woensdag 5 juni 2013

Pasgeboren keizerlibellen....

Was in mijn vorige blog al eens wens uitgekomen van de Oranjetipjes, maar er zijn de afgelopen weken meerdere wensen uitgekomen. Zo zag ik de Noordse Witsnuitlibel maar ook het groentje (klein groen vlindertje). Ook zag ik "en ook dit weer bij toeval"  uitsluipende Keizerlibellen. Ik had dat uitsluipen ook nog nooit gezien en nu miste ik ook de helft (kwestie van even niet opletten).

Ik vond die larve maar enge dieren als ik ze bij andere op het blog zag, maar nu ik er met mijn snufferd ineens bovenop stond was het toch wel heel bijzonder om mee te maken. En ik besefte pas later toen de libellen begonnen uit te kleuren dat het om Keizerlibellen ging.

Het zullen wel teveel foto's zijn maar daar dit ook mijn eerste keer was dat ik dit zag heb ik een steur aan foto's genomen waarvan ik deze in ieder geval wilde laten zien.


***Foto's zijn in de vergroting  beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen.***


De larven aan de rietstengels van de poel..........

Larve Keizerlibel


Hieronder is goed te zien waar de vleugels van  de libelle zich bevinden in de larve voor het uitkomen.......

Larve van de Keizerlibel. Het is goed te zien waar de vleugels zitten


Daar ik ineens overal van die larven zag hangen miste ik het uitsluipen van de libel zelf. Voor ik er erg in had zag ik overal van die grote groene Libellen onder de larven hangen!....


Net uitgeslopen felgroene Keizerlibel

Pas uitgeslopen felgroene Keizerlibel

Pasgeboren Keizerlibel

Een lege Larve van een Keizerlibel

De vleugels nog mooi bij elkaar

Keizerlibel aan het drogen en opwarmen aan een rietstengel

Keizerlibel aan het warmen en drogen aan een rietstengel

Prachtige rug details van de pasgeboren Keizerlibel

Uithangende Keizerlibel...

Ineens vloog er een van de Keizerlibellen weg nadat ie genoeg was opgewarmd. Deze kwam vlak bij me zitten op een tak van een struik. Nu moest ie gaan bijkleuren. Hieronder is de felgroene geboortekleur van de kop nog goed te zien....

Felgroene kop van de pasgeboren Keizerlibel

Keizerlibel begint aardig bij te kleuren....

De haartjes op zijn snuit beginnen te drogen

Je ziet met de minuut de Keizerlibel mooier worden...


Hieronder is goed te zien hoe de Keizerlibel op het lijf begint bij te kleuren....



Hier is goed te zien hoe de kleuring op zijn achterlijf op gang komt......

De kleuring zet goed door........

De kleuring van de Keizerlibel..

Bijna klaar om helemaal uit te vliegen......

De glans van de Keizerlibel is ongekend mooi........

En wat achterblijft is het lege karkas van de larve........

Het lege karkas van de larve van de Keizerlibel

=========================================================
Iedereen weer heel erg bedankt voor alle reacties en complimenten op het blog hieronder van
"Parende Oranjetipjes......"

128 opmerkingen:

  1. Helma, wat laat je ons genieten, super foto's!!
    En meteen motivatie om er de komende dagen lekker op uit te trekken. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annemarie,
      ook dit was voor mij echt een grote verrassing :-)
      Ik ga er ook zo even op uit want het is nu én mooi weer én ik moet het komende weekend werken dus....
      Jij ook een goede vangst vandaag.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  2. Geweldig om zoiets te kunnen vastleggen Helma, en wat heb je dat schitterend gedaan!!!! Dit is macro fotografie, ten top.....mijn complimenten hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je complimenten Edward.
      Als er een webcam aanstond kon je zien dat ik bloos van oor tot oor :-)

      Verwijderen
  3. how totally exciting the results of your photographic session Helma; love them all!! Did you take each of these with the very same lens I wonder?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Carole, these photos I indeed all made ​​with the same lens. This is the
      Sigma 105 F2.8 EX DG OS HSM Macrolens.

      Verwijderen
  4. Wouw Helma wat een top serie meid.
    Ik had er al een paar van je gezien, maar dit is echt geweldig om te zien.
    Net of ik er ook bij ben, zo echt.

    Ik baal dat ik niet met je mee kan vandaag, maar goed wat in een goed vat zit verzuurt niet zeggen ze.
    Nogmaals bedankt dat je zei dat ik naar de dokter moest gaan, ik ben voor erger bespaard gebleven.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irma,
      op het moment dat ik dit zit te tikken staat H met je aan de telefoon whahahahahaha...... En je gaat er ook echt een keertje bij zijn hoor :-)

      Zo...... nu zelf met je aan de foon gezeten en inmiddels zijn we een half uur verder hihi.... Ik vond het ook balen dat je niet mee kon want het werd tijd dat we weer eens weg konden. Nu eerst beter worden en goed uitzieken want je gezondheid is belangrijker.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  5. Brilliant images Helma, superb macro photography.
    I haven't seen a Dragonfly yet this year.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your response Roy.
      Here I see more and more dragonflies. The sun is now shining a few days and equal everywhere butterflies and dragonflies. You too will still see dragonflies :-)

      Verwijderen
  6. Oh wat mooi Helma wat een prachtige serie en wat een prachtige Libel
    Hier zitten weer heel andere Libellen
    Complimenten hoor ze zijn prachtig van kleur scherpte etc.
    L.G en een hele fijne zonnige dag
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janny,
      Ik zie de keizerlibel eigenlijk nooit maar nu zag ik er een heleboel geboren worden hihi.... Nooit verwacht dat ik dat ook nog eens zou meemaken :-)
      Dank je wel voor je complimenten.
      LG Helma

      Verwijderen
  7. Fantastisch om te zien hoe een libel uitsluipt. Ik had het tot jaar ook nog nooit zelf gezien. Tot in ons minivijvertje juffers uit de larve kropen. Hoe ze moeten werken om hun vleugels opgepompt te krijgen. Een wonder der natuur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas miste ik het moment van uitsluipen net Hanny. ik zat zo gebiologeerd naar de andere larven te kijken en toen ik weer naar de mijne keek zag ik die libel er al onder hangen. Ineens zie ik overal die keizerlibellen onderhangen. Wel had ik ook nog een andere libel die nog net aan de larve vastzat, maar die komt wel weer in een andere serie :-)
      En het is zeker een wonder van de natuur!

      Verwijderen
  8. Hoi Helma,

    Mooi beschreven. En een uitstekende serie opnames met veel en mooi scherpe details. Een wondertje van de natuur.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Robert,

      ik had het nog nooit gezien en ineens stond ik met mijn neus boven op tientallen larve van libellen. dat het ook nog eens keizerlibhellen waren was voor mij zelfs een extra kadootje :-) Inderdaad een wondertje van de natuur.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  9. Prachtige foto´s, niets engs aan, vooral de details van die rugfoto, wouh.
    Misschien heb ik een slecht geheugen , maar heb je de intro foto van je blog vervangen? Deze is fantastisch.

    Groetjes, Marius

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De foto's zijn ook niet eng Marius, maar ik vond die larve best wel enge beesten arghhh.... (althans op foto's dan). Nu zag ik ze zelf en ja... een libel is 1000 x mooier maar die larve vond ik niet echt fraai hihi...
      En tegenwoordig vervang ik steeds mijn header als ik een ander blog zet :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  10. What a gift to photograph this miracle and for us to see your wonderful pictures :) Congratulations Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Rosemary,
      for me it was quite fascinating to see this with my own eyes :-)

      Verwijderen
  11. Fantastisch ! Heel mooi in beeld gebracht en fijn je duidelijke uitleg, want anders had ik er de helft niet van begrepen.
    Wat bijzonder dat je dit van zo dichtbij hebt kunnen zien gebeuren en fotograferen. Erg mooi, Helma !!

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Truus :-)
      voor mij was het ook heel bijzonder om dit te zien.
      Ik ging gewoon voor wat libellen maar nooit verwacht dat ik ineens hier tegenaan zou lopen!

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. Hoi Helma.
    Wat een prachtige serie heb je gemaakt.
    Wat goed dat je dat dan opvalt.
    Mooi de uitleg ook.
    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,
      het viel me pas later op hoor, want ik ging voor de libellen. Zag ik ineens voor het eerst van mijn leven zo'n eng beest zitten op een halm in het poeltje. Toen ik later nog eens goed keek zag ik er ineens veel meer!
      Groetje, Helma

      Verwijderen
  13. O Helma wat moet jij genoten hebben om dat van zo dichtbij mee te maken,ik geniet al als ik hier jouw serie bekijkt dan is het net of ik er ook bij ben,geweldig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Reken maar dat ik genoten heb Bas,
      want dit was ook voor mij onverwachts!
      Het was echt geweldig.
      Fijn dat je het gevoel hebt dat
      je er ook bij was :-)
      Vind ik fijn om te horen.

      Verwijderen
  14. wow, that's really awesome! the details you captured are fabulous, but i've never seen an ectoskeleton left from a dragonfly!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Then I'm glad you now once the exoskeleton of the dragonfly can see TexWisGirl with me. This is so much fun because you get to blogging photos and topics on which you would not see otherwise :-)

      Verwijderen
  15. Heb je deze schat bij Enkhuizen gevonden? Wat geweldig dat je de geboorte van deze (toch wel een beetje enge) beestjes hebt gezien en vastgelegd.
    Schitterende macro's, wat zijn de vleugels kunstwerkjes hè.
    Hele mooie serie Helma!
    Groetjes vanuit mooi Enkhuizen,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neeeee....... was het maar waar Marjolein!
      Maar hier zijn wel de Glazenmakers en de oeverlibellen en platbuiken. Uiteraard ook nog wat andere maar de keizerlibel heb ik hier nog neit gezien. Die vleugels lijken net ragfijn gaas :-)
      Heel fijn weekend marjolein.
      Groetjes vanuit een inderdaad zonnig Enkhuizen :-)

      Verwijderen
  16. Jeetje, Helma, wat een prachtige serie. Ik heb het ook nog nooit gezien. Daarom heb ik heel erg genoten van deze foto's. Vergroot zijn ze bovendien nog veel mooier. Compliment voor de hele serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joke, ik had het zelf ook nog nooit zelf gezien alleen bij andere op de blogs. Nu ik weet hoe het zit en waar ze zitten ga ik er uiteraard meer op letten :-) Ik ben blij dat je de foto's in de vergroting hebt bekeken want dan zijn ze inderdaad een stuk mooier en scherper.
      Dank je wel voor je complimentje.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Po takiej lekcji anatomii - egzamin z biologii zdany na piątkę!
    Fantastyczne zdjęcia! Fantastyczne. Dopracowane o każdy szczegół.
    Gratuluję !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję Iwona,
      Cieszę się, że się podobało. te zdjęcia
      I zacząć wszystko od kolorach :-)

      Verwijderen
  18. Atemberaubend schoene fotos, sensationell!!!
    dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Dirk,
      I find macro anyway fun to do, but with these animals is much nicer.
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  19. ha die Helma
    wat een geweldige serie over die libelle
    ja je zal wat geluk moeten hebben , nu wij allen zijn blij dat jij dat nu ff had

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      en ik had geluk :-))))))
      Nooit verwacht dat ik dit ook nog eens onder ogen zou krijgen hihi.....
      Geniet van je avond :-)

      Verwijderen
  20. Niet de eerste keer dat ik dit verschijnsel zie maar je hebt het wel prachtig vastgelegd Helma. Het lege omhulsel blijft toch bijzonder om te zien en tevens heb je hier prachtig de kans gehad om de keizerlibel in al z'n facetten vast te leggen totdat de vleugeltjes zijn opgedroogd en je onderwerp gereed is voor vertrek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het echter nog nooit gezien Henk, dus voor mij was het dan ook een grote verrassing :-) Inderdaad heel bijzonder om te zien en vooral het "kleuren" vond ik na het uithangen heel apart.

      Verwijderen
  21. Great macro shots. Beautiful photo story.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your comment Raven.
      This was also a very nice time :-)

      Verwijderen
  22. Ik heb het dit jaar nog niet gezien, maar ik hoop dat ik het de komende weken toch ook nog weer met eigen ogen zal gaan zien.
    Op tijd op pad op een mooie zomermorgen is de beste garantie om een uitsluiping helemaal te zien. Ik blijf het fascinerend vinden en jouw mooie blog is ook echt een inspiratiebron om er zelf ook eens even weer naar te zoeken.
    Compliment voor deze mooie serie!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik heb het dit jaar voor het eerst gezien Coby :-)
      Ik heb wel het idee dat de libellen later zijn dan normaal, maar dat zal kennelijk door het te koude voorjaar komen.
      Dank je voor je complimenten :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  23. Es increíble esta serie del nacimiento de la libélula, paso a paso, con exacta nitidez, un espectáculo de la naturaleza maravilloso que has tomado muy bien.
    Es un buen trabajo, te felicito Helma.
    Besos.

    This series is amazing birth of dragonfly, step by step, with accurate sharpness, wonderful natural spectacle that has taken very well.
    It's a good job, congratulations Helma.
    Kisses.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querida Montse,
      vi esto por primera vez en mi vida. Sabía que existía eht pero nunca había visto. Ahora yo estaba realmente por azar en su contra y, por supuesto, yo no podía dejar pasar :-) Gracias por tu cumplido.
      Saludos cordiales, Helma

      Verwijderen
  24. Prachtige serie, ook ik ken dit slechts van foto's en blijf duimen op ooit zo'n kans!
    Schitterende foto's , nr 11 (de rugdetails) is mijn favoriet. Het is net een gezichtsmasker, top!!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij was dit ook de eerste keer Jan Willem,
      en daar was ik ook maar wat blij mee. Net als jij kende ik het alleen van foto's van anderen en nu liep ik er echt tegenaan. Ook jij gaat dit een keer zien. Die rug is inderdaad heel gaaf geworden :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  25. Incredible macros! How do you do that???? TOp job!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Because these dragonfly larva had come out of his net, he could not fly. The stems were in the water, but close to the edge. So I could come very close Majsan :-)

      Verwijderen
  26. Wauw!! Vooral die van de rug details vind ik echt super! Knap gedaan Helma!
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die rug komt inderdaad heel mooi uit Yvonne.
      Doordat ie nog niet kon vliegen kon ik er ook mooi dichtbij komen :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. Ademloos heb ik je foto's bekeken, Prachtig! Je moet toch wel heel lang op je hurken aan de waterkant hebben gezeten. Het is een indrukwekkende serie waarvan ik heb genoten. Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel blijven ademen hoor Anne-Marie ;-)
      ik moet eerlijk bekennen dat ik op een geven moment behoorlijk last van mijn knieën had inderdaad. ook de rug was niet helemaal meer wat het was, maar ik had het er dit keer voor over :-)
      Ik ben in ieder geval blij dat je van de foto's genoten hebt.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Helma dit is echt helemaal geweldig wat een top serie zeg !
    Wat laat je vele genieten van deze prachtige dieren ik zit hier sprakeloos te kijken naar deze beelden !!
    Dank je wel !
    lieve groetjes ,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Annie,
      ook voor mij was het echt genieten.
      ten eerste de dat het de keizerlibel was en ten tweede dat ik dit proces ook eens met eigen ogen mocht meemaken :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  29. Wonderful macro! I like your blogg :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your visit and your comment strandskatan :-)

      Verwijderen
  30. Is idd heel bijzonder om te zien, vorig jaar ook mijn eerste uitsluiping kunnen zien en fotograferen, mooie serie zo!

    Groet Ralph

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ralph,
      ik vond het ook heel bijzonder om te zien maar ook
      om dit een keer met eigen ogen mee te maken :-)
      Groet, Helma

      Verwijderen
  31. Hallo Helma,

    Ooooooooohhh wat is dit mooi zeg.
    En meid wat ben jij een echte topper geworden in de macro fotografie.
    Ik zit hier werkelijk waar met open mond en vol bewondering naar je foto's te kijken en kan maar een ding zeggen.............
    GROTE KLASSE, zowel de momenten als de foto's zelf.

    Wat heerlijk he Helma om dit mee te mogen maken?

    Heb genoten en wens je alvast een fijn weekend,
    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karina,

      ik ga vandaag maar eens schoenloos door het leven want je laat je me echt naast mijn schoenen lopen hihi..... Ik was ook superblij dit eens met eigen ogen te zien alleen stom van me om naar een andere larve te kijken zodat ik het echte uitsluipen natuurlijk weer misliep grrrrrr... maar ook dat gaat eraan komen hihi....
      Ik heb werkweekend. Gisteren een vroege dienst (en mijn ega was ook jarig) en vandaag middag/avond). Tis hier helaas gewoon weer koud.
      Geniet ook nog van je zondag.

      LG Helma

      Verwijderen
  32. Cudownie pokazałas na zdjęciach przemianę ważki. Podziwiam i gratuluję. Pozdrawiam.
    Wonderfully you show the pictures change dragonfly. I admire and congratulate him. Yours.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Witaj Erna,
      dla mnie to było dość doświadczenia, aby to zobaczyć. raz na własne oczy Miałem szczęście, że widziałem je w stawie nagle :-)
      Pozdrowienia Helma

      Verwijderen
  33. Tjonge Helma, dat heb je nog eens prachtig gefotografeerd. Lekker he, als ze zo stil zitten?
    Maar ook al zitten ze zo stil, dan nog is het ontzettend knap om ze er op te krijgen zoals jij hier laat zien.
    Een heel groot compliment voor deze hele mooie serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker lekker als ze zo stil blijven zitten René hihi.....
      ik vond het werkelijk een hele ervaring om zoveel van die mooie grote groene net geboren Keizerlibellen te zien hangen!
      Dank je wel voor je hele grote compliment :-)))))))

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Wat bijzonder, de foto's van dit uitsluipgebeuren.
    Een prestatie, dat je dat zo voor elkaar hebt gekregen.
    Je blijft ernaar kijken.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan miste ik het uitsluipmoment zelf ook nog Zem!!!
      ik zat zo gebiologeerd te kijken naar al die larven die daar ineens hingen, dat ze er ineens allemaal tegelijk bleken te hangen hahahaha....
      Ik vond het echt heel bijzonder ook om mee te maken.
      Hartelijke groet, Helma

      Verwijderen
  35. Fantastyczne macro, wspaniały moment uchwyciłaś!
    Pozdrawiam serdecznie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękujemy Talibra,
      Lubię makro zrobić w lecie :-)
      Pozdrowienia, Helma

      Verwijderen
  36. Nou je heb je best gedaan super foto's Helma wat zal jij genoten hebben en nog denk ik lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Daniëlle :-)
      Het was ook een hele mooie ervaring.
      En ja..... genoten heb ik hier zeker van.
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  37. Dag Helma, wat een fantastische beleving heb je weer vast gelegd. Ik heb vandaag dit van de platbuiklibellen mogen mee maken. Maar kan mij nog lang niet meten met jouwn mooie foto's.
    Groetjes,
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel mooi Mark dat je het ook hebt kunnen meemaken :-)
      Ik vind het een heel bijzonder ritueel. Van engerd tot prachtige libel hihi.... Ook jij maakt mooie foto's en het gaat ook om het moment.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  38. ha die Helma
    ja ik maak vaak fototjes onderweg van wat ik zie en deel die dan , maar dat staat in geen vergelijk , met jou foto´s of van een paar andere fotograven die bij me komen , simpel toestel vaak kiekje genomen al fietsende hihi
    maar al in al ben ik tevreden
    ik deed vandaag weer een leuk rondje en tegen het eind van de dag belde ik ff met het rooster buro zo het er nu uit ziet ben ik zaterdag niet vrij , dus 1 dag werken en dan zondag en maandag weer vrij ppppffffttt
    wens je een goede nacht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Karel,
      heerlijk om te doen toch nietwaar! En je moet ze niet met mijn foto's vergelijken want ook de jouwe zijn heel mooi. Bovendien gaat het erom wat je gezien hebt onderweg en dat wilt delen. Alleen dat al is een prachtig gegeven :-)
      Vandaag ben je wel lekker vrij maar het is gewoon weer koud buiten brrrrr...... ik heb middag/avonddienst.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  39. Hi Friend!!!.. Thank you very much for you words.. Very beautiful images of this great dragonfly.. Different and original .. Here in Madrid bad weather. I'm sick!. ha ..
    I send you a hug...
    .................................Hope you are well.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola querido amigo Ana,
      lo de escuchar que estás enfermo. Le deseo una pronta recuperación. Estoy haciendo dentro y fuera, pero voy a estar bien. Un abrazo.

      Gracias por tu comentario precioso en estas imágenes del emperador libélula ti.
      Saludos cordiales, Helma

      Verwijderen
  40. WSPANIAŁE zdjęcia macro..., bardzo szczegółowe..., gratuluję i pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Chciałbym też, aby makro fotografii Barbary i te zdjęcia są naprawdę bardzo dobrze zrobione :-)
      witam was

      Verwijderen
  41. Wauw...die hulzen zie ik hier wel eens aan de stengels van de oeverplanten bij onze vijver hangen..maar zo'n geboorte heb ik ook nog nooit gezien.
    Prachtig!!! En dank je wel voor je complimentjes altijd op mijn foto's, dat vind ik heel fijn, en bijzonder!!! dat iemand die 'echt fotografeert' mij een compliment maakt over mijn 'ik doe maar een dotje in de automatische stand' foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marian,
      ze zitten inderdaad op oeverplanten en daar komen dan de meest fantastische libellen en waterjuffers uit :-)
      En mijn complimenten over jou foto's zijn ook oprecht. Als ik dan de 2 foto's zie van de afgelopen serie dan vind ik dat echt heel erg mooi. Ik ben ook maar een hobbyfotografe hoor :-)

      Verwijderen
  42. Tsjonge, dat heb je prachtig gedaan Helma, overal lekker scherp en op de juiste plek en alles met fijne rustige achtergronden. Een prachtig beeldverslag van deze metamorfose, mijn complimenten.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ad :-)
      het was soms wel even zoeken, passen en meten voor een ideale achtergrond en dat lukte aardig.
      Ik ben blij met je complimenten :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  43. Hallo Helma
    Wat een super serie. geweldig.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Bets,
      het was ook een superervaring om te zien :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  44. Een heel mooie serie Helma. Ik heb het een keer gezien, maar nu lukt het me maar niet om uitsluipers te vinden. Jij hebt jouw kans goed benut.
    Heel gevarieerde uitsnedes.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ging er niet eens naar op zoek maar alleen naar libellen. Toen liep ik dus ineens tegen dit "woud" van larve aan! Prachtig om te zien en mee te maken. Jij gaat er ook nog een aantal vinden :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  45. Geweldige plaatjes Helma!
    Gelukkig dat ie nog niet kon vliegen! Zo kon je mooie plaatjes schieten, toch!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Willy, en inderdaad gelukkig
      dat ie nog niet kon vliegen (eentje heb ik er weg zien vliegen).
      Dit maakte het ook heel bijzonder om de foto's te kunnen maken.

      Verwijderen
  46. ¸.•°❤❤⊱彡

    Belíssimas fotos.
    Bom fim de semana!
    Beijinhos do Brasil°º✿♫
    °º✿
    º° ✿♥ ♫° ·.
    ¸.•°✿✿⊱彡

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Obrigado Magia,
      está frio aqui agora e eu tenho que trabalhar na Holanda.
      É o meu trabalho uk fim de semana.
      Um abraço

      Verwijderen
  47. Wat een superreeks Helma, je moet er maar het oog voor hebben!
    Een fijn zonnig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ogen heb ik wel Dominic maar deze larve vinden was echt een kwestie van geluk bij mij :-) Ik had dan ook nog eens de mazzel dat deze larve aan het uitkomen waren :-)
      Ik heb helaas werkweekend, maar geniet ook van je zondag.

      Verwijderen
  48. Congratulation! Beautiful shots of the Dragonfly.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Great moments and congratulations on getting these beautiful shots!
    Thank you for your support for my blog. I hope my new UK wildlife stories will be of interest to you as well.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Friends of HK,
      thank you for your visit. I understand that you have a new blog and there will then be equal to take a look :-)

      Verwijderen
  50. Magnificent shots, Helma!
    The Emperor's emergence is quite something to witness, and it is a successful one!
    I wish good luck to this gorgeous male!
    Well done, enjoy your Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bonjour Noushka,
      Je me suis aussi été agréablement surpris quand j'ai vu ce uitsluipende libellules empereur. C'est pour moi la première fois que j'ai vu moi-même. Merci pour votre réponse enthousiaste :-)

      Verwijderen
  51. Hi Helma,
    Fantastisch vastgelegd! Super mooi dit proces Je kunt goed overweg met je macrolens, TOP! De achtergebleven larvehuidjes zijn ook zo mooi. Breekbaar en miraculeus. Ik heb vet genoten van dit blogje!!!
    Dat snap je. Kun je me mailen waar dat was?
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria,
      ik ben blij dat je ver genoten hebt van dit blog :-))))) Ik ben nog steeds aan het spelen met deze macrolens maar hij bevalt steeds beter. Ik zal even kijken of ik een mailadres bij je kan vinden.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  52. Hoi Helma,
    Wat laat je hier weer veel moois zien. Macrofotografie in een heel fraaie vorm!
    De ene foto is nog mooier dan de ander. Heel knap gedaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      ik mag ook graag aan macro fotografie doen en daar is het voorjaar en de zomer uitermate geschikt voor. Ook het najaar met de paddenstoeltjes is een heerlijke tijd voor de macro. Neemt heit weg dat ik ook nog geniet van de vogels en de herten hoor.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  53. WOW! Super Fotos!
    Liebe Grüsse Babs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Babs,
      Schön, dass Sie hier einen Besuch und bezahlt haben, hat einen Kommentar. Ich werde hier auch betrügen mit Ihnen.
      Regards, Helma

      Verwijderen
  54. Reacties
    1. Ik zag het Ralph en ik heb je gelijk gemaild :-)
      Thnx.....

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  55. Wow, wat heb jij het uitsluipen van de keizerlibel mooi vastgelegd.
    Schitterende serie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas miste ik het uitsluipen uit de larve Ghita.
      Ik was zo gebiologeerd naar al die larven aan het kijken dat ik ze er ineens ook allemaal tegelijk hingen leek wel!

      Verwijderen
  56. Geweldig Helma, dat heb ik nog nooit gezien met de Keizerlibel.
    Prachtig om dat voor je lens te hebben en dan nog deze foto's maken TOP !!!!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook voor mij was het de eerste keer Tinie en sowieso ook het uitsluipen van die larven. Ik had dat al meerdere keren bij bloggers gezien maar zelf nog nooit.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  57. There are many weird creatures in nature, here showing you some amazing photos of high quality.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The dragonfly we all know Ottar, but those strange creatures as you call them out (I just think they actually scary lol .......) has indeed anyone.

      Regards, Helma

      Verwijderen
  58. Super Helma! echt een hele mooie macroserie van een bijzonder schouwspel, een wonder der natuur. Wat zul je hier van genoten hebben, en ik geniet met je mee :-)
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook heel bijzonder om mee te maken Loes.
      Ik had die larven al meerdere keren bij andere gezien maar zelf nog nooit. Nu liep ik er echt zo tegenaan!
      Genieten was die inderdaad :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  59. Grandissima foto storia! Foto mozzafiato ! Ho rivisto le foto più e più volte , ogni volta un particolare nuovo e emozionante!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ciao Alfgar,
      per me questo fenomeno è stato di nuovo da vedere. Sapevo di corso della vita, ma non avevo mai visto così me :-)

      Verwijderen
  60. Wat een prahtige serie foto's en daar mag je met recht trots op zijn .Ik heb zoiets nog nooit gezien,leuk je duideljke uitleg erbij
    Lieve groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was daar ook best wel trots op Elisabeth :-)
      Ook voor mij was dit de eerste keer dat ik zoiets zag!
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  61. Hoi Helma:) Ik heb deze fotoserie helemaal niet gezien! Waar en wanneer krijg je nou de kans om zoiets moois te zien? Bij jou dus:) Geweldig vooral dat karkas dat achter blijft. Onvoorstelbaar. Heel erg bedankt voor de mooie foto's:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Renate, je bent er nu wel toch :-)))) Ik heb ook zoiets nog nooit eerder gezien totdat we er met onze neus ineens bovenop stonden!! En ja..... dan blij je toch wel even kijken hihi........

      Verwijderen
  62. WAUW.......Pracht serie...
    en wat is het een mooi gezicht hè..
    prachtige beelden..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was in eider geval heel bijzonder om te zien Nieske :-)
      Toen het ook nog eens om de keizerlibel bleek te gaan was ik helemaal in mijn nopjes.

      Groet, Helma

      Verwijderen
  63. Wat een fantastische serie. Dat je daar meerdere hebt gezien is toch heel bijzonder. Maar wat een schitterende foto's heb je gemaakt, om te smullen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je weet niet half hoe ik keek toen ik ineens al die "engerds" zag hangen Ali!!!! Ik was al een rondje om dat poeltje heen gelopen om libellen te zoeken om te fotograferen. ineens zag ik dus een leeg 'karkas' en voor ik er erg in had zag ik er meerdere hangen. Dat was wel een kadootje die dag hoor :-)

      Verwijderen
  64. WOW-WOW!!
    That is gorgeous! A brilliant sequence of the emergence of the Emperor!
    Your photos are excellent quality! Splendidly done!
    YES-YES-YES...... you can and must publish these photos on our dragonfly blog!
    I am sending you a reply to your mail!
    Cherio, Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Noushka,
      ik ben blij met je antwoord. Ik zal volgende week een aantal van deze keizerlibel foto's in eht libellenblog plaatsen :-) Dank je wel voor je enthousiaste antwoord.
      Een email heb ik nog niet gekregen maar ik lees het hier ook.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma