maandag 24 juni 2013

Zwaluwtjes worden gevoerd.....

Reden we afgelopen 19 juni door een natuurgebiedje toen ik ineens een jong zwaluwtje op een hek zag zitten. Niets bijzonders misschien maar dat ze op dat hek bleef zitten vond ik wel bijzonder. Ineens kwam een van de ouders het jong voeren wat werkelijk een prachtig gezicht was. Zie ik onder het fotograferen ineens nog een aantal zwaluwtjes zitten maar dan op een boomtak vlak boven de slootkant. Heel voorzichtig wat vooruit gereden om wat dichterbij te komen en hieronder zie je het resultaat.


 ***Foto's zijn in de vergroting  beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen.***
 Bij deze serie is het ook echt aan te raden om ze in de vergroting te bekijken!! 
Het zwaluwtje op het hekje..............

Jonge zwaluw op hek...

Wordt gevoerd door een van de ouders....

  
Jonge zwaluw wordt gevoerd......

Zagen we even verderop nog een aantal zwaluwtjes op boomtakken zitten net boven een sloot.

Jonge zwaluwen op boomtak...

Jonge zwaluw op boomtak

Jonge zwaluw...

Jonge zwaluw...

De zwaluwtjes bleven heel rustig zitten, maar dat was rap over toen de ouders met voer aan kwamen vliegen. Wat maken die kleine dan een kabaal zeg.

Wat ik wel heel bijzonder vind is dat die kleine vogeltjes zulke grote enorme snavels kunnen opentrekken whahahahah.....  Kijk hieronder maar eens. Ik vond het in ieder geval geweldig om te zien.

De kleintjes zien de ouders aankomen en dan begint het.......

Het voedsel is onderweg....

De snavels gaan ver open van deze jonge zwaluwen.....

Jonge zwaluw wordt gevoerd......

Jonge zwaluw wordt gevoerd....

Jonge zwaluw is gevoerd......

De ouders gaan we weer nieuw voedsel halen en wij blijven nog even wachten. Ik hou mijn camera in de aanslag voor als de ouders weer aankomen vliegen.

En daar gaan de snavels weer op volle toeren open.

Jonge zwaluwen worden gevoerd....

En dit was heel leuk om te zien. Drie van die grote snavels wagenwijd open maar zie je die andere jonge zwaluw daarboven zitten! Die heeft zijn snavel ook wagenwijd open....

4 jonge zwaluwen met wijd opengesperde snavels....

Ik vind het maar knap dat de ouders af en aan blijven vliegen en de kleintjes zelfs vliegend aan het voeren zijn......

Jonge zwaluwen worden vliegend gevoerd.....




Om JAN W   te laten zien dat de jongen op de andere tak
ook voedsel kregen een foto als bewijs:-)


=======================================================================
Iedereen weer heel erg bedankt voor alle reacties, opmerkingen en complimenten op het blog hieronder van:
"Viervlek  (Libellula quadrimaculata)."

153 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige serie! ik heb het ook een keer van dichtbij mee mogen maken. En wat vond ik het prachtig om die vogeltjes zo druk bezig te zien! Heerlijk, fijn dat we even mee mochten kijken!
    groetjes Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook werkelijk een prachtig gezicht Mikey :-)
      En dan dat lawaai dat die kleintjes maken als er voer in aantocht is hahahaha... Ik had dit echt niet willen missen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  2. oh, they are SO cute! such huge and hungry mouths! beautiful shots!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It was really great to see TexWisGirl :-)
      I am glad that I was there at the right time.

      Verwijderen
  3. Thank you for the fantastic pictures -

    this is a beautiful series!

    Many greetings

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your lovely comment Bente.
      I am glad you enjoy it :-)

      Many greetings, Helma

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige foto's .Je had geluk om dit zo mooi op de foto te kunnen zetten ,een schouwspel om naar te blijven kijken .Hier zien we moeder merel nog regelmatig bezig en af en toe een moeder mus .Ik heb genoten van je foto's
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag dat zwaluwtje op die brugleuning zitten Elisabeth en ineens zag ik door de brugleuning heen die andere op de takken boen de sloot zitten. Dit was wel zo gaaf om te zien en mee te mogen maken. Ik heb er dan ook echt met volle teugen van genoten :-)
      Wat leuk dat je moeder merel en ook nog steeds met voer komt en ook dat je een moeder mus ziet met voer voor haar kroost. Leuk is dat hé als je dat ziet :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Bedoel je die kleine openingsfoto of die grote met dat kleintje op het hek?

      Verwijderen
  6. Wat een leuke serie Helma, grappig, vertederend en brutaal tegelijk. Leuk om dit zo onverwacht tegen te komen en het te kunnen vastleggen. Je zult vast veel plezier gehad hebben aan dit vreetfestijn ;-).

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had zeer zeker veel plezier aan deze serie Marianne :-)
      het begin met die ene zwaluw op die brugleuning en ineens zie ik daar tussendoor nog meer jonge zwaluwtjes zitten op die takken. Echt heel gaaf om e zien en... te horen :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  7. Oh heerlijke serie Helma, dit zijn van die momenten waar je helemaal blij van wordt, mooi gedaan!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat werd ik ook met recht Loes.
      Het was zo leuk om te zien en toen ik ook nog eens die andere zag zitten was het helemaal feest :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  8. Great shots Helma! It's as if I was there... You have managed to take beautiful pictures of these "feeding moments". These are really stunning pictures. Congratulations!!!
    King regards,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Louise :-)
      It was really great to see and hear.
      I was really lucky that I was there at that time :-)
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  9. Wat ontzettend leuk om te zien met die bekkie's open voor eten, echt heel leuk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was ook echt ontzettend leuk om te zien Nancy.
      ook het geluid wat ze maakte was enig om te horen hahahaha...
      Zo klein als ze zijn maar ze maken een kabaal van hier tot gunter!

      Verwijderen
  10. Jestem zachwycona Twoimi zdjęciami i otwartymi dziobami ptaszków. Gratuluję takich zdjęć i pozdrawiam serdecznie.
    I am delighted with your photos and open beaks of birds. Congratulations to these images and I cordially greet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. To był piękny widok, Erna :-)
      Mam w związku z tym bardzo się podobało w pełni.
      Z poważaniem, Helma

      Verwijderen
  11. Oh, i can allmost hear them screaming :)) Fantastic serie!! greetings Susanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It was also a great hearing Susanne and mouths so wide open was an amazing sight as conducting :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  12. Ja Helma nu ben ik toch wel een beetje jaloers op jou hoor dat je dit hebt mogen zien !!!!!!!
    Ik zou al zo blij zijn als ik het mocht zien !!
    En jij kon het vast leggen Proficiat dat lijkt me echt zo bijzonder !
    Maar je laat ons hier allemaal mee genieten en dat is toppppppppp.
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet doen hoor Annie want jij hebt weer andere mooie foto's waar ik weer jaloers op kan zijn :-) Dit was voor mij ook de eerste keer dat ik dit van zo dichtbij kon meemaken. Het was dan ook inderdaad prachtig om te zien en... te horen! Ik ben blij dat je hier op deze manier ook van mee kan genieten.
      LG Helma

      Verwijderen
  13. Hoi Helma,
    Wat een serie en kennelijk heb jij de mogelijkheid om je in je hobby uit te leven.Hier in de stad zie je geen zwaluw-zo nu en dan komt er hier op de galerij eenn huismus voorbij scheren.
    Je hebt niet alleen de mogelijkheid-ja maakt ook nog een zeer goede foto's
    Groet van eilandstaete

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eilandstaete,
      ik mag in mijn vrije dagen graag de natuur intrekken en mijn ega heeft dezelfde hobby :-) Als het even kan gaan we dan ook naar verschillende natuurgebiedjes en dit was in een weidevogelgebied bij Callantsoog. Dat was evengoed nog dik een uur rijden hoor. Bij toeval zag ik dus deze mooie jonge zwaluwtjes :-)
      En mussen zitten er dagelijks in mijn tuin ;-)
      Dank je el voor je compliment over de foto's.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  14. hungry mouths; beautiful captures to get those was very special Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. This was indeed very special and beautiful to see Carole :-)

      Verwijderen
  15. Prachtige serie Helma, wat een spektakel. Heb je ook nog gezien,
    dat het jong op de tak gevoerd werd of viel het buiten de boot?
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan, ik moet overal nog reageren maar jij krijgt alvast een reactie :-) Ik heb uiteraard gezien dat de andere jongen ook gevoerd werden om om je het bewijs daarvan te laten zien eb ik er nog een foto onder geplaatst :-)))))
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
    2. Bedankt voor de service Helma, helemaal te gek. Top!!
      Gr Jan W

      Verwijderen
    3. Graag gedaan Jan :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. Hoi Helma,
    Ik heb het nog nooit zo mooi gezien als jij ons hier laat zien. Indrukwekkend wat een keelholte die zwaluwtjes hebben, en dat voor insecteneters. Je hebt het super in beeld gebracht. Je hebt wel het geluk gehad dat je de juiste persoon op de juiste plek was.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi kees,
      ik heb het zelf ook nog nooit eerder van zo nabij kunnen meemaken als deze keer. Die kleine zwaluwtjes hebben echt een keelholte of grofweg enorme strot als ze die open trekken pffffff.......... Was wel prachtig om te zien en om te horen. ik was inderdaad op het juiste moment op de juiste plek :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Marvelous photos of the swallow family. So beautiful !
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It was also great to see this with my own eyes and to be able to make Synnöve :-)
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  18. ohhh helma, er moet afgevlogen worden om die bekjes allemaal vol te krijgen hé, tjeempie, wat een schitterend toneel spel zal dat gegeven hebben zeg,
    magistraal, ik had graag even naast je gezeten:-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er moet inderdaad wat afgevlogen worden Dien, en ze deden dat dan ook met verve. Het ging af en aan en daar we ook nog eens vlak vooraan stonden met een toeter uit de auto hadden de ouders geen tijd voor ons om zich daar druk om te maken whahahaha.... De jongen gingen voor.
      En reken maar dat ik genoten heb van deze tafereeltjes xxx

      Verwijderen
  19. Wouw Helma wat een gave serie is dit.
    Het zijn net raketten die aan komen vliegen, zo snel gaat dat voeren.
    Je hebt het heel erg goed vast kunnen leggen, ik vind alle foto's super!!!
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat vond ik zelf ook best wel Irma :-))))
      Het ging inderdaad ook allemaal even snel maar leuk om te zien!
      Ik heb dan ook echt zitten genieten van dit schouwspel.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. Wat is dit mooi Helma ,zelf heb ik het nog nooit gezien maar jij hebt er een hele serie van kunnen maken en wat voor een serie ,dit is puur genieten,gefeliciteerd met zo iets moois.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi bas, zoals ik het hier laat zien had ik zelf ook nog nooit meegemaakt. Vroeger hadden we zwaluwen in de schuur maar het voeren was nooit goed te zien. Dit op deze tak en de brugleuning was werkelijk fantastisch om mee te maken :-) Thnx voor je felicitatie :-)

      Verwijderen
  21. Que bonitas y tiernas capturas Helma.Un abrazo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Esto fue realmente agradable ver Isisdro y simplemente sucedió delante de mí :-)
      Un abrazo

      Verwijderen
  22. Liefste Helma, wat ben jij een geluksVOGEL om zulke prachtige taferelen te mogen meemaken en op foto te kunnen vaststellen. Maar naast een geluksvogel ben je een bijzonder goede fotografe, dat heb ik al meer geschreven, nietwaar.

    Dank voor het delen,
    veel liefs,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik inderdaad lieve Ria :-))))
      Die geluksvogel dan hé. Het was zo mooi om te zien en mee te maken dat ik werkelijk met ingehouden adem heb zitten fotograferen :-) En euhhhh.... bijzondere fotografe daar ga ik even verlegen van kuchen hoor *wordt even rood van oor tot oor hihi.....*
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  23. Wat is dit verschrikkelijk mooi Helma!!!! Ik heb de foto's meerdere malen bekeken, om te bepalen welke ik de mooiste zou vinden, maar daar kom ik niet uit hoor, ze zijn allemaal prachtig. Verder kan ik je alleen nog maar feliciteren, met het feit dat je dit hebt kunnen vastleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Edward. Ik heb hier zelf ook enorm van genoten en doe dat ook nog steeds :-) Ik was zelf ook blij verrast toen ik dit zag en toen de foto's ook nog vrij redelijk gelukt waren kon mijn dag uiteraard helemaal niet meer stuk :-) En thnx voor de felicitatie :-)

      Verwijderen
  24. Wat een bof dat ze op dat hekje op je zaten te 'wachten'. Je hebt meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en een hele mooie reeks foto's van die kleine rakkers gemaakt. Zouden die ouders nou nooit denken: 'hou jullie je snavel nou 's dicht'!! ;-) Wat een energie kost het ze om het spul te voeren. Prachtige serie Helma!
    Grtjs uit fris en fruitig Enkhuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeg dat wel Marjolein. het was eigenlijk een houten brugleuning voor een aldaar gelegen boerenbedrijf. Ineens zag ik dus door de brugleuning heen ook die andere kleintjes zitten op die tak boven de sloot.
      Ik weet wel zeker dat dit een hele berg energie kost want er zaten er een stuk of 7 en die werden allemaal gevoerd! Heerlijk om dit met eigen ogen te zien en te horen :-)
      Groetjes uit een vreselijk koud Enkhuizen (ik heb gewoon de kachel aan en dat op 27 juni tsssss......)

      Verwijderen
  25. Gossie...wat mooi!!!! ik vind alleen dat ze wel boos kijken hoor die kleintjes..ze mogen wel wat liever zijn...zitten vast in de peuterpubertijd :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahahaha..... weet je dat ik dat ook gelijk vond van dat boos kijken Marian :-) Ze kijken ook heel boos als die enorme snavels opengaan. Als die snavels dicht zijn kijken ze lief maar als er voedsel aankomt dan is het echt een blik van...........

      Verwijderen
  26. Hoi Helma.
    Wat mooi dat je dit zag en vast kon leggen.
    En zo mooi en prachig in beeld weten te zetten.
    Ze zijn weer fantastisch de foto's.
    Wat een grote bekkies hebben de kleintjes en wat leuk zo te zien van het voeren.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      ik verbaas me ook over die grote snavels hoor. Ik zie dat wel meer en dan denk ik ook weleens tjemigggg..... wat een snavels! Die moeten dus allemaal nog "indikken" denk ik dan hihi......
      Het was ook echt prachtig om te zien :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. Wunderschöne Fotos, sehr lebendig :)
    Toll eingefangen. LG Babs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Der Ton, den es machte wenig schluckt auch sehr lebhaft Babs lol .... Vielen Dank für Ihren Kommentar.
      Eine Umarmung, Helma

      Verwijderen
  28. ¡Qué reportaje tan bonito! Me ha encantado

    Saludos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Javier,
      lo bonito que también hace una visita y dejar un comentario :-)
      Saludos, Helma

      Verwijderen
  29. Ik vond de derde foto al mooi... Maar jee; wat een mooie set heb je geschoten! Uniek moment; voedertijd.
    Groetjes Riri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Riri, ik heb wel zo genoten tijdens het maken van deze serie. Werkelijk, dit had ik ook echt niet willen missen. Ook voor mij was dit uniek en ik vond het prachtig :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Ohhhh Helma, wat had ik graag naast je gestaan met de camera.
    Pracht foto's, ozo mooi om te zien.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat geloof ik graag Tinie.
      Ik had dit ook echt niet willen missen.
      het was in het echt ook vele malen leuker
      dan je hier op de foto kunt zien :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. wunderbare naturfotos, ich bin begeistert !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dies war für mich ein ganz besonderer Moment Dirk, und ich bin wirklich froh, dass ich sehen kann, und erfassen diese :-)

      Verwijderen
  32. Wat heb je dit leuk in beeld gebracht echt toppie :-)

    Liefs Blauwhartje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Blauwhartje,
      wat leuk om jou hier te zien :-)))))
      Dat is lang geleden zeg.

      Liefs, Helma

      Verwijderen
  33. ha die Helma
    wat ben jij een top fotograaf een pracht serie
    ja wat zetten ze grote bekken op hé , de brutaalste krijgt het meeste zo
    ik was wandelen in de Kennemerduinen zag o.a ook zwaluwen maar die bleen echt niet zitten poseren
    wens je een fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      dat valt wel mee hoor dat van die topfotograaf *ik heb mijn schoenen alvast maar even uitgeschopt hahahaha.....*
      Die kleintjes zetten inderdaad bekken op daar zeg je u tegen!!!! De volwassen zwaluwen blijven ook niet echt zitten maar deze kleintjes gelukkig wel hihi...
      Jij ook nog hele fijne avond.

      Verwijderen
  34. Reacties
    1. And a true story Peter :-)
      Was wonderful to see.

      Regards, Helma

      Verwijderen
  35. Wat een prachtige foto's allemaal, daar kijk je met plezier naar.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat deed ik ook inderdaad Cees.
      Dit was echt ontzettend gaaf om te zien
      en vast te kunnen leggen :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  36. Prachtige serie Helma. Foto 13, 14 en 15 zijn echte toppertjes. Wat een geweldig moment heb je hier getroffen en wat heb je prachtig op de situatie ingespeeld met je camera

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Henk. Inmiddels staat er nog een foto bij :-)
      Ik heb het inderdaad getroffen hier en reken maar dat ik ervan genoten heb.
      Het was zo gaf om te zien en... te horen!

      Verwijderen
  37. Wat mooi om te zien Helma! Geweldig die bedelende zwaluwtjes!
    Fijne avond nog.
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Yvonne,
      inmiddels zijn we alweer en paar dagen verder, maar ook voor jou een heel fijn weekend.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  38. Hoi Helma, super, super, super!!!! Wat heb je goed kunnen profiteren van de situatie. Dat zijn echt cadeautjes! Vooral foto 3, 7, 13 en 14 spreken mij erg aan. PRACHTIG, ik heb er erg van genoten.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria, dit was ook echt geweldig om te zien en vast ge kunnen leggen. Ik heb dit zo ook nog niet eerder meegemaakt dus ik genoot met volle teugen van dit tafereeltje :-) Ik ben blij dat je hiervan genoten hebt :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. Here you get good pictures of the young swallows, a busy time for parents now to feed all the kids. Great pictures.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. This was and is one of the best moments of my photography Ottar.
      This was so cool to see and to do. Really great to see.

      Greet you, Helma

      Verwijderen
  40. Wat een fantastische serie laat je hier zien Helma, top!
    Echt klasse gedaan en wat een prachtige momenten heb je weten
    vast te leggen, dit is toch wel heel erg genieten hoor.
    Ondoenlijk om hier een favoriet uit te kiezen, dik compliment voor
    de hele serie.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je dikke compliment Coby,
      en reken maar dat het ook fantastisch was om te zien en mee te kunnen maken. Dit had ik zelf ook nooit verwacht en ineens zat ik er middenin :-) Ik heb er dan ook werkelijk met volle teugen van genoten.
      Groetje, Helma

      Verwijderen
  41. Great captures Helma, really nice action shots and good to see some successful breeding :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Alan, it was also very nice to see, and I am pleased that the action shots with feeding the little ones are pretty well done :-)

      Verwijderen
  42. Heel mooi gebruik gemaakt van het geboden moment Helma. Je hebt er een mooie serie gedragsfoto's aan overgehouden. Moeilijk fotograferen die aanvliegende oudervogels, het gaat allemaal razend snel, maar je hebt er schitterende platen van geschoten. Foto nr. 4 van het groepje jongen vind ik heel mooi en van de actiefoto's geniet nr. 9 mijn voorkeur.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die aanvliegende oudervogels was ook niet echt gemakkelijk te fotograferen Ad en daarom was ik zo blij dat er een aantal aardige goed gelukte tussen zaten. Het moment zelf was ook prachtig om mee te mogen maken en ik heb daar dan ook werkelijk met volle teugen van genoten :-)
      Met 9 kan de 2 kleintjes bedoeld worden met opengesperde bekjes of die daarna met de opengesperde vleugels van een van de ouders.
      Degene die de foto's in de vergroting bekijken hanteren andere foto nummers.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. Hi my friend!!! Truly beautiful.. Great moment and great pictures as always.. Well done.. Greetings..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello friend Ana, thank you for your honest opinion of these photos. I'm glad you enjoyed it :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  44. Posting is formidable. I really like the pictures.
    Congratulations. hug

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I am very glad you can appreciate these pictures Tossan :-)
      I have enjoyed myself immensely.
      a hug

      Verwijderen
  45. Wat is dit een leuke, lieve en mooie serie, Helma, en wat een fantastisch moment om bij aanwezig te zijn. Zonder camera kan je daar ook gewoon al van genieten. Ik zou niet weten wat de mooiste foto is. Ze zijn allemaal zo schattig met die grote open snavels en leuke onschuldige koppies. Heel mooi gedaan. Complimenten, hoor. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik was er zelf ook behoorlijk mee in mijn nopjes Joke want dit had ik zelf ook nooit verwacht! Het was zo gaaf om te zien en mee te kunnen maken!!! En inderdaad, zonder camera was dit ook echt genieten :-)
      Dank je wel voor je complimenten.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Hi Helma,

    Wat een super gave serie.
    En zo vol met actie.
    Prachtig zoals je de scherpte op die vraagde bekjes vast kon leggen.

    Ik heb ze hier nog niet gezien maar ze staan wel met stip op nummer 1 van mijn verlanglijstje.

    Dikke complimenten zoals altijd.
    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karina :-)

      deze serie zat zeker vol actie hahahaha... en wat was dit gaaf om te zien! Echt super om mee te maken :-) Ik heb ook nog foto's van Zwaluwen op een hekje maar deze kleintjes waren zo aandoenlijk en dan dat voeren van die ouders. Echt geweldig om mee te maken. Ik hoop dat jij ze ook nog kan fotograferen.

      Dank je wel voor je dikke complimenten *krijgt weer een rood hoofd hihi.....*
      LG Helma

      Verwijderen
  47. Espectaculares imagenes y con gran nitided.

    Saludos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias José y que ha traído. Visita aquí
      Sea bienvenido :-)
      Saludos, Helma

      Verwijderen
  48. Fantastyczne zdjęcia, brawo! Te z otwartymi dziobkami i te, gdzie są karmione przepięknie uchwycone.
    Pozdrawiam serdecznie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. To było naprawdę wspaniałe, aby Talibra. I był też zadowolony, że zdjęcia są piękne ludzie zarządzane zbyt :-)
      Witam was, Helma

      Verwijderen
  49. Moja TY Mistrzyni świata małych zwierząt - cudne, cudne kadry Helmo !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pyszne to entuzjastyczne odpowiedzi Iwona :-) Cieszę się, lubisz te zdjęcia :-)))))

      Verwijderen
  50. Hallo Helma
    Wat geweldig mooi om die jonge zwaluwen zo te zien.
    groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bets,
      dit was ook inderdaad schitterend om te zien.
      Dit zal me nog lang bijblijven :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. Hoi Helma,

    Wat een ontmoeting zeg en wat een ongelooflijk mooie serie. Stuk voor stuk juweeltjes die je vrijwel nooit zo op de foto kan zetten.
    SCHITTEREND gedaan.

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      dit was zeker een ontmoeting en die zal ik ook niet gauw vergeten :-)
      Dank je wel voor dit compliment :-)))))

      Groetje, Helma

      Verwijderen
  52. Daar heb je een mooie serie van gemaakt Helma met leuke tekst daar bij lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook mooi om hier getuigen van te zijn Daniëlle :-)
      Echt heel gaaf om te zien.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Wonderful series - your photos are pure enjoyment!

    Summer Greetings from Denmark,
    Dorthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your kind words Dorthe :-)
      The summer leaves us here in the Netherlands quite down. I still every day the stove.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  54. Wat een prachtige serie, Helma!
    Die wijd open gesperde bekkies... werkelijk schitterend. :))
    Je hebt ze heel mooi vastgelegd!
    Lieve groetjes Anna en nog bedankt :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook schitterend om te zien Anna :-)
      Ik had dit dan ook echt niet willen missen. Ik had enorm geluk dat ik dat kleine zwaluwtje op die brugleuning zag zitten en even daarna dus die ander kleintjes daarbij :-)
      En graag gedaan hoor. We zijn er ook om elkaar te helpen toch!
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. jakie cudowne te pisklęta!..piękne ujęcia w porze karmienia..., pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Byłem w odpowiednim czasie w odpowiednim miejscu :-) Barbara
      Viond I również bardzo piękne, aby zobaczyć i zrobić.
      Pozdrowienia, Helma

      Verwijderen
  56. Some delightful pictures, I like very much! Congratulations!
    Many greetings!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It was also wonderful scenes to see Ioan :-)
      You also very nice weekend.
      Many greetings, Helma

      Verwijderen
  57. Och wat een schatjes! Ik ben dól op zwaluwen! Prachtige foto's! Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn ook hele leuke maar o, zo snelle vogeltjes Kati. Normaal blijven ze ook nergens zitten maar ik had geluk met deze kleintjes die nog even gevoerd werden :-)

      Verwijderen
  58. Prachtig, die hongerige zwaluwtjes, wat een mooi moment heb je kunnen vastleggen, het voeren van de jongen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook een prachtig moment Ghita :-)
      Niet alleen het zien maar ook het horen van deze hongerige kleintjes en het feit dat ma en pa om de haverklap kwamen aanvliegen, was echt een prachtige ervaring :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  59. Sweet little ones! You captured very well their hungry and angry that they are not fed faster.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. They were certainly very hungry Adriana and there were about seven that had to be made ​​and all ... were fed :-)

      Verwijderen
  60. For ever beautiful, with their mouths wide open and waiting for some more. Love them very much.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It was really wonderful to to do with Bob. Also, I was the lucky who could impose fixed :-)

      Verwijderen
  61. Precioso sitio, llego hasta tu blog por intermedio de un comentario tuyo en el sitio de Giga , con tu permiso me quedo para seguirte.
    http://perfumederosas-cristina.blogspot.com/

    (¯`'•.¸(♥)¸.•'´¯) Abrazos desde Uruguay! (¯`'•.¸(♥)¸.•'´¯)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sea bienvenido Cristina y por supuesto puedes seguirme :-) Me siento tanto. Honrado

      Verwijderen
  62. ha die Helma
    ja ik noemde die vlinder Roel , vanwege Roel veel gedichten had met mooie teksten en foto's van die vlinders
    ik had geluk met het weer tijdens mijn vrije dagen en maakte er gebruik van via een prachtige lange wandeling
    heb de ppsjes aardig weten aan te passen aan het fototje waar ze in zitten verstopt
    ik nu net thuis van het werk , vandaag eerder beginnen , dus een korte nacht
    ik dank je voor je glimlach , zeker die voor mijn fototjes
    slaap wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik vind het wel grappig dat je die vlinder Roel had genoemd hahahaha.... Het waren ook mooie teksten en heel veel vlinders :-) Je had zeker geluk emt je vrije dagen en dat heb je dan ook verdiend. Nu zit ik nog steeds met de kachel aan en dat met mijn vrije weekend tssss..... De zomer laat ons voorlopig wel ff in de steek!

      Heerlijk dat je zo'n lekker lange wandeling hebt gemaakt en ook nog wat mooie fotootjes hebt geschoten. Ik ben altijd blij met je blog want daar wordt ik altijd weer vrolijk van :-)))

      Verwijderen
  63. Hoi Helma,
    Wat een prachtige foto's van deze zwaluwen. De momenten die jij hebt vastgelegd zijn heel mooi.
    Ik ga je volgen.

    Groet Gerwald Harmsen
    petapixel.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerwald,
      dank je wel voor je reactie over deze zwaluwtjes. Het was ook voor mij een geluk dat ik dit op het juiste moment zag :-) Ik volg jou ook.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  64. Heerlijk die kleintjes opeengepakt op een takje, leuke serie zo!

    Groet Ralph

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was ook heerlijk om te zien Ralph.
      ik moest wel even goed kijken hoe dat nou zat want er waren meerdere kleine zwaluwtjes :-)

      Groetje, Helma

      Verwijderen
  65. Ennesimo bellissima serie di foto ! La n.13 è di una bellezza struggente ! Bravissima Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je compliment Alfgar. De jonge zwaluwtjes schreeuwden ook om eten. Het was een prachtig gezicht om dit te kunnen zien en om te kunnen fotograferen :-)

      Verwijderen
  66. Mooi he Helma , die open bekjes , en wat zijn ze nog groot .
    Hier op het terras worden nu musjes door de moeder gevoerd , zo leuk , want moeder is onze huismus , die komt zowat in de keuken .
    De zon komt hier door , zou dit het begin van de zomer zijn ??
    Fijn weekend en tot ziens Helma , groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad schitterend om te zien die open bekkies Lia :-)
      Wat leuk dat jij musjes hebt die nu gevoerd worden door een moedermus.
      Ik mag hopen dat het nu toch echt zomer gaat worden want ik zit nog steeds met de kachel aan!!!!
      Jij ook fijn weekend Lia.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  67. Hai Helma,

    Ten eerste: Erg knap de actie gefotografeerd. Zwaluwen op deze manier fotograferen is toch wel behoorljk lastig. Wel erg jammer dat je de oudervogels aldoor op de rug hebt. het mmoist zou natuurlijk zijn als je ook echt ziet hoe de ouder het eten in het snaveltje van de jongen stopt.
    Een mooie uitdaging voor volgend jaar zou ik zo zeggen.
    Ondanks dat, toch een wel hele fraaie serie met een hoge moeilijkheidsgraad.
    Top!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      ik begrijp wat je wilt zeggen maar ik kon ten eerste niet achter die bomen door fotograferen. Natuurlijk is het leuker als je ook het voer de bekkies in ziet gaan maar dat was met geen mogelijkheid vast te leggen.
      Deze takken waren niet alleen een behoorlijke dikke haag maar ook nog eens boven de sloot. Deze kleintjes zaten dus echt boven het water en aan de achterkant daarvan kon je niet komen. Daar waren die bomen struiken echt te groot, hoog en te dik voor.
      Ik was ook echt al heel blij dat ik dit op de plaat kon zetten :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  68. Wau, aivan ihania lintukuvia, kiitos Helma :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Kirsti,
      erittäin mukava, että sinulla on heri vieraili myös ja ovat jääneet kommentti. Nämä linnut on myös erittäin mukava nähdä :-)

      Verwijderen
  69. Gracias por tu encantadora vista, te deseo un hermoso fin de semana!

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Prachtige beelden van deze hongerige kleine zwaluwen, het moet niet makkelijk geweest zijn aan de commentaren te lezen!
    een fijn weekend
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook niet echt gemakkelijk Dominic maar ik had gewoon echt geluk :-) Helaas is het weekend alweer om (gaat veel te snel hihi.....)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  71. Hoi Helma:) Een prachtige foto serie. Druk baantje; vogelmama of papa. Super! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vogelmama of vogelpapa is inderdaad een heel druk baantje.
      Ze vliegen echt af en aan en dat zie je ook bij de koolmezen en andere vogeltjes die voor voedsel moeten zorgen :-)

      Verwijderen
  72. Gave serie Helma, en er boven op!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Peter,

      dit was ook echt heel gaaf :-)
      Dit hoop ik ooit nog eens te kunnen fotograferen :-)

      Groet, Helma

      Verwijderen
  73. Je hebt ze fantastisch gefotografeerd. Vooral die 3 op een kluitje op dat takje vind ik super geweldig, maar natuurlijk ook die met die waffeltjes wagenwijd open. Wat heb je toch gave foto's, allemaal om in te lijsten. Groetjes, Alie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het bleken er zelfs 4 te zijn Ali (foto 8). Ik vond dit zelf ook werkelijk geweldig om te zien en... te horen :-) Ze hebben echt hele grote bekken euhhh....snavels whahahaha.......
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  74. Jeetje, wat een geweldige serie zeg! Mooie momenten vastgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was ook werkelijk fantastisch om te zien Mirthe en ook echt heel leuk om te horen. wat zetten die kleintjes dan een keel op zeg jemig!!!!

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma