vrijdag 14 juni 2013

Zonnedauw en Ruig Haarmos.......

Deze foto's zijn nog van afgelopen 19 mei. We waren even aan een wandeling toe om even alles op een rijtje te zetten toen ik ineens dit prachtige zonnedauw zag staan. Ik was verrast omdat ik niet had verwacht dat het zonnedauw er dan al zou staan. In sommige foto's is in de tentakels van dit plantje wat blijven hangen dus ja........ Uiteraard heb ik ook nog heel veel vlinders en libellen en andere insecten, maar die komen weer een andere keer aan bod.

***Foto's zijn in de vergroting  beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen.***

Bij deze serie is het ook echt aan te raden om ze in de vergroting te bekijken!!


Ronde Zonnedauw

Ronde Zonnedauw

Ronde Zonnedauw

Ronde Zonnedauw

Ronde Zonnedauw

Ronde Zonnedauw

Ronde Zonnedauw. Deze staat op eht punt van ontvouwen....

Ronde Zonnedauw

Ronde Zonnedauw...

Ook het Ruig Haarmos stond er in diverse stadia.....

Hieronder Doorgroeid Haarmos. 
 Latijense naam Polytrichum commune, var humile....


Doorgroeid Haarmos....

Doorgroeid Haarmos......

Ook de "dames' van het Ruig Haarmos waren aanwezig.....
 De dames met harig huikje

Ruig Haarmos (Dames met harig huikje)

Ruig Haarmos (Dames met harig Huikje)

Dan hebben we bij het Ruige Haarmos ook nog het Echte Zandhaarmos

 De antheridiënbekers van Echt zandhaarmos verkleuren van geelgroen naar flets rood.

Echt Zanhaarmos ( antheridiënbekers)

Echt Zandhaarmos ( antheridiënbekers)

Echt Zandhaarmos ( antheridiënbekers)

Echt Zandhaarmos ( antheridiënbekers)

Echt Zandhaarmos ( antheridiënbekers)


=======================================================================
En allemaal weer heel erg bedankt voor alle reacties, complimenten en opmerkingen op het blog hieronder van:
"Zeldzame Dwaalgast......."

134 opmerkingen:

  1. 1 - 3 - 7 - 9 = absolut top!

    very beautiful -
    many greetings - Monika & Bente


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for the response.
      Glad you find these beautiful pictures :-)
      Many greetings, Helma

      Verwijderen
  2. Wat een juweeltjes de foto's van de zonnedauw.
    Niet dat de ander niet mooi zijn hoor, ook die zijn prachtig.
    Al je foto's hebben prachtige kleuren en een mooi scherpteverloop Helma.
    Ook je kopfoto is weer TOP.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tinie, het zonnedauw is ook erg mooi om te zien maar werkelijk piep en piepklein. Althans deze plantjes in dit blog waren ieniemienie klein. Ik lag me ook in alle bochten te wringen (lag ja) om dit op de foto te krijgen.
      Jij ook heel fijn weekend.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  3. Wat een mooie foto's weer .Ik moet eerlijk zeggen dat ik de plantjes niet ken.Wat ik me wel afvraag zijn ze gewoon heel klein zodat ik er met mijn slechte ogen overheen kijk ? En zoals hier boven al gezegd ,je banner is weer prachtig!! Fijn weekend.
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elisabeth, en ja, deze plantjes zijn werkelijk heel klein. Als je niet weet wat het is dan loop je er ook gewoon overheen. Het ligt 'm dus niet echt aan je ogen hoor. Het was dat ik een ander mosje zag staan en toen viel m'n oog ineens op dat ronde zonnedauw daar :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. Helma ik reageer met tranen in mijn ogen door wat ik vandaag heb mee gemaakt Ik heb je raad opgevolgd en heb een blog gemaakt maar ik ben nergens meer !!
    Dit zijn top foto's hoor maar ik zie het even niet meer zitten !
    lieve groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annie, ik weet wat je voelt. We hebben al even contact gehad en ik heb ook I. gevraagd om je even te bellen. Dit is sowieso al een drama en al helemaal als je het ook nog voor je ogen ziet gebeuren!!
      Denkgoed om jezelf hoor!!!!
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. Wat prachtig zus , je hebt jezelf weer overtroffen .
    Denk ook dat het heel klein is , want kan mij niet voorstellen dat ik dit gezien heb buiten in het bos ..
    Goed weekend meis .
    Liefs Jet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Zus, dank je wel :-))))
      Het is ook echt ontzettend klein. Als je het niet kent dan zie je het ook niet en stap je er zo overheen. Het is ook niet overal te vinden hoor.
      Jij ook heel fijn weekend.
      Liefs, zussie Helma

      Verwijderen
  6. Dit is echt geweldig ,maar heel moeilijk om dit schoon en droog te kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat klopt Bas, maar ik heb altijd noppenfolie bij me voor als ik iets wil fotograferen en de grond is te zompig of te nat :-)
      Groetje, Helma

      Verwijderen
  7. Wat zijn je mossen mooi! Schitterend!
    Ik ben gek op mossen en vooral je ruig haarmos is beeldschoon.
    Je zonnedauwfoto's zijn ook zeer geslaagd. Dat is een plantje wat echt blijft trekken als je op pad bent met een macrolens.
    Mag je vaker doen, mosjes komen niet zoveel langs op de blogs!
    groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Maria, ik moest hiervoor wel languit gaan liggen en bijna mijn nek verrekken hihi.... het was nog zo klein dat ik in alle posities moest draaien om er een paar knap op de foto te krijgen :-) Dat ruig haarmos ben ik ook gek op.
      En er komen ook nog meer mosjes blos hoor, want ik heb er nog een paar staan.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  8. Beautiful macros Helma, absolutely beautiful.
    Mooie beelden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      and also nice that you have a reaction in Dutch move there :-)

      Verwijderen
  9. Ja Helma, dit zijn foto's waar ik jaloers op kan worden. Allereerst waar je deze zonnedauw hebt gevonden en dan ook nog zo mooi gefotografeerd.
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anne-Marie,
      deze zonnedauw was ook echt nog heel pieterpeuterig klein.
      Het was dat ik al op knieën zat om een ander mosje vast te legen toen mijn ook ineens op dit zonnedauw viel:-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  10. Helma het is je weer goed gelukt prachtige serie ik heb ook nieuwe kaarten staan op mijn spirituele blog lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Daniëlle, wat leuk dat je ook weer nieuwe kaarten heb. Daar doe ik ook vaak inspiratie op en sommige zijn heel erg waardevol :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Helma jij hebt deze bijzondere en fotogenieke plantjes en mossen er ook heel mooi op weten te krijgen. Het is altijd even gepriegel vind ik omdat er zo veel omheen groeit. Maar wie deze foto's ziet zou het niet zeggen. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een gepriegel is het zeker Anneameire, want ze komen op de foto dan wel mooi "groot" uit, maar ook jij weet hoe ieniemienie klein dit spul is hihi......
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. like a tiny alien world! beautiful macro shots!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wonder posting, excellent
    photos with different shades! hug

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your response complimentueze Tossan.
      A hug :-)

      Verwijderen
  14. In groot formaat zijn deze foto's inderdaad extra mooi Helma. Een prachtige serie opnamen van de Zonnedauw, wat overigens een bijzonder fraai plantje is.Het Echt zandhaarmos, heb je ook heel mooi gefotografeerd.....mijn compliment hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een heel fraai plantje Edward maar het is zo vreselijk klein! Dat Echt Zandhaarmos vind ik ook zo mooi. Deze is wel makkelijker te fotograferen dan het Zonnedauw :-)
      Dank je wel voor je complimenten :-))))))

      Verwijderen
  15. Hoi Helma,
    Wat een prachtige opnames!!
    Kijk dat is nog eens lekker om zo je gedachten te kunnen verzetten tijdens een wandeling en je komt dan ook nog eens dit soort fotomateriaal tegen. Echt helemaal te gek Helma, hoe je dat zonnedauw hebt gefotografeerd. Ook dat haarmos vind ik heel bijzonder om te zien met die kleuren. Helemaal Top!!

    Groetjes en alvast een heel fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marco,
      het was ook inderdaad om even de gedachte te verzetten. We hadden net onze zus/schoonzus verloren en wilde even een frisse neus halen. Gewoontegetrouw neem ik dan mijn camera mee en hier liepen we toen tegenaan :-)
      Dank je wel voor je complimenteuze reactie over deze fraaie mosjes :-)

      Het weekend is alweer even voorbij, maar ik zat vanaf zaterdag in Limburg en had geen laptop mee.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. Hoi Helma

    Zo klein en teer.....maar door jou geweldig goed gefotografeerd.... kleuren zijn ook heel mooi.

    Lieve Groetjes, Joop

    kom snel weer terug hoor..... de fut was even weg om te bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joop,

      ik ben echt blij dat ik je hier en daar weer even voorbij zie komen want dan weet ik dat het de goede kant opgaat :-)
      Het overkomt ons allemaal wel eens dat we een blog-dip hebben en soms hebben we daar best wel enige tijd voor nodig ;-)
      Ik hoopje dan ook weer heel gauw te zien met mooie plaatjes.

      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Super, wat prachtige serie + kopfoto!.
    Zonnedauw heb ik nog nooit live gezien helaas.
    Haarmos wel, maar dan weer niet zo mooi op m'n foto's...
    Zo blijft er wat te wensen over, toch? Fijn weekend.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jan Willem :-)
      Dat zonnedauw moet je ook echt weten te staan,
      want het is vaak zo klein dat je er gewoon aan voorbij loopt.
      En gelukkig maar dat er wat te wensen overblijft. Ik heb ook zo'n wensenlijstje hihi......
      Het weekend is alweer even over maar ik zat een paar dagen in Limburg en ook nog zonder internet :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
    2. Helma, de W achter Jan is de eerste letter van mij achternaam...
      Ik kreeg maar één voornaam van mijn ouders. ;-)
      @ je vraag over tussenringen:
      Op http://raym.deds.nl/tips%20macrofotos.html krijg je alle informatie die je nodig hebt Helma, ik kan het niet beter zeggen, dan zoals het daar staat. Gr Jan W

      Verwijderen
    3. Hoi Jan,
      ik ging er kennelijk automatisch van uit dat de W voor Willem stond. Sorry....... En ik ga gelijk even kijken op die link voor uitleg over de tussenringen. Thnx.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Parabéns pelas lindas Macros, registo com lindas cores e qualidade.

    ag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Obrigado Ag,
      Estou satisfeito que esta macro vai gostar :-)

      Saudações, Helma

      Verwijderen
  19. Deze foto's zijn weer onwaarschijnlijk mooi Helma, ik vind dat je er een prachtige serie van hebt gemaakt, zowel de zonnedauw als de haarmosjes, beeldschoon, prachtig van kleur en scherpte. Het maken en verwerken van deze serie zal je goed gedaan hebben.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je lieve reactie Marianne :-)
      Het Zonnedauw is een heel mooi gewasje en het ruig haarmos een prachtig mosje. Het verwerken van deze foto's heeft me inderdaad veel goed gedaan : heel fijn dat je dat er ook uit begreep".

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  20. Hoi Helma.

    Wat laat je weer een prachtige foto's zien.
    Mooi is het om naar te kijken.
    Wat heb jij een kijk op deze dingen, echt super!

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,

      ik vind het ook leuk om deze foto's te kunnen en mogen maken :-)
      Het is ook heel mooi om te zien. En wat lief dat je dat zegt met "kijk op deze dingen" :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  21. ha die Helma
    wat een prachtige foto's van een plantje waarvan ik denk die lopen de meesten van ons voorbij , in welk landschap staan deze , vast niet zoals hier op de heide , wel
    en wat een mooie banner , helemaal in stijl
    wens je een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik denk ook dat de meeste mensen dit kleine plantje zo voorbij lopen. ik deed dat kennelijk vroeger ook want ik wist toen van het bestaan niet eens af hihi..... Op heide komt dit plantje inderdaad meestal niet voor.

      Klein beetje info:
      ==================
      In Europa komen 3 soorten uit het geslacht Zonnedauw voor, die ook in Nederland voorkomen. Het zijn de soorten Drosera intermedia (kleine zonnedauw), D. rotundifolia (ronde zonnedauw) en D. anglica (lange zonnedauw).

      In Nederland kunt u hem aantreffen in zand- en hoogveengebieden in het Zuidoosten van het land. De ronde zonnedauw komt over het gehele Noordelijke Halfrond in de koude tot gematigde zone voor en het is de meest algemene zonnedauwsoort van Nederland. Hij komt in sommige laagveengebieden van Westelijk Nederland nog veel voor. Meestal groeit hij tussen veenmos. De zeldzaamste soort is de lange zonnedauw, die meer eisen stelt aan het milieu dan de andere 2 soorten. Je vindt hem niet op heidevelden, maar alleen in venen met opstijgend mineraalhoudend water. Door ontwatering en bemesting hebben de zonnedauwpopulaties echter sterk te leiden. Om die reden worden deze soorten nu in Nederland beschermd

      Groetje, Helma

      Verwijderen
  22. Helma a lovely walk with beautiful photos - those sundews are only tiny and you captured them so wonderfully. Your maidenhair is very different to what I have growing here ... I must send you a photo/it more 'fern' like.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Carole, thank you for your comment and you my photos of the sundew like. You say you have other maidenhair and I am therefore quite curious about :-) but soon put a picture on your blog then :-)

      Verwijderen
  23. Hoi Helma
    Fantastisch mooi de Zonnedauw ik hoop dat ook nog eens een keer te zien
    Je heeft er een prachtige serie van gemaakt ook dat ruig haarmos heel mooi en subtiel
    Heel fijn weekend hé
    Lieve groetjes Janny
    P.s
    Ik heb het nog effe druk druk druk bah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      heb jij nog nooit het zonnedauw in het echt gezien dan? Ik dacht dat jij dit ook al eens gefotografeerd had. Het is moeilijk te vinden en als je enemaal weet waar het staat dan kan je er altijd naar terug keren :-)
      Dat ruig haarmos vond ik ook heerlijk om te zien daar.
      Ik ben afgelopen zaterdag onverwachts naar Limburg gegaan voor een paar dagen, maar we hebben wel genoten. Vandaag weer terug gekomen.
      Denk om jezelf hé met die drukte xxx
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  24. Splendidie macro da mondi alieni! Tutto ciò che è piccolo nasconde bellezze straordinarie! Bravissima nel saperlo cogliere!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grazie per il tuo meraviglioso commento Alfgar voi. Avete molto bello insieme! Sono molto felice con il tuo commento.

      Il tuo commento è andato in due da qui la mia risposta a voi;-)

      Verwijderen
  25. Splendidie macro da mondi alieni! Tutto ciò che è piccolo nasconde bellezze straordinarie! Bravissima nel saperlo cogliere!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grazie per il tuo meraviglioso commento Alfgar voi. Avete molto bello insieme! Sono molto felice con il tuo commento.

      Il tuo commento è andato in due da qui la mia risposta a voi;-)

      Verwijderen
  26. Zonnedauw is wel heel bijzonder...het lijkt wel een speldenkussentje. Mooie kleuren en DOF en de scherpte waar het moet. Een fraaie serie, prachtig gedaan Helma.
    Fijn weekend, grtjs. vanuit Enkhuizen..;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het inderdaad wel Marjolein. Leuke benaming (speldenkussenjte' en zo voelt het waarschijnlijk wel aan voor de insecten die erop terecht komen en niet meer weg kunnen.
      Weekend is alweer even over maar we waren afgelopen zaterdag onverwachts even voor paar dagen naar Limburg vertrokken )zonder internet'.
      Groetjes van je stadsgenootje :-)

      Verwijderen
  27. Excelentes macros de belas flores....
    Cumprimentos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Obrigado Fernando. Estes musgos crescer aqui em alguma natureza e são realmente muito pequena.
      Saudações, Helma

      Verwijderen
  28. Je hebt je weer lekker kunnen uitleven. Waarschijnlijk een wat pijnlijke nek en wellicht een beetje nat, maar dat moet je ervoor over hebben:) Het resultaat is in ieder geval de moeite waard. Het blijft een hele kunst om deze plantjes zo te fotograferen dat er geen overbodige details op de foto komen. Zaten er geen insecten op de zonnedauw?
    Prettig weekend, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Kees, en je hebt ook nog eens gelijk wat die pijnlijke nek betreft hahahahaha... Ik heb een hoekzoeker maar heb die eigenlijk nooit mee. Ik wist ook niet dat ik al zonnedauw zou tegenkomen :-) Op sommige zaten inderdaad insecten maar die foto's zijn heel rommelig.
      Weekend is alweer even over en we waren er onverwacht een paar dagen op uit (Limburg).
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Dit vleesetende plantje is een dankbaar onderwerp voor de macrofiel Helma.
    Je hebt dit dan ook tot in detail vastgelegd en laat de schoonheid van de natuur maar weer eens goed zien door jou macro-oog. Het onderste gewas spreekt me wat minder aan maar het ruig haarmos daarentegen des te meer. Wat jij al niet kan doen met die vurige vlammetjes op hun fragiele steeltjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Henk en het is nog lang geen gemakkelijk onderwerp!
      Ik vind ze prachtig om te zien en ik was eigenlijk verbaasd dat ze er al waren!!! Die vurige vlammetjes vind ik een heerlijke benaming :-)

      Verwijderen
  30. Wouw Helma, wat een geweldige serie is dit.
    Scherpte, kleuren en dof zijn helemaal geweldig.
    Tjonge wat is de zonnedauw toch een prachtig object om te fotograferen.
    Ik hoop zo dat we dat een keer samen kunnen doen.
    Fijn weekend,
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat komt wel goed Irma. We gaan dit samen ook een keer doen :-)
      Ik wist ook niet dat het er toen al zou staan hoor en er stond niet heel erg veel en bovendien was het ook allemaal nog erg klein.
      Afgelopen weekend waren we onverwachts even een paar dagen weg maar erg genoten :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  31. Dat zoiets kleins zoveel schoonheid kan hebben, dat is toch echt bijzonder.
    Maar dat komt natuurlijk ook door de klasse van de fotograaf want die heeft er meesterwerkjes van gemaakt.
    Hier laat je toch echt zien wat een kei van een macrofotograaf je bent Helma.
    Stuk voor stuk mooie foto's, in prachtige kleuren, mooie scherpte en scherpte verloop, mijn welgemeende dikke (nee hele dikke) complimenten.
    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Karina, dat zoiets kleins zoveel teweeg kan brengen :-) Toevallig las ik er deze week in de PUUR-natuur nog voer dat dit plantje zo ogenschijnlijk mooi was maar o, zo gevaarlijk (voor de insecten dan hé). Die schoenen van me laat ik maar even in de hal de eerste dagen hihi..... Dank je wel voor je welgemeende dikke complimenten :-)
      LG Helma

      Verwijderen
  32. WOW das sind herrliche Bilder!
    Klasse! LG Babs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Danke Babs und ich bin glücklich
      du bist so über diese Bilder :-) aufgeregt
      Grüße, Helma

      Verwijderen
  33. Mijn complimenten voor deze schitterende serie van de zonnendauw. Prachtig de details in beeld gebracht met een mooie qua kleur bijpassende achtergrond. Geweldig DOF.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je complimenten Ada :-)
      Ik ben echt blij dat je deze foto's zo mooi vindt.
      Groetje, Helma

      Verwijderen
  34. Ciao Helma, grazie sto molto meglio...volevo anche ringraziarti per i meravigliosi commenti che mi lasci sempre, sei gentilissima.
    Le tue foto come sempre sono particolari, molto curate nei dettagli ....complimenti cara Amica :)
    Buon fine settimana !!! CIAO !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ciao cara Paola,
      Sono davvero felice che tu senti ciò che beterder perché mi ho fatto un po 'preoccupato per te. I miei reactis con voi sono sempre sincero perché si fanno belle creazioni sulla porcellana.
      Cordiali saluti e un grande abbraccio, Helma

      Verwijderen
  35. Wat een geslaagde serie weer, Helma. Dat zonnedauw is helemaal geweldig. Het moet hier ook wel staan. Toch nog eens op zoek gaan, want wat is het prachtig. Complimenten voor de hele serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je complimenten Joke :-) Je moet ook echt heel goed zoeken of weten waar het staat Joke, want anders loop je er zo aan voorbij. Toevallig dat ik deze zonnedauw zag want ik was al geknield voor een waterjuffertje toen mijn oog op dit zonnedauw viel :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  36. Ik sta iedere keer weer opnieuw met mijn mond open, hoe speel je het toch altijd klaar. Ik denk dat je dikwijls op je buik gaat om deze prachtige foto's te kunnen maken. Dat kan ik helaas niet meer (problemen met mijn knieën)
    Gelukkig kan ik hier meegenieten, "zonnedauw" waar kan je die vinden?

    gezellig weekend Helma,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grinnik Ria, ik zie je in gedachten al met open mond naar deze foto's staren hihi...... Ik ga inderdaad op mijn buik liggen bij dit kleine spul. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat mijn ene knie ook niet meer je van het is maar ik red het gelukkig nog steeds :-)
      En hier kan je het zonnedauw eventueel vinden:

      In Nederland kunt u hem aantreffen in zand- en hoogveengebieden in het Zuidoosten van het land. De ronde zonnedauw komt over het gehele Noordelijke Halfrond in de koude tot gematigde zone voor en het is de meest algemene zonnedauwsoort van Nederland. Hij komt in sommige laagveengebieden van Westelijk Nederland nog veel voor. Meestal groeit hij tussen veenmos. De zeldzaamste soort is de lange zonnedauw, die meer eisen stelt aan het milieu dan de andere 2 soorten. Je vindt hem niet op heidevelden, maar alleen in venen met opstijgend mineraalhoudend water.

      Ik heb een heel fijn weekend gehad Ria, dank je wel.

      Verwijderen
  37. Wat prachtig dat je haar gevonden hebt. Zoveel komt ze niet meer voor in het wild. Super beelden Helma. Ik heb genoten.
    Een heerlijke zondag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag het een paar jaar terug voor het eerst op een ander blog Marijke maar toen had ik het zelf nog nooit gezien. Vorig jaar zag ik dat zonnedauw voor het eerst en ja... het is heel bijzonder om dit zelf te kunnen zien.
      ik las je reactie pas later want we waren onverwachts even een paar dagen naar Limburg. Gistermiddag (lees dinsdag) weer thuisgekomen :-)

      Verwijderen
  38. Hier heb je je hartje weer kunnen ophalen Helma :-)
    Wat een prachtige macrofotografie en heel speciaal met de heldere druppeltjes!
    Een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die heldere druppeltjes zijn dus de boosdoeners voor menig insect Dominic. Ze lijken net glasheldere parels totdat er een beestje op af komt!
      Weekend is weer voorbij maar het was een heerlijk weekend dat onverwachts in Limburg is genoten :-)

      Verwijderen
  39. Fascinating plant and gorgeous macro photos. Definitely deserves to be your new blogheader!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. This blog header is not made by me though, but by Annie. She really makes the most beautiful headers :-) This sundew was also a challenge.

      Verwijderen
  40. Hoi Helma ,
    Een geweldige serie macro's heb je kunnen maken, knap stukje fotografie!!

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je complimenteuze reactie Ben en fijn om je weer eens te zien. ik zag al een nieuw blog van je dus heerlijk om ook van jou hand weer wat mooie platen te aanschouwen.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  41. Great pictures with nice warm colours. Enjoyed the whole series.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Ottar,
      it was really fun to make this series :-)

      Regards, Helma

      Verwijderen
  42. Hallo Helma
    Schitterende macro's vooral de zonnedauw, scherp en prachtig van kleur.
    groeten en een goed zondag.
    Bets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bets,

      ank je wel voor je reactie :-)
      Dat zonnedauw is ook een dankbaar onderwerp om te fotograferen maar o, zo klein. Het is inmiddels woensdag maar de zondag was inderdaad een hele fijne zondag.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. O, wat maak jij toch steeds weer prachtige macroseries Helma!
    Dit is ook allemaal weer genieten, waarbij ik echt met bewondering kijk
    naar de prachtige scherpte van de Zonnedauw.
    Zo lastig om dat plantje er mooi scherp en met een rustige compositie
    op te krijgen. Dus groot compliment voor deze prachtige blog!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je grote compliment Coby :-)
      ik vind het altijd fijn als men zegt dat ze de foto's echt mooi vinden en er van kunnen genieten. Dat maakt het voor mij ook heel leuk om te doen en om goed naar de onderwerpjes te kijken :-)
      Inderdaad een heel lastig plantje maar wel een heel mooitje.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Wauw, heel mooi vastgelegd die zonnedauw!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Yvonne,
      ik keek er zelf ook van op dat het er al stond op die datum!?
      Maakt ook niet uit, want nu kon ik het mooi vastleggen :-)

      Verwijderen
  45. Zonnedauw , altijd goed voor een mooie serie, en leuk dat je ook het Haarmos meegenomen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het stond er ook bij Kees en ik vond deze 3 mossen bij elkaar wel een aardige blogje :-)

      Verwijderen
  46. hoi helma,

    meid, wat een prachtige close-ups heb je gemaakt van de zonnedauw zeg,
    zo een mooi plantje en toch ook zó gevaarlijk hé,
    de pure verleiding :-))
    en dan......"gevangen"

    komt nooit meer goed:-)

    schitterend, en ik ben blij, dat ik mijn ogen mag gebruiken om naar zoiets moois te kijken:-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dien,

      dat plantje is inderdaad behoorlijk gevaarlijk. Je hebt het weer heel leuk omschreven hihi.... Ik las er afgelopen week over in de PUUR-natuur en dar stond ook dat vooral de "heldere glazen druppels" de verleiding is van menig insect en dan.......PATS!!!!

      Heerlijk dat je van deze schoonheidjes kan genieten xxxx

      Verwijderen
  47. Hoi Helma, heerlijke onderwerpen voor macro-opnames. In het begin is het altijd lastig en eigenlijk blijft het dat ook wel :)
    Alles is zo klein en staat zo dicht op elkaar. Maar je hebt een prachtige serie gemaakt. heel knap gedaan.
    groeten, gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gonnie, inderdaad zijn dit heerlijke onderwerpen voor de macro fotografie :-) ik vind macro ook nog steeds lastig want de ene keer lukt beter dan de andere. Bovendien zit ik nog steeds te "klieren" met de instellingen van die nieuwe macro lens. Tot op heden best wel aardige macro's maar voor ze erop staan!!!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  48. Wat een weelde aan warme kleuren, Helma. Bijzonder mooi. Sommige foto's van de zonnedauw doen mij aan een speldenkussen denken..haha.
    Je close up van het zandhaarmos is ook prachtig.

    groetjes, truus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van dat speldenkussen heb ik eerder gehoord Truus hahahahaha.... dus zo gek is dat niet :-) Dat zandhaarmos is ook een heerlijk onderwerp voor menig fotograaf. ik ben blij dat je ervan genoten hebt :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. I'm back from my trip to South Korea, and I'm seeing such nice macros on your blog, Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Adriana, glad you're back from this beautiful journey. You see me then really appear but I walk a little behind with everything.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  50. Hai Helma,

    Ik heb al een hoop foto's van zonnedauw gezien op allerlei blogs, maar de eerste foto's van jouw serie zijn toch wel 1 van de mooiste. Wat een schitterende kleuren en details zeg. Niets dat afleidt, gewoon alleen de plant. Prachtig gedaan. Ook het haarmos heb je meer dan uitstekend gefotografeerd. Groot compliment.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      ik heb er ook heel veel gezien maar ik ben blij dat ik dit zelf mocht aanschouwen :-) Ik ben blij dat je deze foto's mooi vind en de kleuren ook. Het was even afzien daar op de grond maar dan heb je ook wat hihi..... Dank je wel voor je grote compliment. Doet me goed :-)

      Groetje, Helma

      Verwijderen
  51. utrolig flott, drømmeartige bilder .
    dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Dirk, disse bildene virkelig små planter. På nært hold, ser de da som det gjør på bildene jeg har gjort dette :-)
      Hilsener, Helma

      Verwijderen
  52. Beautiful Helma! I love those plants and we are suppose to have some in Québec but they are hard to find...
    I hope you are doing well and wish you a wonderful week!
    Regards, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Louise,
      in the Netherlands can be found hear these plants meoilijk and you should all really know where they stand or accidental encounter as happened to me :-)
      It's okay with me though because they will all events yet to give a place. Thank you that you asked :-)
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  53. De mosjes zijn heel mooi Helma, maar de zonnedauw is echt geweldig vooral de eerste (en nr. 9) is prachtig vooral ook door de mooie zachte en egale achtergrond. Het veenplantje springt er daardoor veel mooier uit. Ben erg benieuwd naar je foto's met insecten aan de tentakels van de zonnedauw.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat je deze serie zo waardeert Ad :-)
      Het was niet echt gemakkelijk om deze foto's te maken maar het resultaat mag er inderdaad zijn :-) De foto's met de insecten erin waren erg rommelig dus die heb ik buiten beeld gelaten. Daar ga ik nog een nieuwe serie van maken.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  54. The Sundew is such an interesting plant and you captured it so beautifully in your photographs! All of your macro images are especially resplendent. Exquisite detail and color!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Julia, nice to see you here again :-)
      I'm glad you these pictures of the sundew like. I love macro photography and this is a wonderful planjte to photograph.

      Verwijderen
  55. Llamativas imagenes.. Muy bueno colores.. Enhorabuena Helma..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Ana,
      fue muy divertido de hacer esta serie :-)

      Verwijderen
  56. Laatste van de zonnedauw is een mooie geworden!

    Groet Ralph

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ralph,
      dank je wel voor je reactie.
      En voor jou beeldvorming: Ik heb inderdaad de Weidebeekjuffes gevonden en vast kunnen leggen ;-)

      Groet, Helma

      Verwijderen
    2. Kijk dat is leuk, ben benieuwd naar de foto's!

      Groet Ralph

      Verwijderen
    3. Die zijn echt leuk geworden. Het waaide wel behoorlijk maar ik heb toch aardige plaatjes kunnen maken thnx :-)))

      Verwijderen
  57. Wow Helma, dit zijn kleine kunststukjes op zich! En prachtig gefotografeerd. Zo mooi met die wazige achtergrond. Jij hebt wel oog voor de mooie dingen die moeder natuur heeft. Heel heel mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik een leuke benaming voor deze plantjes Renate :-)
      Ik hou van de natuur en dan probeer ik het ook mooi in beeld te brengen. Lukt niet altijd maar dit is aardig gelukt ;-)

      Verwijderen
  58. Hoi Helma,

    Wat een hoeveelheid reacties toch altijd; dat je tijd genoeg hebt om ze allemaal te lezen! Anyway, mooie macro's weer met name de zonnedauw vind ik prachtig.

    Gr. Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Robert,

      de helft van die reacties is van mij :-) Ik lees ze allemaal en iedereen krijgt een reactie terug (eerder zet ik geen nieuw blog). Dat zonnedauw is ook echt een mooi plantje en al helemaal als je het met eigen ogen ziet.

      Groetje, Helma

      Verwijderen
  59. ha die Helma
    ja zo gaat het soms , is het warm weer zit je rondom in het glas op beton in een tractor hihi ach ik ben wel wat gwend , kan gelukkig goed tegen de warmte , had wel ff mijn puffie mee genomen , maar niet nodig gehad
    ik ben vrijdag vrij en dan komt er bezoek , helaas kon ik zater en zondag niet vrij krijgen ,maar zij redden zich wel
    ik wens je een goede nacht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,

      ik ken het verschijnsel hahahahaha.... Vorig jaar met Pinksteren was het het hele weekend blaf en blafheet en ik had prompt alle 3 die dagen een middag/avonddienst. Dus wat jij beschrijft ken ik wel. Jij kan beter tegen de warmte dan ik maar je had gelukkig je pufje niet nodig.
      Hopelijk heb je deze week nog wel even vrij.
      Hele fijne avond nog :-)

      Verwijderen
  60. Helma, wat mooi. Zonnedauw vind ik zo'n intrigerend plantje. Je komt hem niet zo gauw tegen. Door jouw foto's kan ik hem eens erg goed bekijken.
    Het zandhaarmos is ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kwam hem *vroeger* ook nooit tegen Zem, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik nooit had geweten dat het zo ogenschijnlijk klein is! Met deze foto's kan je ze inderdaad wel beter bekijken hihi....
      Ik vind alle mossen eigenlijk wel mooi, maar deze springen er nu even uit. ik heb ook nog blogs voor bekermos etc maar die konen tzt wel een keer ;-)

      Verwijderen
  61. Obrigado pelas sua simpática visita ás minhas humildes fotos, fico esperando pelas suas belas fotos.
    abraço

    ag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olá Ag, não é tão modesta como você ouve fotos também são muito bonitas. Eu aprecio a beleza eo amor com que eles são feitos.
      Um abraço

      Helma

      Verwijderen
  62. Hoi Helma, hier komt reactie nr 127 !!! bizar veel zeg, wel heel leuk natuurlijk ;-) Allereerst bedankt voor je reactie op mijn blogje over de macro foto's, ben dan ook gelijk even hier komen neuzen, wauw wat mooi zeg dat zonnedauw, dat heb je er mooi opgekregen, en inderdaad zeer zeker de moeite waard om het in het groot te bekijken.

    groetjes
    nancy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nancy, ik ben zelf gek o macro dus die foto's van jou waren dan ook echt prachtig om te zien. De helft van de reacties hier is van mezelf hoor want ik reageer bij iedereen terug :-). het is ook mooier om de foto's in de vergroting te bekijken en daar kan je dan ook gelijk doorscrollen. Leuk dat je even hier kwam kijken.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  63. Hoi Helma .
    Wat mooi weer , en dat je dat allemaal opmerkt .
    Echt heel mooi hoor .
    Het is hier met het weer mis , nouja , als het morgen maar droog is , want er zijn kinderspelen , 6kamp en optocht 's avonds .
    We wachten af er is toch niks aan te doen .
    Alvast een fijn weekend Helma , liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lia,
      ik liep er toevallig tegenaan hoor. Ik bedoel eigenlijk dat ik al op knieën zat voor wat anders toen mijn ook op dit kleine zonnedauw viel. Ja... toen ben ik onmiddellijk gaan liggen hihi......
      Hier regent en onweert het nu ook. Ik hoop voor jou dat het morgen inderdaad droog is want het is hartstikke zielig als de kinderspelen zouden verregenen.
      Jij ook heel fijn weekend.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  64. Ik vind het zo knap hoe jij die zonnedauw fotografeert. Ik heb het vorig jaar geprobeerd, maar zo mooi kreeg ik het niet, misschien krijg ik dit jaar nog een kans, maar ik wist niet dat het al bloeit.
    Ik ben helemaal verliefd op de kleuren van het haarmos. Zulke warme combi's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ali, dank je wel voor je reactie. Het zijn ook werkelijk piepkleine plantjes en ik was ook verbaasd dat deze al op 19 mei aan het groen waren. Die kleuren van de haarmossen stonden er ook echt prachtig bij.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  65. Dat is op je buik liggen of heel laag door de knieën zakken en foto's maken. Ik heb zelf ook een keer de zonnedauw op de foto weten te zetten, en die mosjes terwijl ik op mijn buik langs het vennetje lag. Heel mooi in beeld gebracht!
    Bedankt nog voor je reactie op mijn blog!
    groetjes Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was dus op mijn buik liggen Mickey want ander kreeg ik het er echt neit op. Ze zijn zo klein en zo laag bij de grond dat ik er wel bij moest gaan liggen.
      Leuk dat je hier ook even komt kijken :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma