donderdag 20 juni 2013

viervlek (Libellula quadrimaculata)......

Deze mooie Viervlek libellen zijn nog van afgelopen 19 mei (net als het Zonnedauw van het blog hieronder).

De Viervlek is familie van de Korenbouten.

Kenmerken

40-48 mm. Libellen met een vrij breed achterlijf dat taps toeloopt en in een punt eindigt. Mannetjes en vrouwtjes vergelijkbaar getekend. Achtervleugels met een donkere vlek in de basis. De aders in de donkere vlekken zijn opvallend geel.


 ***Foto's zijn in de vergroting  beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen.***

 Bij deze serie is het ook echt aan te raden om ze in de vergroting te bekijken!!

Viervlek Libel

Viervlek libel met details van de rug

Viervlek libel

Viervlek Libel


Viervlek Libel

Halverwege de voorranden van de vleugels staat een donker vlekje, dat niet voorkomt bij andere libellensoorten. Sommige exemplaren hebben bij deze vlekjes, en bij de pterostigma’s, een extra donkere veeg in de vleugels (vorm praenubila). Achterlijf bij jonge dieren overwegend oranje met contrasterende zwarte punt.


Viervlek Libel

Viervlek Libel

Viervlek Libel

Viervlek Libel

Viervlek Libel
De segmentranden hebben gele zomen. Oudere dieren worden donkerbruin met een grijze zweem, de zwarte punt vormt dan geen contrast meer. In het achterlijf zijn vaak opvallende luchtbellen zichtbaar. Ogen roodbruin. Gezicht crème, soms bijna wit.
 
Viervlek Libel

Viervlek Libel


Viervlek Libel

 ===========================================================
 Iedereen weer heel erg bedankt voor alle complimenten, reacties en opmerkingen op het blog hieronder van:
"Zonnedauw en Ruig Haarmos.........

127 opmerkingen:

  1. beautiful gold and amber! wonderful macro photos! so clear and detailed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Summer is also great for macro TexWisGirl, so you'll see more blogs in this style :-)

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dank je voor je heerlijke spontane reactie Natuurlijk-rijk :-)

      Verwijderen
  3. WOW das sind geniale Aufnahmen!
    LG Babs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Helma
    Fantastische beelden van deze mooie libel en je beschrijving maken het geheel af.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bets,
      ik kon er ook aardig dichtbij komen en daardoor deze foto's maken. ik heb er ook een uitsluipende van maar die komt wel in een ander blog :-)
      groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. Oh, dit is een hele mooie serie, Helma. Mooie close-ups ook. Ik zie hier helemaal nog niet zoveel libellen. Wel juffers. Fijn hè, dat het eindelijk eens wat beter weer is. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles is een beetje laat Joke en ook de Libellen.
      Gisteren zag ik er wel weer veel. De Witsnuitlibel had ik al maar nu zag ik ook de Glazenmakers en de gewone oeverlibellen. Het was beter weer maar vandaag de hele dag al regen, regen en nog eens regen hihi....
      Jij ook heel fijn weekend.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  6. Another lovely set of beautifully sharp pictures Helma :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Alan,
      dragonflies are perfect for macro photography :-)

      Verwijderen
  7. Deze mooie lebelle, heb ik nog nooit aangetroffen Helma, je hebt er prachtige macro's van gemaakt hoor.De foto's 5 en 7 zijn echt schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En toch is het een van de meest geziene korenbouten Edward.
      Het is wel zo dat ze op bepaalde plekken zitten hoor en in de nieuwbouw zal je hem ook niet zo gauw aantreffen ;-)
      Groetje, Helma

      Verwijderen
  8. Hoi Helma,
    Gave serie van de Viervlek en een mooie beschrijving er bij.
    Ik heb ze een paar weken geleden ook weer zien uitsluipen, het blijft een prachtig proces.

    Groet Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Greet,
      deze viervlekken waren zelfs de eerste libellen die ik zag dit jaar :-) Ik heb een uitsluipende maar die komt wel in een ander blog. Ik ahd de keizerlibel die uitsloop en aan het inkleuren was. Schitterend om te zien!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  9. Wow wat een schitterende foto's Helma.Ik heb ze een aantal keer aandachtig bekeken .Zoiets zie ik tenslotte niet dagelijks van zo dichtbij
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had deze viervlek zelf ook nog nooit van zo dichtbij gezien Elisabeth. Nu kon ik er sluipsgewijs dichtbij komen :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  10. Wat een mooie kunstwerken fabriceert de natuur...dit is daar weer een mooi voorbeeld van
    Wat er allemaal te zien is aan zo'n beestje...mooie foto's heb je ervan gemaakt...
    En wat ik ook leuk vind...je heb elke keer een nieuwe header, eentje die bij de foto's past ...wat een werk is dat...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is helemaal waar Marian. De natuur heeft werkelijk prachtige dingen voor ons gemaakt en daar geniet ik nog steeds van :-) Die headers vind ik leuk bij de desbetreffende blogs :-)
      Ik verbaas me er ook over hoor wat je allemaal ziet aan zo'n libel. De macro fotografie is daar dan ook heel mooi voor geschikt hihi....

      Verwijderen
  11. Prachtig Helma, een heel mooie serie.
    Als je een libel treft die blijft zitten, dan moet je daar gebruik van maken.
    Dat heb je dus prima gedaan, zelfs heel close kon je schieten. Top!!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij bleef nou niet bepaald echt zitten hoor Jan, maar er vlogen er daar een stuk of 6. Vandaar ook de verschillende kleuren (lichtinvallen) n de foto's ;-) Bij eentje kon ik er wel heel dichtbij komen (achter een struikje op knieën en met een klein doorkijkje) en die heb ik nog uit de hand gefotografeerd ook :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Tolle Makros!
    Liebe Grüße - ♥ Monika mit Bente

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bente und Monika,
      Danke für den schönen Kommentar.
      Liebe Grüße Helma

      Verwijderen
  13. héél erg mooi helma je laat elk detail tot in detail zien:-)

    volgende keer kom je koffie drinken hé:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi...... grappige woordspeling Dien,
      details tot in de details :-)
      En jaaaaaa...... volgende keer (en die komt er)
      kom ik om de koffie xxx

      Verwijderen
  14. Beste Helma, ik wou je maar laten weten dat je reactiemogelijkheden zo zijn ingesteld dat je niet kan reageren met naam/url, vandaar is mijn reactie met mijn oude blogger account. Mijn blog vind je dus hier; http://www.natuurlijk-rijk.be/
    Ik denk daat je dat ergens kan instellen, maar misschien is het een bewuste keuze om enkel bloggers/wordpressers te laten reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Natuurlijk-rijk, het klopt wat je zegt over de reactiemogenlijkheden. Er zijn meer bloggers die dat zo ingesteld hebben omdat de spam werkelijk niet meer te houden was. Nu kunnen bloggers en toch een aantal anderen evengoed reageren maar jij kennelijk niet dus.
      Ik zal ej blog even opzoeken en deze in het lijstje "mooie en leuke blogs of anders in de bloglist zetten.

      Verwijderen
  15. Cudowne zdjęcia ważki, a szczególnie te o dużym zbliżeniu. Pozdrawiam.
    Wonderful photos of dragonflies, especially those with high magnification. Yours.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Witaj Erna, te są idealne do ważki photography makro :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  16. Hoi Helma.

    Prachtig hoe je het weer in beeld brengt.
    Ieder haartje,lijntje is haar fijn te zien.
    Heel mooi!

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Patricia :-)

      deze macro's lukten ook bijzonder goed. Was lekker uit de wind en ik kon sluipsgewijs dichterbij komen :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Helma, most excellent shooting the dragonflies !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Wong Ching Wah

      these dragonflies are great to make macro photos :-)

      Verwijderen
  18. fantastische fotos ! wuensch dir einen richtig schoenen sommer!
    dirk:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Der Sommer ist zu Dirk, ganz anders hier, weil gestern den ganzen Tag regen und heute ist es leider nicht anders. Glücklicherweise an manchen Tagen die Sonne wird es in einem Moment und dann die Libellen fotografiert :-)
      Regards, Helma

      Verwijderen
  19. Macros are fabulous!
    I like your nature photography.
    hug

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your comment Tossan :-)
      I am very happy that you find my nature photos beautiful :-)
      a hug

      Verwijderen
  20. perfekte nahaufnahmen!!!!

    Viele Grüße von tatjana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tatjana,
      Vielen Dank für Ihre begeisterte Reaktion :-)
      Viele Grüße, Helma

      Verwijderen
  21. amazing photographs Helma; a beautiful dragonfly indeed

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Carole,
      it is indeed a very beautiful dragonfly with beautiful muzzle :-)

      Verwijderen
  22. Prachtige serie heb je gemaakt Helma.
    Zo scherp, je kan elk haartje tellen.
    Je kon ook goed dichtbij komen volgens mij.
    Het weer is nu niet goed om dit soort foto's te maken.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kon er ook vrij dichtbij komen Irma, maar het was ook een tref dat er op dat veldje meerdere zaten. Die met dat "harige neusje" was vanachter een struikje heel dicht te benaderen. Moest evengoed sluipsgewijs maar hij bleef zitten :-)
      En het weer is nog niet goed tssss....
      groetjes, Helma

      Verwijderen
  23. dit is genieten Helma wat een prachtige close-up,s

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was het inderdaad Bas.
      En ik geneit er nu ook nog steeds van :-)

      Verwijderen
  24. Woww!!!. ,Close up!!!. Great macro.. fantastic pictures. Well done my friend.. Have a nice day..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Ana por su entusiasta respuesta :-)
      Esta libélula es un gran tema para la fotografía macro.
      Usted querida muy buen fin de semana Ana

      Verwijderen
  25. Nou dat is opnieuw een knappe reeks Helma, die je met veel geduld hebt gemaakt! Ik kan er niks aan doen, maar ik vind macro's van libellen toch een beetje eng, behalve de vleugels dan.
    Dat vind ik ware kunstwerken!

    @ Als het redelijk weer is ga ik maandag 'te lappen', mss komen we elkaar wel tegen...;-)
    Fijn weekend, grtjs uit zeiknat Enkhuizen ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Marjolein :-) En je bent niet de enige die macro's van de libellen eng of een beetje eng vinden hoor. er zijn er meerdere :-) Je hebt gelijk vwb de vleugels want zie zijn zo teer en fijn gemaakt!

      Ik krijg nog een vriendin uit Biddinghuizen dus we gaan hoe dan ook even die markt over.
      Groetjes uit een nog steeds zeiknat Enkhuizen!

      Verwijderen
  26. Unos macros con una nitidez insuperable, saludos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Pablo,
      Esta libélula era hermoso a la fotografía en macro :-) Él está muy bien hecho como usted ve.
      saludos

      Verwijderen
  27. Hai Helma,

    Tsjonge toppie weer hoor. Vooral foto nummer 6 vind ik zeer fraai. Prachtige scherpte op de juiste plek. Dat is trouwens bij de andere foto's ook uitstekend verzorgd. Prachtserie.

    Groetjes,
    Rene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      foto 6 is ook bijster scherp geworden en ik kon er ook echt mooi dichtbij komen. Dat moest wel behoedzaam gebeuren en leverde wat kuitkramp op maar..... dan heb je ook wat :-)
      Dank je wel voor je reactie.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Een heel mooie viervlekserie Helma. Goede kleuren, mooie scherpte, prachtige details.
    Naast de vogels zijn libellen, juffers en vlinders in deze tijd van het jaar prima vervangende onderwerpen. Leef je lekker uit, ik ben benieuwd naar de volgende serie.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind macro ook heel leuk om te doen Marianne, en ik fotografeer ook nog vogels hoor. Alleen kan je in de zomer (welke zomer!?!?) ook zo mooi met libellen, vlinders, insecten en bloemen in de weer :-)
      De voglende blog zullen zwaluwtjes zijn en die daarna de witsnuitlibel of de weidebeekjuffers.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Thank you Ian,
    the dragonflies are nice for macro photography :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtig onderwerp Helma. De viervlek is een beauty van een model. Je hebt je ook helemaal op hem uit kunnen leven met je camera. Ik zie ze veelvuldig bij enkele vennetjes in deze omgeving maar ze zijn moeilijk te benaderen.

    Wederom prachtig macrowerk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is het ook Henk, en ik heb ook nog de witsnuitlibel en juffers en weidebeekjuffers. Ze blijven niet echt stil zitten maar waar ik was vlogen er een aantal en het riet was hoog ;-)

      Verwijderen
  31. More amazing pictures of my most favourite insect. Can I ask what lens you are using to get so close? Thank you, by the way, for your encouraging words on my blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. So you're a leif agent of the dragonflies Rosemary :-) The lens I used for this ehb dragonflies (and I also use for other macros) is the Sigma 105 F2.8 EX DG OS HSM Macro Lens.

      I was shocked when I read on your blog about the leukemia of your daughter. Really awful sweetheart.

      Verwijderen
  32. Wauw, je zat er met je neus (lens) bovenop. Zulke mooie scherpe foto's met prachtige kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Ali,
      zo leuk om je weer te zien :-))))))
      In ik zat hier inderdaad redelijk bovenop ja hihi.......

      Verwijderen
  33. w takim zbliżeniu ważki to jeszcze nie widziałam...., Super macro!!!!!!pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cieszę się, że te zdjęcia to piękna ważka może zobaczyć barbara :-) Dziękuję za entuzjastycznej reakcji. Dokładnie zgadzam

      Verwijderen
  34. O wat een mooie serie heb je gemaakt van de Viervlek.
    Een prachtige libellensoort om te fotograferen en dat heb je
    werkelijk heel fraai gedaan.
    Mooie opnamen waarbij ik foto1(en 6) de allermooiste vind, wat
    een sublieme scherpte heb je daar in zitten, werkelijk alles
    ragscherp.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Coby :-) Het was de eerste die ik zag dit jaar en ook nog eens een aantal bij elkaar in een "uit de wind gelegen veldje met hoog riet". Foto 6 is ook heel mooi gelukt en zo kon ik deze libel zelf ook eens wat dichterbij bekijken :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  35. ha die Helma
    hoe krijg je het voor elkaar , vraag je aub of ze willen blijven zitten :)
    zulke mooie opnamen van die mooie beestjes

    oja Rotterdam wordt een andere keer , ze gaan nu o.a naar het rijksmuseum , nee die vervelen zich niet hoor
    wens je een goede nacht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi karel,
      ik vraag nooit wat, ik kom gewoon aansluipen hihi......

      ik geloof direct dat Rotterdam net doorging want ze zouden maar zijn weggespoeld! Ook nu is het nog steeds een zeiknatte pisboel tssss..... Maar.... ze vermaken zich prima lees ik wel.
      Jij ook hele goede nacht :-)

      Verwijderen
  36. Helma goede morgen !
    Wat een pracht serie heb je geplaatst daar kan je mee voor de dag komen !!!
    Lieve groetjes , Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Annie,
      ik kom ook net bij jou vandaan en daar zag ik helemaal schitterende platen voorbij komen! Deze viervlek lukte inderdaad ook heel goed :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  37. Ha Helma,
    Dat is het helemaal, heel rustig sluipsgewijs dichterbij komen, in slow-motion!
    Soms lukt het dan om dichtbij te komen én om zoals jij nu, prachtige foto's te maken. Het is je zeer goed gelukt. Ik heb genoten van je mooie Viervlek. Vooral foto 6, wow!Maar ze zijn allemaal loepzuiver en met een goed verhaal erbij. Mag je vaker doen hoor!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Maria :-)
      dat moet je inderdaad ook vaak doen met deze beestjes want anders zijn ze steeds gevlogen. Ik doe dit dan ook altijd heel zachtjes en héél langzaam. je zou me soms eens moeten zien hihi..... Foto 6 is ook echt wel de mooiste en scherpste uit deze serie.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  38. Hello Helma,
    you've caught this beautiful dragonfly at its best!
    Super pictures, congratulations!
    Enjoy your WE!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I also kind of done my best Noushka :-)
      I'm glad you like about the pictures.
      You also have very nice Sunday.
      Regards, Helma

      Verwijderen
  39. Ennesimo splendido reportage fotografico!!! E' bellissimo perdersi nei particolari delle tue foto e nella bellezza della natura! Bravissima Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grazie Alfgar,
      Sono contento che si può trovare in questa cattura natura dei quattro macchia libellula e gli splendidi dettagli di questa bestia :-)

      Verwijderen
  40. Prachtige serie van deze mooie libellle Helma.
    Ze zijn zo mooi om te zien, je foto's ook.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Tinie, het was ook een genot om deze libellen daar te zien rondvliegen. Ik zag enkele andere juffertjes maar deze viervlekken voerde de boventoon. Net of dat terreintje van hen was :-)
      Jij ook nog fijne zondag.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  41. Helma, beautiful photos! You have a great talent for photography.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Fantastic makro shots Helma - Excellent work !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lasse,
      I love macro and summer is a beautiful item to do with dragonflies, insects and flowers :-)

      Verwijderen
  43. ╮✿ °•.¸

    Amo as suas fotos, detalhes preciosos... parabéns!
    Sempre aprendo observando a riqueza de minucias do seu trabalho.
    Bom fim de semana!
    °º✿♫ Beijinhos.
    °º✿

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Obrigado por sua Magia resposta entusiástica. Eu também estou muito contente que você goste destes com os detalhes que são visíveis.
      Um abraço

      Verwijderen
  44. Helma wat kan jij toch mooie foto's maken zo super scherp je moet wel een vaste hand hebben lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je complimenteuze reactie Daniëlle :-)
      Ik vind het gewoon leuk om te doen en de macro vind ik helemaal leuk. Ik gebruik met deze macro dan ook geen statief maar doe inderdaad alles uit de hand. Een vaste hand is een must maar dat heb ik ook niet altijd hoor ;-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  45. Beautiful macro of the Four-spotted Chaser, love it.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Amazing details, fantastic pictures! Congratulations!
    Many greetings!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That is so nice to macro photography Ioan. You can pretty picture in trying to bring the details :-)
      Many greetings, Helma

      Verwijderen
  47. Hallo Helma, verschrikkelijk mooie foto´s, vooral foto 3 vind ik fantastisch, gefeliciteerd hoor.

    groetjes, Marius

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je enthousiaste reactie Marius :-)
      Ik heb ook mijn best gedaan ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  48. Hey Helma
    Ze zijn allemaal om in te kaderen, foto 2 vind ik speciaal, je kan op zijn rug meevliegen....
    een schitterende heldere serie!
    Een fijn weekend
    groetjes
    Dominic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Dominic,
      dank je wel voor je enthousiaste reactie :-)
      Die rugdetails vind ik zelf ook heel mooi.
      Weekend is alweer over maar we gaan gewoon voor het vogelende hihi...
      Hele fijne week nog.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  49. Helma, thank you so much for the information of your lens, you are a master macro photographer! Dragonflies are very special, beautiful insects :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You make me blush Rosemary :-) But all the lenses I use are also on the right on my blog :-) Dragonflies are beautiful creatures for macro photography :-)

      Verwijderen
  50. Hi Helma,
    Wow wat een parels plaats je weer.
    Stuk voor stuk prachtig qua scherpte, kleur, compositie etc.
    En wat een detail heb je vast weten te leggen.
    Die vleugeltjes lijken wel gemaakt van glas in lood.
    Wat is de natuur toch prachtig.
    Zeker als je hem mag bewonderen door jouw oog/lens.
    Dikke complimenten zo als altijd.
    Het was een waar genot deze te bekijken (ook zoals altijd) :-)

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi.... dank je wel voor je dikke complimenten Karina :-)
      De rugdetails vond ik zelf heel erg mooi maar ook dat snuitje van foto 6. Je ziet daar gewoon de haartjes en daar was ik ook erg blij mee. Die vleugeltjes vind ik sowieso kunstwerkjes want wat zijn die magnifiek gemaakt.
      LG Helma

      Verwijderen
  51. Dit zijn weer juweeltjes Helma, prachtige scherpe close ups !!
    Bijzonder mooi om te zien.

    Fijne zondag, groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Truus. Jij doet fotoshoots met personen en ik met de libellen hihi..... De zondag is helaas alweer om maar ook voor jou nog een hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  52. Je bent gewoon een kei in het fotograferen. Wat een unieke mogelijkheid om via jouw foto's deze mooie libelle eens beter te kunnen bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet te vaak zeggen dat van die kei hoor, want anders krijg ik nog eens kapsones hihi..... Weet je dat ik zo zelf ook de libel beter kan bekijken! Meestal vliegen ze weg maar op deze platen kan je ze mooi bestuderen :-)

      Verwijderen
  53. Hoi Helma...
    met deze blog doe je mij wel een plezier, het zijn
    mijn favoriete macro beestjes...
    erg mooi blog..prachtige opnames..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nieske,
      daar ben ik dan blij om dat ik je hiermee een plezier doe :-)
      Het zijn ook inderdaad heerlijke macro beestjes. Ik heb ook nog een echte uitsluipende van deze viervlek maar die komt een andere keer dan wel.

      Groet, Helma

      Verwijderen
  54. Heel mooi gedaan Helma, wat een scherpte zeg, foto nr. 6 en de laatste springen er voor mij echt uit. Die Sigma 105 mm. is geen verkeerde lens.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad, Bij foto 6 is zijn snoet ook heel mooi te zien.
      Zelfs de haartjes kan je tellen. Ik was zelf ook zeer content met deze macro's :-) Die Sigma is ook geen verkeerde lens maar ik heb nog steeds niet helemaal door hoe alles werkt op dat ding. Ik probeer geregeld iets uit en soms lukt het en soms niet. Ik moet er nog veel meer mee aan de gang.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. Beautiful macros and shots Helma. My favorite one is the last one (#14)I love the fact that we can only see half of the wings! :)
    Have a nice week!
    Kind regards,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Louise,
      that last picture I took a terrible picture first, but later I found him quite special by half the wings :-) Also the beautiful soft background of that picture. That first (and 6) is indeed very pretty sharp for details.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  56. Een hele mooie serie geworden zo, en leuk ook al die informatie erbij, heb ze lekker in het groot bekeken en de kwaliteit is dan inderdaad heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nancy,
      in het groot zijn de foto's ook veel mooier en scherper. Het zijn ook scherpe foto's maar als je ze plaats aan de voorkant in het blog zijn ze gelijk een stuk minder. in de vergroting zie je dan hoe ze werkelijk zijn.

      Verwijderen
  57. Hoi Helma,
    Vreemd genoeg kon ik mijn reactie op dit blog niet meer vinden. Ik had het blog bekeken, was onder de indruk van de foto's die van prachtig dichtbij genomen zijn en bovendien haarscherp. Om de een of andere reden heb ik óf niet gereageerd óf er is iets misgegaan. Hoe dan ook, ik vind het een zeer geslaagde serie en ik ben nog steeds benieuwd hoe je zulke gedetailleerde foto's van zo dichtbij hebt kunnen maken.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi kees,
      ik heb niet eerder een reactie van je hier gezien hoor. Ik krijg ze ook in mijn email en daar heb ik je niet tussen zien staan. Geeft ook niks hoor want ik zit ook te klooien als ik bij andere een reactie zet.
      Ik heb deze foto's ook gewoon met mijn Sigma gemaakt (net als bij die keizerlibellen).
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  58. Wow! amazing macro with such great details, much more than what I can ever hope to produce.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Stiletto,
      thank you for your enthusiastic comment about this macro photos. I'm glad you enjoyed it. You make also found these pictures like this :-)

      Verwijderen
  59. Dear Helma!
    The photos are fantástic!
    Your Macros I Love Images!

    good week, greatings of Brasil friend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello friend Adriano,
      thank you for your enthusiastic response to these pictures :-)
      So delicious that you can enjoy here.
      You also have a nice week.
      Kind regards from your friend from the Netherlands.

      Verwijderen
  60. Goede middag Helma , wat zijn ze weer mooi .
    Hier zie ik niet zulke mooie hoor .
    Grietjes en liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Lia,
      in de vrije natuur zijn ze ook meestal alweer aan je voorbij voor je ze goed en wel hebt kunnen bekijken. Deze vlogen ook steeds weg hoor maar ik kon er eentje goed benaderen door er sluipsgewijs dichterbij te komen :-)
      Groetjes en liefs, Helma

      Verwijderen
  61. Hoi Helma, wat een prachtige serie heb je gemaakt en wat heb je de libel mooi vastgelegd!
    Heerlijke kleuren en een fijne scherpte... echt heel mooi.

    Nog bedankt voor je goede raad, ik wist niet dat het zo ook kon... :))
    Ik ga het nu uitproberen want ik heb een week internet storing gehad en dat is nu opgelost... dus ik ben benieuwd. :))
    Lieve groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna,
      dank je wel voor je reactie over deze libellen :-)

      Als eht goed is moet je op deze manier geen last meer hebben van SPAM. Er zijn er meerdere die hier last van hebben en die doen het nu ook op de manier die ik heb uitgelegd. Je moet jog wel even in beheer naar reacties gaan en daar dan de SPAM aanklikken en verwijderen.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  62. Great macro images with excellent sharpness and fine colours.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Ottar,
      I think this time love to do :-) on macro photography

      Regards, Helma

      Verwijderen
  63. Spectacular photos, dear Helma! You are an accomplished artist!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you dear Adriana :-)
      I am honored by your compliment :-))))
      Very nice that you will like these photos.

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma