vrijdag 28 juni 2013

Noordse Witsnuitlibel......

Deze foto's van de Noorse Witsnuitlibel zijn nog van afgelopen 27 mei. Ik was toen nog steeds aan het puzzelen met de macrolens. Aangezien ik ook nog eens op mijn buik in de walkant was "getijgerd" lijken de libellen allemaal wat wazig op het lijf. Dit komt echter omdat ze beneden in de walkant zaten en ik niet anders kon dan alleen mijn toestel voor me houden en zorgen dat ik niet in het water gleed hahahaha.......

 ***Foto's zijn in de vergroting  beter van kwaliteit, dus mooier, scherper en duidelijker. Even op de foto zelf klikken of op de bovenste foto, dan kun je doorklikken of scrollen.***

Ook  bij deze serie is het ook echt aan te raden om ze in de vergroting te bekijken!!

Snuit van de Noorse witsnuitlibel.....

Noordse witsnuitlibel man.....

31-38 mm. Kleine soort, maar groter en vooral robuuster gebouwd dan de venwitsnuitlibel. Achterlijf zwart met lichtere vlekken (geel, rood of bruinrood, afhankelijk van geslacht en leeftijd). Voorrandader van de vleugels (in vooraanzicht bekijken): geheel geel gekleurd. Achterlijfsaanhangselen zwart. Mannetje: uitgekleurde mannetjes zijn zwart met een rij rode vlekjes op het achterlijf. Bij oude mannetjes worden de vlekjes donker bruinrood.

Noordse witsnuitlibel man ....

Noordse witsnuitlibel man.....

Hieronder een van de weinige momenten dat ik ook het lijf van deze Noorse witsnuitlibel in beeld kon krijgen. Foto's zijn een beetje rommelig maar dat ging even niet anders.


Noordse Witsnuitlibel man......

Noordse witsnuitlibel man......
 Op de twee foto's hieronder keek ie me recht aan of ie wilde zeggen: "wat moet je nou steeds met dat grote apparaat voor mijn neus?"


Snuit witsnuitlibel man.....

Snuit witsnuitlibel met vragende blik.........

Pterostigma’s bruinrood, maar afhankelijk van waarnemingsafstand en lichtinval soms zwart lijkend. Jonge mannetjes hebben nog gele achterlijfsvlekken en zien eruit als vrouwtjes. Vrouwtje: achterlijf zwart met vrij grote en brede gele vlekken. Pterostigma’s zwart, net als bij de meeste andere witsnuitlibellen.

  
Noordse witsnuitlibel man.....

Noordse witsnuitlibel man.....

Noordse witsnuitlibel man........


Gelukkig ook nog een vrouwtje kunnen spotten die ik nog even singel op de foto kreeg voordat deze man er op sprong.....


Groeide daar ook........

Noordse witsnuitlibel vrouw....

Noordse witsnuitlibel vrouw.....

Noordse witsnuilibel vrouw........

De twee foto's hieronder zijn van de parende witsnuitlibellen. Ik kon ze echt niet beter in beeld krijgen want anders gleed ik echt in het water. Ik was al blij met onderstaande foto's. Toen ik mezelf weer in veiligheid had gebracht vlogen ze weg dus het blijft bij deze laatste twee.

Ondanks de rommelige achtergrond is het goed te zien dat het om de Noordse witsnuitlibellen gaat :-)

Parende Noordse witsnuitlibellen....

Parende Noordse witsnuitlibellen.

=======================================================================
Iedereen ook weer heel erg bedankt voor alle opmerkingen en complimenten op het blog hieronder van: 
"Zwaluwtjes worden gevoerd......"

137 opmerkingen:

  1. Wow! This is a beautiful series!
    Greetings and a good sunday.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Lady Bente,
      and also for you and your mistress a very nice Sunday :-)

      Verwijderen
  2. wat een heerlijke serie van een soort die ik hier toch niet ziet,dat de parende libellen niet op de foto wilde,tja ze hebben gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier in de polder vliegen ze ook niet Bas, maar ik zag er eentje toen we in het Zwanenwater waren. Daar ging ik achteraan en zo kwam ik in de walkant te liggen :-)
      En ja, euhmmmm..... ik kon die parende libellen niet helemaal hun privacy geven hihi...

      Verwijderen
  3. Helma jij hebt echt de hoofd Libelle prijs gewonnen !!
    Zou er iemand zijn die deze ook wel eens gefotografeerd heeft,
    Zo onbekend maar een top serie en nog leuker zou het geweest zijn als we een foto zouden zien dat jij daar lag of........... in het water hahaha
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahahahahaha.... de hoofdprijs nog wel Annie :-)))))
      Er zijn er vast meerdere die deze libel hebben gefotografeerd maar voor mij was het de eerste keer. En je wordt weer bedankt hé met je foto van mij in het water whaaaaaaaaaaaaahahahahaha.... Ik moet je eerlijk bekennen dat ik op een gegeven moment ook niet echt meer lekker lag hoor pffff......
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige serie foto's van deze fraaie libellen Helma, ik wist niet eens dat ze bestonden. Je hebt deze opname dus gemaakt, met gevaar voor eigen leven, daar zijn wij jou zeer dankbaar voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gevaar is een beetje een groot woord Edward maar ik gleed wel steeds verder naar het water. Ik had er niet graag ingegleden want hij was nou niet bepaald echt schoon brrrr....... Ik voelde me wel op een gegeven moment niet echt prettig meer zo ondersteboven boven die sloot hihi.....

      Verwijderen
  5. Het is helemaal niet erg dat de lijfjes wat minder scherp zijn. De focus ligt op de kop en die is fantastisch mooi! Een geweldige serie tover je ons weer voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had toen nog niet helemaal door hoe ik liggen voort het hele lijf van deze libel scherp kon krijgen Hanny. Inmiddels kan ik er iets beter mee overweg gelukkig. Ik ben blij dat je van deze libellenkopjes geniet :-)

      Verwijderen
  6. Ook ik ken deze libel helemaal niet. Wat een super mooie beelden Helma. En gelukkig heb je geen nat pak gehaald.
    Een heerlijk weekend gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot een paar jaar terug ik ook niet Marijke. Ik heb nu diverse libellen site's om libellen te leren herkennen en daar zie je soms de mooiste libellen. ik wist dus wel van het bestaan maar had ze zelf nog nooit gezien tot 27 mei dus :-)
      Jij ook heel fijn weekend.

      Verwijderen
  7. Beautiful photos.Красивые стрекозы! Хочу тоже научиться так фотографировать!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Спасибо за Ваш прекрасный комментарий :-)
      Итак, вы хотите научиться этому. У меня есть эти фотографии, сделанные с макро-объектив или Sigma 105 F2.8 EX DG OS HSM макро-объектив

      Verwijderen
  8. cute little white mouth! love the head tilt he gave you!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is also true that white mouth (and snout) that this dragonfly so special TexWisGirl :-)

      Verwijderen
  9. Wow.! these are fantastic macros Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Roy,
      some are a bit messy but that should not spoil the fun;-)

      Verwijderen
  10. Bijzondere serie van deze noordse witsnuitlibel, wat een mooi dier!
    Lekkere scherpe foto's, waarvan ik nr 10 de mooiste vindt, omdat die het rustigste is.
    groetjes en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook inderdaad een hele mooie Libel Loes. ik had hem zelf ook nog nooit zelf in het echt gezien. Rustige achtergronden zijn ook mooi maar dat kon ik helaas niet bewerkstelligen in de houding waarin ik deze libellen heb liggen fotograferen :-)
      Jij ook heel fijn weekend.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  11. Reacties
    1. Dank je wel Peter. Het was even een gedoe om ze op de foto te krijgen maar het is toch aardig gelukt :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  12. fantastisch helma, jij komt de mooieste dingen tegen in de natuur hé,
    geweldig, en zo mooi scherp,...
    ik kijk mijn ogen uit joh:-)

    dank je wel voor je lieve berichtje,
    we hebben een héél fijne dag gehad,
    het gaat super.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik zie inderdaad wel veel maar ik gebruik mijn ogen ook heel goed hihi...... Deze libel zag ik gelijk in de walkant en ja.... dan moet ik hem hebben ook whahahahaha.....

      Heerlijk dat jullie eht zo fijn gehad hebben.
      geniet er nog lekker even van na xxxx

      Verwijderen
  13. Hi! Amazing Pictures you show, looks like aliens :-)
    Like the birds in the post Before. Great Pictures right on time

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, with the conduct of the young swallows in the post I was just in time Majsan below :-) That was herlijk to see. The dragonflies in this post are pretty dragonflies very special and I'm glad I could photograph them. Finally once

      Verwijderen
  14. Śliczne macro, piękne zdjęcia.
    Pozdrawiam serdecznie, miłego weekendu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. To także zabawa sfotografować Talibra. Ważki z makro
      Również dla Ciebie bardzo ładne i przytulne weekendu :-)

      Verwijderen
  15. Ook dit is weer een geweldige serie, Helma. 5 en 10 vind ik de mooiste. En het is echt zo: vergroot zijn ze nog veel en veel mooier. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest er wel even wat voor doen maar...... dan heb je ook wat hihi..
      Ik moest en zou deze libel op de foto krijgen Joke. Ik zag hem en wist gelijk dat ik deze nog nooit had gezien. Wel in tijdschriften en libellennet maar zelf dus nog nooit :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  16. Mooie serie Helma. Het is een prachtige libel. Prachtige portretjes!!
    De onscherpte naar achter nemen we wel voor lief hoor.
    De paringfoto's heb je heel discreet van achter het onkruidgordijn gekiekt!
    Heb een mooi weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jan, en ja, die paringsfoto's waren ook nog een heel gedoe op zich hihi.... Ik lag daar en kon mijn bovenlijf amper meer bewegen. Kon me net nog zo beetje draaien dat ik ze achter dat onkruidgordijn (mooie omschrijving) kon kieken. Toen moest ik me echt weer naar boven wurmen want ander had ik echt in het water gegleden.
      Weekend is helaas weer veel te snel voorbij gegaan.
      Jij ook nog hele fijne week.
      groetjes, Helma

      Verwijderen
  17. Ik vind ze geweldig. Je hebt er een fantastische serie van gemaakt. Een onbekende libel voor mij, maar zo mooi!
    Ik ben weg van die transparante vleugels, net kant.
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anne-Marie,
      de meeste libellen hebben inderdaad meer kleur of vlekjes in de vleugels. Bij deze Noordse witsnuit is dat heel summier. het is werkelijk een prachtige libel als je hem in het echt ziet.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Helma, I am in heaven with this handsome dragonfly. I love its chocolate-brown eyes. Great clarity and details in the close-ups. Your last post (on the swallow chicks) was fantastic as well.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Rosemary :-)
      This chocolate brown eyes you do not see often in dragonflies. Even those white muzzle you do not see often. I'm glad you enjoyed it. These photos
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  19. Hi !
    Brilliant dragonflys pics Helma, sharp and colourfull, well done !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you :-) Lorents
      It was somewhat difficult but still can make some nice pictures :-)

      Verwijderen
  20. Wow Le tue foto hanno una qualità pazzesca, perfette macro e ben dettagliate!
    Complimenti, ciao Cri : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grazie Cristina :-)
      Questa libellula è molto particolare, i suoi occhi castani e il muso bianco, e quindi sono anche molto nella foto in questo blog.
      Saluti, Helma

      Verwijderen
  21. super macro fotos! wuensch dir ein richtig schoenes wochenende :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Das Wochenende ist leider schon zu Dirk, aber ich wünschte, Sie sehen auch eine schöne Woche. Schön, dass du gerne dieses Makro Bilder :-)

      Verwijderen
  22. Nee hoor, ik ben helemaal niet jaloers, echt niet ;-).

    Erg gave serie, van een soort die ik wel heb gezien maar nog niet op de foto heb. Mijn complimenten voor jou dus!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahahaha.... leuke reactie Marianne :-)
      Dank je wel voor je complimenten ;-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  23. Mainiot-Macrot...
    Katselin ja hymyilin - otus on mainio...
    Terveisiä vain Eko
    Suomi/Lapland/Kuusamo
    http://eskoalamaunu.blogspot.fi/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei EKO,
      mukava teistä maksaa käynti ja antaa kommentti makrot.
      Tervetulleita :-)

      Verwijderen
  24. Wouw Helma wat een schitterende serie!!!
    Deze soort heb ik nog nooit gezien, echt prachtig heb je dit vast gelegd, met gevaar dat je in het water zou vallen.

    De laatste foto vind ik echt heel mooi daar geven de rietstengels voor de libellen een dromerige sfeer.
    De andere foto zijn natuurlijk ook prachtig.
    Fijn weekend, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kende deze libel ook alleen maar van libellen sites Irma. Toen ik hem dus zag vliegen wist ik dat alles op alles moest zetten om deze vast te kunnen leggen :-)

      Grappig dat je dat zo zegt van die dromerige sfeer in de laats te foto. Daar kan ik me we in vinden :-) Het werd ook "onkruidgordijn" genoemd en dat vond ik oom wel grappig.
      Weekend is helaas alweer om.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  25. Hi Helma,
    Opnieuw een hele mooie serie. Er zitten natuurlijk ook wat mindere tussen zoals je al hebt uitgelegd. Ongetwijfeld was het hier het hoogst haalbare zonder het van de andere kant - vanuit het water :) - te bekijken. Ik vind de foto's met een rustige achtergrond het mooist.
    Begrijp jij overigens iets van de reacties in het Fins?
    Prettig weekend, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Kees,
      er zitten inderdaad wat mindere tussen maar dat mag de pret niet drukken hihi.... Ik had geen zin om in het water te glijden en vanaf de andere kant kon je er helemaal niet bijkomen. Ik was daarom allang blij met deze platen :-)
      Die reacties vertaal ik maar met google want anders snap ik er geen bal van.
      Weekend helaas alweer voer, maar ook voor jou nog een hele fijne week.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  26. Hallo Helma
    Wat heb je weer een fantastische serie van deze libelle laten zien. Zo mooi van kleur en heel scherp..
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bets,
      de kleur van deze libelle is echt heel mooi. dat viel me toen ook gelijk op. Mooie warm en diepe kleur rood.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  27. Hoi Helma.

    Verbazend iedere keer hoe zo'n klein diertje, zo mooi groot in beeld kan worden gebracht.

    Ik geniet er van!

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patricia,

      als je dit zo ook ziet dan denk je minimaal dat het een enorm beest is inderdaad hihi..... Dat is ook zo met mosjes en andere kleine dingetjes en diertjes in de natuur. Dit is dan ook gelijk het mooie van de macro fotografie ;-) Heerlijk dat je ervan geniet.

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  28. Whahahah in gedachten zie ik je daar liggen, hield je man je benen vast?
    Wat grappig dat deze libellen een soort van getekende ogen op hun ogen hebben.
    Nou je ongemakkelijke houding is beloond! Schitterende macro's Helma!!
    Complimenten!
    Fijn weekend, groetjes uit het 'waaigat' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die was inderdaad wel in de buurt en hield me in de gaten. Ik moet er echt niet aan denken als ik door gegleden was brrrr..... Eigenlijk had ie een filmpje moeten maken whahahaha..... Deze ogen zijn op foto 9 inderdaad heel geod te zien en het lijken inderdaad net tekeningetjes. Ik weet niet of ik een tweede keer ook zo ga liggen hoor arghhh.......
      Thnx voor je complimenten :-))))
      Weekend is helaas alweer over maar ook voor jou nog een hele fijne week.
      Het Waaigat is héél bekend *grinnik*.

      Verwijderen
  29. Een mooie libellensoort heb je voor je macrolens gehad Helma.
    Noordse Witsnuitlibellen zie je niet overal.
    Als ik hoor hoe je foto's tot stand zijn gekomen, moet ik zeggen
    dat ik dit een knappe serie vind en je hebt toch maar mooi zowel
    man als vrouw en ook nog een paringswiel.
    Natuurlijk is het jammer dat sommige foto's wat rommelig ogen, maar
    soms is het gewoon niet anders en je hebt ze wel vastgelegd in hun
    natuurlijke omgeving.
    Ik zou deze serie wel zelf hebben willen maken, het is al even weer geleden
    dat ik ze voor het laatst heb gezien.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Coby, het is ook om te zien een prachtige mooie warm gekleurde libel. Het mannetje tenminste met zijn mooie rode warme kleur. Dat ik inderdaad man en vrouw te zien kreeg had ik ook echt niet verwacht en dat ze ook nog eens vlak bij me in de walkant gingen paren was helemaal de kroon op mijn dag :-) En ik had héél weinig tot geen bewegingsruimte hihi..... ik had dan echt "geplonst". Het is inderdaad wel hun natuurlijke omgeving en ik ben ook heel blij met deze serie :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  30. Er zitten weer fraaie macro's bij Helma. Waar ik vooral over blijf verbazen is de diversiteit aan soorten. Van deze had ik nog nooit gehoord en voor zover ik weet ook nog niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn meer soorten dan je denkt Henk.
      Daar kwam ik een paar jaar gelden achter toen ik me meer
      met de fotografie ging bezighouden. Er zijn nog tig soorten
      die ik graag in het echt zou willen zien en waarvan ik weet
      dat ze op sommige plekken in Nederland ook daadwerkelijk voorkomen.
      Zo blijft er nog heel wat te wensen ;-)

      Verwijderen
  31. De closeups van het kopje zijn echt prachtig! Er zitten hele mooie foto's tussen! Lijkt me ook weer heerlijk om zo vrij tussen het gras kunnen liggen en foto's te maken, helaas moet ik nog even geduld hebben tot de kindje wat ouder zijn. Als ze nu meegaan zijn de libelles al gevlogen voordat ik de camera gepakt heb.
    Een prettige weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was niet alleen gras in die walkant hoor maar ook wat stekels en brandnetels hihi.... Feit is wel dat ik wel gewoon languit ben gaan liggen en zo richting het water ben gegaan. Toen dat steeds schuiner naar benden ging moest ik echt stoppen want anders had mijn lijf zijn evenwicht verloren en was het heel hard naar benden gegaan *lol*
      Jou tijd komt ook vast en nu kan je je kindjes mooi op de plaat zetten :-) Weekend is alweer om helaas maar ook voor jou nog een hele fijne week.

      Verwijderen
  32. Hey Helma,
    Wat prachtig dat witte snoetje, fantastische macro's laat je hier weer zien!
    Ik heb ze nog nooit gezien, daarom is het ook zo leuk jouw blog te bezoeken.
    Een fijn weekend!
    groetjes
    Dominic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Dominic,
      dat witte snoetje maakt deze libel ook zo bijzonder :-) Er zijn nog een aantal witsnuit libellen en door de verschillende tekeningen kan je ze dan herkennen. Voor mij was het ook de eerste keer om dit diertje te ontmoeten :-)
      Weekend is helaas alweer ruim een dag voorbij, maar we gaan door naar de volgende ;-)
      Jij ook nog hele fijne week.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  33. TOP-serie Helma !
    Vooral foto 9 vind ik geweldig.
    Je hebt een smakelijk verhaal erbij en je bent niet in het water gekukeld ;-)
    Ik kon me de situatie helemaal voorstellen. Man en vrouw en paring, Je hebt een geslaagde dag gehad. Prachtig ook die facetogen. Je snapt dat ik (ook al z'n libellegek...) hier van heb genoten.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maria, als je de foto's niet inde vergroting bekijkt dan weet ik inderdaad welke nummer 9 je bedoelt. Die is ook echt wel mooi geworden :-) Het scheelde niet veel hoor want ik kon me op een gegeven moment ook niet echt meer bewegen. Dan had ik echt zo vooruit het water in gegleden!
      Het was inderdaad echt een prachtdag en de ontmoeting met deze libel helemaal :-))) Ik geloof i je onmiddellijk en ja... jij bent ook al zo'n libellengek :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  34. Wat een mooie libelle
    opnames Helma...prachtig de wit snuit
    libel..ik ken het beestje niet...
    heel mooie serie, de 1 nog scherper dan
    de andere...complimenten

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook een hele mooie libelle Nieske.
      Zijn warme rode kleur valt ook echt op.
      En ja, die witte snuit helemaal :-)
      Dank je voor je complimenten.

      Groet, Helma

      Verwijderen
  35. Helma , je bent een top fotograaf
    en dat weten deze mooie beestjes want ze blijven voor je poseren , voor mij waren ze al lang weg gevlogen zo van bekijk jij het maar
    ik was j.l dinsdag aan de wandel en vond het al knap dat ik een hagedis en slak zo mooi in beeld kreeg
    ik dank je ook voor je glimlach en ben het met je eens die creaties verdienen het
    goede nacht en een fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begin er helemaal van te kleuren Karel......
      dat valt best wel mee hoor. Ik zag deze mooie libel toevallig en ja, dan moet ik hem hebben ook hihi... Was even wringen en glijden en tijgeren maar.... ik heb ze wel *grinnik*.
      Die hagedis van je stond er ook echt heel mooi op en die slak ook. Jij kan ook best aardig fotograferen hoor want ik zie wel meer foto's van je :-)
      De zondag is al maandagavond maar voor jou nog een hele fijne week.

      Verwijderen
  36. Prachtige serie, Helma ! Wat is de natuur toch mooi.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De natuur is zeker mooi Rick, en dat meoten we ook zo zien te houden :-)
      Weekend is helaas alweer ruim een dag om, maar ook voor jou een hele fijne week.

      Verwijderen
  37. Goede morgen Helma .
    Wat een mooie hobby heb je toch , en fijn dat wij mee mogen genieten .
    Het wordt tijd dat de zomer eens komt , anders is het voorbij , en we zouden zo graag weer eens wat fietsen . Volgende week kom ik bij redelijk weer naar West friesland en daar kan het ook flink waaien , en dan wordt het moeilijk want mijn vriendin heeft een Ebike , en bij normaal weer gaat dat prima , maar als ik een tandje bij moet zetten wordt dat een probleem , want dat hou je niet vol .
    Nou ja , geen zorgen voor de dag van morgen , we lossen het wel op .
    Veel mooi weer toegewenst en groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie avond Lia,
      ik vind het werkelijk een schitterende hobby :-) Ik kan hier wel zo van genieten. Als ik dan geen foto's maak dan heb ik evengoed een prachtige wandeling in de natuur. Zalig vind ik dat :-) Het waait hier bij ons altijd en daar was je ook al achter hihi..... Een e-bike is echt wel lekker hoor. Jij wilt er nog niet aan maar ik vind het een uitkomst (zeker bij deze steeds aanwezige wind die we hebben).
      Ik hoop dat jullie prachtig weer hebben met het tochtje hier :-)
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  38. Hoi Helma,

    Ik ben helemaal overtuigd dat het de Noordse is. Ja, het valt vaak niet mee om bij libellen (en juffers) een rustige achtergrond te krijgen, maar je hebt er toch een paar hele mooie bij zoals nr. 5, 10 en 12 en ook de close-ups zijn heel fraai.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook inderdaad de Noordse Ad (en die van jou dus ook). Rustige achtergronden zijn geweldig maar ent wat je zegt, het valt niet altijd mee in de natuur om deze te krijgen :-)

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  39. Prachtige Helma en dat witte snuitje komt zeker heel mooi tot uitdrukking in je prachtige macro's.
    Je hebt er wel wat voor over gehad om dit zo mooi vast te kunnen leggen, :-)

    groetjes en fijne zondag, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier had ik inderdaad wel wat voor over Truus, want andere libellen zoals bv de viervlek of de oeverlibellen zie ik wel vaker. Deze witsnuit had ik nog niet eerder zelf gezien dus jaaaa...... daar moest ik achteraan hihi....

      Inmiddels ligt de zondag alweer 2 dagen achter ons, maar ook voor jou nog een hele fijne week.
      Groet, Helma

      Verwijderen
  40. Magnificent shots, Helma!
    Beautiful reportage!
    Not easy to get the mating wheels but you did well!
    L. dubia is typically a dragonfly one can find around peat bogs.
    Nice to see they are around again, I will soon be after them in the mountains this summer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I had this Nordic witnsuit not previously seen Noushka. I knew of the existence and saw her on another site dragonfly's. So for me this was the spiritualized time and I was quite happy :-).
      Soon also with you on the blog;-)

      Verwijderen
  41. Uauuuu¡¡magníficas¡¡una maravilla de macros¡¡

    Saludos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias por su respuesta :-) Cascarilleiro enorme entusiasmo

      Saludos, Helma

      Verwijderen
  42. Niesamowite - muchy mają twarze i robią miny :)
    Fantastycznie wypatrzone. Gratuluję Tobie cierpliwości i wprawnej ręki !!!
    uściski
    Iwona

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ważki są Iwona i nie leci lol ...... Mają też skrzydła jak w locie, ale są one bardzo różne zwierzęta. To ma bardzo biały pysk i że nie widziałem wcześniej utworzony.
      Pozdrowienia, Helma

      Verwijderen
  43. WOW these are fantastishe photos.
    Beautifully. regards Babs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I found it myself very nice to see these dragonflies and another paper to explain babs :-)
      Greetings, Helma

      Verwijderen
  44. ¸.•°♡♡♫° ·.

    Não sei dizer qual foto é a mais linda!!!!
    Fantástico!!!
    Uma ótima semana!
    Beijinhos do Brasil.
    ¸.•°❤❤♫° ·.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Você não tem que escolher Magia :-)
      Estou feliz que você vai gostar destes fotos :-)))
      Um abraço

      Verwijderen
  45. Werkelijk prachtige serie, Helma!
    De witsnuit heb je wel heel mooi gespot met heerlijke natuurlijke kleuren...
    je hebt er een mooie kopfoto van gemaakt.
    Lieve groetjes Anna :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is in eth echt ook werkelijk een prachtige libel Anna, met mooie diepe en warme kleur rood. Die kopfoto heb ik zelf niet gemaakt hoor maar die is voor mij gemaakt :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  46. Oh so wonderful photos of the dragonflies!! Love them all :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is also a beautiful dragonfly Susanne.
      I had before or almost in the water but I have at least the picture can get him :-)

      Verwijderen
  47. Kolejny raz podziwiam Twoje wspaniałe zdjęcia. Ważka w dużym zbliżeniu wygląda niesamowicie. Pozdrawiam.
    Once again, I admire your great pictures. Dragonfly close-ups looks amazing. Yours.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dziękuję Erna, i jestem bardzo zadowolony, można znaleźć te zdjęcia :-)
      Pozdrowienia, Helma

      Verwijderen
  48. Hi Helma,

    Rommelig blogje ....... echt niet.
    Ik vind ze prachtig vooral die close ups zijn wonderschoon.
    Je hoef je bij deze libel niet af te vragen hoe hij aan zijn naam komt want dat mag duidelijk zijn.
    Ik heb hem zelf nog nooit in het echt gezien, denk niet dat hij hier in de omgeving huist, dus des te leuker is het om hem hier zo mooi en in vol ornaat tegen te komen op jouw blog.
    En wie weet, want mede dankzij jouw is mijn verlanglijstje weer langer geworden.

    Ben gisteren samen met moeders nog op zwaluw jacht geweest.
    Helaas hadden we geen geluk, de kleintjes waren al gevlogen en al dat we zagen was dat ze heen en weer aan het scheren waren, geen foto's dus.
    Wederom heel blij met jouw vorige (super gave) blog want zo valt er veel te genieten voor mij ;-)

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karina :-)

      Grinnik....... oké, oké.... je ziet de libellen wel maar bij sommige is eht net een stal met al dat riet en die grassprieten whahahaha..... Bij ons zie je hem ook niet maar ik was in het Zwanenwater. Daar zag ik hem ineens vliegen en jaaaaa...... daar ben ik achteraan gegaan en hoe *proest*. Dus jou lijstje is ook weer langer geworden "lol".

      Jammer dat jullie geen zwaluwtjes konden vastleggen maar gewoon weer proberen. Wij hadden ze afgelopen week weer maar de zwaluwtjes zaten op het rand van het nest. helemaal ondergescheten en de lichtinval was vreselijk. Nest zag ik in een observatiehut en daar is het licht vreselijk. Ik hou je alerts in de gaten. Ik krijg nl alleen volgens mij een alert als je een blog plaatst en neit als je neiwue foto's zet. Straks maar eens even bij je gluren hihi......

      LG Helma

      Verwijderen
  49. Me dejas impresionado con los resultados que te ofrece esta lente y con la paciencia que tienes

    Saludos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gracias Javier,
      Este objetivo macro está acostumbrándose a mí, pero blijfen tenazmente persigue :-)
      Saludos, Helma

      Verwijderen
  50. Hai Helma,

    Mooie serie met fijne detailopnames van verschillende delen van de libellen. Knap hoor.
    De tweede foto vind ik de fraaiste van de hele serie. Prachtige details en verloop van scherpte.
    Top gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey René,

      Ook dit was weer zo'n gevalletje van maar aan een kant kunnen fotograferen maar........ deze was zo mooi van kleur dat ik dit wel zo moest doen (anders had ik niets gehad).

      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  51. ha die Helma
    ja dat doet het ook , 1 glimlach op een blog is blog geslaagd en loop ik de hele dag met die lach
    ja tijd wat is tijd , tijd vervliegt het gaat zo snel
    geluk had ik vorige week ook bij een lange wandeling door de duinen en over het strand , een zandhagedis bleef voor mij poseren , ja ik heb geen grote zoom op mijn cameraatje , was er blij mee
    nu komend weekend vrij ,maar zien wat ik onderneem
    fijne avond nog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Karel,
      ik probeer ook altijd zo goed gemutst mogelijk door de dag te gaan maar dat valt niet altijd mee. Dan is een momentje van humor of van schitterende platen met prachtige muziek weer net even een moment voor mezelf, dus dat betekent genieten :-) Je zandhagedis mocht er zijn hoor en eht is duidelijk te zien dat het een hagedis is :-) Ik heb ook komend weekend vrij en.... het wordt ook nog eens mooi weer :-)))))))))
      Jij ook nog hele fijne avond.

      Verwijderen
  52. Hoi Helma,
    Je hebt er wel wat voor over gehad om die witsnuitjes op de plaat te krijgen.
    Als je dan eerst de tijger-sluipgang moet volbrengen-dan heb je wel de rode baret verdiend.Alle gekheid op een stokje-het is een mooie serie geworden
    p.s.welke macrolens bevalt je het beste ?
    Ik zit er ook over te denken om zo'n ding aan te schaffen.
    Met een hartelijke groet eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eilandstaete,
      dit was inderdaad niet zonder slag of stoot gegaan. Normaal zou ik me neti zo uitsloven om zover een walkant in te glijden maar omdat ik deze libel werkelijk prachtig vond heb ik het er maar op gewaagd. Ik wist nl niet of ik er ooit nog eens eentje zou zien. Dat ik er toen gelijk man en vrouw zag en ook nog eens parende ja..... toen was ik best trots :-)
      En met deze Sigma 105 F2.8 EX DG OS HSM Macrolens heb ik best wel mooie resultaten. Is even wennen maar dan heb je ook wat :-)
      Hartelijke groetjes, Helma

      Verwijderen
  53. Nou Helma aan belangstelling geen gebrek maar het is dan ook een super serie en heel leerzaam lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De helft van de reacties is van mezelf hoor Daniëlle :-)
      Lieve groetjes, Helma

      Verwijderen
  54. Leuke foto's weer van deze aparte soort libellen, leuk om de parende libellen te zien he, ik weet hoe moeilijk het is om ze vast te leggen ;-) ben blij dat je niet in het water bent gevallen, soms ben ik daar ook wel bang voor als ik zo langs de waterkant loop te struinen hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Parende libellen zijn inderdaad sowieso al lastig om vast te leggen Nancy, maar in de houding waarin ik me gemanoeuvreerd had was het bijna niet te doen. Misschien omdat ik me bijna niet kon bewegen dat ik ze zo nog te "pakken" kon krijgen :-). Ik was er eerst ook langs gelopen maar ze bleven beneden in de walkant zitten. Ik moest dus toen wel op mijn buik de diepte in hihi.....

      Verwijderen
  55. Splendide, splendide, splendide macro! Ci si perde in ogni foto per la bellezza e la nitidezza! BraviSSSSSSSima Helma!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Comincio tutti i colori Alfgar :-))))))
      Sono molto contento che vi piace queste foto.
      E 'stato anche molto bello essere in grado di fotografare questa bellissima libellula per me :-)

      Verwijderen
  56. Hoi Helma,
    wat een te gekke serie, je kijkt je ogen uit heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mooi
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi marja,
      welkom terug. Ik ben blij je weer even te zien "rondhobbelen" op de blogs :-)
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  57. Very spectacular photos The insect world is extraordinary!
    Many greetings!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That's right Ioan, the insect world, the most beautiful creatures in store for us. This dragonfly actually had a deep red and warm color.
      Many regards, Helma

      Verwijderen
  58. Hoi Helma,

    Een prachtige serie van die witsnuitlibel. Schitterend vastgelegd en met veel kennis van zaken en ongelooflijk veel geduld.
    Prachtig. Ik heb ervan genoten.

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      ik vind dit ook een prachtige libel met een mooie diep warme rode kleur. Het kostte even wat moeite maar ik was zelf ook bijzonder blij met deze foto's van deze prachtige libel. ik ben blij dat je er ook zo van geniet :-)

      Groet, Helma

      Verwijderen
  59. Zo mooi als jij ze in beeld hebt gekregen! Ik heb er ook ooit 1 gefotografeerd, maar jij hebt er gelijk 2.
    Hij kroop bij jou bijna IN je lens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was ook voor mij een verrassing hoor Ali.
      Ik was al blij met het mannetje en ineens zie ik ook een vrouwtje! En laten ze nog vlakbij gaan paren ook hihi.......
      Dit was ook zo leuk om te zien :-)

      Verwijderen
  60. Nou, prachtig hoor Helma! Mooie details. En de laatste foto's zijn wel discreet en geheimzinnig met de waas erom...haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je geheimzinnig noemt Mirthe maar het heeft inderdaad wel wat hahahaha..... Het was ook heel leuk om te zien :-)

      Verwijderen
  61. Reacties
    1. Hello Ahha,
      how nice that you host pays a visit and leaving a comment about the dragonflies. Be welcome :-)

      Verwijderen
  62. wspaniałe zdjęcia macro mrówek..., pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha ...tłumaczenie daje mrówki Macr, ale są ważki Barbara. Ty już widział przebieg samego :-)

      Verwijderen
  63. Helma, mijn mond staat nog wijd open.
    Weer schitterende beelden, hoe speel je dat toch klaar.
    Voor mij ben jij de grootste van alle fotografen die ik bezoek.
    Ere wie ere toekomt.
    Ik heb maar één probleem, het lezen van de tekst, de kleur, maar ook
    de grootte van het lettertype. Ja, als een mens wat ouder wordt.

    Maar toch heel veel liefs en een grote MERCI,
    om dit alles met ons te delen.

    zonnig weekend,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ria, niet te lang met je mond open blijven staan hoor want dan krijg je hem straks niet meer dicht hihi...... En ik voel me werkelijk vereerd met zoveel lof over mijn bescheiden foto's :-)))))))
      Jammer dat je de tekst niet kan lezen en vaak ligt dat ook aan je pc hoor. Je kan daar zelf de lettergrootte wijzigen, maar je bent eigenlijk de eerste die hier over begint! Ik zal er eens op letten lieve Ria.

      Het is inderdaad een zonnig weekend en ik ben lekker vrij heerlijk!!!! Lekker net 28 km gefietst en nu zo even buiten zitten onder het zonnescherm. Ook voor jou veel liefs van mij, Helma

      Verwijderen
    2. Hoi Ria, niet te lang met je mond open blijven staan hoor want dan krijg je kramp hihi........ Ik voel me wel vereerd met zoveel lof over mijn toch vaak bescheiden foto's :-)))))

      Jammer dat je de tekst niet of moeilijk kan lezen :-( Je bent de eerste die daar moeite mee heeft. Je kan ook je lettergrootte op je pc aanpassen hé maar dat wist je waarschijnlijk al.

      Jij ook lekker genieten van dit mooie zonnige weekend.
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  64. Wat een schitterend beest, Helma! Nog nooit gezien en een ontzettende mooie! En die foto met dat scheve koppie! Een plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kende deze wintsnuitlibel ook alleen van foto's Kati totdat ik hem die dag zag vliegen. Toen moest en zou ik hem natuurlijk op de foto hebben hihi......
      Die met dat scheve koppie is net of ie wil zeggen: "Wat moet je nou......"

      Verwijderen
  65. I am wildly impressed, Helma!
    You have something to live up to here;-)
    # 5 & 6 are my favorites.
    THANK YOU for sharing.

    Greetings from Denmark,
    Dorthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Dorthe,
      I'm very glad you enjoy these pictures :-) I found it wonderful to find these dragonflies and to photograph them.
      Kind regards, Helma

      Verwijderen
  66. Lieve Helma:) Neem me niet kwalijk dat ik zo laat ben met reageren maar ik wil toch echt alle foto's van je zien Ik geniet er echt iedere keer weer van. Zo ook weer van deze. Rommelig? Helemaal niet! Ze zijn perfect. Wat een mooie beestjes. Vooral het parende stelletje. Wat een zeldzame foto! Ik wou ook wel een foto van jou zien: camouflage kleding, schoenpoets op het gezicht, takken op het hoofd en half in het water hahah en dat allemaal om ons te behagen. Geweldig, heel erg bedankt!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whahahahahaha..... ik had wel inderdaad camouflagekleding aan, maar dat is gewoon een legergroene broek en een shirt wat lijkt op een legershirt. geen schoenpoets in gezicht en ook geen takken op het hoofd. Scheelde niet veel of ik had andere bende op mijn hoofd whahahaha.....
      Ik gleed zo toch steeds iedere keer beetje meer naar het water en dat bij ondersteboven liggen pffff..... Ik was blij dat ik weer boven op de wal stond hihi....
      Ik ben blij dat je hier van genoten hebt Renate :-)

      Verwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een berichtje achter te laten op mijn blog, ik stel dat zeer op prijs.
Bedankt voor je bezoek en reactie.
Groetjes, Helma

Thanks for your visit and comment.
Merci pour votre visite et commentaires.
Gracias por tu visita y comentario.
Grazie per la vostra visita e commento.
Köszönöm a látogatást és megjegyzést.
Tak for dit besøg og kommentar.
Kiitos vierailusta ja kommentoitavaksi.
Tack för ditt besök och kommentar.
Obrigado por sua visita e comentário.
Dziękujemy za wizytę i komentarz.
Спасибо за ваш визит и комментарий.

Groetjes, Helma