer?
    Ik denk dat jij een betere lens hebt dan ik zodat je wat meer afstand kan bewaren, ik moet te dichtbij komen.
    Weer een serie om enorm van te genieten...bedankt!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Trijnie,
      Ik weet niet wat je onder een betere lens verstaat want deze foto's zijn gemaakt met een macrolens. Ik zit er als het ware met mijn neus bovenop dus niet een stuk er vanaf zoals jij denkt :-)
      Ik ben blij dat je hiervan genoten hebt.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Was für fantastische Fotos,
    so wunderschön, ich bin total begeistert !
    Ein riesen Kompliment zu deiner
    Fotografie !

    Liebe Grüsse aus der
    sonnigen Schweiz
    Margrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Margrit,
      Sei willkommen hier :-)
      Vielen Dank für Ihren netten Kommentar.

      Liebe Grüße, Helma

      Verwijderen
  12. wondermooie foto's!!!
    indrukwekkend hoe prachtig je ze hebt vastgelegd! adembenemend
    ik denk dat alle whaw woorden hier wel mogen gebruikt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zelf ook heel content met deze foto's Anneke :-)
      Grappig je reactie met het whaw optie hahahaha...
      I love it :-)

      Verwijderen
  13. Wat GAAF!!
    Wauw, wat zie je toch veel bij macrofoto's...
    Dit is echt een hele mooie serie, ik kan ze nu eens goed bekijken..sprookjesachtig mooi zjn die vlindertjes...
    Chapeau !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar is macro denk ik ook voor bedoeld Marian,
      Je ziet dan details die je vaak met het blote oog zo niet ziet :-)
      Dit mag ik ook heel graag doen hoor ;-)

      Verwijderen
  14. Hi Helma: Great closeups of wonderful butterflies. Congratulations on a fine job. You must be well satisfied with these results.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey David,
      I am more than satisfied with these pictures though.
      I was suddenly caught in my lens :-) fortunate in this icarus blauwtjes

      Verwijderen
  15. I have always wanted to capture butterflies mating, but they have not cooperated for me. Your photos are really astounding. So glad you shared these. Spectacular!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You go once a mating of the vliners capture the photo Gail :-)
      I love macro photography and then these pictures suitable for sharing.
      I'm very glad you enjoyed these photos.

      Verwijderen
  16. Jesteś bardzo spostrzegawcza i robisz cudowne zdjęcia. Pozdrawiam.
    You are very observant and doing wonderful pictures. Yours.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję Erna,
      Wiem, gdzie niebieskie motyle siedzą więc mogę łatwo szukać i znaleźć;-)
      Drodzy pozdrowienia

      Verwijderen
  17. ha die Helma
    wat een prachtige opnamen van dit toch wel intieme samenspel
    en ik moest gelijk ook denken aan wat je zei bij dat ene fototje van mij , je zou jaloers zijn ;)
    ik sluit af en zal vroeg slapen , morgen na een heel jaar weer een longfunctie test
    slaap wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      weet je dat ik zelf ook heel blij ben met deze serie! Het waaide dan wel maar toch ik er steeds goed bijkomen en ik vind dit zo leuk om te doen :-). En ja, ik ben nog steeds jaloers op dat groentje van je!
      Inmiddels zijn we alweer 4 dagen verder (te druk op het werk etc) en ik lees dat je een longfunctietest moest. Ik hoop dat die test goed is uitgevallen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. prachtig, prachtig Helma. Ik heb hier nog niet veel vlinders gezien. Veel witjes wel maar slechts een pauwoog. Ik vind het heel knap dat je al zo een lange reeks met vlinders kon maken. Ze zijn zo bewegelijk en jij hebt ook zeker veel geduld. Mijn complimenten. Lieve groeten, Dietmut

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dietmut,
      ik heb hier vlakbij een plekje waar heel vele blauwtjes zitten en daar had ik er nog niet veel gezien. Toen we dus naar het bos gingen waar ook een behoorlijk meer is en wat vennetjes liep ik ineens tegen deze blauwtjes aan daar. Ik vond dat ook echt geweldig en ja, ben toen gelijk begonnen met foto's maken van deze mooie blauwtjes :-)
      Dank je wel voor je complimenten.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  19. fantastische fotos Helma, du bist ein grosses vorbild!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Takk for at du Dirk,
      Jeg elsker makrofotografering og da disse vakre sommerfugler elementer :-)

      Verwijderen
  20. Incredibly beautiful butterflies.
    I have never seen them in so many colors.
    Great job!
    Peace :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Chandra,
      nice that you're here pays a visit and be welcome.
      I'm very glad you like these pictures of the little butterflies beautiful :-)
      Kind regards

      Verwijderen
  21. Excellent pictures! Well done, Helma!
    Groetjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję Dział,
      Lubię ten rodzaj fotografii jest bardzo do zabawy;-)

      Verwijderen
  22. schitterende vlinderkes om te zien helma, weer zo beestachtig mooi vastgelegd op foto,
    dat kan alleen jij maar :-)
    geweldig om ze tegen te komen hé.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn ook hele mooie vlindertjes lieve Dien :-)
      En wat een superlieve reactie. Inderdaad geweldig om ze tegen
      te komen en te kunnen vastleggen.

      xxx

      Verwijderen
  23. Mooie momenten Helma, en fraai vastgelegd!

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je John,
      ik mag graag met de macro op stap en deze vlindertjes kwamen dan ook heel goed van pas.
      ik ben er zelf ook heel content mee :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. Prachtige serie Helma van de blauwtjes, je hebt ze er perfect op gezet.
    Lijk mij super om dit ook een keer zo mooi vast te kunnen leggen, ik heb ze nog nooit gefotografeerd.
    Prachtig ook om de paring te zien.
    Foto 5, 8, 10 en 12 zijn echt helemaal TOP.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irma,
      ik vind dit ook zo leuk om te doen! Ik heb er ook vandaag weer een aantal vast kunnen leggen en wat zijn het toch ook mooie vlindertjes. De halm en het blad waar ze op zaten te paren waaide steeds weg maar ik ben met mijn lens maar meegewaaid en dat lukte ook nog prima :-)
      Leuke keuze heb je gemaakt.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Nice header, wonderful photos of butterflies! Have a nice and productive weekend, Helma! I'm leaving today for 2 weeks: Singapore, Bali, Kulala Lumpur:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The weekend is now already over Adriana but I also work weekends.
      Now I'm free, and I take that as weekend lol ...
      You're good two weeks on holiday and I wish you lots of fun and beautiful pictures of your places to visit.

      Verwijderen
  26. Wat zijn het mooie vlindertjes, prachtig gefliepst. Bij die ene detailfoto voel ik me een klein beetje een gluurder, hahahaha! Ik vroeg me altijd af hoe ze paren, da 's me nu duidelijk! Weer wat geleerd dank zij het www.
    Lieve buuv, je hebt de blauwtjes werkelijk kunstig vastgelegd! Groetjes uit een beetje somber Enkhuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn ook hele mooie vlindertjes Marjolein en over een paar weken kan je ze hier ook fotograferen. Dan zijn er heel veel en naast de Icarusblauwtjes ook Bruine blauwtjes en heel veel andere vlinders :-)
      En whahahahahaha.... je bent echt geen gluurder hoor. Ze doen het net als alle andere dieren gewoon lekker in de vrije natuur en trekken zich nergens wat van aan whahahahaha... Bovendien weet je daardoor nu ook hoe ze "het doen".
      Groetjes van je buuv............ ;-)

      Verwijderen
  27. geweldige foto's, scherp en ook mooie onbeschadigde vlinders. Hier kom ik ze in de bergen ook al tegen maar vaak met beschadigde randjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier zijn ze ook met beschadigde randjes hoor Joost en die fotografeer ik vaak aan het einde van het vlindertijdperk. Ze hebben dan toch wel iets "speciaals" ;-)

      Verwijderen
  28. Hoi Helma.

    Jeetje Helma, iedere keer weer verbazing hier aan deze kant.
    Wat een super mooie serie heb je gemaakt.
    Prachtige parende vlinders en zo in close-up en zooo mooiiii.
    Super!!

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      vind ik leuk om te lezen dat je steeds weer verbaasd bent :-))))
      Ik vind de blauwtjes sowieso schitterend om te fotograferen en het zijn ook echt hele leuke vlindertjes.
      Dank je voor deze leuke reactie.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Mooie serie helma.
    p.s.Het was een bloemstuk voor mij en mijn vrouw diamanten huwelijk.

    Gr.eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Eilandstaete,
      en jij nog voor je 60-jarige huwelijksjubileum!
      Was een prachtig bloemstuk!

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Hoi Helma,
    Opnieuw een hele mooie reeks. De (kleur)verschillen tussen de beide kanten van de vleugels zijn mooi in beeld gebracht. En ach ja, gevoel voor detail blijk je ook nog te hebben :-) Geen bloemetjes en bijtjes maar blauwtjes:-D
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      ik moet je bekennen dat ik zelf ook heel erg blij ben met deze serie.
      Het lukte gewoon mooi en het licht was ook super om te fotograferen
      ook waren er nog niet teveel hoge kruidenplanten waardoor ik mooie softe achtergronden kreeg.
      De bloemetjes en bijtjes komen nog hoor hihi....
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Reacties
    1. Ciao caro Alfgar,
      Sono così felice di rivederti.
      Spero che nulla è stato grave, ma voi e le vostre foto ho perso troppo. Sono contento che ti sia piaciuto. Queste immagini

      Verwijderen
  32. Prachtige serie van een heel mooi vlindertje. Door jou opnames hoop ik hem voortaan te kunnen herkennen, vooral het verschil tussen de mannetjes en de vrouwtjes. Dat je kans zag die paring zo mooi vast te leggen.
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je deze dan inderdaad wel zult herkennen Zem. Ze zijn wel heel klein hoor en je hebt ook nog bruine blauwtjes. De vleugels zijn dan aan de buitenkant aardig identiek maar binnenin is de ene blauw gekleurd en de andere bruin. Alleen het vrouwtje van het Icarusblauwtje is ook bruin van binnen maar dan met ook aardig wat blauw. Ik vind macro heel leuk om te doen :-)
      Hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  33. Wat prachtige foto's! Wat een mooie vlindertjes ook.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Senna :-)
      Ik ben blij dat je deze foto's en de ook de vlindertjes mooi vindt :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Hoi Helma,
    een groot compliment, de opnames zijn gewoon geweldig. Zo dichtbij dat ik heb vlinders nooit tevoren en tijdens het paren zeker niet erg interessant gezien.
    Regards
    Sigi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Danke Sigi :-)
      Vielen Dank für Ihr großes Kompliment :-)))))
      Ich liebe die Makrofotografie und versuchen, zu kommen, zu erfassen. auch ihre schönen Zeichnungen und Details so nah an den Schmetterlingen
      Liebe Grüße, Helma

      Verwijderen
  35. Prachtige foto's en wat een engelen geduld zal je hiervoor moeten hebben! Hier blijven de vlindertjes nooit stilzitten als ik er net een foto van wil maken :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat geduld viel wel mee hoor Michelle.
      Ik vind deze blauwtjes fotograferen altijd heel leuk om te doen en valk bij mij weet ik dan ook een speciale plek waar ze zitten. Ik had ze nu echter nog niet verwacht en nu liep ik er op een andere plek dus zo tegenaan :-). Je moet wel even stil blijven staan en als ze dan ergens gaan zitten heel voorzichtige beetje dichterbij komen. Gaat jou ook ast lukken :-)

      Verwijderen
  36. Je zult er maar tegenaan lopen zeg!!! Fantastische foto's heb je er van gemaakt!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat liep ik inderdaad Ank en hoe hihi.......

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  37. Een zeer mooie serie foto's van dit blauwtje Helma, het is best wel lastig om ze goed te fotograferen, wan ze zijn erg bewegelijk. Het wordt natuurlijk wel iets makkelijker wanneer ze de liefde bedrijven, want daar nemen ze alle tijd voor. Tja, een triootje komt dus in de dierenwereld blijkbaar ook voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn inderdaad heel beweeglijk Edward maar als ze in paring zijn, en dan hangen of ergens anders zitten, dan kan je ze vrij gemakkelijk benaderen. Dat triootje vond ik zo grappig om te zien hahahahaha..... Moest dat uiteraard ook even vastleggen *grinnik*.

      Verwijderen
  38. Un precioso reportage,parece muy real!
    Un abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Encuentro estas mariposas también muy divertido para disparar en macro :-)
      Un abrazo

      Verwijderen
  39. Vooral de op een na laatste foto heb ik een poos naar zitten kijken. Het lijkt wel kunst:) Super mooi Helma! Lieve groetjes en een fijn weekend:)xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk is dat ook kunst Renate,
      vooral als het de tekening betreft.
      Aan jou reactie hieronder te lezen had je hier
      nog niet door wat ze aan het doen waren whahahahaha...
      Weekend is weer voorbij maar ik had werkweekend.
      Volgend weekend lekker vrij :-)
      Lieve groetjes en een hele fijne week xxx

      Verwijderen
  40. ieeek, ik zie nu pas dat het paring is (omdat het er boven stond). Wat een blunder van mij haha. Ik had het kunnen weten want bij alle fotoseries zit wel een paring :):) Toch vind ik het nog steeds een mooie foto!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahaha.... ik schoot danig in de lach toen ik dit las Renate,
      maar het is echt geen blunder van je hoor. Je kan nou eenmaal niet alles weten en jij kijkt weer anders naar foto's (als een kunstenares/schilderes) dan ik ;-)

      Verwijderen
  41. Ik was al blij dat is mijn eerste icarusblauwtje afgelopen week weer gezien heb, maar jij laat hier dus
    gewoon al een complete blog met icarusblauwtjes zien. Ik geniet maar even fijn met je mee en ga er van uit ik mijn kansen de komende tijd ook nog wel zal krijgen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Coby,
      vlak bij mij is ook een gebiedje waar alle jaren de blauwtjes rondfladderen maar daar zaten er nog niet veel. Ik ging er dan ook niet van uit dat ik ergens anders er zomaar tegenaan zou lopen! Het was echt schitterend om te zien. Ook gisteren tijdens mijn vrije dag weer heel veel blauwtjes gezien :-)
      Jij krijgt je kansen ook echt nog wel hoor.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  42. Lovely set of macros Helma, just brilliant.
    Mooie set van macro's Helma, gewoon briljant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      I think macrofototgrafie really fun to serve and then these small butterflies beautiful items to capture;-)

      Verwijderen
  43. Wauw.....!
    Hoi Helma, alles is hierboven al gezegd, denk ik:
    prachtige vlinders, haarscherp gefotografeerd met fantastische belichting, zodat de kleuren héél mooi uitkomen.
    Werkelijk geweldig gedaan - een schitterend blog.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog ruimte genoeg hoor Corrie whahahahaaaaaaaa.....
      maar ff zonder gekheid: Ik vind deze vlindertjes zo leuk en ik mag ze dan ook graag vastleggen :-)
      Dank je voor je hartelijke en enthousiaste reactie :-)
      Hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Wat heb je ze weer mooi vastgelegd, en zelfs de paring heel close.....allemaal superscherp. complimenten, echt heel knap, want die vlindertjes zitten niet vaak stil en zijn ook niet altijd goed te benaderen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je complimenten Ghita :-)
      Deze vlindertjes zitten inderdaad niet vaak echt stil maar als ze aan het paren zijn kan je er redelijk dichtbij komen. Ook als je steeds op dezelfde plek blijft zitten dan komen ze op een gegeven moment ook voor je zitten op een halm of klavertje.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  45. Wow, ich glaube, ich habe noch nie so nahe Aufnahmen von Schmetterlingen gesehen, Helma. Fantastisch und wunderschön.

    Liebe Grüße
    Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Waldameise
      Ich bin sehr froh, dass Sie diese Fotos genossen.
      Ich mag die Makrofotografie und dann diese Schmetterlinge geeignet :-)

      Liebe Grüße, Helma

      Verwijderen
  46. Een jaloersmakende serie Helma, prachtig zoals jij de vlinders weet te fotograferen.
    Hier zie ik ze nog steeds niet, we hebben een prachtig park, maar heel weinig bloemen er in.
    En las ze er staan te bloeien maaien ze alles weer weg, ik zal zelf weleens wilde bloemen gaan zaaien op de gedeelten die ze niet maaien ;-)
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik ...... dat heb ik bij jou ook wel eens Tinie.
      In een van de natuurgebiedjes hier vlakbij zit een speciaal veldje waar er op een gegeven moment wel honderden zijn. Ik had ze nog niet verwacht dus was dan ook volkomen verrast toen ik ze ergens anders al tegenkwam en ook al parend! Jammer dat ze de bloemen bij jullie dan wegmaaien want juist de bloemen zijn zo belangrijk voor de vlinders, bijen en andere insecten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  47. Beauty and brightness! Is very difficult to photograph! Photo 9, 10 and 12 particularly liked.
    Helma, congratulations! Wow!
    *************************
    Красота и яркость! Заснять такое очень сложно! Фото 9, 10 и 12 понравились особенно.
    Helma, мои поздравления! Здорово!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Галина,
      Я рад, что вам понравилось эти фотографии. Я люблю снимать в макро, потому что вы можете видеть все мелкие детали :-)
      Спасибо за поздравления :-)

      Verwijderen
  48. Hi Helma!
    Thanks for your nice comments.
    I have to practice a lot for macro isn´t easy. Its inspires those who do that like you.
    Beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Majsan,
      I've already seen your first beautiful macro photographs which were really very nice succeeded. You will see that you will soon get into a lot more skill :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  49. Werkelijk top, Helma!
    Wat een vlinder spektakel... heel mooi weergegeven...
    Fijne ☼dag en lieve groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anna,
      ik mag d3ze kleine vlindertjes dan ook heel graag fotograferen :-)
      Wat een leuk zonnetje stuur je mee.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  50. Schitterend, ja met jaloerse blikken heb ik de foto's bekeken. Wat een genot!
    Fijne zondag en groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik.... niet jaloers zijn hoor Anne-Marie want andersom is dat ook wel eens zo hihi.....
      Ik mag deze kleine vlindertjes ook echt heel graag fotograferen :-)
      Ik had werkweekend maar komend weekend ben ik wel vrij :-)
      Hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. Your photos are professional quality. I also took pictures of butterflies, but mine have poorer resolution than yours.
    Congratulations.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Nomada,
      one time also succeed better than other times to photograph the butterflies. Now they were sitting pretty and I moved along with the swell of the plants :-)

      Verwijderen
  52. Schitterende serie van de blauwtjes met foto 6 als mijn uitgesproken favoriet, zonder daarmee de andere foto's te kort te willen doen. De hele serie is gewoonweg prachtig, knap werk Helma, mooi gedaan!!

    grtjs, Ludo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ludo,
      het is altijd meoilijk om erachter te komen welke foto 6 je bedoeld. Die vanaf de grote foto's of vanuit de lightbox. Ik denk dus vanuit de grote foto's want dat vlindertje zit mooi vrij :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Helma, you butterflies are just lovely. And the photos are just amazing..well done! Have a happy week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Eileen,
      I am very glad that you find these pictures of butterflies beautiful :-)
      I like shooting in macro and then these comminuted butterflies suitable. Very nice week.

      Verwijderen
  54. Wat een opnamens zeg super gedaan lieve groetjes Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Daniëlle,
      macrofotografie is ook een beetje mijn passie ;-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. Hi Helma,

    Tja en wat moet ik nu.
    Thuis hebben we plavuizen en dan is een dweil echt heel handig.
    Maar ik zit nu in de pauze op mijn werk, en hoe krijg ik die vloerbedekking nu droog??
    Je wordt bedankt lieve dame ;-)))

    Maar alle gekheid op een stokje.
    Wat een gave serie.
    Het is me dan al wel gelukt om het vlindertje te vinden en vast te leggen.
    Maar mijn grote droom/wens is om die schatjes parend te vinden en dan foto's te maken voor de kijker van 18+

    Dikke complimenten, trek je schoenen maar weer uit :-)))

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karina,

      zodra ik een reactie van jou in mijn mailbox ontwaar dan ga ik eerst op zoek naar een doos tissues en een Tena lady want anders is het hier in no-time overstroomt whahahahahaha..... Jij hebt kennelijk bedacht dat je nieuwe vloerbedekking op het werk moest regelen dus ja, dan zeg je gewoon dat het vocht van de benedenverdieping er doorheen komt whaaaaaaaaaahahahahahaha.......

      Jij maakt ook altijd van die prachtige series met vlindertjes (kijk maar naar je oranjetipjes) dus ik kon niet achterblijven natuurlijk *grinnik*. Dat ik er nu ineens met mijn neus bovenop stond was ook een verrassing voor mij hihi..... en ik heb niet weggekeken mwhaaaaaaaa.... wat is die vrije natuur toch mooi hahahah......

      Schoenen zijn uit en blijven dat voorlopig ook even hahahahaha.....

      LG, Helma

      Verwijderen
  56. Goedemiddag Helma .
    Wat een prachten toch weer en wat word je toch blij van zoveel schoons !!
    Het is hier allemaal prima gelopen , maar ik ben nog steeds moe , komt wel weer we hebben de tijd .
    Fijne dag en groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie middag Lia,
      ik ben blij dat je hier ook zo blij van wordt :-)
      Ik vind dit ook zo leuk om te doen. ik zal je straks nog even mailen maar doe rustig aan hé.
      Hele fijne avond,
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  57. Добрый вечер, Helma! Даже дух захватывает - красота! Какие нежные цвета. Мне очень понравилось фото на колоске - № 5! Здорово!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Привет Анна,
      Я рад, что вы нашли эти фотографии красиво. У меня был в тот день хорошо свет сфотографировать, и что вы видите свое отражение в фотографиях. Хорошей вам недели.
      Привет, Helma

      Verwijderen
  58. Hello Rageddy,
    Be welcome here :-)
    I'm glad these pictures and backgrounds you like :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  59. such clear and sharp photos, a joy to see.

    peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Peter,
      I should very much like these little butterflies pictures :-)

      Greetings, Helma

      Verwijderen
  60. Hai Helma,

    Wat een prachtige serie zeg. De foto's met open vleugels zijn ook zo lekker gelukt. Dat is toch altijd lastig met deze vlindertjes. Prachtige kleuren door de hele serie heen en de scherpte is uit de kunst.
    Foto 12 is daar natuurlijk het ultieme voorbeeld van. Heel knap gedaan. Een serie om van te smullen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      dank je voor je enthousiaste reactie :_) Ik mag deze vlindertjes ook heel graag fotograferen. Hier dichtbij heb ik ook 2 jaar terug een veldje ontdekt in een natuurgebiedje waar ze binnen enkele weken weer met vele te zien zijn. ook de bruine blauwtjes en alle andere vlinders zijn dan in grote getale aanwezig. Ik ben blij dat je hiervan gesmuld hebt ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  61. ha die Helma
    dus je had mooi weer maar deed er niets mee , maar vond het wel prettig , nu dat is mooi weer ook ;)
    nu ik ben er van overtuigd dat jij dat Groentje wel zal vinden en het prachtig als altijd op de gevoelige plaat zal zetten op dat wij er weer van kunnen genieten
    ik geniet inmiddels mijn vrije dagen , en het weer wordt na morgen ook weer beter
    fijne avond nog
    liefs
    karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik had inderdaad mooi weer maar ik liep zo achter met van alles en nog wat, dus dat moest eerst allemaal ff gebeuren :-) Verder even rustig aan gedaan want de drukte komt er weer aan. Die groentjes zijn er maar tijdelijk dus ik hoop er echt nog eentje tegen te komen :-0 Na vandaag gaat het inderdaad prachtig weer worden dus geniet ervan,
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  62. Hoi Helma,

    Hele mooie serie en erg vroeg voor de tijd van het jaar, ik zie ze hier nog nauwelijks. Ik vind vooral foto nr. 7 (en 1) en nr. 10 prachtig. Vroeg me af of foto nr. 12 een echte macro is of een flinke crop, hij is in elk geval vlijmscherp, heel knap gedaan.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. HOi Ad,

      ik vond eht dus ook erg vroeg en had dit ook nog helemaal niet verwacht! Hier vlakbij zit een veldje met deze vlindertjes en daar was ik al wezen kijken. Vlogen er maar een paar en de vegetatie was ook nog niet optimaal. Groot was dus mijn verbazing dat ik er daar ineens tegenaan liep! Nr 12 is een crop hoor maar ik hoefde niet veel te croppen. Ik lag er nl met mijn neus bovenop hihi.....

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  63. Marvelous photos of this tiny butterflies. So beautiful with all these details. Amazing !
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Danke synnove,
      Diese zerkleinerten Schmetterlinge finde ich großartig zu fotografieren. Das Wetter ist immer eine Herausforderung :)
      Mit freundlichen Grüßen, Helma

      Verwijderen
  64. Magnificent macro.. Great details and very good sharpness and founds.. Congrats my friend..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Ana,
      Me encanta foggrafie macro y artículos hermosos entonces estas pequeñas mariposas asombrosas. Tener un día muy agradable :-)

      Verwijderen
  65. ha die Helma
    vandaag was ik al zeer vroeg de deur uit , moest bloed laten prikken en dus zonder koffie de deur uit , maar kwam droog heen en weer , en nadien was er steeds wel wat motregen
    ja zo kunnen vliegen en de camera mee , wat zouden wij dan nog meer mooie fotos zien
    platen en spreuken , maar jij weet ook wel dat iedere natuur plaat voor zich zelf spreekt ;)
    inderdaad zijn dat positieve berichten , komt mede door mijn positief zijn ondanks de makke die ik heb en het wandelen en fietsen doet de longen trainen
    Greetje is een Kunstenaar en ik ben blij dat ik de creaties van haar en andere kunstenaars mag en kan delen
    fijne dag verder nog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      je was dus vroeg de deur uit voor bloedprikken. Ik moet dat ook vaak genoeg en ik haat het als ik daarvoor geen koffie, thees of iets anders mag nemen hmmmm....... Hier regent het al vanaf gisterochtend vroeg en nog geen moment droog. Wordt je ook niet echt vrolijk van hihi.....
      Het leek me heerlijk om eens als een vogel te kunnen vliegen en dan alles van bovenaf te kunnen zien :-) Dat Greetje een kunstenaar is dat staat als een paal boven water.
      Geneit van deze vrije dagen.

      Verwijderen
  66. Really beautiful photos of this lovely butterfly! :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Susan,
      I am also very pleased with this series :-)

      Verwijderen
  67. Oh,, ik ben nog helemaal niet met vlinders bezig geweest, maar nu ik dit zie krijg ik daar toch wel erge zin in!
    Een reeks mooie en scherpe macro's, knap werk. Foto 1 / 11 vind ik de allermooiste met de zachte rustige achtergrond en beide vlindertjes mooi scherp, top Helma!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ging ook voor de libellen Loes maar liep onverwachts tegen deze blauwtjes aan.
      Ik had niet verwacht ze al te zien en al helemaal niet in paring, maar kennelijk zijn ze ook vroeger dan anders. Foto 1 is niet 11 (met z'n drieeën) maar 10. Kan zijn dat je toch 11 bedoeld :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  68. Obrigada Fernando,
    Eu gosto de praticar a fotografia macro.
    cumprimentar

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Het lijkt wel of jij magische vingers hebt,
    zo'n schitterende foto's,
    bij mij vliegen ze weg voor ik maar een klik kan doen.
    prachtig, Helma

    liefs,
    ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahaha..... nah, dat valt wel mee hoor Ria :-)
      Ik fotografeer al wat langer deze blauwtjes en niet dat het altijd even gemakkelijk gaat hoor, maar ik hou me vrij gedeisd en kom langzaam naderbij.

      Liefs, Helma

      Verwijderen
  70. het blijven leuke vlindertjes die icarussen, mooi ook die close up van de paring.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat blijven het zeker Nancy,
      leuk je weer te zien trouwens :-)

      Verwijderen
  71. Extraordinarias fotografías de esta pequeña y hermosa mariposa.
    Un beso.

    Buitengewone foto's van deze mooie kleine vlinder.
    Een kus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias querida Montse,
      Estoy muy contento de que usted encuentre estas fotos hermosas.
      Estas pequeñas mariposas son tan divertido fotografiar :-)
      Un besazo

      Verwijderen
  72. Wow, wat een fantastische foto's!! Die details, die kleuren...magnifiek, een schitterende reeks Helma! En die drie op dat ene takje, dat is zoooooo mooi!
    Groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vanessa,
      deze serie vind ik zelf ook heel goed geslaagd :-)
      Ik hou van macro fotografie dus ik kan me deze tijd weer helemaal uitleven.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  73. Hey Helma
    Wat een prachtige reeks over dit mooie kleine vlindertje!
    Mijn voorkeur gaat naar foto 8, echt een topper!
    Je detailfoto's zijn ook om van te snoepen :-)
    Mijn complmenten heb je alvast!
    Groetjes
    Dominic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Dominic,
      ik ben echt heel blij dat je van deze fotootjes ook zo hebt genoten :-)
      Ik vind het echt leuk om in macro te fotograferen en dan zijn deze vlindertjes uitermate geschikte items.
      Leuk dat je een favoriet hebt aangewezen :-)))
      En thanks voor je complimenten.
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma